Mecfafc/Jf
Koop eerst een andere tandpasta
en liefst de duurste die er is en probeer daarna Ivorol. Dan neemt U waar ho«
Ivorol in reinigend-, witmakend- en schuimend vermogen alle andere verre
overtreft. Tube 60, 40 en 25 ct.
STATEN-GENERAAL
LUCHTVAART
RECHTZAKEN
HAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 12 MAART 1940. DERDE BLAD, PAGINA 2.
i
Verkwikkende Slaap,
EERSTE KAMER
v
e
De reis van dr. Colijn
DE FOKKERS VOOR DE KIM.
DIEFSTAL VAN HAVER TEN
NADEELE VAN HET RIJK
Generaal Winkelman inspecteert
stellingen
Benzinedistributie en motorrijtuigen
belasting
BEGROOTINGEN VAN WATER
STAAT EN VAN HET
VERKEERSFONDS
HULPMENAGEMEESTER STAL
ZAKKEN KOFFIE EN RIJST
Onze jongenskleeding munt
uit door pasvorm,kwaliteit en
daaraan evenredige prijzen.
In alle maten voorradig.
Begrafenis van de drie slachtoffers
een uur na het innemen van
Dr. Buer’s Pure Lecithine
Nerveuze slapeloosheid? ’s Nachts te
bed liggen overdag vermoeid en
doodop zijn? Voor den tijd snel uitge
put door de inspanning van beroep,
verkeer en sport?.hapert het met
de zenuwen? dan mankeert het waar
schijnlijk aan lecithine. 1970
Dr. Buer’s Pure Lecithine
I Na de ramp met de „0. 11”
X
9
RECLAMES.
LEN.HAAG ADAM
Mijnbedrijf.
t
i
Heden van Parijs naar Londen?
(De vergadering duurt voort.)
Hoog Militair Gerechtshof.
i.
Verzwaring van straf geëischt.
Vergadering op Dinsdag
12 Maart,
geopend te 1.10 uur.
Voorzitter: mr. W. L. baron de Vos
van Steenwijk.
de rundvee-
maatregelen
de
de
Twee maanden gevangenisstraf
geëischt.
De 30-jarige M. R., gewoon dienst-1
plichtig soldaat bij de infanterie, die
als hulp van den menagemeester werk
zaam was, had in die functie kans ge-
zien uit de voorraadkamer van het
leger een zak rijst en een zak koffie-
boonen weg te nemen.
De krijgsraad te ’s-Hertogenbosch I
heeft hem daarvoor een gevangenis-
straf van twee maanden opgelegd, I
welk vonnis het hoog militair gerechts-1
hof, in hooger beroep bevestigde.
ROlltRDAM
Naar United Press uit Londen ver
neemt zou dr. H. Colijn, naar ver
wacht werd, heden per vliegtuig uit
Parijs naar Londen reizen. Volgens
Nederlandsche kringen komt hij in zijn
functie van president van de bonds-
commissie voor sociale problemen en
heeft zijn bezoek geen politieke strek
king.
aftrek
een proeftijd van twee jaar.
Adres der Algemeene Nederlandsche
Verkeers Federatie aan den minister
van Financiën.
Toen in October j.l. de benzinedistri
butie dreigde en de Regeering een aan
vang maakte met de beperking van
het benzineverbruik door het rijverbod
op Zondag voor motorrijtuigen, werd
door de Algemeene Nederlandsche Ver
keers Federatie het initiatief genomen
tot de instelling van een commissie,
aan welke werd opgedragen het denk
beeld eener omzetting van de motor
rijtuigenbelasting in een benzinebelas-
ting opnieuw in studie te nemen.
Het optreden van dezen
minister toegejuicht.
De heer v. d. Bilt (S.D.A.P.) had
met genoegen het optreden van dezen
minister aan dit belangrijke, voor ver
ruiming van de werkgelegenheid zooveel
mogelijkheden biedende departement
gezien. Hij kan de redenen, waarop de
minister met een beperkt program komt,
o.a. de onzekerheid van den tijd, onder
schrijven. Dit beperkte program bewijst
niettemin, dat het den minister ernst is
met zijn voornemens tot bestrijding van
de werkloosheid; het is in vele opzichten
in overeenstemming met 'de werkver
ruiming volgens het Plan van den Ar
beid. Het economisch nut van dit pro
gram staat voorts vast. Het verkrijgen
van de materialen zal wel eens de uit
voering van groote werken verhinderen.
Door verkeerde zuinigheid mag die uit
voering echter niet achterwege blijven.
Dat de ongeorganiseerde aannemers
voortaan ook aan de arbeidsvoorwaar
den van de collectieve arbeidscontrac
ten zullen zijn gebonden, is een goede
maatregel, die de gewenschte gelijkheid
schept.
Verkoop van bedrijfsgrond van hoorn
en bloemenkweekers.
4
Het verzoekschrift is ingediend mede
namens een 24-tal vereenigingen en
organisaties, van welke het meerende^l
ook in de hiervoor genoemde commis
sie was vertegenwoordigd.
Hoogere winstuitkeering aan
den Staat gewenscht.
De heer de Jong (R.K.) prees het
beleid der mijndirecties, dat voorzich
tig is geweest. Dit beleid is vergemak
kelijkt door het toestaan van ruime
afschrijvingen, méér dan strikt nood
zakelijk was. Dit wettigt de aandrang
tot hoogere winstuitkeeringen aan den
Staat over te gaan, als compensatie
voor mindere uitkeeringen in vroegere
jaren. De Staat heeft 43 millioen in de
mijnen geïnvesteerd en de winst over
1938 was 20 millioen, waarvan de Staat
3 pCt. heeft gekregen. Voor een extra-
winstuitkeering is voor 1940 zelfs geen
memoriepost uitgetrokken wederom
is een winst van 8 pCt. voorgesteld.
De heer Janssen (R.K.) zeide,
dat er tusschen hem en den minister
geen verschil van meening inzake de
mijnen bestaat. Al zijn er nog wen-
schen voor de arbeiders, over ’t alge
meen zijn hun voorwaarden goed en
steken ze gunstig af bij die in andere
landen. De afschrijvingspolitiek bij een
riskant bedrijf als dat der mijnen
moet wat ruimer zijn dan elders, al
zijn er natuurlijk grenzen. Evenwel
mag men door drie gunstige jaren een
aantal ongunstige jaren niet vergeten.
Wat de arbeidsduur betreft, welke
korter is dan die in België, kan men
niet tot verdere verkorting overgaan,
zonder groote risico’s te aanvaarden.
De klachten over afmatting worden
thans onderzocht. De organisaties moe
ten ten deze medewerken en de mijn
werkers, die klachten hebben, er toe
aanzetten hun klachten mede te deelen.
De teruggang van de invaliditeit-
frequentie is grootendeels te danken
aan den terugkeer naar hun land van
vele vreemdelingen.
Het ware gewenscht de loontoeslagen
van den laatsten tijd in de contracten
vast te leggen als vast loon.
De uitkomsten van het jaar 1939
schijnen niet beneden die over 1938 te
zullen blijven. Wellicht zal er dan nog
iets kunnen worden gedaan ter verster
king van het pensioenfonds.
Vanmiddag heeft de Eerste Kamer
een aanvang gemaakt met de behande
ling van de begrootingen van Water
staat en van het Verkeersfonds en van
de Staatsmijnen voor 1940.
De heer ter Haer (C.H.) betoog
de, dat op de opbrengsten van de mo
torrijtuigen- en rijwielbelastingen niet
beKnibbeld mag worden teneinde het
wegenplan behoorlijk te kunnen afwer
ken. Er blijft nog te veel van hetgeen
jaarlijks op de begrooting wordt ge
bracht onverwerkt. Aan de bedoelin
gen van het Verkeersfonds moet zooveel
mogelijk de hand wórden gehouden.
Al van de instelling van het Verkeers
fonds af heerschte beroering in de
kringen van het wegverkeer, die den
indruk hebben gekregen, dat dit fonds
dient ter delging van de tekorten op
het spoorwegverkeer. Door een onpar
tijdig onderzoek is komen vast te
staan, dat het wegverkeer veel te
zwaar is belast. De Regeering zij
voorzichtig; zij zou anders wel eens
de kip met de gouden eieren kunnen
slachten.
De heer ter Haar bepleitte afschaf
fing van de personeele belasting op de
motorrijtuigen; er zijn voldoende com
pensaties te vinden. Kan die belasting
niet worden afgeschaft, dan ware naar
vereenvoudiging daarvan te streven.
Publicatie van de resultaten van het
onderzoek naar de mogelijkheid van de
vervangingen van de belastingen op
het motorwegverkeer door een benzine-
belasting is gewenscht.
Het is thans geen tijd om tot coördi
natie van het goederenvervoer over te
gaan, al is deze op zich zelf juist.
Spoedige algeheele invoering van de
Wegenverkeerswet is noodig; de voor
bereiding heeft al lang genoeg geduurd.
Verkeersvoorschriften.
De heer ter Haar juichte het voorne
men om een populaire wegcode uit te
geven toe. Hij klaagde over het dualisti
sche karakter der rijwielpaden; men
moet het gebruik óf verplicht óf onver
plicht stellen. Bij verplicht gebruik zou
het aantal verkeersongevallen belang
rijk verminderen. Ook ware het ge
wenscht, dat wielrijders verplicht wor
den af te stappen bij het oversteken van
voorrangswegen. Centrale en plaatse
lijke overheden zullen vooral op ver
keersvoorschriften voor de wielrijders
moeten letten; van alle categorieën van
wegverbruikers passen zij zich het moei-
lijkst aan. Bij de verkeersregeling dient
ook gelet te worden op linksaf slaande
auto’s. Richtingaanwijzers op trams zijn
niet overbodig. De plannen om systema
tisch benzinestations langs de autowe
gen te bouwen, moeten worden toege
juicht, evenals die betreffende de uit
breiding van het aantal automatische
seininrichtingen bij onbewaakte over
wegen. De heer ter Haar zeide in het al
gemeen geen voorstander te zijn van een
maximumsnelheid voor auto’s buiten de
bebouwde kom, alleen zou hij deze
thans, om benzine te sparen, wenschelijK
achten.
Wat de wegen betreft, kan ons land
de vergelijking met het buitenland door
staan; niettemin duurt het toch wel lang
alvorens alle groote aansluitende wegen
zullen zijn voltooid. Het wordt hoog tijd,
dat er een nieuwe weg Amsterdam
Utrecht komt.
De heer ter Haar had met voldoening
de waterstaatkundige plannen van den
minister gezien, o.a. betreffende den
voortgang van den tunnelbouw te Vel-
sen.
Het mijnbedrijf heeft gunstige resul
taten in het afgeloopen jaar opgeleverd.
Er is zeer ruim afgeschreven en er zijn
reserves gevormd. De brandstoffenvoor
ziening is over het algemeen bevredi
gend geweest. De mijnen kunnen thans
in de Nederlandsche behoeften voorzien;
de productie per hoofd per mijnwerker
brengt den Nederlandschen mijnwerker
aan de spits vergeleken met de andere
kolenproduceerende landen, hetgeen toe
geschreven moet worden aan de na 1925
ingevoerde mechaniseering. Deze is in
’t belang van ons land, het bedrijf en de
mijnwerkers gebleken. De jaren 1937 en
1938 waren recordproductiejaren. In ’39
is minder geproduceerd, hetgeen echter
niet verontrustend is.
De mechaniseering heeft echter ook
nadeelen voor de mijnwerkers gehad:
de klachten over afmatting door te sterk
gestegen productie-eischen zijn echter
veelvuldig. Roofbouw op de arbeids
krachten beteekent afneming van de
productie en een nadeel voor ons land.
Er is thans een studiecommissie in
gesteld.
Doch de deskundigen zijn niet vol
doende in die commissie vertegenwoor
digd niet uitsluitend de medische
mijn directies, doch ook medici, aan te
wijzen door de vakvereenigingen, moe
ten er deel van uitmaken.
De opperbevelhebber van leger en
vloot, generaal Winkelman, bracht
heden een bezoek aan de stelling den
Helder.
Zijne Excellentie arriveerde te on
geveer half elf aan het stafkwartier,
vanwaar een rondgang gemaakt werd
langs verschillende militaire objecten
in de stelling.
Advies der studie-commissie.
De in October door de A.N.V.F. inge
stelde commissie heeft in Januari j.l.
haar rapport uitgebracht en kwam
daarbij tot de conclusie, dat een omzet
ting van de volle motorrijtuigenbelas
ting in een verhooging van het benzine-
invoerrecht naar haar oordeel ook
thans geen aanbeveling verdient; te
dezer zake acht zij de conclusie van de
A.N.V.F.-commissie-1936 nog steeds van
kracht.
Evenmin acht de commissie wensche-
lijk, dat een eventueele omzetting uit
sluitend zou gelden voor personen
auto’s. Ook omzetting van een gedeelte
der motorrijtuigenbelasting in een ver
hoogde benzinebelasting oordeelt zij
niet aanbevelenswaardig.
In overeenstemming met het advies
der commissie heeft de Alg. Ned. Ver
keers Federatie zich thans met een
adres tot den minister van Financiën
gewend, waarin verzocht wordt, de tot
standkoming van de volgende twee
maatregelen te willen bevorderen:
a. betaling van de motorrijtuigen
belasting per kalendermaand, althans
over een korteren termijn dan thans;
b. bij invoering eener distributie-
regeling voor benzine de voor een
maand verschuldigde motorrijtuigenbe
lasting te verminderen tot hetzelfde
percentage als waartoe het benzinege-
bruik in dezelfde maand wordt be
perkt.
Raad voor de Scheepvaart.
DE TORPEDEERING VAN DE
„BURGERD1JK”.
De Raad voor de scheepvaart zal op
14 Maart a.s. een onderzoek instellen
naar het verloren gaan van het s.s.
„Burgerdijk” op 10 Februari j.l.
en twee pijpers, een vuurpeleton van
acht mariniers eerste klasse, vier slip-
pendragers-onderofficieren en acht ma
trozen.
Aan de groeve merkten wij op den
luitenant-kolonel der mariniers F. Lugt,
die den minister van Defensie vertegen
woordigde, luitenant-ter-zee eerste klas
se Kruis, namens den chef van de
Marinestaf, luitenant-ter-zee eerste
klasse F. B. Veenstra, als vertegenwoor
diger van den commandant van de
Marine te Den Helder, luitenant-ter-zee
tweede klasse T. Steinmetz, die de be
manning van de „O. 11” vertegenwoor
digde. Hij was vergezeld van drie on
derofficieren en een korporaal, allen
geredden van de „O. 11”. Ook de burge
meester van Nieuw-Helvoet, de heer
F. W. van Driel, was aanwezig, evenals
overste G. Thysse, commandant van het
kantonnement Hellevoetsluis, en vele
minderen.
Het woord werd gevoerd door luite
nant-kolonel F. Lugt, die namens den
minister van Defensie sprak, en woor
den van troost richtte tot de familie
leden van den overledene.
Namens de bemanning van de „O. 11”
sprak de luitenant-ter-zee Steinmetz,
waarna nog achtereenvolgens een ma
troos van de „O. 11”, de adjunct-zieken-
verpleger J. Herweijer, namens de on
derofficieren en een vertegenwoordiger
van den Bond van oud-onderofficieren,
het woord voerden.
Tenslotte dankten de vader en
weduwe van den overledene voor
belangstelling.
De 31-jarige gewoon dienstplichtig
soldaat G. T. heeft zich ten nadeele van
het Rijk bevoordeeld. Hij was aange
steld als kok en kon in die functie zien,
dat zakken haver, bestemd voor de
paarden van het detachement in een
tuinhuisje nabij de keuken werden op
geslagen. Twee van die zakken hav^
verkocht hij voor 6 aan een koopman,
Dank zij de activiteit en opmerk.
zaamheid van een sergeant, is deze zaak
aan het licht gekomen. De sergeant zag
dat de koopman haver vervoerde jg
zakken, waarop het Rijksmerk stond
afgedrukt. De krijgsraad heeft T. ver.
oordeeld tot drie maanden gevangenis,
straf.
Thans diende deze zaak in hooger be.
roep voor het Hoog Militair Gerechts,
hof. Luitenant-generaal van Munnek.
rede maakte den sergeant, die als ge.
tuige werd gehoord, een compliment
voor zijn oplettendheid, waardoor he;
mogelijk was geweest de fraude te ont-
dekken en voor het vervolg te voor,
komen.
De advocaat-fiscaal, jhr. mr. L. H. H.
C. van Asch van Wijck, wees er in zijn
requisitoir op, dat deze beklaagde in I
zijn burgerleven reeds meermalen we. I
gens vermogensdelicten is veroordeeld, I
Een feit als het onderhavige is buiten.
gewoon ernstig.
Spr. vorderde verhooging van de straf
tot zes maanden gevangenisstraf.
De verdediger, betoogde in zijn plej.
dooi, dat hier niet van diefstal, doch
van verduistering sprake was. Beklaag.
de had immers de beschikking over de I
haver, omdat hij de zakken haver ook I
voor de dienstpaarden wel uit het tuin
huisje haalde.
Subsidiair drong pleiter op de meeste I
clementie aan. De uitspraak van het hof
volgt later.
Verkeersveiligheid.
De heer v. d. Bilt besprak vervolgens
de verkeersveiligheid. Hij zeide niet ge
rust gesteld te zijn door het antwoord
van den minister aangaande de spoe
dige invoering van de Wegenverkeers
wet, omdat de alcohol aan vele ver
keersongevallen schuld is. Het gebruik
van een kleine hoeveelheid kan reeds
Arrondissements-rechtbank.
BELEEDIGING VAN H. M. DE
KONINGIN.
Een 34-jarige zeeman D. P. uit Vlaar-
dingen had aldaar op 10 December j.Ll
in dronkenschap opruiende taal gespro-
ken tegen eenige militairen. Daarbij
had hij ook voor H. M. de Koningin
beleedigende taal gebruikt.
De rechtbank heeft hem deswege I
veroordeeld tqj; een voorwaardelijke I
gevangenisstraf van vier maanden metl
der preventieve hechtenis en
Het eerbetoon bij .de groeve van
sergeant-teiegrafist Steenvoort
te Enschede.
In aansluiting met hetgeen gisteren
werd gemeld omtrent de teraardebestel
ling van het stoffelijk overschot van
den sergeant-teiegrafist F. W. J. Steen- 1
voort, een der slachtoffers van de ramp
met de „O. 11”, op de begraafplaats te
Enschede, laten wij nog de volgende
bijzonderheden volgen over de plech
tigheid bij het graf.
Honderden belangstellenden stonden
hier omheen geschaard. Het eerst werd
het woord gevoerd door den onder
officier Jacobs, een vriend van den
overledene. Deze zeide o.m., dat Steen
voort gestorven is voor onze fiere drie
kleur. Zijn naam zal worden toege
voegd aan de lange rij van helden, die
voor onze marine gestorven zijn.
Vervolgens sprak de burgemeester
van Enschede, de heer J. J. G. E. Rüc
kert. Spr. wees er op, dat Steenvoort
zijn plicht heeft gedaan. Hij heeft an
deren gered, doch is zelf gevallen.
Hierna werd het woord gevoerd door
den commandant van dj „O. 11”, luite
nant-ter-zee tweede klasse H. A. W.
Goossens.
„Steenvoort is gevallen bij het uit
voeren van zijn laatste order op aarde”,
aldus spr. „Het water was sterker dan
hij, maar toch gaf hij anderen gelegen
heid zich uit het gezonken schip te
redden. Tot het laatst is hij op zijn post
gebleven”. De commandant wijdde nog
eenige woorden aan de nagedachtenis
van de beide andere opvarenden, die
bij de ramp om het leven zijn gekomen.
Ook hen bracht spr. dank voor hetgeen
zij deden.
Namens de familie dankte de heer F.
Zandstra, uit Drachten, voor de belang
stelling. In het bijzonder bracht hij dank
aan H.M. de Koningin, den minister van
Defensie, de schouts-bij-nacht baron
de Vos van Steenwijk en Jolles.
Begrafenis van den koksmaat
O. Postma te Huizum.
Gistermiddag is het stoffelijk over
schot van den koksmaat van de „O. 11”,
O. Postma, te Huizum bij Leeuwarden
ter aarde besteld.
De stoet vertrok van de Gereformeer
de kerk aan de Verlengde Schrans, waar
ds. W. H. den Routing in besloten kring
een lijkdienst had gehouden. Een zeer
groote menigte belangstellenden sloeg
het vertrek van den stoet, bestaande
uit den lijkwagen en drie volgwagens,
gade.
Onmiddellijk achter den lijkwagen
volgde een deputatie van den onderzee-
dienst, bestaande uit den officier M. S.
D. tweede klasse D. A. W. Bos, een
korporaal en drie matrozen. Ook langs
den weg, dien de stoet nam, en op het
kerkhof was de belangstelling buiten
gewoon groot. De gemeente-politie, bij
gestaan door de marechaussee, had voor
een behoorlijke afzetting zorg gedragen.
Op de begraafplaats voegden zich
nog achter de Lijkbaar de overste G. M.
Fey, hoofd-officier M.S.D. eerste klasse,
die den minister van Defensie vertegen
woordigde en luitenant ter zee eerste
klasse M. Kooreman, als vertegenwoor
diger van den opperbevelhebber van
land- en zeemacht en van den vice-
admiraal.
Ook de burgemeester, jhr. W. J. H.
Hora Siccama en de oud-burgemeester
de heer J. G. Jansonius, liepen mee
achter de lijkbaar.
Nadat de kist in het graf was neerge
laten, gedekt met bloemstukken van de
officieren, onderofficieren en manschap
pen van de Koninklijke Marine en van
den onderzeedienst, van de bemanning
van de „O. 11”, de opvarenden van de
„O. 23”, het kopspersoneel van den
onderzeedienst, de bemanning van de
„O. 22” en van de proeftochtbemanning
van de „O. 21”, trad als eerste spreker
naar voren de officier M.S.D., tweede
klasse D. A. W. Bos, als vertegenwoor
diger van den commandant van den
onderzeedienst in Den Helder.
„Ongeveer twee jaar geleden, aldus
spr., kwam Postma als milicien bij de
Marine, waarvan hij is gaan houden en
waarin hij wenschte opgeleid te wor
den. teneinde er zijn toekomst in op te
bouwen. Het noodlottige ongeval met
de „O. 11” maakte aan dat alles een
einde. Het moet echter een geruststel
ling zijn voor je moeder, verloofde en
allen, die je hebt achtergelaten, Postma,
te weten, dat je je zoo vele vrienden
hebt verworven. Moge hun dat tot
troost zijn. Rust zacht”.
De kwartiermeester C. de Leeuw,
roemde de kameraadschap van den
overledene.
Ds. den Houting zeide, dat wij het
bij het graf zullen uitspreken, dat het
geloof ons alleen kracht kan geven. Spr.
bracht dank aan H.M. de Koningin voor
het schrijven van rouwbeklag aan de
familieleden en voorts aan de autoritei
ten, die hun deelneming hadden betuigd
en zich hier lieten vertegenwoordigen,
alsmede aan de deputaties van den
onderzeedienst.
Begrafenis sergeant-torpedo-
maker G. L. Logmans te
Nieuw-Helvoet.
Onder zeer groote belangstelling is
gistermiddag met militaire eer het stof
felijk overschot van den sergeant-
torpedomaker G. L. Logmans te Nieuw-
Helvoet aan den schoot der aarde toe-
Vertrouwd. Zooals reeds gemeld, had
Z.K.H. Prins Bernhard gisterochtend
aan de familie van den overledene zijn
deelneming betuigd.
Vooral van militaire zij 'e waren vele
vertegenwoordigers bij de begrafenis
in deze oude marinestad aanwezig. In
den aioet liepen voorop twee tamboers
den overgenomen, zal zoo spoedig mo
gelijk bekend worden gemaakt, de hoe
veelheid zal niet aan een limiet gebon
den zijn.
Het tijdvak waarin mager melkpoe
der van regeeringswege zal worden
aangekocht, is gesteld op de periode
van 15 Maart15 September a.s. Door
dezen maatregel zal ook de kaaspositie
worden versterkt, terwijl tevens de
beschikking verkregen wordt over een
uitstekend voedsel voor het vee, en in
geval van nood ook voor den mensch.
Ook ten behoeve van
houderij zullen eenige
worden getroffen. In de eerste plaats
zullen, indien de prijzen der nuchtere
kalveren in het voorjaar tegenvallen,
nuchtere kalveren uit de markt wor
den genomen. Deze zullen dan worden
ingeblikt.
Verder zal de uitvoer van rundvee,
waarvoor zich den laatsten tijd enkele
mogelijkheden voordoen, zooveel mo
gelijk worden bevorderd.
Tenslotte heb ik in de ongunstige
omstandigheden in de veehouderij
aanleiding gevonden, in verband met
het miltvuur nog een bijzondere voor
ziening te treffen. Ik heb n.l. besloten,
dat ook voor de van 1 December tot 1
Maart aan miltvuur gestorven koeien
aan de veehouders vergoeding zal wor
den verleend.
Lecithine is zenuw-voedingsstof. Neemt
U lecithine rijkelijk, als zenuwen den
dienst weigeren; nerveuze hoofd- en
maagpijn, nerveuze onrust en nerveuze
slapeloosheid dan
Doozen ad ƒ1.-/4.65 (kuurverpak-
king) bij Apothekers en Drogisten
R.K. Werkliedenverbond.
De besturen van de bij het R.K.
Werkliedenverbond aangesloten bon
den, kwamen een dezer dagen te
Utrecht in een buitengewone verbonds-
vergadering jijeen.
Besloten is tot het in het leven roe
pen van een stichting „huishoudonder-
wijs voor meisjes en vrouwen uit den
arbeidersstand”.
Vastgesteld werden de statuten van
de stichting tot oprichting en exploi
tatie van vacantie- en rustoorden der
Katholieke arbeidersbeweging, alsmede
de statuten en het huishoudelijk
reglement van de stichting „onder
linge hulp aan rustbehoevenden"
eveneens een instelling van het R.K.
werkliedenverbond.
de vastheid van den bestuurder doen
verliezen. De heer v. d. Bilt achtte een
verplicht bloedonderzoek van de be
stuurders naar alcoholgehalte gewenscht
Hij was maar matig tevreden over het
antwoord van den minster omtrent een
eventueelen duurtetoeslag aan het
spoorwegpersoneel. Deze zal pas gege
ven worden „indien” besloten wordt aan
het Rijkspersoneel een duurtetoeslag te
geven. Doch de kosten van het levens
onderhoud zijn sedert Augustus al met
ruim 11 pCt. gestegen. Het spoorweg
personeel dient op gelijke wijze behan
deld te worden als het overige Rijks
personeel, als dit een duurtetoeslag
mocht ontvangen. Vooral voor lagere
bezoldigingen is een toestand ingetreden
die niet langer gehandhaafd kan wor
den.
Verbetering van dienst- en rusttijden
van dit personeel is bij de intensievere
werkzaamheden noodig; hetzelfde geldt
voor het personeel van de veerdiensten,
al heeft de minister daarmede geen
rechtstreeksche bemoeiing De normen
van het tramreglement moeten wat
dienst- en rusttijden betreft, worden
herzien.
Prins Bernhard te Klundert
Gistermorgen neeft Z.K.H. Prins
Bernhard, tijdens het bezoek aan ge
deelten van het Zuidfron. van de ves
ting Holland, o.a. de gemeente Klun
dert bezocht.
Na het in renaissance-stijl gebouwde
raadhuis, dat uit het jaar 1621 dateert
e- door Prins Maurits aan de burgerij
van Klundert werd geschonken, te heb
ben bezichtigd, zette de Prins zijn toc^t
naar Willemsstad voort.
HERVATTING VAN DEN LUCHT
DIENST OP BERLIJN.
Donderdag a.s. zal, als eerder weM
aangekondigd, de nieuwe postvracW'
dienst BerlijnAmsterdam worden g6"
opend. De dienst zal worden gevlogen
door de Lufthansa met Junkers 8#> I
Deze dienst is eigenlijk een hervatting I
van den vroegeren bloemen-express
nu zal behalve vracht ook post worde0
vervoerd,
1 1
Met den bouw is thans begonnen, j
Het overleg tusschen den technischen I
dienst der K.L.M. en de constructeurs I
der N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfa- I
briek over het ontwerp der vier door de
K.L.M. bestelde Fokker-verkeersvlieg-
tuigen heeft eenigen tijd geleden tot I
definitieve vaststelling van het plan I
voor den bouw der nieuwe machines I
geleid. Zooals men zich zal herinneren, I
betreft het hier een nieuw ontwerp van h
een modern en zeer snel twee-motorig
verkeers-vliegtuig, dat ruimte biedt aan I
24 passagiers en dat door Fokker wordt
uitgebracht onder de type-aanduiding I
F 24.
Nu het ontwerp is vastgesteld, is men I
in de fabrieken aan den overkant van f
het IJ te Amsterdam thans met den
bouw begonnen. Er zal niet, zooals t
vroeger het geval was, aanvankelijk I
een enkel prototype worden gebouwd
doch men is terstond aangevangen met
den seriebouw van de vier bestelde ma
chines, nadat een proefmodel op war*
grootte voltooid was.
Natuurlijk zal tijdens den bouw der
vier toestellen voortdurend contact
tusschen de constructeurs en den tecb'
nischen dienst der K.L.M. blijven b®" I
staan voor de bespreking van verschil' I
lende détails, welke gedurende de
werkzaamheden een oplossing zulle3
vragen.
De Nederlandsche Tuinbouwraad
heeft een adres gericht aan den mi
nister van Financiën. Hierin komt
adressant terug op het besluit van
den minister van Financiën van 3 Fe
bruari 1933, waarin door dezen afwij
zend werd beschikt op een verzoek
om zijn aanschrijving van 4 Februari
1931, bepalende dat de winst, welke
een landbouwer maakt door geheelen
of gedeelteijken verkoop van zijn boe
renplaats, geen deel uitmaakt van zijn
bedrijfswinst, mede van toepassing te
verklaren ten aanzien van bloemen
kweekers.
De Nederlandsche Tuinbouwraad is
van oordeel, dat er voor een dergelijk
onderscheid tusschen de bedrijven
van landbouwers enz. eenerzijds en
boom- en bloemenkweekers anderzijds
i geen gegronde redenen bestaan.
Adressant verzoekt den minister het
daarheen te willen leiden, dat de voor
boom- en bloemenkweekers gemaakte
uitzondering komt te vervallen.