Mecfafc/Jf Koop eerst een andere tandpasta en liefst de duurste die er is en probeer daarna Ivorol. Dan neemt U waar ho« Ivorol in reinigend-, witmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft. Tube 60, 40 en 25 ct. STATEN-GENERAAL LUCHTVAART RECHTZAKEN HAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 12 MAART 1940. DERDE BLAD, PAGINA 2. i Verkwikkende Slaap, EERSTE KAMER v e De reis van dr. Colijn DE FOKKERS VOOR DE KIM. DIEFSTAL VAN HAVER TEN NADEELE VAN HET RIJK Generaal Winkelman inspecteert stellingen Benzinedistributie en motorrijtuigen belasting BEGROOTINGEN VAN WATER STAAT EN VAN HET VERKEERSFONDS HULPMENAGEMEESTER STAL ZAKKEN KOFFIE EN RIJST Onze jongenskleeding munt uit door pasvorm,kwaliteit en daaraan evenredige prijzen. In alle maten voorradig. Begrafenis van de drie slachtoffers een uur na het innemen van Dr. Buer’s Pure Lecithine Nerveuze slapeloosheid? ’s Nachts te bed liggen overdag vermoeid en doodop zijn? Voor den tijd snel uitge put door de inspanning van beroep, verkeer en sport?.hapert het met de zenuwen? dan mankeert het waar schijnlijk aan lecithine. 1970 Dr. Buer’s Pure Lecithine I Na de ramp met de „0. 11” X 9 RECLAMES. LEN.HAAG ADAM Mijnbedrijf. t i Heden van Parijs naar Londen? (De vergadering duurt voort.) Hoog Militair Gerechtshof. i. Verzwaring van straf geëischt. Vergadering op Dinsdag 12 Maart, geopend te 1.10 uur. Voorzitter: mr. W. L. baron de Vos van Steenwijk. de rundvee- maatregelen de de Twee maanden gevangenisstraf geëischt. De 30-jarige M. R., gewoon dienst-1 plichtig soldaat bij de infanterie, die als hulp van den menagemeester werk zaam was, had in die functie kans ge- zien uit de voorraadkamer van het leger een zak rijst en een zak koffie- boonen weg te nemen. De krijgsraad te ’s-Hertogenbosch I heeft hem daarvoor een gevangenis- straf van twee maanden opgelegd, I welk vonnis het hoog militair gerechts-1 hof, in hooger beroep bevestigde. ROlltRDAM Naar United Press uit Londen ver neemt zou dr. H. Colijn, naar ver wacht werd, heden per vliegtuig uit Parijs naar Londen reizen. Volgens Nederlandsche kringen komt hij in zijn functie van president van de bonds- commissie voor sociale problemen en heeft zijn bezoek geen politieke strek king. aftrek een proeftijd van twee jaar. Adres der Algemeene Nederlandsche Verkeers Federatie aan den minister van Financiën. Toen in October j.l. de benzinedistri butie dreigde en de Regeering een aan vang maakte met de beperking van het benzineverbruik door het rijverbod op Zondag voor motorrijtuigen, werd door de Algemeene Nederlandsche Ver keers Federatie het initiatief genomen tot de instelling van een commissie, aan welke werd opgedragen het denk beeld eener omzetting van de motor rijtuigenbelasting in een benzinebelas- ting opnieuw in studie te nemen. Het optreden van dezen minister toegejuicht. De heer v. d. Bilt (S.D.A.P.) had met genoegen het optreden van dezen minister aan dit belangrijke, voor ver ruiming van de werkgelegenheid zooveel mogelijkheden biedende departement gezien. Hij kan de redenen, waarop de minister met een beperkt program komt, o.a. de onzekerheid van den tijd, onder schrijven. Dit beperkte program bewijst niettemin, dat het den minister ernst is met zijn voornemens tot bestrijding van de werkloosheid; het is in vele opzichten in overeenstemming met 'de werkver ruiming volgens het Plan van den Ar beid. Het economisch nut van dit pro gram staat voorts vast. Het verkrijgen van de materialen zal wel eens de uit voering van groote werken verhinderen. Door verkeerde zuinigheid mag die uit voering echter niet achterwege blijven. Dat de ongeorganiseerde aannemers voortaan ook aan de arbeidsvoorwaar den van de collectieve arbeidscontrac ten zullen zijn gebonden, is een goede maatregel, die de gewenschte gelijkheid schept. Verkoop van bedrijfsgrond van hoorn en bloemenkweekers. 4 Het verzoekschrift is ingediend mede namens een 24-tal vereenigingen en organisaties, van welke het meerende^l ook in de hiervoor genoemde commis sie was vertegenwoordigd. Hoogere winstuitkeering aan den Staat gewenscht. De heer de Jong (R.K.) prees het beleid der mijndirecties, dat voorzich tig is geweest. Dit beleid is vergemak kelijkt door het toestaan van ruime afschrijvingen, méér dan strikt nood zakelijk was. Dit wettigt de aandrang tot hoogere winstuitkeeringen aan den Staat over te gaan, als compensatie voor mindere uitkeeringen in vroegere jaren. De Staat heeft 43 millioen in de mijnen geïnvesteerd en de winst over 1938 was 20 millioen, waarvan de Staat 3 pCt. heeft gekregen. Voor een extra- winstuitkeering is voor 1940 zelfs geen memoriepost uitgetrokken wederom is een winst van 8 pCt. voorgesteld. De heer Janssen (R.K.) zeide, dat er tusschen hem en den minister geen verschil van meening inzake de mijnen bestaat. Al zijn er nog wen- schen voor de arbeiders, over ’t alge meen zijn hun voorwaarden goed en steken ze gunstig af bij die in andere landen. De afschrijvingspolitiek bij een riskant bedrijf als dat der mijnen moet wat ruimer zijn dan elders, al zijn er natuurlijk grenzen. Evenwel mag men door drie gunstige jaren een aantal ongunstige jaren niet vergeten. Wat de arbeidsduur betreft, welke korter is dan die in België, kan men niet tot verdere verkorting overgaan, zonder groote risico’s te aanvaarden. De klachten over afmatting worden thans onderzocht. De organisaties moe ten ten deze medewerken en de mijn werkers, die klachten hebben, er toe aanzetten hun klachten mede te deelen. De teruggang van de invaliditeit- frequentie is grootendeels te danken aan den terugkeer naar hun land van vele vreemdelingen. Het ware gewenscht de loontoeslagen van den laatsten tijd in de contracten vast te leggen als vast loon. De uitkomsten van het jaar 1939 schijnen niet beneden die over 1938 te zullen blijven. Wellicht zal er dan nog iets kunnen worden gedaan ter verster king van het pensioenfonds. Vanmiddag heeft de Eerste Kamer een aanvang gemaakt met de behande ling van de begrootingen van Water staat en van het Verkeersfonds en van de Staatsmijnen voor 1940. De heer ter Haer (C.H.) betoog de, dat op de opbrengsten van de mo torrijtuigen- en rijwielbelastingen niet beKnibbeld mag worden teneinde het wegenplan behoorlijk te kunnen afwer ken. Er blijft nog te veel van hetgeen jaarlijks op de begrooting wordt ge bracht onverwerkt. Aan de bedoelin gen van het Verkeersfonds moet zooveel mogelijk de hand wórden gehouden. Al van de instelling van het Verkeers fonds af heerschte beroering in de kringen van het wegverkeer, die den indruk hebben gekregen, dat dit fonds dient ter delging van de tekorten op het spoorwegverkeer. Door een onpar tijdig onderzoek is komen vast te staan, dat het wegverkeer veel te zwaar is belast. De Regeering zij voorzichtig; zij zou anders wel eens de kip met de gouden eieren kunnen slachten. De heer ter Haar bepleitte afschaf fing van de personeele belasting op de motorrijtuigen; er zijn voldoende com pensaties te vinden. Kan die belasting niet worden afgeschaft, dan ware naar vereenvoudiging daarvan te streven. Publicatie van de resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheid van de vervangingen van de belastingen op het motorwegverkeer door een benzine- belasting is gewenscht. Het is thans geen tijd om tot coördi natie van het goederenvervoer over te gaan, al is deze op zich zelf juist. Spoedige algeheele invoering van de Wegenverkeerswet is noodig; de voor bereiding heeft al lang genoeg geduurd. Verkeersvoorschriften. De heer ter Haar juichte het voorne men om een populaire wegcode uit te geven toe. Hij klaagde over het dualisti sche karakter der rijwielpaden; men moet het gebruik óf verplicht óf onver plicht stellen. Bij verplicht gebruik zou het aantal verkeersongevallen belang rijk verminderen. Ook ware het ge wenscht, dat wielrijders verplicht wor den af te stappen bij het oversteken van voorrangswegen. Centrale en plaatse lijke overheden zullen vooral op ver keersvoorschriften voor de wielrijders moeten letten; van alle categorieën van wegverbruikers passen zij zich het moei- lijkst aan. Bij de verkeersregeling dient ook gelet te worden op linksaf slaande auto’s. Richtingaanwijzers op trams zijn niet overbodig. De plannen om systema tisch benzinestations langs de autowe gen te bouwen, moeten worden toege juicht, evenals die betreffende de uit breiding van het aantal automatische seininrichtingen bij onbewaakte over wegen. De heer ter Haar zeide in het al gemeen geen voorstander te zijn van een maximumsnelheid voor auto’s buiten de bebouwde kom, alleen zou hij deze thans, om benzine te sparen, wenschelijK achten. Wat de wegen betreft, kan ons land de vergelijking met het buitenland door staan; niettemin duurt het toch wel lang alvorens alle groote aansluitende wegen zullen zijn voltooid. Het wordt hoog tijd, dat er een nieuwe weg Amsterdam Utrecht komt. De heer ter Haar had met voldoening de waterstaatkundige plannen van den minister gezien, o.a. betreffende den voortgang van den tunnelbouw te Vel- sen. Het mijnbedrijf heeft gunstige resul taten in het afgeloopen jaar opgeleverd. Er is zeer ruim afgeschreven en er zijn reserves gevormd. De brandstoffenvoor ziening is over het algemeen bevredi gend geweest. De mijnen kunnen thans in de Nederlandsche behoeften voorzien; de productie per hoofd per mijnwerker brengt den Nederlandschen mijnwerker aan de spits vergeleken met de andere kolenproduceerende landen, hetgeen toe geschreven moet worden aan de na 1925 ingevoerde mechaniseering. Deze is in ’t belang van ons land, het bedrijf en de mijnwerkers gebleken. De jaren 1937 en 1938 waren recordproductiejaren. In ’39 is minder geproduceerd, hetgeen echter niet verontrustend is. De mechaniseering heeft echter ook nadeelen voor de mijnwerkers gehad: de klachten over afmatting door te sterk gestegen productie-eischen zijn echter veelvuldig. Roofbouw op de arbeids krachten beteekent afneming van de productie en een nadeel voor ons land. Er is thans een studiecommissie in gesteld. Doch de deskundigen zijn niet vol doende in die commissie vertegenwoor digd niet uitsluitend de medische mijn directies, doch ook medici, aan te wijzen door de vakvereenigingen, moe ten er deel van uitmaken. De opperbevelhebber van leger en vloot, generaal Winkelman, bracht heden een bezoek aan de stelling den Helder. Zijne Excellentie arriveerde te on geveer half elf aan het stafkwartier, vanwaar een rondgang gemaakt werd langs verschillende militaire objecten in de stelling. Advies der studie-commissie. De in October door de A.N.V.F. inge stelde commissie heeft in Januari j.l. haar rapport uitgebracht en kwam daarbij tot de conclusie, dat een omzet ting van de volle motorrijtuigenbelas ting in een verhooging van het benzine- invoerrecht naar haar oordeel ook thans geen aanbeveling verdient; te dezer zake acht zij de conclusie van de A.N.V.F.-commissie-1936 nog steeds van kracht. Evenmin acht de commissie wensche- lijk, dat een eventueele omzetting uit sluitend zou gelden voor personen auto’s. Ook omzetting van een gedeelte der motorrijtuigenbelasting in een ver hoogde benzinebelasting oordeelt zij niet aanbevelenswaardig. In overeenstemming met het advies der commissie heeft de Alg. Ned. Ver keers Federatie zich thans met een adres tot den minister van Financiën gewend, waarin verzocht wordt, de tot standkoming van de volgende twee maatregelen te willen bevorderen: a. betaling van de motorrijtuigen belasting per kalendermaand, althans over een korteren termijn dan thans; b. bij invoering eener distributie- regeling voor benzine de voor een maand verschuldigde motorrijtuigenbe lasting te verminderen tot hetzelfde percentage als waartoe het benzinege- bruik in dezelfde maand wordt be perkt. Raad voor de Scheepvaart. DE TORPEDEERING VAN DE „BURGERD1JK”. De Raad voor de scheepvaart zal op 14 Maart a.s. een onderzoek instellen naar het verloren gaan van het s.s. „Burgerdijk” op 10 Februari j.l. en twee pijpers, een vuurpeleton van acht mariniers eerste klasse, vier slip- pendragers-onderofficieren en acht ma trozen. Aan de groeve merkten wij op den luitenant-kolonel der mariniers F. Lugt, die den minister van Defensie vertegen woordigde, luitenant-ter-zee eerste klas se Kruis, namens den chef van de Marinestaf, luitenant-ter-zee eerste klasse F. B. Veenstra, als vertegenwoor diger van den commandant van de Marine te Den Helder, luitenant-ter-zee tweede klasse T. Steinmetz, die de be manning van de „O. 11” vertegenwoor digde. Hij was vergezeld van drie on derofficieren en een korporaal, allen geredden van de „O. 11”. Ook de burge meester van Nieuw-Helvoet, de heer F. W. van Driel, was aanwezig, evenals overste G. Thysse, commandant van het kantonnement Hellevoetsluis, en vele minderen. Het woord werd gevoerd door luite nant-kolonel F. Lugt, die namens den minister van Defensie sprak, en woor den van troost richtte tot de familie leden van den overledene. Namens de bemanning van de „O. 11” sprak de luitenant-ter-zee Steinmetz, waarna nog achtereenvolgens een ma troos van de „O. 11”, de adjunct-zieken- verpleger J. Herweijer, namens de on derofficieren en een vertegenwoordiger van den Bond van oud-onderofficieren, het woord voerden. Tenslotte dankten de vader en weduwe van den overledene voor belangstelling. De 31-jarige gewoon dienstplichtig soldaat G. T. heeft zich ten nadeele van het Rijk bevoordeeld. Hij was aange steld als kok en kon in die functie zien, dat zakken haver, bestemd voor de paarden van het detachement in een tuinhuisje nabij de keuken werden op geslagen. Twee van die zakken hav^ verkocht hij voor 6 aan een koopman, Dank zij de activiteit en opmerk. zaamheid van een sergeant, is deze zaak aan het licht gekomen. De sergeant zag dat de koopman haver vervoerde jg zakken, waarop het Rijksmerk stond afgedrukt. De krijgsraad heeft T. ver. oordeeld tot drie maanden gevangenis, straf. Thans diende deze zaak in hooger be. roep voor het Hoog Militair Gerechts, hof. Luitenant-generaal van Munnek. rede maakte den sergeant, die als ge. tuige werd gehoord, een compliment voor zijn oplettendheid, waardoor he; mogelijk was geweest de fraude te ont- dekken en voor het vervolg te voor, komen. De advocaat-fiscaal, jhr. mr. L. H. H. C. van Asch van Wijck, wees er in zijn requisitoir op, dat deze beklaagde in I zijn burgerleven reeds meermalen we. I gens vermogensdelicten is veroordeeld, I Een feit als het onderhavige is buiten. gewoon ernstig. Spr. vorderde verhooging van de straf tot zes maanden gevangenisstraf. De verdediger, betoogde in zijn plej. dooi, dat hier niet van diefstal, doch van verduistering sprake was. Beklaag. de had immers de beschikking over de I haver, omdat hij de zakken haver ook I voor de dienstpaarden wel uit het tuin huisje haalde. Subsidiair drong pleiter op de meeste I clementie aan. De uitspraak van het hof volgt later. Verkeersveiligheid. De heer v. d. Bilt besprak vervolgens de verkeersveiligheid. Hij zeide niet ge rust gesteld te zijn door het antwoord van den minister aangaande de spoe dige invoering van de Wegenverkeers wet, omdat de alcohol aan vele ver keersongevallen schuld is. Het gebruik van een kleine hoeveelheid kan reeds Arrondissements-rechtbank. BELEEDIGING VAN H. M. DE KONINGIN. Een 34-jarige zeeman D. P. uit Vlaar- dingen had aldaar op 10 December j.Ll in dronkenschap opruiende taal gespro- ken tegen eenige militairen. Daarbij had hij ook voor H. M. de Koningin beleedigende taal gebruikt. De rechtbank heeft hem deswege I veroordeeld tqj; een voorwaardelijke I gevangenisstraf van vier maanden metl der preventieve hechtenis en Het eerbetoon bij .de groeve van sergeant-teiegrafist Steenvoort te Enschede. In aansluiting met hetgeen gisteren werd gemeld omtrent de teraardebestel ling van het stoffelijk overschot van den sergeant-teiegrafist F. W. J. Steen- 1 voort, een der slachtoffers van de ramp met de „O. 11”, op de begraafplaats te Enschede, laten wij nog de volgende bijzonderheden volgen over de plech tigheid bij het graf. Honderden belangstellenden stonden hier omheen geschaard. Het eerst werd het woord gevoerd door den onder officier Jacobs, een vriend van den overledene. Deze zeide o.m., dat Steen voort gestorven is voor onze fiere drie kleur. Zijn naam zal worden toege voegd aan de lange rij van helden, die voor onze marine gestorven zijn. Vervolgens sprak de burgemeester van Enschede, de heer J. J. G. E. Rüc kert. Spr. wees er op, dat Steenvoort zijn plicht heeft gedaan. Hij heeft an deren gered, doch is zelf gevallen. Hierna werd het woord gevoerd door den commandant van dj „O. 11”, luite nant-ter-zee tweede klasse H. A. W. Goossens. „Steenvoort is gevallen bij het uit voeren van zijn laatste order op aarde”, aldus spr. „Het water was sterker dan hij, maar toch gaf hij anderen gelegen heid zich uit het gezonken schip te redden. Tot het laatst is hij op zijn post gebleven”. De commandant wijdde nog eenige woorden aan de nagedachtenis van de beide andere opvarenden, die bij de ramp om het leven zijn gekomen. Ook hen bracht spr. dank voor hetgeen zij deden. Namens de familie dankte de heer F. Zandstra, uit Drachten, voor de belang stelling. In het bijzonder bracht hij dank aan H.M. de Koningin, den minister van Defensie, de schouts-bij-nacht baron de Vos van Steenwijk en Jolles. Begrafenis van den koksmaat O. Postma te Huizum. Gistermiddag is het stoffelijk over schot van den koksmaat van de „O. 11”, O. Postma, te Huizum bij Leeuwarden ter aarde besteld. De stoet vertrok van de Gereformeer de kerk aan de Verlengde Schrans, waar ds. W. H. den Routing in besloten kring een lijkdienst had gehouden. Een zeer groote menigte belangstellenden sloeg het vertrek van den stoet, bestaande uit den lijkwagen en drie volgwagens, gade. Onmiddellijk achter den lijkwagen volgde een deputatie van den onderzee- dienst, bestaande uit den officier M. S. D. tweede klasse D. A. W. Bos, een korporaal en drie matrozen. Ook langs den weg, dien de stoet nam, en op het kerkhof was de belangstelling buiten gewoon groot. De gemeente-politie, bij gestaan door de marechaussee, had voor een behoorlijke afzetting zorg gedragen. Op de begraafplaats voegden zich nog achter de Lijkbaar de overste G. M. Fey, hoofd-officier M.S.D. eerste klasse, die den minister van Defensie vertegen woordigde en luitenant ter zee eerste klasse M. Kooreman, als vertegenwoor diger van den opperbevelhebber van land- en zeemacht en van den vice- admiraal. Ook de burgemeester, jhr. W. J. H. Hora Siccama en de oud-burgemeester de heer J. G. Jansonius, liepen mee achter de lijkbaar. Nadat de kist in het graf was neerge laten, gedekt met bloemstukken van de officieren, onderofficieren en manschap pen van de Koninklijke Marine en van den onderzeedienst, van de bemanning van de „O. 11”, de opvarenden van de „O. 23”, het kopspersoneel van den onderzeedienst, de bemanning van de „O. 22” en van de proeftochtbemanning van de „O. 21”, trad als eerste spreker naar voren de officier M.S.D., tweede klasse D. A. W. Bos, als vertegenwoor diger van den commandant van den onderzeedienst in Den Helder. „Ongeveer twee jaar geleden, aldus spr., kwam Postma als milicien bij de Marine, waarvan hij is gaan houden en waarin hij wenschte opgeleid te wor den. teneinde er zijn toekomst in op te bouwen. Het noodlottige ongeval met de „O. 11” maakte aan dat alles een einde. Het moet echter een geruststel ling zijn voor je moeder, verloofde en allen, die je hebt achtergelaten, Postma, te weten, dat je je zoo vele vrienden hebt verworven. Moge hun dat tot troost zijn. Rust zacht”. De kwartiermeester C. de Leeuw, roemde de kameraadschap van den overledene. Ds. den Houting zeide, dat wij het bij het graf zullen uitspreken, dat het geloof ons alleen kracht kan geven. Spr. bracht dank aan H.M. de Koningin voor het schrijven van rouwbeklag aan de familieleden en voorts aan de autoritei ten, die hun deelneming hadden betuigd en zich hier lieten vertegenwoordigen, alsmede aan de deputaties van den onderzeedienst. Begrafenis sergeant-torpedo- maker G. L. Logmans te Nieuw-Helvoet. Onder zeer groote belangstelling is gistermiddag met militaire eer het stof felijk overschot van den sergeant- torpedomaker G. L. Logmans te Nieuw- Helvoet aan den schoot der aarde toe- Vertrouwd. Zooals reeds gemeld, had Z.K.H. Prins Bernhard gisterochtend aan de familie van den overledene zijn deelneming betuigd. Vooral van militaire zij 'e waren vele vertegenwoordigers bij de begrafenis in deze oude marinestad aanwezig. In den aioet liepen voorop twee tamboers den overgenomen, zal zoo spoedig mo gelijk bekend worden gemaakt, de hoe veelheid zal niet aan een limiet gebon den zijn. Het tijdvak waarin mager melkpoe der van regeeringswege zal worden aangekocht, is gesteld op de periode van 15 Maart15 September a.s. Door dezen maatregel zal ook de kaaspositie worden versterkt, terwijl tevens de beschikking verkregen wordt over een uitstekend voedsel voor het vee, en in geval van nood ook voor den mensch. Ook ten behoeve van houderij zullen eenige worden getroffen. In de eerste plaats zullen, indien de prijzen der nuchtere kalveren in het voorjaar tegenvallen, nuchtere kalveren uit de markt wor den genomen. Deze zullen dan worden ingeblikt. Verder zal de uitvoer van rundvee, waarvoor zich den laatsten tijd enkele mogelijkheden voordoen, zooveel mo gelijk worden bevorderd. Tenslotte heb ik in de ongunstige omstandigheden in de veehouderij aanleiding gevonden, in verband met het miltvuur nog een bijzondere voor ziening te treffen. Ik heb n.l. besloten, dat ook voor de van 1 December tot 1 Maart aan miltvuur gestorven koeien aan de veehouders vergoeding zal wor den verleend. Lecithine is zenuw-voedingsstof. Neemt U lecithine rijkelijk, als zenuwen den dienst weigeren; nerveuze hoofd- en maagpijn, nerveuze onrust en nerveuze slapeloosheid dan Doozen ad ƒ1.-/4.65 (kuurverpak- king) bij Apothekers en Drogisten R.K. Werkliedenverbond. De besturen van de bij het R.K. Werkliedenverbond aangesloten bon den, kwamen een dezer dagen te Utrecht in een buitengewone verbonds- vergadering jijeen. Besloten is tot het in het leven roe pen van een stichting „huishoudonder- wijs voor meisjes en vrouwen uit den arbeidersstand”. Vastgesteld werden de statuten van de stichting tot oprichting en exploi tatie van vacantie- en rustoorden der Katholieke arbeidersbeweging, alsmede de statuten en het huishoudelijk reglement van de stichting „onder linge hulp aan rustbehoevenden" eveneens een instelling van het R.K. werkliedenverbond. de vastheid van den bestuurder doen verliezen. De heer v. d. Bilt achtte een verplicht bloedonderzoek van de be stuurders naar alcoholgehalte gewenscht Hij was maar matig tevreden over het antwoord van den minster omtrent een eventueelen duurtetoeslag aan het spoorwegpersoneel. Deze zal pas gege ven worden „indien” besloten wordt aan het Rijkspersoneel een duurtetoeslag te geven. Doch de kosten van het levens onderhoud zijn sedert Augustus al met ruim 11 pCt. gestegen. Het spoorweg personeel dient op gelijke wijze behan deld te worden als het overige Rijks personeel, als dit een duurtetoeslag mocht ontvangen. Vooral voor lagere bezoldigingen is een toestand ingetreden die niet langer gehandhaafd kan wor den. Verbetering van dienst- en rusttijden van dit personeel is bij de intensievere werkzaamheden noodig; hetzelfde geldt voor het personeel van de veerdiensten, al heeft de minister daarmede geen rechtstreeksche bemoeiing De normen van het tramreglement moeten wat dienst- en rusttijden betreft, worden herzien. Prins Bernhard te Klundert Gistermorgen neeft Z.K.H. Prins Bernhard, tijdens het bezoek aan ge deelten van het Zuidfron. van de ves ting Holland, o.a. de gemeente Klun dert bezocht. Na het in renaissance-stijl gebouwde raadhuis, dat uit het jaar 1621 dateert e- door Prins Maurits aan de burgerij van Klundert werd geschonken, te heb ben bezichtigd, zette de Prins zijn toc^t naar Willemsstad voort. HERVATTING VAN DEN LUCHT DIENST OP BERLIJN. Donderdag a.s. zal, als eerder weM aangekondigd, de nieuwe postvracW' dienst BerlijnAmsterdam worden g6" opend. De dienst zal worden gevlogen door de Lufthansa met Junkers 8#> I Deze dienst is eigenlijk een hervatting I van den vroegeren bloemen-express nu zal behalve vracht ook post worde0 vervoerd, 1 1 Met den bouw is thans begonnen, j Het overleg tusschen den technischen I dienst der K.L.M. en de constructeurs I der N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfa- I briek over het ontwerp der vier door de K.L.M. bestelde Fokker-verkeersvlieg- tuigen heeft eenigen tijd geleden tot I definitieve vaststelling van het plan I voor den bouw der nieuwe machines I geleid. Zooals men zich zal herinneren, I betreft het hier een nieuw ontwerp van h een modern en zeer snel twee-motorig verkeers-vliegtuig, dat ruimte biedt aan I 24 passagiers en dat door Fokker wordt uitgebracht onder de type-aanduiding I F 24. Nu het ontwerp is vastgesteld, is men I in de fabrieken aan den overkant van f het IJ te Amsterdam thans met den bouw begonnen. Er zal niet, zooals t vroeger het geval was, aanvankelijk I een enkel prototype worden gebouwd doch men is terstond aangevangen met den seriebouw van de vier bestelde ma chines, nadat een proefmodel op war* grootte voltooid was. Natuurlijk zal tijdens den bouw der vier toestellen voortdurend contact tusschen de constructeurs en den tecb' nischen dienst der K.L.M. blijven b®" I staan voor de bespreking van verschil' I lende détails, welke gedurende de werkzaamheden een oplossing zulle3 vragen. De Nederlandsche Tuinbouwraad heeft een adres gericht aan den mi nister van Financiën. Hierin komt adressant terug op het besluit van den minister van Financiën van 3 Fe bruari 1933, waarin door dezen afwij zend werd beschikt op een verzoek om zijn aanschrijving van 4 Februari 1931, bepalende dat de winst, welke een landbouwer maakt door geheelen of gedeelteijken verkoop van zijn boe renplaats, geen deel uitmaakt van zijn bedrijfswinst, mede van toepassing te verklaren ten aanzien van bloemen kweekers. De Nederlandsche Tuinbouwraad is van oordeel, dat er voor een dergelijk onderscheid tusschen de bedrijven van landbouwers enz. eenerzijds en boom- en bloemenkweekers anderzijds i geen gegronde redenen bestaan. Adressant verzoekt den minister het daarheen te willen leiden, dat de voor boom- en bloemenkweekers gemaakte uitzondering komt te vervallen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10