DE ZWARTE ORCHIDEE Haagsche Courant van Donderdag 14 Maart 1940 Bouwmeesters Schouwspel „Jolijt” STADSNIEUWS Hoe ontstaat een revue 10.000 DOLLAR VOOR BIJZONDERE NOODEN ’11 ■I De reddingboot „Prins Bernhard” wordt door den tractor Zeehond FEUILLETON. VIERDE BLAD, PAGINA 1. HET OVERLIJDEN VAN GEN MAJOOR jhr. J. Th. ALTING VON GEUSAU HET NEDERLANDSCHE LIED KLONK IN DILIGENTIA DE NIEUWE REDDINGBOOT KIEST ZEE DE NIEUWE HONGAARSCHE GEZANT naar het strand gebracht. Belangrijke gift uit New York Finale Reimerswaal, de verzonken stad. Teraardebestelling Zaterdag op de R. K. begraafplaats Kerkhoflaan Een gesprek met mevrouw Bouwmeester Geslaagde oefening te Sdieveningen r r f, M H 8 HERMAN STENZ WEER HERSTELD. wij maar A. op toch den en Ik. (Nadruk verboden.) en Sinclairs U naar zoo anders? lachte (Wordt vervolgd.) het pre- waarde drie U had hier zeide zij. Dit een man als U. Ben ik dan was De Bij de bewogen nerveus. - Hij lied moet beheerscht zittend en mevrouw moeilijk- moesten Genoemde maatschappij heeft dit bedrag, dat in Nederlandsch een waarde vertegenwoordigt 18.800 drie nationale Het algemeen secretariaat van het Nationaal Fonds voor Bijzondere Noo- den deelt ons het volgende mede: The International Businessmachines Corporation te New York, Holland Branch, die sinds een twintigtal jaren in Nederland vertegenwoor digd is, heeft besloten, door be middeling van de firma M. C. Boas te Amsterdam, een bedrag van 10.000 dollar beschikbaar te stellen ter leniging van de bijzon dere nooden, welke in vele krin gen van het Nederlandsche volk tengevolge van de tijdsomstandig heden worden ondervonden. hij. Ja, antwoordde zij ernstig. U is voor deze oppervlakkige genoegens niet geschikt. Monroe treft in deze de schijnt niet aanwezig te zijn, merkte hij op. Hij prefereert baccarat. Wat is die man toch een awaas! Het bewijst alweer, dat genie en verstand niet precies hetzelfde is. Vandaag of mor gen zal de débacle wel komen. Physiek of financieel? Beide, doch het laatstgenoemde eerst. Dit is een plaats, waar je je zaakjes onmogelijk geheim kunt hou den. Er is iemand in Singapore, die verschillende schuldbekentenissen met de handteekening van Dixon, ter waarde van meerdere duizenden pon den in zijn bezit heeft. Groote góden! Is het zoo erg? Erger! Als je alles wist! Het spijt my zoo voor Tresa. Carson balde de vuisten en vloekte inwendig. Geen wonder, dat in de zachte oogen van Tresa een bang ver driet verborgen lag, waar dreigende wolken van bankroet, schande en ge heimzinnige bedreigingen zich boven het blonde hoofdje samenpakten. De tango was afgelóopen en Carson ging naar de balzaal terug. Het onberis pelijke jongmensch zat naast haar en Gast van „NederlandHongarije” 30 Maart mevrouw van deze noodige blaam... Hij had beter moe ten weten. U beoordeelt mij verkeerd, heb mij best geamuseerd. Wanneer? i Speciaal, toen ik met U danste. Een vleugje ondeugendheid had deze woorden uit zijn mond doen vloeien. Het volgende oogenblik schaamde hij zich erover en deed zichzelf de hef tigste verwyten. Tresa draaide haar hoofd om, maar hij wist dat zy bloos de. Ik geloof, dat dit de laatste dans is, sprak zij zachtjes. Ik veronderstel, dat die bespro ken is? Zij schudde haar hoofd, maar op hetzelfde moment kwam Sinclair op haar toe, verontschuldigde zich tegen over Carson en vroeg haar buigend ten dans. Tresa aarzelde een oogen blik en vroeg toen om haar te excu- seeren. Het spijt mjj verschrikkelijk, Ce cil, maar ik heb hoofdpijn. Na een woord van deelneming, nam hij buigend afscheid en Carson vond zichzelf beroofd van een dans, maar hij had tenminste haar gezelschap, hetgeen hem even welkom was. De hoofdpijn was niet voorgewend. Intuï tief voelde hij, dat zy tegen de terug komst in het normale leven opzag... op de afgelegen bungalow met zyn sombere schaduwen. Brengen de huis? vroeg hij. Ja... dat was de afspraak. leveran- steek ge- van geld van instellingen willen doen profiteered Zij heeft 6000 dollar ter beschikking gesteld van het Nationaal Fonds voor Bijzondere Noo den, 2000 dollar van de Vereeniging het Nederlandsche Roode Kruis (van deze gift is reeds melding gemaakt) en 2000 dollar van de Noord- Zuid- hollandsche Redding-maatschappij. Het behoeft geen betoog, dat dit ge baar van bovengenoemde maatschap pij, teneinde verlichting te brengen in velerlei behoeften, welke de tijdsom standigheden in Nederland scheppen, groote waardeering verdient. De besturen van genoemde instellin gen spreken de hoop uit, dat dit voor beeld tot navolging zal prikkelen. Het giro-nummer van het Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden is 272727. Wij vernemen, dat de ter aarde be stelling van het stoffelijke overschot van generaal-majoor jhr. J. Th. Alting von Geusau is vastgesteld op Zaterdag a.s. des middags te 12 uur op de R.K. begraafplaats aan de Kerkhoflaan. Van te voren zal een plechtige uit vaartdienst worden gehouden in de kerk van de H. Familie aan het Kamperfoe- lieplein, vanwaar de stoet om 11 uur zal vertrekken. Alleen op de begraafplaats zullen militaire eerbewijzen worden gebracht. In verband met de teraardbestelling zal de begraafplaats Zaterdag tot 2 uur des middags voor het publiek gesloten blijven. 8) Carson werd dus ter slachtbank ge leid en na de gebruikelijke ,,hoe maakt-u-het’s vond hij zichzelf luiste rend naar een stroom van schandaal tjes, welke hem niet in het minst in teresseerden. Door een bewonderens- waardigen zet wist hij het zoo voor el kaar te krijgen, dat hij Tresa even al leen kon spreken. Is Uw balboekje al vol? Niet heelemaal. Mag ik dan den volgenden dans van U hebben? Die heeft Sinclair al besproken. Dan den daarop volgenden? Glimlachend stemde zij toe schreef zijn naam op. Het orkest be gon te spelen en het jongmensch met berekend. Hij stuurde met volkomen zekerheid de „Prins Bernhard” met vaste hand door de kokende branding. Weldra was van de boot niet veel meer te zien, doch eenige minuten later werd zij opnieuw zichtbaar. De „Prins Bern- hard” keerde terug. Toen de boot dicht was genaderd kwam de tractor op nieuw in actie om de reddingboot met behulp van een kabel grootendeels op het droge te trekken. Monteur Klaas- sen was opgetogen over de „Prins Bern- hard”. „Een prachtig schip, mijnheer” hoorden wij hem zeggen tegen den heer C. Lieuwen, voorzitter van de Noont-Zuid-Hollsmdsche Redding Maat schappij, die tezamen met den secreta- ris-penningmeester den heer J. Schaap de oefening bijwoonde. De slede werd onder de boot ge schoven, toen bracht de blauwe tractor „Zeehond” genaamd haar weer terug naar het schuitenhuis. De eerste oefe ning was in alle opzichten geslaagd. De minder gunstige weeromstandig heden ten spijt was de opkomst voor den zangavond in Diligentia, uitgaande van de Nederlandsche Vereeniging voor den Volkszang, buitengewoon groot De zaal was gisteravond uitste kend bezet. Herman Stenz, glunder weer na zijn ziekte, werd met een extra-applausje begroet waarin mevrouw Betsy de Ridder-Spaan deelde. Er heerschte een prettige, opgewekte stemming van ver wachting, zoodat dus weer alle factoren aanwezig waren voor een geanimeer- den volkszangavond, waarvan zulk een gunstige roep uitgaat in onze stad en daarbuiten. Staande werden twee coupletten van het Wilhelmus gezongen de tradi- tioneele opening van den avond waarna om „er in te komen”, werden uitgevoerd „Zingen is gezond” en „Voor Neerland een lied”. Het is Maart, dus was er ook de Lenteverwachting. Zulks kwam tot uiting in de liederen „Wees gegroet, o schoone lente”, „Lente” en andere zangen. Op het uit gebreide repertoire ontbraken ook de schoolliederen niet. Wat frisch klonken „Mijn Nederland”, „Op de wandeling”, „Holland” en al die andere liederen, welke de ouderen reeds in hun jeugd leerden en nog in de zangbundels des scholen voorkomen. De heer Stenz verheugde zich keiw nelijk in het enthousiasme van zijn groot zaalkoor, hoewel hij altijd de zangpaedagoog blijft. Elk correct gezongen worden: van ademtechniek, rechtop geen ontsierende uithalen. Het Volkszangkoor, dat als gewoon lijk op het podium had plaats geno men, om van daaruit den leider te steu nen bij minder bekende liederen, ver gastte de aanwezigen op een viertal werken. Het klaterende applaus was meer dan een beleefdheidsgebaar. Koor en dirigent verdienden het succes voor hun mooi, serieus werk. Natuurlijk waren er ook verrrassin« gen. De eerste was een duet door me vrouw Termaaten en dochter, doch de groote surprise kwam na de pauze. Het tooneel was toen in een snoepwinkel omgetooverd. Terwijl mevrouw Ter maaten de coupletten van mevrouw de Wijs-Mouton’s „Snoepwinkeltje” zong, verkocht het snoepvrouwtje Toos Pijn- acker haar lekkers aan de kleuters. Een alleraardigste scène. Met eenige leutige liedjes werd de avond besloten en werd Herman Stenx beloofd, dat allen weer aanwezig zou den zijn op den grooten zangavond in den Dierentuin op 28 Maart a.s. onzeker, maar tegen het einde ging het veel beter en hij maakte, over het geheel genomen, niet zoo’n slecht fi guur. Hij had zichzelf steeds voorge houden, dat dansen de meest ergerlij ke tijdverspilling was, maar hij voel de zich gedwongen, op deze meening terug te komen, want het dansen met Tresa was voor hem een openbaring. Hij kon niet zulke mooie passen ma ken als het onberispelijke jong mensch, maar hij stelde zich tevreden met Tresa door de opeengepakte men- schenmassa te leiden en haar in haar droefgeestige oogen te kijken. Afgeloopen, fluisterde zij. Wat jammer! Gelukkigerwijze was de volgende een dans, welke door twee professio nals werd uitgevoerd en hij was in staat dien tijd met een gesprek aan te vullen. Hij wenschte, dat alle vol gende dansen van ditzelfde soort mochten zijn. Maar hij was genood zaakt om tenslotte zyn dame aan Monroe af te staan, die zijn wals kwam opeischen. Gedurende de rest van den avond zag hij weinig van Tresa en dan nog op een afstand en hij verveelde zich doodelijk. Slechts het feit, dat Tresa aanwezig was, maakte het verblijf in de kwalijk riekende ruimte verdrage lijk. Bij haar vergeleken schenen de andere vrouwen opgedirkt en oninte ressant. Op een gegeven oogenbhk had hij al zijn moed bijeen geraapt en danste met het meisje Sinclair, maar hij vond het allesbehalve aangenaam. Hij had gedacht, dat de zaak tegen middernacht zou zijn afgeloopen, maar tot zijn verwondering was het wij begin- de residentie veel De Morgenavond zal de heer Joh. H. Doorn, journalist te Amsterdam in het gebouw der Volksuniversiteit. I Laan van Meerdervoort 49, een voor dracht met lichtbeelden houden over: „Wat gebeurt er in Roemenië?”. is vanavond niet gekomen? Neen, hij heeft den heelen dag zoo vreemd gedaan. Hy is in alle kasten van het huis geweest, steeds maar verbrandende en verscheurende. Ik had hem vanavond niet alleen moeten laten. Maar het is goed voor U, dat U eens een afwisseling heeft. Kom, de muziek is reeds begonnen... Zij voegden zich bij de dansende paartjes. Carson, die jarenlang niet gedanst had, voelde zich eerst erg Rondom ons heen een leege donkere zaal, een gapende ruimte, waarvan de omgrenzing niet te zien is, in de zaal lange rijen stoelen, met opgeklapte zittingen. Voor ons een verlicht too- neel. Tooneelknechten dragen kleurige décors aan, zij passen en meten, ver plaatsen de stukken, om ze weer weg te sjouwen. De heer Bood kijkt nauw keurig toe. Op de balcons zitten elec- triciens achter de schijnwerpers om zoo noodig een kleurigen lichtbundel te laten vallen op het aangewezen object. Mevrouw Bouwmeester staat ter zijde om aanwijzingen te geven. Zij heeft haar mantel aan, want het is kil in een leeg theater. Zoo ziet Scala er uit eenige dagen voor de première van Bouwmeester s Schouwspel „Jolijt”, dat morgenavond voor het Haagsche publiek de première beleven zal. De naam belooft, dat er wat te zien zal zijn, doch ook, dat men plezier Kan beleven. De opzet van een revue is het brengen van amusement. Dagen lang is men reeds aan werk. De voorbereiding van de mière neemt heel wat tijd in besiag Zooveel tijd eischen de technische voor zieningen. dat men de generale repe titie, welke gisteravond zou plaats vinden, uitgesteld heeft tot vandaag. Alleen de tooneeltechnici zijn aan het werk. De acteurs, de girls, de manne- I quins zijn thuis gebleven. Zij kennen de revue reeds van binnen en van I buiten. Twee en een halve maand lang werd „Jolijt” vertoond in den Grooten Schouwburg te Rotterdam. Parlando’s, zang en dans, dat gaat van zelfsprekend als gesmeerd. Maar bij de verhuizing van het eene - theater naar het andere komt wat an ders kijken. Komt men in Rotterdam van links op bijv., dan is het in net Scalatheater rechts. Tientallen doeken en décors moeten ingehangen worden. En aangezien de tooneelen in de thea ters niet genormaliseerd zijn, moet er worden ingekort, verbouwd, verlengd of verbreed, al naar gelang dit mocht blijken noodig te zijn. Een kleine pauze kan benut worden om even een praatje met Bouwmeester, die de ziel onderneming is, te maken. Hoe ontstaat elk jaar weer zoo’n nieuwe revue vragen wij haar. De afdeeling ’s-Gravenhage van de vereeniging „NederlandHongarije” heeft den nieuwen gezant van Honga rije en mevrouw von Szent Istvany uit- genoodigd tot een lunch in hotel „De Wittebrug” op Zaterdag 30 Maart a.s. Bij deze gelegenheid zal de gezant een tafelrede uitspreken over het onder werp: „Quelques traits caracteristiques de l’esprit national hongrois”. de monocle kwam aan en boog op een belachelijke overdreven wijze. Tresa verzocht haar te excuseeren en Car- son nam aan den kant, op een stoel, P aats. Hij keek een minuut of twee naar de ronddwarrelende menschen en wendde zich toen tot het buffet om een oelen dronk te halen. Tot zijn ver wondering trof hij daar Monroe aan. Ik dacht, dat jij aan het dansen *2’ merkte hij op. Ach! Ik ben paaar een beginne- Het is een vraag, welke moeilijk te beantwoorden is. Hoe schrijft een auteur een roman Iedere schrijver doet dit weer anders. Mevrouw Bouwmeester bedenkt de show zelf. Als de nieuwe revue klaar is, is ze in haar geest reeds bezig aan de volgende. Zij ziet de volgende revue dan reeds langzaam ontstaan. Zij spreekt er met den teekenaar over, die dan in beeld brengt, wat zij gedacht heeft, of wat hij denkt, dat zij gedacht heeft. Dat kan soms iets anders zijn. Is het verkeerd, dan wordt het op nieuw geteekend, is het goed, gewaar deerd en overgenomen. Dan komt de dirigent en de muziek wordt besproken. Tenslotte de auteur, wien een en an der verteld wordt. Hij schrijft de par lando’s, waarvan vaak de inhoud in korte trekken wordt aangegeven. De overgang van show naar een aardige sketch, waarin Buziau en Kaart net publiek aan het lachen moeten maken, baart vaak veel zorg. Buziau heeft zoo’n heel apart genre noodig omdat hij ook een bijzonder kunstenaar is. Vóór alles moeten de tekst en show zoo zijn, dat niemand er aanstoot aan kan nemen. Vaak is dit moeilijk, want wat voor den een niet sterk genoeg ge zegd is, is voor een ander grievend. Met den balletmeester worden de dansen besproken. Het geraamte van de revue is er. Dan groeit het schouw spel langzaam, de kleur en de franje worden er aangebracht. U hebt zeker moeilijkheden onder vonden door de mobilisatie oorlogstijd Niet weinig, beaamt Bouwmeester. Doch alle heden zijn overwonnen. Er veel stoffen uit het buitenland komen. Lamé, brocaat en zijde uit Lyon. De stoffen moeten degelijk zijn, want zij moeten een jaar lang mee. De costu mes moeten gestoomd en vermaakt kunnen worden. Voor de première in de residentie is alles weer naar de stoomerij geweest en opgefrischt. De douane heeft ons zeer vlot behan deld, omdat zij wist, dat nen moesten. Ook uit betrekken wij evenwel veel stoffen voor de costumeering. De costumes worden bijna alle in eigen ateliers ge maakt. Dus de buitenlandsche ciers hebben u niet in den laten O, neen, er is een Parijsche fami lie, die bloemen maakt. Voor de or- Hedenmorgen vond de eerste oefe ning plaats te Scheveningen met de nieuwe reddingboot van de Noord-Zuid- Hollandsche Redding Maatschappij, de „Prins Bemhard”, het geschenk van de Nederlandsche schooljeugd. Toen wij in het nieuwe bootenhuis aan de Visschershaven arriveerden stond een twaalftal personen al gereed in licht geel oliepak en hooge witte gummi laarzen, de zuidwester op het hoofd. Het zestal, dat straks de beman ning zou uitmaken van de boot, was bovendien voorzien van reddingvesten. De blauw geschilderde van rupsbanden voorziene tractor bromde, de redding boot, welke geplaatst was op een lange slede, met aan de voor- en achterzijde zeer breede wielen in het midden op rupsbanden, rolde naar buiten. Lang zaam ging het strandwaarts. De trac tor had met zijn last, die hij sleepte niet de minste moeite. Op het strand aangekomen zocht een van de leden van het personeel een ge schikte plaats uit, waar de boot te wa ter gelaten zou kunnen worden. Een sneeuwstorm joeg over het strand, het was er ijskoud, doch de stoe re zeelieden schenen daarvan niet den minsten hinder te ondervinden. De trac tor werd ontkoppeld en recht achter de slede geplaatst. Deze is vervaardigd volgens een patent van den Katwijker Taat Alles ging wellicht nog eeniger- mate stroef, doch het gold hier een eerste oefening, waar het voor alles er op aan kwam nauwkeurig na te gaan, hoe men de „Prins Bernhard” op de beste wijze aan haar element kon toe vertrouwen. Monteur Klaassen zette den mo tor van de boot aan, toen naderde de tractor. Alle zes leden van de beman ning hadden reeds hun plaatsen inge nomen. In hun hooge gummilaarzen door de zee wadend keken de anderen toe. De slede, waarop de „Prins Bern hard” stond, is zoo gemonteerd, dat men haar, door een paar pennen uit te trekken om een horizontale as over de breedte kan draaien, zoodat de boot als zij eenmaal diep genoeg door den trac tor in zee is geduwd als ’t ware van een helling glijdt. De branding tegemoet De manoeuvre gelukte uitstekend. Met flinke vaart schoot de „Prins Bernhard” de hooge branding tege moet. Geweldige zeeën sloegen over het vaartuig heen, dat telkens hoog werd opgenomen, om dan in een golfdal voor de achtergeblevenen op het strand deels te verdwijnen. Al probeerde de branding het schip uit zijn richting te slaan en dwars op de golven te draaien, de bemanning onder leiding van schio- per Jol bleek volkomen voor haar taak trok een verveeld gezicht, hetwelk een deel moest uitmaken van zijn onberis pelijke houding. Ten slotte verdween hij en nam Carson de ledige plaats in. Heeft U den laatstcn tijd veel ge danst? vroeg Tresa. Neen. Mijn danskunst riekt naar de binnenlanden van Borneo. Ik ben bang, dat ik U heel wat overlast zal aandoen. Ik heb anders geen bezwaar te gen een rim.boe-dans. Overigens heeft, volgens mij, de rimboe iets frisch en gezonds over zich. Ik geloof, dat ik sinds mijn vertrek uit Engeland daar het gelukkigst geweest ben. Men zegt, dat iedere man den ouden Adam in zich verborgen heeft en ik ben er ze ker van, dat elke vrouwenkleeding de primitieve Eva omhult. Het lijkt wel een bekentenis, dat U het gezelschapsleven moe is. Misschien wel. De beschaving heeft Perry gedood, zooals die reeds vele mannen gedood heeft. zinspeling op haar broeder de handen zich een weinig ling. Dit is een tango. Ik houd meer van de ouderwetsche dansen. Vind je niet, dat Tresa er vanavond char mant uitziet? Carson vond het ook, doch achtte het onnoodig daaraan uitdrukking te geven. Hij had een gevoel, of haar glimlach en haar heele wijze van amuseeren verre van spontaan wa ren. Daarachter verschool zij zich, om niemand te laten merken, dat er een schaduw op haar levenspad was gevallen. Dixon I om één uur vroolijker dan ooit. Het was reeds over tweeën en toch hield de onvermoeide muziek niet op, even min als de dansers. Zullen ze er dan nooit mee uit scheiden? vroeg hij Monroe. Aanstonds, denk ik. Maar je schijnt niet in een al te best humeur te zijn. Ik amuseer me best, dank je. Overigens is het veel genoegelijker er naar te kijken, dan er aan deel te ne men. Dit was niet heelemaal de waar heid. De eenige attractie in de be dompte ruimte was wel, tenminste wat Carson aanging, Tresa. Hij vond het van zichzelf een dwaasheid om daar te blijven enkel en alleen om naar haar te kijken. Hij verachtte er zich bijna om, dat hij zijn oude, rus tige evenwicht ten offer had gebracht aan vrouwelijke gratie en schoonheid. Ik ben er zeker van, dat U zich in het minst niet amuseert. Hij draaide zich om en aanschouw de Tresa. Hij vond, dat zjj er een weinig vermoeid en peinzend uitzag. Och, ik vind het hier erg genoeg lijk, antwoordde hij. Doch uit zijn toon maakte zij op, dat hij zich de laatste uren dood ver veeld moest hebben. niet moeten komen, is geen plaats voor chideeënfinale hadden wij bij haar be steld. Zij was uit Parijs weggetrok ken. De bloemen konden niet geleverd worden. Toch is zij weer terugge keerd op mijn dringend verzoek. En zie, de bloemen zijn er. Dan zal de toekomst wat dat be treft wel veel zorg baren. Dat geloof ik zeker, zullen ons er wel door slaan. De aandacht van mevrouw Bouw meester wordt gevraagd voor de dé cors van „De verzonken stad”, een bij zondere finale waarbij veel tooneel- technische voorzieningen te treffen zijn. Dat is „De verzonken stad” wijst zij ons. Die is ontstaan, omdat ik het „zwarte licht”, dat verleden jaar zoo’n succes was, weer wilde ge bruiken. Toen fladderden er vogels door de lucht. Nu wilde ik iets derge lijks onder water. De legende van het verdronken land van Reimerswaal spookte door mijn hoofd. Het dorpje werd een stad, welke uit het water op rees. Het is in één woord een sprookje geworden. Zooals de heele revue een sprookje is geworden Een sprookje, dat gauwer is ver teld, dan ten tooneele gebracht. Het is voor ons tijd om heen te gaan, voor mevrouw Bouwmeester, om weer op het tooneel te verschijnen. Mevrouw Bouwmeester, roept de heer Bood. Ja, ik kom Hamerslagen klinken door het ge bouw, een décor zakt. Licht flikkert plotseling op. Er wordt hard gewerkt, want morgenavond gaat de première van Bouwmeester’s Schouwspel „Jo lijt”, om wekenlang den Hagenaars vreugde en ontspanning te brengen. i BE'' z si

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13