AAGSCHE COURANT De torpedeering van de „Burgerdijk” Donderdag 14 Maart 1940. GEMENGD NIEUWS STADSNIEUWS BON 14 VOOR BOONEN EN ERWTEN MODESHOW BIJ LAMPE Kapitein en eerste stuurman gehoord HUWELIJK IN DE RESIDENTIE Raad voor de Scheepvaart de clientèle VIJFDE BLAD. DE WINTER WEDERGEKEERD BEGRAFENIS J. J. A. MONTIJN VAN EEN GALA-AVOND TEN BATE VAN FINLAND STAGNA TIE IN HET TREIN VERKEER Zware sneeuwval te Sneek en omgeving AFSCHEIDSBEZOEK KONING WINTER EEN RIJWIELDIEF MET VELE NAMEN H.M. DE KONINGIN NAAR HUIS TEN BOSCH ONTSPANNING VOOR MILITAIREN Veel belangstelling van AMBTSJUBILEUM C. W. L. STIEL Als gevolg van ijzelvorming op de stroomdraden KENNISGEVINGEN Gevonden voorwerpen. No. 17518. no? van gladde. voor I H.M. de Koningin heeft, hedenmiddag haar intrek genomen in Huis ten Bosch DINER AAN BURGEMEESTER UITGESTELD. De verklaring van den kapitein. De verklaring van den kapitein werd voorgelezen omdat de heer Scriwanek door de treinvertraging niet tijdig aan wezig kon zijn. de 1 voor SCHIPPER GLEED UIT EN BRAK EEN BEEN. Vanmorgen omstreeks 8 uur is de 57-jarige J. T., die met zijn schuit bij den Vischafslag aan de Dr. Lelykade lag, over de kombuis gestruikeld en zoo danig gevallen, dat hij het rechterbeen brak. De geneeskundige dienst vervoer de hem naar het Roode Kruis Zieken huis. KLEINE BRANDJES. Door een onjuist plaatsen van een haard is Woensdagmiddag brand ont staan in perceel Laan van N. O. Indié 209. De motorspuit Louise Henriëtte- straat moest er aan te pas komen om het vuur met den kleinen straal te blus- schen. De motorspuit Duinstraat heeft een schoorsteenbrand gebluscht in perceel Pluvierstraat 138, Maart roert zijn staart. Maart roert zijn staart.het zoo oude en bekende spreekwoord blijkt waarheid te bevatten, want weer zitten we in de sneeuw. Na de lange koudeperiode, die achter ons ligt met al zijn ongerief en onaangenaamheden, dachten velen, dat het nu wel voorloopig met ijs en sneeuw, gedaan zou zijn. Men hoopte het en dacht daarom, dat die hoop ook wel in vervulling zou gaan. Maar ziet hedenmorgen daalden op nieuw de witte vlokken over de stad neer. Een ijzige wind blies door de stra ten. De winterjassen en overschoenen bewezen wederom goede diensten. De straten werden glad, voor automobilis ten en fietsers was het oppassen. Zullen we weer dezelfde narigheid beleven waarvan we ons verlost hoopten, wie zal het zeggen. Elders uit den lande worden gladde wegen en een zoo hooge sneeuwval ge meld, dat hij het verkeer dreigt te ont wrichten. Het begin al zoo aardig naar lente uit te zien en nu-De Paaschdagen staan voor de deur, laten we daarom hopen, dat de koude niet te lang aanhoudt. Waarschuwing wegen. Het K.N.M.I. te De Bilt deelt me de Uit het verder doordringen van de koude lucht in Zuidelijke rich ting kunnen evenals in het Noor den, ook in het Zuiden van het land plaatselijke gladde wegen verwacht worden. LIEP TEGEN DE LAMP, DOORDAT HIJ ZICH VOOR EEN RAAM VERTOONDE. Ongeveer een maand geleden verdwe nen er verscheidene fietsen in betrek kelijk korten tijd van plaatsen, waar vele bezoekers plegen te komen, met name bij het Ziekenhuis aan den Zuid- wal en dat aan het Westeinde. bij het gebouw van Maatschappelijk Hulpbe toon en het Volksgebouw. Er kwamen even zoo talrijke aangiften binnen van bestolenen en de politie verscherpte haar belangstelling op dezen aard van diefstallen. Zij bezocht de opkoopers van fietsen en werd in verschiller gevallen door dezen zelf gewaarschuwd. Wèl slaagde de opsporingsambtenaren er in verschei dene gestolen fietsen te achterhalen, maar waar zij het meest prijs op stel den, namelijk het aanhouden van den dief, mocht niet gelukken. Uit het onderzoek bleek, dat de dief zich bij zijn legitimatie tegenover de bona fide opkoopers, van verschillende namen bediende, gewaarmerkt door min of meer officieele bescheiden. Zoo toonde hij soms een arbeidskaart ten name van Jansen (zijn ware naam), soms een dergelijke kaart een oud exemplaar maar dan met den naam Hansen er op vermeld de J. was met eenig radeeren en handig bijteekenen in een H. veranderd )en in andere gevallen een distributie-stamkaart ten name van van Cleef, een, naar later zou blijken, vrouwelijke kennis. Dat onder den naam van Cleef een vrouwelijke voornaam op de kaart stond vermeld, viel geen der opkoopers op. Zoover was de politie, toen, een paar dagen geleden, een rechercheur nog 'eens binnenliep bij een opkooper aan het Spui, die óók een fiets van Jansen- Hansen-van Cleef had gekocht. Deze rij- wielkoopman sprak het vermoeden uit, dat de kameleontische fietsendief tegen over hem woonde op een kamertje. De rechercheur bekeek het huis en terwijl zij nog over de zaak spraken, verscheen voor het venster van zijn ka mertje een man, dien de opkooper den rechercheur aan wees met de woorden: „Daar staat-ie voor het raam” De politieman wachtte eenigen tijd tot de vermoedelijke dader naar buiten kwam. Hij volgde hem en hield hem op de Amsterdamsche Veerkade aan. Op het hoofdbureau van politie, waar heen de man werd overgebracht, bleek hij den 25-jarigen H. F. J. te zijn. Uit zijn verhoor, dat al spoedig een beken tenis opleverde, bleek, dat hij in den tijd der vele aangiften ongeveer 30 fietsen had gestolen. De legitimatie-bewijzen werden bovendien op hem bevonden. De dief is voorloopig ingesloten in de bewaarplaats aan het hoofdbureau, in afwachting van zijn overlevering aan de justitie. Het diner, dat den burgemeester ter gelegenheid van het bereiken van zijn 60sten verjaardag hedenavond zou worden aangeboden, is, naar wij ver nemen, wegens een lichte ongesteldheid van den burgemeester, uitgesteld. Morgenavond geeft Krite „Wardy” van het Kristlik Frysk Selskip in Mu- sica aan de Delftschelaan een avond voor militairen. De heer Jaarsma zal spreken over „Hwer kommeje wei?” Opgevoerd wordt het groote zangspel: „It wónder few Rüs”. Gedurende het tijdvak van Vrijdag 15 Maart a.s. tot en met 11 April a.s. geeft de met „14’" genummerde bon der rijksdistributiekaart recht op het koo- pen van een kwart kilogram brutne boonen, witte boonen of andere ge kleurde boonen, tuinboonen, capucijners of grauwe erwten. Aangezien gebleken is, dat zich met betrekking tot tuinboonen het misver stand voordoet, dat deze niet onder de distributieregeling zouden vallen, wordt er de aandacht op gevestigd, dat voor menschelijke consumptie bestemde tuin boonen uitsluitend mogen worden ge kocht, afgeleverd en vervoerd met in achtneming van de terzake bestaande distributiemaatregelen. Lijnen der N.Z.H.T.M. in Waterland waren gestoord Ook de lijnen van de N.Z.H.T.M. in Waterland waren in de ochtenduren tengevolge van ijzelvorming op de bovenleiding gestoord. De eerste trams kwamen, doordat contact tusschen beu gel en leiding bijna onmogelijk was, met de grootste vertraging binnen. De dienst is toen tot elf uur stopgezet, waarna deze geleidelijk kon hervat worden. Om twee uur was het verkeer weer normaal. Reizigers van en naar Purmerend mochten in dien tusschen- tijd van den trein gebruik maken. Voor den Maranatha-kring zal morgenavond in de groote zaal van het gebouw van Speykstraat 153 spre ken: ds. J. A. Monsma, predikant te Rotterdam over het onderwerp: Voor bereiding, toebereiding en vervulling, De heer P. Janse, alhier zal spreken over het onderwerp. Verlossing, ver wachting en opstanding, Morgen zal het 40 jaar geleden zijn, dat de heer C. W. L. Stiel als ambte naar in dienst van het Centraal Bu reau voor de Statistiek trad. Op 15 Maart 1900 werd hij n.l. be noemd tot 2de klerk, waarna hem achtereenvolgens een reeks van bevor deringen ten deel viel: le klerk (1905), adjunct-commies (1906), commies (1914), hoofdcommies (1920) en refe rendaris (1928). De heer Stiel is vrijwel steeds werk-, zaam geweest aan de afdeeling voor economische en sociale statistiek en heeft zich op een zoo loffelijke wijze van zijn taak gekweten, dat hem, toen hij tot referendaris werd bevorderd, de leiding van de onderafdeeling der so ciale statistieken werd toevertrouwd. Naast de bureauwerkzzaamheden in engeren zin heeft de heer Stiel steeds een voornaam aandeel gehad in de organisatie en de leiding van de 10- jaarlijksche volks- en beroepstellingen; o.m. zijn de mechanisatie van de be werking van de laatstgehouden Volks- en Beroepstelling en de ontwerp-me- chanisatie van de werkzaamheden der a.s. Volks- en Beroepstelling en der a.s. Bedrijfsstelling mede zijn werk. Op de lijn AmsterdamUtrecht zijn vanochtend vroeg drie electrische trei nen, als gevolg van ijzelvorming op de stroomdraden, blijven steken, name lijk uit de hoofdstad vertrekkende trei nen bij het Muiderpoortstation en het Amstelstation en een binnenkomende trein uit Abcoude. De reizigers voor Utrecht konden aan het station over stappen in stoomtreinen, welke hen via Hilversum naar hun bestemming brachten. Voor de passagiers van den bij Abcoude gestranden trein bestond geen gelegenheid, de reis op andere wijze voort te zetten, zoodat zij moesten .wachten tot de storing was opgeheven, hetgeen drie kwartier duurde. Omstreeks tien uur heeft zich ter hoogte van Nieuwersluis een nieuwe stagnatie voorgedaan, eveneens ver oorzaakt door ijzelvorming. Tegen deze soort, storingen wordt opgetreden door het verwarmen van de bevroren stroomdraden. Voorts is vanochtend om kwart voor acht, vermoedelijk tengevolge van den sneeuwval, op de lijn Amsterdam Rotterdam ter hoogte van Noordwijker- hout, een stroomdraad gebroken. Het schip zou geen Engelsche haven aan doen. Ais eerste getuige werd de stuurman gehoord. Op een vraag van den presi dent antwoordt de getuige, dat het schip regelrecht naar Rotterdam zou gaan. De Engelsche consul in New York had den kapitein gezegd naar Falmouth te gaan, doch de kapitein was niet van pian zich hieraan te houden. Getuige: Om 4 uur ’s middags op 10 Februari kwam ik boven. Toen zag ik een zwarte stip 4 streken aan bakboord. De kapitein dacht, dat het een van de rotsen van Bishop Rock was. De koers was 10 mijl ten Zuiden van Bishop Rock. We zijn toen direct om de Zuid gegaan. President: Vermoedde u geen gevaar? Getuige: Nee, niemand dacht aan een duikboot. We gingen dadelijk looden. President: Hoe lang bleef u dien koers varen? Getuige: Ongeveer een half uur. Toen loodden we opnieuw Uit de diepte van het water bleek, dat we geen rots van Bishop Rock ge zien konden hebben. We gingen streek voor streek ouden koers loopen. Toen verscheen plotseling een duikboot op 50 meter afstand. De Duitscher vroeg om papieren. We streken een boot en ik ging naar de duikboot toe. President: Waar was die duikboot? Getuige: De onderzeeër bleef aan bak boordzij. We konden niet heelemaal in de nabijheid van de duikboot komen. Op vier voet bleef de sloep liggen. Toen ben ik aan boord gesprongen. Op de commando-toren stond de commandant. Hij was een jonge man. Hij vroeg waar we naar toe gingen en welke iading we hadden. De papieren interesseerden hem niet. Hij was verbaasd over 4000 leege vaten en vroeg wat we daarmee deden. Zaterdag a.s. in Hotel „Wittebrug” Op Zaterdagavond a.s., 16 Maart, zal in Hotel de Witte Brug alhier een gala-avond gegeven worden, waarvan de opbrengst ten bate van Finland zal komen. Dat deze avond „te laat” zou zijn, aangezien er in Finland niet meer gevochten wordt, een opmerking welke al gehoord is, berust natuurlijk op een misverstand. Men heeft kunnen lezen, dat de Finnen nog gisteren om medi sche hulp uit Denemarken hebben ge vraagd. Er wordt nog onnoemelijk ge leden en er is voor den opbouw van dit zwaar geteisterde land geld, veel geld noodig. Op dezen avond zullen Else Rijkens (mezzo-sopraan), Giuseppe Reschiglian (tenor), Hans Schouwman (piano) en Tanny de Groot (voordracht en zang) hun medewerking verleenen. Het eerste deel van den avond zal n.l. worden gewijd aan een kort concert zonder pauze. Hierna wordt in de hal of voorzaal een lichter genre uitge voerd: dans (Tanny de Groot) en mo derne songs door het Nederlandscb Vocaal Trio, met Jos. van Leeuwen aan den vleugel. En tenslotte wordt er na tuurlijk gedanst, terwijl in de kelders van de Wittebrug een Italiaansche cantine is ingericht. Tevens wordt een groot aantal schilderijen, waaronder van bekende moderne meesters, ver loot. Er zijn werken van Willy Sluiter, Edzard W. Koning. Willem Witjens, Ant. Molkenboer, L. W. van Soest e.a. De Zweedsche legatie bood een schil derij aan, voorstellende een Balinees. Ook werden van vele particulieren kunstvoorwerpen ontvangen, welke verloot worden, maar verder zal be halve de entree, geen aanslag op beur zen worden gedaan. Op het stadhuis alhier zijn heden' in het huwelijk getreden 'jhr. Gualtherus R. F. C. van Haeften en mejuffrouw Eugénie M. M. de Pénasse Mouwen. De bruidegom is een zoon van jhr. mr. C. H. J. van Haeften, advocaat te dezer stede, terwijl de bruid een dochter is van den heer E. L. C. M. de Pénasse Mouwen, oud-agent van de Nederl. Handel Maatschappij jn Ned.-Indië. Op de Algemeene Begraafplaats te Gouda is hedenmorgen in het familie graf ter ruste gelegd het stoffelijke overschot van den heer J. J. A. Mon- tijn, oud-notaris te Gouda en directeur van de Nederlandsche Brandwaarborg Maatschappij van 1850 hier ter stede. In den stoet kwamen o.m. mede ir. P. M. Montijn, alhier, directeur van de H. T.M., mr. J. J. Montijn, alhier, directeur der Nederlandsche Brandwaarborg Maat schappij van 1850, en dr. A. Montagne Izn. te Gouda: als familieleden, notaris J. v. Kranenburg, te Gouda, als vriend en oud-collega en dr. P. de Boer te Gou da als huisarts. Op de begraafplaats wa ren voorts aanwezig de heeren K. v. d Torren te Gouda en C. M. Reinders Fol- mer te Heemstede als commissaris van de Brandwaarborg Maatschappij en ver der brachten verschillende familieleden en vrienden, o.w. de heer M. S. Koster, oogarts te Gouda, een laatsten groet. Een bloemstuk van mevr. Montijn en een van de Brandwaarborg Maat schappij dekten de baar. Overigens waren op verzoek geen bloemen gezon den. Ir. P. M. Montijn heeft namens de neven en nichten een woord van hartelijken dank gesproken voor de liefde en toewijding, waarmede de heer Montijn allen steeds omringde en voor de vriendelijkheid en gastvrijheid, welke steeds bij zijn oom ondervonden is. Mr. J. J. Montijn herdacht zijn mededirecteur als iemand, die steeds op de bres stond om de belangen van de Brandwaarborg Maatschappij te be hartigen. Bijna 29 jaar heeft de heer Montijn het directeurschap bekleed en nimmer heeft hij op vergaderingen ontbroken. De Brandwaarborg Maat schappij lijdt door zijn heengaan een groot en gevoelig verlies, want door zijn wijs inzicht, onkreukbaren recht vaardigheidszin en helder oordeel heeft de heer Montijn den juistenweg aangegeven voor den verderen op bouw. Voor allen arbeid en persoon lijke vriendschap bracht mr. Montijn hartelijk dank. Nadat bloemen in de groeve waren gestrooid dankte mr. Montijn voor de betoonde belangstelling. Drie redenen. Tenslotte gaf hij drie redenen op waarom hij ons zou torpedeeren en wel seinen met een Engelsche haven, aan- loopen van Engelsche haven en zigzag- varen. Alle weerleggingen bleven nutte loos. We kregen een half uur tijd om in de booten te gaan. Vijf minuten voor dit tijdstip moesten we het licht op het woord „Holland” uitdraaien. Daarna mocht de marconist de positie seinen. President: Hoe werden de opvarenden in de sloepen verdeeld? Getuige: Volgens de sloepenrol. President: Wanneer kwam de explosie? Getuige: Wij probeerden met onze sloepen bij elkaar te komen. Toen we dicht in de buurt waren, kwam de ont ploffing. De lichten gingen uit en het schip begon te zinken. Wij slaagden er in de sloepen aan elkaar te binden. De eerste sloep heeft de zeilen opgezet. Zoo zijn we doorgegaan tot den volgenden mor gen. Tegen een uur of acht zagen we een schip. Het bleek de „Edam” te zijn. Met groote moeite kwamen we aan boord. De verzorging aan boord van de „Edam” was uitstekend. Op de vragen van leden van den raad vertelde de stuurman nog eenige bijzonderheden. De sloepen konden zeer gemakkelijk worden gestreken. Een volledige inventaris was aan boord. De leden van de bemanning en de passagiers zijn gedurende den nacht zeer rustig geweest. Sommigen van hen hebben zelfs geslapen. Verkeersstremmingen De sneeuw, welke in den loop den nacht is begonnen, ligt thans te Sneek plus minus 25 c.m. hoog. Op ver schillende buitenwegen vormen zich sneeuwbanken en wordt het verkeer ernstig belemmerd. Nog steeds blijft het hier doorsneeuwen en als dit nog eenige uren aanhoudt zal het verkeer voor een groot deel ontwricht zijn. De dienst van de N.T.M. (Nederland sche Tramweg Maatschappij) Sneek— Heerenveen wordt reeds met twee ma chines voor de tram onderhouden ter voorkoming van stagnatie. De dienst Sneek—Bolsward wordt nog vrij regel matig met bussen onderhouden. Tus schen Bolsward en Harlingen vormen zich groote sneeuwbarières op de tramlijn. In den loop van den dag wordt nog stagnatie op deze lijn ver wacht. De weg SneekIjlst is op som mige punten bijna onbegaanbaar. Opnieuw was vanmiddag de Raad voor de Scheepvaart bijeen voor het onderzoek naar het verloren gaan van een Nederlandsch schip. Op 10 Fe bruari, ’s middags te half zeven, werd het Nederlandsche vrachtschip „Bur gerdijk” van de Holland-Amerika-lijn op 15 mijl ten Zuiden van Bishop Rock door een Duitschen onderzeeër aange houden en daarna getorpedeerd. De „Burgerdijk” was op 30 Januari van New York naar Rotterdam vertrokken, geladen met regeeringsgoederen, graan, soya-bonnen, bestemd voor de departe menten van Defensie en Economische Zaken. Verder was het schip geladen met 250 ton stukgoederen. De „Burger dijk” mat 6835 bruto register ton. Aan boord bevonden zich 41 personen, na melijk 33 man van de equipage en 8 passagiers. Alle opvarenden werden gered door het Nederlandsche schip „Edam”, even eens van de Holland-Amerika-lijn, dat dezelfde route bevoer en in de nabij heid van de „Burgerdijk” was. Nadat de duikbootcommandant het schip had aangehouden, gaf hij den op varenden gelegenheid het schip in de sloepen te verlaten, voordat de boot in den grond werd geschoten. Allen bega ven zich in de booten, waarna zij door de „Edam werden opgepikt. De „Edam” is in den loop van den tienden Februari in Duins aangekomen. Voor dit onderzoek was de Raad voor de Scheepvaart samengesteld uit prof, mr. B. M. Taverne, voorzitter, en de heeren J. N. Egmond, C. J. Canters en C. L. Julsing, leden. Gehoord werden de kapitein van de „Burgerdijk”, de heer L. M. Scriwanek, en de eerste stuurman, de heer J. H. C. Dijk. Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde ling tusschen 12 30 en 2.30 uur: een portemonnaie, inh. „Werth. Mark”, een blauw regenkapje, 3 knotjes wol rood, wit, oranje, een rood mutsje, een roode portemonnaie inh. wijkzegels a 25 centen een distributiebon, een blad van een veer van carrier, een omslag, waarop staat „Stoomv Mn Nederland” rrïet eenige foto’s, een koperen bak van weegschaal, een kleine bruinled. portemonnaie met ritssluiting inh. 46 cent, een verchroomde teekenpasser merk „Original Dotter”, twee blauwe meetkundige constructies, een speelgoed-revolver, een ketting met ring en sleutel, een leeren label, een wieldop van auto een bruinled. actetasch inh. schoolboeken ten name van P, Roebroek, een zwarte damesparapluie een zwarte njwielhandkap, een zakje inh potlooden en penhouders etc., een nikkelen dames- armbandhorloge met zwart bandje, een br. led. actetasch inh. passerdoos en div. boe ken ten name van JSchouten, een grijs wollen sjaal, een rechter gymnastiek schoen. 3 facturen van H.B. expresse, een ledig rood damestaschje, diverse sleutels, handschoenen, rijwielbelastingmerken en ceintuurs Bij de navolgende ingezetenen: een portemonnaie met ritssluiting met 4| cent, Kornoeljestraat 152; een bruin glacé met grijsbont gevoerde heerenhand- schoen, Zwolschestraat 233; een bruin cel luloid sigarettenkoker, v. Lennepweg 17; een zwarte gecastr. kater, Batjanstraat 26; een bruin led. dameshandschoen, Appel- straat 98: een hondenhalsband met pen ning 18843-’39, Tap, v. Ostadestraat 65; een verm. zilveren rozenkrans, v. Leeu wen, Hekkelaan 29; een blauwe dames- tasch inh. een roode portemonnaie 61J et., een paar pantoffels, een haarkam en calot, Perquin, J. v Beersstraat 70; een bank biljet, Koster, Helmersstraat 49; een gou den potlood, Smeele, Heerenstraat 10; een kat, v. Deventer, Schapenlaan 80; een litermaat van melkboer Verhoeve, Hoef- kade 683; 2 katten, Kliniek, Wesselsstraat 34; een gouden dameshorloge, Timofeeft, Gov, Bidlocstraat 33 (gev. op 8 Mrt.); een postduif Holland 39 No. 12180 gummi- ring C 2185 ten name van Westerbad, Adrianastraat 55, R’dam, Hannemanstraat 18; een damespolshorloge aan riempje, de Reus, Notenplein 152; een bruinled. meis jesschoen, v. d Veer, Stortstraat 166c; een witte kat met grijzen kop, v. d. Woud, Oudemansstraat 447; een autoband Miche- I lin (720), Vereenigde Kolenbedrijven, Cru- quiusstraat 18’ 3 katten, Rossmölder, Ca- landplein 19; een toegangskaart Mattheus Passion, Heydel, Eemstraat 52; een schuit- maat in étui, v. d. Heuvel, Laakweg 152; een zwarte glacé dameshandschoen. Kem penaar. v. Reesstraat 95; een zak aardap pelen, Taal, v Reesstraat 57; een zwarte stuurtasch inh. een paar zwarte regen pijpen, Mol, Joh. Camphuysstraat 195; een grijs-blauwe wollen want. Keus, West- duinweg 269: een zilveren vulpotlood, Tap perman, Gr. Hertoginnelaan 171; een huis sleutel, Jongejan, Banaanstraat 21; een linker glacé heerenhandschoen, Dijkema, Obrechtstraat 457; een groen led. beursje met inhoud, Rothschild, v. d. Aastraat 24; een bruin led damesportemonnaie inh. eenig Hcllandsch en buitenlandsch geld en 4 schakelzegels, Toet, Werfstraat 148 (bevr. na 4 uur); een hondenpenning ’40 No. 7087, v. d. Zwan, Zeezwaluwstraat 237. een br. damestasch met knipsluiting inh. damesbenoodigdheden, Schaap, Flakkee' schestraat 80; 2 honden en 2 katten Asyl, Nieuwe Haven 73. Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. Verkeer AmsterdamRot terdam over de lijn Gouda Breukelen. De electrische treinen, welke in beide richtingen Noordwijkerhout moesten passeeren, werden teruggehaald of op gehouden, omdat op het beschikbare enkele spoor alleen met stoomtractie kon worden gereden. De reizigers, die reeds uit Amster dam per electrischen trein waren ver trokken, zijn naar^de hoofdstad terug gebracht, vanwaar zij met een stoom trein in de richting Utrecht verder zijn gereisd. Aangezien zich nabij Utrecht eveneens moeilijkheden in het treinverkeer voordeden, werd deze trein over de lijn BreukelenHarmeien geleid. In den loop van den ochtend is nog een aantal treinen over deze route naar Rotterdam gedirigeerd. Ook van Rotterdam werden de treinen via Gou da naar Amsterdam geleid. Het lag in de bedoeling later op den dag stoom treinen in de gewone richting naar Rotterdam en omgekeerd te laten ver trekken. De verklaringen van den kapitein kwamen overeen met die van den stuur man. De duikboot was X-2 genummerd. De Raad zal later uitspraak doen. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Een paar warmere dagen nog geen voorjaar. De gure, strenge winter 1940 heeft ons onverwacht er aan herinnerd, dat zijn rijk nog niet uit is en dat hij het ons in de komende weken lastig genoeg zou kunnen maken. Een kille ijsregen, af en toe afge wisseld met formeele sneeuwbuien, jaagt door de straten en in onze stads tuinen en parken betreuren enkele zielige crocussen en sneeuwklokjes hun al te groot enthousiasme. De zomer- mode laat zich echter door een paar grillige sneeuwstormen niet ontmoe digen, de eerste-rangs modehuizen, die in het Haagje met hun traditioneele zomershows zijn begonnen, hebben niet te klagen over belangstelling. Bij de bekende firma Lampe, Spuistraat no. 8, was het althans stampvol. De shows bij Lampe zijn altijd interessant engezellig geweest. Het leek of ze ditmaal nog aan gezelligheid hadden gewonnen. Een strijkje zorgde voor alleraardigste muziek, er werd ten voortreffelijke thee geserveerd en een aantal geroutineerde mannequins droeg met charme en talent de elegante toi letjes en toiletten. Den algemeenen indruk der komende voorjaars- en zomermode kan men als volgt samenvattenvlot, uiterst flat teus en zéér vrouwelijk. De oorlog heeft zijn „mannelijken” invloed neg niet doen gelden, tenzij dan alléén in een ontbreken van overdrijvingen en opzichtigheid, iets waar de laatste modeseizoenen niet geheel aan wisten te ontkomen. De halslijnen zijn over het algemeen rond, hier en daar een ietsje tegen de hals opgewerkt; veel gedrapeerd, met een strik onder de kin b.v., die dan meest van wit piqué is; in bescheiden V-vorm. Opmerkelijk is, dat de over dreven schouderverbreeding van het vorig jaar absoluut heeft afgedaan. Eigenlijk zien we alleen bij de tailleurs nog wel eens vierkant uitgewerkte schouders, die daar natuurlijk gehand haafd worden, om de taille en heup smaller te doen schijnen. De taille is overigens op de natuurlijke hoogte ge houden. laat daarbij gelegenheid tot zeer gevarieerde toepassing en model. Het corselet-model b.v. is zeer en voque. Verschillende japonnen, mantels en pakjes vertoonen in den rug 't blouse effect, wie zich met zulk een toiletje vertoont, weet dat ze „hoogst modern” is! Over het algemeen wordt er naar gestreefd om de heupen slank te hou den, de lijn is hier glad, de dames kun nen met een gerust geweten verklaren, dat ze het komenden zomer niet op hun heupen zullen krijgen. Dat is ook merk baar aan de mantelpakrokjes, sportief en tevens elegant, die op deze Lampe- show de aandacht trokken door een glad over de heup sluitende en later discreet in een bescheiden klok yallende vorm. In deze modellen toonde Lampe een belangrijke serie allercharmandste creaties. Over de rok valt minder defi nitiefs te zeggen, hier blijkt nog een groote mate van vrijheid en variatie te bestaan. Men kan, zeer in het alge meen, zeggen, dat de lengte varieert tusschen 37 en 42 c.m. van den grond. Maar de rokken kunnen zoowel recht als geplooid of klokkend zijn. Zeer wijde rokken met plisseering komen veel voor, ze zijn meest iets kort ge houden en zijn daardoor in beweging zwierig en elegant (De kousen worden hier een probleem dat aandacht ver dient!). Over het algemeen wordt de ruimte óf wel alleen van voren, óf wel alleen van achteren aangebracht. Wat de mantels betreft domineeren twee richtingen: de ietwat aangesloten mantel en het losser naar beneden val lende model. Maar in beide gevallen reikt de mantel tot den rokzoom. Als materiaal voor pakjes (voor strenge tailleurs zoowel voor fantasie-modellen) wordt vooral double face en crêpe ver- saillais gebezigd. De kleuren verschillen zeer, maar men kan, gelooven we, wel zeggen, dat in den komenden zomer noir, bleu royal en grisbleu zullen do mineeren. Er wordt veel gebruik ge maakt van crêpe marianne, crêpe sa- blon, crêpe mousse en tissu diagonal. Het groote avondtoilet wordt vervangen door gekleede dinerjaponnen, in over eenstemming met de duidelijk waar neembare neiging tot eenvoud. Verder viel ons op, dat er slechts enkele im- primé’s werden getoond. Zoo ziet men dat Maison Lampe haar relaties met Molyneux, Bruyère, Des- sès, Lafaurie enz., ondanks de moeilijke internationale toestanden heeft weten uit te buiten, waarbij de, sinds 1938 aan Lampe’s atelier verbonden, en aan de cliëntèle welbekende madame Margot zeker haar aandeel zal hebben gehad. Tenslotte: er werd op deze zeer geslaag de show een uitgelezen sorteering bijpas sende hoeden vertoond.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17