AAGSCHE COURANT
De torpedeering van de
„Burgerdijk”
Donderdag 14 Maart 1940.
GEMENGD NIEUWS
STADSNIEUWS
BON 14 VOOR
BOONEN EN ERWTEN
MODESHOW BIJ LAMPE
Kapitein en
eerste stuurman gehoord
HUWELIJK IN DE RESIDENTIE
Raad voor de Scheepvaart
de clientèle
VIJFDE BLAD.
DE WINTER WEDERGEKEERD
BEGRAFENIS J. J. A. MONTIJN
VAN
EEN
GALA-AVOND TEN BATE
VAN FINLAND
STAGNA TIE IN HET TREIN
VERKEER
Zware sneeuwval te Sneek
en omgeving
AFSCHEIDSBEZOEK
KONING WINTER
EEN RIJWIELDIEF MET VELE
NAMEN
H.M. DE KONINGIN NAAR
HUIS TEN BOSCH
ONTSPANNING VOOR MILITAIREN
Veel belangstelling van
AMBTSJUBILEUM C. W. L. STIEL
Als gevolg van ijzelvorming op de
stroomdraden
KENNISGEVINGEN
Gevonden voorwerpen.
No. 17518.
no?
van
gladde.
voor
I
H.M. de Koningin heeft, hedenmiddag
haar intrek genomen in Huis ten Bosch
DINER AAN BURGEMEESTER
UITGESTELD.
De verklaring van den kapitein.
De verklaring van den kapitein werd
voorgelezen omdat de heer Scriwanek
door de treinvertraging niet tijdig aan
wezig kon zijn.
de 1
voor
SCHIPPER GLEED UIT EN BRAK
EEN BEEN.
Vanmorgen omstreeks 8 uur is de
57-jarige J. T., die met zijn schuit bij
den Vischafslag aan de Dr. Lelykade
lag, over de kombuis gestruikeld en zoo
danig gevallen, dat hij het rechterbeen
brak. De geneeskundige dienst vervoer
de hem naar het Roode Kruis Zieken
huis.
KLEINE BRANDJES.
Door een onjuist plaatsen van een
haard is Woensdagmiddag brand ont
staan in perceel Laan van N. O. Indié
209. De motorspuit Louise Henriëtte-
straat moest er aan te pas komen om
het vuur met den kleinen straal te blus-
schen.
De motorspuit Duinstraat heeft een
schoorsteenbrand gebluscht in perceel
Pluvierstraat 138,
Maart roert zijn staart.
Maart roert zijn staart.het zoo oude
en bekende spreekwoord blijkt waarheid
te bevatten, want weer zitten we in de
sneeuw. Na de lange koudeperiode, die
achter ons ligt met al zijn ongerief en
onaangenaamheden, dachten velen, dat
het nu wel voorloopig met ijs en sneeuw,
gedaan zou zijn. Men hoopte het en
dacht daarom, dat die hoop ook wel in
vervulling zou gaan.
Maar ziet hedenmorgen daalden op
nieuw de witte vlokken over de stad
neer. Een ijzige wind blies door de stra
ten. De winterjassen en overschoenen
bewezen wederom goede diensten. De
straten werden glad, voor automobilis
ten en fietsers was het oppassen. Zullen
we weer dezelfde narigheid beleven
waarvan we ons verlost hoopten, wie zal
het zeggen.
Elders uit den lande worden gladde
wegen en een zoo hooge sneeuwval ge
meld, dat hij het verkeer dreigt te ont
wrichten.
Het begin al zoo aardig naar lente uit te
zien en nu-De Paaschdagen staan
voor de deur, laten we daarom hopen,
dat de koude niet te lang aanhoudt.
Waarschuwing
wegen.
Het K.N.M.I. te De Bilt deelt me
de Uit het verder doordringen van
de koude lucht in Zuidelijke rich
ting kunnen evenals in het Noor
den, ook in het Zuiden van het
land plaatselijke gladde wegen
verwacht worden.
LIEP TEGEN DE LAMP, DOORDAT
HIJ ZICH VOOR EEN RAAM
VERTOONDE.
Ongeveer een maand geleden verdwe
nen er verscheidene fietsen in betrek
kelijk korten tijd van plaatsen, waar
vele bezoekers plegen te komen, met
name bij het Ziekenhuis aan den Zuid-
wal en dat aan het Westeinde. bij het
gebouw van Maatschappelijk Hulpbe
toon en het Volksgebouw. Er kwamen
even zoo talrijke aangiften binnen van
bestolenen en de politie verscherpte
haar belangstelling op dezen aard van
diefstallen.
Zij bezocht de opkoopers van fietsen
en werd in verschiller gevallen door
dezen zelf gewaarschuwd. Wèl slaagde
de opsporingsambtenaren er in verschei
dene gestolen fietsen te achterhalen,
maar waar zij het meest prijs op stel
den, namelijk het aanhouden van den
dief, mocht niet gelukken.
Uit het onderzoek bleek, dat de dief
zich bij zijn legitimatie tegenover de
bona fide opkoopers, van verschillende
namen bediende, gewaarmerkt door min
of meer officieele bescheiden.
Zoo toonde hij soms een arbeidskaart
ten name van Jansen (zijn ware naam),
soms een dergelijke kaart een oud
exemplaar maar dan met den naam
Hansen er op vermeld de J. was met
eenig radeeren en handig bijteekenen in
een H. veranderd )en in andere gevallen
een distributie-stamkaart ten name van
van Cleef, een, naar later zou blijken,
vrouwelijke kennis. Dat onder den naam
van Cleef een vrouwelijke voornaam op
de kaart stond vermeld, viel geen der
opkoopers op.
Zoover was de politie, toen, een paar
dagen geleden, een rechercheur nog
'eens binnenliep bij een opkooper aan
het Spui, die óók een fiets van Jansen-
Hansen-van Cleef had gekocht. Deze rij-
wielkoopman sprak het vermoeden uit,
dat de kameleontische fietsendief tegen
over hem woonde op een kamertje.
De rechercheur bekeek het huis en
terwijl zij nog over de zaak spraken,
verscheen voor het venster van zijn ka
mertje een man, dien de opkooper den
rechercheur aan wees met de woorden:
„Daar staat-ie voor het raam”
De politieman wachtte eenigen tijd tot
de vermoedelijke dader naar buiten
kwam. Hij volgde hem en hield hem op
de Amsterdamsche Veerkade aan.
Op het hoofdbureau van politie, waar
heen de man werd overgebracht, bleek
hij den 25-jarigen H. F. J. te zijn. Uit
zijn verhoor, dat al spoedig een beken
tenis opleverde, bleek, dat hij in den tijd
der vele aangiften ongeveer 30 fietsen
had gestolen. De legitimatie-bewijzen
werden bovendien op hem bevonden.
De dief is voorloopig ingesloten in de
bewaarplaats aan het hoofdbureau, in
afwachting van zijn overlevering aan de
justitie.
Het diner, dat den burgemeester ter
gelegenheid van het bereiken van zijn
60sten verjaardag hedenavond zou
worden aangeboden, is, naar wij ver
nemen, wegens een lichte ongesteldheid
van den burgemeester, uitgesteld.
Morgenavond geeft Krite „Wardy”
van het Kristlik Frysk Selskip in Mu-
sica aan de Delftschelaan een avond
voor militairen. De heer Jaarsma zal
spreken over „Hwer kommeje wei?”
Opgevoerd wordt het groote zangspel:
„It wónder few Rüs”.
Gedurende het tijdvak van Vrijdag
15 Maart a.s. tot en met 11 April a.s.
geeft de met „14’" genummerde bon der
rijksdistributiekaart recht op het koo-
pen van een kwart kilogram brutne
boonen, witte boonen of andere ge
kleurde boonen, tuinboonen, capucijners
of grauwe erwten.
Aangezien gebleken is, dat zich met
betrekking tot tuinboonen het misver
stand voordoet, dat deze niet onder de
distributieregeling zouden vallen, wordt
er de aandacht op gevestigd, dat voor
menschelijke consumptie bestemde tuin
boonen uitsluitend mogen worden ge
kocht, afgeleverd en vervoerd met in
achtneming van de terzake bestaande
distributiemaatregelen.
Lijnen der N.Z.H.T.M. in
Waterland waren gestoord
Ook de lijnen van de N.Z.H.T.M. in
Waterland waren in de ochtenduren
tengevolge van ijzelvorming op de
bovenleiding gestoord. De eerste trams
kwamen, doordat contact tusschen beu
gel en leiding bijna onmogelijk was,
met de grootste vertraging binnen. De
dienst is toen tot elf uur stopgezet,
waarna deze geleidelijk kon hervat
worden. Om twee uur was het verkeer
weer normaal. Reizigers van en naar
Purmerend mochten in dien tusschen-
tijd van den trein gebruik maken.
Voor den Maranatha-kring
zal morgenavond in de groote zaal van
het gebouw van Speykstraat 153 spre
ken: ds. J. A. Monsma, predikant te
Rotterdam over het onderwerp: Voor
bereiding, toebereiding en vervulling,
De heer P. Janse, alhier zal spreken
over het onderwerp. Verlossing, ver
wachting en opstanding,
Morgen zal het 40 jaar geleden zijn,
dat de heer C. W. L. Stiel als ambte
naar in dienst van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek trad.
Op 15 Maart 1900 werd hij n.l. be
noemd tot 2de klerk, waarna hem
achtereenvolgens een reeks van bevor
deringen ten deel viel: le klerk (1905),
adjunct-commies (1906), commies
(1914), hoofdcommies (1920) en refe
rendaris (1928).
De heer Stiel is vrijwel steeds werk-,
zaam geweest aan de afdeeling voor
economische en sociale statistiek en
heeft zich op een zoo loffelijke wijze van
zijn taak gekweten, dat hem, toen hij
tot referendaris werd bevorderd, de
leiding van de onderafdeeling der so
ciale statistieken werd toevertrouwd.
Naast de bureauwerkzzaamheden in
engeren zin heeft de heer Stiel steeds
een voornaam aandeel gehad in de
organisatie en de leiding van de 10-
jaarlijksche volks- en beroepstellingen;
o.m. zijn de mechanisatie van de be
werking van de laatstgehouden Volks-
en Beroepstelling en de ontwerp-me-
chanisatie van de werkzaamheden der
a.s. Volks- en Beroepstelling en der a.s.
Bedrijfsstelling mede zijn werk.
Op de lijn AmsterdamUtrecht zijn
vanochtend vroeg drie electrische trei
nen, als gevolg van ijzelvorming op
de stroomdraden, blijven steken, name
lijk uit de hoofdstad vertrekkende trei
nen bij het Muiderpoortstation en het
Amstelstation en een binnenkomende
trein uit Abcoude. De reizigers voor
Utrecht konden aan het station over
stappen in stoomtreinen, welke hen
via Hilversum naar hun bestemming
brachten. Voor de passagiers van den
bij Abcoude gestranden trein bestond
geen gelegenheid, de reis op andere
wijze voort te zetten, zoodat zij moesten
.wachten tot de storing was opgeheven,
hetgeen drie kwartier duurde.
Omstreeks tien uur heeft zich ter
hoogte van Nieuwersluis een nieuwe
stagnatie voorgedaan, eveneens ver
oorzaakt door ijzelvorming. Tegen deze
soort, storingen wordt opgetreden door
het verwarmen van de bevroren
stroomdraden.
Voorts is vanochtend om kwart voor
acht, vermoedelijk tengevolge van den
sneeuwval, op de lijn Amsterdam
Rotterdam ter hoogte van Noordwijker-
hout, een stroomdraad gebroken.
Het schip zou geen Engelsche
haven aan doen.
Ais eerste getuige werd de stuurman
gehoord. Op een vraag van den presi
dent antwoordt de getuige, dat het
schip regelrecht naar Rotterdam zou
gaan. De Engelsche consul in New York
had den kapitein gezegd naar Falmouth
te gaan, doch de kapitein was niet van
pian zich hieraan te houden.
Getuige: Om 4 uur ’s middags op 10
Februari kwam ik boven. Toen zag ik
een zwarte stip 4 streken aan bakboord.
De kapitein dacht, dat het een van de
rotsen van Bishop Rock was. De koers
was 10 mijl ten Zuiden van Bishop
Rock. We zijn toen direct om de Zuid
gegaan.
President: Vermoedde u geen gevaar?
Getuige: Nee, niemand dacht aan een
duikboot. We gingen dadelijk looden.
President: Hoe lang bleef u dien
koers varen?
Getuige: Ongeveer een half uur. Toen
loodden we opnieuw
Uit de diepte van het water bleek,
dat we geen rots van Bishop Rock ge
zien konden hebben. We gingen streek
voor streek ouden koers loopen. Toen
verscheen plotseling een duikboot op 50
meter afstand. De Duitscher vroeg om
papieren. We streken een boot en ik
ging naar de duikboot toe.
President: Waar was die duikboot?
Getuige: De onderzeeër bleef aan bak
boordzij. We konden niet heelemaal in
de nabijheid van de duikboot komen. Op
vier voet bleef de sloep liggen. Toen
ben ik aan boord gesprongen. Op de
commando-toren stond de commandant.
Hij was een jonge man. Hij vroeg waar
we naar toe gingen en welke iading we
hadden.
De papieren interesseerden hem niet.
Hij was verbaasd over 4000 leege vaten
en vroeg wat we daarmee deden.
Zaterdag a.s. in Hotel „Wittebrug”
Op Zaterdagavond a.s., 16 Maart, zal
in Hotel de Witte Brug alhier een
gala-avond gegeven worden, waarvan
de opbrengst ten bate van Finland zal
komen. Dat deze avond „te laat” zou
zijn, aangezien er in Finland niet meer
gevochten wordt, een opmerking welke
al gehoord is, berust natuurlijk op een
misverstand. Men heeft kunnen lezen,
dat de Finnen nog gisteren om medi
sche hulp uit Denemarken hebben ge
vraagd. Er wordt nog onnoemelijk ge
leden en er is voor den opbouw van dit
zwaar geteisterde land geld, veel geld
noodig. Op dezen avond zullen Else
Rijkens (mezzo-sopraan), Giuseppe
Reschiglian (tenor), Hans Schouwman
(piano) en Tanny de Groot (voordracht
en zang) hun medewerking verleenen.
Het eerste deel van den avond zal n.l.
worden gewijd aan een kort concert
zonder pauze. Hierna wordt in de hal
of voorzaal een lichter genre uitge
voerd: dans (Tanny de Groot) en mo
derne songs door het Nederlandscb
Vocaal Trio, met Jos. van Leeuwen aan
den vleugel. En tenslotte wordt er na
tuurlijk gedanst, terwijl in de kelders
van de Wittebrug een Italiaansche
cantine is ingericht. Tevens wordt een
groot aantal schilderijen, waaronder
van bekende moderne meesters, ver
loot. Er zijn werken van Willy Sluiter,
Edzard W. Koning. Willem Witjens,
Ant. Molkenboer, L. W. van Soest e.a.
De Zweedsche legatie bood een schil
derij aan, voorstellende een Balinees.
Ook werden van vele particulieren
kunstvoorwerpen ontvangen, welke
verloot worden, maar verder zal be
halve de entree, geen aanslag op beur
zen worden gedaan.
Op het stadhuis alhier zijn heden' in
het huwelijk getreden 'jhr. Gualtherus
R. F. C. van Haeften en mejuffrouw
Eugénie M. M. de Pénasse Mouwen.
De bruidegom is een zoon van jhr. mr.
C. H. J. van Haeften, advocaat te dezer
stede, terwijl de bruid een dochter is
van den heer E. L. C. M. de Pénasse
Mouwen, oud-agent van de Nederl.
Handel Maatschappij jn Ned.-Indië.
Op de Algemeene Begraafplaats te
Gouda is hedenmorgen in het familie
graf ter ruste gelegd het stoffelijke
overschot van den heer J. J. A. Mon-
tijn, oud-notaris te Gouda en directeur
van de Nederlandsche Brandwaarborg
Maatschappij van 1850 hier ter stede.
In den stoet kwamen o.m. mede ir. P.
M. Montijn, alhier, directeur van de H.
T.M., mr. J. J. Montijn, alhier, directeur
der Nederlandsche Brandwaarborg Maat
schappij van 1850, en dr. A. Montagne
Izn. te Gouda: als familieleden, notaris
J. v. Kranenburg, te Gouda, als vriend
en oud-collega en dr. P. de Boer te Gou
da als huisarts. Op de begraafplaats wa
ren voorts aanwezig de heeren K. v. d
Torren te Gouda en C. M. Reinders Fol-
mer te Heemstede als commissaris van
de Brandwaarborg Maatschappij en ver
der brachten verschillende familieleden
en vrienden, o.w. de heer M. S. Koster,
oogarts te Gouda, een laatsten groet.
Een bloemstuk van mevr. Montijn en
een van de Brandwaarborg Maat
schappij dekten de baar. Overigens
waren op verzoek geen bloemen gezon
den. Ir. P. M. Montijn heeft namens
de neven en nichten een woord van
hartelijken dank gesproken voor de
liefde en toewijding, waarmede de heer
Montijn allen steeds omringde en voor
de vriendelijkheid en gastvrijheid,
welke steeds bij zijn oom ondervonden
is. Mr. J. J. Montijn herdacht zijn
mededirecteur als iemand, die steeds
op de bres stond om de belangen van
de Brandwaarborg Maatschappij te be
hartigen. Bijna 29 jaar heeft de heer
Montijn het directeurschap bekleed en
nimmer heeft hij op vergaderingen
ontbroken. De Brandwaarborg Maat
schappij lijdt door zijn heengaan een
groot en gevoelig verlies, want door
zijn wijs inzicht, onkreukbaren recht
vaardigheidszin en helder oordeel
heeft de heer Montijn den juistenweg
aangegeven voor den verderen op
bouw. Voor allen arbeid en persoon
lijke vriendschap bracht mr. Montijn
hartelijk dank.
Nadat bloemen in de groeve waren
gestrooid dankte mr. Montijn voor de
betoonde belangstelling.
Drie redenen.
Tenslotte gaf hij drie redenen op
waarom hij ons zou torpedeeren en wel
seinen met een Engelsche haven, aan-
loopen van Engelsche haven en zigzag-
varen. Alle weerleggingen bleven nutte
loos. We kregen een half uur tijd om
in de booten te gaan.
Vijf minuten voor dit tijdstip moesten
we het licht op het woord „Holland”
uitdraaien. Daarna mocht de marconist
de positie seinen.
President: Hoe werden de opvarenden
in de sloepen verdeeld?
Getuige: Volgens de sloepenrol.
President: Wanneer kwam de explosie?
Getuige: Wij probeerden met onze
sloepen bij elkaar te komen. Toen we
dicht in de buurt waren, kwam de ont
ploffing.
De lichten gingen uit en het schip
begon te zinken. Wij slaagden er in de
sloepen aan elkaar te binden. De eerste
sloep heeft de zeilen opgezet. Zoo zijn
we doorgegaan tot den volgenden mor
gen.
Tegen een uur of acht zagen we een
schip. Het bleek de „Edam” te zijn.
Met groote moeite kwamen we aan
boord. De verzorging aan boord van de
„Edam” was uitstekend.
Op de vragen van leden van den
raad vertelde de stuurman nog eenige
bijzonderheden. De sloepen konden
zeer gemakkelijk worden gestreken.
Een volledige inventaris was aan
boord. De leden van de bemanning en
de passagiers zijn gedurende den nacht
zeer rustig geweest. Sommigen van
hen hebben zelfs geslapen.
Verkeersstremmingen
De sneeuw, welke in den loop
den nacht is begonnen, ligt thans te
Sneek plus minus 25 c.m. hoog. Op ver
schillende buitenwegen vormen zich
sneeuwbanken en wordt het verkeer
ernstig belemmerd. Nog steeds blijft
het hier doorsneeuwen en als dit nog
eenige uren aanhoudt zal het verkeer
voor een groot deel ontwricht zijn.
De dienst van de N.T.M. (Nederland
sche Tramweg Maatschappij) Sneek—
Heerenveen wordt reeds met twee ma
chines voor de tram onderhouden ter
voorkoming van stagnatie. De dienst
Sneek—Bolsward wordt nog vrij regel
matig met bussen onderhouden. Tus
schen Bolsward en Harlingen vormen
zich groote sneeuwbarières op de
tramlijn. In den loop van den dag
wordt nog stagnatie op deze lijn ver
wacht. De weg SneekIjlst is op som
mige punten bijna onbegaanbaar.
Opnieuw was vanmiddag de Raad
voor de Scheepvaart bijeen voor het
onderzoek naar het verloren gaan van
een Nederlandsch schip. Op 10 Fe
bruari, ’s middags te half zeven, werd
het Nederlandsche vrachtschip „Bur
gerdijk” van de Holland-Amerika-lijn
op 15 mijl ten Zuiden van Bishop Rock
door een Duitschen onderzeeër aange
houden en daarna getorpedeerd. De
„Burgerdijk” was op 30 Januari van
New York naar Rotterdam vertrokken,
geladen met regeeringsgoederen, graan,
soya-bonnen, bestemd voor de departe
menten van Defensie en Economische
Zaken. Verder was het schip geladen
met 250 ton stukgoederen. De „Burger
dijk” mat 6835 bruto register ton. Aan
boord bevonden zich 41 personen, na
melijk 33 man van de equipage en 8
passagiers.
Alle opvarenden werden gered door
het Nederlandsche schip „Edam”, even
eens van de Holland-Amerika-lijn, dat
dezelfde route bevoer en in de nabij
heid van de „Burgerdijk” was.
Nadat de duikbootcommandant het
schip had aangehouden, gaf hij den op
varenden gelegenheid het schip in de
sloepen te verlaten, voordat de boot in
den grond werd geschoten. Allen bega
ven zich in de booten, waarna zij door
de „Edam werden opgepikt. De
„Edam” is in den loop van den tienden
Februari in Duins aangekomen.
Voor dit onderzoek was de Raad voor
de Scheepvaart samengesteld uit prof,
mr. B. M. Taverne, voorzitter, en de
heeren J. N. Egmond, C. J. Canters en
C. L. Julsing, leden.
Gehoord werden de kapitein van de
„Burgerdijk”, de heer L. M. Scriwanek,
en de eerste stuurman, de heer J. H. C.
Dijk.
Aanwezig aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde
ling tusschen 12 30 en 2.30 uur:
een portemonnaie, inh. „Werth. Mark”,
een blauw regenkapje, 3 knotjes wol rood,
wit, oranje, een rood mutsje, een roode
portemonnaie inh. wijkzegels a 25 centen
een distributiebon, een blad van een veer
van carrier, een omslag, waarop staat
„Stoomv Mn Nederland” rrïet eenige
foto’s, een koperen bak van weegschaal,
een kleine bruinled. portemonnaie met
ritssluiting inh. 46 cent, een verchroomde
teekenpasser merk „Original Dotter”, twee
blauwe meetkundige constructies, een
speelgoed-revolver, een ketting met ring
en sleutel, een leeren label, een wieldop
van auto een bruinled. actetasch inh.
schoolboeken ten name van P, Roebroek,
een zwarte damesparapluie een zwarte
njwielhandkap, een zakje inh potlooden
en penhouders etc., een nikkelen dames-
armbandhorloge met zwart bandje, een br.
led. actetasch inh. passerdoos en div. boe
ken ten name van JSchouten, een grijs
wollen sjaal, een rechter gymnastiek
schoen. 3 facturen van H.B. expresse, een
ledig rood damestaschje, diverse sleutels,
handschoenen, rijwielbelastingmerken en
ceintuurs
Bij de navolgende ingezetenen:
een portemonnaie met ritssluiting met
4| cent, Kornoeljestraat 152; een bruin
glacé met grijsbont gevoerde heerenhand-
schoen, Zwolschestraat 233; een bruin cel
luloid sigarettenkoker, v. Lennepweg 17;
een zwarte gecastr. kater, Batjanstraat 26;
een bruin led. dameshandschoen, Appel-
straat 98: een hondenhalsband met pen
ning 18843-’39, Tap, v. Ostadestraat 65;
een verm. zilveren rozenkrans, v. Leeu
wen, Hekkelaan 29; een blauwe dames-
tasch inh. een roode portemonnaie 61J et.,
een paar pantoffels, een haarkam en calot,
Perquin, J. v Beersstraat 70; een bank
biljet, Koster, Helmersstraat 49; een gou
den potlood, Smeele, Heerenstraat 10; een
kat, v. Deventer, Schapenlaan 80; een
litermaat van melkboer Verhoeve, Hoef-
kade 683; 2 katten, Kliniek, Wesselsstraat
34; een gouden dameshorloge, Timofeeft,
Gov, Bidlocstraat 33 (gev. op 8 Mrt.); een
postduif Holland 39 No. 12180 gummi-
ring C 2185 ten name van Westerbad,
Adrianastraat 55, R’dam, Hannemanstraat
18; een damespolshorloge aan riempje, de
Reus, Notenplein 152; een bruinled. meis
jesschoen, v. d Veer, Stortstraat 166c; een
witte kat met grijzen kop, v. d. Woud,
Oudemansstraat 447; een autoband Miche-
I lin (720), Vereenigde Kolenbedrijven, Cru-
quiusstraat 18’ 3 katten, Rossmölder, Ca-
landplein 19; een toegangskaart Mattheus
Passion, Heydel, Eemstraat 52; een schuit-
maat in étui, v. d. Heuvel, Laakweg 152;
een zwarte glacé dameshandschoen. Kem
penaar. v. Reesstraat 95; een zak aardap
pelen, Taal, v Reesstraat 57; een zwarte
stuurtasch inh. een paar zwarte regen
pijpen, Mol, Joh. Camphuysstraat 195; een
grijs-blauwe wollen want. Keus, West-
duinweg 269: een zilveren vulpotlood, Tap
perman, Gr. Hertoginnelaan 171; een huis
sleutel, Jongejan, Banaanstraat 21; een
linker glacé heerenhandschoen, Dijkema,
Obrechtstraat 457; een groen led. beursje
met inhoud, Rothschild, v. d. Aastraat 24;
een bruin led damesportemonnaie inh.
eenig Hcllandsch en buitenlandsch geld en
4 schakelzegels, Toet, Werfstraat 148
(bevr. na 4 uur); een hondenpenning ’40
No. 7087, v. d. Zwan, Zeezwaluwstraat 237.
een br. damestasch met knipsluiting inh.
damesbenoodigdheden, Schaap, Flakkee'
schestraat 80; 2 honden en 2 katten
Asyl, Nieuwe Haven 73.
Opgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl, Nieuwe Haven 73.
Verkeer AmsterdamRot
terdam over de lijn Gouda
Breukelen.
De electrische treinen, welke in beide
richtingen Noordwijkerhout moesten
passeeren, werden teruggehaald of op
gehouden, omdat op het beschikbare
enkele spoor alleen met stoomtractie
kon worden gereden.
De reizigers, die reeds uit Amster
dam per electrischen trein waren ver
trokken, zijn naar^de hoofdstad terug
gebracht, vanwaar zij met een stoom
trein in de richting Utrecht verder
zijn gereisd. Aangezien zich nabij
Utrecht eveneens moeilijkheden in het
treinverkeer voordeden, werd deze
trein over de lijn BreukelenHarmeien
geleid. In den loop van den ochtend is
nog een aantal treinen over deze route
naar Rotterdam gedirigeerd. Ook van
Rotterdam werden de treinen via Gou
da naar Amsterdam geleid. Het lag in
de bedoeling later op den dag stoom
treinen in de gewone richting naar
Rotterdam en omgekeerd te laten ver
trekken.
De verklaringen van den kapitein
kwamen overeen met die van den stuur
man. De duikboot was X-2 genummerd.
De Raad zal later uitspraak doen.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Een paar warmere dagen nog geen
voorjaar. De gure, strenge winter 1940
heeft ons onverwacht er aan herinnerd,
dat zijn rijk nog niet uit is en dat hij
het ons in de komende weken
lastig genoeg zou kunnen maken.
Een kille ijsregen, af en toe afge
wisseld met formeele sneeuwbuien,
jaagt door de straten en in onze stads
tuinen en parken betreuren enkele
zielige crocussen en sneeuwklokjes hun
al te groot enthousiasme. De zomer-
mode laat zich echter door een paar
grillige sneeuwstormen niet ontmoe
digen, de eerste-rangs modehuizen, die
in het Haagje met hun traditioneele
zomershows zijn begonnen, hebben
niet te klagen over belangstelling. Bij
de bekende firma Lampe, Spuistraat
no. 8, was het althans stampvol. De
shows bij Lampe zijn altijd interessant
engezellig geweest. Het leek of ze
ditmaal nog aan gezelligheid hadden
gewonnen. Een strijkje zorgde voor
alleraardigste muziek, er werd ten
voortreffelijke thee geserveerd en een
aantal geroutineerde mannequins droeg
met charme en talent de elegante toi
letjes en toiletten.
Den algemeenen indruk der komende
voorjaars- en zomermode kan men als
volgt samenvattenvlot, uiterst flat
teus en zéér vrouwelijk. De oorlog
heeft zijn „mannelijken” invloed neg
niet doen gelden, tenzij dan alléén in
een ontbreken van overdrijvingen en
opzichtigheid, iets waar de laatste
modeseizoenen niet geheel aan wisten
te ontkomen.
De halslijnen zijn over het algemeen
rond, hier en daar een ietsje tegen de
hals opgewerkt; veel gedrapeerd, met
een strik onder de kin b.v., die dan
meest van wit piqué is; in bescheiden
V-vorm. Opmerkelijk is, dat de over
dreven schouderverbreeding van het
vorig jaar absoluut heeft afgedaan.
Eigenlijk zien we alleen bij de tailleurs
nog wel eens vierkant uitgewerkte
schouders, die daar natuurlijk gehand
haafd worden, om de taille en heup
smaller te doen schijnen. De taille is
overigens op de natuurlijke hoogte ge
houden. laat daarbij gelegenheid tot
zeer gevarieerde toepassing en model.
Het corselet-model b.v. is zeer en voque.
Verschillende japonnen, mantels en
pakjes vertoonen in den rug 't blouse
effect, wie zich met zulk een toiletje
vertoont, weet dat ze „hoogst modern”
is! Over het algemeen wordt er naar
gestreefd om de heupen slank te hou
den, de lijn is hier glad, de dames kun
nen met een gerust geweten verklaren,
dat ze het komenden zomer niet op hun
heupen zullen krijgen. Dat is ook merk
baar aan de mantelpakrokjes, sportief
en tevens elegant, die op deze Lampe-
show de aandacht trokken door een
glad over de heup sluitende en later
discreet in een bescheiden klok yallende
vorm. In deze modellen toonde Lampe
een belangrijke serie allercharmandste
creaties. Over de rok valt minder defi
nitiefs te zeggen, hier blijkt nog een
groote mate van vrijheid en variatie
te bestaan. Men kan, zeer in het alge
meen, zeggen, dat de lengte varieert
tusschen 37 en 42 c.m. van den grond.
Maar de rokken kunnen zoowel recht
als geplooid of klokkend zijn. Zeer
wijde rokken met plisseering komen
veel voor, ze zijn meest iets kort ge
houden en zijn daardoor in beweging
zwierig en elegant (De kousen worden
hier een probleem dat aandacht ver
dient!). Over het algemeen wordt de
ruimte óf wel alleen van voren, óf wel
alleen van achteren aangebracht.
Wat de mantels betreft domineeren
twee richtingen: de ietwat aangesloten
mantel en het losser naar beneden val
lende model. Maar in beide gevallen
reikt de mantel tot den rokzoom. Als
materiaal voor pakjes (voor strenge
tailleurs zoowel voor fantasie-modellen)
wordt vooral double face en crêpe ver-
saillais gebezigd. De kleuren verschillen
zeer, maar men kan, gelooven we, wel
zeggen, dat in den komenden zomer
noir, bleu royal en grisbleu zullen do
mineeren. Er wordt veel gebruik ge
maakt van crêpe marianne, crêpe sa-
blon, crêpe mousse en tissu diagonal.
Het groote avondtoilet wordt vervangen
door gekleede dinerjaponnen, in over
eenstemming met de duidelijk waar
neembare neiging tot eenvoud. Verder
viel ons op, dat er slechts enkele im-
primé’s werden getoond.
Zoo ziet men dat Maison Lampe haar
relaties met Molyneux, Bruyère, Des-
sès, Lafaurie enz., ondanks de moeilijke
internationale toestanden heeft weten
uit te buiten, waarbij de, sinds 1938 aan
Lampe’s atelier verbonden, en aan de
cliëntèle welbekende madame Margot
zeker haar aandeel zal hebben gehad.
Tenslotte: er werd op deze zeer geslaag
de show een uitgelezen sorteering bijpas
sende hoeden vertoond.