op een HAAGSCHE COURANT TankschipPhobos” mijn geloopen BINNENLAND De eerste stuurman en zes Chineezen omgekomen Het schip is nog drijvende STADSNIEUWS LEGER EN MARINE Wacnsdag 20 Maart 1940. VERGADERING KAMER VAN KOOPHANDEL K. L. M. BETREKT 1 JULI HAAR NIEUWE GEBOUW EEN NOODWETJE GEVRAAGD I VIJFDE BLAD. 5 z e s De onbewaakte overwegen Het vliegongeluk by Ypenburg LUCHTVERKEER HERSTELT ZICH KRACHTIG w int ing ró. dat eh net >en dit vet- st ee de an :t. i& ite et rel ten oei :st 4 m Ie Zakelijke bijstand aan gemobiliseerden Gevolg stopzetting kolenvervoer naar Italië KENNISGEVINGEN Hinderwet. 12 uur en monde- en te opvarenden omge- Schie- conclu- j« Begrafenis MUTATIES. TWEE ETAGES TE VERHUREN AAN RIJKSGEBOUWENDIENST. is <1adl( der bestaande afhaalgelegenheid over te gaan, doch dat zij voor het platte land blijft gehandhaafd. Bij de rondvraag protesteerde de heer Van Kesteren tegen de laatdunkende wijze, waarop van de zijde van het Gemeentebestuur wordt gereageerd op adressen van de Kamer en verzocht toe zending van de Handelingen van den Gemeenteraad aan de leden der Kamer, opdat hun zou blijken, van hoe weinig deferentie tegenover de Kamer de hou ding van het Gemeentebestuur getuigt. f. hei eid /ei 6. s e. et het het per- iar> >dra fijis niet liet en op Hormate bezwarend, I *11 k4 aar iten het oor taf me op- ’es aar ,ens ut- na eel iva via P jjd ei .ol a iet- 10 de 0! et ts de ei. 3d n. et n- van den sergeant-vlieger G. Nijhuis De directie van de N.V. Ned. Ind. Tankstoomboot Mij., een der reederijen van de Koninklijke Shellgroep, deelt ons mede, dat het motorschip „Phobos’’ hedenochtend kort na 8 uur bij de Z.O. kust van Engeland op een mijn geloo- pen is. Ofschoon volgens de eerste be richten het schip zinkende was, blijkt uit nadere mededeelingen, dat de „Pho bos” nog drijvende is. Het schip was met een lading ruwe olie op weg van West-Indië naar Nederland. Verspreiding vacantieverkeer. Hierna vestigde de voorzitter de aan dacht op een door de Vacantiesprei- dingscommissie uitgebracht rapport, ge titeld: „De verspreiding van het vacan tieverkeer over een grooter aantal we ken”, waarin een oplossing wordt- aan gegeven voor de vraag, hoe door een doelmatige verdeeling van de zomerva- canties over een grooter aantal weken dan tot dusverre gebruikelijk was, de belangen van de Nederlandsche Spoor wegen, van de hotel- en pensionhouders en van de vacantienemers zelf, juist in dezen tijd, nu verwacht kan worden, dat vele Nederlanders, die anders naar het buitenland gingen, in het land zullen blijven, het beste kunnen worden ge diend. te beklaagden is de opgelegd De vaarweg Rotterdam, den Haag en Leiden. De secretaris, mr. Claringbould, deel de mede, dat de Kamer van Koophan del te Delft vertegenwoordigers der Ka mers te ’s-Gravenhage, Leiden, Rotter dam, Gouda en Vlaardingen had uitge- ncodigd om overleg te plegen omtrent de wijze, waarop de vaarweg Rotterdam via Delft, den Haag en Leiden, waarvan het belang wel eens door de autoritei ten wordt onderschat zou kunnen wor den behouden als hoofdverkeersader. Op verzoek van de Kamer te Delft werd een historisch-geografische voor dracht over dit onderwerp gehouden dcor prof. W. E. Boerman, hoogleeraar in de economische aardrijkskunde aan de Nederlandsche Economische Hooge- school te Rotterdam. Prof. Boerman heeft de wenschelijk- heid ontwikkeld van het opvoeren van de toegankelijkheid der Delftsche en Haagsche binnenhavens tot voor 1500- tonsschepen (een afmeting, welke gerust kan worden aangenomen als die, welke alle primaire binnenlandsche waterwe gen moeten hebben). Het ligt in de bedoeling, om een „ka- naalvereeniging” op te richten, welke izich speciaal met de vraagstukken be treffende meergenoemden vaarweg zal bezighouden. De voorzitter deelde mede, dat van het Hoogheemraadschap van Rijnland een brief werd ontvangen inzake geno men maatregelen ter bestrijding van de vervuiling en verzouting van het boe zemwater van Rijnland. De bedrijfstelling. Op de vraag van den heer De Bruyn inzake het voornemen van de Regeering om de bedrijfstelling uit te stellen, deelde de Secretaris mede, dat de Re geering de kosten van deze bedrijfs telling, welke om de tien jaar gehou den wordt en waarvan de kosten onge veer 1 millioen gulden bedragen, in dezen tijd niet verantwoord acht, ter wijl wegens den huidigen abnormalen toestand de vergelijkbaarheid met de cijfers van normale jaren zeer beperkt zou worden. De Kamer te Rotterdam heeft verzocht de bedrijfstelling niet geheel uit te stellen, maar voorloopig slechts één jaar op te schorten en daar tegenover aangedrongen op een vlug gere bewerking der gegevens, omdat, wanneer deze eerst vele jaren na de gehouden telling beschikbaar komen, zij hun waarde verliezen. De Kamer onthield zich van een uit spraak ten deze. Het m.s. „Phobos”, kapitein D. Krul, werd in 1926 gebouwd bij de Ned. Scheepsbouw Mij. te Amsterdam en had een laadvermogen van 10.564 ton, De brutotonnage was 7412 tons. Er zijn onmiddellijk maatregelen ge nomen om onverwijld sleepboot- assistentie naar het getroffen schip te zenden. Het tarief voor intercommu nale telefoongesprekken. In verband met een door den heer S. C. Hijmans, lid der Kamer, gedaan verzoek tot wijziging van het tarief voor intercommunale telefoongesprek ken, bij gesprekken van langer dan drie minuten over te gaan, waardoor te richten tot het hoofdbestuur der Posterijen, Telegrafie en Telefonie, waarin in het belang van het bedrijfs leven verzocht wordt óf .wel na de eer ste drie minuten het gesprek verder per minuut te berekenen, óf wel tot ver laging van het tarief voor de eerste drieminuten over te gaan, waardoor ook vermindering zou worden verkre gen voor de gesprekken, welke van 4 tot 6 minuten duren. Een verzoek van den heer den Duik, dat ondersteund werd door de heeren Eschauzier, de Bruyn, van Kesteren en Kropveld, om aan te dringen op ver laging van het tarief voor intercommu nale gesprekken vóór ’s'morgens 8 uur en na ’s avonds 7 uur, werd gesteld in handen van de commissie voor Poste rijen, Telegrafie en Telefonie. Zeven komen. Volgens een draadlooze mededee- ling van het vrachtschip „Otto- De K.L.M. zal haar nieuwe, trot- sche gebouw aan den Raamweg op 1 Juli a.s. zelf betrekken. De omvang van het bedrijf in zijn huidigen vorm maakt volledige ingebruikneming vooralsnog niet noodig, vandaar dat besprekingen gaande zijn en reeds een gevorderd stadium bereikt hebben, om twee etages te verhuren aan den Rijks- gebouwendienst. No. 17523. Onder groote belangstelling is van middag op de Nieuwe Begraaf plaats aan den Krakeling te Zeist, het stoffelijke overschot teraarde- besteld van den sergeant-vlieger G. Nijhuis, die Vrijdag j.l. bij het vliegongeluk te Ypenburg met den eersten-luitenant Piasmans om het leven is gekomen. Om twaalf uur vertrok de lijkstoet, voorafgegaan door tamboers en een vuurpeleton en gevolgd door een com pagnie soldaten, van de woning van den overledene aan de Gerolaan. In den stoet reden tevens mee overste N. J. van Limbeek, vertegenwoordiger van den minister van Defensie, luitenant- kolonel J. Sar, vertegenwoordiger van den commandant van het veldleger, lui tenant C. A. N. Nas, namens den com mandant van het algemeen hoofdkwar tier van de luchtvaartafdeeling, kapi- tein-vlieger S. Mante, namens den in specteur van de militaire luchtvaart, de kapiteins W. N. Wijnkamp en J. A. Bach, alsmede sergeant-majoor Haar- mans en een deputatie van de jacht- groep, waartoe de overledene behoorde. Op de begraafplaats, waar de stoet tegen één uur aankwam, merkten wij o.a. op den burgemeester van Zeist, mr. W. A. Visser, en een deputatie van de land” van de Scheepv.- en Steen kolenmaatschappij te Rotterdam, zijn de eerste suurman, de heer G. H. Bruin uit Vlissingen, en zes Chi neezen omgekomen; de overige be manning is gered. De geredden be vinden zich aan boord van het Grieksche stoomschip „Tassia” en een ongenoemd Engelsch schip. Het laatste bericht was, dat men weder terugging naar de „Phobos”. Deze mededeeling kregen wij heden morgen van den directeur, den heer A. Plesman, naar aanleiding van de vraag, hoe het luchtverkeer zich onder de oor logsomstandigheden gedraagt. Zijn verklaring omtrent de bezetting van het nieuwe gebouw was al een kort en duidelijk antwoord te be schouwen, omdat uit het feit, beter nog dan uit een reeks cijfers en breedvoerig commentaar, blijken kan, dat de K.L.M. bezig is zich krachtig te herstellen van den zwaren tegenval, welke in Septem ber van het vorige jaar, bij het uit breken van den oorlog, plaats vond. Toen zag het er naar uit, dat het ideëele-commercieele bouwwerk, dat K.L.M. heet en waaraan van 1919 at stelselmatig en krachtig was gebouwd, zoo, dat een hecht en bloeiend bedrijt was verkregen, zoodanig geschokt zoa worden, dat zijn herstel nauwelijks mogelijk zou zijn. Dit pessimisme is niet bewaarheid* Uit de bescheiden kern van verkeer, welke na het wegvallen van het groa der verbindingen overbleef, n.l. de diensten op Scandinavië, is geleidelijk weer nieuwe verkeer gegroeid. De In- dië-lijn kreeg haar pied a terre te Na pels en kon vandaar uit met een twee maal wekelijkschen dienst worden be vlogen; op Engeland ontstond een zich langzamerhand uitbreidend verkeer en weldra zal een geheel nieuwe lijn, die op Lissabon, aan het net worden toe gevoegd. De Nederlandsche luchtvaart heeft het ongetwijfeld zeer moeilijk gehad en haar positie is nog altijd niet gemak kelijk, maar in vergelijking met de scheepvaart, is haar toestand zelfs be trekkelijk gunstig te noemen. Bij Kon. besluit is op het daartoe door hem gedaan verzoek, eervol ontslag ver leend uit den militairen dienst, aan den reserve-majoor voor speciale diensten ir. A. Plomp, van het vrijwillig landstorm- korps spoorwegdienst. zijn benoemd bij den geneesk. dienst der landmacht, tot res.-officier van gez. 2e kl„ de dienstplichtige vaandrigs van het bat. geneesk. troepen W. Smit en G. A. Ha gens, beiden arts; is benoemd bij de Kon. Marine-res. tot officier van den M. S. D. 2e kl. voor spec, diensten B. van Dam; is benoemd bij het wapen der infanterie, tot res.-kapitein de res.-le-luit. A. Ver- met, van het 3e reg. inf.; zijn benoemd bij het wapen der infante rie tot res.-kapitein de res.-le-luits. C. J. A. v. d. Pennen en F. C. J. H. Kohier, beiden van het 3e reg. inf.; L. M. Ruppert, 7de reg. inf., G. C. van den Bos, 4de reg. inf., P. Krijnen, reg. jagers; H. J. Olthof, 19de reg. inf.; P. H. Coorens, 13de reg inf.; C. Onvlee, 5de reg. inf.; J. P. J. Veu- gen. 11de reg. inf.; J. G. Schumacher en P Middelraad, beiden reg. grenadiers; J Meijer, reg. jagers J. S. de Jong, 2de reg inf.; I. Frank, 18de reg. inf.; T, W Zcuteriks, 17de reg. inf.; S. C. F. Maas, 8ste reg. inf.; J. R. Janssen, 20ste reg. inf.; L. Donker en D. W. L. E. Hendrik- sen, beiden 21ste reg. inf.; L. J. van der Maesen, reg. grenadiers. G. J. Quené. 20ste reg. inf.; F. J. A. van Dalen, 18de reg. inf.; H. van Leeuwen, 6de reg. inf.; E H. de Vries, 19de reg inf.; J. A. Bydé. 14de reg. inf.; M. van Heijningen Nan- uinga, reg. grenadiers; J. Gerritsen, 19de De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor ’s-Gravenhage vergaderde gis teravond onder leiding van haar voor zitter, den heer A. G. Verbeek. De voorzitter deelde aangaande de in stelling van commissies voor zakelijken bijstand aan gemobiliseerden in het ge bied der Kamer het volgende mede: Teneinde aan de gemobiliseerden, die in zorg zitten over hun bedrijf, voor lichting en hulp te verschaffen, ligt het in de bedoeling, over het geheele land commissies van zakelijken bijstand aan gemobiliseerden op te richten. De Ka mers van Koophandel hebben zich be last met de oprichting van deze commis sies, welke veelzijdig dienen te worden samengesteld. De Haagsche Kamer is thans doende met de oprichting van een commissie in de residentie. De burgemeester heeft zich reeds bereid verklaard, het eere- voorzitterschap te aanvaarden. Op verzoek van den heer van Keste ren vèrklaarde de heer Kropveld (die als voorzitter der commissie zal optre den) zich bereid de commissie met nog een vertegenwoordiger van het bouw bedrijf te vullen. In de navolgende tot het gebied der Kamer behoorende gemeenten werden commissies ingesteld: Nootdorp (voorzit ter de heer C- L. van Leeuwen; corres- pondentie-adres de heer A. K. H. Bree- baart, secretaris, Raadhuis te Nootdorp, te', no. 25); Rijswijk (voorzitter de heer M. Kropveld; correspondentie-adres de heer K. Hoving, secretaris-penningm., Geestbrugweg 96, Rijswijk Z.H.). In spoedeischende gevallen is het telefo nisch adres van de commissie ten kan tore van den vice-voorzitter, notaris J. H. J. Vink, tel. 118930, telefoon huis 181166); Wassenaar (voorzitter de heer D. Th. Ruys; correspondentie-adres: de heer mr. I. Heeringa, secretaris-penning- meester, Gemeentehuis Wassenaar, tel. 717120). De Zondagsbestelling. Van den directeur van het Postkan toor werd bericht ontvangen, dat het in de bedoeling ligt met ingang van 21 April a.s. de Zondagsbestelling op te heffen in die steden, waar deze thans nog plaats vindt, n.l. te ’s-Gravenhage en te Scheveningen,, Amsterdam, Rot terdam en Utrecht, zonder invoering van een al dan niet beperkte afhaal- gelegenheid en voorts ook voor de overige grootere steden tot afschaffing Meer dan duizend man personeel moet ontslagen worden. De stopzetting van het kolenvervoer over zee van Rotterdam naar Italië heeft voor het Rijnvaartbedrijf onder Nederlandsche vlag ruineuze gevol gen. De Nederlandsche Rijnvaartvereeni- ging, welke behoort tot de groep Rijnsch-Westfaalsch Kolensyndicaat, Steenkolenhandelsvereeniging en Ned. Havenbedrijf, van welke <^e laatste in de Waalhaven te Rotterdam de over lading van Duitsche kolen verzorgt, en waarvan de eerste een belangrijk deel van het vervoer van Duitsche kolen en voor den oorlog ook van erts van Rot terdam naar Duitschland verzorgt, moeten een groot deel van hun perso neel, zoowel varend personeel als menschen die op den wal werken, ont slaan. Het aantal kan op duizend, mis schien zelfs op enkele honderden meer gesteld worden, aldus het Hdbld. Voor de ontslagenen wordt een wachtgeldre geling aangegaan. Voor Rijnschepen van het grootere type zooals de sche pen welke erts en kolen vervoeren, is er thans nu na het ertsvervoer ook het overgebleven deel van het kolen vervoer van den export is stilgezet, niet voldoende werkgelegenheid meer op den Rijn. Duitschland heeft Rijnschepen on der eigen vlag genoeg -om in het ver voer te voorzien. Het heeft alleen een tekort aan kanaalschepen, vaartuigen van 400 tot 900 ton ongeveer, van wel ke laatste er ook vele uit Nederland worden gebracht. De stopzetting van het kolenvervoer naar Italië is derhalve voor den Rijn zoowel als voor Rotterdam een ge duchte slag. Het vervoer, dat nu nog de basis van het havenverkeer en van het scheepvaartverkeer op den Rijn vormde, is weggenomen. Een groot deel van de schepen moet nu worden opgelegd. Uitbreiding van het aantal beveili- gingsinstallaties. De Ned. Spoorwegen zijn gemachtigd om de afsluiting van een tiental over wegen te vervangen door mechanische beveiliging. De spoorwegdirectie deelt ons echter mede, dat zij van deze mach tiging tot nader order geen gebruik 2al maken. De flikkerlicht-installaties, welke ter beschikking komen, zullen allereerst Kebruikt worden ter beveiliging van de thans bestaande onbewaakte overwe gen. Verhooging der benzine- belasting. Voorts deed de voorzitter mededee- ling van een verzoek van de afdeeling Zuid-Holland van den Nederlandschen Bond van Autobusdienstondernemers, om naar aanleiding van de onlangs in gevoerde verhooging der benzinebelas- ting, de bezwaren hiertegen voor het autobus- en toeringcarbedrijf met klem bij de Regeering naar voren te bren gen. Spr. deelde mede, dat het standpunt vanhet bureau t.a.v. dit verzoek is, dat de Regeering de o.m. uit deze be- lastingverhooging voortvloeiende in komsten noodig heeft, zoodat, onder de huidige omstandigheden de Kamer niet kan medewerken aan een actie tegen deze belasting en dat zij het initiatief hiertoe aan de organisaties moet over laten. Dit standpunt werd door de Kamer gedeeld, niet echter dan nadat de hee ren van Kesteren, Fros en Giezeman hadden betoogd, de bezwaren van adressant op zichzelf alleszins gegrond te achten. reg inf.. J J. Koerts, 1ste reg inf.; jhr mr. A. F. de Savornin Lohman, reg. gre nadiers; P. Onrust, 10de reg. inf.. J. L. Kalff, reg grenadiers; J. J. van den Born, 21ste reg. inf.; F. C. Mabesoone. 18de reg. int C. W. van Woudenberg, 22ste reg. inf.; L. H. H. B Lieve, 20ste reg inf. H. W Bosman, 17de reg. inf.; A. Teljer, reg grenadiers; H. M. C. Aarts, 11de reg. inf J B. Agerbeek. 17de reg. inf.; H. P Schuurmans, 12de reg. inf.; ir. G. A. Heu- bel, 10de reg. inf. A. J. C. Bom en P. C. C. M. I. Janssens, 1ste reg. wielrijders; H. A Gunters, 4de reg. inf.; N. M. G Becking, 2de reg. wielrijders; J. Leistra, 10de reg. inf.; L. A. H. Albering, reg. ja gers; C. H. H. Koks, 7de reg. inf.; C. M. L. Koole en T. S. J. Hooij, beiden 10de reg inf.. A. F. van Eek, 6de reg. inf.; H. van Aerie, 11de reg. inf.; A. de Rooij, 2de reg wielrijders; H A. G. van der Hardt Aberson, 1ste reg. wielrijders; dr. I. van Baal, 6de reg. inf.; T. M. de Jongh, 5de reg. inf. en C. J. W. van Krevelen, 22ste reg inf.; tot res.-le-luit„ bij hun tegenwoordig regiment, de res.-2e-luits.: T. Duinker, 18de reg. inf.; en J. Weeda, 4de reg. inf.. tot res.-kapitein voor spec, diensten, bij den vrijwilligen landstorm, bij het vrijw. landstormkorps luchtwachtdienst, de res - le-luit. voor spec, diensten C. J. A. Wij- naendts, van dat korps; bij het wapen der artillerie: tot res.-ka- pitein, de res.-le-luits: H. B. J. Taggen- brock, 6de reg. art.; A. van der Hoeven, J N. Mos en J. G. Warmenhoven, allen 3de reg. art.; C. van Ravenswaaij, 7de reg 1 art.; G. C. Knegtmans, 3de reg. art.; A. Meijer, 5de reg. art., jhr. J. A. Röell, van het korps rijdende art.; T. Cordes, 6de reg. art.; en C. F. H. Putman Cramer, 2de reg. art.; bij het korps motordienst, tot res. ka pitein; de res. luit. W. B. van- Door- ninek, van dat korps; bij het 6de reg. art. tot res. Ie luit, de res. 2e luit. H. E. J. Botje, van dat reg.; zijn benoemd tot res. 2e luitenant: bij het 2de reg. infanterie: de vaandrigs T. Zoethout en B. J. Boss, beiden vain dat reg.; bij het 3de reg. inf., de vaandrig G. Dekker, van dat reg.; bij het 4de reg. inf., de vaandrig S. J. M. de Jong, van dat reg.; bij het 7de reg. inf. de vaandrigs T. van der Struijs, A. W. Rengelink en G. 1 J. Warmalts, allen van dat reg.; bij het 14de reg. inf. de vaandrig N. Gazan, van dat reg.bij het 19de reg. inf., de vaandrig P. Scholten, van dat reg.; bij het 20ste reg. inf. de vaandrig H. E. J. Mooren, van dat reg.; bij het 21ste reg. inf. de vaan drig G. Maas, van dat reg.; bij het 2de reg wielrijders, de vaandrig C. H. Motis- set, van dat regiment; bij het 2de reg. huzaren, de kornetten R. Froger en D. M. J. Lasonder, beiden van dat reg.; bij het 6de reg. veldart., de kornet J. R. P Brinkgreve, van dat reg.; bij het reg. kustart., de vaandrig A. P. J. Wes tenburger, van dat reg.; bij het dienstvak der mil. adm. de vaan drigs E. Wijga, 9de reg. inf. en J. van Berkel, 22ste reg. inf. en H. Hijzen, van het reg. jagers, allen van dat dienstvak;. is een eervol ontslag verleend uit den mil. dienst aan den res.-kapitein A. C. J. Kouwenberg, van het 21ste reg. inf.; zijn benoemd bij de Kon. marine-res,, tot officier van adm. 3de kl. voor spec:, diensten, mr. H. C. Vaandrager en mr. dr.; E. H. P. Keus; zijn benoemd tot res. Ie luit, voor spec, diensten; bij het wapen der art. bij den vrijw. landstorm, bij het vrijw. landstorm-, korps luchtafweerdienst, de eervol ont slagen res. Ie luit, der art. W. T. Kooi man en bij het dienstvak der intendance, de res. Ie luit. J. E. Henneman, 6e reg. inf., zulks onder gelijktijdig eervol ont slag uit zijn tegenwoordige militaire be trekking. luchtvaartafdeeling Soesterberg, onder wie kapitein H. J. Krab, namens den commandant van het depót luchtstrijd krachten te Soesterberg, alsmede de adspirant-onder-officier-vlieger P. van der Griendt, bij wien de overledene vliegles heeft gehad. Bovendien was een deputatie aanwezig, bestaande uit offi cieren en onderofficieren van het vlieg kamp Gilze-Ryen. Door collega’s van den overledene werd de kist, die bedekt was met de nationale driekleur, de kepi van den overledene en een schat van bloemen, naar het graf gedragen. Overste van Limbeek sprak namens den minister van Defensie en luitenant- kolonel Sar namens den commandant van het veldleger. De laatste spreker wees op 't groote verlies voor de lucht vaartafdeeling bij het verscheiden van deze twee jonge vliegers. Ds. Hospers ging vervolgens voor in gebed, waarna het vuurpeleton een salvo loste. Een familielid dankte tenslotte voor de betoonde belangstelling. In het bij zonder bracht deze dank over aan H.M. de Koningin, die schriftelijk Haar deelneming had betuigd. B. en W maken bekend, dat zij aan flam's Kousen Maatschappij N.V. ver gunning hebben verleend tot het uitbrei- jen van de door electromotoren gedreven brei- en confectie-inrichting in het per- eeel Nieuwe Molstraat 68. Gevonden voorwerpen Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde ling tussenen 12.30 en 2.30 uur: een kettinkje met K.N.A.C.-penning No 1070. 2e contactsleuteltjes, een heeren- rüwiel me* tasch inh. thermosflesch, een warte fietshandkap, een nikkelen auto- wieldop. een mil. veldmuts, een benzine dop auto een paar militaire oorkleppen, een geel-bruine vulpen, een zeildoeken rijwielhandkao, een bruine alpinomuts, een benzinedop, een heerenrijwiel, merk Batavier een psalmboekje t.n.v. Trudi Horst een culot van auto, een bruine jarnesportenionnaie met ritssluiting en üihoud, een bruine dameshandtasch, een nikkelen benzinedop, een damesrijwiel No 30950 een roode riem, een heeren- ■,;wiel diverse handschoenen, sleutels, JLelbelsstingmerken en ceintuurs. Gevonden in taxi’s: een zwart mantel- met wit bontkraagje, een paar bruine Lrenhandschoenen, een bl. wollen want. Bij de navolgende ingezetenen: Kn zwarte bouvier, v. Rijn, Bierkade w een bruin hondje, Judell, Corn. v. d. ilinstraat 9: een blauwe damesportemon- „„j. met inhoud, Brokkelkamp,Zuider- rklaan 49: 2 hangsloten, Hooft, Dibbets- draat 121; een lorgnet, Waroong Djawa, I Houtstraat; 3 sleutels aan kettinkje, urtten Delftschelaan 27; een lichtbruine Sstasct. inh. kwitanties, Kaptein, Swtdiikschekade 484; een ring met 2 deutels de Wit, v. d. Neerstraat 264; een bruine glacé heerenhandschoenen, Wiste Smitstraat 174; een koperen sier- met portret, v. d. Schoot, de Vlie- Mstraat 12: 4 katten, Kliniek, Wessels- siraat 8’ een belastingmerk in lederen étui Gijsberts. Heemskerckstraat 30 (L.); een beerenpolshorloge aan riempje, van P Potterstraat 33 (Loosd.); een grijze heérenhoed met de letters M.F., Walnoot- ,tra,f $49 (Loosd.); een lederen bajonet- ichefl-o Wessels, v. d. Gaagstraat 37 (Looa/k): een kat, Kotkamp, Oudemans- st-.t 443; een wit met zwart zijden darfearapluie met zwarten knop, v. d. M-cr Drijfriemstraat 16; een sierdop van V8 den Bulten’ Molenaarstraat l&aen nikkelen dameshorloge met scha- kSnband. Mink, Schlegelstraat 54; een Sfeleutel 1-A, Reesink, Houtrustweg 8; efflifcruin glacé linker dameshandschoen, Pieters Azaleastraat 39; een Lipssleutel, Vogel Lunterenstraat 56; een defect boe ienkastje Epker, Govert Bidloostraat 91; een zwarte hooge werkmansschoen, Duij- vestein Vlierboomstraat 263; een spaar- brief van De Toekomst, Gurlings, Ohm straat 52; een vulpen en potlood, groen gevlamd in bruin étui t.n.v. Emiel de Roo, v d veer. Larenschestraat 14; een heng selmand Slaman, Noorderbeekstraat 3; een paar bruin lederen motorhandsch’oenen, de Ugt-Knoester, Fahrenheit^traat 442; een zilveren broche met steentje, Farel-Jen- tak, Viviënstraat 19; een bruin lederen damesportemennaie inh. ƒ0.871 en enkele winkelbonnen. Kuyper, Puttenschestraat 6: een bankbiljet, v. d. Wiel, Ooststraat 50; een bruine boodschappentasch met rits sluiting inh handschoenen, sleutel en geld, Marks, Pansierstraat 34; een paar gymna stiekschoenen, Kruis, Assenschestraat 17; I een portemonnaie inh. 3 centen, v. d. Spek, Keizerstraat 297; een dopsleutel. Kuipers, Trompstraat 154; een bruine glacé dames- handschoen. Hennephof, Helmstraat 26; een roode portemonnaie inh. een bank biljet en 2 cent, Gaanderse, Doornstraat 176, Politietroepen klasse E; een blauwe gabardine regenjas, Spaans, Kolenwagen slag 114: een rood regenkapje, Starke, Badhuisweg 95; een zak inh. 5 k.g. aard appelen, de Zoete, Rotterdamschestraat 51; een leghorn (kip)4 honden, 3 katten en een doode kat, Asyl, Nieuwe Haven 73. Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. Dezen zomer geen gemeentelijk bad- bedrijf te Hoek van Holland Sinds Hoek van Holland in .Septem ber tot een gewichtig punt voor onze Wsverdediging werd het spreekt ^hzelf, dat de ingang tot den Nieuwen waterweg grondig verdedigd wordt .hebben allen, die belang hadden bij de I badplaats Hoek van Holland zich met 2°rg afgevraagd, wat de zomer van 1940 *°u brengen. Het Rotterdamsche ge meentebestuur zag zich dezer dagen voor de beslissing geplaatst en de voor- l*aarden, waaronder Defensie een zeer J geperkt badleven wilde toestaan, waren «4diu, dat de gemeente— hike autoriteiten er geen heil in zagen, *°o meldt de „N.R.Crt.”. Het gemeen telijke badbedrijf zal dus niet verrijzen, et strand blijft afgesloten tot strand baal 117 en de exploitanten zullen niet worden toegelaten. I Inmiddels is het strand benoorden l^randpaal 117 nog vrij, het gemeente- I L S^UUF overweegt alsnog of het trach- h zal door bestrating van den toe gangsweg tot het kampeerterrein en een t^UW S^ag d°or het duin daarheen een teegangsweg te verkrijgen. Op deze 1 *^Ze Z°U daar dus een bePerkt strand- f ,even onderhouden kunnen worden. Het zeer twijfelachtig uf hier van eenig -leven sprake zal kunnen zijn. Voor de Haagsche rechtbank is levenslang geëischt tegen den ver dachte in de Stompwijksche moord zaak. Tegen twee hooggeplaatste Rijks- ambtenaren hier ter stede, die in dezen hachelijken tijd zich schuldig maakten aan spionnage, werd kort geleden 2V> jaar en 2 jaar geëischt. Wij willen deze verschillende misdrijven niet op één lijn stellen, maar de tegenstelling in de gestrengheid der gevraagde straffen is toch wel opvallend en ergerlijk, vooral als men bedenkt, dat door de laaghartige handelingen van bedoelde Rijksambtenaren het leven van Neder landsche zeelieden ernstig in gevaar werd gebracht, ja, zelfs verschei dene van hen door dat verraad het leven blijkbaar hebben verloren. Deze misdaad is zóó verregaand laag en dubbel laag, waar zij werd bedreven door dienaren van het Rijk met ge bruikmaking van de gegevens, waar over zij als ambtenaren de beschikking hadden dat de geringe straf-eischen terecht algemeene teleurstelling verontwaardiging hebben gewekt. Hieraan is het blijkbaèr toe schrijven, dat kort na het stellen van de eischen een niet-officieele verkla ring ervan is gekomen, een soort ver ontschuldiging over het gering aantal jaren gevangenisstraf wettelijk maxi mum 6 jaar, bij poging vermindering met 1/3, bij medeplichtigheid even eens vermindering met 1/3, blijft in het onderhavige geval een maximum van 2 2/3 jaar. Men had mogen verwachten, dat onder deze omstandigheden het O. M althans zóóver zou zijn gegaan als de wet slechts eenigszins toeliet, n.l. het eischen, voor alle beklaagden in deze zaak, van het uiterste, dus 2 2/3 jaar. De eisch van 2% jaar verschilt hier van niet veel, maar met 2 en 1 jaar blijft men er niet onbelangrijk onder. Het in dit geval toch al veel te lage maximum te eischen voor alle be klaagden, zou als demonstratie een duidelijke taal hebben gesproken, welke door de diep verontwaardigde burgerij zou zijn verstaan. Wij wachten thans de uitspraak van de Haagsche recht bank af. Sympathiek is in dit opzicht de uitspraak van de Rotterdamsche recht bank in de spionnagezaak broekbeiden m a x i m u m-straf jaren gevangenis Het O. M. had 5 jaar tegen elk ge- eischt, met aftrek van de voorloopige hechtenis. De rechtbank heeft ten aan zien van de straffen overwogen, dat het in dezen tijd dringend noodig is in het belang van de veiligheid van den staat en ter verdediging van de levensbe langen van het Nederlandsche volk de strengste straf op te leggen, welke mogelijk is, en zij heeft als gezegd ieder der verdachten veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Jammer genoeg heeft het O. M. bij de Haagsche rechtbank juridisch niet de bevoegdheid gehad, eenzelfde maxi mum te eischen, al moet men zelfs 6 jaar in dezen hachelijken tijd veel te gering achten voor zulke ernstige en laaghartige misdrijven. Wat men uit dit alles kan deeren is ditdat de toegezegde wets wijziging dringend noodig en hoogst spoedeischend is, opdat straffen kun nen worden opgelegd, welke in over eenstemming zijn met den ernst van het geval, óók in geval van „poging” en „medeplichtigheid”, in welke laatste gevallen evenzeer als bij voltooid mis drijf een speciale strafverzwaring voor ambtenaren mogelijk dient te zijn. *s Lands belang eischt, dat hierin zeer spoedig worde voorzien, opdat af schrikwekkende voorbeelden hun pre ventieve werking kunnen uitoefenen en schuldigen naar de mate van hun misdrijf kunnen worden gestraft. Het komt ons voor, dat er in dit geval alle aanleiding is voor de indiening op korten termijn en de dadelijke behan deling van een „noodwetje”. (eumpafilm) J PAASCH- ATTRACTIE van Vrijdag ^a.8. af

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17