op een
HAAGSCHE COURANT
TankschipPhobos”
mijn geloopen
BINNENLAND
De eerste stuurman
en zes Chineezen
omgekomen
Het schip is nog
drijvende
STADSNIEUWS
LEGER EN MARINE
Wacnsdag 20 Maart 1940.
VERGADERING KAMER VAN
KOOPHANDEL
K. L. M. BETREKT 1 JULI
HAAR NIEUWE GEBOUW
EEN NOODWETJE
GEVRAAGD
I
VIJFDE BLAD.
5
z e s
De onbewaakte overwegen
Het vliegongeluk by
Ypenburg
LUCHTVERKEER HERSTELT ZICH
KRACHTIG
w
int
ing
ró.
dat
eh
net
>en
dit
vet-
st
ee
de
an
:t.
i&
ite
et
rel
ten
oei
:st
4
m
Ie
Zakelijke bijstand aan
gemobiliseerden
Gevolg stopzetting kolenvervoer
naar Italië
KENNISGEVINGEN
Hinderwet.
12 uur en monde-
en
te
opvarenden
omge-
Schie-
conclu-
j«
Begrafenis
MUTATIES.
TWEE ETAGES TE VERHUREN AAN
RIJKSGEBOUWENDIENST.
is
<1adl(
der bestaande afhaalgelegenheid over
te gaan, doch dat zij voor het platte
land blijft gehandhaafd.
Bij de rondvraag protesteerde de heer
Van Kesteren tegen de laatdunkende
wijze, waarop van de zijde van het
Gemeentebestuur wordt gereageerd op
adressen van de Kamer en verzocht toe
zending van de Handelingen van den
Gemeenteraad aan de leden der Kamer,
opdat hun zou blijken, van hoe weinig
deferentie tegenover de Kamer de hou
ding van het Gemeentebestuur getuigt.
f.
hei
eid
/ei
6.
s
e.
et
het
het
per-
iar>
>dra
fijis
niet
liet
en
op
Hormate bezwarend,
I *11 k4
aar
iten
het
oor
taf
me
op-
’es
aar
,ens
ut-
na
eel
iva
via
P
jjd
ei
.ol
a
iet-
10
de
0!
et
ts
de
ei.
3d
n.
et
n-
van den sergeant-vlieger
G. Nijhuis
De directie van de N.V. Ned. Ind.
Tankstoomboot Mij., een der reederijen
van de Koninklijke Shellgroep, deelt
ons mede, dat het motorschip „Phobos’’
hedenochtend kort na 8 uur bij de Z.O.
kust van Engeland op een mijn geloo-
pen is. Ofschoon volgens de eerste be
richten het schip zinkende was, blijkt
uit nadere mededeelingen, dat de „Pho
bos” nog drijvende is. Het schip was
met een lading ruwe olie op weg van
West-Indië naar Nederland.
Verspreiding vacantieverkeer.
Hierna vestigde de voorzitter de aan
dacht op een door de Vacantiesprei-
dingscommissie uitgebracht rapport, ge
titeld: „De verspreiding van het vacan
tieverkeer over een grooter aantal we
ken”, waarin een oplossing wordt- aan
gegeven voor de vraag, hoe door een
doelmatige verdeeling van de zomerva-
canties over een grooter aantal weken
dan tot dusverre gebruikelijk was, de
belangen van de Nederlandsche Spoor
wegen, van de hotel- en pensionhouders
en van de vacantienemers zelf, juist in
dezen tijd, nu verwacht kan worden, dat
vele Nederlanders, die anders naar het
buitenland gingen, in het land zullen
blijven, het beste kunnen worden ge
diend.
te
beklaagden is de
opgelegd
De vaarweg Rotterdam, den
Haag en Leiden.
De secretaris, mr. Claringbould, deel
de mede, dat de Kamer van Koophan
del te Delft vertegenwoordigers der Ka
mers te ’s-Gravenhage, Leiden, Rotter
dam, Gouda en Vlaardingen had uitge-
ncodigd om overleg te plegen omtrent
de wijze, waarop de vaarweg Rotterdam
via Delft, den Haag en Leiden, waarvan
het belang wel eens door de autoritei
ten wordt onderschat zou kunnen wor
den behouden als hoofdverkeersader.
Op verzoek van de Kamer te Delft
werd een historisch-geografische voor
dracht over dit onderwerp gehouden
dcor prof. W. E. Boerman, hoogleeraar
in de economische aardrijkskunde aan
de Nederlandsche Economische Hooge-
school te Rotterdam.
Prof. Boerman heeft de wenschelijk-
heid ontwikkeld van het opvoeren van
de toegankelijkheid der Delftsche en
Haagsche binnenhavens tot voor 1500-
tonsschepen (een afmeting, welke gerust
kan worden aangenomen als die, welke
alle primaire binnenlandsche waterwe
gen moeten hebben).
Het ligt in de bedoeling, om een „ka-
naalvereeniging” op te richten, welke
izich speciaal met de vraagstukken be
treffende meergenoemden vaarweg zal
bezighouden.
De voorzitter deelde mede, dat van
het Hoogheemraadschap van Rijnland
een brief werd ontvangen inzake geno
men maatregelen ter bestrijding van de
vervuiling en verzouting van het boe
zemwater van Rijnland.
De bedrijfstelling.
Op de vraag van den heer De Bruyn
inzake het voornemen van de Regeering
om de bedrijfstelling uit te stellen,
deelde de Secretaris mede, dat de Re
geering de kosten van deze bedrijfs
telling, welke om de tien jaar gehou
den wordt en waarvan de kosten onge
veer 1 millioen gulden bedragen, in
dezen tijd niet verantwoord acht, ter
wijl wegens den huidigen abnormalen
toestand de vergelijkbaarheid met de
cijfers van normale jaren zeer beperkt
zou worden. De Kamer te Rotterdam
heeft verzocht de bedrijfstelling niet
geheel uit te stellen, maar voorloopig
slechts één jaar op te schorten en daar
tegenover aangedrongen op een vlug
gere bewerking der gegevens, omdat,
wanneer deze eerst vele jaren na de
gehouden telling beschikbaar komen,
zij hun waarde verliezen.
De Kamer onthield zich van een uit
spraak ten deze.
Het m.s. „Phobos”, kapitein D. Krul,
werd in 1926 gebouwd bij de Ned.
Scheepsbouw Mij. te Amsterdam en
had een laadvermogen van 10.564 ton,
De brutotonnage was 7412 tons.
Er zijn onmiddellijk maatregelen ge
nomen om onverwijld sleepboot-
assistentie naar het getroffen schip te
zenden.
Het tarief voor intercommu
nale telefoongesprekken.
In verband met een door den heer
S. C. Hijmans, lid der Kamer, gedaan
verzoek tot wijziging van het tarief
voor intercommunale telefoongesprek
ken, bij gesprekken van langer dan
drie minuten over te gaan, waardoor
te richten tot het hoofdbestuur der
Posterijen, Telegrafie en Telefonie,
waarin in het belang van het bedrijfs
leven verzocht wordt óf .wel na de eer
ste drie minuten het gesprek verder
per minuut te berekenen, óf wel tot ver
laging van het tarief voor de eerste
drieminuten over te gaan, waardoor
ook vermindering zou worden verkre
gen voor de gesprekken, welke van 4
tot 6 minuten duren.
Een verzoek van den heer den Duik,
dat ondersteund werd door de heeren
Eschauzier, de Bruyn, van Kesteren en
Kropveld, om aan te dringen op ver
laging van het tarief voor intercommu
nale gesprekken vóór ’s'morgens 8 uur
en na ’s avonds 7 uur, werd gesteld in
handen van de commissie voor Poste
rijen, Telegrafie en Telefonie.
Zeven
komen.
Volgens een draadlooze mededee-
ling van het vrachtschip „Otto-
De K.L.M. zal haar nieuwe, trot-
sche gebouw aan den Raamweg op
1 Juli a.s. zelf betrekken.
De omvang van het bedrijf in
zijn huidigen vorm maakt volledige
ingebruikneming vooralsnog niet
noodig, vandaar dat besprekingen
gaande zijn en reeds een gevorderd
stadium bereikt hebben, om twee
etages te verhuren aan den Rijks-
gebouwendienst.
No. 17523.
Onder groote belangstelling is van
middag op de Nieuwe Begraaf
plaats aan den Krakeling te Zeist,
het stoffelijke overschot teraarde-
besteld van den sergeant-vlieger G.
Nijhuis, die Vrijdag j.l. bij het
vliegongeluk te Ypenburg met den
eersten-luitenant Piasmans om het
leven is gekomen.
Om twaalf uur vertrok de lijkstoet,
voorafgegaan door tamboers en een
vuurpeleton en gevolgd door een com
pagnie soldaten, van de woning van
den overledene aan de Gerolaan. In den
stoet reden tevens mee overste N. J.
van Limbeek, vertegenwoordiger van
den minister van Defensie, luitenant-
kolonel J. Sar, vertegenwoordiger van
den commandant van het veldleger, lui
tenant C. A. N. Nas, namens den com
mandant van het algemeen hoofdkwar
tier van de luchtvaartafdeeling, kapi-
tein-vlieger S. Mante, namens den in
specteur van de militaire luchtvaart, de
kapiteins W. N. Wijnkamp en J. A.
Bach, alsmede sergeant-majoor Haar-
mans en een deputatie van de jacht-
groep, waartoe de overledene behoorde.
Op de begraafplaats, waar de stoet
tegen één uur aankwam, merkten wij
o.a. op den burgemeester van Zeist, mr.
W. A. Visser, en een deputatie van de
land” van de Scheepv.- en Steen
kolenmaatschappij te Rotterdam,
zijn de eerste suurman, de heer G.
H. Bruin uit Vlissingen, en zes Chi
neezen omgekomen; de overige be
manning is gered. De geredden be
vinden zich aan boord van het
Grieksche stoomschip „Tassia” en
een ongenoemd Engelsch schip.
Het laatste bericht was, dat men
weder terugging naar de „Phobos”.
Deze mededeeling kregen wij heden
morgen van den directeur, den heer A.
Plesman, naar aanleiding van de vraag,
hoe het luchtverkeer zich onder de oor
logsomstandigheden gedraagt.
Zijn verklaring omtrent de bezetting
van het nieuwe gebouw was al een
kort en duidelijk antwoord te be
schouwen, omdat uit het feit, beter nog
dan uit een reeks cijfers en breedvoerig
commentaar, blijken kan, dat de K.L.M.
bezig is zich krachtig te herstellen van
den zwaren tegenval, welke in Septem
ber van het vorige jaar, bij het uit
breken van den oorlog, plaats vond.
Toen zag het er naar uit, dat het
ideëele-commercieele bouwwerk, dat
K.L.M. heet en waaraan van 1919 at
stelselmatig en krachtig was gebouwd,
zoo, dat een hecht en bloeiend bedrijt
was verkregen, zoodanig geschokt zoa
worden, dat zijn herstel nauwelijks
mogelijk zou zijn.
Dit pessimisme is niet bewaarheid*
Uit de bescheiden kern van verkeer,
welke na het wegvallen van het groa
der verbindingen overbleef, n.l. de
diensten op Scandinavië, is geleidelijk
weer nieuwe verkeer gegroeid. De In-
dië-lijn kreeg haar pied a terre te Na
pels en kon vandaar uit met een twee
maal wekelijkschen dienst worden be
vlogen; op Engeland ontstond een zich
langzamerhand uitbreidend verkeer en
weldra zal een geheel nieuwe lijn, die
op Lissabon, aan het net worden toe
gevoegd.
De Nederlandsche luchtvaart heeft
het ongetwijfeld zeer moeilijk gehad en
haar positie is nog altijd niet gemak
kelijk, maar in vergelijking met de
scheepvaart, is haar toestand zelfs be
trekkelijk gunstig te noemen.
Bij Kon. besluit is op het daartoe door
hem gedaan verzoek, eervol ontslag ver
leend uit den militairen dienst, aan den
reserve-majoor voor speciale diensten ir.
A. Plomp, van het vrijwillig landstorm-
korps spoorwegdienst.
zijn benoemd bij den geneesk. dienst der
landmacht, tot res.-officier van gez. 2e kl„
de dienstplichtige vaandrigs van het bat.
geneesk. troepen W. Smit en G. A. Ha
gens, beiden arts;
is benoemd bij de Kon. Marine-res. tot
officier van den M. S. D. 2e kl. voor spec,
diensten B. van Dam;
is benoemd bij het wapen der infanterie,
tot res.-kapitein de res.-le-luit. A. Ver-
met, van het 3e reg. inf.;
zijn benoemd bij het wapen der infante
rie tot res.-kapitein de res.-le-luits. C.
J. A. v. d. Pennen en F. C. J. H. Kohier,
beiden van het 3e reg. inf.; L. M. Ruppert,
7de reg. inf., G. C. van den Bos, 4de reg.
inf., P. Krijnen, reg. jagers; H. J. Olthof,
19de reg. inf.; P. H. Coorens, 13de reg
inf.; C. Onvlee, 5de reg. inf.; J. P. J. Veu-
gen. 11de reg. inf.; J. G. Schumacher en
P Middelraad, beiden reg. grenadiers; J
Meijer, reg. jagers J. S. de Jong, 2de
reg inf.; I. Frank, 18de reg. inf.; T, W
Zcuteriks, 17de reg. inf.; S. C. F. Maas,
8ste reg. inf.; J. R. Janssen, 20ste reg.
inf.; L. Donker en D. W. L. E. Hendrik-
sen, beiden 21ste reg. inf.; L. J. van der
Maesen, reg. grenadiers. G. J. Quené.
20ste reg. inf.; F. J. A. van Dalen, 18de
reg. inf.; H. van Leeuwen, 6de reg. inf.;
E H. de Vries, 19de reg inf.; J. A. Bydé.
14de reg. inf.; M. van Heijningen Nan-
uinga, reg. grenadiers; J. Gerritsen, 19de
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor ’s-Gravenhage vergaderde gis
teravond onder leiding van haar voor
zitter, den heer A. G. Verbeek.
De voorzitter deelde aangaande de in
stelling van commissies voor zakelijken
bijstand aan gemobiliseerden in het ge
bied der Kamer het volgende mede:
Teneinde aan de gemobiliseerden, die
in zorg zitten over hun bedrijf, voor
lichting en hulp te verschaffen, ligt het
in de bedoeling, over het geheele land
commissies van zakelijken bijstand aan
gemobiliseerden op te richten. De Ka
mers van Koophandel hebben zich be
last met de oprichting van deze commis
sies, welke veelzijdig dienen te worden
samengesteld.
De Haagsche Kamer is thans doende
met de oprichting van een commissie in
de residentie. De burgemeester heeft
zich reeds bereid verklaard, het eere-
voorzitterschap te aanvaarden.
Op verzoek van den heer van Keste
ren vèrklaarde de heer Kropveld (die
als voorzitter der commissie zal optre
den) zich bereid de commissie met nog
een vertegenwoordiger van het bouw
bedrijf te vullen.
In de navolgende tot het gebied der
Kamer behoorende gemeenten werden
commissies ingesteld: Nootdorp (voorzit
ter de heer C- L. van Leeuwen; corres-
pondentie-adres de heer A. K. H. Bree-
baart, secretaris, Raadhuis te Nootdorp,
te', no. 25); Rijswijk (voorzitter de heer
M. Kropveld; correspondentie-adres de
heer K. Hoving, secretaris-penningm.,
Geestbrugweg 96, Rijswijk Z.H.). In
spoedeischende gevallen is het telefo
nisch adres van de commissie ten kan
tore van den vice-voorzitter, notaris J.
H. J. Vink, tel. 118930, telefoon huis
181166); Wassenaar (voorzitter de heer
D. Th. Ruys; correspondentie-adres: de
heer mr. I. Heeringa, secretaris-penning-
meester, Gemeentehuis Wassenaar, tel.
717120).
De Zondagsbestelling.
Van den directeur van het Postkan
toor werd bericht ontvangen, dat het
in de bedoeling ligt met ingang van 21
April a.s. de Zondagsbestelling op te
heffen in die steden, waar deze thans
nog plaats vindt, n.l. te ’s-Gravenhage
en te Scheveningen,, Amsterdam, Rot
terdam en Utrecht, zonder invoering
van een al dan niet beperkte afhaal-
gelegenheid en voorts ook voor de
overige grootere steden tot afschaffing
Meer dan duizend man personeel
moet ontslagen worden.
De stopzetting van het kolenvervoer
over zee van Rotterdam naar Italië
heeft voor het Rijnvaartbedrijf onder
Nederlandsche vlag ruineuze gevol
gen.
De Nederlandsche Rijnvaartvereeni-
ging, welke behoort tot de groep
Rijnsch-Westfaalsch Kolensyndicaat,
Steenkolenhandelsvereeniging en Ned.
Havenbedrijf, van welke <^e laatste in
de Waalhaven te Rotterdam de over
lading van Duitsche kolen verzorgt, en
waarvan de eerste een belangrijk deel
van het vervoer van Duitsche kolen en
voor den oorlog ook van erts van Rot
terdam naar Duitschland verzorgt,
moeten een groot deel van hun perso
neel, zoowel varend personeel als
menschen die op den wal werken, ont
slaan.
Het aantal kan op duizend, mis
schien zelfs op enkele honderden meer
gesteld worden, aldus het Hdbld. Voor
de ontslagenen wordt een wachtgeldre
geling aangegaan. Voor Rijnschepen
van het grootere type zooals de sche
pen welke erts en kolen vervoeren, is
er thans nu na het ertsvervoer ook
het overgebleven deel van het kolen
vervoer van den export is stilgezet,
niet voldoende werkgelegenheid meer
op den Rijn.
Duitschland heeft Rijnschepen on
der eigen vlag genoeg -om in het ver
voer te voorzien. Het heeft alleen een
tekort aan kanaalschepen, vaartuigen
van 400 tot 900 ton ongeveer, van wel
ke laatste er ook vele uit Nederland
worden gebracht.
De stopzetting van het kolenvervoer
naar Italië is derhalve voor den Rijn
zoowel als voor Rotterdam een ge
duchte slag. Het vervoer, dat nu nog
de basis van het havenverkeer en van
het scheepvaartverkeer op den Rijn
vormde, is weggenomen. Een groot
deel van de schepen moet nu worden
opgelegd.
Uitbreiding van het aantal beveili-
gingsinstallaties.
De Ned. Spoorwegen zijn gemachtigd
om de afsluiting van een tiental over
wegen te vervangen door mechanische
beveiliging. De spoorwegdirectie deelt
ons echter mede, dat zij van deze mach
tiging tot nader order geen gebruik
2al maken.
De flikkerlicht-installaties, welke ter
beschikking komen, zullen allereerst
Kebruikt worden ter beveiliging van de
thans bestaande onbewaakte overwe
gen.
Verhooging der benzine-
belasting.
Voorts deed de voorzitter mededee-
ling van een verzoek van de afdeeling
Zuid-Holland van den Nederlandschen
Bond van Autobusdienstondernemers,
om naar aanleiding van de onlangs in
gevoerde verhooging der benzinebelas-
ting, de bezwaren hiertegen voor het
autobus- en toeringcarbedrijf met klem
bij de Regeering naar voren te bren
gen.
Spr. deelde mede, dat het standpunt
vanhet bureau t.a.v. dit verzoek is,
dat de Regeering de o.m. uit deze be-
lastingverhooging voortvloeiende in
komsten noodig heeft, zoodat, onder de
huidige omstandigheden de Kamer niet
kan medewerken aan een actie tegen
deze belasting en dat zij het initiatief
hiertoe aan de organisaties moet over
laten.
Dit standpunt werd door de Kamer
gedeeld, niet echter dan nadat de hee
ren van Kesteren, Fros en Giezeman
hadden betoogd, de bezwaren van
adressant op zichzelf alleszins gegrond
te achten.
reg inf.. J J. Koerts, 1ste reg inf.; jhr
mr. A. F. de Savornin Lohman, reg. gre
nadiers; P. Onrust, 10de reg. inf.. J. L.
Kalff, reg grenadiers; J. J. van den Born,
21ste reg. inf.; F. C. Mabesoone. 18de reg.
int C. W. van Woudenberg, 22ste reg.
inf.; L. H. H. B Lieve, 20ste reg inf. H.
W Bosman, 17de reg. inf.; A. Teljer, reg
grenadiers; H. M. C. Aarts, 11de reg. inf
J B. Agerbeek. 17de reg. inf.; H. P
Schuurmans, 12de reg. inf.; ir. G. A. Heu-
bel, 10de reg. inf. A. J. C. Bom en P. C.
C. M. I. Janssens, 1ste reg. wielrijders; H.
A Gunters, 4de reg. inf.; N. M. G
Becking, 2de reg. wielrijders; J. Leistra,
10de reg. inf.; L. A. H. Albering, reg. ja
gers; C. H. H. Koks, 7de reg. inf.; C. M.
L. Koole en T. S. J. Hooij, beiden 10de
reg inf.. A. F. van Eek, 6de reg. inf.; H.
van Aerie, 11de reg. inf.; A. de Rooij, 2de
reg wielrijders; H A. G. van der Hardt
Aberson, 1ste reg. wielrijders; dr. I. van
Baal, 6de reg. inf.; T. M. de Jongh, 5de
reg. inf. en C. J. W. van Krevelen, 22ste
reg inf.;
tot res.-le-luit„ bij hun tegenwoordig
regiment, de res.-2e-luits.: T. Duinker,
18de reg. inf.; en J. Weeda, 4de reg. inf..
tot res.-kapitein voor spec, diensten, bij
den vrijwilligen landstorm, bij het vrijw.
landstormkorps luchtwachtdienst, de res -
le-luit. voor spec, diensten C. J. A. Wij-
naendts, van dat korps;
bij het wapen der artillerie: tot res.-ka-
pitein, de res.-le-luits: H. B. J. Taggen-
brock, 6de reg. art.; A. van der Hoeven,
J N. Mos en J. G. Warmenhoven, allen
3de reg. art.; C. van Ravenswaaij, 7de reg
1 art.; G. C. Knegtmans, 3de reg. art.; A.
Meijer, 5de reg. art., jhr. J. A. Röell, van
het korps rijdende art.; T. Cordes, 6de reg.
art.; en C. F. H. Putman Cramer, 2de reg.
art.;
bij het korps motordienst, tot res. ka
pitein; de res. luit. W. B. van- Door-
ninek, van dat korps;
bij het 6de reg. art. tot res. Ie luit, de
res. 2e luit. H. E. J. Botje, van dat reg.;
zijn benoemd tot res. 2e luitenant: bij
het 2de reg. infanterie: de vaandrigs T.
Zoethout en B. J. Boss, beiden vain dat
reg.; bij het 3de reg. inf., de vaandrig G.
Dekker, van dat reg.; bij het 4de reg.
inf., de vaandrig S. J. M. de Jong, van dat
reg.; bij het 7de reg. inf. de vaandrigs T.
van der Struijs, A. W. Rengelink en G.
1 J. Warmalts, allen van dat reg.; bij het
14de reg. inf. de vaandrig N. Gazan, van
dat reg.bij het 19de reg. inf., de vaandrig
P. Scholten, van dat reg.; bij het 20ste
reg. inf. de vaandrig H. E. J. Mooren, van
dat reg.; bij het 21ste reg. inf. de vaan
drig G. Maas, van dat reg.; bij het 2de
reg wielrijders, de vaandrig C. H. Motis-
set, van dat regiment;
bij het 2de reg. huzaren, de kornetten
R. Froger en D. M. J. Lasonder, beiden
van dat reg.;
bij het 6de reg. veldart., de kornet J.
R. P Brinkgreve, van dat reg.; bij het
reg. kustart., de vaandrig A. P. J. Wes
tenburger, van dat reg.;
bij het dienstvak der mil. adm. de vaan
drigs E. Wijga, 9de reg. inf. en J. van
Berkel, 22ste reg. inf. en H. Hijzen, van
het reg. jagers, allen van dat dienstvak;.
is een eervol ontslag verleend uit den
mil. dienst aan den res.-kapitein A. C. J.
Kouwenberg, van het 21ste reg. inf.;
zijn benoemd bij de Kon. marine-res,,
tot officier van adm. 3de kl. voor spec:,
diensten, mr. H. C. Vaandrager en mr. dr.;
E. H. P. Keus;
zijn benoemd tot res. Ie luit, voor spec,
diensten; bij het wapen der art. bij den
vrijw. landstorm, bij het vrijw. landstorm-,
korps luchtafweerdienst, de eervol ont
slagen res. Ie luit, der art. W. T. Kooi
man en bij het dienstvak der intendance,
de res. Ie luit. J. E. Henneman, 6e reg.
inf., zulks onder gelijktijdig eervol ont
slag uit zijn tegenwoordige militaire be
trekking.
luchtvaartafdeeling Soesterberg, onder
wie kapitein H. J. Krab, namens den
commandant van het depót luchtstrijd
krachten te Soesterberg, alsmede de
adspirant-onder-officier-vlieger P. van
der Griendt, bij wien de overledene
vliegles heeft gehad. Bovendien was een
deputatie aanwezig, bestaande uit offi
cieren en onderofficieren van het vlieg
kamp Gilze-Ryen.
Door collega’s van den overledene
werd de kist, die bedekt was met de
nationale driekleur, de kepi van den
overledene en een schat van bloemen,
naar het graf gedragen.
Overste van Limbeek sprak namens
den minister van Defensie en luitenant-
kolonel Sar namens den commandant
van het veldleger. De laatste spreker
wees op 't groote verlies voor de lucht
vaartafdeeling bij het verscheiden van
deze twee jonge vliegers.
Ds. Hospers ging vervolgens voor in
gebed, waarna het vuurpeleton een
salvo loste.
Een familielid dankte tenslotte voor
de betoonde belangstelling. In het bij
zonder bracht deze dank over aan
H.M. de Koningin, die schriftelijk Haar
deelneming had betuigd.
B. en W maken bekend, dat zij aan
flam's Kousen Maatschappij N.V. ver
gunning hebben verleend tot het uitbrei-
jen van de door electromotoren gedreven
brei- en confectie-inrichting in het per-
eeel Nieuwe Molstraat 68.
Gevonden voorwerpen
Aanwezig aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde
ling tussenen 12.30 en 2.30 uur:
een kettinkje met K.N.A.C.-penning
No 1070. 2e contactsleuteltjes, een heeren-
rüwiel me* tasch inh. thermosflesch, een
warte fietshandkap, een nikkelen auto-
wieldop. een mil. veldmuts, een benzine
dop auto een paar militaire oorkleppen,
een geel-bruine vulpen, een zeildoeken
rijwielhandkao, een bruine alpinomuts,
een benzinedop, een heerenrijwiel, merk
Batavier een psalmboekje t.n.v. Trudi
Horst een culot van auto, een bruine
jarnesportenionnaie met ritssluiting en
üihoud, een bruine dameshandtasch, een
nikkelen benzinedop, een damesrijwiel
No 30950 een roode riem, een heeren-
■,;wiel diverse handschoenen, sleutels,
JLelbelsstingmerken en ceintuurs.
Gevonden in taxi’s: een zwart mantel-
met wit bontkraagje, een paar bruine
Lrenhandschoenen, een bl. wollen want.
Bij de navolgende ingezetenen:
Kn zwarte bouvier, v. Rijn, Bierkade
w een bruin hondje, Judell, Corn. v. d.
ilinstraat 9: een blauwe damesportemon-
„„j. met inhoud, Brokkelkamp,Zuider-
rklaan 49: 2 hangsloten, Hooft, Dibbets-
draat 121; een lorgnet, Waroong Djawa,
I Houtstraat; 3 sleutels aan kettinkje,
urtten Delftschelaan 27; een lichtbruine
Sstasct. inh. kwitanties, Kaptein,
Swtdiikschekade 484; een ring met 2
deutels de Wit, v. d. Neerstraat 264; een
bruine glacé heerenhandschoenen,
Wiste Smitstraat 174; een koperen sier-
met portret, v. d. Schoot, de Vlie-
Mstraat 12: 4 katten, Kliniek, Wessels-
siraat 8’ een belastingmerk in lederen
étui Gijsberts. Heemskerckstraat 30 (L.);
een beerenpolshorloge aan riempje, van
P Potterstraat 33 (Loosd.); een grijze
heérenhoed met de letters M.F., Walnoot-
,tra,f $49 (Loosd.); een lederen bajonet-
ichefl-o Wessels, v. d. Gaagstraat 37
(Looa/k): een kat, Kotkamp, Oudemans-
st-.t 443; een wit met zwart zijden
darfearapluie met zwarten knop, v. d.
M-cr Drijfriemstraat 16; een sierdop van
V8 den Bulten’ Molenaarstraat
l&aen nikkelen dameshorloge met scha-
kSnband. Mink, Schlegelstraat 54; een
Sfeleutel 1-A, Reesink, Houtrustweg 8;
efflifcruin glacé linker dameshandschoen,
Pieters Azaleastraat 39; een Lipssleutel,
Vogel Lunterenstraat 56; een defect boe
ienkastje Epker, Govert Bidloostraat 91;
een zwarte hooge werkmansschoen, Duij-
vestein Vlierboomstraat 263; een spaar-
brief van De Toekomst, Gurlings, Ohm
straat 52; een vulpen en potlood, groen
gevlamd in bruin étui t.n.v. Emiel de Roo,
v d veer. Larenschestraat 14; een heng
selmand Slaman, Noorderbeekstraat 3; een
paar bruin lederen motorhandsch’oenen, de
Ugt-Knoester, Fahrenheit^traat 442; een
zilveren broche met steentje, Farel-Jen-
tak, Viviënstraat 19; een bruin lederen
damesportemennaie inh. ƒ0.871 en enkele
winkelbonnen. Kuyper, Puttenschestraat
6: een bankbiljet, v. d. Wiel, Ooststraat 50;
een bruine boodschappentasch met rits
sluiting inh handschoenen, sleutel en geld,
Marks, Pansierstraat 34; een paar gymna
stiekschoenen, Kruis, Assenschestraat 17;
I een portemonnaie inh. 3 centen, v. d. Spek,
Keizerstraat 297; een dopsleutel. Kuipers,
Trompstraat 154; een bruine glacé dames-
handschoen. Hennephof, Helmstraat 26;
een roode portemonnaie inh. een bank
biljet en 2 cent, Gaanderse, Doornstraat
176, Politietroepen klasse E; een blauwe
gabardine regenjas, Spaans, Kolenwagen
slag 114: een rood regenkapje, Starke,
Badhuisweg 95; een zak inh. 5 k.g. aard
appelen, de Zoete, Rotterdamschestraat 51;
een leghorn (kip)4 honden, 3 katten en
een doode kat, Asyl, Nieuwe Haven 73.
Opgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl, Nieuwe Haven 73.
Dezen zomer geen gemeentelijk bad-
bedrijf te Hoek van Holland
Sinds Hoek van Holland in .Septem
ber tot een gewichtig punt voor onze
Wsverdediging werd het spreekt
^hzelf, dat de ingang tot den Nieuwen
waterweg grondig verdedigd wordt
.hebben allen, die belang hadden bij de
I badplaats Hoek van Holland zich met
2°rg afgevraagd, wat de zomer van 1940
*°u brengen. Het Rotterdamsche ge
meentebestuur zag zich dezer dagen
voor de beslissing geplaatst en de voor-
l*aarden, waaronder Defensie een zeer
J geperkt badleven wilde toestaan, waren
«4diu, dat de gemeente—
hike autoriteiten er geen heil in zagen,
*°o meldt de „N.R.Crt.”. Het gemeen
telijke badbedrijf zal dus niet verrijzen,
et strand blijft afgesloten tot strand
baal 117 en de exploitanten zullen niet
worden toegelaten.
I Inmiddels is het strand benoorden
l^randpaal 117 nog vrij, het gemeente-
I L S^UUF overweegt alsnog of het trach-
h zal door bestrating van den toe
gangsweg tot het kampeerterrein en een
t^UW S^ag d°or het duin daarheen een
teegangsweg te verkrijgen. Op deze
1 *^Ze Z°U daar dus een bePerkt strand-
f ,even onderhouden kunnen worden. Het
zeer twijfelachtig uf hier van eenig
-leven sprake zal kunnen zijn.
Voor de Haagsche rechtbank is
levenslang geëischt tegen den ver
dachte in de Stompwijksche moord
zaak.
Tegen twee hooggeplaatste Rijks-
ambtenaren hier ter stede, die in dezen
hachelijken tijd zich schuldig maakten
aan spionnage, werd kort geleden 2V>
jaar en 2 jaar geëischt. Wij willen deze
verschillende misdrijven niet op één
lijn stellen, maar de tegenstelling in
de gestrengheid der gevraagde straffen
is toch wel opvallend en ergerlijk,
vooral als men bedenkt, dat door de
laaghartige handelingen van bedoelde
Rijksambtenaren het leven van Neder
landsche zeelieden ernstig in gevaar
werd gebracht, ja, zelfs verschei
dene van hen door dat verraad het
leven blijkbaar hebben verloren. Deze
misdaad is zóó verregaand laag en
dubbel laag, waar zij werd bedreven
door dienaren van het Rijk met ge
bruikmaking van de gegevens, waar
over zij als ambtenaren de beschikking
hadden dat de geringe straf-eischen
terecht algemeene teleurstelling
verontwaardiging hebben gewekt.
Hieraan is het blijkbaèr toe
schrijven, dat kort na het stellen van
de eischen een niet-officieele verkla
ring ervan is gekomen, een soort ver
ontschuldiging over het gering aantal
jaren gevangenisstraf wettelijk maxi
mum 6 jaar, bij poging vermindering
met 1/3, bij medeplichtigheid even
eens vermindering met 1/3, blijft in
het onderhavige geval een maximum
van 2 2/3 jaar.
Men had mogen verwachten, dat
onder deze omstandigheden het O. M
althans zóóver zou zijn gegaan als de
wet slechts eenigszins toeliet, n.l. het
eischen, voor alle beklaagden in deze
zaak, van het uiterste, dus 2 2/3 jaar.
De eisch van 2% jaar verschilt hier
van niet veel, maar met 2 en 1 jaar
blijft men er niet onbelangrijk onder.
Het in dit geval toch al veel te lage
maximum te eischen voor alle be
klaagden, zou als demonstratie een
duidelijke taal hebben gesproken, welke
door de diep verontwaardigde burgerij
zou zijn verstaan. Wij wachten thans
de uitspraak van de Haagsche recht
bank af.
Sympathiek is in dit opzicht de
uitspraak van de Rotterdamsche recht
bank in de spionnagezaak
broekbeiden
m a x i m u m-straf
jaren gevangenis
Het O. M. had 5 jaar tegen elk ge-
eischt, met aftrek van de voorloopige
hechtenis. De rechtbank heeft ten aan
zien van de straffen overwogen, dat het
in dezen tijd dringend noodig is in het
belang van de veiligheid van den staat
en ter verdediging van de levensbe
langen van het Nederlandsche volk de
strengste straf op te leggen, welke
mogelijk is, en zij heeft als gezegd
ieder der verdachten veroordeeld
tot zes jaar gevangenisstraf.
Jammer genoeg heeft het O. M. bij
de Haagsche rechtbank juridisch niet
de bevoegdheid gehad, eenzelfde maxi
mum te eischen, al moet men zelfs
6 jaar in dezen hachelijken tijd veel
te gering achten voor zulke ernstige
en laaghartige misdrijven.
Wat men uit dit alles kan
deeren is ditdat de toegezegde wets
wijziging dringend noodig en hoogst
spoedeischend is, opdat straffen kun
nen worden opgelegd, welke in over
eenstemming zijn met den ernst van
het geval, óók in geval van „poging” en
„medeplichtigheid”, in welke laatste
gevallen evenzeer als bij voltooid mis
drijf een speciale strafverzwaring voor
ambtenaren mogelijk dient te zijn.
*s Lands belang eischt, dat hierin
zeer spoedig worde voorzien, opdat af
schrikwekkende voorbeelden hun pre
ventieve werking kunnen uitoefenen
en schuldigen naar de mate van hun
misdrijf kunnen worden gestraft. Het
komt ons voor, dat er in dit geval alle
aanleiding is voor de indiening op
korten termijn en de dadelijke behan
deling van een „noodwetje”.
(eumpafilm) J
PAASCH-
ATTRACTIE
van Vrijdag
^a.8. af