CINEAC
De regen kwam
EDUARD PELSER
PRINSESTRAAT 33—35
GEMENGD NIEUWS
RADIONIEUWS
UIT DE OMSTREKEN
Vlaggen halfstok
in Helsinki
- I
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 20 MAART 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 2.
TREINBOTSING BIJ BUITENPOST
Verkeerde wisselstand
Vijftig ton stroo in vlammen
Arbeider door electrischen stroom
getroffen
BRAND IN EEN MOTORSCHIP TE
BRESKENS
DE „EULOTA”-BEMANNING
IN ONS LAND TERUG
GEKEERD
EEN AVONTUURLIJKE
TOCHT VAN DE BEMANNING
VAN „DE HINDE”
DUITSCHE SERGEANT-VLIEGER
GEDESERTEERD
FELLE FABRIEKSBRAND TE
APELDOORN
ONGELUK AAN BOORD VAN DE
„STUYVESANT”
DOODELIJK ONGELUK OP EEN
SCHEEPSWERF
opgegaan
Eenige duizenden guldens schade
„Friesland” en lading blik zullen
worden gelicht
CHR. M1DDENSTANDSVEREENIGING
Een klimpartij tegen de rotsen
Drie opvarenden nog in Londen, de
bootsman overleden
GEMEENTERAAD
Onder een auto gewaaid
Engelsche Egyptisch
Katoenen Regenjassen
(dubbelmateriaal) v.a. f 17.50
Nicholson v.a. f 29.50
Programma <irm H'*l"K,l3trlW
RADIO-PROGRAMMA
a
RECLAMES.
10.35
12.15 KRO-orkest
Vergoeding aannemer.
te be-
blad werden
v.
reeds
geen
toestemming de reis naar Nederland
te ondernemen.
zich
zieken-
d. Bosch
tot
op
uur,
7 5.35
9.50 i-.
Finland ontvangt de vredestijding.
Minister Tanner spreekt.
Extra reportage in
ge
bet
vacantie-
Door nog onbekende oorzaak is gis
termiddag om half vijf brand ont
staan in het te Breskens liggende 150
ton metende motorschip „Martha Jo
hanna III”, dat geladen was met vijf
tig ton stroo.
De brandweer kon in verband met
den lagen waterstand weinig hulp bie
den, zoodat het schip en de geheele la
ding verloren zijn gegaan.
Toespraak van den burgemeester.
Gisteravond hield de Chr. Midden-
standsvereeniging onder leiding van den
heer M. P. v. d. Bos in „Canterbury” haar
jaarvergadering.
Na opening op de gebruikelijke wijze
heette de voorzitter de aanwezige»» harte
lijk welkom, in het bijzonder den burge
meester dr. J. A. Nederbragt en de afge
vaardigden van den Haag en Rijswijk.
De rekening en verantwoording van den
penningmeester, sluitende met een batig
saldo van 120.17, werd goedgekeurd.
Vervolgens heeft de burgemeëster, dr.
J A. Nederbragt, het woord gevoerd en
opgemerkt, dat een burgemeester ver
tegenwoordiger van het gezag is, om de
vrijheid mogelijk te maken en om de ont
plooiing van het vrije, maatschappelijke
leven te beschermen. De middenstandsor
ganisatie behoort tot het terrein, waarop
vrijheid onder de schutse van orde en ge
zag moet kunnen heerschen.
Spr. beschouwde den middenstand als
een der krachtigste deelen van onze sa
menleving, als een harer hechtste steun
pilaren. Spr. zal getrouw blijven aan zijn
verleden en den middenstand steeds hel
pen en steunen.
Spr wenschte de Chr. Middenstands-
vereeniging Gods zegen toe en hoopte, dat
zij moge medewerken aan de ontwikke
ling van een gezond, sociaal-economisch
leven in deze gemeente.
Een hartelijk applaus volgde op de met
groote aandacht aangehoorde toespraak,
terwijl de voorzitter den spreker hartelijk
dank zegde.
De avond werd voorts opgeluisterd door
het gezamenlijk zingen van eenige liede
ren, tenorzang van den heer M. Hodden-
bagh en het vertoonen van eenige films
door den heer C. Hageman.
Gistermiddag omstreeks half vier
is op de scheepswerf „Waterhuizen”
aan het Winschoterdiep onder de ge
meente Haren (Gr.) een ernstig onge
luk gebeurd.
Een tweetal arbeiders droeg een
acetyleentoestel uit een loods, waarbij
het toestel bleef haken aan een onder
electrischen stroom staanden kabel.
Het gevolg was, dat ook het acety
leentoestel onder stroom geraakte. De
beide arbeiders werden getroffen. Een
van hen zakte onmiddellijk bewuste
loos in elkaar. De tweede begon te
schreeuwen.
Een derde arbeider schakelde, toen
hij zag, wat er gebeurd was, onmid
dellijk den stroom uit.
De man, die het bewustzijn had
verloren, de twintigjarige J. Nijburg,
overleed kort na het gebeurde. De po
gingen van twee ontboden geneeshee-
ren om door middel van kunstmatige
ademhaling de levensgeesten op te
wekken, hadden geen resultaat.
De andere arbeider kwam met den
schrik vrij.
van en
en verduidelijkt.
Gistermiddag heeft een felle brand
gewoed in het fabriekscomplex der
N.V. Ned. Cocosfabriek te Apeldoorn.
Omstreeks twee uur werd de brand
ontdekt in de drooginrichting der fa
briek, waar men bezig was met het
lasschen van de drooginstallatie. Het
vuur sloeg spoedig over naar de op
slagplaats, waar groote voorraden mat
ten, karpetten, loopers en andere af
gewerkte producten een prooi der
vlammen werden. Aangewakkerd door
den Zuidwesten wind, breidde het
vuur zich snel uit. Om ongeveer kwart
over drie slaagde de Apeldoornsche
vrijwillige brandweer, geassisteerd
door die van de buurtschappen Een
dracht en Wormen, er in, het vuur te
localiseeren. Daarmede was ook het ge
vaar, dat de overige gebouwen en het
kantoor bedreigde, geweken.
De schade bedraagt verscheidene
duizenden guldens. Het pand, waarin
de drooginrichting en de opslagplaat
sen waren gehuisvest, ging geheel ver
loren.
Burgerlijke Stand van Loosduinen.
ONDERTROUWD- B. A. Wessels en J,
L. G. Souren.
BEVALLEN: A. H. van Leeuwen, geb.
Rhijn. z. E. D van Koesveld, geb.
Hodde, d
OVERLEDEN: J van Zyl, weduwnaai
van P. van Dorp 87 j
In de gemeente Losser over onze grens
gekomen
Een 22-jarig gedeserteerd Duitsche
sergeant-vlieger heeft kans gezien, on
danks de bijna onoverkomelijke grens-
versperringen, behouden Nederlandsch
grondgebied te bereiken.
Hij had van Rheine af geloopen en
tot aan zijn hals door de Dinkel moe
ten waden om ter hoogte van grens
paal 6 in de gemeente Losser, de grens
te overschrijden. De deserteur, die ge
kleed was in de uniform van de Duit
sche luchtmacht, droeg een revolver en
eenige patronen, gewikkeld in een
stuk papier, bij zich.
Hij werd door een Nederlandsche
grenspatrouille aangehouden en voor
den wachtcommandant geleid. Volgens
zijn verklaring zouden de Duitschers
zelf hem de richting naar de Neder
landsche grens hebben .aangewezen,
nadat hij had voorgegeven, te behoo-
ren tot den geheimen Duitschen radio
dienst.
De jongeman zal worden geïnter
neerd.
WASSENAAR.
Ned. Christen-Vrouwenbond.
In een openbare bijeenkomst in
Geref. kerk aan de Bloemcamplaan sprj!
op uitnoodiging van de afdeeling Was*,
naar van den Ned. Christen-Vrouwenbos
dr. B. Wielenga over het onderwerp:
schoonheid in den Bijbel. Spr. ving a,;
met er op te wijzen, dat de Bijbel na
tijd van verbanning weer plaats krijgt j?
ons nationale leven, een verblijdend vet
schijnsel. De Bijbel is geboren uit de ae[
van het Joodsche volk, een volk rsj-
eminente gaven op het gebied van schoon'
heid. Bij de ethische, didactische en In,"
sche schoonheid in den Bijbel halen noth
de Ilias, noch de poëtische moderne
kunstuitingen. Als voorbeelden van »thj
sche schoonheid haalde spr aan 'jJ
scheppingsverhaal, de geschieden^ Van
Mozes en de geschiedenis van
Spr. wees op de krachtige didactische
schoonheid, waardoor de Bijbel invlosj
kreeg op de ziel. Hij noemde hier oj.
Ps. 72. Het' zoeken naar de schoonheid fe
den Bijbel beteekent geenszins het
eerbiedig versluieren van het Lieht
Bijbel is niet in de eerste plaats een
mooi boek, maar een heilig boek. Spr.
oordeelde tenslotte dat ook in den godsl
dienst naar schoonheid moet worden ge.
streefd. Mooie kerken, schoonheid in den
zang en geen preektoon.
Op de begrooting van het Grondbedrijf
voor 1939 is voor verbreeding van de
Westenburgstraat (daaronder begrepen de
aanleg van de randstraten en plantsoe
nen en de randbeplanting van het speel
terrein) een bedrag van ƒ40.060 geraamd
Deze post was min of meer als een glo
bale raming van kosten aan te merken.
De gedetailleerde begrooting van de
kosten, welke door den dienst van Ge
meentewerken is opgemaakt, wees een to
taalbedrag aan van 33.300, in welk be
drag de kosten van aanplanting (te
taxeeren op 1500) niet zijn begrepen. De
begrooting werd gesplitst in twee deelen,
n.l. aannemingssom ƒ21.220 en door de
Gemeente uit te voeren werken 12.080.
Op 11 Augustus 1939 (dus vóór het uit
breken van den oorlog) is het werk aan
besteed. Laagste inschrijver was J Pijl
uit Zuidland, wien de uitvoering van het
werk voor 18.883 werd opgedragen.
De aannemer heeft nu, op grond van de
ingetreden buitengewone omstandigheden,
een schadevergoeding gevraagd, welke na
overleg voorloopig is bepaald op 1384,09.
Alhoewel in de bestekken geen oorlog s-
clausule is opgenomen, zijn er naar de
meening van B. en W. voor de toekenning
van de gevraagde schadeloosstelling ter
men aanwezig, waartoe B. en W. den
Raad dan ook verzoeken te willen beslui
ten. B. en W. merken hierbij op, dat het
in hun bedoeling ligt, in de bestekken
voor de uitvoering van openbare werken
de z.g. oorlogscla.usule op te nemen, zoo-
als die door de Regeering is voorgeschre
ven.
Reeds eenigen tijd liep in
Nijmegen een man rond, die zich uit
gaf voor dokter. Voorts sprak hij vrou
wen op straat aan en maakte het
haar lastig.
Maandag heeft men den man in een
pension te Arnhem aangehotiden. Het
bleek, dat men te doen had met iemand
uit de residentie, die korten tijd ge
leden uit de gevangenis was ontslagen,
waar hij vijf jaar had doorgebracht in
verband met zedenmisdrijven.
De ’man wordt naar Nijmegen ovjr-
gebracht, waar hij met eenige vrouwen
geconfronteerd zal worden.
Doodelijke aanryding te Groningen
Gistermiddag om drie uur is op de
smalle St. Jansbrug te Groningen, de
65-jarige wielrijder G. K aangereden
door een vrachtauto, bestuurd door
iemand uit Drouwenermond (Dr.). De
man werd van zijn fiets geslingerd en
kreeg een ernstige wonde aan het ach
terhoofd. waarbij de dood onmiddellijk
intrad.
Het stoffelijke overschot is naar het
Academisch Ziekenhuis vervoerd.
Ten nadeele van B. werden
uit diens ren aan den Schouwweg twin,
tig Kippen en een haan gestolen
Naar wij vernemen is gistermiddag
na openbare inschrijving besloten tot
het lichten van het vrachtschip
„Friesland” van de reederij Koppe,
dat in begin Januari op 't IJsselmeer
is gezonken, alsmede van de lading.
Het werk is gegund aan de firma de
Graaf en Koelman te Rotterdam.
Zoodra de weersomstandigheden
zulks toelaten, zal begonnen worden
met het lichten van de lading, een
groote partij blik, waarbij gebruik zal
worden gemaakt van een duiker.
Wopen U tegen het^^^k
^FgEVAAR von KOUVATTEN%
Bf Bescherm Uw keel, luchtpijpen en
longen met antiseptische 1
VALDA PASTILLES
tegen koude vochtigheid en infectie M
Moor vraag naar de W
ECHTE VALDA
<n Hollandsche doozen
a 50 cent.
Morgenavond komt de
biljartclub uit de St. Josephgezellen-ver-
eeniging bijeen in het Patronaatsgebouw.
Morgen zal een aanva n g
gemaakt worden met het dempen van de
Smitssloot. Het werk zal worden uitge
voerd in werkverschaffing.
LOOSDUINEN.
Gevonden voorwerpen. Terug
te bekomen; een damespolshorloge met
riempje bij Beus, Notenplein 152; een zil
veren heerenpolshorloge met riempje bij
Splinter, Willem III-straat 121; een grijs
linnen étui inh rekenboekje en schrift
ten name van Janny Bout, een ring met
drie sleutels wo een soort Lips, een
kosteloos rijwielbelastingmerk en een
rood-blauw lederen kinderportemonnaie
aan het hoofdbureau van politie.
De meisjesvereeniging „M a r-
tha” vergadert morgenavond in de Wil-
helminakerk.
VOORBURG.
Een sensationeel verhaal van de zee,
dat ditmaal niet zijn oorsprong vond
door mijnen of torpedo’s, is bekend ge
worden' over het Nederlandsche kust-
scheepje „De Hinde”, dat Zondagavond
bij een eilandje in het uiterste Noorden
van Ierland op de rotsen is geloopen en
zoodanig werd gehavend, dat het als
verloren kan worden beschouwd, meldt
het „Handelsblad”.
De bemanning, bestaande uit zeven
koppen, zes Nederlanders en één Ier,
heeft daarbij gedurende den geheelen
nacht en een groot deel van den komen
den dag in regen en kou moeten huizen
aan den voet van een steile rots en zij
dankt haar redding aan het moedige
optreden van twee Nederlandsche zee
lui, den tweeden stuurman en een ma
troos, die een levensgevaarlijken toer
volbrachten om de steile rots te beklim
men en zoodoende voor hulp konden
zorgen.
Het Nederlandsche kustvaartuig „De
Hinde”, metende 352 ton, van de reede
rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen,
was met een lading aardappelen op weg
naar Liverpool, na vertrokken te zijn uit
Donegal aan de Westkust van Ierland.
De route bracht het schip over de
Noordpunt van Ierland en Zondagavond
laat geraakte het vaartuig ter hoogte
van het eilandje Rathlin in moeilijkhe
den.
Tegen acht uur in den avond, zoo
vertelde de kapitein, J. H. van Oosten,
met wien het blad een zeer kort gesprek
voerde, blies er een stevige wind. Wij
trokken er onmiddellijk de gevolgtrek
kingen uit en wisten, dat wij ’op sterk
verminderde kracht verder moesten va
ren. Ik veranderde zelfs van koers ten
einde te vermijden, dat wij met de rif
fen van Rathlin in onzachte aanraking
zouden komen. Want het is daar een
gevaarlijk oord, omdat er bovendien
nog een heel sterke strooming staat.
Toen ik bijna half negen op de brug
stond en trachtte mijn positie te vin
den, was het plotseling alsof wij vlak
voor een geweldigen berg zaten. Ik
schreeuwde nog meer bakboord aan te
houden, maar voor mijn boodschap de
machinekamer had bereikt, zat het schip
vast op de rots.
Heel veel tijd om beslissingen te ne
men was er niet. De weersomstandighe
den waren zeldzaam ongunstig en het
was onmogelijk eenige positie te bepa
len of zelfs om nauwkeurig de schade
aan het eigen schip op te nemen. Ten
slotte waren er ook kwade mogelijkhe
den en dus beval ik onmiddellijk de
sloep te laten vieren. Twee uur hebben
wij in de koude rondgedobberd, nadat
wij eerst natuurlijk het ander van „De
Hinde” hadden laten zakken. Na twee
uur varen werden wij eindelijk opge
pakt door een sterken stroom. Eigenlijk
voor wij het zelf wisten zaten wij op
nieuw midden in de rotsen. Ditmaal
liep het beter af en nu konden wij mid
den tusschen een paar rotspunten lan
den.
Daar hebben wij den geheelen nacht
doorgebracht. Het was ijzig koud en wij
mochten nog van geluk spreken, dat wij
niet meer in de boot zaten. Maar er was
niets te vinden, dat ook maar eenigs-
zins op een schuilplaats leek. Het eenige
dat wij nog hij ons hadden, om ons mee
te warmen was het zeil van de boot en
een paar van onze eigen spullen, die
wij nog van „De Hinde” hadden kunnen
redden.
Toen de morgen aanbrak, leerden wij
de beteekenis kennen van het spreek
woord: „Wat niet weet, wat niet deert”
Want zoodra het daglicht werd, bleek
ons, dat wij in een levensgevaarlijken
inham zaten met rotsen van negentig
meter hoogte vlak boven ons. En die
steenen zagen er naar uit, dat er niet
veel echte storm voor noodig zou zijn,
aleer zij naar beneden zouden komen.
Twee van onze mannen, de tweede
stuurman en een van de matrozen, heb
ben ons toen gered. Terwijl de steenen
onder hun voeten naar beneden klet
terden, slaagden zij er na geruimen tijd
in de steile rotsmassa te beklimmen.
Het ging wel ten koste van een paar
flinke schrammen, maar zij deden het
toch maar. En wij stonden beneden,
met den angst in ons hart, naar boven
te staren, of alles wel goed zou afloo-
pen. Goddank het lukte.
Zoodra zij uit het gezicht waren ver
dwenen, wisten wij dat de hulp nabij
was. Maar ook dat zou nog niet mee
vallen. De beheerders van den vuurto
ren van Rathlin, geholpen door boeren,
meenden, dat wij het beste met een
touwladder de negentig meter naar bo
ven konden komen. Zoo een ding sche
nen zij daar in ieder geval voor alle
eventualiteiten klaar te hebben liggen.
Maar dat lukte niet, want de stukken
steen vlogen ons om de ooren, en het
mag een wonder heeten, dat niemand er
door is getroffen. Toen deze reddings-
sluiten.
Gisteravond is de
rijder C. H. uit den Haag door
toe onbekende oorzaak
tegen een muur gereden. De
Met de „Batavier 5” zijn gistermid
dag 32 leden der bemanning van het
in den nacht van 10 op 11 Maart j.l.
als gevolg van een explosie gezonken
tankschip „Enlota”,, in het vader
land teruggekeerd. Het spreekt van
zelf, dat zich op het terrein van de
Batavierlijn te Rotterdam verscheide
ne familieleden der geredden hadden
verzameld om van deze aankomst ge
tuige te zijn en dat het weerzien bui
tengewoon hartelijk en vreugdevol
was. De verhalen der geredden over
hetgeen zich heeft afgespeeld, kwamen
uit den aard der zaak overeen met
die, welke hun zes mede-schipbreuke-
lingen de vorige week Zaterdag de
den, toen zij per vliegmachine uit Lon
den op Schiphol arriveerden. Tot hen,
die gistermiddag te Rotterdam voet aan
land zetten, behoorde ook de gezag
voerder van de „Eulota” de heer El-
zinga, die het relaas van de ramp,
zooals de zes geredden dat Zaterdag
op Schiphol gaven, bevestigde en des
gevraagd verklaarde, dat hij niet
heeft kunnen vaststellen door welke
oorzaak de noodlottige ontploffing
zich heeft kunnen voordoen. Het schip
brak vrijwel onmiddellijk in tweeën,
en stond eveneens direct in brand. Voor
den schok, welke ongeveer drie-kwar-
tier voor het moment der explosie,
aan boord was waargenomen, kon de
kapitein evenmin een verklaring ge
ven. Geen der opvarenden had zijn per
soonlijke bezittingen mee in de red-
dingbooten kunnen nemen, ook geen
kleeren. Zoo kon het gebeuren, dat
gistermiddag vrijwel allen in gelijke
regenjassen en gelijke pakken gekleed,
in Rotterdam aankwamen. Door de
goede zorgen van de N.V. Petroleum-
maatschappij „La Corona”, aan welke
maatschappij de „Eulota” toebehoor
de, hadden zij zich deze noodzakelijke
kleedingstukken in Londen kunnen aan
schaffen.
Zooals reeds gemeld, heeft de on
dergang van de „Eulota” toch nog
een slachtoffer geëischt. Vier leden
der bemanning moesten in Londen
in een ziekenhuis worden opgenomen.
Een van hen, de bootsman Barment,
die als gevolg van de ramp in zeer
overspannen toestand verkeerde en ’n
ernstige keelaandoening kreeg, is in
het ziekenhuis overleden. De stuur
man en een olieman bevinden
thans nog in het Londensche
huis. Hun toestand is zeer bevredi
gend. De vierde gewonde een ma
troos heeft het hospitaal
verlaten. Hij kreeg echter nog
Gemeenteraad.
De Raad dezer gemeente komt
Woensdag 27 Maart, des avonds 7.30
in openbare vergadering bijeen.
wordt voorgesteld. De gemeente, aldus de
heeren, betaalt in dit geval 1/9 meer d
dit bij andere instellingen het geval is.
Nadat het voorstel in dien geest wotdt
gewijzigd, wordt het z.h.s aangenomen.
Het voorstel tot vaststelling van het ver-
schil tusschen de voor het jaar 1938 be
schikbaar gestelde bedragen voor het
O.L. onderwijs en het werkelijk uitge
geven bedrag, wordt door B. en W. terug
genomen.
Vaststelling Werkliedenregle
ment z.h.s. aangenomen.
De heer Kerkhoft stelt het op prijs, dat
dit reglement is samengesteld in georga
niseerd overleg. De heer Vink vindt de
leeftijdsgrens (45 jaar), waarop iemand
nog vast in gemeentedienst kan komen,
te hoog; spreker stelt voor om die leef
tijdsgrens te bepalen op 35 jaar De heer
Kerkhoff ondersteunt het voorstel, waar
na het wordt aangenomen met 9 tegen 3
stemmen.
In verband met een vraag van den heer
Vink, welke bij de stukken lag, met be
trekking tot het lijk, dat ruim één uur in
de Tedingerstraat heeft gelegen, alvorens
het per auto werd vervoerd, zegt de heer
Kerkhoff, dat het politie-rapport in strijd
is met de werkelijkheid. De voorzitter
zegt, dat, toen de politie bericht kreeg,
onmiddellijk maatregelen zijn genomen.
Daarna ging de Raad over in geheime zit
ting.
Naar aanleiding van
een verzoek van B. en W. van Nootdorp
om het mogelijk te maken, dat leerlin
gen uit die gemeente de handelsavond-
school alhier kunnen gaan bezoeken is
een regeling ontworpen, welke aan de ge
meente Nootdorp was toegezonden en
door die gemeente goedgekeurd. Deze
regeling is in principe gelijk aan die,
welke met Rijswijk en Leidschendam is
aangegaan. Alleen is de redactie
kele artikelen aangevuld ---
B en W. stellen den Raad voor, tot vast
stelling van het regelingsontwerp
LEIDSCHENDAM.
Onder voorzitterschap van burgemees
ter Keijzer kwam gisteravond de Raad in
openbare vergadering bijeen. Ingekomen
was het jaarverslag van de commissie tot
wering van schoolverzuim, goedkeuring
van Ged. Staten op het Raadsbesluit,
waarbij de Frekenlaan aan het openbaar
verkeer is onttrokken, verder goedkeu
ring van dat college op de verordening
van de straatbelasting.
Z.h.s. wordt vervolgens aangenomen het
voorstel tot aanvaarding Van eenige stuk
jes grond, tot ingebruikgeving van
meentegrond, tot verhooging van
subsidie van kinderen naar
kolonies, tot vaststelling eener verorde
ning op de heffing van keurloonen, tot
vaststelling van de vergoeding over 1938
voor het bijzonder lager onderwijs en van
het totaal voor vergoeding en aanmerking
komende uitgaven over dat jaar; tot voor-
schotverleening op de vergoeding als be
doeld in art. 101 der L.O. Wet 1920 voor
het jaar 1940, voorstel tot aanvaarding
van grond in het Park Leeuwenbergh, tot
wijziging van de verordening, regelende
tarief en voorwaarden voor de levering
van gas en electriciteit en tot wijziging
van het reglement van orde, welke voor
stellen reeds eerder in ons
omschreven.
De heeren Zuijdwijk en
hebben bezwaar tegen het voorstel
het verleenen van een bijdrage in de kos
ten van vervoer van een kind naar de
school voor buitengewoon lager onder
wijs te Leiden, zooals dat door B. en W.
N.C.R.V.
2.— Handwerkuur. 3.— Vrouwenhal!®
3.30 Gram.muz 3.45 Bijbellezing. 5.-Han
denarbeid voor de jeugd. 5.30 Como®
ten (6.tot 6.15 MiddenstandspiW'
6.45 C N V.-kwartier. 7.Ber. 7.15toten
overzicht. 7.45 Gram.muz. 8. ANr. ij
Paasch-samenkomst. 9.45 Gram.muz. l»"
ANP, actueel halfuur. 10.30 Clavecy*
11.05 Gram.muz. Ca. 11.50 SchriftleM
ENGELAND, 391 en 449 m. Na 10.M®
ook 342 m. 12.20 uur nam. Ber. 12.3»
1.20 BBC-orkest. 2.20 BBC-Harmome+
kest. 3— tot 3.20 R.K. Kerkdienst, t
tot 4.20 Cabaret. 5.20 tot 5.35 Ber.
Tooneel. 6.20 BBC-orkest. 7.—
7.50 Variété. 8 20 tot 8.40 Ber. 8.55
riété. 9.35 Kerkdienst. 9.55 Viool-
piano voordracht. 10.30 Declamatie.
Jack Harris’ orkest. 11.20 Ber.
PARIJS 1648 m.’12.05 uur nam.
Pianovoordracht. 1.05 en t~-
dracht. 2.20 Concert. 4.20 Tooneel
Opera. 9.05 Zang. 9.20 ----
Gistermiddag omstreeks kwart over
vijf stond een vijftienjarige jongen op
een kraanwagen aan de Ruysdaelkade
te Amsterdam. Door een windstoot
sloeg hij van den wagen en hij kwam
daarbij juist voor een voorbijkomende
auto terecht. De auto ging over den
jongen heen. Deze bekwam een bek-
kenfractuur en een sleutelbeenfrac-
tuur. Hij moest naar het Wilhelmina-
gasthuis worden overgebracht.
muz. 7.20 Voor --
Progrès de Jolimont
8.35 Radio-orkest 9.30
10.— tot 10 20 Gram.muz.
DUITSCHLANDZENDER
nam. Gevar. Concert.
Donderdag 21 ““”„,1
Kg 11: Alï SS- «S HÜ«W
Programma Hl-
8- uur V.m. Br VI. 8.20 Eng^ te
9.50 Eng. 10.05 Pauze Jü West &U
L—."r^
Programma IV- 9jil
uur vm Keulen. 8.20 F
ze*). 11.20 Br VI. Rad») lJPJ|
1.20 uur Da%ni0 DuitschU^d
len 2.20 Parijs 3.20 Rgd D)5ff; Jjl
3.40 Keulen 4.30 Gem_ parlL I
Parijs 7.50 Londen Keg 9.3» l
Br Fr 9.20 Beromünbte hla#dJe»« I
pest*). 10.30 en 11-30
Eventueel ander static
motor-
tot nog
op^den Parkweg
-r, --üe man kwam
te vallen en klaagde over pijn in de
?iek/nauto is de man naar het
ziekenhuis in den Haag vervoerd. De mo-
tor werd ernstig beschadigd.
Gistermiddag is ten-
gevolge van een windvlaag een reclame
wagen i/an het Forum-theater tegen een
der spiegelruiten van den slager B. in de
Heerenstraat terecht gekomen. De ruit
werd geheel vernield, terwijl in de éta
lage eenige schade werd aangericht.
Geen persoonlijke ongelukken,
wel veel schade
Gisteravond om kwart voor acht
zijn in het station Buitenpost twee
treinen tegen elkaar gebotst. Ver
moedelijk door verkeerden wissel-
stand kwam een uit de richting
Leeuwarden komende goederen
trein in botsing met den personen
trein, welke om 7.12 uit Groningen
was vertrokken.
Persoonlijke ongelukken vielen niet
voor, maar de materieele schade
is aanzienlijk.
Uit Leeuwarden was een goederen
trein het emplacement opgereden. De
locomotief was hier afgehaakt en deze
was eenige wagens aan ’t rangeeren,
terwijl de overige goederenwagens op
het spoor van aankomst bleven staan.
Uit de richting Groningen naderde
trein 374, die in Buitenpost moet stop
pen en daartoe op het eerste spoor
moet binnenkomen. Vermoedelijk is
verzuimd den wissel goed te leggen, in
elk geval reed de personentrein recht
door en botste hier met een hevigen
slag tegen de wagens van den goede -
rentrein.
Van de reizigers werd niemand ge
deerd doch de locomotief van den per
sonentrein ontspoorde geheel, slechts
de tender bleef in de rails. De houten
goederenwagons werden versplinterd.
De voorste wagen, die de schok als
het ware opving, kwam recht omhoog
tegen de locomotief, welke aan de
voorzijde zware schade opliep, te
staan, de twee volgende wagons sloe
gen om en vielen op het perron, ter
wijl de vierde wagen eveneens ver
brijzeld werd.
Merkwaardig genoeg had deze bot
sing voor het verkeer geen ernstige
gevolgen. Het eerste spoor, waarop de
personentrein had moeten binnen
komen, was geheel vrij gebleven, alle
wagens van den personentrein stonden
nog in de rails en men behoefde slechts
de locomotief van den goederentrein
te requireeren om den trein naar
Leeuwarden door te voeren, zoodoende
bleef de vertraging beperkt tot een
groot kwartier.
Het opruimingswerk werd terstond
aangevangen.
Donderdag 21 Maart
Hilversum I 1875 en 414.4 m.
A.V.R.O.
8.uur v.m. ANP. 8.10 Meisjeskoor. M
Gram muz. 10.Morgenwijding.
Zang. 11.Weekoverzicht.
12.15 uur nam. AVRO-dansorke»t. 1245
ANP. 1.De Romancers. 2.Voor de
vrouw. 2.30 Pianoduetten. 3.Brei- en
borduurcursus. 3.45 Gram.muz. 4.— Voor
zieken en thuiszittenden. 4.30 Gr am.mui.
5.Voor de jeugd. 5.30 Amusements
orkest. 6.30 Sporthalfuur. 7.Voor kinde
ren. 7.05 Voor militairen 7.30 Engetahe
les 8.ANP. 8.15 Reportage. 8.25 Gram-
muz. 9.15 Tooneel 10.— Wijdinpdiairt
11.ANP. 11.10 Gram.muz.
Hilversum II 301.5 m.
K.R.O.
8,uur v.m. ANP. 8.15 Gezongen H. Mis.
9.15 Gram.muz.
N.C.R.V.
10. Morgendienst.
K.R.O.
11. Gram.muz.
12. uur nam. Ber.
(12.45 ANP.)
Zang. 11®
1.30 Vioolvoor-
TooneeL 10.05 s
1L—"tot Ï1.50 Concert. j
KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Eysol^
orkest. 1.45 Populair concert. ï-’
liaansch trio. 3.40 Gram.muz. 4.45 Je M
concert 5.05 Folkloris.isch Pr°8
6.50 Gram.muz. 7.45 Concert 9-W
Duitschlandzender.
BRUSSEL Vlaamsch 322
Omroeporkest. 12.50 tot L20, „ated
5.50 en 6.20 Gram.muz. 7.20 Voor
7.50 Mannenkoor „Tnrutatis i
koor van het Conservators t J
en het Nationaal Orkest van Belg»
listen 9.30 tot 10.20 Gram.muz.
BRUSSEL Fransch 484 m. 1l30GU«r^
Radio-orkest. 12.50 tot 1 B,35
5.35 Zang. 5.50 Waalsch prog^^.
muz. 7.20 Voor soldaten. 7. GrafflJI11.
Muz. cause*
10.40 Concert- I
poging derhalve was opgegeven, bedach
ten zij van boven wat anders. Met be
hulp van touwen gaven zij ons een
weggetje aan, waarlangs wij naar bo
ven zouden kunnen komen. Het ging, al
duurde het ruim twee uur. Wij moesten
als ganzen achter elkaar kruipen en
sprongen maken als gemzen. Toen wij
dan ook na twee uur, weliswaar bek
af en dood-moe, boven kwamen, was het
wel een troost te hooren, dat wij het
geitenpaadje hadden gevolgd. Wij wa
ren gelukkig.
Wij stonden met ons zevenen veilig
en wel op Rathlin, en een huis met een
dak er op lag al in het zicht. In het
eerste huis kyegen wij tenminste thee
en vooral onze lersche maat had dat
noodig, Als je 59 jaar bent is zoo een
akkefietje met van die rare bokkespron-
gen allesbehalve welkom. Behalve thee
kregen wij wat te eten en dat was dub
bel welkom, wanneer je sedert den Vo-
rigen avond zeven uur niets meer naar
binnen hebt kunnen werken.
Na nog een laatsten blik geworpen te
hebben op „De Hinde”, die er stevig ge
havend uitzag, hebben wij opnieuw een
wandeling moeten maken van vijf uur,
voordat wij in het dorpje aankwamen,
waar wij allemaal zouden worden on
dergebracht. Maar dat .was een peule-
schilletje, vergeleken bij die twee uur
langs dat geitenpaadje!
Daarmede eindigde de kapitein zijn
relaas van het avontuur van de man
nen van „De Hinde” die allen overge
lukkig zijn over hun redding. De kapi
tein en de eerste stuurman, D. Smit,
hebben zich des avonds nog met een
motorbootje van het eilandje Rathlin
naar den vasten wal begeven om daar
te pogen met den eigenaar van het
schip in contact te komen.
Sloep met twaalf man uit de davits
gevallen
Aan boord van het stoomschip
.Stuyvesant” van de K.N.S.M., lig
gende aan de Surinamekade te Am
sterdam, werd gisteravond omstreeks
zes uur sloepenrol voor het personeel
gehouden. Zooals te doen gebruikelijk
begaf het personeel zich op het gege
ven sein naar de sloepen, welke in
verband met de omstandigheden bui
ten boord gedraaid in de davits hin
gen.
In een dezer sloepen namen twaalf
schepelingen plaats.
Op een gegeven oogenblik is een der
talies van de sloep uitgepikt met het
gevolg, dat de reddingboot scheef
kwam te hangen en naar omlaag
schoot. De twaalf inzittenden kwamen
in het water terecht. Tien van hen be
reikten zwemmende de kade en konden
aan boord van de „Stuyvesant” wor
den opgenomen, zonder nadeelige ge
volgen van de minder geslaagde oefe
ning te hebben ondervonden.
De twee anderen werden door den
geneesk. dienst ter observatie naar
het burgerziekenhuis overgebracht.