CINEAC De regen kwam EDUARD PELSER PRINSESTRAAT 33—35 GEMENGD NIEUWS RADIONIEUWS UIT DE OMSTREKEN Vlaggen halfstok in Helsinki - I HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 20 MAART 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 2. TREINBOTSING BIJ BUITENPOST Verkeerde wisselstand Vijftig ton stroo in vlammen Arbeider door electrischen stroom getroffen BRAND IN EEN MOTORSCHIP TE BRESKENS DE „EULOTA”-BEMANNING IN ONS LAND TERUG GEKEERD EEN AVONTUURLIJKE TOCHT VAN DE BEMANNING VAN „DE HINDE” DUITSCHE SERGEANT-VLIEGER GEDESERTEERD FELLE FABRIEKSBRAND TE APELDOORN ONGELUK AAN BOORD VAN DE „STUYVESANT” DOODELIJK ONGELUK OP EEN SCHEEPSWERF opgegaan Eenige duizenden guldens schade „Friesland” en lading blik zullen worden gelicht CHR. M1DDENSTANDSVEREENIGING Een klimpartij tegen de rotsen Drie opvarenden nog in Londen, de bootsman overleden GEMEENTERAAD Onder een auto gewaaid Engelsche Egyptisch Katoenen Regenjassen (dubbelmateriaal) v.a. f 17.50 Nicholson v.a. f 29.50 Programma <irm H'*l"K,l3trlW RADIO-PROGRAMMA a RECLAMES. 10.35 12.15 KRO-orkest Vergoeding aannemer. te be- blad werden v. reeds geen toestemming de reis naar Nederland te ondernemen. zich zieken- d. Bosch tot op uur, 7 5.35 9.50 i-. Finland ontvangt de vredestijding. Minister Tanner spreekt. Extra reportage in ge bet vacantie- Door nog onbekende oorzaak is gis termiddag om half vijf brand ont staan in het te Breskens liggende 150 ton metende motorschip „Martha Jo hanna III”, dat geladen was met vijf tig ton stroo. De brandweer kon in verband met den lagen waterstand weinig hulp bie den, zoodat het schip en de geheele la ding verloren zijn gegaan. Toespraak van den burgemeester. Gisteravond hield de Chr. Midden- standsvereeniging onder leiding van den heer M. P. v. d. Bos in „Canterbury” haar jaarvergadering. Na opening op de gebruikelijke wijze heette de voorzitter de aanwezige»» harte lijk welkom, in het bijzonder den burge meester dr. J. A. Nederbragt en de afge vaardigden van den Haag en Rijswijk. De rekening en verantwoording van den penningmeester, sluitende met een batig saldo van 120.17, werd goedgekeurd. Vervolgens heeft de burgemeëster, dr. J A. Nederbragt, het woord gevoerd en opgemerkt, dat een burgemeester ver tegenwoordiger van het gezag is, om de vrijheid mogelijk te maken en om de ont plooiing van het vrije, maatschappelijke leven te beschermen. De middenstandsor ganisatie behoort tot het terrein, waarop vrijheid onder de schutse van orde en ge zag moet kunnen heerschen. Spr. beschouwde den middenstand als een der krachtigste deelen van onze sa menleving, als een harer hechtste steun pilaren. Spr. zal getrouw blijven aan zijn verleden en den middenstand steeds hel pen en steunen. Spr wenschte de Chr. Middenstands- vereeniging Gods zegen toe en hoopte, dat zij moge medewerken aan de ontwikke ling van een gezond, sociaal-economisch leven in deze gemeente. Een hartelijk applaus volgde op de met groote aandacht aangehoorde toespraak, terwijl de voorzitter den spreker hartelijk dank zegde. De avond werd voorts opgeluisterd door het gezamenlijk zingen van eenige liede ren, tenorzang van den heer M. Hodden- bagh en het vertoonen van eenige films door den heer C. Hageman. Gistermiddag omstreeks half vier is op de scheepswerf „Waterhuizen” aan het Winschoterdiep onder de ge meente Haren (Gr.) een ernstig onge luk gebeurd. Een tweetal arbeiders droeg een acetyleentoestel uit een loods, waarbij het toestel bleef haken aan een onder electrischen stroom staanden kabel. Het gevolg was, dat ook het acety leentoestel onder stroom geraakte. De beide arbeiders werden getroffen. Een van hen zakte onmiddellijk bewuste loos in elkaar. De tweede begon te schreeuwen. Een derde arbeider schakelde, toen hij zag, wat er gebeurd was, onmid dellijk den stroom uit. De man, die het bewustzijn had verloren, de twintigjarige J. Nijburg, overleed kort na het gebeurde. De po gingen van twee ontboden geneeshee- ren om door middel van kunstmatige ademhaling de levensgeesten op te wekken, hadden geen resultaat. De andere arbeider kwam met den schrik vrij. van en en verduidelijkt. Gistermiddag heeft een felle brand gewoed in het fabriekscomplex der N.V. Ned. Cocosfabriek te Apeldoorn. Omstreeks twee uur werd de brand ontdekt in de drooginrichting der fa briek, waar men bezig was met het lasschen van de drooginstallatie. Het vuur sloeg spoedig over naar de op slagplaats, waar groote voorraden mat ten, karpetten, loopers en andere af gewerkte producten een prooi der vlammen werden. Aangewakkerd door den Zuidwesten wind, breidde het vuur zich snel uit. Om ongeveer kwart over drie slaagde de Apeldoornsche vrijwillige brandweer, geassisteerd door die van de buurtschappen Een dracht en Wormen, er in, het vuur te localiseeren. Daarmede was ook het ge vaar, dat de overige gebouwen en het kantoor bedreigde, geweken. De schade bedraagt verscheidene duizenden guldens. Het pand, waarin de drooginrichting en de opslagplaat sen waren gehuisvest, ging geheel ver loren. Burgerlijke Stand van Loosduinen. ONDERTROUWD- B. A. Wessels en J, L. G. Souren. BEVALLEN: A. H. van Leeuwen, geb. Rhijn. z. E. D van Koesveld, geb. Hodde, d OVERLEDEN: J van Zyl, weduwnaai van P. van Dorp 87 j In de gemeente Losser over onze grens gekomen Een 22-jarig gedeserteerd Duitsche sergeant-vlieger heeft kans gezien, on danks de bijna onoverkomelijke grens- versperringen, behouden Nederlandsch grondgebied te bereiken. Hij had van Rheine af geloopen en tot aan zijn hals door de Dinkel moe ten waden om ter hoogte van grens paal 6 in de gemeente Losser, de grens te overschrijden. De deserteur, die ge kleed was in de uniform van de Duit sche luchtmacht, droeg een revolver en eenige patronen, gewikkeld in een stuk papier, bij zich. Hij werd door een Nederlandsche grenspatrouille aangehouden en voor den wachtcommandant geleid. Volgens zijn verklaring zouden de Duitschers zelf hem de richting naar de Neder landsche grens hebben .aangewezen, nadat hij had voorgegeven, te behoo- ren tot den geheimen Duitschen radio dienst. De jongeman zal worden geïnter neerd. WASSENAAR. Ned. Christen-Vrouwenbond. In een openbare bijeenkomst in Geref. kerk aan de Bloemcamplaan sprj! op uitnoodiging van de afdeeling Was*, naar van den Ned. Christen-Vrouwenbos dr. B. Wielenga over het onderwerp: schoonheid in den Bijbel. Spr. ving a,; met er op te wijzen, dat de Bijbel na tijd van verbanning weer plaats krijgt j? ons nationale leven, een verblijdend vet schijnsel. De Bijbel is geboren uit de ae[ van het Joodsche volk, een volk rsj- eminente gaven op het gebied van schoon' heid. Bij de ethische, didactische en In," sche schoonheid in den Bijbel halen noth de Ilias, noch de poëtische moderne kunstuitingen. Als voorbeelden van »thj sche schoonheid haalde spr aan 'jJ scheppingsverhaal, de geschieden^ Van Mozes en de geschiedenis van Spr. wees op de krachtige didactische schoonheid, waardoor de Bijbel invlosj kreeg op de ziel. Hij noemde hier oj. Ps. 72. Het' zoeken naar de schoonheid fe den Bijbel beteekent geenszins het eerbiedig versluieren van het Lieht Bijbel is niet in de eerste plaats een mooi boek, maar een heilig boek. Spr. oordeelde tenslotte dat ook in den godsl dienst naar schoonheid moet worden ge. streefd. Mooie kerken, schoonheid in den zang en geen preektoon. Op de begrooting van het Grondbedrijf voor 1939 is voor verbreeding van de Westenburgstraat (daaronder begrepen de aanleg van de randstraten en plantsoe nen en de randbeplanting van het speel terrein) een bedrag van ƒ40.060 geraamd Deze post was min of meer als een glo bale raming van kosten aan te merken. De gedetailleerde begrooting van de kosten, welke door den dienst van Ge meentewerken is opgemaakt, wees een to taalbedrag aan van 33.300, in welk be drag de kosten van aanplanting (te taxeeren op 1500) niet zijn begrepen. De begrooting werd gesplitst in twee deelen, n.l. aannemingssom ƒ21.220 en door de Gemeente uit te voeren werken 12.080. Op 11 Augustus 1939 (dus vóór het uit breken van den oorlog) is het werk aan besteed. Laagste inschrijver was J Pijl uit Zuidland, wien de uitvoering van het werk voor 18.883 werd opgedragen. De aannemer heeft nu, op grond van de ingetreden buitengewone omstandigheden, een schadevergoeding gevraagd, welke na overleg voorloopig is bepaald op 1384,09. Alhoewel in de bestekken geen oorlog s- clausule is opgenomen, zijn er naar de meening van B. en W. voor de toekenning van de gevraagde schadeloosstelling ter men aanwezig, waartoe B. en W. den Raad dan ook verzoeken te willen beslui ten. B. en W. merken hierbij op, dat het in hun bedoeling ligt, in de bestekken voor de uitvoering van openbare werken de z.g. oorlogscla.usule op te nemen, zoo- als die door de Regeering is voorgeschre ven. Reeds eenigen tijd liep in Nijmegen een man rond, die zich uit gaf voor dokter. Voorts sprak hij vrou wen op straat aan en maakte het haar lastig. Maandag heeft men den man in een pension te Arnhem aangehotiden. Het bleek, dat men te doen had met iemand uit de residentie, die korten tijd ge leden uit de gevangenis was ontslagen, waar hij vijf jaar had doorgebracht in verband met zedenmisdrijven. De ’man wordt naar Nijmegen ovjr- gebracht, waar hij met eenige vrouwen geconfronteerd zal worden. Doodelijke aanryding te Groningen Gistermiddag om drie uur is op de smalle St. Jansbrug te Groningen, de 65-jarige wielrijder G. K aangereden door een vrachtauto, bestuurd door iemand uit Drouwenermond (Dr.). De man werd van zijn fiets geslingerd en kreeg een ernstige wonde aan het ach terhoofd. waarbij de dood onmiddellijk intrad. Het stoffelijke overschot is naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd. Ten nadeele van B. werden uit diens ren aan den Schouwweg twin, tig Kippen en een haan gestolen Naar wij vernemen is gistermiddag na openbare inschrijving besloten tot het lichten van het vrachtschip „Friesland” van de reederij Koppe, dat in begin Januari op 't IJsselmeer is gezonken, alsmede van de lading. Het werk is gegund aan de firma de Graaf en Koelman te Rotterdam. Zoodra de weersomstandigheden zulks toelaten, zal begonnen worden met het lichten van de lading, een groote partij blik, waarbij gebruik zal worden gemaakt van een duiker. Wopen U tegen het^^^k ^FgEVAAR von KOUVATTEN% Bf Bescherm Uw keel, luchtpijpen en longen met antiseptische 1 VALDA PASTILLES tegen koude vochtigheid en infectie M Moor vraag naar de W ECHTE VALDA <n Hollandsche doozen a 50 cent. Morgenavond komt de biljartclub uit de St. Josephgezellen-ver- eeniging bijeen in het Patronaatsgebouw. Morgen zal een aanva n g gemaakt worden met het dempen van de Smitssloot. Het werk zal worden uitge voerd in werkverschaffing. LOOSDUINEN. Gevonden voorwerpen. Terug te bekomen; een damespolshorloge met riempje bij Beus, Notenplein 152; een zil veren heerenpolshorloge met riempje bij Splinter, Willem III-straat 121; een grijs linnen étui inh rekenboekje en schrift ten name van Janny Bout, een ring met drie sleutels wo een soort Lips, een kosteloos rijwielbelastingmerk en een rood-blauw lederen kinderportemonnaie aan het hoofdbureau van politie. De meisjesvereeniging „M a r- tha” vergadert morgenavond in de Wil- helminakerk. VOORBURG. Een sensationeel verhaal van de zee, dat ditmaal niet zijn oorsprong vond door mijnen of torpedo’s, is bekend ge worden' over het Nederlandsche kust- scheepje „De Hinde”, dat Zondagavond bij een eilandje in het uiterste Noorden van Ierland op de rotsen is geloopen en zoodanig werd gehavend, dat het als verloren kan worden beschouwd, meldt het „Handelsblad”. De bemanning, bestaande uit zeven koppen, zes Nederlanders en één Ier, heeft daarbij gedurende den geheelen nacht en een groot deel van den komen den dag in regen en kou moeten huizen aan den voet van een steile rots en zij dankt haar redding aan het moedige optreden van twee Nederlandsche zee lui, den tweeden stuurman en een ma troos, die een levensgevaarlijken toer volbrachten om de steile rots te beklim men en zoodoende voor hulp konden zorgen. Het Nederlandsche kustvaartuig „De Hinde”, metende 352 ton, van de reede rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen, was met een lading aardappelen op weg naar Liverpool, na vertrokken te zijn uit Donegal aan de Westkust van Ierland. De route bracht het schip over de Noordpunt van Ierland en Zondagavond laat geraakte het vaartuig ter hoogte van het eilandje Rathlin in moeilijkhe den. Tegen acht uur in den avond, zoo vertelde de kapitein, J. H. van Oosten, met wien het blad een zeer kort gesprek voerde, blies er een stevige wind. Wij trokken er onmiddellijk de gevolgtrek kingen uit en wisten, dat wij ’op sterk verminderde kracht verder moesten va ren. Ik veranderde zelfs van koers ten einde te vermijden, dat wij met de rif fen van Rathlin in onzachte aanraking zouden komen. Want het is daar een gevaarlijk oord, omdat er bovendien nog een heel sterke strooming staat. Toen ik bijna half negen op de brug stond en trachtte mijn positie te vin den, was het plotseling alsof wij vlak voor een geweldigen berg zaten. Ik schreeuwde nog meer bakboord aan te houden, maar voor mijn boodschap de machinekamer had bereikt, zat het schip vast op de rots. Heel veel tijd om beslissingen te ne men was er niet. De weersomstandighe den waren zeldzaam ongunstig en het was onmogelijk eenige positie te bepa len of zelfs om nauwkeurig de schade aan het eigen schip op te nemen. Ten slotte waren er ook kwade mogelijkhe den en dus beval ik onmiddellijk de sloep te laten vieren. Twee uur hebben wij in de koude rondgedobberd, nadat wij eerst natuurlijk het ander van „De Hinde” hadden laten zakken. Na twee uur varen werden wij eindelijk opge pakt door een sterken stroom. Eigenlijk voor wij het zelf wisten zaten wij op nieuw midden in de rotsen. Ditmaal liep het beter af en nu konden wij mid den tusschen een paar rotspunten lan den. Daar hebben wij den geheelen nacht doorgebracht. Het was ijzig koud en wij mochten nog van geluk spreken, dat wij niet meer in de boot zaten. Maar er was niets te vinden, dat ook maar eenigs- zins op een schuilplaats leek. Het eenige dat wij nog hij ons hadden, om ons mee te warmen was het zeil van de boot en een paar van onze eigen spullen, die wij nog van „De Hinde” hadden kunnen redden. Toen de morgen aanbrak, leerden wij de beteekenis kennen van het spreek woord: „Wat niet weet, wat niet deert” Want zoodra het daglicht werd, bleek ons, dat wij in een levensgevaarlijken inham zaten met rotsen van negentig meter hoogte vlak boven ons. En die steenen zagen er naar uit, dat er niet veel echte storm voor noodig zou zijn, aleer zij naar beneden zouden komen. Twee van onze mannen, de tweede stuurman en een van de matrozen, heb ben ons toen gered. Terwijl de steenen onder hun voeten naar beneden klet terden, slaagden zij er na geruimen tijd in de steile rotsmassa te beklimmen. Het ging wel ten koste van een paar flinke schrammen, maar zij deden het toch maar. En wij stonden beneden, met den angst in ons hart, naar boven te staren, of alles wel goed zou afloo- pen. Goddank het lukte. Zoodra zij uit het gezicht waren ver dwenen, wisten wij dat de hulp nabij was. Maar ook dat zou nog niet mee vallen. De beheerders van den vuurto ren van Rathlin, geholpen door boeren, meenden, dat wij het beste met een touwladder de negentig meter naar bo ven konden komen. Zoo een ding sche nen zij daar in ieder geval voor alle eventualiteiten klaar te hebben liggen. Maar dat lukte niet, want de stukken steen vlogen ons om de ooren, en het mag een wonder heeten, dat niemand er door is getroffen. Toen deze reddings- sluiten. Gisteravond is de rijder C. H. uit den Haag door toe onbekende oorzaak tegen een muur gereden. De Met de „Batavier 5” zijn gistermid dag 32 leden der bemanning van het in den nacht van 10 op 11 Maart j.l. als gevolg van een explosie gezonken tankschip „Enlota”,, in het vader land teruggekeerd. Het spreekt van zelf, dat zich op het terrein van de Batavierlijn te Rotterdam verscheide ne familieleden der geredden hadden verzameld om van deze aankomst ge tuige te zijn en dat het weerzien bui tengewoon hartelijk en vreugdevol was. De verhalen der geredden over hetgeen zich heeft afgespeeld, kwamen uit den aard der zaak overeen met die, welke hun zes mede-schipbreuke- lingen de vorige week Zaterdag de den, toen zij per vliegmachine uit Lon den op Schiphol arriveerden. Tot hen, die gistermiddag te Rotterdam voet aan land zetten, behoorde ook de gezag voerder van de „Eulota” de heer El- zinga, die het relaas van de ramp, zooals de zes geredden dat Zaterdag op Schiphol gaven, bevestigde en des gevraagd verklaarde, dat hij niet heeft kunnen vaststellen door welke oorzaak de noodlottige ontploffing zich heeft kunnen voordoen. Het schip brak vrijwel onmiddellijk in tweeën, en stond eveneens direct in brand. Voor den schok, welke ongeveer drie-kwar- tier voor het moment der explosie, aan boord was waargenomen, kon de kapitein evenmin een verklaring ge ven. Geen der opvarenden had zijn per soonlijke bezittingen mee in de red- dingbooten kunnen nemen, ook geen kleeren. Zoo kon het gebeuren, dat gistermiddag vrijwel allen in gelijke regenjassen en gelijke pakken gekleed, in Rotterdam aankwamen. Door de goede zorgen van de N.V. Petroleum- maatschappij „La Corona”, aan welke maatschappij de „Eulota” toebehoor de, hadden zij zich deze noodzakelijke kleedingstukken in Londen kunnen aan schaffen. Zooals reeds gemeld, heeft de on dergang van de „Eulota” toch nog een slachtoffer geëischt. Vier leden der bemanning moesten in Londen in een ziekenhuis worden opgenomen. Een van hen, de bootsman Barment, die als gevolg van de ramp in zeer overspannen toestand verkeerde en ’n ernstige keelaandoening kreeg, is in het ziekenhuis overleden. De stuur man en een olieman bevinden thans nog in het Londensche huis. Hun toestand is zeer bevredi gend. De vierde gewonde een ma troos heeft het hospitaal verlaten. Hij kreeg echter nog Gemeenteraad. De Raad dezer gemeente komt Woensdag 27 Maart, des avonds 7.30 in openbare vergadering bijeen. wordt voorgesteld. De gemeente, aldus de heeren, betaalt in dit geval 1/9 meer d dit bij andere instellingen het geval is. Nadat het voorstel in dien geest wotdt gewijzigd, wordt het z.h.s aangenomen. Het voorstel tot vaststelling van het ver- schil tusschen de voor het jaar 1938 be schikbaar gestelde bedragen voor het O.L. onderwijs en het werkelijk uitge geven bedrag, wordt door B. en W. terug genomen. Vaststelling Werkliedenregle ment z.h.s. aangenomen. De heer Kerkhoft stelt het op prijs, dat dit reglement is samengesteld in georga niseerd overleg. De heer Vink vindt de leeftijdsgrens (45 jaar), waarop iemand nog vast in gemeentedienst kan komen, te hoog; spreker stelt voor om die leef tijdsgrens te bepalen op 35 jaar De heer Kerkhoff ondersteunt het voorstel, waar na het wordt aangenomen met 9 tegen 3 stemmen. In verband met een vraag van den heer Vink, welke bij de stukken lag, met be trekking tot het lijk, dat ruim één uur in de Tedingerstraat heeft gelegen, alvorens het per auto werd vervoerd, zegt de heer Kerkhoff, dat het politie-rapport in strijd is met de werkelijkheid. De voorzitter zegt, dat, toen de politie bericht kreeg, onmiddellijk maatregelen zijn genomen. Daarna ging de Raad over in geheime zit ting. Naar aanleiding van een verzoek van B. en W. van Nootdorp om het mogelijk te maken, dat leerlin gen uit die gemeente de handelsavond- school alhier kunnen gaan bezoeken is een regeling ontworpen, welke aan de ge meente Nootdorp was toegezonden en door die gemeente goedgekeurd. Deze regeling is in principe gelijk aan die, welke met Rijswijk en Leidschendam is aangegaan. Alleen is de redactie kele artikelen aangevuld --- B en W. stellen den Raad voor, tot vast stelling van het regelingsontwerp LEIDSCHENDAM. Onder voorzitterschap van burgemees ter Keijzer kwam gisteravond de Raad in openbare vergadering bijeen. Ingekomen was het jaarverslag van de commissie tot wering van schoolverzuim, goedkeuring van Ged. Staten op het Raadsbesluit, waarbij de Frekenlaan aan het openbaar verkeer is onttrokken, verder goedkeu ring van dat college op de verordening van de straatbelasting. Z.h.s. wordt vervolgens aangenomen het voorstel tot aanvaarding Van eenige stuk jes grond, tot ingebruikgeving van meentegrond, tot verhooging van subsidie van kinderen naar kolonies, tot vaststelling eener verorde ning op de heffing van keurloonen, tot vaststelling van de vergoeding over 1938 voor het bijzonder lager onderwijs en van het totaal voor vergoeding en aanmerking komende uitgaven over dat jaar; tot voor- schotverleening op de vergoeding als be doeld in art. 101 der L.O. Wet 1920 voor het jaar 1940, voorstel tot aanvaarding van grond in het Park Leeuwenbergh, tot wijziging van de verordening, regelende tarief en voorwaarden voor de levering van gas en electriciteit en tot wijziging van het reglement van orde, welke voor stellen reeds eerder in ons omschreven. De heeren Zuijdwijk en hebben bezwaar tegen het voorstel het verleenen van een bijdrage in de kos ten van vervoer van een kind naar de school voor buitengewoon lager onder wijs te Leiden, zooals dat door B. en W. N.C.R.V. 2.— Handwerkuur. 3.— Vrouwenhal!® 3.30 Gram.muz 3.45 Bijbellezing. 5.-Han denarbeid voor de jeugd. 5.30 Como® ten (6.tot 6.15 MiddenstandspiW' 6.45 C N V.-kwartier. 7.Ber. 7.15toten overzicht. 7.45 Gram.muz. 8. ANr. ij Paasch-samenkomst. 9.45 Gram.muz. l»" ANP, actueel halfuur. 10.30 Clavecy* 11.05 Gram.muz. Ca. 11.50 SchriftleM ENGELAND, 391 en 449 m. Na 10.M® ook 342 m. 12.20 uur nam. Ber. 12.3» 1.20 BBC-orkest. 2.20 BBC-Harmome+ kest. 3— tot 3.20 R.K. Kerkdienst, t tot 4.20 Cabaret. 5.20 tot 5.35 Ber. Tooneel. 6.20 BBC-orkest. 7.— 7.50 Variété. 8 20 tot 8.40 Ber. 8.55 riété. 9.35 Kerkdienst. 9.55 Viool- piano voordracht. 10.30 Declamatie. Jack Harris’ orkest. 11.20 Ber. PARIJS 1648 m.’12.05 uur nam. Pianovoordracht. 1.05 en t~- dracht. 2.20 Concert. 4.20 Tooneel Opera. 9.05 Zang. 9.20 ---- Gistermiddag omstreeks kwart over vijf stond een vijftienjarige jongen op een kraanwagen aan de Ruysdaelkade te Amsterdam. Door een windstoot sloeg hij van den wagen en hij kwam daarbij juist voor een voorbijkomende auto terecht. De auto ging over den jongen heen. Deze bekwam een bek- kenfractuur en een sleutelbeenfrac- tuur. Hij moest naar het Wilhelmina- gasthuis worden overgebracht. muz. 7.20 Voor -- Progrès de Jolimont 8.35 Radio-orkest 9.30 10.— tot 10 20 Gram.muz. DUITSCHLANDZENDER nam. Gevar. Concert. Donderdag 21 ““”„,1 Kg 11: Alï SS- «S HÜ«W Programma Hl- 8- uur V.m. Br VI. 8.20 Eng^ te 9.50 Eng. 10.05 Pauze Jü West &U L—."r^ Programma IV- 9jil uur vm Keulen. 8.20 F ze*). 11.20 Br VI. Rad») lJPJ| 1.20 uur Da%ni0 DuitschU^d len 2.20 Parijs 3.20 Rgd D)5ff; Jjl 3.40 Keulen 4.30 Gem_ parlL I Parijs 7.50 Londen Keg 9.3» l Br Fr 9.20 Beromünbte hla#dJe»« I pest*). 10.30 en 11-30 Eventueel ander static motor- tot nog op^den Parkweg -r, --üe man kwam te vallen en klaagde over pijn in de ?iek/nauto is de man naar het ziekenhuis in den Haag vervoerd. De mo- tor werd ernstig beschadigd. Gistermiddag is ten- gevolge van een windvlaag een reclame wagen i/an het Forum-theater tegen een der spiegelruiten van den slager B. in de Heerenstraat terecht gekomen. De ruit werd geheel vernield, terwijl in de éta lage eenige schade werd aangericht. Geen persoonlijke ongelukken, wel veel schade Gisteravond om kwart voor acht zijn in het station Buitenpost twee treinen tegen elkaar gebotst. Ver moedelijk door verkeerden wissel- stand kwam een uit de richting Leeuwarden komende goederen trein in botsing met den personen trein, welke om 7.12 uit Groningen was vertrokken. Persoonlijke ongelukken vielen niet voor, maar de materieele schade is aanzienlijk. Uit Leeuwarden was een goederen trein het emplacement opgereden. De locomotief was hier afgehaakt en deze was eenige wagens aan ’t rangeeren, terwijl de overige goederenwagens op het spoor van aankomst bleven staan. Uit de richting Groningen naderde trein 374, die in Buitenpost moet stop pen en daartoe op het eerste spoor moet binnenkomen. Vermoedelijk is verzuimd den wissel goed te leggen, in elk geval reed de personentrein recht door en botste hier met een hevigen slag tegen de wagens van den goede - rentrein. Van de reizigers werd niemand ge deerd doch de locomotief van den per sonentrein ontspoorde geheel, slechts de tender bleef in de rails. De houten goederenwagons werden versplinterd. De voorste wagen, die de schok als het ware opving, kwam recht omhoog tegen de locomotief, welke aan de voorzijde zware schade opliep, te staan, de twee volgende wagons sloe gen om en vielen op het perron, ter wijl de vierde wagen eveneens ver brijzeld werd. Merkwaardig genoeg had deze bot sing voor het verkeer geen ernstige gevolgen. Het eerste spoor, waarop de personentrein had moeten binnen komen, was geheel vrij gebleven, alle wagens van den personentrein stonden nog in de rails en men behoefde slechts de locomotief van den goederentrein te requireeren om den trein naar Leeuwarden door te voeren, zoodoende bleef de vertraging beperkt tot een groot kwartier. Het opruimingswerk werd terstond aangevangen. Donderdag 21 Maart Hilversum I 1875 en 414.4 m. A.V.R.O. 8.uur v.m. ANP. 8.10 Meisjeskoor. M Gram muz. 10.Morgenwijding. Zang. 11.Weekoverzicht. 12.15 uur nam. AVRO-dansorke»t. 1245 ANP. 1.De Romancers. 2.Voor de vrouw. 2.30 Pianoduetten. 3.Brei- en borduurcursus. 3.45 Gram.muz. 4.— Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Gr am.mui. 5.Voor de jeugd. 5.30 Amusements orkest. 6.30 Sporthalfuur. 7.Voor kinde ren. 7.05 Voor militairen 7.30 Engetahe les 8.ANP. 8.15 Reportage. 8.25 Gram- muz. 9.15 Tooneel 10.— Wijdinpdiairt 11.ANP. 11.10 Gram.muz. Hilversum II 301.5 m. K.R.O. 8,uur v.m. ANP. 8.15 Gezongen H. Mis. 9.15 Gram.muz. N.C.R.V. 10. Morgendienst. K.R.O. 11. Gram.muz. 12. uur nam. Ber. (12.45 ANP.) Zang. 11® 1.30 Vioolvoor- TooneeL 10.05 s 1L—"tot Ï1.50 Concert. j KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Eysol^ orkest. 1.45 Populair concert. ï-’ liaansch trio. 3.40 Gram.muz. 4.45 Je M concert 5.05 Folkloris.isch Pr°8 6.50 Gram.muz. 7.45 Concert 9-W Duitschlandzender. BRUSSEL Vlaamsch 322 Omroeporkest. 12.50 tot L20, „ated 5.50 en 6.20 Gram.muz. 7.20 Voor 7.50 Mannenkoor „Tnrutatis i koor van het Conservators t J en het Nationaal Orkest van Belg» listen 9.30 tot 10.20 Gram.muz. BRUSSEL Fransch 484 m. 1l30GU«r^ Radio-orkest. 12.50 tot 1 B,35 5.35 Zang. 5.50 Waalsch prog^^. muz. 7.20 Voor soldaten. 7. GrafflJI11. Muz. cause* 10.40 Concert- I poging derhalve was opgegeven, bedach ten zij van boven wat anders. Met be hulp van touwen gaven zij ons een weggetje aan, waarlangs wij naar bo ven zouden kunnen komen. Het ging, al duurde het ruim twee uur. Wij moesten als ganzen achter elkaar kruipen en sprongen maken als gemzen. Toen wij dan ook na twee uur, weliswaar bek af en dood-moe, boven kwamen, was het wel een troost te hooren, dat wij het geitenpaadje hadden gevolgd. Wij wa ren gelukkig. Wij stonden met ons zevenen veilig en wel op Rathlin, en een huis met een dak er op lag al in het zicht. In het eerste huis kyegen wij tenminste thee en vooral onze lersche maat had dat noodig, Als je 59 jaar bent is zoo een akkefietje met van die rare bokkespron- gen allesbehalve welkom. Behalve thee kregen wij wat te eten en dat was dub bel welkom, wanneer je sedert den Vo- rigen avond zeven uur niets meer naar binnen hebt kunnen werken. Na nog een laatsten blik geworpen te hebben op „De Hinde”, die er stevig ge havend uitzag, hebben wij opnieuw een wandeling moeten maken van vijf uur, voordat wij in het dorpje aankwamen, waar wij allemaal zouden worden on dergebracht. Maar dat .was een peule- schilletje, vergeleken bij die twee uur langs dat geitenpaadje! Daarmede eindigde de kapitein zijn relaas van het avontuur van de man nen van „De Hinde” die allen overge lukkig zijn over hun redding. De kapi tein en de eerste stuurman, D. Smit, hebben zich des avonds nog met een motorbootje van het eilandje Rathlin naar den vasten wal begeven om daar te pogen met den eigenaar van het schip in contact te komen. Sloep met twaalf man uit de davits gevallen Aan boord van het stoomschip .Stuyvesant” van de K.N.S.M., lig gende aan de Surinamekade te Am sterdam, werd gisteravond omstreeks zes uur sloepenrol voor het personeel gehouden. Zooals te doen gebruikelijk begaf het personeel zich op het gege ven sein naar de sloepen, welke in verband met de omstandigheden bui ten boord gedraaid in de davits hin gen. In een dezer sloepen namen twaalf schepelingen plaats. Op een gegeven oogenblik is een der talies van de sloep uitgepikt met het gevolg, dat de reddingboot scheef kwam te hangen en naar omlaag schoot. De twaalf inzittenden kwamen in het water terecht. Tien van hen be reikten zwemmende de kade en konden aan boord van de „Stuyvesant” wor den opgenomen, zonder nadeelige ge volgen van de minder geslaagde oefe ning te hebben ondervonden. De twee anderen werden door den geneesk. dienst ter observatie naar het burgerziekenhuis overgebracht.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 6