en van Uitbreiding en beperking P.T.T. -service Haagsche Courant van Donderdag 21 Maart 1940 D BINNENLAND Zondag W aan meer op Het bedrijf onder oorlogs- en mobilisatie- omstandigheden Geen bestelling Dr. ir. M. H. Damme kondigt noviteiten Nederland-Amerika in twee dagen De automatiseering van den telefoondienst van Dr. ir. M. H. Damme Geen groepsaanwijzing bij evacuatie De Eerste Kamer Gift van H.M. de Koningin De nieuwe Koninginne- postzegels DERDE BLAD, PAGINA 1. Weerkundige Waarnemingen der H. Oprichting instituut voor Nederland sche economische belangen in Nederlandsch-Indië Letters voor de nummers op distributiestamkaarten I 1 o» *^1 aansluiting op dienst Baltimore-Lissabon, E directeur-generaal P.T.T5., dr. ir. M. Damme, heeft in een conferen tie met de persvertegenwoor digers eenige belangrijke novi teiten van zijn bedrijf aange- kondigd en toegelicht. Zij betreffen de afschaffing met ingang van 21 April a.s. van de Zondagsbestellingen in de resi dentie (met inbegrip van Sche veningen), Amsterdam, Rotter dam en Utrecht, met uitzonde ring van expresse-stukkende aansluiting van Nederland op den Glipper-maildienst tusschen Baltimore en Lissabon door de opening op 2 April van den luchtdienst der K.L.M. van Amsterdam op de Portugeesche hoofdstad, waardoor de lucht- - postcorrespondentie voor taan van Nederland de Ver. Staten, en omgekeerd, in twee dagen bereikt, en tenslotte de uitbrei ding der automatische telefoon netten en hun onderlinge kop peling, hetgeen o.a. beteekent, dat men met ingang van 1 Juni a.s. van den Haag uit automa tisch interlocaal kan spreken met Wassenaar en Leiden (v.v.) en in den loop van 1940 ook met Rotterdam (niet omgekeerd). Hierbij voegt zich nog de omstan- u 762J m.m., 12 uur: ver- E. mede, De installatie in het Geringe Zondagspost. De Eerste Kamer komt Dinsdag 2 April bijeen. Redevoeringen van de ministers Steenberghe en Welter Het ligt in de bedoeling, op de ove rige kantoren de afhaalgelegenheid op Zondag te beperken tot die plaatsen, waar de groote dagbladen per post worden uitgereikt. Op deze wijze zal men op het platteland ’s Zondags zijn courant niet behoeven te missen, waar door aan een vooral in dezen tijd sterk gevoelde behoefte wordt voldaan. Geen afhaalmogelijkheid in de steden. een De Overige overzeesche bindingen. de dr. een den hier Barometerstand van hedenmiddag 12 uur Het dunne pijltje geeft den stand aan van gisteren t t i I 4 f f i i 4 1 t t I f I 4 f 1 De derde belangrijke mededeeling van den directeur-generaal betrof de automatiseering van den telefoon dienst en hetgeen op dit gebied in 1940 zal geschieden. Niet alleen dat de automatiseering in de locale netten zoo snel mogelijk voortgezet zal worden, ook in de on derlinge koppeling dezer netten, waar door het automatische interlocale ver keer een allengs ruimer gebied tot zijn beschikking krijgt, wordt een krachtig tempo onderhouden. Bij deze uitvoeringswerkzaamheden wordt de invloed der mobilisatie sterk ondervonden, omdat de speciale krach ten, welke voor deze bijzondere taak waren opgeleid en meerendeels uit jonge menschen bestaan, voor een be langrijk deel reeds onder de wapenen geroepen zijn of bij de komende lich tingen zullen volgen. Hun vervanging is niet gemakkelijk, reikt derhalve voortaan van Neder land de Vereenigde Staten, en om gekeerd, in twee dagen! Moeilijkheden in het nacht- postvervoer. In zijn bespreking van het overzee sche postvervoer kon dr. Damme verheugende mededeeling doen, service, welke P.T.T. op dit punt gaat bieden, weegt zeker op tegen de be perking, welke zij op het punt der be stelling moet toepassen. Een lichtpunt, aldus kondigde hij de verrassende noviteit aan, in dezen tijd van langzame en moeilijke postverbin ding, is de Clipper-luchtdienst tusschen Baltimore en Lissabon. Het postver voer met dezen dienst heeft aan prac- tische snelheid nog belangrijk gewon nen sinds de naar Europa koersende vliegtuigen de contróle-haven op de Bermuda’s niet meer aandoen en op deze lijn dus geen vertraging door cen suur. althans op den terugweg, meer te vreezen valt. Het centrum van de Oceaandepressie verandert weinig van plaats en ligt nog steeds in de nabijheid van Schotland. Het vult zich geleidelijk verder op. Ook in onze omgeving neemt de luchtdruk- gradient langaam af. De nieuwe depressie, welke ver in het digheid, dat de mobilisatie ook talrijke krachten aan het bestellerspersoneel heeft onttrokken, waardoor de uitvoe ring van den Zondagsdienst op een ge ringer aantal krachten neerkomt. De uit de afschaffing voortkomende be sparing zal het bedrijf in zijn geheel ten goede komen, hetgeen een niet te verwaarloozen factor is in dezen ook voor P.T.T. moeilijken tijd. Een op een willekeurig gekozen Zon dag gehouden telling bracht aan het licht, dat in de vier grootste steden, Waar nog Zondagsbestelling plaats vond, in totaal tezamen 26.411 stukken werden besteld, waarvan 20.478 uit het buitenland. Deze buitenlandsche correspondentie is meerendeels voor de groote handelskantoren bestemd, welke op Zondag gesloten zijn. De be stelde binnenland sche correspondentie (5933 stuks) bedroeg nog niet 1 pro mille van hetgeen gedurende één week (zes werkdagen 1 Zondag) in deze steden ontvangen wordt (6.320.176) en mag dus, aldus dr. Damme, met recht onbeduidend worden genoemd. Het is gebleken, dat in de groote gemeenten bij sommige ingezetenen misverstand is ontstaan over de betee- kenis van de letters a, b, c enz., voor afgaande aan het nummer, voorkomen de op de distributiestamkaarten. Velen hebben deze letters in verband gebracht met de aanduiding van de groep, waartoe ze zouden behooren bij een eventueele evacuatie. De beteekenis der letters is echter de volgende: In gemeenten van meer dan 100.000 inwoners heeft men, teneinde het op- loopen der nummers van de stamkaar ten te beperken, deze kaarten in series van 100.000 verdeeld en elke serie voorzien van een letter. Deze letter, voorafgaande aan het nummer van de kaart, geeft derhalve geen enkele aan wijzing, dat men bij een bepaalde groep van geëvacueerden is ingedeeld. Deze tijdwinst spreekt des te duide lijker indien men in aanmerking neemt, dat het vervoer naar de Ver. Staten thans niet minder dan 12 a 19 dagen in beslag neemt. De uit Ameri ka komende post wordt echter bij de controle in de Duins van de schepen gehaald en eerst later doorgezonden. Dan wordt het verschil nog belangrijk grooter. De regelmaat in het Clipperverkeer bedraagt niet, minder dan 95 pCt. en ook de naam K.L.M. staat er borg voor, dat op het traject Amsterdam Lissabon, dat vliegtechnisch geen bij zondere moeilijkheden biedt, een goede regelmaat verkregen zal worden. Voor het Leger des Heils. H.M. de Koningin heeft een belang rijk bedrag geschonken aan het Leger des Heils in verband met de jaarlijk- sche zelfverloochenings-aanvrage van deze organisatie. toont weinig activiteit, wel deed zij op de Azoren de luchtdruk weer dalen, zoo- dat het gebied, van hoogen luchtdruk, dat aldaar lag. thans over de Golf van Bis- kaye, Frankrijk en het Westelijk deel van de Middellandsche Zee ligt. In de Randstaten vriest het nog onge veer 10 graden. Verder wordt nog vorst gemeld uit het Noorden van Noorwegen en Roemenië In Zuid-Europa heerscht over het alge meen zacht en rustig weer. Zonsopgang: 22 Maart 5.59 u. Zonsondergang: 22. Maart 6.16 u. Lantarens aan: 22 Maart tot 5.30 u. v.m., 22 Maart 6.46 u. nam. Hoogwater te Scheveningen: 22 Maart ’s morgens 1 u.; inam. 1.20 u. Morgen geen schietoefeningen op het strand. Oc I o r N De Eerste Kamer komt Dinsdag 2 April des avonds om half negen weder bijeen. Aan de orde is dan o.m. het wetsontwerp instelling van een leening- fonds. Op 3 April zal de Kamer in de afdee- lingen een groot aantal wetsontwerpen onderzoeken, w.o. de Indische begroe ting en de Surinaamsche begrooting voor 1940, het ontwerp bijzondere voor zieningen met betrekking tot de in ge- biedsdeelen van het Koninkrijk der Ne derlanden gevestigde naamlooze ven nootschappen en andere rechtspersonen alsmede met betrekking tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het voeren van de Nederlandsche vlag, het ontwerp doen voortduren van den bij Konink lijke besluiten van 1 en 6 November 1939 afgekondigden Staat van Beleg, het ontwerp aanvulling wet medewer king verdedigingsvoorbereiding 1939 en het ontwerp wijziging en verhooging van de begrooting van onderwijs, kun sten en wetenschappen voor 1939 (uit gaven ten behoeve van de kunstbe- scherming tegen oorlogsgevaren). Aangezien afhaalgelegenheid, in ver band met de groote afstanden in de steden, op verschillende plaatsen zou moeten worden gegeven en hiervan in plaats van vermindering, uitbreiding van den Zondagsdienst het gevolg zou zijn, werd hiervan afgezien, waartoe de te Groningen in dit opzicht opgedane ervaring mede heeft bijgedragen. De installatie der stiching heeft gis termiddag half drie plaats gehad in de de Lairesse-zaal door den minister van Economische Zaken, terwijl de minister van Koloniën mede aanwezig was. Voorts waren het bestuur en de raad van advies nagenoeg voltallig bij de installatie aanwezig. Minister Steenberghe herinnerde er aan, dat een zevental jaren geleden het handelsverkeer tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië in sterke mate was achteruitgegaan en dat hierin sindsdien verandering is gekomen, hoofdzakelijk door een reeks van over heidsmaatregelen in beide gebiedsdee- len, zoodat de goederenruil naar weers zijden in 1939 een bedrag van ongeveer 100 millioen gulden heeft bereikt. Spre ker meende, dat dit zeer gelukkig is. omdat beide gebiedsdeelen samenwer king op economisch gebied thans meer dan ooit noodig hebben, omdat zoo vele andere waardevolle markten zijn weggevallen of in belang zijn ver minderd. De Regeering meent echter, dat over heidsmaatregelen ten deze niet vol doende zijn, doch aangevuld dienen te worden door een stelselmatige georga niseerde activiteit van het Nederland sche bedrijfsleven. Spreker wees er in dit verband op, dat Indië economisch zich ondanks de tijdsomstandigheden steeds verder ontwikkelt en dat voor de Nederlandsche industrie op deze markt nog belangrijke mogelijkheden aanwezig zijn. Het instituut zal nu in de eerste plaats tot taak hebben die mogelijkheden stelselmatig te onder zoeken en te benutten. In de tweede plaats herinnerde mi nister Steenberghe er aan, dat zich in Indië thans een industrieele ontwikke ling voltrekt, waarbij het ten zeerste wenschelijk is, dat het Nederlandsche kapitaal er zooveel mogelijk aan deel neemt. Het instituut zal ook deze mo gelijkheden op haar waarde hebben te onderzoeken en het zijne ertoe bijdra gen ze te realiseeren. In de derde plaats zal het overleg over concrete uitvoerkwesties, die de praktijk der economische samenwer king betreffen, door de bemiddeling van het instituut gemakkelijker kun nen worden gevoerd. Spreker wees er echter op, dat beleidsvraagstukken ten deze geheel voorbehouden blijven aan de ambtelijke organen in Nederland en in Indië. Het is de bedoeling den arbeid van het instituut zooveel mogelijk een par ticulieren inslag te geven en te doen dragen door de kennis en het initiatief van het bedrijfsleven zelf. Van de durende belangstelling en medewerking van de Regeering kan het instituut ver zekerd zijn. Na de openingsrede van den minister van Economische Zaken heeft ook de minister van Koloniën het woord ge voerd en verklaard, dat hij volkomen en onvoorwaardelijk de inzichten van zijn ambtgenoot omtrent het belang en de beteekenis van het instituut deelt. De voorzitter van het bestuur, mr. D. A. Delprat, heeft in een rede de beide ministers beantwoord. Tenslotte besprak de heer Damme de moeilijkheden in het nachtpostver- voer en de daaruit voortkomende ver- tragingen, een en ander als gevolg van den mobilisatie-toestand. Hoewel van bedrijfswege het moge lijke gedaan wordt, om ’s avonds ge poste en met de nachtposttreinen ver voerde correspondentie overal in Ne derland steeds ’s morgens in de eerste bestelling op te nemen, is dit thans niet altijd overal verzekerd en kan het dit niet zijn, zoolang de tegen woordige abnormale toestanden voort duren. Tusschen de groote steden Westen des lands is dit vervoer even wel als normaal te beschouwen. alhier v.m. 8 12 u. 762| m.m.; thermometer resp. t Afschaffing van Zondagsbe- J stelling, behalve van expresse- j stukken, met ingang van 21 April. Ingaande 2 April Clipper-mail- waardoor post in 2 dagen over is. Met 1 Juni automatisch interlocaal telefoonverkeer van I Den Haag met Wassenaar, J Leiden (v.v.) en in den loop J het jaar met Rotterdam. Daarbij komt, dat deze geringe hoe veelheid post naar verhouding zeer veel arbeid noodzakelijk maakt. In to taal zijn 302 bestellers hiermede teza men 589 uur bezig. De onderbreking der Zondagsrust voor zoovele ambte naren wordt, gezien de betrekkelijk geringe belangen, welke door de Zon- dagshestelling gediend worden, niet langer verantwoord geacht. Verwachting t<jt den avond van 22 Mrt.: Wind: matig, tijdelijk zwak, meest Westelijk, overwegend droog, iets kouder des nachts, overdag iets zachter; ge deeltelijk bewolkte lucht. Barometer v.m. 7 gr. en 9 gr." Celsius. Barometer na hedenmiddag stationnair. Voor de afzenders, die er bijzon der belang bij hebben, dat hun correspondentie op Zondag den ge adresseerde bereikt, blijft dit be reikbaar door verzending als „expresse”-stuk. In het kabinet van den minister van Economische Zaken heeft de oprichting plaats gevonden der stichting „Insti tuut voor Nederlandsche economische belangen in Nederlandsch-Indië”. De op richting geschiedde door den minister van Economische Zaken, den minister van Koloniën en den voorzitter van den nijverheidsraad, ir. W. H. van Leeuwen. Als doel van het instituut vermeldt de stichtingsacte a. het bevorderen van den afzet van Nederlandsche goederen in Neder- landsch-Indië b. het verzamelen van gegevens be treffende de industrieele ontwikkeling van Nederlandsch-Indië en het met be hulp daarvan bevorderen van de aan wending van Nederlandsch kapitaal bij die ontwikkeling. Op de Rijksbegrooting voor 1940 is ten behoeve van het instituut een be drag van ƒ75.000 uitgetrokken. Tot voorzitter van het bestuur van het instiuut is door den minister van Economische Zaken in overleg met zijn ambtgenoot van Koloniën benoemd mr. D. A. Delprat, directeur der N.V. Westen op den Oceaan gemeld werd, ver-- Stoomvaart Maatschappij Nederland, 11 -j-- Tot leden van het bestuur zijn door den minister verder benoemd de hee- ren W. N. J. Baekers, mr. G. H. C. Hart, H. P. Gelderman, ir. F. H. Gulje, dr. E. Heldring, mr. W. G. F. Jongejan, prof. H. A. Kaag, dr. T. P. van der Kooy, ir. W. H. van Leeuwen, prof. mr. A. N. Molenaar, ir. P. F. S. Otten, ir. C. T. Sork, J. de Waard, E. J. Weenink en S. Wouda. De heer J. de Waard zal in het bestuur optreden als gedelegeerde van den minister van Economische Zaken, mr. G. H. C. Hart als gedelegeerde van den minister van Koloniën. Tot lid van den raad van advies der stichting zijn door den minister van Economische Zaken, mede in overleg met zijn ambtgenoot van Koloniën, be noemd in de eerste plaats alle gewone leden van den Nijverheidsraad en ver volgens een aantal figuren uit de tak ken van het Nederlandsche bedrijfs leven de industrie, het bankwezen, den exporthandel en de scheepvaart welke betrokken zijn bij Nederlandsch- Indië. Contact met België. Naar aanleiding van de rede van den heer van Cauwelaert, dezer dagen te Maastricht gehouden, en waarin de Belgische oud-minister o.a. de wensche- lijkheid uitsprak van een posttarief tusschen beide landen, overeenkomstig de binnenlandsche tarieven, merkte dr. Damme ten besluite op, dat deze ge dachte reeds vroeger bij de Nederland sche postadministratie is opgekomen, doch dat toen hieromtrent, zonder ’t ge- wenschte resultaat, besprekingen met de Belgische autoriteiten werden gevoerd. Blijkbaar is men ginds thans een an dere meening toegedaan, en ware thans een nuttig overleg mogelijk. Op tele- graaf-telefoongebied (in België ge scheiden van de Posterijen) bestaan reeds speciale onderlinge tarieven, wel ke lager zijn dan de normale interna tionale, doch hooger dan de binnen landsche in beide landen. Van dezen kant bestaat evenzeer de neiging om een gunstiger toestand in dezen te bevorderen. De waarden tot 40 cent verschijnen 1 April Zooals reeds is medegedeeld, kan de verschijning van een nieuwe serie postzegels met beeltenis van H.M. de Koningin binnenkort worden tegemoet gezien. Met ingang van 1 April a.s. zullen de nieuwe zegels in de waarden van 5 tot en met 40 cent verschijnen, terwijl te gelijk ook de zegelafdrukken met beel tenis van H.M. de Koningin op brief kaarten van 74 cent en andere waarde- formulieren zal worden vernieuwd. De nieuwe zegels zijn in rotogravuredruk en in samenwerking, wat de lettertee- kening betreft, met J. van Krimpen, vervaardigd naar een ontwerp van den kunstschilder W. A. van Konijnenburg alhier, wiens oogmerk het was naast gelijkenis, de Koninklijke waardigheid tot uitdrukking te brengen. Een gun stige verhouding van licht en donker in het beeld komt aan de kleuren op ge lukkige wijze ten goede. Zij zijn voor de onderscheidene waarden als volgt: 5 cent donkergroen; 74 cent rood: 10 cent violet; 124 cent donkerblauw; 15 cent lichtblauw; 20 cent paars; 224 cent olijfgroen; 25 cent wijnrood; 30 cent se pia; 40 cent lichtgroen; De afmeting van het beeldvlak is 18 bij 22 m.m. met den witten rand tus schen de kartelopeningen 21 bij 25 m.m. Bij de verschijning der nieuwe, zal de verkoop der oude zegels in de overeenkomstige waarden worden ge staakt. Zooals uit bovenstaande opgave blijkt, zullen de zegels van 6 en 27J cent komen te vervallen. De nieuwe zegels in waarden boven 40 cent zullen, naar verwacht wordt, eerst over eenige maanden voor ver koop aan het publiek gereed zijn. Met ingang van 2 April a.s. wordt Nederland namelijk rechtstreeks bij dezen luchtdienst aangesloten, lederen Dinsdag- en Zaterdagmor gen om 8 uur vertrekt voortaan een K.L.M.-vliegtuig van Schiphol naar Lissabon, dat daar te 5 uur n.m. aankomt. De post wordt daar in een vliegmachine van den Clip- perdienst ingeladen, vertrekt den volgenden morgen, dus des Woens dags en des Zondags, te 8 uur 30 naar Baltimore en komt daar des Donderdags en Maandags te 1 uyr n.m. aan. Het vertrek uit Baltimore vindt des Zaterdags en Woensdags te 7 uur 30 plaats, aankomst te Lissa bon des Zondags en Donderdags te 4 uur n.m., vertrek per K.L.M.- vliegtuig des Maandags en Vrij dags te 7 uur, aankomst te Schip hol denzelfden avond te 4 uur 35. De luchtpostcorrespondentie be- Omtrent de verbindingen met Nederlandsche gewesten deelde Damme nog mede, dat deze, na korte periode van onzekerheid en stag natie in het begin van den oorlog, thans op bevredigende wijze geregeld zijn. De luchtpost voor Nederlandsch- Indië wordt tot Napels per trein ver voerd, welke reis onder de tegenwoor dige omstandigheden 3 dagen in be slag neemt. Van Napels vertrekt 2 x per week, des Dinsdags en Vrijdags, een vliegtuig naar Nederlandsch-Indië, welke het traject in 54 dag aflegt. De uitgaande zoowel als de thuisvliegende toestellen worden echter in de Engel- sche luchthavens, welke moeten wor den aangedaan (Singapore, Penang, Calcutta, Lydda) door de censuur on derzocht. Doorzending der post ge schiedt veelal eerst met een volgende gelegenheid. De stoomvaartmaatschappijen „Ne derland” en „Rotterdamsche Lloyd” varen tusschen Genua en Indië heen en weer. Ook de post van deze sche pen moet in de contróle-havens (Port Saïd, Colombo en Singapore) worden gelast en wordt veelal met een veel latere gelegenheid doorgezonden. Voor de overige overzeesche post verbindingen zijn de moeilijkheden nog grooter. Ir. Damme wees verder op de waar de onder de huidige omstandigheden van het censuurvrije verkeersmiddel, de radio en op de speciaal voor dezen oorlogstijd ingevoerde telegrambrieven. Telegrambrieven naar Nederl.-Indië bereiken hun bestemming juist even snel als een luchtpostbrief in normale tijden, in zes dagen. Tusschen Neder land en Batavia-Centrum geschiedt de overbrugging per radio, overigens pet post. Ook naar Suriname en Curacao kunnen deze brieven verzonden wor den. Ook het telexverkeer heeft in dezen oorlogstijd een aantrekkelijken kant gekregen. Hoewel het telexverkeer met Engeland (van Britsche zijde) ge heel is geschorst, is door vermeerde ring van de correspondentie met Duitschland, Denemarken en Zwitser land de totale verkeersomvang, verge leken met voor den oorlog, nog belang rijk gestegen. Dit is te verklaren uit de velerlei beperkingen, welke het te lefoonverkeer en de vertragingen, wel ke het postvervoer belemmeren. Het telexverkeer vindt echter ongestoord plaats en is sinds het begin van den oorlog nog nimmer aan vertraging on derhevig geweest. Op een desbetreffende vraag deelde dr. Damme nog mede, dat, indien de oorlogsomstandigheden ook den ver keersweg langs en over de Middel landsche Zee zouden versperren, plan nen gereed liggen, welke reeds eerder opgesteld zijn, om ook dan het contact met Ned.-Indië gaande te houden. Om trent den aard dier voorzieningen wil de dr. Damme geen nadere mededee- lingen doen. Omtrent de afschaffing van de Zon dagsbestelling in de drie grootste ge meenten des lands deelde dr. Damme het volgende mede: Deze service onderging in 1919 haar eerste beperking door de bepaling, dat alléén werden bezorgd: brieven, brief kaarten en kennisgevingen van over lijden, voorzien van het bekende strookje „Bestellen op Zondag”; ten minste éénmaal per week verschijnen de nieuwsbladen en buitenlandsche correspondentie. In de jaren 1921 tot en met 1926 werd de Zondagsbestelling voor de meeste plaatsen geleidelijk opgeheven en ver vangen door een gelegenheid tot af halen „op een bekwaam uur”. Alleen in de groote steden: Amsterdam, Rot terdam, ’s-Gravenhage met Schevenin gen, Utrecht en Groningen, bleef de Zondagsbestelling gehandhaafd. De Zondagsbestelling te Groningen werd, naar aanleiding van den gerin- gen omvang dezer bestelling, op 6 No vember 1938 opgeheven en vervangen door het geven van gelegenheid tot af halen, waarvoor vooraf toestemming moest worden gevraagd. Slechts 44 personen vroegen deze vergunning aan en slechts 17 daarvan maakten van deze vergunning gebruik! maar men is er tot nu toe niettemin in kunnen slagen, het program van uitvoering vrijwel te volgen. In den loop van 1940 zullen, naar verwacht wordt, de volgende koppe lingen tusschen de districten in dienst worden gesteld AlkmaarHaarlem v.v.AmsterdamArnhem v.v., Am sterdam’s-Hertogenbosch (’s>-Herto- genboschAmsterdam bestaat reeds) AmsterdamNijmegen v.v.Amster damRotterdam v.v. (doch niet van Rotterdam-stad) AmsterdamZwolle v.v.DeventerAmsterdam (niet om gekeerd), DeventerRotterdam (niet omgekeerd ’s-Gravenhage(stad)Rot terdam (niet omgekeerd) Haarlejn Rotterdam (niet omgekeerd) Leeu wardenZwolle v.v. en Rotterdam Utrecht en Goes v.v. (doch niet van Rotterdam-stad). Wat betreft het interlocale automa tische verkeer den HaagWassenaar Leiden, deelde dr. Damme voorts me de, (overeenkomstig hetgeen wij gis teren hieromtrent reeds berichtten), dat het verkeer tusschen Wassenaar en.de residentie van 1 Juni a.s. af, in beide richtingen als interlocaal ver keer zal worden beschouwd en voor gesprekken per 3 minuten 4 cents ver schuldigd zal zijn, met een maximum gespreksduur van 9 minuten. De abonné’s van Wassenaar krijgen op genoemden datum nieuwe, uit 4 cij fers bestaande telefoonnummers. Zij blijven in den telefoongids van Gemeentelijken Telefoondienst ter stede vermeld, echter niet meer tusschen de andere abonné’s, doch vooraan, in een op gekleurd papier ge drukte afzonderlijke lijst. Ook in de beroepenlijst zullen zij' afzonderlijk worden vermeld. Het aantal geautomatiseerde tele- foonnetten bedraagt dus thans 37 pCt. en zal einde 1940 45 pCt. bedragen van het totaal. Daar de groote netten het eerst geautomatiseerd zijn, is het aantal geautomatiseerde telefoon-abon- né’s belangrijk hooger, n.l. (op 1 Jan. 1940) c.a. 69 pCt. van het totaal. Telt men de gemeentelijke netten dan wordt dit bijna 80 pCt. Indien een abonné voor interlocale gesprekken een lettercombinatie, in plaats van een nummer heeft, zal een oproep van den Haag uit iets minder gemakkelijk zijn, omdat letters op de nummerschijf van onze toestellen ont breken. In dat geval is óf de bemidde ling van de Rijkstelefoniste gewenscht óf men kiest het locale nummer van den abonné. 7^

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9