CINEAC HUDNUT e/i' KUNST EN LETTEREN Baby's Kou LIEDEREN UIT HET OUDE RUSLAND DE ONTDEKKING VAN HET RADIUM DE DROOM VAN EEN GOUDVISCHJE HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 28 MAART 1940. EERSTE BLAD, PAGINA 3. VOLKSCONCERT Nieuws uit het Binnenland CANADA. Poeder vanaf f. 0.60. Crème vanaf f. 0.45 BALLET EN OPERA-AVOND JEUGDWEDSTRIJDEN AVOND VAN JOODSCHE KUNST VEREENIGDE STATEN. ELSE RIJKENS Koninklijk bezoek aan Rotterdam. Lithurgische dienst te Amsterdam. Paaschgebruiken in Overijsel. Afstandsmarsch van „De Prince- vlag”. Soldatennieuws uit eigen land. LIEDERENAVOND IN DILIGENTIA Een vroolijke gekleurde teekenfilm. Nieuws uit het Buitenland De Finsche bevolking verlaat Hangö. De conferentie op den Brenner- pas. Generaal Evangeline Booth te New York. Internationale tafeltennis-kam- pioenschappen in Engeland. Begrafenis van Prins Aage van Denemarken. Solist: Jo Juda, viool Iril Gadescow en Haagsch Kamer- Opera Ensemble PORTRET OSCAR TOURNIAIRE En hóe teer schuilt de charme eener vrouw in haar gezichtin de jeugdige teint der soepele, heel even geparfumeerde huid. Is het daarom niet de moeite waard, zélf te onderzoeken waarom aoo vele zeer charmante vrouwen, over de geheele wereld, Richard Hudnut's Three Flowers poeder gebruiken Probeer het vandaag door de ongekend fijne samenstelling vormt Three Flowers een donzig waas, dat alle kleine foutjes van Uw teint bedekt en tóch 't warme, natuurlijke karakter van Uw huid doet dóórscheme ren En het delicate bloemenparfum zal Uw nieuwe charme nog verhoogen. Onder de vele dag- en avondtinten vindt U precies de juiste voor Uw type. DE REIS VAN AARTSHERTOG OTTO. EGYPTE. RUSLAND. MUZIEKAVOND IN HET GEMEENTEMUSEUM -fex.' If de Hermann Schey. George van Renesse. Schuberts Winterreise. IN IN Diligentia plaats. In het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen. Maatschappij tot bevordering van Woordkunst WELLES HEDEN BIJ ROOSEVELT. De Italiaansche mailboot „Conté di Savoia” aan boord waarvan Sumner Welles terugkeert, is vanmorgen, met één dag voorsprong, te New York aan gekomen. Welles zou vandaag door pre sident Roosevelt worden ontvangen. FRED. DESHAYES In den kunsthandel Martinus Liernur, Zeestraat 63, zal van 30 Maart tot en met 20 April een tentoonstelling worden ge houden van werken door den Franschen schilder Fred. Deshayes. Op den avond van Joodsche kunst, op Zaterdag 6 April a.s., in de zaal van den Haagschen Kunstkring, zullen medewerken Lien Jaldati (dans en voordracht); Erhard W. Wechselmann (zang) en dr. Eberhard Rebling (piano). Gezongen door het beroemde Don Kozakken koor Een interessante documentaire tilm. Gisteravond laat is de helft van Röntgen In de negentiger jaren het vol de Philippijnsche gouddelversstad Pa- racale door brand verwoest, tengevolge waarvan 5000 menschen dakloos worden zijn. De schade wordt i millioen dollar geraamd. Three Flowers Vanishing Cream. Voor een ideale poederbasli en om een rechte, zuivere, niet glimmende huid te krijgen, moet U een» Three Flowers Vanishing Cream nemen. Zie dan een». boe luchtig en duurzaam U de poeder kunt aanbrengen. Uw huid is den geheelen dag beschermd tegen stof en andere verontreinigingen die de poriën verstoppen én vergrooten. waardoor zwarte stipjes ontstaan. Een onontbeerlijk schoon heidsmiddel voor de kieskeurige vrouw. RESIDENTIE-ORKEST Op Zaterdag 6 April a.s. om 8.15 uur zal door het Residentie-Orkest een extra- concert worden gegeven onder leiding van Frits Schuurman, met medewerking van het Leidsche koor „Toonkunst”. Het pro gramma is gewijd aan „Dansen uit ver schillende tijden” en luidt als volgt: Oud- Hollandsche Dansen, in de orkestbewer- king van dr. Peter van Anrooy, Duitsche dansen, Mozart; een Wals van Johan Strauss, Hongaarsche dansen, Brahms; Slavische dansen, Dvorak en de Polovet- zer dansen uit de opera „Le Prince Igor” van Borodin, met medewerking van het Leidsche koor „Toonkunst”. waren. Nergens overgevoeligheid. DE LEVERING VAN V-IEGTUIGEN AAN DE GEALLIEERDEN. De minister van oorlog, Woodring, heeft voor de militaire commissie van het Huis van afgevaardigden verklaard, dat het toestaan van den uitvoer van de nieuwste Amerikaansche vliegtuigen ten doel had de luchtmacht der Veree- nigde Staten voortdurend uitgerust tc houden met de modernste machine; Militaire geheimen zouden niet onthul worden, evenmin zou vertraging komei in de uitbreiding der Amerikaansche luchtmacht. Eenige honderden reserve-vliegtuigen welke thans worden gebouwd voor het Amerikaansche leger, zullen naar ver wacht wordt voor directe levering aan de geallieerden worden verkocht. DE VOORBEREIDING VAN DE PRESIDENTSVERKIEZING. De democratische conventie van den staat Maine heeft 20 gedelegeerden ge kozen, die zullen stemmen voor een derde ambtsperiode van president Roosevelt op de democratische nationale conventie. Mocht Roosevelt de candida- tuur niet aanvaarden, dan zullen de stemmen van Maine op den postmaster general James A. Farley overgaan. Inmiddels heeft Farley op een bijeen komst van de democratische partij te San Francisco medegedeeld, dat hij geen candidaat wenscht te worden ge steld door de democratische conventie van California. VERSPREIDE BERICHTEN Een honderdtal smokkelaars, dat door de Quoilcach-bergen van Noord- lerland naar Eire wilde trekken, is in een hinderlaag van douane en civiele garde gevallen. Tusschen de smokke laars en de douane ontstond een hevig gevecht. Een aantal douanen en be ambten en civiele garden werden ge wond, vier smokkelaars werden gegre pen, de, overigen ontkwamen. Duff Cooper, de Britsche oud- minister van marine, die in de Ver- eenigde Staten een reeks lezingen heeft gehouden, is gisteren in Engeland te ruggekeerd. Naar van gezaghebbende zijde te Zürich vernomen wordt, zal Fritz Thys sen zich op weg naar Lissabon bege ven, waar hij zich op 4 April op de „Conté Grande” met bestemming Bue nos Aires (Argentinië) zal inschepen. Gisteren zijn te South Pittsburgh (Massachusetts) schoten gelost op twee vrachtauto’s met mijnwerkers, die zich naar hun mijn begaven, welke betrok ken was in een arbeidsconflict. Vijf tien mijnwerkers werden licht gewond. Een groep straatreinigers te Cal cutta, die sedert gisteren in staking zijn, heeft een politiepost aangevallen. De politie loste schoten en arresteerde 18 personen. Er zijn ongeveer 15.000 straatreini gers in staking. Zij eischen 25 procent loonsverhooging. In het landbouwgebied rond Sze ged (Hongarije) is tengevolge van de overstrooming van de Theiss ernstige schade aangericht. Zij wordt geraamd op een half millioen pengö. DE STILLEVENTENTOONSTELLING. De tentoonstelling van stillevens en bloemen van 30 schilders van heden in het Gemeentemuseum alhier, zal Zater dagmiddag 30 Maart geopend worden door den bekenden Amsterdamschen kunstschil der, Jan Sluyters. Tevoren zal de burgemeester, mr. S. J. R. de Monchy de genoodigden verwel komen. De tentoonstelling is van Zondagmiddag 31 Maart af voor het publiek te bezich tigen. Veel innemen maakt de maag van streek* Wrijf deze aangename zalf ’s avonds op keel, borst en rug. De pappleister- f werking en de dampen helpen y-J^-^meestal in één nacht. Gisteravond heeft het Residentie-orkesl onder leiding van zijn dirigent Frits Schuurman het achtste volksconcert in hel Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen gegeven. De publieke belangstelling was. zooals overigens regel is bij uitvoeringen van dezen aard, ook ditmaal enorm groot. Misschien is echter het solistisch optreden van een kunstenaar met naam van invloed geweest op deze opkomst, die tengevolge had, dat de plaatsen volkomen waren uit verkocht. Jo Juda, de concertmeester van de Gro- ningsche Orkestvereeniging, die, door een vertolking van het Vioolconcert van Max Bruch, vorigen zomer in de Kurzaal en door verscheidene recitals in Diligentia. zulke goede indrukken heeft gemaakt, trad namelijk dezen avond op. Het Vioolconcert in D gr. t. op .77 van Joh. Brahms, was thans het muzikaal ge geven, dat de solist ter uitvoering had gekozen. Brahms heeft met zijn composi ties niet alleen veel gevraagd van den toehoorder, een volledige overgave van hém verlangd, maar hij heeft tevens hoog ste eischen gesteld aan het technisch kun nen van den vertolker. Met evenveel recht mogen echter ook wij, indien een kunste naar met één van zijn werken ten tooneele verschijnt, verlangen, een instrumentalist met hoogste virtuoze begaafdheid in den herschepper te kunnen ontdekken. Dat het spel van Jo Juda over de geheele linie bijzonder verzorgd is, en dat zich daarin een groot talent openbaart is zeker. Doch dat wij met den wensch de techniek slechts een dienende rol te zien vervullen, nog hoogere eischen aan een Brahms-vertolker hebben gesteld, dan die waaraan het spel van Jo Juda beantwoordde, is een tweede kwestie. De toon, waarmede het werk werd voorgedragen, was echter op een en kele onzuiverheid in het laatste deel na, bijzonder rein en edel, zoodat ondanks het feit, dat het klankvolume niet uitzonderijk groot was, de vertolking gloed en bezie ling bezat door de sensitieve klankschoon heid. En al mag men eventueel een sterker mannelijk element in Brahms-spel verlan gen, in overeenstemming met de stugheid en stroefheid der schrijfwijze van dezen Noordduitschen toondichter, zoo heeft Jo Juda ons toch door zijn beheerschte, van innerlijke evenwichtigheid getuigende uit voering momenten van intens muzikaal ge not doen beleven. Een langdurige, enthou siaste applaus-ovatie is den kunstenaar voor zijn artistieke prestatie ten deel ge vallen. Op eenige minder gelukkig uitge vallen passages na, werd de solist op uit muntende wijze door het Residentie-orkest begeleid. Als orkestwerken vermeldde het pro gramma de reeds meerdere malen in dit seizoen ten gehoore gebrachte ouverture „Coriolan” van L. van Beethoven en de Symphonic no. 9 in e kl. t. op. 95, „Aus der neuen Welt” van A. Dvorék. Dat door het. wonderlijk eigen karakter en door den harmonischen vorm van deze compositie geen enkel dirigent het initiatief neemt tot een aan de vergetelheid onttrekken van de overige symphonische werken van de zen genialen schepper is en blijft een raad sel. Doch zooals wij ons moeten tevreden stellen met uitvoeringen van eenige laat ste orkestwerken van Schubert, zullen wij ons ook moeten troosten met de gedachte, dat Dvorék eens de muziekliteratuur nog heeft verrijkt met acht symphonieën, en andere orkestcomposities, die juist goed genoeg zijn om tot stoffig museumstuk te worden. Van de „negende” hebben wij gis teravond een uitmuntende, verzorgde uit voering ontvangen. Prachtig was de stem ming, die van het al is uitgegaan. De hulde die de aanwezigen dirigent en orkest heb ben gebracht, was dan ook welverdiend. i ge- op 5 DEN AMSTERDAMSCHEN STADSSCHOUWBURG. Naar wij vernemen zal de wethouder voor de kunstzaken, dr. E. Boekman, op Zaterdag 30 Maart a.s. des middags 4 uur in den Stadsschouwburg te Amsterdam het door mevrouw Tourniaire aan de ge meente Amsterdam ten geschenke ge geven portret van Oscar Tourniaire in de rol van „Bibberwang”, vervaardigd door mevrouw A. Roland Holst-de Meester, namens het gemeentebestuur aanvaarden, waarbij de aanwezigheid van collega’s en vrienden van Tourniaire zeer op prijs zal worden gesteld. DE VERKIEZINGEN. Volgens de jongste gegevens zijn bij de algemeene verkiezingen 174 libera len, 38 conservatieven en 24 afgevaar digden van verschillende kleine par- tijen gekozen. FREDERIC LAMOND. De vermaarde pianist Frederic Lamond, die op Zondagmiddag 31 Maart a.s. in Di ligentia zijn derde en laatste recital in dit seizoen zal geven, is na een zeer moei lijke reis, waarbij o.a. het orkestmateriaal, dat de kunstenaar hier noodig had, door de censuur in beslag is genomen, on ons land aangekomen- J Debussy, hoogte der stem werden soms te groote eischen ge steld. De uitspraak van het Fransch was, gelijk die voorheen van het Duitsch, in het algemeen verzorgd. Er waren frag menten, speciaal bij Fauré en vooral in het midden der stem, welke bekoorlijk klonken. Ook in Duparc’s Phidylé hoor den wij stemmingsvolle episodes. Nieu we perspectieven openden deze vertol kingen evenwel niet. De zangeres werd begeleid door Her man van Roon, die zijn taak soepel en met begrip volbracht. Aan bijval heeft het de concertgeefsters niet ontbroken. Ook bloemen zijn aangeboden. Een volledige uitvoering van Schuberts vierentwintig liederen tellenden cyclus ,,Die Winterreise” behoort in ons concert leven wel tot de groote zeldzaamheden. En kele van de meest bekende hoort men van tijd tot tijd, soms groepsgewijze, in de kleine concertzaal van bevoegde en minder bevoegde zangers om er maar enkele te noemen „Die Post”, „Das Wirtshaus”, „Der Lindenbaum”, „Der Leiermann”, aan de vertolking van den geheelen cyclus waagde men zich echter zelden. Onze onvergetelijke Messchaert introdu ceerde in samenwerking met zijn vriend In de zaal van den Haagschen Kunst kring aan de Lange Houtstraat 7, zijn gis teren de jeugdwedstrijden in rethorica aangevangen, georganiseerd door de „Maatschappij tot bevordering van Woord kunst”. Wedstrijden, welke nu al verschil lende jaren achtereen door de Maatschap pij zijn uitgeschreven en die zich in een steeds stijgende belangstelling, zoowel van de zijde der deelnemers als van het pu bliek, mogen verheugen. Gisterochtend om 11 uur begonnen eerst de jongeren. Een gelukkige inzet van deze beide da gen, die hedenavond hun hoogtepunt zullen vinden in een slot-bijeenkomst, waarop Zijne Excellentie dr H. D van Broekhuizen, gezant der Unie van Zuid- Afrika. een causerie zal houden en de medailles (o.a. die van den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en die van de Kamer van Koophandel en Fabrieken) zullen worden uitgereikt Het is een opvallend verschijnsel, dat het pathetisch element in de voordracht der jongeren méér en méér op den achter- grond raakt. Het imiteeren van den ouderwetschen dreun-toon, „het decla- meeren met de maag”, maar zelfs de nei ging om door technische toontjes effect bij te zetten, blijft bij de jongeren (geluk kig!) achterwege. Er is een frissche. pret tige toon, dikwijls wat onbeholpen, soms met de overdrijving der jeugd, maar vóór alles: zuiver eerlijk en recht-op-den-man- af. Niet hóé het gezegd wordt is primair, wat gezegd wordt is belangrijker en als dat wat gezegd moet worden begrepen wordt en verstaan wordt door den spreker zelf, zal hij er, bij eenige oefening in sla. gen om het hóé het gezegd moet worden steeds helderder en stijlvoller te doen zijn. In dat „proces” dat zich in den jon gen mensch voltrekt, verricht de Maat schappij tot bevordering der Woordkunst prachtig werk. Het is een genoegen om ieder jaar de vorderingen bij de deelne mers te constateeren. Het begin van de jeugdwedstrijden was zeker de moeite waard en de jury zal geen gemakkelijke taak hebben. Else Rijkens, die met medewerking van Hans Schouwman (piano) op Maandag avond 1 April in Diligentia zal concer- teeren, is te Rotterdam geboren. Toen zij haar muzikale opleiding in Amsterdam be ëindigd had, ging zij naar Zwitserland, waar zij onder leiding van de Hongaarsche zangeres Ilona Durigo, studeerde. In Holland behaalde ze haar eerste suc ces, daarna trad zij in Zwitserland, Duitschland en Engeland op, waar zij het publiek verrukte en haar naam als een der beste zangeresesen dezer tijd ver diende. Haar eerste concert te Parijs had plaats in de Zaal de l’école Normale de Musique. De pers en het publiek hadden hetzelfde oordeel over haar. Zij hoorden niet alleen een buitengewone zangeres, maar onk een zeer muzikale kunstenares. Pierre Mon- teux, de beroemde dirigent hoorde haar en engageerde haar terstond voor een con cert met het Philharmonisch Orkest tan Parijs. Ze droeg een aria uit een Cantate van Mendelssohn voor, die met zulk een ontroering en gevoel gezongen werd, dat zij een ware ovatie ontving, alsook een aria van Schönberg. Verscheidene malen zong Else Rijkens in het Concertgebouw, onder leiding van Bruno Walter en prof dr. W- Mengelberg en in Engeland zong zij onder leiding van den Engelschen dirigent, dr. Malcolm Sar gent en voor de B.B.C. Een vertegenwoordiger van aartsher tog Otto heeft aan United Press te Parijs de authenticiteit ontkend van het zoogenaamde plan tot herverdeeling van de Centraal Europeesche gebieden na een zege van de geallieerden, welk plan door hpt Duitsche nieuwsbureau en de Duitsche radio aan Otto toege schreven werd. De woordvoerder ver klaarde, dat een dergelijk plan nooit bestaan had en dat de reis van Otto naar de Vereenigde Staten niets te doen had met dit plan of met welk dergelijk plan ook. Hij zeide, dat het eenige doel van Otto’s reis was de Ver eenigde Staten in te lichten over werkelijke situatie in Oostenrijk. „De eenige annexatie, die Otto in de Vereenigde Staten besprak was die van Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en Polen door het Derde Rijk”, zoo besloot deze woordvoerder. GECOMBINEERDE MANOEUVRES. In de woestijn ten Zuiden van Cairo zijn gecombineerde manoeuvres van Britsche, Egyptische en Britsch-In- dische troepen begonnen. ROOSEVELT OVER DE VLIEGTUIG- PRODUCTIE. In een brief aan den voorzitter var. de a.s. nationale luchtvaartconferentii verklaart president Roosevelt, dat „he. welpijn des lands in vredestijd en dt veiligheid in oorlogstijd berust op hei bestaan van een gestabiliseerde vlieg tuigproductie”. Roosevelt juichte het houden der con ferentie toe, daar zij „er veel toe zou bijdragen, de Vereenigde Staten te ma ken tot den sterken man, die in een wanhopige wereld gewapend is ge- I wapend niet slechts met militaire faci- liteiten, doch met een grooten onder- 1 bouw van burgerlijke productie en bur gerlijk menschenmateriaal”. „DER GRAF VON LUXEMBURG”. De nieuwe operette „Der Graf von Luxemburg”, Léhar’s meesterwerk, die bij de première en gedurende de beide Paaschdagen voor uitverkochte zalen werd gegeven en met enthousiasme werd ont- vMigen, kan, wegens verbintenissen elders, nog slechts een kleine week op het pro gramma van den Princesseschouwburg blijven. De laatste voorstelling van de reeks Haagsche opvoeringen valt op Woensdag 3 April. NEDERLANDSCH OPERA-ENSEMBLE „TANNHAUSER”. Het Nederlandsch Opera Ensemble zal op Woensdag 3 April a.s. in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen een voorstelling geven van „Tannhauser” van Richard Wagner. Voor de muzikale directie heeft de lei ding den bekenden opera-dirigent Maar ten Spaanderman, chef d’orchestre van de opera’s te Nice en Marseille, bereid ge vonden, terwijl het volledig Rotterdamsch Philharmonisch Orkest hem daarbij ten dienste zal staan. Van de solisten noemen wij in de eer ste plaats Liesbeth PoolmanMeissner, die de rol van Elisabeth zal vertolken. Voorts Magda Litof (Venus), Albert Kra mer (landgraaf Herman), Jac. Turner (Tannhauser), Chris v. Dam (Wolfram), Chris Taverne (Walter), Coen Muller (Biterolf), Constant van den Elshoudt (der Schreiber) en Albert Bode (Rein mar). Het ballet wordt verzorgd door de be kende danseres Xanda Stradowska. Voorts het volledig koor onder leiding van Nico Ringels. Regie Chris van Dam. Iril Gadescow heeft gisteren met zijn ballëtschool in Excelsior bewezen, dat hij den grooten naam, dien hij op choreogra fisch gebied, als danser en als danspae- dagoog bezit, met eere weet te handhaven. Voor experimenten-in-den-wilde-weg voelt hij niets, zijn school draagt het ken merk van gedegen studie en serieuze toe wijding. Het zeer volle, maar rijk gevarieerde programma gaf den leden van het ballet gelegenheid te over om van hun kunnen te getuigen. Een tweetal jonge talenten vielen op, onder de geheele groep, wier totale prestaties overigens op een hoog niveau staan. Het waren Anika Hemkow- na en Mascha Stom, wier kunst algemeen de aandacht trok. Hun dansen steeg ver uit boven verdienstelijk dilettantisme, zij maakten een voor de danskunst veelbelo- venden indruk. De leider van het ballet, Iril Gadescow, vertolkte een Corrida van Valverde, waar mede hij verdiend een enorm succes oogstte. De opvoering van „l’après-midi d’un Faune” v. Debussy, waarbij Gadescow de faun danste, deed ons begrijpen, dat dit ballet zeer veel zou kunnen bereiken, als het, bij rustige voorbereiding een derge- i lijk repertoire eens in grooten stijl zou kunnen uitvoeren. Een gelegenheid waar- i op Gadescow de zijnen recht hebben, ge- zien de, op deze kleine Bühne, reeds be- I reikte resultaten. Theo Koning begeleidde aan den vleu- gel, geassisteerd door den violist Douwe Draaisma. Na de pauze heeft het Haagsch kamer- opera-ensemble, onder leiding van Jozef Juliüs, een belangwekkende opvoering ge geven van „De bedrogen kadi”, een ver tolking, waarover wij kort geleden reeds het een en ander schreven. i Medewerkenden waren Piet Meershoek. Anna van der Schelde, Nelly Smit, Chris Taverne, Tom Develing en Isy de Vries Addy Reychers gaf een mooien solodans Het publiek toonde zich den- ganschen avond enthousiast; zoowel voor het bal let van Gadescow als voor het opera-en- semble is de soirée in Excelsior een groot succes geworden. HET TERUGROEPEN VAN DEN SOVJET AMBASSADEUR UIT PARIJS. Uit Moskou wordt gemeld, dat, aan gezien de bezwaren van Fransche zijde jegens den sovjet-ambassadeur te Parijs, Souritz, van persoonlijken aard zijn, het incident geregeld is door zijn terugroe ping. De sovjets moeten thans beslissen, zegt Reuter, of zij een nieuwen ambas sadeur wenschen te benoemen dan wel of zij de leiding der zaken van de am bassade te Parijs zullen overlaten aan een zaakgelastigde. Te Washington gelooft men niet dat de moeilijkheden tusschen Frankrijk en Rusland tot een ernstige situatie zullen leiden. Het Souritz-incident zou alleen ten doel hebben een uitbreiden der communistische activiteit in Frankrijk den kop in te drukken. OLGA SLOBODSKAJA. Heden geeft de Russische zange res Olga Slobodskaja, begeleid door den pianist Marinus Flipse, een reci tal van klassieke en moderne liederen, o.a. van Beethoven, Purcell, Walton en Ko- lieff. Na de pauze heeft een Tschaikows- ky-herdenking plaats. Dit concert vindt in „CHRONIQUE SCANDALEUSE” DEN KON. SCHOUWBURG. Het Centraal Tooneel (N.V.), directeur Cees Laseur, zal op Maandag 1 en Dins dag 2 April a.s. in den Koninklijken Schouwburg de eerste voorstellingen te dezer stede geven van het Amerikaansche blijspel „Chronique Scandaleuse” (Phila delphia Story) van Philip Barry, in de vertaling van Jan van Ees, onder regie van Joan Remmelts. De hoofdrol in dit stuk zal worden gespeeld door Mary Dres- selhuys, terwijl verder medewerken Cees Laseur, Joan Remmelts, Sara Heyblom, Cor Hermus, Peronne Hosange Jan van Ees, Arend Hauer, Gerard Rekers, Elly Weller. Miet Hagens, Reinhart Beynen, Piet Schutte. Nieuwe décors van Arend Hauer. ledige opus in onze concertzalen en zong het later herhaaldelijk. Nadat onze meesterzanger zich uit het openbare concertleven had teruggetrok ken, hebben wij het niet anders dan frag mentarisch meer gehoord. Eén hoogst prij- zenswaardige integrale vertolking, door Lourens Bogtman en Hans Schouwman, hebben wij tot onzen spijt enkele jaren geleden niet kunnen hooren. Den Duitschen bas-bariton Hermann Schey, dien wij hier reeds als voortref felijk zanger menigmaal aantroffen op het podium der groote concertzaal als solist in oratoria en als medewerker bij concer ten van onze groote orkest-instellingen, komt de eer toe van een thans hernieuwd initiatief om dezen liederencyclus weer tot leven te wekken. Wel zeer te betreuren is het, dat hij daarvoor quantitatief van het publiek zoo weinig belangsteling heeft on dervonden. De zaal Diligentia was nog niet voor de helft bezet. Maar de afwezigen hebben, zooals niet altijd, ongelijk gehad. Schey is een pracht- I zanger, beschikkend over een omvangrijke uitnemend geschoolde, echt mannelijk en waar noodig mild en week klinkende stem met een veelzijdige expressiviteit. Wat echter nog meer zegt, hij is een waarach tig kunstenaar, die zich niet bepaalt tot het demonstreeren van vocale capaciteiten, naar zich weet te vereenzelvigen met het le vertolken kunstwerk. Hij heeft ons Schubert-Müllers Winterreise .waarin com ponist en dichter den „Wanderer” in over gave aan zijn noodlot ons zijn levenstra- giek doen uitzingen, voorgedragen zooals aleen een meester van het gezongen woord dat vermag, diep treffend door zijn sobere, onopgesmukte, sterk doorleefde, indruk wekkende voordracht, waarbij vocale en woordexpressie volkomen in evenwicht urnrAn Nergens neigde het sentiment tot pe geheeie opvatting getuigde van waardigheid en voornaam kunstenaarschap. Tot in de kleinste onderdeelen was deze herschepping ook muzikaal verantwoord. Zelden hoort men een zanger, die zooals Schey, een zoo juist begrip toont van de wijze, waarop bij Schubert de lange voor slagen moeten worden uitgevoerd. Het is maar een kleinigheid, maar zij is ons op gevallen en leverde het bewijs, hoe con- scentieus deze zanger zijn taak opvat. Men vergelijke in dit verband Max Friedlan ders exposé over het uitvoeren van de voorslagen in Schuberts liederen, voorko mend in het supplement op de uitgave van Peters. In van Renesse had Schey een vol komen congenialen begeleider, die hem heeft gesecondeerd als een poeët aan den vleugel. Een hechter eenheid dan hier in spel en zang werd bereikt, is moeilijk denkbaar. Dit geldt vooral ten aanzien van de tempi, Schey moest door het karakter van zijn stem gebruik maken van lagere toonsoorten dan de door Schubert ge dachte. Dat was nu eenmaal onvermijde lijk, De componist schreef zijn cyclus, evenals zijn „Schone Müllerin” voor een tenorstem. De donkere kleur van deze bas- bariton-stem past echter bijzonder goed, beter dan de lichtere tenorklank bij het sombere karakter van de meeste liederen uit „Die Winterreise”. Schey gebruikte overigens de baritonuitgave, die niet zoo veel lager is dan de oorspronkelijke. De aanwezigen hebben beide kunstenaars pnet warmgestemd applaus gehuldigd. Slechts een korte pauze onderbrak de voordracht van den cyclus. Het waren de dames Annie Hans, so praan, en Willy Oortgijsen, piano, wier solistische prestaties men op dezen avond heeft kunnen beluisteren. De pianiste opende het programma met een der late re werken van Beethoven, de Sonate opus 109. Geen geringe opgave voor een jonge artiste. Willy Oortgijsen bleek echter over technische en muzikale eigenschap pen te beschikken, waardoor veel van het schoone werk uitnemend tot zijn recht kwam, al moet verdere ontwikke ling zich natuurlijk voltrekken. Het is in zonderheid het Andante geweest, waar mee door klankschoonheid, gevoelsinnig- heid en stijlbegrip een bijzondere in druk werd gemaakt. Vervolgens de zangeres Annie Hans, die beter gedisponeerd bleek te zijn dan bij een vorige gelegenheid. De stem is klein, wat dun eigenlijk, en een kort, snel vibrato zou men soms anders wen schen, al heeft het timbre toch zekere aantrekkelijkheid. Overigens wordt er over het geheel goed geïntoneerd. Ook werden stemming en karakter van een drietal liederen van Schubert wèl aan gevoeld. Het lichte en bewegelijke kwam tot zijn recht. De pianiste speelde dan de Barcarole opus 60 van Chopin met bekorende zan gerigheid, fraaie soepelheid van tempo en zinvolle phraseering. De passages klonken gaaf en parelend. Ook Waldes- rauschen van Liszt onderscheidde zich in technisch opzicht, terwijl de dynamiek in de lichtheid van schakeering werd ge geven, welke bij deze compositie past. Na de pauze eerst liederen van Brahms en Wolf. In „Von ewiger Liebe” gaven sentiment en dictie te genieten. Of ech ter de natuurlijke vocale kwaliteiten met de muzikale in evenwicht zijn? De eischen, welke de concertzaal stelt, zijn nu eenmaal niet gering. Overigens werd in artistiek opzicht ook met twee Wolf- liederen veel goeds gegeven. Dit laatste geldt ook voor de pianiste, wat haar Debussy-voordrachten betreft. Weliswaar kan nog meer in de sfeer dezer kunst doorgedrongen worden, maar niettemin hebben gevoel en fanta sie hier zeer geboeid. Annie Hans zong dan nog Fauré en Duparc. Aan de 1 HAAGSCH CONSERVATORIUM Aan het Haagsch Conservatorium is verbonden als leeraar voor orkest- en koorklassen mr. Harm Smedes.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3