CINEAC
HUDNUT
e/i'
KUNST EN LETTEREN
Baby's Kou
LIEDEREN UIT
HET OUDE RUSLAND
DE ONTDEKKING
VAN HET RADIUM
DE DROOM VAN EEN
GOUDVISCHJE
HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 28 MAART 1940.
EERSTE BLAD, PAGINA 3.
VOLKSCONCERT
Nieuws uit het Binnenland
CANADA.
Poeder vanaf f. 0.60.
Crème vanaf f. 0.45
BALLET EN OPERA-AVOND
JEUGDWEDSTRIJDEN
AVOND VAN JOODSCHE KUNST
VEREENIGDE STATEN.
ELSE RIJKENS
Koninklijk bezoek aan Rotterdam.
Lithurgische dienst te Amsterdam.
Paaschgebruiken in Overijsel.
Afstandsmarsch van „De Prince-
vlag”.
Soldatennieuws uit eigen land.
LIEDERENAVOND IN
DILIGENTIA
Een vroolijke gekleurde teekenfilm.
Nieuws uit het Buitenland
De Finsche bevolking verlaat
Hangö.
De conferentie op den Brenner-
pas.
Generaal Evangeline Booth te
New York.
Internationale tafeltennis-kam-
pioenschappen in Engeland.
Begrafenis van Prins Aage van
Denemarken.
Solist: Jo Juda, viool
Iril Gadescow en Haagsch Kamer-
Opera Ensemble
PORTRET OSCAR TOURNIAIRE
En hóe teer schuilt de charme eener vrouw in haar
gezichtin de jeugdige teint der soepele, heel
even geparfumeerde huid. Is het daarom niet de
moeite waard, zélf te onderzoeken waarom aoo vele
zeer charmante vrouwen, over de geheele wereld,
Richard Hudnut's Three Flowers poeder gebruiken
Probeer het vandaag door de ongekend fijne
samenstelling vormt Three Flowers een donzig waas, dat alle
kleine foutjes van Uw teint bedekt en tóch 't warme,
natuurlijke karakter van Uw huid doet dóórscheme
ren En het delicate bloemenparfum zal Uw nieuwe
charme nog verhoogen. Onder de vele dag- en
avondtinten vindt U precies de juiste voor Uw type.
DE REIS VAN AARTSHERTOG OTTO.
EGYPTE.
RUSLAND.
MUZIEKAVOND IN HET
GEMEENTEMUSEUM
-fex.'
If
de
Hermann Schey. George van Renesse.
Schuberts Winterreise.
IN
IN
Diligentia plaats.
In het Gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen.
Maatschappij tot bevordering van
Woordkunst
WELLES HEDEN BIJ ROOSEVELT.
De Italiaansche mailboot „Conté di
Savoia” aan boord waarvan Sumner
Welles terugkeert, is vanmorgen, met
één dag voorsprong, te New York aan
gekomen. Welles zou vandaag door pre
sident Roosevelt worden ontvangen.
FRED. DESHAYES
In den kunsthandel Martinus Liernur,
Zeestraat 63, zal van 30 Maart tot en met
20 April een tentoonstelling worden ge
houden van werken door den Franschen
schilder Fred. Deshayes.
Op den avond van Joodsche kunst, op
Zaterdag 6 April a.s., in de zaal van den
Haagschen Kunstkring, zullen medewerken
Lien Jaldati (dans en voordracht); Erhard
W. Wechselmann (zang) en dr. Eberhard
Rebling (piano).
Gezongen door het beroemde
Don Kozakken koor
Een interessante documentaire tilm.
Gisteravond laat is de helft van Röntgen In de negentiger jaren het vol
de Philippijnsche gouddelversstad Pa-
racale door brand verwoest, tengevolge
waarvan 5000 menschen dakloos
worden zijn. De schade wordt i
millioen dollar geraamd.
Three Flowers Vanishing Cream. Voor een ideale poederbasli
en om een rechte, zuivere, niet glimmende huid te krijgen,
moet U een» Three Flowers Vanishing Cream nemen. Zie dan
een». boe luchtig en duurzaam U de poeder kunt aanbrengen.
Uw huid is den geheelen dag beschermd tegen stof en andere
verontreinigingen die de poriën verstoppen én vergrooten.
waardoor zwarte stipjes ontstaan. Een onontbeerlijk schoon
heidsmiddel voor de kieskeurige vrouw.
RESIDENTIE-ORKEST
Op Zaterdag 6 April a.s. om 8.15 uur
zal door het Residentie-Orkest een extra-
concert worden gegeven onder leiding van
Frits Schuurman, met medewerking van
het Leidsche koor „Toonkunst”. Het pro
gramma is gewijd aan „Dansen uit ver
schillende tijden” en luidt als volgt: Oud-
Hollandsche Dansen, in de orkestbewer-
king van dr. Peter van Anrooy, Duitsche
dansen, Mozart; een Wals van Johan
Strauss, Hongaarsche dansen, Brahms;
Slavische dansen, Dvorak en de Polovet-
zer dansen uit de opera „Le Prince Igor”
van Borodin, met medewerking van het
Leidsche koor „Toonkunst”.
waren. Nergens
overgevoeligheid.
DE LEVERING VAN V-IEGTUIGEN
AAN DE GEALLIEERDEN.
De minister van oorlog, Woodring,
heeft voor de militaire commissie van
het Huis van afgevaardigden verklaard,
dat het toestaan van den uitvoer van
de nieuwste Amerikaansche vliegtuigen
ten doel had de luchtmacht der Veree-
nigde Staten voortdurend uitgerust tc
houden met de modernste machine;
Militaire geheimen zouden niet onthul
worden, evenmin zou vertraging komei
in de uitbreiding der Amerikaansche
luchtmacht.
Eenige honderden reserve-vliegtuigen
welke thans worden gebouwd voor het
Amerikaansche leger, zullen naar ver
wacht wordt voor directe levering aan
de geallieerden worden verkocht.
DE VOORBEREIDING VAN DE
PRESIDENTSVERKIEZING.
De democratische conventie van den
staat Maine heeft 20 gedelegeerden ge
kozen, die zullen stemmen voor een
derde ambtsperiode van president
Roosevelt op de democratische nationale
conventie. Mocht Roosevelt de candida-
tuur niet aanvaarden, dan zullen de
stemmen van Maine op den postmaster
general James A. Farley overgaan.
Inmiddels heeft Farley op een bijeen
komst van de democratische partij te
San Francisco medegedeeld, dat hij
geen candidaat wenscht te worden ge
steld door de democratische conventie
van California.
VERSPREIDE BERICHTEN
Een honderdtal smokkelaars, dat
door de Quoilcach-bergen van Noord-
lerland naar Eire wilde trekken, is in
een hinderlaag van douane en civiele
garde gevallen. Tusschen de smokke
laars en de douane ontstond een hevig
gevecht. Een aantal douanen en be
ambten en civiele garden werden ge
wond, vier smokkelaars werden gegre
pen, de, overigen ontkwamen.
Duff Cooper, de Britsche oud-
minister van marine, die in de Ver-
eenigde Staten een reeks lezingen heeft
gehouden, is gisteren in Engeland te
ruggekeerd.
Naar van gezaghebbende zijde te
Zürich vernomen wordt, zal Fritz Thys
sen zich op weg naar Lissabon bege
ven, waar hij zich op 4 April op de
„Conté Grande” met bestemming Bue
nos Aires (Argentinië) zal inschepen.
Gisteren zijn te South Pittsburgh
(Massachusetts) schoten gelost op twee
vrachtauto’s met mijnwerkers, die zich
naar hun mijn begaven, welke betrok
ken was in een arbeidsconflict. Vijf
tien mijnwerkers werden licht gewond.
Een groep straatreinigers te Cal
cutta, die sedert gisteren in staking
zijn, heeft een politiepost aangevallen.
De politie loste schoten en arresteerde
18 personen.
Er zijn ongeveer 15.000 straatreini
gers in staking. Zij eischen 25 procent
loonsverhooging.
In het landbouwgebied rond Sze
ged (Hongarije) is tengevolge van de
overstrooming van de Theiss ernstige
schade aangericht. Zij wordt geraamd
op een half millioen pengö.
DE STILLEVENTENTOONSTELLING.
De tentoonstelling van stillevens en
bloemen van 30 schilders van heden in
het Gemeentemuseum alhier, zal Zater
dagmiddag 30 Maart geopend worden door
den bekenden Amsterdamschen kunstschil
der, Jan Sluyters.
Tevoren zal de burgemeester, mr. S. J.
R. de Monchy de genoodigden verwel
komen.
De tentoonstelling is van Zondagmiddag
31 Maart af voor het publiek te bezich
tigen.
Veel innemen maakt de maag van streek*
Wrijf deze aangename zalf ’s avonds op keel,
borst en rug. De pappleister-
f werking en de dampen helpen
y-J^-^meestal in één nacht.
Gisteravond heeft het Residentie-orkesl
onder leiding van zijn dirigent Frits
Schuurman het achtste volksconcert in hel
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen
gegeven. De publieke belangstelling was.
zooals overigens regel is bij uitvoeringen
van dezen aard, ook ditmaal enorm groot.
Misschien is echter het solistisch optreden
van een kunstenaar met naam van invloed
geweest op deze opkomst, die tengevolge
had, dat de plaatsen volkomen waren uit
verkocht.
Jo Juda, de concertmeester van de Gro-
ningsche Orkestvereeniging, die, door een
vertolking van het Vioolconcert van Max
Bruch, vorigen zomer in de Kurzaal en
door verscheidene recitals in Diligentia.
zulke goede indrukken heeft gemaakt, trad
namelijk dezen avond op.
Het Vioolconcert in D gr. t. op .77 van
Joh. Brahms, was thans het muzikaal ge
geven, dat de solist ter uitvoering had
gekozen. Brahms heeft met zijn composi
ties niet alleen veel gevraagd van den
toehoorder, een volledige overgave van
hém verlangd, maar hij heeft tevens hoog
ste eischen gesteld aan het technisch kun
nen van den vertolker. Met evenveel recht
mogen echter ook wij, indien een kunste
naar met één van zijn werken ten tooneele
verschijnt, verlangen, een instrumentalist
met hoogste virtuoze begaafdheid in den
herschepper te kunnen ontdekken. Dat het
spel van Jo Juda over de geheele linie
bijzonder verzorgd is, en dat zich daarin
een groot talent openbaart is zeker. Doch
dat wij met den wensch de techniek slechts
een dienende rol te zien vervullen, nog
hoogere eischen aan een Brahms-vertolker
hebben gesteld, dan die waaraan het spel
van Jo Juda beantwoordde, is een tweede
kwestie. De toon, waarmede het werk
werd voorgedragen, was echter op een en
kele onzuiverheid in het laatste deel na,
bijzonder rein en edel, zoodat ondanks het
feit, dat het klankvolume niet uitzonderijk
groot was, de vertolking gloed en bezie
ling bezat door de sensitieve klankschoon
heid. En al mag men eventueel een sterker
mannelijk element in Brahms-spel verlan
gen, in overeenstemming met de stugheid
en stroefheid der schrijfwijze van dezen
Noordduitschen toondichter, zoo heeft Jo
Juda ons toch door zijn beheerschte, van
innerlijke evenwichtigheid getuigende uit
voering momenten van intens muzikaal ge
not doen beleven. Een langdurige, enthou
siaste applaus-ovatie is den kunstenaar
voor zijn artistieke prestatie ten deel ge
vallen. Op eenige minder gelukkig uitge
vallen passages na, werd de solist op uit
muntende wijze door het Residentie-orkest
begeleid.
Als orkestwerken vermeldde het pro
gramma de reeds meerdere malen in dit
seizoen ten gehoore gebrachte ouverture
„Coriolan” van L. van Beethoven en de
Symphonic no. 9 in e kl. t. op. 95, „Aus
der neuen Welt” van A. Dvorék. Dat door
het. wonderlijk eigen karakter en door den
harmonischen vorm van deze compositie
geen enkel dirigent het initiatief neemt tot
een aan de vergetelheid onttrekken van
de overige symphonische werken van de
zen genialen schepper is en blijft een raad
sel. Doch zooals wij ons moeten tevreden
stellen met uitvoeringen van eenige laat
ste orkestwerken van Schubert, zullen wij
ons ook moeten troosten met de gedachte,
dat Dvorék eens de muziekliteratuur nog
heeft verrijkt met acht symphonieën, en
andere orkestcomposities, die juist goed
genoeg zijn om tot stoffig museumstuk te
worden. Van de „negende” hebben wij gis
teravond een uitmuntende, verzorgde uit
voering ontvangen. Prachtig was de stem
ming, die van het al is uitgegaan. De hulde
die de aanwezigen dirigent en orkest heb
ben gebracht, was dan ook welverdiend.
i ge-
op 5
DEN AMSTERDAMSCHEN
STADSSCHOUWBURG.
Naar wij vernemen zal de wethouder
voor de kunstzaken, dr. E. Boekman, op
Zaterdag 30 Maart a.s. des middags 4 uur
in den Stadsschouwburg te Amsterdam
het door mevrouw Tourniaire aan de ge
meente Amsterdam ten geschenke ge
geven portret van Oscar Tourniaire in de
rol van „Bibberwang”, vervaardigd door
mevrouw A. Roland Holst-de Meester,
namens het gemeentebestuur aanvaarden,
waarbij de aanwezigheid van collega’s en
vrienden van Tourniaire zeer op prijs
zal worden gesteld.
DE VERKIEZINGEN.
Volgens de jongste gegevens zijn bij
de algemeene verkiezingen 174 libera
len, 38 conservatieven en 24 afgevaar
digden van verschillende kleine par-
tijen gekozen.
FREDERIC LAMOND.
De vermaarde pianist Frederic Lamond,
die op Zondagmiddag 31 Maart a.s. in Di
ligentia zijn derde en laatste recital in
dit seizoen zal geven, is na een zeer moei
lijke reis, waarbij o.a. het orkestmateriaal,
dat de kunstenaar hier noodig had, door
de censuur in beslag is genomen, on ons
land aangekomen-
J Debussy,
hoogte der
stem werden soms te groote eischen ge
steld. De uitspraak van het Fransch was,
gelijk die voorheen van het Duitsch, in
het algemeen verzorgd. Er waren frag
menten, speciaal bij Fauré en vooral in
het midden der stem, welke bekoorlijk
klonken. Ook in Duparc’s Phidylé hoor
den wij stemmingsvolle episodes. Nieu
we perspectieven openden deze vertol
kingen evenwel niet.
De zangeres werd begeleid door Her
man van Roon, die zijn taak soepel en
met begrip volbracht. Aan bijval heeft
het de concertgeefsters niet ontbroken.
Ook bloemen zijn aangeboden.
Een volledige uitvoering van Schuberts
vierentwintig liederen tellenden cyclus
,,Die Winterreise” behoort in ons concert
leven wel tot de groote zeldzaamheden. En
kele van de meest bekende hoort men van
tijd tot tijd, soms groepsgewijze, in de
kleine concertzaal van bevoegde en minder
bevoegde zangers om er maar enkele te
noemen „Die Post”, „Das Wirtshaus”, „Der
Lindenbaum”, „Der Leiermann”, aan
de vertolking van den geheelen cyclus
waagde men zich echter zelden.
Onze onvergetelijke Messchaert introdu
ceerde in samenwerking met zijn vriend
In de zaal van den Haagschen Kunst
kring aan de Lange Houtstraat 7, zijn gis
teren de jeugdwedstrijden in rethorica
aangevangen, georganiseerd door de
„Maatschappij tot bevordering van Woord
kunst”. Wedstrijden, welke nu al verschil
lende jaren achtereen door de Maatschap
pij zijn uitgeschreven en die zich in een
steeds stijgende belangstelling, zoowel van
de zijde der deelnemers als van het pu
bliek, mogen verheugen. Gisterochtend
om 11 uur begonnen eerst de jongeren.
Een gelukkige inzet van deze beide da
gen, die hedenavond hun hoogtepunt
zullen vinden in een slot-bijeenkomst,
waarop Zijne Excellentie dr H. D van
Broekhuizen, gezant der Unie van Zuid-
Afrika. een causerie zal houden en de
medailles (o.a. die van den minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
en die van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken) zullen worden uitgereikt
Het is een opvallend verschijnsel, dat
het pathetisch element in de voordracht
der jongeren méér en méér op den achter-
grond raakt. Het imiteeren van den
ouderwetschen dreun-toon, „het decla-
meeren met de maag”, maar zelfs de nei
ging om door technische toontjes effect
bij te zetten, blijft bij de jongeren (geluk
kig!) achterwege. Er is een frissche. pret
tige toon, dikwijls wat onbeholpen, soms
met de overdrijving der jeugd, maar vóór
alles: zuiver eerlijk en recht-op-den-man-
af. Niet hóé het gezegd wordt is primair,
wat gezegd wordt is belangrijker en als
dat wat gezegd moet worden begrepen
wordt en verstaan wordt door den spreker
zelf, zal hij er, bij eenige oefening in sla.
gen om het hóé het gezegd moet worden
steeds helderder en stijlvoller te doen
zijn. In dat „proces” dat zich in den jon
gen mensch voltrekt, verricht de Maat
schappij tot bevordering der Woordkunst
prachtig werk. Het is een genoegen om
ieder jaar de vorderingen bij de deelne
mers te constateeren. Het begin van de
jeugdwedstrijden was zeker de moeite
waard en de jury zal geen gemakkelijke
taak hebben.
Else Rijkens, die met medewerking van
Hans Schouwman (piano) op Maandag
avond 1 April in Diligentia zal concer-
teeren, is te Rotterdam geboren. Toen zij
haar muzikale opleiding in Amsterdam be
ëindigd had, ging zij naar Zwitserland,
waar zij onder leiding van de Hongaarsche
zangeres Ilona Durigo, studeerde.
In Holland behaalde ze haar eerste suc
ces, daarna trad zij in Zwitserland,
Duitschland en Engeland op, waar zij het
publiek verrukte en haar naam als een
der beste zangeresesen dezer tijd ver
diende.
Haar eerste concert te Parijs had plaats
in de Zaal de l’école Normale de Musique.
De pers en het publiek hadden hetzelfde
oordeel over haar. Zij hoorden niet alleen
een buitengewone zangeres, maar onk een
zeer muzikale kunstenares. Pierre Mon-
teux, de beroemde dirigent hoorde haar
en engageerde haar terstond voor een con
cert met het Philharmonisch Orkest tan
Parijs. Ze droeg een aria uit een Cantate
van Mendelssohn voor, die met zulk een
ontroering en gevoel gezongen werd, dat
zij een ware ovatie ontving, alsook een
aria van Schönberg.
Verscheidene malen zong Else Rijkens
in het Concertgebouw, onder leiding van
Bruno Walter en prof dr. W- Mengelberg
en in Engeland zong zij onder leiding van
den Engelschen dirigent, dr. Malcolm Sar
gent en voor de B.B.C.
Een vertegenwoordiger van aartsher
tog Otto heeft aan United Press te
Parijs de authenticiteit ontkend van het
zoogenaamde plan tot herverdeeling
van de Centraal Europeesche gebieden
na een zege van de geallieerden, welk
plan door hpt Duitsche nieuwsbureau
en de Duitsche radio aan Otto toege
schreven werd. De woordvoerder ver
klaarde, dat een dergelijk plan nooit
bestaan had en dat de reis van Otto
naar de Vereenigde Staten niets te
doen had met dit plan of met welk
dergelijk plan ook. Hij zeide, dat het
eenige doel van Otto’s reis was de Ver
eenigde Staten in te lichten over
werkelijke situatie in Oostenrijk.
„De eenige annexatie, die Otto in de
Vereenigde Staten besprak was die van
Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en Polen
door het Derde Rijk”, zoo besloot deze
woordvoerder.
GECOMBINEERDE MANOEUVRES.
In de woestijn ten Zuiden van Cairo
zijn gecombineerde manoeuvres van
Britsche, Egyptische en Britsch-In-
dische troepen begonnen.
ROOSEVELT OVER DE VLIEGTUIG-
PRODUCTIE.
In een brief aan den voorzitter var.
de a.s. nationale luchtvaartconferentii
verklaart president Roosevelt, dat „he.
welpijn des lands in vredestijd en dt
veiligheid in oorlogstijd berust op hei
bestaan van een gestabiliseerde vlieg
tuigproductie”.
Roosevelt juichte het houden der con
ferentie toe, daar zij „er veel toe zou
bijdragen, de Vereenigde Staten te ma
ken tot den sterken man, die in een
wanhopige wereld gewapend is ge- I
wapend niet slechts met militaire faci-
liteiten, doch met een grooten onder- 1
bouw van burgerlijke productie en bur
gerlijk menschenmateriaal”.
„DER GRAF VON LUXEMBURG”.
De nieuwe operette „Der Graf von
Luxemburg”, Léhar’s meesterwerk, die bij
de première en gedurende de beide
Paaschdagen voor uitverkochte zalen werd
gegeven en met enthousiasme werd ont-
vMigen, kan, wegens verbintenissen elders,
nog slechts een kleine week op het pro
gramma van den Princesseschouwburg
blijven. De laatste voorstelling van de
reeks Haagsche opvoeringen valt op
Woensdag 3 April.
NEDERLANDSCH OPERA-ENSEMBLE
„TANNHAUSER”.
Het Nederlandsch Opera Ensemble zal
op Woensdag 3 April a.s. in het Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen een
voorstelling geven van „Tannhauser” van
Richard Wagner.
Voor de muzikale directie heeft de lei
ding den bekenden opera-dirigent Maar
ten Spaanderman, chef d’orchestre van de
opera’s te Nice en Marseille, bereid ge
vonden, terwijl het volledig Rotterdamsch
Philharmonisch Orkest hem daarbij ten
dienste zal staan.
Van de solisten noemen wij in de eer
ste plaats Liesbeth PoolmanMeissner,
die de rol van Elisabeth zal vertolken.
Voorts Magda Litof (Venus), Albert Kra
mer (landgraaf Herman), Jac. Turner
(Tannhauser), Chris v. Dam (Wolfram),
Chris Taverne (Walter), Coen Muller
(Biterolf), Constant van den Elshoudt
(der Schreiber) en Albert Bode (Rein
mar).
Het ballet wordt verzorgd door de be
kende danseres Xanda Stradowska. Voorts
het volledig koor onder leiding van Nico
Ringels. Regie Chris van Dam.
Iril Gadescow heeft gisteren met zijn
ballëtschool in Excelsior bewezen, dat hij
den grooten naam, dien hij op choreogra
fisch gebied, als danser en als danspae-
dagoog bezit, met eere weet te handhaven.
Voor experimenten-in-den-wilde-weg
voelt hij niets, zijn school draagt het ken
merk van gedegen studie en serieuze toe
wijding.
Het zeer volle, maar rijk gevarieerde
programma gaf den leden van het ballet
gelegenheid te over om van hun kunnen
te getuigen. Een tweetal jonge talenten
vielen op, onder de geheele groep, wier
totale prestaties overigens op een hoog
niveau staan. Het waren Anika Hemkow-
na en Mascha Stom, wier kunst algemeen
de aandacht trok. Hun dansen steeg ver
uit boven verdienstelijk dilettantisme, zij
maakten een voor de danskunst veelbelo-
venden indruk.
De leider van het ballet, Iril Gadescow,
vertolkte een Corrida van Valverde, waar
mede hij verdiend een enorm succes
oogstte.
De opvoering van „l’après-midi d’un
Faune” v. Debussy, waarbij Gadescow de
faun danste, deed ons begrijpen, dat dit
ballet zeer veel zou kunnen bereiken, als
het, bij rustige voorbereiding een derge- i
lijk repertoire eens in grooten stijl zou
kunnen uitvoeren. Een gelegenheid waar- i
op Gadescow de zijnen recht hebben, ge-
zien de, op deze kleine Bühne, reeds be- I
reikte resultaten.
Theo Koning begeleidde aan den vleu-
gel, geassisteerd door den violist Douwe
Draaisma.
Na de pauze heeft het Haagsch kamer-
opera-ensemble, onder leiding van Jozef
Juliüs, een belangwekkende opvoering ge
geven van „De bedrogen kadi”, een ver
tolking, waarover wij kort geleden reeds
het een en ander schreven. i
Medewerkenden waren Piet Meershoek.
Anna van der Schelde, Nelly Smit, Chris
Taverne, Tom Develing en Isy de Vries
Addy Reychers gaf een mooien solodans
Het publiek toonde zich den- ganschen
avond enthousiast; zoowel voor het bal
let van Gadescow als voor het opera-en-
semble is de soirée in Excelsior een groot
succes geworden.
HET TERUGROEPEN VAN DEN SOVJET
AMBASSADEUR UIT PARIJS.
Uit Moskou wordt gemeld, dat, aan
gezien de bezwaren van Fransche zijde
jegens den sovjet-ambassadeur te Parijs,
Souritz, van persoonlijken aard zijn, het
incident geregeld is door zijn terugroe
ping.
De sovjets moeten thans beslissen,
zegt Reuter, of zij een nieuwen ambas
sadeur wenschen te benoemen dan wel
of zij de leiding der zaken van de am
bassade te Parijs zullen overlaten aan
een zaakgelastigde.
Te Washington gelooft men niet dat
de moeilijkheden tusschen Frankrijk en
Rusland tot een ernstige situatie zullen
leiden. Het Souritz-incident zou alleen
ten doel hebben een uitbreiden der
communistische activiteit in Frankrijk
den kop in te drukken.
OLGA SLOBODSKAJA.
Heden geeft de Russische zange
res Olga Slobodskaja, begeleid door
den pianist Marinus Flipse, een reci
tal van klassieke en moderne liederen, o.a.
van Beethoven, Purcell, Walton en Ko-
lieff. Na de pauze heeft een Tschaikows-
ky-herdenking plaats. Dit concert vindt in
„CHRONIQUE SCANDALEUSE”
DEN KON. SCHOUWBURG.
Het Centraal Tooneel (N.V.), directeur
Cees Laseur, zal op Maandag 1 en Dins
dag 2 April a.s. in den Koninklijken
Schouwburg de eerste voorstellingen te
dezer stede geven van het Amerikaansche
blijspel „Chronique Scandaleuse” (Phila
delphia Story) van Philip Barry, in de
vertaling van Jan van Ees, onder regie
van Joan Remmelts. De hoofdrol in dit
stuk zal worden gespeeld door Mary Dres-
selhuys, terwijl verder medewerken Cees
Laseur, Joan Remmelts, Sara Heyblom,
Cor Hermus, Peronne Hosange Jan van
Ees, Arend Hauer, Gerard Rekers, Elly
Weller. Miet Hagens, Reinhart Beynen,
Piet Schutte. Nieuwe décors van Arend
Hauer.
ledige opus in onze concertzalen en zong
het later herhaaldelijk.
Nadat onze meesterzanger zich uit het
openbare concertleven had teruggetrok
ken, hebben wij het niet anders dan frag
mentarisch meer gehoord. Eén hoogst prij-
zenswaardige integrale vertolking, door
Lourens Bogtman en Hans Schouwman,
hebben wij tot onzen spijt enkele jaren
geleden niet kunnen hooren.
Den Duitschen bas-bariton Hermann
Schey, dien wij hier reeds als voortref
felijk zanger menigmaal aantroffen op het
podium der groote concertzaal als solist
in oratoria en als medewerker bij concer
ten van onze groote orkest-instellingen,
komt de eer toe van een thans hernieuwd
initiatief om dezen liederencyclus weer tot
leven te wekken. Wel zeer te betreuren is
het, dat hij daarvoor quantitatief van het
publiek zoo weinig belangsteling heeft on
dervonden. De zaal Diligentia was nog
niet voor de helft bezet.
Maar de afwezigen hebben, zooals niet
altijd, ongelijk gehad. Schey is een pracht-
I zanger, beschikkend over een omvangrijke
uitnemend geschoolde, echt mannelijk en
waar noodig mild en week klinkende stem
met een veelzijdige expressiviteit. Wat
echter nog meer zegt, hij is een waarach
tig kunstenaar, die zich niet bepaalt tot
het demonstreeren van vocale capaciteiten,
naar zich weet te vereenzelvigen met het
le vertolken kunstwerk. Hij heeft ons
Schubert-Müllers Winterreise .waarin com
ponist en dichter den „Wanderer” in over
gave aan zijn noodlot ons zijn levenstra-
giek doen uitzingen, voorgedragen zooals
aleen een meester van het gezongen woord
dat vermag, diep treffend door zijn sobere,
onopgesmukte, sterk doorleefde, indruk
wekkende voordracht, waarbij vocale en
woordexpressie volkomen in evenwicht
urnrAn Nergens neigde het sentiment tot
pe geheeie opvatting
getuigde van waardigheid en voornaam
kunstenaarschap.
Tot in de kleinste onderdeelen was deze
herschepping ook muzikaal verantwoord.
Zelden hoort men een zanger, die zooals
Schey, een zoo juist begrip toont van de
wijze, waarop bij Schubert de lange voor
slagen moeten worden uitgevoerd. Het is
maar een kleinigheid, maar zij is ons op
gevallen en leverde het bewijs, hoe con-
scentieus deze zanger zijn taak opvat. Men
vergelijke in dit verband Max Friedlan
ders exposé over het uitvoeren van de
voorslagen in Schuberts liederen, voorko
mend in het supplement op de uitgave van
Peters.
In van Renesse had Schey een vol
komen congenialen begeleider, die hem
heeft gesecondeerd als een poeët aan den
vleugel. Een hechter eenheid dan hier in
spel en zang werd bereikt, is moeilijk
denkbaar. Dit geldt vooral ten aanzien van
de tempi, Schey moest door het karakter
van zijn stem gebruik maken van lagere
toonsoorten dan de door Schubert ge
dachte. Dat was nu eenmaal onvermijde
lijk, De componist schreef zijn cyclus,
evenals zijn „Schone Müllerin” voor een
tenorstem. De donkere kleur van deze bas-
bariton-stem past echter bijzonder goed,
beter dan de lichtere tenorklank bij het
sombere karakter van de meeste liederen
uit „Die Winterreise”. Schey gebruikte
overigens de baritonuitgave, die niet zoo
veel lager is dan de oorspronkelijke.
De aanwezigen hebben beide kunstenaars
pnet warmgestemd applaus gehuldigd.
Slechts een korte pauze onderbrak de
voordracht van den cyclus.
Het waren de dames Annie Hans, so
praan, en Willy Oortgijsen, piano, wier
solistische prestaties men op dezen avond
heeft kunnen beluisteren. De pianiste
opende het programma met een der late
re werken van Beethoven, de Sonate opus
109. Geen geringe opgave voor een jonge
artiste. Willy Oortgijsen bleek echter
over technische en muzikale eigenschap
pen te beschikken, waardoor veel van
het schoone werk uitnemend tot zijn
recht kwam, al moet verdere ontwikke
ling zich natuurlijk voltrekken. Het is in
zonderheid het Andante geweest, waar
mee door klankschoonheid, gevoelsinnig-
heid en stijlbegrip een bijzondere in
druk werd gemaakt.
Vervolgens de zangeres Annie Hans,
die beter gedisponeerd bleek te zijn dan
bij een vorige gelegenheid. De stem is
klein, wat dun eigenlijk, en een kort,
snel vibrato zou men soms anders wen
schen, al heeft het timbre toch zekere
aantrekkelijkheid. Overigens wordt er
over het geheel goed geïntoneerd. Ook
werden stemming en karakter van een
drietal liederen van Schubert wèl aan
gevoeld. Het lichte en bewegelijke kwam
tot zijn recht.
De pianiste speelde dan de Barcarole
opus 60 van Chopin met bekorende zan
gerigheid, fraaie soepelheid van tempo
en zinvolle phraseering. De passages
klonken gaaf en parelend. Ook Waldes-
rauschen van Liszt onderscheidde zich in
technisch opzicht, terwijl de dynamiek in
de lichtheid van schakeering werd ge
geven, welke bij deze compositie past.
Na de pauze eerst liederen van Brahms
en Wolf. In „Von ewiger Liebe” gaven
sentiment en dictie te genieten. Of ech
ter de natuurlijke vocale kwaliteiten met
de muzikale in evenwicht zijn? De
eischen, welke de concertzaal stelt, zijn
nu eenmaal niet gering. Overigens werd
in artistiek opzicht ook met twee Wolf-
liederen veel goeds gegeven.
Dit laatste geldt ook voor de pianiste,
wat haar Debussy-voordrachten betreft.
Weliswaar kan nog meer in de sfeer
dezer kunst doorgedrongen worden,
maar niettemin hebben gevoel en fanta
sie hier zeer geboeid.
Annie Hans zong dan nog
Fauré en Duparc. Aan de 1
HAAGSCH CONSERVATORIUM
Aan het Haagsch Conservatorium is
verbonden als leeraar voor orkest- en
koorklassen mr. Harm Smedes.