HAAGSCHE COURANT Met de Nederlandsche Ambulance Finland m Jongens De oorlog in Europa Kreymborq I Waarborg-Kleeding BINNENLAND TELEGRAMMEN. LEGER EN MARINE STADSNIEUWS SANOSTOL Dinsdag 2 April 1940. OP Een bootreis als training en éérste ervaring CHAMBERLAIN OVER DEN OORLOGSTOESTAND POLITIEMOTOR OP DEN HOFWEG DOOR SLIPPEN OVER DEN KOP GESLAGEN VIJFDE BLAD. „Aan passen Heden van Schiphol vertrokken. Verklaring in het Lagerhuis Vreemde vliegtuigen boven Gelderland V0ED1NGDRAAD VAN TRAM GEBROKEN Sneller postverzending uit het Westland HET VERGAAN VAN HET S.S. „GRUTTO” En de prijzenziet in de Kreymborg-etalages, hoe scherp Kreymborg concurreert! Dus ontzien ze in het spel hun kleeren niet. Daarom is een Waarborg-Jongenspak sterk gemaakt en van sterke stof. Veiligheidseischen voor visschersvaartuigen Twee agenten niet ernstig gewond aan de omstandig heden!” JONGEN BESTAL GOUDSMID Gilse van der Pais naar Helsinki Dr. van KENNISGEVINGEN Gevonden voorwerpen f 11.40 PER FLACON FAMILIE VERPAKKING f2.75 was I Helsinki, 28 Maart. uit Finland ,the Apollo 12.50 MUTATIES. W De Commissie van advies zal worden ingesteld Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. No. 17533 een 26465, Roebert, die De Neder- Voor Volwaar dia LEVEWTRAAW-PRODUCT mcf fnsschcn sinj^sappelsmaak alléén bij: Het beeld, dat de huidige toestand den geallieerden biedt, is dat van een Duitschland, dat zijn eigen uitleg geeft aan de verplichtingen der neutralen en dit gepaard doet gaan van bedreigingen met verschrikkelijke consequenties, die voor hen het gevolg zouden kunnen zijn van een ingebreke Llijven om te vol doen aan de Duitsche eischen. Dit probleem, dat door Duitschland opgeworpen is, van een dubbelen standaard van neutraliteit, is een pro bleem, dat wij n de neutralen thans onder oogen moeten zien. De politiek der geallieerden is bepaald door een scrupuleus rekening houden met de neu trale rechten, terwijl Duitschland niet geaarzeld heeft neutraal eigendom te vernietigen en onderdanen van neutrale speeld heeft in het tot stand brengen van de EngelschFransche financieele overeenkomst van December j.l. en door zijn onvermoeide toewijding aan de gemeenschappelijke zaak, die onze beide landen vereenigt”. Verkeer ondervond geen vertraging Te omstreeks half één is hedenmid dag op het kruispunt SpuiGroote Marktstraat een voedingdraad van de electrische tram gebroken. Onmiddellijk werden de noodige maatregelen geno men. Een controleur van de H.T.M., hield de gebroken draad vast, de trams reden met neergetrokken beugel, nadat zij eenige vaart hadden gezet over het stroomlooze gedeelte van het net. Zoo doende ondervond het tramverkeer practise!) in het geheel geen vertraging, ook het gewone verkeer kon doorgaan. De ontboden motorspuit van de politie- brandweer behoefde geen dienst te doen Te omstreeks één uur had een montage wagen van de H.T.M. het euvel her steld. Brievenbusjes aan de W.S.M.-auto- bussen als proef. Op verzoek van een aantal ingeze tenen van Naaldwijk heeft het hoofd bestuur van de Posterijen zich bereid verklaard, een proef te nemen met een postverzending I Van Gelderland Men moet zich behelpen 't Was overigens een nieuw schip, on geveer 1500 ton, dat ook op Holland ge varen heeft en b.v. te Rotterdam in de Rijnhaven placht te liggen. Maar op zulk een passagiersvervoer was de goede ..Aldebaran” toch niet ingericht; denkt u in: We hadden, behalve één waschtafel in iedere scheepshut, nog één waschge- legenheid in de passagiers W.C. en één in de officieren-W.C. Dus een totaal van vijf waschkommen voor twintig man! Maar daar neemt men graag ge noegen mee. we zeiden al dat de zee reis een goede training is geweest voor komende moeilijkheden. De anderen hebben de reis gemaakt aan boord van even, want de „Jaachern” zal er weer op uit moeten om zijn taak als „Bevrij der” van Hollanders nog eens te hervat ten. Er is geen sprake van gevaar, ge lukkig. Het is alleen voor de menschen aan boord van de „Vega” een vervelend en tijdroovend oponthoud, waarop men niet had gerekend, maar dat toch tot de risico’s behoort van het varen in de Finsche wateren, omstreeks dezen tijd. Niemand behoeft zich ongerust te m<- ken en niemand doet dat dan ook, wij kunnen de verzekering geven, dat een Fin voor een vastgevroren schip z’n hand niet omdraait. Dat behoort als het ware tot de dagelijksche karweitjes. Maar met dat al zien wij wel aan de gezichten, dat onze Hollanders toch blij zullen zijn als ze allemaal weer bij el kaar zijn. Prettig was het aan boord misschien niet altijd, maar aan de ambulance- leden is het absoluut niet te merken. Die hebben hun lot met opgewektheid en humor gedragen. Zelfs de arme zus ter, die werkelijk geen raad meer wist van de kiespijn. Men verzocht mij na drukkelijk geen naam te noemen. Ze heeft zich- heroïsch gedragen en de el lendige pijn zoo lang trachten te negee- ren als ze maar kon. Tenslotte ging het niet langer en ze ging er met een dok ter over praten, die zeer gedecideerd be sliste: „trekken!’ Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want alle instru menten waren natuurlijk in de kisten. Maar de zuster had toevallig zelf bij het inpakken geholpen en wist waar de tang te vinden was. De kiespijn overwon alle andere overwegingen. Zuster X. daalde in het ruim af en heeft er eigenhandig, na eenig zoeken, uit de vele kisten, „haar kist en uit de vele tangen „haar” tang te voorschijn gehaald en is daar mede dapper op den dokter afgestapt, die haar weldra van den martelenden boosdoener bevrijdde. En dan komen tenslotte weer de woorden „Nur nervöse Menschen haben Eile!” op de proppen en wij vernemen het ontstaan er van als slagzin bij de Nederlandsche ambu lance. Een van de medereizigers aan boord, was een hoogleeraar uit Gothenburg, die met een zending goederen, in een 130-tal kisten, naar Abo reisde. Gothen burg heeft n.l. de stad Abo „aangeno men” en men zond nu levensmiddelen, kledingstukken en wat niet al aan het geadopteerde „kind” De professor bleek een allergemoedelijkste man te zijn, die de hut van den marconist als slaap plaats kreeg toegewezen (de marconist zelf slaapt op den grond!) en die zich genoegelijk onderhoudt met de Hollan-» ders aan boord. Hij weet zich te behel pen als de ande:en en doet zijn verha len. tijdens het diner, met z’n etensbord op de opgetrokken knieën Haast heeft hij niet ..Nur nervöse Menschen haben Eile”, verzekert hij telkens. En wij ge- 'ooven van harte dat hij zelf niet ner veus is. Haast heeft hij tenminste norit. Zijn humor en „afschuw van zenuw achtigheid” v °rken komisch en aanste kelijk en weldra citeert ieder deze Go- thenburgsche levenswiisheid Men leert altiid iets, onderweg! Dit zijn de ver halen. die men ons doet, bij aankomst in Finland. Ze bewijzen dat de geest onder de leder der ambulance uitste kend is! Nu ir maar het wachten op He .Vega”. Het werk gaat natuurbik door, doch mtn hoopt dat de ontbre kende negen er spoedig aan kunnen meeheloen Omstreeks half een vanmiddag heeft op den Hofweg ter hoogde van de firma Meddens, een ongeluk plaats gehad, dat zich aanvankelijk ernstig liet aan zien. Op dat tijdstip naderde met groote snelheid uit de richting van het Buitenhof een motorspuit van het bureau Prinsestraat. welke gealarmeerd was voor de tramdraadbreuk op het kruispunt SpuiGroote Marktstraat. Voor de motorspuit uit reed zooals te doen gebruikelijk een motor met zijspan van de politie, waarvan de agenten op de plaats, waar de brand weer assistentie moet verleenen, voor de afzetting zorg dragen. Toen de motor het stoplicht bij de Kapelsbrug naderde, sprong dit juist Donderdag a.s. is er een oud-weezen reunie in de kerkzaa) van het weeshuis Hooftskade 1, des avonds om 8 uur. Er zullen o.a. eenige films worden vertoond. „In de afgeloopen maanden” aldus Chamberlain verder, „is de sa menwerking en eenheid van doel stelling tusschen Engeland en Frankrijk steeds nauwer gewor den. De verklaring van 28 Maart gaat ver uit boven het tot uitdruk king brengen van de Engelsch Fransche vastberadenheid om te zamen te strijden tot de gezamen lijke overwinning. Naar wij van bevoegde zijde verne men, zal binnenkort door den mi nister \an Waterstaat, evenals dit voor de koopvaardij is geschied, voor de visscherij een commissie worden ingesteld, die, voortbouwen de op den verrichten arbeid van de bovenbedoelde commissie voor de koopvaardij (de commissie-van 't Haaff) omtrent speciale veiligheids- eischen voor visschersvaartuigen in deze tijden advies zal kunnen uit brengen. Bij Koninklijk besluit: is tijdelijk benoemd bij het dienstvak der res.-officieren voor algem dienst, tot res.-kapitein de res.-le-luit. J W van Hezel, van het 22ste reg inf.; zijn met ingang van 1 April benoemd bij de Kon. Marinereserve tot luit.- tér zee 3e kl voor spec, diensten H. Asch moneit, W. de Jong, J van Dijk J Marga dant, J. G. Smit; zijn benoemd tot res.-oft van gez 2e kl. de dpi. vaandrigs van het depót ge- neesk. troepen W. D. Huigen, F. S M Ypma, P. K. de Haas en A. C. Taverne allen arts. op rood. De agenten wilden zich ter linkerzijde van de file opstellen, doch bij deze manoeuvre slipte de motor, tengevolge van op het wegdek liggend zand en sloeg over den kop Beide agenten, t.w. de 32-jarige H. B. E. en de 29-jarige C. J S„ werden tegen den grond geslingerd. Van alle kanten schoten menschen toe om hulp te bieden. Gelukkig bleek, dat het tweetal er nog betrekkelijk goed was afgekomen. Zij bleken schaafwonden aan het hoofd te hebben bekomen. De geneeskundige dienst bracht hen een was binnengebracht bij de firma Meddens, de ander bij Voss naar het ziekenhuis aan den Zuidwal. Na verbonden te zijn konden zij naar huis gaan. Het gebeurde wekte op den drukken Hofweg groote consternatie. Het mag een wonder heeten, dat zich geen com plicaties bij het zoo intensieve ver keer, voordeden. IGep. vice-admiraal Ferwerda door H.M. I de Koningin in audiëntie ontvangen. De gepens. vice-admiraal H. Ferwerda 'A afgetreden commandant-zeemacht in Nederlandsch-Indië is gistermiddag door I H M. de Koningin in audiëntie ontvan- «en. Heden vertrok om 12.50 uur per vliegtuig van Schiphol dr. N. van Gilse van der Pais, via Stockholm naar Hel sinki. Dr. van Gilse van der Pais heeft zien welwillend en belangeloos bereid ver klaard om zich in verbinding te stellen met de Finsche regeering. teneinde in opdracht van het comité hulp aan Fin land „voor 41 jaren” de wenschen van de regeering te mogen vernemen ten opzichte van te verleenen hulp. Herhaaldelijk miste de eigenaar van een aan de v Kinsbergenstraat geves tigde goudsmidswerkplaats kleine be dragen aan geld. De verdenking viel op een 15-jarigen jongen, woonachtig aan de Hemsterhuisstraat, dien hij in dienst had. Hij besloot dan ook den jongen te ontslaan. Ongeveer tien dagen later meldde zich bij den goudsmid een klant, een dame uit Marlot, die een broche ter waarde van ƒ300 kwam terughalen, welke de juwelier voor haar zou om zetten. De diamanten-broche bleek echter onvindbaar. Aanvankelijk toen de goudsmid den jongen ontsloeg, had hij het hierbij gelaten, en geen aangif te gedaan bij de politie, waar toch de vermiste bedragen niet bijzonder groot waren, doch nu hij een dergelijk kost baar stuk miste, en aannam, dat de jongen ook wel eens debet kon zijn aan het verdwijnen van de broche, welke bij den juwelier was afgegeven op het oogenblik, dat hij den knaap nog in dienst had, kende hij de politie in het geval en vestigde de aandacht op den jongen. Deze werd aangehouden en bekende aldra de broche te hebben gestolen. Hij had het sieraad verkocht aan den 68-jarigen horlogemaker J. C. V. van den Loosduinscheweg en er van dezen het luttele bedrag van slechts 4 voor gekregen. Ook zeide hij aan V. te heb ben verkocht een aantal briljantjes met eën totale waarde van eveneens 300. waarvoor deze hem 6 uitbetaal de. Aan contanten- had de jongen in totaal f 9.50 gestolen. De horlogemaker zal zich hebben te verantwoorden wegens helinghij wordt morgen overgebracht naar het Huis van Bewaring. De jongen is voorloopig ter beschikking van zijn ouders gesteld. snellere methode van van het Westland uit Daartoe zijn met ingang van gisteren brievenbusjes aangebracht aan de W S.M.-bussen, welke den dienst NaaldwijkMaassluisDelft onderhou den Dergelijke busjes komen ook op de lijn DelftVeenweg en op de lijn VeenwegLeiden, doch voor het West land doen deze minder ter zake. de „Vega”, een klein oud vrachtscheep je. Daar werden vier verpleegsters in één hut ondergebracht, waarvan twee op den grond en in den „salon” sliepen drie doktoren, de administrateur en de chauffeur! De „Vega” 500 ton groot on geveer, had maar één waschkom voor 9 passagiers! Geen wonder, dat enkele doktoren zich met sneeuw gingen ver- frisschen, wat een probate methode bleek. Wat overigens aan ruimte en comfort te kort kwam, heeft de kok ons trach ten te vergoeden door zijn menu. Het eten was: voortreffelijk! Een uitgebreide Zweedsche hors d’oeuvre, een heilbot schotel en daarna nog kalfsoesters, waarvan de meesten al geen gebruik meer maakten. „De overtocht ging dus vrij vlot in z’n werk” merken we op. Een ietwat medelijdend lachje is het antwoord: „Niet zoo haastig! Niet zoo haastig! Geduld hebben we geleerd, dat kunt u gelooven. Haast is iets, dat hier ieder verbaasd doet opkijken. We hadden wel vlot willen varen, maar het ijs sprak ook een woordje mee. Er wat geen doorkomen aan en dus moes ten we wachten op een ijsbreker. In den tusschentijd hebben we de ski’s voor den dag gehaald en o.a. over het ijs een tocht gemaakt naar het eiland Björkoklubb. Ieder zocht koortsachtig zijn spullen bij elkaar, alleen aan boord van de „Vega” werd het zoeken opge geven. Daar was ieder zoeken onmoge lijk geworden Maar op den avond van den 24sten daagde „een vloot” op! Het was de Finsche ijsbreker „Jaachern”. een reus in z’n soort, de grootste ijsbre ker van Finland aan het hoofd van vijf schepen Er werd direct getelefoneerd met marine-autoriteiten te Abo en deze gaf den kapitein van de „Jaachern”, op dracht om ons naar Finland te verge zellen. Dat gaf een heele vreugde. Na het avond-eten, zoo omstreeks 10 uur, is de ambulance dan ook juichende op bezoek gegaan bij de „Jaachern”, die in de gesprekken der Hollanders spon taan herdoopt werd in „De Bevrijder” Terwijl wij zitten te spreken komt een lid der ambulance binnen met de mededeeling, dat al zitten de passagiers van de „Aldebaran” nu wel in Helsinki, men daarom nog niet zeggen kan, dat de heele ambulance is aangekomen. De „Vega” in 't ijs „Die goeie ouwe Vega” is achterge bleven, het ijs is weer dicht gaan zitten en er komen telegrammen van boord, dat ze „vast” liggen. Er is geen door komen aan Een mededeeling die even consternatie brengt Maar slechts heel Begrafenis matroos B. v. d. Spek In de eerste dagen van Maart is het stoomschip „Grutto”, dat den dienst onderhoudt tusschen Rotterdam en Londen, behoorende aan de fa. Smith en van Ommeren te Rotterdam, ver moedelijk tengevolge van het loopen op een mijn in de nabijheid van de Schouwenbank met man en muis ver gaan. Van de achttien opvarenden is slechts een tweetal aangespoeld. Het lijk van den matroos Barth, v. d. Spek spoelde bij Callandsoog aan. Vanmid dag werd zijn stoffelijk overschot op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen ter ruste gelegd, waarbij behalve de echtgenoote en de vader van den over ledene, ook de naaste familieleden en de heer M. Haak, vertegenwoordiger van de firma Smith en van Ommeren te Rotterdam, tegenwoordig waren. Aan de geopende groeve heeft eerst de heer M. Haak het woord genomen. Met diepe ontroering aldus spr. staan wij hier aan de groeve om het stoffe lijke overschot van Barth, v. d. Spiek aan den schoot der aarde toe te ver trouwen, die op zoo’n ontzettende wijze bij het uitoefenen van zijn beroep om het leven kwam. Wij herinneren ons nog dien morgen van den 6en Maart toen ons het bericht gewerd, dat stuk ken wrakhout van het stoomschip „Grutto” te Vlissingen waren aange spoeld. Gevreesd werd dat een 18-tal mannen een ontzettenden dood waren ingegaan en deze vrees werd bewaar heid toen wij het bericht ontvingen dat kort na elkander 2 leden der beman ning door den storm der laatste dagen aan land waren aangespoeld, waarbij ook v. d. Spek behoorde. Hoewel hii nog betrekkelijk korten tijd in dienst der firma was, hebben wij toch den indruk gekregen, dat v. d. Spek een man was. waarop wij konden rekenen en die de plicht gevoelde, on danks de gevaren der zee voor zijn vrouw en kind te zorgen. De zeker heid, dat uw man thans rust in deze groeve, moge een troost voor u zijn, dat ge niet langer in het onzekere be hoeft te verkeeren. zooals zoovele an dere nabestaanden der overige slacht offers. Moge God de Almachtige u ster ken in dit zoo zware verlies, aldus be sloot spr. Hierna heeft eerst een broer van den ontslapene een kort afscheidswoord ge sproken. waarna de heer D Riet veld als zwager er op wees, dat met het vinden van het stoffelijk omhulsel van v. d. Spek een tipje van den sluier, welke over het drama van de „Grutto” hing, is opgelicht, v. d. Spek is geval len als offer van den rampzaligen oorlog. Hij was vol trots op zijn bootje, dat hoewel slechts 950 ton metende, geen gevaren kende. Van der Spek was een kerel met een nobel hart, die niet voor niets heeft geleefd. De tijden zooals in Heyermans’ „Op Hoop van Zegen”, waar Kniertje in zorgvolle omstandigheden achterblijft, zijn ge lukkig veranderd en de vrouw van dezen overledene zal, hoewel het ge mis van haar man groot is en onher stelbaar, toch geen directe zorgen be hoeven te kennen. Tenslotte dankte spr. den overledene voor alles wat hij voor zijn gezin, zijn ouden vader en familie is geweest en den vertegenwoordiger der firma Smith en van Ommeren voor diens zoo sym pathieke woorden. Onder de vele bloemstukken was een groote krans der firma Smith en van Ommeren Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde ling tusschen 12.30 en 2.30 uur: een paar damesschoenen in bruin pa pier, een boekje met huurkwitantiën ten name van G. A. Snaphaan, een soldaten muts, een nikkelen heerenarmbandhor- loge, een hondenpenning 1940 no. 7682, een bruine portemonnaie met ritssluiting inh. 2 cent, een verchroomd damesarmbandhor- loge gemerkt „Elta”. een blauwe rozen krans, een ijzeren ketting, een auto vijzel, 3 witte boorden, een benzinedop van auto, een bruine portemonnaie, een mica wind scherm voor motorrijder, een damesrijwiel gemerkt „G. W. van Swet”, een loupe, een bruin lederen damesportemonnaie inh. 1| cent en winkelbonnen, een bruin noti tieboekje, een rood-bruine damesvulpen, een verm. zilveren rozenkrans in étui, di verse sleutels, handschoenen, rijwielbelas- tingmerken en ceintuurs. Gevonden in een taxi: een paar geel lederen handschoenen. Bij de navolgende ingezetenen: een geel led. sigaretten étui, v. Neck- straat 110; een bruine tasch, inh. nacht- kleeding en toiletartikelen. Garage v. d. Graaf, Sumatrastraat 267; een boekje „Luchtbescherming”, een pakje haarkrul len, een haarkam, een nagelschaartje, een rol rood kastpapier, een lichtgr. bood- schappentasch, een paar nieuwe kousen, een zilv. ring met lila steen, diverse hand schoenen, Vroom en Dreesmann, Spui straat; een grijze kater, v. d. Slik, van Kinsbergenstraat 18 (bevr. 24 uur be halve Maandag en Donderdag); zes ledige kolenzakken, v. d. Toorn, Kenaustraat 45; een vermoedelijk gouden dameshorloge, met ingraveerde datum, Guijs, Oude Boomgaardstraat 41; een regenkap in étui, v Putten, Sinj. Semeynsweg 227; een hon denpenning no. 2997, Kooy, Spakenburg straat 160; een ring met 3 sleutels, w.o. een rouppé sleutel, Meere, Wesselsstraat 12; een bruin led. handschoen, Hazekamp, Vliegerstraat 13; een paar rolschaatsen, Mingelen, Apeldoornschelaan 270; een J.D.C. damesrijwiel, Simonis, Gabriël Met- sustraat 111; een hondenpenning 1940 no. 7265, Kriek, Fisherstraat 341; een sleu tel, Du Chatinier, Burg. Hovylaan 89 (L.); 2 katten, Dierenkliniek, Wesselsstraat 34; een gr. gevlekte ruwh. fox-terrier, van Ee, Antheunisstraat 68; 3 katten en een hond, Rossmölder, Calandplein 19; een damesrijwiel, de Vries, Burgersdijkstraat I 38; een groene autoped, Vrijmoed, Spion- 1 kopstraat 134; een „the Apollo Cycle” I damesrijwiel, v. Dijk, Schelpkade 13; een I koerduif, Heijkoop, v. d. Parrastraat 34; een leesboek „Solves” door J. W. de Boer, i Mentink, H. Zwaardecroonstraat 159; een I bruin led portemonnaie met ritssluiting I en inh., Du Tour Geerling, Abrikozen- I plein 44; een ongemerkt damesrijwiel, v. I d. Welk, Beeklaan 372; een „Witberg” damesrijwiel, frame no. f Klimopstraat 130; een doos, inh. kracht- I voer (paardenkoekjes), de Vries, L. van I Meerdervoort 898; een belastingmerk in i étui, Roebers, Kamillestraat 30; een hee- I renrijwiel „Durato” no 52015, Tromberg, I Willems, Cartesiusstraat 26; een paar dameshandschoenen, Meijer, Jac v. d. I Doesstraat 44; een bruin led portemon- I naie, inh ƒ0.71, v. d. Bos, Mandarijn- straat 7; een ring met ketting en 3 sleu- tels, Wagner, Vogelkersstraat 28; 2 bank biljetten, Dix, v. Nijenrodestraat 71 (bevr I na 6 uur); een heerenrijwiel merk „Sta- dion”, v. d. Kleijn, Sumatrastraat 4; een I zwart hondje (teef), Frescus, Herderslaan I 89; een heerenpolshorloge op bruin led. I bandje, Pronk, Schelvischstraat 13; een I padvindersstok met paars-groen koord, ge- I merkt F. v. d. C., Toet, N. Laantjes 91; een bruine heerenportemonnaie inh. /0.30|, I Canters, Burg. v. d Werfstraat 122; een I wit hondje met grijzen kop en halsband, I teef, Rossmölder, Pr. Mauritslaan 70; een I blauwe regenjas, de Niet, Stevinstraat 51: I een groene step met Mariënnebanden, K Knoester, 2e Messstraat 33; 10 honden, I 2 katten en 2 kadavers van een kat, Asyl, Nieuwe Haven 73. Een correspondent schrijft ons Daar zijn ze dan, de Hollanders, onze landgenooten, de Nederlandsche ambu lance uit het Haagje. Geen wonder, dat alles, wat hier Nederlandsch is (dat is uit den aard der zaak maar een gering aantal en alles wat voor het verre Nederland voelt (dat zijn er hier in Finland veel meer dan men in Holland wel zou denken met gespannen be langstelling de komst van de landsche ambulance afwachtte ons was dit een evenement. Voor de leden der ambulance moest het dat ook zijd, maar dat viel niet te bespeuren. Met de spreekwoordelijk geworden kalmte van ras-echte Hollanders gin gen ze hun gang en het kostte in het begin moeite om in contact te komen. Er moest, bij aankomst, natuurlijk allerlei worden gedaan, worden gecon troleerd, getelefoneerd, getelegrafeerd, in orde gebracht en ons pogen om dadelijk een gesprek te beginnen, wat overhaast en overijld wellicht, werd lachend beantwoord met een „Alleen zenuwachtig menschen hebben haast” Deze van kalmte getuigende woorden bleken zelfs een slag-zin der ambulance geworden te zijn en men begrijpt dus onmiddellijk, dat die levenswijsheid ergens aan boord was opgedaan, het geen ons later, zooals de lezer straks bemerken zal, door het verhaal zelf bevestigd werd. Maar eindelijk zaten we dan toch met eenige ambulance-leden in zij het dan ook betrekkelijke rust te zamen, in een geïmproviseerd zitje en werd het relaas van den overtocht ver teld. Er viel véél te vertellen, héél veel, want op reis doet men meer indruk ken op dan thuis en de indrukken wa ren talrijk. Aan de plezierige en vroo- lijke wijze, waarop over de reismoei- lijkheden gesproken werd, zou men anders niet zeggen, dat ze als „moei lijkheden” ondervonden en beschouwd werden. „De bootreis is een uitmun tende training geweest”, zei een der zusters lachende Ze was „grond- zuster” geweest aan boord van de „Al debaran”. d.w.z. zij behoorde tot het deel der ambulance, dat op den grond had moeten slapen, iets wat haar ove rigens niet was aan te zien. De vier doktoren en zestien verpleegsters wa ren als volgt verdeeld over de drie passagiers tweepersoonshutten van de vrachtboot Eén tweepersoonshut met drie doktoren, waarvan de jongste op den grond slieptwee tweepersoons hutten met elk drie zusters, waarvan de jongsten op den grond sliepen ver der één vierpersoonshut (bestemd voor het scheepspersoneel, dat het nu zon der hut deed), waarin 2X2 kribben boven elkaar, waar 4 zusters lagen. Dan een bergruimte boven de rrug, waar een dokter op een rustbank werd ondergebracht en dan tenslotte (de nood maakt vindingrijk) onze eet- en verblijfsalon, die na tien uur voor het „publiek” werd gesloten en waar zes verpleegsters op den grond moesten slapen. Dit alles werd ons lachend ver teld en men vertelde nog meer Die nacht aan boord, na ons vertrek uit Stockholm hebben we niet zoo heel vast kunnen slapen, niet vanwege het op den grond liggen, maar meer door dat de „Aldebaran" vrij zonderling deed tengevolge van het ijs, dat minstens een halve meter dik was. LONDEN, 2 April. (Reuter.) Lagerhuisleden waren in vrij grooten getale opgekomen voor de hervatting der werkzaamheden van het Lagerhuis na het Paaschrecès. Tijdens het vragen uur kwamen nog vele leden binnen, in afwachting van de belangrijke verkla ring, die Chamberlain zou afleggen over den oorlogstoestand. Toen de premier opstond om het woord te nemen voor zijn redevoering werd hij met gejuich begroet. Chamberlain begon met eenige woor den te wijden aan de nagedachtenis van den minister voor de scheepvaart, Gil mour, en van den Nieuw-Zeelandschen premier, Savage. Vervolgens sprekende over den oor logstoestand zeide hij: „Het Huis zal iets willen vernemen omtrent de laatste bijeenkomst van den oppersten oorlogsraad in Londen op 28 Maart. Deze bijeenkomst heeft ons de gelegenheid gegeven Paul Reynaud te verwelkomen voor de eerste maal sinds hij minister-president is geworden. Hij was echter reeds we. bekend voor ons en het algemeene publiek in dit land door zijn groot werk als minister van financiën door de rol, die hij ge- Niet herkend wegens groote hoogte. De Regeeringspersdienst meldt Gistermiddag zijn boven gedeelten 1 vreemde vliegtuigen I gesignaleerd, welke zich op zóó groote I hoogte bewogen, dat de nationaliteit I niet herkend kon worden. Verschillen- de iachtpatrouilles zijn opgestegen. Waarna de vliegtuigen ons rechtsge- bied verlieten.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17