het voor De heffingen Leeningfonds II lnstan"ne en Op de successiebelasting, benzine, koffie en suiker LUCHTVAART KUNST EN LETTEREN STATEN-GENERAAL NEDERLANDSCH-INDIE K GROOTE ILLUSIE IJSFABRIEK 180225 -X d 'i Èli l j w HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 3 APRIL 1940. EERSTE BLAD, PAGINA 3. VEREENIGINGEN IN- EN UITVOER VAN DE BUITENGEWESTEN NEDERLANDSCH KAMER ORKEST ROOMIJS VOOR ALLE DOELEINDEN HOTELS CAFÉ'S - RESTAURANTS BANKETBAKKERS THEATERS BIJEENKOMSTEN - FAMILIE - FEESTJES DE DRIE STUIVERS OPERA met Behandeling in de Tweede Kamer JEAN GABIN DITA PARLO ERICH VON STROHEIM SMIRNOFF VOOR DE 50ste MAAL ALS GEZAGVOERDER NAAR IND1E TENTOONSTELLINGEN BIJ KLEYKAMP SolistenJaap Stotijn en Han van de Ven In den Haagschen Kunstkring DE HEFFINGEN VOOR HET LEENINGFONDS 1940 DE HEER SEM DRESDEN SPREEKT OVER MUZIEK G. H. ter Reehorst: Vanuit mijn atelier” (achtergevels Lange Voorhout). EEN STILLEVEN-REFERENDUM IN HET GEMEENTEMUSEUM ■S-GRAVENHAAGSCHE 1 I I '«I V RECLAMES. RECLAMES. op De- met Een HEDENAVOND EN MORGEN VAN VRIJDAGMORGEN 10 UUR AF ..fttt thcatci Jei tjtotfie tepti.se>." De Haagsche Bond van Straat- venters(sters) geeft op Zaterdag 20 April in gebouw Arena in de Nieuwstraat een bonte-avond met apachenbal. De muziek -wordt verzorgd door The Happy Boys. RUDOLF FORSTER REINHOLD SCHUNZEL met Ivan Smirnoff, de bekende KLM.-pi loot, die gisterochtend met de „Nandoe” uit Napels.naa Ned.-Indië is vertrokken, maakt met deze Indië-reis een jubileum- vlucht. Het is namelijk voor den vijftig- sten keer, dat hij als gezagvoerder van een K.L.M.-toestel naar Batavia vliegt. Een algemeen economisch debat ware wenschelijk. De heer T e u 1 i n g s (R.K.) zeide, dat dit het eerste wetsontwerp betreffende de oorlogsfinanciering is, gaarne had hij daarover en over allerlei daarmede sa- menhangende vraagstukken met de Re- geering van gedachten gewisseld. Deze vraagstukken wórden slechts even in de gewisselde stukken aangeduid. De Re- geering houdt zich in haar memorie van antwoord slechts aan de enge probleem stelling. Zij wil, wat de verdere finan- cieele plannen betreft, liever dat de le den „buiten de keuken” blijven. We komen daardoor, helaas, niet toe aan den dieperen grond der dingen en ook niet aan de verhouding, waarin de in directe belastingen tot de directe belas tingen moeten staan. Het systeem, dat de Regeering voor stelt is de oorlogsfinanciering buiten de financiering van de gewone uitgaven te houden, doch verschillende zoogenaam de gewone kwesties hangen samen met de buitengewone omstandigheden, zoo- als de wissel- en prijzenpolitiek. Het de bat moet nu beperkt worden tot de hef fingen ten behoeve van het Leenings- fonds. Laat de Regeering echter eerder dan in het najaar de gelegenheid bieden tot een algemeen economisch debat. De heer Teulings kwam vervolgens tot het wetsontwerp, waarvan hij een tijde lijk karakter wenschelijk achtte. Hij be treurde het, dat de Regeering geen al gemeen financieel plan had. Voor de voorziening van het Leeningsfonds kwaïp in de eerste plaats in aanmerking een verhooging van de Inkomstenbelas ting, omzetbelasting en invoerrechten. WALTER GIESEKING. De vermaarde pianist Walter Gieseking, die de vorige week met zijn concerten in ons land, o.a. te Rotterdam en met het Concertgebouw-orkest onder leiding van prof. dr. Willem Mengelberg, in Amster dam en hier ter stede, wederom succes sen oogstte, zal nog een enkelen afscheids avond geven op Dinsdag 23 April a.s. in Diligentia. landschapscHjJder 74 korenveld!) e te levendigheid Fbereikt. TREKKING DER AFDEELINGEN, REGELING VAN WERKZAAM HEDEN. De Tweede Kamer is hedenmiddag van het Paaschrecès teruggekeerd. Zij hervatte haar werkzaamheden met het trekken der afdeelingen, waarvoor de voorzitters en ondervoorzitters daarna in de afdeelingen werden gekozen. Hiertoe werd de vergadering eenigen tijd geschorscht. Na 25 minuten werd de vergadering heropend. Bij de regeling van werk zaamheden werd besloten hedenmid dag een aanvang te maken met het wetsontwerp tot aanwijzing van hef fingen ten behoeve van het Leening fonds. Het wetsontwerp tot heffing van een winstbelasting zal niet eerder dan a.s. Dinsdag in behandeling komen. A.S. Vrijdag zal de wijziging van de Begrafeniswet in de afdeelingen wor den enderzocht. De zienswijze der N. S. B. De heer de Marchant et d’An- s e m b o u r g (N.S.B J critiseerde het „denken in geld”, verbonden aan de ka pitalistische productiewijze, en het ont breken van een toelichting van de toe komstige financieele plannen der Regee ring. De Kamer heeft het recht, nu reeds een algemeen plan te kennen. Verschil lende heffingen zijn los van elkaar aan- gekondigd. Hoe kan de Kamer die be- oordeelen, als er geen algemeen plan is. Het getuigenis van de groote liberale economen, die artikelen als suiker en koffie bij uitstek geschikt achten als be- lastingobject, heeft voor de nat.-socialis- ten niet veel te beduiden. Een sociaal meer gerechtvaardigde belasting is een verhooging van de winstbelasting van 10 tot 25 pCt. en een zwaardere belasting van de oude reserves der naamlooze vennootschappen. Amendementen zullen niets veranderen aan het feit, dat de minst draagkrachtigen toch zwaar zijn belast. De Regeering leert blijkbaar haar eigen rapporten over nood en werkloos heid niet. Bijzonder onbillijk is, dat de duurste en de goedkoopste koffie even zwaar worden belast. Met verzwaring van de benzinebelas- ting gaat de Regeering voorts verder op den weg om het motorverkeer ten behoeve van de spoorwegen te druk ken. De heer d’Ansenbourg eindigde met te verklaren, dat zijn fractie tegen het wetsontwerp is. Bedenkingen van liberale zijde tegen de suikerhef- fing. De heer B ierem a (Lib.) zeide dat het hem aangenaam zou zijn geweest als de Regeering iets van haar keuken geheimen had onthuld, omdat het voor stel thans een incidenteel karakter draagt. Den minister kon toegegeven worden, „DE KUS OP HET PERRON” Het Nederlandsch Tooneel, directeur Cor van der Lugt Melsert, zal op mor gen 4 April wegens het groote succes bij de eerste opvoering, in den Koninklijken Schouwburg nogmaals een opvoering geven van „De kus op het perron”, blijspel in drie bedrijven, naar het Italiaansch door Alessandro de Stefa- ni. Regie: Cor van der Lugt Melsert. Medewerkenden: Mien Duymaer van Twist, Myra Ward, Hélène Berthé, Jenny van Maerlant, Louis de Bree, Guus Os ter, Johan Schmitz, Han König e.a. Over de maand Februari. BATAVIA, 3 April. (Aneta.) De in voer van de Buitengewesten bedroeg over Februari 63.000 tons ter waarde van 13.900.000 tegenover in Februari van het vorige jaar 76.600 tons ter waarde van 10.400.000. Over de maanden Januari/Februari 1940 bedroeg de invoer 129.600 tons ter waarde van 29.900.000 tegenover in de overeenkomstige periode van 1939 129.100 tons ter waarde van 18.500.000. De uitvoer. De uitvoer van de Buitengewesten be droeg over Februari 790.500 tons ter waarde van 51.600.000 tegenover in Fe bruari 1939 727.500 tons ter waarde van 35.500.000. Over de maanden Januari/ Februari 1940 bedoeg die uitvoer 1.492.700 tons ter waarde van 106.900.000 tegenover in hetzelfde tijd vak van 1939 1.452.600 tons ter waarde van 78.700.000. De cyclus lezingen over „Het dienend karakter van de Kunst”, welke de Haag- sche Kunstkring op zijn programma voor dezen winter bad gesteld, en waaraan reeds vele kunstenaars, door het uiteen zetten van persoonlijke visie, hebben me degewerkt, werd gisteravond voortgezet met een voordracht over de toonkunst, die de heer Sem Dresden, directeur van het Koninklijk Conservatorium voor Mu ziek, heeft gegeven. Dat de muziek door het schenken van een middel tot uiten voor enkeling en gemeenschap, door haar verrijkenden in vloed op den geest of het brengen van lou ter vermaak, in welken vorm dan ook een dienenden rol vervult, ondanks het feit, dat de kunstenaar zich misschien slechts ten deele bewust is geweest van de taak van zijn werk en de schepping buiten iederen moreelen drang om heeft doen ontstaan, zal wel door niemand wor den ontkend. De bekende componist Sem Dresden had ons dus stellig een lezing van populair karakter over het onder werp kunnen geven, met het uitbrengen had ik allerinteressantste ervaringen. Er waren voorkeuren voor Hyncke’s Tuin van den Dichter van zéér oude, voorkeuren voor Fernhout van zéér jonge bezoekers; Sluiters is in vele leeftijden favoriet; Coba Ritsema of Nijland weer meer in één groep. Dit zijn men bedenke dat wel nog allerminst resultaten, want daarvoor is een getal van honderd biljetten veel te klein. Het is mij er thans alléén om te doen om aan het experiment bekendheid te geven en daardoor de bezoekers erop opmerkzaam te maken, dat men, door zijn biljet niet alleen aan te nemen, maar ook in te vullen, ons in staat stelt tot het sa menstellen van een overzicht der voorkeu ren, dat inderdaad in allerlei opzichten bij zonder belangwekkend kan zijn.. VEREENIGING VAN OUD-LEER- LINGEN VAN NIJVERHEIDS SCHOLEN (AMBACHTS SCHOLEN). De Vereeniging van oud-leerlingen van ambachtsscholen (VOLA) houdt op Vrij dag 5 April a.s. een filmavond waarop de film wordt vertoond van „Het werk der Noord- en Zuidhollandsche Redding Mij.” De heer J. G. Wittpen zal de film toelichten. De vertooning zal plaats heb ben in de benedenzaal van „Sans Souci”, Regentesselaan 317. toen, studies, *tèntoonstel- De Kamer maakte vervolgens een aanvang met het wetsontwerp: aanwij zing van heffingen ten behoeve van het Leeningfonds 1940. Deze zijn: heffing van 15 opcenten op de successiebelas ting (geschatte opbrengst: 5,5 mil- lioenj; verhooging bijzonder invoer recht op benzine van 8.60 tot 10.50 per 100 k.g. en van het invoerrecht op benzol van ƒ3 tot f4.50 per 100 k.g. (de pompprijs van benzine zal daar door mét Ij cent per liter stijgen; ge schatte opbrengst 7.600.000); heffing van 10 pCt. naar de waarde op den invoer van natuurlijke koffie, van 17 per 100 k.g. op ingevoerde ongebrande koffie in de hoornschil en van 20 per 100 k.g. op andere ongebrande koffie, terwijl voorts nog heffingen worden voorgesteld op koffie-extracten en -essences, al of niet verband houdend met het suikergehalte, en op ingevoer de koffiesurrogaten 10 pCt. naar de waarde (geschatte opbrengst 8 mil lioen); heffing van 10 opcenten op den suikeraccijns (geschatte opbrengst 5,5 milioen).' In totaal zijn voor de gewone uitgaaf van de fondsbegrooting voor 1940 ƒ18 milioen noodig. Over een vol jaar gerekend zal de opbrengst dezer extra middelen in 1941 27 milioen bedra gen, welk bedrag niet toereikend zal zijn, zoodat de minister te zijner tijd nieuwe voorstellen zal indienen, gelijk hij in de memorie van antwoord heeft medegedeeld. Vergadering op Woensdag 3 April. Geopend te 1.10 uur Voorzitter: mr. J. R. H. van S c h a i k. J. VAN JOLE. uitgebreide tentoonstelling verscheidenheid van onderwerpportret, figuur, stilleven, interieur, landschap. De drie eerstgenoemde categorieën zijn het meest vertegenwoordigd en ook het meest karakteristiek voor dezen schilder. Van Jole bevestigt daarmee zijn roep als zeer knap schilder, die groote vorderingen heeft gemaakt en meermalen een hoogte punt heeft bereikt, niet alleen in tech nisch opzicht, maar ook uit een oogpunt van coloriet, stof- en ruimte-uitdrukking en compositie. Uit van Jole’s werk spreekt niet in de eerste plaats temperament, levens- en uitingsdrang, maar toch is het in zijn bezonkenheid, vaak zelfs bedachtzaam heid, van een persoonlijk karakter. Het is, dat spreekt eigenlijk vanzelf bij een zoo uitgebreide collectie, niet altijd even geslaagd of interessant, maar het staat op een hoog gemiddeld peil, dat meer malen eerbied afdwingt. Bij portretten en figuren treffen vaak niet alleen de knap geschilderde en dik wijls expressieve koppen, maar ook de gevoelig weergegeven handen. Van Jole laat nimmer iets in het onzekerezijn kundige vormgeving is altijd vast, zooals ook zijn toch op elkaar afgestemde, vaak luidsprekende maar soms ook feeder verfijnde kleuren haar eigen waarde be houden. Wij noteerden van de portretten en figuren in het bijzonder de nos. 3 (met het mooie groengeel en bruinrood om den karakteristieken kop), 4 (pensief kopje), 10 (dame in rose tegen zacht- blauw), 11 (zittend meisje met een mooi kleurgeheel van groen, rood en grijzen), 17 (expressief meisjeskopje), 24 (fijn ge schilderde mannenkop), 39 (zelfportret van opmerkelijke compositie), 40 (mooi gevormd en geschilderd naakt), 45 (voor name kop van een ouden heer), 46, 47 (damesportretten), 62 (neger), 63 (naakt figuur in voor dezen schilder teere kleur en atmosfeer). Wij zouden hieraan nog verscheidene nummers kunnen toevoegen, doch willen hiermee volstaan. Hetzelfde geldt voor de stillevens, waar van wij noemen18 (gereedschap, in toon geschilderd), 38 (een fijn geschil derde sierlijke hand met teer bloempje), 43 (groot, kleurkrachtig stilleven), 67 en 72 (fleschjes), 68. 70, 71 (kleine stil levens, waarin materie, kleur en licht gevoelig zijn verfijnd), 69 (in blanken toon). Van Jole is zeker niet in de eerste plaats landschapscH^der al heeft hij b.v. in no. 74 (korenveld!) een bij, hem ver- rassenjte levendigheid van 'Mêht in de ruimte; Verschillende Heine houtsneden, ets, vullen ling aan. NEDERLANDSCHE CENTRALE REDDINGSBRIGADE De N.C.R.B. geeft op 6 April a.s. het jaarfeest in de groote zaal van Musica, Delftschelaan alhier. Opgevoerd zal wor den: „Vrijdag de Dertiende”, blijspel in 3 bedrijven van J. J. van der Heyden en Henk Bakker. Regie: de heer H. Nicolaas. Na afloop bal, met medewerking van „The Jolly Fellows Accordeon Band”, o. 1. v. Harry Hugo. In Diligentia. Otto Glastra van Loon had alweer een belangwekkend programma samengesteld uit niet of weinig bekende werken. Aldus is hij zijn beginsel trouw gebleven en heeft ook dit laatste concert door het Kamerorkest in dit seizoen voorzien in een leemte in ons muziekleven. Overigens zegt de op dezen avond aangeboden lijst van sinds 1930 (het jaar der oprichting van het orkest) uitgevoerde werken genoeg. De officieele vereenigingen moeten deze lijst eens ad notum (om niet te zeggen ten voorbeeld) nemen. Het concert opende met de muziek bij „Castor et Pollux” van J. Ph. Rameau. Te denken dat zulk een compositie eens als revolutionnair gegolden heeft. Wij hoorden de gewone klassieke Suite. Een doorzichtige maar vitale muziek, dadelijk al in Ouverture en Gavotte. Een bekoorlijk kleurend element vormen de fluiten menigmaal in deze Suite, waarvan geest, humor treffende factoren zijn. Ook rhythmisch is er menige interessante vondst. Innigheid openbaren deze stuk ken nu juist niet, al hooren wij ook schoon vloeiend melos. Maar een dramatisch element is hier ook voor moderne ooren nog waarneembaar, niet het minst in de Chaconne. Hoe zou een dergelijke natuur zich een eeuw later ontwikkeld hebben De weergave was gaaf, gezond van klartk en natuurlijk wat opvatting betreft. Maar J. S. Bach’s concert voor viool, hobo en strijkers is toch een innerlijk rijkere muziek. Welk een boeiende weelde al in de polyphonic van het eerste Allegro. Schoon die dialoog tusschen de solo-instru- menten met de pizzicato-begeleiding der strijkers in het Adagio. Hoe betrekkelijk eenvoudig en toch hoe fantasievol en ge spannen. Viool en hobo gingen mooi samen al had het strijkinstrument nog wat meer toon en expressie kunnen geven. Aan de beweeglijkheid der Finale kon men bij deze levensvolle en door voortref felijke samenwerking zich onderscheiden de weergave zijn vreugde beleven. Wat men blijkens het applaus dan ook gedaan heeft. Na de pauze eerst twee stukken voor strijkorkest opus 11 van Sjostakowitsj. Het Adagio-piu mosso is door harmonische vondsten en gebruik van de klankkleuren der instrumenten zeker niet zonder be koorlijkheid. Het Scherzo kan men interes sant vinden maar of er bij eerste auditie erg genoten is van deze cacophonie, valt te betwijfelen. De geen geringe eischen stellende compositie werd, naar het scheen, zeer goed gespeeld. Het eerste stuk kwam in zijn soms boeiende klankwerkingen zeer fraai tot zijn recht Een Pastorale en Rondo voor hobo met klein orkest van Baynton Power treft niet door bijzondere eigenheid of geestes vlucht maar het is mooi op den toon der hobo geschreven en klinkt aangenaam. Een fluit-obligaat, waarin Cora van Drim- melen zich onderscheidde, ontwikkelt een aantrekkelijke afwisseling ten opzichte van het timbre van het solo-instrument. Aardig dat Beckmesser-achtige thema van de beide blazers. Natuurlijk kwam de compositie met een solist als Stotijn er technisch, muzikaal en qua klank uitmun tend uit. Aan applaus geen gebrek waarin de solist de fluitiste terecht liet deelen. Met de wellicht wat lange maar wel-' dadig-natuurlijk vloeiende Suite voor strijkers van Janacek werd den avond besloten. Het adagio is met recht, wat men noemt, een streeling voor het gemoed. De voortreffelijke weergave vond enthou siasten bijval terwijl aan van Loon boven dien met bloemen hulde werd gebracht Bij de voorgestelde heffingen komt de verhouding tusschen directe en indirecte belastingen in het bijzonder op den voorgrond, vooral als men denkt aan de dekking van het gewone begrootingste- kort (ad 50 millioen). Verhoogde suikeraccijns terugnemen. En dan zijn we er nóg niet. Laat de Regeering daarom den verhoogden sui keraccijns terugnemen, welke het meest drukt op de gezinnen met de kleine inkomens, omdat er toch al verschillen de prijsstijgingen zijn. Beter ware het een of ander weelde-artikel bij de om zetbelasting zwaarder te belasten. Bezwaar tegen nieuwe hef fingen op suiker en koffie. De heer van Gelderen (S.D. A.P.) achtte het brengen van offers noodzakelijk en had ook gaarne een breeder debat gehad. De Regeering geeft echter de voorkeur aan een be perkte discussie, hoewel het wensche lijk is wat meer omtrent haar plannen te weten. De groepen met de minste draagkracht moeten zoo lang mogelijK worden gespaard. Het heffen van ge- bruiksbelastingen werkt het eerst lang door op de prijzen, terwijl het juist zaak is de prijzen te stabiliseeren. De prijsstijging is reeds een oorlogs last. Hiermede wordt in het wetsont werp, terzake van de koffie en de suiker geen rekening gehoudqp. De suiker vooral is een belangrijk volks- voedsel gewordenze wordt hier al buitengewoon zwaar belast. Komt nu deze nieuwe heffing erbij dan kost de suiker 33,75 per 100 k.g., terwijl ze in den groothandel 6 per 100 k.g. kost- De koffie is een belangrijke volks drank de heffing zal door het mee- rendeel der gezinnen met inkomens beneden de 1400 gulden worden taald. Laat de minister den tijd krijgen om naar andere heffingen om te zien, bijv, in het najaar. Het is evenzeer ge- wenscht aan het wetsontwerp een tij delijk karakter te geven. De heer van Gelderen wees op door hem ingediende amendementen. Hij was er voorstander van om, zoo ’t mogelijk is, de mobili- satiekosten in minder dan 15 jaar te dekken, gelijk de opzet van het Lee ningfonds is. Hij meende, dat thans over een heffing-in-eens ook anders gedacht ?al worden dan vroeger tegen de winstbelasting waren aanvankelijk ook overwegende bezwaren, welke de indiening van een wetsontwerp tegen hielden. Voorts zij een verhooging van de couponbelasting van 2 op 5 pCt. aanbevolen. Laat de minister de ge- bruiksbelastingen op koffie en suiker door andere vervangen. dat de keuze der middelen uiterst be perkt is. Het is moeilijk aan te geven hoe nieuwe middelen gevonden kunnen worden zonder groote nadeelen te schep pen. Tegen elk der voorgestelde heffin gen ware het gemakkelijk ernstige be zwaren aan te voeren. Te betreuren is dat de suiker zwaarder en ook de koffie getroffen zal worden. Ook het motor verkeer wordt opnieuw belast, terwijl het reeds 70 millioen opbrengt Maar wie geen betere middelen weet, mag de voorgestelde niet afwijzen, om dat ons hoogste belang, de bewaring van onze onafhankelijkheid op het spel staat. De heer Bierema zou asm het wetsontwerp medewerken, doch maak te een voorbehoud ten aanzien van de heffing op suiker. Het wetsontwerp is noodig. De heer Rutgers van Rozen burg (C.H.) hoopte, dat de minister zou ingaan op het verzoek van den heer Teulings om een breeder debat mogelijk te maken, waarbij ook de verhouding van directe en indirecte belastingen ter sprake zou kunnen komen. Hij beval een belasting van Nederlanders in het buitenland in de aandacht van den mi nister aan. Hij zou zich niet tegen de voorgestelde heffingen verzetten. Deze zijn nog slechts een schuchter begin van wat ons nog te wachten staat. De minister zal nog veel noodig heb ben. Hij zal ongetwijfeld de gedane sug gesties in overweging nemen. Men zal overigens dezen minister niet behoeven aan te sporen om nieuwe belastingbron nen aan te boren; de winstbelasting is er een bewijs van. Laten we de volgorde, waarin een en ander gebeuren moet, liever aan den minister overlaten, doch deze gunne aan de Kamer een kijkje in de keuken. Een heffing ineens moeten we uitstellen tot we de balans van dezen tijd kunnen overzien. Steun van mr. de Wilde. De heer de Wilde (A.R.) zeide zich over het algemeen met de metho de der Regeering om te voorzien in de noodige financiën te kunnen vereeni- gen. De uitgaven van de mobilisatie zijn zeker exorbitant en gaan zeker de 600 millioen per jaar te boven. De kapitaal-uitgaven voor het Lee ningfonds zullen in 1940 zeker met 500 millioen stijgen. Alleen voor dit fonds zal in 1940 een annuïteit van 63 millioen noodig zijn. Men heeft den minister een nadere toelichting van zijn plannen ge vraagd. Deze zeide: de leden mogen aanzitten aan den disch, maar mogen niet in de keuken komen. De weigering van den minister berust op strategie. Een veldheer, die zijn^plan- nen niet openbaart, staat echter tegen over den vijand, maar de minister tegenover vrienden. Het zou gewenscht zijn, dat de minister eenig inzicht geeft, om te laten zien, welke richting we uit gaan. Er moet in 1940 voor 77 millioen aan nieuwe heffingen worden gevonden. In verband met de hooge lasten, welke op de bevolking komen te rusten, is een nadere mededeeling van belang. In elk geval weet men dit: de Regeering streeft naar evenwicht in de begroeting. Dit is van het hoogste belang. De Regeering zegt toe, in het najaar met concrete plannen daarvoor te zullen komen. Daarom kan men genoegen ne men met het uitstel van inlichtingen. De Regeering zal het wachten tot het strikt noodzakelijke beperken. De heer de Wilde zal de Regeering gaarne bij haar taak steunen. Leenen is echter onvermijdelijk, zelfs voor economisch niet-productieve uit gaven. Doch dit moet tot het uiterste worden beperkt. Het verband tusschen staats- en volkshuishouding is zeer nauw. Daarom is het ook noodig, dat zoo min mogelijk voor de gewone uitgaven wordt geleend. Het begrip volkshuis houding is echter vaag, staatshuishou ding is een zelfstandig geheel, welks inkomsten en uitgaven kunnen worden nagerekend. (De vergadering duurt voort.) NIEUW WERK VAN GREGOIRE LECLOS BIJ DE VEREENIGDE HAAGSCHE SPELERS De Vereenigde Haagsche Spelers (dir. Pierre Balledux) hebben het alleen opvoe- ringsrecht verkregen van „Bibi” en „De l’or sous la cendre” door Grégoire Leclos, schrijfster van „De notre dame van de sloppen”. „Bibi” is een vervolg op dit stuk. Voorts is aan het repertoire toegevoegd een Vlaamsch blijspel „Verliefd en ja- loersch”, door Jos. van Ekeren, waarvan sedert de première, die half Maart werd gegeven, op uitnoodiging reeds 20 voor stellingen werden gespeeld. Dr. H. E. van Gelder schrijft ons: Op de persconferentie vóór de opening onzer groote „Stilleven-Tentoonstelling” rees de gedachte of,het niet mogelijk zou zijn op een of andere manier te weten te komen hoe de bezoekers reageeren op het geen hun geboden wordt. Het peil van het gebodene is zoo hoog, dat een proef ge rust kan worden gewaagd. Ik heb deze gedachte uitgewerkt; elke bezoeker krijgt een biljet met het vrien delijk verzoek de vijf werken van zijn voorkeur aan te geven. Doordat leeftijd en beroep tevens worden opgegeven krijgen wij waarschijnlijk interessant en bruikbaar materiaal. Reeds Zondagmiddag bij het zeer drukke bezoek was menigeen aan het bepalen der keuze en al kregen wij slechts van 1/3 der bezoekers het biljet terug, toch blijkt deze proef al bijzonder nuttig. Ik noteer als eerste winst, dat vele bezoe kers beginnen met zich duidelijker reken schap te geven van wat zij zien, dan zij anders misschien zouden doen. Maar reeds van een persoonlijke visie omtrent den aard van de dienende functie der toon kunst. Doch aangezien sinds de oudste tijden de grootste genieën der mensch- heid zich reeds met deze vraag heb ben bezig gehouden en hun antwoorden daarop in voor ons bewaard gebleven ge schriften hebben neergelegd, heeft spre ker zijn eigen opvattingen niet meer aan de vele uitspraken toegevoegd. Met bui tengewone toewijding en zorg bleek de heer Sem Dresden citaten van toondich ters, philosophen, theologen, letterkundi gen, herscheppende kunstenaars en man nen der wetenschap te hebben bijeenge bracht. Grepen uit brieven en geschriften van Mozart, Beethoven, d’Indy, Saint- Saëns, Diepenbrock, Heine en vele groote intellectueelen uit den loop der eeuwen werden ons daarmede op dezen avond voorgelegd. De conciëntieuze wijze, waarop de heer Sem Dresden dit al bleek te hebben ver zameld en gerangschikt, heeft ons een voordracht geschonken van buitengewone waarde, niet alleen door den bijzonderen, eigenaardigen inhoud, uit musicologisch standpunt beschouwd, doch tevens door de uitgebreidheid van de stof tot over denken, die ons werd ontsloten. Ieder in dividu zal namelijk, ondanks invloeden van zijn omgeving, een eigen, in meer of mindere mate afgeronde en volledige we reld van gedachten en opvattingen zijn volkomen persoonlijk geestelijk bezit kunnen noemen. De uitspraken over het mysterie der muziek van zooveel, naar temperament en aanleg verschillende genieën, in den vorm van een lezing ont vangen, hebben ons een denkbaar ideale belichting en de meest interessante objec tieve beschouwing over de behandelde vragen gegeven. De heer Wegerif, voorzitter van den Haagschen Kunstkring, die den avond met een kort woord had geopend, sprak aan het einde daarvan zijn dank uit tegen over den heer Sem Dresden voor de ge houden voordracht. Van de gelegenheid tot het wisselen van gedachten werd door eenigen, der helaas weinige aanwezigen gebruik gemaakt om met den spreker over eenige punten tot volledige overeenstem ming te geraken. O. H. ter Reehorst. Stadsgezicht, landschap, zeegezicht, bloemen, stillevens, figuur veelzijdig heid van onderwerp dus ook hier. Ook in zijn uitdrukkingswijze is deze schilder niet eenzijdig. Hij is uitgesproken colo rist, maar welk een afstand tusschen het uitbundige, lichtuitstralende coloriet van vele bloemstukken en den stemmigen, soms zelfs bijna somberen toon van som mige zee- en stadsgezichten. Toch zijn de bloemen geenszins enkel rijke kleur en lichtzij zijn ook „bloem”, met het eigen karakter en de eigen ma terie, Soms van een voornaamheid, welke zich in kleur en compositie weerspiegelt Wij noteerden de nos. 17, 18, 21 (in blan ken toon), 22, 23, 24, 25 (voornaam ge houden pastel van witte lelies), 26 (aar dig kleureffect), 28, 29, 30, 31. Van de beide stillevens is 33 (met fruit) het meest te waardeeren door de sterke kleur. Het figuurstuk (32, De blauwe Ki mono) is tegenover het andere werk vrij zwak. Zeer goed werk vindt men echter bij de stadsgezichten en landschappende blanke wintersche achtergevel- en tuin- tjescompositie „Van uit mijn atelier” (achtergevels van Lange-Voorhouthuizen), het forsche sneeuwlandschap van den Pompstationsweg, met het scherpe wit tegen den donkeren hemel (16), het sterke zon- en schaduweffect op de Laan van Meerdervoort, het stemmige Parij- sche plein met de brandende lantaarns in den scherner (3), het regeneffect van no. 6, het tonige landschap met huizen van no. 7, het sterk-kleurige en stemmige avondlijke duinlandschap (13). Stemming vooral hebben de imposante zeegezichten. Herinneren wij ons een vorige tentoon stelling van ter Reehorst, dan meenen wij te mogen zeggen, dat hij, hard en ernstig werkend, verheugenden vooruitgang en steeds meer rijping toont. Oude teekeningen. Wie Kleykamp bezoekt verzuime behalve de beide hierboven besproken tentoonstellingen ook die van oude teekeningen en etsen uit de 16e en 17e eeuw niet. Er is daar veel interessants te zien.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3