Ijstaarten
KUNST EN LETTEREN
STUDEBAKER
Champion
n STUDEBAKER
FILM EN BIOSCOOP
IJSFABRIEK 180225
PAGINA 2.
TTAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 6 APRIL 1940. VIERDE BLAD,
THEO VAN DER PAS
Scheveningsche klanken
DANSAVOND
ILSE MEUDTNER
Aan den vlengelHelga Schone
TENTOONSTELLING LOE DAHL
HUGO VAN DALEN OVER
ITALIAANSCHE COMPONISTEN
Gids voor concerten, Opera en
Danskunst.
4 DEURS SEDAN
F 2860.—
6 cyl. 2,5 liter motor van 78 pk
Benzineverbruik 1 op 8
Gewicht slechts 1100 kg., dus
Lage Wegenbelasting
Imp N.V. Intern. Automobiel Ml).
Amsterdam Den Haag Rotterdam
ROOMIJS VOOR
ALLE DOELEINDEN
HOTELS - CAFÉS
- RESTAURANTS
BANKETBAKKERS -
THEATERS
BIJEENKOMSTEN -
FAMILIE - FEESTJES
Piano-avond in Diligentia
Natunrbeschermingsbeschikking
Nationaal Fonds voor bijzondere
nooden
’S-GRAVENHAAGSCHE
RECLAMES.
F
CXXIX.
voor
maas,
waer
Overzicht voor de komende week.
leidde, laten deelen.
in
KEES DE KLINKER
4
De uitvoer van groenten naar
Duitschland.
In het Gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen.
dere persbureaux zullen eerlang
deze samenwerking toetreden.
het
en
be-
In gien geval mag ik onvermeld
'aete. dat ik van de week 'n erg gezel
lige brief kreeg van ’n bekende Sche-
velinger. die ’t met 'n aare bewering
van de „Klanke” wèl volkome-n-iens
was. Dat ging dan weer daèrover, dat
aan
aan
zou
ge-
ROMÉO DUMOULIN.
In de kunstzalen van Gebr. Koch. Hoog
straat 7, alhier, wordt van 10 April tot 4
Mei een tentoonstelling gehouden van wer
ken van den Belgischen kunstschilder Ro
meo Dumoulin.
gevaerlik
’t
DUS 'N WAGEN VAN STANDING
Ir. C. O. M. Vrins t
Te Amsterdam is op 60-jarigen leef
tijd overleden ir C. O M. Vrins. vroe
ger een bekende figuur in suikerkringen
en mede-oprichter van het bekende
voormalige ingenieursbureau Vrins en
Co- tc Soerabaja.
Krasnapolsky bestaat vijf en zeventig
jaar.
Zaterdag 13 April bestaa< het hotel-,
café- en restaurantbedrijf „Krasna
polsky” te Amsterdam 75 jaar. „Kras”
is niet alleen bij de Amsterdammers,
maar bij vele Nederlanders zeer be
kend. De wintertuin van Kras was in
het begin van deze eeuw een attractie,
naar welken men van heinde en ver
kwam kijken.
Vele congressen worden tegenwoor
dig in „Kras” gehouden en ook de
wekelijksche groote filmbeurs vindt er
plaats.
Op Zaterdag 20 April a.s. zullen di
rectie en commissarissen recipieeren.
Dreigend conflict in de metaal
nijverheid
De katholieke, algemeene en christe
lijke metaalbewerkersbonden hebben
sinds begin Februari met de katholieke
vereeniging van werkgevers in de me
taalnijverheid onderhandeld over de
toepassing van een duurtetoeslag.
Tot heden is hierover geen overeen
stemming bereikt. De samenwerkende
metaalbewerkersbonden hebben thans
ter verkrijging van 10 duurtetdéslag
bij de volgende leden van genoemde
Werkgeversorganisatie een ultimatum
gesteld, dat Zaterdag 13 April afloopt
Auping, N.V. eerste Nederlandsche
fabriek van stalen gezondheidsmatras-
sen te Deventer, ijzergieterij en haar-
denfabriek H. C. Beckers te Bergen op
Zoom, Bodewes. N.V. scheepswerven te
Millingen, anker- en kettingfabriek te
Schiedam. Cosijn. N.V. ijzer- en me-
taalgieterij te Breda. Daalderop, N.V.
Kon. metaalwarenfabriek te Tiel. Et
na. N.V. ijzergieterij en emailleerfa-
brieken te Breda. Everts en v. d. Wey
den, schroefbouten, moeren etc. te Hel
mond. Lemafa, N.V. ledikanten- en ma-
trassenfabriek alhier. H. van Thiel,
N.V. schroefboutenfabriek te Helmond,
P. van Thiel en zonen, fabriek van
klinknagels, etc. te Beek en Donk, N.V.
van Thiel’s draadindustrie te Beek en
donk, Frans "Smulders. N.V. Utr. ma
chinefabriek te Utrecht, Rogier, Ne-
rinex, Richter, N.V. machinefabriek te
Bergen op Zoom.
’«-GRAVENHAGE
Koordeinde 50
Amsterdam - Leidschestraat 14
Rotterdam - Coolsingel 57 c
Vraag onze brochure No.6. Gratis I
Roomijs in chocolade ƒ1.- per stuk.
'S-GRAVENHAAGSCHE IJSFABR.
(bacteriologische contr.)
TELEF. 180225 - OOK ZONDAGS
1 Juni opening der nieuwe beurs te
Rotterdam
De beurshal in de nieuwe Beurs aan
den Coolsingel te Rotterdam zal 1 Juni
a.s. in gebruik worden genomen. Er
zullen geen feestelijkheden aan deze
operttg zijn verbonden.
Op 5 Mei a.s. zal de schutting rond
om het gebouw verdwijnen. Het zal
nog wel eenigen tijd duren voor het
geheele gebouw gereed is. Zoo zal de
concertzaal niet voor het volgende sei
zoen in gebruik kunnen worden geno
men en ook het groote café-restaurant
is voorloopig nog niet klaar.
Zondag 7 April in Diligentia een
Sonaten-matinée door twee der
beste Nederlandsche instrumentalis
ten, den pianist Willem Andriessen
en den cellist Max Orobio de Castrc
VAN DEVENTER’S KUNSTHANDEL
Loé Dahl is eigenlijk tooneel-decorateu»
en zijn werk getuigt er van. Niet alleen
het vlotte ontwerpje voor de operette Bel-
Ami bij Fritz Hirsch. maar ook de stil
levens, vaardig in gouache-techniek ge
schilderd. goed van teekening en frisch
en harmonisch van kleur, dikwijls aardig
van compositie: een vlot geteekende en
geschilderde heerenhoed met handschoe
nen enz.: een verzameling fleschjes, een
kleurig Javaansch masker, hyacinthen in
een stilleven van grijzen toon, een groene
flesch met appel en citroenen, een kope
ren kan met groenen bokaal en kleurig
fruit, een flesch en kruik met tulp, een
tinnen vaas en groene schaal met citroen,
appelen enz.
Meermalen is de schilder in dit eenvou
dige en eerlijke werk ook in de stofuit
drukking geslaagd.
RUSSISCH GEMENGD KOOR.
Op zijn laatste concert in dit seizoen zal
het Russische Gemengd Koor, onder lei
ding van I. P. Litwintseff, de werken van
Russische componisten: A. Archangelsky,
D. Bortnjansky, Muzitsjeskoe, P. Strokin,
G. Dawidowsky e. a. ten gehoore brengen.
De solisten zijn er: mej. M. Tschernova,
sopraan, de heeren W. Lensky en J. Nisin*
koff, tenoren, J. Gromoff en N. Loekanin,
bassen.
De bekende pianist, de heer Chris Veelo,
zal zijn medewerking verleenen en wer*
ken van Russische meesters: H. Pachulsky,
R Glière, F. Blumenfeld en S. Rachmani
noff spelen.
Na de pauze zullen er door het in natio
naal costuum gekleed ensemble uitsluitend
Russische volksliederen worden voorgedra
gen. Het concert is vastgesteld op Donder
dag 11 April a.s. te 8.15 uur, in de zaal
Diligentia.
BALL HET EILAND DER DEMONEN.
Om de groote belangstelling, die steeds
wordt getoond voor de fraaie en boeiende
film ..Bali. het Eiland der Demonen” zal
de Cinematografische Volksuniversiteit
morgen Zondag 7 dezer, deze moderne ge- 1
luidsfilm nogmaals, en wel voor de zeven-
de week, vertoonen: in het Studio-theater,
Kettingstraat alhier, aanvangende des mor- I
gens te twaalf uur
Woensdag 10 April in het Gebouw
een Volksconcert door het Residen-
tie-orkest, onder Schuurman, met
medewerking van den zanger Wil
lem Ravelli. Uitgevoerd worden de
Symphonic in D mineur van Franck
en eenige Wagner-fragmenten
In het Gemeentemuseum het Haag-
sche Kamer Opera Ensemble onder
Theo Koning met werken van Paër
en Dalayrac ,,Le maitre de chapelle”
en Maison 5 vendre". jn Dili
gentia een volkszangavond.
Donderdag 11 April treedt in Di
ligentia het Russisch Gemengd Koor
onder Litwintseff voer de laatste
maal in dit seizoen Op. Chris Veelt
zal piano-composities voordragen
Zaterdag 13 April in het Gebouw
het Concertgebouw-orkest onder
Mengelberg met werken van Weber
en Beethoven. Met Zoltan Szekel>
als solist het Vioolconcert van Bar
tok.
Het Tweede-Kamerlid Dieters, had
onlangs aan den minister van Economi
sche Zaken schriftelijk gevraagd of het
juist is, dat in het loopende seizoen
niet meer groenten naar Duitschland
zullen mogen worden uitgevoerd dan
een gemiddelde van de gedurende de
laatste jaren uitgevoerde hoeveelheden
of bedragen, en zoo ja, aan welke oor
zaak dat is toe te schrijven.
De minister heeft op deze vraag ge
antwoord, dat deze veronderstelling
niet juist is de uitvoer van groenten
naar Duitschland is in hoofdzaak af
hankelijk van den stand der Neder-
landsch-Duitsche clearing.
Op de andere vragen antwoordt de
minister, dat hij zich rekenschap geeft
van den toestand van den tuinbouw
hij moet er evenwel op wijzen, dat ex-
portmoeilijkheden naar Engeland niet
steeds gecompenseerd kunnen worden
door vermeerderden uitvoer naar an
dere landen, al wordt uiteraard in deze
richting gestreefd
De ontvangsten over Maart.
Het bestuur van het Nationaal Fonds
voor Bijzondere Nooden deelt mede,
dat de ontvangsten over Maart 1940
22.897,25 hebben bedragen, zijnde
Maandagavond a.s. luisterwedstrijd
over beide zenders.
Steeds meer wordt aan het Natio
nale Fonds voor Bijzondere Nooden
hulp gevraagd voor stille armen en
kleine neringdoenden. Soms zijn zeer
bittere nooden te lenigen en om hier
toe in staat te zijn, heeft het fonds,
waarvan H.M. de Koningin bescherm
vrouwe en H.K.H. Prinses Juliana
eere-vooraitster is, het plan opgevat
een radio-luisterprijsvraag uit te
schrijven. De omroepvereenigingen,
welke Maandagavond a.s. het alge
meen programma verzorgen, n.l. de
N.C.R.V. en de V.A.R.A., hebben zich
bereid verklaard, dit hoorspel „Kleu-
renparade”, van en door Koos Koen,
om kwart over negen op beide zenders
uit te zenden.k
Naar de voorzitter van het Natio
naal Fonds voor Bijzondere Nooden,
mr. A. J. A. A. baron van Heemstra,
ons mededeelde, heeft het bestuur deze
bereidwilligheid op hoogen prijs ge
steld.
De antwoorden dienen aan dit fonds
Koningskade 17. alhier, te worden ge
adresseerd en moeten uiterlijk Don
derdag 18 April binnen zijn. Zoo spoe
dig mogelijk na 23 April zal de uit
slag worden bekend gemaakt.
Mr. baron van Heemstra zal den
wedstrijd met eenige woorden inlei
den.
der
waer-
groate beper-
Conferentie van directeuren van pers
bureaux in Kopenhagen.
Op 3, 4 en 5 April is te Kopenhagen
een conferentie gehouden van de direc
teuren van persbureaux, welke behoo-
ren tot de vereenigde Europeesche
nieuwsagentschappen, t.w. de bureaux
A.N.P. (Nederland), Belga (België),
S.T.T. (Finland). M.T.I. (Hongarije).
N.T.B. (Noorwegen), Ritzau (Dene
marken) en T.T. (Zweden).
Deze bureaux werken sinds eenigen
tijd op technisch gebied samen om een
rechtstreeksche uitwisseling aan elkaar
en een rechtstreeksche verschaffing
aan andere bureaux te verzekeren van
nationale berichten, hun eigen land be
treffende. hetgeen geschiedt door mid
del van een centrum van uitzending,
hetwelk gevestigd is te Amsterdam.
Het doel van bovengenoemde confe
rentie was de vraagstukken te bespre
ken. verband houdende met de organi
satie van de ontwikkeling van dezen
gemeenschappelijken nieuwsdienst. An-
tot
Maandag 8 April in het Gebouw
een buitengewoon Volksconcert door
het Residentie-orkest onder Frits
Schuurman. Het programma ver
meldt werken van v. Anrooy,
Tschaikowsky en Dukas.
Dinsdag 9 April in Diligentia nog
een tweede concert door den ver
maarden Spaanschen pianist Eduar
do del Pueyo.
Op dit laatste concert van den cyclus
was de zaal tot de laatste plaats bezet.
Zelfs het podium was in beslag genomen.
Over de mate van belangstelling heeft y.d.
Pas dus niet te klagen gehad en Chopin
aan wien het programma gewijd was,
schijnt nog steeds troef te zijn.
Van de eerste groep waarbij de pianist
in den aanvang nog niet geheel in vorm
was. trof vooral de heerlijke As-dur Bal
lade. Dichterlijk was dan ook de voor
dracht. Van der Pas heeft zich wel steeds
meer verinnigd en in toenemende mate
zijn spel de plastiek weten te geven, welke
het in de concertzaal behoeft. Het werd
een expressieve weergave vol spanning,
waaraan een vroegere nuchterheid zake
lijkheid, ook wel genoemd) volkomen
vreemd is geworden. Hoe schoon werd
in het eerste deel der B-moll Sonate, naast
het heftige en energieke, het droomerige
getroffen. Wonderschoon heeft de* pianist
den Steinway-vleugel doen zingen. In
voorbeeldige parelende lichtheid klonk het
Molto vivace. Ook de milde ernst van het
Largo heeft de kunstenaar sterk doen ge
voelen. In al zijn schakeeringen werd het
stuk zinvol uitgebeeld. Treffend was de
inzet van het slot-Presto. Vol fantasie en
vervoering verliep de Finale zonder dat
de innerlijke beheersching in het gedrang
kwam. Schitterend ook de virtuositeit. Een
waarlijk meesterlijke vertolking, waarna
het stormachtige applaus en de bloemen
hulde ten volle op haar plaats waren.
Van der Pas waê wel buitengewoon goed
op dreef zooals na de pauze al dadelijk
weer de Fantasie-Impromptu bewees. Hoe
gaaf, klankschoon en levensvol kwam dit
stuk er uit. En hoe rhythmisch-markant en
toch sensitief het tweetal Mazurka’s in
B- en Cis-moil.
Nadrukkelijk werden pianistische en ar
tistieke hoedanigheden aan eenige Etudes
gedemonstreerd. Bij die in F-moll trof een
rubato, dat door goeden smaak voor over
drijving behoed bleef. Het spel draagt bij
al het persoonlijke, dat zich er in ontwik
keld heeft, een muzikaal natuurlijk karak
ter.
De Fantasie in F-moll besloot 't program
ma. Ook dit was ’n weergave, suggestief
door kleur en dynamiek, meesleepend door
gloed en bewogenheid, al hebben ook het
innige en teedere in hooge mate bekoord.
Het zangerige, bloeiende geluid was ook
hier een bijzondere charme.
Wederom een geestdriftige reactie van
het publiek en bloemenhulde. (Ook extra's
ontbraken niet en wat wij daarin aan gra
tie. geest, tinteling, hebben gehoord, was
alweer van de hoogste orde. Een avond
als deze stelt Theo van der Pas in de rij
der pianisten van den eersten rang.
Gisteravond heeft de bekende jeugdige
danseres Ilse Meudtner, die momenteel
een tournee door ons land maakt, een
voorstelling in het Gebouw voor Kunsten
en Wetenschappen gegeven. Het mag als
algemeen bekend geacht worden, dat de
ze begaafde kunstenares, op de Olym
piade in Amsterdam, jaren geleden het
Europeesch kampioenschap voor kunst-
springen op haar naam wist te brengen.
Dat een danseres. Tlie reeds als jong
meisje een dergelijke belangstelling voor
de sport toonde, het technisch element
om van acrobatiek maar niet te spre
ken in haar kunst zal accentueeren,
spreekt welhaast van zelf. Van bijzondere
lenigheid getuigde dan ook het dansen
van Ilse Meudtner. En toch bleek dit kun
nen, dat menig jong talent als iets bewon-
derenswaardigs, als het essentieele naar
voren zou hebben gebracht, een volkomen
dienende functie te vervullen. Het spelend
uitvoeren van bewegingen en stappen,
welke voor anderen problemen zouden
oproepen, geeft aan de levensblijde
kunst van Nse Meudtner een natuurlijk
heid, een lichtheid en gratie, welke ons
dadelijk met haar uitvoeringen vertrouwd
doen gevoelen Doch deze danseres bezit
ook groote artistieke kwaliteiten. Geest
gevoel voor humor en de gave tot pan-
dieeren kenmerken namelijk Ilse Meudt-
ner's talent in zoo'n hooge mate, dat wij
begrijpen, dat in de eerste plaats deze
innerlijke waarden om uiting hebben ge
vraagd. Een buitengewone overvloed van
persoonlijke vondsten is daarop geba
seerd. en blijkt daarin zulk een rijke bron
te hebben gevonden, dat de techniek de
schoonste dienende rol kan vervullen
om het al te verwezenlijken.
Dat het talent van Ilse Meudtner nog
zeer zal moeten rijpen is weer een tweede,
kwestie. Van bezonkenheid en ernst bleek
namelijk thans in haar dansen nog geen
oogenblik sprake te zijn. En toch uitte
zich een drang naar het hoogere, het sub-
tiel, verfijnd artistieke in de Variaties
van W. A. Mozart. Iedere graad van voor
naamheid en aristocratie, welke de mu
ziek ademt, was aan den houd der vi-
sueele herschepping echter vreemd.
Treffend was het bovendien, dat een se
rieuze uitbeelding van een Tarantella van
von Takacs minder geslaagd bleef, dan de
dadelijk volgende parodie daarop, welke
zelfs moest worden herhaald. Het gevoel
voor het volksche, kluchtige of boertig-
humoristische vormt thans nog overtui
gend de sterkste zijde van dit talent op
het gebied van den dans. Een Boerendans
naar Breughel van Wosien, welke uiting
was van deze gaven, dient in verband
daarmede als één der beste scheppingen
van den avond te worden vermeld.
Na de pauze volgden nog „In een Bo
dega”, een Suite gedanst op volksmuziek,
en karakteristieke uitbeeldingen van de
bekende figuren van den dichter-teeke-
naar Wilhelm Busch met „Die Witwe
Bolte”, „Die fromme Helene” en „Ein
Mannlein steht im Waldewaarvan
de laatstgenoemde dans, vanwege den
enormen bijval, diende te worden her
haald. Al deze nummers behoorden tot
het thans zoo in de mode zijnde
..danstooneel” van luchtig genre. Dat Ilse
Meudtner zich er echter voor hoede, door
een al te sterk nadruk leggen op realiteit,
in het banale te vervallen.
De helaas niet zeer talrijke aanwezigen
hebben de danseres herhaalde malen op
enthousiaste wijze met applaus en bloe
men gehuldigd. In de langdurgie ovatie,
welke haar ten deel viel aan het einde
van de voorstelling, heeft Ilse Meudtner
de pianiste Helga Schone, die slagvaar
dig en illustratief aan den vleugel bege*
As je der is enkelde kéire ’n arti
keltje in de krant mag zette, dan geeft
’t altèid ’n dankbaer gevoel as je merkt
datte der veul mensche geregeld goeie
nota neme van de verschillende dinge,
die je zoa al bespreekt. Dat meeleve on-
dervin ik zoa goed as daegeliks op onze
plaes zelf. Maar gerekend nae 't antal
brieve van instemming, die me non en
dan van verschillende kante van ’t land
toe-estierd worde, mag ik opmaeke, dat
er oak vorder op veul belangstelling an-
wezig is voor het wel en wee van onze
visschersplaes.
De mensche oove-n-’t daerom al
tèid nog iet met Kees de Klinker Sens
te weze. Neen, al doet Kees z’n uièterste
best, om zoa veul mogelik met de alge-
miene opinie rekening te ouwe, toch
benne der soms wel mensche, die der
weer aars over denke. En dat ken ge
rust gien kwaed oak. vooral azze ze die
aare miening onder gien stoele-n-of
banke steke en der vrij en frank voor
uiètkomme.
Zoa is-t-er ’n zekere man, die ge
regeld verdienstelikc overzichte schrèift
in ’n bekend weekblad en die over de
bewering valt van de ..Klanke” van de
leste keir. datte de straetnaeme „Ha
venkade” en ..Haringkade” teugewoor-
dig èigelik an de Visschers-aève thuiès
oare. Alles ken ik iet weergeve wat die
overzichtschrèiver al zoa anvoert. Maar
volkome ben ik ’t bèi dem iens. dat ’t
toch maar iet angaet om al de naeme te
verandere van straete enz. die 't recht
op der oorspronkelike naem in de loap
van tije verspeuld ebbe. Maar dat is
dak gienszins me bedoeling eweest.
Want dan aan ik an dat lijsje van
straetnaeme, die die opnoemt. der nog
wel enkelde toe kenne voege.
Neen, de goeie man zegt zelf let
terlik: „al zou der voor verandering van
sommige straatnamen wel wat te zeg
gen zijn op louter practische gronden”.
Wènon, dat is non juust ’t kardinaele
punt, waer ’t om gaet. Zoa-as-ik de vo
rige keir al zoa ongeveer ezèid eb: de
..Havenkade” zooke we waer de vis
schers-aève te vinne-n-is en de ..Haring
kade” waer de aèring-anvoere plaes
ebbe.
Enkeld en allien dus op praktische
gronde. En ’t praktische dervan komt
nog duièdeliker voor den dag, azze we
wete, datte der geregeld mensche van
buiète komme nae de Visschers-aève
toe. denkende daèr Havenkade of Ha
ringkade te vinne. En tot der groate
verwondering 'n èil aare kant oppe-
stierd worde.
6568,70 uit periodieke bijdragen en
16.328,55 uit losse giften.
De uitkeeringen over hetzelfde tijd
vak bedroegen 34.849.70.
De plaatselijke commissies van sa
menwerking brachten ten behoeve van
dezelfde gevallen ƒ51.731,86 bijeen,
zoodat in die maand aan aanvragers,
verdeeld over 164 gemeenten, een be
drag van ƒ86.581.56 kon worden uit
gekeerd.
Het gironummer van het fonds, ge
vestigd hier ter stede, is 272727.
De ministers van Economische Za
ken, van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen en van Sociale Zaken,
hebben een natuurbeschermingsbeschik-
king getroffen.
De onder deze ministers ressortèe-
rende diensten voeren geen cultuur
technische werken uit en verleenen bij
de totstandkoming van zoodanige wer
ken geen hulp, in welken vorm ook,
dan nadat door of vanwege de minis
ters van Economische Zaken en van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
is verklaard, dat daartegen uit
oogpunt van natuurbescherming
landschapsschoon geen bezwaar
staat.
De ministers nemen geen beslissing
alvorens hef advies der centrale com
missie hen heeft bereikt.
In de centrale commissie voor na
tuurbescherming zijn benoemd totlid
en voorzittermr. dr. E. J. Beumer,
voorzitter van de contactcommissie in
zake natuurbescherming leden J. C.
van Beek, lid van Gedeputeerde Staten
van Noord-Brabant te Deurne prof,
dr. G. A. van Poelje, secretaris-gene-
raal van het departement van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen mr.
P. G. van Tienhoven, voorz. van de
vereeniging tot behoud van natuur
monumenten in Nederland Meyer de
Vries, hoofd der afd. werkverruiming
van het departement van Sociale
Zaken lid en secretaris mr. J. A. M.
Pott, referendaris, hoofd van de zesde
afd. van de directie van den landbouw.
Alleen een Gaine
van J. Roussel, ge
maakt op Uw fi
guur, modelleert Uw
verschijning op „per
soonlijke” wijze en
hergeeft U de lijn der
jeugd. - Uitsluitend
verkrijgbaar bij
Minister van Defensie bezoekt vlieg-
tuigenfabriek en scheepswerven.
De minister van Defensie, de heer
A. G. H. Dijxhoorn, heeft gisteren een
bezoek gebracht aan de fabriek Avio-
landa te Papendrecht, aan de werf
Wilton-Feijenoord en aan de werf
Gusto, beide te Schiedam, teneinde de
aldaar in aanbouw zijnde vliegtuigen
en schepen voor de Koninklijke Marine
te bezichtigen.
De minister was vergezeld van den
schout bij nacht L. A. C. M. Doorman,
chef materieel der marine en van zijn
adjudant luitenant ter zee eerste klasse
J. E. A. Post Uiterweer.
Voor het genootschap Nederland-Italië
Gisteravond heeft de bekende musicus,
de heer Hugo van Dalen, voor leden van
het Genootschap Nederland-Italië een
lezuig gehouden over het onderwerp:
„Hedendaagsche Italiaansche componisten
en hun werken”
Dfe aanwezigen, in de bovenzaal van
restaurant „Den Hout”, Bezuidenhout 11.
hebben een goeden avond gehad. Van Da
len neefi over de moderne toondichters
van Italië op boeiende en onderhoudende
wijze gesproken en na de pauze ver
schillende composities van de doorhem
besproken muziek-auteurs ten gehoore
gebracht. Mej. Anny Wierts, presidente
van het Genootschap, opende het samen
zijn met een kort woord van welkom
Italië heeft op het gebied der muziek
een eereplaats ingenomen. Reeds eeuwen
is de Italiaansche muziek en is de Ita-
liaansche school als stijl leidinggevend
geweest in Europa. Hugo van Dalen be
gon zijn causerie met hier sterk den na
druk op te leggen. Muziek is ook voor
den modernen componist in Italië geen
experiment De muziek heeft een oude en
glorieuse traditie. Moderne, jongere ta
lenten trachten in onzen tijd op dien weg
verder te gaan Daar is b.v. Riccardo
Zandonai, die in 1935 den grooten Mus-
soliniprijs verwierf. Deze kunstenaar en
zijn oeuvre werden door Hugo van Dalen
uitvoerig behandeld Zandonai is een
componist, die groot werk aandurft; hij
heeft als opera-componist veel naam ge
maakt.
Verder noemde spreker den in 1938 over
leden componist Ottorino Respighi, wiens
symfonische scheppingen zeer veel wor
den uitgevoerd en die ook in ons land
met buitengewoon succes zijn uitgevoerd.
Respigni was overigens een veelzijdig
kunstenaar, ook op ander gebied dan dat
der symfonische werken is hij met succes
als componist werkzaam geweest. Zoo
was hij een erkend bewerker van oude
muziek in eigen transcripties, welke de
heer van. Dalen buitengewoon bewondert,
evenals Respighis bekend geworden ope
ra s. Een geheel ander karakter in de
jongere Italiaansche muziekwereld is
Ildebrando Pizetti die rijke kamermuziek
en voortreffelijke tooneelmuziek compo
neerde Een dichterlijke natuur, die op
zijn eigen tekst muziek schreef en vocale
werken schiep van groote harmonische
eenheid. Ook als criticus heeft Pizetti
naam gemaakt Hij is een man van enor
me kennis en een omvangrijk weten op
zijn gebied. Men Kan zeggen, dat de in
technisch opzicht knapste componist van
het huidig Italië de beroemde pianist en
dirigent Alfredo Casella is. Malipiero
moet genoemd worden, niet alleen als
bekwaam componist, maar tevens als de
man, die het musiceerend Italië aan zich
verplicht heeft door zijn voortreffelijke
uitgaven en bewerkingen van klassieke
Italiaansche meesters
Van al de door den heer Hugo van Da
len genoemde figuren werden herhaalde
lijk interessante bijzonderheden over den
persoon en diens leven gegeven, zoodat
de toehoorders een beeld kregen van de
belangrijkheid en het levendige streven
en werken onder de contemporaire kunste
naars.
Na de pauze nam Hugo van Dalen aan
den vleugel plaats om muziek der jon
gere Italianen ten gehoore te brengen.
Hij vertolkte allereerst een toccata van
Ottorino Aespighi en een Elegie van Po-
rini. Dan wees hij op het feit, dat ook
vele buitenlanders in Italië geïnspireerd
zijn tot groote kunstwerken en hij ver
tolkte in verband hiermede eenige com
posities van niet-Italianen, doch in Italië
geschreven. Dat hij hiervoor Russen uit
koos, kan niemand verwonderen, die den
voorkeur van de heer Hugo van Dalen
voor Russische muziek kent.
beleve, dat ’t leste Schevelingsche
raeslid verdwene-n-is, zou der voor
„Scheveningsch Belang” werk genog
an de winkel weze!
De bedrèivig-eid, die der anwe-
zig is om ’n gedèilte van' de aèring-
vloot klaer te maeke, neemt geregeld
toe en wat vorders de regeling betreft,
’t schèint nog iet vast-esteld te weze-,
n-oé ’t met de iênschipsrèiderije gaen
mot. ’t Is moeielik om ’t i'ederien nae
de zin te maeke.
Wat de beperking angaet, eb ik
met ’n vorige gelegen-èid der al
met enkelde woorde
eschouwd, dat al te
king die tot overdreve prèize anlei-
ing kon geve,
kenne worde. En ’t groaste
vaer zou wel der is kenne komme van
’n kant, waer ’t iet van verwacht
wordt. Dat is deuzer daege non juust
weer beweze-n-eworde deur de kon-
kurrensie in België van Engelsche
kant. lederien weet, datte onze aèrin-
kies daer ’n goed prijsje op motte
brenge, wul de koapman uièt kenne
komme. En dat er daer voor ’n ton
netje aèring èil wat frankies neer-
eteld motte worde. En non is er de
vorige week al op de Belgische mart
Engelsche aèring yerschene, die togge
veul en veul laeger prèis anneboojé
wier. Gedèiltelik ken dat oak ’n ge
volg weze van ’t nae beneeje gaen van
't Engelsche pond. Daerom ken der iet
genog op eweze worde, dat er met de
beperking ’n zekere voorzichtig-èid be
tracht wordt. Azze we ’t allien van de
oage prèize-n-ebbe wulle, dan kon En
geland ons nög lèilike parte speule. As
’t prèisverschil a.1 te groat gaet worde,
dan benne we ons öfzetterrèin daer
gaauwer kwèit azze we wel denke
zoue.
En wat de Trawlvisscherij be
treft, we kenne gelukkig spreke van
’n beetje geregelde anvoer uièt zèi.
Der benne verscheie loggers, die moaie
besomminge maeke. En de kléine koap-
luities kenne der gelukkig weer op
uièttrekke-n-om ’n daggelletje te ver-
diene. ’t Is voor die mensche-n-al ’n
buiètegeweun slechte winter eweest.
De mèiste gavve de leste maende de
moed op. ’t Leek wel of er gien vor-
sche visch meir komme zou. As Dene-
marke der iet eweest aa, dan aane we
weke lang èilemael zonder visch ezete.
En zoa is de eirste Ollansche snor-
revaad-visscher verloape Donderdag
oak nae zèi vertrokke. Dat ken in de
teugewoordige donkere tije nog ’n
lichtpunt beteekene. De zack is an alle
kant zoa goed mogelik vóórberèid
Der is gien enkeld ding over ’t oafd
ezien. Je zou zoa zegge: as die poging
gien succès eb. dan kenne we de snor-
revaad-visscherij wel uièt ons oafd
zette.
Laete we 't beste der maar van
ópe In 't belang van de ondernemer
en :n 't belang van onze visschers
plaes!
altèid al verzuièmd eworde-n-is, om
enkelde overlede Schevelingers, die
vrooger algemien in groat anzien waz-
ze, in straetnaeme te vernoeme: Wie de
léste Klanke-n-eleze-eb. die weet, dat
ik al ’n paer van die naeme-n-anne-
roerd eb. En non voegt die briefschrèi-
ver der nog ’n paer naeme bij. die
werkelik klinke-n-as ’n klok.
In de eirste plaes Piet Oage-
raed, de vroegere Direkteur van de
Visch-èfslag. En de man, die op zoa-
veulderlei terrèin z’n èige-n-altèid ver-
dienstelik emaekt eb. Denk allien maar
’s wat ie epresteerd eb ten opzichte
van 't bekende book van J. C. Ver-
„De Geschiedenis van Scheve-
ningen”. En zoa benne der nog èil wat
meir dinge. waer die man z’n èige
vóór-espanne-n-eb. De briefsehrèiver
dan, waer ik van sprak, ken ’t iet be-
grèipe. datte zukke naeme-n-in ’t ver-
geetbook eplaest worde. De ambte-
naere van de Gemiente, die-e met 't
verzinne van straetnaeme belast ben
ne, zitte der altèid over in de war, om
an gepaste straetnaeme te komme. En
dergelike naeme, die nog onderde jaere
lang in dankbaere erinnering van ons
Schevelingers voortleve zelle,' worde
geweunweg óver-esloge.
En om dan nog er is ’n ander
voorbeeld, ’n nog starker geval te
noemeDaniël Verbaen De kap-
tèin van de „Dappere Patriot”. De
man, die onversaegd slag leverde teu-
ge ’n overmachtige vijand. En
de lont in ’t kruièt stak, toe die zag
dat ie overwonne zou worde. Dat was
non met recht ’n Schevelinger die be
roemd eworde-n-is. Maar nog noait in
al die tientalle van jaere-n-is-t-er over
eprakkezeerd om 'n straet nae die man
te vernoeme. Oeveul straete benne der
iet, die naeme drege van voor ons
onbekende groat-eedes. An de ver-
dienstes van die mensche zou ik iet
graeg te kort wulle doen, maar der
benne wat Scheveling betreft tenmin
ste naeme bij, die ons niks zegge en
waere we zoa goed als niks van wete
te vertelle.
De briefsehrèiver in kwestie
vraegt of Kees de Klinker daer niks
an doen ken. Maar me lieve man, wat
zei Kees daer non an kenne veran
dere? ’t lenige wat er voor mèin te
doel valt is, om der in de Klanke-n-in
kleuren-n-en geure melding van te
maeke. Misschie, dat ’t de andacht
trekt van de mensche van de Gemien
te, die daer wat over te zegge-n-nebbe.
Weet je wie dergelike zaekies voor
mekaar zou kenne brenge? Enkeld en
allien de verieniging „Scheveningsch
Belang”! Non weet ik èigelik g'niens
of die verieniging nog wel bestaet.
Jaere lang èit „Scheveningsch Belang”
rnoai werk eleverd en veul goes tot
stand ebrocht. Maar de leste tije-n-oar
je der zoawat niks meir van. Zou der
non niks an te doen weze-n-om die
verieniging weer ’s nieuwd leve-n-in
te blaéze? Wie van de Klankelezers zei
daer z’n schocre non der is onder?
Vooral nonne we de prachttoestand