het voor ver m K breiden van onjuiste berichten Het slagkruiserplan den Volksraad üaagsdie Courant van Vrijdag 12 April 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. Men wake 4 I I I 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 E.Kiderlens Jenever Regeering ten volle waakzaam Een lOaahtrfty costuum goed zaken doen Waarborg- kleeding alléén bij BINNENLAND van Maatregelen militairen aard moeten niet besproken worden Het afdeelingsverslag verschenen 21 1 woning- om I om Wijziging De België-dag te Breda De wederzijdsche havenbelangen De ambulance in Finland De „Tjikandi” in ons land terug Regeling van de haringdrijfnet- visscherij Overdracht tegeltableau op het station te Haarlem *1 Weerkundige Waarnemingen Barometerstand van hedenmiddag 12 uur. dunne pijltje geeft den stand aan van gisteren. - verdient uw voorkeur om de goede coupe om de mooie stof de scherpe prijzen de keurige bediening Per LiterFlesch; E KIDERLEN SCHIEDAM Q.Q V Bevordering van de productie Verliezen worden door Rijk en ge meenten gedragen in de verhouding 1 3 I W- W. Het 760 Barometer alhier v.m. 8 uur: Dergelijke geruchten vinden dan De positie van Rotterdam. van tot ge- De kwestie van den aanbouw. De kostenverdeeling. der afdoende maat- aan- Een oponthoud van twaalf dagen in de Duins. De centrale ligging van ons land doet bovendien het gerucht welig tieren in tweeërlei vorm: het gerucht Redevoeringen van de heeren Ch. Stulemeyer en H. F. Kersten. Het m.s. „Tjikandi” van de Stoom- ’aartmaatschappij „Nederland” is gis termiddag omstreeks vijf uur uit Indië in Amsterdam teruggekeerd. Het schip heeft ligplaats genomen aan de etablis sementen van de Maatschappij „Neder land” aan de Sumatrakade. De „Tjikandi” heeft in de Duins een Oponthoud gehad van twaalf dagen. ge- ge- derland en het Nederlandsche volk ge richt 4 4 4 4 4 4 4 4 4 t 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 f 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 plan weer angstvallig wordt vastge houden aan de minimumgedachte, waarom van een afdoende maritieme defensie geen sprake is. Ten eerste leek dezen leden het aantal slagkruisers te klein, en ten tweede leek dezen de om lijsting onvoldoende. Voorts worden vragen gesteld naar aanleiding van opmerkingen en berich ten in de pers van deskundige mede werkers, o.a. van mr. Jager, dat van drie slagkruisers voortdurend slechts een of twee voor optreden buitengaats beschikbaar zouden zijn. Nog geen regelen. Verschillende leden konden den in druk niet van zich afzetten, dat in dit militair belang, die door onbe kenden kunnen worden opge vangen, kan, naar de ervaring leert, niet krachtig genoeg wor den herhaald. Hulde aan het Kabinet. Zeer vele leden brachten hulde aan het Kabinet voor de indiening van dit ontwerp. Andere leden waardeerden het plan evenzeer, doch betreurden het, dat eerst thans daartoe is overgegaan. Eenige leden wenschten met nadruk te waarschuwen tegen zelfoverschat ting, waarvan, niettegenstaande de slagkruisers nog slechts op papier be staan, reeds uitingen zijn te bespeuren. De vice-voorzitter van de Rotterdam- sche Kamer van Koophandel, de heer H. F. Kersten, wees in het bijzonder na de rede van mr. L. Delwaide, uit Antwerpen op de positie van Rot terdam als havenstad. Hij stelde voorop, dat, in het alge meen belang van een economische samenwerking tusschen België en Ne derland ook de Nederlandsche havens offers weten te brengen. Dit is reeds gebleken, door de aanvaarding van het Brusselsche accoord van 3 April 1939. Bij het zoeken naar een degelijken en doelmatigen grondslag voor een on derlinge samenwerking van de Belgi sche en Nederlandsche havens, zullen wordt nu bepaald, dat een dergelijk verlies door het Rijk en de gemeente zal worden gedragen in een verhouding van 3 1. Indien een gemeentebestuur op on voldoende wijze medewerking verleent tot uitvoering van deze regelingen aldus de circulaire moet de Re geering, bij eventueele aanvragen om Rijkssteun ingevolge de Woningwet, zich voorbehouden, te overwegen, of er aanleiding bestaat, die gemeente van het verleenen van dergelijken steun uit te sluiten. Men kan er van verzekerd zijn, dat het hier niet gaat enkel om de zorg voor de uitwendige vei ligheid, maar dat de inwendige veiligheid daarbij evenzeer onder de oogen wordt gezien. Het spreekt vanzelf, dat de Re geering niet te koop kan loopen met de maatregelen, welke zij dienaan gaande neemt en heeft voorbereid. Men behoeft er echter niet aan te twijfelen, dat zij zich volkomen be wust is van gevaar, dat ook van bin nen uit kan dreigen. In deze onzekere dagen moet niet alleen de Regeering sterk zijn, maar ook de bevolking. Deze hoede er zich daarom voor, in extra verdedigings maatregelen naar buiten en naar binnen redenen voor ongerustheid te zien. Uit zulke maatregelen immers blijkt, dat alles gedaan wordt, om ons land zoo krachtig mogelijk te maken. kracht toenemen. Doch de waarde van een defensie-systeem hangt in een ge val, als waarin Indië verkeert, minstens in even groote mate af van de kracht der tweede linie. De groote plaatsen aan de kust verkeeren in een gevaar lijke positie en moeten tegen een bom bardement worden beveiligd. Een ver dere uitbouw van het leger met de luchtmacht is dan ook een logische consequentie van de voorgenomen uit breiding van de vloot. Vele leden hielden een pleidooi om het kleine materieel zooveel mogelijk in Nederlandsch-Indië te bouwen, even als het dok. Hiertegen werden van andere zijde weer verschillende argu menten aangevoerd. Ook werd gevraagd waarom het bou wen van ’n gegraven dok te Soerabaja niet in overweging is genomen, hetgeen ook tot besparing in de kosten zou leiden. De Oceaandepressie. die gisteren Ijs land passeerde, schijnt zich thans verder in Zuid-Oostelijke richting te bewegen. Onder haar invloed daalde de luchtdruk in ons land Het storingsfront van deze depressie lag hedenmorgen juist voor onze Westkust en veroorzaakte hier al regen en in Groningen sneeuw. De ge noemde depressie wordt alweer gevolgd door een nieuwe storing. Het gebied van hoogen luchtdruk, waarvan de kern zich ongeveer over de Golf van Biscaye moest bevinden, is in beteekenis afgenomen. Zonsopgang: 13 April 5.08 u. Zonsondergang. 13 April 6 55 u. Lantarens aan: 13 April tot 4.38 u. v.m.; 13 April 7.24 u nam. Hoogwater te Schevenin gen: 13 April v.m. 6.20 u.; nam. 7 u. Morgen geen schietoefeningen op het strand. Verwachting tot den avond van 13 Aprs Wind: krachtig, waarschijnlijk tijdelijk, vrij guur, nu er dan regen. Zorg voor geheel ziekenhuis Uit de rapporten door den leider der Nederlandsche ambulance in Finland, den heer F. H. Meihuizen, arts, aan het hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis, blijkt dat de ambulance op 1 April in de in een chirurgische kliniek en zie kenhuis veranderde sportschool te Vie- rumaki het werk is begonnen. Op dien dag werd de operatiekamer ingewijd met 2 operaties, terwijl in de röntgen- kamer, de eerste 6 foto’s werden maakt. Op 2 April werden 6 patiënten opereerd, terwijl 8 foto’s werden maakt; op 3 April nog weer meer foto’s en 8 operaties. De ambulance werkt met haar geheele eigen chirurgische en medische uitrusting, welke dank zij de goede verpakking in volkomen onge schonden staat na het moeizame transport via vliegtuig, schip en spoor en vrachtauto’s is aangekomen. De ambulance heeft sedert 3 April het geheele ziekenhuis, wat de zorg voor de patiënten betreft, overgenomen. Op 2 en 3 April werden ongeveer 80 herstelden of vrijwel herstelden ge ëvacueerd. De Nederlandsche ambu lance is met 180 patiënten begonnen. Verder werden op 4 April uit het mili tair hospitaal 80 deels ernstige geval len toegezonden, terwijl er op 5 April nog een aantal zouden komen. Behalve over de 30 eigen leden, beschikt de ambulance over 1 Finsche hoofdver pleegster en 16 Finsche verpleegsters, waarvan de meesten op school eenige jaren Duitsch leerden, verder over 7 Lotta’s, die „schoolduitsch” leerden. De Nederlandsche zusters leeren heel Ijverig het zoo moeilijke Finsch, zoodat Zij zie*» vermoedelijk spoedig zonder tolk zullen kunnen redden. De uitsteken de uitrusting van de Nederlandsche Roode Kruis ambulance wordt zeer ge waardeerd. Wat voor de Nederlandsche bevol king in de eerste plaats van belang moet zijn, is, op te merken, dat de Regeering ten volle waakzaam is en zonder verwijl de maatregelen neemt, noodig om de grootst moge lijke veiligheid aan ons land te waarborgen. Ook Nederland ligt in den stormhoek van Europa, daarom zal het steeds de sterkst mogelijke veiligheidsmaatregelen moeten toe passen en het kan zich, gegeven deze ligging, niet de weelde veroorloven, om welk risico ook te nemen. Hier van is onze Regeering ten volle door drongen en zij handelt daarnaar. De positie van Soerabaja. Bijzonderheden werden gevraagd in zake de verdediging van Soerabaja. Betwijfeld werd of voor slagkruisers Soerabaja wel een deugdelijke basis is. Voorgesteld werd om in den „over gangstijd”, voordat het voorgestelde materieel beschikbaar is, bepaalde maatregelen te treffen, waarbij o.a. wordt gedacht aan uitbreiding van het leger met 250 bommenwerpers. De personeelsvoorziening. De mededeelingen omtrent de perso neelsvoorziening worden te summier geacht. Er wordt niet gezegd of de schepen hoofdzakelijk met Europeesch personeel, dan wel ten deele ook met Inheemsch personeel zullen worden be mand. Over het eigenlijke vlootplan wordt zeer uitvoerig van gedachten gewisseld. Allereerst wordt de vraag gesteld of in de komende jaren nog aanvulling kan worden verwacht, en, zoo ja, wat zij behelst. Verscheidene leden achtten het vloot plan te beperkt, vooral indien van de gedachte wordt uitgegaan dat, in ge val van agressie, niet mag worden ge rekend op steun van andere mogend heden. wij vóór alles moeten speuren naar al wat ons bindt en niet wat ons scheidt. Men zal zich in de havens van beide landen dienen te onthouden van onge zonde concurrentie, die slechts kan lei den tot wederzijdsche schade zonder voor een der partijen werkelijk voor deel te brengen. Het genoemde Brussel sche accoord heeft er toe geleid, dat een gemengde commissie is ingesteld, die tot taak heeft de door de overheid vastgestelde heffingen en retributies in de onderscheiden havens naar elkaar toe te werken. De arbeid van deze com missie maakt bevredigend voortgang. Hebben wij alle reden ons over deze samenwerking te verheugen en de ver wachting uit te spreken, dat men tot nog meer positieve resultaten zal ge raken, anderzijds hoede men zich voor een overmaat van ijver, die noodzake lijk op teleurstellingen zou moeten uit- loopen. Het is noodig zich te beperken tot de reëele mogelijkheden. Aan hen, die mochten meenen, dat het mogelijk zou zijn te komen tot een arbeidsverdeeling tusschen de verschil lende havens, moet spr. deze illusie ont nemen. En wat den doorvoer aangaat, hier laat zich eerst recht niets regle- menteeren. Rotterdam staat of valt met het tran- sito-verkeer, dat ook zijn stempel heeft gedrukt op de inrichting en uitrusting van zijn havens en op den aard van zijn verbindingen met overzee. Men meene echter niet, dat men te Rotterdam afwijzend zou staan tegen over het ijveren voor een economische samenwerking met België en Luxem burg. Ieder reëel voorstel, dat kan bij dragen tot de bereiking van dit doel, kan bij voorbaat rekenen op de op rechte sympathie van het Rotterdam- sche bedrijfsleven. Aanvoer aan verschillende beperkingen onderworpen. Naar wij van officieele zijde verne men, ligt het in de bedoeling, voor het seizoen 1940 de volgende regeling be treffende de haringvisscherij te tref fen: Evenals in vorige jaren zal in etap pen worden uitgevaren. De eerste groep, groot 12 schepen, zal op Dins dag 7 Mei ter haringvangst uitvaren. De aanvoer van haring zal volgens deze regeling aan verschillende beperkin gen zijn onderworpen. De exportvoor- uitzichten maken het noodig, in dit opzicht verder te gaan dan vorige jaren het geval was. Bovendien zijn de productiekosten aanmerkelijk geste gen. De beperking zal hierop neerkomen, dat globaal de helft van de vloot de haringvisscherij met het drijfnet zal kunnen uitoefenen. De andere helft zal geen haring, hetzij gezouten, hetzij versche mogen aanvoeren. Een afwij kende regeling zal echter worden ge maakt ten behoeve van de z.g. één- schipsreederijen, om ook dezen vol doende mogelijkheid te laten, aan de visscherij deel te nemen. Verder zal, als in vorige jaren, o.a. ook het aantal netten eenigszins be perkt worden. welke door tegenstanders tegen een tolunie worden naar voren gebracht. De heer Stulemeyer bepleitte voorts zooveel mogelijke opheffing van de be staande handelsbelemmeringen. In het bijzonder ook van contingenteeringen. Voorts werd de vrees uitgesproken, dat het gebrek aan ervaring van den Nederlandschen scheepsbouw op dit gebied, zal leiden tot tegenvallers. Het werd aanbevelenswaard geacht om een of twee kapitalen schepen op buiten- landsche werven (Amerika, Italië) te doen bouwen, hoezeer ook om economi sche redenen de aanbouw in Nederland voorop dient te staan. Een deel van de leden meende het vlootplan slechts te mogen aanvaarden, indien de Regeering kan verzekeren, dat het personeel, voor zoover eenigs zins mogelijk, in Nederlandsch-Indië zal worden aangeworven. Aangedrongen werd op verruiming van de mogelijkheden voor de oplei ding van personeel, bestemd voor de vloot en voor de inrichting aan den wal, in Indië zelf, en recruteering van dit personeel uit de verschillende groe pen der bevolking. Op den gisteren in Breda gehouden België-dag hebben, behalve de reeds vermelde sprekers, nog het woord ge voerd de heeren Ch. Stulemeyer, voor zitter van de R.K. Werkgevers veree- niging in het diocees Breda en H. F. Kersten, onder-voorzitter van de Kamer van Koophandel te Rotterdam. De heeren Stulemeyer onderschreef in het algemeen het betoog van prof, ir. Pierre de Smet, uit Leuven. Er zijn bij alle tegenstellingen tusschen beide landen op economisch gebied echter vele mogelijkheden. De weg naar een tolunie is echter geen sinecure. Spr. wees in dit verband op de bezwaren, --- geboren uit verklaarbare, maar vaak ondoordachte pogingen tot het door- J en voorzien van de gebeurtenissen, f maar ook het gerucht, met kwaad- 4 willige bedoeling en zelfs zonder fei- J telijken grondslag door onvader- landslievende elementen rond- gestrooid. 4 J Dergelijke geruchten vinden dan 4 veelal in den vorm van positieve be- richten hun weg naar de wereldpers. Wie dit bedenkt, moet beseffen, dat t een ieder, die oncontroleerbare, om niet te spreken van kwaadwillige, 4 geruchten helpt verspreiden, mede verantwoordelijk wordt voor buiten- landsche berichten over ons land, l welke onder bepaalde omstandig- heden hoogst nadeelig voor ons kun- t nen zijn. 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 Van bevoegde zijde wordt daar om nog eens met grooten ernst gewaarschuwd: tegen het helpen verbreiden van geruchten. Dat het de plicht van een ieder, en in het bijzonder van militai ren is, gesprekken achterwege te laten over onderwerpen van De verdere versterking weermacht Voorts wordt op uitvoerige wijze van gedachten gewisseld over de kwestie van de verdere versterking der weer macht. Door de versterking van de vloot zal de eerste weerstandslinie in De Inheemschen. Opgemerkt werd, dat bij een even tueel conflict, het van zeer veel belang zal zijn welke de houding van de In- heemsche bevolking zal zijn. In dit verband werd opnieuw gepleit voor een spoedige invoering van een In- heemsche militie. Sommige leden constateeren, dat het vlootplan, door de Europeesche bur gerij en de Europeesche pers met ge juich begroet, door de Inheemsche maatschappij lauw en onverschillig is ontvangen. Dit wordt verklaard uit het feit, dat het vlootplan moet dienen ter bescherming van Indië als Neder- landsch bezit, een doel, waarvoor de Inheemsche maatschappij geen enthou siasme vermag te gevoelen. Anderen waren van meening, dat het vlootplan wel degelijk met instemming in de Inheemsche wereld is ontvangen. Eenige leden stelden de vraag, of het bericht juist is, dat er een z.g. plan- Ferwerda bestaat, en, zoo ja, hoe dit luidt. Geschenk van de Nederlandsche stationskruiers aan de Spoorwegen. In het seinhuis op het tweede per ron van het station Haarlem is giste ren een tegeltableau onthuld, dat de Nederlandsche stationskruiers ter gele genheid van het eeuwfeest der Spoor wegen aan de directie hebben aange boden. Het tableau stelt voor een kruier, die in de hand en aan een riem een koffer draagt. Het werd ontworpen door den heer J. Giding en gebakken door de firma Goedewagen te Gouda. Oor spronkelijk was het de bedoeling, dat het tableau in de hal van het Centraal Station te Amsterdam aangebracht zou worden, doch men vond, dat het in Haarlem beter tot zijn recht kwam. De officieele overdracht geschiedde door den heer K. L. Harsveld uit de residentie namens het comité van aan bieding, waarin voorts zitting hadden de heeren F. Groenhuizen uit Baarn, L. Muniaerts uit Utrecht, Th. Veis, Amsterdam, S. Smit, Amersfoort en D. J. Willemsen, Apeldoorn. De overweg bij Kethel en Spaland blijft bewaakt. De Rijksverkeersinspectie maakt be kend, dat de minister van Waterstaat heeft ingetrokken de in het begin van Maart verleende ontheffing van de verplichting tot afsluiting van den overweg bij k.m. 77.282 van den spoor weg AmsterdamRotterdam in de ge meente Kethel en Spaland. Deze over weg blijft dus door spoorboomen be waakt. Pleidooi voor een vlootboow- fonds. Verschillende leden, die de onder- werpelijke voorstellen zooveel moge lijk willen beveiligen tegen een moge- lijken ommekeer in de gezindheid ten aanzien van de versterking van de vloot en het tempo van uitvoering daarvan, bepleitten om de gelden voor den aanbouw niet ieder jaar bij de begrooting op te brengen, maar in him geheel af te zonderen in een vloot- bouwfonds. Het had de aandacht getrokken, dat bij een der gelijk voorstel artikel 71 van de Indische staatsregeling is toe gepast. Zoo tot de in artikel 71 be doelde wetsontwerpen ook voorstellen voor de Rijksbegrooting mogen wor den gerekend, zou men gaarne verne men, waarom dan ook over de hoofd stukken Defensie en Koloniën der Rijksbegrooting niet steeds het advies van den Volksraad is gevraagd. Andere leden achtten dit standpunt formalistisch. Verschillende leden waren van mee ning, dat de verstrekte toelichting weinig geëigend is voor een grondslag voor het uit te brengen advies. Het slagkruiserplan betreft mede speci fiek Indische belangen, doch niette min is de toelichting geheel op Ne- DISTILLATEURS «|l Naar Aneta ons heden uit Batavia seint, is thans verschenen het afdee lingsverslag van den Volksraad op het ontwerp tot versterking der maritieme defensie (het slagkruiserplan). Vele leden zijn erkentelijk voor het feit, dat de Volksraad, ondanks den grooten spoed, met de onderhavige voorstellen gemoeid, de gelegenheid heeft gekregen om advies uit te bren gen. U. 763 m.mj v.m. 12 u 761| m.m.; thermometer resp. 7 gr. en 9 gr Celsius Barometer na hedenmiddag 12 dalende. De ministers van Binnenlandsche Zaken en van Financiën hebben een circulaire gericht tot de gemeentebe sturen, waarin o.m. gezegd wordt, dat de zeer bijzondere tijdsomstandighe den het noodzakelijk maken, dat de Regeering zich nog meer dan anders bezint op maatregelen, welke zouden kunnen bevorderen, dat het particulie re bouwbedrijf zich van zijn taak ten aanzien van de onmisbare aanvulling van den woningvoorraad blijft kwijten. Ten einde een terugloopen van de woningproductie zooveel mogelijk te gen te gaan, dienen het Rijk en de ge meenten daarom alle pogingen in het werk te stellen om dit gevaar zoo mo gelijk tijdig te bezweren, opdat de overheid zich niet, als na den vorigen oorlog gedwongen ziet de geheele wo- ningvoorziening zelf ter hand te ne men. Volgens het bepaalde in de circulai re aan de gemeentebesturen inzake de tweede-hypotheekregeling d.d. 9-17 November 1934 wordt een eventueel verlies in verband met het verleenen der hypothecaire leeningen door het Rijk en de gemeente ieder voor de helft gedragen. Ten einde het risico voor de gemeenten te verminderen, De financieele zijde van het vloot plan werd zeer uitvoerig besproken, waarbij de bekende tegenstellingen in zake de verdeeling der kosten opnieuw naar voren werden gebracht. In verband met de hoogere exploita- tie-kosten werd de verwachting uit gesproken. dat niet vier of vijf jaar zal worden gewacht alvorens het vraagstuk der kostenverdeeling nader te bezien. Van verschillende zijden werd twij fel uitgesproken of de raming der kosten niet te laag was. Tenslotte werd nogmaals de dacht gevestigd op de vorming van een speciaal defensie-fonds. Van officieuze zijde deelt men ons mede: Verrassende gebeurtenissen als die der laatste dagen veroorzaken be grijpelijkerwijze ook onder de Nederlandsche bevolking sterke reacties. van de tweede-hypotheek regeling I o I rd

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9