Reizen met vastrecht DE ZWARTE ORCHIDEE Baagsche Courant van Donderdag 18 April 1940 STADSNIEUWS a.s. Goedkoope retours 19 Mei Nieuwe plannen van proL Goudriaan FEUILLETON. Service, welke geen cent kost SCHOEISELDIENST VAN HET HAAGSCH CRISIS COMITÉ ZESDE BLAD, PAGINA 1. DE VERJAARDAG VAN PRINSES JULIANA I Gewoon- en gezinsvastrecht. f Prof. dr. ir. J. Goudriaan Een restrictie. ge- van a.s., Schoenen, zooals zij! binnen komen en weer naar buiten gaan. (Nadruk verboden.) 'iiWordt vervolgd^ Een instelling, welke zelf bewijst, hoe noodig zij is Het verkeer voor persoonlijke en za kelijke doeleinden zal in dezen tariefs- vorm gesplitst worden. Er komt dus een vastrecht voor het zakelijke vervoer en voor dat van particulieren, alweer in analogie met de lichtbedrijven, die in dit opzicht ook afzonderlijke tarieven hebben. BOB SCHOLTE IN DILIGENTIA De bekende radio- en refreinzanger Bob Scholte, die a.s. Zaterdagavond een vroolijken bonten avond geeft in Diligentia, zal aan den vleugel bege leid worden door Wim Flipsen. zaak tusschen ons in orde is. Op Woensdag 8 Mei wordt door de Ned. Broederschap van Gedipl. Makelaars, afd. Zuid-Holland Noord een wetenschappelijke avond gehouden in café Monopole-Victoria in de Veene- straat, waar spreken zal mr. ing. N. J. van Leeuwen, advocaat en procureur te Alkmaar, over het onderwerp: „De Winstbelastingwet”. Mannen tusschen 20 en 60 jaar kun nen er g e e n gebruik van maken op de eerste vijf werkdagen van de week ge durende de maanden Januari tot en met Juni en September tot en met Decem ber tusschen 8 en 18 uur. Deze beperking is volstrekt noodzake lijk om te voorkomen, dat het gezins- vastrecht misbruikt wordt voor zaken reizen. nomen zonder dat zij den Spoorwegen in beteekenende mate geld kostte. De draaimolen op de kermis draait, of ze nu leeg is dan wel vol menschen zit. Zoo staat het ook met de Spoor wegen. En gelijk b.v. een electrisch bedrijf met nachtstroomtarieven werkt om in de slappe uren, waarin toch gedraaid moet worden, de consumptie te verhoogen, zoo zoeken ook de Spoorwegen naar mo gelijkheden om de exploitatielijn zoo hoog en tegelijkertijd zoo vlak mogelijk te houden. Zelfs dat wil ik wel doen, wan neer u uw woord van eer geeft, dat i dit hol niet zult verlaten, voordat Maar wat de zaak zoo duister maak te, was Armstrong’s zekere houding. Indien daar reden voor bestond, in dien Tresa vrij was in haar doen en laten, en met hem mede wenschte te gaan, wat zou hij dan anders kunnen doen, dan zich erbij neer te leggen? Hij trachtte Hkt feit niet te verdoeze len, dat het alleen om haar geluk moest gaan... zelfs al zou zij dat zoe ken bij een man als Armstrong. Het deed hem pijn dit te moeten overpein zen, maar daar ging het toch eigen lijk om! Zijn gedachten gingen naar Mon roe. Wat zou er met den dokter ge beurd zijn, sedert hij vooruit gegaan was? Het zou hem toch niet moeilijk gevallen zijn het pad te volgen, dat hij over den stroom genomen had. De stilte van de zijde van Monroe maak te hem ernstig bezorgd. Het was niet onmogelijk, dat de Maleiers hem ook hadden gezien en... Den geheelen nacht bleef hij wakker om te luisteren naar een of ander ge luid, hetwelk Monroe’s aanwezigheid zou kunnen verraden, maar alles bleef stil, als het graf. Het was al ver over middernacht, toen hij voor enkele uren in een onrustigen slaap viel, om tegen den morgen weer wakker te schrikken en het probleem opnieuw te bepeinzen. Tenslotte besloot hij de beslissing van Tresa te accepteeren. Het was een uur later, toen Arm strong zijn opwachting kwam maken. Carson keek op en zag hem bij den ingang staan... de gladde, donkere si nistere figuur, die langzamerhand een nachtmerrie voor hem geworden was. Hij voelde een onweerstaanbaar ver- Van zijn twee jongste plannen heeft prof. Goudriaan een dezer dagen de pers op de hoogte bracht dan de noviteit bij, dat men, gebruik makend, van bepaalde treinen, ook vroeger op den dag van het goedkoope tarief kan profiteeren. Er zijn, dit is licht te begrijpen, in de reeksen treinen, welke dagelijks kris-kras door het land gaan, verschei dene, die matig bezet zijn. Dit geringe vervoer houdt in hoofdzaak verband met het uur van den dag. In de spoor- wegterminologie heeten deze treinen „daltreinen”, d.w.z., zij liggen in de laagste punten van de vervoerscurve. De „daltreinen” zijn evenzooveel rijdende schadeposten voor de N.S. en genieten derhalve de bijzondere aan dacht van prof. Goudriaan. Een eenvoudige oplossing zou zijn, ze uit de dienstregeling te lichten, wat echter niet aanbevelenswaard is van wege de inbreuk op de frequentie. Een andere mogelijkheid ware, de trein- lengte te verminderen, maar daarmee worden de kosten niet noemenswaard verkleind. Dus bleef niet anders over dan te trachten de bezetting te vergrooten en dit middel heeft louter voordeelen. Het dient de Spoorwegen en tevens het pu bliek, dat evenwel een attractie moet vinden in het gebruikmaken van deze treinen. Uit deze overwegingen nu werd het goedkoope tarief voor de „daltreinen” geboren en als prof. Goudriaan zijn zin krijgt, verdwijnt weldra het begrip „daltrein”, wat geschieden zal, zoodra het publiek de blokjes vóór de goed koope tarief-treinen goed zal hebben weten te onderscheiden en tot eigen voordeel! een ruim gebruik van de „blokjestreinen” gaat maken. De spitsen in het vervoer moeten weg vacantiespreiding! en de diepe dalen dienen opgevuld te worden lage tarieven voor reizigers op stille uren. Het laatste behoeft de N.S. geen cent te kosten. De treinen rijden toch. Hoe groot het absorbtievermogen der Spoor wegen wel is, heeft de plotselinge ver- voersvermeerdering aangetoond na het verbod der wilde bussen. Deze is opge- De prijs van de gezinsvastrechtkaar- ten bedraagt voor alle leden van een zelfde gezin gezamenlijk 0.6 pCt, van het gezinsinkomen met een minimum van 12 en een maximum van f 48 per jaar. Overigens geldt ook hier de helft van het enkele-reis-tarief. Wat de N.S. op dit gebied gaan doen, wijkt principieel af van al het bestaande, in Nederland al thans. In Zwitserland heeft het vastrecht in de spoorwegtarieven reeds eenige jaren zijn plaats. Maar, gloednieuw is het denkbeeld van prof. Goudriaan om het gezinsvast- recht in te voeren. Het uitgangspunt bij dit tarief is, tegenover de hooge vaste lasten vaste inkomsten te plaatsen. Het voordeel van het vastrecht-systeem is, dat het, krach tiger dan welke andere tariefsvorm, het verbruik stimuleert. De ontzaglijke toeneming van het electriciteitsverbruik, aldus de presi- dent-directeur der N.S. in een vergelij kend voorbeeld, ware nimmer bereikt bij een handhaving van de lichttarieven berekend op een gemiddelden kostprijs, dus circa 25 a 30 cent per kWh. Een soortgelijke ontwikkeling mag ook verwacht worden t.a.v. het spoor wegvervoer, waardoor dit zijn natuur lijke taak, n.l. massa-vervoer voor de geheele bevolking, beter dan tot dus ver zal kunnen verrichten Daarbij voegt zich voor de Spoorwe gen het voordeel, dat een gunstiger be zettingsgraad voor het vervoerapparaat Carson stemde toe en Armstrong haalde een mes tevoorschijn en sneed het sterke koord door, waarmede eerstgenoemde vastgebonden was. Daarna ging hij heen en een paar minuten later werd een groote ver scheidenheid van vruchten gebracht en nog wat water. Carson deed zich te goed en haalde zijn deken uit het pak, waarop hij zich nederzette om eens over de eigenaardige situatie na te denken. Het meest frappante punt was wel, dat Armstrong zonder blikken of blo zen beweerd had, dat Tresa uit eigen vrijen wil mede gegaan was en zijn voorstel om zulks te bewijzen. Waar zou die chloroform vandaan gekomen zijn? Was het wellicht mogelijk, dat Tresa, sedert haar ontvoering, reden gekregen had, om van gedachten te veranderen? Of zou Armstrong een dusdanige bedreiging geuit hebben dat hij haar dwong te doen, wat hij wilde? Dat zij ertoe zou zijn gekomen om van hem te houden, zooals hij bezwo ren had, was niet aan te nemen. Car- son zou zulks nooit gelooven. Wat hij liefde noemde, was ongetwijfeld vrees. Maar wat zou zij van hem te vreezen hebben? Op welke manier had hij macht over haar verkregen? De tijd ging voorbij en hij kon maar niet tot een beslui! komen. Hij was benieuwd te weten, wat Armstrong zou doen, ingeval hij weigerde op zyn voorstel in te gaan. Zooals de zaken nu stonden, gold zijn woord slechts, zoolang hij nog geen antwoord gege ven had. Hij zou kunnen weigeren en dan een poging kunnen doen om én Tresa én Armstrong te krijgen, i avond gezien had en kwam spoedig aan een andere opening in de rots, waarvoor een Maleiér zat, die zich on ledig hield met op een betelnoot te kauwen. Hij stuurde den man weg en kwam dichter bij de opening. Tresa! Binnen weerklonk een zachte kreet en eenige oogenblikken later verscheen zij bij den ingang en keek hem met vochtige oogen aan. Ik wou je even spreken. Ga weg, riep zij uit. Ik voel, dat ik je haat. Het is noodzakelijk! Na alles, wat ik voor je gedaan heb! Wat zal het einde van dit alles zijn? Waarom heb je mij mijn eigen weg niet laten gaan en vergeten, dat ik... ik je ooit gekend heb? Denk je, dat je dat zou kunnen vergeten? Ik zou het getracht hebben. In ieder geval doet dit thans niet - i ge spreken, mij ont- De vlaggen uit! Het hoofdbestuur van de „Princevlag” heeft gemeend, ook in het huidig tijds gewricht, niet te moeten nalaten, de bevolking van Nederland en de over- zeesche gebiedsdeelen op te wekken om op den a.s. verjaardag van H. K. H. Prinses Juliana algemeen oranje te dragen en van huizen en schepen de nationale driekleur te doen wapperen. Het hoofdbestuur van „De Prince vlag” kan hieraan na informatie te be- voegder plaatse toevoegen, dat voren staande opwekking niet in strijd is met de opvattingen van H.K.H. terzake van de herdenking van Haren geboortedag. te begluren en viel hem aan. Hij werd niet zoo heel erg gewond maar we hebben hem nu en hij is hier in het kamp. Hier? Ja. Het schijnt dat dr. Monroe zijn argwaan opgewekt heeft. Hij heeft den indruk, dat ik je hier tegen je wil houd. Dat is toch ook zoo. Ik zou liever doodgegaan zijn dan met je mede te gaan. Wat is er nu eigenlijk? Wat heb je hem verteld? Dat je zoo vrij bent als een vo geltje in de lilcht en dat hij zijn tijd vermorst. Ik wil, dat jij dit bevestigt, anders wordt hij ons te lastig. En dan? Dan zal hij naar zijn werk terug gaan en zich niet verder met onze zaken bemoeien. Zijn bedoeling was haar duidelijk ge noeg, maar zij voelde er niets voor om zijn plan te steunen. Na een oogen- blik nagedacht te hebben en toen zij het schurkachtige ervan in z’n geheel overzag, kwam haar geheele ziel er tegen in opstand. Ik doe het niet, riep zy uit. Ik: kan niet verder tegen hem liegen... hem misleiden. Hij is mij achterna gekomen om mij weg te halen en ik wil met hem medegaan. Ik wil weg. Dat zal niet gebeuren. Indien je weigert te doen, wat ik je zeg, dan vrees ik, dat dit het einde van mijn heer Carson beteekent. De openlijke bedreiging deed haar verstomd staan. Zij deinsde van hern terug ais van een vergiftige slang. Het gewone vastrecht is bestemd voor den zakenreiziger, die per maand tame lijk veel op reis gaat, maar niet vol doende om de kosten van een abonne ment „eruit te halen”. Het komt ook tegemoet aan de be hoeften van de kleine neringdoenden, voor wie het neertellen van een bedrag van 30 ineens niet zelden bezwaarlijk is. De vastrechtkaarten, die ook per maand verkrijgbaar worden gesteld, ge ven het recht op een onbeperkt aantal reizen voor de helft van het enkele-reis- tarief in de klasse, waarvoor zij zijn af gegeven. Zij betreffen: de invoering goedkoope retours op 19 Mei met ingang van de nieuwe dienst regeling; en de geheele of gedeeltelijke in voering van vastrechttarieven mo gelijk in den komenden herfst of in het hajaar van 1941. „Blokjestreinen oftewel „Daltreinen”. Als het publiek op 19 Mei het nieuwe spoorboekje ter hand neemt, zal het daarin weer een rijtje nieuwe teekens vinden. 'Dit behoeft geen ongerustheid te wekken omtrent allerlei complica ties, integendeel, zij mogen aanleiding geven tot verheugenis. Immers, daarmee zullen de treinen worden aangeduid, waarin de dan in te voeren goedkoope retours geldig zijn. Sinds een paar jaar gelden de goed koope avondretours, waarmee belang rijk succes werd behaald. Deze blijven (voor alle treinen gel dend na half zes ’s namiddags) be houden, maar van 19 Mei af komt er langen in zich opkomen om los te bre ken en een einde te maken aan dit marchandeeren, maar zijn gezond ver stand behield de overhand. Ik kom uw antwoord halen, zeide Armstrong. U verlangt, dat ik de belofte zal afleggen om terug te gaan en u voortaan alleen zal laten. Ja, indien ik bewijs, dat hetgeen ik gezegd heb, waar is. Ik ga daarmede accoord... maar onder één voorwaarde. Gisteravond was Monroe bij mij. Ik heb hem in mijn haast om u te volgen, achterge laten. Het is vreemd, dat ik sedert dien niets meer van hem gehoord heb. ïndien hem iets overkomen is, dan zult u nader van mij hooren. U denkt, geloof ik, dat ik een beroepsmoordenaar ben, merkte Arm strong sarcastisch op. Ik had er geen idéé van, dat er nog een andere blanke man in de buurt was. U moet dat van mij aannemen. Ik vind het erg moeilyk iets van u aan te nemen. Wat zou ik eraan hebben dr. Mon roe leed te doen? Wanneer ik hem ook gevangen genomen zou hebben, dan zou ik u dat heusch wel vertel len. Neen, ik verzeker u, dat hij hier niet geweest is. Carson accepteerde deze verklaring omdat deze hem wel redelijk toe scheen. Ik stem met uw voorstel in, zeide hij, Tresa zal beslissen, wat mij te doen staat. Goed. Ik zal haar bij u brengen. Hij ging heen en liet Carson in een intense spanning achter. Hy ging de tent voorby, welke Carson den vorigen In de schoenenwerkplaats. Dibbetstraat 73, .is de Schoeisel- dienst gevestigd. Daar komen beurt om beurt de klanten met hun paar schoe nen en met de vraag: „Kan het nog?” Soms is het Weleens moeilijk, als dé F’ Men zal de „blokjestreinen” op de verschillende trajecten aantreffen, onge veer m de volgende dagperioderi: ’s morgens tusschen half zes en half acht; tusschen 9 en 11 uur en 's middags tusschen 3 uur en half vijf. Na half zes ’s avonds zijn alle treinen voor de houders van goedkoope dag- retours toegankelijk. Goedkoope treinen vervallen. De z.g. goedkoope treinen zullen niet langer worden gehandhaafd. Hun betee- kenis is dan vervallen. De heer Gou driaan bleek om dit verlies niet te treu ren, want tegenover den geringen „pas- sagiers-omzet”, ongeveer 100.000 per seizoen (200 treinen met gemiddeld 500 plaatsen), hetgeen niet meer is dan een kwart van het dagvervoer op het geheele net, staan belangrijke kosten voor propaganda etc. en veel admini- stratieven omslag. Commercieel bezien, waren de goedkoope treinen een klein artikel. Bovendien heeft de mobilisatie het materieel zoodanig beperkt, dat er geen extra-treinen meer op over kunnen schieten. Het publiek gaat er intusschen zeker niet op achteruit. Van 19 Mei af loo- pen er, dank zij de invoering van de goedkoope retours, eiken dag verschei dene „goedkoope treinen”, welke boven dien nog het voordeel hebben, dat ze de passagiers niet aan vaste vertrek tijden binden. Eén restrictie maken de N.S., n.l. dat zij zich het recht voorbehouden om de aanwijzing der „blokjestreinen” bij elke dienstregeling te herzien. Het vastfechttarief Zeer uitvoerig is prof. Goudriaan ge weest in zijn toelichting op de toekom stige invoering van het vastrechttarief. Heden heeft hij er zelfs een voordracht over gehouden voor het Kon. Instituut van Ingenieurs. Het feit, dat de kennismaking er mee door het publiek op z’n vroegst in den komenden herfst zal geschieden en mo gelijk eerst in het najaar van 1941, is ons aanleiding om zijn uiteenzetting in ietwat gecomprimeerden vorm weer te geven. Voor beide soorten is bet tarief voor de eigenlijke treinreis; gelijk, na melijk de helft van den enkele-reis- prijs, hetgeen voor de 3e klasse neerkomt op 1.125 cent per k.m. Deze prijs ligt belangrijk lager dan die van retours, goedkoope retours en avondretours. Daarentegen hou den de gereduceerde tarieven voor het reizen op bepaalde trajecten ten volle hun beteekenis, daar deze alle meer of minder ver beneden de 1.125 et. per k.m. liggen. T"\ E Nederlandsche Spoor- I /wegen zijn van en voor het Nederlandsche Volk. Onder die, door hemzelf aan ge heven, leuze, is de president- dinecteur der N.8., prof. dr. ir. J. Goudriaan, eigenlijk van het oogenblik af, waarop hem de leiding van Nederlands grootste vervoerapparaat in handen werd gegeven, een energieke actie be gonnen om den trein te popula- riseeren, hem zoo volledig moge lijk dienstbaar te maken aan de bestaande behoeften en nieuwe mogelijkheden op te sporen tot verruiming van zijn taak. De grondige vernieuwing van het materieel, gepaard gaande met de in voering achtereenvolgens van de Die- seltractie en de electrificatie, verge makkelijkte de verwezenlijking van verscheidene plannen, waarvan het pu bliek reeds profiteert en omgekeerd ook de Spoorwegen de vruchten plukken. Want, en dit staat bij prof. Gou driaan op den voorgrond, zijn denk beelden hebben altijd het belang der Spoorwegen tot achtergrond. Maar door dat belang parallel te schakelen 'met dat van het publiek, wordt twee voudig doel bereikt: goed gevulde trei nen en een bevolking, die prettig en gemakkelijk, dus graag en wellicht véél, reist. Elk der beide partijen wint derhal ve. wat een zelden voorkomend ver schijnsel is. Dat de werkloozen het hard en moei lijk hebben, weet ieder. Maar slechts weinigen buiten dien kring van maat schappelijk misdeelden beseffen hóé moeilijk. Heeft men zich in den stren gen winter, die juist achter ons ligt, wel eens afgevraagd, hoe de menschen zich voelen moesten, die op een zoo minimaal niveau leven, dat nieuwe kleedïng en nieuw schoeisel voor hen een schier onbereikbare luxe blijft? U Weet zelf wat het kost, vooral tegen woordig: een paar zolen of een paar achterlappen, kapotte schoenen in den natten regentijd zijn een ellende. Men moet er eigenlijk niet aan denken. Ge lukkig maar, dat het Haagsch Crisis comité er wel aan heeft gedacht en een schoeiseldienst georganiseerd. Uitgaande van de gedachte, dat ieder alleen reeds uit een oogpunt van volksgezondheid recht heeft op heele schoenen en warme voeten, en wetende, hoe uiterst beperkt de geldelijke mid delen van de gesteunde gezinnen zijn, is er een crisis-comité-schoenmakers- bedrijf in het leven geroepen. Alle on dersteunde schoenmakers en ook heele kleine eigen baasjes, die cp de grens staan van steun te moeten gaan trek ken. doen samen'onder leiding van den heer J. C. Meijer, die den diénst geor ganiseerd heeft, mee. Dat is dus vakkundig goed in orde. De klantenzijn al de ondersteun den, die voor zich zelf en hun gezins leden eenmaal in de drie maanden de schoenen kunnen laten repareeren. Duur? Neen, natuurlijk niet: 50 cent per paar. Wat er ook aan gedaan moet worden. Maar zoo’n schoenmakerij kan nooit bestaan, zult u zeggen. Die móét failliet gaan. Juist. Maar wat er aan tekort komt, spijkert het Crisiscomité bij. En het is zegt de secretaris van het Haagsch Crisiscomité „helaas” een bloeiende onderneming geworden. wordt bereikt. Het publiek, dat binnen ruime grenzen, geheel vrij wordt ge laten om de vervoersgelegenheid te kie zen, die hem het beste uitkomt, zal niet alleen méér reizen, maar daarbij ook een keuze kunnen maken uit alle treinen. Enkele cijfers. Het eerste jaar 1933 werden er 5907 paar schoenen van zolen en hak ken voorzien en in 1939 niet min der dan 71.564 paren. Dat is in geld uitgedrukt: in 1933 alleen aan leder- verbruik 3500 en in 1939 rond 37.000. Behalve de steun-trekkende schoen makers, dié op deze manier 10 pCt. verhooging van hun steunbedrag ver dienen, zijn er ook tai van kleine baasjes en die hebben met elkaar ver7 leden jaar een belangrijk aantal van dit totaal paar schoenen in reparatie gehad. Zoo konden zij goed geholpen worden en behoefden zij niet naar Maatschappelijk Hulpbetoon. schoenen eigenijk „op” zijn, maar de Schoeiseldienst stelt niet gauw teleur. Stapels schoenen komen binnen om gerepareerd te worden. Aanstonds ko men de schoenmakers, allen volgens een beurtstelsel, de paren weghalen. De tien kilo’s baggerlaarzen staan er geduldig naast de hooggehakte dames schoen tj es. De baggerlaarzen en het hooge hakje moeten beide „gelapt” worden. De gemakkelijke huiselijke pantoffels van moeder de vrouw krijgen aanstonds een even goede beurt als de afgetrapte zolen van de jongensschoenen, waar mede de bezitters misschien weleens onrechtmatig gevoetbald hebben. Nette bruine bottines voegen zich eendrachtig bij de meer eenvoudige laarzen van jonge menschen, die in de zen moeilijken tijd hun schoeisel ver slijten met het loopen zoeken naar werk en den droeven gang naar het stem pellokaal. Maar er siepelt nu tenminste geert nattigheid meer door de zolen heen, geen wee naar gevoel, dat zoo trooste loos ellendig maken kanOns Haagsch Crisis Comité heeft sinds de oprichting van den Schoeiseldienst nu al 315.000 paar schoenen in reparatie gehad. En het betaalt met de dubbel tjes, die u in de collectebus doet. Dat hebben wij dus eigenlijk samen zelf betaald. Het Haagsch Crisis Comité is alleen maar onze bankier. Wij hebben samen ook met dien Schoeiseldienst heel veel ziekte onder onze mede-bur- gers voorkomen en de volksgezondheid gediend. Vraag dat onze dokters maar eens. En daarom noemen wij tenslotte graag het giro-nummer: 186000. Houdt het in uw herinnering. Voor elk der leden van het gezin wordt tegen een geringe vergoeding een z.g. volgkaart afgegeven, zoodat elk van de gezinsleden ook bij afzonderlijk rei zen ten volle van het gereduceerde ta rief kan profiteeren. Zoodra het tot invoering van dit ta rief komt, zal, voor het vaststellen van het bedrag van het vastrecht, het be lastingbiljet moeten worden overgelegd en, voor de bepaling van het aantal volgkaarten, het trouwboekje. Hoewel, zoo besloot prof. Goudriaan zijn uiteenzetting, de maatregel, van zuiver commercieelen aard is, kan hij niettemin van groot sociale beteekenis zijn. De Spoorwegen als vervoerapparaat voor de massa, moeten alle lagen ontgin- baar maken, door voor al die lagen den trein aantrekkelijk en bereikbaar te doen zijn. Uit het systeem volgt logisch, dat de groote gezinnen het meeste voordeel kunnen sgenieten. Men zal waarschijnlijk 10' jaren noo dig hebben om het stelsel te populari- seeren- 37) Nu wilde ik u dit vragen: indien u overtuigd wordt, dat dit werkelijk waar is, wilt u dan rustig heengaan en u niet meer interesseeren voor haar zaken? Carson was stomverbaasd over den inhoud van dit gesprek. Aan Monroe’s verzekering, dat Tresa bedwelmd ge worden was, had hij geen oogenblik ge twijfeld en nu bood Armstrong hem koelbloedig aan om hem een bewijs I te leveren van het tegendeel. En hij bezwoer, dat zy hem beminde... dezen gladden sinisteren man, die op geen enkel punt te vertrouwen was. Neen, dat was ónmogelijk. Er schuilt natuurlijk ergens een addertje in het gras. U kunt dat zelf constateeren. Ik kan u nu geen antwoord ge- v*n. Ik moet tyd hebben om er over °a te denken. Ik zal u tot morgen tijd geven. Geef mij dan nu wat voedsel en teaak mijn handen los. terzake. Er is iets belangrijks beurd. Daar kwam ik over Gisteravond heeft iemand dekt... Murcheson! Neen, niet Murcheson. Iemand, die op dit oogenblik nog gevaarlijker ls dan Murcheson. Iemand, dien iii zeer goed kent. J Haar lippen beefden en het bloed steeg haar naar het hoofd. Armstrong zag het en op zijn gelaat was duidelijk ae haat zichtbaar, welken hij den tran nedroeg, die haar zoo in opwinding Kon brengen. Was.., was het Carson? fluister de zy zacht. Ja, Serang yond hem bezig ons tl '■'V- 1

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 21