Reizen met
vastrecht
DE ZWARTE
ORCHIDEE
Baagsche Courant van Donderdag 18 April 1940
STADSNIEUWS
a.s.
Goedkoope
retours
19 Mei
Nieuwe plannen van
proL Goudriaan
FEUILLETON.
Service, welke geen
cent kost
SCHOEISELDIENST VAN HET
HAAGSCH CRISIS COMITÉ
ZESDE BLAD, PAGINA 1.
DE VERJAARDAG VAN
PRINSES JULIANA
I
Gewoon- en gezinsvastrecht.
f
Prof. dr. ir. J. Goudriaan
Een restrictie.
ge-
van
a.s.,
Schoenen, zooals zij! binnen komen en weer naar buiten gaan.
(Nadruk verboden.)
'iiWordt vervolgd^
Een instelling, welke zelf bewijst,
hoe noodig zij is
Het verkeer voor persoonlijke en za
kelijke doeleinden zal in dezen tariefs-
vorm gesplitst worden. Er komt dus
een vastrecht voor het zakelijke vervoer
en voor dat van particulieren, alweer in
analogie met de lichtbedrijven, die in
dit opzicht ook afzonderlijke tarieven
hebben.
BOB SCHOLTE IN DILIGENTIA
De bekende radio- en refreinzanger
Bob Scholte, die a.s. Zaterdagavond
een vroolijken bonten avond geeft in
Diligentia, zal aan den vleugel bege
leid worden door Wim Flipsen.
zaak tusschen ons in orde is.
Op Woensdag 8 Mei wordt
door de Ned. Broederschap van Gedipl.
Makelaars, afd. Zuid-Holland Noord
een wetenschappelijke avond gehouden
in café Monopole-Victoria in de Veene-
straat, waar spreken zal mr. ing. N. J.
van Leeuwen, advocaat en procureur
te Alkmaar, over het onderwerp: „De
Winstbelastingwet”.
Mannen tusschen 20 en 60 jaar kun
nen er g e e n gebruik van maken op de
eerste vijf werkdagen van de week ge
durende de maanden Januari tot en met
Juni en September tot en met Decem
ber tusschen 8 en 18 uur.
Deze beperking is volstrekt noodzake
lijk om te voorkomen, dat het gezins-
vastrecht misbruikt wordt voor zaken
reizen.
nomen zonder dat zij den Spoorwegen in
beteekenende mate geld kostte.
De draaimolen op de kermis draait,
of ze nu leeg is dan wel vol menschen
zit. Zoo staat het ook met de Spoor
wegen.
En gelijk b.v. een electrisch bedrijf met
nachtstroomtarieven werkt om in de
slappe uren, waarin toch gedraaid moet
worden, de consumptie te verhoogen, zoo
zoeken ook de Spoorwegen naar mo
gelijkheden om de exploitatielijn zoo
hoog en tegelijkertijd zoo vlak mogelijk
te houden.
Zelfs dat wil ik wel doen, wan
neer u uw woord van eer geeft, dat
i dit hol niet zult verlaten, voordat
Maar wat de zaak zoo duister maak
te, was Armstrong’s zekere houding.
Indien daar reden voor bestond, in
dien Tresa vrij was in haar doen en
laten, en met hem mede wenschte te
gaan, wat zou hij dan anders kunnen
doen, dan zich erbij neer te leggen?
Hij trachtte Hkt feit niet te verdoeze
len, dat het alleen om haar geluk
moest gaan... zelfs al zou zij dat zoe
ken bij een man als Armstrong. Het
deed hem pijn dit te moeten overpein
zen, maar daar ging het toch eigen
lijk om!
Zijn gedachten gingen naar Mon
roe. Wat zou er met den dokter ge
beurd zijn, sedert hij vooruit gegaan
was? Het zou hem toch niet moeilijk
gevallen zijn het pad te volgen, dat
hij over den stroom genomen had. De
stilte van de zijde van Monroe maak
te hem ernstig bezorgd. Het was niet
onmogelijk, dat de Maleiers hem ook
hadden gezien en...
Den geheelen nacht bleef hij wakker
om te luisteren naar een of ander ge
luid, hetwelk Monroe’s aanwezigheid
zou kunnen verraden, maar alles bleef
stil, als het graf. Het was al ver over
middernacht, toen hij voor enkele uren
in een onrustigen slaap viel, om tegen
den morgen weer wakker te schrikken
en het probleem opnieuw te bepeinzen.
Tenslotte besloot hij de beslissing van
Tresa te accepteeren.
Het was een uur later, toen Arm
strong zijn opwachting kwam maken.
Carson keek op en zag hem bij den
ingang staan... de gladde, donkere si
nistere figuur, die langzamerhand een
nachtmerrie voor hem geworden was.
Hij voelde een onweerstaanbaar ver-
Van zijn twee jongste plannen
heeft prof. Goudriaan een dezer
dagen de pers op de hoogte
bracht
dan de noviteit bij, dat men, gebruik
makend, van bepaalde treinen, ook
vroeger op den dag van het goedkoope
tarief kan profiteeren.
Er zijn, dit is licht te begrijpen, in
de reeksen treinen, welke dagelijks
kris-kras door het land gaan, verschei
dene, die matig bezet zijn. Dit geringe
vervoer houdt in hoofdzaak verband
met het uur van den dag. In de spoor-
wegterminologie heeten deze treinen
„daltreinen”, d.w.z., zij liggen in de
laagste punten van de vervoerscurve.
De „daltreinen” zijn evenzooveel
rijdende schadeposten voor de N.S. en
genieten derhalve de bijzondere aan
dacht van prof. Goudriaan.
Een eenvoudige oplossing zou zijn, ze
uit de dienstregeling te lichten, wat
echter niet aanbevelenswaard is van
wege de inbreuk op de frequentie. Een
andere mogelijkheid ware, de trein-
lengte te verminderen, maar daarmee
worden de kosten niet noemenswaard
verkleind.
Dus bleef niet anders over dan te
trachten de bezetting te vergrooten en
dit middel heeft louter voordeelen. Het
dient de Spoorwegen en tevens het pu
bliek, dat evenwel een attractie moet
vinden in het gebruikmaken van deze
treinen.
Uit deze overwegingen nu werd het
goedkoope tarief voor de „daltreinen”
geboren en als prof. Goudriaan zijn zin
krijgt, verdwijnt weldra het begrip
„daltrein”, wat geschieden zal, zoodra
het publiek de blokjes vóór de goed
koope tarief-treinen goed zal hebben
weten te onderscheiden en tot eigen
voordeel! een ruim gebruik van de
„blokjestreinen” gaat maken.
De spitsen in het vervoer moeten weg
vacantiespreiding! en de diepe
dalen dienen opgevuld te worden
lage tarieven voor reizigers op stille
uren.
Het laatste behoeft de N.S. geen cent
te kosten. De treinen rijden toch. Hoe
groot het absorbtievermogen der Spoor
wegen wel is, heeft de plotselinge ver-
voersvermeerdering aangetoond na het
verbod der wilde bussen. Deze is opge-
De prijs van de gezinsvastrechtkaar-
ten bedraagt voor alle leden van een
zelfde gezin gezamenlijk 0.6 pCt, van
het gezinsinkomen met een minimum
van 12 en een maximum van f 48 per
jaar.
Overigens geldt ook hier de helft van
het enkele-reis-tarief.
Wat de N.S. op dit gebied gaan
doen, wijkt principieel af van al
het bestaande, in Nederland al
thans. In Zwitserland heeft het
vastrecht in de spoorwegtarieven
reeds eenige jaren zijn plaats. Maar,
gloednieuw is het denkbeeld van
prof. Goudriaan om het gezinsvast-
recht in te voeren.
Het uitgangspunt bij dit tarief is,
tegenover de hooge vaste lasten vaste
inkomsten te plaatsen. Het voordeel van
het vastrecht-systeem is, dat het, krach
tiger dan welke andere tariefsvorm, het
verbruik stimuleert.
De ontzaglijke toeneming van het
electriciteitsverbruik, aldus de presi-
dent-directeur der N.S. in een vergelij
kend voorbeeld, ware nimmer bereikt
bij een handhaving van de lichttarieven
berekend op een gemiddelden kostprijs,
dus circa 25 a 30 cent per kWh.
Een soortgelijke ontwikkeling mag
ook verwacht worden t.a.v. het spoor
wegvervoer, waardoor dit zijn natuur
lijke taak, n.l. massa-vervoer voor
de geheele bevolking, beter dan tot dus
ver zal kunnen verrichten
Daarbij voegt zich voor de Spoorwe
gen het voordeel, dat een gunstiger be
zettingsgraad voor het vervoerapparaat
Carson stemde toe en Armstrong
haalde een mes tevoorschijn en sneed
het sterke koord door, waarmede
eerstgenoemde vastgebonden was.
Daarna ging hij heen en een paar
minuten later werd een groote ver
scheidenheid van vruchten gebracht en
nog wat water. Carson deed zich te
goed en haalde zijn deken uit het pak,
waarop hij zich nederzette om eens
over de eigenaardige situatie na te
denken.
Het meest frappante punt was wel,
dat Armstrong zonder blikken of blo
zen beweerd had, dat Tresa uit eigen
vrijen wil mede gegaan was en zijn
voorstel om zulks te bewijzen. Waar
zou die chloroform vandaan gekomen
zijn? Was het wellicht mogelijk, dat
Tresa, sedert haar ontvoering, reden
gekregen had, om van gedachten
te veranderen? Of zou Armstrong een
dusdanige bedreiging geuit hebben dat
hij haar dwong te doen, wat hij wilde?
Dat zij ertoe zou zijn gekomen om
van hem te houden, zooals hij bezwo
ren had, was niet aan te nemen. Car-
son zou zulks nooit gelooven. Wat hij
liefde noemde, was ongetwijfeld vrees.
Maar wat zou zij van hem te vreezen
hebben? Op welke manier had hij
macht over haar verkregen?
De tijd ging voorbij en hij kon maar
niet tot een beslui! komen. Hij was
benieuwd te weten, wat Armstrong zou
doen, ingeval hij weigerde op zyn
voorstel in te gaan. Zooals de zaken
nu stonden, gold zijn woord slechts,
zoolang hij nog geen antwoord gege
ven had. Hij zou kunnen weigeren en
dan een poging kunnen doen om én
Tresa én Armstrong te krijgen, i
avond gezien had en kwam spoedig
aan een andere opening in de rots,
waarvoor een Maleiér zat, die zich on
ledig hield met op een betelnoot te
kauwen. Hij stuurde den man weg en
kwam dichter bij de opening.
Tresa!
Binnen weerklonk een zachte kreet
en eenige oogenblikken later verscheen
zij bij den ingang en keek hem met
vochtige oogen aan.
Ik wou je even spreken.
Ga weg, riep zij uit. Ik voel,
dat ik je haat.
Het is noodzakelijk! Na alles,
wat ik voor je gedaan heb! Wat zal
het einde van dit alles zijn? Waarom
heb je mij mijn eigen weg niet laten
gaan en vergeten, dat ik... ik je ooit
gekend heb?
Denk je, dat je dat zou kunnen
vergeten?
Ik zou het getracht hebben.
In ieder geval doet dit thans niet
- i ge
spreken,
mij ont-
De vlaggen uit!
Het hoofdbestuur van de „Princevlag”
heeft gemeend, ook in het huidig tijds
gewricht, niet te moeten nalaten, de
bevolking van Nederland en de over-
zeesche gebiedsdeelen op te wekken om
op den a.s. verjaardag van H. K. H.
Prinses Juliana algemeen oranje te
dragen en van huizen en schepen de
nationale driekleur te doen wapperen.
Het hoofdbestuur van „De Prince
vlag” kan hieraan na informatie te be-
voegder plaatse toevoegen, dat voren
staande opwekking niet in strijd is met
de opvattingen van H.K.H. terzake van
de herdenking van Haren geboortedag.
te begluren en viel hem aan. Hij werd
niet zoo heel erg gewond maar we
hebben hem nu en hij is hier in het
kamp.
Hier?
Ja. Het schijnt dat dr. Monroe
zijn argwaan opgewekt heeft. Hij
heeft den indruk, dat ik je hier tegen
je wil houd.
Dat is toch ook zoo. Ik zou liever
doodgegaan zijn dan met je mede
te gaan. Wat is er nu eigenlijk? Wat
heb je hem verteld?
Dat je zoo vrij bent als een vo
geltje in de lilcht en dat hij zijn tijd
vermorst. Ik wil, dat jij dit bevestigt,
anders wordt hij ons te lastig.
En dan?
Dan zal hij naar zijn werk terug
gaan en zich niet verder met onze
zaken bemoeien.
Zijn bedoeling was haar duidelijk ge
noeg, maar zij voelde er niets voor
om zijn plan te steunen. Na een oogen-
blik nagedacht te hebben en toen zij
het schurkachtige ervan in z’n geheel
overzag, kwam haar geheele ziel er
tegen in opstand.
Ik doe het niet, riep zy uit. Ik:
kan niet verder tegen hem liegen...
hem misleiden. Hij is mij achterna
gekomen om mij weg te halen en ik
wil met hem medegaan. Ik wil weg.
Dat zal niet gebeuren. Indien je
weigert te doen, wat ik je zeg, dan
vrees ik, dat dit het einde van mijn
heer Carson beteekent.
De openlijke bedreiging deed haar
verstomd staan. Zij deinsde van hern
terug ais van een vergiftige slang.
Het gewone vastrecht is bestemd voor
den zakenreiziger, die per maand tame
lijk veel op reis gaat, maar niet vol
doende om de kosten van een abonne
ment „eruit te halen”.
Het komt ook tegemoet aan de be
hoeften van de kleine neringdoenden,
voor wie het neertellen van een bedrag
van 30 ineens niet zelden bezwaarlijk
is.
De vastrechtkaarten, die ook per
maand verkrijgbaar worden gesteld, ge
ven het recht op een onbeperkt aantal
reizen voor de helft van het enkele-reis-
tarief in de klasse, waarvoor zij zijn af
gegeven.
Zij betreffen: de invoering
goedkoope retours op 19 Mei
met ingang van de nieuwe dienst
regeling;
en de geheele of gedeeltelijke in
voering van vastrechttarieven mo
gelijk in den komenden herfst of
in het hajaar van 1941.
„Blokjestreinen oftewel
„Daltreinen”.
Als het publiek op 19 Mei het nieuwe
spoorboekje ter hand neemt, zal het
daarin weer een rijtje nieuwe teekens
vinden. 'Dit behoeft geen ongerustheid
te wekken omtrent allerlei complica
ties, integendeel, zij mogen aanleiding
geven tot verheugenis.
Immers, daarmee zullen de treinen
worden aangeduid, waarin de dan in
te voeren goedkoope retours geldig
zijn.
Sinds een paar jaar gelden de goed
koope avondretours, waarmee belang
rijk succes werd behaald.
Deze blijven (voor alle treinen gel
dend na half zes ’s namiddags) be
houden, maar van 19 Mei af komt er
langen in zich opkomen om los te bre
ken en een einde te maken aan dit
marchandeeren, maar zijn gezond ver
stand behield de overhand.
Ik kom uw antwoord halen, zeide
Armstrong.
U verlangt, dat ik de belofte zal
afleggen om terug te gaan en u
voortaan alleen zal laten.
Ja, indien ik bewijs, dat hetgeen
ik gezegd heb, waar is.
Ik ga daarmede accoord... maar
onder één voorwaarde. Gisteravond
was Monroe bij mij. Ik heb hem in
mijn haast om u te volgen, achterge
laten. Het is vreemd, dat ik sedert
dien niets meer van hem gehoord heb.
ïndien hem iets overkomen is, dan
zult u nader van mij hooren.
U denkt, geloof ik, dat ik een
beroepsmoordenaar ben, merkte Arm
strong sarcastisch op. Ik had er
geen idéé van, dat er nog een andere
blanke man in de buurt was. U moet
dat van mij aannemen.
Ik vind het erg moeilyk iets van
u aan te nemen.
Wat zou ik eraan hebben dr. Mon
roe leed te doen? Wanneer ik hem
ook gevangen genomen zou hebben,
dan zou ik u dat heusch wel vertel
len. Neen, ik verzeker u, dat hij hier
niet geweest is.
Carson accepteerde deze verklaring
omdat deze hem wel redelijk toe
scheen. Ik stem met uw voorstel
in, zeide hij, Tresa zal beslissen,
wat mij te doen staat.
Goed. Ik zal haar bij u brengen.
Hij ging heen en liet Carson in een
intense spanning achter. Hy ging de
tent voorby, welke Carson den vorigen
In de schoenenwerkplaats.
Dibbetstraat 73, .is de Schoeisel-
dienst gevestigd. Daar komen beurt om
beurt de klanten met hun paar schoe
nen en met de vraag: „Kan het nog?”
Soms is het Weleens moeilijk, als dé
F’
Men zal de „blokjestreinen” op de
verschillende trajecten aantreffen, onge
veer m de volgende dagperioderi:
’s morgens tusschen half zes en half
acht; tusschen 9 en 11 uur en
's middags tusschen 3 uur en half vijf.
Na half zes ’s avonds zijn alle treinen
voor de houders van goedkoope dag-
retours toegankelijk.
Goedkoope treinen vervallen.
De z.g. goedkoope treinen zullen niet
langer worden gehandhaafd. Hun betee-
kenis is dan vervallen. De heer Gou
driaan bleek om dit verlies niet te treu
ren, want tegenover den geringen „pas-
sagiers-omzet”, ongeveer 100.000 per
seizoen (200 treinen met gemiddeld
500 plaatsen), hetgeen niet meer is dan
een kwart van het dagvervoer op het
geheele net, staan belangrijke kosten
voor propaganda etc. en veel admini-
stratieven omslag. Commercieel bezien,
waren de goedkoope treinen een klein
artikel. Bovendien heeft de mobilisatie
het materieel zoodanig beperkt, dat er
geen extra-treinen meer op over kunnen
schieten.
Het publiek gaat er intusschen zeker
niet op achteruit. Van 19 Mei af loo-
pen er, dank zij de invoering van de
goedkoope retours, eiken dag verschei
dene „goedkoope treinen”, welke boven
dien nog het voordeel hebben, dat ze
de passagiers niet aan vaste vertrek
tijden binden.
Eén restrictie maken de N.S., n.l. dat
zij zich het recht voorbehouden om de
aanwijzing der „blokjestreinen” bij elke
dienstregeling te herzien.
Het vastfechttarief
Zeer uitvoerig is prof. Goudriaan ge
weest in zijn toelichting op de toekom
stige invoering van het vastrechttarief.
Heden heeft hij er zelfs een voordracht
over gehouden voor het Kon. Instituut
van Ingenieurs.
Het feit, dat de kennismaking er mee
door het publiek op z’n vroegst in den
komenden herfst zal geschieden en mo
gelijk eerst in het najaar van 1941, is
ons aanleiding om zijn uiteenzetting in
ietwat gecomprimeerden vorm weer te
geven.
Voor beide soorten is bet tarief voor
de eigenlijke treinreis; gelijk, na
melijk de helft van den enkele-reis-
prijs, hetgeen voor de 3e klasse
neerkomt op 1.125 cent per k.m.
Deze prijs ligt belangrijk lager dan
die van retours, goedkoope retours
en avondretours. Daarentegen hou
den de gereduceerde tarieven voor
het reizen op bepaalde trajecten ten
volle hun beteekenis, daar deze alle
meer of minder ver beneden de
1.125 et. per k.m. liggen.
T"\ E Nederlandsche Spoor-
I /wegen zijn van en voor het
Nederlandsche Volk.
Onder die, door hemzelf aan ge
heven, leuze, is de president-
dinecteur der N.8., prof. dr. ir.
J. Goudriaan, eigenlijk van het
oogenblik af, waarop hem de
leiding van Nederlands grootste
vervoerapparaat in handen werd
gegeven, een energieke actie be
gonnen om den trein te popula-
riseeren, hem zoo volledig moge
lijk dienstbaar te maken aan de
bestaande behoeften en nieuwe
mogelijkheden op te sporen tot
verruiming van zijn taak.
De grondige vernieuwing van het
materieel, gepaard gaande met de in
voering achtereenvolgens van de Die-
seltractie en de electrificatie, verge
makkelijkte de verwezenlijking van
verscheidene plannen, waarvan het pu
bliek reeds profiteert en omgekeerd
ook de Spoorwegen de vruchten
plukken.
Want, en dit staat bij prof. Gou
driaan op den voorgrond, zijn denk
beelden hebben altijd het belang der
Spoorwegen tot achtergrond. Maar
door dat belang parallel te schakelen
'met dat van het publiek, wordt twee
voudig doel bereikt: goed gevulde trei
nen en een bevolking, die prettig en
gemakkelijk, dus graag en wellicht
véél, reist.
Elk der beide partijen wint derhal
ve. wat een zelden voorkomend ver
schijnsel is.
Dat de werkloozen het hard en moei
lijk hebben, weet ieder. Maar slechts
weinigen buiten dien kring van maat
schappelijk misdeelden beseffen hóé
moeilijk. Heeft men zich in den stren
gen winter, die juist achter ons ligt,
wel eens afgevraagd, hoe de menschen
zich voelen moesten, die op een zoo
minimaal niveau leven, dat nieuwe
kleedïng en nieuw schoeisel voor hen
een schier onbereikbare luxe blijft? U
Weet zelf wat het kost, vooral tegen
woordig: een paar zolen of een paar
achterlappen, kapotte schoenen in den
natten regentijd zijn een ellende. Men
moet er eigenlijk niet aan denken. Ge
lukkig maar, dat het Haagsch Crisis
comité er wel aan heeft gedacht en
een schoeiseldienst georganiseerd.
Uitgaande van de gedachte, dat ieder
alleen reeds uit een oogpunt van
volksgezondheid recht heeft op heele
schoenen en warme voeten, en wetende,
hoe uiterst beperkt de geldelijke mid
delen van de gesteunde gezinnen zijn,
is er een crisis-comité-schoenmakers-
bedrijf in het leven geroepen. Alle on
dersteunde schoenmakers en ook heele
kleine eigen baasjes, die cp de grens
staan van steun te moeten gaan trek
ken. doen samen'onder leiding van den
heer J. C. Meijer, die den diénst geor
ganiseerd heeft, mee.
Dat is dus vakkundig goed in orde.
De klantenzijn al de ondersteun
den, die voor zich zelf en hun gezins
leden eenmaal in de drie maanden de
schoenen kunnen laten repareeren.
Duur? Neen, natuurlijk niet: 50 cent
per paar. Wat er ook aan gedaan moet
worden. Maar zoo’n schoenmakerij kan
nooit bestaan, zult u zeggen. Die móét
failliet gaan.
Juist. Maar wat er aan tekort komt,
spijkert het Crisiscomité bij. En het is
zegt de secretaris van het Haagsch
Crisiscomité „helaas” een bloeiende
onderneming geworden.
wordt bereikt. Het publiek, dat binnen
ruime grenzen, geheel vrij wordt ge
laten om de vervoersgelegenheid te kie
zen, die hem het beste uitkomt, zal niet
alleen méér reizen, maar daarbij ook
een keuze kunnen maken uit alle
treinen.
Enkele cijfers.
Het eerste jaar 1933 werden er
5907 paar schoenen van zolen en hak
ken voorzien en in 1939 niet min
der dan 71.564 paren. Dat is in geld
uitgedrukt: in 1933 alleen aan leder-
verbruik 3500 en in 1939 rond
37.000.
Behalve de steun-trekkende schoen
makers, dié op deze manier 10 pCt.
verhooging van hun steunbedrag ver
dienen, zijn er ook tai van kleine
baasjes en die hebben met elkaar ver7
leden jaar een belangrijk aantal van
dit totaal paar schoenen in reparatie
gehad. Zoo konden zij goed geholpen
worden en behoefden zij niet naar
Maatschappelijk Hulpbetoon.
schoenen eigenijk „op” zijn, maar de
Schoeiseldienst stelt niet gauw teleur.
Stapels schoenen komen binnen om
gerepareerd te worden. Aanstonds ko
men de schoenmakers, allen volgens
een beurtstelsel, de paren weghalen.
De tien kilo’s baggerlaarzen staan er
geduldig naast de hooggehakte dames
schoen tj es. De baggerlaarzen en het
hooge hakje moeten beide „gelapt”
worden.
De gemakkelijke huiselijke pantoffels
van moeder de vrouw krijgen aanstonds
een even goede beurt als de afgetrapte
zolen van de jongensschoenen, waar
mede de bezitters misschien weleens
onrechtmatig gevoetbald hebben.
Nette bruine bottines voegen zich
eendrachtig bij de meer eenvoudige
laarzen van jonge menschen, die in de
zen moeilijken tijd hun schoeisel ver
slijten met het loopen zoeken naar werk
en den droeven gang naar het stem
pellokaal.
Maar er siepelt nu tenminste geert
nattigheid meer door de zolen heen,
geen wee naar gevoel, dat zoo trooste
loos ellendig maken kanOns
Haagsch Crisis Comité heeft sinds de
oprichting van den Schoeiseldienst nu
al 315.000 paar schoenen in reparatie
gehad. En het betaalt met de dubbel
tjes, die u in de collectebus doet. Dat
hebben wij dus eigenlijk samen zelf
betaald. Het Haagsch Crisis Comité is
alleen maar onze bankier. Wij hebben
samen ook met dien Schoeiseldienst
heel veel ziekte onder onze mede-bur-
gers voorkomen en de volksgezondheid
gediend. Vraag dat onze dokters maar
eens.
En daarom noemen wij tenslotte
graag het giro-nummer: 186000. Houdt
het in uw herinnering.
Voor elk der leden van het gezin
wordt tegen een geringe vergoeding een
z.g. volgkaart afgegeven, zoodat elk van
de gezinsleden ook bij afzonderlijk rei
zen ten volle van het gereduceerde ta
rief kan profiteeren.
Zoodra het tot invoering van dit ta
rief komt, zal, voor het vaststellen van
het bedrag van het vastrecht, het be
lastingbiljet moeten worden overgelegd
en, voor de bepaling van het aantal
volgkaarten, het trouwboekje.
Hoewel, zoo besloot prof. Goudriaan
zijn uiteenzetting, de maatregel, van
zuiver commercieelen aard is, kan hij
niettemin van groot sociale beteekenis
zijn.
De Spoorwegen als vervoerapparaat
voor de massa, moeten alle lagen ontgin-
baar maken, door voor al die lagen den
trein aantrekkelijk en bereikbaar te
doen zijn.
Uit het systeem volgt logisch, dat de
groote gezinnen het meeste voordeel
kunnen sgenieten.
Men zal waarschijnlijk 10' jaren noo
dig hebben om het stelsel te populari-
seeren-
37)
Nu wilde ik u dit vragen: indien u
overtuigd wordt, dat dit werkelijk
waar is, wilt u dan rustig heengaan
en u niet meer interesseeren voor haar
zaken?
Carson was stomverbaasd over den
inhoud van dit gesprek. Aan Monroe’s
verzekering, dat Tresa bedwelmd ge
worden was, had hij geen oogenblik ge
twijfeld en nu bood Armstrong hem
koelbloedig aan om hem een bewijs
I te leveren van het tegendeel. En hij
bezwoer, dat zy hem beminde... dezen
gladden sinisteren man, die op geen
enkel punt te vertrouwen was. Neen,
dat was ónmogelijk.
Er schuilt natuurlijk ergens een
addertje in het gras.
U kunt dat zelf constateeren.
Ik kan u nu geen antwoord ge-
v*n. Ik moet tyd hebben om er over
°a te denken.
Ik zal u tot morgen tijd geven.
Geef mij dan nu wat voedsel en
teaak mijn handen los.
terzake. Er is iets belangrijks
beurd. Daar kwam ik over
Gisteravond heeft iemand
dekt...
Murcheson!
Neen, niet Murcheson. Iemand,
die op dit oogenblik nog gevaarlijker
ls dan Murcheson. Iemand, dien iii
zeer goed kent. J
Haar lippen beefden en het bloed
steeg haar naar het hoofd. Armstrong
zag het en op zijn gelaat was duidelijk
ae haat zichtbaar, welken hij den tran
nedroeg, die haar zoo in opwinding
Kon brengen.
Was.., was het Carson? fluister
de zy zacht.
Ja, Serang yond hem bezig ons
tl
'■'V-
1