Noorwegen De oorlog in Simplex Cycloïde rijwiel, 70% minder wrijving Het verraad: Kr KUNST EN LETTEREN FILM EN BIOSCOOP HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDA^20 APRIL 1940. EERSTE BLAD, PAGINA 3. nieuw oorlogswapen handen een van modern leger TANNHaUSER „ERGENS IN NEDERLAND” „De laatste kus” ONDERW1JS EN KERK in Gala-voorstelling in het City-theater opzet •A Gids voor Concerten, Opera ea Danskunst Jan (te Hartog (links) on Matthieu van Eysden ir eten scène in de nieuwe Nederlandsche film „Ergens in Nederland**, welke deze week in Gity-theater draait. Miriam Hopkins (links) en Bette Diavis, de beide groote filmsterren, die de hoofdrol spelen in een aangrijpende film „De laatste kus”, welke in het Princesse-theater wordt vertoond. J W W 7 s 1 If fewfai. 1 V Amster- Het VIJFTIG „ROOFVOGELS” Wij zijn gewaarschuwd. Overzicht voor de komende week. ■O De nieuwe dr. Ludwig Berger-film hartelijk ontvangen door een enthousiast publiek. LECTUUR VOOR GEMOBILISEERDE LEDEN VAN CHR. JONGELINGS- VEREENIGINGEN. Bernd Aldenhoff in de rol van Tann hauser, die op Maandag 22 April in deze opera van Wagner, op de Gala- soirée, te geven door de Düsseldorfsche Opera, in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen zal optreden. WALTER GIESEKING. De vermaarde pianist Walter Gieseking zal, op verzoek, nog een enkelen piano avond geven in dit seizoen, n.l. op Dins dag 23 dezer in Diligentia. STICHTING HAAGSCH OPERA- FONDS Zaterdag 27 April in het Gebouw een Jeugdconcert door het Resi- dentie-orkest onder Frits Schuur man. en vechtwagens naar die mate om het haven- DE UITVOER VAN OORLOGS MATERIAAL. I in het bouw de uitvoering door Moussorgsky’s concertvorm. HET CENTRAAL TOONEEL IN DEN KONINKLIJKEN SCHOUWBURG. Het Centraal Tooneel N.V., directeur Cees Laseur, zal op Maandag 22 April a.s. in den Koninklijken Schouwburg nog één herhaling geven van het Amerikaansche blijspel „Chronique Scandaleuse” van Philip Barry, in de vertaling van Jan van Ees, onder regie van Joan Remmelts, met Mary Dresselhuys in de hoofdrol. De verdere medewerkenden zijn: Cees Laseur, Joan Remmelts, Cor Hermus, Jan van Ees, Sara Heyblom, Péronne Hosang, Arend Hauer, Gerard Rekers, Elly Weller, Mies Hagens, Reinhart Beynen. wanneer aangek o- dat ter DE VLIEGTUIGPRODUCTIE. Admiraal John Towwer, de chef van het luchtvaartbureau der marine, heeft voor de marinecommissie van den Se naat verklaard, dat de productiecapa citeit der Amerikaansche fabrieken thans 20.000 vliegtuigen per jaar be draagt. Een groote aanwinst. Een aanwinst is deze film. Een zeer gróóte aanwinst, waarvoor wij niet dank baar genoeg zijn kunnen is: het natuur lijke spreken! Eindelijk een Nederlandsche film waarin bijna géén tooneeltoontjes mee-raisoneeren. Afgezien van bepaalde Amsterdamsche accenten, waarop een vol gende maal gelet zal dienen te worden (het is niet ondenkbeeldig, dat het Amster- damsch accent via tooneel en film een binnenlandsche vijand wordt, waartegen wij maatregelen zullen moeten gaan ne men! Zuiver Nederlandsch is van een te groote beteekenis!) wordt in „Ergens in Nederland” werkelijk ongedwongen en na tuurlijk gesproken. Een deel van de taak onzer gemobiliseerden, een zeer gevaarlijk deel: het demonteeren van mijnen, wordt Het bondsbestuur van den Ned. Bond van Jongelingsvereenigingen op Geref. grondslag heeft een mobilisatie-collecte uitgeschreven, waarvan de bedoeling was, dat 1 per lid zou worden ingezameld. Deze actie is schiterend geslaagd, want GEZELSCHAP „VAN DALSUM— PARSER”. Te Amsterdam is opgericht het tooneel- gezelschap „Van DalsumParser”. De artistieke leiding zal gfevoerd wor den door den heer Albert van Dalsum, terwijl de zakelijke leiding bij Maurits Parser berust. Met Jan Musch is men tot overeenstemming gekomen voor het ge ven van een groot aantal gastvoorstellin- gen. Voorts werd mevr. Loudi Nijhoff voor een groot deel van het seizoen ver bonden tot het spelen van eenige belang rijke rollen. Er zijn tevens verbintenissen aangegaan met Julia Cuypers, Tatia Wij- ma, Mary Musch-Smithuizen en Leo de Hartogh en Rob. de Vries. Wat betreft de speelgelegenheid te Am sterdam kan reeds als vaststaand mede gedeeld worden, dat eenige voorstellingen gegeven zullen worden in den Stads schouwburg. In tegenwoordigheid van tal van autori teiten heeft in het City-theater hier ter stede, een gala-voorstelling van de film „Ergens in Nederland” plaats gehad. Bij de voorstelling waren aanwezig de vice-president van den Raad van State, in deze film op spannende wijze gedemon- jhr. mr. F. Beelaerts van Blokland, ver schillende leden van het Corps Diploma tique, onder wie eenige militaire attaché’s, de chef van den Marinestaf, vice-admiraal J. Th. Furstner, luit.-generaal P. W. Best, commandant van het commando luchtver dediging, generaal-majoor H. F. M. baron Belangstelling in ’t buitenland. Reeds tijdens het maken van de film Ergens in Nederland" bestond er belang stelling in het buitenland, aangezien het onderwerp: het leven in een neutraal land tijdens den oorlog, voortdurend in het brandpunt der buitenlandsche belangstel ling staat. Naar wij vernemen, is de film thans in haar huidigen vorm naar België verkocht voor vertooning in Vlaamsch-België, ter wijl op het oogenblik besprekingen gaande zijn om de film te synchroniseeren in de Fransche taal, voor het Waalsche deel van België, voor Frankrijk en Zwitser land. Ook in de Vereenigde Staten heeft men belangstelling getoond voor deze Neder landsche mobilisatiefilm. Indien de onder- handelingen, welke Filmex hierover voert, tot resultaat leiden, zal de film waarschijn lijk van Engelsche teksten voorzien wor den voor den verkoop naar Amerika eQ de verschillende deelen van het Britsche Rifle. Opvoering der opera Don Pasquale De te geven bovengenoemde opera, on der auspiciën van de Stichting Haagsch Operafonds, op Maandag 22 April, 8.15 uur, in den Dierentuin, zal ten goede komen voor sociale doeleinden, o.a. clubhuis „de Musschen”, comité Cult. Geestel. Ontspan ning voor Werkloozen en Militairen, en het werkverruimingsfonds der Stichting Haagsch Operafonds. Voor deze uitvoering is een eere-comité in voorbereiding, waar in reeds verschillende vooraanstaande stadgenooten zich bereid verklaard hebben, hierin zitting te nemen. De opera Don Pasquale is een komische opera in drie bedrijven, ook wei genoemd „De trouw lustige oom”, muziek van G. Donezetti. streerd. Wij mogen blij zijn, dat onze Ma rine aan deze film medewerkte: de emi nente Berger, die deze dingen zuiver schijnt aan te voelen en de schrijver de Hartog kregen daardoor de gelegenheid, niet alleen zeer mooie marine-opnamen te maken, maar ook van evacuatie, inundatie, stilgedragen leed en grimmige onverzette lijkheid een indrukwekkend beeld te geven, dat eens, als wij het geluk mochten hebben, buiten den oorlogshel te blijven, een waardig document van den tijd zal blijken. Een verrassing in deze film was ook: Jan de Hartog als acteur. Een speler, waarin toekomst zit! Wij noemen verder: fotografie van Akos Farkas, montage van Jan Teunissen en knappe, van vakkundigheid getuigende dé cors van A. H. Wegerif. Maar nu wij, Nederlanders, gewaar schuwd zijn, dienen wij allen mede te werken dit gevaar te bezweren. In de eerste plaats zwijge men geruchten dood, helpe mede paniek-stemmingen te beheerschen en grijp® onverwijld in, wanneer een verrader zich zou bloot geven. Dan zal de vijand steeds een waakzaam volk vinden, tot er tijden aanbreken, dat wij weer rustig de cou rant zullen kunnen lezen en weer ons zelf zullen kunnen zijn. Alphen, directeur van de Hoogere Krijgs school, Hr. Ms. opperkamerheer mr. W. J baron van Lynden, de hofmaarschalk jhr. A. D. Laman Trip, Hr. Ms. eerste stalmeester jhr. C. E. J. M. Verheyen, jhr. A. G. Sickinghe, eerste kamerheer van de Koningin, E. H. Juckema van Bur- mania baron Rengers van Warmenhuizen, dienstdoend grootmeester van Prinses Ju liana, mr. J. H. L. J. baron Sweerts de Landas Wyborgh, kamerheer van de Ko ningin, Hr. Ms. adjudanten, generaal-ma joor jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet, luit.-kolonel H. J. Phaff en kapitein W. Romswinckel en verschillende hofdames van de Koningin. Voorts waren er de gep. vice-admiraals jhr. J. C. F. von Mühlen, C. Fock en J. de Graaf, alsmede vele andere zeeofficieren. De heer J. ter Linden, directeur van het City-theater, heeft in een kort inleidings- woord de aanwezigen welkom geheeten. Na afloop van de voorstelling verschenen de medespelenden op het tooneel, waar zij een bloemenhulde in ontvangst hadden te nemen De film „Ergens in Nederland”, een nieuwe schepping van den bekenden regis seur dr. Ludwig Berger, is ongetwijfeld een interessant document geworden van Nederland in mobilisatietijd. Het brengt uit dien tijd aangrijpende en naar het le ven geteekende beelden, die het publiek dan ook merkbaar ontroeren en die aan het filmwerk een eigen waarde geven. De misère, de tragiek, maar ook de rustige en vanzelfsprekende vastberadenheid van EXAMENS. Universiteit van dam. Dcct. examen geneeskunde de heeren H. G. v. d. Hoek, B. J. IJff en M. Zeegers. Apothekersassistent. Geslaagd te Leiden de dames N. Brou wer, Rotterdam, en M. Perels, Schevcnin- gen; geslaagd te Groningen mej. I. E. van Dijk, mej. G. M Groenhof en mej. G. van der Zee te Groningen. Vrije U.niversiteit De promotie van den heer J. P. A. Mekkes tot doctor in de rechtsweten schap geschiedde gisteren „met lof”. Woensdag U April in het Ge bouw de uitvoering door Toon kunst vau Moussorgsky’s Boris Godunow in concertvorm. Ver schillende solisten van naam wer ken mede. De instrumentale partij wordt vervuld door het Residentie orkest. Dirigent is Johannes den Hertog. Donderdag 25 April in het Gebouw et 10e Volksconcert door het Re- identie-orkest onder Frits Schuur man. Het programma bevat o.a. Dansen van Brahms, Dvorak en Bo rodin Met Sam Swaap als solist wordt (hier voor het eerst) het Vioolconcert van Bloch uitgevoerd. „Het Residentietooneel” in den Koninklijken Schouwburg In den Kon. Schouwburg heeft het Residentie Tooneel, dir. Dirk Verbeek, de vijftigste voorstelling gegeven van „Roof vogels” Naar aanleiding van de première van dit stuk van Lillian Helman hebben wij zeer waardeerend geschreven over stuk en opvoering beide. Het stuk heeft zich op het repertoire kunnen handhaven en blijft terecht de aandacht van het pu bliek boeien. Scherp geteekende karakters worden hier goed getypeerd: Fie Carel- sen als de erbarminglooze naar genot strevende egoïste, Jan C. de Vos als de sluwe en Piet Bron als de brute geld wolf, Mimi Boesnach als de zachte, ge voelige natuur, die in deze omgeving ondergaat en Philippe la Chapelle zijn vertolking van den beter en anders wil lenden bankier, die zijn strijd tegen de „roofvogels” met den dood moet bekoo- pen maar in zijn dochter (Annie van Duyn) het verzet wekt en hoogere aspi raties. Maar ook de anderen, Joekie Broe- delet, Evert Burema, Maarten Kapteyn en Henk van Buuren hadden hun aandeel in het succes, dat bestond uit een warm ap plaus en fraaie bloemen voor de dames. KONINKLIJKE ZANGVEREENIGING „CECILIA”. De Kon. Zangver. „Cecilia”, alhier, heeft onder leiding van haar dirigent, den heer Henk van den Berg, op Dinsdag 16 April geconcerteerd in de Gem. Con certzaal te Haarlem met de Kon. Lieder- tafel „Zang en Vriendschap” aldaar, ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan van deze beide oudste mannenkoren in den lande. Het optreden van „Cecilia” is over alle linies een groot succes geworden. In het eerste kwartaal van 1940 hebben de Vereenigde Staten voor een totaal van 61.041.791 dollar aan oor logsmateriaal, vooral militaire vlieg tuigen, wapens en munitie, uitgevoerd. PETER KREUDER. Peter Kreuder, die een tournée door ons land maakt en morgenmiddag 21 dezer in de groote zaal van den Dierentuin met zijn solisten zal optreden, zal o.a. ten gehoore brengen: „12 minuten Peter Kreuder”; „Improvisaties Peter Kreuder”); melo dieën uit de toonfilm „Hallo Janine”; (Pe ter Kreuder; „Mariu” (Bixio); „Reginekla Campagnola (Di Lazarro); Drie Volksdan sen” (Landler, Zweitakter, Springtanz); „Ti-pi-tin” (Maria Grever) melodieën uit de toonfilm „Opernball) Heuberger-Kreuder); van Voorst tot Voorst, chef van den staf „De jongens spelen in „Dur en moll”. van de landmacht, kolonel M. W. L. van (Kreuder); „Drie componisten-portretten: Benatzky, Lincke Lehar" (Kreuder); de concertmeester Kurt Henneberg zal de „Zi- geunerweisen” van Sarasate en „Canzo netta” van d’Ambrosio ten gehoore bren gen; voorts zal de beroemde Italiaansche zangeres Maddelena Ravelli schlagers uit toonfilms van Peter Kreuder zingen en ook een Italiaansch volkslied ten gehoore brengen. Zondag 21 April in Diligentia een Chopin-matinée door den grooten pianist Nicolai Orloff. Des avonds in het Gebouw Wagner’s Lohengrin door het „Nederlandsch Opera Ensemble” onder leiding van Maarten Spaanderman. Voor het instrumentale gedeelte werkt mee het „Rotterdamsch Philhar- monisch Orkest”, dat een zeer goe de reputatie geniet. Maandag 22 April in het Gebouw wederom een opera-opvoering, dit maal Wagner’s Tannhauser door de Düsseldorfsche Opera. Een uitste kende creatie is te verwachten. In Diligentia speelt de eminente Nederlandsche pianiste Henriëtte Bosmans. Het programma bevat werken van Duitsche, Fransche, Italiaansche en Hollandsche com ponisten. Dinsdag 23 April in Diligentia de derde piano-uitvoering binnen drie dagen. Gieseking treedt op. Commentaar overbodig. In het Gebouw de generale repetitie van Boris Godunow door Toonkunst i I in een half jaar tijds is een bedrag van ruim 23.500 bijeengebracht. De gelden zullen worden besteed voor lectuur etc. voor de gemobiliseerde leden. Op den door haar te geven piano-avond in Diligentia op Maandag 22 April a.s. zal onze bekende landgenoote, de pianiste Henriëtte Bosmans, werken van Handel, Scarlatti, Schumann, Brahms, Debussy, Fauré en Chabrier ten gehoore Onze Defensie-medewerker schrijft: Wij zouden kunnen zeggen, dat een rilling van afgrijzen over het gebeurde in Noorwegen door geheel Europa is gevaren en zelfs Amerika met ontstel tenis heeft vervuld: wie had ooit kun nen vermoeden, dat een land, door een georganiseerd verraad in eigen kring, waaraan zelfs hoofdofficieren deelge nomen hebben, op zoodanige wijze kon worden overrompeld als thans in Noor wegen is geschied? Wie had ooit kunnen vermoeden, dat een oorlog kon en kan worden gevoerd met verraad, valsche orders enz. enz.? En wie had ooit kunnen vermoeden, dat thans naast handgranaten, vlammen- spuiters, gifgassen ook het gif van ver raad een nieuw oorlogswapen zou wor den in handen van een modem leger? Aan de moderne oorlogsvoering ont breekt toch reeds alle ridderlijkheid, sinds de luchtmachten de burgers met bommen bestoken en vrouwen en kin deren, die zelfs onder barbaarsche volksstammen als onschendbaar wor den beschouwd, tot slachtoffer maken. Thans wordt de oorlogsvoering weer zinwekkend en het is te hopen, dat de kreet van afschuw een herhaling van deze onridderlijke en oneervolle metho- de zal beletten! Men stelle zich voor, dat aan de kade van Oslo een groot troepentransport schip is binnengeloopen en een batal jon 800 man) ontscheept, als eerste afdeeling, welke voet aan wal zet. Wii men liever spreken van zee-soldaten. die van oorlogsbodems aan land gaan, dan blijft in wezen de zaak dezelfde. Gedurende deze ontscheping is de troep volslagen weerloos en het komt er dus op aan om onverwijld ruimte te maken, waardoor de plaats van ont scheping niet bloot staat aan recht- streeksch vuur uit automatische wapens en geweren van den verdediger. Zoo snel mogelijk worden daarna troepen uitgezonden, welke punten in de nabij heid bezetten en het ontschepen van de eerstvolgende troepen beveiligen. Zijn voldoende strijdkrachten geland, dan vormt men daarmede een kring om het landingspunt (haven), welke in eerste instantie een aaneengesloten front vormt. Ware nu Noorwegen reeds gemobili seerd, en waren de forten niet door verraad in ’s vijands handen gevallen, dan zal men wel begrijpen, dat een ac tie der Noren de Duitschers in een moeilijk parket zou hebben gebracht. Naarmate nu het aantal troepen, dat aan land gezet wordt toeneemt en naarmate meer militaire hulpmidde len zooals artillerie beschikbaar komen, breidt zich de kring complex uit, totdat tenslotte de straal van den cirkel om dat punt heen, ge lijk aan of grooter is, dan de schietaf- stand van het Noorsche geschut. Het havencomplex is dan beveiligd tegen elke aanranding van den verdediger. Tenslotte bevindt zich in het haven complex een troepenmacht ter blij vende rechtstreeksche beveiliging daarvan. Daarmede is de eerste phase van de landing voltooid. In den regel is de hoeveelheid 1/oepen, welke het eerst aan land wordt gezet juist vol doende voor deze eerste phase. De inval der Duitschers in Noorwe gen is een waagstuk van den eersten rang, omdat het brangen van troepen over zee. naar een afgelegen oorlogs- tooneel het meesterschap ter zee eischt. Men kan deze stelling als een axioma op strategisch gebied beschouwen. Hier tegen hebben de Duitschers dan zeer sterk gezondigd, omdat de Franschen en Engelschen ongetwijfeld de zee be heerschen. Gesteund door verrassing en in sa menwerking met verraad hebben de Duitschers een succes kunnen boeken, dat op zichzelf blijk geeft van groote vaardigheid, uitstekende geoefendheid, durf en bluf. Militair bezien is de actie subliem uitgevoerd, zooals elke opzet van Duitsch militaire zijde, maar het suc ces zal moeilijk blijvend kunnen zijn. De toestand van elk geland leger is in de eerste periode hachelijk, omdat ruimte ontbreekt, waardoor elke snelle tegenactie een enorm succes kan boe ken. den Nederlander in dezen dreigenden tijd, spreekt uit ieder beeld. De film is gister avond hartelijk ontvangen, door een geest driftig publiek. Een welkom waarbij wij ons gaarne aansluiten en als wij dan ook beginnen met het noemen van enkele be zwaren, dan doen die aan onze algemeene waardeering niets af. Er is n.l, in de psychologische conceptie van het gegeven, iets, dat ons verwonderde en dat iets vindt zijn oorzaak in de figuur van den hoofd figuur: den gemobiliseerden advocaat. Het wordt den toeschouwer duidelijk ge maakt, dat deze advocaat eigenlijk een gemankeerde zee-officier is, die pas weer zichzelf wordt als de mobilisatie hem „matroos” maakt. Nu is het typeerende in de uitbeelding van dezen hoofdfiguur, dat hij overèl matroos is, ook daar, waar men den gemankeerden officier zou willen voe len. Hij is ,,du peuple” onder zijn kame raden, maar hij is dit ook tegenover zijn vrouw. Hij snauwt en brult en buldert en laat haar, ook in de ernstige momen ten van benauwenis en levenstwijfel, zóó unfair weinig aan het woord komen, dat haar sterkste momenten en haar eenigste argumenten tevens, de oogenblikken zijn dat ze, tot twee drie malen wegholt. Wanneer dit verschijnsel eenmaal tot den toeschouwer doordringt, blijft de houding van den advocaat-matroos tegenover diens vrouw eigenlijk een hinderlijk iets. Men- schelijk een onrechtvaardigheid. Maar ook: dramatisch. Want de arme Lily Bouw meester heeft nu een rol te spelen gekre gen, waarin ze eigenlijk niet veel meer te doen heeft dan als maar vergeefsche pogingen in het werk te stellen om tot een gesprek te komen met iemand, die tot een normaal gesprek niet in staat lijkt. Ondankbaarder opgave lijkt mij moeilijk te vinden. En de rol van Lily Bouwmees ter heeft dan ook zwaar te lijden gehad door dezen alles op zichzelve concentree- renden mansfiguur. De waarlijk groote rol voor deze begaafde actrice moet nog komen! Voortreffelijk in deze film is Matthieu van Eysden, een zeeman en volksman van top tot teen. Van Eysden heeft zijn faam van belangrijk filmspeler glansrijk ge handhaafd. Cruys Voorbergh speelt zijn acteurs-rol met groote vlotheid, Fientje de la Mar is een in alle opzichten geslaagde creatie van een excentrieke, dwaze en verwende vrouw. Aaf Bouber en Piet Kohier zijn magnifieke volkstypen Waar moet het heen, wanneer landen stelselmatig overstroomd worden met lieden die, gebruik makende van de ge boden gastvrijheid, zich voorbereiden op het plegen van daden van sabotage en terreur op momenten, waarin die landen in het grootste gevaar verkee- ren? Waar moet het heen, wanneer een land in eiken vreemdeling, zelfs in vele landgenooten, verraders moet leeren zien in momenten van nooar Wij vragen ons af of ook voor ons land een dergelijke mogelijkheid be staan kan. Er is geen antwoord op deze vraag mogelijk, want het verraad is al leen te onderkennen wanneer het te laat is om maatregelen te nemen Dat is juist het bedenkelijke van deze nieu we strijdmethode. De verrader geeft zich niet als zoodanig bloot, integendeel hij hult zich in het mom van trouw aan land en volk. In alle landen van Europa gaat men dan ook thans over tot intensieve con trole van alle vreemdelingen en ook onze Regeering zal haar maatregelen wel weten te nemen teneinde penetra tie van verraders en saboteurs te ver hinderen. KUNST ONDER DE WAPENEN. Sectie V van het Algemeen Hoofdkwar tier (O. en O.) stelt zich voor gedurende de maand Juni een tentoonstelling te orga- niseeren, welke bedoelt een beeld te geven van hetgeen door de gemobiliseerde be roepskunstschilders en beroepsbeeldhou wers wordt gepresteerd. Van de hoofddirectie van het Rijks- museum te Amsterdam is de beschikking verkregen over de ontruimde zalen van de afdeeling „moderne kunst”. De opmarsch. Nu komt de tweede phase de op marsch. Daartoe was het eerst nood zakelijk, dat de punt tuschen de baai van Oslo en de Zweedsche grens van troepen werd gezuiverd, hetgeen is geschied. Wanneer men nu even een kaartje van Noorwegen voor zich neemt, zal men zien, dat bij den opmarsch van Oslo uit naar het Noorden het bezit van de havenplaatsen Stavanger, Ber gen, Stadland voor de Duitschers van het grootste belang is, omdat daardoor een landing van Britsche troepen zou kunnen worden vertraagd. Daarmede is dan de kans vergroot, dat de Duit schers met de Noren zullen hebben af gerekend, alvorens geallieerde hulp zou opdagen. Zouden de Duitschers in de genoem de havens blijvend troepen aan wal kunnen zetten, dan zouden hun opera ties naar- het Noorden van Oslo op niet geringe wijze kunnen worden be- invloed. In. dit licht gezien spelen de havens van Drontheim en Narvik uit militair oogpunt een rol van het twee de plan. Nu moesten de Duitschers het bevei- ligend kordon om Oslo verlaten en aangezien zij niet meer troepen wilden achterlaten dan strikt noodzakelijk was, verzwakten zij den kring om Os lo in zooverre, dat zij daar geen aan eengesloten vuurfront meer vormden, maar volstonden met het bezetten en bevestigen van belangrijke punten van den cirkel. De nieuwgelande troepen rukten dan naar het Noorden op. De Duitschers zijn op het gebied van oorlogvoeren ware meesters. Hun vredesopleiding is er op ge richt om alle ondercommandanten te doordringen van zelfstandig handelen. Dit nu komt de uit te voeren ma noeuvre buitengewoon ten goede. Het zal duidelijk zijn, dat voor het vormen van een zóó breed front als de breedte van Noorwegen van Bergen tot de Zweedsche grens, den Duitschers ten eenenmale de troepen ontbreken. Zij marcheeren daarom op in zelf standige colonnes, welke de opdracht hebben de eene stad na de andere te nemen, zoo mogelijk in snel tempo. Op deze wijze breken zij het weer standsvermogen der Noorsche bevol king en van het Noorsche leger. Intusschen bergt deze methode de grootste gevaren in zich, zoodra men komt te staan tegenover een modernen en gelijkwaardigen tegenstanderwant tusschen deze colonnes is ruimte ge noeg om door te breken. De Moren kunnen evenwel van deze gunstige po-1 sitie geen gebruik maken, omdat hun zwakke strijdkrachten nauwelijks toe reikend zullen zijn voor het innemen van een verdedigende stelling. De zaak wordt evenwel heel anders, de Engelschen en Franschen men zullen zijn. Wij zullen zijner tijd nader toelichten. De landing der Franschen en Ei> gelschen had echter nog niet plaats gehad, toen dit artikel geschreven werd. brengen. Wegens het succes van de première van Les Parents Terribles van Jean Cocteau, zal de Tooneelgroep Masker, dir. Ko Arnoldi op Dinsdag 23 April a.s. in den Kon. Schouwburg nog een enkele herhalingsvoorstelling van dit belangwekkende stuk geven. De vermaarde Russische pia nist Nicolai Orloff zal op zijn recital, mor genmiddag 21 dezer in Diligentia, een pro gramma ten gehoore brengen, geheel ge wijd aan werken van Chopin. O.a. zal de kunstenaar spelen de Sonate b kl. t. op. 58, Nocturne cis kl. t. en Scherzo cis kl. t., no. 3. ’.’/du S' F 'Ï-;' S

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3