Fantastische snelheid van nieuwsten Dieseltrein
Zeer gevaarlijk individu
aangehouden
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 24 APRIl 1940
Ned. Spoorwegen toonen hun jongste materieel
uur
Dertig inbraken in
enkele maanden
U trecht-Groningen
binnen 2
BINNENLAND
||B|
de
van
Autobotsing te Laren
Goede vangst
Haagsche politie
Met I 78 k.m. u.
door Drente
VIERDE BLAD, PAGINA 1.
Gereed om te schieten^
k.m.
k.m.
Stoom 116
k.m.
D.E. 106
66.7
Huis van verdachte omsingeld.
Een hinderlijke papegaai
de
Een huiszoeking met succes.
door
tevoren
een
Het slagkruiserplan
Aanbesteding.
Op den Rijksstraatweg te Laren had hederfnacht een botsing plaats
tusschen een personenauto en een vrachtwagen, waarbij' een doode en
twee gewonden to betreuren waren. De totaal vernielde personenauto.
Proefrijden tusschen Utrecht
en Groningen.
Een en ander geschiedde tijdens een
proefrit met eer. Dieselelectrischen 5-
wagentrein tusschen Utrecht en Gro
ningen, waartoe de directie der Neder-
landsche Spoorwegen de persvertegen
woordigers had uitgenoodigd.
het
besloten voor het
nog
den
uit
een
een
kostte dat toch
20, maar een
254
140
Regeering antwoordt morgen nog niet.
Aneta meldt uit Batavia: De secre
tarie van den Volksraad deelde aan
de leden mede, dat het antwoord der
Regeering betreffende het vlootplan
morgen nog niet kan worden uitge
sproken.
Wanneer dit wel mogelijk zal zijn,
zal zoo spoedig mogelijk worden mede
gedeeld.
Toen hij werd aangehouden had hij
juits 4 uur tevoren zijn slag geslagen te
Kralingen.
Import Mij,
„Koninklijke
heeft aanbe-
een benzine-
Af-
stand
k.m.
Soort
tractie
De V., die gestommel in zijn woning
had gehoord en te bed lag, sprong op
en tastte in den zak van zijn colbert-
costuum. waarin een browning met 5
scherpe patronen, doch te laat. Voor
hij kon schieten was hij door de drie
politiemannen overmeesterd.
huisgehouden,
en een dito
bank-
Een
Indeeling van den trein.
De trein heeft een totale lengte van
110 meter en weegt, als gezegd, 240 ton.
Hij bestaat uit een motorwagen in het
midden, met aan één einde een 2e klas
se rijtuig en aan het andere einde een
combinatie van drie „rijtuigbakken”
3e klasse.
In den motorwagen zijn, behalve de
machinekamer, een bagageruimte, eefi
electrische keuken en een kleine post-
of bagage-afdeeling, ondergebracht.
Drie Werkspoor-Maybach-motoren,
met een vermogen van 650 p.k. per
Een aardige „staat van dienst”.
Sedert dien datum pleegde hij niet
minder dan 30 inbraken, te weten
16 te Hillegersberg, 6 te Schiedam,
eenige in Overschie en Kralingen,
twee te Delft, 1 te Rijswijk en 1 in
de residentie. De residentie heeft
hij, zooaLs hij zelf vertelde steeds
gemeden, omdat hij bang was voor
de Haagsche politie met haar een-
tralen opsporingsdienst
Hij heeft een volledige bekentenis
afgelegd.
Bij de verschillende inbraken maak
te hij in totaal 4 revolvers buit, welke
hij in het water gooide. De buit, wel
ke dit respectabele aantal inbraken op
leverde is zeer belangrijk en bedraagt
ettelijke duizenden guldens in sieraden.
Doch daarnaast leverden deze misdrij
ven aardige bedragen aan contanten op,
nu eens 800, dan weer 700, een an
dermaal f 400. Het geld heeft hij steeds
verbrast. Ging hij goedkoop uit, zoo
altijd nog tenminste
avond na een avond-
voetbalwedstrijd te dezer stede, welke
d V. bezocht in gezelschap van eenige
vrienden kostte 100. De V. was in de
bars van den Schiedamschedijk en Ka-
tendrecht een welgeziene gast, hij ver
teerde vlot, en gaf talrijke rondjes.
’t Geld, dat de sieraden bij verkoop
opbrachten heeft hij eveneens groo-
tendeels verteerd. Allengs bezocht hij
ook de betere café’s en restaurants
aan den Coolsingel en logeerde eenige
malen in een der eerste klas Rotter-
damsche hotels.
De V. heaft van zijn verschillende in
braken aan de Haagsche politie een
zeer interessant verhaal gedaan. Op ze
keren dag had hij ingebroken in een
huis te Delft. Hij keerde daarop naar
Rotterdam terug en bezocht een dan
cing aan den Schiedamsche Dijk. Op
zeker oogenblik kwamen vier Rotter-
damsche agenten binnen, zooals later
bleek in verband met een in het lokaal
begane overtreding. Maar d. V. schrok
geweldig, hij dacht dat zij het op hen»
hadden gemunt. „Ik had 42 graden
koorts, zoo zeide hij tijdens zijn ver
hoor, maar ik had mijn hand al in mijn
zak aan den trekker van mijn revolver.
Waren ze op mij toegekomen, ik had
beide agenten neergeschoten. Toen zij
weggingen zonder nota van mij te ne
men, heb ik een rondje gegeven.
Bij een inbraak te Schiedam ging, na
dat hij met de kolf van zijn revolver
een spiegelruit had ingeslagen, eens
klaps het licht op in eenige belendende
perceelen. Geen nood, d. V. bleef een
paar uur lang op een afdakje liggen tot
de rust was wedergekeerd, toen ging
hij naar binnen en sloeg zijn slag. Te
Overschie was hij langs een regenpijp
van een villa naar boven geklommen.
Haast had hij de dakgoot bereikt, toen
de pijp brak. Met een smak kwam d. V.
in het gras terecht. Hij bleek zich niet
bezeerd te hebben en toen hij merkte,
dat er geen onraad was, verschafte hij
zich toegang langs een anderen weg,
namelijk via de ijzeren spanten van een
markies en een tuimelraam.
In dezelfde plaats had hij zich op
zekeren dag via een balcon op de eerste
étage toegang verschaft tot een andere
villa. Eensklaps hoorde hij stemmen in
den tuin en in huis. De familie keerde
terug. Geen nood, hij sprong van het
8 meter hooge balcon in den tuin en
wist via een schutting te ontkomen.
Een anderen keer, terwijl hij met zijn
electrische lantaarn naar binnen scheen
begon een hond in het betreffende per
ceel te blaffen. Op de eerste étage wist
d. V. toen binnen te komen. Maar de
hond kwam eveneens naar boven, viel
hem aan. Wat d. V. ook deed, het dier
liet hem niet los. Een kwartier lang
duurde het gevecht, toen wist hij den
viervoeter op te sluiten; onderwijl had
hij echter aan beenen en handen ette
lijke verwondingen opgeloopen.
De Haagsche politie heeft in samen
werking met de Rotterdamsche politie de
hand weten te leggen op een zeer gevaar
lijk individu, dat sedert November niet
minder dan dertig inbraken heeft ge
pleegd, waarbij voor duizenden guldens
aan sieraden werd buitgemaakt, terwijl
tevens belangrijke bedragen in contanten
werden gestolen. Alle inbraken zijn ge
pleegd in Rotterdam en omgeving, met
uitzondering van één aan den Benoor-
denhoutscheweg, alhier. Deze enkele in
braak is den dader, een 23-jarigen
timmerman, woonachtig te Delftshaven,
T. d. V. genaamd, noodlottig geworden.
De nieuwe vijfwagentreinen zijn vrij
wel geheel van Nederlandsch fabrikaat.
Een bedrag van 3 a 4 millioen gulden
aan loonen is in hun kosten begrepen.
Wie intusschen meenen mocht, dat
bij al deze electrische- en Diesel-electri-
sche tractie de stoom geen plaats meer
heeft, vergist zich, want in 1939 brach
ten de stoomtreinen ’t nog tot 25.700.000
personentrein-k.m.’s en 11.600.000 goe-
derentrein-k.m.’s, samen 37.300.000
k.m.’s. De electrische tractie maakte in
totaal 13.500.000 en de Diesel-electrische
tractie 4.500.000 k.m.’s. De stoom neemt
nog altijd pl.m. 3/5 deel van het perso
nenvervoer voor haar rekening.
Nog enkele cijfers voegde de heer
Hupkes hieraan toe. Voor steenkolen
geven de N.S. gemiddeld per jaar 6 mil
lioen gulden uit; voor ruwe olie 400.000
gulden en voor electrischen stroom
3.500.000 gulden.
Wat de snelheden-statistiek uitwijst,
is vereerend voor ons land. Hier volgt
er een kort staatje uit:
Wat de Diesels deden.
De heer Hupkes heeft ons nog eenige
interessante mededeelingen gedaan
over de ervaringen der N.S. met de
Diesel-electrische
sinds de invoering in 1934
In 1939 werd per treinstel gemiddeld
meer dan 150.000 k.m. afgelegd. De mo
toren, welke telkens na 100.000 k.m.
worden gereviseerd, hebben sinds de
indienststelling gemiddeld ongeveer een
half millioen kilometers afgelegd en
verkeeren nog in goeden staat.
Het iaat zich begrijpen, dat de N.S.
door deze gunstige ervaringen gestimu
leerd, met de Diesel-electrische tractie
voortgaat.
Dit was voor den Centralen Opspo
ringsdienst van de Haagsche politie
aanleiding Zaterdagavond naar Rotter
dam te gaan om te trachten den haar
door de Rotterdamsche politie gesigna-
ieerden persoon, T. d. V. genaamd,
woonachtig te Delfshaven, te pakken te
krijgen.
In verband met het feit, dat men
een patroonhouder had gevonden na
de inbraak aan den Benoordenhout-
scheweg waren de politiemannen op
hun hoede voor gevaarlijk verzet, zoo-
dat men dan ook rond de woning van
d. V. uitgebreide maatregelen had ge
nomen. Een cordon Rotterdamsche
agenten werd opgesteld, zoodat hij
niet zou kunnten ontvluchten. Daarop
traden de inspecteur K. C. A. Struick,
de brigadier R. v. d. Poel en de recher
cheur T. Teunissen der Haagsche po
litie de woning binnen, de revolver in
de hand.
De N.V. Bataafsche
verkoopkantoor van
Shell’-producten alhier,
steed: het bouwen van
vulstation ca., gelegen op het terrein
aan den rijksweg ’s-Gravenhage
Utrecht gedeelte GoudaBodegraven
nabij en aan de Oostelijke zijde van
de Gouwe. Laagste inschrijver was A.
J. Pot, alhier, voor 9977.
T"\ E bewoners der eenzame
I boerenhoeven langs den
weg in de buurt van het Drent-
sche dorpje Hooghalen zijn iets
gewend op het gebied van snel
heid. Ééns per jaar jagen daar
namelijk de rijders voorbij in
de T.T.-races, zóó, dat den dor
pelingen hooren en zien ver
gaat.
Maandag j.l. konden ze onver
wachts wederom getuigen zijn
van een record-rit, zonder groot
gedaver echter, maar veel in
drukwekkender, toen de jong
ste 240 tons Diesel-electrische
5-wagentrein met de phenome-
nale snelheid van 178 k.m. per
uur passeerde.
Veel moeilijkheden verschafte hem
bij een kraak te Hillegersberg een
papegaai in een der kamers van het
huis, waarop hij het had gemunt. Toen
hij binnen kwam, begon het dier te
roepen „Hallo, hallo”. D. V. schrok
hevig en nam de wijk in een boschje in
den tuin. Toen hij weer binnenkwam,
begon het dier andermaal te roepen,
kalmeerende woorden hielpen, maar
niet zoo gauw zweeg d. V. of de pape
gaai zette het gesprek voort.
In het algemeen nam d. V. bij zijn
inbraken weinig voorzorgsmaatrege
len. Op zekeren avond week hij te Hil
legersberg van dit systeem af en be
sloot eerst te bellen, om te weten of
er iemand thuis was of niet. De bel
werd niet beantwoord en dus drong d.
V. binnen door het stuk slaan van een
ruit. Het was half tien. Juist stond hij
te morrelen aan een kast of de heer des
huizes kwam in gezelschap van zijn
echtgenoote, de laatste gewapend met
een pook in nachtgewaad naar bene
den. De pook boezemde hem ontzag in.
„Sta of ik schiet”, klonk het. De V.
bedacht zich geen oogenblik, door het
geopende raam sprong hij naar bui
ten. Houdt den dief riep de heer des
huizes, maar de dief was ontkomen.
In Rijswijk wilde hij op zekeren
avond juist een ruit inslaan, toen een
tuinbank in de onmiddellijke nabijheid
omviel en de ruit vernielde. Juist kwa
men de buren thuis met hun auto. Een
lichtbundel der koplampen zwaaide
rond. De V. schrok hevig, maar wist
zich achter de bank te verbergen. Na
een uurtje stapte hij naar binnen. Acht
gouden horloges leverde dit bezoek op.
De V. heeft het zich bij zijn inbraken
aan niets laten ontbreken, zoo nu en
dan dronk hij er een glaasje geestrijk
vocht bij, als hij iets van dien aard
vond. Tijdens zijn verhoor voegde hij,
toen het langzamerhand half vier
's nachts was geworden, een der politie
mannen toe, dat het langzamerhand de
hoogste tijd was om naar bed te gaan.
Met deze arrestatie zal de provincie
Zuid-Hólland voor geruimen tijd van
een gevaarlijk individu bevrijd zijn.
De kwestie van heling is nog in on
derzoek.
Voor het eerst in de geschiedenis
van den trein in Nederland en waar
schijnlijk van die in de geheele wereld
haalde het „ijzeren paard” zulk een
vaart en het betreurenswaardige feit
deed zich daarbij voor, dat de passa-
siers, die dit novum meemaakten, man
nen bovendien nog, tot wiens taak het
“behoort zeldzaamheden als deze te
registreeren. journalisten n.l., volko
men onbewust de sensatie ondergin
gen.
Eerst nadat de trein zijn snelheid
weer wat had ingetoomd en op zijn
normaalgang van 120 kilometers was
teruggezakt, werden zij door den direc
teur der N.S., ir. W. Hupkes, van de
topprestatie in kennis gesteld.
Laten we er direct bij zeggen, dat de
directeur het óók niet eerder bemerkt
had en zijn wetenschap kreeg van een
der ingenieurs uit de bestuurders-
cabine.
Het Drentsche landschap met zijn
uitgestrekte heiden en ontginningen,
waarop hier en daar een hofstede staat,
biedt voor den leek geen controlepun
ten om snelheid te meten en in dezen
nieuwen Diesel gedroeg de koffie in de
koppen zich niet rumoeriger bij 178 dan
bij 120 k.m. vaart.
Zoo kon het gebeuren, dat, waar
schijnlijk. een wereldrecord werd ge
maakt zonder dat daarbij fanfaren
te pas kwamen, zonder heildronk en
wat overigens bij een evenement van
dien aard pleegt te behooren.
De naamlooze trein, die dit sterke
stuk bestond, zal straks bij de andere
worden opgenomen en dagelijks zijn
ritten gaan maken naar het Noorden,
Zuiden en Oosten. Zijn prestatie is al
reeds geschiedenis geworden en zal
voorloopig niet worden herhaald.
Want het is niet de bedoeling, dat de
nieuwste Dieseltreinen er een gewoon
te van maken om in dit tempo door
Holland’s dreven te jagen. Hier werd
eens geprobeerd wat het materieel in
zijn mars heeft en de 178 kilometers
bewezen dat dit héél wat is.
zich in de verschillende amusements-
gelegenheden op den Schiedamsche
Dijk en te Katendrecht een man op
hield, die klaarblijkelijk over zeer
veel geld beschikte, dat hij grof ver
teerde en die zeer vlot was met het
geven van rondjes.
motor, drijven elk een generator, welke
op zijn beurt stroom levert naar
twee tractiemotoren, in totaal dus zes.
In het 2e klasse-rijtuig kunnen twee
der coupé’s als le klasse coupé’s wor
den gebruikt. Er zijn vloerkleedjes ge
legd, leeslampjes aangebracht en de
zittingen zijn iets meer soepel gemaakt.
Om in de behoefte aan een wat uit-
gebreider restauratie dan een kopje
koffie-met-een-broodje gedurende de
reis te voorzien’ is een afd. van 4 cou
pé’s in de 3e klasse afd., grenzend aan
den motorwagen, tot dat doel min of
meer geschikt gemaakt, door er flinke
tafels te plaatsen. De 2e klasse coupé’s
zijn alle ruim genoeg, om er naar be
lieven aanzettafels neer te zetten voor
vier personen.
Verwarming en ventilatie geschieden
als bij de thans in gebruik zijnde Die
seltreinen. De coupé-inrichting komt
met die der electrische treinen over
een: de onderste ramen zijn dubbel, de
bovenste opschuifbaar.
Het uitstappen moet ook hier over
het voorbalcon geschieden. Het is de
bedoeling, dat dit systeem bij alle trei
nen wordt gevolgd.
De treinstellen zijn gebouwd voor een
maximum-snelheid van 150 a 160 k.m.
per uur maar dat het iets harder kan
bewees de snelheid in Drente doch
voorloopig zal een dienstsnelheid van
120 k.m. worden aangehouden, waar
door koppeling met de 3-wagenstellen
en de daarvoor bestemde postrijtuigen
mogelijk is. Elk 5-wagenstel is inge
richt voor het vervoer van 376 passa
giers.
Zoo kan men reizen in het nieuwste materieel der Ned. Spoorwegen
Sightseeing per trein.
Een stille getuige-
Bij het onderzoek vond de politie in
3-wagentreinstellen >een raamkozijn een houder met 6 re-
volverpatronen, een belangrijke stille
getuige.
De wijze van vernieling gaf de po
litie geen aanwijzing in welke richting
de dief moest worden gezocht, deze
„werkwijze” was haar geheel nieuw.
Men richtte zich tot de politie der
groote gemeenten in den lande en ook
te Antwerpen met de vraag of daar
wellicht individuen bekend waren, die
op een dergelijke wijze te werk gingen.
Rotterdam deelde daarop mede, dat
Snelste treinen in verschillende landen.
Gemidd.
snelheid
per uur
Onmiddellijk werd tot huiszoeking
overgegaan en met groot succes. Zorg
vuldig hier en daar verborgen vond
men aldra den ganschen buit van de
inbraak aan den Benoordenhoutsche-
weg terug, benevens nog een aantal
goederen, welke zooals later is ge
bleken, afkomstig waren van een in
braak den dag tevoren gepleegd te
Delft.
De v. werd medegenomen naar de
residentie en ingesloten aan het hoofd
bureau van politie aan het Alexander-
plein. Aanvankelijk bleef d. V. zwij
gen, doch gisteren kwamen zijn ver
halen los. De V. was voor de politie
geen onbekende, trots zijn jeugdigen
leeftijd heeft hij vijf jaar in opvoe
dingsgestichten en gevangenis d'-orge-
bracht. Eenige malen wist hij uit een
gesticht te ontvluchten. Hij is een le
nige athletische kerel, koelbloedig en
uiterst gevaarlijk. Hij had tot Novem
ber van het vorig jhar werk gehad,
doch toen hij werkloos werd, betrad
hij andermaal het pad der misdaad.
Op Donderdag 11 April j.l. werd er
in de avonduren, terwijl de bewoners
afwezig waren, ingebroken in een per
ceel aan den Benq^rdenhoutscheweg.
De dader kwam binnen door het ver
breken van een glas-in-lood ruit,
waarna hij de kruk van een raam kon
openen. Ontvreemd werden o.a. een
diamanthanger 4 karaat omgeven door
kleine diamanten ter waarde van 400,
een paar diamanten dasspelden, een
amethist hanger gemonteerd met dia
manten, een ring met saffier gemon
teerd met diamanten, een diamanten
ring met groot licht blauw zegel (fa
miliewapen), eenige gouden armbanden
en oorhangers. De totale waarde dezer
sieraden bedraagt enkele duizenden
guldens.
De inbraak werd ontdekt door de
bewoners, toen zij later op den avond
thuis kwamen. Toen de politie kwam,
moest zij constateeren, dat er aardig
door den dief was
Mooie antieke kasten
schrijfbureau bleken met
schroef te zijn open geslagen,
kast op de le étage was opengebroken
ep hieruit de bovengenoemde collectie
sieraden gestolen. De dief had den
hond, welke in huis was, in de keuken
ingesloten
Om 10.07 nam de trein op het
Utrechtsche Centraalstation het
gezelschap op en 1 uur later, om
12.02, zette hij zijn passagiers voor
een der perrons van het station
Groningen neer.
In dit resultaat ligt eigenlijk
beste compliment
materieel. Denk u in, binnen de twee
uur van het centrum des lands naar
het hooge Noorden. De tijd ligt
niet zoover achter ons, dat men
dubbelen tijd voor een dergelijk
stapje moest uittrekken!
Maar bij snelheid alléén laten
N.S. het niet. Zij voegen er veiligheid
en comfort aan toe. Want geen mo
ment heeft de reiziger het op zichzelf
beangstigende gevoel van met enorme
vaart over het land te jakkeren. De
zware lichamen der vrijwel aaneenge
sloten wagons, welke zamen bijna vol
maakt gestroomlijnd zijn, voorkomen
hinderlijk schommelen en het gemak
in elk der beide klassen (2 en 3) is
zoo, dat men als het ware ongemerkt
de afstanden verslindt.
Dit comfort en trouwens de geheele
outillage van dit nieuwe type treinen,
zijn op veel grootere afstanden, dan
die in ons bescheiden landje, berekend.
Zij hadden de bestemming en houden
die, indien tenminste het Europeesche
conflict dit niet belet) om ingezet te
worden op de trajecten Amsterdam
Berlijn en AmsterdamParijs.
Daarmee zou Nederland dan zijn su
perioriteit op dit gebied der spoorweg-
tractie, welke reeds zes jaar geleden
getoond werd, toen de eerste Diesel-
electrische 3-wagenstellen verschenen,
direct in het buitenland hebben kunnen
demonstreeren. Niet dat het om dit
vertoon zelf gaat, maar het mag toch
wel even met trots worden gezegd, dat
wat in 1934 op onze spoorbanen ver
scheen, daarna :n de ons omringende
landen werd nagevolgd.
Voorloopig zal het Nederlandsche
publiek er het uitsluitende profijt van
hebben en met ingang van de Zomer-
dienstregeling komen de treinen ter be
schikking.
De treinen zijn, voor wat de passa-
giers-accomodatie betreft, in hoofd
zaak gelijk aan de bestaande 3-wagen
stellen, met dit verschil, dat de geluid-
demping weer eenige verbetering heeft
ondergaan en dat eerste en laatste
rijtuig over een afdeeling beschikken,
welke uitzicht biedt op de baan.
(Men zie de foto bij dit artikel).
Hier zijn de zitplaatsen opgesteld
als in een autobus, waardoor het ge
heel het karakter krijgt van een sight-
seeing-compartement. Men zit er bui
tengewoon gezellig, vooral in de afdee
ling voor in den trein, met breede
ramen voor en aan weerzijden. Zoowel
de 2e als de 3e klasse beschikt over
een dergelijk uitzichtgedeelte.
D.E. 133.4 kjn.
D. 118
Traject
Berlijn
Hannover
ParijsRouaan
Kings Cross
York Coronation 302
Amersfoort
Zwolle
Er zijn dus snellerer treinen dan de
onze ^waarbij echter de afstanden en
het aantal stopplaatsen m aanmerking
moet worden genomen), maar in de
percentages der afgelegde trein-k.m.’s
met een gemiddelde snelheid grooter
dan 100 k.m. per uur in het jaar 1938.
gaan wij ruimschoots aan den spits met
4.55 pCt., tegen 3.15 pCt. .n Frankrijk,
1.- pCt. in Duitschland, 1.26 pCt. in Bel
gië en 1.02 pCt. in Italië.
En deze verhoudingscijfets zeggen
belangrijk meer dan de snelheid op één
enkel traject behaald.
- -.1
I
'JraBs
Sc