Fantastische snelheid van nieuwsten Dieseltrein Zeer gevaarlijk individu aangehouden HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 24 APRIl 1940 Ned. Spoorwegen toonen hun jongste materieel uur Dertig inbraken in enkele maanden U trecht-Groningen binnen 2 BINNENLAND ||B| de van Autobotsing te Laren Goede vangst Haagsche politie Met I 78 k.m. u. door Drente VIERDE BLAD, PAGINA 1. Gereed om te schieten^ k.m. k.m. Stoom 116 k.m. D.E. 106 66.7 Huis van verdachte omsingeld. Een hinderlijke papegaai de Een huiszoeking met succes. door tevoren een Het slagkruiserplan Aanbesteding. Op den Rijksstraatweg te Laren had hederfnacht een botsing plaats tusschen een personenauto en een vrachtwagen, waarbij' een doode en twee gewonden to betreuren waren. De totaal vernielde personenauto. Proefrijden tusschen Utrecht en Groningen. Een en ander geschiedde tijdens een proefrit met eer. Dieselelectrischen 5- wagentrein tusschen Utrecht en Gro ningen, waartoe de directie der Neder- landsche Spoorwegen de persvertegen woordigers had uitgenoodigd. het besloten voor het nog den uit een een kostte dat toch 20, maar een 254 140 Regeering antwoordt morgen nog niet. Aneta meldt uit Batavia: De secre tarie van den Volksraad deelde aan de leden mede, dat het antwoord der Regeering betreffende het vlootplan morgen nog niet kan worden uitge sproken. Wanneer dit wel mogelijk zal zijn, zal zoo spoedig mogelijk worden mede gedeeld. Toen hij werd aangehouden had hij juits 4 uur tevoren zijn slag geslagen te Kralingen. Import Mij, „Koninklijke heeft aanbe- een benzine- Af- stand k.m. Soort tractie De V., die gestommel in zijn woning had gehoord en te bed lag, sprong op en tastte in den zak van zijn colbert- costuum. waarin een browning met 5 scherpe patronen, doch te laat. Voor hij kon schieten was hij door de drie politiemannen overmeesterd. huisgehouden, en een dito bank- Een Indeeling van den trein. De trein heeft een totale lengte van 110 meter en weegt, als gezegd, 240 ton. Hij bestaat uit een motorwagen in het midden, met aan één einde een 2e klas se rijtuig en aan het andere einde een combinatie van drie „rijtuigbakken” 3e klasse. In den motorwagen zijn, behalve de machinekamer, een bagageruimte, eefi electrische keuken en een kleine post- of bagage-afdeeling, ondergebracht. Drie Werkspoor-Maybach-motoren, met een vermogen van 650 p.k. per Een aardige „staat van dienst”. Sedert dien datum pleegde hij niet minder dan 30 inbraken, te weten 16 te Hillegersberg, 6 te Schiedam, eenige in Overschie en Kralingen, twee te Delft, 1 te Rijswijk en 1 in de residentie. De residentie heeft hij, zooaLs hij zelf vertelde steeds gemeden, omdat hij bang was voor de Haagsche politie met haar een- tralen opsporingsdienst Hij heeft een volledige bekentenis afgelegd. Bij de verschillende inbraken maak te hij in totaal 4 revolvers buit, welke hij in het water gooide. De buit, wel ke dit respectabele aantal inbraken op leverde is zeer belangrijk en bedraagt ettelijke duizenden guldens in sieraden. Doch daarnaast leverden deze misdrij ven aardige bedragen aan contanten op, nu eens 800, dan weer 700, een an dermaal f 400. Het geld heeft hij steeds verbrast. Ging hij goedkoop uit, zoo altijd nog tenminste avond na een avond- voetbalwedstrijd te dezer stede, welke d V. bezocht in gezelschap van eenige vrienden kostte 100. De V. was in de bars van den Schiedamschedijk en Ka- tendrecht een welgeziene gast, hij ver teerde vlot, en gaf talrijke rondjes. ’t Geld, dat de sieraden bij verkoop opbrachten heeft hij eveneens groo- tendeels verteerd. Allengs bezocht hij ook de betere café’s en restaurants aan den Coolsingel en logeerde eenige malen in een der eerste klas Rotter- damsche hotels. De V. heaft van zijn verschillende in braken aan de Haagsche politie een zeer interessant verhaal gedaan. Op ze keren dag had hij ingebroken in een huis te Delft. Hij keerde daarop naar Rotterdam terug en bezocht een dan cing aan den Schiedamsche Dijk. Op zeker oogenblik kwamen vier Rotter- damsche agenten binnen, zooals later bleek in verband met een in het lokaal begane overtreding. Maar d. V. schrok geweldig, hij dacht dat zij het op hen» hadden gemunt. „Ik had 42 graden koorts, zoo zeide hij tijdens zijn ver hoor, maar ik had mijn hand al in mijn zak aan den trekker van mijn revolver. Waren ze op mij toegekomen, ik had beide agenten neergeschoten. Toen zij weggingen zonder nota van mij te ne men, heb ik een rondje gegeven. Bij een inbraak te Schiedam ging, na dat hij met de kolf van zijn revolver een spiegelruit had ingeslagen, eens klaps het licht op in eenige belendende perceelen. Geen nood, d. V. bleef een paar uur lang op een afdakje liggen tot de rust was wedergekeerd, toen ging hij naar binnen en sloeg zijn slag. Te Overschie was hij langs een regenpijp van een villa naar boven geklommen. Haast had hij de dakgoot bereikt, toen de pijp brak. Met een smak kwam d. V. in het gras terecht. Hij bleek zich niet bezeerd te hebben en toen hij merkte, dat er geen onraad was, verschafte hij zich toegang langs een anderen weg, namelijk via de ijzeren spanten van een markies en een tuimelraam. In dezelfde plaats had hij zich op zekeren dag via een balcon op de eerste étage toegang verschaft tot een andere villa. Eensklaps hoorde hij stemmen in den tuin en in huis. De familie keerde terug. Geen nood, hij sprong van het 8 meter hooge balcon in den tuin en wist via een schutting te ontkomen. Een anderen keer, terwijl hij met zijn electrische lantaarn naar binnen scheen begon een hond in het betreffende per ceel te blaffen. Op de eerste étage wist d. V. toen binnen te komen. Maar de hond kwam eveneens naar boven, viel hem aan. Wat d. V. ook deed, het dier liet hem niet los. Een kwartier lang duurde het gevecht, toen wist hij den viervoeter op te sluiten; onderwijl had hij echter aan beenen en handen ette lijke verwondingen opgeloopen. De Haagsche politie heeft in samen werking met de Rotterdamsche politie de hand weten te leggen op een zeer gevaar lijk individu, dat sedert November niet minder dan dertig inbraken heeft ge pleegd, waarbij voor duizenden guldens aan sieraden werd buitgemaakt, terwijl tevens belangrijke bedragen in contanten werden gestolen. Alle inbraken zijn ge pleegd in Rotterdam en omgeving, met uitzondering van één aan den Benoor- denhoutscheweg, alhier. Deze enkele in braak is den dader, een 23-jarigen timmerman, woonachtig te Delftshaven, T. d. V. genaamd, noodlottig geworden. De nieuwe vijfwagentreinen zijn vrij wel geheel van Nederlandsch fabrikaat. Een bedrag van 3 a 4 millioen gulden aan loonen is in hun kosten begrepen. Wie intusschen meenen mocht, dat bij al deze electrische- en Diesel-electri- sche tractie de stoom geen plaats meer heeft, vergist zich, want in 1939 brach ten de stoomtreinen ’t nog tot 25.700.000 personentrein-k.m.’s en 11.600.000 goe- derentrein-k.m.’s, samen 37.300.000 k.m.’s. De electrische tractie maakte in totaal 13.500.000 en de Diesel-electrische tractie 4.500.000 k.m.’s. De stoom neemt nog altijd pl.m. 3/5 deel van het perso nenvervoer voor haar rekening. Nog enkele cijfers voegde de heer Hupkes hieraan toe. Voor steenkolen geven de N.S. gemiddeld per jaar 6 mil lioen gulden uit; voor ruwe olie 400.000 gulden en voor electrischen stroom 3.500.000 gulden. Wat de snelheden-statistiek uitwijst, is vereerend voor ons land. Hier volgt er een kort staatje uit: Wat de Diesels deden. De heer Hupkes heeft ons nog eenige interessante mededeelingen gedaan over de ervaringen der N.S. met de Diesel-electrische sinds de invoering in 1934 In 1939 werd per treinstel gemiddeld meer dan 150.000 k.m. afgelegd. De mo toren, welke telkens na 100.000 k.m. worden gereviseerd, hebben sinds de indienststelling gemiddeld ongeveer een half millioen kilometers afgelegd en verkeeren nog in goeden staat. Het iaat zich begrijpen, dat de N.S. door deze gunstige ervaringen gestimu leerd, met de Diesel-electrische tractie voortgaat. Dit was voor den Centralen Opspo ringsdienst van de Haagsche politie aanleiding Zaterdagavond naar Rotter dam te gaan om te trachten den haar door de Rotterdamsche politie gesigna- ieerden persoon, T. d. V. genaamd, woonachtig te Delfshaven, te pakken te krijgen. In verband met het feit, dat men een patroonhouder had gevonden na de inbraak aan den Benoordenhout- scheweg waren de politiemannen op hun hoede voor gevaarlijk verzet, zoo- dat men dan ook rond de woning van d. V. uitgebreide maatregelen had ge nomen. Een cordon Rotterdamsche agenten werd opgesteld, zoodat hij niet zou kunnten ontvluchten. Daarop traden de inspecteur K. C. A. Struick, de brigadier R. v. d. Poel en de recher cheur T. Teunissen der Haagsche po litie de woning binnen, de revolver in de hand. De N.V. Bataafsche verkoopkantoor van Shell’-producten alhier, steed: het bouwen van vulstation ca., gelegen op het terrein aan den rijksweg ’s-Gravenhage Utrecht gedeelte GoudaBodegraven nabij en aan de Oostelijke zijde van de Gouwe. Laagste inschrijver was A. J. Pot, alhier, voor 9977. T"\ E bewoners der eenzame I boerenhoeven langs den weg in de buurt van het Drent- sche dorpje Hooghalen zijn iets gewend op het gebied van snel heid. Ééns per jaar jagen daar namelijk de rijders voorbij in de T.T.-races, zóó, dat den dor pelingen hooren en zien ver gaat. Maandag j.l. konden ze onver wachts wederom getuigen zijn van een record-rit, zonder groot gedaver echter, maar veel in drukwekkender, toen de jong ste 240 tons Diesel-electrische 5-wagentrein met de phenome- nale snelheid van 178 k.m. per uur passeerde. Veel moeilijkheden verschafte hem bij een kraak te Hillegersberg een papegaai in een der kamers van het huis, waarop hij het had gemunt. Toen hij binnen kwam, begon het dier te roepen „Hallo, hallo”. D. V. schrok hevig en nam de wijk in een boschje in den tuin. Toen hij weer binnenkwam, begon het dier andermaal te roepen, kalmeerende woorden hielpen, maar niet zoo gauw zweeg d. V. of de pape gaai zette het gesprek voort. In het algemeen nam d. V. bij zijn inbraken weinig voorzorgsmaatrege len. Op zekeren avond week hij te Hil legersberg van dit systeem af en be sloot eerst te bellen, om te weten of er iemand thuis was of niet. De bel werd niet beantwoord en dus drong d. V. binnen door het stuk slaan van een ruit. Het was half tien. Juist stond hij te morrelen aan een kast of de heer des huizes kwam in gezelschap van zijn echtgenoote, de laatste gewapend met een pook in nachtgewaad naar bene den. De pook boezemde hem ontzag in. „Sta of ik schiet”, klonk het. De V. bedacht zich geen oogenblik, door het geopende raam sprong hij naar bui ten. Houdt den dief riep de heer des huizes, maar de dief was ontkomen. In Rijswijk wilde hij op zekeren avond juist een ruit inslaan, toen een tuinbank in de onmiddellijke nabijheid omviel en de ruit vernielde. Juist kwa men de buren thuis met hun auto. Een lichtbundel der koplampen zwaaide rond. De V. schrok hevig, maar wist zich achter de bank te verbergen. Na een uurtje stapte hij naar binnen. Acht gouden horloges leverde dit bezoek op. De V. heeft het zich bij zijn inbraken aan niets laten ontbreken, zoo nu en dan dronk hij er een glaasje geestrijk vocht bij, als hij iets van dien aard vond. Tijdens zijn verhoor voegde hij, toen het langzamerhand half vier 's nachts was geworden, een der politie mannen toe, dat het langzamerhand de hoogste tijd was om naar bed te gaan. Met deze arrestatie zal de provincie Zuid-Hólland voor geruimen tijd van een gevaarlijk individu bevrijd zijn. De kwestie van heling is nog in on derzoek. Voor het eerst in de geschiedenis van den trein in Nederland en waar schijnlijk van die in de geheele wereld haalde het „ijzeren paard” zulk een vaart en het betreurenswaardige feit deed zich daarbij voor, dat de passa- siers, die dit novum meemaakten, man nen bovendien nog, tot wiens taak het “behoort zeldzaamheden als deze te registreeren. journalisten n.l., volko men onbewust de sensatie ondergin gen. Eerst nadat de trein zijn snelheid weer wat had ingetoomd en op zijn normaalgang van 120 kilometers was teruggezakt, werden zij door den direc teur der N.S., ir. W. Hupkes, van de topprestatie in kennis gesteld. Laten we er direct bij zeggen, dat de directeur het óók niet eerder bemerkt had en zijn wetenschap kreeg van een der ingenieurs uit de bestuurders- cabine. Het Drentsche landschap met zijn uitgestrekte heiden en ontginningen, waarop hier en daar een hofstede staat, biedt voor den leek geen controlepun ten om snelheid te meten en in dezen nieuwen Diesel gedroeg de koffie in de koppen zich niet rumoeriger bij 178 dan bij 120 k.m. vaart. Zoo kon het gebeuren, dat, waar schijnlijk. een wereldrecord werd ge maakt zonder dat daarbij fanfaren te pas kwamen, zonder heildronk en wat overigens bij een evenement van dien aard pleegt te behooren. De naamlooze trein, die dit sterke stuk bestond, zal straks bij de andere worden opgenomen en dagelijks zijn ritten gaan maken naar het Noorden, Zuiden en Oosten. Zijn prestatie is al reeds geschiedenis geworden en zal voorloopig niet worden herhaald. Want het is niet de bedoeling, dat de nieuwste Dieseltreinen er een gewoon te van maken om in dit tempo door Holland’s dreven te jagen. Hier werd eens geprobeerd wat het materieel in zijn mars heeft en de 178 kilometers bewezen dat dit héél wat is. zich in de verschillende amusements- gelegenheden op den Schiedamsche Dijk en te Katendrecht een man op hield, die klaarblijkelijk over zeer veel geld beschikte, dat hij grof ver teerde en die zeer vlot was met het geven van rondjes. motor, drijven elk een generator, welke op zijn beurt stroom levert naar twee tractiemotoren, in totaal dus zes. In het 2e klasse-rijtuig kunnen twee der coupé’s als le klasse coupé’s wor den gebruikt. Er zijn vloerkleedjes ge legd, leeslampjes aangebracht en de zittingen zijn iets meer soepel gemaakt. Om in de behoefte aan een wat uit- gebreider restauratie dan een kopje koffie-met-een-broodje gedurende de reis te voorzien’ is een afd. van 4 cou pé’s in de 3e klasse afd., grenzend aan den motorwagen, tot dat doel min of meer geschikt gemaakt, door er flinke tafels te plaatsen. De 2e klasse coupé’s zijn alle ruim genoeg, om er naar be lieven aanzettafels neer te zetten voor vier personen. Verwarming en ventilatie geschieden als bij de thans in gebruik zijnde Die seltreinen. De coupé-inrichting komt met die der electrische treinen over een: de onderste ramen zijn dubbel, de bovenste opschuifbaar. Het uitstappen moet ook hier over het voorbalcon geschieden. Het is de bedoeling, dat dit systeem bij alle trei nen wordt gevolgd. De treinstellen zijn gebouwd voor een maximum-snelheid van 150 a 160 k.m. per uur maar dat het iets harder kan bewees de snelheid in Drente doch voorloopig zal een dienstsnelheid van 120 k.m. worden aangehouden, waar door koppeling met de 3-wagenstellen en de daarvoor bestemde postrijtuigen mogelijk is. Elk 5-wagenstel is inge richt voor het vervoer van 376 passa giers. Zoo kan men reizen in het nieuwste materieel der Ned. Spoorwegen Sightseeing per trein. Een stille getuige- Bij het onderzoek vond de politie in 3-wagentreinstellen >een raamkozijn een houder met 6 re- volverpatronen, een belangrijke stille getuige. De wijze van vernieling gaf de po litie geen aanwijzing in welke richting de dief moest worden gezocht, deze „werkwijze” was haar geheel nieuw. Men richtte zich tot de politie der groote gemeenten in den lande en ook te Antwerpen met de vraag of daar wellicht individuen bekend waren, die op een dergelijke wijze te werk gingen. Rotterdam deelde daarop mede, dat Snelste treinen in verschillende landen. Gemidd. snelheid per uur Onmiddellijk werd tot huiszoeking overgegaan en met groot succes. Zorg vuldig hier en daar verborgen vond men aldra den ganschen buit van de inbraak aan den Benoordenhoutsche- weg terug, benevens nog een aantal goederen, welke zooals later is ge bleken, afkomstig waren van een in braak den dag tevoren gepleegd te Delft. De v. werd medegenomen naar de residentie en ingesloten aan het hoofd bureau van politie aan het Alexander- plein. Aanvankelijk bleef d. V. zwij gen, doch gisteren kwamen zijn ver halen los. De V. was voor de politie geen onbekende, trots zijn jeugdigen leeftijd heeft hij vijf jaar in opvoe dingsgestichten en gevangenis d'-orge- bracht. Eenige malen wist hij uit een gesticht te ontvluchten. Hij is een le nige athletische kerel, koelbloedig en uiterst gevaarlijk. Hij had tot Novem ber van het vorig jhar werk gehad, doch toen hij werkloos werd, betrad hij andermaal het pad der misdaad. Op Donderdag 11 April j.l. werd er in de avonduren, terwijl de bewoners afwezig waren, ingebroken in een per ceel aan den Benq^rdenhoutscheweg. De dader kwam binnen door het ver breken van een glas-in-lood ruit, waarna hij de kruk van een raam kon openen. Ontvreemd werden o.a. een diamanthanger 4 karaat omgeven door kleine diamanten ter waarde van 400, een paar diamanten dasspelden, een amethist hanger gemonteerd met dia manten, een ring met saffier gemon teerd met diamanten, een diamanten ring met groot licht blauw zegel (fa miliewapen), eenige gouden armbanden en oorhangers. De totale waarde dezer sieraden bedraagt enkele duizenden guldens. De inbraak werd ontdekt door de bewoners, toen zij later op den avond thuis kwamen. Toen de politie kwam, moest zij constateeren, dat er aardig door den dief was Mooie antieke kasten schrijfbureau bleken met schroef te zijn open geslagen, kast op de le étage was opengebroken ep hieruit de bovengenoemde collectie sieraden gestolen. De dief had den hond, welke in huis was, in de keuken ingesloten Om 10.07 nam de trein op het Utrechtsche Centraalstation het gezelschap op en 1 uur later, om 12.02, zette hij zijn passagiers voor een der perrons van het station Groningen neer. In dit resultaat ligt eigenlijk beste compliment materieel. Denk u in, binnen de twee uur van het centrum des lands naar het hooge Noorden. De tijd ligt niet zoover achter ons, dat men dubbelen tijd voor een dergelijk stapje moest uittrekken! Maar bij snelheid alléén laten N.S. het niet. Zij voegen er veiligheid en comfort aan toe. Want geen mo ment heeft de reiziger het op zichzelf beangstigende gevoel van met enorme vaart over het land te jakkeren. De zware lichamen der vrijwel aaneenge sloten wagons, welke zamen bijna vol maakt gestroomlijnd zijn, voorkomen hinderlijk schommelen en het gemak in elk der beide klassen (2 en 3) is zoo, dat men als het ware ongemerkt de afstanden verslindt. Dit comfort en trouwens de geheele outillage van dit nieuwe type treinen, zijn op veel grootere afstanden, dan die in ons bescheiden landje, berekend. Zij hadden de bestemming en houden die, indien tenminste het Europeesche conflict dit niet belet) om ingezet te worden op de trajecten Amsterdam Berlijn en AmsterdamParijs. Daarmee zou Nederland dan zijn su perioriteit op dit gebied der spoorweg- tractie, welke reeds zes jaar geleden getoond werd, toen de eerste Diesel- electrische 3-wagenstellen verschenen, direct in het buitenland hebben kunnen demonstreeren. Niet dat het om dit vertoon zelf gaat, maar het mag toch wel even met trots worden gezegd, dat wat in 1934 op onze spoorbanen ver scheen, daarna :n de ons omringende landen werd nagevolgd. Voorloopig zal het Nederlandsche publiek er het uitsluitende profijt van hebben en met ingang van de Zomer- dienstregeling komen de treinen ter be schikking. De treinen zijn, voor wat de passa- giers-accomodatie betreft, in hoofd zaak gelijk aan de bestaande 3-wagen stellen, met dit verschil, dat de geluid- demping weer eenige verbetering heeft ondergaan en dat eerste en laatste rijtuig over een afdeeling beschikken, welke uitzicht biedt op de baan. (Men zie de foto bij dit artikel). Hier zijn de zitplaatsen opgesteld als in een autobus, waardoor het ge heel het karakter krijgt van een sight- seeing-compartement. Men zit er bui tengewoon gezellig, vooral in de afdee ling voor in den trein, met breede ramen voor en aan weerzijden. Zoowel de 2e als de 3e klasse beschikt over een dergelijk uitzichtgedeelte. D.E. 133.4 kjn. D. 118 Traject Berlijn Hannover ParijsRouaan Kings Cross York Coronation 302 Amersfoort Zwolle Er zijn dus snellerer treinen dan de onze ^waarbij echter de afstanden en het aantal stopplaatsen m aanmerking moet worden genomen), maar in de percentages der afgelegde trein-k.m.’s met een gemiddelde snelheid grooter dan 100 k.m. per uur in het jaar 1938. gaan wij ruimschoots aan den spits met 4.55 pCt., tegen 3.15 pCt. .n Frankrijk, 1.- pCt. in Duitschland, 1.26 pCt. in Bel gië en 1.02 pCt. in Italië. En deze verhoudingscijfets zeggen belangrijk meer dan de snelheid op één enkel traject behaald. - -.1 I 'JraBs Sc

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13