HAAGSCHE COURANT
Indië zonder
naar
ERICHT
VERHOOGING
OPCENTEN VAN
67 OP 70
Vliegen
tusschenlanding
Haagsche Courant
Wereid-Atlas
De Afleveringen !l en 12
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
STADSNIEUWS
Woensdag 24 April 1940.
Prijsvraag
van
Prijswinnaars
lichten hun ontwerp toe
Hotel
in
MEISJE ZWAAR GEWOND
Bijeenkomst
Wittebrug
het Comité Vliegtocht
Nederland-Indië
Verschillende tegenvallers
VIJFDE BLAD.
Staatkundig Gereformeerde Partij
Uit Duitschland repatrieerende
Nederlanders
NIET GUNSTIGE FINANCIEELE
VOORUITZICHTEN
NEDERLANDER IN ENGELAND
BEBOET
zullen voor de
DONDERDAG
van den HAAGSCHE COURANT WERELDATLAS
abonné’s beschikbaar worden gesteld MORGEN,
25 APRIL, van des morgens 9 uur af, aan ons Hoofdkantoor, Wagen
straat 35—37, tegen betaling van ƒ0.20 en overlegging van den
BON, welke is afgedrukt in ONS NUMMER VAN HEDEN, op
pagina 2 van het 5e blad.
Een uitlating van gepensionneerd
generaal-majoor A. Diemont
CENTRALE VEREENIGINGEN VAN
PERSONEEL IN RUXSDIENST
Toezending per post kan geschieden na ontvangst van den
mgevulden Bon en een bedrag van 40 cents aan postzegels, per
postwissel of door storting op onze girorekening No. 12500, onder
vermelding „Voor Deel 11 en 12 Wereldatlas”. Met deze toezending
is eenige tijd gemoeid. Op de enveloppe vermelden „Wereldatlas”.
Deze enveloppe moet met de eerste post in ons bezit zijn. Naam en
adres duidelijk schrijven
Afgifte door de courantenbezorsers is UITGESLOTEN.
KENNISGEVINGEN
Hinderwet.
het comité
een
tusschenlanding
zoo
Schetsmatige ontwerpen.
..NIZAM”
Financieel evenwicht verstoord.
betoog
De prijsvraag en haar uitslag.
Het ontwerp-Driessen.
Onvoorzichtig overgestoken
gen
Rede van ds. G. H. Kersten op de
algemeene vergadering.
Een vragen daarover van het Kamerlid
de Marchant et d’Ansembourg.
op
voor
No. 17552
bij
van
Geen audiëntie.
De gewone audiëntie van den minis
ter van Justitie zal op Vrijdag a.s. niet
plaats hebben.
daarbij
laadvermogen.
Op de Paul Krugerlaan is hedenmid
dag te omstreeks kwart voor een, ter
hoogte van de Pretoriusstraat een 8-ja-
rig meisje uit die straat, Th. v. K. ge
naamd, dat onvoorzichtig overstak,
aangereden door een motorwagen van
lijn 12. Het kind bekwam een schedel-
basisfractuur en werd in hoogst ernsti-
gen toestand naar het R.K. ziekenhuis
aan het Westeinde vervoerd.
NIEUWE DAMESKAPSALON VAN
DE
In de prijsvraag, aldus de heer Wal-
laart Sacré, werd geen volledig doorge
dacht ontwerp van een bepaald vlieg
tuigtype gevraagd, maar slechts een
studie, aan de hand van enkele primaire
gegevens.
Het doel was dan ook in hoofdzaak,
om het publiek in de richting van het
practtsche lange afstandverkeei te lee-
ren denken en om de vliegtuigbouwers
op de hoogte te brengen van de verlan
gens, welke het verkeer stelt.
De huidige omstandigheden hebben
wel bewezen, hoe kwetsbaar een lucht-
rcute is, welke veel steunpunten in ver
schillende landen noodig heeft.
Het moet mogelijk zijn, om in de
toekomst een verbinding te creeëren,
b.v. tusschen Nederland en Indië, welke
onderweg geen steunpunten behoeft en
den afstand tot een reistijd van 1 a Ij
etmaal terugbrengt. Voor dringende per
soonlijke contacten tusschen verant
woordelijke regeeringsinstanties is dit
o.m. dringend noodig.
De ontwerpers zijn als „gangmakers’
in de gewenschte richting te beschou
wen. De verdere stadia der plannen zijn
aan de constructeurs en de K.L.M. over
gelaten.
Het comité en de jury zijn allerminst
teleurgesteld in de uitkomsten der prijs
vraag en spr. verwacht goed resultaat
van de discussies na afloop der toelich
tingen van de ontwerpers.
Er is nu A gezegd, B en C. zullen vol
gen.
Tot juist begrip van zaken brengen
wij hieronder in het kort nog even de
prijsvraag en haar uitslag in herinne
ring.
In het begin van dit jaar publiceer
de de jury het resultaat, waarbij bleek,
dat aan ir E. A. Driessen, chef van de
Wetenschappelijke afdeeling van de
K.L.M. den len prijs was toegekend.
De heeren ir Th. J. van Lammeren
en H J. Kremer verwierven met hun
inzendingen den tweeden resp. derden
prijs.
Om de opgave in ruimeren vorm nog
even in herinnering te brengen: ge
vraagd was een studie te leveren om
trent de mogelijkheid en de beteeke-
nis van het vliegen zonder tusschenlan
ding en zonder bijvullen van brand
stoffen tijdens de vlucht van Neder
land naar Java en omgekeerd.
Het begrip studie bracht vanzelf met
zich, dat de inzenders op geheel ver
schillende wijzen hun doel trachten te
benaderen. De te overbruggen afstand
bedraagt rond 13.500 k.m., waarbij een
commercieele lading moet worden mee
gevoerd.
Heden hebben de prijswinnaars voor
de afdeeling Verkeer en Verkeerstech
niek van het Kon. Instituut van Inge
nieurs. onder presidium van prof. dr.
ir. J. Goudriaan, hun ontwerpen voor
een talrijk auditorium van luchtvaart-
deskundigen en ingenieurs, in de groote
zaal van Hotel Wittebrug nader toege
licht.
Wij zagen er o.a. generaal-majoor P.
W Best, commandant der luchtverdedi
ging; vice-admiraal Ferwerda, oud-com-
mandant der Marine in Ned.-Indië, den
heer A. Plesman, directeur der K.L.M.,
den heer H. Ch. E. v. Ede van de Pais,
directeur van het Bureau Luchtvaart
van Waterstaat; luit.-kolonel van Heyst.
commandant der L. V. A. te Soesterberg
en kolonel b. d. H. Wallaart Sacré, secr
der jury.
Prof. Goudriaan verwelkomde de aan
wezigen en verklaarde het doel der bij
eenkomst, waarna de secretaris der
jury, kolonel b. d. H. Wallaart Sacré.
gelegenheid kreeg het jury-rapport na
der toe te lichten.
Mogen geen 12.000 Mark meer
meenemen.
Men telefoneert ons uit Berlijn:
Van 1 Mei af zal het transfer van
vermogen ten behoeve van in Duitsch
land gevestigde Nederlanders, die re-
patrieeren, in dier voege gewijzigd
worden, dat in geen geval het oude
maximumbedrag van 12.000 Mark zal
kunnen worden meegenomen. Zij zul
len met veel minder tevreden moeten
zijn.
Het ontwerp-Kremer.
De derde prijs-winnaar. de heer Kre
mer, koos evenals ir. Driessen, Diesel
motoren, vier in getal. Hij stelt den
reisduur op 33 a 43 uren. Het vlieg-
bereik van zijn machine bedraagt ca.
18.000 k.m. Deze reserve kan voor een
deel tijdens de vlucht worden ..opge
soupeerd” om op grootere hoogte (6000
a 10.000 meter) snelheid te winnen. De
gemiddelde snelheid ligt tusschen 280
en 360 k.m./u. De verhouding tusschen
leeg- en totaalgewicht bedraagt hier
7250 tot 16.000 k.g.
Het vliegtuig is gedacht met intrek
baar landingsgestel en neuswiel.
Er is dus een bedrag van 600.000
aan dekkingsmiddelen aan te wijzen.
Meevallers.
Tegenover de bovenstaande tegen
vallers staan echter eenige meevallers.
Zij bedragen totaal 476.000.
Hieruit volgt, dat bij handhaving
van den verderen begrootingsopzet nog
124.000 te dekken blijft.
Ir. Driessen koos voor zijn inzending
als motto „De Nieuwe Weg”, daarmee
willende aangeven, dat hij een nieuwen
weg aangaf door een pleidooi te leve
ren voor een vliegtuig van geheel
nieuwen vorm, den lang gezochten
„vliegende vleugel”, een macnme zon
der romp en staartvlakken.
De aan het vliegtuig te stellen op
gave, denkt hij te bereiken, door toe
passing van 3 Diesel-motoren, aan de
achterzijde van den vleugel gemonteerd
en voorzien van duwschroeven.
Aldus wordt z.i. den stroomlijnvorm
vereenigde kappersbe-
heeft wederom een
Vessem
Buiten
en van
schriftelijk gevraagd of zij
hebben kennis genomen van een be
richt in het ochtendblad van „Vooruit"
van Vrijdag 19 April j.l., volgens het
welk kapitein W. Wedgwood Benn, lid
van het Engelsche Lagerhuis, onder de
auspiciën van de „British Council”
voordrachten houdt in de in staat van
beleg verklaarde steden den Haag,
Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en
Haarlem over het werk van Britsche
instellingen in oorlogstijd en andere
onderwerpen van Britsche propaganda.
De heer van Vessem vraagt verder
of de ministers van meening zijn, dat
het houden door een vreemdeling van
zoodanige voordrachten bevorderlijk is
voor het handhaven van de binnenland-
sche rust en van de Nederlandsche
neutraliteit.
en
deling tusschen 12 30 en 2.30 uur:
een vulpen een rekenboekje van Pet
Diels en
portemonnaie, inh. 4
met gebl kraag, een
een vulpen met glazen pen in étui,
blauw kinderhoedje en sjaaltje, een
broken houten duimstok, een dubbeltje,
een
harmonica (gem 3 schatjes), een licht
bruin jasje van jongenscostuum, een
arbeidskaart t.n.v. B. W. Looman, een
nikkelen dop van benzinetank, een bruin
lederen schoolétui, inh. vulpenhouder, vul
potlood enz., een bundeltje adressen, een
bruin led motorkap, een foto met op
schrift „22-3-40. bijna 7 weken oud”, een
bruine schooltasch, inh. kinderzwempak
en badhanddoek, een kinderbaret, een
Fongers heerenrijwiel, een kinderbril, een
blauw lederen portemonnaie, inh. 0.55J,
een rood postzegelboekje, diverse sleutels,
handschoenen, rijwielbelastingmerken en
ceintuurs.
een zwarte hond, type herder met han
gende ooren, Heesterstraat 76; een verm.
doublé damespolshorloge met lederen
bandje, Maretakstraat 79; een padvinders-
riem, waaraan portemonnaie, fa. Pander,
Wagenstraat; een zwart-wit poesje, Hooi
gracht 8; 2 autopeds, Prins, St. Veerkade
6; een verm. gouden damesarmbandhor-
loge met doublé bandje, v. Praag, Enge
lenburgstraat 52; een potloodhouder met
potlood (verm. doublé), Landeweert, den
Helderstraat 49 (na 7 uur); een school
tasch met boeken t.n.v. Takkinga, Riet
veld, Noordpolderkade 136; een roodbr.
damestasch inh. portemonnaie met eenig
geld en ring met sleutels, Brouwer, Lange
Voorhout 34 (voor 5 uur); een zwartge
lakt heerenrijwiel, merk The Royal
Standard, v. Zijl, le v. d. Boschstraat 50;
een padvindersriem, Booman, Cuypstraat
9; een br. lederen boodschappentasch, inh.
kaart t.n.v. P. v. Aken, Sarton, Fisher-
straat 86; een br. polshorloge met br.
lederen bandje, Adams, Appelstraat 114;
een br. bastaard herdershond, La Vieter,
Jaarsveldstraat 165; een zeshoekige ring
met Yale en Lipssleutel, v. d. Meer, Rhe-
nenstraat 36; een zw. heerenportemonnaie,
inh. bonnetje M.H. en geld, v. d. Beukel,
Hoefkade 314; een portemonnaie met in
houd, Mijnders, Wolmaransstraat 273; een
gele kanarie, Hendriks, Houtweg 15
(Loosd.); een paar bruine nappa heeren-
handschoenen, Postma, v. Elburgstraat 1
(Loosduinen); een rijwielbelastingmerk t.
n. v. H. Muller, Werson, Rijswijkscheweg
343; een wollen damesvest, de Jong, Mid
denstraat 10; een kruiwagen, gem. SWe-
demeier Binckhorstlaan 169; een ring met
2 sleutels in bruin lederen beurs met rits
sluiting, Clavan, Maasstraat 74; 4 sleu
tels, Waslander, Paets v. Troostwijkstraat
17; een zwart krulh. hondje, Rossmölder,
Calandplein 19; een herdershond (reu),
plm. 3 mnd. oud, Vlak, Schlegelstraat 92;
een tasch inh. geneesk. tijdschriften en
boeken, Verkade’s fabrieken, Z Binnen
singel 14; een étui inh. foto’s, Vooyen,
Ternootstraat 5; een ruigharige terrier,
Oosthoek, J. Camphuysstraat 300; een ge
borduurd ovaal kleedje, Mes, Vlierboom-
straat 60 (bevr. vóór 12 uur); een rechter
donkerblauwe handschoen, Sardijn, Rog
geveenstraat 162; een leege lakbus, v. d.
Eijk, Oudemansstraat 38; een step, van
Bronswijk, W de Withstraat 4; een zil
veren R.K. insigne, Brouwe, Koetlaan 1;
een rood-blauw crêpe georgette dasje,
Coule, Pr. Mauritslaan 37; een rood ge
vlamde „MOOI”-vulpen, Eer, J. Pronk-
straat 24; een grijs damestaschje inh. por
temonnaie met rijwielbelastingmerk en
geld, de Koning, Harstenhoekstraat 5; een
roodbruine nappa dameshandschoen, Ab-
benbroek, Stevinstraat 158; 6 katten, 3
honden en een cadaver van een hond,
Asyl Nieuwe Haven 73.
Opgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl, Nieuwe Haven 73.
Een half miliioen meer voor
Maatschappelijk Hulpbetoon
B. en W wenschen hiervoor te reke
nen op een hoogere uitgave van
f 500.000 boven de thans vastgestelde
begrooting. waarbij dus in aanmerking
is genomen, dat de bovenbedoelde be
zuiniging van 150.000 niet geheel zal
kunnen worden verwezenlijkt.
Daarbij komt, dat de post voor on
voorziene uitgaven der gemeentebe-
grooting thans vrijwel is uitgeput en
dus versterking behoeft. Deze verster
king zouden B. en W. willen stellen op
100.000.
jaar 1940-1941.
Inmiddels mag het oog niet worden
gesloten voor het feit, dat de dienst
voor Maatschappelijk Hulpbetoon voor
het loopende jaar meer noodig zal heb
ben dan thans daarvoor op de begroo
ting geraamd is. Over het afgeloopen
kalenderkwartaal bedragen de uitkee-
ringen aan armlastigen ca. 200.000
meer. Daarbij is rekening te houden met
de omstandigheid, dat dit eerste kwar
taal, mede door de strenge koude, geen
juiste basis vormt voor de raming van
hetgeen in de verdere kwartalen van
190 noodig zal zijn. Het is moeilijk te
zeggen, hoe de uitgaven van dezen
Dienst zich verder in dit jaar zullen
ontwikkelen, maar het schijnt in elk
geval niet verantwoord, een verhooging
van den subsidiepost voor dezen dienst
achterwege te laten.
LEZING VAN DEN HEER C. D. VAN
’T HOFF VOOR HET PLAATSELIJK
COMITÉ.
Voor het plaatselijk comité den Haag
e. o. van de Centrale van vcreenigingen
van personeel in ’s Rijks dienst, hield
Dinsdagavond in het gebouw „Unitas”
de heer C. D. van ’t Hoff, leeraar M.O.
en voorzitter van genoemd comité, zijn
derde voordracht over bovengenoemd
onderwerp.
De leer van de staatsonthouding na
1870 vond, aldus spr., geen algemeene
instemming meer. In de conservatieve
partij was staatsbemoeienis met het
economische leven geen schrikbeeld, ook
al omdat het daardoor mogelijk was
voort te bouwen op het regeerings-
systeem, dat haar lief was: alles vóór
het volk, niets dóór het volk. Deze partij
verweet den liberalen haar afschaf-
fingswoede en opruimingsmanie van
oude wettelijke bepalingen, die het eco
nomische leven betroffen.
En in de Anti-Revolutionnaire Partij,
was staatsonthouding noch een adagium
van Groen van Prinsterer, noch een
machtsspreuk van dr. Kuijper. De om
zwenking in de groote Liberale Staats
partij van die dagen naar staatsbe
moeiing met het economische leven tot
bescherming van zwakken, kwam het
best uit in de beroemde rede van minis-
zoo min mogelijk gestoord en een hoog
rendement van de schroeven verkregen.
Het ontbreken van romp en staart-
vlakten reduceert uiteraard in sterke
mate den luchtweerstand
Dit wat betreft de essentialia van de
vliegtuigconstructie uit aërodyna
misch standpunt bezien.
De heer Driessen berekent een reis
duur van 38 uren. Opmerkelijk is in
zijn ontwerp de gunstige verhouding
tusschen constructiegewicht en totaal
gewicht (d.w.z. met de lading enz.) n.l.
resp. 8000 en 17.500 k.g. Na aftrek van
de gewichten voor bemanning en be-
drijfsstoffen (resp. 500 en 8800 k.g.)
blijft dus voor betalende lading c.a.
200 k.g. over.
Censuur ontdoken
Een Nederlander, Gerrit Fennell ge
naamd, die, toen hij per K.L.M.-vlieg-
tuig van Shoreham naar Nederland
wilde terugkeeren, een verzegelden
brief trachtte te smokkelen, werd voor
den rechter te Steyner in Sussex beboet
met 25 pond sterling.
Bovendien moest hij
kosten betalen, zoo meldt
Een Hongaarsche dame verklaarde
voor den rechter, dat zij den brief had
geschreven voor haar moeder in Ne
derland bestemd en zij hem aan
Fennell medegeven, opdat hij daardoor
eerder zijn bestemming zou bereiken.
Vandaag is te Rotterdam onder lei
ding van ds. G. H. Kersten de jaarlijk-
sche algemeene vergadering van de
Staatkundig Gereformeerde partij ge
houden.
In zijn openingsrede stond deze eerst
stil bij de ernstige omstandigheden van
het oogenblik. De uitbarsting van den
thans gevoerden oorlog was te vreezen.
De machthebbers der wereld rekenden
niet met God en Zijn Woord. Ook het
falen van den Volkenbond is daaraan
toe te schrijven. Aan de eene zijde
dreigt de bond der goddeloozen de
wereld te overstroomen en aan de an
dere zijde loert Rome op herstel der
oude wereldheerschappij. Groote geva
ren bedreigen ook ons volk, dat zich
steeds verder van God en Zijn dienst
vervreemdt en dat door de oorlogsom
standigheden in een uiterst moeilijke
positie is gebracht. Een herhaling van
de toestanden uit den wereldoorlog is
te meer te vreezen, omdat in de jaren
van overvloed men zijn heil zocht in de
vernietiging van hetgeen men te veel
achtte, Spr. behandelde vervolgens in
het kort de Verzekeringswetten, die ons
Volk zijn opgelegd en waartegen de
Staatkundig Gereformeerden steeds
weer hun protest hebben laten hooren.
Op herziening van de uitkeering aan
hloosterling-onderwijzers is herhaalde-
hjk aangedrongen. Spr. wekte zijn ge
hoor, aan de hand van het woord des
^Postels, op standvastig te blijven en
e‘ndigde met het uitspreken van den
ensch, dat Nederland zich moge bui-
etl onder God en Zijn recht erkennen.
Het Tweede Kamerlid de Marchant
et d’Ansembourg heeft aan de minis
ters van Justitie en Defensie schriftelijk
gevraagd of het den ministers bekend
is, dat de gepensionneerde generaal-
majoor A. Diemont, secretaris van de
Vereeniging voor Nationale Veiligheid,
in een voordracht, gehouden op 18 April
j.l. te Alkmaar, het volgende heeft ver
klaard:
„Er is het gevaar van de sterker wor
dende organisatie van vreemdelingen
binnen onze grenzen, die, wij moeten
het helaas erkennen, gesteund wordt
door Nederlanders, die niet waard zijn
dien naam te dragen en den kogel ver
dienen?”
De heer d’Ansembourg vraagt ver
volgens of aan de ministers het bestaan
bekend is van een organisatie van
vreemdelingen hier te lande, die gevaar
oplevert voor de Nederlandsche veilig
heid, en zoo ja, waarom dan tegen
deze organisatie geen maatregelen wor
den genomen op grond der bestaande
wettelijke bepalingen en waarom deze
vreemdelingen niet vervolgd of over de
grens worden gezet.
Voorts wordt de vraag gesteld of het
aan de ministers bekend is, dat aan
zoodanige staatsgevaarlijke organisatie
van vreemdelingen steun wordt ver
leend door Nederlanders, en zoo ja,
waarom deze personen dan niet wor
den vervolgd op grond der bestaande
wettelijke bepalingen?
Tenslotte vraagt de heer d’Ansem
bourg of de gepensionneerde generaal-
majoor A. Diemont, van de aan hem
bekende strafbare feiten en voornemens
kennis heeft gegeven aan de ambtenaren
der justitie of politie en zoo niet of de mi
nister van Justitie dan bereid is, tegen
hem een vervolging te gelasten we
gens overtreding der artikelen 135, 136
of 189 van het Wetboek van Strafrecht,
of, zoo aan den genoemden spreker in
werkelijkheid geen strafbare feiten of
voornemens bekend waren, op grond
van art. 142 van het Wetboek van
Strafrecht, dat strafbaar stelt het opzet
telijk de rust verstoren door valsche
alarmkreten.
B. en W. meenen, dat bij de bepaling
van het opcentengetal in de gegeven
omstandigheden niet verder behoeft te
worden gegaan dan reeds in de begroo
ting in uitzicht is gesteld, n.l. tot ver
hooging van 67 op 70 opcenten. Er
blijft dan nog een reserve over van 5
opcenten, een reserve, welke, naar B.
en W. meenen alleen in het uiterste
geval aangesproken mag worden.
Het getal der opcenten op de hoofd
som der Gemeentefondsbelasting voor
het belastingjaar 1 Mei 194030 April
1941 moet thans worden vastgesteld,
aldus deelen B en W. den Raad mede.
Vragen van het Kamerlid van Vessem
over de lezingen van captain
W. Wedgwood Benn.
Het Eerste-Kamerlid van
heeft aan de ministers van
landsche Zaken, van Justitie
Defensie
De zeevisscherij.
Gisteren zijn van IJmuiden vijf
stoomtrawlers naar zee vertrokken,
n.l. de „Erin” IJm 12, „Perseus” IJm.
45, „Condor” IJm. 72, „Maria” IJm. 95
en de ..Eveline” IJm. 115.
Enkele stoomtrawlers, welke Maan
dag ook binnen waren, zijn blijven
liggen en ook de „Amstelstroom” IJm.
91, welke een grootendeels Katwijker
bemanning had aangemonsterd, is nog
niet kunnen vertrekken.
De toelichtingen.
Achtereenvolgens kwamen de heeren
Kremer (3e pr.), van Lammeren (2e
pr.) en Driessen (le pr.) aan het woord
om hun ontwerpen nader toe te lich
ten.
De heer Kremer besprak allereerst
zijn keuze der motoren (Diesels) en
verklaarde vervolgens zijn keuze van
vliegtuigtype.
Wat het eerste betreft, gaat de heer
Kremer uit van het beginsel, dat een
laag brandstofgebruik per k.m. in het
lange afstand-verkeer een primaire
eisch is. Vandaar zijn voorkeur voor
Dieselmotoren, welke daarnevens het
voordeel hebben van onbrandbaarheid
der olie.
In zijn verder betoog ontwikkelde
spr. zijn opvattingen t.a.v. het ver
krijgen der gunstigste lift-driftverhou-
ding, waarbij hij tot de conclusie
komt, dat een compromis van de voor
de verschillende eigenschappen te
stellen eischen. de beste oplossing
biedt.
Met behulp van een groote teekening
van zijn ontwerp-model verklaarde de
heer Kremer zijn principes nader. Hij
besprak daarbij startlengte, actie
radius, laadvermogen, stijgsnelheid, het getal opcenten voor het belasting-
snelheid enz.
De minimumsnelheid is aan grenzen
gehouden, omdat men een goeden start
wil verkrijgen. Daardoor komt men
vanzelf tot een bepaalde vleugelbelas-
ting en deze op haar beurt beheerscht
de motorbelasting, terwijl het vleugel-
profiel de starteigenschappen aan zich
ondergeschikt maakt.
De heer Kremer weidde voorts uit
over de noodzakelijkheid van vliegen
op groote hoogte en in verband daar
mee op het gebruik van een z.g. druk-
cabine.
Het besprokene bewoog zich uiter
aard voornamelijk op vlieg- en motor-
technisch gebied, waarop wij hier niet
in details kunnen ingaan.
Het ontwerp-van Lammeren.
Ir. Th. J. van Lammeren en zijn
medewerkers hebben de opgave als
constructeurs opgevat. Zij Zijn niet,
als de heer Driessen, op geheel nieuwe
wegen gegaan, maar hebben het meer
gezocht in verfijning van de bestaande
typen en de daarin verwerkte prin
cipes.
Zij zijn uitgegaan van vliegen in de
troposfeer (ca. 7 a 8000 meter hoog
te) waar zij zich voorstellen een snel
heid van 470 k.m. per uur te bereiken.
De daarbij noodzakelijke druk-cabine
is vernuftig ontworpen, zonder ge-
wichtsvermeerdering van beteekenis.
Het vliegbereik van het type-van
Lommeren is minstens 15.000. k.m., bi;
gebruikmaking van 4 benzine-motofen
a 1800 p.k. Het leeggewicht is gesteld
op 13.500 k.g. en het vlieggewicht op
35.000 k.g., waaronder 2500 k.g. beta
lende lading. De cabine biedt ruimte
aan 12 passagiers.
Op tal van posten zullen ongetwij
feld grootere of kleinere tegenvallers
te boeken zijn en de kans is geenszins
uitgesloten, dat het financieele even
wicht voor het jaar 1940 verstoord zal
worden De oorzaken daarvan liggen
voornamelijk in de uitgaven van den
dienst, voor Maatschappelijk Hulpbe
toon en in de prijsstijging der grond
stoffen en andere benoodigdheden.
terwijl ook bij sommige diensten een
voorraadvormin? gewenscht was. Hier
staat tegenover, dat de belastingop
brengsten tot dusver niet onbevredi
gend zijn en dat B en W. uit den aard
der zaak door groote zuinigheid zullen
trachten de uitgaven zooveel mogelijk
te beperken
In het algemeen zal echter de vast
gestelde begrooting tot uitgangspunt
moeten dienen bij de vaststelling van
Het bekende
drijf „Nizam”
nieuwe zaak geopend. Thans betreft
hei een naar de eischen des tijds in-
gerichten dameskapsalon in het perceel
Prinsestraat 56. De moderne dames-
coiffure stelt hooge eischen; welnu de
„Nizam" heeft den salon dusdanig in-
gericnt. dal ten aanzien van kappen,
make up, het maken van maskers, ma
nicure enz., de grens van het vol
maakte zooal niet bereikt, dan toch
dicht benaderd wordt. Elke cabine
in totaal zijn er acht werd tot een
gezellig boudoir ingericht. <-n zoo heeft
iedere dame haar eigen kaptafel Dank
zij het systeem van afsluiting door
gordijnen, (dus geen houten boxen)
kunnen de cabines desgewenscht ge
combineerd worden. Behalve aan de
verzorging van het haar, wordt ook
groote aandacht besteed aan gelaat
en handen. Het personeel heeft het
noodzakelijke medische onderricht ge
noten Interessant is de uitgebreide
apperatuur, welke in den salon is op
gesteld. waardoor in de opmaak van
het kapsel groote variëteit kan wor
den gebracht. Kleur en wijze van kap
sel worden in overeenstemming ge
bracht met plaats en aard van de
soiree, welke de dame zich voorneemt
te bezoeken. De salon, welke even
nractisch als smaakvol i« ingericht,
is een getrouwe copie van den dames
salon van het Rege .t-?alacehotel 'n
Londen. Een groot aantal bloemstuk
ken gaf vandaag aan de opening een
feestelijk cachet.
2j shillings
De Tel.”.
In het jaar 1938 schreef
„Vliegtocht Nederland-Ned.-Indië
prijsvraag uit voor het ontwerp van een
vliegtuig, geschikt voor een verbinding
tusschen Amsterdam en Batavia zonder
In de Gemeentebegrooting voor
1940 is voorlocpig uitgegaan van
een verhooging van het getal op
centen van 67 op 70. met ingang
van 1 Mei a.s.
Bij een overleg, dat B. en W. met
de hoofden van dienst gepleegd
hebben, teneinde een zoo juist mo
gelijke visie te krijgen op het
financieel perspectief voor de
naaste toekomst, althans voor 1940.
is wel komen vast te staan, dat dit
perspectief in het algemeen niet
gunstig is.
B. en W. maken bekend, dat zij
besluit van 19 April 1940 aan C. G.
den IJssel vergunning hebben verleend
tot het uitbreiden van de inrichting be
stemd tot bewaring van benzine met af-
tapinrichting in het perceel Wagenstraat
no. 186a, door het, ter vervanging van
de bestaande handpomp, plaatsen van
een door een electromotor gedreven ben
zinepomp op een vóór dat perceel gelegen
gedeelte der openba-e straat.
Gevonden voorwerpen
Aanwezig aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10 30 en 12 uur en mon
deling tusschen 12 30 en 2.30
J Nauta, een zwarte kinder-
■J cent, een jumper
Indische foto-album,
een
ge-
autonummerplaat H-Ï001, een mond-