HAAGSCHE COURANT Indië zonder naar ERICHT VERHOOGING OPCENTEN VAN 67 OP 70 Vliegen tusschenlanding Haagsche Courant Wereid-Atlas De Afleveringen !l en 12 BINNENLAND GEMENGD NIEUWS STADSNIEUWS Woensdag 24 April 1940. Prijsvraag van Prijswinnaars lichten hun ontwerp toe Hotel in MEISJE ZWAAR GEWOND Bijeenkomst Wittebrug het Comité Vliegtocht Nederland-Indië Verschillende tegenvallers VIJFDE BLAD. Staatkundig Gereformeerde Partij Uit Duitschland repatrieerende Nederlanders NIET GUNSTIGE FINANCIEELE VOORUITZICHTEN NEDERLANDER IN ENGELAND BEBOET zullen voor de DONDERDAG van den HAAGSCHE COURANT WERELDATLAS abonné’s beschikbaar worden gesteld MORGEN, 25 APRIL, van des morgens 9 uur af, aan ons Hoofdkantoor, Wagen straat 35—37, tegen betaling van ƒ0.20 en overlegging van den BON, welke is afgedrukt in ONS NUMMER VAN HEDEN, op pagina 2 van het 5e blad. Een uitlating van gepensionneerd generaal-majoor A. Diemont CENTRALE VEREENIGINGEN VAN PERSONEEL IN RUXSDIENST Toezending per post kan geschieden na ontvangst van den mgevulden Bon en een bedrag van 40 cents aan postzegels, per postwissel of door storting op onze girorekening No. 12500, onder vermelding „Voor Deel 11 en 12 Wereldatlas”. Met deze toezending is eenige tijd gemoeid. Op de enveloppe vermelden „Wereldatlas”. Deze enveloppe moet met de eerste post in ons bezit zijn. Naam en adres duidelijk schrijven Afgifte door de courantenbezorsers is UITGESLOTEN. KENNISGEVINGEN Hinderwet. het comité een tusschenlanding zoo Schetsmatige ontwerpen. ..NIZAM” Financieel evenwicht verstoord. betoog De prijsvraag en haar uitslag. Het ontwerp-Driessen. Onvoorzichtig overgestoken gen Rede van ds. G. H. Kersten op de algemeene vergadering. Een vragen daarover van het Kamerlid de Marchant et d’Ansembourg. op voor No. 17552 bij van Geen audiëntie. De gewone audiëntie van den minis ter van Justitie zal op Vrijdag a.s. niet plaats hebben. daarbij laadvermogen. Op de Paul Krugerlaan is hedenmid dag te omstreeks kwart voor een, ter hoogte van de Pretoriusstraat een 8-ja- rig meisje uit die straat, Th. v. K. ge naamd, dat onvoorzichtig overstak, aangereden door een motorwagen van lijn 12. Het kind bekwam een schedel- basisfractuur en werd in hoogst ernsti- gen toestand naar het R.K. ziekenhuis aan het Westeinde vervoerd. NIEUWE DAMESKAPSALON VAN DE In de prijsvraag, aldus de heer Wal- laart Sacré, werd geen volledig doorge dacht ontwerp van een bepaald vlieg tuigtype gevraagd, maar slechts een studie, aan de hand van enkele primaire gegevens. Het doel was dan ook in hoofdzaak, om het publiek in de richting van het practtsche lange afstandverkeei te lee- ren denken en om de vliegtuigbouwers op de hoogte te brengen van de verlan gens, welke het verkeer stelt. De huidige omstandigheden hebben wel bewezen, hoe kwetsbaar een lucht- rcute is, welke veel steunpunten in ver schillende landen noodig heeft. Het moet mogelijk zijn, om in de toekomst een verbinding te creeëren, b.v. tusschen Nederland en Indië, welke onderweg geen steunpunten behoeft en den afstand tot een reistijd van 1 a Ij etmaal terugbrengt. Voor dringende per soonlijke contacten tusschen verant woordelijke regeeringsinstanties is dit o.m. dringend noodig. De ontwerpers zijn als „gangmakers’ in de gewenschte richting te beschou wen. De verdere stadia der plannen zijn aan de constructeurs en de K.L.M. over gelaten. Het comité en de jury zijn allerminst teleurgesteld in de uitkomsten der prijs vraag en spr. verwacht goed resultaat van de discussies na afloop der toelich tingen van de ontwerpers. Er is nu A gezegd, B en C. zullen vol gen. Tot juist begrip van zaken brengen wij hieronder in het kort nog even de prijsvraag en haar uitslag in herinne ring. In het begin van dit jaar publiceer de de jury het resultaat, waarbij bleek, dat aan ir E. A. Driessen, chef van de Wetenschappelijke afdeeling van de K.L.M. den len prijs was toegekend. De heeren ir Th. J. van Lammeren en H J. Kremer verwierven met hun inzendingen den tweeden resp. derden prijs. Om de opgave in ruimeren vorm nog even in herinnering te brengen: ge vraagd was een studie te leveren om trent de mogelijkheid en de beteeke- nis van het vliegen zonder tusschenlan ding en zonder bijvullen van brand stoffen tijdens de vlucht van Neder land naar Java en omgekeerd. Het begrip studie bracht vanzelf met zich, dat de inzenders op geheel ver schillende wijzen hun doel trachten te benaderen. De te overbruggen afstand bedraagt rond 13.500 k.m., waarbij een commercieele lading moet worden mee gevoerd. Heden hebben de prijswinnaars voor de afdeeling Verkeer en Verkeerstech niek van het Kon. Instituut van Inge nieurs. onder presidium van prof. dr. ir. J. Goudriaan, hun ontwerpen voor een talrijk auditorium van luchtvaart- deskundigen en ingenieurs, in de groote zaal van Hotel Wittebrug nader toege licht. Wij zagen er o.a. generaal-majoor P. W Best, commandant der luchtverdedi ging; vice-admiraal Ferwerda, oud-com- mandant der Marine in Ned.-Indië, den heer A. Plesman, directeur der K.L.M., den heer H. Ch. E. v. Ede van de Pais, directeur van het Bureau Luchtvaart van Waterstaat; luit.-kolonel van Heyst. commandant der L. V. A. te Soesterberg en kolonel b. d. H. Wallaart Sacré, secr der jury. Prof. Goudriaan verwelkomde de aan wezigen en verklaarde het doel der bij eenkomst, waarna de secretaris der jury, kolonel b. d. H. Wallaart Sacré. gelegenheid kreeg het jury-rapport na der toe te lichten. Mogen geen 12.000 Mark meer meenemen. Men telefoneert ons uit Berlijn: Van 1 Mei af zal het transfer van vermogen ten behoeve van in Duitsch land gevestigde Nederlanders, die re- patrieeren, in dier voege gewijzigd worden, dat in geen geval het oude maximumbedrag van 12.000 Mark zal kunnen worden meegenomen. Zij zul len met veel minder tevreden moeten zijn. Het ontwerp-Kremer. De derde prijs-winnaar. de heer Kre mer, koos evenals ir. Driessen, Diesel motoren, vier in getal. Hij stelt den reisduur op 33 a 43 uren. Het vlieg- bereik van zijn machine bedraagt ca. 18.000 k.m. Deze reserve kan voor een deel tijdens de vlucht worden ..opge soupeerd” om op grootere hoogte (6000 a 10.000 meter) snelheid te winnen. De gemiddelde snelheid ligt tusschen 280 en 360 k.m./u. De verhouding tusschen leeg- en totaalgewicht bedraagt hier 7250 tot 16.000 k.g. Het vliegtuig is gedacht met intrek baar landingsgestel en neuswiel. Er is dus een bedrag van 600.000 aan dekkingsmiddelen aan te wijzen. Meevallers. Tegenover de bovenstaande tegen vallers staan echter eenige meevallers. Zij bedragen totaal 476.000. Hieruit volgt, dat bij handhaving van den verderen begrootingsopzet nog 124.000 te dekken blijft. Ir. Driessen koos voor zijn inzending als motto „De Nieuwe Weg”, daarmee willende aangeven, dat hij een nieuwen weg aangaf door een pleidooi te leve ren voor een vliegtuig van geheel nieuwen vorm, den lang gezochten „vliegende vleugel”, een macnme zon der romp en staartvlakken. De aan het vliegtuig te stellen op gave, denkt hij te bereiken, door toe passing van 3 Diesel-motoren, aan de achterzijde van den vleugel gemonteerd en voorzien van duwschroeven. Aldus wordt z.i. den stroomlijnvorm vereenigde kappersbe- heeft wederom een Vessem Buiten en van schriftelijk gevraagd of zij hebben kennis genomen van een be richt in het ochtendblad van „Vooruit" van Vrijdag 19 April j.l., volgens het welk kapitein W. Wedgwood Benn, lid van het Engelsche Lagerhuis, onder de auspiciën van de „British Council” voordrachten houdt in de in staat van beleg verklaarde steden den Haag, Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Haarlem over het werk van Britsche instellingen in oorlogstijd en andere onderwerpen van Britsche propaganda. De heer van Vessem vraagt verder of de ministers van meening zijn, dat het houden door een vreemdeling van zoodanige voordrachten bevorderlijk is voor het handhaven van de binnenland- sche rust en van de Nederlandsche neutraliteit. en deling tusschen 12 30 en 2.30 uur: een vulpen een rekenboekje van Pet Diels en portemonnaie, inh. 4 met gebl kraag, een een vulpen met glazen pen in étui, blauw kinderhoedje en sjaaltje, een broken houten duimstok, een dubbeltje, een harmonica (gem 3 schatjes), een licht bruin jasje van jongenscostuum, een arbeidskaart t.n.v. B. W. Looman, een nikkelen dop van benzinetank, een bruin lederen schoolétui, inh. vulpenhouder, vul potlood enz., een bundeltje adressen, een bruin led motorkap, een foto met op schrift „22-3-40. bijna 7 weken oud”, een bruine schooltasch, inh. kinderzwempak en badhanddoek, een kinderbaret, een Fongers heerenrijwiel, een kinderbril, een blauw lederen portemonnaie, inh. 0.55J, een rood postzegelboekje, diverse sleutels, handschoenen, rijwielbelastingmerken en ceintuurs. een zwarte hond, type herder met han gende ooren, Heesterstraat 76; een verm. doublé damespolshorloge met lederen bandje, Maretakstraat 79; een padvinders- riem, waaraan portemonnaie, fa. Pander, Wagenstraat; een zwart-wit poesje, Hooi gracht 8; 2 autopeds, Prins, St. Veerkade 6; een verm. gouden damesarmbandhor- loge met doublé bandje, v. Praag, Enge lenburgstraat 52; een potloodhouder met potlood (verm. doublé), Landeweert, den Helderstraat 49 (na 7 uur); een school tasch met boeken t.n.v. Takkinga, Riet veld, Noordpolderkade 136; een roodbr. damestasch inh. portemonnaie met eenig geld en ring met sleutels, Brouwer, Lange Voorhout 34 (voor 5 uur); een zwartge lakt heerenrijwiel, merk The Royal Standard, v. Zijl, le v. d. Boschstraat 50; een padvindersriem, Booman, Cuypstraat 9; een br. lederen boodschappentasch, inh. kaart t.n.v. P. v. Aken, Sarton, Fisher- straat 86; een br. polshorloge met br. lederen bandje, Adams, Appelstraat 114; een br. bastaard herdershond, La Vieter, Jaarsveldstraat 165; een zeshoekige ring met Yale en Lipssleutel, v. d. Meer, Rhe- nenstraat 36; een zw. heerenportemonnaie, inh. bonnetje M.H. en geld, v. d. Beukel, Hoefkade 314; een portemonnaie met in houd, Mijnders, Wolmaransstraat 273; een gele kanarie, Hendriks, Houtweg 15 (Loosd.); een paar bruine nappa heeren- handschoenen, Postma, v. Elburgstraat 1 (Loosduinen); een rijwielbelastingmerk t. n. v. H. Muller, Werson, Rijswijkscheweg 343; een wollen damesvest, de Jong, Mid denstraat 10; een kruiwagen, gem. SWe- demeier Binckhorstlaan 169; een ring met 2 sleutels in bruin lederen beurs met rits sluiting, Clavan, Maasstraat 74; 4 sleu tels, Waslander, Paets v. Troostwijkstraat 17; een zwart krulh. hondje, Rossmölder, Calandplein 19; een herdershond (reu), plm. 3 mnd. oud, Vlak, Schlegelstraat 92; een tasch inh. geneesk. tijdschriften en boeken, Verkade’s fabrieken, Z Binnen singel 14; een étui inh. foto’s, Vooyen, Ternootstraat 5; een ruigharige terrier, Oosthoek, J. Camphuysstraat 300; een ge borduurd ovaal kleedje, Mes, Vlierboom- straat 60 (bevr. vóór 12 uur); een rechter donkerblauwe handschoen, Sardijn, Rog geveenstraat 162; een leege lakbus, v. d. Eijk, Oudemansstraat 38; een step, van Bronswijk, W de Withstraat 4; een zil veren R.K. insigne, Brouwe, Koetlaan 1; een rood-blauw crêpe georgette dasje, Coule, Pr. Mauritslaan 37; een rood ge vlamde „MOOI”-vulpen, Eer, J. Pronk- straat 24; een grijs damestaschje inh. por temonnaie met rijwielbelastingmerk en geld, de Koning, Harstenhoekstraat 5; een roodbruine nappa dameshandschoen, Ab- benbroek, Stevinstraat 158; 6 katten, 3 honden en een cadaver van een hond, Asyl Nieuwe Haven 73. Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. Een half miliioen meer voor Maatschappelijk Hulpbetoon B. en W wenschen hiervoor te reke nen op een hoogere uitgave van f 500.000 boven de thans vastgestelde begrooting. waarbij dus in aanmerking is genomen, dat de bovenbedoelde be zuiniging van 150.000 niet geheel zal kunnen worden verwezenlijkt. Daarbij komt, dat de post voor on voorziene uitgaven der gemeentebe- grooting thans vrijwel is uitgeput en dus versterking behoeft. Deze verster king zouden B. en W. willen stellen op 100.000. jaar 1940-1941. Inmiddels mag het oog niet worden gesloten voor het feit, dat de dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon voor het loopende jaar meer noodig zal heb ben dan thans daarvoor op de begroo ting geraamd is. Over het afgeloopen kalenderkwartaal bedragen de uitkee- ringen aan armlastigen ca. 200.000 meer. Daarbij is rekening te houden met de omstandigheid, dat dit eerste kwar taal, mede door de strenge koude, geen juiste basis vormt voor de raming van hetgeen in de verdere kwartalen van 190 noodig zal zijn. Het is moeilijk te zeggen, hoe de uitgaven van dezen Dienst zich verder in dit jaar zullen ontwikkelen, maar het schijnt in elk geval niet verantwoord, een verhooging van den subsidiepost voor dezen dienst achterwege te laten. LEZING VAN DEN HEER C. D. VAN ’T HOFF VOOR HET PLAATSELIJK COMITÉ. Voor het plaatselijk comité den Haag e. o. van de Centrale van vcreenigingen van personeel in ’s Rijks dienst, hield Dinsdagavond in het gebouw „Unitas” de heer C. D. van ’t Hoff, leeraar M.O. en voorzitter van genoemd comité, zijn derde voordracht over bovengenoemd onderwerp. De leer van de staatsonthouding na 1870 vond, aldus spr., geen algemeene instemming meer. In de conservatieve partij was staatsbemoeienis met het economische leven geen schrikbeeld, ook al omdat het daardoor mogelijk was voort te bouwen op het regeerings- systeem, dat haar lief was: alles vóór het volk, niets dóór het volk. Deze partij verweet den liberalen haar afschaf- fingswoede en opruimingsmanie van oude wettelijke bepalingen, die het eco nomische leven betroffen. En in de Anti-Revolutionnaire Partij, was staatsonthouding noch een adagium van Groen van Prinsterer, noch een machtsspreuk van dr. Kuijper. De om zwenking in de groote Liberale Staats partij van die dagen naar staatsbe moeiing met het economische leven tot bescherming van zwakken, kwam het best uit in de beroemde rede van minis- zoo min mogelijk gestoord en een hoog rendement van de schroeven verkregen. Het ontbreken van romp en staart- vlakten reduceert uiteraard in sterke mate den luchtweerstand Dit wat betreft de essentialia van de vliegtuigconstructie uit aërodyna misch standpunt bezien. De heer Driessen berekent een reis duur van 38 uren. Opmerkelijk is in zijn ontwerp de gunstige verhouding tusschen constructiegewicht en totaal gewicht (d.w.z. met de lading enz.) n.l. resp. 8000 en 17.500 k.g. Na aftrek van de gewichten voor bemanning en be- drijfsstoffen (resp. 500 en 8800 k.g.) blijft dus voor betalende lading c.a. 200 k.g. over. Censuur ontdoken Een Nederlander, Gerrit Fennell ge naamd, die, toen hij per K.L.M.-vlieg- tuig van Shoreham naar Nederland wilde terugkeeren, een verzegelden brief trachtte te smokkelen, werd voor den rechter te Steyner in Sussex beboet met 25 pond sterling. Bovendien moest hij kosten betalen, zoo meldt Een Hongaarsche dame verklaarde voor den rechter, dat zij den brief had geschreven voor haar moeder in Ne derland bestemd en zij hem aan Fennell medegeven, opdat hij daardoor eerder zijn bestemming zou bereiken. Vandaag is te Rotterdam onder lei ding van ds. G. H. Kersten de jaarlijk- sche algemeene vergadering van de Staatkundig Gereformeerde partij ge houden. In zijn openingsrede stond deze eerst stil bij de ernstige omstandigheden van het oogenblik. De uitbarsting van den thans gevoerden oorlog was te vreezen. De machthebbers der wereld rekenden niet met God en Zijn Woord. Ook het falen van den Volkenbond is daaraan toe te schrijven. Aan de eene zijde dreigt de bond der goddeloozen de wereld te overstroomen en aan de an dere zijde loert Rome op herstel der oude wereldheerschappij. Groote geva ren bedreigen ook ons volk, dat zich steeds verder van God en Zijn dienst vervreemdt en dat door de oorlogsom standigheden in een uiterst moeilijke positie is gebracht. Een herhaling van de toestanden uit den wereldoorlog is te meer te vreezen, omdat in de jaren van overvloed men zijn heil zocht in de vernietiging van hetgeen men te veel achtte, Spr. behandelde vervolgens in het kort de Verzekeringswetten, die ons Volk zijn opgelegd en waartegen de Staatkundig Gereformeerden steeds weer hun protest hebben laten hooren. Op herziening van de uitkeering aan hloosterling-onderwijzers is herhaalde- hjk aangedrongen. Spr. wekte zijn ge hoor, aan de hand van het woord des ^Postels, op standvastig te blijven en e‘ndigde met het uitspreken van den ensch, dat Nederland zich moge bui- etl onder God en Zijn recht erkennen. Het Tweede Kamerlid de Marchant et d’Ansembourg heeft aan de minis ters van Justitie en Defensie schriftelijk gevraagd of het den ministers bekend is, dat de gepensionneerde generaal- majoor A. Diemont, secretaris van de Vereeniging voor Nationale Veiligheid, in een voordracht, gehouden op 18 April j.l. te Alkmaar, het volgende heeft ver klaard: „Er is het gevaar van de sterker wor dende organisatie van vreemdelingen binnen onze grenzen, die, wij moeten het helaas erkennen, gesteund wordt door Nederlanders, die niet waard zijn dien naam te dragen en den kogel ver dienen?” De heer d’Ansembourg vraagt ver volgens of aan de ministers het bestaan bekend is van een organisatie van vreemdelingen hier te lande, die gevaar oplevert voor de Nederlandsche veilig heid, en zoo ja, waarom dan tegen deze organisatie geen maatregelen wor den genomen op grond der bestaande wettelijke bepalingen en waarom deze vreemdelingen niet vervolgd of over de grens worden gezet. Voorts wordt de vraag gesteld of het aan de ministers bekend is, dat aan zoodanige staatsgevaarlijke organisatie van vreemdelingen steun wordt ver leend door Nederlanders, en zoo ja, waarom deze personen dan niet wor den vervolgd op grond der bestaande wettelijke bepalingen? Tenslotte vraagt de heer d’Ansem bourg of de gepensionneerde generaal- majoor A. Diemont, van de aan hem bekende strafbare feiten en voornemens kennis heeft gegeven aan de ambtenaren der justitie of politie en zoo niet of de mi nister van Justitie dan bereid is, tegen hem een vervolging te gelasten we gens overtreding der artikelen 135, 136 of 189 van het Wetboek van Strafrecht, of, zoo aan den genoemden spreker in werkelijkheid geen strafbare feiten of voornemens bekend waren, op grond van art. 142 van het Wetboek van Strafrecht, dat strafbaar stelt het opzet telijk de rust verstoren door valsche alarmkreten. B. en W. meenen, dat bij de bepaling van het opcentengetal in de gegeven omstandigheden niet verder behoeft te worden gegaan dan reeds in de begroo ting in uitzicht is gesteld, n.l. tot ver hooging van 67 op 70 opcenten. Er blijft dan nog een reserve over van 5 opcenten, een reserve, welke, naar B. en W. meenen alleen in het uiterste geval aangesproken mag worden. Het getal der opcenten op de hoofd som der Gemeentefondsbelasting voor het belastingjaar 1 Mei 194030 April 1941 moet thans worden vastgesteld, aldus deelen B en W. den Raad mede. Vragen van het Kamerlid van Vessem over de lezingen van captain W. Wedgwood Benn. Het Eerste-Kamerlid van heeft aan de ministers van landsche Zaken, van Justitie Defensie De zeevisscherij. Gisteren zijn van IJmuiden vijf stoomtrawlers naar zee vertrokken, n.l. de „Erin” IJm 12, „Perseus” IJm. 45, „Condor” IJm. 72, „Maria” IJm. 95 en de ..Eveline” IJm. 115. Enkele stoomtrawlers, welke Maan dag ook binnen waren, zijn blijven liggen en ook de „Amstelstroom” IJm. 91, welke een grootendeels Katwijker bemanning had aangemonsterd, is nog niet kunnen vertrekken. De toelichtingen. Achtereenvolgens kwamen de heeren Kremer (3e pr.), van Lammeren (2e pr.) en Driessen (le pr.) aan het woord om hun ontwerpen nader toe te lich ten. De heer Kremer besprak allereerst zijn keuze der motoren (Diesels) en verklaarde vervolgens zijn keuze van vliegtuigtype. Wat het eerste betreft, gaat de heer Kremer uit van het beginsel, dat een laag brandstofgebruik per k.m. in het lange afstand-verkeer een primaire eisch is. Vandaar zijn voorkeur voor Dieselmotoren, welke daarnevens het voordeel hebben van onbrandbaarheid der olie. In zijn verder betoog ontwikkelde spr. zijn opvattingen t.a.v. het ver krijgen der gunstigste lift-driftverhou- ding, waarbij hij tot de conclusie komt, dat een compromis van de voor de verschillende eigenschappen te stellen eischen. de beste oplossing biedt. Met behulp van een groote teekening van zijn ontwerp-model verklaarde de heer Kremer zijn principes nader. Hij besprak daarbij startlengte, actie radius, laadvermogen, stijgsnelheid, het getal opcenten voor het belasting- snelheid enz. De minimumsnelheid is aan grenzen gehouden, omdat men een goeden start wil verkrijgen. Daardoor komt men vanzelf tot een bepaalde vleugelbelas- ting en deze op haar beurt beheerscht de motorbelasting, terwijl het vleugel- profiel de starteigenschappen aan zich ondergeschikt maakt. De heer Kremer weidde voorts uit over de noodzakelijkheid van vliegen op groote hoogte en in verband daar mee op het gebruik van een z.g. druk- cabine. Het besprokene bewoog zich uiter aard voornamelijk op vlieg- en motor- technisch gebied, waarop wij hier niet in details kunnen ingaan. Het ontwerp-van Lammeren. Ir. Th. J. van Lammeren en zijn medewerkers hebben de opgave als constructeurs opgevat. Zij Zijn niet, als de heer Driessen, op geheel nieuwe wegen gegaan, maar hebben het meer gezocht in verfijning van de bestaande typen en de daarin verwerkte prin cipes. Zij zijn uitgegaan van vliegen in de troposfeer (ca. 7 a 8000 meter hoog te) waar zij zich voorstellen een snel heid van 470 k.m. per uur te bereiken. De daarbij noodzakelijke druk-cabine is vernuftig ontworpen, zonder ge- wichtsvermeerdering van beteekenis. Het vliegbereik van het type-van Lommeren is minstens 15.000. k.m., bi; gebruikmaking van 4 benzine-motofen a 1800 p.k. Het leeggewicht is gesteld op 13.500 k.g. en het vlieggewicht op 35.000 k.g., waaronder 2500 k.g. beta lende lading. De cabine biedt ruimte aan 12 passagiers. Op tal van posten zullen ongetwij feld grootere of kleinere tegenvallers te boeken zijn en de kans is geenszins uitgesloten, dat het financieele even wicht voor het jaar 1940 verstoord zal worden De oorzaken daarvan liggen voornamelijk in de uitgaven van den dienst, voor Maatschappelijk Hulpbe toon en in de prijsstijging der grond stoffen en andere benoodigdheden. terwijl ook bij sommige diensten een voorraadvormin? gewenscht was. Hier staat tegenover, dat de belastingop brengsten tot dusver niet onbevredi gend zijn en dat B en W. uit den aard der zaak door groote zuinigheid zullen trachten de uitgaven zooveel mogelijk te beperken In het algemeen zal echter de vast gestelde begrooting tot uitgangspunt moeten dienen bij de vaststelling van Het bekende drijf „Nizam” nieuwe zaak geopend. Thans betreft hei een naar de eischen des tijds in- gerichten dameskapsalon in het perceel Prinsestraat 56. De moderne dames- coiffure stelt hooge eischen; welnu de „Nizam" heeft den salon dusdanig in- gericnt. dal ten aanzien van kappen, make up, het maken van maskers, ma nicure enz., de grens van het vol maakte zooal niet bereikt, dan toch dicht benaderd wordt. Elke cabine in totaal zijn er acht werd tot een gezellig boudoir ingericht. <-n zoo heeft iedere dame haar eigen kaptafel Dank zij het systeem van afsluiting door gordijnen, (dus geen houten boxen) kunnen de cabines desgewenscht ge combineerd worden. Behalve aan de verzorging van het haar, wordt ook groote aandacht besteed aan gelaat en handen. Het personeel heeft het noodzakelijke medische onderricht ge noten Interessant is de uitgebreide apperatuur, welke in den salon is op gesteld. waardoor in de opmaak van het kapsel groote variëteit kan wor den gebracht. Kleur en wijze van kap sel worden in overeenstemming ge bracht met plaats en aard van de soiree, welke de dame zich voorneemt te bezoeken. De salon, welke even nractisch als smaakvol i« ingericht, is een getrouwe copie van den dames salon van het Rege .t-?alacehotel 'n Londen. Een groot aantal bloemstuk ken gaf vandaag aan de opening een feestelijk cachet. 2j shillings De Tel.”. In het jaar 1938 schreef „Vliegtocht Nederland-Ned.-Indië prijsvraag uit voor het ontwerp van een vliegtuig, geschikt voor een verbinding tusschen Amsterdam en Batavia zonder In de Gemeentebegrooting voor 1940 is voorlocpig uitgegaan van een verhooging van het getal op centen van 67 op 70. met ingang van 1 Mei a.s. Bij een overleg, dat B. en W. met de hoofden van dienst gepleegd hebben, teneinde een zoo juist mo gelijke visie te krijgen op het financieel perspectief voor de naaste toekomst, althans voor 1940. is wel komen vast te staan, dat dit perspectief in het algemeen niet gunstig is. B. en W. maken bekend, dat zij besluit van 19 April 1940 aan C. G. den IJssel vergunning hebben verleend tot het uitbreiden van de inrichting be stemd tot bewaring van benzine met af- tapinrichting in het perceel Wagenstraat no. 186a, door het, ter vervanging van de bestaande handpomp, plaatsen van een door een electromotor gedreven ben zinepomp op een vóór dat perceel gelegen gedeelte der openba-e straat. Gevonden voorwerpen Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10 30 en 12 uur en mon deling tusschen 12 30 en 2.30 J Nauta, een zwarte kinder- ■J cent, een jumper Indische foto-album, een ge- autonummerplaat H-Ï001, een mond-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17