Naar de Betuwsche Bloesem-Bongerds
Vliegen
tusschenlanding
Haagsche Courant van Donderdag 25 April 1940
naar Indië zonder
BINNENLAND
^1:^.
Industrie staat sceptisch tegenover
de ontwerpen
Proto-type zal een
millioen gulden kosten
Willem de Zwyger-herdenking
Verordening
de Pers
voor
Het slagkruiserplan
Vastgesteld door den Opper
bevelhebber
Plechtigheid in de Nieuwe Kerk
te Delft
DERDE BLAD, PAGINA 1.
Prachtige tocht, speciaal samen
gesteld met het oog op de
ontarmde wegwijzers
Weerkundige Waarnemingen
ontwerpen op de
van het comité
NederlandNed.-
'SA
ISTER.RN heeft, als eer-
(1 der gemeld, voor de afd.
Verkeer en Verkeerstechniek
van het Kon. Instituut van In
genieurs in Hotel Wittebrug de
bespreking plaats gehad van de
(bekroonde)
prijsvraag
„Vliegtocht
Indië”.
De ontwerpers lichtten achter
eenvolgens hun projecten toe.
Het
u. 757 m.m.,
UUK
Bloemen bij de tombe.
Rede generaal Oudendijk.
van
be-
de
is
en
Rede van den heer
P. J. de Kanter.
„wij heffen hart en handen
voor ’t heil der Nederlanden
en zweren vast den eed,
tot doodsbeproefde trouwe,
Wilhelmus van Nassouwe,
met u te staan gereed.”
Grootere belangstelling dan vorige jaren
Op eenvoudige maar niettemin in
drukwekkende wijze is gisteravond in
de Nieuwe Kerk te Delft de geboorte
dag van Prins Willem I herdacht.
Het initiatief tot deze plechtigheid
was uitgegaan van een herdenkings-
comité, gevormd op uitnoodiging van
het hoofdbestuur van het Algemeen
Nederlandsch Verbond en bestaande
uit vertegenwoordigers van een groot
aantal vereenigingen met nationalen
inslag.
De herdenking opende met orgel
spel van den heer J. H. Storm, waar
na onder het spelen van de onder
scheidene volksliederen dé Zuid-
Afrikaansche, de Vlaamsche en twee
Nederlandsche vlaggen werden binnen
gedragen.
van Geldermalsen en vandaar langs de
Linge naar het fruiitcentrum Ti el. Ver
laat de stad niet, zonder de Water
poort even te hebben gezien de merk
waardige collectie Romeinsche voor
werpen, welke in de Betuwe zijn op
gegraven, en nu in de Oudheidkamer
worden geëxposeerd,, verdienen even
eens de belangstelling der toeristen
Over den Waaldijk gaan we nu naar
het Oosten prachtige vergezichten zijn
hier te genieten en roen kijkt van deze
hoogte af telkens weer op de bloeien
de bongerds, welke zich, wat een zeld
zame gebeurtenis is, op vele plaatsen
im de Betuwe spiegelen in de riviertjes
en sloten, waarin het water hoog staat.
Zoo gaat het verder, over onbekende,
weliswaar soms smalle, maar zeer pit-
toresque wegen op Gelre’s hoofdstad
aan. Van Utrecht af bedroeg de lengte
van dezen A.N.W.B.-tocht ruim 110 k.m.
Barometerstand van hedenmiddag 12 uur
dunne pijltje geeft den stand aan
van gisteren.
Verwachting tot den avond van 26 Aprj
Wind: zwak tot matig, Westelijk tot
Zuidelijk, aanvankelijk tijdelijk opklarend
en plaatselijk mist, later weer toenemen
de bewolking met eenige kans op regen;
iets koeler des nachts, overdag iets war
mer.
De bloesemversieringen hebben van
bongerd tot bongerd het geheele Be-
tuwe-gebied in een onafzienbaren bloe
mentuin herschapen. De toeristen zul
len weer bij duizenden het stuur Be-
tuwe-waarts richten en daarbij willen
wij hun gaarne voorlichting geven, zoo
schrijft ons de A. N. W. B.
Nadere aanwijzingen zijn trouwens
dit jaar onontbeerlijk, want op het
uitgestrekte eiland tusschen de groote
rivieren zijn de Bondswegwijzers ont-
armd, geheel verdwenen zelfs op vele
plaatsen. Laten we dezen tocht ter
oriënteering daarom eerst even op pa-
Op deze rede volgde weer zang van
het Haagsche Volkszangkoor, dat een
van Valerius’ liederen zong.
Na dit lied schaarden de dragers
van vaandels en vlaggen zich om de
graftombe van Willem den Zwijger en
de overige aanwezigen volgden dit
voorbeeld. Tijdens orgelspel legden de
vertegenwoordigers van zeventien
vereenigingen bloemen bij het graf.
Daarna zegden allen de belofte na,
die generaal Oudendijk voorlas en’
die in 1933 in een van de muren van
de kerk is aangebracht, luidende:
Consulaire dienst.
Bij Kon. Besluit is te Timisoara
(Roemenië) een consulaat der Neder
landen opgericht en is de heer J. D.
C. van de Gevel benoemd tot consul
der Nederlanden aldaar, buiten
zwaar van ’s lands schatkist.
Barometer
v.m.
10$. gr. en
Barometer
stijgende.
Generaal Oudendijk ging in zijn rede
uit van de aan het Wilhelmus ontleen
de regelen „Stantvastich is ghebleven
mijn hert in teghenspoet”, waarin de
dichter een der schoonste en kenmer
kendste karaktertrekken van onzen
grooten held heeft geteekend. Hij
bracht eenige zeer donkere gebeurte
nissen en tijdperken uit het leven van
den Prins in herinnering en ging de
houding van den Prins onder die felle
slagen van het noodlot na.
Spr. begon met den ongelukkigen af
loop van den veldtocht van 1568, er
aan herinnerde, dat Adolf van Nassau
bij Heiligerlee gesneuveld en dat Lo-
dewijk van Nassau bij Jemmingen vol
komen vernietigd was. Lodewijk had
bij. de opstelling van zijn leger den
raad van den Prins niet opgevolgd en
toch schrijft Willem aan Lodewijk een
brief, welke geen erêkel verwijt daar
over bevat, maar wel hartelijke woor
den van troost en opbeuring, kortom
een brief van een man, die stand
vastig weet te blijven in tegenspoed
en anderen daartoe weet op te wekken.
In September 1568 viel Willem met
een aanzienlijk leger de Zuidelijke Ne
derlanden binnen, maar hij moest, na
dat Alva door het ontwijken van den
Gezagsondermijning
Vervolgens mogen niet worden uit
gegeven geschriften of teekenlngen,
bestemd of geschikt om de krijgstucht
bij- en het zelfvertrouwen in de weer
macht of eenig onder- of bestanddeel
daarvan te ondermijnen, en in het al
gemeen moeten worden geacht gevaar
op te leveren voor den geest van de
weermacht of voor de veiligheid des
lands, dan wel afbreuk kunnen doen
aan de weerbaarheid en het zelfver
trouwen van de bevolking.
Absolute neutraliteit
Geen ontheffing wordt geacht te
zijn verleend voor zooverre het druk
werk, geschrift of de teekening hetzij
naar inhoud en (of) strekking, dan
wel naar den uiterlijken vorm:
a. aandringt en (of) aanstuurt op
het verlaten door Nederland van het
beginsel en (of) het standpunt der
neutraliteit;
b. Eenige mededeeling bevat met
betrekking tot het eventueele bedrei
gen, in gevaar brengen of schenden
van de Nederlandsche neutraliteit door
eenige oorlogvoerende mogendheid,
dan wel met betrekking tot eenige
poging daartoe;
c. Twijfel kan doen wekken aan
gaande, dan wel betwist de neutrale
houding der Nederlandsche Regeering,
het Nederlandsche Volk, of de Neder
landsche Pers in haar geheel;
Overtredingen dezer verordening
kunnen worden gestraft met hechtenis
van ten hoogste één jaar, of een geld
boete van ten hoogste duizend gulden*
De Regeering zal Zaterdag het
Volksraaddebat beantwoorden.
Het antwoord van de Regeering op
de debatten in den Volksraad in eer
sten termijn over het wetsontwerp ter
versterking van de maritieme defen
sie, zal, naar thans is vastgesteld,
worden gegeven op Zaterdag 27 dezer.
Aneta” verneemt nog, dat de sa
menstelling van dit antwoord langer
tijd vorderde dan aanvankelijk was
geschat, in verband met de uitvoerig
heid van de behandeling in eersten
termijn.
Het antwoord der Regeering zal ge
heel worden uitgesproken door den
commandant der zeemacht. Geen van
de andere Regaeringsgemachtigden
zullen in verband hiermede in den
Volksraad het woord voeren.
Met ingang van a.s. Zaterdag
De opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht heeft een verordening voor
dé pers vastgesteld, welke Zaterdag
a.s. van kracht wordt. Wij ontleenen
daaraan in het kort het volgende
De bepalingen gelden voor dagbla
den, periodieken, vlugschriften en an
dere geschriften, foto’s of teekeningen.
Zonder vergunning van het militaire
gezag, zal het verboden zijn deze ge
schriften of teekeningen te doen ver
spreiden, aan te plakken of in den
handel te brengen.
Ontheffing van het gestelde verbod
wordt van rechtswege geacht te zijn
verleend ten aanzien van alle boven
bedoelde drukwerken, geschriften en
teekeningen, voor zooverre in deze
algemeene bekendmaking niet anders
is bepaald, dan wel door het militair
gezag of den militairen censuurdienst
indien deze is ingesteld bij alge
meene bekendmaking of bijzondere
aanzegging niet anders zal worden
bepaald.
Geen ontheffing wordt verleend voor
geschriften of teekeningen, waarvan
de strekking is uiting te geven aan
gevoelens van haat of minachting
jegens één der oorlogvoerende partij
en; voorts betreffende afbeeldingen,
beschrijvingen of bijzonderheden over
onze defensie in het algemeen, dan
wel bijzonderlijk met betrekking tot
functies en standplaatsen van militai
ren, eenig militair werk, enz. Verder
inzake maatregelen, de evacuatie
betreffende of de voorbereiding daar
van door het militair en(of) burger
lijk gezag.
De kleine depressie, die gistermorgen
nog over Frankrijk lag, passeerde in den
loop van den nacht ons land. De kern be
vindt zich hedenmorgen op de Noord
zee. Aan haar achterzijde drong een
koele Westelijke luchtstrooming het vas
teland van West-Europa binnen. De ge
noemde depressie wordt gevolgd door een
belangrijke drukstijging. In Zuid-Spanje
ontwikkelt zich een nieuw gebied van
hoogen luchtdruk. Langs de Noord
kust van het Iberisch schiereiland dalen
de barometers echter weer onder in
vloed van een nieuwe storing. Op de
Azoren bracht zij zware regenval. Wan
neer de storingsfronten van deze depres
sie ons land echter zullen bereiken, is
wegens gebrek aan gegevens niet nauw
keurig te bepalen.
Zonsopgang: 26 April 4.40 u.
Zonsondergang: 26 April 7.17 u.
Lantarens aan: 26 April tot 4.11!
u v.m., 26 April 7.45 u. nam
Hoogwater te Scheveningen:
26 April ’s m. 4.20 u., nam. 4.40 u.
Morgen schietoefeningen op het strand
van Scheveningen tot Katwijk van 10.30
u. v.m.6 u. nam.
pier maken. Utrecht en Odijk liggen
al achter ons en door het vruchtbare
gebied ten Westen van den beroemden
weg naar de Geldersche Vallei, begin
nen we onze bloesem-omzwervingen.
Dit gebied is nog bewegwijzerd en zon
der moeite vinden we langs de prach
tige Langbroeksche Wetering Zuid
oostwaarts rijdend, het kasteel Ster
kenburg en het plaatsje Neder Lang
broek, waar de route rechtsaf gaat op
Wijk bij Duurstede aan. Langs den
Rijndijk gaat het nu in de richting van
het kasteel „Amerongen” en via het
Eek en Wielsche veer de Betuwe in.
Wie vertrouwd is met de kaart, zal
aan de hand van het hierbij gepubli
ceerde route-overzicht zijn weg wel
vinden. Eerst gaan we weder een eind-
weegs Westwaarts, via Ravenswaay en
Zoelmond slingert de route door de
bloesemgaarden heen in de richting
merkte ir. Beeling op, dat zijn cijfer
materiaal onvoldoende is om er bere
keningen op te baseeren. Maar met ze
kerheid kan al worden gezegd, dat zijn
vleugelbelasting fout is.
Het intrekken van het landingsgestel
in 2 seconden (electrisch) is eveneens
zeer twijfelachtig. Wat de rompcon-
structie aangaat, liet de heer Kremer
zijn fantasie werken. Evenmin als de
heer van Lammeren, dacht hij blijk
baar aan ventilatie. De heer van Lam
meren doet het aan juiste gewichtsbe-
rekeningen ontbreken. Daarmee valt
of staat het heele project. Controle op
de prestatieberekeningen van den heer
van Lammeren is evenmin mogelijk.
Spr. waarschuwde tegen overdreven
voorstelling der vliegeigenschappen
van het ontwerp-Driessen. Tal van
proeven zijn er in het verleden met
staartlage machines genomen. Maar
nog nooit leidden ze tot werkelijk re
sultaat. Daar moet wel een vingerwij
zing in liggen. De practijk bevestigt
zijn goed geloof niet. Wij vliegtuigbou
wers gelooven niet, dat een dezer ont
werpen voor verwezenlijking in aan
merking kan komen.
De heer vanBalkom (gezagvoer
der K.L.M.) opperde bezwaren tegen de
uitzichtsmogelijkheid in het ontwerp
van Lameren en het mankeeren van
stabiliteit in het ontwerp-Driessen bij
afslaan van één of meerdere motoren.
De heer Slot (Kon. Mij. „De
Schelde”) was van oordeel, dat de
proefnemingen op het gebied van het
staartlooze vliegtuig moeten worden
voortgezet.
Spr. hoopt, dat men tot een verdere
uitwerking in de onderhavige projecten
zal komen en dat de industrie in de
gelegenheid zal worden gesteld, daar
aan deel te nemen.
De vliegtuigbouwer F. Koolho
ven deed van zijn meening blijken in
het volgende telegram „Door drukte
verhinderd meen ik via dezen weg uw
vergadering ernstig te moeten waar
schuwen voor publicaties, welke door
medewerking instituut (bedoeld het
Kon. Instituut van Ingenieurs. Red.)
indruk zouden kunnen wekken, dat
deze ontwerpen het kunnen der Ne
derlandsche vliegtuig-industrie weer
spiegelen. Immers mededingers hoofd
zakelijk employées K.L.M., welke ver-
keersmaatschappij zeker niet bakermat
Nederlandsche vliegtuigindustrie ge
noemd mag worden.”
De heeren Kremer, ir. van Lamme
ren en ir. Driessen beantwoordden de
gestelde vragen.
De heer Walaardt Sacré zegde gaar
ne toe, dat het comité „Vliegtocht Ne
derlandIndie” zal voortgaan op den
hier ingeslagen weg.
Prof. Goudriaan sloot daarna de bij
eenkomst met woorden van dank en
opwekking voor den verderen arbeid.
g
1
Het ontwerp-van Lammeren.
De heer van Lammeren, de 2e-prijs-
winnaar, is in zijn ontwerp uitgegaan
van zijn project voor een vliegtuig op
t de toekomstige luchtroute Amsterdam
West-Indië, waarbij hij zich liet lei
den door het streven naar een hooge
kruissnelheid.
De tegenwoordige vliegtuigen, aldus
zijn toelichting, bieden te weinig mo
gelijkheden tot energiebesparing op het
punt van het frontale oppervlak. Daar
om heeft hij zich in het bijzonder op
dit onderdeel toegelegd en kwam daar
door als vanzelf tot het type midden-
dekker.
De frontale oppervlakte van het door
hem geschetste ontwerp is half zoo
groot als die van de DC 4.
De verkleining van dit oppervlak
wordt gevonden in de grootst moge
lijke afplatting. De cabinehoogte be
draagt niet meer dan 2 meter. De pas
sagiersruimte is niettemin comforta
bel. Zij biedt plaats aan 12 personen,
voor wie bed-ruimte beschikbaar is.
Daarnevens zijn er twee bagageruimen.
In verband met het gebruik van een
druk-cabine, welke openingen in den
romp voor het doorvoeren der kabels
naar de besturingsorganenen niet toe
laat, past ir. van Lammeren een bestu-
ringsorganisme met z.g. cervo-motoren
toe.
Omtrent de cabine-constructie deelde
spr. mede, dat de huid dubbel is uitge
voerd met z.g. ketelringen van voor tot
achter, hetgeen de soliditeit verhoogt.
Over dit geraamte is de vleugeL uitge
voerd in golfplaten, gelegd. Ter ver
steviging van den vleugel is zijn con
structie aan de binnenzijde eveneens
dubbel.
De heer van Lammeren heeft zijn
ontwerp berekend op een vliegbereik
van 13.000 k.m., met een reserve van
10 pCt. Wat de te vliegen route betreft,
houdt hij zich aan het bestaande tracé
via AtheneKarachi.
Minister Albarda ter ver
gadering.
De vergadering werd na de koffie
pauze bijgewoond door den minister
van Waterstaat, ir. J. W. Albarda, die
door den voorzitter, prof. Goudriaan,
werd verwelkomd. Ook de directeur-
generaal der P.T.T., ir. M. H. Damme,
schaarde zich onder de aanwezigen.
alhier v.m. 8
12 u. 759 m.m.; thermometer rtsp.
10 gr. Celsius.
na hedenmiddag 12
Hierop volgde koraalmuziek
het Residentie-KopeTkwartet.
De voorzitter van het herdenkings-
comité, de heer P. J. de Kanter sprak
het slotwoord.
Na een prachtigen krans voor het
praalgraf te hebben neergelegd zongen
allen, begeleid door het orgel, het
eerste en zesde couplet van ons
Volkslied.
slag, Willems geldelijke krachten gron
dig had uitgeput, naar Frankrijk vluch
ten, waar hij wilde trachten door aan
sluiting bij de Hugenoten, de zaak der
Nederlanden te dienen. De Prins ging
niet in op de verlokkende aanbiedin
gen, welke de Fransche koning hem
deed en zeide, dat hij ’s konings leger
niet vreesde. Spr. schetste de groote
moeilijkheden, welke Willem onder
vond tengevolge van den winter en van
de groeiende ontevredenheid in zijn
slecht betaald leger en repte vervol
gens van de ontmoeting met Jan van
Nassau te Mannheim. Met ongebroken
veerkracht voegde de Prins zich met
Lodewijk bij het leger van Wolfgang
van Tweebruggen met het doel om zich
bij de Hugenoten in Frankrijk te voe
gen. Ook deze Brabantsche veldtocht
had een ongelukkig verloop, maar al
deze tegenslagen verhinderden den
Prins niet door te zetten ’s Prin
sen broeders werden in 1574 bij
Mook volkomen verslagen en van hen
werd nooit meer iets vernomen of ge
vonden.
Als 't levensgevaar, waarin hij vgn ’t
begin van den worstelstrijd af heeftver-
keerd, tot het uiterste wordt vergroot
door den afschuwelijken banvloek des
Konings, dan wijkt hij daardoor geen
duimbreed af van den eens gekozen
weg naar de vrijheid der Nederlanden
en richt tot de Staten-Generaal zijn
prachtig verweerschrift of apologie. En
tenslotte, als het verraderlijke lood eens
moordenaars hem heeft getroffen,
fluisteren zijn lippen een gebed Mijn
God, ontferm U over mij en over dit
arme volk Uit dat arme volk, al
dus spreker, waarvoor die laatste bede
opsteeg, is de Nederlandsche stam
voortgekomen. Dit mogen wij niet ver
geten.
Generaal Oudendijk besloot met de
verzekering, dat de leden van den ge-
heelen Nederlandschen stam zich ervan
bewust zijn, dat zij uit het lichtende
voorbeeld van onzen vrijheidsheld
kracht en moed kunnen putten om, in
het bewustzijn onzer eenheid, wakend
voor het behoud van onze vrijheid en
onzen dietschen aard, op God vertrou
wend, standvastig te blijven, ook in
den zwaarsten tegenspoed.
99.9 pCt. recht toe recht aan wordt ge
vlogen, maakt de richtingsroeren bij
het hier beoogde type van betrekkelijk
ondergeschikte waarde.
Het totaalgewicht is gebouwd op het
startvermogen. Spr. kwam op grond
hiervan op 17.500 k.g., bij een start-
lengte van 500 meter, waarbij 20 wordt
bereikt en veilige hoogte na 1000 meter.
Sprekend over de prestaties van het
toestel, zeide spr., dat de betalende la
ding bij een actieradius van 19.500
k.m. inderdaad niet meer dan 200 k.g.
bedraagt, maar bij 16.000 k.g. wordt het
nuttig laadvermogen al 2000 k.m. (op
den afstand dus AmsterdamBatavia)
en bij 12.000 k.m. zelfs 2900 k.g.
De heer Driessen besprak daarna deze
resultaten in verband met de afmetin
gen enz. van zijn toestel. Hij legde den
nadruk op de specifieke eigenschappen
van den Dieselmotor, in luchtvaart^
gebruik.
Hij houdt een reserve aan van 40 pCt.,
d.w.z. zoo noodig en mogelijk een beta
lende lading van 800 k.g. Op korteren
afstand is zelfs een totaal laadvermogen
van 8 a 9 ton mogelijk.
De route is door ir. Driessen niet
langs den grootcirkel uitgezet, maar
langs het normale tracé, waarbij een
afstand van rond 12.500 k.m. moet wor
den afgelegd. De reserve in de machine
is dus ruimschoots voldoende. Het
brandstofoverschot moet steeds procen
tueel dezelfde blijven, hetgeen mogelijk
is door opvoering van snelheid. Daarbij
komt hij tot een gemiddelde snelheid
van 329 k.m. per uur.
De economie wordt uiteraard veel
grooter bij het verrichten van tusschen-
landingen. Het beginsel moet echter
zijn, dat men snel de andere zijde be
reiken kan, hetgeen met dit type mo
gelijk is in 38 uur.
Tenslotte besprak
welke reeds
Discussies. 1
Prof, d r. i r. v. d. Maas (Rijks-
luchtvaartlaboratorium) opende de 1
discussies. Hij herinnerde aan verschil
lende proeven, op dezelfde bases als
waarvan de heer Driessen uitging, in
1934 in het Rijksluchtvaartlaborato-
rium genomen. Deze hebben uitgewe- 1
zen, dat men geenszins afwijzend be-
hoeft te staan tegenover de hier ont
wikkelde denkbeelden. De genoemde
getallen kunnen inderdaad bereikt wor-
den, indien de constructie uiterst nauw
keurig geschiedt en zich geen tegenval
lers voordoen. Spr. kon zich geheel
vereenigen met de cijfers van den
heer Driessen wat-betreft de actie
radius en het brandstofverbruik.
De ontwerpen Kremer en van Lam
meren lijken zeer veel op elkaar. Op
het gebied van hoogedrukcabines is nog
lang niet alles bekeken en de catapult
start is niet toegestaan.
Spr. ging daarna uitvoerig op het
ontwerp-van Lammeren in, meest in
technischen zin. Spr. wil gaarne weten
hoe het met de monoeuvreerbaarheid
staat en of met één bestuurder bij
start en landing kan worden volstaan.
Het ontwerp-Driessen heeft het aan
trekkelijke van het oorspronkelijke.
De verdediging van zijn project was
zeer goed. De ontwerpers hebben zich
allen te weinig rekenschap gegeven
van atmosferische invloeden. Hun re-
serveberekeningen zijn daarom met
een korreltje zout te nemen.
Het weglaten van romp en staart
vlakken in het ontwerp-Driessen kan
niet geheel straffeloos geschieden, o.a.
wat betreft de ligging van het zwaarte- -
punt. Welke maatregelen zijn voorts
getroffen om de koersstabiliteit te ver
zekeren? Is er, vroeg spr. tenslotte,
voldoende ruimte, om eventueele ver-
hooging der lading bij verkleining ac
tieradius ook op te nemen?
Ook prof. ir. v. d. Maas acht het noo
dig om een model te bouwen, teneinde
de ervaring met den vliegenden vleugel j
ook practisch te doen geschieden.
Ir. M. Beeling, chef-construc-
teur der Ned. Vliegtuigenfabriek „Fok-
ker”, legde er om te beginnen den na-
druk op, dat in den vliegtuigbouw rea
liteit moet samengaan met enthou
siasme, maar de «ealiteit moet op den
voorgrond staan.
De vraag moest in wezen zijn hoe
bouw ik een vliegtuig, dat bij een ac-
tieradius van 15.000 k.m. en 0 meter i
Daarna zong het Volkszangkoor uit
de Residentie een van Valerius’ lie
deren, waarna de heer P. J. de Kan
ter, voorzitter van het herdenkings-
comité allen welkom heette, in het
bijzonder den burgemeester en ge
meentesecretaris van Delft, mr. G.
van Baren en mr. G. Egberts, den
rector-magnificus van de Technische
Hoogeschool, prof. dr. J. A. Veraart
en de vertegenwoordigers van den
Senaat van het Delftsche Studenten
Corps.
Spr. verheugde er zich over, dat de
opkomst ditmaal belangrijk grooter
was dan verleden jaar hetgeen hem
niet verwonderde, omdat in den huidi-
gen tijd onze gedachten meer dan
ooit uitgaan naar den Vader des
Vaderlands, den grondlegger van on
zen Staat.
Ook gaan in dezen tijd onze gedach
ten meer dan ooit uit naar Oost- en
West-Indië en wij gevoelen ons dank
baar en gelukkig te leven onder de
Oranjes.
Dankbaar en gelukkig zijn wij, dat
een nazaat van den grooten Zwijger
aan ons hoofd staat. Haar troon om
ringen wij in onwankelbare trouw.
Na dit woord speelde het Residen-
tie-Koperkwartet koraalmuziek, waar
na generaal-majoor K. E. Oudendijk
de herdenkingsrede hield.
ir. Driessen
veiligheid, welke reeds gediend
door het niet-kunnen overtrekken
dus vrille-gevaar wordt vermeden
lage stuwkracht, ruim overschot van
energie, minder brandgevaar door ge
bruik van Dieselmotoren, enz.
Tunnelproeven zullen voorts de
vliegrisico’s kunnen doen verminderen.
De uitwerking van het project, het
maken van een model etc. zal zeiler een
kwart millioen moeten kosten. Een
proto-type zal tenminste een millioen
kosten en eerst na 1 (4 jaar gereed kun
nen zijn.
Berekend op Oceaanverkeer, waarbij
de grootste afstand zonder tusschen
landing af te leggen, beneden de
10.000 k.m. blijft, zou zooveel post kun
nen worden meegevoerd, dat een dienst
met dit type zeker rendabel zou zijn.
Hierna vingen de discussies aan
De winnaar van den len prijs, de
heer Driessen, was hierna aan het
woord.
Hij begon met te zeggen, dat zijn
ontwerp op 4 principieele overwegin
gen berusthet schroefrendement, de
lift-drift-verhouding, het specifieke ver
bruik der motoren en de hoeveelheid
mee te voeren brandstof.
In zijn verder betoog legde de heer
Driessen er den nadruk op, dat de ont
wikkeling der vliegtuigen den laatsten
tijd niet gegaan is in de richting van
vergrooting van nuttig laadvermogen,
maar voornamelijk in die der zwaarte,
wat eigenlijk louter schade is.
Eenerzijds om gewicht te besparen
en anderzijds om de vliegeigenschappen
zoo gunstig mogelijk te doen zijn, kwam
hij tot zijn romploos type, het type
„Vliegende vleugel”.
Deze vormgeving komt de veiligheid
van het vliegen bovendien ten goede.
Het gevaarlijke overtrokken worden
van de machine kan zich met dezen
vliegtuigvorm practisch niet voordoen.
Spr. ging hierop in verschillende
details nader in.
Zijn ontwerp is er voorts op berekend
o.a. door gewichtsbesparing dat
de besturing direct zal kunnen geschie
den.
Met het oog op de stabiliteit en te
vens om de luchtstrooming ook uit een
rendementsoogpunt gunstig te beïnvloe
den, zijn de motoren achter den vleugel
geplaatst.
Ir. Driessen besprak vervolgens de
brandstofvoorziening en daarna de be-
sturingsorganen: twee richtingsroeren
en twee remroeren, beide van klein
formaat.
De laatste geven een nauwkeurig af
gestemde, geleidelijk toenemende rem-
capaciteit. De aan te wenden krachten
blijven steeds uiterst gering.
De richtingsbesturing heeft steeds de
grootste moeilijkheden gegeven bij het wind, een baatlast van tenminste 1
stuurprobleem in het algemeen. Het van het totaalgewicht toelaat.
feit, dat bij lange afstandsverkeer voor Sprekend over het ontwerp-Kremer
i
o l
L r-
UTRECHT
ARNHEM,
WUK «IJ 3
BOUWSTEDE)
rAOCNOUEN
eC *11