Naar de Betuwsche Bloesem-Bongerds Vliegen tusschenlanding Haagsche Courant van Donderdag 25 April 1940 naar Indië zonder BINNENLAND ^1:^. Industrie staat sceptisch tegenover de ontwerpen Proto-type zal een millioen gulden kosten Willem de Zwyger-herdenking Verordening de Pers voor Het slagkruiserplan Vastgesteld door den Opper bevelhebber Plechtigheid in de Nieuwe Kerk te Delft DERDE BLAD, PAGINA 1. Prachtige tocht, speciaal samen gesteld met het oog op de ontarmde wegwijzers Weerkundige Waarnemingen ontwerpen op de van het comité NederlandNed.- 'SA ISTER.RN heeft, als eer- (1 der gemeld, voor de afd. Verkeer en Verkeerstechniek van het Kon. Instituut van In genieurs in Hotel Wittebrug de bespreking plaats gehad van de (bekroonde) prijsvraag „Vliegtocht Indië”. De ontwerpers lichtten achter eenvolgens hun projecten toe. Het u. 757 m.m., UUK Bloemen bij de tombe. Rede generaal Oudendijk. van be- de is en Rede van den heer P. J. de Kanter. „wij heffen hart en handen voor ’t heil der Nederlanden en zweren vast den eed, tot doodsbeproefde trouwe, Wilhelmus van Nassouwe, met u te staan gereed.” Grootere belangstelling dan vorige jaren Op eenvoudige maar niettemin in drukwekkende wijze is gisteravond in de Nieuwe Kerk te Delft de geboorte dag van Prins Willem I herdacht. Het initiatief tot deze plechtigheid was uitgegaan van een herdenkings- comité, gevormd op uitnoodiging van het hoofdbestuur van het Algemeen Nederlandsch Verbond en bestaande uit vertegenwoordigers van een groot aantal vereenigingen met nationalen inslag. De herdenking opende met orgel spel van den heer J. H. Storm, waar na onder het spelen van de onder scheidene volksliederen dé Zuid- Afrikaansche, de Vlaamsche en twee Nederlandsche vlaggen werden binnen gedragen. van Geldermalsen en vandaar langs de Linge naar het fruiitcentrum Ti el. Ver laat de stad niet, zonder de Water poort even te hebben gezien de merk waardige collectie Romeinsche voor werpen, welke in de Betuwe zijn op gegraven, en nu in de Oudheidkamer worden geëxposeerd,, verdienen even eens de belangstelling der toeristen Over den Waaldijk gaan we nu naar het Oosten prachtige vergezichten zijn hier te genieten en roen kijkt van deze hoogte af telkens weer op de bloeien de bongerds, welke zich, wat een zeld zame gebeurtenis is, op vele plaatsen im de Betuwe spiegelen in de riviertjes en sloten, waarin het water hoog staat. Zoo gaat het verder, over onbekende, weliswaar soms smalle, maar zeer pit- toresque wegen op Gelre’s hoofdstad aan. Van Utrecht af bedroeg de lengte van dezen A.N.W.B.-tocht ruim 110 k.m. Barometerstand van hedenmiddag 12 uur dunne pijltje geeft den stand aan van gisteren. Verwachting tot den avond van 26 Aprj Wind: zwak tot matig, Westelijk tot Zuidelijk, aanvankelijk tijdelijk opklarend en plaatselijk mist, later weer toenemen de bewolking met eenige kans op regen; iets koeler des nachts, overdag iets war mer. De bloesemversieringen hebben van bongerd tot bongerd het geheele Be- tuwe-gebied in een onafzienbaren bloe mentuin herschapen. De toeristen zul len weer bij duizenden het stuur Be- tuwe-waarts richten en daarbij willen wij hun gaarne voorlichting geven, zoo schrijft ons de A. N. W. B. Nadere aanwijzingen zijn trouwens dit jaar onontbeerlijk, want op het uitgestrekte eiland tusschen de groote rivieren zijn de Bondswegwijzers ont- armd, geheel verdwenen zelfs op vele plaatsen. Laten we dezen tocht ter oriënteering daarom eerst even op pa- Op deze rede volgde weer zang van het Haagsche Volkszangkoor, dat een van Valerius’ liederen zong. Na dit lied schaarden de dragers van vaandels en vlaggen zich om de graftombe van Willem den Zwijger en de overige aanwezigen volgden dit voorbeeld. Tijdens orgelspel legden de vertegenwoordigers van zeventien vereenigingen bloemen bij het graf. Daarna zegden allen de belofte na, die generaal Oudendijk voorlas en’ die in 1933 in een van de muren van de kerk is aangebracht, luidende: Consulaire dienst. Bij Kon. Besluit is te Timisoara (Roemenië) een consulaat der Neder landen opgericht en is de heer J. D. C. van de Gevel benoemd tot consul der Nederlanden aldaar, buiten zwaar van ’s lands schatkist. Barometer v.m. 10$. gr. en Barometer stijgende. Generaal Oudendijk ging in zijn rede uit van de aan het Wilhelmus ontleen de regelen „Stantvastich is ghebleven mijn hert in teghenspoet”, waarin de dichter een der schoonste en kenmer kendste karaktertrekken van onzen grooten held heeft geteekend. Hij bracht eenige zeer donkere gebeurte nissen en tijdperken uit het leven van den Prins in herinnering en ging de houding van den Prins onder die felle slagen van het noodlot na. Spr. begon met den ongelukkigen af loop van den veldtocht van 1568, er aan herinnerde, dat Adolf van Nassau bij Heiligerlee gesneuveld en dat Lo- dewijk van Nassau bij Jemmingen vol komen vernietigd was. Lodewijk had bij. de opstelling van zijn leger den raad van den Prins niet opgevolgd en toch schrijft Willem aan Lodewijk een brief, welke geen erêkel verwijt daar over bevat, maar wel hartelijke woor den van troost en opbeuring, kortom een brief van een man, die stand vastig weet te blijven in tegenspoed en anderen daartoe weet op te wekken. In September 1568 viel Willem met een aanzienlijk leger de Zuidelijke Ne derlanden binnen, maar hij moest, na dat Alva door het ontwijken van den Gezagsondermijning Vervolgens mogen niet worden uit gegeven geschriften of teekenlngen, bestemd of geschikt om de krijgstucht bij- en het zelfvertrouwen in de weer macht of eenig onder- of bestanddeel daarvan te ondermijnen, en in het al gemeen moeten worden geacht gevaar op te leveren voor den geest van de weermacht of voor de veiligheid des lands, dan wel afbreuk kunnen doen aan de weerbaarheid en het zelfver trouwen van de bevolking. Absolute neutraliteit Geen ontheffing wordt geacht te zijn verleend voor zooverre het druk werk, geschrift of de teekening hetzij naar inhoud en (of) strekking, dan wel naar den uiterlijken vorm: a. aandringt en (of) aanstuurt op het verlaten door Nederland van het beginsel en (of) het standpunt der neutraliteit; b. Eenige mededeeling bevat met betrekking tot het eventueele bedrei gen, in gevaar brengen of schenden van de Nederlandsche neutraliteit door eenige oorlogvoerende mogendheid, dan wel met betrekking tot eenige poging daartoe; c. Twijfel kan doen wekken aan gaande, dan wel betwist de neutrale houding der Nederlandsche Regeering, het Nederlandsche Volk, of de Neder landsche Pers in haar geheel; Overtredingen dezer verordening kunnen worden gestraft met hechtenis van ten hoogste één jaar, of een geld boete van ten hoogste duizend gulden* De Regeering zal Zaterdag het Volksraaddebat beantwoorden. Het antwoord van de Regeering op de debatten in den Volksraad in eer sten termijn over het wetsontwerp ter versterking van de maritieme defen sie, zal, naar thans is vastgesteld, worden gegeven op Zaterdag 27 dezer. Aneta” verneemt nog, dat de sa menstelling van dit antwoord langer tijd vorderde dan aanvankelijk was geschat, in verband met de uitvoerig heid van de behandeling in eersten termijn. Het antwoord der Regeering zal ge heel worden uitgesproken door den commandant der zeemacht. Geen van de andere Regaeringsgemachtigden zullen in verband hiermede in den Volksraad het woord voeren. Met ingang van a.s. Zaterdag De opperbevelhebber van Land- en Zeemacht heeft een verordening voor dé pers vastgesteld, welke Zaterdag a.s. van kracht wordt. Wij ontleenen daaraan in het kort het volgende De bepalingen gelden voor dagbla den, periodieken, vlugschriften en an dere geschriften, foto’s of teekeningen. Zonder vergunning van het militaire gezag, zal het verboden zijn deze ge schriften of teekeningen te doen ver spreiden, aan te plakken of in den handel te brengen. Ontheffing van het gestelde verbod wordt van rechtswege geacht te zijn verleend ten aanzien van alle boven bedoelde drukwerken, geschriften en teekeningen, voor zooverre in deze algemeene bekendmaking niet anders is bepaald, dan wel door het militair gezag of den militairen censuurdienst indien deze is ingesteld bij alge meene bekendmaking of bijzondere aanzegging niet anders zal worden bepaald. Geen ontheffing wordt verleend voor geschriften of teekeningen, waarvan de strekking is uiting te geven aan gevoelens van haat of minachting jegens één der oorlogvoerende partij en; voorts betreffende afbeeldingen, beschrijvingen of bijzonderheden over onze defensie in het algemeen, dan wel bijzonderlijk met betrekking tot functies en standplaatsen van militai ren, eenig militair werk, enz. Verder inzake maatregelen, de evacuatie betreffende of de voorbereiding daar van door het militair en(of) burger lijk gezag. De kleine depressie, die gistermorgen nog over Frankrijk lag, passeerde in den loop van den nacht ons land. De kern be vindt zich hedenmorgen op de Noord zee. Aan haar achterzijde drong een koele Westelijke luchtstrooming het vas teland van West-Europa binnen. De ge noemde depressie wordt gevolgd door een belangrijke drukstijging. In Zuid-Spanje ontwikkelt zich een nieuw gebied van hoogen luchtdruk. Langs de Noord kust van het Iberisch schiereiland dalen de barometers echter weer onder in vloed van een nieuwe storing. Op de Azoren bracht zij zware regenval. Wan neer de storingsfronten van deze depres sie ons land echter zullen bereiken, is wegens gebrek aan gegevens niet nauw keurig te bepalen. Zonsopgang: 26 April 4.40 u. Zonsondergang: 26 April 7.17 u. Lantarens aan: 26 April tot 4.11! u v.m., 26 April 7.45 u. nam Hoogwater te Scheveningen: 26 April ’s m. 4.20 u., nam. 4.40 u. Morgen schietoefeningen op het strand van Scheveningen tot Katwijk van 10.30 u. v.m.6 u. nam. pier maken. Utrecht en Odijk liggen al achter ons en door het vruchtbare gebied ten Westen van den beroemden weg naar de Geldersche Vallei, begin nen we onze bloesem-omzwervingen. Dit gebied is nog bewegwijzerd en zon der moeite vinden we langs de prach tige Langbroeksche Wetering Zuid oostwaarts rijdend, het kasteel Ster kenburg en het plaatsje Neder Lang broek, waar de route rechtsaf gaat op Wijk bij Duurstede aan. Langs den Rijndijk gaat het nu in de richting van het kasteel „Amerongen” en via het Eek en Wielsche veer de Betuwe in. Wie vertrouwd is met de kaart, zal aan de hand van het hierbij gepubli ceerde route-overzicht zijn weg wel vinden. Eerst gaan we weder een eind- weegs Westwaarts, via Ravenswaay en Zoelmond slingert de route door de bloesemgaarden heen in de richting merkte ir. Beeling op, dat zijn cijfer materiaal onvoldoende is om er bere keningen op te baseeren. Maar met ze kerheid kan al worden gezegd, dat zijn vleugelbelasting fout is. Het intrekken van het landingsgestel in 2 seconden (electrisch) is eveneens zeer twijfelachtig. Wat de rompcon- structie aangaat, liet de heer Kremer zijn fantasie werken. Evenmin als de heer van Lammeren, dacht hij blijk baar aan ventilatie. De heer van Lam meren doet het aan juiste gewichtsbe- rekeningen ontbreken. Daarmee valt of staat het heele project. Controle op de prestatieberekeningen van den heer van Lammeren is evenmin mogelijk. Spr. waarschuwde tegen overdreven voorstelling der vliegeigenschappen van het ontwerp-Driessen. Tal van proeven zijn er in het verleden met staartlage machines genomen. Maar nog nooit leidden ze tot werkelijk re sultaat. Daar moet wel een vingerwij zing in liggen. De practijk bevestigt zijn goed geloof niet. Wij vliegtuigbou wers gelooven niet, dat een dezer ont werpen voor verwezenlijking in aan merking kan komen. De heer vanBalkom (gezagvoer der K.L.M.) opperde bezwaren tegen de uitzichtsmogelijkheid in het ontwerp van Lameren en het mankeeren van stabiliteit in het ontwerp-Driessen bij afslaan van één of meerdere motoren. De heer Slot (Kon. Mij. „De Schelde”) was van oordeel, dat de proefnemingen op het gebied van het staartlooze vliegtuig moeten worden voortgezet. Spr. hoopt, dat men tot een verdere uitwerking in de onderhavige projecten zal komen en dat de industrie in de gelegenheid zal worden gesteld, daar aan deel te nemen. De vliegtuigbouwer F. Koolho ven deed van zijn meening blijken in het volgende telegram „Door drukte verhinderd meen ik via dezen weg uw vergadering ernstig te moeten waar schuwen voor publicaties, welke door medewerking instituut (bedoeld het Kon. Instituut van Ingenieurs. Red.) indruk zouden kunnen wekken, dat deze ontwerpen het kunnen der Ne derlandsche vliegtuig-industrie weer spiegelen. Immers mededingers hoofd zakelijk employées K.L.M., welke ver- keersmaatschappij zeker niet bakermat Nederlandsche vliegtuigindustrie ge noemd mag worden.” De heeren Kremer, ir. van Lamme ren en ir. Driessen beantwoordden de gestelde vragen. De heer Walaardt Sacré zegde gaar ne toe, dat het comité „Vliegtocht Ne derlandIndie” zal voortgaan op den hier ingeslagen weg. Prof. Goudriaan sloot daarna de bij eenkomst met woorden van dank en opwekking voor den verderen arbeid. g 1 Het ontwerp-van Lammeren. De heer van Lammeren, de 2e-prijs- winnaar, is in zijn ontwerp uitgegaan van zijn project voor een vliegtuig op t de toekomstige luchtroute Amsterdam West-Indië, waarbij hij zich liet lei den door het streven naar een hooge kruissnelheid. De tegenwoordige vliegtuigen, aldus zijn toelichting, bieden te weinig mo gelijkheden tot energiebesparing op het punt van het frontale oppervlak. Daar om heeft hij zich in het bijzonder op dit onderdeel toegelegd en kwam daar door als vanzelf tot het type midden- dekker. De frontale oppervlakte van het door hem geschetste ontwerp is half zoo groot als die van de DC 4. De verkleining van dit oppervlak wordt gevonden in de grootst moge lijke afplatting. De cabinehoogte be draagt niet meer dan 2 meter. De pas sagiersruimte is niettemin comforta bel. Zij biedt plaats aan 12 personen, voor wie bed-ruimte beschikbaar is. Daarnevens zijn er twee bagageruimen. In verband met het gebruik van een druk-cabine, welke openingen in den romp voor het doorvoeren der kabels naar de besturingsorganenen niet toe laat, past ir. van Lammeren een bestu- ringsorganisme met z.g. cervo-motoren toe. Omtrent de cabine-constructie deelde spr. mede, dat de huid dubbel is uitge voerd met z.g. ketelringen van voor tot achter, hetgeen de soliditeit verhoogt. Over dit geraamte is de vleugeL uitge voerd in golfplaten, gelegd. Ter ver steviging van den vleugel is zijn con structie aan de binnenzijde eveneens dubbel. De heer van Lammeren heeft zijn ontwerp berekend op een vliegbereik van 13.000 k.m., met een reserve van 10 pCt. Wat de te vliegen route betreft, houdt hij zich aan het bestaande tracé via AtheneKarachi. Minister Albarda ter ver gadering. De vergadering werd na de koffie pauze bijgewoond door den minister van Waterstaat, ir. J. W. Albarda, die door den voorzitter, prof. Goudriaan, werd verwelkomd. Ook de directeur- generaal der P.T.T., ir. M. H. Damme, schaarde zich onder de aanwezigen. alhier v.m. 8 12 u. 759 m.m.; thermometer rtsp. 10 gr. Celsius. na hedenmiddag 12 Hierop volgde koraalmuziek het Residentie-KopeTkwartet. De voorzitter van het herdenkings- comité, de heer P. J. de Kanter sprak het slotwoord. Na een prachtigen krans voor het praalgraf te hebben neergelegd zongen allen, begeleid door het orgel, het eerste en zesde couplet van ons Volkslied. slag, Willems geldelijke krachten gron dig had uitgeput, naar Frankrijk vluch ten, waar hij wilde trachten door aan sluiting bij de Hugenoten, de zaak der Nederlanden te dienen. De Prins ging niet in op de verlokkende aanbiedin gen, welke de Fransche koning hem deed en zeide, dat hij ’s konings leger niet vreesde. Spr. schetste de groote moeilijkheden, welke Willem onder vond tengevolge van den winter en van de groeiende ontevredenheid in zijn slecht betaald leger en repte vervol gens van de ontmoeting met Jan van Nassau te Mannheim. Met ongebroken veerkracht voegde de Prins zich met Lodewijk bij het leger van Wolfgang van Tweebruggen met het doel om zich bij de Hugenoten in Frankrijk te voe gen. Ook deze Brabantsche veldtocht had een ongelukkig verloop, maar al deze tegenslagen verhinderden den Prins niet door te zetten ’s Prin sen broeders werden in 1574 bij Mook volkomen verslagen en van hen werd nooit meer iets vernomen of ge vonden. Als 't levensgevaar, waarin hij vgn ’t begin van den worstelstrijd af heeftver- keerd, tot het uiterste wordt vergroot door den afschuwelijken banvloek des Konings, dan wijkt hij daardoor geen duimbreed af van den eens gekozen weg naar de vrijheid der Nederlanden en richt tot de Staten-Generaal zijn prachtig verweerschrift of apologie. En tenslotte, als het verraderlijke lood eens moordenaars hem heeft getroffen, fluisteren zijn lippen een gebed Mijn God, ontferm U over mij en over dit arme volk Uit dat arme volk, al dus spreker, waarvoor die laatste bede opsteeg, is de Nederlandsche stam voortgekomen. Dit mogen wij niet ver geten. Generaal Oudendijk besloot met de verzekering, dat de leden van den ge- heelen Nederlandschen stam zich ervan bewust zijn, dat zij uit het lichtende voorbeeld van onzen vrijheidsheld kracht en moed kunnen putten om, in het bewustzijn onzer eenheid, wakend voor het behoud van onze vrijheid en onzen dietschen aard, op God vertrou wend, standvastig te blijven, ook in den zwaarsten tegenspoed. 99.9 pCt. recht toe recht aan wordt ge vlogen, maakt de richtingsroeren bij het hier beoogde type van betrekkelijk ondergeschikte waarde. Het totaalgewicht is gebouwd op het startvermogen. Spr. kwam op grond hiervan op 17.500 k.g., bij een start- lengte van 500 meter, waarbij 20 wordt bereikt en veilige hoogte na 1000 meter. Sprekend over de prestaties van het toestel, zeide spr., dat de betalende la ding bij een actieradius van 19.500 k.m. inderdaad niet meer dan 200 k.g. bedraagt, maar bij 16.000 k.g. wordt het nuttig laadvermogen al 2000 k.m. (op den afstand dus AmsterdamBatavia) en bij 12.000 k.m. zelfs 2900 k.g. De heer Driessen besprak daarna deze resultaten in verband met de afmetin gen enz. van zijn toestel. Hij legde den nadruk op de specifieke eigenschappen van den Dieselmotor, in luchtvaart^ gebruik. Hij houdt een reserve aan van 40 pCt., d.w.z. zoo noodig en mogelijk een beta lende lading van 800 k.g. Op korteren afstand is zelfs een totaal laadvermogen van 8 a 9 ton mogelijk. De route is door ir. Driessen niet langs den grootcirkel uitgezet, maar langs het normale tracé, waarbij een afstand van rond 12.500 k.m. moet wor den afgelegd. De reserve in de machine is dus ruimschoots voldoende. Het brandstofoverschot moet steeds procen tueel dezelfde blijven, hetgeen mogelijk is door opvoering van snelheid. Daarbij komt hij tot een gemiddelde snelheid van 329 k.m. per uur. De economie wordt uiteraard veel grooter bij het verrichten van tusschen- landingen. Het beginsel moet echter zijn, dat men snel de andere zijde be reiken kan, hetgeen met dit type mo gelijk is in 38 uur. Tenslotte besprak welke reeds Discussies. 1 Prof, d r. i r. v. d. Maas (Rijks- luchtvaartlaboratorium) opende de 1 discussies. Hij herinnerde aan verschil lende proeven, op dezelfde bases als waarvan de heer Driessen uitging, in 1934 in het Rijksluchtvaartlaborato- rium genomen. Deze hebben uitgewe- 1 zen, dat men geenszins afwijzend be- hoeft te staan tegenover de hier ont wikkelde denkbeelden. De genoemde getallen kunnen inderdaad bereikt wor- den, indien de constructie uiterst nauw keurig geschiedt en zich geen tegenval lers voordoen. Spr. kon zich geheel vereenigen met de cijfers van den heer Driessen wat-betreft de actie radius en het brandstofverbruik. De ontwerpen Kremer en van Lam meren lijken zeer veel op elkaar. Op het gebied van hoogedrukcabines is nog lang niet alles bekeken en de catapult start is niet toegestaan. Spr. ging daarna uitvoerig op het ontwerp-van Lammeren in, meest in technischen zin. Spr. wil gaarne weten hoe het met de monoeuvreerbaarheid staat en of met één bestuurder bij start en landing kan worden volstaan. Het ontwerp-Driessen heeft het aan trekkelijke van het oorspronkelijke. De verdediging van zijn project was zeer goed. De ontwerpers hebben zich allen te weinig rekenschap gegeven van atmosferische invloeden. Hun re- serveberekeningen zijn daarom met een korreltje zout te nemen. Het weglaten van romp en staart vlakken in het ontwerp-Driessen kan niet geheel straffeloos geschieden, o.a. wat betreft de ligging van het zwaarte- - punt. Welke maatregelen zijn voorts getroffen om de koersstabiliteit te ver zekeren? Is er, vroeg spr. tenslotte, voldoende ruimte, om eventueele ver- hooging der lading bij verkleining ac tieradius ook op te nemen? Ook prof. ir. v. d. Maas acht het noo dig om een model te bouwen, teneinde de ervaring met den vliegenden vleugel j ook practisch te doen geschieden. Ir. M. Beeling, chef-construc- teur der Ned. Vliegtuigenfabriek „Fok- ker”, legde er om te beginnen den na- druk op, dat in den vliegtuigbouw rea liteit moet samengaan met enthou siasme, maar de «ealiteit moet op den voorgrond staan. De vraag moest in wezen zijn hoe bouw ik een vliegtuig, dat bij een ac- tieradius van 15.000 k.m. en 0 meter i Daarna zong het Volkszangkoor uit de Residentie een van Valerius’ lie deren, waarna de heer P. J. de Kan ter, voorzitter van het herdenkings- comité allen welkom heette, in het bijzonder den burgemeester en ge meentesecretaris van Delft, mr. G. van Baren en mr. G. Egberts, den rector-magnificus van de Technische Hoogeschool, prof. dr. J. A. Veraart en de vertegenwoordigers van den Senaat van het Delftsche Studenten Corps. Spr. verheugde er zich over, dat de opkomst ditmaal belangrijk grooter was dan verleden jaar hetgeen hem niet verwonderde, omdat in den huidi- gen tijd onze gedachten meer dan ooit uitgaan naar den Vader des Vaderlands, den grondlegger van on zen Staat. Ook gaan in dezen tijd onze gedach ten meer dan ooit uit naar Oost- en West-Indië en wij gevoelen ons dank baar en gelukkig te leven onder de Oranjes. Dankbaar en gelukkig zijn wij, dat een nazaat van den grooten Zwijger aan ons hoofd staat. Haar troon om ringen wij in onwankelbare trouw. Na dit woord speelde het Residen- tie-Koperkwartet koraalmuziek, waar na generaal-majoor K. E. Oudendijk de herdenkingsrede hield. ir. Driessen veiligheid, welke reeds gediend door het niet-kunnen overtrekken dus vrille-gevaar wordt vermeden lage stuwkracht, ruim overschot van energie, minder brandgevaar door ge bruik van Dieselmotoren, enz. Tunnelproeven zullen voorts de vliegrisico’s kunnen doen verminderen. De uitwerking van het project, het maken van een model etc. zal zeiler een kwart millioen moeten kosten. Een proto-type zal tenminste een millioen kosten en eerst na 1 (4 jaar gereed kun nen zijn. Berekend op Oceaanverkeer, waarbij de grootste afstand zonder tusschen landing af te leggen, beneden de 10.000 k.m. blijft, zou zooveel post kun nen worden meegevoerd, dat een dienst met dit type zeker rendabel zou zijn. Hierna vingen de discussies aan De winnaar van den len prijs, de heer Driessen, was hierna aan het woord. Hij begon met te zeggen, dat zijn ontwerp op 4 principieele overwegin gen berusthet schroefrendement, de lift-drift-verhouding, het specifieke ver bruik der motoren en de hoeveelheid mee te voeren brandstof. In zijn verder betoog legde de heer Driessen er den nadruk op, dat de ont wikkeling der vliegtuigen den laatsten tijd niet gegaan is in de richting van vergrooting van nuttig laadvermogen, maar voornamelijk in die der zwaarte, wat eigenlijk louter schade is. Eenerzijds om gewicht te besparen en anderzijds om de vliegeigenschappen zoo gunstig mogelijk te doen zijn, kwam hij tot zijn romploos type, het type „Vliegende vleugel”. Deze vormgeving komt de veiligheid van het vliegen bovendien ten goede. Het gevaarlijke overtrokken worden van de machine kan zich met dezen vliegtuigvorm practisch niet voordoen. Spr. ging hierop in verschillende details nader in. Zijn ontwerp is er voorts op berekend o.a. door gewichtsbesparing dat de besturing direct zal kunnen geschie den. Met het oog op de stabiliteit en te vens om de luchtstrooming ook uit een rendementsoogpunt gunstig te beïnvloe den, zijn de motoren achter den vleugel geplaatst. Ir. Driessen besprak vervolgens de brandstofvoorziening en daarna de be- sturingsorganen: twee richtingsroeren en twee remroeren, beide van klein formaat. De laatste geven een nauwkeurig af gestemde, geleidelijk toenemende rem- capaciteit. De aan te wenden krachten blijven steeds uiterst gering. De richtingsbesturing heeft steeds de grootste moeilijkheden gegeven bij het wind, een baatlast van tenminste 1 stuurprobleem in het algemeen. Het van het totaalgewicht toelaat. feit, dat bij lange afstandsverkeer voor Sprekend over het ontwerp-Kremer i o l L r- UTRECHT ARNHEM, WUK «IJ 3 BOUWSTEDE) rAOCNOUEN eC *11

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9