Het slagkruiserplan
m
Haagsche Courant van Zaterdag 27 April 1940
Misdrijven tegen de veilig
heid van den Staat
„Vacantie
O PUROL
Vredig Vaderland”
nu
Nederland zal nu door de Nederlanders
worden „ontdekt”
f/
f t
De Indische Regeering beantwoordt het
debat in den Volksraad
Verdere uitbreiding van
de strafwet tegen
spionnage gevraagd
erop”
De zomerplannen der
Alg. Ned. Vereeniging
voor Vreemdelingen
verkeer
i
B'
fe
K'
Andere wenschen.
der
algemeen heeft afgeschaft, heeft
Voorloopig verslag
bestond eenige
goede vechts-
Er is geen
werven
Nederland is niet duur.
Dr. L. N. Deckers
Onze zelfstandigheidspolitiek.
Koninkrijk
want
De vacantie-spreiding.
dan
peet voor de activiteit der plaatselijke
V.V.V.’s gezegd een krachtiger be
werking best kan gebruiken.
Er bestaat weliswaar nog een kleine
mogelijkheid op toeristenverkeer tus-
schen Nederland en België vice versa,
maar de maatregelen in beide landen
en meer in het bijzonder bij onze Zui
derburen, op het stuk der controle op
de vreemdelingen, maken die kans niet
grooter. Integendeel.
Het aantal inheemschen in
dienst der Marine.
schaakspel
geen grond
In aansluiting op de actie, welke prof.
Goudriaan heeft gevoerd om, in over
leg met onderwijsinstanties, werkge
vers en werknemers de vacantie over
een grooter aantal weken in Juli en
-
Het voorgestelde niet te
weinig.
VIJFDE BLAD, PAGINA 1.
Alleen op landverraad in tijden
van oorlogsgevaar.
Intusschen wilden deze leden geens
zins pleiten voor wederinvoering van
de doodstraf in het Nederlandsche bur
gerlijke strafrecht in het algemeen. Zij
beperkten zich uitdrukkelijk tot het de
lict van verraad van geheimen aan een
buütenlandsche mogendheid en daar
mede gelijk te stellen delicten en ook
dan nog alleen in tijden van oorlogsge
vaar.
Ook levenslange gevangenis
straf.
Bovendien zou op het verraden van
de in artikel 98 Wetboek van Straf
recht bedoelde geheimen naast tijde
lijke ook levenslange gevangenisstraf
moeten worden gesteld. Tegen het
laatste kan, naar deze leden meenden,
gezien den ernst van het misdrijf, zeker
geen bezwaar bestaan. Tegen het eerste
kan wellicht worden aangevoerd, dat
burgers slechts in het uiterste geval
aan de militaire jurisdictie behooren
te worden onderworpen en dus zij
Nog andere aanvullingen noodig.
Echter zijn naar haar oordeel ook
andere aanvullingen dan de voorge
stelde noodig om deze spionnage
doeltreffend te kunnen bestrijden,
terwijl zij voorts overtuigd is, dat
de voorgestelde verzwaring van de
maximumstraf, in artikel 98 Wet
boek van Strafrecht, bedreigd, tot
15 j aar nog niet ver genoeg gaat,
al loepen de meeningen barer leden
uiteen ten aanzien van de vraag,
welke maximumstraf de juiste is.
Overigens wil de commissie niet na
laten er op te wijzen, dat ter bestrij
ding van de spionnage een voortref
felijke organisatie van de opspo
ringsdiensten zeker van even veel
belang is als een strenge bestraf
fing Ook wil zij niet verhelen, dat
zij de straffen, welke het Openbaar
Minister in enkele den laatsten tijd
berechte spionnagezaken heeft ge-
eischt, te laag acht.
Doodstraf moet mogelijk
worden gemaakt
Met betrekking tot de strafmaat be
toogde de meerderheid der commissie,
dat bedreiging uitsluitend met gevan
genisstraf noch het rechtsgevoel bevre
digt noch voldoende preventieve wer
king bezit. De Nederlander, die ten be
hoeve van een mogelijk toekomstigon
Vijand zijn eigen land verraadt, pleegt
een wel bijzonder gevaarlijk en verach
telijk misdrijf: hij stelt de veiligheid en
onafhankelijkheid des lands en het le
ven van talloos velen zijner medebur
gers in de waagschaal.
De nieuwe schepen kunnen in
Nederland worden gebouwd.
Met nadruk betoogden de heeren
Deckers en Canter Cremers dat Neder
land niet duur is, dit o.a. naar aanlei
ding van opmerkingen, een dezer dagen
door den directeur der Ned. Reisver-
eeniging gemaakt.
Bij vergelijking der prijzen van ge
lijksoortige inrichtingen hier ter stede
en in het buitenland, met name België
en Nederland, blijkt, dat deze ten
minste op gelijk niveau liggen, waar
bij zich dan voor de Nederlandsche ho
tels en restaurants nog het voordeel
voegt, dat de kwaliteit van het gebo-
dene gewoonlijk beter is.
Voor het overige behooren de cri
tici te bedenken, dat de exploitatie der
seizoenbedrijven ten hoogste geduren
de 3 maanden kan geschieden, waar
uit dan de algemeene kosten der bedrij
ven van een vol jaar moeten worden
bestreden.
De directeur der A.N.V.V., de heer
de Waal, voegde hieraan nog toe, dat
uit zijn contact met de buitenlandsche
vertegenwoordigers der A.N.V.V. en
met de directie van een der grootste
Belgische reisbureaux is gebleken, dat
Nederland door de vreemdelingen niet
duur geacht wordt. De opmerkingen
over de vermeende duurte komen vrij
wel uitsluitend van den kant van som
mige Nederlanders, die, vaak volkomen
ongefundeerd oordeelend, hun eigen
land een slechten dienst bewijzen.
De propaganda middelen.
De A.N.V.V. heeft voor haar zomer-
actie 1940 contact gezocht met andere,
het toerisme dienende, lichamen, zoo
b.v. de Ned. Spoorwegen, den A.N.W.B.
en Horecaf.
Uit die samenwerking is het pro
gramma gekomen, dat dr. Deckers als
volgt samenvatte
De leuze: Vacantie in .Vredig Va-
Staatkundige wenschen kunnen
beter in de hoofdzitting
worden besproken
Het aantal Inheemsche candidaten
voor de opleiding tot officier was tot
dusver zeer gering en de physieke
geschiktheid bij de aanmelders bleek
onvoldoende.
Hun doel zou, naar zij meenden, be
reikt kunnen worden door de burgers
ter zake van verraad van staatsgehei
men en daarmede gelijk te stellen de
licten niet alleen „in geval van oorlog”
aan de militaire rechtsmacht te onder
werpen, doch steeds zoodra het geheele
grondgebied in staat van beleg is ver
klaard.
Is het misdrijf in het buitenland ge
pleegd, dan zou, wordt dit voorstel
aanvaard, de militaire rechter even
eens bevoegd worden, indien ten tijde
van het plegen van het feit het geheele
land in staat van beleg verklaard is.
hij
deze straf ook voor hen willen behou
den voor het geval ons land in een oor
log gewikkeld mocht raken.
Terecht heeft de wetgever de toepas
selijkheid van de doodstraf op burgers,
daarbij beperkt door te bepalen, dat zij
alleen kan worden uitgesproken wegens
militaire misdrijven en misdrijven tegen
de veiligheid van den Staat of de Ko
ninklijke waardigheid. Voorts heeft hij,
eveneens op goede gronden, de toepas
selijkheid van de doodstraf beperkt,
door te bepalen, dat zij alleen mag wor
den uitgesproken, indien naar het oor
deel van den rechter de veiligheid van
den Staat haar toepassing eischt.
Met volkomen behoud van de beide
laatste beperkingen nu zouden de
leden, hier aan het woord, uitbreiding
willen geven aan de bestaande toepas
selijkheid van de doodstraf op burgers.
Geen principieele bezwaren.
Zij waren van meening, dat een
voorstel van deze strekking geen prin
cipieele bezwaren behoeft op te roepen.
igt. „Ik doe's nachts
Derhalve zal niet worden overge
gaan tot een grootere uitbreiding
van het corps Inlandsche schepe
lingen, dan aan de hand van de
huidige verhoudingsgetallen noodig
zal zijn voor de versterkte zee
macht. Deze sterkte is volgens de
Regeering zeer wel verkrijgbaar,
zonder verlaging van de eischen
voor dienstneming.
In wezen beoogt het voorliggende
vlootplan niet anders, dan de verbro
ken harmonie tusschen het leger en de
vloot weer te herstellen. Beide onder
deden van de weermacht zullen, in on
derling verband beschouwd, na de
voorgenomen uitbreidingen een zoo
danige sterkte hebben, dat een vijand
zich een krachtsinspanning van de
hoogste orde zal moeten getroosten
voor een aanval met kans op succes.
De versterking van het leger moet
beperkt blijven binnen het kader van
de reeds in gang zijnde versteviging.
Wat in dit opzicht nog financieel ver
antwoord is, ook op het gebied der
luchtstrijdkrachten, zal de Regeering
niet nalaten te doen. Mededeelingen
terzake moet de Regeering opschorten
tot de hoofdzitting.
De meerderheid der Tweede-Kamercommissie
dringt aan op instelling van de doodstraf alleen
in tijden van oorlogsgevaar en op invoering van
levenslange gevangenisstraf op landverraad
derland, zal Op velerlei wijze worden
uitgedragen, o.a. in een poststempel,
waarvan de correspondentie in een
aantal der grootste postkantoren zal
In het in 1936 vermelde percentage
van 19 voor Inheemsch personeel op de
vloot mag geen onder alle omstandig
heden bindend voorschrift worden ge
zien. Spr. wijst er op, dat niet alleen!
dient te worden gelet op de Inheem
schen op schepen, maar dat ook bij de
maritieme inrichtingen aan den wal
Inlandsch personeel werkzaam is.
De sterkte van het Inheemsche bur
gerpersoneel aan het marine-etablisse-
ment bedraagt 9732 man, of 93 pro
cent van het totale personeel van die
inrichting.
De Regeering acht verschuiving Jn
de verhoudingscijfers tusschen de ver
schillende categorieën personeel niet in
het belang van een
waarde der marine.
Zij heeft een grooter vertrouwen in
de bereidheid tot samenwerking, de
opofferingsgezindheid en de aanhanke
lijkheid van de Indische bevolking, dan
de heer Thamrin. Hierbij kan worden
gewezen op de uitingen van tal van
andere vertegenwoordigers van die
bevolking in den Volksraad.
Doelmatige landeenheden op ver
schillende eilanden zijn reeds geplaatst
Spr. behandelt hierna uitvoerig de
militair-technische beteekenis van de
uitbreiding van de vloot. De Regeering
acht het voorgestelde aantal slagkrui
sers niet te weinig.
Tegenover den heer Soangkoepon
verklaart spr.. dat de Regeering reeds
het noodige heeft verricht terzake van
hulpsteunpunten voor bewakings- en
verkennings-eenheden in den geheelen
Archipel en dat verdere maatregelen
dienaangaande te zijner tijd zullen
worden overwogen.
Zij vestigden er de aandacht op, dat
ook onder de geldende wetgeving, wan
neer aan bepaalde voorwaarden is vol
daan, de doodstraf in Nederland kan
borden uitgesproken en ten uitvoer
Solegd, niet alleen tegen militairen, doch
ovenzeer tegen burgers. Hoewel de wet-
fiover de doodstraf voor burgers in het
Hier, zoo goed als in geval van oor
log, moet onder bepaalde omstandig
heden de doodstraf kunnen worden
opgelegd.
Bovendien wordt de preventieve wer
king van een bedreiging uitsluitend met
gevangenisstraf ten zeerste verminderd
door de omstandigheid, dat hij, die ge
heimen verraadt, aan een buitenland
sche mogendheid, dit dikwijls zal doen
in de hoop of verwachting, dat die mo
gendheid mede met zijn hulp er in zal
slagen, Nederland te veroveren. Mocht
dit inderdaad geschieden, dan zal de
overwinnaar zeker niet nalaten den
landverrader in vrijheid te stellen, wel
licht zelfs hem te beloonen, als een
held eeren en een bestuursfunctie aan
bieden.
De hoofdzaak en de
urgentie van de verster-
king der zeemacht is thans
alles beheerschend
Er zouden ongetwijfeld nog tal van
andere wetsbepalingen te noemen zijn,
welker wijziging of aanvulling tot
verhooging van de veiligheid van den
Staat zou kunnen bijdragen. De com
missie wil evenwel met het oog op
den spoed, welke bij het tot stand
brengen van de meest noodzakelijke
bepalingen op dit gebied vereischt is,
niet op opneming van deze andere
wijzigingen in het ontwerp aandrin
gen.
Wel wil zij er de aandacht op vesti
gen, opdat de Regeering kan overwe
gen of zij wetswijziging op deze punten
noodig acht en een daartoe strekkend
wetsontwerp met den grootst moge-
lijken spoed aanhangig zal maken.
Deze punten zijn de volgende:
Dient niet de strafbepaling tegen
hulpverleening aan den vijand of be-
nadeeling van den Staat tegenover
den vijand te worden verruimd?
Strafbaar is gesteld hij, die met een
buitenlandsche mogendheid in ver
standhouding treedt met het oogmerk
om haar tot het plegen van vijande
lijkheden te bewegen, enz. Behoort
deze bepaling niet te worden aange
vuld in dezen zin, dat ook strafbaar
wordt het in verstandhouding treden
met tusschenpersonen, indien de da
der weet of redelijkerwijze moet ver
moeden, dat een buitenlandsche mo
gendheid daardoor tot het plegen van
vijandelijkheden, enz. kan worden be
wogen?
Behoort niet strafbaar te worden
gesteld, de burger, die tracht het
krijgsvolk te misleiden, te ontmoedi
gen of in verwarring te brengen, ook
wanneer hij dit doet, terwijl nog geen
oorlog gevoerd wordt, doch wel de
„tijd van oorlog” is aangebroken. De
militair, die dit misdrijf begaat, kan
reeds in „tijd van oorlog” met den
kogel gestraft worden.
Behoort een landverrader recht op
pensioen of uitgesteld pensioen te be
houden?
Behoort niet in alle gevallen aan een
landverrader het recht te worden ont
nomen om Nederlandsche ridderorden
te dragen?
Dient niet strafbaar gesteld te wor
den het uiteenjagen van een verga
dering van den Ministerraad, het
dwingen tot het nemen van of het
niet nemen van een besluit door dien
raad, enz.?
Tenslotte wordt gevraagd of ook
niet de maximum-straf, bedreigd in
eenige artikelen van het wetboek van
militair strafrecht, in overeenstem
ming met de verhoogde straf tegen
burgers dient te worden verhoogd.
Aan het voorloopig verslag der
Tweede Kamer over het wetsontwerp
betreffende nadere voorzieningen tegen
het bekend worden van staatsgeheimen,
verhooging van de maximumstraf op
een aantal misdrijven tegen de veilig
heid van den Staat, wordt ontleend:
Met de Regeering is de commissie
voor privaat- en strafrecht, in wier han
den dit wetsontwerp is gesteld, van oor
deel, dat de maximumstraf, in artikel
98 van het Wetboek van Strafrecht, ge
steld op het openbaar maken of aan een
buitenlandsche mogendheid bekend ma
ken van gegevens, die met het oog op
*s lands veiligheid geheim moeten blij
ven, verhoogd moet worden en dat te
vens een aantal andere wijzigingen en
aanvullingen van het Wetboek van
Strafrecht ter bestrijding van de spion
nage ten nadeele van ons land noodza
kelijk zijn. Met de strekking van het
wetsontwerp kan zij zich dan ook ten
volle vereenigen.
het bij de wet van hun gewonen
rechter afgetrokken. Deze leden waren
echter van oordeel, dat dit uiterste
geval reeds aanwezig is, zoodra het ter
wille van ’s lands veiligheid noodig is
geworden het geheele land in staat van
beleg te verklaren.
Hun voorstel kwam dus neer op een
wijziging van artikel 78 Invoerings
wet militair straf- en tuchtrecht, ge
paard met een verhooging van het
strafmaximum in artikel 98 W. v. S.
tot levenslange gevangenisstraf of tij
delijke van ten hoogste 20 jaar.
Dit, door een vluggen geest gevon
den motto, moge zijn waarde behouden
tot in lengte van dagen.
De Alg. Ned. Vereeniging voor
Vreemdelingenverkeer heeft het, in
meer practischen zin, als leuze geko
zen voor haar actie ter krachtige sti-
muleering van het binnenlandsche toe
risme. nu, door de oorlogsomstandig
heden, het buitenland voor vacantie-
gangers vrijwel geheel ontoegankelijk
is geworden. De drie V’s hebben thans
een nieuwe en actueele beteekenis ge
kregen.
Er is over het onderwerp: Vacantie
in eigen land, den laatsten tijd al zoo
veel gezegd, dat het ons niet noodza
kelijk voorkomt, andermaal in den
breede de redenen daartoe en de er uit
voortvloeiende noodzakelijkheden en
wenschelijkheden ,te verklaren. Het pu
bliek weet dat zoo langzamerhand wel.
Dr. L. N. Deckers, de president der
A.N.V.V., nam trouwens die wetenschap
ook a priori aan, toen hij, in gezel
schap van den vice-voorzitter, mr. H.
A. H. Canter Cremers en de overige
leden van het dagelijksch bestuur der
vereeniging en haar directeur, den
heer Westerman, ons de plannen ont
vouwde, welke opgemaakt zijn om Ne
derland bij de Nederlanders bekend
heid te geven en de toeristen binnen
eigen grenzen op allerlei manieren be
hulpzaam te zijn om het vele schoons,
dat ons land biedt, naar waarde te
doen genieten.
Wij maken, aldus dr. Deckers, van
den nood een deugd, want het ar
beidsveld der A.N.V.V. ligt feitelijk in
hoofdzaak in den vreemde. Deze om
schakeling laten we hopen, dat zij
kort van duur moge zijn heeft onge
twijfeld haar goede zijde, omdat nu
alle kracht geconcentreerd kan worden
op een gebied, dat het zij met res-
worden voorzien.
Er is verder een Tochtenboek ont
worpen, waarin een groot aantal toch
ten door alle provincies van ons land
is opgenomen. Dit boek zal onder
den titel „Kris-Kras door het land”
omstreeks Pinksteren verschijnen in
een oplaag van 60.000 stuks. Het be
doelt aan te toonen, hoeveel er door
een toerist in eigen land te genieten
valt.
Voorts fs een toeristische Inlichtin-
gengids samengesteld, een handige en
universeele gids, waaruit de reisbu
reaux, de inlichtingenbureaux der
Spoorwegen enz. kunnen putten voor
hun informaties en waarop ook de
particulier een beroep kan doen.
In deze gids worden per stad or dorp
alle locale gegevens systematisch ver
meld, welke toeristisch van belang'
zijn. Bijvoorbeeldligging, voornaam
ste verbindingen, locale gebeurtenis
sen, uitstapjes in den omtrek, sport-
gelegenheden, vermaak, hotels, jeugd
herbergen, kampeergelegenheden* enz.
Deze inlichtingengidsen worden uit
gereikt aan 400 a 500 instanties, waar
door deze in staat zullen zijn perma
nent inlichtingen te verschaffen over
alle plaatsen, welke op toeristisch ge
bied iets te bieden hebben en waar
door het vreemdelingenverkeer zich
ongetwijfeld zak uitbreiden tot de vele
thans nog te weinig bezochte gebieden
in Nederland.
De indeeling in losse normaalbladen
maakt het o.a. mogelijk, verouderde
bladen op ieder willekeurig oogenblik
door nieuwe te vervangen, zoodat de
Inlichtingengids steeds „up-to-date” zal
zijn.
De A.N.V.V. heeft verder 10.000 affi
ches laten drukken, welke door tus-
schenkomst van alle V.V.V.’s in den
lande verspreid worden. Ook op deze
affiche komt de slagzin voor „Vacantie
in Vredig Vaderland”.
Er is eveneens opdracht gegeven tot
het maken van een kort filmpje, ter
opwekking tot het doorbrengen van
vacantie in eigen land. Dit filmpje zal
in 60 a 100 bioscopen over het geheele
land gedraaid worden en is te beschou
wen als een illustratie van den slagzin.
Herstel van de harmonische
verhouding tusschen leger
en vloot.
Augustus te verspreiden, werkt de
A.N.V.V. met A.N.W.B., Nederlandsche
Spoorwegen en Horecaf samen om de
aandacht van het publiek (en wel voor
namelijk dat der „vrije beroepen”) te
vestigen op de maanden Mei, Juni en
September voor vacantie. Behalve dat
men in die maanden van een rustiger
vacantie genieten kan dan in Juli en
Augustus, heeft men dan bovendien
het voordeel van lagere voor- en na-
seizoenprijzen in hotels en pensions.
Dr. Deckers wees er voorts nog op,
dat, mocht het reizend publiek in Ne
derland wellicht den indruk hebben,
als zouden in verband met defensie-
maatregelen, bepaalde gebieden van
Nederland niet voor vacantie-verblijf
in aanmerking komen, verwezen kan
worden naar het onlangs door de mili
taire autoriteiten in de dagbladen ge
publiceerde artikel, waaruit ten duide
lijkste blijkt, dat op volle medewer
king van die zijde gerekend mag wor-
den, opdat de vacantieganger zoo wei
nig mogelijk hinder ondervindt van de
noodzakelijke defensie-maatregelen en
dat er geen reden bestaat om zijn va
cantie niet déar door te brengen waar
men zich dit voorgenomen had.
Ten aanzien van het betoog van den
heer Kerstens kan spr. kort zijn.
De moederlandsche Regeering heeft
nog in den jongsten tijd zoo herhaalde»
lijk verklaard, aan de beproefde zelf
standigheidspolitiek te zullen vasthou
den, dat voor de vrees, dat wij tegen
wil en dank van pion tot looper of kas
teel in het internationale
zullen worden betrokken,
is.
De Regeering van ons
heeft haar houding ten aanzien van
conflicten tusschen derden zelf in de
hand. Ook bij een versterkte vloot zal
het gevaar om te worden meegesleept
in een conflict niet grooter zijn
thans.
Spr. eindigde met een samenvatting
van de politieke en maritiem-strategi-
sche merites van het wetsontwerp in
preventieven en repressieven zir^
Aneta meldt d.d. heden uit Batavia:
De Regeeringsgemachtigde voor Ma
rine, vice-admiraal C. E. L. Helfrich,
heeft vanmorgen in den Volksraad ge
antwoord op de opmerkingen, gemaakt
bij de behandeling in eersten termijn
van het ontwerp tot versterking der
maritieme defensie (het zgn. slagkrui
serplan).
Op de tribunes
belangstelling.
De commandant der zeemacht begon
met de erkentelijkheid der Regeering
te betuigen voor de vele ondubbelzin
nige blijken van instemming, welke
waren gegeven en constateerde, dat, op
enkele uitzonderingen na, alle sprekers
hun steun aan het plan tot versterking
der maritieme weermacht toezegden.
Andere commissieleden aan
vankelijk tegen doodstraf.
Andere leden der commissie ver
klaarden evenmin als degenen, die
zooeven aan het woord waren, thans
een principieel debat te wenschen over
de vraag, of de doodstraf opnieuw in
ons burgerlijk strafrecht behoort te
worden ingevoerd. Desniettemin scheen
het hun aanvankelijk toe, dat het beter
is ook tegen verraad van staatsgehei
men met geen andere dan vrijheids
straf te bedreigen.
Tegen een verhooging tot levenslang
of 20 jaar zouden zij zich niet willen
verzetten. Zij wezen er op, dat vooral
in tijden van groote spanning vergis
singen in de rechtspraak eerder kun
nen voorkomen dan in normale tijden.
Daarom achtten zij het gevaarlijk de
toepasselijkheid van de doodstraf,
waarbij herstel van rechterlijke dwa
lingen immers uitgesloten is, juist
voor zulke tijden uit te breiden.
Ook bestraffing van het
schuldmisdrijf.
Wat betreft de overige aanvullingen
van onze strafwet, welke naar het oor
deel der commissie noodig zouden zijn
om de spionnage doeltreffend te be
strijden, werd er in de eerste plaats op
gewezen, dat degene, aan wiens schuld
te wijten is, dat geheimen worden ver
raden, nog steeds niet strafbaar is.
Aanvulling van hét Wetboek van
Strafrecht met een bepaling, welke be
straffing van dit ernstige schuldmis
drijf mogelijk maakt, acht zij in ieder
geval noodzakelijk. Zulk een bepaling,
welke vermoedelijk zeer eenvoudig kan
zijn, zou niet alleen kunnen worden
toegepast op hen, bij wie in het geheel
geen opzet, doch niet anders dan
hoogst laakbare nalatigheid aan
wezig is, doch ook op hen, bij wien
men opzet alleen vermoeden,' doch niet
bewijzen kan.
In de tweede plaats acht de com
missie het wenschelijk de strafbepa
ling tegen hem, die zonder verlof van
het bevoegde gezag een opneming doet
of een teekening of beschrijving maakt
van eenig militair werk, of die open
baar maakt, ook zonder dat hij dit
opzettelijk ten gunste van een „vijand”
doet, te verscherpen. De wet bedreigt
in dit geval thans met geen zwaardere
straf dan twee maanden hechtenis of
/300 geldboete. Dit is in tijd van oor
log (ook indien Nederland wel heeft
gemobiliseerd, maar niet zelf in oor
log is), naar de commissie meent, veel
te weinig. Haars inziens behoort het
verrichten van zoodanige handelingen,
welke zuiver het karakter van spion
nage dragen, in ieder geval strafbaar
te worden gesteld als misdrijf.
De staatkundige verlangens.
Hoewel het begrijpelijk is, dat
men gaarne allerlei vraagstukken
betreffende de toekomstige ontwik
keling van dit land en de autoch
tone bevolking in geestelijken,
staatkundigen en economischen zin
aan de behandeling van dit wets
ontwerp zou vastkoppelen, vraagt
de Regeering zich af, of het tijd
stip daartoe wel geëigend is, te
meer, waar binnen twee maanden
in de hoofdzitting van den Volks
raad alle gelegenheid zal worden
geboden om alle aspecten van het
staatkundig en economisch beleid
in beschouwing te nemen.
De hoofdzaak en de urgentie van
de versterking der zeemacht is
thans alles beheerschend en de Re
geering doet een ernstig beroep op
den Volksraad om haar in dezen
gedachtengang te volgen.
technische of andere
reden om de nieuwe schepen op bui
tenlandsche werven in aanbouw te
geven.
Momenteel zal de Regeering roeien
met de riemen, die zij heeft, en met
de riemen, die nog regelmatig zullen
gereedkomen.
De ingezette reorganisatie van hei
leger zal zooveel mogelijk worden be
spoedigd.
Vooralsnog betwijfelt de Regeering
de levensvatbaarheid van een eigen In
dische vliegtuigindustrie.
i
r
^an bl'jb de huid
AÉmHH gaaf en satijn zacht.
door»#» »»n 60 ct. rwr 30 ff.