Het slagkruiserplan m Haagsche Courant van Zaterdag 27 April 1940 Misdrijven tegen de veilig heid van den Staat „Vacantie O PUROL Vredig Vaderland” nu Nederland zal nu door de Nederlanders worden „ontdekt” f/ f t De Indische Regeering beantwoordt het debat in den Volksraad Verdere uitbreiding van de strafwet tegen spionnage gevraagd erop” De zomerplannen der Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelingen verkeer i B' fe K' Andere wenschen. der algemeen heeft afgeschaft, heeft Voorloopig verslag bestond eenige goede vechts- Er is geen werven Nederland is niet duur. Dr. L. N. Deckers Onze zelfstandigheidspolitiek. Koninkrijk want De vacantie-spreiding. dan peet voor de activiteit der plaatselijke V.V.V.’s gezegd een krachtiger be werking best kan gebruiken. Er bestaat weliswaar nog een kleine mogelijkheid op toeristenverkeer tus- schen Nederland en België vice versa, maar de maatregelen in beide landen en meer in het bijzonder bij onze Zui derburen, op het stuk der controle op de vreemdelingen, maken die kans niet grooter. Integendeel. Het aantal inheemschen in dienst der Marine. schaakspel geen grond In aansluiting op de actie, welke prof. Goudriaan heeft gevoerd om, in over leg met onderwijsinstanties, werkge vers en werknemers de vacantie over een grooter aantal weken in Juli en - Het voorgestelde niet te weinig. VIJFDE BLAD, PAGINA 1. Alleen op landverraad in tijden van oorlogsgevaar. Intusschen wilden deze leden geens zins pleiten voor wederinvoering van de doodstraf in het Nederlandsche bur gerlijke strafrecht in het algemeen. Zij beperkten zich uitdrukkelijk tot het de lict van verraad van geheimen aan een buütenlandsche mogendheid en daar mede gelijk te stellen delicten en ook dan nog alleen in tijden van oorlogsge vaar. Ook levenslange gevangenis straf. Bovendien zou op het verraden van de in artikel 98 Wetboek van Straf recht bedoelde geheimen naast tijde lijke ook levenslange gevangenisstraf moeten worden gesteld. Tegen het laatste kan, naar deze leden meenden, gezien den ernst van het misdrijf, zeker geen bezwaar bestaan. Tegen het eerste kan wellicht worden aangevoerd, dat burgers slechts in het uiterste geval aan de militaire jurisdictie behooren te worden onderworpen en dus zij Nog andere aanvullingen noodig. Echter zijn naar haar oordeel ook andere aanvullingen dan de voorge stelde noodig om deze spionnage doeltreffend te kunnen bestrijden, terwijl zij voorts overtuigd is, dat de voorgestelde verzwaring van de maximumstraf, in artikel 98 Wet boek van Strafrecht, bedreigd, tot 15 j aar nog niet ver genoeg gaat, al loepen de meeningen barer leden uiteen ten aanzien van de vraag, welke maximumstraf de juiste is. Overigens wil de commissie niet na laten er op te wijzen, dat ter bestrij ding van de spionnage een voortref felijke organisatie van de opspo ringsdiensten zeker van even veel belang is als een strenge bestraf fing Ook wil zij niet verhelen, dat zij de straffen, welke het Openbaar Minister in enkele den laatsten tijd berechte spionnagezaken heeft ge- eischt, te laag acht. Doodstraf moet mogelijk worden gemaakt Met betrekking tot de strafmaat be toogde de meerderheid der commissie, dat bedreiging uitsluitend met gevan genisstraf noch het rechtsgevoel bevre digt noch voldoende preventieve wer king bezit. De Nederlander, die ten be hoeve van een mogelijk toekomstigon Vijand zijn eigen land verraadt, pleegt een wel bijzonder gevaarlijk en verach telijk misdrijf: hij stelt de veiligheid en onafhankelijkheid des lands en het le ven van talloos velen zijner medebur gers in de waagschaal. De nieuwe schepen kunnen in Nederland worden gebouwd. Met nadruk betoogden de heeren Deckers en Canter Cremers dat Neder land niet duur is, dit o.a. naar aanlei ding van opmerkingen, een dezer dagen door den directeur der Ned. Reisver- eeniging gemaakt. Bij vergelijking der prijzen van ge lijksoortige inrichtingen hier ter stede en in het buitenland, met name België en Nederland, blijkt, dat deze ten minste op gelijk niveau liggen, waar bij zich dan voor de Nederlandsche ho tels en restaurants nog het voordeel voegt, dat de kwaliteit van het gebo- dene gewoonlijk beter is. Voor het overige behooren de cri tici te bedenken, dat de exploitatie der seizoenbedrijven ten hoogste geduren de 3 maanden kan geschieden, waar uit dan de algemeene kosten der bedrij ven van een vol jaar moeten worden bestreden. De directeur der A.N.V.V., de heer de Waal, voegde hieraan nog toe, dat uit zijn contact met de buitenlandsche vertegenwoordigers der A.N.V.V. en met de directie van een der grootste Belgische reisbureaux is gebleken, dat Nederland door de vreemdelingen niet duur geacht wordt. De opmerkingen over de vermeende duurte komen vrij wel uitsluitend van den kant van som mige Nederlanders, die, vaak volkomen ongefundeerd oordeelend, hun eigen land een slechten dienst bewijzen. De propaganda middelen. De A.N.V.V. heeft voor haar zomer- actie 1940 contact gezocht met andere, het toerisme dienende, lichamen, zoo b.v. de Ned. Spoorwegen, den A.N.W.B. en Horecaf. Uit die samenwerking is het pro gramma gekomen, dat dr. Deckers als volgt samenvatte De leuze: Vacantie in .Vredig Va- Staatkundige wenschen kunnen beter in de hoofdzitting worden besproken Het aantal Inheemsche candidaten voor de opleiding tot officier was tot dusver zeer gering en de physieke geschiktheid bij de aanmelders bleek onvoldoende. Hun doel zou, naar zij meenden, be reikt kunnen worden door de burgers ter zake van verraad van staatsgehei men en daarmede gelijk te stellen de licten niet alleen „in geval van oorlog” aan de militaire rechtsmacht te onder werpen, doch steeds zoodra het geheele grondgebied in staat van beleg is ver klaard. Is het misdrijf in het buitenland ge pleegd, dan zou, wordt dit voorstel aanvaard, de militaire rechter even eens bevoegd worden, indien ten tijde van het plegen van het feit het geheele land in staat van beleg verklaard is. hij deze straf ook voor hen willen behou den voor het geval ons land in een oor log gewikkeld mocht raken. Terecht heeft de wetgever de toepas selijkheid van de doodstraf op burgers, daarbij beperkt door te bepalen, dat zij alleen kan worden uitgesproken wegens militaire misdrijven en misdrijven tegen de veiligheid van den Staat of de Ko ninklijke waardigheid. Voorts heeft hij, eveneens op goede gronden, de toepas selijkheid van de doodstraf beperkt, door te bepalen, dat zij alleen mag wor den uitgesproken, indien naar het oor deel van den rechter de veiligheid van den Staat haar toepassing eischt. Met volkomen behoud van de beide laatste beperkingen nu zouden de leden, hier aan het woord, uitbreiding willen geven aan de bestaande toepas selijkheid van de doodstraf op burgers. Geen principieele bezwaren. Zij waren van meening, dat een voorstel van deze strekking geen prin cipieele bezwaren behoeft op te roepen. igt. „Ik doe's nachts Derhalve zal niet worden overge gaan tot een grootere uitbreiding van het corps Inlandsche schepe lingen, dan aan de hand van de huidige verhoudingsgetallen noodig zal zijn voor de versterkte zee macht. Deze sterkte is volgens de Regeering zeer wel verkrijgbaar, zonder verlaging van de eischen voor dienstneming. In wezen beoogt het voorliggende vlootplan niet anders, dan de verbro ken harmonie tusschen het leger en de vloot weer te herstellen. Beide onder deden van de weermacht zullen, in on derling verband beschouwd, na de voorgenomen uitbreidingen een zoo danige sterkte hebben, dat een vijand zich een krachtsinspanning van de hoogste orde zal moeten getroosten voor een aanval met kans op succes. De versterking van het leger moet beperkt blijven binnen het kader van de reeds in gang zijnde versteviging. Wat in dit opzicht nog financieel ver antwoord is, ook op het gebied der luchtstrijdkrachten, zal de Regeering niet nalaten te doen. Mededeelingen terzake moet de Regeering opschorten tot de hoofdzitting. De meerderheid der Tweede-Kamercommissie dringt aan op instelling van de doodstraf alleen in tijden van oorlogsgevaar en op invoering van levenslange gevangenisstraf op landverraad derland, zal Op velerlei wijze worden uitgedragen, o.a. in een poststempel, waarvan de correspondentie in een aantal der grootste postkantoren zal In het in 1936 vermelde percentage van 19 voor Inheemsch personeel op de vloot mag geen onder alle omstandig heden bindend voorschrift worden ge zien. Spr. wijst er op, dat niet alleen! dient te worden gelet op de Inheem schen op schepen, maar dat ook bij de maritieme inrichtingen aan den wal Inlandsch personeel werkzaam is. De sterkte van het Inheemsche bur gerpersoneel aan het marine-etablisse- ment bedraagt 9732 man, of 93 pro cent van het totale personeel van die inrichting. De Regeering acht verschuiving Jn de verhoudingscijfers tusschen de ver schillende categorieën personeel niet in het belang van een waarde der marine. Zij heeft een grooter vertrouwen in de bereidheid tot samenwerking, de opofferingsgezindheid en de aanhanke lijkheid van de Indische bevolking, dan de heer Thamrin. Hierbij kan worden gewezen op de uitingen van tal van andere vertegenwoordigers van die bevolking in den Volksraad. Doelmatige landeenheden op ver schillende eilanden zijn reeds geplaatst Spr. behandelt hierna uitvoerig de militair-technische beteekenis van de uitbreiding van de vloot. De Regeering acht het voorgestelde aantal slagkrui sers niet te weinig. Tegenover den heer Soangkoepon verklaart spr.. dat de Regeering reeds het noodige heeft verricht terzake van hulpsteunpunten voor bewakings- en verkennings-eenheden in den geheelen Archipel en dat verdere maatregelen dienaangaande te zijner tijd zullen worden overwogen. Zij vestigden er de aandacht op, dat ook onder de geldende wetgeving, wan neer aan bepaalde voorwaarden is vol daan, de doodstraf in Nederland kan borden uitgesproken en ten uitvoer Solegd, niet alleen tegen militairen, doch ovenzeer tegen burgers. Hoewel de wet- fiover de doodstraf voor burgers in het Hier, zoo goed als in geval van oor log, moet onder bepaalde omstandig heden de doodstraf kunnen worden opgelegd. Bovendien wordt de preventieve wer king van een bedreiging uitsluitend met gevangenisstraf ten zeerste verminderd door de omstandigheid, dat hij, die ge heimen verraadt, aan een buitenland sche mogendheid, dit dikwijls zal doen in de hoop of verwachting, dat die mo gendheid mede met zijn hulp er in zal slagen, Nederland te veroveren. Mocht dit inderdaad geschieden, dan zal de overwinnaar zeker niet nalaten den landverrader in vrijheid te stellen, wel licht zelfs hem te beloonen, als een held eeren en een bestuursfunctie aan bieden. De hoofdzaak en de urgentie van de verster- king der zeemacht is thans alles beheerschend Er zouden ongetwijfeld nog tal van andere wetsbepalingen te noemen zijn, welker wijziging of aanvulling tot verhooging van de veiligheid van den Staat zou kunnen bijdragen. De com missie wil evenwel met het oog op den spoed, welke bij het tot stand brengen van de meest noodzakelijke bepalingen op dit gebied vereischt is, niet op opneming van deze andere wijzigingen in het ontwerp aandrin gen. Wel wil zij er de aandacht op vesti gen, opdat de Regeering kan overwe gen of zij wetswijziging op deze punten noodig acht en een daartoe strekkend wetsontwerp met den grootst moge- lijken spoed aanhangig zal maken. Deze punten zijn de volgende: Dient niet de strafbepaling tegen hulpverleening aan den vijand of be- nadeeling van den Staat tegenover den vijand te worden verruimd? Strafbaar is gesteld hij, die met een buitenlandsche mogendheid in ver standhouding treedt met het oogmerk om haar tot het plegen van vijande lijkheden te bewegen, enz. Behoort deze bepaling niet te worden aange vuld in dezen zin, dat ook strafbaar wordt het in verstandhouding treden met tusschenpersonen, indien de da der weet of redelijkerwijze moet ver moeden, dat een buitenlandsche mo gendheid daardoor tot het plegen van vijandelijkheden, enz. kan worden be wogen? Behoort niet strafbaar te worden gesteld, de burger, die tracht het krijgsvolk te misleiden, te ontmoedi gen of in verwarring te brengen, ook wanneer hij dit doet, terwijl nog geen oorlog gevoerd wordt, doch wel de „tijd van oorlog” is aangebroken. De militair, die dit misdrijf begaat, kan reeds in „tijd van oorlog” met den kogel gestraft worden. Behoort een landverrader recht op pensioen of uitgesteld pensioen te be houden? Behoort niet in alle gevallen aan een landverrader het recht te worden ont nomen om Nederlandsche ridderorden te dragen? Dient niet strafbaar gesteld te wor den het uiteenjagen van een verga dering van den Ministerraad, het dwingen tot het nemen van of het niet nemen van een besluit door dien raad, enz.? Tenslotte wordt gevraagd of ook niet de maximum-straf, bedreigd in eenige artikelen van het wetboek van militair strafrecht, in overeenstem ming met de verhoogde straf tegen burgers dient te worden verhoogd. Aan het voorloopig verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp betreffende nadere voorzieningen tegen het bekend worden van staatsgeheimen, verhooging van de maximumstraf op een aantal misdrijven tegen de veilig heid van den Staat, wordt ontleend: Met de Regeering is de commissie voor privaat- en strafrecht, in wier han den dit wetsontwerp is gesteld, van oor deel, dat de maximumstraf, in artikel 98 van het Wetboek van Strafrecht, ge steld op het openbaar maken of aan een buitenlandsche mogendheid bekend ma ken van gegevens, die met het oog op *s lands veiligheid geheim moeten blij ven, verhoogd moet worden en dat te vens een aantal andere wijzigingen en aanvullingen van het Wetboek van Strafrecht ter bestrijding van de spion nage ten nadeele van ons land noodza kelijk zijn. Met de strekking van het wetsontwerp kan zij zich dan ook ten volle vereenigen. het bij de wet van hun gewonen rechter afgetrokken. Deze leden waren echter van oordeel, dat dit uiterste geval reeds aanwezig is, zoodra het ter wille van ’s lands veiligheid noodig is geworden het geheele land in staat van beleg te verklaren. Hun voorstel kwam dus neer op een wijziging van artikel 78 Invoerings wet militair straf- en tuchtrecht, ge paard met een verhooging van het strafmaximum in artikel 98 W. v. S. tot levenslange gevangenisstraf of tij delijke van ten hoogste 20 jaar. Dit, door een vluggen geest gevon den motto, moge zijn waarde behouden tot in lengte van dagen. De Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer heeft het, in meer practischen zin, als leuze geko zen voor haar actie ter krachtige sti- muleering van het binnenlandsche toe risme. nu, door de oorlogsomstandig heden, het buitenland voor vacantie- gangers vrijwel geheel ontoegankelijk is geworden. De drie V’s hebben thans een nieuwe en actueele beteekenis ge kregen. Er is over het onderwerp: Vacantie in eigen land, den laatsten tijd al zoo veel gezegd, dat het ons niet noodza kelijk voorkomt, andermaal in den breede de redenen daartoe en de er uit voortvloeiende noodzakelijkheden en wenschelijkheden ,te verklaren. Het pu bliek weet dat zoo langzamerhand wel. Dr. L. N. Deckers, de president der A.N.V.V., nam trouwens die wetenschap ook a priori aan, toen hij, in gezel schap van den vice-voorzitter, mr. H. A. H. Canter Cremers en de overige leden van het dagelijksch bestuur der vereeniging en haar directeur, den heer Westerman, ons de plannen ont vouwde, welke opgemaakt zijn om Ne derland bij de Nederlanders bekend heid te geven en de toeristen binnen eigen grenzen op allerlei manieren be hulpzaam te zijn om het vele schoons, dat ons land biedt, naar waarde te doen genieten. Wij maken, aldus dr. Deckers, van den nood een deugd, want het ar beidsveld der A.N.V.V. ligt feitelijk in hoofdzaak in den vreemde. Deze om schakeling laten we hopen, dat zij kort van duur moge zijn heeft onge twijfeld haar goede zijde, omdat nu alle kracht geconcentreerd kan worden op een gebied, dat het zij met res- worden voorzien. Er is verder een Tochtenboek ont worpen, waarin een groot aantal toch ten door alle provincies van ons land is opgenomen. Dit boek zal onder den titel „Kris-Kras door het land” omstreeks Pinksteren verschijnen in een oplaag van 60.000 stuks. Het be doelt aan te toonen, hoeveel er door een toerist in eigen land te genieten valt. Voorts fs een toeristische Inlichtin- gengids samengesteld, een handige en universeele gids, waaruit de reisbu reaux, de inlichtingenbureaux der Spoorwegen enz. kunnen putten voor hun informaties en waarop ook de particulier een beroep kan doen. In deze gids worden per stad or dorp alle locale gegevens systematisch ver meld, welke toeristisch van belang' zijn. Bijvoorbeeldligging, voornaam ste verbindingen, locale gebeurtenis sen, uitstapjes in den omtrek, sport- gelegenheden, vermaak, hotels, jeugd herbergen, kampeergelegenheden* enz. Deze inlichtingengidsen worden uit gereikt aan 400 a 500 instanties, waar door deze in staat zullen zijn perma nent inlichtingen te verschaffen over alle plaatsen, welke op toeristisch ge bied iets te bieden hebben en waar door het vreemdelingenverkeer zich ongetwijfeld zak uitbreiden tot de vele thans nog te weinig bezochte gebieden in Nederland. De indeeling in losse normaalbladen maakt het o.a. mogelijk, verouderde bladen op ieder willekeurig oogenblik door nieuwe te vervangen, zoodat de Inlichtingengids steeds „up-to-date” zal zijn. De A.N.V.V. heeft verder 10.000 affi ches laten drukken, welke door tus- schenkomst van alle V.V.V.’s in den lande verspreid worden. Ook op deze affiche komt de slagzin voor „Vacantie in Vredig Vaderland”. Er is eveneens opdracht gegeven tot het maken van een kort filmpje, ter opwekking tot het doorbrengen van vacantie in eigen land. Dit filmpje zal in 60 a 100 bioscopen over het geheele land gedraaid worden en is te beschou wen als een illustratie van den slagzin. Herstel van de harmonische verhouding tusschen leger en vloot. Augustus te verspreiden, werkt de A.N.V.V. met A.N.W.B., Nederlandsche Spoorwegen en Horecaf samen om de aandacht van het publiek (en wel voor namelijk dat der „vrije beroepen”) te vestigen op de maanden Mei, Juni en September voor vacantie. Behalve dat men in die maanden van een rustiger vacantie genieten kan dan in Juli en Augustus, heeft men dan bovendien het voordeel van lagere voor- en na- seizoenprijzen in hotels en pensions. Dr. Deckers wees er voorts nog op, dat, mocht het reizend publiek in Ne derland wellicht den indruk hebben, als zouden in verband met defensie- maatregelen, bepaalde gebieden van Nederland niet voor vacantie-verblijf in aanmerking komen, verwezen kan worden naar het onlangs door de mili taire autoriteiten in de dagbladen ge publiceerde artikel, waaruit ten duide lijkste blijkt, dat op volle medewer king van die zijde gerekend mag wor- den, opdat de vacantieganger zoo wei nig mogelijk hinder ondervindt van de noodzakelijke defensie-maatregelen en dat er geen reden bestaat om zijn va cantie niet déar door te brengen waar men zich dit voorgenomen had. Ten aanzien van het betoog van den heer Kerstens kan spr. kort zijn. De moederlandsche Regeering heeft nog in den jongsten tijd zoo herhaalde» lijk verklaard, aan de beproefde zelf standigheidspolitiek te zullen vasthou den, dat voor de vrees, dat wij tegen wil en dank van pion tot looper of kas teel in het internationale zullen worden betrokken, is. De Regeering van ons heeft haar houding ten aanzien van conflicten tusschen derden zelf in de hand. Ook bij een versterkte vloot zal het gevaar om te worden meegesleept in een conflict niet grooter zijn thans. Spr. eindigde met een samenvatting van de politieke en maritiem-strategi- sche merites van het wetsontwerp in preventieven en repressieven zir^ Aneta meldt d.d. heden uit Batavia: De Regeeringsgemachtigde voor Ma rine, vice-admiraal C. E. L. Helfrich, heeft vanmorgen in den Volksraad ge antwoord op de opmerkingen, gemaakt bij de behandeling in eersten termijn van het ontwerp tot versterking der maritieme defensie (het zgn. slagkrui serplan). Op de tribunes belangstelling. De commandant der zeemacht begon met de erkentelijkheid der Regeering te betuigen voor de vele ondubbelzin nige blijken van instemming, welke waren gegeven en constateerde, dat, op enkele uitzonderingen na, alle sprekers hun steun aan het plan tot versterking der maritieme weermacht toezegden. Andere commissieleden aan vankelijk tegen doodstraf. Andere leden der commissie ver klaarden evenmin als degenen, die zooeven aan het woord waren, thans een principieel debat te wenschen over de vraag, of de doodstraf opnieuw in ons burgerlijk strafrecht behoort te worden ingevoerd. Desniettemin scheen het hun aanvankelijk toe, dat het beter is ook tegen verraad van staatsgehei men met geen andere dan vrijheids straf te bedreigen. Tegen een verhooging tot levenslang of 20 jaar zouden zij zich niet willen verzetten. Zij wezen er op, dat vooral in tijden van groote spanning vergis singen in de rechtspraak eerder kun nen voorkomen dan in normale tijden. Daarom achtten zij het gevaarlijk de toepasselijkheid van de doodstraf, waarbij herstel van rechterlijke dwa lingen immers uitgesloten is, juist voor zulke tijden uit te breiden. Ook bestraffing van het schuldmisdrijf. Wat betreft de overige aanvullingen van onze strafwet, welke naar het oor deel der commissie noodig zouden zijn om de spionnage doeltreffend te be strijden, werd er in de eerste plaats op gewezen, dat degene, aan wiens schuld te wijten is, dat geheimen worden ver raden, nog steeds niet strafbaar is. Aanvulling van hét Wetboek van Strafrecht met een bepaling, welke be straffing van dit ernstige schuldmis drijf mogelijk maakt, acht zij in ieder geval noodzakelijk. Zulk een bepaling, welke vermoedelijk zeer eenvoudig kan zijn, zou niet alleen kunnen worden toegepast op hen, bij wie in het geheel geen opzet, doch niet anders dan hoogst laakbare nalatigheid aan wezig is, doch ook op hen, bij wien men opzet alleen vermoeden,' doch niet bewijzen kan. In de tweede plaats acht de com missie het wenschelijk de strafbepa ling tegen hem, die zonder verlof van het bevoegde gezag een opneming doet of een teekening of beschrijving maakt van eenig militair werk, of die open baar maakt, ook zonder dat hij dit opzettelijk ten gunste van een „vijand” doet, te verscherpen. De wet bedreigt in dit geval thans met geen zwaardere straf dan twee maanden hechtenis of /300 geldboete. Dit is in tijd van oor log (ook indien Nederland wel heeft gemobiliseerd, maar niet zelf in oor log is), naar de commissie meent, veel te weinig. Haars inziens behoort het verrichten van zoodanige handelingen, welke zuiver het karakter van spion nage dragen, in ieder geval strafbaar te worden gesteld als misdrijf. De staatkundige verlangens. Hoewel het begrijpelijk is, dat men gaarne allerlei vraagstukken betreffende de toekomstige ontwik keling van dit land en de autoch tone bevolking in geestelijken, staatkundigen en economischen zin aan de behandeling van dit wets ontwerp zou vastkoppelen, vraagt de Regeering zich af, of het tijd stip daartoe wel geëigend is, te meer, waar binnen twee maanden in de hoofdzitting van den Volks raad alle gelegenheid zal worden geboden om alle aspecten van het staatkundig en economisch beleid in beschouwing te nemen. De hoofdzaak en de urgentie van de versterking der zeemacht is thans alles beheerschend en de Re geering doet een ernstig beroep op den Volksraad om haar in dezen gedachtengang te volgen. technische of andere reden om de nieuwe schepen op bui tenlandsche werven in aanbouw te geven. Momenteel zal de Regeering roeien met de riemen, die zij heeft, en met de riemen, die nog regelmatig zullen gereedkomen. De ingezette reorganisatie van hei leger zal zooveel mogelijk worden be spoedigd. Vooralsnog betwijfelt de Regeering de levensvatbaarheid van een eigen In dische vliegtuigindustrie. i r ^an bl'jb de huid AÉmHH gaaf en satijn zacht. door»#» »»n 60 ct. rwr 30 ff.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17