HAAGSCHE COURANT
DE STRIJD IN NOORWEGEN
De oorlog
Europa
m
ALS DE B.B.C. TOT DE WERELD
SPREEKT
SOI
Mrjtik
GEMENGD NIEUWS
TELEGRAMMEN
BUITENLAND
STADSNIEUWS
Woensdag 8 Mei 1940.
I J
voor een
De oorlog in den aether
De plannen
tunnel onder het Kanaa
VIERDE BLAD.
DE MOORD TE DELFT
Gezocht wordt naar een militair
TFerd de logger in den grond
geschoten
POOLSCHE DETACHEMENTEN IN
NOORWEGEN
REEDS VROEGER HEEFT MEN GE
TRACHT ZE UIT TE VOEREN.
MORGEN KOMT HET FRANSCHE
KABINET BUEEN
MO EN MOSJöN NOG NIET DOOR
DUITSCHERS BEZET
HOOP OP TERUGKOMST VAN DE
„GLORIA” OPGEGEVEN
MEERDERHEID VOOR
CHAMBERLAIN VERZEKERD?
KOHT IN PARIJS AANGEKOMEN
DE REACTIE OP DE LAGERHUIS
DEBATTEN IN DUITSCHLAND
DE „MESSAGGERO” OVER DEN
TOESTAND
Een waar Babylon
t Om den opmarsch der Duitsche troepen in Noorwegen te vertragen, hebben de Noren de vele bruggen doen^
springen. De Duitschers moeten derhalve hun voertuigen over het ijs overbrengen. Onze foto heeft
hierop betrekking.
KENNISGEVINGEN
UITBREIDINGSPLANNEN
DE GUER1LLA-OORLOG IN
NOORWEGEN
Nog steeds ontbreekt elk spoot
Het nummer
Daders
de
aan-
in-
welke
No. 17563
KON. MILITAIRE KAPEL GEEFT
CONCERT VOOR MILITAIREN.
Vanavond om uur zal de Kon. Mi
litaire Kapel op de binnenplaats van
de Zonnebloemschool aan de Daal en
Bergschelaan, een concert geven voor
militairen. Burgers kunnen op de Daal
en Belgschelaan dit concert mede be
luisteren.
aanwijzingen, waarover
schikking heeft.
pany” opgericht met een kapitaal van
250.000 pond sterling, welke onderne
ming de voortzetting van het werk op
zich nam.
Het Kanaal-tunnel-genootschap loste
in deze onderneming op. Het werk werd
voortgezet, totdat het door het wacht-
bulletins
gelijklui-
men ook toepast bij de verzorging van
de Engelsche uitzendingen. De eenige
bruikbare grondslagen voor een goeden
nieuwsdienst zijn: waarheid, volledig
heid en onpartijdigheid.
PARIJS, 8 Mei (Havas). De leden
der regeering zullen morgenochtend
om 10 uur in kabinetsraad byeenko-
men onder voorzitterschap van minis
ter Reynaud.
STOCKHOLM, 8 Mei. (U.P.) De cor
respondent van „Stockholm’s Tidnin-
gen” te Mo bericht, dat hij in staat is,
alle mededingen categorisch tegen te
spreken, volgens welke de Duitschers
Mosjön en Mo bezet zouden hebben.
Hij voegt hier de verklaring aan toe,
dat de Noren in het Nordland-district
vastbesloten zijn, zoo krachtig mogelij-
ken weerstand te bieden.
LONDEN, 8 Mei. (U.P.) Het besluit
van de Labourfractie aan het eind van
het debat van hedenavond in het La
gerhuis een stemming te forceeren,
komt neer op een motie van wantrou
wen in de regeering. De leiders der
regeeringspartijen zullen trachten zoo
veel mogelijk voorstanders van de re
geering in de zitting bijeen te brengen.
Dat de regeering de meerderheid zal
behouden is zoo goed als zeker, maar
de actie van Labour zou bij de stem
ming wellicht veel onthoudingen te
weeg kunnen brengen, hetgeen, indien
dat vaker zou voorkomen, het prestige
van de regeering zou kunnen schaden.
en
le
de logger
Na-
van het ont
vreemde rijwiel.
De commissaris van politie te Delft
maakt bekend, dat het nummer van
het verdwenen rijwiel is E31010, en
niet 71010, zooals door den rijwielhan
delaar abusievelijk werd opgegeven.
PARIJS, 8 Mei (Havas). De Noor-
sche minister van buitenlandsche za
ken, Koht, is vanmorgen per vliegtuig
uit Londen in Parijs aangekomen. Hij
werd in het departement van buiten
landsche zaken ontvangen door den
premier Reynaud, die hem een noen
maal aanbood, waaraan mede aanza
ten Daladier en andere ministers, be
nevens vooraanstaande Noorsche en
Fransche personen.
8.
(kamer nummer 32) zullen tot
iederen werkdag
Ir. F. T. ENGEL, f
Hier ter stede is overleden ir. F. T.
Engel, oud-hoofdinegnieur B.O.W. in
Ned. O.-Indië. De begrafenis vindt
morgen om half 12 op de begraafplaats
Nieuw Eik en Duinen plaats.
BERLIJN, 8 Mei. (Eigen Tel.)
Duitschland is door de debatten in het
Lagerhuis in zijn meening versterkt,
dat Engeland samen met Frankrijk in
Zuid-Oost-Europa of elders, een en
ander voorbereidt, maar Duitschland,
PARIJS, 8 Mei (Havas). Een com
muniqué van den Poolschen generalen
staf in Frankrijk meldt, dat detache
menten Poolsche jagers uit de Karpa-
then, die in Frankrijk gereorgani
seerd zijn, in Noorwegen zijn ont
scheept, waar zij aan de zijde van de
geallieerde troepen zullen strijden te
gen de Duitschers.
zoo werd ons heden opnieuw ver
klaard, wacht met de grootste kalmte
op de dingen die zullen komen.
ROME, 8 Mei. (U.P.) De „Messag-
gero”, die gewoonlijk zijn inlichtingen
uituit gezaghebbende bron heeft, be
spreekt de berichten, dat Engeland aan
Italië verzocht zou hebben, om een
exacte omschrijving van Italië’s positie.
Het blad beweert, dat de geallieerden
trachten hun nederlaag in Noorwegen
te herstellen door uitbreiding van het
conflict in het Middellandsche Zeege-
bie en zegt, dat Engeland zich niet in
Italiaansche aangelegenheden behoort
te mengen en dat het Italië vrij staat,
het standpunt in te nemen, dat het
noodzakelijk acht voor ’s lands welzijn.
„Het nonbelligerente standpunt, dat
Italië inneemt, behoeft niet bevredigend
voor Engeland te zijn, maar slechts voor
de kosten van den bouw op 30 millioen
pond sterling. Volgens zijn plan zou de
tunnel een lengte van meer dan 32
kilometer hebben en op haar diepste
punt ongeveer honderd meter onder
den zeespiegel liggen. Fransche en Brit-
sche deskundigen schatten, dat het ge
nootschap reeds in het eerste jaar na
de gereedkoming inkomsten van rond
557 millioen franc zou opbrengen, zoo-
dat de tunnel in geen geval een zorgen-
object voor de regeering zou behoeven
te zijn.
Het plan om een tunnel onder het
Kanaal te bouwen, als verbinding tus-
schen Engeland en Frankrijk, is weer
actueel geworden.
Troepen, oorlogsmateriaal en levens
middelen kunnen alleen met schepen
vervoerd worden, welke geëscorteerd
worden door vliegtuigen en onder
zeeërs, hetgeen steeds veel tijd kost
en gevaren met zich meebrengt.
Het ziet er naar uit, dat de 60 jaar „Submarine Continental Railway Com-
geleden stopgezette werkzaamheden
na het êinde van den oorlog weer zul
len worden voortgezet. De Fransche
minister voor Openbare werken, Ana
tole de Monzie, heeft het laatst nog in
de Fransche Kamer de verklaring af
gelegd, dat de bouw van de tunnel een
M o r g e n a vond wordt in de
Nieuwe Badkapel een Gemeentesamen-
komst gehouden, met medewerking van
het Scheveningsche jeugddienstkerk-
koor, mej. H. M. v. d. Vlies (orgel) en
mevr. T. Massaar v. Driel (zang). Spre
ker is dr. L. D. Terlaak Poot.
schip genomen zijn. De schipper van
de Katwijk 24 heeft den volgenden dag
in een radiogesprek met andere vis-
schers n.l. verklaard, in den vooravond
een oorlogsbodem in de nabijheid van
deze plek te hebben gezien. Niemand
van ons heeft den volgenden dag de
„Gloria” gezien.
Goed en slecht nieuws.
Slecht nieuws voor de Engelschen
krijgt dezelfde behandeling als goed
nieuws.
Als de Engelsche luisteraars moeten
vernemen, dat er een Britsch oorlogs
schip is vergaan, dan zal men datzelfde
ook vertellen aan de luisteraars over
de geheele wereld. Minister Chamber-
lain heeft bij herhaling in het Lager
huis aan het Engelsche volk beloofd,
dat slecht nieuws niet zal worden
achtergehouden. De B.B.C. geeft een
soortgelijke belofte aan haar luisteraars
over de geheele wereld.
van de eerste groote werken zou zijn,
welke bij het herstel van den vrede
ter hand zou worden genomen.
In de tweede helft van de vorige
eeuw was men reeds met het werk be
gonnen en aan de Engelsche zijde was
de tunnel reeds over een afstand van
ongeveer Ij k.m. gevorderd, toen
in 1882 Joseph Chamberlain, de vader
van den tegenwoordigen Britschen mi
nister-president, den tunnelbouw in het
parlement aan de orde stelde. Na
hevige debatten in het parlement en in
vergaderingen werd aan het genoot
schap voor den bouw van de tunnel
medegedeeld, dat de arbeid niet mocht
worden voortgezet, voordat het parle
ment daartoe uitdrukkelijk zijn toe
stemming zou geven. Sedertdien heb
ben de voorstanders van den tunnel
bouw steeds tevergeefs geprobeerd om
toestemming te verkrijgen voor den
bouw. Verleden jaar heeft minister
Neville Chamberlain verklaard, dat hij
niet geloofde, dat de tunnel van bijzon
dere waarde zou zijn voor de levens
middelenvoorziening van Engeland in
geval van luchtaanvallen. Winston
Churchill schreef echter in 1936, toen
hij nog niet in de Britsche regeering
was opgenomen, dat de tunnel in oor
logstijd van onschatbare waarde zou
zijn en de Fransche minister de Monzie
zeide in zijn rede voor de Fransche
Kamer: „Wij zien thans, hoe noodza
kelijk de tunnel is voor beide landen”.
Het eerste plan voor den tunnel
bouw onder het Kanaal moet worden
toegeschreven aan den Franschen inge
nieur Mathieu, die in 1802 een ont
werp maakte.
Eerst in 1872 werd het eerste Kanaal-
tunnel-genootschap opgericht.
In 1881 begon de „South Eastern
Railway” met het grootsche werk.
In hetzelfde jaar werd nog
Talen en dialecten.
Elke „taal” vereischt een afzonder
lijken staf, welke deze taal volkomen
beheerscht en niet zelden heeft men
zelfs afzonderlijke schrijfmachines
noodig met een speciaal toetsenbord.
Ook moet men zorgvuldig rekening
houden met de verschillende dialecten,
welke in sommige landen worden ge
sproken, zoodat men ook op dit ge
bied geen aanstoot zal geven aan groe
pen van de bevolking van het land
waartoe men zich richt.
De B.B.C. moge in vele talen spre
ken, zij spreekt niet met een dubbele
tong. Bij de samenstelling van alle
nieuwsbulletins wordt precies dezelfde
politiek gevolgd en worden precies
dezelfde maatstaven aangelegd, welke
mocht
steeds
achter
Londen in vreemde talen en tot op
dezen dag is het voornaamste doel van
deze uitzendingen het vormen van een
tegenwichttegen opzettelijke propa
ganda.
ontbreken. Die overweging is
de drijvende kracht geweest
de nieuwsuitzendingen van
Ir. G. J. BOSMAN, f
In den ouderdom van 76 jaar is hier
ter stede overleden ir. G. J. Bosman,
president-commissaris van de scheeps
werf en machinefabriek 't Hondsbosch
te Alkmaar, oud-directeur Blikfabriek
Bekkers te Dordrecht. Ir. Bosman was
ridder in de orde van Oranje-Nassau.
De verassching zal morgen in het cre
matorium te Velsen plaats hebben, na
aankomst van trein 11 uur 40 halte
Driehuis-Westerveld.
B.B.C. kwam te hulp.
Een enkele maal is de B.B.C. in de
gelegenheid geweest, unieke diensten
te bewijzen aan haar buitenlandsche
luisteraars. De ondergang van Polen
b.v. sloeg duizenden families uiteen en
ouders en kinderen, man en vrouw,
vrienden en verloofden, wisten soms
niet wat er geworden was van hen, die
hun dierbaar waren. In letterlijk dui
zenden gevallen heeft de Engelsche
radio-omroep hier hulp kunnen bieden
door in het Poolsch om te roepen, dat
die en die zich daar-en-daar bevinden.
Het leven van den radio-omroep van
een groot land is in deze bewogen
dagen, zooals men ziet, avontuurlijk
genoeg. Groot zijn soms de verplich
tingen en zwaar is de verantwoorde
lijkheid. Men kan er over mediteeren,
of de rustige dagen van voorheen niet
verkieslijker waren boven het aether
tumult van den dag van heden. Maar
de wereld dorst naar nieuws, vooral in
die landen, waar de bron van het
nieuws is verdroogd of vergiftigd. Dien
dorst te helpen lesschen is een plicht,
dien de Engelsche radio-ombroep blij
moedig heeft aanvaard en dien zij
tracht te vervullen, onverschillig hoe
veel talen zij er ook voor zal moeten
spreken.
hadden, dat wij op uitzendingen uit
Engeland, Frankrijk of Duitschland wa
ren ingeschakeld?
Vandaag kon het best zijn, dat men
Duitsch hoort uit Frankrijk, Engelsch
uit Duitschland en sinds korten tijd
zelfs Nederlandsch uit Londen.
De omstandigheden hebben er
leiding toe gegeven, dat welhaast iedere
omroep althans van de groote landen
de taal van vele volkeren is gaan
spreken.
Of wij het mooi vinden of niet, nie
mand heeft kunnen verhinderen, dat de
strijd zich in dezen oorlog ook tot in
den aether heeft uitgestrekt. De macht
van dit wapen heeft algemeene erken
ning gevonden.
De Engelschen, die in normale tij
den een gezonden afkeer hebben van
propaganda, hebben zich aanvankelijk
met eenigen tegenzin in dezen strijd
geworpen.
Toch had men hier reeds lang, voor
het uitbreken van den oorlog, ingezien,
welk een machtigen invloed de radio
kon oefenen op meeningsvorming van
volkeren en toen steeds meer stemmen
rond den geheelen aardbol begonnen
te klinken, besefte men in Londen al
heel spoedig, dat in dit vaak opgewon
den koor het tegenwicht van een meer
sober geluid, in dienst van de ver
spreiding van werkelijk nieuws, niet
woord van minister Chamberlain senior
werd onderbroken.
De bouwonderneming bestaat thans
nog, alleen is de naam in 1887 weer
veranderd in Kanaal-tunnel-genoot
schap.
In 1930 leek het er op, of de ver-
eischte officieele toestemming door het
Engelsche parlement zou worden ver
leend, doch in het Lagerhuis werd het
plan echter met een meerderheid van
zeven stemmen getorpedeerd.
De voorzitter van de Fransche Ka-
naal-tunnel-vereeniging, Dautry, schat
Men schrijft ons:
De wereld van den aether is een
Babylon geworden. Waar is de tijd ge
bleven, dat wij ons radiotoestel aanzet
ten en als wij Engelsch of Fransch of
van inbraak te Laren
gearresteerd
In verband met de j.l. Zondag ge
pleegde inbraak in de villa van den
heer D. A. Blaauw te Laren (N.H.)
waar een partij juweelen ter waarde
van 17000,50 werd gestolen, heeft de
Larensche politie te Hilversum een
tweetal personen gearresteerd, die
van deze inbraak werden verdacht,
n.l. G. de J., recidivist en B. O. bei
den uit Hilversum. Laatstgenoemde
heeft na een verhoor bekend de in
braak te hebben gepleegd, waarbij hij
tevens mededeelde, dat hij de gesto
len sieraden en juweelen, behalve het
collier van 12000 voor 20 aan een
opkooper in de residentie heeft ver
kocht. Beiden zijn te Laren ingesloten.
Geen enkel licht is nog gebracht kun
nen worden in den lafhartigen moord,
gepleegd j.l. Vrijdag te Delft, op de
26-jarige verpleegster G. Melaard.
Zooals men weet hebben een heer en
dame, die den afrit per auto passeerden,
vlak bij de plaats, waar het stoffelijke
overschot van het slachtoffer werd ge
vonden, een militair zien staan, die noch
een kepi noch een veldmuts droeg. Het
was iemand van zwaar postuur. Men
acht deze mededeeling van groot be
lang en met kracht wordt gezocht naar
dezen soldaat. Hierbij is de militaire
politie ingeschakeld, doch het onder
zoek wordt bemoeilijkt door de vage
men de be-
Op de Gemeentesecretarie afdeeling
en B.
en met 16 Mei a. s.,
van 9 tot 12 uur en van 1 uur 30 tot 5
uur, (’s Zaterdags van 9 uur tot 12 uur
30) voor een ieder ter inzage liggen het
bij Raadsbesluit van 29 April 1940 vast
gestelde plan tot herziening van het plan
van uitbreiding ’s-Gravenhage-West, voor
zoover betreft de terreinen, op dat her-
zieningsplan door een streep-kruislijn
begrensd en gelegen ter weerszijden van
het gedeelte van de Laan van Meerder-
voort, tusschen de Appe'.straat en den
Palestrinaweg (plan Centrum-West), en
voorts het bij Raadsbesluit van 29 April
1940 vastgestelde plan tot herziening van
het plan van uitbreiding ’s-Gravenhage-
West, voor zoover betreft de terreinen,
op dat herzieningsplan door een streep-
kruislijn begrensd en gelegen tusschen de
Laan van Meerdervoort. het plan Cen
trum-West, het Nieuwe Slag, de kom van
Loosduinen en de Kijkduinschestraat
(plan Waldeck).
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde
ling tusschen 12.30 en 2.30 uur:
een zilveren rozenkrans in étui, een
heerenrijwiel merk „Nederlandsche Kroon”,
een heerenrijwiel merk „Batavier” frame
no. G-4141, een kaart t.n.v. Fraulein
Vlaska Blaka een kalf-bontjasje, een
hooge rubberschoen, een regenkapje. een
schuifmaat in étui, een transportrijwiel,
een boord, een damesrjjwiel, een cahier
boekhouden t.n.v. G. A Kemme, een zw.
led. portemonnaie inh. ƒ0.15, een bruin
led. padvindersriëm, een weekrapport t.n.
v. Lydia Susanna, een abonnementskaart
autobusd. Noordwijk-Den Haag, t.n.v. mej.
F. W. de Boer, een klein Italiaansch woor
denboek, een roode gummi bal, een lorg
net in étui, diverse handschoenen, sleu
tels en ceintuurs en rijwielbelastingmer-
ken.
Gevonden in taxi’s: een blauwe dames
hoed, een blauwe damesparapluie.
Bij de navolgende ingezetenen:
een pakje inh. corset, Hunkemöller
Lexis, Corsettenmagazijn, Lorentzplein 85;
een rozenkrans in étui, Meijer, Larensche-
straat 99; een zilveren armband met wit
ten steen, Aronskelkweg 73; een contróle-
strook voor vulpenreparatie, een nagel
schaartje, een riem van fotofoudraal, een
zakje inh. 3 kaartjes maaswol, een kaart
veiligheidsspelden, een damessjaaltje. een
rond wit gehaakt kleedje, een rijwielsleu-
teltje, diverse handschoenen, Vroom en
Dreesmann, Spuistraat; een damestaschje
inh. portemonnaie met eenig kleingeld,
sleutel enz., Kerkstraat 12; een blauwe
damessjaal. Marerer, Weimarstraat 321II;
een roode damesportemonnaie inh. 0.074
en lippenstift, Willemsen, Volkerakstraat
42; een heerenrijwiel merk „The Gover
nors”, frame no. 505, de Roos, Slijkeinde
179a; een damestaseb met inhoud, Wal-
decker, Stille Veerkade 36; een ruige fox-
terrier, Hoefkade 2 H; een pincher, Stuij-
venberg. Hoefkade 872; een bruin-witte
fox-terrier, v. Doorn, Vaillantlaan 555;
een bruinled. portemonnaie inh suiker
bon, boodschappenbriefje en geld. Hof
man, Rubensstraat 83; een foto van heer,
Gaillard, Delftschelaan 155; een portemon
naie met inhoud, v. d. Plas, Wolmarans-
straat 25: een paar bruinled. nappa hand
schoenen, v. Aken, Oudemansstraat 389;
een nieuw rood regenkapje, Wibier, Ge
rard Kellerstraat 61; een bos sleutels (7
stuks) met Belgische penning Cremers,
café „Hofwijck”, Hofwijckstraat 1; een
C.T.O.-sleutel No. 41070, Paape, Tonystraat
6; een autocrick met handle, Martens,
Tonystraat 33; een rozenkrans, Boor, Mi-
quelstraat 180; 3 katten, Rossmölder, Ca-
landplein 19; een postduif met pooten te
zamen geb. door elastiekje gen. R. 4456,
binnenzijde elastiek No. 710, Duivenasyl,
Dedelstraat; een rijwielbelastingmerk t.n.
v. Ouwerhand, den Haag, Kraan, Was-
senaerstraat 41. Voorburg; een bankbiljet.
een wit dopje inh. witte rozenkrans. Me
loen, Loudonstraat 42; een bruinled.
damesportemonnaie met inhoud, v. Vloten,
van Zuijlen v. Nijeveltstraat 25; een kl.
zilv. ketting met hangetje (bouquet bloe
men voorstellende, Gillebaard, Aardbei-
straat 10; een broche (ziekenverpleging.
Blauwe Kruis), G. Lauf; Laan v. Eik en
Duinen 103; een pr. ‘bruinled. dameshand-
schoenen, Eijmaal, Nic. Tulpstraat 72; een
beige ceintuur, Bech, Goudreinetstraat 157;
een groen gevlamde vulpenhouder Dill,
Morsestraat 142; een gouden zegelring,
monogram V.V.V., Bovenhoff, Vliërboom-
straat 552; eer ceintur van roode en witte
kralen, de Paauw, Olijfstraat 41; een hee
renrijwiel merk Stoelinga”, Nijdam,.Mar
conistraat 85; een ruigh. bruine hond
(zwart dek), Motz, Laan v. Meerdervoort
553; een zw. kater met witte pootjes, Ban
ning, Sweelinckstraat 161; een vulpen, De
libes, Balistraat 106; een zw beursje met
inhoud, Afd. Gevonden Voorwerpen van
„de Bijenkorf”; een nieuw motorslot, de
Roos, Roggeveenstraat 56; een kinder-
taschje (.handwerk) inh portemonnaie met
0.37J en een zakdoek, Noord. Pluvier-
straat 283; een kat en 4 honden, Asyl,
Opgevangen honden: Voor inlichtingen, hoorden spreken de zekerheid
Asyl, Nieuwe Haven 73..
In visscherskringen te IJmuiden
Katwijk heeft men thans de hoop ojo di
behouden terugkomst van c
„Gloria” Katwijk 51 opgegeven,
tuurlijk blijft de mogelijkheid bestaan,
dat de opvarenden van de „Gloria”,
evenals die van de „Bep” naar Duitsch-
land zijn opgebracht. De veronderstel-
lig zou volgens den schipper en de op
varenden van de logger „Toewijding”,
Katwijk 4, en de „Huberta Gerarda”,
Katwijk 5, eenigen grond vinden in de
volgende gebeurtenissen. „In den nacht
j dat de Schev treiler „Willy” veronge
lukte, vischten wij in de onmiddellijke
nabijheid van de „Gloria”, aldus J. van
Beelen, schipper van de Katwijk 5. Het
zal ongeveer 11 uur zijn geweest, toen
wij werden opgeschrikt door een gewel
dige ontploffing, welke volgens zijn
vaste overtuiging, door een kanonschot
veroorzaakt werd.
Met een mitrailleur is in geen geval
geschoten. De leden van de bemanning,
die in de hun kooi lagen te slapen, ren
den verschrikt naar het dek. Uit eigen
ervaring in den vorigen wereldoorlog
opgedaan weet ik, dat wanneer een
schip op een mijn loopt er eerst een
geweldige trilling door het water
gaat, welke alle schepen in de omge
ving doet schudden. Dat hebben wij
ook gevoeld bij de tweede explosie,
toen de „Willy” op een mijn liep.
Daarom vermoed ik, dat de „Gloria”
in den grond is geboord.
De mogelijkheid bestaat dus, dat de
Slootweg. Laan van Nieuw Oost Indië 41; opvarenden aan boord van een oorlogs-
hooren, dat de B.B.C. haar geheele
hoofdkantoor, Broadcasting House in
Londen, ter beschikking heeft moeten
stellen van het talrijke personeel, dat
deze buitenlandsche uitzendingen ver
zorgt. Men ontmoet in dit gebouw nu
een wonderlijk mengelmoes van de
vertegenwoordigers van vele rassen en
volkeren en de weinige Engelschen,
die er nog rondwaren, moeten zich cr
eenzaam voelen.
Het lijkt eenvoudig de microfoon
een kwartiertje ter beschikking te stel
len voor b.v. het nieuws in het Neder
landsch, maar in werkelijkheid komt
er heel wat bij kijken.
Het nieuws, dat uit de geheele we
reld in Londen binnenkomt, moet naar
gelang van belangrijkheid zoo goed
mogelijk worden samengevat in al die
verschillende talen en de
kunnen niet voor elk land
dend zijn. Al mag men verwachten,
dat de geheele wereld zich gelijkelijk
zal interesseeren voor het allerbelang
rijkste nieuws van den dag, de belang
stelling der luisteraars varieert op an
dere gebieden. Wat van groot en
onmiddellijk belang kan zijn voor een
Roemeen, zou een Spaanschen of Ne-
derlandschen luisteraar maar matig
interesseeren en er is, als men de we
reld in 20 verschillende talen toe
spreekt, een welhaast eipflelooze varië
teit in behoeften.
Babylon.
In het begin van 1939 sprak de
B.B.C. zes vreemde talen; na het uit
breken van den oorlog namen de uit
zendingen echter een nog veel grootere
vlucht.
Nu sinds kort ook Nederlandsch,
Noorsch en Deënsch aan de lijst der
uitzendingen zijn toegevoegd, zendt ^e
B.B.C. uit in niet minder dan twintig
talen en het totale aantal nieuwsbul
letins, dat per etmaal wordt uitgezon
den (de Engelsche bulletins niet mee
gerekend) bedraagt 43.
Het zal u daarom niet verbazen te
LONDEN, 8 Mei. (Reuter). In cen
traal Noorwegen wordt door het Noor
sche leger de guerilla voortgezet. Nabij
Aaien zou een groot deel van een
Duitsch bataljon vernietigd zijn.
In de stichting Rozenburg
werd Maandagavond j.l. een concert
gegeven, waaraan medewerking werd
verleend door de orkestvereeniging ,.De
Oude Jagerband” o.l.v. den heer J. de
Veen, de gemengde zangvereeniging
„Die Haghe” o.l.v. den heer Piet Mos-
tert en den violist, den heer S. de Gor
ter. Aan het slot van den avond bracht
de heer Niekerk, namens directie, dok
toren, verpleegden en verplegend per
soneel, hartelijk dank, waarbij den heer
de Veen bloemen werden aangeboden.
Op den hoyk van de van A1-
kemadelaan en de Ruychroklaan heeft
een aanrijding plaats gehad tusschen
een militaire auto en een personen
auto, welke bestuurd werd door den 24-
jarigen J. Th. v. B. van de Koninginne
gracht. De oorzaak van de aanrijding
was, dat de personenauto geen voor
rang had verleend. Beide auto’s wer
den zwaar beschadigd. Persoonlijk let
sel deed zich echter niet voor.
In Hotel des Indes is af-
gestapt de heer Auguste Collart, zaak
gelastigde van het Groot Hertogdom
Luxemburg in Nederland en België.
Onze stadgenoot, drs. J. v.
Andel, is benoemd tot leeraar aan de
Chr. meisjesschool Juliana van Stol
berg.
Begin van den radio-oorlog.
Het is typeerend, dat de eerste uit
zending uit Londen in een vreemde
taal een maatregel van verweer was.
Dat was in Januari 1938 toen de
Britsche autoriteiten besloten, dat er
iets gedaan moest worden tegen de
anti-Engelsche radio-propaganda naar
het Nabije Oosten.
Zoo kwam de Arabische uitzending
van de B.B.C. (British Broadcasting
Corporation) in het leven en de En
gelschen kozen als beste middel van
verweer tegen de ondermijnende
vloeden, welke zij wilden bestrijden:
nieuws, zakelijk en betrouwbaar
nieuws, zooals men dat kan lezen in
de pers van landen, welke de vrije
meeningsuiting niet aan banden heb
ben gelegd. Het medicijn was goed en
het heeft sindsdien toepassing gevon
den in steeds toenemende mate.
«te,,,-