HAAGSCHE COURANT DE STRIJD IN NOORWEGEN De oorlog Europa m ALS DE B.B.C. TOT DE WERELD SPREEKT SOI Mrjtik GEMENGD NIEUWS TELEGRAMMEN BUITENLAND STADSNIEUWS Woensdag 8 Mei 1940. I J voor een De oorlog in den aether De plannen tunnel onder het Kanaa VIERDE BLAD. DE MOORD TE DELFT Gezocht wordt naar een militair TFerd de logger in den grond geschoten POOLSCHE DETACHEMENTEN IN NOORWEGEN REEDS VROEGER HEEFT MEN GE TRACHT ZE UIT TE VOEREN. MORGEN KOMT HET FRANSCHE KABINET BUEEN MO EN MOSJöN NOG NIET DOOR DUITSCHERS BEZET HOOP OP TERUGKOMST VAN DE „GLORIA” OPGEGEVEN MEERDERHEID VOOR CHAMBERLAIN VERZEKERD? KOHT IN PARIJS AANGEKOMEN DE REACTIE OP DE LAGERHUIS DEBATTEN IN DUITSCHLAND DE „MESSAGGERO” OVER DEN TOESTAND Een waar Babylon t Om den opmarsch der Duitsche troepen in Noorwegen te vertragen, hebben de Noren de vele bruggen doen^ springen. De Duitschers moeten derhalve hun voertuigen over het ijs overbrengen. Onze foto heeft hierop betrekking. KENNISGEVINGEN UITBREIDINGSPLANNEN DE GUER1LLA-OORLOG IN NOORWEGEN Nog steeds ontbreekt elk spoot Het nummer Daders de aan- in- welke No. 17563 KON. MILITAIRE KAPEL GEEFT CONCERT VOOR MILITAIREN. Vanavond om uur zal de Kon. Mi litaire Kapel op de binnenplaats van de Zonnebloemschool aan de Daal en Bergschelaan, een concert geven voor militairen. Burgers kunnen op de Daal en Belgschelaan dit concert mede be luisteren. aanwijzingen, waarover schikking heeft. pany” opgericht met een kapitaal van 250.000 pond sterling, welke onderne ming de voortzetting van het werk op zich nam. Het Kanaal-tunnel-genootschap loste in deze onderneming op. Het werk werd voortgezet, totdat het door het wacht- bulletins gelijklui- men ook toepast bij de verzorging van de Engelsche uitzendingen. De eenige bruikbare grondslagen voor een goeden nieuwsdienst zijn: waarheid, volledig heid en onpartijdigheid. PARIJS, 8 Mei (Havas). De leden der regeering zullen morgenochtend om 10 uur in kabinetsraad byeenko- men onder voorzitterschap van minis ter Reynaud. STOCKHOLM, 8 Mei. (U.P.) De cor respondent van „Stockholm’s Tidnin- gen” te Mo bericht, dat hij in staat is, alle mededingen categorisch tegen te spreken, volgens welke de Duitschers Mosjön en Mo bezet zouden hebben. Hij voegt hier de verklaring aan toe, dat de Noren in het Nordland-district vastbesloten zijn, zoo krachtig mogelij- ken weerstand te bieden. LONDEN, 8 Mei. (U.P.) Het besluit van de Labourfractie aan het eind van het debat van hedenavond in het La gerhuis een stemming te forceeren, komt neer op een motie van wantrou wen in de regeering. De leiders der regeeringspartijen zullen trachten zoo veel mogelijk voorstanders van de re geering in de zitting bijeen te brengen. Dat de regeering de meerderheid zal behouden is zoo goed als zeker, maar de actie van Labour zou bij de stem ming wellicht veel onthoudingen te weeg kunnen brengen, hetgeen, indien dat vaker zou voorkomen, het prestige van de regeering zou kunnen schaden. en le de logger Na- van het ont vreemde rijwiel. De commissaris van politie te Delft maakt bekend, dat het nummer van het verdwenen rijwiel is E31010, en niet 71010, zooals door den rijwielhan delaar abusievelijk werd opgegeven. PARIJS, 8 Mei (Havas). De Noor- sche minister van buitenlandsche za ken, Koht, is vanmorgen per vliegtuig uit Londen in Parijs aangekomen. Hij werd in het departement van buiten landsche zaken ontvangen door den premier Reynaud, die hem een noen maal aanbood, waaraan mede aanza ten Daladier en andere ministers, be nevens vooraanstaande Noorsche en Fransche personen. 8. (kamer nummer 32) zullen tot iederen werkdag Ir. F. T. ENGEL, f Hier ter stede is overleden ir. F. T. Engel, oud-hoofdinegnieur B.O.W. in Ned. O.-Indië. De begrafenis vindt morgen om half 12 op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen plaats. BERLIJN, 8 Mei. (Eigen Tel.) Duitschland is door de debatten in het Lagerhuis in zijn meening versterkt, dat Engeland samen met Frankrijk in Zuid-Oost-Europa of elders, een en ander voorbereidt, maar Duitschland, PARIJS, 8 Mei (Havas). Een com muniqué van den Poolschen generalen staf in Frankrijk meldt, dat detache menten Poolsche jagers uit de Karpa- then, die in Frankrijk gereorgani seerd zijn, in Noorwegen zijn ont scheept, waar zij aan de zijde van de geallieerde troepen zullen strijden te gen de Duitschers. zoo werd ons heden opnieuw ver klaard, wacht met de grootste kalmte op de dingen die zullen komen. ROME, 8 Mei. (U.P.) De „Messag- gero”, die gewoonlijk zijn inlichtingen uituit gezaghebbende bron heeft, be spreekt de berichten, dat Engeland aan Italië verzocht zou hebben, om een exacte omschrijving van Italië’s positie. Het blad beweert, dat de geallieerden trachten hun nederlaag in Noorwegen te herstellen door uitbreiding van het conflict in het Middellandsche Zeege- bie en zegt, dat Engeland zich niet in Italiaansche aangelegenheden behoort te mengen en dat het Italië vrij staat, het standpunt in te nemen, dat het noodzakelijk acht voor ’s lands welzijn. „Het nonbelligerente standpunt, dat Italië inneemt, behoeft niet bevredigend voor Engeland te zijn, maar slechts voor de kosten van den bouw op 30 millioen pond sterling. Volgens zijn plan zou de tunnel een lengte van meer dan 32 kilometer hebben en op haar diepste punt ongeveer honderd meter onder den zeespiegel liggen. Fransche en Brit- sche deskundigen schatten, dat het ge nootschap reeds in het eerste jaar na de gereedkoming inkomsten van rond 557 millioen franc zou opbrengen, zoo- dat de tunnel in geen geval een zorgen- object voor de regeering zou behoeven te zijn. Het plan om een tunnel onder het Kanaal te bouwen, als verbinding tus- schen Engeland en Frankrijk, is weer actueel geworden. Troepen, oorlogsmateriaal en levens middelen kunnen alleen met schepen vervoerd worden, welke geëscorteerd worden door vliegtuigen en onder zeeërs, hetgeen steeds veel tijd kost en gevaren met zich meebrengt. Het ziet er naar uit, dat de 60 jaar „Submarine Continental Railway Com- geleden stopgezette werkzaamheden na het êinde van den oorlog weer zul len worden voortgezet. De Fransche minister voor Openbare werken, Ana tole de Monzie, heeft het laatst nog in de Fransche Kamer de verklaring af gelegd, dat de bouw van de tunnel een M o r g e n a vond wordt in de Nieuwe Badkapel een Gemeentesamen- komst gehouden, met medewerking van het Scheveningsche jeugddienstkerk- koor, mej. H. M. v. d. Vlies (orgel) en mevr. T. Massaar v. Driel (zang). Spre ker is dr. L. D. Terlaak Poot. schip genomen zijn. De schipper van de Katwijk 24 heeft den volgenden dag in een radiogesprek met andere vis- schers n.l. verklaard, in den vooravond een oorlogsbodem in de nabijheid van deze plek te hebben gezien. Niemand van ons heeft den volgenden dag de „Gloria” gezien. Goed en slecht nieuws. Slecht nieuws voor de Engelschen krijgt dezelfde behandeling als goed nieuws. Als de Engelsche luisteraars moeten vernemen, dat er een Britsch oorlogs schip is vergaan, dan zal men datzelfde ook vertellen aan de luisteraars over de geheele wereld. Minister Chamber- lain heeft bij herhaling in het Lager huis aan het Engelsche volk beloofd, dat slecht nieuws niet zal worden achtergehouden. De B.B.C. geeft een soortgelijke belofte aan haar luisteraars over de geheele wereld. van de eerste groote werken zou zijn, welke bij het herstel van den vrede ter hand zou worden genomen. In de tweede helft van de vorige eeuw was men reeds met het werk be gonnen en aan de Engelsche zijde was de tunnel reeds over een afstand van ongeveer Ij k.m. gevorderd, toen in 1882 Joseph Chamberlain, de vader van den tegenwoordigen Britschen mi nister-president, den tunnelbouw in het parlement aan de orde stelde. Na hevige debatten in het parlement en in vergaderingen werd aan het genoot schap voor den bouw van de tunnel medegedeeld, dat de arbeid niet mocht worden voortgezet, voordat het parle ment daartoe uitdrukkelijk zijn toe stemming zou geven. Sedertdien heb ben de voorstanders van den tunnel bouw steeds tevergeefs geprobeerd om toestemming te verkrijgen voor den bouw. Verleden jaar heeft minister Neville Chamberlain verklaard, dat hij niet geloofde, dat de tunnel van bijzon dere waarde zou zijn voor de levens middelenvoorziening van Engeland in geval van luchtaanvallen. Winston Churchill schreef echter in 1936, toen hij nog niet in de Britsche regeering was opgenomen, dat de tunnel in oor logstijd van onschatbare waarde zou zijn en de Fransche minister de Monzie zeide in zijn rede voor de Fransche Kamer: „Wij zien thans, hoe noodza kelijk de tunnel is voor beide landen”. Het eerste plan voor den tunnel bouw onder het Kanaal moet worden toegeschreven aan den Franschen inge nieur Mathieu, die in 1802 een ont werp maakte. Eerst in 1872 werd het eerste Kanaal- tunnel-genootschap opgericht. In 1881 begon de „South Eastern Railway” met het grootsche werk. In hetzelfde jaar werd nog Talen en dialecten. Elke „taal” vereischt een afzonder lijken staf, welke deze taal volkomen beheerscht en niet zelden heeft men zelfs afzonderlijke schrijfmachines noodig met een speciaal toetsenbord. Ook moet men zorgvuldig rekening houden met de verschillende dialecten, welke in sommige landen worden ge sproken, zoodat men ook op dit ge bied geen aanstoot zal geven aan groe pen van de bevolking van het land waartoe men zich richt. De B.B.C. moge in vele talen spre ken, zij spreekt niet met een dubbele tong. Bij de samenstelling van alle nieuwsbulletins wordt precies dezelfde politiek gevolgd en worden precies dezelfde maatstaven aangelegd, welke mocht steeds achter Londen in vreemde talen en tot op dezen dag is het voornaamste doel van deze uitzendingen het vormen van een tegenwichttegen opzettelijke propa ganda. ontbreken. Die overweging is de drijvende kracht geweest de nieuwsuitzendingen van Ir. G. J. BOSMAN, f In den ouderdom van 76 jaar is hier ter stede overleden ir. G. J. Bosman, president-commissaris van de scheeps werf en machinefabriek 't Hondsbosch te Alkmaar, oud-directeur Blikfabriek Bekkers te Dordrecht. Ir. Bosman was ridder in de orde van Oranje-Nassau. De verassching zal morgen in het cre matorium te Velsen plaats hebben, na aankomst van trein 11 uur 40 halte Driehuis-Westerveld. B.B.C. kwam te hulp. Een enkele maal is de B.B.C. in de gelegenheid geweest, unieke diensten te bewijzen aan haar buitenlandsche luisteraars. De ondergang van Polen b.v. sloeg duizenden families uiteen en ouders en kinderen, man en vrouw, vrienden en verloofden, wisten soms niet wat er geworden was van hen, die hun dierbaar waren. In letterlijk dui zenden gevallen heeft de Engelsche radio-omroep hier hulp kunnen bieden door in het Poolsch om te roepen, dat die en die zich daar-en-daar bevinden. Het leven van den radio-omroep van een groot land is in deze bewogen dagen, zooals men ziet, avontuurlijk genoeg. Groot zijn soms de verplich tingen en zwaar is de verantwoorde lijkheid. Men kan er over mediteeren, of de rustige dagen van voorheen niet verkieslijker waren boven het aether tumult van den dag van heden. Maar de wereld dorst naar nieuws, vooral in die landen, waar de bron van het nieuws is verdroogd of vergiftigd. Dien dorst te helpen lesschen is een plicht, dien de Engelsche radio-ombroep blij moedig heeft aanvaard en dien zij tracht te vervullen, onverschillig hoe veel talen zij er ook voor zal moeten spreken. hadden, dat wij op uitzendingen uit Engeland, Frankrijk of Duitschland wa ren ingeschakeld? Vandaag kon het best zijn, dat men Duitsch hoort uit Frankrijk, Engelsch uit Duitschland en sinds korten tijd zelfs Nederlandsch uit Londen. De omstandigheden hebben er leiding toe gegeven, dat welhaast iedere omroep althans van de groote landen de taal van vele volkeren is gaan spreken. Of wij het mooi vinden of niet, nie mand heeft kunnen verhinderen, dat de strijd zich in dezen oorlog ook tot in den aether heeft uitgestrekt. De macht van dit wapen heeft algemeene erken ning gevonden. De Engelschen, die in normale tij den een gezonden afkeer hebben van propaganda, hebben zich aanvankelijk met eenigen tegenzin in dezen strijd geworpen. Toch had men hier reeds lang, voor het uitbreken van den oorlog, ingezien, welk een machtigen invloed de radio kon oefenen op meeningsvorming van volkeren en toen steeds meer stemmen rond den geheelen aardbol begonnen te klinken, besefte men in Londen al heel spoedig, dat in dit vaak opgewon den koor het tegenwicht van een meer sober geluid, in dienst van de ver spreiding van werkelijk nieuws, niet woord van minister Chamberlain senior werd onderbroken. De bouwonderneming bestaat thans nog, alleen is de naam in 1887 weer veranderd in Kanaal-tunnel-genoot schap. In 1930 leek het er op, of de ver- eischte officieele toestemming door het Engelsche parlement zou worden ver leend, doch in het Lagerhuis werd het plan echter met een meerderheid van zeven stemmen getorpedeerd. De voorzitter van de Fransche Ka- naal-tunnel-vereeniging, Dautry, schat Men schrijft ons: De wereld van den aether is een Babylon geworden. Waar is de tijd ge bleven, dat wij ons radiotoestel aanzet ten en als wij Engelsch of Fransch of van inbraak te Laren gearresteerd In verband met de j.l. Zondag ge pleegde inbraak in de villa van den heer D. A. Blaauw te Laren (N.H.) waar een partij juweelen ter waarde van 17000,50 werd gestolen, heeft de Larensche politie te Hilversum een tweetal personen gearresteerd, die van deze inbraak werden verdacht, n.l. G. de J., recidivist en B. O. bei den uit Hilversum. Laatstgenoemde heeft na een verhoor bekend de in braak te hebben gepleegd, waarbij hij tevens mededeelde, dat hij de gesto len sieraden en juweelen, behalve het collier van 12000 voor 20 aan een opkooper in de residentie heeft ver kocht. Beiden zijn te Laren ingesloten. Geen enkel licht is nog gebracht kun nen worden in den lafhartigen moord, gepleegd j.l. Vrijdag te Delft, op de 26-jarige verpleegster G. Melaard. Zooals men weet hebben een heer en dame, die den afrit per auto passeerden, vlak bij de plaats, waar het stoffelijke overschot van het slachtoffer werd ge vonden, een militair zien staan, die noch een kepi noch een veldmuts droeg. Het was iemand van zwaar postuur. Men acht deze mededeeling van groot be lang en met kracht wordt gezocht naar dezen soldaat. Hierbij is de militaire politie ingeschakeld, doch het onder zoek wordt bemoeilijkt door de vage men de be- Op de Gemeentesecretarie afdeeling en B. en met 16 Mei a. s., van 9 tot 12 uur en van 1 uur 30 tot 5 uur, (’s Zaterdags van 9 uur tot 12 uur 30) voor een ieder ter inzage liggen het bij Raadsbesluit van 29 April 1940 vast gestelde plan tot herziening van het plan van uitbreiding ’s-Gravenhage-West, voor zoover betreft de terreinen, op dat her- zieningsplan door een streep-kruislijn begrensd en gelegen ter weerszijden van het gedeelte van de Laan van Meerder- voort, tusschen de Appe'.straat en den Palestrinaweg (plan Centrum-West), en voorts het bij Raadsbesluit van 29 April 1940 vastgestelde plan tot herziening van het plan van uitbreiding ’s-Gravenhage- West, voor zoover betreft de terreinen, op dat herzieningsplan door een streep- kruislijn begrensd en gelegen tusschen de Laan van Meerdervoort. het plan Cen trum-West, het Nieuwe Slag, de kom van Loosduinen en de Kijkduinschestraat (plan Waldeck). Gevonden voorwerpen. Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde ling tusschen 12.30 en 2.30 uur: een zilveren rozenkrans in étui, een heerenrijwiel merk „Nederlandsche Kroon”, een heerenrijwiel merk „Batavier” frame no. G-4141, een kaart t.n.v. Fraulein Vlaska Blaka een kalf-bontjasje, een hooge rubberschoen, een regenkapje. een schuifmaat in étui, een transportrijwiel, een boord, een damesrjjwiel, een cahier boekhouden t.n.v. G. A Kemme, een zw. led. portemonnaie inh. ƒ0.15, een bruin led. padvindersriëm, een weekrapport t.n. v. Lydia Susanna, een abonnementskaart autobusd. Noordwijk-Den Haag, t.n.v. mej. F. W. de Boer, een klein Italiaansch woor denboek, een roode gummi bal, een lorg net in étui, diverse handschoenen, sleu tels en ceintuurs en rijwielbelastingmer- ken. Gevonden in taxi’s: een blauwe dames hoed, een blauwe damesparapluie. Bij de navolgende ingezetenen: een pakje inh. corset, Hunkemöller Lexis, Corsettenmagazijn, Lorentzplein 85; een rozenkrans in étui, Meijer, Larensche- straat 99; een zilveren armband met wit ten steen, Aronskelkweg 73; een contróle- strook voor vulpenreparatie, een nagel schaartje, een riem van fotofoudraal, een zakje inh. 3 kaartjes maaswol, een kaart veiligheidsspelden, een damessjaaltje. een rond wit gehaakt kleedje, een rijwielsleu- teltje, diverse handschoenen, Vroom en Dreesmann, Spuistraat; een damestaschje inh. portemonnaie met eenig kleingeld, sleutel enz., Kerkstraat 12; een blauwe damessjaal. Marerer, Weimarstraat 321II; een roode damesportemonnaie inh. 0.074 en lippenstift, Willemsen, Volkerakstraat 42; een heerenrijwiel merk „The Gover nors”, frame no. 505, de Roos, Slijkeinde 179a; een damestaseb met inhoud, Wal- decker, Stille Veerkade 36; een ruige fox- terrier, Hoefkade 2 H; een pincher, Stuij- venberg. Hoefkade 872; een bruin-witte fox-terrier, v. Doorn, Vaillantlaan 555; een bruinled. portemonnaie inh suiker bon, boodschappenbriefje en geld. Hof man, Rubensstraat 83; een foto van heer, Gaillard, Delftschelaan 155; een portemon naie met inhoud, v. d. Plas, Wolmarans- straat 25: een paar bruinled. nappa hand schoenen, v. Aken, Oudemansstraat 389; een nieuw rood regenkapje, Wibier, Ge rard Kellerstraat 61; een bos sleutels (7 stuks) met Belgische penning Cremers, café „Hofwijck”, Hofwijckstraat 1; een C.T.O.-sleutel No. 41070, Paape, Tonystraat 6; een autocrick met handle, Martens, Tonystraat 33; een rozenkrans, Boor, Mi- quelstraat 180; 3 katten, Rossmölder, Ca- landplein 19; een postduif met pooten te zamen geb. door elastiekje gen. R. 4456, binnenzijde elastiek No. 710, Duivenasyl, Dedelstraat; een rijwielbelastingmerk t.n. v. Ouwerhand, den Haag, Kraan, Was- senaerstraat 41. Voorburg; een bankbiljet. een wit dopje inh. witte rozenkrans. Me loen, Loudonstraat 42; een bruinled. damesportemonnaie met inhoud, v. Vloten, van Zuijlen v. Nijeveltstraat 25; een kl. zilv. ketting met hangetje (bouquet bloe men voorstellende, Gillebaard, Aardbei- straat 10; een broche (ziekenverpleging. Blauwe Kruis), G. Lauf; Laan v. Eik en Duinen 103; een pr. ‘bruinled. dameshand- schoenen, Eijmaal, Nic. Tulpstraat 72; een beige ceintuur, Bech, Goudreinetstraat 157; een groen gevlamde vulpenhouder Dill, Morsestraat 142; een gouden zegelring, monogram V.V.V., Bovenhoff, Vliërboom- straat 552; eer ceintur van roode en witte kralen, de Paauw, Olijfstraat 41; een hee renrijwiel merk Stoelinga”, Nijdam,.Mar conistraat 85; een ruigh. bruine hond (zwart dek), Motz, Laan v. Meerdervoort 553; een zw. kater met witte pootjes, Ban ning, Sweelinckstraat 161; een vulpen, De libes, Balistraat 106; een zw beursje met inhoud, Afd. Gevonden Voorwerpen van „de Bijenkorf”; een nieuw motorslot, de Roos, Roggeveenstraat 56; een kinder- taschje (.handwerk) inh portemonnaie met 0.37J en een zakdoek, Noord. Pluvier- straat 283; een kat en 4 honden, Asyl, Opgevangen honden: Voor inlichtingen, hoorden spreken de zekerheid Asyl, Nieuwe Haven 73.. In visscherskringen te IJmuiden Katwijk heeft men thans de hoop ojo di behouden terugkomst van c „Gloria” Katwijk 51 opgegeven, tuurlijk blijft de mogelijkheid bestaan, dat de opvarenden van de „Gloria”, evenals die van de „Bep” naar Duitsch- land zijn opgebracht. De veronderstel- lig zou volgens den schipper en de op varenden van de logger „Toewijding”, Katwijk 4, en de „Huberta Gerarda”, Katwijk 5, eenigen grond vinden in de volgende gebeurtenissen. „In den nacht j dat de Schev treiler „Willy” veronge lukte, vischten wij in de onmiddellijke nabijheid van de „Gloria”, aldus J. van Beelen, schipper van de Katwijk 5. Het zal ongeveer 11 uur zijn geweest, toen wij werden opgeschrikt door een gewel dige ontploffing, welke volgens zijn vaste overtuiging, door een kanonschot veroorzaakt werd. Met een mitrailleur is in geen geval geschoten. De leden van de bemanning, die in de hun kooi lagen te slapen, ren den verschrikt naar het dek. Uit eigen ervaring in den vorigen wereldoorlog opgedaan weet ik, dat wanneer een schip op een mijn loopt er eerst een geweldige trilling door het water gaat, welke alle schepen in de omge ving doet schudden. Dat hebben wij ook gevoeld bij de tweede explosie, toen de „Willy” op een mijn liep. Daarom vermoed ik, dat de „Gloria” in den grond is geboord. De mogelijkheid bestaat dus, dat de Slootweg. Laan van Nieuw Oost Indië 41; opvarenden aan boord van een oorlogs- hooren, dat de B.B.C. haar geheele hoofdkantoor, Broadcasting House in Londen, ter beschikking heeft moeten stellen van het talrijke personeel, dat deze buitenlandsche uitzendingen ver zorgt. Men ontmoet in dit gebouw nu een wonderlijk mengelmoes van de vertegenwoordigers van vele rassen en volkeren en de weinige Engelschen, die er nog rondwaren, moeten zich cr eenzaam voelen. Het lijkt eenvoudig de microfoon een kwartiertje ter beschikking te stel len voor b.v. het nieuws in het Neder landsch, maar in werkelijkheid komt er heel wat bij kijken. Het nieuws, dat uit de geheele we reld in Londen binnenkomt, moet naar gelang van belangrijkheid zoo goed mogelijk worden samengevat in al die verschillende talen en de kunnen niet voor elk land dend zijn. Al mag men verwachten, dat de geheele wereld zich gelijkelijk zal interesseeren voor het allerbelang rijkste nieuws van den dag, de belang stelling der luisteraars varieert op an dere gebieden. Wat van groot en onmiddellijk belang kan zijn voor een Roemeen, zou een Spaanschen of Ne- derlandschen luisteraar maar matig interesseeren en er is, als men de we reld in 20 verschillende talen toe spreekt, een welhaast eipflelooze varië teit in behoeften. Babylon. In het begin van 1939 sprak de B.B.C. zes vreemde talen; na het uit breken van den oorlog namen de uit zendingen echter een nog veel grootere vlucht. Nu sinds kort ook Nederlandsch, Noorsch en Deënsch aan de lijst der uitzendingen zijn toegevoegd, zendt ^e B.B.C. uit in niet minder dan twintig talen en het totale aantal nieuwsbul letins, dat per etmaal wordt uitgezon den (de Engelsche bulletins niet mee gerekend) bedraagt 43. Het zal u daarom niet verbazen te LONDEN, 8 Mei. (Reuter). In cen traal Noorwegen wordt door het Noor sche leger de guerilla voortgezet. Nabij Aaien zou een groot deel van een Duitsch bataljon vernietigd zijn. In de stichting Rozenburg werd Maandagavond j.l. een concert gegeven, waaraan medewerking werd verleend door de orkestvereeniging ,.De Oude Jagerband” o.l.v. den heer J. de Veen, de gemengde zangvereeniging „Die Haghe” o.l.v. den heer Piet Mos- tert en den violist, den heer S. de Gor ter. Aan het slot van den avond bracht de heer Niekerk, namens directie, dok toren, verpleegden en verplegend per soneel, hartelijk dank, waarbij den heer de Veen bloemen werden aangeboden. Op den hoyk van de van A1- kemadelaan en de Ruychroklaan heeft een aanrijding plaats gehad tusschen een militaire auto en een personen auto, welke bestuurd werd door den 24- jarigen J. Th. v. B. van de Koninginne gracht. De oorzaak van de aanrijding was, dat de personenauto geen voor rang had verleend. Beide auto’s wer den zwaar beschadigd. Persoonlijk let sel deed zich echter niet voor. In Hotel des Indes is af- gestapt de heer Auguste Collart, zaak gelastigde van het Groot Hertogdom Luxemburg in Nederland en België. Onze stadgenoot, drs. J. v. Andel, is benoemd tot leeraar aan de Chr. meisjesschool Juliana van Stol berg. Begin van den radio-oorlog. Het is typeerend, dat de eerste uit zending uit Londen in een vreemde taal een maatregel van verweer was. Dat was in Januari 1938 toen de Britsche autoriteiten besloten, dat er iets gedaan moest worden tegen de anti-Engelsche radio-propaganda naar het Nabije Oosten. Zoo kwam de Arabische uitzending van de B.B.C. (British Broadcasting Corporation) in het leven en de En gelschen kozen als beste middel van verweer tegen de ondermijnende vloeden, welke zij wilden bestrijden: nieuws, zakelijk en betrouwbaar nieuws, zooals men dat kan lezen in de pers van landen, welke de vrije meeningsuiting niet aan banden heb ben gelegd. Het medicijn was goed en het heeft sindsdien toepassing gevon den in steeds toenemende mate. «te,,,-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13