Beperkte dienstregeling der
Nederlandsche Spoorwegen
Haagsche Courant van Donderdag 23 Mei 1940
- I
®rl
Een vernielde brug
prik keldraadversperringen
Verwijderen
van
BINNENLAND
De wederopbouw van
Nederland
Stichting Rotterdam 1940
opgericht
Verschillende wijzigingen
De door de Nederlandse he soldaten opgeblazen brug over den Rijn bij Rhenen.
De zuivel- en melkproductie
Voor commercieel herstel
De Nederlandsche soldaten ruimen thans de prikkeldraadversperringen op.
DERDE BLAD, PAGINA 1.
Onderhoud met voorzitter
Nederlandschen Tuindersbond
Binnenlandsch verbruik volkomen
gedekt
Huwelijken van personen in
militairen dienst
Aardappelen
Opsporing gevraagd
I» 11
fc -■WW— S
voor-
Nieuwe prijzenregeling.
auto’s behooren tot I
Amsterdam-Haarlem-Leiden-
den Haag-Delft-Schiedam.
Amsterdam Hilversum
Amersfoort.
ArnhemUtrechtden
Haag en Leiden.
AmsterdamU trecht
Geldermalsen.
HilversumUtrecht.
Uurdienst van 6.25 tot 9.25 n.m. en
in omgekeerde richting van 6.14 tot
9.14 n.m.
Haarlem—Zandvoort Bad.
Uurdienst van 6.52 tot 8.52 n.m. en
in omgekeerde richting van 7.14 tot
9.14 n.m.
traject
twee
verricht
vanwege
Handhaving van productie en prijzen
op peil van vóór 9 Mei.
Het Rijksbureau voor de voedselvoor
ziening in oorlogstijd brengt ter kennis
van producenten van zuivel- en melkpro
ducten, dat de zuivelsteunregelingen
voorloopig onveranderd doorloopen.
Teneinde voorts dezen producenten de
voldoening van hun financieele verplich
tingen tegenover hun modeleveranciers
te vergemakkelijken, zullen door de Ne
derlandsche Zuivelcentrale maatregelen
worden getroffen, welke spoedig zullen
worden bekend gemaakt.
Voorts kan worden medegedeeld, dat
voor onze zuivel- en melkproducenten,
zoowel voor de nieuwe productie als
voor reeds aanwezige voorraden, afzet
aanwezig zal zijn.
Een en ander is gebaseerd op den
wensch om de productie op gang te
houden en ook de melkprijzen te hand
haven op het vóór 9 Mei 1940 bestaande
peil.
voor
worden vastgesteld,
8.47
van
AmersfoortApeldoorn.
Uit Amersfoort vertrekken treinen te
6.59, 7.59, 8.59, 9.59, 11.59, 1.59, 3.59,
4.59, 5.59 en 7.59 nun. en uit Apel
doorn te 7.35, 8.35, 9.35, 10.35, 12.35,
2.35, 4.35, 5.35, 6.35 en 8.35 n.m.
Uurdienst van 6.34 tot 8.34 n.m. en in
omgekeerde richting van 7.32 tot 8.32
n.m. Op het traject AmsterdamUtrecht
rijden bovendien de volgende treinen
5.34, 7.14, 9.14 en vervolgens om de
twee uur tot 9.14 n.m.
Op het traject UtrechtAmsterdam
rijden bovendien de volgende treinen
5.56, 6.56, 8.30, 10.30 en vervolgens om
de twee uur tot 8.30 n.m.
AmersfoortHat-
uursdienst van
in omgekeerde
Uurdienst van 6.38 tot 8.38 n.m. Bo
vendien op werkdagen een trein te 5.20
n.m., uitgezonderd Zaterdags. In omge
keerde richting eveneens uurdienst van
6.22 tot 8.22 n.m.
Op het traject AmsterdamHilver
sum rijden bovendien op werkdagen de
volgende treinen: 6.08, 6.53, 7.08 en 8.08.
Op werkdagen behalve Zaterdags 5.08
n.m. en 6.08 n.m. en alleen Zaterdags
12.08, 1.08, 2.08, 3.08 n.m.
Op het traject HilversumAmsterdam
rijden bovendien op werkdagen de vol
gende treinen 7.14, 7.59, 8.14 en 9.14. Op
werkdagen behalve Zaterdags 6.14, 7.14
en 8.14 n.m. en alleen Zaterdags 1.14,
2.14, 3.14 en 4.14 n.m. Op de trajecten
AmsterdamHilversumAmersfoort en
omgekeerd en AmsterdamHilversum
en omgekeerd wordt aan alle tusschen-
liggende stations gestopt.
Voor het net der Nederlartdsche Spoor
wegen geldt thans een beperkte dienst
regeling.
Uurdienst van 6.38 tot 7.38 n.m. en
in omgekeerde richting uit Leiden van
7.14 tot 7.14 n.m. en uit den Haag
(S.S.) van 7.15 tot 7.15 n.m.
Op het traject Utrechtden Haag en
Leiden rijdt bovendien een trein om
6.58 en in omgekeerde richting te 8.14
n.m. van Leiden en te 8.15 van den
Haag.
Op het traject ArnhemUtrecht rijdt
bovendien een trein te 8.38 n.m. en
in omgekeerde richting te 6.08 en 7.08.
Geheele groente-overschot naar
Duitschland
Binnenlandsche consument be
hoeft niet ongerust te zijn.
Het overgroote deel der Nederland
sche tuinbouwproducten zal door deze
regeling zijn weg naar Duitschland
vinden. Zoo zal zeker ongeveer 90
der komkommers in Nederland zelf
geen afzet kunnen vinden en dus naar
Duitschland gaan. De heer Van Kam
pen wees er met nadruk op, dat de Ne
derlandsche consument niet ongerust
behoeft te zijn overden massalen groen-
tenexnort, daar slechts geëxporteerd
zal worden, nadat de binnenlandsche,
dus Nederlandsche markt geheel voor-
Staanplaatsen in autobussen toegelaten
De inspecteur-generaal van het .ver
keer maakt bekend, dat tot nader order
in autobussen, in afwijking van het
vermelde op de keuringsbewijzen,
staanplaatsen worden toegelaten.
AmsterdamUitgeest
Alkmaar—den Helder en
Hoorn,
Uurdienst van 6.05 tot 8.05 n.m. Op
het traject AmsterdamAlkmaar ver
trekt bovendien een trein te 9.05 n.m.
Op het traject AlkmaarAmsterdam
uurdienst van 6.44 tot 8.44 n.m. Op
het traject HoornAlkmaar tweeuurs-
dienst van 8.08 tot 8.08 n.m. en op
het traject den HelderAlkmaar twee-
uursdienst van 7.53 tot 7.53 nan.
,,De nieuwe regeling voor den Ne
derlandschen tuinbouw, waarbij de
niet-verkochte tuinbouwproducten door
Duitschland worden overgenomen te
gen voorloopig vastgestelde prijzen, is
voor den tuinder een groote verbete
ring”, verklaarde de heer W. J. van
Kampen, voorzitter van den Neder
landschen Tuindersbond, ons vandaag
in een onderhoud, dat wij met hem
hadden.
De N.T.B. (Nederlandsche Tuinders
bond) wil den toestand bezien uit eco
nomisch oogpunt en heeft aftijd ge
streefd naar een loonend bedrijfsleven
in den tuinbouw, aldus onzen zegsman.
De N.T.B. ziet den toestand en de
ontwikkeling ervan rustig onder de
oogen. Tusschen het platteland en de
stad zijn nog altijd vele min of meer
scherpe tegenstellingen. De N.T.B.
streeft naar de geleidelijke overbrug
ging dezer tegenstellingen en achter
uitzetting van het platteland bij de
steden. De Duitschê autoriteiten heb
ben thans een nieuwe regeling vastge
steld, waardoor de tuinder niet meer
voor de mestvaalt behoeft te werken.
De exportproducten, welke niet noodig
zijn voor de binnenlandsche consump
tie in Nederland, zullen naar Duitsch
land worden uitgevoerd; vernietiging
van deze kostelijke tuinbouwproducten
zal dus niet meer voorkomen.
De Opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht, in overleg met den Duit-
schen Bevelhebber in Nederland, op
de voordracht van den secretaris-gene-
raal, waarnemend hoofd van het de
partement van Waterstaat.
gehoord den Regeeringscommissaris,
belast met het herstel van het ver
keerswezen, de drooglegging van on-
derwaterzettingen, den wederopbouw
van steden, dorpen en gebouwen en al
hetgeen daarmede samenhangt,
besluit als volgt
1. De leiding van alle werkzaamhe
den, verband houdende met den weder
opbouw, zoowel door openbare lichamen
als door particulieren, berust bij den
Regeeringscommissaris, belast met het
herstel van het verkeerswezen, de
drooglegging van onderwaterzettingen,
den wederopbouw van steden, dorpen
en gebouwen en al hetgeen daarmede
samenhangt.
De Regeeringscommissaris
noemd draagt den titel van
Regeeringscommissaris voor den we
deropbouw.
2. Alle overheidsdiensten, welke
Uitsluitend of mede bemoeiing hebben
met aangelegenheden, welke voor den
wederopbouw van belang zijn, verlee-
nen, in het belang van een spoedigen
wederopbouw, medewerking aan den
Regeeringscommissaris en onthouden
zich te dezen van daden en beslissin
gen, waarvan niet te voren is vastge
steld, dat zij overeenstemmen met de
plannen van dien Regeeringscommis
saris.
Zij stellen desgevraagd alle gegevens
beschikbaar en verleenen overigens
alle medewerking.
3. Werkzaamheden tot herstel van
geleden oorlogsschade, uitgezonderd
kleine herstellingen aan werken en ge
bouwen, welke overigens geen belang
rijke schade hebben geleden, mogen
noch door openbare lichamen, noch
door particulieren worden
zonder goedkeuring van of
den Regeeringscommissaris.
4. Werken en gebouwen, welke als
monument zijn aangemerkt door de
daartoe bevoegde instantie, mogen niet
worden gesloopt of veranderd dan na
voorafgaande toestemming van de
Rijkscommissie voor de Monumenten
zorg.
UtrechtAmersfoort
Hattemerbroek.
Op het traject UtrechtAmersfoort
uurdienst van 6.18 tot 9.18 n.m. en in
richting van 6.20 tot 9.20
Verschenen is een besluit van den
Opperbevelhebber van Land- en Zee
macht van 21 dezer, houdende voorzie
ningen betreffende huwelijken van per
sonen, die in militairen dienst zijn.
Daarin wordt bepaald, dat voor de toe
passing van de artt. 105 en 131 van
het Burgerlijk Wetboek (resp. inzake
de aangifte en de voltrekking van het
huwelijk) met betrekking tot personen
in militairen dienst onder „woonplaats”
mede wordt verstaan de plaats des
werkelijken verblijfs.
Indien ingevolge het vorengenoemde
een huwelijksaangifte heeft plaats ge
had in de gemeente, waar de aanstaan
de echtgenoot zijn werkelijk verblijf
houdt, geschiedt huwelijksafkondiging
uitsluitend in die gemeente.
omgekeerde
n.m.
Op het
temerbroek
7.05 tot 7.05 n.m. en
richting van 8.55 tot 8.55 n.m.
Naar wij -Vernemen is dezer dagen in
het leven geroepen de Stichting Rotter
dam 1940, welke ten doel heeft het her
stel van de gemeente Rotterdam, zulks
in het bijzonder op commercieel gebied.
Het beheer van de Stichting ligt in de
handen van twee bestuurders, mr. P. J.
Oud, burgemeester van Rotterdam, en
mr. K. P. van der Mandele, voorzitter
van de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Rotterdam, aan wie als
secretarissen zijn toegevoegd mr. M.
Smeding en dr. W. F. Lichtenauer.
Het bestuur der Stichting zal beschik
ken over een deskundigen staf en zal
kunnen rekenen op de medewerking
van eenige commissies van advies. De
kantoren der Stichting zijn gevestigd in
het nieuwe beursgebouw. Verzoeken om
financieele hulp aan door de oorlogs-
ramp getroffen, te Rotterdam geves
tigde bedrijven, kan men schrif
telijk richten aan bovenstaand adres.
Op deze lijn wordt gereden in een
uurdienst. De eerste trein vertrekt te
5.43 uur uit Amsterdam, de laatste te
8.43 n.m. In omgekeerde richting ver
trekt de eerste trein te 5.29 van Schie
dam. De volgende vertrekt te 6.39, waar
na verder om het uur wordt gereden. De
laatste trein vertrekt te 8.39 n.m. van
Schiedam.
Op het traject AmsterdamHaarlerfï
loopen bovendien om het uur treinen,
van 6.36 tot 8.36 uur.-Verder rijden op
dit traject op werkdagen de volgende
treinen: 7.18, 8.18. Op werkdagen be
halve Zaterdags: 5.06 en 6.06 n.m., en
alleen op Zaterdag 12.06, 1.06 en 2.06
n.m.
Op het traject HaarlemAmsterdam
loopen om het uur treinen, van 7.26 tot
9.26 n.m. Verder rijden op dit traject
op werkdagen de volgende treinen 6.56,
7.56 en 8.56. Op werkdagen behalve Za
terdag 5.46 n.m. en alleen Zaterdags
12.46 en 1.46 n.m.
Op het traject Haarlemden Haag is
een twee uursdienst ingesteld van 8.04
tot 8.04 n.m. en in omgekeerde richting
van 8.33 tot 8.33 uur n.m. Deze treinen
stoppen op alle tusschenliggende sta
tions.
Het Rijksbureau voor voedselvoorzie
ning in oorlogstijd maakt in overleg met
de Duitschê instanties bekend, dat de
maximum-prijzen voor aardappelen,
welke wekelijks
voor de week van 2025 Mei 1940 zul
len bedragen:
1. Voor de Zeeuwsche bonte, Zeeuw-
sche blauwe, roode Star en furore van
kleigrond: telersprijs 4.25 per 100 k.g.;
grossiersaankoopprijs franco v. d. wal
ter bestemming ƒ.5.05 per 100 k.g.; win-
keliersaankoopprijs franco winkel ƒ5.85
per 100 k.g. (in A’dam ƒ5.95 per 100
k.g.). Prijsvoorden consument
ƒ0.071 per k.g. (indien afgehaald van
den winkel), 0.084 per k.g. (indien
thuis bezorgd).
2. Voor de soorten Eigenheimers en
Bevelanders en daarmede gelijk te stel
len soorten van kleigrond, respectieve
lijk: telersprijs 3.70 per 100 k.g., gros
siersaankoopprijs franco v. d. wal
ter bestemming 4.50 per 100 k.g., win-
keliersaankoopprijs franco winkel 5.30
per 100 k.g., in A’dam ƒ5.40 per 100
k.g.; pr ij s voorden consument:
0.07 per k.g. (indien afgehaald van den
winkel), ƒ0.08 per k.g. (indien thuis be
zorgd).
3. Voor de soorten Alpha, Bintje, In
dustrie en daarmede gelijk te stellen
soorten van kleigrond, respectievelijk:
telersprijs 2.824 per 100 k.g.; grossiers-
aankoopsprijs franco v. d. wal ter
bestemming 3.504 per 100 k.g.; winke-
liersaankoopprïjs franco winkel 4.304
per 100 k.g., in A’dam ƒ4.404 per 100
k.g.; prijs voor den consument:
0.06 per k.g. (indien afgehaald van dén
winkel), ƒ0.07 per k.g. (indien thuis
bezorgd).
De prijzen voor de consumenten zijn
dus ongewijzigd gebleven.
Regeeringscrediet voor producenten
van zuivel- en melkproducten.
In aansluiting op de bekendmaking
aan producenten van zuivel- en melk
producten deelt het Rijksbureau voor
de voedselvoorziening mede, dat aan
deze producenten ten behoeve van de
betaling der door hen verschuldigde
melkgelden een regeeringscrediet kan
worden verleend tot een bedrag van 4
cent per k.g. melk over maximaal de
door hen in de week van 1218 Mei
1940 verwerkte hoeveelheid melk.
Het ligt in de bedoeling, deze credie-
ten slechts in strikt noodzakelijke ge
vallen te verleenen. In verband hier
mede zal men zich eerst ter verkrijging
van een financieringscrediet tot zijn
eigen bank dienen te wenden. Mocht
dit niet het gewenschte resultaat óp-
leveren, dan kan men een verzoek tot
he verkrijgen van een regeeringscre
diet indienen bij den provincialen
voedselcommissaris ip zijn provincie.
Hypothecaire moeilijkheden
De contact-commissie van belang
hebbenden bij het onroerend goed, ge
vormd door de vereeniging van direc-
In rustig overleg zal de Nederland- peuren van hypotheekbanken, de ver-
sche tuinder hard moeten arbeiden, op
dat de tuinbouw weer een vrij bedrijf
wordt, dat op eigen beenen kan staan,
besloot de voorzitter van den Nedterland-
schen Tuindersbond.
De Opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht, in overleg met den Duit-
schen Bevelhebber in Nederland, gelast
opsporing van
1. sergeant van Buul en de chauf
feurs Teulings, Sprang en Bouwland
sedert 15 Mei 1940 verdwenen met
militaire vrachtauto’s 84 en open Che
vrolet vrachtwagen van Jetten te Heu-
men
2. sergeanten Aarnouts en Vossen-
berg sedert 19 Mei 1940 verdwenen
met roodbruinen personenwagen uit
Gelderland.
Al deze
26 R. I.
De nieuwe prijzenregeling.
Deze nieuwe regeling maakt gelde-
lijken steun der Regeering, zooals dit
tot nu toe het geval was, overbodig
voor de exportproducten.
Zoo zijn momenteel voor de kaskom
kommers de prijzen (minimum en
maxi-mum) als volgt bepaaldboven
52 k.g. 8,35—9,35, 44—52 k.g. 7,35—
8,35, 3044 k.g. 6,357,35 en voor
platglas boven 80 k.g. per 100 stuks
9,35—10,65, 65—80 k.g. 8,35—9,35.
55—65 k.g. 7,35—8,35, 45—55 k.g.
6,357,35, voor bloemkool 3040,
voor kasbloemkool 18 e.m. 10,6514
en 1518 810,65 per 100, voor bos
peen glas i/2 k.g. per bos 10,6513,35
per 100 bos, voor kropsla natuur A 20
k.g. 100 st. 1,35—1,65 en 15—20 k.g.
1,05—1,35.
Voor de niet-exportproducten, als
spinazie, postelein, enz., gelden andere
minimumprijzen, welke als bodemprij
zen voor het Nederlandsche publiek
zeer acceptabel zijn. In de voorloopige
regeling voor den Nederlandschen afzet
zijn geen maximumprijzen vastgesteld.
Tuinbouw moet grooten achter
stand inhalen.
Ook mag niet uit het oog worden
verloren, dat de tuinbouw de laatste ja-
ren ontzaggelijke verliezen heeft gele
den. Op de tuinbouwbedrijven is een
groote achterstand ontstaan, waardoor
de tuinbouw ondermijnd is. Daarom zal
er veel voor dezen tak van bestaan moe
ten worden gedaan, aleer hij weer op
een behoorlijk niveau is teruggebracht.
De tuinder heeft den laatsten tijd te
kampen met stijgende exploitatiekosten.
Afgezien van de economische verbete
ring voor den tuinbouw, zal men zich
moeten hoeden voor de gedachte, dat de
Nederlandsche tuinbouw met de hui
dige nieuwe regeling nu meteen weer
uit het moeras is, aldus de heer van
Kampen.
Ook de lage arbeidsloonen voor de
tuinbouwarbeiders dienen zoo mogelijk
herzien te worden.
eeniging tot bevordering van het
levensverzekeringswezen, de broeder-
schap van notarissen in Nederland, de
Nederlandsche bond van huis- en
grondeigenaren en bouwondernemers,
de Nederlandsche bond van bouw
ondernemers, en de bond van vereeni-
gingen van huiseigenaren in Neder
land, heeft vergaderd en besloten, dat
de ten opzichte van hypothecaire moei
lijkheden reeds jaren lang werkende
bemiddelings-commissies te Rotterdam,
den Haag en Amsterdam haar taak
blijven vervullen.
Voorts is voor de bijzondere moei
lijkheden, welke te Rotterdam en el
ders zijn gerezen tengevolge van de
aldaar aangebrachte schade, een spe
ciale commissie ingesteld, bestaande
uit de heeren mr. J. Wilkens, J. G. H.
Sauveplanne, S. J. Mook en A. van
Kcsteren. welke commissie verwacht in
nauwe samenwerking met de autori
teiten voor de oplossing van die moei
lijkheden werkzaam te kunnen zijn.
zien is. Voor deze, exportproducten
zijn maximum- en minimumprijzen
vastgesteld.
AmsterdamZaandam
HoornEnkhuizen.
Twee Uursdienst van 6.47 tot
n.m. en in omgekeerde richting
7.35 tot 7.35 n.m.
Voor andere lijnen en nadere bijzon
derheden raadplege men de dienstrege
lingen op de stations.
Waarschuwing voor te groot
optimisme.
Al noemde de voorzitter van den
N.T.B. de nieuwe regeling een groote
verbetering, toch wilde hij waarschu
wen tegen een te groot optimisme. De
voorloopige regeling kan een middel
tot bestaansverbetering voor den tuin
der zijn, aldus de heer W. J. van Kam
pen. Toch moet men de zaak niet al
te optimistisch bezien, daar de huidige
vastgestelde prijzen der tuinbouwpro
ducten zéér dicht bij de kostprijzen
liggen. Afgewacht moet worden of met
deze prijzen een loonend bedrijfsleven
in den tuinbouw mogelijk wordt. Voor
den tuinbouw is alleen een economisch
herstel mogelijk, indien de prijsbepa
ling gebaseerd is op den kostprijs van
het product plus een matige winst.
Eerst dan wordt een loonend bestaan
voor den kweeker mogelijk en zal de
Nederlandsche tuinbouw zich uit ’t eco
nomische moeras kunnen verheffen,
verklaarde onze zegsman.
5. Afkomend materiaal van ernstig
beschadigde werken en gebouwen blijft
ter plaatse beschikbaar, in afwachting
van nadere aanwijzingen door of van
wege den Regeeringscommissaris.
6. Met uitzondering van grondwer
ken mogen werken op het gebied van
den waterypbouw, spoorbouw, wegen
bouw, burgerlijken bouw en utiliteits
bouw van Maandag 17 Juni 1940 af
niet worden ondernomen of voortge
zet zonder goedkeuring van of van
wege den Regeeringscommissaris.
Voor in uitvoering, zijnde werken
moet deze goedkeuring vóór 1 Juni 1940
schriftelijk worden aangevraagd.
De aanvraag nroet uitsluitend de
volgende gegevens bevatten
1. Naam en adres van dengene, die
het werk heeft opgedragen of wenscht
op te dragen
2. Korte omschrijving van het
werk, met vermelding van plaats en
doel
3. Bedrag, waarvoor het werk is
opgedragen, of waarop het werk is ge
raamd
4. Vóór in uitvoering zijnde werken
het aantal manweken, dat nog voor
de voltooiing noodig is, of, zoo deze
opgave bezwaar oplevert, het geschat
gedeelte, dat nog onvoltooid is,
Het verzoek moet in tweevouw wor
den ingediend aan het adresRegee-
ringscommissariaat Wederopbouw, Af-
deeling voortzetting werken, Oostduin-
laan 2, ’s-Gravenhage.
7. Werken, als onder 6 bedoeld,
waarmede nog niet is aangevangen,
worden, ongeacht of gunning al dan
niet heeft plaats gehad, niet aangevat.
i
1