Beperkte dienstregeling der Nederlandsche Spoorwegen Haagsche Courant van Donderdag 23 Mei 1940 - I ®rl Een vernielde brug prik keldraadversperringen Verwijderen van BINNENLAND De wederopbouw van Nederland Stichting Rotterdam 1940 opgericht Verschillende wijzigingen De door de Nederlandse he soldaten opgeblazen brug over den Rijn bij Rhenen. De zuivel- en melkproductie Voor commercieel herstel De Nederlandsche soldaten ruimen thans de prikkeldraadversperringen op. DERDE BLAD, PAGINA 1. Onderhoud met voorzitter Nederlandschen Tuindersbond Binnenlandsch verbruik volkomen gedekt Huwelijken van personen in militairen dienst Aardappelen Opsporing gevraagd I» 11 fc -■WW— S voor- Nieuwe prijzenregeling. auto’s behooren tot I Amsterdam-Haarlem-Leiden- den Haag-Delft-Schiedam. Amsterdam Hilversum Amersfoort. ArnhemUtrechtden Haag en Leiden. AmsterdamU trecht Geldermalsen. HilversumUtrecht. Uurdienst van 6.25 tot 9.25 n.m. en in omgekeerde richting van 6.14 tot 9.14 n.m. Haarlem—Zandvoort Bad. Uurdienst van 6.52 tot 8.52 n.m. en in omgekeerde richting van 7.14 tot 9.14 n.m. traject twee verricht vanwege Handhaving van productie en prijzen op peil van vóór 9 Mei. Het Rijksbureau voor de voedselvoor ziening in oorlogstijd brengt ter kennis van producenten van zuivel- en melkpro ducten, dat de zuivelsteunregelingen voorloopig onveranderd doorloopen. Teneinde voorts dezen producenten de voldoening van hun financieele verplich tingen tegenover hun modeleveranciers te vergemakkelijken, zullen door de Ne derlandsche Zuivelcentrale maatregelen worden getroffen, welke spoedig zullen worden bekend gemaakt. Voorts kan worden medegedeeld, dat voor onze zuivel- en melkproducenten, zoowel voor de nieuwe productie als voor reeds aanwezige voorraden, afzet aanwezig zal zijn. Een en ander is gebaseerd op den wensch om de productie op gang te houden en ook de melkprijzen te hand haven op het vóór 9 Mei 1940 bestaande peil. voor worden vastgesteld, 8.47 van AmersfoortApeldoorn. Uit Amersfoort vertrekken treinen te 6.59, 7.59, 8.59, 9.59, 11.59, 1.59, 3.59, 4.59, 5.59 en 7.59 nun. en uit Apel doorn te 7.35, 8.35, 9.35, 10.35, 12.35, 2.35, 4.35, 5.35, 6.35 en 8.35 n.m. Uurdienst van 6.34 tot 8.34 n.m. en in omgekeerde richting van 7.32 tot 8.32 n.m. Op het traject AmsterdamUtrecht rijden bovendien de volgende treinen 5.34, 7.14, 9.14 en vervolgens om de twee uur tot 9.14 n.m. Op het traject UtrechtAmsterdam rijden bovendien de volgende treinen 5.56, 6.56, 8.30, 10.30 en vervolgens om de twee uur tot 8.30 n.m. AmersfoortHat- uursdienst van in omgekeerde Uurdienst van 6.38 tot 8.38 n.m. Bo vendien op werkdagen een trein te 5.20 n.m., uitgezonderd Zaterdags. In omge keerde richting eveneens uurdienst van 6.22 tot 8.22 n.m. Op het traject AmsterdamHilver sum rijden bovendien op werkdagen de volgende treinen: 6.08, 6.53, 7.08 en 8.08. Op werkdagen behalve Zaterdags 5.08 n.m. en 6.08 n.m. en alleen Zaterdags 12.08, 1.08, 2.08, 3.08 n.m. Op het traject HilversumAmsterdam rijden bovendien op werkdagen de vol gende treinen 7.14, 7.59, 8.14 en 9.14. Op werkdagen behalve Zaterdags 6.14, 7.14 en 8.14 n.m. en alleen Zaterdags 1.14, 2.14, 3.14 en 4.14 n.m. Op de trajecten AmsterdamHilversumAmersfoort en omgekeerd en AmsterdamHilversum en omgekeerd wordt aan alle tusschen- liggende stations gestopt. Voor het net der Nederlartdsche Spoor wegen geldt thans een beperkte dienst regeling. Uurdienst van 6.38 tot 7.38 n.m. en in omgekeerde richting uit Leiden van 7.14 tot 7.14 n.m. en uit den Haag (S.S.) van 7.15 tot 7.15 n.m. Op het traject Utrechtden Haag en Leiden rijdt bovendien een trein om 6.58 en in omgekeerde richting te 8.14 n.m. van Leiden en te 8.15 van den Haag. Op het traject ArnhemUtrecht rijdt bovendien een trein te 8.38 n.m. en in omgekeerde richting te 6.08 en 7.08. Geheele groente-overschot naar Duitschland Binnenlandsche consument be hoeft niet ongerust te zijn. Het overgroote deel der Nederland sche tuinbouwproducten zal door deze regeling zijn weg naar Duitschland vinden. Zoo zal zeker ongeveer 90 der komkommers in Nederland zelf geen afzet kunnen vinden en dus naar Duitschland gaan. De heer Van Kam pen wees er met nadruk op, dat de Ne derlandsche consument niet ongerust behoeft te zijn overden massalen groen- tenexnort, daar slechts geëxporteerd zal worden, nadat de binnenlandsche, dus Nederlandsche markt geheel voor- Staanplaatsen in autobussen toegelaten De inspecteur-generaal van het .ver keer maakt bekend, dat tot nader order in autobussen, in afwijking van het vermelde op de keuringsbewijzen, staanplaatsen worden toegelaten. AmsterdamUitgeest Alkmaar—den Helder en Hoorn, Uurdienst van 6.05 tot 8.05 n.m. Op het traject AmsterdamAlkmaar ver trekt bovendien een trein te 9.05 n.m. Op het traject AlkmaarAmsterdam uurdienst van 6.44 tot 8.44 n.m. Op het traject HoornAlkmaar tweeuurs- dienst van 8.08 tot 8.08 n.m. en op het traject den HelderAlkmaar twee- uursdienst van 7.53 tot 7.53 nan. ,,De nieuwe regeling voor den Ne derlandschen tuinbouw, waarbij de niet-verkochte tuinbouwproducten door Duitschland worden overgenomen te gen voorloopig vastgestelde prijzen, is voor den tuinder een groote verbete ring”, verklaarde de heer W. J. van Kampen, voorzitter van den Neder landschen Tuindersbond, ons vandaag in een onderhoud, dat wij met hem hadden. De N.T.B. (Nederlandsche Tuinders bond) wil den toestand bezien uit eco nomisch oogpunt en heeft aftijd ge streefd naar een loonend bedrijfsleven in den tuinbouw, aldus onzen zegsman. De N.T.B. ziet den toestand en de ontwikkeling ervan rustig onder de oogen. Tusschen het platteland en de stad zijn nog altijd vele min of meer scherpe tegenstellingen. De N.T.B. streeft naar de geleidelijke overbrug ging dezer tegenstellingen en achter uitzetting van het platteland bij de steden. De Duitschê autoriteiten heb ben thans een nieuwe regeling vastge steld, waardoor de tuinder niet meer voor de mestvaalt behoeft te werken. De exportproducten, welke niet noodig zijn voor de binnenlandsche consump tie in Nederland, zullen naar Duitsch land worden uitgevoerd; vernietiging van deze kostelijke tuinbouwproducten zal dus niet meer voorkomen. De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, in overleg met den Duit- schen Bevelhebber in Nederland, op de voordracht van den secretaris-gene- raal, waarnemend hoofd van het de partement van Waterstaat. gehoord den Regeeringscommissaris, belast met het herstel van het ver keerswezen, de drooglegging van on- derwaterzettingen, den wederopbouw van steden, dorpen en gebouwen en al hetgeen daarmede samenhangt, besluit als volgt 1. De leiding van alle werkzaamhe den, verband houdende met den weder opbouw, zoowel door openbare lichamen als door particulieren, berust bij den Regeeringscommissaris, belast met het herstel van het verkeerswezen, de drooglegging van onderwaterzettingen, den wederopbouw van steden, dorpen en gebouwen en al hetgeen daarmede samenhangt. De Regeeringscommissaris noemd draagt den titel van Regeeringscommissaris voor den we deropbouw. 2. Alle overheidsdiensten, welke Uitsluitend of mede bemoeiing hebben met aangelegenheden, welke voor den wederopbouw van belang zijn, verlee- nen, in het belang van een spoedigen wederopbouw, medewerking aan den Regeeringscommissaris en onthouden zich te dezen van daden en beslissin gen, waarvan niet te voren is vastge steld, dat zij overeenstemmen met de plannen van dien Regeeringscommis saris. Zij stellen desgevraagd alle gegevens beschikbaar en verleenen overigens alle medewerking. 3. Werkzaamheden tot herstel van geleden oorlogsschade, uitgezonderd kleine herstellingen aan werken en ge bouwen, welke overigens geen belang rijke schade hebben geleden, mogen noch door openbare lichamen, noch door particulieren worden zonder goedkeuring van of den Regeeringscommissaris. 4. Werken en gebouwen, welke als monument zijn aangemerkt door de daartoe bevoegde instantie, mogen niet worden gesloopt of veranderd dan na voorafgaande toestemming van de Rijkscommissie voor de Monumenten zorg. UtrechtAmersfoort Hattemerbroek. Op het traject UtrechtAmersfoort uurdienst van 6.18 tot 9.18 n.m. en in richting van 6.20 tot 9.20 Verschenen is een besluit van den Opperbevelhebber van Land- en Zee macht van 21 dezer, houdende voorzie ningen betreffende huwelijken van per sonen, die in militairen dienst zijn. Daarin wordt bepaald, dat voor de toe passing van de artt. 105 en 131 van het Burgerlijk Wetboek (resp. inzake de aangifte en de voltrekking van het huwelijk) met betrekking tot personen in militairen dienst onder „woonplaats” mede wordt verstaan de plaats des werkelijken verblijfs. Indien ingevolge het vorengenoemde een huwelijksaangifte heeft plaats ge had in de gemeente, waar de aanstaan de echtgenoot zijn werkelijk verblijf houdt, geschiedt huwelijksafkondiging uitsluitend in die gemeente. omgekeerde n.m. Op het temerbroek 7.05 tot 7.05 n.m. en richting van 8.55 tot 8.55 n.m. Naar wij -Vernemen is dezer dagen in het leven geroepen de Stichting Rotter dam 1940, welke ten doel heeft het her stel van de gemeente Rotterdam, zulks in het bijzonder op commercieel gebied. Het beheer van de Stichting ligt in de handen van twee bestuurders, mr. P. J. Oud, burgemeester van Rotterdam, en mr. K. P. van der Mandele, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Rotterdam, aan wie als secretarissen zijn toegevoegd mr. M. Smeding en dr. W. F. Lichtenauer. Het bestuur der Stichting zal beschik ken over een deskundigen staf en zal kunnen rekenen op de medewerking van eenige commissies van advies. De kantoren der Stichting zijn gevestigd in het nieuwe beursgebouw. Verzoeken om financieele hulp aan door de oorlogs- ramp getroffen, te Rotterdam geves tigde bedrijven, kan men schrif telijk richten aan bovenstaand adres. Op deze lijn wordt gereden in een uurdienst. De eerste trein vertrekt te 5.43 uur uit Amsterdam, de laatste te 8.43 n.m. In omgekeerde richting ver trekt de eerste trein te 5.29 van Schie dam. De volgende vertrekt te 6.39, waar na verder om het uur wordt gereden. De laatste trein vertrekt te 8.39 n.m. van Schiedam. Op het traject AmsterdamHaarlerfï loopen bovendien om het uur treinen, van 6.36 tot 8.36 uur.-Verder rijden op dit traject op werkdagen de volgende treinen: 7.18, 8.18. Op werkdagen be halve Zaterdags: 5.06 en 6.06 n.m., en alleen op Zaterdag 12.06, 1.06 en 2.06 n.m. Op het traject HaarlemAmsterdam loopen om het uur treinen, van 7.26 tot 9.26 n.m. Verder rijden op dit traject op werkdagen de volgende treinen 6.56, 7.56 en 8.56. Op werkdagen behalve Za terdag 5.46 n.m. en alleen Zaterdags 12.46 en 1.46 n.m. Op het traject Haarlemden Haag is een twee uursdienst ingesteld van 8.04 tot 8.04 n.m. en in omgekeerde richting van 8.33 tot 8.33 uur n.m. Deze treinen stoppen op alle tusschenliggende sta tions. Het Rijksbureau voor voedselvoorzie ning in oorlogstijd maakt in overleg met de Duitschê instanties bekend, dat de maximum-prijzen voor aardappelen, welke wekelijks voor de week van 2025 Mei 1940 zul len bedragen: 1. Voor de Zeeuwsche bonte, Zeeuw- sche blauwe, roode Star en furore van kleigrond: telersprijs 4.25 per 100 k.g.; grossiersaankoopprijs franco v. d. wal ter bestemming ƒ.5.05 per 100 k.g.; win- keliersaankoopprijs franco winkel ƒ5.85 per 100 k.g. (in A’dam ƒ5.95 per 100 k.g.). Prijsvoorden consument ƒ0.071 per k.g. (indien afgehaald van den winkel), 0.084 per k.g. (indien thuis bezorgd). 2. Voor de soorten Eigenheimers en Bevelanders en daarmede gelijk te stel len soorten van kleigrond, respectieve lijk: telersprijs 3.70 per 100 k.g., gros siersaankoopprijs franco v. d. wal ter bestemming 4.50 per 100 k.g., win- keliersaankoopprijs franco winkel 5.30 per 100 k.g., in A’dam ƒ5.40 per 100 k.g.; pr ij s voorden consument: 0.07 per k.g. (indien afgehaald van den winkel), ƒ0.08 per k.g. (indien thuis be zorgd). 3. Voor de soorten Alpha, Bintje, In dustrie en daarmede gelijk te stellen soorten van kleigrond, respectievelijk: telersprijs 2.824 per 100 k.g.; grossiers- aankoopsprijs franco v. d. wal ter bestemming 3.504 per 100 k.g.; winke- liersaankoopprïjs franco winkel 4.304 per 100 k.g., in A’dam ƒ4.404 per 100 k.g.; prijs voor den consument: 0.06 per k.g. (indien afgehaald van dén winkel), ƒ0.07 per k.g. (indien thuis bezorgd). De prijzen voor de consumenten zijn dus ongewijzigd gebleven. Regeeringscrediet voor producenten van zuivel- en melkproducten. In aansluiting op de bekendmaking aan producenten van zuivel- en melk producten deelt het Rijksbureau voor de voedselvoorziening mede, dat aan deze producenten ten behoeve van de betaling der door hen verschuldigde melkgelden een regeeringscrediet kan worden verleend tot een bedrag van 4 cent per k.g. melk over maximaal de door hen in de week van 1218 Mei 1940 verwerkte hoeveelheid melk. Het ligt in de bedoeling, deze credie- ten slechts in strikt noodzakelijke ge vallen te verleenen. In verband hier mede zal men zich eerst ter verkrijging van een financieringscrediet tot zijn eigen bank dienen te wenden. Mocht dit niet het gewenschte resultaat óp- leveren, dan kan men een verzoek tot he verkrijgen van een regeeringscre diet indienen bij den provincialen voedselcommissaris ip zijn provincie. Hypothecaire moeilijkheden De contact-commissie van belang hebbenden bij het onroerend goed, ge vormd door de vereeniging van direc- In rustig overleg zal de Nederland- peuren van hypotheekbanken, de ver- sche tuinder hard moeten arbeiden, op dat de tuinbouw weer een vrij bedrijf wordt, dat op eigen beenen kan staan, besloot de voorzitter van den Nedterland- schen Tuindersbond. De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, in overleg met den Duit- schen Bevelhebber in Nederland, gelast opsporing van 1. sergeant van Buul en de chauf feurs Teulings, Sprang en Bouwland sedert 15 Mei 1940 verdwenen met militaire vrachtauto’s 84 en open Che vrolet vrachtwagen van Jetten te Heu- men 2. sergeanten Aarnouts en Vossen- berg sedert 19 Mei 1940 verdwenen met roodbruinen personenwagen uit Gelderland. Al deze 26 R. I. De nieuwe prijzenregeling. Deze nieuwe regeling maakt gelde- lijken steun der Regeering, zooals dit tot nu toe het geval was, overbodig voor de exportproducten. Zoo zijn momenteel voor de kaskom kommers de prijzen (minimum en maxi-mum) als volgt bepaaldboven 52 k.g. 8,35—9,35, 44—52 k.g. 7,35— 8,35, 3044 k.g. 6,357,35 en voor platglas boven 80 k.g. per 100 stuks 9,35—10,65, 65—80 k.g. 8,35—9,35. 55—65 k.g. 7,35—8,35, 45—55 k.g. 6,357,35, voor bloemkool 3040, voor kasbloemkool 18 e.m. 10,6514 en 1518 810,65 per 100, voor bos peen glas i/2 k.g. per bos 10,6513,35 per 100 bos, voor kropsla natuur A 20 k.g. 100 st. 1,35—1,65 en 15—20 k.g. 1,05—1,35. Voor de niet-exportproducten, als spinazie, postelein, enz., gelden andere minimumprijzen, welke als bodemprij zen voor het Nederlandsche publiek zeer acceptabel zijn. In de voorloopige regeling voor den Nederlandschen afzet zijn geen maximumprijzen vastgesteld. Tuinbouw moet grooten achter stand inhalen. Ook mag niet uit het oog worden verloren, dat de tuinbouw de laatste ja- ren ontzaggelijke verliezen heeft gele den. Op de tuinbouwbedrijven is een groote achterstand ontstaan, waardoor de tuinbouw ondermijnd is. Daarom zal er veel voor dezen tak van bestaan moe ten worden gedaan, aleer hij weer op een behoorlijk niveau is teruggebracht. De tuinder heeft den laatsten tijd te kampen met stijgende exploitatiekosten. Afgezien van de economische verbete ring voor den tuinbouw, zal men zich moeten hoeden voor de gedachte, dat de Nederlandsche tuinbouw met de hui dige nieuwe regeling nu meteen weer uit het moeras is, aldus de heer van Kampen. Ook de lage arbeidsloonen voor de tuinbouwarbeiders dienen zoo mogelijk herzien te worden. eeniging tot bevordering van het levensverzekeringswezen, de broeder- schap van notarissen in Nederland, de Nederlandsche bond van huis- en grondeigenaren en bouwondernemers, de Nederlandsche bond van bouw ondernemers, en de bond van vereeni- gingen van huiseigenaren in Neder land, heeft vergaderd en besloten, dat de ten opzichte van hypothecaire moei lijkheden reeds jaren lang werkende bemiddelings-commissies te Rotterdam, den Haag en Amsterdam haar taak blijven vervullen. Voorts is voor de bijzondere moei lijkheden, welke te Rotterdam en el ders zijn gerezen tengevolge van de aldaar aangebrachte schade, een spe ciale commissie ingesteld, bestaande uit de heeren mr. J. Wilkens, J. G. H. Sauveplanne, S. J. Mook en A. van Kcsteren. welke commissie verwacht in nauwe samenwerking met de autori teiten voor de oplossing van die moei lijkheden werkzaam te kunnen zijn. zien is. Voor deze, exportproducten zijn maximum- en minimumprijzen vastgesteld. AmsterdamZaandam HoornEnkhuizen. Twee Uursdienst van 6.47 tot n.m. en in omgekeerde richting 7.35 tot 7.35 n.m. Voor andere lijnen en nadere bijzon derheden raadplege men de dienstrege lingen op de stations. Waarschuwing voor te groot optimisme. Al noemde de voorzitter van den N.T.B. de nieuwe regeling een groote verbetering, toch wilde hij waarschu wen tegen een te groot optimisme. De voorloopige regeling kan een middel tot bestaansverbetering voor den tuin der zijn, aldus de heer W. J. van Kam pen. Toch moet men de zaak niet al te optimistisch bezien, daar de huidige vastgestelde prijzen der tuinbouwpro ducten zéér dicht bij de kostprijzen liggen. Afgewacht moet worden of met deze prijzen een loonend bedrijfsleven in den tuinbouw mogelijk wordt. Voor den tuinbouw is alleen een economisch herstel mogelijk, indien de prijsbepa ling gebaseerd is op den kostprijs van het product plus een matige winst. Eerst dan wordt een loonend bestaan voor den kweeker mogelijk en zal de Nederlandsche tuinbouw zich uit ’t eco nomische moeras kunnen verheffen, verklaarde onze zegsman. 5. Afkomend materiaal van ernstig beschadigde werken en gebouwen blijft ter plaatse beschikbaar, in afwachting van nadere aanwijzingen door of van wege den Regeeringscommissaris. 6. Met uitzondering van grondwer ken mogen werken op het gebied van den waterypbouw, spoorbouw, wegen bouw, burgerlijken bouw en utiliteits bouw van Maandag 17 Juni 1940 af niet worden ondernomen of voortge zet zonder goedkeuring van of van wege den Regeeringscommissaris. Voor in uitvoering, zijnde werken moet deze goedkeuring vóór 1 Juni 1940 schriftelijk worden aangevraagd. De aanvraag nroet uitsluitend de volgende gegevens bevatten 1. Naam en adres van dengene, die het werk heeft opgedragen of wenscht op te dragen 2. Korte omschrijving van het werk, met vermelding van plaats en doel 3. Bedrag, waarvoor het werk is opgedragen, of waarop het werk is ge raamd 4. Vóór in uitvoering zijnde werken het aantal manweken, dat nog voor de voltooiing noodig is, of, zoo deze opgave bezwaar oplevert, het geschat gedeelte, dat nog onvoltooid is, Het verzoek moet in tweevouw wor den ingediend aan het adresRegee- ringscommissariaat Wederopbouw, Af- deeling voortzetting werken, Oostduin- laan 2, ’s-Gravenhage. 7. Werken, als onder 6 bedoeld, waarmede nog niet is aangevangen, worden, ongeacht of gunning al dan niet heeft plaats gehad, niet aangevat. i 1

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9