Duizenden stuks vee terug naar hun bestemming Ons onverwoestbaar erfdeel Geëvacueerde veestapel grootendeels behouden HAAGSCHÏ COURANT VAN VRIJDAG 24 MEI 11140 Voedselproductie wordt opgevoerd BINNENLAND Uit Rotterdam KUNST EN LETTEREN De taak kunst en letterkunde in onze dagen van Beschadiging der voorraden valt mee Verordening betreffende de verduistering Veel kilometers op weinig benzine ONS IN Voorkom overbelasting voor de post Invoering goedkoope retours uitgesteld GEESTELIJK LEVEN VADERLAND Het terugvoeren van het vee is in vollen gang. Twee, die in den vertrouwden stal terugkeeren. DERDE BLAD, PAGINA 1. Op de boerderij herneemt het leven zijn rechten. De boer is terug met zijn gezin zijn vee zal weldra vol gen. De wei en het land wachten. Weermachtsindustrie-verloven Opening van brandkasten Abonnementen kunnen worden ingeleverd Centraal Genootschap voor kinder- herstellings- en vacantiekolonies de der de voorraden Vee verkeert in goede conditie Voedselproductie wordt op gevoerd. Bosch- en zeehuizen gaan weer open. Het Centraal Genootschap voor kin- derherstellings- en vacantiekolonies te Amsterdam deelt mede, dat de kinde ren, die in de koloniehuizen waren, door afdeelingen en ouders grootendeels zijn teruggehaald en voor zoover zij in de koloniehuizen gebleven zijn, in goede conditie verkeeren. Het bestuur van het Centraal Genoot schap besloot de boschhuizen in Dren the en Gelderland en voorloopig ook de zeehuizen in Egmond aan Zee weder voor de verpleging open te stellen, op dat zwakke kinderen, die daarvoor door de medici aangewezen zijn, zoo spoedig mogelijk voor herstel van gezondheid weer naar buiten kunnen. Den afdee- lingsbesturen wordt verzocht, zich ter zake tot den directeur in Amsterdam te wenden. Verbond van vereenigingen voor veilig verkeer. De algemeene vergadering van het verbond van vereeenigingen voor vei lig verkeer, welke was vastgesteld op morgen 25 Mei, zal in verband met de tijdsomstandigheden worden uitge steld tot een nader te bepalen datum. Pieter Brueghel, Rogier v. d. Weyden, Frans Hals, Vermeer, te veel om te noe men en boven deze velen onzen onsterfe- lijken Rembrandt van Rijn. Het is van een niet te’ peilen kracht voor velen, dat onze „Statenvertaling” verschenen is in het schoonste en rijkste Neder- landsch uit de gouden eeuw onzer be schaving, dat een Jacob van Maerlant, een Joost van den Vondel en anderen, onze taal hebben gevoerd en omhoog getild. Dat alles is het verleden. De toekomst is een gesloten boek. Maar er zijn dingen, die geestelijk sterke en gezonde volkeren, voor iedere toekomst een onvervreemdbaar bezit mogen noemen: hun taal, hun geschiede nis, hun kunst. Het ongemerkte vee zal langs den- zelfden weg, waarover het werd geëva cueerd, weer worden teruggezonden. Honderden boeren zijn zelf al op pad gegaan om hun vee, in de eerste plaats de paarden, terug te halen. Dit is van de grootste beteekenis vooreen zoo snel mogelijk herstel van den ouden toestand. Wat het herstel van het landbouw apparaat betreft, vernamen wij, dat men nu reeds doende is om het bouw land in de inundatiegebieden, welke droog komen, voor zoover noodig, met nieuwe gewassen te doen beplanten. Dit geschiedt in nauwe samenwerking met de betrokken productie-commis- sarissen. Op die plaatsen, waar bij de inun datie zeewater is binnengevloeid, zijn of worden grondmonsters genomen en ter onderzoek opgezonden naar de Directie der Wieringermeer, teneinde advies te verkrijgen over de meest aan- bevelenswaardige wijze van bebouwing. Het is de bedoeling, om in het geheele land het verbouwen van voedselgewassen zoo krachtig mo gelijk ter hand te nemen. De voorraadschepen, welke averij bekwamen, worden zooveel mogelijk gelost en de lading gaat naar droge rijen. Ook de beschadiging door brand is veel minder erg dan gevreesd werd. Hier is nog een nauwkeurige inventa risatie gaande. Nederlanders in Nederland. Daarbij voelen wij ons Nederlanders in Nederland. En wij hebben het volste recht om ons zoo tq voelen. Juist dit gevoel zal ons in loyale samenwerking met de bezetting waardigheid geven. Alle binnenlandsche politiek en binnen- landsche partijen hebben opgehouden te bestaan. Men kan gerust zeggen: het is een zegen, dat zij niet bestaan. Waarom het nu in Nederland gaat, is: ons Neder- landsche volkskarakter en het besef van onze eigen waarde. Wij meenen, dat in dit opzicht, kunst en letteren een groote taak hebben. Zij zijn het onverwoestbaar erfdeel van ons volk. Juist nu, méér dan ooit tevoren, zal ons volk leeren beseffen, welk een on schatbare waarde het voor onzen Neder- landschen stam beteekent, dat wij in onze kunsthistorie schilders bezitten als de gebroeders van Eyck, een Memlinc, De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, in overleg met den Duitschen bevelhebber in Nederland, bepaalt, dat de weermachtsindustrie-verlofgangers in de bedrijven moeten blijven, voorzoo- ver zij daar op 14 Mei 1940 aanwezig waren. In de moeilijke dagen, die ons volk doormaakt, waarin ieder zijn eigen zor gen heeft en wij ons door gezamenlijk gedragen leed als Nederlanders verbon den voelen, vraagt men zich wel eens af, wat thans kan opbeuren en bemoe digen. En meer dan dat: wat wij thans moeten doen. S De Nederlander is zwijgzaam van na ture, hij loopt met zijn verdriet en teleurstellingen niet te koop en nu lijkt hij nog geslotener en zwijgzamer dan anders. Het uiterlijk onbewogen stads beeld van den Haag weerspiegelt niet wat er diep in de harten der bevolking leeft. De bezetting, met wie men loyaal samenwerkt, heeft Goddank een open oog voor den toestand. Zij begrijpt, al kan zij ook niet beseffen hoe diep, dat er met den Nederlander innerlijk zware, schokkende dingen zijn gebeurd. En daarom is het goed, dat zij, evenals onze eigen autoriteiten, voor zooverre nog aanwezig, ons heeft opgewekt tot energieken opbouw en nieuw vredes werk. Opbouw heeft ons vaderland al lereerst en dringend noodig. Bij de pak ken neerzitten baat niet. Op vragen wat de toekomst zal brengen, kan niemand een redelijk antwoord geven. Dat weten wij niet en discussies daarover helpen ons niet. Er is maar één ding, dat wij weten: alleen bouwen, herstellen en doorgaan kan ons helpen. Er moet ont zagwekkend veel verricht worden en het zal onze trots zijn als het snel en goed wordt verricht. Een arbeid, waarbij wij op de Duitsche autoriteiten ten volle kunnen rekenen. Beperk postpakketten tot het aller noodzakelijkste. De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, in overleg met den Duit- schen Bevelhebber in Nederland, deelt mede, dat, hoewel het postverkeer in alle onderdeelen in geheel Nederland, met uitzondering van Zeeland, weder is hersteld, het verkeer niettemin nog groote moeilijkheden ondervindt, om dat het met veelal gebrekkige midde len en langs allerlei omwegen moet werken. Het publiek wordt daarom verzocht, de post niet over te belasten en vooral veel ruimte innemende zen dingen, zooals postpakketten, voorloo pig tot het allernoodzakelijkste te be perken. Tien wenken voor zuinig rijden Voor degenen, die van de desbetref fende overheidsinstanties verlof tot het in bedrijf houden van een automobiel hebben gekregen, is het van groot be lang, met de hun toegewezen hoeveel heid benzine een zoo groot mogelijk aantal kilometers te kunnen afleggen. In verband daarmee meent de Konink lijke Nederlandsche Automobiel Club dezen automobilisten, hetzij personen auto-, hetzij bedrijfsauto-houders, met een handleiding voor zuinig rijden in onderstaanden, gecondenseerden vorm van dienst te kunnen zijn. In de eerste plaats geve men er zich rekenschap van, dat, afgezien van be trekkelijk ingrijpende en practisch moei lijk uit te voeren of kostbare wijzigin gen door kunstgrepen aan de motor-af- stelling als regel minder brandstof kan worden bespaard dan door een conse quente en systematische afstemming der rijmethoden op een zoo laag mogelijk verbruik. Daartoe behoort: 1. Vermijden van hooge snelheden en optrek-,.spurts”, soepel rijden in matig en vooral ook gelijkmatig tempo, zon der felle acceleratie of bruuske vertra ging. Afhankelijk van motor-formaat en -type moet, voor personenauto’s, het snelheidsgebied tusschen 40 en 60, soms 70 k.m. per uur als het meest econo mische worden beschouwd. 2. Lage versnellingen zoo weinig, en een „overdrive” of „Schnellgang” zoo veel mogelijk gebruiken. 3. Motor niet onnoodig stationnair la ten loopen. Contact afzetten tijdens ver- keersoponthoud van eenigen duur. 4. Carburator-choke of soortgelijke, niet-automatische koud-start-inrichting zoo weinig en zoo kort mogelijk gebrui ken. Voorts is voor de bedrijfszuinigheid het volgende punt van groot belang: 5. Motor goed warm rijden (koelwa- tertemperatuur tusschen 75 gr. en 85 gr. C. houden; radiatorvlak daartoe zoo noodig ten deele afdekken), en afkoe ling gedurende perioden van stilstand zoo vee] mogelijk tegengaan (plaid, ra- diatorhoes). 6. Organen van ontsteking en carbu- ratie in prima staat brengen. Zoo noodig kleppen laten inslijpen (compressiedruk meten). Ontsteking iets vroeger afstel len dan normaal; carburator zuiniger af stellen voor zoover dit goed doenlijk is zonder den motor onhandelbaar te ma ken, of in verband met de verbranding van een te arm gasmengsel de kans op storingen te scheppen. Ieder geval dient op zichzelf te worden beoordeeld, waar bij deskundige voorlichting onontbeer lijk is, en experimenteeren veelal noo dig zal zijn. Ter vermindering, resp. vermijding van wrijvingsverliezen: 7. Dunne olie in motor, gangwissel en aandrijf-aschbuis gebruiken. 8. Wielen controleeren op juiste spo- ring, en licht loopen (lagers, remmen). 9. Banden 10 a 15 pCt. harder oppom pen dan volgens voorschrift En tenslotte: 10. Geen goed geld weggooien aan zoogenaamde benzinebesparingsmldde- len voor menging door de benzine of montage op den carburator. Alles bijeengenomen zijn de directe gevolgen van den oorlogstoestand voor wat landbouw en veeteelt betreft, geenszins catastrophaal te noemen Onze boerenstand, stoer en veerkrach tig als hij is, ijverig en nuchter, zal zijn belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van het normale maatschappe lijke leven. Onder vaak zeer moeilijke omstan digheden werden gedurende den oorlog in enkele dagen de dieren per schip of langs den weg naar veiliger oorden vervoerd en daar, voor zoover Zuid- Holland betreft, grootendeels inge- kwartierd bij de boeren en in Noord- Holland op de weiden en sportvelden verzameld. Naar schatting 90 pCt. van den veestapel, welke uit de inundatie- en oorlogsgebieden werd afgevoerd en in hoofdzaak in Noord- en Zuid-Holland opgenomen, is behou den en wordt weer naar de plaats van herkomst teruggebracht, aldus de Voedselcommissaris voor Zuid- Holland, ir. T. P. Huisman, in een gesprek, dat wij met hem hadden. Het vee, dat loopende over den weg werd geëvacueerd, is voor een deel reeds op den terugweg. De per schip langs de rivieren afge voerde aantallen zullen, te begin nen met heden, worden terugge bracht. De voor de vee-evacuatie speciaal ingerichte booten zijn we der in orde gemaakt en de eerste 900 dieren gaan vandaag scheep. Het korte verloop der krijgsver richtingen en de onmiddellijk daar na gevolgde opheffing der inundatie zal het mogelijk maken, dat het vee aanstonds weer grootendeels in zijn eigen weiden kan worden ge bracht. Het gaat hier om vele duizen den stuks vee, in groote hoofdzaak rundvee. In Zuid-Holland alléén werden ongeveer 30.000 koeien op genomen en in Noord-Holland naar schatting 20.000 stuks. Boschbad Birkhoven De werkzaamheden aan het bosch bad Birkhoven bij Amersfoort, welke ruim een jaar geleden op last van den minister moesten worden gestaakt, worden van heden af voortgezet. Het ligt in de bedoeling, om die die ren, waarvan de eigenaar niet Aangenomen wordt, dat binnen 10 a 14 dagen al het vee weer op zijn plaats van herkomst terug zal zijn. De taak van kunst en letteren. Ook hier moeten wij niet in het ver leden blijven staren. Hier ligt een rijke, bloeiende wereld, geboren uit ons land, uit ons volk, waaruit wij te allen tijde bezinning, kracht en rustig zelfrespect kunnen putten. Daarom is het van het allergrootste belang, dat onze musea, zooals wij gisteren reeds mededeelden, weer opengaan, maar méér nog: dat geestelijke centra hun werkzaamheden met energie voortzetten. Zij dienen daar mede een Nederlandsch belang. Op alle gebied van^kunst en schep pend leven, moet het Nederlandsch scheppen zijn, dat er plaats vindt. In onze steden, die onder den oorlog leden, b.v. in de Maasstad, rust er een groot- sche taak op de schouders van de Ne derlandsche architecten. Hier vindt de bouwkunst een direct arbeidsveld. De Rotterdammers hebben, naar het oude gezegde „goed en bloed” gegeven. Maar laat dan ook uit dat „goed en bloed” een nieuw centrum verrijzen, groot- scher, monumentaler dan voorheen, dat eens getuigen zal van Rotterdamsch onwankelbare energie en hardnekkige volharding. Een schooner monument van volkskracht is niet denkbaar. Zoo zullen ook beeldhouwkunst, schil derkunst, maar ook literatuur, tooneel en niet in het laatst: de muziek, een eigen, Nederlandsche taak vinden. Zij zullen kunnen leiden tot wederzijdsch waardeeren en begrijpen. De Duitschers hebben ons vaak kennis doen maken met de superbe meesterwerken van hun kunst. Laten wij van onzen kant, door onze eigen kunst, onze scheppings kracht en ons geestelijke leven hun een diepen, overtuigenden indruk geven van den Nederlandschen volksaard en de eigen waarde van den Nederlandschen stam. Ieder doet op zijn gebied wat hij kan. Ook de kunstenaar heeft zijn taak. Het is te hopen, dat hij in deze en komende dagen die taak begrijpel Ondanks het overrompelende tempo waarin gehandeld moest worden, is de conditie van het behouden vee over het algemeen goed. Er zijn natuurlijk exemplaren, die, gelijk dat heet „van de melk zijn geraakt”, maar hun aan tal valt mee en met voldoening mag worden vastgesteld, dat de boeren hun vee in redelijken toestand terugkrijgen en de melkproductie in de ontruimde gebieden weldra weer zal kunnen be ginnen. Eveneens als gevolg van de snelheid, waarin zich de evacuatie van het vee voltrok, werden belangrijke aantallen koeien zonder merk afgevoerd. Deze ongemerkte dieren geven van zelfsprekend eenige moeite om ze ter juister plaatse weder af te leveren. De koeien kunnen nu eenmaal niet vertel len waar ze vandaan komen en waar hun weigrond was, maar ook voor deze moeilijkheid is een oplossing gevonden en de boeren werken vlot mee in de identificatie van de dieren, zij het ook, dat zij voornamelijk aandacht geven aan de paarden. wordt gevonden, te verdeelen onder de boeren die al hun vee kwijt raakten. Tijdens het transport naar het Wes ten des lands is een betrekkelijk ge ring aantal dieren verongelukt. Ongeveer 10 pCt. van den afgevoer- den stapel werd na selectie in verschil lende abattoirs geslacht en onmiddel lijk voor de consumptie bestemd, het geen mogelijk was door het tevoren af- gekondigde slachtverbod voor ander rundvee. Gelukkig heeft de overgroote meerderheid deze bestemming niet be hoeven te volgen en kan nu weer in het veebedrijf worden opgenomen. Dat dit feit van groote beteekenis is voor een land als het onze, waar de vee teelt zulk een voorname plaats bekleedt in het algemeene economische leven, behoeft nauwelijks betoog. Als bijdrage tot het herstel van het normale leven is het bovendien van de grootste waarde. Schade aan valt mee. Tenslotte vernamen wij nog, dat de vrees voor het verlies van een groot deel der voedselvoorraden gelukkig ongegrond is gebleken. Er is schade toegebracht, maar een inspectie heeft aangetoond, dat deze zeer meevalt. Een verzameling blauw-grijze met puin stof overdekte brandkasten en brand kastjes heeft gisteren op het Bulger- steynplein te Rotterdam in net mid delpunt van de belangstelling gestaan, zoowel van de eigenaren als van de brandkastenbouwers. De politie had mede in verband met de toelating van het publiek tot het Raadhuis en het hoofdbureau van politie, uitgebreide maatregelen ge troffen, opdat niemand anders dan de belanghebbenden tot het plein met de schatten zou doordringen. De zorg vuldig gemerkte brandkasten werden met allerlei werktuigen bewerkt; som mige konden met behulp van eenvou dig gereedschap, zooals een koevoet worden geopend, maar voor andere moesten laschapparaten worden ge bruikt De inhoud van de brandkasten moest uiteraard zorgvuldig worden be handeld, aangezidn de hitte de waar depapieren vooral in de dun-wandige brandkasten, had aangetast. Het groote aantal brandkasten brengt mee, dat het openen van de brandkasten nog wel eenige dagen zal vergen. De directie der N.V. Nederlandsche Spoorwegen deelt mede, dat in verband met de gewijzigde omstandigheden de invoering van de zoogenaamde goed koope retours, welke van 19 Mei j.l. af in bepaalde treinen overdag geldig zou den zijn, voor onbepaalden tijd is uit gesteld. Bovendien heeft de directie der Ne derlandsche spoorwegen besloten, die genen, die een abonnement hebben, doch die daarvan door de omstandig heden geen gebruik kunnen maken, tegemoet te komen. Op de stations zal tot 28 Mei 1940 gelegenheid worden geboden deze abonnementen in te le veren. De houders van deze abonne menten hebben dan tot 1 September 1940 gelegenheid gratis een nieuw abonnement aan te vragen voor den- zelfden tijdsduur, welken het oude in geleverde abonnement nog geldig was. Niet ontplofte projectielen In de eerstvolgende dagen zullen niet ontplofte projectielen tot ontplof fing worden gebracht. De bevolking behoeft zich bij het waarnemen der ontploffingen niet te verontrusten. Deze werkzaamheden kunnen ongeveer tien dagen in beslag nemen. 1. Onmiddellijk van kracht wordt de bepaling, van zonsondergang tot zons opgang te verduisteren. 2. Alle gebouwen moeten zoo verduis terd worden, dat geen lichtschijnsel naar l uiten dringt. 3. Iedere buitenverlichting moet zoo verduisterd worden, dat uit een hoogtt van 500 m. in loodrechte en schuine blikrichting lichtverschijnselen niet meer waargenomen kunnen worden Alle lichtbronnen die gemist kunnen worden, moeten worden uitgeschakeld. Lichtreclames en verlichtingen van eta lages moeten worden uitgeschakeld. 4. Bij alle verkeersmiddelen (automo bielen, spoorwegen, tramwegen, sche pen, enz.) moet de binnenverlichting naar buiten volledig verduisterd wor den. De schijnwerpers van de rijtuigen moeten zoodanig worden afgedekt, dat slechts een horizontale spleet die 58 c.m. lang en 1.5 c.m. breed mag zijn, het licht laat uitkomen. Automobielen rijden op vrije straat wegen met gedempte schijnwerpers en groot licht. Bij tegenverkeer en in ge sloten plaatsen moeten de schijnwerpers op klein licht gedempt worden. Achter- en remlichten moeten ver duisterd blijven branden. Richtingwijzers moeten verder wor den gebruikt. Parkeerende rijtuigen moeten naar voren en achteren door verduisterde lichtbronnen worden aangegeven. 5. Uitschakeling der openbare electri- citeits- en gasvoorziening wegens de verduistering is ten strengste verboden. 6. Overtreding der voorschriften 15 worden zwaar gestraft, De Opperbevelhebber legergroep. 88»? ?-Ml88 M .«R

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9