van en Het circus Wenger Opbouw te Rhenen - Goed debuut van Derksen als professional - Training Osendarp en Baumgarten - Druk busverkeer in het Zuiden van ons land K 'II ISH r -J I TTAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 3 JUNI 19W. TWEEDE BLAD. FEUILLETON. o DE BEKENDE SPRINTER DERKSEN DEBUTEERDE OE DE VEKA.BAAN TE AM- STERDAM ALS PROFESSIONAL. Alleen in Arie van Vliet moest hij zijn meerdere erkennen. Aan de finish; links van Vliet, rechts Derksen. (Nadruk verboden.) niet Zij DE PUINHOOPEN VAN DEN ONLANGS INGESTORTEN TOREN VAN PIJNACKER WORDEN OPGERUIMD. Militairen helpen hierbij een handje. Foto, gemaakt tijdens de werkzaamheden. OOK RHENEN IS MET DEN OPBOUW BEGONNEN. De woningen, welke de minste schade hebben opgeloopen, zijn het eerst aan de beurt om weer bewoonbaar gemaakt te worden. DE HARDLOOPERS OSENDARP (RECHTS) EN H. BAUMGARTEN zijn in training voor de komende wedstrijden. Een rondje op de baan van „Te Werve” te Rijswijk. dan zou ik het heelemaal niet anders willen hebben. Higgens lacht en dreigt schertsend met den vinger. Dus ook door de circuskoorts gegrepen en alles vergeten. Het vredige huisje met het roode dak, den bloementuin en alles, terwille van de rollende wielen, ei, ei, wie had dat gedacht. Gertrude bloost een beetje. O, neen, mr. Higgens, zoo moet u dat ook weer niet opvatten. Alleen dat alles is zoo ver, het lijkt een half vergeten droom, maar misschien is alles, wat ik nu beleef een droom en daar ginds, thuis, de werkelijkheid. Zij is opeens midden in het volle rumoerige circus zeer peinzend en stil geworden. Ook Higgens, de koele zelfbewuste man, is door deze sten> ming bevangen. Wat voor mooie gedachten hebt u, miss Wenger, zegt hij zacht, het moet mooi zijn altijd naar u te kunnen luisteren, alleen jammer, dat menige droom zoo leelijk eindigt. Peng. Beneden in de piste is de opbouw van Quito’s nummer gereed gekomen^ De meesterschutter heeft zijn eersten schot gelost. Getroffen en verstuivend in het niet verdwijnt de glazen bol. Quito, geheel in het zwart gekleed, werkt met rustige zekerheid. Geen schot is mis. Aan den ingang, waar Hans staat om op te letten, moet hij steeds weer de griezelige zekerheid en elegance van den man bewonderen, fiWordt vervolgd.fi In zulke oogenblikken betreurt Hans het, dat hij Higgens niet naast zich heeft. De begrijpende en rustige hou ding van dezen man heeft hem vaak goed gedaan. Jammer, dat hij blijk baar boos is. Maar als zij Lasalle binnengetrokken zijn en de triomftocht met olifanten, paarden, danseressen en wilde dieren door de stad geëindigd is, als voor het eerst de stroom bezoekers naar de circusstad komt, dan rolt ook een bestoven grijze wagen voor en Hans, die buiten naar het gedrang staat te kijken, herkent den wagen en ook den man aan het stuur. Gertrude, die naast haar broer staat, slaakt een vreugdekreet. Mister Higgens, werkelijk? Heelemaal, miss Wenger. Lachend staat hij voor haar, bloost tot onder haar haarwortels. Fijn, nu moet u mij ook ver tellen waar u zoo lang geweest bent. In de Rocky Mountains en het Nationalpark, helaas alleen. Zooiets moet men met z’n tweeën genieten. Zij begrijpt hem en buigt het hoofd. Op dit oogenblik neemt mr. Higgens lachend den hoed af voor een vrouw, die koel groetend voorbijgaat. Het is miss Dorothy Keele. Ik rijd niet, directeur, laat u het nummer vervallen! De oude Wenger kijkt op van de smalle schrijftafel in den kassenwa- gen, hij is juist bezig een omvang rijke optelling te maken van de reis kosten. Wat zegt u, miss Keele, u riidt IN HET ZUIDEN VAN ONS LAND GESCHIEDT HET REIZIGERSVERVOER VOOR HET GROOTSTE DEEL MET BUSSEN. De drukte is dientengevolge zoo groot, dat enkelen zelfs met een plaatsje op het dak genoegen moeten nemen. Op het stationsplein van ’s-Hertogenbosch. DE TWEEDAAGSCHE 0. EN O.-WANDELMARSCH TE AMSTERDAM. EEN KORDATE GROEP VERLAAT HET AJAX- STADION. niet, u wilt niet optreden? Of kunt u niet? Verwonderd kijkt de oude Wenger de schoolrijdster aan. Zij is nog in wandelcostuum, haar slanke vingers omklemmen haar taschje. Neen, ik wil en ik kan rijden. Doet wat u wilt! Voor mijn part ontslaat u mij op staanden voet. U hebt er het recht toe, maar ik zal niet optreden! De hoofdboekhouder met pensioen schudt het hoofd en denkt even na, voordat hij antwoordt. Zullen wij niet kalm over de zaak praten, miss Keele? De plotselinge weigering om uw verplichtingen na te komen, moet toch een bepaalde reden hebben, hebt u zorgen, voelt u zich ziek, is er iets met de paarden? Er is toch niets, dat niet met een beetje goeden wil van beide kanten, in het reine zou zijn te brengen? Dorothy Keele schudt het hoofd. Ik wil nu eenmaal niet, directeur, ontslaat u mij, dan is alles tenminste uit. Wenger kijkt haar aan. U wilt ons dus verlaten, miss Keele? U wil) het circus schade doen. Ik vraag u nog eens, waarom eigenlijk? Omdat het hier toch allemaal geen doel meer heeft, directeur, het is uit! Wat is uit? Dorothy Keele schudt het hoofd. AU(#»_. het circus... en... en... De anders zoo koele en ru^ge vrouw kan niet verder spreken. |dan voel ik my trots en gelukkig, derden dingen te doen. Een passende standplaats» zoeken en met de autori teiten onderhandelen, maar voor alles reclame en nog eens reclame! De kranten willen ook werk hebben, zij verlangen foto’s en korte spannende verhalen. Veel omtrent het circus is al doorgedrongen. Hans moet vertel len. En hij is een beetje verwonderd als hij de artikelen leest. ,,Het circus der raadselen”, schrijft een krant, een andere krant verheft den goeden ouden heer Wenger zelfs tot een bekend groot industrieel, die uit liefde voor het circus, zijn groote conservenfabrieken in den steek liet. Geen protesten helpen, geen muur, geen zuil, geen hekwerk blijft vrij van de groote bonten plakkaten „Ex celsior komt!” Muziekinstrumenten met den naam van het circus er op, worden verdeeld. Aan den man, die niet om clown Bubo zal lachen, wordt een vrije logeplaats gedurende het geheele oponthoud van het circus be loofd. Miss Dorothy Keele wordt de „rijdende Cleopatra met de demoni sche oogen”. genoemd. Hans vindt dit alles een beetje verachtelijk en hij klaagt zijn nood bij Brouwers, die hem niet begrijpend aankijkt. Wat wilt u, mr. Wenger, het publiek houdt ervan. In Europa is het natuurlijk iets anders, daar zouden wij waarschijnlijk uitgelachen worden om deze fratsen. Maar hier zou men het ons kwalijk nemen als wij niet zoo deden en de kas wordt er bij gespekt, Wenger staat op en gaat naar haar toe. Nu zal ik u eens iets zeggen, miss Keele, u bent werkelijk ziek. U kunt daarom vandaag niet rijden. U gaat naar uw wagen en ik zal u een dokter sturen. En als die u niet kan helpen en u hebt andere zorgen, praat u dan eens met mij, vertrouwt u mij, vergeet u, dat ik hier directeur ben. Hij heeft langzaam en kalm ge sproken. In de oogen van de vrouw staat verwondering. Waarom ont slaat u mij niet, mister Wenger? vraagt zij nog eens. Er zijn schoolrijdsters genoeg. De oude Wenger lacht. Ik geloof, dat ik zooeven met de mensch Doro thy Keele heb gepraat en niet met de schoolrijdster. De blonde vrouw haalt verlicht adem. Een seconde vlamt een zeldzaam licht in haar oogen, dan verdwijnt het. Zij steekt den ouden Wenger haar hand toe. Directeur, ik rijd, ter wille van u. En dan is zij weg. De openingsvoorstelling van het circus „Excelsior” is intusschen be gonnen. De tent is stampvol. Een prachtig begin, zegt Higgens tot Ger trude, die in 'n loge zitten. Ze stemt lachend toe. Vader en Hans zullen blij zijn met de recette. Ach, het is toch prachtig, midden in zulk een bedrijf te zitten, als ik het lachen van de toeschouwers en van de kinderen hoor, als ik in de kranten lees wat het circus „Excelsior” doet, M) Bül Bing is onvermoeibaar. Hij schijnt zich te kunnen vertienvoudigen. Altijd als Hans met ’n hem ongewoon werk geen raad weet, is de cowboy er, pakt aan, of legt den chef met een paar brommende woorden het een en ander uit. Hans leert verschrikke lijk veel in deze uren. Dan komt het oogenblik waarop de colonne zich in beweging zet. Er blijft niets achter dan een groote, leege zandvlakte, waarop, onder papier, stroo en al- i lerlei rommel een ding duidelijk blijft: de plek waar de groote toeschouwers- tent heeft gestaan. Hans Wenger leert de romantiek der rollende wielen kennen. Hij is onvermoeid onderweg, met een troep I reclamemenschen reist hy het circus vooruit. Eerst had Brouwer hem nog vergezeld, maar weldra had hij dit deel van zijn bedrijf geleerd en nu doet hy het alleen. De claxons van de bont beschilderde »uto’s gillen en huilen en ieder kijkt öaar de opschriften op de wagens. »Excelsior” komt! Het beroemde cir- j Cus „Excelsior” komt, in een lange cokrnne trekken de wagens voorbij en itomen een stad binnen» Ex zijn hon- 1 I J uM F SO V. g| •Af 5 I - 1 KI F F <11 T i '■Xk' -.Tva - '”'3^ i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 5