voor Het circus Wenger Oud ijzer heeft thans waarde - Kappers maken zich verdienstelijk de geëvacueerden - Een oud locaaltreintje weer in gebruik - Schapen scheren o ill Mg a i I I 3t.a- aaa i I 5 Kr -a r r MM <1 HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 8 JUNI 1940. TWEEDE BLAD FEUILLETON. lii DE AMSTERDAMSCHE GRACHTEN VERBERGEN VELE ZAKEN. >74 staan, herhaalt Gertrude ongeduldig, moeden, dat het mooie meisje met de ven in de circusmenschen, de kapel (Nadruk verboden.) 21) een CWordt vervolgd.^ nen laten, dat het zoo is, mr. Wenger, aan. EEN CLUBJE JEUGDIGE HENGELAARS LANGS EEN DER HAAG SCHE GRACHTEN. GEMAK EN PLEZIER KUNNEN BEST SAMENGAAN. HET BEKENDE LOCAALTREINTJE HOORN—MEDEMBLIK, dat eenige jaren geleden werd opgeheven, is weer in gebruik gesteld als gevolg van de inkrimping der busdiensten. Men ruimt haastig Quito’s requisieten weg. Met hoog opgericht hoofd, den arm teeder om Juanita’s schouder, verlaat Quito het circus. Een schel gefluit vergezelt hem. Een minuut later springt Dorothy Keele in de manage en brengt door OLDENZAAL VERWACHT DE NEDERLANDSCHE KRIJGSGEVANGE NEN UIT DUITSCHLAND. Het brood, bestemd voor deze mannen, dat Dinsdag in Oldenzaal arriveerde, is intusschen oud geworden en wordt nu aan de bevolking uitgedeeld. Wc ‘jn Gertrude u- uic »ver 2 scnuiiing KeeK en "‘ggens riep. U bent een echte bii oe.f’ lacht zij en tikt hem daar- man keert Hij ziet er uit als slechte geweten. Een paar lampjes branden op den niemand meer bij standaard en de vlag is niet omhoog gegaan. De meesterschutter heeft voor het eerst, sedert zijn carrière begon, lachje. Ik zou u in den waan kun- misgeschoten! Nu echter komt er le- wers weer in vervoering. Hans Wenger klopt, voor het eerst, aan den woonwagen van Quito. Deze kijkt hem zwijgend aan, maar even later gaat hij op zijde. Komt u binnen. Hans gaat het trapje op. Neemt u plaats mijnheer Wenger. Quito, die nog zijn schutterscostuum draagt, staat voor den spiegel, zijn gezicht is ernstiger dan anders. U zoekt naar een verklaring voor mijn fout, mr. Wenger, zegt hij rustig, en u hebt daar het recht toe. Maar is het u ook duidelijk wat tevoren gebeurd is? Zijn doordringen- de oogen laten den chef niet los. Ik weet alleen, dat u mis hebt geschoten, Quito, en dit is de eerste maal sedert ik u ken. Hoe het moge lijk is, kunt u alleen weten. Voor ons allen, voor het' circus, beteekent dit zegt hij, maar er zijn al genoeg tegenstellingen en partijen in het circus, het komt er dus niets op aan of ik u nog een nieuw geheim vertel. Het gaat niet om een fout schot, noch om een nieuw schandaal. Dit alles zijn maar bijverschijningen van deze mislukte misdaad. Hans Wenger kijkt den artiest ver schrikt aan. Een poging tot moord? In plaats van antwoord te geven, haar schoonheid en moed de toeschou- strekt de artiest de rechterhand uit en daarin liggen een paar vervormde metalen stukjes. Gehakt lood, mr. Wenger. Ik raapte het in de manege onder mijn standaard op. Nog steeds begrijpt Hans Wenger het niet. Gehakt lood, wat moet dat beteekenen? U weet, dat ik voor mijn werk slechts een bepaald soort kogels noo- dig heb en dat mijn geweren geladen en in een bepaalde volgorde in den standaard staan. Ja... en. Een oogenblik, u zult het dadelijk begrijpen. Iemand heeft de kogelpa- tronen in een mijner wapens met een ander verwisseld, een patroon, welke echter deze losse stukjes lood bevatte, daardoor kon ik ook het knopje, dat de vlag omhoog moet brengen, niet raken. Het gehakte lood verspreidde zich en raakte verschillende knopjes, vandaar het foutieve schot, dat mij zelf verblufte. Hans Wenger heeft het begrepen. niet te doe i. Gertrude meent, dat het toch beter is zich ni- 1 te veel met den man te bemoeien, wie weet wat er met hem gebeurd is. Ik wil mij niet in uw geheimen dringen mr. Watermiller, zegt zij in het Engelsch met de waar digheid van een directeursdochter en loopt door. Het spijt haar, dat zij hoogmoedig moest zijn, maar de man had den goeden dunk, welken zjj eerst van hem had, geheel weggenomen en zij besluit in de toekomst voorzichtig met hem te zijn. In het circus is Bubo ondertusschen, onder een schraal applaus, begonnen en Juanita en Quito komen naar Wa termiller toe. Alles in orde, vraagt de meesterschutter. In orde, zegt Watermiller. Bubo geeft nog een toegift en intus schen zetten de knechts het toestel van Quito op. Dan geeft de kapel meester een teeken en de schijnwer pers bestralen het roodfluweelen gor dijn. De meesterschutter treedt met zijn partner in op. Als altijd staat Hans bij den ingang toe te kijken. Se dert den kreet, welke bij de eerste voorstelling in Lasalle opklonk, se dert dien kreet, toen Juanita flauw viel, kan Hans een onbehagelijk ge voel niet meer kwijt raken. Een ver- DEN SCHAPEN WORDT DE WARME JAS UITGETROK KEN, HETGEEN DEN DIEREN MET DIT WARME WEER WEL NIET ONWELKOM ZAL ZIJN. welke door de vroegere eigenaars niet naar waarde blijken te zijn geschat. Ijverige „visschers” halen heel wat oud ijzer naar boven, dat nu een goed prijsje opbrengt. Een fornuis komt aan de oppervlakte; rechts op de bakfiets de rest van den buit. Komt u uit Zweden? melancholieke oogen door een gevaar begint met luid geschetter te spelen. Ja, maar ik praat daar niet wordt bedreigd. Hij haalt dan ook Hans stuurt een aantal clowns in de graag over. j verlicht adem, als het schot naar den manege om het publiek af te leiden. Waarom niet? glazen bol gedaan is. Juanita heeft Nu, men heeft soms redenen dit nog enkele kleinigheden te doen. De I knechts hebben den standaard met den schotvrijen wand en het vlaggemastje opzijde gezet. Quito houdt een korte toespraak tot het publiek. Het gaat er om, zoo zegt hij, onder vele knop jes slechts het eene te treffen, waar door de vlag omhoog stijgt. Ik kan het niet voor u verbergen, als ik mis schiet, want dan gaat er een lampje aan en de vlag blijft beneden. Dit is echter, hier glijdt een lachje over zijn gezicht, nog nooit gebeurd. Hij stapt achteruit, de muziek speelt een paar noten. Hij zet het ge weer tegen den schouder, honderd oogen kijken toe. Een schot kraakt. Quito wordt bleek. Juanita schijnt te wankelen, zelfs Hans voelt zich on machtig. Het schot heeft heel anders geklonken dan gewoonlijk. Nu begint er ook een schreeuwen en gillen in de toeschouwers ruimte, zoo hard als men van die paar menschen zeker niet had verwacht. Haal je leer geld terug! roept men. Hoepla voor den meesterschutter, jongens dat kan mijn baby ook! De circusmenschen staan verstard. Zij kunnen hun oogen niet gelooven. een nieuw schandaal, weldra zal er Een paar lampjes branden op den niemand meer bij ons komen! Verbitterd kijkt hij den artiest aan en over diens gezicht glijdt een duister Zeg eens, w t wilde u eigenlijk van mr. Higgens? Mijn vader had hem in het geheel niet geroepen. De man beheerscht zich, hij zet mechanisch de geweren in den stan daard. Heeft mr. Higgens zich be klaagd? Gertrude lacht. Hij heeft ge scholden, maar tenslotte berustte hij er in, want mijn vader had hem juist noodig. Vertel eens, hoe kwam u zoo kinderachtig? De man f' onst de wenkbrauwen. Weet u ml_3 Wenger, ik ben in mijn jeugd een grappenmaker geweest en nu komt er soms nog eens een streek bij mij boven, neemt u mij niet kwalijk, het zal niet meer gebeuren. Gertrude knikt. Het is vergeven. Eigenlijk weet zij zelf niet, waarom zij zoolang met den man praat. Mis schien heeft zij behoefte haar eigen zorgen voor een oogenblik te vergeten, misschien voelt zij dankbaarheid je gens den man, hij heeft haar immers onbewust uit een pijnlijke situatie ge holpen. Hoe heet u eigenlijk? vraagt zij den man, die weer bezig is. De man kijkt haar met zijn eene oog wantrouwend aan. U wilt mij toch niet bij uw vader aanbrengen, miss? Zij lacht. Ik denk er niet aan. Ik heet Watermiller, geen mooie naam maar wel een zeldzame. Gertrude denkt na. Bent u Zweed? vraagt zij eindelijk. Iets gejaagds komt in zijn gezicht. Hij trekt de schouders op. U hebt mijn vraag toch wel ver- NIET MINDER DAN 146 KAPPERS HEBBEN ZICH AANGEMELD OM DE IN DEN HAAG VERTOEVENDE GEËVACUEERDEN GRATIS TE KNIPPEN EN TE SCHEREN. Een ieder krijgt zijn beurt om zich te laten adoniseeren. Ook voor de dames zal gezorgd worden. Een dezer ridders van de schaar in actie. °P den schouder. De 1 verschrikt om. vleeschelijke Wen„eemt u 'ij niet kwalijk miss jn8er’ starnelt hij en kijkt haar met Ger+ne verschrikt aan. trude staart hem boos Daar zijn de requisieten van Quito ook reeds opgeste’d en door handige mannen naar de manege gedragen. Daar is de schotvrije wand en de op stand met zijn wirwar van lampen en lampjes. ec.i schc1 zulk een knop je treft, gaat er een lampje branden. Dat is dan een fout, want Quito heeft zich verplicht slechts een bepaald knopje te treffen. Als dat gelukt, dan sttfgt aan een kleinen mast een Amerikaansch vlag getje o’-’- *og. Totnutoe is dit nog bij tedere voorstelling gebeurd. En hier is de gewer^nstandaard. Daar staa1 nu een stalknecht bij en Verschikt zorgvuldig de geweren. Ger- rude staat in gedachten verdiept er tj toe te zien. Opeens herkent -ij den lachen. Dat toch de an> die nver <’r schutting keek -tggens riep. U bent een echte bjj zich het a. B 31 sSSfejMjav- 4 K I '"-i j L a V paefi I B J a ia a Mi üöli - I a> 'MX ■Mi a 1 iaa I PB Ir K ia - x--- - ij,. ’/a if

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 5