Scheveningen in de zon
BINNENLAND
Overal groote 4rukte
Nationaal Hulp
comité 1940
Brandweer der Ordnungs-
polizei in ons land
HAAGSCHE' COURANT VAN MAANDAG 10 JUNI 1940 TWEEDE BLAD, PAGINA 2
Gironummers
Na den terugtocht van onze troepen
aan
Vervoer van rijwielen per spoor
De veldpredikers
Het opruimingswerk te
Rotterdam
Groep Nederlanders uit Calais
weer terug
Het verleenen van credieten
bedryven, die oorlogs
schade leden
Duizenden fietsen onbeheerd
gevonden
Het Westland verwacht gunstigen
druivenoogst
Vergadering van den
Middenstandsraad
Hoe groot het aantal bezoekers aan Scheveningen gisteren per fiets
was, blijkt wel uit deze foto van een fietsenstalling aan denboulevard.
Rijksregeling in voorbereiding
Demping van haven
Bespreking van verschillende
problemen
RECLAMES.
Verdwenen kinderen.
Ingewikkeld vraagstuk voor Utrecht.
van
men
onder
deze regeling
Natio-
Demobilisatie juist op tijd.
op het
Het bezoek aan het Zeebad.
bruikbare
staan.
Drie millioen kubieke meter puin moet
verwerkt worden
Mededeelingen over de geestelijke
verzorging van Protestantsche
militairen
gezicht,
donker-
zonder
goederen
midden-
-■
V
wezen
breede
van
te
t
5
I
I
Wie waarde aan z’n leven hecht,
Koopt z’n fiets bij VOLLEBREGT.
Grooten voorraad Oude prijzen
L. v. N. O. INDIE 15—17
ZOUTMANSTRAAT 18
In Scherpenzeel duizend
rijwielen vermist
De aangewezen weg lijkt wel, dat men
deze rijwielen zendt naar plaatsen, waar
aan deze vervoersmiddelen een groot ge
brek heerscht. Want dergelijke plaatsen
zijn er ook„Tusschen de duizend en
twaalfhonderd fietsen zijn uit Scherpenzeel
verdwenen”, aldus burgemeester mr. C. P.
altijd niet bij benade-
hoe gróót het totale
bedrag der te verleenen credieten zal
zijn. Nog steeds stroomen verzoeken
om crediet binnen.
Voor vele bedrijven doet zich daarbij
de moeilijkheid voor, dat hun admini
stratie verloren is gegaan, zoodat zij
zelf niet precies weten hoe groot het
aan te vragen crediet moet zijn.
Bepaalde
stortingen gegeven
acht genomen.
deze groep zelf een uitweg gezocht: een
door de Duitschers in beslag genomen
Engelsche transportauto en drie" parti
culiere auto’s werden opgeknapt en
daarmede is de tocht via Brussel naar
Nederland ondernomen.
Op vier na zijn thans allen Zaterdag
middag in het moederland teruggekeerd.
Het Beursstation 18 Juni
noodstation.
Op 18 Juni moet het Beursstation
zoover hersteld zijn, dat het weer voor
het publiek te gebruiken zal zijn, zij
het dan als noodstation. De 20 meter
hooge muren zullen worden gesloopt
tot op 10 meter hoogte, omdat ze ge
vaar opleveren.
Het staat nog geenszins vast of het
station in zijn geheel herbouwd zal
worden. Dat hangt af van de spoor
wegplannen, in verband met het groo
te wederopbouwplan van Rotterdam.
Rotterdam, men. Tenslotte heeft
Zaterdag de Nederlandsche grens
overschreden.
De Nederlanders in Calais zijn, voor
zoover zij niet een week geleden met
de groep-Rost van Tonningen. waren
gekomen, Zaterdag in ons land terug
gekeerd.
Bij de aanvankelijk gevangen geno
men Nederlanders is tijdens den oor
log nog een groep "Nederlanders ge
voegd. Na het vertrek van de groep-
Rost van Tonningen waren in Calais
dientengevolge nog 56 landgenooten
aanwezig, afkomstig uit Amsterdam,
Rotterdam, Arnhem, Brabant, Limburg,
Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaande-
ren. Den heer H. A. van Hilten uit Arn
hem was de leiding van deze groep op
gedragen. De Nederlanders hebben tij
dens het bombardement op Zondag 26
Mei Calais verlaten en zich naar Mar
quise begeven, waar de Duitsche bezet
ting voor hen zorgde. Men heeft daar
vele dagen gewacht op transportmiddelen
uit Nederland, welke echter niet kwa
de leider van
Hoytema van Konijnenburg, „en er zijn
slechts enkele menschen, die nog een rij
wiel bezitten. Ruim twintig onbeheerde,
voor het grootste deel oude fietsen zijrl
hier gevonden en om de menschen te hel
pen, hebben wij deze fietsen aan de be
volking in bruikleen gegeven. Doch er was
zulk een groote vraag, dat wij de toewij
zing bij loting hebben moeten laten ge
schieden. Wij hebben dus nog een groot
aantal fietsen noodig en wanneer men er
een kan missen.
Het heerlijke zomerweer heeft giste
ren duizenden en nog eens duizenden
naar Scheveningen gelokt. Reeds vroeg
in den morgen bewoog zich langs de
toegangswegen naar het strand een on
afgebroken stroom van fietsers. Som
migen bepakt en beladen, voorzien van
stokken, tentdoek, kookmateriaal en
niet te vergeten een respectabele hoe
veelheid levensmiddelen, als gold het
een uittocht.
Ook zag men vele wandelaars, ter
wijl de trams naar Scheveningen gere
geld vol zaten.
Het strand was, zooals het voorgaan
de jaren op mooie Zondagen altijd is.
n.L zeer druk. Er stond practisch geen
wind, zoodat zij, die in zwemcostuum
waren, het heelemaal niet koud had
den. De zon brandde met al haar fel
heid. Hetgeen vooral later op den dag
duidelijk te zien was aan de vele rood-
gebrande armen en beenen van hen,
die in zwemcostuum rondliepen. Voor
al omdat het voor velen den eersten
dag van dit jaar was. dat zij op het
strand kwamen. In zee was het nog
niet zoo overstelpend druk. De tempe
ratuur van het water was anders zeer
behoorlijk. Doordat de bovenlucht zoo
warm was,’ zullen velen gedacht heb-
i
t
i
i
Reeds thans kunnen bijdragen
gestort worden voor het werk
van het Nationaal Hulpcomité I
1940, en wel op:
Het is in de toekomst nog zeer de
vraag of het station D.P. zal blijven.
Er is een groote mogelijkheid, dat het
geheele spoorwegplan in Rotterdam zoo
radicaal wordt gewijzigd, dat de func
tie van het Beursstation geheel en al
tot het verleden gaat behooren.
ben, dat het water koud was, waardoor
ze afgeschrikt werden een „duik te ne
men in het zilte nat”.
Een merkwaardigheid was de dichte
zeedamp, welke boven de zee en een
gedeelte van het strand hing. Stond
men op een afstand van eenige honder
den meters, dan zag men de baders
bijna als schimmen. Later op den dag
trok de damp echter op.
Op den Boulevard was het natuur
lijk niet minder druk dan
strand. Men zag er duizenden te voet
en op de fiets. Auto’s waren een bij
zonderheid. In het midden was de rij
weg bijna geheel verlaten. De terrassen
der café’s en hotels boden eveneens den
gezelligen. fleurigen aanblik van voor
gaande jaren.
Dezer dagen arriveerde in de hoofd
stad een compagnie brandweerman
nen van de Duitsche Feuerschutzpoli-
zeiregiment, (Sachsen), teneinde het
Amsterdamsche brandweercorps te
versterken. Deze manschappen, welke
zes motorspuiten en een aantal mate-
riaalwagens met zich mede brachten,
zullen ter bescherming van de jpurger-
bevolking ten nauwste met de ge
meentelijke brandweer samen werken.
Zij vormen een onderdeel van een re
giment bfandWeertroepen, dat oor
spronkelijk in**het Duitsche Rijk zijn
standplaats had en afkomstig is uit
Saksen, doch thans naar ons land is
gekomen en hier een taak heeft gekre
gen. Zoo is bijvoorbeeld ook in Rot
terdam een compagnie van deze voor
treffelijk uitgeruste brandweerman
nen gestationeerd, terwijl kleinere on
derdeden in andere plaatsen van ons
land zijn gedetacheerd.
Ondanks de versterking, welke de
brandweer thans gekregen heeft,
blijft de taak van de luchtbescher-
mingsbrandweer onveranderd. Het
voorbeeld van Rotterdam heeft ech
ter aangetoond, dat hierin nog vele
verbeteringen dienen te worden aange
bracht.
departement van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart tot samenwerking met de
middenstandsorganisaties; schier dage
lijks hebben de organisaties contact met
het hoofd van de afdeeling. persoonlijk.
Bespoediging.
Door verschillende omstandigheden is
het vervoer van rijwielen per spoor zeer
toegenomen. Teneinde dit zooveel moge
lijk te bespoedigen, zullen de Ned. Spoor
wegen het vervoer over verschillende
veren per vrachtauto doen plaatsvinden.
Uiteraard zal hierbij een zekere mate van
vertraging niet steeds te vermijden zijn.
Daarom zal den reizigers de gelegenheid
worden geboden, zelf voor de overbren
ging te zorgen, zoodat zij er persoonlijk
aan kunnen meewerken, den doorvoer met
den gewenschten trein te doen geschieden.
Indien een reiziger het plan heeft, zelf
voor het overbrengen van zijn fiets te
zorgen, gelieve hij hiervan kennis te ge
ven; het personeel zal hem dan duidelijk
inlichten, hoe in zijn geval is te handelen.
Sloopverbod.
Namen den burgemeester is aan ver
schillende nog staande gebouwen op en
om den Coolsingel een biljet bevestigd,
dat sloopen of veranderen verbiedt.
Dit geldt o.a. voor het Gildehuys, het
gebouw Handel en Nijverheid van de
Utrechtsche, de gebouwen van de Rot-
terdamsche en Amsterdamsche Bank,
den Groote Schouwburg, den Tivoli-
schouwburg en het theater Lumière.
Het gaat er om te voorkomen, dat
onnoodig schade wordt aangericht en
voor de hand liggende mogelijkheden
voor een spoedig herstel deze omgeving
door al te groote sloopwoede zou ver
minderen.
De thans uit den militairen dienst
terugkeerende kweekers worden in het
Westland met open armen ontvangen,
daar hier reeds eenigen tijd gebrek aan
geoefende arbeidskrachten dreigde. Het
hoogseizoen in den Westlandschen tuin
bouw is thans begonnen en de arbeids
prestatie wordt dagelijks ten top ge
voerd. De gedemobiliseerde kweekers
kunnen dan ook onmiddellijk op de tui
nen weer aan den gang gaan. In de
stookkassen zijn de kweekers in het
Westland al eenige weken bezig met het
druivenkrenten, in" dit werk terzijde ge
staan door talrijke meisjes en vrouwen.
Ook het krenten der druiven in de koude
kassen komt thans aan de beurt en de
volle trossen worden op deskundige-wij
ze ontdaan van de overtollige korrels. De
Westlandsche kweekers zijn van oordeel,
dat de druiven „goed uitloopen”. De ont
wikkeling der druiven beoordeelt men
gunstig, zoodat het Westland een goed
druivenjaar verwacht.
Een gunstige'factor vormt het feit, dat
de strenge winter nagenoeg geen sporen
van schade heeft achtergelaten.
Giro 388000 van het Nationaal j
Hulpcomité 1940;
Giro 272727 van het Nationaal
Fonds voor Bijzondere Noorden; I
Giro 22120 van het Ned. Roode I
Kruis.
Zaterdag bezochten 450 personen
Zeebad Scheveningen. (Zooals men
weet, gaat het Volkszeebad 15 Juni
open). Gisteren waren het er 1483, het
geen zeer veel is te noemen, als men
in aanmerking neemt, dat het bad nog
maar eenige dagen open is. De tempe
ratuur van het water bedroeg gister
middag 65 gr. F., van de lucht 71 gr. F.
Hedenmiddag was de temperatuur
van het water 65 gr. F., van de boven
lucht 71 gr.
Textielgrossiers helpen getroffen
vakgenooten
Dezer dagen is te Amsterdam een af
gevaardigdenvergadering gehouden van
de federatie van textielgrossiersbonden
(F.T.G.B.), bij welke vereeniging meer
dan 100 textielgrossiers, vertegenwoordi
gend het overgroote deel van den textiel-
groothandel zijn aangesloten. De vergade
ring was in het bijzonder gewijd aan de
bespreking van de maatregelen, welke ten
behoeve van de te Rotterdam en elders
getroffen bedrijven konden worden ge
nomen.
De vergadering sprak als haar meening
•uit, dat de kapitaalsverliezen door het
geheele volk behooren te worden ge
dragen. Zij besloot intusschen zoo veel
mogelijk hulp te verleenen om de be
drijven der getroffen collega’s, mede in
het belang van het daar werkzame per
soneel weer op gang te brengen. Daartoe
wordt een beroep gedaan op de elders
gevestigde collega’s om de dringend
noodzakelijke goederen uit hun voorraad
aan de getroffen bedrijven te leveren en
is aan de industrie het verzoek gericht
om de aflevering van orders der getroffen
bedrijven te laten voorgaan boven an
dere orders.
De commissaris van politie, afdee
ling kinderpolitie, Haagscheveer 23 te
Rotterdam, verzoekt namens de ouders
inlichtingen omtrent:
Margje van Gelderen, geboren te
Rotterdam, 19 April 1940, die als cou
veusekindje in het ziekenhuis Cool
singel verpleegd werd op den dag van
het bombardement en omtrent wie
de ouders sindsdien niets vernomen
hebben.
Wilhelmus Adrianus Joseph Schoon,
geboren te Rotterdam 24 September
1925, die volgens geruchten door een
Roode Kruiszus^er op den dag
het bombardement vervoerd zou zijn
in een auto van de slagerij van Van
Woerden aan den Oostzeedijk af. Hij
was gekleed in een bruin colbertjasje,
grijsbruine pull-ovèY, fluweelen broek,
grijs geblokte kniekousen, bruine sport
schoenen, interlock ondergoed.
Alida Sophia Janse, geboren te
Rotterdam 31 Mei 1924, fabrieksar
beidster, wonende Rubroekstraat 79,
die op 14 Mei j.l. van huis is gegaan
en niet teruggekeerd. Signalement:
Lang 1.60 meter, flink postuur, blond
haar, gezonde kleur, bolrond
blauwe oogen, gekleed in
blauwe jurk met ritssluiting
mantel of hoed.
De provincie Utrecht telt vele, zeer vele
rijwielen. Deze stalen rossen zijn in de
vorige maand op zulke wijze van plaats
veranderd, dat het een vraagstuk op zich
zelf is geworden, de karretjes met hun,
rechtmatige eigenaars te vereenigen.
Toen onze soldaten den dag vóór de ca
pitulatie bevel kregen, zich uit de Grebbe-
linie terug te trekken, hebben zij uit vele
plaatsen de rijwielen, die zij konden vin
den, meegenomen om zich sneller te kun
nen verplaatsen. Ook soldaten uit het
Oosten van ons land verschenen achter de
linies op fietsen, die zij hadden moeten
meenemen. Eenmaal aangekomen op hun
teruggetrokken stelling, hebben zij de kar
retjes achtergelaten en het gevolg is, dat,
terwijl in de eene plaats bijna geen fiets
meer te vinden is, in andere dorpen een
groot aantal rijwielen staat, waarvan de
eigenaars onbekend zijn.
Het is lang niet gemakkelijk, al deze
fietsen te sorteeren en naar hun rechtma-
tigen eigenaar terug te brengen, doch dank
zij een goede organisatie in eenige plaat
sen, is men, ondanks alle moeilijkheden,
toch reeds een flink eind in de goede rich
ting gekomen.
„Een kleine zevenhonderd fietsen zijn
hier, vooral in de week na Pinksteren, on
beheerd aangetroffen en uit den naasten
omtrek zijn zij naar Zeist vervoerd”, zoo
vertelde ons mr. W. A. J. Visser, burge
meester van Zeist.
Al deze rijwielen zijn nauwkeurig ge
registreerd (merk, nummer, bijzondere
kenteekenen) en daarna heeft de commis--
saris van politie een oproep gedaan, waar
bij werd bekend gemaakt, dat de eigenaren
zich schriftelijk of mondeling tot de politie
konden wenden.
Stapels brieven en briefkaarten komen
eiken dag binnen en velen schrijven na
tuurlijk tevergeefs. Doch er zijn ook vele
gevallen, dat de fiets, waarvan de eigenaar
een beschrijving geeft, bij ons staat en
men krijgt dan bericht, dat het rijwiel kan
worden gehaald.
Ook komt een groot aantal menschen
persoonlijk naar Zeist, om naar hun fiets
te zoeken, waarbij de politie er streng op
toeziet, dat men niet zoo maar een fiets als
zijn eigendom aanwijst. Verschillende per
sonen zouden op die wijze wel heel gemak
kelijk aan hun fiets komen. Tweehonderd
en zestig fietsen zijn tot nog toe aan haar
eigenaars teruggegeven en er staan er dus
nog heel wat. Tweehonderd zeventien rij
wielen staan in twee garages naast het po
litiebureau, 185 bij de Beatrixschool aan
den Walkartweg.”
Doch niet alleen in Zeist, ook in andere
plaatsen bevinden zich hoeveelheden on
beheerd gevonden rijwielen, b.v. in Wage-
ningen, Amerongen en Rhenen. In deze
laatste plaats staat ok een respectabel aan
tal vijf- a zeshonderd, waarvan ruim hon
derd zijn afgehaald. Men is hier bezig, van
alle fietsen e’en nauwkeurig signalement
samen te stellen, waarna dit gestencild en
naar alle plaatsen, waar men rijwielen ver
mist, wordt gezonden. Ook op die wijze
komen nog heel wat fietsen terecht. Wat
er zal gebeuren met de fietsen, waarvan
men de eigenaars niet kan vinden, staat
nog niet vast.
Het begrip prijsverhooging.
Uitdrukkelijk werd er op gewezen, dat
wijziging brengen in de verkoops- of be
talingsvoorwaarden ten nadeele van den
kooper gelijk is te stellen met prijsver
hooging en derhalve niet geoorloofd is.
Men achtte het wenschelijk, dat er bij
de betrokken autoriteiten op zou worden
aangedrongen voor stipte naleving
de Vestigingswet Kleinbedrijf zorg
dragen.
Gebrek aan grondstoffen, kolen e.d.
leidt er toe, dat tijdelijk allerlei bedrij
ven worden samengevoegd; zoo zijn bijv,
tal van bakkers begonnen gezamenlijk in
één inrichting te bakken. Ook kolenhan
delaars voegen bedrijven samen. Worden
de aldus gesloten inrichtingen later
weer geopend, dan geldt zulks in den
zin van de Vestigingswet Kleinbedrijf
als een nieuwe vestiging en hebben de
betrokkenen bewijzen over te leggen van
vakbekwaamheid, handelskennis en cre-
dietwaardigheid. De verwachting werd
uitgesproken, dat voor de betrokkenen
eenzelfde soepele regeling zou worden
getroffen als het geval is geweest ten
aanzien van gemobiliseerden, die hun in
richting hebben moeten sluiten geduren
de de periode, dat zij onder de wapenen
waren.
Aangeraden werd, dat in deze tijden
de organisaties alleen in dringende ge
vallen vergaderingen zullen houden en
dat deze vergaderingen korte, zuiver
werkvergaderingen zullen zijn.
Met voldoening werd geconstateerd,
dat de borgstellingsfondsen hun nuttig
werk kunnen voortzetten en dat ook het
werktuigencrediet gewoon doorloopt. Be
sloten werd het departement te verzoe
ken te willen bevorderen, dat ook de bij
zondere credieten door middel van de z.g.
B-credietregeling in stand worden gehou
den.
Aan het vraagstuk van de huren en de
schorsing van de Faillissementswet dient
speciale aandacht te worden gewijd.
Reichskredltkassenscheine.
De Reichskreditkassenscheine zijn wet
tig betaalmiddel ook bij aanbieding door
Nederlandsche koopers. De winkelier, die
deze niet wenscht te behouden, kan op
zijn postrekening storten; het overeen
komstig bedrag in Nederlandsch geld
wordt dan op zijn rekening bijgeboekt.
Zulks is trouwens ook geheel in overeen
stemming met den wensch der betrok
ken autoriteiten, daar de Scheine dan
het spoedigst bij de Nederlandsche Bank
terecht komen.
Met groote erkentelijkheid werd ge
waagd van de vele blijken van geneigd
heid van de afd. Middenstand van het
Meer-werk-actie hervat in Groninf*®
In 1935 is te Groningen opgericht
z.g. Welvaartcomité, dat zich ten
stelde het aansporen tot het doen verr‘c11'
ten van allerlei werk, dat veelal uitgeste1
of op de lange baan geschoven zou j
den, en daarnaast het tegengaan van n
doen uitvoeren van werk op tijdstipp®
welke niet in de normale werkuren vau
en waarbij de werkgever voor een «as
loon het werk zou laten uitvoeren.1° -
ter tijd kon te Groningen voor 1W-
aan werk worden uitgevoerd. der
Op instigatie van den commissaris ,t
Koningin, mr. J. Linthorst Horman, n
dit comité dezer dagen zijn werkzaam
den hervat. Hierbij werd door he
meentebestuur de volle medewerking
gezegd. Onder voorzitterschap van m
J. E. Hesse is thans deze actie weer
hand genomen, onder de leuze, „wq
gen geen geld, doch werk pe-
Het comité tracht de werkg op-
hulpzaam te zijn bij de uitvoering der
drachten, wat betreft de leveringd v8fl
terialen, wanneer namelijk tengevolg
de distributie moeilijkheden zouden
neu ontslaan.
Evacuatie-vee en de betaling van
weidegeld
Het hoofd van het Rijksbureau Voed
selvoorziening maakt bekend, dat geble-
ken is, dat sommige eigenaren of gebrui
kers van weiland, waarin z.g. evacuatie-
vee heeft geloopen, geweigerd hebben dit
vee af te staan, tenzij tegen betaling van
weidegeld. Zij, die weidegeld hebben Se'
heven, hebben dus kennelijk misbruik ge'
maakt van de benarde omstandigheden der
getroffen veehouders. Het spreekt van
zelf, dat dergelijk kosten niet ten laste
van deze veehouders mogen komen.
Een ieder, wien zulks overkomen
wordt verzocht dit onverwijld schriftelU»
te melden bij het bureau Ontruiming’
Lange Voorhout 3, alhier, onder opgave
van naam en adres dergenen, aan wie
weidegeld hebben moeten betalen, z0*
mede het bedrag.
De leger- en vlootpredikant in alge-
meenen dienst, dr. W.C. Harrenstein,
beicht ons het volgende ove de gees
telijke verzorging der Protestantsche
militairen
In de achter ons liggende oorlogs
dagen hebben tal van veldpredikers
trouw hun werk verricht onder vaak
uiterst moeilijke omstandigheden. Me
nig kort bemoedigend woord van man
tot man werd gesproken in de stel
lingen.
Op de hulp- en hoofdverbandplaat-
sen, in hospitalen en ziekenhuizen werd
met gewonden gesproken en met de
stervenden gebeden.
Aan vele geopende soldatengraven
vertolkte een veldprediker de gevoe
lens van dank en eerbied van weer
macht en volk jegens de voor ons va
derland gevallen kameraden, de le
venden opwekkend, het door de geval
lenen gebrachte offer nooit te vergeten
en de toekomst van het Nederlandsche
volk vol vertrouwen in Gods hand te
leggen.
Ook aan het graf van menig Duitsch
soldaat werd een geestelijk woord ge
sproken en vele Duitsche gewonden in
hospitalen en ziekenhuizen werden door
onze veldpredikers bezocht.
Met een deel van de troepen is na
tuurlijk ook inmiddels reeds een aan
tal veldpredikers met groot velof
gezonden. Evenwel is geestelijke ver
zorging van hen, die nog in dienst
blijven, bitter noodig.
Van dit feit doordrongen, heeft de
Opperbevelhebber van Land- en Zee
macht, generaal Winkelman, bepaald,
dat het met groot verlof zenden der
reserve-veldpredikers zal worden ge
regeld door den leger- en vlootpredi
kant in algemeenen dienst, die er voor
heeft te zorgen, dat er een voldoende
aantal veldpredikers achterblijft, om
de geestelijke verzorging juist nu zoo
goed mogelijk te doen zijn.
Bij het uitbreken van den oorlog
waren 136 veldpredikers in functie.
Van deze zijn er tot nu toe 60 met
groot verlof gezonden.
Volgens ontvangen berichten zijn
eenige veldpredikers vrijwillig meege
gaan met de onderdeden, waartoe zij
behoorden, die als krijgsgevangenen
naar Duitschland werden gebracht.
Wellicht zijn ze nu inmiddels met hun
mannen naar ons land teruggekeerd.
Eén reserve-veldprediker wordt met
een lichte schouder-verwonding ver
pleegd te Calais. Van een hebben wij
helaas sedert 10 Mei niets meer ge
hoord. Hoe kwellend echter deze vol
slagen' onzekerheid ook is, toch geven
wij de hoop niet op, dat ook deze
vermiste tenslotte behouden thuiskomt.
Herstel van Rijksveren
Aan de firma Jansen te Druten is op
dracht gegeven tot het herstel van alle
Rijksveren tusschen Mook en Venlo,
welke oorlogsschade hebben opgeloopen,
zoo meldt het A.N.P. Hiervan zijn de
meeste reeds weer in bedrijf gesteld. Zoo
b.v. is te Nijmegen in de vaart gebracnt
de stoompont Gorinchem I, voorts varen
tusschen Nijmegen en Lent twee hulp-
pontjes.
De oeververbinding tusschen Nijmegen
en de Betuwe zal met ingang van Woens
dag a.s. verbeterd worden door het in
gebruik stellen van een nieuwe pont,
welke getrokken zal worden door een
sleepboot. Hierop kunnen in sneller
tempo meer voertuigen overgebracht
worden.
Naar wij vernemen kan binnen eeni
ge dagen een Rijksregeling tegemoet
worden gezien inzake de credietverlee-
ning aan bedrijven, welke door den
oorlog groote schade hebben opgeloo
pen. Algemeene richtlijnen zullen in
deze regeling worden gegeven. De
schade is in de eene provincie veel
grooter dan in de andere, zoodat het
onbillijk zou zijn deze schade door de
provincies zelf te laten betalen.
Onder oorlogsschade verstaat
de schade, welke is aangebracht door
bommen, geschut e.d. Bedrijven, welke
b.v. vroeger op Engeland handel dre
ven en thans door den oorlog stil lig
gen zullen niet
vallen.
Het valt nog
ring te zeggen
Ruim geschat is er uit het oude
Rotterdam drie mihoen kubieke meter
puin weg te ruimen, vóór men het ter
rein in hoofdzaken weer schoon heeft.
In de omgeving van den Coolsingel
komt er thans wat teekening in dit op
ruimingswerk. Voor het overige is ej^
echter nog ongelooflijk veel te doen.
Het groote vraagstuk is en blijft
voorloopig, waar men met al dat puin
moet blijven. Er komt bij het gemeen
tebestuur langzamerhand wel wat meer
vraag naar dit voor wegen-aanleg enz.
zeer bruikbare materiaal, doch het ver-
voervraagstuk speelt bij de levering
voorloopig nog een overwegende rol.
In de stad zelf worden Schie en
Noorderhaven er reeds mee gedempt.
Blaak en Nieuwehaven staan in ver
band met de nieuwe stadsplannen ook
op de nominatie en in de Maas kan
men op bepaalde plaatsen ook wel wat
kwijt.
Uiteraard is er voor straataanleg
hier en daar ook met puin wel een be
gin te maken. Doch met het oog op de
noodzakelijkheid van het later in den
grond brengen van rioleering en andere
leidingen, dient op het puin later toch
een flinke hooge zandlaag te komen.
Wil men straten voor direct gebruik
aanleggen, dan moet men dus met het
puin heel voorzichtig wezen.
Overal in de binnenstad ziet men nog
baksteen netjes opgetast
Maar over het geheel zijn de
kosten voor het schoonmaken van de
oude steen weer zóó hoog, dat de
economische beteekenis van het op die
manier weer bruikbaar maken van het
oude baksteenmateriaal nog lang niet
vaststaat.
Er staat op het oogenblik trouwens
nog niet zoo heel veel meer vast, dan
dat geleidelijk meer straten voor het
verkeer vrij komen, en dat het wen
schelijk wordt, zulke straten weer vrij
te geven.
Mede in het belang van het zeer
drukke tramverkeer, dat zich wel ge
leidelijk aanpast en steeds betere ver
bindingen schept, maar’ dat Coolsingel
en Goudschesïngel met alle daar aan
wezige halten zeer dringend behoeft
om de overstapgelegenheden niet al te
omslachtig te maken.
Wie nu van het Noorden komt, moet
tot de Witte de Withstraat doorrijden
om weer een andere aansluiting te krij-
•gen en over het geheel zijn er nog te
veel omwegen. Ook voor het rijwielver-
keer en het verkeer te voet. Wel zijn
er in de oude stad gedeelten, welke
voorloopig gerust afgesloten kunnen
blijven, doch van groot gelang is, dat
eenige korte verbindingen worden vrij
gemaakt en vrijgegeven.
Dezer dagen heeft de Middenstands
raad een vergadering gewijd aan „mid-
denstandsaangelegenheden in verband
met den ingetreden toestand”.
Een deel van deze vergadering werd
bij gewoond door dr. H. M. Hirschfeld,
waarnemend hoofd van het departement
van Handel, Nijverheid en Scheepvaart.
Van dezen mocht de raad vernemen, dat
in zijn verhouding tot het departement
geenerlei wijziging gekomen is; evenals
voorheen richt de raad zich ook voortaan
tot het departement, gelijk dit zulks doet
tot den raad. o
Inzake de besprekingen, gehouden na
het vertrek van dr. Hirschfeld en geen
verband houdende met door dezen ge
geven inlichtingen, kan het volgende
worden bericht:
De distributie van allerlei
maakt den toestand voor den
stand wel uitermate moeilijk. De groote
inkrimping van den omzet zal tot ver
arming leiden; voor dit probleem zal
t.z.t. een oplossing gevonden moeten
worden.
Ter bestrijding van de werkloosheid In
middensetandsbedrijven is het noodig, dat
winkeliers en ambachtspatroons zoo
spoedig mogelijk hun vorderingen be
taald krijgen. In verband hiermede werd
er op gewezen, dat zeer vele vorderingen
op het Rijk, met name op het departe
ment van Defensie, hebben voor allerlei
leveringen of recht op vergoeding voor
vervallen orders. Een regeling voor deze
vergoedingen is in bewerking. Besloten
werd aan te dringen op betaling op kor
ten termijn van althans een deel van de
vorderigen, waardoor de middenstanders
op hun beurt weer in staat worden ge
steld loonen te betalen en personeel aan
te nemen.
i
bestemmingen aan
worden in I
i
„Met milde hand...,"
Van ganscher harte steunen wij j
den oproep zie ons nummer
van j.l. Zaterdag van den voor-
zitter van het Nationale Hulpco-
mité 1940. Zeer velen hier te I
lande zijn door den oorlog zwaar,
zelfs héél zwaar getroffen. Wie ia
staat is, te helpen en te steunen,
moet dat nu doen, meer of min. J
der naarmate men er toe in staat
is, maar zoo eenigszins mogelijk'.
krachtig steunen, want er is J
enorm veel noodig. Men zende J
giften, men gedenke de te houden
collecte, men doe wat men kan
doen. Uit nationaal saamhoorig.
heidsbesef, uit innig medelijden
en medeleven, uit naastenliefde, J
uit zuivere menschelijkheid.
Thans geen „ieder voor zich”, I
maar een uit het hart geweld:
„allen voor allen”.
Men weet nu, waar men
moet: bij het groote, op
basis werkende en door de Ne.
derlandsche en de Duitsche over
heden gesanctionneerde 1-
naai Hulpcomité 1940.
Velen hebben zich geroepen ge
voeld, het initiatief te nemen voor
hulpverleening. Dit is een goede
daad, welke men zeer moet waar-
deeren. Maar nu het algemeen
Nationaal Hulpcomité 1940 is op
gericht, is het te hopen, dat men
ons zal weten te behoeden voor
een versnippering van krachten,
die verwarrend en nadeelig kan
werken. Men concentreere thans
alle nationale krachten op het
groote comité!
Moge de hulp, in- den vorm van
geldelijke bijdragen in een verras
send breeden en langen stroom rij
kelijk toevloeien.
-
mag,
-