Scheveningen in de zon BINNENLAND Overal groote 4rukte Nationaal Hulp comité 1940 Brandweer der Ordnungs- polizei in ons land HAAGSCHE' COURANT VAN MAANDAG 10 JUNI 1940 TWEEDE BLAD, PAGINA 2 Gironummers Na den terugtocht van onze troepen aan Vervoer van rijwielen per spoor De veldpredikers Het opruimingswerk te Rotterdam Groep Nederlanders uit Calais weer terug Het verleenen van credieten bedryven, die oorlogs schade leden Duizenden fietsen onbeheerd gevonden Het Westland verwacht gunstigen druivenoogst Vergadering van den Middenstandsraad Hoe groot het aantal bezoekers aan Scheveningen gisteren per fiets was, blijkt wel uit deze foto van een fietsenstalling aan denboulevard. Rijksregeling in voorbereiding Demping van haven Bespreking van verschillende problemen RECLAMES. Verdwenen kinderen. Ingewikkeld vraagstuk voor Utrecht. van men onder deze regeling Natio- Demobilisatie juist op tijd. op het Het bezoek aan het Zeebad. bruikbare staan. Drie millioen kubieke meter puin moet verwerkt worden Mededeelingen over de geestelijke verzorging van Protestantsche militairen gezicht, donker- zonder goederen midden- -■ V wezen breede van te t 5 I I Wie waarde aan z’n leven hecht, Koopt z’n fiets bij VOLLEBREGT. Grooten voorraad Oude prijzen L. v. N. O. INDIE 15—17 ZOUTMANSTRAAT 18 In Scherpenzeel duizend rijwielen vermist De aangewezen weg lijkt wel, dat men deze rijwielen zendt naar plaatsen, waar aan deze vervoersmiddelen een groot ge brek heerscht. Want dergelijke plaatsen zijn er ook„Tusschen de duizend en twaalfhonderd fietsen zijn uit Scherpenzeel verdwenen”, aldus burgemeester mr. C. P. altijd niet bij benade- hoe gróót het totale bedrag der te verleenen credieten zal zijn. Nog steeds stroomen verzoeken om crediet binnen. Voor vele bedrijven doet zich daarbij de moeilijkheid voor, dat hun admini stratie verloren is gegaan, zoodat zij zelf niet precies weten hoe groot het aan te vragen crediet moet zijn. Bepaalde stortingen gegeven acht genomen. deze groep zelf een uitweg gezocht: een door de Duitschers in beslag genomen Engelsche transportauto en drie" parti culiere auto’s werden opgeknapt en daarmede is de tocht via Brussel naar Nederland ondernomen. Op vier na zijn thans allen Zaterdag middag in het moederland teruggekeerd. Het Beursstation 18 Juni noodstation. Op 18 Juni moet het Beursstation zoover hersteld zijn, dat het weer voor het publiek te gebruiken zal zijn, zij het dan als noodstation. De 20 meter hooge muren zullen worden gesloopt tot op 10 meter hoogte, omdat ze ge vaar opleveren. Het staat nog geenszins vast of het station in zijn geheel herbouwd zal worden. Dat hangt af van de spoor wegplannen, in verband met het groo te wederopbouwplan van Rotterdam. Rotterdam, men. Tenslotte heeft Zaterdag de Nederlandsche grens overschreden. De Nederlanders in Calais zijn, voor zoover zij niet een week geleden met de groep-Rost van Tonningen. waren gekomen, Zaterdag in ons land terug gekeerd. Bij de aanvankelijk gevangen geno men Nederlanders is tijdens den oor log nog een groep "Nederlanders ge voegd. Na het vertrek van de groep- Rost van Tonningen waren in Calais dientengevolge nog 56 landgenooten aanwezig, afkomstig uit Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Brabant, Limburg, Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaande- ren. Den heer H. A. van Hilten uit Arn hem was de leiding van deze groep op gedragen. De Nederlanders hebben tij dens het bombardement op Zondag 26 Mei Calais verlaten en zich naar Mar quise begeven, waar de Duitsche bezet ting voor hen zorgde. Men heeft daar vele dagen gewacht op transportmiddelen uit Nederland, welke echter niet kwa de leider van Hoytema van Konijnenburg, „en er zijn slechts enkele menschen, die nog een rij wiel bezitten. Ruim twintig onbeheerde, voor het grootste deel oude fietsen zijrl hier gevonden en om de menschen te hel pen, hebben wij deze fietsen aan de be volking in bruikleen gegeven. Doch er was zulk een groote vraag, dat wij de toewij zing bij loting hebben moeten laten ge schieden. Wij hebben dus nog een groot aantal fietsen noodig en wanneer men er een kan missen. Het heerlijke zomerweer heeft giste ren duizenden en nog eens duizenden naar Scheveningen gelokt. Reeds vroeg in den morgen bewoog zich langs de toegangswegen naar het strand een on afgebroken stroom van fietsers. Som migen bepakt en beladen, voorzien van stokken, tentdoek, kookmateriaal en niet te vergeten een respectabele hoe veelheid levensmiddelen, als gold het een uittocht. Ook zag men vele wandelaars, ter wijl de trams naar Scheveningen gere geld vol zaten. Het strand was, zooals het voorgaan de jaren op mooie Zondagen altijd is. n.L zeer druk. Er stond practisch geen wind, zoodat zij, die in zwemcostuum waren, het heelemaal niet koud had den. De zon brandde met al haar fel heid. Hetgeen vooral later op den dag duidelijk te zien was aan de vele rood- gebrande armen en beenen van hen, die in zwemcostuum rondliepen. Voor al omdat het voor velen den eersten dag van dit jaar was. dat zij op het strand kwamen. In zee was het nog niet zoo overstelpend druk. De tempe ratuur van het water was anders zeer behoorlijk. Doordat de bovenlucht zoo warm was,’ zullen velen gedacht heb- i t i i Reeds thans kunnen bijdragen gestort worden voor het werk van het Nationaal Hulpcomité I 1940, en wel op: Het is in de toekomst nog zeer de vraag of het station D.P. zal blijven. Er is een groote mogelijkheid, dat het geheele spoorwegplan in Rotterdam zoo radicaal wordt gewijzigd, dat de func tie van het Beursstation geheel en al tot het verleden gaat behooren. ben, dat het water koud was, waardoor ze afgeschrikt werden een „duik te ne men in het zilte nat”. Een merkwaardigheid was de dichte zeedamp, welke boven de zee en een gedeelte van het strand hing. Stond men op een afstand van eenige honder den meters, dan zag men de baders bijna als schimmen. Later op den dag trok de damp echter op. Op den Boulevard was het natuur lijk niet minder druk dan strand. Men zag er duizenden te voet en op de fiets. Auto’s waren een bij zonderheid. In het midden was de rij weg bijna geheel verlaten. De terrassen der café’s en hotels boden eveneens den gezelligen. fleurigen aanblik van voor gaande jaren. Dezer dagen arriveerde in de hoofd stad een compagnie brandweerman nen van de Duitsche Feuerschutzpoli- zeiregiment, (Sachsen), teneinde het Amsterdamsche brandweercorps te versterken. Deze manschappen, welke zes motorspuiten en een aantal mate- riaalwagens met zich mede brachten, zullen ter bescherming van de jpurger- bevolking ten nauwste met de ge meentelijke brandweer samen werken. Zij vormen een onderdeel van een re giment bfandWeertroepen, dat oor spronkelijk in**het Duitsche Rijk zijn standplaats had en afkomstig is uit Saksen, doch thans naar ons land is gekomen en hier een taak heeft gekre gen. Zoo is bijvoorbeeld ook in Rot terdam een compagnie van deze voor treffelijk uitgeruste brandweerman nen gestationeerd, terwijl kleinere on derdeden in andere plaatsen van ons land zijn gedetacheerd. Ondanks de versterking, welke de brandweer thans gekregen heeft, blijft de taak van de luchtbescher- mingsbrandweer onveranderd. Het voorbeeld van Rotterdam heeft ech ter aangetoond, dat hierin nog vele verbeteringen dienen te worden aange bracht. departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart tot samenwerking met de middenstandsorganisaties; schier dage lijks hebben de organisaties contact met het hoofd van de afdeeling. persoonlijk. Bespoediging. Door verschillende omstandigheden is het vervoer van rijwielen per spoor zeer toegenomen. Teneinde dit zooveel moge lijk te bespoedigen, zullen de Ned. Spoor wegen het vervoer over verschillende veren per vrachtauto doen plaatsvinden. Uiteraard zal hierbij een zekere mate van vertraging niet steeds te vermijden zijn. Daarom zal den reizigers de gelegenheid worden geboden, zelf voor de overbren ging te zorgen, zoodat zij er persoonlijk aan kunnen meewerken, den doorvoer met den gewenschten trein te doen geschieden. Indien een reiziger het plan heeft, zelf voor het overbrengen van zijn fiets te zorgen, gelieve hij hiervan kennis te ge ven; het personeel zal hem dan duidelijk inlichten, hoe in zijn geval is te handelen. Sloopverbod. Namen den burgemeester is aan ver schillende nog staande gebouwen op en om den Coolsingel een biljet bevestigd, dat sloopen of veranderen verbiedt. Dit geldt o.a. voor het Gildehuys, het gebouw Handel en Nijverheid van de Utrechtsche, de gebouwen van de Rot- terdamsche en Amsterdamsche Bank, den Groote Schouwburg, den Tivoli- schouwburg en het theater Lumière. Het gaat er om te voorkomen, dat onnoodig schade wordt aangericht en voor de hand liggende mogelijkheden voor een spoedig herstel deze omgeving door al te groote sloopwoede zou ver minderen. De thans uit den militairen dienst terugkeerende kweekers worden in het Westland met open armen ontvangen, daar hier reeds eenigen tijd gebrek aan geoefende arbeidskrachten dreigde. Het hoogseizoen in den Westlandschen tuin bouw is thans begonnen en de arbeids prestatie wordt dagelijks ten top ge voerd. De gedemobiliseerde kweekers kunnen dan ook onmiddellijk op de tui nen weer aan den gang gaan. In de stookkassen zijn de kweekers in het Westland al eenige weken bezig met het druivenkrenten, in" dit werk terzijde ge staan door talrijke meisjes en vrouwen. Ook het krenten der druiven in de koude kassen komt thans aan de beurt en de volle trossen worden op deskundige-wij ze ontdaan van de overtollige korrels. De Westlandsche kweekers zijn van oordeel, dat de druiven „goed uitloopen”. De ont wikkeling der druiven beoordeelt men gunstig, zoodat het Westland een goed druivenjaar verwacht. Een gunstige'factor vormt het feit, dat de strenge winter nagenoeg geen sporen van schade heeft achtergelaten. Giro 388000 van het Nationaal j Hulpcomité 1940; Giro 272727 van het Nationaal Fonds voor Bijzondere Noorden; I Giro 22120 van het Ned. Roode I Kruis. Zaterdag bezochten 450 personen Zeebad Scheveningen. (Zooals men weet, gaat het Volkszeebad 15 Juni open). Gisteren waren het er 1483, het geen zeer veel is te noemen, als men in aanmerking neemt, dat het bad nog maar eenige dagen open is. De tempe ratuur van het water bedroeg gister middag 65 gr. F., van de lucht 71 gr. F. Hedenmiddag was de temperatuur van het water 65 gr. F., van de boven lucht 71 gr. Textielgrossiers helpen getroffen vakgenooten Dezer dagen is te Amsterdam een af gevaardigdenvergadering gehouden van de federatie van textielgrossiersbonden (F.T.G.B.), bij welke vereeniging meer dan 100 textielgrossiers, vertegenwoordi gend het overgroote deel van den textiel- groothandel zijn aangesloten. De vergade ring was in het bijzonder gewijd aan de bespreking van de maatregelen, welke ten behoeve van de te Rotterdam en elders getroffen bedrijven konden worden ge nomen. De vergadering sprak als haar meening •uit, dat de kapitaalsverliezen door het geheele volk behooren te worden ge dragen. Zij besloot intusschen zoo veel mogelijk hulp te verleenen om de be drijven der getroffen collega’s, mede in het belang van het daar werkzame per soneel weer op gang te brengen. Daartoe wordt een beroep gedaan op de elders gevestigde collega’s om de dringend noodzakelijke goederen uit hun voorraad aan de getroffen bedrijven te leveren en is aan de industrie het verzoek gericht om de aflevering van orders der getroffen bedrijven te laten voorgaan boven an dere orders. De commissaris van politie, afdee ling kinderpolitie, Haagscheveer 23 te Rotterdam, verzoekt namens de ouders inlichtingen omtrent: Margje van Gelderen, geboren te Rotterdam, 19 April 1940, die als cou veusekindje in het ziekenhuis Cool singel verpleegd werd op den dag van het bombardement en omtrent wie de ouders sindsdien niets vernomen hebben. Wilhelmus Adrianus Joseph Schoon, geboren te Rotterdam 24 September 1925, die volgens geruchten door een Roode Kruiszus^er op den dag het bombardement vervoerd zou zijn in een auto van de slagerij van Van Woerden aan den Oostzeedijk af. Hij was gekleed in een bruin colbertjasje, grijsbruine pull-ovèY, fluweelen broek, grijs geblokte kniekousen, bruine sport schoenen, interlock ondergoed. Alida Sophia Janse, geboren te Rotterdam 31 Mei 1924, fabrieksar beidster, wonende Rubroekstraat 79, die op 14 Mei j.l. van huis is gegaan en niet teruggekeerd. Signalement: Lang 1.60 meter, flink postuur, blond haar, gezonde kleur, bolrond blauwe oogen, gekleed in blauwe jurk met ritssluiting mantel of hoed. De provincie Utrecht telt vele, zeer vele rijwielen. Deze stalen rossen zijn in de vorige maand op zulke wijze van plaats veranderd, dat het een vraagstuk op zich zelf is geworden, de karretjes met hun, rechtmatige eigenaars te vereenigen. Toen onze soldaten den dag vóór de ca pitulatie bevel kregen, zich uit de Grebbe- linie terug te trekken, hebben zij uit vele plaatsen de rijwielen, die zij konden vin den, meegenomen om zich sneller te kun nen verplaatsen. Ook soldaten uit het Oosten van ons land verschenen achter de linies op fietsen, die zij hadden moeten meenemen. Eenmaal aangekomen op hun teruggetrokken stelling, hebben zij de kar retjes achtergelaten en het gevolg is, dat, terwijl in de eene plaats bijna geen fiets meer te vinden is, in andere dorpen een groot aantal rijwielen staat, waarvan de eigenaars onbekend zijn. Het is lang niet gemakkelijk, al deze fietsen te sorteeren en naar hun rechtma- tigen eigenaar terug te brengen, doch dank zij een goede organisatie in eenige plaat sen, is men, ondanks alle moeilijkheden, toch reeds een flink eind in de goede rich ting gekomen. „Een kleine zevenhonderd fietsen zijn hier, vooral in de week na Pinksteren, on beheerd aangetroffen en uit den naasten omtrek zijn zij naar Zeist vervoerd”, zoo vertelde ons mr. W. A. J. Visser, burge meester van Zeist. Al deze rijwielen zijn nauwkeurig ge registreerd (merk, nummer, bijzondere kenteekenen) en daarna heeft de commis-- saris van politie een oproep gedaan, waar bij werd bekend gemaakt, dat de eigenaren zich schriftelijk of mondeling tot de politie konden wenden. Stapels brieven en briefkaarten komen eiken dag binnen en velen schrijven na tuurlijk tevergeefs. Doch er zijn ook vele gevallen, dat de fiets, waarvan de eigenaar een beschrijving geeft, bij ons staat en men krijgt dan bericht, dat het rijwiel kan worden gehaald. Ook komt een groot aantal menschen persoonlijk naar Zeist, om naar hun fiets te zoeken, waarbij de politie er streng op toeziet, dat men niet zoo maar een fiets als zijn eigendom aanwijst. Verschillende per sonen zouden op die wijze wel heel gemak kelijk aan hun fiets komen. Tweehonderd en zestig fietsen zijn tot nog toe aan haar eigenaars teruggegeven en er staan er dus nog heel wat. Tweehonderd zeventien rij wielen staan in twee garages naast het po litiebureau, 185 bij de Beatrixschool aan den Walkartweg.” Doch niet alleen in Zeist, ook in andere plaatsen bevinden zich hoeveelheden on beheerd gevonden rijwielen, b.v. in Wage- ningen, Amerongen en Rhenen. In deze laatste plaats staat ok een respectabel aan tal vijf- a zeshonderd, waarvan ruim hon derd zijn afgehaald. Men is hier bezig, van alle fietsen e’en nauwkeurig signalement samen te stellen, waarna dit gestencild en naar alle plaatsen, waar men rijwielen ver mist, wordt gezonden. Ook op die wijze komen nog heel wat fietsen terecht. Wat er zal gebeuren met de fietsen, waarvan men de eigenaars niet kan vinden, staat nog niet vast. Het begrip prijsverhooging. Uitdrukkelijk werd er op gewezen, dat wijziging brengen in de verkoops- of be talingsvoorwaarden ten nadeele van den kooper gelijk is te stellen met prijsver hooging en derhalve niet geoorloofd is. Men achtte het wenschelijk, dat er bij de betrokken autoriteiten op zou worden aangedrongen voor stipte naleving de Vestigingswet Kleinbedrijf zorg dragen. Gebrek aan grondstoffen, kolen e.d. leidt er toe, dat tijdelijk allerlei bedrij ven worden samengevoegd; zoo zijn bijv, tal van bakkers begonnen gezamenlijk in één inrichting te bakken. Ook kolenhan delaars voegen bedrijven samen. Worden de aldus gesloten inrichtingen later weer geopend, dan geldt zulks in den zin van de Vestigingswet Kleinbedrijf als een nieuwe vestiging en hebben de betrokkenen bewijzen over te leggen van vakbekwaamheid, handelskennis en cre- dietwaardigheid. De verwachting werd uitgesproken, dat voor de betrokkenen eenzelfde soepele regeling zou worden getroffen als het geval is geweest ten aanzien van gemobiliseerden, die hun in richting hebben moeten sluiten geduren de de periode, dat zij onder de wapenen waren. Aangeraden werd, dat in deze tijden de organisaties alleen in dringende ge vallen vergaderingen zullen houden en dat deze vergaderingen korte, zuiver werkvergaderingen zullen zijn. Met voldoening werd geconstateerd, dat de borgstellingsfondsen hun nuttig werk kunnen voortzetten en dat ook het werktuigencrediet gewoon doorloopt. Be sloten werd het departement te verzoe ken te willen bevorderen, dat ook de bij zondere credieten door middel van de z.g. B-credietregeling in stand worden gehou den. Aan het vraagstuk van de huren en de schorsing van de Faillissementswet dient speciale aandacht te worden gewijd. Reichskredltkassenscheine. De Reichskreditkassenscheine zijn wet tig betaalmiddel ook bij aanbieding door Nederlandsche koopers. De winkelier, die deze niet wenscht te behouden, kan op zijn postrekening storten; het overeen komstig bedrag in Nederlandsch geld wordt dan op zijn rekening bijgeboekt. Zulks is trouwens ook geheel in overeen stemming met den wensch der betrok ken autoriteiten, daar de Scheine dan het spoedigst bij de Nederlandsche Bank terecht komen. Met groote erkentelijkheid werd ge waagd van de vele blijken van geneigd heid van de afd. Middenstand van het Meer-werk-actie hervat in Groninf*® In 1935 is te Groningen opgericht z.g. Welvaartcomité, dat zich ten stelde het aansporen tot het doen verr‘c11' ten van allerlei werk, dat veelal uitgeste1 of op de lange baan geschoven zou j den, en daarnaast het tegengaan van n doen uitvoeren van werk op tijdstipp® welke niet in de normale werkuren vau en waarbij de werkgever voor een «as loon het werk zou laten uitvoeren.1° - ter tijd kon te Groningen voor 1W- aan werk worden uitgevoerd. der Op instigatie van den commissaris ,t Koningin, mr. J. Linthorst Horman, n dit comité dezer dagen zijn werkzaam den hervat. Hierbij werd door he meentebestuur de volle medewerking gezegd. Onder voorzitterschap van m J. E. Hesse is thans deze actie weer hand genomen, onder de leuze, „wq gen geen geld, doch werk pe- Het comité tracht de werkg op- hulpzaam te zijn bij de uitvoering der drachten, wat betreft de leveringd v8fl terialen, wanneer namelijk tengevolg de distributie moeilijkheden zouden neu ontslaan. Evacuatie-vee en de betaling van weidegeld Het hoofd van het Rijksbureau Voed selvoorziening maakt bekend, dat geble- ken is, dat sommige eigenaren of gebrui kers van weiland, waarin z.g. evacuatie- vee heeft geloopen, geweigerd hebben dit vee af te staan, tenzij tegen betaling van weidegeld. Zij, die weidegeld hebben Se' heven, hebben dus kennelijk misbruik ge' maakt van de benarde omstandigheden der getroffen veehouders. Het spreekt van zelf, dat dergelijk kosten niet ten laste van deze veehouders mogen komen. Een ieder, wien zulks overkomen wordt verzocht dit onverwijld schriftelU» te melden bij het bureau Ontruiming’ Lange Voorhout 3, alhier, onder opgave van naam en adres dergenen, aan wie weidegeld hebben moeten betalen, z0* mede het bedrag. De leger- en vlootpredikant in alge- meenen dienst, dr. W.C. Harrenstein, beicht ons het volgende ove de gees telijke verzorging der Protestantsche militairen In de achter ons liggende oorlogs dagen hebben tal van veldpredikers trouw hun werk verricht onder vaak uiterst moeilijke omstandigheden. Me nig kort bemoedigend woord van man tot man werd gesproken in de stel lingen. Op de hulp- en hoofdverbandplaat- sen, in hospitalen en ziekenhuizen werd met gewonden gesproken en met de stervenden gebeden. Aan vele geopende soldatengraven vertolkte een veldprediker de gevoe lens van dank en eerbied van weer macht en volk jegens de voor ons va derland gevallen kameraden, de le venden opwekkend, het door de geval lenen gebrachte offer nooit te vergeten en de toekomst van het Nederlandsche volk vol vertrouwen in Gods hand te leggen. Ook aan het graf van menig Duitsch soldaat werd een geestelijk woord ge sproken en vele Duitsche gewonden in hospitalen en ziekenhuizen werden door onze veldpredikers bezocht. Met een deel van de troepen is na tuurlijk ook inmiddels reeds een aan tal veldpredikers met groot velof gezonden. Evenwel is geestelijke ver zorging van hen, die nog in dienst blijven, bitter noodig. Van dit feit doordrongen, heeft de Opperbevelhebber van Land- en Zee macht, generaal Winkelman, bepaald, dat het met groot verlof zenden der reserve-veldpredikers zal worden ge regeld door den leger- en vlootpredi kant in algemeenen dienst, die er voor heeft te zorgen, dat er een voldoende aantal veldpredikers achterblijft, om de geestelijke verzorging juist nu zoo goed mogelijk te doen zijn. Bij het uitbreken van den oorlog waren 136 veldpredikers in functie. Van deze zijn er tot nu toe 60 met groot verlof gezonden. Volgens ontvangen berichten zijn eenige veldpredikers vrijwillig meege gaan met de onderdeden, waartoe zij behoorden, die als krijgsgevangenen naar Duitschland werden gebracht. Wellicht zijn ze nu inmiddels met hun mannen naar ons land teruggekeerd. Eén reserve-veldprediker wordt met een lichte schouder-verwonding ver pleegd te Calais. Van een hebben wij helaas sedert 10 Mei niets meer ge hoord. Hoe kwellend echter deze vol slagen' onzekerheid ook is, toch geven wij de hoop niet op, dat ook deze vermiste tenslotte behouden thuiskomt. Herstel van Rijksveren Aan de firma Jansen te Druten is op dracht gegeven tot het herstel van alle Rijksveren tusschen Mook en Venlo, welke oorlogsschade hebben opgeloopen, zoo meldt het A.N.P. Hiervan zijn de meeste reeds weer in bedrijf gesteld. Zoo b.v. is te Nijmegen in de vaart gebracnt de stoompont Gorinchem I, voorts varen tusschen Nijmegen en Lent twee hulp- pontjes. De oeververbinding tusschen Nijmegen en de Betuwe zal met ingang van Woens dag a.s. verbeterd worden door het in gebruik stellen van een nieuwe pont, welke getrokken zal worden door een sleepboot. Hierop kunnen in sneller tempo meer voertuigen overgebracht worden. Naar wij vernemen kan binnen eeni ge dagen een Rijksregeling tegemoet worden gezien inzake de credietverlee- ning aan bedrijven, welke door den oorlog groote schade hebben opgeloo pen. Algemeene richtlijnen zullen in deze regeling worden gegeven. De schade is in de eene provincie veel grooter dan in de andere, zoodat het onbillijk zou zijn deze schade door de provincies zelf te laten betalen. Onder oorlogsschade verstaat de schade, welke is aangebracht door bommen, geschut e.d. Bedrijven, welke b.v. vroeger op Engeland handel dre ven en thans door den oorlog stil lig gen zullen niet vallen. Het valt nog ring te zeggen Ruim geschat is er uit het oude Rotterdam drie mihoen kubieke meter puin weg te ruimen, vóór men het ter rein in hoofdzaken weer schoon heeft. In de omgeving van den Coolsingel komt er thans wat teekening in dit op ruimingswerk. Voor het overige is ej^ echter nog ongelooflijk veel te doen. Het groote vraagstuk is en blijft voorloopig, waar men met al dat puin moet blijven. Er komt bij het gemeen tebestuur langzamerhand wel wat meer vraag naar dit voor wegen-aanleg enz. zeer bruikbare materiaal, doch het ver- voervraagstuk speelt bij de levering voorloopig nog een overwegende rol. In de stad zelf worden Schie en Noorderhaven er reeds mee gedempt. Blaak en Nieuwehaven staan in ver band met de nieuwe stadsplannen ook op de nominatie en in de Maas kan men op bepaalde plaatsen ook wel wat kwijt. Uiteraard is er voor straataanleg hier en daar ook met puin wel een be gin te maken. Doch met het oog op de noodzakelijkheid van het later in den grond brengen van rioleering en andere leidingen, dient op het puin later toch een flinke hooge zandlaag te komen. Wil men straten voor direct gebruik aanleggen, dan moet men dus met het puin heel voorzichtig wezen. Overal in de binnenstad ziet men nog baksteen netjes opgetast Maar over het geheel zijn de kosten voor het schoonmaken van de oude steen weer zóó hoog, dat de economische beteekenis van het op die manier weer bruikbaar maken van het oude baksteenmateriaal nog lang niet vaststaat. Er staat op het oogenblik trouwens nog niet zoo heel veel meer vast, dan dat geleidelijk meer straten voor het verkeer vrij komen, en dat het wen schelijk wordt, zulke straten weer vrij te geven. Mede in het belang van het zeer drukke tramverkeer, dat zich wel ge leidelijk aanpast en steeds betere ver bindingen schept, maar’ dat Coolsingel en Goudschesïngel met alle daar aan wezige halten zeer dringend behoeft om de overstapgelegenheden niet al te omslachtig te maken. Wie nu van het Noorden komt, moet tot de Witte de Withstraat doorrijden om weer een andere aansluiting te krij- •gen en over het geheel zijn er nog te veel omwegen. Ook voor het rijwielver- keer en het verkeer te voet. Wel zijn er in de oude stad gedeelten, welke voorloopig gerust afgesloten kunnen blijven, doch van groot gelang is, dat eenige korte verbindingen worden vrij gemaakt en vrijgegeven. Dezer dagen heeft de Middenstands raad een vergadering gewijd aan „mid- denstandsaangelegenheden in verband met den ingetreden toestand”. Een deel van deze vergadering werd bij gewoond door dr. H. M. Hirschfeld, waarnemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. Van dezen mocht de raad vernemen, dat in zijn verhouding tot het departement geenerlei wijziging gekomen is; evenals voorheen richt de raad zich ook voortaan tot het departement, gelijk dit zulks doet tot den raad. o Inzake de besprekingen, gehouden na het vertrek van dr. Hirschfeld en geen verband houdende met door dezen ge geven inlichtingen, kan het volgende worden bericht: De distributie van allerlei maakt den toestand voor den stand wel uitermate moeilijk. De groote inkrimping van den omzet zal tot ver arming leiden; voor dit probleem zal t.z.t. een oplossing gevonden moeten worden. Ter bestrijding van de werkloosheid In middensetandsbedrijven is het noodig, dat winkeliers en ambachtspatroons zoo spoedig mogelijk hun vorderingen be taald krijgen. In verband hiermede werd er op gewezen, dat zeer vele vorderingen op het Rijk, met name op het departe ment van Defensie, hebben voor allerlei leveringen of recht op vergoeding voor vervallen orders. Een regeling voor deze vergoedingen is in bewerking. Besloten werd aan te dringen op betaling op kor ten termijn van althans een deel van de vorderigen, waardoor de middenstanders op hun beurt weer in staat worden ge steld loonen te betalen en personeel aan te nemen. i bestemmingen aan worden in I i „Met milde hand...," Van ganscher harte steunen wij j den oproep zie ons nummer van j.l. Zaterdag van den voor- zitter van het Nationale Hulpco- mité 1940. Zeer velen hier te I lande zijn door den oorlog zwaar, zelfs héél zwaar getroffen. Wie ia staat is, te helpen en te steunen, moet dat nu doen, meer of min. J der naarmate men er toe in staat is, maar zoo eenigszins mogelijk'. krachtig steunen, want er is J enorm veel noodig. Men zende J giften, men gedenke de te houden collecte, men doe wat men kan doen. Uit nationaal saamhoorig. heidsbesef, uit innig medelijden en medeleven, uit naastenliefde, J uit zuivere menschelijkheid. Thans geen „ieder voor zich”, I maar een uit het hart geweld: „allen voor allen”. Men weet nu, waar men moet: bij het groote, op basis werkende en door de Ne. derlandsche en de Duitsche over heden gesanctionneerde 1- naai Hulpcomité 1940. Velen hebben zich geroepen ge voeld, het initiatief te nemen voor hulpverleening. Dit is een goede daad, welke men zeer moet waar- deeren. Maar nu het algemeen Nationaal Hulpcomité 1940 is op gericht, is het te hopen, dat men ons zal weten te behoeden voor een versnippering van krachten, die verwarrend en nadeelig kan werken. Men concentreere thans alle nationale krachten op het groote comité! Moge de hulp, in- den vorm van geldelijke bijdragen in een verras send breeden en langen stroom rij kelijk toevloeien. - mag, -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 6