van
Overdracht
heidengraf te Delft
van
Materieele schade tengevolge
oorlogsgeweld
Haagsche Courant van Donderdag 20 Juni 1940
DERDE BLAD, PAGINA 1.
iWd
Energieke opbouw
verkeer
van ons
BINNENLAND
Trf-
binnenscheepvaart
Nederlanders
en
Duitschers werken
aan
één
Schade-enquete-
commissie
Uw
Nederlandsche Jaarbeurs
De uitgifte van de zomerpost
zegels begint morgen
Gaat gedurende de zomer
maanden door
Wat wel en wat niet onder oorlogsgeweldschade
wordt begrepen
Een detachement van het luchtwapen vuurde, als laatste saluut, eenige salvo’s af.
Treffende plechtigheid in tegen
woordigheid van tal van
autoriteiten
Uiteenzetting van den heer
W. Graadt van Roggen
groot plan
Reorganisatie van busdiensten en
9
een
ctfdeeling verbonden zijn.
Ander
verder
Spoorverkeer.
Zooals intusscben bekend is gewor
den, heeft het spoorwegverkeer zich
Strijd tusschen trein en bus.
Als algemeene beginselen zullen, naar
wij vernemen, daarbij worden aange
houden, dat de spoorwegen en de bin
nenvaart voortaan de aangewezen ver
voermiddelen zullen zijn voor het ver
keer over lange afstanden. Het auto
verkeer zal de verkeersbehoeften moe
ten dekken voor de korte locale verbin
dingen, voor verbindingen, waarin door
twee andere reproducties zijn van tee-
keningen van den teekenaar Anton
Pieck dit mapje kost 0,30 of de
kaart per stuk 7% cent.
Verder geeft het comité uit een door
Jan R. Th. Campert geschreven, door
F. H. P. Reitmann geïllustreerd propa-
ganda-boekje, dat door de N.V. Boek
en Kunstdrukkerij voorheen Mouton en
Co. keurig is verzorgd de titel ervan
is „Vijf jaren zomerpostzegels, 1935
1939”, een opwekkend relaas door J.
Campert en achterin komen op kunst
drukpapier voor de afbeeldingen van
de in die jaren uitgegeven zomerpost
zegels.
De zegels.
De nieuwe, door bekende Nederland
sche kunstenaars geteekende, zomer
postzegels zullen de beeltenissen dragen
van vijf Nederlanders, die in onze his
torie van groote beteekenis voor het
cultureele en sociale leven zijn geweest
en de waarde van deze zegels zullen
zijn resp. 1% cent (bijslag 1% cent);
2% cent (bijslag 2% cent); 3 cent (bij
slag 3 cent); 5 cent (bijslag 3 cent);
12% cent (bijslag 3% cent). De beel
tenissen zijn respectievelijk van Vin
cent van Gogh, schilder (18531890);
Everardus Johannes Potgieter, schrij
ver (1808—1875); Petrus Camper, ge
neeskundige (1721—1789); Jan Havick-
zqon Steen, schilder (16261679); Jo
seph Justus Scaliger, wiskundige (1540
1609). Deze postzegels zullen geldig
zijn tot en met 31 December 1945.
Briefkaarten.
Afbeeldingen van deze postzegels
komen vergroot eveneens voor op
briefkaarten, welke in mapjes van vijf
stuks zullen worden verkocht voor
0,25, of 5 cent per kaart. Een ander
mapje bevat vier kaarten, waarvan
twee fraaie reproducties zijn van den
„Hoenderhof” van Jan Steen (Maurits-
huis, den Haag) en het „Gezicht op
Nuenen” van Vincent van Gogh (Mu
seum Boy mans, Rotterdam), terwijl de
„Houdt U aan den zomenregel:
zomerpost met zomerzegel”
Zooals geruimen tijd geleden
aangekondigd,
Autoverkeer;
Ingrijpender zal zijn de nieuwe rege
ling van het autoverkeer voor perso
nen en goederen. Waren er vóór het
uitbreken van den oorlog voor Augus
tus 1939 dus, ongeveer 150.000 auto’s
van alle soorten in Nederland in ge
bruik, de mobilisatie met haar vele re-
quisities en den oorlog met zijn vernie
lingen hebben dit aantal sterk doen da
len. Bovendien is na 14 Mei het auto
verkeer sterk gehandicapt <Toor het ge
brek aan benzine. Op dit gebied zal
over de geheele lijn een herziening vaal
de vroegere toestanden noodig zijn.
Een bijzondere organisatie is daartoe
in het leven geroepen. Van 1 Juli af zal
de regeling van het geheele autoverkeer
worden toevertrouwd aan de tien in
specties van de Rijksverkeersinspectie.
Deze inspecties zullen elk in het eigen
district de bevoegdheid krijgen rijver
gunningen en benzinetoewijzingen te
verleenen. Noodgedwongen zal de
nieuwe organisatie van het autoverkeer
met een beperkingen gepaard moeten
gaan. Een lichtzijde daarvan is echter,
dat er nu gelegenheid is, om den jaren-
langen strijd tusschen spoorwegverkeer,
autoverkeer en binnenvaart terzijde te
stellen en aldus onrendabele concurren
tieverhoudingen uit te schakelen.
Als verder propaganda-materiaal
dient een fleurige, door Dick Elffers,
te Rotterdam, geteekende reclame
plaat, welke wederom de klassieke
postkoets vertoont Ze was reeds voor-
daten van het Duitsche luchtwapen
hadden op de hoeken van dit massa
graf de wacht betrokken, terwijl in
het front Hitler jeugd stond opge-
Steld.
In het midden van het graf prijkt
een groot kruis met de woorden van
den Führer: „Deutschland muss le-
ben, und wenn wir sterben müssen”.
Daarnevens staan de 33 kleine kruis
jes met, voor zoover mogelijk, de
namen der slachtoffers. De graven
zijn bedekt met een bloemenschat.
Nadat de autoriteiten het heldenkerk-
hof hadden betreden speelde het mu
ziekcorps koraalmuziek.
Door het intreden van den gewijzigden
toestand is het aspect van den handel
volkomen veranderd, niet alleen wat de
exportmogelijkheden betreft, maar ook
met betrekking tot het binnenlandsche
handelsverkeer. Temidden van tal van
nieuwe, zich bovendien nog telkens wij
zigende problemen, moet het bedrijfsleven
naar nieuwe wegen in eigenlijken en fi
guurlijken zin zoeken, nieuwe metho
den gaan toepassen, andere vormen van
productie, transport en distributie overwe
gen. Daarbij doet zich dringend behoefte
gevoelen aan een snel herstel van verbro
ken contact, opdat de zakenwereld zich
opnieuw op eenigszins vastere basis zal
kunnen oriënteeren.
Voor de naaste toekomst komt het voor
het bedrijfsleven in het bijzonder aan op:
oriënteeren en aanpassen. Daarvan zal
i voor een groot deel afhangen, of in onze
propaganda-materiaal. zakenwereld spoedig weer dusdanige loo-
nende resultaten verkregen kunnen wor
den, dat op een nieuwe basis aan den han
del uitbreiding gegeven kan worden.
Men. is er in handelskringen volkomen
van overtuigd, dat niets achterwege gela-
w ten mag worden, waarvan vermoed kan
zien'van de"verkoo^data^irMei 't/m. dat k„de
aanpassing op economisch gebied zal kun-
13 Juli, maar er zal voor worden ge- nen bevorderen. Het jaarbeursbestuur zag
zich, hierin zijn taak aangewezen.
goede komen,
laatstgenoemde vergaat:
In het 2e gelid getreden.
Allereerst trad generaal Christian
sen naar voren om een korte rede uit
te spreken. Spr. zeide, dat de kame
raden, die hier thans rusten feitelijk
niet van ons zijn gegaan. Zij zijn
slechts in het 2e gelid getreden. „In
den geest zijt Gij bij ons en wij met
U”. Dank werd gebracht aan de ge
meente Delft en de Duitsche kolonie
voor de zorg, die men aan het stof
felijke overschot en de laatste rust
plaats heeft besteed.
Generaal Christiansen droeg vervol
gens de verzorging van het heidengraf
over aan de Duitsche kolonie.
Namens de N.S.D.A.P. in Nederland
werd deze zorg door den leider Ruh-
berg met enkele woorden aanvaard,
die er de Hitler jeugd aan herinner
de, dat deze soldaten het laatste ga
ven voor het groot Duitsche rijk en
drijven (behalve schepen) en de roerende
zaken dienende tot de uitoefening van
een beroep; c. bedrijfs- en handelsvoor
raden; d. huisraad en verbruiksvoorraden:
e. schepen. Terwijl tenslotte op een zesde
formulier de eindcijfers der op de andere
formulieren ingevulde schade zullen wor
den vermeld.
De reeds door de gemeentebesturen ver
zamelde gegevens of door belanghebben
den bij de gemeentebesturen of de com
missie oorlogsschade ingediende opgaven
omtrent oorlogsgeweldschade, zullen in
handen der schade-enquête-commissies
worden gesteld. Indien derhalve door be
langhebbenden reeds bij het bestuur der
gemeente, binnen welke de schade is ge
leden, of bij de commissie oorlogsschade
(al of niet door bemiddeling van notaris
sen of hypotheeknemers) opgave der
schade is gedaan, behoeft geen nieuwe
opgave bij de schade-enquête-commissie
te geschieden, tenzij deze laatste de be
langhebbenden daartoe oproept.
Dit laatste geldt echter niet voor oor
logsgeweldschade binnen de gemèente
Rotterdam, waar ook indien reeds opgave
der schade is gedaan bij het gemeente
bestuur, bij de commissie oorlogsschade
of bij andere instanties, door de belang
hebbenden een opgave bij de schade-
enquête-commissie moet geschieden op de
bovenbedoelde formulieren.
Aan belanghebbenden, die verzoeken bij
het invullen van de formulieren bijstand
te mogen ontvangen, zal deze door de
schade-enqüête-commissie (in Rotterdam
namens deze op nader bekend te maken
plaatsen) worden verleend.
In gevallen, waarin de belangen der
voedselvoorziening het onmiddellijk her
stel van landbouwbedrijven vereischt, zal
de tegemoetkoming in de schade worden
opgenomen in een herstelplan, goed te
keuren door den regeeringscommissaris
voor den wederopbouw.
Het bedrag, dat de commissie voorloo-
pig als schade aanvaardt, houdt geenerlei
beslissing in ten aanzien van de uitein
delijke tegemoetkoming in de schade. Het
bedrag, dat eindelijk als tegemoetkoming
zal worden toegekend, wordt bij uitsluiting
vastgesteld door of vanwege het wnd.
hoofd van het departement van Financiën
en zal te zijner tijd aan de belanghebben
den worden medegedeeld.
Persoonlijk contact tusschen
producent en afnemer.
Het is voor het instandhouden van het
economisch bestel noodzakelijk, dat voor
al het persoonlijk contact tusschen pro
ducent en afnemer, voor zoover dit tel
kenmale mogelijk zal blijken, op practi-
sche en efficiënte wijze worde hersteld.
Het belang van het Nederlandsche be
drijfsleven brengt mede, dat op de komen
de najaarsbeurs, als het daarvoor aange
wezen centrale orgaan, aan dit streven lei
ding wordt gegeven: naast de stimulee-
ring van het handelsverkeer en het in
gang houden van het zakenleven zal ook
voorlichting door bevoegde organen op
industrieel, agrarisch en commercieel ge
bied verlichting van lasten kunnen bren
gen.
De gebruikelijke samenstelling, en
groepsindeeling der najaarsbeurzen zal ge
handhaafd blijven. In het bijzonder geldt
dit voor de speciale groepen, welke
uitsluitend aan de najaarsbeurzen placht
deel te nemen, zooals de meubelbeurs, de
groepen zuivelwerktuigen en de inzending
op het gebied van landbouwmachines
De regeeringsautoriteiten en ook de lei
dende figuren der bedrijfsorganisaties
hechten er groote waarde aan de normale
zakenrelaties te doen hervatten. Ten op
zichte van het zoo belangrijke vraagstuk
van het jaarbeursgoederen- en jaarbeurs-
bezoekers-vervoer mocht het jaarbeursbe
stuur van de directie der Ned. Spoorwegen
de toezegging ontvangen, dat, in samen
werking met den propaganda-dienst der
Jaarbeurs, al wat onder de gegeven om
standigheden mogelijk zal blijken, in het
werk gesteld zal worden om het vervoer
naar en van de jaarbeurs te vergemakke
lijken en te bespoedigen.
„De dag van gisteren is geleden”, zoo
besloot de heer Graadt van Roggen zijn
toelichting: „den dag van heden zullen
wij besteden om met opgeheven hoofd
den dag van morgen tegemoet te kunnen
gaan. De raad van beheer is er van over
tuigd, dat dit streven door het Nederland
sche bedrijfsleven zal worden verstaan”.
grootendeeis hersteld en is thans op
bijna alle» baanvakken weer mogelijk, zij
het met de inconveniënten. welke door
de oorlogsvernielingen zijn veroor
zaakt. Een nieuwe dienstregeling en
nieuwe tarieven zijn met dit herstel
gepaard gegaan.
Dit werk, dat, gezien de enorme te
overwinnen moeilijkheden, binnen on
gelooflijk korten tijd heeft plaats ge
vonden, komt het Nederlandsche pu
bliek thans reeds in zijn vollen om
vang ten goede.
In een persbijeenkomst te Utrecht heeft
het gedelegeerd lid van den raad van be
heer der Kon. Nederlandsche jaarbeurs,
de heer W. Graadt van Roggen, in tegen
woordigheid van de nieuwe directie de
heeren mr. J. Milius en ir. W. Terpstra,
een toelichting gegeven op het besluit
van den raad van beheer de najaarsbeurs
1940 op den bereids vastgestelden datum:
3 tot en met 12 September te laten door
gaan. De heer Graadt van Roggen legde
er den nadruk op, dat het jaarbeursbe
stuur dit besluit genomen heeft, na over
leg en met volle instemming van de beide
departementen, welke bij deze aangelegen
heid in de eerste plaats betrokken waren:
het departement van Handel, Nijverheid
en Scheepvaart en dat van Landbouw
en visscherij.
Het jaarbeursbestuur ontveinst zich
niet, dat voor het organiseeren en hou
den eener jaarbeurs onder de huidige
tijdsomstandigheden een buitengewone
krachtsinspanning noodig zal zijn en dat
in het bijzonder de onzekerheid van ver
schillende factoren bezwaren van organi-
satorischen aard zal opleveren. Ook heeft
de raad van beheer zich ernstig reken
schap gegeven van het feit, dat het jaar-
beursintermediair zich in menig opzicht
aan gewijzigde omstandigheden zal heb
ben aan te passen. Evenwel achten zoo
wel het jaarbeursbestuur als de geraad
pleegde instanties het van groot belang
de Septemberbeurs, waar van de voorbe
reiding trouwens reeds na afloop der
laatstgehouden voorjaarsbeurs was inge
zet zooveel mogelijk op de normale wijze
te doen doorgaan, omdat daarvan in be
langrijke mate verwacht kan worden, een
Stimulans voor het in stand houden van
de economische bedrijvigheid in ons land.
Dit betreft zoowel de industrie en den
handel als den landbouw en de veeteelt.
In verband daarmede zal dan ook ditmaal
wederom, gelijk het van den aanvang af
in de bedoeling heeft gelegen, aan de na
jaarsbeurs, in het kader der algemeene,
industrieele deelneming, een agrarische D
Een der belangrijkste onderwerpen,
waarvoor de Duitsche en Nederland
sche betrokken autoriteiten -zich, on
middellijk na den veertienden Mei ge
steld zagen was: het verkeer. In onze
lage landen aan de zee heeft dit ver
keer, dat door de ligging van ons va
derland, door de eeuwen heen een
enorme beteekenis gehad. Internatio
naal, als knooppunt tusschen Noord en
Zuid, tusschen Oost en West en niet
het minst door de mondingen van den
Rijn en het uitgestrekte Duitsche ach
terland. Het verkeer kreeg er een dub
bele beteekenis, hier wellicht méér
dan elders in Europa, ons waterland,
met zijn tallooze kanalen, breede rivie
ren en zeeboezems was al van oudsher
zoowel op het verkeer te water als op
landsverkeer aangewezen.
De korte, hier en daar felle oorlog,
voorafgegaan door een lange mobili
satie, heeft, begrijpelijkerwijs, het ver
keer in Nederland grootendeels ont
wricht: toen men de situatie kon over
zien, bleken zoowel het spoorweg- als
het autoverkeer, de postverbindingen
en het binnenscheepvaartverkeer voor
geheele provincies hopeloos verbroken.
Binnen het kader van het grootsche
opbouwprogramma vormde het herstel
der oude verkeersverbindingen over
land en over water dan ook een der
belangrijkste punten.
Bij het ter hand nemen der ver-
keersrestauratie ging men in hoofdlij
nen van twee punten uit
Het is, ten eerste, niet alleen nood
zakelijk dat het verkeer zoo snel mo
gelijk genormaliseerd wordt, maar het
is, ten tweede, even gewenscht, dat het
verkeer zooveel mogelijk worde gemo
derniseerd, dat geen louter herstel van
oude toestanden plaats vindt, maar dat
men streve naar aanpassing aan nieu
we behoeften.
Op Vrijdag 14 Juni jJ. is in de pers
mededeeling gedaan van een beschik
king van het wnd. hoofd van het de
partement van Defensie, betreffende
schadeloosstelling voor opruimingen en
ingebruiknemingen van onroerende goe
deren ten behoeve van de landsverde
diging en de uitoefening van den mili
tairen dienst, welke hebben plaats ge
had op grond van de wet staat van
oorlog en beleg, de inundatiewet, en de
algemeene vorderingswet 1938 en 1939.
In aansluiting aan deze beschikking,
welke uitsluitend betrekking had op
bij de wet geregelde schadeloosstelling,
kan thans het volgende worden mede
gedeeld.
In tegenstelling met de bovengenoem
de schade tengevolge van opruimingen
en ingebruiknemingen door het Neder
landsche militaire gezag, kan degene,
wiens goederen door oorlogsgeweld ge
troffen zijn, geen aanspraak op
schadevergoeding maken, aangezien
geen enkele wettelijke bepaling hem
recht op schadevergoeding geeft. Bij
besluit van den opperbevelhebber van
land- en zeemacht van 22 Mei jJ. is
echter, zooals reeds eerder in de pers
medegedeeld, een commissie ingesteld,
welke tot taak heeft voorstellen te
doen over de beginselen volgens welke
van overheidswege tegemoetko
ming zal worden verleend In verband
met geleden materieele oorlogsschade.
Op advies van deze commissie waar
van, zooals bekend, ir. W. H. van Leeu
wen, voorzitter en prof. mr. P. Lieftinck
secretaris is zal binnenkort met een
nauwkeurige registratie van alle geval
len van oorlogsgeweldschade worden be
gonnen.
Nader zal worden medegedeeld, op
welke wijze en in welke mate door de
overheid een tegemoetkoming in ver
band met de geleden oorlogsgeweld
schade zal worden verleend.
Onder oorlogsgeweldschade
moet worden begrepen alle schade door
oorlogsgeweld, hetzij van Nederlandsche
hetzij van vreemde herkomst, toege
bracht aan de volgende goederen: on
roerende goederen, gebouw of niet-ge-
bouwd, bosschen en veldgewassen inbe
grepen, alles wat behoort tot de uitrus
ting van bedrijven (b.v. machinerieën,
gereedschappen, voertuigen, vee, enz.)
alsmede roerende zaken dienende tot de
uitoefening van een beroep bedrijf s-
en handelsvoorraden, huisraad, ge-
bruiksvoorraden, schepen.
Onder bepaalde omstandigheden kan
verlies of materieele beschadiging van
deze goederen tengevolge van diefstal
of plundering, veroorzaakt door of
rechtstreeks gevolg van den op 10 Mei
j.l. ingetreden oorlogstoestand eveneens
als oorlogsgeweldschade worden aange
merkt.
Niet als oorlogsgeweldschade wordt
aangemerkt schgde aan goederen, ten
gevolge van wegruimingen, ingebruik
nemingen en vorderingen uit hoofde
van de wet op den staat van oorlog en
beleg, de inundatiewet, de algemeene
vorderingswet 1938 en 1939 en andere
schade tengevolge van Nederlandsche
militaire maatregelen, waarvoor afzon
derlijke wettelijke voorzieningen zijn
getroffen. Ook geldt niet als oorlogs
geweldschade schade aan goederen, ten
gevolge van regelmatige vorderingen en
ingebruiknemingen door buitenlandsche
mil’taire autoriteiten.
Ouk zal de schade aan vensterruiten
en andere kleine schaden aan onroeren
de en roerende goederen niet als oor
logsgeweldschade worden beschouwd en
derhalve niet voor eventueele tegemoet
koming van overheidswege in aanmer
king komen. Voor schade aan venster
ruiten van bedrijfsgebouwen, b.v. van
kassen in een tuinbouwbedrijf, kan ech
ter in bijzondere gevallen een uitzonde
ring worden gemaakt.
Evenmin zal tegemoetkoming gegeven
Worden in schade aan huisraad en der
gelijke, tenzij een belangrijk deel van
dit huisraad e,d. is verloren gegaan.
Hoe de registratie zal geschieden.
De registratie van de oorlogsgeweld
schade zal als volgt geschieden. Alle ge
vallen van oorlogsgeweldschade worden
opgenomen door schade-enquête-commis
sies, welke plaatselijk of regionaal zullen
optreden Van elke enquête-commissie zal
een inspecteur der belastingen deel uit-
tnaken. Rayon en zetel der verschillende
schade-énquête-commissies zullen nader
Worden bekend gemaakt. De belangheb
benden zullen in de gelegenheid worden
gesteld opgave der geleden schade door
oorlogsgeweld te doen op formulieren,
welke kosteloos op een nader mede te
deelen plaats en tijdstip ter beschikking
zullen worden gesteld en ingediend kun
nen worden bij de schade-enquête-com-
missie, die bevoegd is ter plaatse, waar
het goed zich bevond, toen de schade werd
geleden. Schepen benevens hun ladingen,
welke door oorlogsgeweldschade zijn ge
troffen, moeten worden opgegeven bij de
schade enquête-ccmmissie van het rayon.
Waar binnen zij zijn geregistreerd. De
schade-enquête-commissie is bevoegd op
gaven van belanghebbenden te weigeren,
indien deze naar haar oordeel van zoo
onbelangrijken aard zijn, dat zij voor be
handeling niet in aanmerking komen.
Zes formulieren.
Er zullen zes formulieren verkrijgbaar
zijn, resp. voor schade geleden aan: a.
onroerend goed; b. de outillage van be
was
zou op 11 Mei j.l. be
gonnen worden met de uitgifte van de
zomerpostzegels met een toeslag voor
cultureele en sociale doeleinden. Door
het uitbreken van den oorlog kon dit
niet gebeuren en daardoor stond het
„comité voor de zomerpostzegels” voor
de vraag of al het reeds verrichte voor
bereidende werk als te vergeefsch
moest worden beschouwd of dat de ver
koop moest worden doorgezet.
In een persconferentie in het gebouw
van den Gezondheidsraad in de Dr. A.
Kuyperstraat te ’s-Gravenhage heeft
prof. dr. C. P. M. Romme verklaard,
dat het werkcomité van oordeel is ge
weest, dat juist in de huidige omstan
digheden de verkoop moest doorgaan
teneinde iets te kunnen bijdragen aan
het groote werk van herstel en met
name op cultureel en sociaal gebied.
Dit jaar heeft het werkcomité voor ’t
eerst de medewerking moeten ontberen
van nu wijlen dr. N. M. Josephus Jitta,
die ook aan de actie voor de zomer
postzegels zijn hoogst gewaardeerde
krachten heeft gegeven.
Prof. Romme maakte eveneens ge
wag van de innige samenwerking met
het hoofdbestuur der P.T.T., het depar
tement van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen en den directeur-gene-
raal van de Volksgezondheid, óók bij
de actie, welke voor den verkoop van
de nieuwe zomerpostzegels werd ont
plooid.
Derhalve wordt nu de actie, waar
voor reeds veel voorbereidend werk is
verricht, voortgezet.
welke deze gevallenen betoond hebben
zal een richtsnoer voor ons allen in de
toekomst zijn.
Hierna spraken nog ds. Kaetzke
naar aanleinding van de woorden „Er
muss wachsen, ich muss abnehmen”,
en de R.K. geestelijke rector Muller
over „Für uns”. Eerstgenoemde
wees er op, dat de enkeling niet leeft
voor zichzelf, maar voor God en de
gemeenschap, hetgeen de hier rusten
de dooden, die voor rijk, Führer en
volk gevallen zijn, hebben getoond.
Rector Müller mekrte op, dat de
trouw en heldenmoed der gevallenen
als een eeuwig monument in aller hart
zal blijven voortleven.
Afvuren van salvo’s.
De kapel zette in „Ik had een wa
penbroeder”, onder de plechtige to
nen waarvan het detachement van het
luchtwapen vier dreunende salvo’s als
een laatst saluut afvuurde.
Alvorens het heidengraf te verlaten
stelden generaal Christiansen en de
Rjjkscommissaris Rijksministar
Seyss Inquart zich met de andere
autoriteiten in het front van het groo
te kruis op en brachten den Duitschen
groet.
Hiermede was de plechtigheid, wel
ke niet naliet diepen indruk te ma
ken, ten einde.
Het groote graf was gedekt met
kransen van den Rijkscommissaris,
Rijksminister Seyss-Inquart, van ge
neraal Christiansen, van de Duitsche
kolonie in Nederland en van den Duit
schen commissaris in de provincie
Zuid-HoUand*
Rede van generaal Christiansen
Een treffende plechtigheid heeft gis
termiddag te Delft plaats gevonden
op den hoek van den Kanaalweg en
Kanaalstraat, waar de stoffelijke res
ten van 33 Duitsche soldaten in
gemeenschappelijk graf rusten.
In tegenwoordigheid van den Duit
schen militairen bevelhebber in Ne
derland, generaal Christiansen, den
Rijks-commissaris Rijks-minister
Seyss-Inquart, Hauptmann Schwebel,
commandant van de provincie Zuid-
Holland, Landesgruppenleiter Ruh-
berg, de burgemeester van Delft, mr.
G. van Baren en den Gemeentesecre
taris, de heer G. Engberts, de com
missaris en de hoofdinspecteur van
Delft, de heeren U. v. d. Zee en K.
H. E. Ladestein, de garnizoenscom
mandant van Delft, luitenant-kolonel
K. Leverland, majoor Richter, com
mandant van het 3e depot-bataljon,
de Duitsche predikant Kaetzke en rec
tor Müller en vele leden van de Duit
sche kolonie, werd dit heidengraf aan
de zorgen van de Duitsche kolonie in
Delft overgedragen.
Ter weerszijden stonden opgesteld
een detachement van het Duitsche
luchtwapen, waarbij was ingedeeld
het muziekcorps van het luchtvaart-
regiment Hermann Goring. Vier sol-l voor zijn toekomst., De opoffering.
13 Juli, maar er zal voor worden ge
zorgd, dat er een strookje met „ver
koop gedurende de zomermaanden”
overheen wordt geplakt; deze plaat
wordt in verschillende afdeelingen
verspreid. En voorts zijn er nog sluit-
zegels met de bekende opwekking:
„Koopt zomerzegels” beschikbaar.
Voor de postzegelliefhebbers in het
bijzonder, de philatelisten, heeft men
nog een attractie bedacht: een aantal
exemplaren van het propaganda-boek-
je van Jan Campert zal voorzien zijn
van de vijf zomerzegels 1940, welke
postzegels een bijzonder stempel zul
len dragen. Deze exemplaren waren
oorspronkelijk bestemd voor de post-
zegeltentoonstelling, welke op den
2den Pinksterdag te Amsterdam zou
worden gehouden, welke evenwel door
de oorlogsomstandigheden ook niet is
doorgegaan. De prijs van deze bijzon
dere boekjes zal nader bekend worden
gemaakt.
Besteding voor de opbrengst.
De opbrengst van den verkoop dezer
zomerzegels zal voor de helft aan cul
tureele doeleinden, voor de helft aan
sociale doeleinden ten
en, wat de
60 pCt. voor de tuberculosebestrijding,
20 pCt. voor rheumatiekbestrijding en
20 pCt voor lichamelijke gebrekkigen.
Wat den nood op cultureel gebied
betreft, moge eraan worden herinnerd,
dat er verscheidene kunstenaars zijn,
die alles hebben verloren en behoefte
hebben aan het eerste materiaal om
hun taak te hervatten, maar dan moet
men hun ook opdrachten kunnen ver
strekken. Er zijn voorts tal van musici,
die plotseling werkloos zijn geworden.
Teneinde deze laatsten te helpen is»
men reeds begonnen met het organi-i
seeren van concerten.
Op sociaal gebied zal er rn dezen
tijd nog meer verricht moeten wor
den dan anders. Op de eerste plaats’
staat de tuberculose-bestrijding. Als
gevolg van den oorlog 19141918 is
het tuber culose-sterftecijf er toegeno
men. Rekening houdend met dit beken
de feit, is het te verwachten, dat dit
verschijnsel zich wederom zal voor
doen. Onmiddellijk naast de tubercu
lose-bestrijding moet thans de rheuma
tiekbestrijding de aandacht vragen. Het
aantal lijders aan rheumatiek is toe
genomen, mede door de tijdsomstandig
heden, waarbij in de eerste plaats moet
worden gedacht aan hen, die door
evacuatie en inundatie ontberingen
leden.
En dan zijn er nog de lichamelijk
gebrekkigen. De zorg voor deze men-
schen beteekent in onze dagen meer
dan ooit gelijk prof. Romme het uit
drukte „de vervulling van een eere-
plicht voor een honderd procent waar
dige zorg”.
Voor deze doeleinden vraagt het co
mité voor de zomerpostzegels hulp van
alle Nederlanders. Het doet een beroep
op ons allen dat wij gaarne onder
steunen om door een drukken koop
van de zomerpostzegels wederom een
bewijs te leveren van nationale saam-
hoorigheid en nationale gemeenschaps
zin, onder het motto:
„Houdt u aan den zomerregel,
Uw zomerpost met zomerzegel”!