Haagsche Courant van Woensdag 26 Juni 1940 Nieuwe regeling inzake de benzinedistributie I fc. Taxi’s zullen weer in Bedrijvigheid in de haven Urk van beperkte mate mogen rijden BINNENLAND jiw ^3 1 Adviescommissie ingesteld Toenemende bedrijvig heid in de lucht PER TRAM NAAR HET STADHUIS! volgende om Een spoor van de marechaussee Inquart, dezer dagen aan Rotterdam Een beroep op het Nederlandsche volk De Noord-Zuidhollandsche Reddingmaatschappij paraat Engelsche bommenwerpers boven het Hollandsche kustgebied Postverbinding met België nog niet hersteld Zoo krijgen de taxi-ondernemingen in Zuid-Holland een grootere hoe* veelheid. Thans mochten zij alleen rijden voor hen, die een vergunning hadden, zooals doktoren en ver* pleegsters. Tijdens het bezoek, dat de Rijks- commissaris, Rijksminister dr. Seyss- Een onderhoud met stadsarchitect Witteveen Den Helder en andere kustplaatsen gebombardeerd Groote medewerking der Duitsche autoriteiten. PROEFNEMINGEN MET LICHTGAS EN ANTHRACIET Een tandarts b.v., die in Wassenaar (woont, xnaar zijn pracktijkhuis in den Haag heeft, zal niet meer met zijn auto daarheen mogen rijden. Door de nieuwe regeling verwacht men dus een billijker toewijzing. Daar men bovendien over ïets meer benzine de beschikking zal hebben, zullen van 1 Juli af meer per sonen van een auto gebruik kunnen ma ken dan thans. hoeveelheid Duitschland die ge- Als de Nooixi-Oostpolder eenmaal gereed gekomen zal zijn, zal Urk veel van zijn karakteristieke schoonheid verliezen. Thans is er echter nog volop, bedrijvigheid m de haven» waar de vissche?êc^Liö-iÖik .WOh. millioen francs gecharterd. Het schip zal spoedig weer uitvaren. luk-raak In Het bericht in de bladen, als zou de postverbinding Nederland-Belgie weer hersteld zijn is, naar wij vernemen» voorbarig. De verbinding is nog niet hersteld. Men zal nog eenigen tijd ge duld moeten hebben. Bouw van de diergaarde „Blijdorp” wordt voltooid Naar wij vernemen, heeft de regee- ringscommissaris voor den wederopbouw toestemming verleend tot de voltooiing van den bouw van de nieuwe Rotterdam- sche Diergaarde Blijdorp. Reeds op 13 Juli a.s. zal etn gedeelte van de Dier gaarde voor bet publiek worden openge» DERDE BLAD, PAGINA 1. geving gastvrij onthaal. Sommigen zijn veel verder gevlucht en in Amsterdam aangekomen. Allen zijn het er over eens, dat de bommen geen militaire doeleinden troffen. Ook zij, die aan kunnen toonen, dat zij naar een bepaalde plaats toe moeten en niet per tram, fiets of te voet kunnen gaan, mogen gebruik maken van een taxi. Dit geldt dus vooral voor zieken, hulp behoevenden, ouden van dagen en voor hen, die slecht ter been zijn. Zij moeten dan echter een bewijs van een bevoegde instantie bij zich hebben. Hierdoor zal dus weer een aantal taxi’s in bedrijf genomen kunnen worden. Men tracht zooveel mo gelijk ondernemingen hiervan te laten profiteeren, door allen ver houdingsgewijs een zekere hoe veelheid toe te wijzen. Verhooging van den dijk De boulevard. Wat betreft het derde vraagstuk het gevaar voor overstroomingen herinnerde de heer Witteveen er aan, dat de bestaande rivierdijk ligt op gemiddeld 4 meter plus R.P. Op dit oogenblik is dat nog wel voldoende, maar nu doet zich het phenomeen voor, dat de zeespiegel elke 100 jaar 20 cm’, stijgt. Over 500 jaar zal de zeespiegel dus 1 meter gestegen zijn. Dit beteekent, dat over 500 jaar de dijken, die nu nog goed zijn» minstens 1 meter moeten worden verhoogd, om dat de stad anders bij stormvloeden kan overstroomen. De heer Witteveen is van oordeel, dat nu toch een nieuwe binnenstad gebouwd moet worden de rivierdijk minstens tot 6.10 plus R.P. moet wor den verhoogd. De bestaande dijk zou dus twee meter moeten worden ver hoogd. De heer Witteveen heeft ge tracht een andere oplossing te zoeken. Hij heeft deze gevonden door de oude dijk, die midden door de oude stad loopt, te elimineeren en direct langs ae rivier een nieuwen dijk te ontwer pen met een zoodanig dwarsprofiel, door de vluchtelingen voor ruim een dat een gedeelte dijk, ter breedte van 20 meter, op 4 meter plus R.P. komt Marine-hospitaal in Den Helder getroffen. De vorige week werden niet-militaire doelwitten o.m. in Scheveningen, en Den Helder getroffen. Den Helder is, sedert de overgave, geen militair gebied meer. Het is geen marine-basis meer; mili taire objecten zijn er niet meer aan te wijzen. Vrijdag j.l. verschenen 9 Engelsche machines boven de stad; ook in den nacht daarop en ook Maandagnacht werden Den Helder en omgeving ge bombardeerd. Op dien Vrijdag werden bommen ge worpen, o.a. op het Marine-hospitaal, dat in brand geraakte en vernield werd. Op het hospitaal woei duidelijk waarneembaar de Roode Kruis-vlag. Gelukkig was het hospitaal te voren door de Duitsche en Hollandsche ge wonden ontruimd. Bij dit bombarde ment werd een Hollandsche arbeider- gedood, terwijl verscheidene personen zwaar- en lichtgewond werden. Ook in den afgeloopen nacht werden bommen op Den Helder geworpen, waarbij wederom een aantal huizen vernield werd. Dooden en gewonden int den Helder. Naar verschillende A.N.P.-correspon- denten in Noord-Holland melden, heeft de bevolking van den Helder ernstig geleden onder de nachtelijke aanvallen der Engelsche bommenwerpers op de burgerlijke bevolking. De bommen werden over verschillen de deelen van den Helder uitgestrooid. Er zijn vele dooden gevallen en tal van gewonden. Vele menschen zijn uit den Juiste cijfers hieromtrent kon men öns nog niet geven. Hoewel de nieuwe regeling dus soepeler is, zal men toch pen heel strenge controle instellen. De overheidsdiensten zullen over een behoorlijke hoeveelheid benzine de beschikking hebben. Voor hen geldt trouwens een geheel andere regeling. Men verzocht ons tenslotte nog er op te wijzen, dat voor geheel Zuid-Hol land personenvervoer uitsluitend be handeld wordt door de Rijksverkeers inspectie, Laan Copfes van Catten- burch 7 en het goederen- en vracht vervoer door de Rijksinspectie in Rot terdam, Willem Buytewechstraat 68-70. Geen maximumprijzen meer voor aardappelen Het Rijksbureau voor de voedsel voorziening in oorlogstijd maakt be kend, dat met ingang van 24 Juni 1940 geen maximum-prijzen voor aardappe len meer zullen gelden. Tevens wordt bekend gemaakt, dat met ingang van dienzelfden datum de aardappelsoor- ten roode star, furore, alsmede Zeeuwsche bonten en -blauwen, we derom vrij kunnen worden afgeleverd. Tot directeur van de Rekkensche in richtingen is met ingang van 1 Augustus benoemd de heer L. H. Fontein, paeda- goog te Naarden. In de bestuursvacature, ontstaan door het overlijden van den heer G. Boschloo te Almen, is gekozen de heer G. Koning, eveneens uit Almen. Naar wij van de zijde van de Rijks verkeersinspectie vernemen, zal met ingang van 1 Juli in district Zuid- Holland een nieuwe regeling inzake de toewijzing van benzine van kracht worden. De tegenwoordige voldoet niet in alle opzichten, om dat gebleken is, dat nog te veel per sonen van een auto gebruik maken, hoewel het voor hen niet strikt noodzakelijk is. Men heeft thans een adviescommissie ingesteld, die ge val voor geval nauwkeurig volgens de nieuwe normen zal onderzoeken. Alleen dan zal gereden mogen wor den, wanneer er beslist geen andere Vervoermiddelen ter beschikking staan. Eén centraal station. Het spreekt intusschen vanzelf, dat het moet worden aangepast aan de Dit houdt ingrijpende veranderingen in. Wat betreft het spoorwegvraagstuk heeft de heer Witteveen gemeend het Maasstation te kunnen opheffen door de spoorwegverbinding Gouda-Rotter- dam bij Nieuwerkerk in westelijke richting te doen afbuigen en door den Kralingsche plas en langs de openbare begraafplaats en Rotte te leiden naar het Delftschepoortstation. Op deze wijze zou men één centraal station krijgen met drie radiaal uit de stad stralende spoorwegen. „Het is te verwachten, dat de Noord- Zuidhollandsche Reddingmaatschappij een moeilijken tijd tegemoet zal gaan, doch wij zullen alles in het werk stellen onze organisatie en onsfcmaterleel in tact te houden”, schreef de secretaris-penning- meester, de heer H. Th. de Booy, in de Juni-mededeelingen van de N.Z.H.R.M., en deze zinsnede was aanleiding voor het A.N.P. van den heer de Booy een uiteen zetting te vragen over den huldigen stand van zaken van het reddingswezen. De Duitsche militaire en civiele autori teiten, aldus vertelde de heer de Booy, stellen het op hoogen prijs, dat het red- dingwezen intact blijft en op normale wijze doorgaat met zijn werk. Ons red- dingwezen heeft en dat heb ik nu en ook reeds vroeger met veel genoegen ge constateerd een zeer goeden naam in Duitschland. Het particuliere karakter zal ongewijzigd gehandhaafd blijven. Van de Duitsche autoriteiten genieten wij dan ook alle mogelijken steun. Reeds sedert een lange reeks van jaren bestond er tusschen de Nederlandsche en Duitsche maatschappijen op dit gebied een stevige samenwerking, die vooral de laatste ja ren, in het Noorden des lands zeer krach tig was geworden. Wederzijds verleenden de stations elkaar hulp en bijstand bij schipbreuken en werden gegevens en on dervindingen uitgewisseld. Breed standpunt. Van den chef van den Ned. marinestaf is, met medeweten van de Duitsche mili taire autoriteiten, een schrijven bij de N.Z.H.R.M. binnengekomen, waarin o.a. wordt medegedeeld, dat de vaartuigen van de beide maatschappijen met het be houd van hun volkomen niet militair en humanitair karakter uitsluitend voor red- dingsdoeleinden moeten worden gebezigd ongeacht de nationaliteit van de in nood verkeerenden. Militaire en andere op drachten, berging van in nood verkeerend materiaal van oorlogvoerenden zullen de Duitsche autoriteiten niet van de equipa ges eischen. te liggen en een gedeelte, ter breedte van plm. 30 meter, op 6.25 plus R.P. De heer Witteveen heeft deze oplos sing gekozen, omdat de nieuwe dijk dan tevens dienst kan doen als een groote en grootsche boulevard, waar aan een daarmede in karakter en afmeting passende bebouwing komt. De oude havens zijn in het plan van den stadsarchitect behouden ge bleven, deels uitgebreid. Ook de oude stadsdriehoek de twee groote bou levards Coolsingel en Goudschesingel, alsmede de drie hoofdpleinen Hofplein, Beursplein en Oostplein is in het nieuwe plan gehandhaafd, zij het in grootere afmetingen. Het verkeer tusschen linker- en rechter Maasoever zal blijvend gebruik maken van de be staande oeververbindingen, die daar toe verbreed en vernieuwd moeten worden. De heer Witteveen heeft voorts de nieuwe verkeersbrug recht streeks in verbinding gebracht met het Beursplein, waardoor het ver keer, dat van het Zuiden Rotterdam binnenkomt, direct op het Beursplein en dus in het centrum van Rotterdam wordt geleid. Er zijn eenige elementen in dit plan, die ongetwijfeld aanleiding zullen ge ven tot velerlei critiek, o.a. de nieu we spoorwegverbinding Gouda-Rot- terdam, die mogelijk de schoonheid van den Kralingsche plas in gevaar kan brengen. De aandacht der publie ke opinie voor deze vraagstukken zal door de betreffende autoriteiten on getwijfeld op hoogen prijs worden gesteld. houd oplevert. Deze „flesschenwagens” zijn uiteraard alleen geschikt vopr stadsritten. Als dit plan doorgaat, moe ten de benzinetanks van de wagens verwijderd worden. Andere taxi-onder nemingen deelden ons mede, dat men eerst de „kat eens uit den boom wil kijken”, aangezien men nog altijd met de mogelijkheid rekening houdt, dat weer spoedig voldoende benzine te ver krijgen zal zijn. Gevluchte Belgische en Neder landsche financiers Het D.N.B. meldt uit Santander: Met verscheidene Belgische en Nederland sche financiers aan boord, welke uit Bayonne waren gevlucht, is in de haven alhier de Portugeesche schoener „Mi lena” aangekomen. De schoener was en die voornamelijk hierin bestaat, dat gedurende den nacht op niet-militaire objecten bommen worden geworpen. In den regel vliegen de Engelschen in kleine formaties, soms ook zijn het enkele ver uit elkaar vliegende toestellen, die een bezoek aan ons land brengen, des nachts of zeer hoog vliegend en bij voorkeur bij weersomstandigheden, waarbij het moeilijk is de machines te herkennen. Deze zelfde ongunstige om standigheden beletten de Engelsche vliegers echter hun doelwitten goed waar te nemen en vandaar dat zoo vaak eigendommen van de burgerbe volking worden getroffen. Het spreekt vanzelf, dat de herhaalde bombardementen van de laatste dagen onder de bevolking angst en onrust heb ben veroorzaakt. Het is waarschijnlijk, Helder gevlucht en vonden in de om dat ook dit als effect wordt beoogd. Men wil, is de Duitsche verklaring, de bevol king zóó angstig maken, dat zij er bij de Duitsche autoriteiten op zal aandringen, een gelegenheid te scheppen» voor het voeren van vredesonderhandelingen tus schen Duitschland en Engeland. Het effect is natuurlijk tegenoverge- steld. De bezoeken der laatste dagen van Engelsche vliegers hebben bereids scherpe represailles uitgelokt Export van vroege aardappelen Door de Nederlandsche groenten--en fruitcentrale werd het volgende schrij ven gericht aan de groentenveilingen Hierdoor deelen wij u mede, dat van 25 Juni 1940 af de regeling van kracht wordt De aardappelen, groote en bonken, hebben een minimumprijs van 5.50 per 100 k.g. Drielingen en kriel hebben geen minimumprijs. De hoeveelheid aardappelen, die tegen den minimumprijs niet kan wor den verkocht, kan in overleg met ons voor Noord-Holland in overleg met de provinciale commissie gereser veerd worden voor export naar Duitschland. In verband met de grootte van de aanvoeren adviseeren wij den veilin gen, indien vaststaat, dat er in ieder geval een hoeveelheid voor export be schikbaar is, reeds voor de veiling een deel van den aanvoer onmiddellijk voor export naar Duitschland te be stemmen, opdat de exporteurs tijdig met de verpakking en verlading kun nen beginnen. De hoeveelheid aardappelen, naar Duitschland kan worden exporteerd, is voor deze week vastge steld op circa 1 millioen k.g. per dag. Op grond daarvan is aan te nemen, dat de export veilingen voorloopig kunnen werken, zonder dat er behoeft te worden overgegaan tot een scherpe a anvoer regeling. Daar echter onder geen enkele omstandigheid meer dan 100 wagons kunnen worden verzonden, dient er mede rekening te worden ge houden, dat de reeds vroeger geadvi seerde aanvoerregeling in principe in tact moet worden gelaten, zoodat er geen overschotten op den aanvoer aan de veiling ontstaan. Een klein over schot kan van den eenen dag in den anderen worden meegenomen, maar dan moet de aanvoer den volgenden dag beperkt worden. Veilingen, van waaruit moeilijk export naar Duitschland kan plaats vinden, doordat vervoersmoeilijkheden zich voordoen, dienen in ieder geval hun aanvoer te beperken tot de afzet mogelijkheid in eigen rayon. Dit breede standpunt van de Duitsche autoriteiten stelt ons dus in de gelegen heid om het werk volledig te hervatten. Maar het spreekt vanzelf, dat dit werk moeilijker en gevaarlijker is geworden, denk alleen maar eens aan het mijnenge vaar en het ontbreken van verlichting der zeegaten. De reddingbooten zullen ter be veiliging de internationale roode-kruis- vlag voeren en waarschijnlijk zullen zij evenals de Duitsche reddingbooten ge heel wit worden geschilderd en voorzien worden van het Roode-Kruisteeken het karakter van de -schepen duidelijk te doen blijken. Boothuizen met inhoud en de redding booten staan onder de speciale bescher ming van de Duitsche weermacht; in de bootenhuizen zullen geen militairen wor den ingekwartierd. Wij hebben door den oorlog geen enkel lid van de equipages verloren en ik ben er vast van over tuigd, aldus de heer de Booy, dat de Ne derlandsche zeelui, die mede de Noord- Zuidhollandsche hebben gemaakt tot wat zij nu is, geen oogenblik zullen aarzelen om hun plicht en meer dan hun plicht te doen. Maar er is nog een andere factor, aldus vervolgde de heer de Booy, die weer zijn oude en onverflauwde activi teit toont, en die daarom overal in het land besprekingen voert. En andere en zeker even belangrijke factor: geld. Eereplicht van ons volk. Het is een eereplicht van het Neder landsche volk cm voort te gaan met finan- cieelen steun van ons werk. Ruim een eeuw lang, in welk tijdsverloop duizenden schipbreukelingen zijn gered, hebben Ne derlandsche particulieren en maatschap pijen eensgezind de fondsen beschikbaar gesteld. Nooit hebben wij tevergeefs een beroep gedaan op de krachtige me dewerking van onze zeevarende natie en dat stelde ons in staat met het modernste materiaal den strijd met de golven aan te binden, waar dit noodig was. Maar ik twijfel niet, of Nederland zal ook thans op dit gebied zijn plicht vervullen. Op het oogenblik is natuurlijk de vervan ging van materieel en de aanbouw moei lijk, zoo niet onmogelijk. De bouw van de nieuwe bootenhuizen op Schiermonnikoog en Eierland hebben wij stop moeten zetten. De aankoop van tractoren kan evenmin doorgaan, zoodat een zeer belangrijk deel van het mooie programma voor 1940 is geschrapt. Maar, die schade halen wij wel in. Twee nieuwe motorstrand- reddingbooten. Wel bouwen wij de twee motorstrand- reddingbooten, bestemd voor de stations Zandvoort en Schiermonnikoog af, de laatste wordt voorloopig te Hindeloopen gestationneerd. De bouw is zooals be kend mogelijk gemaakt door twee prachtige giften, nl. van de maatschappij „Amstleven” en van een dame, die onbe kend wenscht te blijven en die het red-* dingwezen een warm hart toedraagt. Trac tor en bootenhuis zullen echter helaas voorloopig tot de wenschen van de Noord- Zuidhollandsche moeten blijven behooren. Een groot verlies beteekende voor ons de diefstal van de „Zeemanshoop”. Ver der heeft de oorlog betrekkelijk weinig schade aangericht. Samen met de Zuid- hollandsche maatschappij tot redding van schipbreukelingen, die dezelfde bescher ming en faciliteiten der Duitsche leger en marineautoriteiten geniet als wij, be schikt het Nederlandsche reddingwezen over een vloot van .25 schepen. Natuurlijk is vooral thans uitbreiding gewenscht maar dit aantal mag toch alleszins vol doende worden geacht om Nederland’s ouden roem op het gebied van het redden van schipbreukelingen hoog te houden. Iedereen heeft kunnen constateeren, dat de bedrijvigheid in de lucht de laatste dagen aanzienlijk is toege- romen. Engelsche vliegers zijn ver scheidene malen boven ons kustgebied verschenen en werden door Duitsche iagers aangevallen, waarbij een aantal Engelsche machines werd neerge schoten. Van Duitsche zijde wijst men er ons op, dat thans voor ons land door de Engelsche vliegers dezelfde methode wordt gevolgd als die welke zij reeds lang boven Noord- en West-Duitsch- land toepassen en Wij hebben bij eenige groote taxi bedrijven hier ter stede geïnformeerd of men reeds plannen maakte de wa gens te laten rijden met behulp van lichtgas, anthracietgeneratoren e.d. Bij de Red-tax zijn de proefnemin gen met een anthracietgenerator reeds in een ver gevorderd stadium en men verwacht binnen eenige dagen een auto in gebruik te kunnen stellen. Van de resultaten, die men daarmee bereikt zal het afhangen of nog meer wagens van een anthraciet-generator zullen worden voorzien. Er zijn natuurlijk allerlei bezwaren aan verbonden. Ge regeld moeten de filters van de stook- gelegenheid gereinigd worden, er is een grootere slijtage en men zal niet zoo snel kuhnen rijden. Bovendien zijn de aanschaffingskosten van een gene rator zeer hoog. Van de directie van de Protax vernamen wij, dat men de mo gelijkheid onderzoekt de taxi’s te laten rijden op lichtgas, dat geperst is in flesschen. Men heeft reeds van ver schillende wagens de maat genomen, omdat men zooveel mogelijk één model wil vervaardigen. In eiken wagen zou den dan vier flesschen komen, die ieder ongeveer 35 k.g. wegen. Met deze vier flesschen kan men 40 k.m. rijden. Aan de gasfabriek zou den zij dan weer moeten worden ge wijd, hetgeen niet zoo’n groot opont- heeft gebracht, vertoefde de Rijks- commissaris geruimen tijd in het stadhuis, waar hij kennis nam van een plan, dat de stadsarchitect, ir. G. W. Witteveen, heeft ontworpen voor den wederopbouw van de thans grootendeels verwoeste binnenstad. Een redacteur van het A.N.P. is thans in de gelegenheid gesteld den stadsarchitect te vragen, welke vraag stukken zich bij het ontwerpen van een dergelijk plan voordoen en op welke wijze hij heeft getracht deze moeilijkheden tot een bevredigende oplossing te brengen. Bij het ontwerpen van een plan, dat de bedoeling heeft voor Rotterdam een geheel nieuwe binnenstad te ont werpen zoo vertelde dfe heer Witte veen treden reeds aanstonds drie belangrijke vraagstukken op den voor grond. Zij zijn van fundamenteele be- teekenis. De eerste vraag is: „Hoe moet de nieuwe stadsvorm er uit zien? Dit vraagstuk is dus -van principieelen aard. De tweede moeilijkheid is het spoorwegvraagstuk en het derde punt, dat direct de aandacht vraagt, be helst de vraag, wat er moet gebeuren om in de toekomst overstroomingen tengevolge van hooge vloeden te voorkomen. Ten aanzien van eerstgenoemde moeilijkheid zeide de heer Witteveen, dat hij heeft gemeend een plan te ontwerpen, waarbij de nieuwe binnen stad hetzelfde karakter zal hebben als vroeger. De plannen tot wederopbouw van Rotterdam’s centrum Geen benzine, dus geen auto’s, rij tuigen allemaal besproken Per tan dem, op de fiets of te voet dat is al niet nieuw meer in den tegenwoordigen tijd. Er moet wat anders op gevonden worden, zoo dacht het bruidspaar J. Scheers-M. v. Overeem, dat heden middag ten stadhuize in den echt ver bonden werd. Men kwam op het aardige idee eens per tram naar het stadhuis te gaan. Even een telefoontje met de H.T.M. en de zaak was voor elkaar 1 Een speciale, van binnen vroolijk met bloemen en vlaggetjes versierde motorwagen kwam het bruidspaar voor de deur afhalen. De conducteur, fees telijk uitgedost met een witte bloem en handschoenen, glom van genoegen, toen hij het paartje voorreed. Spoedig zullen er wel meer gebruik maken van de tram, om in den echt verbonden te worden. Op onze foto De conducteur is het bruidspaar behulpzaam bij het uit stappen. In Frankrijk gezien Het „Dagblad van Noord-Brabant” heeft een onderhoud gehad met den heer A. van den Zwaard, bloemkwee- ker te Breda, die met de Bredasche evacuatie in Zuid-Frankrijk terecht gekomen en vandaar Zaterdag 15 dezer vertrok en Zaterdag l.L in Breda terugkeerde. De heer v. d. Zwaard deelde o.m. mede verschillende perso nen in Zuid-Frankrijk, bij Bordeaux en Nantes te hebben aangetroffen, o.m. den substituut-officier van justitie mr. Deelen, den rechter-commissaris mr. Bielders, wethouder Kroone, hoofd inspecteur van Mansvelt en inspecteur Migot der gemeentepolitie, en ook de autobussen met de marechaussees zoo mede vele anderen. Gebrek aan vervoermiddel de treinen loopen niet, autobussen en an dere auto’s zijn gerequireerd zal oorzaak zijn, dat de vermiste Nederlan ders nog wel geruimen tijd noodig zul len hebben alvorens zij het vaderland kunnen bereiken. Men hoopt, nu er wapenstilstand is, straks met leger auto’s en vrachtauto’s huiswaarts te kunnen gaan, aldus deelde de heer v. d. Zwaard mede. i I Im z behoeften van het moderne verkeer. Ja

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9