Haagsche Courant van Woensdag 26 Juni 1940
Nieuwe regeling inzake de
benzinedistributie
I
fc.
Taxi’s zullen
weer in
Bedrijvigheid in de haven
Urk
van
beperkte
mate mogen rijden
BINNENLAND
jiw
^3
1
Adviescommissie
ingesteld
Toenemende bedrijvig
heid in de lucht
PER TRAM NAAR HET STADHUIS!
volgende
om
Een spoor van de marechaussee
Inquart, dezer dagen aan Rotterdam
Een beroep op het Nederlandsche
volk
De Noord-Zuidhollandsche
Reddingmaatschappij paraat
Engelsche bommenwerpers
boven het Hollandsche
kustgebied
Postverbinding met België nog
niet hersteld
Zoo krijgen de taxi-ondernemingen
in Zuid-Holland een grootere hoe*
veelheid. Thans mochten zij alleen
rijden voor hen, die een vergunning
hadden, zooals doktoren en ver*
pleegsters.
Tijdens het bezoek, dat de Rijks-
commissaris, Rijksminister dr. Seyss-
Een onderhoud met stadsarchitect
Witteveen
Den Helder en andere kustplaatsen
gebombardeerd
Groote medewerking der Duitsche
autoriteiten.
PROEFNEMINGEN MET LICHTGAS
EN ANTHRACIET
Een tandarts b.v., die in Wassenaar
(woont, xnaar zijn pracktijkhuis in den
Haag heeft, zal niet meer met zijn auto
daarheen mogen rijden. Door de nieuwe
regeling verwacht men dus een billijker
toewijzing. Daar men bovendien over
ïets meer benzine de beschikking zal
hebben, zullen van 1 Juli af meer per
sonen van een auto gebruik kunnen ma
ken dan thans.
hoeveelheid
Duitschland
die
ge-
Als de Nooixi-Oostpolder eenmaal gereed gekomen zal zijn, zal Urk veel van zijn karakteristieke schoonheid
verliezen. Thans is er echter nog volop, bedrijvigheid m de haven» waar de vissche?êc^Liö-iÖik .WOh.
millioen francs gecharterd. Het schip
zal spoedig weer uitvaren.
luk-raak
In
Het bericht in de bladen, als zou de
postverbinding Nederland-Belgie weer
hersteld zijn is, naar wij vernemen»
voorbarig. De verbinding is nog niet
hersteld. Men zal nog eenigen tijd ge
duld moeten hebben.
Bouw van de diergaarde „Blijdorp”
wordt voltooid
Naar wij vernemen, heeft de regee-
ringscommissaris voor den wederopbouw
toestemming verleend tot de voltooiing
van den bouw van de nieuwe Rotterdam-
sche Diergaarde Blijdorp. Reeds op 13
Juli a.s. zal etn gedeelte van de Dier
gaarde voor bet publiek worden openge»
DERDE BLAD, PAGINA 1.
geving gastvrij onthaal. Sommigen zijn
veel verder gevlucht en in Amsterdam
aangekomen. Allen zijn het er over
eens, dat de bommen geen militaire
doeleinden troffen.
Ook zij, die aan kunnen toonen,
dat zij naar een bepaalde plaats
toe moeten en niet per tram, fiets
of te voet kunnen gaan, mogen
gebruik maken van een taxi. Dit
geldt dus vooral voor zieken, hulp
behoevenden, ouden van dagen en
voor hen, die slecht ter been zijn.
Zij moeten dan echter een bewijs
van een bevoegde instantie bij zich
hebben.
Hierdoor zal dus weer een aantal
taxi’s in bedrijf genomen kunnen
worden. Men tracht zooveel mo
gelijk ondernemingen hiervan te
laten profiteeren, door allen ver
houdingsgewijs een zekere hoe
veelheid toe te wijzen.
Verhooging van den dijk
De boulevard.
Wat betreft het derde vraagstuk
het gevaar voor overstroomingen
herinnerde de heer Witteveen er aan,
dat de bestaande rivierdijk ligt op
gemiddeld 4 meter plus R.P. Op dit
oogenblik is dat nog wel voldoende,
maar nu doet zich het phenomeen
voor, dat de zeespiegel elke 100 jaar
20 cm’, stijgt. Over 500 jaar zal de
zeespiegel dus 1 meter gestegen zijn.
Dit beteekent, dat over 500 jaar de
dijken, die nu nog goed zijn» minstens
1 meter moeten worden verhoogd, om
dat de stad anders bij stormvloeden
kan overstroomen.
De heer Witteveen is van oordeel,
dat nu toch een nieuwe binnenstad
gebouwd moet worden de rivierdijk
minstens tot 6.10 plus R.P. moet wor
den verhoogd. De bestaande dijk zou
dus twee meter moeten worden ver
hoogd. De heer Witteveen heeft ge
tracht een andere oplossing te zoeken.
Hij heeft deze gevonden door de oude
dijk, die midden door de oude stad
loopt, te elimineeren en direct langs
ae rivier een nieuwen dijk te ontwer
pen met een zoodanig dwarsprofiel, door de vluchtelingen voor ruim een
dat een gedeelte dijk, ter breedte van
20 meter, op 4 meter plus R.P. komt
Marine-hospitaal in Den
Helder getroffen.
De vorige week werden niet-militaire
doelwitten o.m. in Scheveningen, en Den
Helder getroffen. Den Helder is, sedert
de overgave, geen militair gebied meer.
Het is geen marine-basis meer; mili
taire objecten zijn er niet meer aan te
wijzen.
Vrijdag j.l. verschenen 9 Engelsche
machines boven de stad; ook in den
nacht daarop en ook Maandagnacht
werden Den Helder en omgeving ge
bombardeerd.
Op dien Vrijdag werden bommen ge
worpen, o.a. op het Marine-hospitaal,
dat in brand geraakte en vernield
werd. Op het hospitaal woei duidelijk
waarneembaar de Roode Kruis-vlag.
Gelukkig was het hospitaal te voren
door de Duitsche en Hollandsche ge
wonden ontruimd. Bij dit bombarde
ment werd een Hollandsche arbeider-
gedood, terwijl verscheidene personen
zwaar- en lichtgewond werden.
Ook in den afgeloopen nacht werden
bommen op Den Helder geworpen,
waarbij wederom een aantal huizen
vernield werd.
Dooden en gewonden int
den Helder.
Naar verschillende A.N.P.-correspon-
denten in Noord-Holland melden, heeft
de bevolking van den Helder ernstig
geleden onder de nachtelijke aanvallen
der Engelsche bommenwerpers op de
burgerlijke bevolking.
De bommen werden over verschillen
de deelen van den Helder uitgestrooid.
Er zijn vele dooden gevallen en tal van
gewonden. Vele menschen zijn uit den
Juiste cijfers hieromtrent kon men
öns nog niet geven. Hoewel de nieuwe
regeling dus soepeler is, zal men toch
pen heel strenge controle instellen.
De overheidsdiensten zullen over een
behoorlijke hoeveelheid benzine de
beschikking hebben. Voor hen geldt
trouwens een geheel andere regeling.
Men verzocht ons tenslotte nog er op
te wijzen, dat voor geheel Zuid-Hol
land personenvervoer uitsluitend be
handeld wordt door de Rijksverkeers
inspectie, Laan Copfes van Catten-
burch 7 en het goederen- en vracht
vervoer door de Rijksinspectie in Rot
terdam, Willem Buytewechstraat 68-70.
Geen maximumprijzen meer
voor aardappelen
Het Rijksbureau voor de voedsel
voorziening in oorlogstijd maakt be
kend, dat met ingang van 24 Juni 1940
geen maximum-prijzen voor aardappe
len meer zullen gelden. Tevens wordt
bekend gemaakt, dat met ingang van
dienzelfden datum de aardappelsoor-
ten roode star, furore, alsmede
Zeeuwsche bonten en -blauwen, we
derom vrij kunnen worden afgeleverd.
Tot directeur van de Rekkensche in
richtingen is met ingang van 1 Augustus
benoemd de heer L. H. Fontein, paeda-
goog te Naarden. In de bestuursvacature,
ontstaan door het overlijden van den
heer G. Boschloo te Almen, is gekozen
de heer G. Koning, eveneens uit Almen.
Naar wij van de zijde van de Rijks
verkeersinspectie vernemen, zal met
ingang van 1 Juli in district Zuid-
Holland een nieuwe regeling inzake
de toewijzing van benzine van
kracht worden. De tegenwoordige
voldoet niet in alle opzichten, om
dat gebleken is, dat nog te veel per
sonen van een auto gebruik maken,
hoewel het voor hen niet strikt
noodzakelijk is. Men heeft thans een
adviescommissie ingesteld, die ge
val voor geval nauwkeurig volgens
de nieuwe normen zal onderzoeken.
Alleen dan zal gereden mogen wor
den, wanneer er beslist geen andere
Vervoermiddelen ter beschikking
staan.
Eén centraal station.
Het spreekt intusschen vanzelf, dat
het moet worden aangepast aan de
Dit houdt ingrijpende veranderingen
in. Wat betreft het spoorwegvraagstuk
heeft de heer Witteveen gemeend het
Maasstation te kunnen opheffen door
de spoorwegverbinding Gouda-Rotter-
dam bij Nieuwerkerk in westelijke
richting te doen afbuigen en door den
Kralingsche plas en langs de openbare
begraafplaats en Rotte te leiden naar
het Delftschepoortstation. Op deze
wijze zou men één centraal station
krijgen met drie radiaal uit de stad
stralende spoorwegen.
„Het is te verwachten, dat de Noord-
Zuidhollandsche Reddingmaatschappij een
moeilijken tijd tegemoet zal gaan, doch
wij zullen alles in het werk stellen onze
organisatie en onsfcmaterleel in tact te
houden”, schreef de secretaris-penning-
meester, de heer H. Th. de Booy, in de
Juni-mededeelingen van de N.Z.H.R.M.,
en deze zinsnede was aanleiding voor het
A.N.P. van den heer de Booy een uiteen
zetting te vragen over den huldigen stand
van zaken van het reddingswezen.
De Duitsche militaire en civiele autori
teiten, aldus vertelde de heer de Booy,
stellen het op hoogen prijs, dat het red-
dingwezen intact blijft en op normale
wijze doorgaat met zijn werk. Ons red-
dingwezen heeft en dat heb ik nu en
ook reeds vroeger met veel genoegen ge
constateerd een zeer goeden naam in
Duitschland. Het particuliere karakter
zal ongewijzigd gehandhaafd blijven. Van
de Duitsche autoriteiten genieten wij dan
ook alle mogelijken steun. Reeds sedert
een lange reeks van jaren bestond er
tusschen de Nederlandsche en Duitsche
maatschappijen op dit gebied een stevige
samenwerking, die vooral de laatste ja
ren, in het Noorden des lands zeer krach
tig was geworden. Wederzijds verleenden
de stations elkaar hulp en bijstand bij
schipbreuken en werden gegevens en on
dervindingen uitgewisseld.
Breed standpunt.
Van den chef van den Ned. marinestaf
is, met medeweten van de Duitsche mili
taire autoriteiten, een schrijven bij de
N.Z.H.R.M. binnengekomen, waarin o.a.
wordt medegedeeld, dat de vaartuigen
van de beide maatschappijen met het be
houd van hun volkomen niet militair en
humanitair karakter uitsluitend voor red-
dingsdoeleinden moeten worden gebezigd
ongeacht de nationaliteit van de in nood
verkeerenden. Militaire en andere op
drachten, berging van in nood verkeerend
materiaal van oorlogvoerenden zullen de
Duitsche autoriteiten niet van de equipa
ges eischen.
te liggen en een gedeelte, ter breedte
van plm. 30 meter, op 6.25 plus R.P.
De heer Witteveen heeft deze oplos
sing gekozen, omdat de nieuwe dijk
dan tevens dienst kan doen als een
groote en grootsche boulevard, waar
aan een daarmede in karakter en
afmeting passende bebouwing komt.
De oude havens zijn in het plan
van den stadsarchitect behouden ge
bleven, deels uitgebreid. Ook de oude
stadsdriehoek de twee groote bou
levards Coolsingel en Goudschesingel,
alsmede de drie hoofdpleinen Hofplein,
Beursplein en Oostplein is in het
nieuwe plan gehandhaafd, zij het in
grootere afmetingen. Het verkeer
tusschen linker- en rechter Maasoever
zal blijvend gebruik maken van de be
staande oeververbindingen, die daar
toe verbreed en vernieuwd moeten
worden. De heer Witteveen heeft
voorts de nieuwe verkeersbrug recht
streeks in verbinding gebracht met
het Beursplein, waardoor het ver
keer, dat van het Zuiden Rotterdam
binnenkomt, direct op het Beursplein
en dus in het centrum van Rotterdam
wordt geleid.
Er zijn eenige elementen in dit plan,
die ongetwijfeld aanleiding zullen ge
ven tot velerlei critiek, o.a. de nieu
we spoorwegverbinding Gouda-Rot-
terdam, die mogelijk de schoonheid
van den Kralingsche plas in gevaar
kan brengen. De aandacht der publie
ke opinie voor deze vraagstukken zal
door de betreffende autoriteiten on
getwijfeld op hoogen prijs worden
gesteld.
houd oplevert. Deze „flesschenwagens”
zijn uiteraard alleen geschikt vopr
stadsritten. Als dit plan doorgaat, moe
ten de benzinetanks van de wagens
verwijderd worden. Andere taxi-onder
nemingen deelden ons mede, dat men
eerst de „kat eens uit den boom wil
kijken”, aangezien men nog altijd met
de mogelijkheid rekening houdt, dat
weer spoedig voldoende benzine te ver
krijgen zal zijn.
Gevluchte Belgische en Neder
landsche financiers
Het D.N.B. meldt uit Santander: Met
verscheidene Belgische en Nederland
sche financiers aan boord, welke uit
Bayonne waren gevlucht, is in de haven
alhier de Portugeesche schoener „Mi
lena” aangekomen. De schoener was
en
die voornamelijk
hierin bestaat, dat gedurende den nacht
op niet-militaire objecten
bommen worden geworpen. In den
regel vliegen de Engelschen in kleine
formaties, soms ook zijn het enkele
ver uit elkaar vliegende toestellen, die
een bezoek aan ons land brengen, des
nachts of zeer hoog vliegend en bij
voorkeur bij weersomstandigheden,
waarbij het moeilijk is de machines te
herkennen. Deze zelfde ongunstige om
standigheden beletten de Engelsche
vliegers echter hun doelwitten goed
waar te nemen en vandaar dat zoo
vaak eigendommen van de burgerbe
volking worden getroffen.
Het spreekt vanzelf, dat de herhaalde
bombardementen van de laatste dagen
onder de bevolking angst en onrust heb
ben veroorzaakt. Het is waarschijnlijk, Helder gevlucht en vonden in de om
dat ook dit als effect wordt beoogd. Men
wil, is de Duitsche verklaring, de bevol
king zóó angstig maken, dat zij er bij de
Duitsche autoriteiten op zal aandringen,
een gelegenheid te scheppen» voor het
voeren van vredesonderhandelingen tus
schen Duitschland en Engeland.
Het effect is natuurlijk tegenoverge-
steld. De bezoeken der laatste dagen
van Engelsche vliegers hebben bereids
scherpe represailles uitgelokt
Export van vroege aardappelen
Door de Nederlandsche groenten--en
fruitcentrale werd het volgende schrij
ven gericht aan de groentenveilingen
Hierdoor deelen wij u mede, dat
van 25 Juni 1940 af de
regeling van kracht wordt
De aardappelen, groote en bonken,
hebben een minimumprijs van 5.50
per 100 k.g. Drielingen en kriel hebben
geen minimumprijs.
De hoeveelheid aardappelen, die
tegen den minimumprijs niet kan wor
den verkocht, kan in overleg met ons
voor Noord-Holland in overleg met
de provinciale commissie gereser
veerd worden voor export naar
Duitschland.
In verband met de grootte van de
aanvoeren adviseeren wij den veilin
gen, indien vaststaat, dat er in ieder
geval een hoeveelheid voor export be
schikbaar is, reeds voor de veiling
een deel van den aanvoer onmiddellijk
voor export naar Duitschland te be
stemmen, opdat de exporteurs tijdig
met de verpakking en verlading kun
nen beginnen.
De hoeveelheid aardappelen,
naar Duitschland kan worden
exporteerd, is voor deze week vastge
steld op circa 1 millioen k.g. per dag.
Op grond daarvan is aan te nemen,
dat de export veilingen voorloopig
kunnen werken, zonder dat er behoeft
te worden overgegaan tot een scherpe
a anvoer regeling. Daar echter onder
geen enkele omstandigheid meer dan
100 wagons kunnen worden verzonden,
dient er mede rekening te worden ge
houden, dat de reeds vroeger geadvi
seerde aanvoerregeling in principe in
tact moet worden gelaten, zoodat er
geen overschotten op den aanvoer aan
de veiling ontstaan. Een klein over
schot kan van den eenen dag in den
anderen worden meegenomen, maar
dan moet de aanvoer den volgenden
dag beperkt worden.
Veilingen, van waaruit moeilijk
export naar Duitschland kan plaats
vinden, doordat vervoersmoeilijkheden
zich voordoen, dienen in ieder geval
hun aanvoer te beperken tot de afzet
mogelijkheid in eigen rayon.
Dit breede standpunt van de Duitsche
autoriteiten stelt ons dus in de gelegen
heid om het werk volledig te hervatten.
Maar het spreekt vanzelf, dat dit werk
moeilijker en gevaarlijker is geworden,
denk alleen maar eens aan het mijnenge
vaar en het ontbreken van verlichting der
zeegaten. De reddingbooten zullen ter be
veiliging de internationale roode-kruis-
vlag voeren en waarschijnlijk zullen zij
evenals de Duitsche reddingbooten ge
heel wit worden geschilderd en voorzien
worden van het Roode-Kruisteeken
het karakter van de -schepen duidelijk te
doen blijken.
Boothuizen met inhoud en de redding
booten staan onder de speciale bescher
ming van de Duitsche weermacht; in de
bootenhuizen zullen geen militairen wor
den ingekwartierd. Wij hebben door den
oorlog geen enkel lid van de equipages
verloren en ik ben er vast van over
tuigd, aldus de heer de Booy, dat de Ne
derlandsche zeelui, die mede de Noord-
Zuidhollandsche hebben gemaakt tot wat
zij nu is, geen oogenblik zullen aarzelen
om hun plicht en meer dan hun plicht te
doen. Maar er is nog een andere factor,
aldus vervolgde de heer de Booy, die
weer zijn oude en onverflauwde activi
teit toont, en die daarom overal in het
land besprekingen voert. En andere en
zeker even belangrijke factor: geld.
Eereplicht van ons volk.
Het is een eereplicht van het Neder
landsche volk cm voort te gaan met finan-
cieelen steun van ons werk. Ruim een
eeuw lang, in welk tijdsverloop duizenden
schipbreukelingen zijn gered, hebben Ne
derlandsche particulieren en maatschap
pijen eensgezind de fondsen beschikbaar
gesteld. Nooit hebben wij tevergeefs
een beroep gedaan op de krachtige me
dewerking van onze zeevarende natie en
dat stelde ons in staat met het modernste
materiaal den strijd met de golven aan
te binden, waar dit noodig was. Maar ik
twijfel niet, of Nederland zal ook thans
op dit gebied zijn plicht vervullen. Op
het oogenblik is natuurlijk de vervan
ging van materieel en de aanbouw moei
lijk, zoo niet onmogelijk.
De bouw van de nieuwe bootenhuizen
op Schiermonnikoog en Eierland hebben
wij stop moeten zetten. De aankoop van
tractoren kan evenmin doorgaan, zoodat
een zeer belangrijk deel van het mooie
programma voor 1940 is geschrapt. Maar,
die schade halen wij wel in.
Twee nieuwe motorstrand-
reddingbooten.
Wel bouwen wij de twee motorstrand-
reddingbooten, bestemd voor de stations
Zandvoort en Schiermonnikoog af, de
laatste wordt voorloopig te Hindeloopen
gestationneerd. De bouw is zooals be
kend mogelijk gemaakt door twee
prachtige giften, nl. van de maatschappij
„Amstleven” en van een dame, die onbe
kend wenscht te blijven en die het red-*
dingwezen een warm hart toedraagt. Trac
tor en bootenhuis zullen echter helaas
voorloopig tot de wenschen van de Noord-
Zuidhollandsche moeten blijven behooren.
Een groot verlies beteekende voor ons
de diefstal van de „Zeemanshoop”. Ver
der heeft de oorlog betrekkelijk weinig
schade aangericht. Samen met de Zuid-
hollandsche maatschappij tot redding van
schipbreukelingen, die dezelfde bescher
ming en faciliteiten der Duitsche leger
en marineautoriteiten geniet als wij, be
schikt het Nederlandsche reddingwezen
over een vloot van .25 schepen. Natuurlijk
is vooral thans uitbreiding gewenscht
maar dit aantal mag toch alleszins vol
doende worden geacht om Nederland’s
ouden roem op het gebied van het redden
van schipbreukelingen hoog te houden.
Iedereen heeft kunnen constateeren,
dat de bedrijvigheid in de lucht de
laatste dagen aanzienlijk is toege-
romen. Engelsche vliegers zijn ver
scheidene malen boven ons kustgebied
verschenen en werden door Duitsche
iagers aangevallen, waarbij een aantal
Engelsche machines werd neerge
schoten.
Van Duitsche zijde wijst men er ons
op, dat thans voor ons land door de
Engelsche vliegers dezelfde methode
wordt gevolgd als die welke zij reeds
lang boven Noord- en West-Duitsch-
land toepassen en
Wij hebben bij eenige groote taxi
bedrijven hier ter stede geïnformeerd
of men reeds plannen maakte de wa
gens te laten rijden met behulp van
lichtgas, anthracietgeneratoren e.d.
Bij de Red-tax zijn de proefnemin
gen met een anthracietgenerator reeds
in een ver gevorderd stadium en men
verwacht binnen eenige dagen een
auto in gebruik te kunnen stellen. Van
de resultaten, die men daarmee bereikt
zal het afhangen of nog meer wagens
van een anthraciet-generator zullen
worden voorzien. Er zijn natuurlijk
allerlei bezwaren aan verbonden. Ge
regeld moeten de filters van de stook-
gelegenheid gereinigd worden, er is
een grootere slijtage en men zal niet
zoo snel kuhnen rijden. Bovendien zijn
de aanschaffingskosten van een gene
rator zeer hoog. Van de directie van de
Protax vernamen wij, dat men de mo
gelijkheid onderzoekt de taxi’s te laten
rijden op lichtgas, dat geperst is in
flesschen. Men heeft reeds van ver
schillende wagens de maat genomen,
omdat men zooveel mogelijk één model
wil vervaardigen. In eiken wagen zou
den dan vier flesschen komen, die
ieder ongeveer 35 k.g. wegen.
Met deze vier flesschen kan men
40 k.m. rijden. Aan de gasfabriek zou
den zij dan weer moeten worden ge
wijd, hetgeen niet zoo’n groot opont-
heeft gebracht, vertoefde de Rijks-
commissaris geruimen tijd in het
stadhuis, waar hij kennis nam van
een plan, dat de stadsarchitect, ir.
G. W. Witteveen, heeft ontworpen
voor den wederopbouw van de thans
grootendeels verwoeste binnenstad.
Een redacteur van het A.N.P. is
thans in de gelegenheid gesteld den
stadsarchitect te vragen, welke vraag
stukken zich bij het ontwerpen van
een dergelijk plan voordoen en op
welke wijze hij heeft getracht deze
moeilijkheden tot een bevredigende
oplossing te brengen.
Bij het ontwerpen van een plan, dat
de bedoeling heeft voor Rotterdam
een geheel nieuwe binnenstad te ont
werpen zoo vertelde dfe heer Witte
veen treden reeds aanstonds drie
belangrijke vraagstukken op den voor
grond. Zij zijn van fundamenteele be-
teekenis.
De eerste vraag is: „Hoe moet de
nieuwe stadsvorm er uit zien? Dit
vraagstuk is dus -van principieelen
aard. De tweede moeilijkheid is het
spoorwegvraagstuk en het derde punt,
dat direct de aandacht vraagt, be
helst de vraag, wat er moet gebeuren
om in de toekomst overstroomingen
tengevolge van hooge vloeden te
voorkomen.
Ten aanzien van eerstgenoemde
moeilijkheid zeide de heer Witteveen,
dat hij heeft gemeend een plan te
ontwerpen, waarbij de nieuwe binnen
stad hetzelfde karakter zal hebben
als vroeger.
De plannen tot wederopbouw
van Rotterdam’s centrum
Geen benzine, dus geen auto’s, rij
tuigen allemaal besproken Per tan
dem, op de fiets of te voet dat is al
niet nieuw meer in den tegenwoordigen
tijd. Er moet wat anders op gevonden
worden, zoo dacht het bruidspaar J.
Scheers-M. v. Overeem, dat heden
middag ten stadhuize in den echt ver
bonden werd.
Men kwam op het aardige idee eens
per tram naar het stadhuis te gaan.
Even een telefoontje met de H.T.M. en
de zaak was voor elkaar 1
Een speciale, van binnen vroolijk
met bloemen en vlaggetjes versierde
motorwagen kwam het bruidspaar voor
de deur afhalen. De conducteur, fees
telijk uitgedost met een witte bloem
en handschoenen, glom van genoegen,
toen hij het paartje voorreed.
Spoedig zullen er wel meer gebruik
maken van de tram, om in den echt
verbonden te worden.
Op onze foto De conducteur is het
bruidspaar behulpzaam bij het uit
stappen.
In Frankrijk gezien
Het „Dagblad van Noord-Brabant”
heeft een onderhoud gehad met den
heer A. van den Zwaard, bloemkwee-
ker te Breda, die met de Bredasche
evacuatie in Zuid-Frankrijk terecht
gekomen en vandaar Zaterdag 15 dezer
vertrok en Zaterdag l.L in Breda
terugkeerde. De heer v. d. Zwaard
deelde o.m. mede verschillende perso
nen in Zuid-Frankrijk, bij Bordeaux
en Nantes te hebben aangetroffen, o.m.
den substituut-officier van justitie mr.
Deelen, den rechter-commissaris mr.
Bielders, wethouder Kroone, hoofd
inspecteur van Mansvelt en inspecteur
Migot der gemeentepolitie, en ook de
autobussen met de marechaussees zoo
mede vele anderen.
Gebrek aan vervoermiddel de
treinen loopen niet, autobussen en an
dere auto’s zijn gerequireerd zal
oorzaak zijn, dat de vermiste Nederlan
ders nog wel geruimen tijd noodig zul
len hebben alvorens zij het vaderland
kunnen bereiken. Men hoopt, nu er
wapenstilstand is, straks met leger
auto’s en vrachtauto’s huiswaarts te
kunnen gaan, aldus deelde de heer
v. d. Zwaard mede.
i
I
Im z
behoeften van het moderne verkeer.
Ja