HET DUITSCHE LEGERBERICHT HET ITALIAANSCHE LEGERBERICHT STADSNIEUWS GEMENGD NIEUWS TELEGRAMMEN Welken distributiebon heeft men noodig? HAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 2 JULI 1940 DERDE BLAD, PAGINA 2 ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART PETROLEUMZEGELS ALLE NIET-ARISCHE VREEMDE LINGEN MOETEN ZICH MELDEN De nieuwe regeling inzake het autovervoer HET HAAGSCHE HUISVUIL WEER NAAR DRENTE BROODBONBOEKJE Opnieuw bommen op Rotterdam BOMMEN BIJ BRISTOL VANNACHT ZAL DE EERSTE TREIN NAAR WIJSTER VERTREKKEN UITGEBREIDE ACTIE DER LUCHTMACHT DE BEGRAFENIS VAN BALBO 31 tm. 40 per bon ca. 100 gram per bon ca. 100 gram 41 tm. 50 DE MOORD TE DELFT Het Arbeidsfront Het goederenvervoer per beurtvaart en vrachtauto Vrij aanzienlijke schade aangericht Drie en twintig vijandelijke vliegtuigen neergeschoten Geval voor geval wordt nagegaan Bij aankoop van textielgoederen moet de Stamkaart worden getoond Verkrijgbare hoeveelheid Geldigheidsduur Nummer tot en met 5 Juli 69 van 28 Juni tot en‘met 25 Juli een kilo suiker 80 75 tot en met 12 Juli van 1 t.m. 14 Juli 2 2 liter Inkrimping van autovervoer moerdopsleutel be- zijn Twee dagbladen verboden JUBILEUM C. LEEUWENBURGH. hall ons thee of half pond koffie van 1 Juli t.m. 7 Juli, met 4 dagen extra geldigheidsduur het het van Een alle tus- de en van 24 t.m. 30 Juni, met 4 dagen extra geldigheidsduur half pond tarwebloem of zelfrijzend bakmeel DE HERTOG EN HERTOGIN VAN WINDSOR NAAR LISSABON. MADRID, 2 Juli. (Reuter.) De hertog en de hertogin van Windsor vertrek ken vandaag uit Madrid naar Lissabon. Voor den duur van 14 dagen. In de provincie Noord-Holland zijn twee kleine dagbladen door de Duitsche autoriteiten voor den duur van 14 dagen verboden, aangezien zij systema tisch een onvriendelijke houding jegens de Duitsche bezettingsmacht hebben betoond en regelmatig een éénzijdige propaganda ten gunste van Engeland en Frankrijk hebben gevoerd. van zullen De verstrekking van de standaard-vuilnis-emmers Met de verstrekking van de standaard- vuilnis-emmers is men thans zoover, dat dit jaar Scheveningen aan de beurt komt. Voor het volgende jaar staat het Westen van de stad op het programma, waarmede dan de geheele stad van em mers is voorzien. Het van luchtvaart deelt mede, dat m den afgeloopen nacht verscheidene vijandelijke vliegtuigen boven de Engelsche Zuidwestkust heb ben gevlogen. In de nabijheid van Bristol werden bommen geworpen. Hedennacht is Rotterdam wederom geteisterd door een Britsch bombarde ment, dat dezen keer vrij aanzienlijke schade heeft aangericht en waarbij ook weer particulier eigendom het heeft moeten ontgelden. Het verkeer heeft in de gevolgen van dezen nachtaanval moeten deelen. burgemeester den loop nissen tijdens de vijf zijn burgemeesterschap nadere motiveering gaf Hedenavond neemt hij afscheid ambtenaren en raadsleden. Er geen toespraken worden gehouden. De burgemeester, die Zaterdag a.s. in Maastricht in het huwelijk zal treden met jkvr. E. baronesse van Hövell tot Westerflier zal zich op zijn landgoed te Neerlangbroek bij Doorn vestigen. Het stadsvuil moest in de weken dat de afvoer niet mogelijk was, worden op geslagen op een drietal plaatsen aan den rand van de stad. Aan den Fruit- weg, had zich reeds een geweldige hoe veelheid opgehoopt. In de Westduinen werd het huisvuil onder den grond ge werkt voor bemesting. Aan de Laakkade heeft men juist dezer dagen een derde stortplaats gezocht. Het bezwaar van deze terreinen, welke betrekkelijk dicht bij de bebouwde straten liggen is vooral nu, met het oog op het warme weer, de vliegenplaag, Gelukkig is er nu een einde aan geko men en kan, evenals het vroeger het ge val was, het vuil weer per trein naar het verre Drente worden afgevoerd. Het storten van vuil aan den Fruitweg is nu afgeloopen en geleidelijk aan zal men het vuil dat er thans ligt, met de wagons naar Wijster afvoeren. Deze re geling zal ongetwijfeld voor de bewo ners in de omgeving van den Fruitweg een goede tijding zijn, want velen hun ner klaagden reeds over den onaange- namen geur, welke zich over dit stads gedeelte verspreidde. Voor de Westdui nen geldt dit bezwaar niet zoo, omdat het vuil hier voor bemesting wordt ge bruikt. Hier behoeft men dus geen vlie genplaag te vreezen. Het Haagsche huisvuil werd in de dagen vóór 9 Mei, zooals men weet, per trein naar het plaatsje Wijster in Drente vervoerd. Na dezen da tum is, door den ongeregelden trei nenloop het vuilvervoer stop gezet. Thans is het treinverkeer naar Drente weer bijna normaal en dus kan deze afvoer naar Drente weer plaats vinden. Reeds vannacht zal de eerste trein weer naar Drente vertrekken. Heden heeft de heer C. Leeuwen- burgh den dag herdacht, waarop hij vóór 40 jaar in dienst kwam bij de Coöperatieve Aardappelen- en Brand stoffenhandel „Eigen Hulp”. Het jubi leum heeft in alle bescheidenheid plaats gehad. Vanmorgen werd de heer Leeuwenburgh door de directie ont vangen, die hem de gebruikelijke gra tificatie onder enveloppe overhandigde. Voor zijn vrouw waren er bloemen. De burgemeester van Hilversum vraagt ontslag Naar wij uit Hilversum vernemen, heeft de burgemeester, mr. dr. K. L. D. M. I. baron de Wijckersloot de Weerdesteyn, gisteravond aan het col lege van B. en W. medegedeeld, dat hij zijn ontslagaanvrage als burgemees ter heeft ingediend. In de vergadering van het college van B. en W. heeft de der gebeurte- maanden geschetst, hij niet. LONDEN, 2 Juli. (Reuter.) Britsche department Motorbrandstof voor de Rijkspolitie. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, maakt bekend, dat de voor Nederlandsche militairen in de rechtmatige uitoefening van hun dienst geldende uitzondering op het in de Motorbrandstofbeschikkïng 1940 no. 1 neergelegde verbod tot het koopen en verbruiken van motorbrandstof eveneens geldt voor de ambtenaren der Rijkspoli tie. Deze ambtenaren kunnen tegen in levering van zg. blauwe bonnen de noo- <uge motorbrandstof betrekken. TWEE GEVALLEN VAN LICHT UITSTRALING. Omstreeks middernacht bemerkten twee motoragenten dat, doordat een lamp was blijven branden, licht straalde uit een perceel in de Achterraamstraat. De agen ten zagen geen kans naar binnen te komen en moesten om aan de lichtuitstraling een einde te maken, met een welgemikt revol verschot, de lamp stukschieten. Ook heeft de politie zich gisteravond, door een tuimelraam, toegang moeten ver schaffen tot een magazijn aan den Strand weg te Scheveningen, om lampen te doo- ven, welke een sterke lichtuitstraling ver oorzaakten. AGENT REDT MILITAIR UIT ZEE. Door den agent van polltie C. de Haas, is gistermiddag omstreeks 5.30 uur, ter hoogte van Seinpost, een Duitsch militair uit zee gered, die op het punt stond te verdrinken. De soldaat, die aan het zwemmen was, werd door een sterken stroom meege sleurd. Agent de H., die dit zag gebeuren begaf zich terstond met een reddinglijn in zee en heeft den soldaat op het strand weten te brengen. De agent liep enkele schaafwonden aan beide beenen op. J. d. WAL t Heden is hier ter stede in den ouder dom van 69 jaar overleden de heer J. v. d. Wal, president-commissaris van de N.V. Bataafsche aannemingsmaat- schappij. De begrafenis zal plaats hebben Vrijdag a.s. om 12 uur op Oud Eik en Duinen. Rede van mr. Rost van Tonningen Het Nederlandsche Arbeidsfront, af- deeling Amsterdam, heeft gisteravond te Amsterdam een drukbezochte ver gadering gehouden, waar mr. Rost van Tonningen een rede heeft gehouden over de nieuwe arbeids-gemeenschap in Europa. De bijeenkomst werd ge opend met een kort inleidend woord van den heer D. J. C. Thomass. We staan aan de puinhoopen van den ouden tijd, ving mr. Rost van Ton ningen zijn rede aan. De strijd van den arbeider is een strijd geweest van het beste bloed van een volk. De arbeider immers is de pionier geweest, die vol hoop de stad introk. Vóór hun politi- seering hebben de vakvereenigingen zeer veel goeds verricht. Daar is meer geofferd, dan wij bijna kunnen be vroeden. En uit die offers is iets goeds geboren. De Jood, nauwelijks uit het Ghetto bevrijd, kroop in het lichaam van den arbeider. Hij zaaide tweedracht en maakte de scherpe scheiding tusschen landvolk en stadsvolk. De vermomde Christen, de dominee en de pastoor protesteerden van den kansel af nooit tegen de uitbuiting van het volk. In tegendeel, zij misbruikten het evange lie om berusting te prediken in dienst van het kapitalisme. Een krachtig beroep deed het natio- naal-socialisme op het volk. Wij heb ben gevochten om de ziel van ons volk en wij zijn belasterd. De arbeiders werden tegen ons opgehitst en geleid naar de slagvelden van Europa. Toen de oorlog uitbrak, was dat voor iede- ren nationaal-socialist een ontzettend leed. Nog altijd is ons volk verdeeld, binnen en buiten de nationaal-socialis- tische beweging zijn er reactionnaire burgerlijke elementen, weest waak zaam tegen die tendenzen. Hoe strijden wij tegen dit gespuis Allereerst op de straat. Tien van mijn Rotterdam- sche kameraden zijn tot bloedens toe mishandeld. Ik beschuldig Oud, den vrijmetselaar. Hij moet weg. Op veel plaatsen zijn wij aangevallen. Maar het moet uit zijn, want wij slaan terug. Maar het zijn niet de arbeiders die den nieuwen tijd haten, het zijn de volksvijanden en die moeten wij bestrijden. Geen provocatie onzerzijds, maar ik waarschuw alle burgemeesters, aldus mr. Rost van Tonningen, dat wij hard terug zullen slaan als wij worden aangevallen. Als er ergens een orga nisatie is, die zich met ons bemoeit, dan bemoeien wij ons met die orga nisatie. Wij gaan naar binnen en’trap pen hen, die er zitten, de deur uit. Vele tegenstanders kan spr. zeer waardeeren. Het plan-Westhof, het plan-van Loon en het plan-Smid, zie daar drie goede dingen, die wij tot onze plannen maakten. En daarom werden ze niet uitgevoerd. Het plan van den arbeid van de S.D.A.P. heeft veel goeds, maar het is gesproten uit een zieken geest. Tenslotte sprak de heer S. Smid een propagandistisch woord. Hij bood de moeder van mr. Rost van Tonningen bloemen aan. Na de pauze sprak de leider van het Arbeidsfront, de heer H. J. Woudenberg een slotwoord. Inlichtingen omtrent een gevraagd De commissaris van politie te Delft ver zoekt bekend te worden gemaakt met de herkomst van een moerdopsleutel, welke mogelijk In verband kan wor den gebracht met den op 3 Mei j.l. te Delft gepleegden moord op de verpleegster Me- laard. Deze moerdopsleutel bestaat uit twee deelen: a. de sleutel ter lengte van 13.9 c m. met een moeropening van J inch. In den kop van den sleutel is een 6-kantig gat; waar doorheen is gestoken: b. 6-kantige hefboom ter lengte van 19.5 c.m. aan één zijde voorzien van een ronden omgebogen arm. De ronding van dezen omgebogen arm heeft een straal van plm. 2 c.m. de op staande arm een lengte van 7.2 c.m. Op den zeskantigen hefboom zijn op een onderlingen afstand van 14 c.m. twee vaste nokken aangebracht, waartusschen de sleutel heen en weer kan worden geschoven. Deze nokken zijn niet indruk baar, zoodat de sleutel niet van den hef boom kan worden gescheiden. Op den kop van den sleutel staan de letters: D.R.G.M. Hoeveelheid huisvuil met 25 pCt. verminderd. Evenals vroeger zullen er vijf treinen ’s weeks rijden. Het kan echter gebeu ren, dat er zoo nu en dan een trein uit valt, omdat er sinds de intreding van den oorlogstoestand ongeveer een vermindering van 25 pCt, in het huis vuil valt te constateeren. Dit vindt zijn oorzaak hierin, dat velen meer dan vroeger, bewaren hetgeen nog te gebrui ken is, doosjes en papier om te stoken, enz. Het tweemaal ophalen van het vuil in plaats van driemaal per week, is mis schien ook een oorzaak van deze ver minderde hoeveelheid. Binnen acht dagen op Javastraat 28 Het hoofd van de plaatselijke politie, als bedoeld in artikel 1 van het vreem delingenreglement, in de gemeente ’s-Gravenhage, gezien art. 4 van voor- noemd reglement vordert: dat niet-arische vreemdelingen, die schen 1 Januari 1933 en 1 Maart 1938 Duitschland hebben verlaten en thans hun woon- of verblijfplaats hebben in de gemeente ’s-Gravenhage, zich bin nen 8 dagen na dagteekening van de ze bekendmaking (2 Juli 1940) bij hem aanmelden aan het bureau van den Vreemdelingendienst, gevestigd aan het adres Javastraat 28 te ’s-Gravenhage, onder medebrenging van hun paspoort en eventueel andere identiteitspapieren. Bedoeld bureau is daartoe geopend op werkdagen van 94 uur n.m. Onverminderd de andere maatrege len, welke kunnen worden genomen ten aanzien van de(n) vreemdeling(e), die voornoemden aanmeldingsplicht niet nakomt, vormt niet-nakoming dezer verplichting overtreding van het straf bare feit, genoemd in art 28 van het Vreemdelingenreglement, strafbaar met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van ten hoogste duizend gulden. van een 2 Brit sche gevechtsvliegtuigen van het Bris- tol-Blenheim-type in een luchtgevecht neer. Bij de gewapende verkenning boven het Kanaal werd in den middag van 1 Juli een Britsch kust wachtschip ten Oosten van Torquay aangevallen en in brand geworpen. Een tweede succes volle aanval was gericht op de haven van Wiek in Noord-Schotland. In den nacht van 1 op 2 Juli vielen onze gevechtsvliegtuigen wederom haveninrichtingen aan het kanaal van Bristol aan. Branden en ontploffingen werden waargenomen. In den loop der aanvallen van Brit sche vliegtuigen in den nacht van 1 op 2 Juli op Noord- en West-Duitsch- land werden o.m. bommen geworpen op Kiel. Zij richtten echter slechts ge ringe materieele schade aan. Eenige burgers werden gedood. In totaal wer den vijf vijandelijke vliegtuigen door luchtafweergeschut neergehaald. Bo vendien werden bij den nachtelijken aanval op Kiel nog twee vijandelijke vliegtuigen door het luchtafweergeschut der marine neergeschoten. Drie eigen vliegtuigen worden vermist. Het aantal van de op 30 Juni en 1 Juli, tijdens luchtgevechten neergeschoten vijande lijke toestellen is met vijf gestegen, vergeleken met de tot dusver opge geven getallen, zoodat het totaal thans 23 bedraagt. HOOFDKWARTIER VAN DEN FÜHRER, 2 Juli. (D.N.B.) Het opper bevel van de Weermacht maakt kend Op 30 Juni, resp. 1 Juli Britsche Kanaaleilanden Jersey Guernsey door een overval door dee len van het luchtwapen genomen en vervolgens door stoottroepen der ma rine" en nagezonden afdeelingen het leger bezet. Daarbij schoot Duitsch verkenningsvliegtuig Beurtvaartbedrijf van motor- naar stoomtractie. Nu van 1 Juli af ook het vervoer per vrachtauto in interlocaal verkeer aan een nieuwe regeling is onderworpen, is het gewenscht, zoowel deze regeling als de reeds eerder afgekondigde voor het ver voer per beurtvaart aan een nadere be schouwing te onderwerpen. In de verordening binnenbeurtvaart (besluit O.L.Z. van 23 Mei) is de ver- voerregeling van de beurtvaart opgedra gen aan het Nederlandsch Binnenvaart bureau (art. 2). De opdracht tot het organiseeren van een vervoerregeling voor de beurtvaart werd gegeven met het oog op de schaarschte aan brandstoffen, in het bij zonder voor motorbrandstoffen. Daar het vervoer per vrachtauto door het gebrek aan benzine en gasolie zoo veel mogelijk moet worden ingekrompen, zal men voor het goederenvervoer in Nederland grootendeels zijn aangewezen op het vervoer te water en per rails- Voor wat betreft het vervoer te water komt voor de wilde vaart de particuliere schipper In aanmerking, terwijl de regel matige verzending van stuk- en partij- goed tusschen twee plaatsen moet wor den verzorgd door de vaste lijndiensten der beurtvaart. Het is een gelukkige om standigheid, dat in ons waterrijke land de binnenscheepvaart zoo sterk ontwik keld is. De meeste plaatsen in ons land zijn te water bereikbaar of zijn op be frekkelijk korten afstand van een zg. nat te plaats gelegen. Op vrijwel alle belang rijke plaatsen onderhouden de beurt- bootdiensten dagelijksche verbindingen. De nachtvaart is grootendeels hersteld, zoodat een vlugge overkomst der goede ren is verzekerd. De gelegenheid voor vervoer te water is dus ruimschoots aanwezig. Zooals wij reeds opmerkten, geldt ook hier echter de gebiedende eisch van een zoo zuinig mogelijk gebruik van brandstoffen, ter wijl het gebruik van motorbrandstof zelfs zooveel mogelijk geheel vermeden moet worden. De taak van het Nederlandsche binnenvaartbureau. Aan het Nederlandsch binnenvaartbu reau, de centrale organisatie voor de beurtvaart, is de eervolle maar moeilijke taak opgedragen om een zoodanige or ganisatie tot stand te brengen, dat het beurtvaartbedrijf functioneert met een zoo gering mogelijk verbruik van motor brandstof. Als men nu weet, dat de beurtvaart voor het grootste gedeelte ge bruik maakte van motorvrachtbooten, is het niet te verwonderen, dat er een reor ganisatie van ingrijpenden aard noodig is om aan de gestelde eischen te voldoen. Vele moeilijkheden moesten worden overwonnen. Het algemeen belang moest aan vele particuliere belangen het zwij gen opleggen. Concurrentie moest plaats maken voor samenwerking. De onderne mers hebben dit ten volle begrepen' en het resultaat is, dat thans een groot aantal vaarplannen gereed is ter uitvoe ring, terwijl op een aantal trajecten reeds volgens deze vaarplannen wordt geva ren. De grondslagen, waarop deze vaar plannen berusten, zijn allereerst het zoo veel mogelijk uitschakelen van voortbe weging per motor en voorts het voorko men van het varen met wanruimte. Om de nieuwe .regeling, ook uit admi nistratief oogpunt, goed te laten functio- neeren, werd van overheidswege bepaald, dat alle zendingen voorzien moeten zijn van een uniform vervoerdocument: het beurtvaartadres. Hierboven werd reeds opgemerkt, dat het vervoer per motorrijtuig met het oog op de brandstofschaarschte zooveel mo gelijk zal worden ingekrompen. Dit vervoer zal zich voor een groot deel concentreeren op het vervoer van goederen van z.g. natte plaatsen naar de in den omtrek gelegen plaatsen, die geen verbinding te water hebben. Nog meer dan dit thans het geval is, zal dus overgave van goederen plaats vinden van beurtboot aan auto en om gekeerd. Ook voor het autovervoer is eenheid in document en condities eisch en de regeering stond ook hier dus voor de noodzakelijkheid van het voorschrijven van een uniform vervoerdocument. In de toekomst is te verwachten over gave van beurtvaart aan auto. De handel zou gebaat zijn met het voorschrijven van een zelfde document voor het geheel par ticuliere vervoerbedrijf. Daarom is voor- geschreven, dat het vervoer door middel van BMstarrijtuigen eveneens zal geschie den op beurtvaartadres. „Voor zooveel uit de opbrengst van het beurtvaartadres baten voortvloeien voor het Nederlandsch binnenvaartbureau. zul len deze baten naar billijkheid worden verdeeld tusschen bedoeld bureau, de „centrale commissie voor het beroepsgoe- derenvervoer” en de daaronder behooren- de districtscommissies. Deze centrale commissie en de distnct- commissies hebben tot taak de rijksver keersinspectie te adviseeren bij het uit geven der autovergunningen. Het toezicht op de inkomsten en uitga ven van het beurtvaartadres is als volgt gesteld: „De vast te stellen quotaverdeenng ge schiedt onder toezicht van den accoun tantsdienst van het departement van han del, nijverheid en scheepvaart, welke dienst er tevens op toeziet, dat evenwicht blijft bestaan tusschen de baten en de kosten, voor de in het kader daarvan erkende organisaties, voortvloeiende uit deze regeling en uit de binnenbeurtvaart- regeling”. OUDERS, LAAT UW KINDEREN NIET LAAT OP STRAAT! Het volgende moge een waarschuwing zijn voor ouders om hun kinderen ’s avonds zooveel mogelijk binnen te hou den Vannacht om half twee meldde zich aan het politie-bureau Archimedesstraat een 16-jarige scholier, die verklaarde met toe stemming van zijn ouders in de duinen naar overkomende vliegtuigen te zijn gaan kijken. Hij was te laat teruggekeerd en vond thuis de deur op de knip en alles in diepe rust. De politie gaf hem voor enkele uren onderdak en leverde hem vroeg in den ochtend aan zijn ouders af. BOTSING TUSSCHEN BAKFIETS EN AUTO. De 18-jarige K. uit den Haag, bestuur der van een bakfiets, reed op den Rijks- straatweg te Wassenaar bij de Persijnlaan in de richting Leiden. In dezelfde richting reed een Nederlandsche auto van de ma rine uit den Helder, bestuurd door N., die den jongeman te laat bemerkte en plot, seling naar links uitweek, door welke be weging het autoportier opensloeg. De bak- ftetsbestuurder werd door het portier ge raakt. K. liep verschillende verwondingen op en is nadat dr. Baart de la Faille hem de eerste hulp had verleend per zieken auto vervoerd naar het ziekenhuis aan den Zuidwal. De bakfiets werd geheel vernield. DE BADEN Bij de Maatschappij Zeebad Scheven!»» gen werden gisteren 263 baden genomen, bij het Volkszeebad 627, bij het Gemeen telijk Volkszeebad Kijkduin 107 en bij het zwembad Zuiderpark 2523 baden. De temperatuur van het water te Sche veningen was heden 66 graden en in hét Zuiderparkbad 68 graden. In de toekomst zullen richtlijnen worden vastgesteld Op 1 Juli is de nieuwe regeling in zake het rijden met automobielen in gegaan. De verdeeling van de vergun ningen geschiedt door de verkeersin- specteurs in de verschillende provin cies. Van iedere aanvrage wordt nauw keurig onderzocht of een vergunning tot het rijden met een auto verant woord is. De inspecteurs laten zich daarbij zooveel mogelijk voorlichten door de bestaande organisaties uit het bedrijfsleven zelf. Indien de aanvrager aan kan toonen, dat hij beslist van een auto gebruik moet maken, krijgt hij een vergunning. Op deze vergunning kan hij aan de distributiekantoren ben- zine-bons verkrijgen. Met deze bons kan men aan de benzinestations ben zine koopen. Ook wordt geval voor geval nage gaan hoeveel benzine men kan ver krijgen. In het algemeen kan men zeg gen, dat ’t de bedoeling is de beschik bare hoeveelheid benzine in ons land zoo te gebruiken, dat zooveel mogelijk personen er voordeel van hebben. De vergunningen worden meestentijds uit gereikt voor een maand, of korter. Zelfs komt het voor, dat een vergun ning voor één rit uitgereikt wordt. Dit geschiedt b.v. wel eens indien iemand zijn auto op een bepaalde plaats moet stallen. Uiterlijk tien dagen voor het begin van de volgende maand moet men opnieuw aanvragen. Op deze wijze kunnen eventueele onregelmatig heden uit de regeling gelicht worden. Het ligt in de bedoeling, dat op den duur bepaalde richtlijnen zullen wor den vastgesteld door het hoofd van het departement van Waterstaat om aan te geven, welke soorten van automobiel- vervoer onmisbaar geacht moeten wor den voor de gemeenschap. Het is op het oogenblik nog een zoeken en tasten. Waartoe men zich moet wenden. Men wijst er ons op, dat ter inspec tie ’s-Gravenhage uitsluitend worden behandeld de aanvragen betreffende personenvervoer voor houders van mo torrijtuigen gevestigd binnen Zuid- Holland. Aanvragen betreffende goederenver voer moeten worden ingediend bij den rijksinspecteur van het Verkeer ter standplaats Rotterdam (tijdelijk Wil lem Buytenwechstraat 6870 Rotter dam). Dé inspectie Rotterdam omvat de districten der Kamers van Koophandel: Delft, Dordrecht, Leiden, Gouda, ’s-Gravenhage, Rotterdam en Vlaar- dingen (districten der bevrachtings- commissies Rotterdam, Dordrecht en Leiden). Aanvragen moeten worden ingediend met gebruikmaking van de daartoe be stemde formulieren. Deze zijn koste loos verkrijgbaar aan de distributie kantoren, benevens aan het bureau der rijksverkeersinspectie Laan Copes van Cattenburch 7, ’s-Gravenhage. Indien op een aanvrage afwijzend is beschikt, kan binnen veertien dagen na dagtee kening van de beschikking schriftelijk beroep worden ingesteld bij den secre taris-generaal van het departement van Waterstaat Behandeling van het beroep vindt plaats, nadat bij genoemd departement bericht is binnengekomen, dat een bedrag van 2,50 is bijgeschreven op postrekening no. 166620 ten name van de afdeeling Kabinet en Secretarie van het departement van Waterstaat, on der vermeldingberoep inzake ver gunning personenvervoer. Verzoeken om nadere inlichtingen omtrent reeds ingediende of behandel de aanvragen behooren schriftelijk te worden ingediend bij den rijksinspec teur van het verkeer onder vermelding van naam en adres van den aan vrager, provinciaal nummer van het betreffende motorrijtuig, benevens da tum van indiening der aanvrage. Het huisvuil wordt in Wijster op serieuze wijze gesorteerd Velen hebben zich in deze dagen af gevraagd, waarom gaat de gem. reini gingsdienst niet over tot een sorteering van het vuil, waarin nog nuttige stoffen in verborgen kunnen zijn. Het Haagsche huisvuil wordt ïn Drente kilo voor kilo uitgezocht en zelfs heeft men daarvoor speciale sorteer machines. Metalen, stukken glas enz. worden in Wijster verzameld en te gelde gemaakt. Er gaat dus niets verloren. Verscheidene gemeenten in den lande hebben, nu er schaarschte is in verschil lende nog bruikbare stoffen, het Haag sche voorbeeld gevolgd. Grove stukken ijzer, zooals oude ledikanten, e.d. wor den reeds op het centrale terrein van de gem. reiniging van de voormalige gas fabriek verzameld en van de hand ge daan. ERGENS IN ITALIË, 2 Juli (StefaniX Legerbericht no. 22 van het Italiaan- sche hoofdkwartier luidt als volgt: Aan de grens van Cyrenaica hebben onze vliegtuigen, ondanks ongunstige weersgesteldheid, bomba rdements-acties uitgevoerd, waarbij bommen van licht en zwaar kaliber geworpen werden op vijandelijke pantserauto’s, waarvan enkele in brand vlogen. Twee vlieg tuigen keerden niet naar hun basis terug. In het Zuidoosten van de Middelland, sche Zee verraste onze luchtmacht een groot vijandelijk convooi, dat herhaalde malen doeltreffend gebombardeerd werd. In Oost-Afrika heeft onze luchtmacbft doeltreffend de haven-installaties var| Berbera bestookt. Vijandelijke vlieg tuigen hebben getracht Massaoeah te bombardeeren, doch het optreden van onze jachttoestellen, welke 2 machines neerhaalden, en het luchtafweergeschut der marine, dat een toestel brandend deed neer storten, dwong den vijand zich terug te trekken. Vijandelijke vliegtuigen hebben een bombardement gericht op Augusta. Het onmiddellijke en doeltreffende optreden van het luchtafweergeschut der marine maakte den aanval vergeefs. Een vijan delijk toestel werd neergehaald. De schade is onbeteekenend. Onder dq burgerbevolking vielen 3 gewonden. BENGHASI, 2 Juli. (Stefani). De plechtige, ontroerende begrafenis plechtigheid van maarschalk Balbo en zijn kameraden hebben te Benghasj plaats gevonden. Maarschalk Graziani, die uit Tripolis was gekomen, heeft de laatste eer bewezen aan het stoffelijk overschot van de gesneuvelden. Hierbij waren de weduwe van Balbo, de fami lieleden der andere slachtoffers en alle militaire en fascistische autoriteiten aanwezig. Het stoffelijke overschot van Balbo werd naar de kerk gebracht op de affuit van een kanon, voorafgegaan door karibiniers en gevolgd door zijn witte paard. Vele autoriteiten en leger- afdeelingen besloten den stoet, welke schreed door een haag van militairen en Arabieren. Na de kerkelijke plech tigheid volgde voor maarschalk Gra ziani en zijn kameraden een appél in fascistischen stijl. Tenslotte werden de lijkkisten overgebracht naar de lucht haven, vanwaar het stoffelijk overschot der gevallenen naar Italië zal worden overgebracht. Slachtoffers van bombardement begraven. Op de algemeene begraafplaats Crooswijk te Rotterdam zijn vanmor gen twee slachtoffers van het bombar dement van Vrijdagnacht j.l. ter aarde besteld. Het waren de wachtsman P. W. Rinck en de weduwe de Zeeuw. De slachtoffers werden op verschil lende tijdstippen begraven en aange zien hieraan geen ruchtbaarheid was gegeven, bestond de belangstelling vrij wel uitsluitend uit verwanten, vrien den en enkele buurtbewoners. Vanmiddag zal een derde slachtoffer worden begraven, terwijl morgen twee jeugdige kinderen van het gezin Mid delkoop ter aarde zullen worden be steld. Nu de handel aan deze voorschriften gebonden is heeft de N.V. Beurtvaart adres de gelegenheid geopend tot inwis seling van afwijkende documenten tegen beurtvaartadres met bijbetaling van den halven prijs. Het particuliere vervoerbe drijf, zoowel te land als te water maakt moeilijke tijden door. Het vervoerbedrijf langs den weg ziet zich gesteld voor den eisch van inkrimpen van het bedrijf; het beurtvaartbedrijf moet de motoren stil zetten en zich voorzien van de uit den aard der zaak kostbare stoomtractie. Van den handel mag verwacht worden, dat door toepassing van de gegeven voor schriften de vervoerbedrijven zoo goed als in de gegeven omstandigheden mo gelijk is, kunnen blijven functionneeren. Dit geldt ook ten opzichte van L i voorschrift inzake het gebruik van beurtvaartadres.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10