HET DUITSCHE
LEGERBERICHT
HET ITALIAANSCHE
LEGERBERICHT
STADSNIEUWS
GEMENGD NIEUWS
TELEGRAMMEN
Welken distributiebon heeft men noodig?
HAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 2 JULI 1940 DERDE BLAD, PAGINA 2
ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART
PETROLEUMZEGELS
ALLE NIET-ARISCHE VREEMDE
LINGEN MOETEN ZICH MELDEN
De nieuwe regeling inzake
het autovervoer
HET HAAGSCHE HUISVUIL
WEER NAAR DRENTE
BROODBONBOEKJE
Opnieuw bommen op
Rotterdam
BOMMEN BIJ BRISTOL
VANNACHT ZAL DE EERSTE
TREIN NAAR WIJSTER
VERTREKKEN
UITGEBREIDE ACTIE DER
LUCHTMACHT
DE BEGRAFENIS VAN BALBO
31 tm. 40
per bon ca. 100 gram
per bon ca. 100 gram
41 tm. 50
DE MOORD TE DELFT
Het Arbeidsfront
Het goederenvervoer per beurtvaart
en vrachtauto
Vrij aanzienlijke schade aangericht
Drie en twintig vijandelijke
vliegtuigen neergeschoten
Geval voor geval wordt nagegaan
Bij aankoop van textielgoederen moet de Stamkaart worden getoond
Verkrijgbare hoeveelheid
Geldigheidsduur
Nummer
tot en met 5 Juli
69
van 28 Juni tot en‘met 25 Juli
een kilo suiker
80
75
tot en met 12 Juli
van 1 t.m. 14 Juli
2
2 liter
Inkrimping van autovervoer
moerdopsleutel
be-
zijn
Twee dagbladen verboden
JUBILEUM C. LEEUWENBURGH.
hall ons thee of half
pond koffie
van 1 Juli t.m. 7 Juli, met
4 dagen extra geldigheidsduur
het
het
van
Een
alle
tus-
de
en
van 24 t.m. 30 Juni, met
4 dagen extra geldigheidsduur
half pond tarwebloem of
zelfrijzend bakmeel
DE HERTOG EN HERTOGIN VAN
WINDSOR NAAR LISSABON.
MADRID, 2 Juli. (Reuter.) De hertog
en de hertogin van Windsor vertrek
ken vandaag uit Madrid naar Lissabon.
Voor den duur van 14 dagen.
In de provincie Noord-Holland zijn
twee kleine dagbladen door de Duitsche
autoriteiten voor den duur van 14
dagen verboden, aangezien zij systema
tisch een onvriendelijke houding jegens
de Duitsche bezettingsmacht hebben
betoond en regelmatig een éénzijdige
propaganda ten gunste van Engeland
en Frankrijk hebben gevoerd.
van
zullen
De verstrekking van de
standaard-vuilnis-emmers
Met de verstrekking van de standaard-
vuilnis-emmers is men thans zoover, dat
dit jaar Scheveningen aan de beurt
komt. Voor het volgende jaar staat het
Westen van de stad op het programma,
waarmede dan de geheele stad van em
mers is voorzien.
Het
van luchtvaart
deelt mede, dat m den afgeloopen nacht
verscheidene vijandelijke vliegtuigen
boven de Engelsche Zuidwestkust heb
ben gevlogen. In de nabijheid van
Bristol werden bommen geworpen.
Hedennacht is Rotterdam wederom
geteisterd door een Britsch bombarde
ment, dat dezen keer vrij aanzienlijke
schade heeft aangericht en waarbij ook
weer particulier eigendom het heeft
moeten ontgelden. Het verkeer heeft
in de gevolgen van dezen nachtaanval
moeten deelen.
burgemeester den loop
nissen tijdens de vijf
zijn burgemeesterschap
nadere motiveering gaf
Hedenavond neemt hij afscheid
ambtenaren en raadsleden. Er
geen toespraken worden gehouden. De
burgemeester, die Zaterdag a.s. in
Maastricht in het huwelijk zal treden
met jkvr. E. baronesse van Hövell tot
Westerflier zal zich op zijn landgoed
te Neerlangbroek bij Doorn vestigen.
Het stadsvuil moest in de weken dat
de afvoer niet mogelijk was, worden op
geslagen op een drietal plaatsen aan
den rand van de stad. Aan den Fruit-
weg, had zich reeds een geweldige hoe
veelheid opgehoopt. In de Westduinen
werd het huisvuil onder den grond ge
werkt voor bemesting. Aan de Laakkade
heeft men juist dezer dagen een derde
stortplaats gezocht. Het bezwaar van
deze terreinen, welke betrekkelijk dicht
bij de bebouwde straten liggen is vooral
nu, met het oog op het warme weer,
de vliegenplaag,
Gelukkig is er nu een einde aan geko
men en kan, evenals het vroeger het ge
val was, het vuil weer per trein naar
het verre Drente worden afgevoerd. Het
storten van vuil aan den Fruitweg is
nu afgeloopen en geleidelijk aan zal
men het vuil dat er thans ligt, met de
wagons naar Wijster afvoeren. Deze re
geling zal ongetwijfeld voor de bewo
ners in de omgeving van den Fruitweg
een goede tijding zijn, want velen hun
ner klaagden reeds over den onaange-
namen geur, welke zich over dit stads
gedeelte verspreidde. Voor de Westdui
nen geldt dit bezwaar niet zoo, omdat
het vuil hier voor bemesting wordt ge
bruikt. Hier behoeft men dus geen vlie
genplaag te vreezen.
Het Haagsche huisvuil werd in de
dagen vóór 9 Mei, zooals men weet,
per trein naar het plaatsje Wijster
in Drente vervoerd. Na dezen da
tum is, door den ongeregelden trei
nenloop het vuilvervoer stop gezet.
Thans is het treinverkeer naar
Drente weer bijna normaal en dus
kan deze afvoer naar Drente weer
plaats vinden. Reeds vannacht zal
de eerste trein weer naar Drente
vertrekken.
Heden heeft de heer C. Leeuwen-
burgh den dag herdacht, waarop hij
vóór 40 jaar in dienst kwam bij de
Coöperatieve Aardappelen- en Brand
stoffenhandel „Eigen Hulp”. Het jubi
leum heeft in alle bescheidenheid
plaats gehad. Vanmorgen werd de heer
Leeuwenburgh door de directie ont
vangen, die hem de gebruikelijke gra
tificatie onder enveloppe overhandigde.
Voor zijn vrouw waren er bloemen.
De burgemeester van Hilversum
vraagt ontslag
Naar wij uit Hilversum vernemen,
heeft de burgemeester, mr. dr. K. L.
D. M. I. baron de Wijckersloot de
Weerdesteyn, gisteravond aan het col
lege van B. en W. medegedeeld, dat
hij zijn ontslagaanvrage als burgemees
ter heeft ingediend. In de vergadering
van het college van B. en W. heeft de
der gebeurte-
maanden
geschetst,
hij niet.
LONDEN, 2 Juli. (Reuter.)
Britsche department
Motorbrandstof voor de Rijkspolitie.
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart, maakt bekend,
dat de voor Nederlandsche militairen in
de rechtmatige uitoefening van hun
dienst geldende uitzondering op het in
de Motorbrandstofbeschikkïng 1940 no. 1
neergelegde verbod tot het koopen en
verbruiken van motorbrandstof eveneens
geldt voor de ambtenaren der Rijkspoli
tie. Deze ambtenaren kunnen tegen in
levering van zg. blauwe bonnen de noo-
<uge motorbrandstof betrekken.
TWEE GEVALLEN VAN LICHT
UITSTRALING.
Omstreeks middernacht bemerkten twee
motoragenten dat, doordat een lamp was
blijven branden, licht straalde uit een
perceel in de Achterraamstraat. De agen
ten zagen geen kans naar binnen te komen
en moesten om aan de lichtuitstraling een
einde te maken, met een welgemikt revol
verschot, de lamp stukschieten.
Ook heeft de politie zich gisteravond,
door een tuimelraam, toegang moeten ver
schaffen tot een magazijn aan den Strand
weg te Scheveningen, om lampen te doo-
ven, welke een sterke lichtuitstraling ver
oorzaakten.
AGENT REDT MILITAIR UIT ZEE.
Door den agent van polltie C. de Haas,
is gistermiddag omstreeks 5.30 uur, ter
hoogte van Seinpost, een Duitsch militair
uit zee gered, die op het punt stond te
verdrinken.
De soldaat, die aan het zwemmen was,
werd door een sterken stroom meege
sleurd. Agent de H., die dit zag gebeuren
begaf zich terstond met een reddinglijn in
zee en heeft den soldaat op het strand
weten te brengen. De agent liep enkele
schaafwonden aan beide beenen op.
J. d. WAL t
Heden is hier ter stede in den ouder
dom van 69 jaar overleden de heer J.
v. d. Wal, president-commissaris van
de N.V. Bataafsche aannemingsmaat-
schappij.
De begrafenis zal plaats hebben
Vrijdag a.s. om 12 uur op Oud Eik en
Duinen.
Rede van mr. Rost van Tonningen
Het Nederlandsche Arbeidsfront, af-
deeling Amsterdam, heeft gisteravond
te Amsterdam een drukbezochte ver
gadering gehouden, waar mr. Rost van
Tonningen een rede heeft gehouden
over de nieuwe arbeids-gemeenschap
in Europa. De bijeenkomst werd ge
opend met een kort inleidend woord
van den heer D. J. C. Thomass.
We staan aan de puinhoopen van
den ouden tijd, ving mr. Rost van Ton
ningen zijn rede aan. De strijd van den
arbeider is een strijd geweest van het
beste bloed van een volk. De arbeider
immers is de pionier geweest, die vol
hoop de stad introk. Vóór hun politi-
seering hebben de vakvereenigingen
zeer veel goeds verricht. Daar is meer
geofferd, dan wij bijna kunnen be
vroeden. En uit die offers is iets goeds
geboren.
De Jood, nauwelijks uit het Ghetto
bevrijd, kroop in het lichaam van den
arbeider. Hij zaaide tweedracht en
maakte de scherpe scheiding tusschen
landvolk en stadsvolk. De vermomde
Christen, de dominee en de pastoor
protesteerden van den kansel af nooit
tegen de uitbuiting van het volk. In
tegendeel, zij misbruikten het evange
lie om berusting te prediken in dienst
van het kapitalisme.
Een krachtig beroep deed het natio-
naal-socialisme op het volk. Wij heb
ben gevochten om de ziel van ons volk
en wij zijn belasterd. De arbeiders
werden tegen ons opgehitst en geleid
naar de slagvelden van Europa. Toen
de oorlog uitbrak, was dat voor iede-
ren nationaal-socialist een ontzettend
leed. Nog altijd is ons volk verdeeld,
binnen en buiten de nationaal-socialis-
tische beweging zijn er reactionnaire
burgerlijke elementen, weest waak
zaam tegen die tendenzen. Hoe strijden
wij tegen dit gespuis Allereerst op
de straat. Tien van mijn Rotterdam-
sche kameraden zijn tot bloedens toe
mishandeld. Ik beschuldig Oud, den
vrijmetselaar. Hij moet weg. Op veel
plaatsen zijn wij aangevallen. Maar
het moet uit zijn, want wij slaan
terug. Maar het zijn niet de arbeiders
die den nieuwen tijd haten, het zijn
de volksvijanden en die moeten wij
bestrijden. Geen provocatie onzerzijds,
maar ik waarschuw alle burgemeesters,
aldus mr. Rost van Tonningen, dat wij
hard terug zullen slaan als wij worden
aangevallen. Als er ergens een orga
nisatie is, die zich met ons bemoeit,
dan bemoeien wij ons met die orga
nisatie. Wij gaan naar binnen en’trap
pen hen, die er zitten, de deur uit.
Vele tegenstanders kan spr. zeer
waardeeren. Het plan-Westhof, het
plan-van Loon en het plan-Smid, zie
daar drie goede dingen, die wij tot
onze plannen maakten. En daarom
werden ze niet uitgevoerd. Het plan
van den arbeid van de S.D.A.P. heeft
veel goeds, maar het is gesproten uit
een zieken geest.
Tenslotte sprak de heer S. Smid een
propagandistisch woord. Hij bood de
moeder van mr. Rost van Tonningen
bloemen aan. Na de pauze sprak de
leider van het Arbeidsfront, de heer
H. J. Woudenberg een slotwoord.
Inlichtingen omtrent een
gevraagd
De commissaris van politie te Delft ver
zoekt bekend te worden gemaakt met de
herkomst van een moerdopsleutel,
welke mogelijk In verband kan wor
den gebracht met den op 3 Mei j.l. te Delft
gepleegden moord op de verpleegster Me-
laard.
Deze moerdopsleutel bestaat uit twee
deelen:
a. de sleutel ter lengte van 13.9 c m.
met een moeropening van J inch. In den
kop van den sleutel is een 6-kantig gat;
waar doorheen is gestoken:
b. 6-kantige hefboom ter lengte van 19.5
c.m. aan één zijde voorzien van een ronden
omgebogen arm.
De ronding van dezen omgebogen arm
heeft een straal van plm. 2 c.m. de op
staande arm een lengte van 7.2 c.m.
Op den zeskantigen hefboom zijn op
een onderlingen afstand van 14 c.m. twee
vaste nokken aangebracht, waartusschen
de sleutel heen en weer kan worden
geschoven. Deze nokken zijn niet indruk
baar, zoodat de sleutel niet van den hef
boom kan worden gescheiden. Op den
kop van den sleutel staan de letters:
D.R.G.M.
Hoeveelheid huisvuil met
25 pCt. verminderd.
Evenals vroeger zullen er vijf treinen
’s weeks rijden. Het kan echter gebeu
ren, dat er zoo nu en dan een trein uit
valt, omdat er sinds de intreding van
den oorlogstoestand ongeveer een
vermindering van 25 pCt, in het huis
vuil valt te constateeren. Dit vindt zijn
oorzaak hierin, dat velen meer dan
vroeger, bewaren hetgeen nog te gebrui
ken is, doosjes en papier om te stoken,
enz. Het tweemaal ophalen van het vuil
in plaats van driemaal per week, is mis
schien ook een oorzaak van deze ver
minderde hoeveelheid.
Binnen acht dagen op Javastraat 28
Het hoofd van de plaatselijke politie,
als bedoeld in artikel 1 van het vreem
delingenreglement, in de gemeente
’s-Gravenhage, gezien art. 4 van voor-
noemd reglement vordert: dat
niet-arische vreemdelingen, die
schen 1 Januari 1933 en 1 Maart 1938
Duitschland hebben verlaten en thans
hun woon- of verblijfplaats hebben in
de gemeente ’s-Gravenhage, zich bin
nen 8 dagen na dagteekening van de
ze bekendmaking (2 Juli 1940) bij
hem aanmelden aan het bureau van
den Vreemdelingendienst, gevestigd
aan het adres Javastraat 28 te
’s-Gravenhage, onder medebrenging
van hun paspoort en eventueel andere
identiteitspapieren.
Bedoeld bureau is daartoe geopend
op werkdagen van 94 uur n.m.
Onverminderd de andere maatrege
len, welke kunnen worden genomen ten
aanzien van de(n) vreemdeling(e), die
voornoemden aanmeldingsplicht niet
nakomt, vormt niet-nakoming dezer
verplichting overtreding van het straf
bare feit, genoemd in art 28 van het
Vreemdelingenreglement, strafbaar
met hechtenis van ten hoogste twee
maanden of geldboete van ten hoogste
duizend gulden.
van
een
2 Brit
sche gevechtsvliegtuigen van het Bris-
tol-Blenheim-type in een luchtgevecht
neer.
Bij de gewapende verkenning boven
het Kanaal werd in den middag van
1 Juli een Britsch kust wachtschip ten
Oosten van Torquay aangevallen en in
brand geworpen. Een tweede succes
volle aanval was gericht op de haven
van Wiek in Noord-Schotland.
In den nacht van 1 op 2 Juli vielen
onze gevechtsvliegtuigen wederom
haveninrichtingen aan het kanaal van
Bristol aan. Branden en ontploffingen
werden waargenomen.
In den loop der aanvallen van Brit
sche vliegtuigen in den nacht van 1
op 2 Juli op Noord- en West-Duitsch-
land werden o.m. bommen geworpen
op Kiel. Zij richtten echter slechts ge
ringe materieele schade aan. Eenige
burgers werden gedood. In totaal wer
den vijf vijandelijke vliegtuigen door
luchtafweergeschut neergehaald. Bo
vendien werden bij den nachtelijken
aanval op Kiel nog twee vijandelijke
vliegtuigen door het luchtafweergeschut
der marine neergeschoten. Drie eigen
vliegtuigen worden vermist. Het aantal
van de op 30 Juni en 1 Juli, tijdens
luchtgevechten neergeschoten vijande
lijke toestellen is met vijf gestegen,
vergeleken met de tot dusver opge
geven getallen, zoodat het totaal thans
23 bedraagt.
HOOFDKWARTIER VAN DEN
FÜHRER, 2 Juli. (D.N.B.) Het opper
bevel van de Weermacht maakt
kend
Op 30 Juni, resp. 1 Juli
Britsche Kanaaleilanden Jersey
Guernsey door een overval door dee
len van het luchtwapen genomen en
vervolgens door stoottroepen der ma
rine" en nagezonden afdeelingen
het leger bezet. Daarbij schoot
Duitsch verkenningsvliegtuig
Beurtvaartbedrijf van motor- naar
stoomtractie.
Nu van 1 Juli af ook het vervoer per
vrachtauto in interlocaal verkeer aan een
nieuwe regeling is onderworpen, is het
gewenscht, zoowel deze regeling als de
reeds eerder afgekondigde voor het ver
voer per beurtvaart aan een nadere be
schouwing te onderwerpen.
In de verordening binnenbeurtvaart
(besluit O.L.Z. van 23 Mei) is de ver-
voerregeling van de beurtvaart opgedra
gen aan het Nederlandsch Binnenvaart
bureau (art. 2).
De opdracht tot het organiseeren van
een vervoerregeling voor de beurtvaart
werd gegeven met het oog op de
schaarschte aan brandstoffen, in het bij
zonder voor motorbrandstoffen.
Daar het vervoer per vrachtauto door
het gebrek aan benzine en gasolie zoo
veel mogelijk moet worden ingekrompen,
zal men voor het goederenvervoer in
Nederland grootendeels zijn aangewezen
op het vervoer te water en per rails- Voor
wat betreft het vervoer te water komt
voor de wilde vaart de particuliere
schipper In aanmerking, terwijl de regel
matige verzending van stuk- en partij-
goed tusschen twee plaatsen moet wor
den verzorgd door de vaste lijndiensten
der beurtvaart. Het is een gelukkige om
standigheid, dat in ons waterrijke land
de binnenscheepvaart zoo sterk ontwik
keld is. De meeste plaatsen in ons land
zijn te water bereikbaar of zijn op be
frekkelijk korten afstand van een zg. nat
te plaats gelegen. Op vrijwel alle belang
rijke plaatsen onderhouden de beurt-
bootdiensten dagelijksche verbindingen.
De nachtvaart is grootendeels hersteld,
zoodat een vlugge overkomst der goede
ren is verzekerd.
De gelegenheid voor vervoer te water
is dus ruimschoots aanwezig. Zooals wij
reeds opmerkten, geldt ook hier echter
de gebiedende eisch van een zoo zuinig
mogelijk gebruik van brandstoffen, ter
wijl het gebruik van motorbrandstof zelfs
zooveel mogelijk geheel vermeden moet
worden.
De taak van het Nederlandsche
binnenvaartbureau.
Aan het Nederlandsch binnenvaartbu
reau, de centrale organisatie voor de
beurtvaart, is de eervolle maar moeilijke
taak opgedragen om een zoodanige or
ganisatie tot stand te brengen, dat het
beurtvaartbedrijf functioneert met een
zoo gering mogelijk verbruik van motor
brandstof. Als men nu weet, dat de
beurtvaart voor het grootste gedeelte ge
bruik maakte van motorvrachtbooten, is
het niet te verwonderen, dat er een reor
ganisatie van ingrijpenden aard noodig is
om aan de gestelde eischen te voldoen.
Vele moeilijkheden moesten worden
overwonnen. Het algemeen belang moest
aan vele particuliere belangen het zwij
gen opleggen. Concurrentie moest plaats
maken voor samenwerking. De onderne
mers hebben dit ten volle begrepen' en
het resultaat is, dat thans een groot
aantal vaarplannen gereed is ter uitvoe
ring, terwijl op een aantal trajecten reeds
volgens deze vaarplannen wordt geva
ren. De grondslagen, waarop deze vaar
plannen berusten, zijn allereerst het zoo
veel mogelijk uitschakelen van voortbe
weging per motor en voorts het voorko
men van het varen met wanruimte.
Om de nieuwe .regeling, ook uit admi
nistratief oogpunt, goed te laten functio-
neeren, werd van overheidswege bepaald,
dat alle zendingen voorzien moeten zijn
van een uniform vervoerdocument: het
beurtvaartadres.
Hierboven werd reeds opgemerkt, dat
het vervoer per motorrijtuig met het oog
op de brandstofschaarschte zooveel mo
gelijk zal worden ingekrompen.
Dit vervoer zal zich voor een groot
deel concentreeren op het vervoer van
goederen van z.g. natte plaatsen naar de
in den omtrek gelegen plaatsen, die geen
verbinding te water hebben.
Nog meer dan dit thans het geval is,
zal dus overgave van goederen plaats
vinden van beurtboot aan auto en om
gekeerd.
Ook voor het autovervoer is eenheid
in document en condities eisch en de
regeering stond ook hier dus voor de
noodzakelijkheid van het voorschrijven
van een uniform vervoerdocument.
In de toekomst is te verwachten over
gave van beurtvaart aan auto. De handel
zou gebaat zijn met het voorschrijven van
een zelfde document voor het geheel par
ticuliere vervoerbedrijf. Daarom is voor-
geschreven, dat het vervoer door middel
van BMstarrijtuigen eveneens zal geschie
den op beurtvaartadres.
„Voor zooveel uit de opbrengst van het
beurtvaartadres baten voortvloeien voor
het Nederlandsch binnenvaartbureau. zul
len deze baten naar billijkheid worden
verdeeld tusschen bedoeld bureau, de
„centrale commissie voor het beroepsgoe-
derenvervoer” en de daaronder behooren-
de districtscommissies.
Deze centrale commissie en de distnct-
commissies hebben tot taak de rijksver
keersinspectie te adviseeren bij het uit
geven der autovergunningen.
Het toezicht op de inkomsten en uitga
ven van het beurtvaartadres is als volgt
gesteld:
„De vast te stellen quotaverdeenng ge
schiedt onder toezicht van den accoun
tantsdienst van het departement van han
del, nijverheid en scheepvaart, welke
dienst er tevens op toeziet, dat evenwicht
blijft bestaan tusschen de baten en de
kosten, voor de in het kader daarvan
erkende organisaties, voortvloeiende uit
deze regeling en uit de binnenbeurtvaart-
regeling”.
OUDERS, LAAT UW KINDEREN
NIET LAAT OP STRAAT!
Het volgende moge een waarschuwing
zijn voor ouders om hun kinderen
’s avonds zooveel mogelijk binnen te hou
den
Vannacht om half twee meldde zich aan
het politie-bureau Archimedesstraat een
16-jarige scholier, die verklaarde met toe
stemming van zijn ouders in de duinen
naar overkomende vliegtuigen te zijn gaan
kijken.
Hij was te laat teruggekeerd en vond
thuis de deur op de knip en alles in diepe
rust.
De politie gaf hem voor enkele uren
onderdak en leverde hem vroeg in den
ochtend aan zijn ouders af.
BOTSING TUSSCHEN BAKFIETS
EN AUTO.
De 18-jarige K. uit den Haag, bestuur
der van een bakfiets, reed op den Rijks-
straatweg te Wassenaar bij de Persijnlaan
in de richting Leiden. In dezelfde richting
reed een Nederlandsche auto van de ma
rine uit den Helder, bestuurd door N., die
den jongeman te laat bemerkte en plot,
seling naar links uitweek, door welke be
weging het autoportier opensloeg. De bak-
ftetsbestuurder werd door het portier ge
raakt.
K. liep verschillende verwondingen op
en is nadat dr. Baart de la Faille hem
de eerste hulp had verleend per zieken
auto vervoerd naar het ziekenhuis aan
den Zuidwal.
De bakfiets werd geheel vernield.
DE BADEN
Bij de Maatschappij Zeebad Scheven!»»
gen werden gisteren 263 baden genomen,
bij het Volkszeebad 627, bij het Gemeen
telijk Volkszeebad Kijkduin 107 en bij het
zwembad Zuiderpark 2523 baden.
De temperatuur van het water te Sche
veningen was heden 66 graden en in hét
Zuiderparkbad 68 graden.
In de toekomst zullen richtlijnen
worden vastgesteld
Op 1 Juli is de nieuwe regeling in
zake het rijden met automobielen in
gegaan. De verdeeling van de vergun
ningen geschiedt door de verkeersin-
specteurs in de verschillende provin
cies. Van iedere aanvrage wordt nauw
keurig onderzocht of een vergunning
tot het rijden met een auto verant
woord is. De inspecteurs laten zich
daarbij zooveel mogelijk voorlichten
door de bestaande organisaties uit het
bedrijfsleven zelf. Indien de aanvrager
aan kan toonen, dat hij beslist van een
auto gebruik moet maken, krijgt hij
een vergunning. Op deze vergunning
kan hij aan de distributiekantoren ben-
zine-bons verkrijgen. Met deze bons
kan men aan de benzinestations ben
zine koopen.
Ook wordt geval voor geval nage
gaan hoeveel benzine men kan ver
krijgen. In het algemeen kan men zeg
gen, dat ’t de bedoeling is de beschik
bare hoeveelheid benzine in ons land
zoo te gebruiken, dat zooveel mogelijk
personen er voordeel van hebben. De
vergunningen worden meestentijds uit
gereikt voor een maand, of korter.
Zelfs komt het voor, dat een vergun
ning voor één rit uitgereikt wordt. Dit
geschiedt b.v. wel eens indien iemand
zijn auto op een bepaalde plaats moet
stallen. Uiterlijk tien dagen voor het
begin van de volgende maand moet
men opnieuw aanvragen. Op deze
wijze kunnen eventueele onregelmatig
heden uit de regeling gelicht worden.
Het ligt in de bedoeling, dat op den
duur bepaalde richtlijnen zullen wor
den vastgesteld door het hoofd van het
departement van Waterstaat om aan
te geven, welke soorten van automobiel-
vervoer onmisbaar geacht moeten wor
den voor de gemeenschap. Het is op het
oogenblik nog een zoeken en tasten.
Waartoe men zich moet
wenden.
Men wijst er ons op, dat ter inspec
tie ’s-Gravenhage uitsluitend worden
behandeld de aanvragen betreffende
personenvervoer voor houders van mo
torrijtuigen gevestigd binnen Zuid-
Holland.
Aanvragen betreffende goederenver
voer moeten worden ingediend bij den
rijksinspecteur van het Verkeer ter
standplaats Rotterdam (tijdelijk Wil
lem Buytenwechstraat 6870 Rotter
dam).
Dé inspectie Rotterdam omvat de
districten der Kamers van Koophandel:
Delft, Dordrecht, Leiden, Gouda,
’s-Gravenhage, Rotterdam en Vlaar-
dingen (districten der bevrachtings-
commissies Rotterdam, Dordrecht en
Leiden).
Aanvragen moeten worden ingediend
met gebruikmaking van de daartoe be
stemde formulieren. Deze zijn koste
loos verkrijgbaar aan de distributie
kantoren, benevens aan het bureau der
rijksverkeersinspectie Laan Copes van
Cattenburch 7, ’s-Gravenhage. Indien
op een aanvrage afwijzend is beschikt,
kan binnen veertien dagen na dagtee
kening van de beschikking schriftelijk
beroep worden ingesteld bij den secre
taris-generaal van het departement
van Waterstaat
Behandeling van het beroep vindt
plaats, nadat bij genoemd departement
bericht is binnengekomen, dat een
bedrag van 2,50 is bijgeschreven op
postrekening no. 166620 ten name van
de afdeeling Kabinet en Secretarie van
het departement van Waterstaat, on
der vermeldingberoep inzake ver
gunning personenvervoer.
Verzoeken om nadere inlichtingen
omtrent reeds ingediende of behandel
de aanvragen behooren schriftelijk te
worden ingediend bij den rijksinspec
teur van het verkeer onder vermelding
van naam en adres van den aan
vrager, provinciaal nummer van het
betreffende motorrijtuig, benevens da
tum van indiening der aanvrage.
Het huisvuil wordt in Wijster
op serieuze wijze gesorteerd
Velen hebben zich in deze dagen af
gevraagd, waarom gaat de gem. reini
gingsdienst niet over tot een sorteering
van het vuil, waarin nog nuttige stoffen
in verborgen kunnen zijn.
Het Haagsche huisvuil wordt ïn
Drente kilo voor kilo uitgezocht en zelfs
heeft men daarvoor speciale sorteer
machines. Metalen, stukken glas enz.
worden in Wijster verzameld en te gelde
gemaakt. Er gaat dus niets verloren.
Verscheidene gemeenten in den lande
hebben, nu er schaarschte is in verschil
lende nog bruikbare stoffen, het Haag
sche voorbeeld gevolgd. Grove stukken
ijzer, zooals oude ledikanten, e.d. wor
den reeds op het centrale terrein van de
gem. reiniging van de voormalige gas
fabriek verzameld en van de hand ge
daan.
ERGENS IN ITALIË, 2 Juli (StefaniX
Legerbericht no. 22 van het Italiaan-
sche hoofdkwartier luidt als volgt:
Aan de grens van Cyrenaica hebben
onze vliegtuigen, ondanks ongunstige
weersgesteldheid, bomba rdements-acties
uitgevoerd, waarbij bommen van licht
en zwaar kaliber geworpen werden op
vijandelijke pantserauto’s, waarvan
enkele in brand vlogen. Twee vlieg
tuigen keerden niet naar hun basis
terug.
In het Zuidoosten van de Middelland,
sche Zee verraste onze luchtmacht een
groot vijandelijk convooi, dat herhaalde
malen doeltreffend gebombardeerd
werd.
In Oost-Afrika heeft onze luchtmacbft
doeltreffend de haven-installaties var|
Berbera bestookt. Vijandelijke vlieg
tuigen hebben getracht Massaoeah te
bombardeeren, doch het optreden van
onze jachttoestellen, welke 2 machines
neerhaalden, en het luchtafweergeschut
der marine, dat een toestel brandend
deed neer storten, dwong den vijand
zich terug te trekken.
Vijandelijke vliegtuigen hebben een
bombardement gericht op Augusta. Het
onmiddellijke en doeltreffende optreden
van het luchtafweergeschut der marine
maakte den aanval vergeefs. Een vijan
delijk toestel werd neergehaald. De
schade is onbeteekenend. Onder dq
burgerbevolking vielen 3 gewonden.
BENGHASI, 2 Juli. (Stefani). De
plechtige, ontroerende begrafenis
plechtigheid van maarschalk Balbo en
zijn kameraden hebben te Benghasj
plaats gevonden. Maarschalk Graziani,
die uit Tripolis was gekomen, heeft de
laatste eer bewezen aan het stoffelijk
overschot van de gesneuvelden. Hierbij
waren de weduwe van Balbo, de fami
lieleden der andere slachtoffers en alle
militaire en fascistische autoriteiten
aanwezig.
Het stoffelijke overschot van Balbo
werd naar de kerk gebracht op de
affuit van een kanon, voorafgegaan
door karibiniers en gevolgd door zijn
witte paard. Vele autoriteiten en leger-
afdeelingen besloten den stoet, welke
schreed door een haag van militairen
en Arabieren. Na de kerkelijke plech
tigheid volgde voor maarschalk Gra
ziani en zijn kameraden een appél in
fascistischen stijl. Tenslotte werden de
lijkkisten overgebracht naar de lucht
haven, vanwaar het stoffelijk overschot
der gevallenen naar Italië zal worden
overgebracht.
Slachtoffers van bombardement
begraven.
Op de algemeene begraafplaats
Crooswijk te Rotterdam zijn vanmor
gen twee slachtoffers van het bombar
dement van Vrijdagnacht j.l. ter aarde
besteld. Het waren de wachtsman P.
W. Rinck en de weduwe de Zeeuw.
De slachtoffers werden op verschil
lende tijdstippen begraven en aange
zien hieraan geen ruchtbaarheid was
gegeven, bestond de belangstelling vrij
wel uitsluitend uit verwanten, vrien
den en enkele buurtbewoners.
Vanmiddag zal een derde slachtoffer
worden begraven, terwijl morgen twee
jeugdige kinderen van het gezin Mid
delkoop ter aarde zullen worden be
steld.
Nu de handel aan deze voorschriften
gebonden is heeft de N.V. Beurtvaart
adres de gelegenheid geopend tot inwis
seling van afwijkende documenten tegen
beurtvaartadres met bijbetaling van den
halven prijs. Het particuliere vervoerbe
drijf, zoowel te land als te water maakt
moeilijke tijden door. Het vervoerbedrijf
langs den weg ziet zich gesteld voor den
eisch van inkrimpen van het bedrijf; het
beurtvaartbedrijf moet de motoren stil
zetten en zich voorzien van de uit den
aard der zaak kostbare stoomtractie. Van
den handel mag verwacht worden, dat
door toepassing van de gegeven voor
schriften de vervoerbedrijven zoo goed
als in de gegeven omstandigheden mo
gelijk is, kunnen blijven functionneeren.
Dit geldt ook ten opzichte van L i
voorschrift inzake het gebruik van
beurtvaartadres.