waarom
wordt ingevoerd
Britsche Middellandsche Zee-
vloot met vliegtuigen bestookt
Een an twoord op de vraag
boterdistributie
Waarom i
1940.
zwaar
Balbo
De begrafenis
van
Vier Engelsche koopvaardijschepen
beschadigd
Maandag 15 Juli.
No. 17620.
aan
een
er
boter
Er is een teveel
aan
Wederom luchtaanval
Malta
op
Engelschen vallen Roode
Kruis-vliegtuig
Verbitterde lucht
gevechten
Het einde van het
Nederlandsche leger
Wij rantsoeneer en niet, omdat
tekort aam boter is, maar
Een paradox, die geen
paradox is
aan boter is, maar wij
rantsoeneeren om een tekort aan
boter te voorkomen”
aan
Het stoffelijk overschot van maarschalk Itaio Balbo wordt op een affuit onder militaire geleide te
Tripolis ten grave gedragen.
Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500
De zaivelpositie van ons land
zal op andere basis moeten
worden gebracht. De marga-
rine-eters zullen voor het
grootste deel op boter moeten
overgaan
Tien Engelsche toestellen neer
geschoten
Engelsche koning en Churchill
groot gevaar ontsnapt
COURANT
HAAGSCHE
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
PRIJS DEZER COURANT:
(Zie verder 3e blad, pag. 2.)
CZïe verder pag. 2.)
helft
overge-
Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode”.
„Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode
blad /4.zonder Modeblad f3.75. Buitenland f 9.Landen waarop het
verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is f 7.p. kw. Bij postkantoren
tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct.
Groote activiteit van
Italiaansch luchtwa
pen.
op
worden
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
I
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
t
i
9
Dan echter zijn wij nog niet door de
seizoenmoeilijkheden der overproduc
tie heen. Er zullen nog andere maat
regelen genomen moeten worden.
Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
BUREAUX: WAGENSTRAAT 35 -37
Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor-
boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461. Voorburg, Boekhandel H. E.
G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778938; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J.
de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr„ There-
siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187
Van 15 regels ƒ150. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel
meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post
10 ct. Incasso binnen de stad 5 ct, buiten de stad volgens posttarief. Bij
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct
Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer.
Duitsche onderscheidingen.
De Führer heeft den generaal der
vliegers, Ernst Udet, het ridderkruis
van het ijzeren kruis verleend, o.m.
op grond van zijn verdiensten voor de
uitrusting der vliegers, welke van be
slissende beteekenis is in den oorlog,
en aan den generaal der artillerie,
Friedrich Fromm, die sedert het begin
van den oorlog de leiding heeft gehad
over de personeele en materieele uit
rusting van het Duitsche veldleger.
sing, zoodat Churchill, naar de Londen-
sche correspondent van „Stockholms
Tidningen” meldt, zich nog slechts in
veiligheid kon brengen door een schuil
kelder in te vluchten.
Om het Britsche publiek niet te ver
ontrusten heeft naar het D.N.B. meldt,
het Londensche departement voor in
lichtingen terstond de instructie uitge
geven dat niets gepubliceerd mocht
worden over het gevaar, waarin de ko
ning en de eerste minister zich hadden
bevonden. Koning George zou op het
open veld plat op den grond moeten
hebben gaan liggen om niet door bom-
splinters te worden getroffen. Over deze
gebeurtenissen wordt met bijzondere
scherpte gewaakt voor discretie, aange
zien in dit geval een schrikwekkend
falen van de Britsche luchtafweer zou
zijn gebleken. Desondanks was het ver
haal van de gebeurtenis met verbazing
wekkende snelheid verbreid onder de
bevolking in Zuid-Oost-Engeland, waar
door de algemeene paniekstemming
nog vergroot is.
De „Hood” te Gibraltar.
Het D.N.B. meldt uit Algeciras:
Een deel van de Britsche vloot ligt
nog steeds in de haven van Gibraltar.
Naar verluidt vertoont het slagschip
„Hood” ernstige beschadigingen aan
den commandotoren en zal de oorlogs
bodem tengevolge van het ontbreken
van ieder materiaal voor de reparatie,
in Gibraltar moeten blijven.
In het centrum van Gibraltar is
het Zaterdag weer tot ernstige moei
lijkheden gekomen over de evacuatie.
Zaterdag heeft een Fransch vlieg
tuig boven Gibraltar gevlogen.
Ondanks het slechte zicht kwam het
afweergeschut onmiddellijk in actie.
Dit antwoord werd ons in de zoo-
even bedoelde persconferentie gegeven,
waar, behalve dr. ir. Schönbeck, mede
als deskundigen aanwezig waren dr. ir.
I’. N. Boekel, regeeringscommissaris
voor den zuivel en de heer S. de Hoo,
de dagelijksche leider van het centrale
distributiekantoor. Deze drie ter zake
volkome i deskundigen hebben uitvoe
rige toelichtingen gegeven op de dis-
tributieregeling voor boter, vetten en
grutterswaren, welke men elders in
ons blad vindt afgedrukt.
De heer Boekel begon met in het
licht te stellen, dat de rantsoeneering
werd ingesteld op tweeërlei grond.
Nu het Nederlandsche leger in feite
heeft opgehoudeh te bestaan, past het
ons, een woord van afscheid, van erken
telijkheid en van hulde te doen hooren.
Van erkentelijkheid vooral voor hetgeen
onze weermacht in de critieke dagen
van den korten oorlog hier te lande
heeft gedaan om ons grondgebied te
verdedigen. Van hulde voor den grooten
moed, die daarbij is aan den dag gelegd
en die ook door de overwinnaars een
stemmig wordt erkend.
Met weemoed gedenken wij hierbij
wederom hen, die bij dien ongelijken
strijd het leven hebben gelaten of ern
stig werden verwond en verminkt.
Alle moed heeft echter niet mogen ba
ten tegen de groote overmacht heeft
de Nederlandsche weermacht moeten
capituleeren en één der gevolgen van d»
nederlaag is nu dit einde van ons leger.
Onze militairen, officieren, onder
officieren en manschappen, keeren
hiermee in het burgerleven terug. Voor
een deel zullen zij een plaats vinden
in den onlangs opgerichten Opbouw-
dienst, waar zij nuttigen arbeid ten
bate van de gemeenschap zullen kun
nen verrichten. Voor een ander deel
zullen zij zich een nieuwe plaats in
het maatschappelijk leven trachten te
veroveren. Voor velen zal deze gang
van zaken een diepe teleurstelling zijn;
vooral jongere beroepsmilitairen zullen
zich van hun toekomst een andere
voorstelling hebben gemaakt. Het kan
nu eenmaal niet anders.
Het bewustzijn, hun plicht te hebben
gedaan voor het vaderland en zich
daarmee de erkentelijkheid en de sym
pathie van hun landgenooten te hebben
verworven, moge den uit den militai
ren dienst getredenen een moreelaQ
steun zijn in dezen moeilijken tijd.
Nederland is een zuivelproduceerend
land bij uitnemendheidvooral de
boterproductie is zeer belangrijk. Ging
vroeger, onder normale omstandig-
heden, de boter voor het grootste ge-
deelte de grens over, in de laatste
crisisjaren is dit niet gemakkelijk ge
weest. Wij bleven met groote overschot
ten zitten, die in Engeland tegen af-
braakprijzen aan de markt moesten
worden gebracht Dit was niet zoo
prettig het feit, dat het Engelsche af
zetgebied is weggevallen, is dan ook
niet zoo erg.
ning
sche
dene
vier koopvaardijschepen door bom-
treffers zwaar beschadigd. Hier
bij kwam het tot verbitterde lucht
gevechten, waarbij onze jachttoe-
stellen tegenover een sterke vijan
delijke overmacht slechts één vlieg
tuig verloren en tien Britsche
jachtvliegtuigen neerschoten.
Het 34ste legerbericht van het alge
meen hoofdkwartier van het Italiaan-
sche leger luidt als volgt:
Verplicht het tempo te vertragen
bij het zoeken naar een schuilplaats
bij Alexandrië is de Britsche vloot-
formatie gisteren den geheelen dag
opnieuw door onze luchtmacht inge
haald en aangevallen. Kruisers en
slagschepen werden wederom dikwijls
door bommen van middel-, en zwaar
kaliber getroffen, waardoor bij de
reeds toegebrachte beschadigingen,
opnieuw ernstige schade werd aange
richt. Tijdens deze bomaanvallen wer
den vier vijandelijke jachtvliegtuigen,
waarvan drie tweemotorige, door onze
bommenwerpers neergeschoten. Een
van onze vliegtuigen is niet terugge
keerd.
Een aanval van onze jachtvliegtui
gen op de bases van Malta heeft
geleid tot een gevecht met vijande
lijke jagers, twee vijandelijke vlieg
tuigen werden neergeschoten. Al onze
vliegtuigen keerden tijdens den nacht
terug. In opeenvolgende golven werd
het bombardement - op de militaire
doelen van het eiland herhaald, waar
door groote branden ontstonden. Een
dat de schepen, die thans weer mis
schien in de Egyptische wateren zijn
teruggekeerd, aanzienlijke schade
hebben opgeloopen.
Met croote waardeering stelde de
heer Boekel in het licht, dat Duitseh-
land, teneinde ons te helpen. want
men heeft daar geen gebrek aan
boter de normale hoeveelheden
boter van ons afneemt. De Duitsche
instantie voor de olie- en vet-distrU
butie doet het mogelijke ons door de
seizoen-moeilijkheden been te helpen,
waarvoor wij, aldus de heer Boe
kel erkentelijk zijn. Onze zuiveU
export naar Duitschland heeft zeer
bevredigende resultaten en wij blij
ven de samenwerking, welke op dit
gebied thans bestaat, zeer op prijs
stellen.
Het overhevelen van het margarine-
verbruik op het boterverbruik zal als
volgt geschieden. De consumenten van
een lagere inkomenklasse zullen distri
butiekaarten krijgen, waarop zij mar
garine kunnen koopen, de consumen
ten van een hoogere inkomenklasse
zullen op hun kaarten alleen boter
kunnen verkrijgen. Bovendien zal een
toeslagregeling worden ingevoerd,
waardoor de houders van margarine-
kaarten een reductie van 40 cent per
kilogram zullen kunnen verkrijgen op
de boter, welke zij op hun bons koopen.
tuigen neergeschoten. Van bijzondere
beteekenis is hierbij de omstandigheid,
dat het hier gaat om luchtgevechten
tusschen contructies, die voor het
zelfde doel gebouwd zijn. Ook de En
gelsche constructeurs waren er dus op
bedacht hun toestellen zoo snel moge
lijk te maken en zoo zwaar mogelijk
te bewapenen. Het Duitsche ontwerp
heeft echter tegenover de beide, door
den vijand gebruikte, typen, niettegen
staande een groote minderheid naar
getal, in de hand van uitstekend ge
schoolde piloten zijn superieure kwa
liteit opnieuw kunnen bewijzen.
Volgens te Stockholm uit Londen ont
vangen berichten hebben koning
George en ministerpresident Churchill
de vorige week Vrijdag tengevolge van
een Duitschen luchtaanval in de streek
van Ashford in groot levensgevaar ver
keerd. Terwijl de koning ten Zuiden
van Ashford verdedigingswerken be
zichtigde, voerde Churchill in de stad
zelf besprekingen met de bestuursauto-
riteiten van het district De aanval van
de Duitsche bombardementsvliegtuigen
was gekomen als een volstrekte verras-
Wij staan thans voor de taak onze
overschotten aan boter te moeten
wegwerken. Ten einde hierin te
slagen, zal onze zuivelpositie op
een nieuwe basis moeten worden ge
bracht. Daarvoor is
noodzakelijk in het
vet hier te lande,
bruikers zullen
over moeten,
botero verschot
naar raming de
margarineverbruik
bruik moeten
bracht
van onze torpedojagers bracht een
Britsche duikboot tot zinken. Een van
onze duikbooten is niet op haar basis
teruggekeerd.
In Noord-Afrika heeft de vijand
nachtelijke luchtaanvallen onderno
men op de vliegvelden van Cyrenaica.
Er vielen geen slachtoffers. Schade
werd niet aangericht. In Oost-Afrika
is een Britsche luchtaanval op Itali
aansch Mojala door de luchtdoelartil-
lerie afgeslagen. Een vijandelijk toe
stel werd neergehaald
In de eerste plaats stelde hij vast,
dat er op bet oogenblik geen
sprake is van een nijpend gebrek
aan boter en vet De maatregel
werd genomen met het oog op de
toekomst nu men niet weet hoe
lang de toestand kan voortduren,
waarin van een geregelde voorzie
ning niet gesproken zal kunnen
worden. De vetgebruikers moeten
tot spaarzaamheid worden ge
bracht.
Het frontbericht
Het frontbericht van het Duitsche
Nieuwsbureau van gisteren meldt:
Door de beheersching van de Euro-
peesche kust van de Noordkaap tot
aan de Pyreneeën kan de leiding van
de Duitsche marine thans gebruik ma
ken van alle steunpunten tegen Enge
land, die zij aan den Westelijken rand
van Europa beheerscht. Daardoor heeft
Duitschland ook den handelsoorlog
over zee tegen Engeland met verras
send succes kunnen hervatten. Het
oorlogvoeren van Duitschland overzee
beperkt zich niet slechts tot de kaap
vaart. In dwingende gevallen hebben
de Duitsche zeestrijdkrachten, die op
den open Oceaan optreden, ook moeten
besluiten vijandelijke handelstonnage
tot zinken te brengen. Deze oorlog,
ver van het vaderland en van de eigen
hulpbronnen, eischt van de beman
ning van de Duitsche oorlogsschepen
durf en dapperheid en van de com
mandanten bovendien nog in hooge
mate omzichtigheid en koelbloedig
heid. Ook het luchtwapen heeft, even
als in de vorige dagen, zijn strijd
voortgezet tegen militair belangrijke
doelen. In het Kanaal zijn opnieuw en
met volledig succes verschillende con-
vooien aangevallen. Ook de beveili
ging hiervan door Engelsche jagers
heeft het Duitsche succes niet kunnen
verhinderen. De Duitsche eenheden,
die in het Kanaal en aan de Britsche
Oostkust tegen het Engelsche scheep
vaartverkeer in actie zijn, opereeren
thans onder bescherming van Duitsche
jachttoestellen.
Superioriteit van het Duitsche
luchtwapen.
Bij de aanvallen van Duitsche ge
vechtsvliegtuigen op Britsche schepen
in het Kanaal, die in het legerbericht
van gisteren worden vermeld, is het,
naar van bevoegde zijde nog woigit
medegedeeld, tot zeer zware luchtge
vechten gekomen, waarbij de Duitsche
superioriteit aan personeel en mate
riaal duidelijk aan den dag is getre-
den. Niettegenstaande de naar getal
zeer groote overmacht van den vijand,
gelukte het aan Duitsche jachtvlieg
tuigen in drie verschillende gevechts
handelingen in totaal tien vijandelijkc
een wijziging
gebruik van
Margarinege-
naar de boter
Wil men van het
afkomen, dan zal,
van het
boterver-
Bij een poging Noord-Duitschland
binnen te vliegen werden twee Brit
sche gevechtstoestellen in een luchtge
vecht neergeschoten.
In den nacht van 13 op 14 Juli wier
pen vijandelijke vliegers opnieuw in
Noord- en West-Duitschland bommen
neer, die slechts geringe materieele
schade aanrichtten, zonder militaire
doelen te raken. Het gelukte hierbij
drie vijandelijke vliegtuigen door
luchtdoelartillerie neer te schieten.
Ket totale verlies van den vijand be
droeg gisteren 15 vliegtuigen. Drie
eigen vliegtuigen worden vermist.
De Engelsche vlooteenheid is in het
Oostelijk deel van de Middellandsche
Zee, die in de afgeloopen week tever
geefs heeft getracht zich aan te
sluiten met het in het Westelijk deel
van de Middellandsche Zee varend
eskader, is, naar in ingelichte Itali-
aansche vliegerkringen verluidt, in de
periode van 8 tot 13 Juli niet minder
dan vijftig maal door de Italiaansche
vliegtuigen aangevallen. Hoewel de
resultaten van deze aanvallen nog
niet definitief tot in alle bijzonder
heden zijn vastgesteld, weet men toch
reeds uit de Italiaansche legerberich-
ten, dat niet alle eenheden naar hun
vertrekhavens konden terugkeeren en
Een Duitsch z.g. „Zeenoodvlieg-
tuig”, startte op 11 Juli om de in
nood geraakte bemanning van een
Duitsch gevechtsvliegtuig te zoeken
en te redden. Het was overeenkomstig
de internationale overeenkomsten der
Geneefsche conventie wit geschilderd
en voorzien van acht roode kruisen,
benevens van de rijksdienstvlag. Het
was ongewapend. Daarmede stond
het onder de bescherming van het
Geneefsche Roode Kruis. Desondanks
werd het in strijd met alle regels
van het volkenrecht bij de uitvoering
van zijn moeilijken opsporingsdienst
boven het Kanaal plotseling aangeval
len door een Britsch vliegtuig van het
type Bristol-Blenheim, dat machine-
geweervuur opende, waarbij de bak-
boordmotor en het hoogteroer, bene
vens de drijfinrichting stukgescho
ten werden. De vliegboot moest neer
strijken en de uit vier koppen bestaan
de bemanning moest in de rubber
boot gaan. Het Britsche vliegtuig on
dernam op deze nu zelf in nood ge
raakte, onder bescherming van het
Roode Kruis staande reddingman-
schappen nog vier aanvallen, waarbij
de Duitsche bemanning als door een
wonder ongedeerd bleef. Na het ver
dwijnen van het vijandelijke vliegtuig
roeide de bemanning in haar rubber
boot met alle kracht naar het Zuiden,
doch kon spoedig waarnemen, dat op
nieuw Blenheimvliegtuigen versche
nen, naar het schijnt om torpedoboot-
jagers der Britsche marine, welke
kort daarop aankwamen en het wrak
ramden, de plaats te wijzen. Ofschoon
een vyandelijk vliegtuig nog een kwar
tier cirkelde boven het gebied, waar
de rubberboot voer, bleef de beman
ning voor de Engelschen verborgen en
kon na bovenmenschelijke inspanning
en na een strijd van 23 uur met wind
en golven bjj de Kanaaleilanden ge
lukkig weer aan land komen. Deze
daad vormt, naar van Duitsche zijde
wordt vastgesteld, opnieuw een scha
kel in den langen keten der Engelsche
vergrijpen tegen alle regels der inter
nationale volkenrechten. Duitschland
neemt er met afschuw kennis van,
doch zal ze niet vergeten.
Het opperbevel van de Weermacht
deelde gisteren mede:
Een onzer oorlogsschepen meldt
het tot zinken brengen van 18.500
brt. vijandelijke handelsscheeps-
ruimte in overzeesche wateren. In
het kader der gewapende verken-
in het Kanaal vielen Duit-
gevechtseenheden verschei-
convooien aan en werden
„Het lijkt een paradox, maar ’t it geen
paradox”, zei hedenmorgen in een pers
conferentie dr. ir. Schönbeck, de land
bouwkundige van het Rijkscommis-
sariaat, toen hij een toelichting gaf op de
boterrantsoeneering en daarbij in het
licht stelde, dat wij op het oogenblik een
teveel aan boter hebben.
Een surplus aan boter en tóch rantsoe
neering?
Deze vraag, die inderdaad een para
doxaal karakter heeft, vereischt een ge
documenteerd antwoord.
toestellen neer te schieten, terwijl van
de optredende Duitsche toestellen er
slechts één verloren ging. In het voor-
naamste gevecht stootten negentien
Duitsche jachttoestellen van het type
,.BF 109” op veertien vijandelijke
vliegtuigen van het type „Hurricane”.
Den Duitschen jachttoestellen gelukte
het hierbij zes Hurricane-toestellen te
vernietigen.
Tijdens een tweede gevecht ontmoet
ten tien Duitsche jagers wederom van
het type „BF 109” achttien Spitfire-
vliegtuigen, waarvan er twee werden
neergeschoten, terwijl hierbij één
Duitsch vliegtuig verloren ging. In een
derde gevecht op een andere plaats
werden wederom twee Spitfire-vlieg.