waarom wordt ingevoerd Britsche Middellandsche Zee- vloot met vliegtuigen bestookt Een an twoord op de vraag boterdistributie Waarom i 1940. zwaar Balbo De begrafenis van Vier Engelsche koopvaardijschepen beschadigd Maandag 15 Juli. No. 17620. aan een er boter Er is een teveel aan Wederom luchtaanval Malta op Engelschen vallen Roode Kruis-vliegtuig Verbitterde lucht gevechten Het einde van het Nederlandsche leger Wij rantsoeneer en niet, omdat tekort aam boter is, maar Een paradox, die geen paradox is aan boter is, maar wij rantsoeneeren om een tekort aan boter te voorkomen” aan Het stoffelijk overschot van maarschalk Itaio Balbo wordt op een affuit onder militaire geleide te Tripolis ten grave gedragen. Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 De zaivelpositie van ons land zal op andere basis moeten worden gebracht. De marga- rine-eters zullen voor het grootste deel op boter moeten overgaan Tien Engelsche toestellen neer geschoten Engelsche koning en Churchill groot gevaar ontsnapt COURANT HAAGSCHE PRIJS DER ADVERTENTIËN: PRIJS DEZER COURANT: (Zie verder 3e blad, pag. 2.) CZïe verder pag. 2.) helft overge- Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode”. „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode blad /4.zonder Modeblad f3.75. Buitenland f 9.Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is f 7.p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Groote activiteit van Italiaansch luchtwa pen. op worden i i i i i i i i i i i i I i i i i i i i i i i i i t i 9 Dan echter zijn wij nog niet door de seizoenmoeilijkheden der overproduc tie heen. Er zullen nog andere maat regelen genomen moeten worden. Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUX: WAGENSTRAAT 35 -37 Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor- boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461. Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778938; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr„ There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 Van 15 regels ƒ150. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Incasso binnen de stad 5 ct, buiten de stad volgens posttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer. Duitsche onderscheidingen. De Führer heeft den generaal der vliegers, Ernst Udet, het ridderkruis van het ijzeren kruis verleend, o.m. op grond van zijn verdiensten voor de uitrusting der vliegers, welke van be slissende beteekenis is in den oorlog, en aan den generaal der artillerie, Friedrich Fromm, die sedert het begin van den oorlog de leiding heeft gehad over de personeele en materieele uit rusting van het Duitsche veldleger. sing, zoodat Churchill, naar de Londen- sche correspondent van „Stockholms Tidningen” meldt, zich nog slechts in veiligheid kon brengen door een schuil kelder in te vluchten. Om het Britsche publiek niet te ver ontrusten heeft naar het D.N.B. meldt, het Londensche departement voor in lichtingen terstond de instructie uitge geven dat niets gepubliceerd mocht worden over het gevaar, waarin de ko ning en de eerste minister zich hadden bevonden. Koning George zou op het open veld plat op den grond moeten hebben gaan liggen om niet door bom- splinters te worden getroffen. Over deze gebeurtenissen wordt met bijzondere scherpte gewaakt voor discretie, aange zien in dit geval een schrikwekkend falen van de Britsche luchtafweer zou zijn gebleken. Desondanks was het ver haal van de gebeurtenis met verbazing wekkende snelheid verbreid onder de bevolking in Zuid-Oost-Engeland, waar door de algemeene paniekstemming nog vergroot is. De „Hood” te Gibraltar. Het D.N.B. meldt uit Algeciras: Een deel van de Britsche vloot ligt nog steeds in de haven van Gibraltar. Naar verluidt vertoont het slagschip „Hood” ernstige beschadigingen aan den commandotoren en zal de oorlogs bodem tengevolge van het ontbreken van ieder materiaal voor de reparatie, in Gibraltar moeten blijven. In het centrum van Gibraltar is het Zaterdag weer tot ernstige moei lijkheden gekomen over de evacuatie. Zaterdag heeft een Fransch vlieg tuig boven Gibraltar gevlogen. Ondanks het slechte zicht kwam het afweergeschut onmiddellijk in actie. Dit antwoord werd ons in de zoo- even bedoelde persconferentie gegeven, waar, behalve dr. ir. Schönbeck, mede als deskundigen aanwezig waren dr. ir. I’. N. Boekel, regeeringscommissaris voor den zuivel en de heer S. de Hoo, de dagelijksche leider van het centrale distributiekantoor. Deze drie ter zake volkome i deskundigen hebben uitvoe rige toelichtingen gegeven op de dis- tributieregeling voor boter, vetten en grutterswaren, welke men elders in ons blad vindt afgedrukt. De heer Boekel begon met in het licht te stellen, dat de rantsoeneering werd ingesteld op tweeërlei grond. Nu het Nederlandsche leger in feite heeft opgehoudeh te bestaan, past het ons, een woord van afscheid, van erken telijkheid en van hulde te doen hooren. Van erkentelijkheid vooral voor hetgeen onze weermacht in de critieke dagen van den korten oorlog hier te lande heeft gedaan om ons grondgebied te verdedigen. Van hulde voor den grooten moed, die daarbij is aan den dag gelegd en die ook door de overwinnaars een stemmig wordt erkend. Met weemoed gedenken wij hierbij wederom hen, die bij dien ongelijken strijd het leven hebben gelaten of ern stig werden verwond en verminkt. Alle moed heeft echter niet mogen ba ten tegen de groote overmacht heeft de Nederlandsche weermacht moeten capituleeren en één der gevolgen van d» nederlaag is nu dit einde van ons leger. Onze militairen, officieren, onder officieren en manschappen, keeren hiermee in het burgerleven terug. Voor een deel zullen zij een plaats vinden in den onlangs opgerichten Opbouw- dienst, waar zij nuttigen arbeid ten bate van de gemeenschap zullen kun nen verrichten. Voor een ander deel zullen zij zich een nieuwe plaats in het maatschappelijk leven trachten te veroveren. Voor velen zal deze gang van zaken een diepe teleurstelling zijn; vooral jongere beroepsmilitairen zullen zich van hun toekomst een andere voorstelling hebben gemaakt. Het kan nu eenmaal niet anders. Het bewustzijn, hun plicht te hebben gedaan voor het vaderland en zich daarmee de erkentelijkheid en de sym pathie van hun landgenooten te hebben verworven, moge den uit den militai ren dienst getredenen een moreelaQ steun zijn in dezen moeilijken tijd. Nederland is een zuivelproduceerend land bij uitnemendheidvooral de boterproductie is zeer belangrijk. Ging vroeger, onder normale omstandig- heden, de boter voor het grootste ge- deelte de grens over, in de laatste crisisjaren is dit niet gemakkelijk ge weest. Wij bleven met groote overschot ten zitten, die in Engeland tegen af- braakprijzen aan de markt moesten worden gebracht Dit was niet zoo prettig het feit, dat het Engelsche af zetgebied is weggevallen, is dan ook niet zoo erg. ning sche dene vier koopvaardijschepen door bom- treffers zwaar beschadigd. Hier bij kwam het tot verbitterde lucht gevechten, waarbij onze jachttoe- stellen tegenover een sterke vijan delijke overmacht slechts één vlieg tuig verloren en tien Britsche jachtvliegtuigen neerschoten. Het 34ste legerbericht van het alge meen hoofdkwartier van het Italiaan- sche leger luidt als volgt: Verplicht het tempo te vertragen bij het zoeken naar een schuilplaats bij Alexandrië is de Britsche vloot- formatie gisteren den geheelen dag opnieuw door onze luchtmacht inge haald en aangevallen. Kruisers en slagschepen werden wederom dikwijls door bommen van middel-, en zwaar kaliber getroffen, waardoor bij de reeds toegebrachte beschadigingen, opnieuw ernstige schade werd aange richt. Tijdens deze bomaanvallen wer den vier vijandelijke jachtvliegtuigen, waarvan drie tweemotorige, door onze bommenwerpers neergeschoten. Een van onze vliegtuigen is niet terugge keerd. Een aanval van onze jachtvliegtui gen op de bases van Malta heeft geleid tot een gevecht met vijande lijke jagers, twee vijandelijke vlieg tuigen werden neergeschoten. Al onze vliegtuigen keerden tijdens den nacht terug. In opeenvolgende golven werd het bombardement - op de militaire doelen van het eiland herhaald, waar door groote branden ontstonden. Een dat de schepen, die thans weer mis schien in de Egyptische wateren zijn teruggekeerd, aanzienlijke schade hebben opgeloopen. Met croote waardeering stelde de heer Boekel in het licht, dat Duitseh- land, teneinde ons te helpen. want men heeft daar geen gebrek aan boter de normale hoeveelheden boter van ons afneemt. De Duitsche instantie voor de olie- en vet-distrU butie doet het mogelijke ons door de seizoen-moeilijkheden been te helpen, waarvoor wij, aldus de heer Boe kel erkentelijk zijn. Onze zuiveU export naar Duitschland heeft zeer bevredigende resultaten en wij blij ven de samenwerking, welke op dit gebied thans bestaat, zeer op prijs stellen. Het overhevelen van het margarine- verbruik op het boterverbruik zal als volgt geschieden. De consumenten van een lagere inkomenklasse zullen distri butiekaarten krijgen, waarop zij mar garine kunnen koopen, de consumen ten van een hoogere inkomenklasse zullen op hun kaarten alleen boter kunnen verkrijgen. Bovendien zal een toeslagregeling worden ingevoerd, waardoor de houders van margarine- kaarten een reductie van 40 cent per kilogram zullen kunnen verkrijgen op de boter, welke zij op hun bons koopen. tuigen neergeschoten. Van bijzondere beteekenis is hierbij de omstandigheid, dat het hier gaat om luchtgevechten tusschen contructies, die voor het zelfde doel gebouwd zijn. Ook de En gelsche constructeurs waren er dus op bedacht hun toestellen zoo snel moge lijk te maken en zoo zwaar mogelijk te bewapenen. Het Duitsche ontwerp heeft echter tegenover de beide, door den vijand gebruikte, typen, niettegen staande een groote minderheid naar getal, in de hand van uitstekend ge schoolde piloten zijn superieure kwa liteit opnieuw kunnen bewijzen. Volgens te Stockholm uit Londen ont vangen berichten hebben koning George en ministerpresident Churchill de vorige week Vrijdag tengevolge van een Duitschen luchtaanval in de streek van Ashford in groot levensgevaar ver keerd. Terwijl de koning ten Zuiden van Ashford verdedigingswerken be zichtigde, voerde Churchill in de stad zelf besprekingen met de bestuursauto- riteiten van het district De aanval van de Duitsche bombardementsvliegtuigen was gekomen als een volstrekte verras- Wij staan thans voor de taak onze overschotten aan boter te moeten wegwerken. Ten einde hierin te slagen, zal onze zuivelpositie op een nieuwe basis moeten worden ge bracht. Daarvoor is noodzakelijk in het vet hier te lande, bruikers zullen over moeten, botero verschot naar raming de margarineverbruik bruik moeten bracht van onze torpedojagers bracht een Britsche duikboot tot zinken. Een van onze duikbooten is niet op haar basis teruggekeerd. In Noord-Afrika heeft de vijand nachtelijke luchtaanvallen onderno men op de vliegvelden van Cyrenaica. Er vielen geen slachtoffers. Schade werd niet aangericht. In Oost-Afrika is een Britsche luchtaanval op Itali aansch Mojala door de luchtdoelartil- lerie afgeslagen. Een vijandelijk toe stel werd neergehaald In de eerste plaats stelde hij vast, dat er op bet oogenblik geen sprake is van een nijpend gebrek aan boter en vet De maatregel werd genomen met het oog op de toekomst nu men niet weet hoe lang de toestand kan voortduren, waarin van een geregelde voorzie ning niet gesproken zal kunnen worden. De vetgebruikers moeten tot spaarzaamheid worden ge bracht. Het frontbericht Het frontbericht van het Duitsche Nieuwsbureau van gisteren meldt: Door de beheersching van de Euro- peesche kust van de Noordkaap tot aan de Pyreneeën kan de leiding van de Duitsche marine thans gebruik ma ken van alle steunpunten tegen Enge land, die zij aan den Westelijken rand van Europa beheerscht. Daardoor heeft Duitschland ook den handelsoorlog over zee tegen Engeland met verras send succes kunnen hervatten. Het oorlogvoeren van Duitschland overzee beperkt zich niet slechts tot de kaap vaart. In dwingende gevallen hebben de Duitsche zeestrijdkrachten, die op den open Oceaan optreden, ook moeten besluiten vijandelijke handelstonnage tot zinken te brengen. Deze oorlog, ver van het vaderland en van de eigen hulpbronnen, eischt van de beman ning van de Duitsche oorlogsschepen durf en dapperheid en van de com mandanten bovendien nog in hooge mate omzichtigheid en koelbloedig heid. Ook het luchtwapen heeft, even als in de vorige dagen, zijn strijd voortgezet tegen militair belangrijke doelen. In het Kanaal zijn opnieuw en met volledig succes verschillende con- vooien aangevallen. Ook de beveili ging hiervan door Engelsche jagers heeft het Duitsche succes niet kunnen verhinderen. De Duitsche eenheden, die in het Kanaal en aan de Britsche Oostkust tegen het Engelsche scheep vaartverkeer in actie zijn, opereeren thans onder bescherming van Duitsche jachttoestellen. Superioriteit van het Duitsche luchtwapen. Bij de aanvallen van Duitsche ge vechtsvliegtuigen op Britsche schepen in het Kanaal, die in het legerbericht van gisteren worden vermeld, is het, naar van bevoegde zijde nog woigit medegedeeld, tot zeer zware luchtge vechten gekomen, waarbij de Duitsche superioriteit aan personeel en mate riaal duidelijk aan den dag is getre- den. Niettegenstaande de naar getal zeer groote overmacht van den vijand, gelukte het aan Duitsche jachtvlieg tuigen in drie verschillende gevechts handelingen in totaal tien vijandelijkc een wijziging gebruik van Margarinege- naar de boter Wil men van het afkomen, dan zal, van het boterver- Bij een poging Noord-Duitschland binnen te vliegen werden twee Brit sche gevechtstoestellen in een luchtge vecht neergeschoten. In den nacht van 13 op 14 Juli wier pen vijandelijke vliegers opnieuw in Noord- en West-Duitschland bommen neer, die slechts geringe materieele schade aanrichtten, zonder militaire doelen te raken. Het gelukte hierbij drie vijandelijke vliegtuigen door luchtdoelartillerie neer te schieten. Ket totale verlies van den vijand be droeg gisteren 15 vliegtuigen. Drie eigen vliegtuigen worden vermist. De Engelsche vlooteenheid is in het Oostelijk deel van de Middellandsche Zee, die in de afgeloopen week tever geefs heeft getracht zich aan te sluiten met het in het Westelijk deel van de Middellandsche Zee varend eskader, is, naar in ingelichte Itali- aansche vliegerkringen verluidt, in de periode van 8 tot 13 Juli niet minder dan vijftig maal door de Italiaansche vliegtuigen aangevallen. Hoewel de resultaten van deze aanvallen nog niet definitief tot in alle bijzonder heden zijn vastgesteld, weet men toch reeds uit de Italiaansche legerberich- ten, dat niet alle eenheden naar hun vertrekhavens konden terugkeeren en Een Duitsch z.g. „Zeenoodvlieg- tuig”, startte op 11 Juli om de in nood geraakte bemanning van een Duitsch gevechtsvliegtuig te zoeken en te redden. Het was overeenkomstig de internationale overeenkomsten der Geneefsche conventie wit geschilderd en voorzien van acht roode kruisen, benevens van de rijksdienstvlag. Het was ongewapend. Daarmede stond het onder de bescherming van het Geneefsche Roode Kruis. Desondanks werd het in strijd met alle regels van het volkenrecht bij de uitvoering van zijn moeilijken opsporingsdienst boven het Kanaal plotseling aangeval len door een Britsch vliegtuig van het type Bristol-Blenheim, dat machine- geweervuur opende, waarbij de bak- boordmotor en het hoogteroer, bene vens de drijfinrichting stukgescho ten werden. De vliegboot moest neer strijken en de uit vier koppen bestaan de bemanning moest in de rubber boot gaan. Het Britsche vliegtuig on dernam op deze nu zelf in nood ge raakte, onder bescherming van het Roode Kruis staande reddingman- schappen nog vier aanvallen, waarbij de Duitsche bemanning als door een wonder ongedeerd bleef. Na het ver dwijnen van het vijandelijke vliegtuig roeide de bemanning in haar rubber boot met alle kracht naar het Zuiden, doch kon spoedig waarnemen, dat op nieuw Blenheimvliegtuigen versche nen, naar het schijnt om torpedoboot- jagers der Britsche marine, welke kort daarop aankwamen en het wrak ramden, de plaats te wijzen. Ofschoon een vyandelijk vliegtuig nog een kwar tier cirkelde boven het gebied, waar de rubberboot voer, bleef de beman ning voor de Engelschen verborgen en kon na bovenmenschelijke inspanning en na een strijd van 23 uur met wind en golven bjj de Kanaaleilanden ge lukkig weer aan land komen. Deze daad vormt, naar van Duitsche zijde wordt vastgesteld, opnieuw een scha kel in den langen keten der Engelsche vergrijpen tegen alle regels der inter nationale volkenrechten. Duitschland neemt er met afschuw kennis van, doch zal ze niet vergeten. Het opperbevel van de Weermacht deelde gisteren mede: Een onzer oorlogsschepen meldt het tot zinken brengen van 18.500 brt. vijandelijke handelsscheeps- ruimte in overzeesche wateren. In het kader der gewapende verken- in het Kanaal vielen Duit- gevechtseenheden verschei- convooien aan en werden „Het lijkt een paradox, maar ’t it geen paradox”, zei hedenmorgen in een pers conferentie dr. ir. Schönbeck, de land bouwkundige van het Rijkscommis- sariaat, toen hij een toelichting gaf op de boterrantsoeneering en daarbij in het licht stelde, dat wij op het oogenblik een teveel aan boter hebben. Een surplus aan boter en tóch rantsoe neering? Deze vraag, die inderdaad een para doxaal karakter heeft, vereischt een ge documenteerd antwoord. toestellen neer te schieten, terwijl van de optredende Duitsche toestellen er slechts één verloren ging. In het voor- naamste gevecht stootten negentien Duitsche jachttoestellen van het type ,.BF 109” op veertien vijandelijke vliegtuigen van het type „Hurricane”. Den Duitschen jachttoestellen gelukte het hierbij zes Hurricane-toestellen te vernietigen. Tijdens een tweede gevecht ontmoet ten tien Duitsche jagers wederom van het type „BF 109” achttien Spitfire- vliegtuigen, waarvan er twee werden neergeschoten, terwijl hierbij één Duitsch vliegtuig verloren ging. In een derde gevecht op een andere plaats werden wederom twee Spitfire-vlieg.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 1