HAAGSCHE COURANT
Hitler ontvangt Roemeensche
ministers
Zware Engelsche verliezen
ter zee en in de lucht
Staatsvriendin N° 1
Verwoest Narvik
Zaterdag 27 Juli 1940.
ENGELSCHE KINDEREN
NAAR AMERIKA
DE
KOE
IN EN OM DEN HAAG
op
Engeland onder de
Duitsche luchtaanvallen
Langdurige besprekingen
Berghof
Talrijke hevige
luchtgevechten
DERDE BLAD
OOM KOOS
Het frontbericht
het D.N.B.
van
Bij een nieuwen aanval van Duit
sche motortorpedobooten bij de
Engelsche Zuidkust zijn in de na
bijheid van Brighton de volgende
No. 17631
Koning George moest in schuilkelder
vluchten
Het vertrek der Roemeensche
ministers.
Duitsche successen bij
de Engelsche Zuidkust.
één
door
Het D.N.B. seint uit New York: Het
besluit van de Britsche regeering, 12
Berchtesgaden wordt gemeld:
van semi-officieele, goed inge-
zijde wordt bekend gemaakt,
de Führer gistermiddag om 4
den Roemeenschen ministerpresi-
PROEFRIJDEN VAN TRAMS OP DE
TURFMARKT
Amerikaansche schepen voor
kindertransporten.
De buitenlandsche commissie van
het Huis van afgevaardigden heeft
met algemeene stemmen het wetsont
werp aangenomen, op grond waarvan
het Amerikaanschen schepen is toege
staan, geëvacueerde kinderen uit de
Europeesche oorlogszones af te halen.
Op beide zijden van de tot dit doel
gebruikte schepen moet duidelijk de
Amerikaansche vlag geschilderd zijn,
alsmede de aanduiding, dat het schip
bestemd is voor het vervoer van ge
vluchte kinderen. Bovendien bepaalt
de wet, dat door alle oorlogvoerende
naties een vrijgeleide gegarandeerd
moet zijn.
schen minister van buitenlandsche za
ken, die, naar men verneemt, in den
geest van de tusschen Duitschland en
Roemenië bestaande vriendschappe
lijke betrekkingen zijn gevoerd, heb
ben ongeveer 2% uur geduurd.
In aansluiting hierop stelde minis
terpresident Gigurtu aan den Führer
de heeren van zijn gevolg voor. Daar
op verlieten de Roemeensche staats
lieden in gezelschap van den Rijksmi-
nister van buitenlandsche zaken, von
Ribbentrop, den Berghof en keerden
naar Salzburg terug, vanwaar zij na
een kort oponthoud hun reis zullen
voortzetten.
Hel station voor de verzending van erts te Narvik, hetwelk gedurende de gevechten in de omgeving
zwaar werd beschadigd.
munitiefabrieken ijlings in Canada te
bouwen, wordt aan de schade geweten,
welke de Duitsche bommenwerpers en
Stuka’s de laatste weken aan de mu
nitiefabrieken in Engeland hebben toe
gebracht. Veertien munitiefabrieken
zijn volgens hier ontvangen berichten
het slachtoffer van de bommen gewor
den. De verwoestingen worden buiten
gewoon ernstig genoemd, daar in 8 fa
brieken groote munitievoorraden ont
ploften.
Er zouden vele dooden te betreuren
zijn. Door deze verwoestingen zijn naar
schatting 12% pCt. van de Britsche
oorlogscapaciteit op het gebied van de
munitievervaardiging uitgevallen.
gelegd, om het vreemdelingenverkeer
zooveel mogelijk te bevorderen. Voor
een groot deel schijnt men daarin ook
geslaagd te zijn. Tot die conclusie zou
men namelijk komen als men hoort over
talrijke uitverkochte zomerdorpen op
de Veluwe. Vergeleken daarmee heeft
den Haag blijkbaar nog niet z’n deel ge
kregen van de vacantiegangers.
Deze week is er weer uitgifte geweest
van distributie-kaarten en ik kan het
alweer niet over mijn hart verkrijgen om
geen corpplimentje te maken, over het
weinig ongerief, dat deze uitgifte ver
oorzaakte. Door de letters van het Al
phabet over verschillende dagen te ver
deden was er geen drukte aan de bu
reaux te bekennen. Vrijwel zonder
wachten werd men op snelle wijze in
het bezit gesteld van de kostbare kaar
ten. Ik zou ook hierover kunnen zeggen:
ik heb het weleens anders meegemaakt.
Uit
Naar
lichte
heeft
uur
dent Gigurtu en den Roemeenschen mi
nister van buitenlandsche zaken, Ma-
noilescu ontvangen. Zooals reeds ge
meld, zijn de Roemeensche ministers
gistermiddag te Fuschl de gasten ge
weest van den Rijksminister van bui
tenlandsche zaken. Nadien werden zij
door den Duitschen gezant te Boeka
rest, Fabricius, in gezelschap van den
chef van het protocol, van Dörnberg,
en gezant Schmidt naar Berghof ge
leid, waar zy door den Rijksminister
van buitenlandsche zaken, von Ribben
trop op de statietrap werden begroet.
Een eerewacht presenteerde het ge
weer.
De Führer ontving de Roemeensche
staatslieden in de groote hal van
Berghof, waar onmiddellijk daarop
een aanvang is gemaakt met de be
sprekingen, waarby de Rijksminister
van buitenlandsche zaken, de Roe
meensche gezant te Berlijn, Romalo,
en de Duitsche gezant te Boekarest,
Fabricius, aanwezig waren.
Van semi-officieele zijde wordt
voorts uit Berchtesgaden gemeld: De
gisteren door den Führer gehouden
besprekingen met den Roemeenschen
ministerpresident en den
kinderen, hebben alleen belang bij de
redding der kinderen. Het voorstel
van Wedgewood echter wijst het
Amerikaansche volk beslist van de
hand.
successen behaald: 3 gewapende
vijandelijke handelsschepen van
10.000, 7.000 en 5.000 br. reg. ton
zijn tot zinken gebracht en een
gewapend vijandelijk handelsschip
van 2.000 br. reg. ton is in brand
geschoten. Het verzet van den
vijand, die onmiddellijk poogde
zich te doen gelden, bleef zonder
resultaat. De Duitsche motortor
pedobooten keerden onbeschadigd
terug.
Het totale verlies aan tonnag?
voor den vijand door het tot zin
ken brengen van een vijandelijk
koopvaardijschip van 10.000 br. t.
is tot 34.000 br. t. gestegen.
Engelsch vrachtschip
gezonken.
De Britsche admiraliteit deelt mede,
dat het Engelsche wachtschip „Fle
ming” tijdens een Duitschen lucht
aanval op het scheepvaartverkeer in
het Kanaal door voltreffers tot zin
ken is gebracht.
Niettegenstaande de in de nabijheid
kruisende Engelsche schepen onmid
dellijk te hulp kwamen, kon van de
bemanning niemand gered worden.
Met de verlegging van het eindpunt
der Delftsche tram is men wel reusach
tig opgeschoten. Er is daar een record
gevestigd van snel werken. Ik herinner
me veranderingen, welke heel wat lan
ceren tijd noodig hadden om haar be
slag te krijgen. Daarover echter niet
nagekaart en blij zijn met deze vlotheid
van werken! Ongeveer precies zoo ging
het in den Gemeenteraad, waar men
slechts over de te behandelen onder
werpen het noodigste, d.w.z. de zake
lijke argumenten te berde bracht en
daarna zonder meer de besluiten nam.
De politie krijgt o m. haar versterking,
een versterking waarvan ik de doelma
tigheid reeds mocht belichten.
Door de verduistering en den zomer
tijd is bij velen ook het verbruik van
electriciteit gedaald en de vastrechtge-
bruikers zijn daardoor in een minder
gunstige positie gekomen. Een welkom
geluid was het van het G.E.B. te verne
men, dat men hen, die in deze omstan
digheden verkeeren, wil tegemoetko
men, door een evenredig deel terug te
betalen. Een standpunt, waar veel voor
te zeggen is. Trouwens op die wijze
kwam de gemeente ook haar vast-recht-
parkeerders tegemoet toen er niet weer
met automobielen gereden mocht wor
den. Verwonderlijk is het daarom, dat
de fiscus voor wat motorrijtuigen be-*
treft geen ontheffing wil verleenen van
den aanslag in de Personeele Belasting.
Zij zal daarvoor waarschijnlijk een
houdbaar reglementair motief hebben,
doch ik vraag me af of dit motief ook
met de werkelijkheid overeenstemt en
dus voor den gedupeerden motorrijtuig-
bezitter begrijpelijk en aanvaardbaar
is. Zouden de fiscale autoriteiten deze
kwestie nog eens willen bekijken?
Ik mag het lijden, zeide Jodocus. toen
ik het onderwerp met hem aansneed,
doch ik vermoed. Oom. dat degenen,
voor wie u een lans breekt, een nul op
hun request zullen krijgen èn houden!
Enfin, wie weet of het succes heeft.
Rustig afwachten maar. Als de dingen
niet tegenloopen, zullen we onze jaar-
lijksche attractie, n.l. het Concours Hip-
pique niet behoeven te missen. Daarover
kan men zich met reden verheugen, om
dat er uit blijkt, hoezeer alles bezig is
in ons land om zijn normalen loop te her
krijgen. Natuurlijk zal het paardenfeest
niet den omvang hebben van vroegere
jaren. doch gezieh in het licht der tij
den. zal men het streven van het comité
niet anders dan kunnen waardeeren.
Het is ook een steentje, dat bijdraagt
tot verhooging van het Vreemdelingen
verkeer aan onze stad. Trouwens we
moeten in het algemeen de activiteit
bewonderen, door de verschillende li
chamen en vereenigingen aan den dag
Bij het vertrek der Roemeensche
gasten stond op het station, van Salz
burg wederom een eerecompagnie
opgesteld. Talrijke vertegenwoordi
gers van staat, partij en Weermacht
waren aanwezig. De Roemeensche
gasten voerden met den Rijksminister
van buitenlandsche zaken op het per
ron nog een levendig gesprek. Na een
hartelijk afscheid verliet de speciale
trein om half 8 Salzburg in de rich
ting Innsbrück-Brenner.
Het volgende communiqué is gepu
bliceerd
De Führer heeft gistermiddag in te
genwoordigheid van den Rijksminister
van buitenlandsche zaken, von Ribben
trop, den Roemeenschen ministerpre
sident Gigurtu en den Roemeenschen
Roemeen- minister van buitenlandsche zaken,
Het frontbericht van het Duitsche
Nieuwsbureau van gisteren luidt als
volgt: Ook het bepaald slechte weer
der laatste dagen, dat het gebruik
van het luchtwapen sterk belemmerde
was voor de Britsche scheepvaart
geen doeltreffende bescherming tegen
aanvallen van Duitsche bommenwer
pers. Van Engelsche zijde was klaar
blijkelijk de poging ondernomen om
de slechte weersomstandigheden te
gebruiken voor den tocht van een
groot en bijzonder krachtig beveiligd
convooi door het Kanaal, in de hoop,
dat bij zulk weer gevechtsvliegtuigen
niet konden starten. Deze berekening
is niet uitgekomen. In een speciaal
bericht was reeds bekend gemaakt,
dat verscheidene groepen Duitsche
gevechts- en duikbombardementsvlieg-
tuigen het grootste deel van het con
vooi hadden vernietigd. Het legerbe-
richt van vandaag deelt thans mede,
dat de dag van gisteren, ondanks de
ongunstige weersomstandigheden
voor de Britsche koopvaardij een to
taal verlies van 63.000 brt. heeft op
geleverd.
De Duitsche superioriteit in de lucht
is ook bij de luchtgevechten van 25
Juli duidelijk aan het licht getreden.
Van een sterkere Britsche groep
jagers, die Duitsche Me 109 boven
het Kanaal aanviel, werden 8 Spitfire
machines en 1 Hurricanemachine
neergeschoten, terwijl de Engelschen
slechts 2 Duitsche toestellen konden
vernietigen.
Op een persconferentie verklaarde
president Roosevelt gisteren, dat de
Vereenigde Staten alles wenschen te
doen voor de evacuatie van kinderen
uit Engeland. Zij zouden eventueel om
een waarborg voor veiligen overtocht
verzoeken. Eerst moeten misschien
tienduizend kinderen in Engeland van
geldige passen worden voorzien, daar
na moet worden vastgesteld, wat de
Britsche regeering kan doen voor het
overbrengen van deze kinderen naar
de Vereenigde Staten en Canada.
Eerst daarna zouden de Vereenigde
Staten misschien een verzoek indienen
voor doeltreffende toezeggingen, dat,
in het geval de Amerikaansche sche
pen voor het kinderentransport naar
Engeland varen, deze schepen niet ge
torpedeerd zullen worden. Het vraag
stuk heeft drie kanten: n.l. de houding
der Britsche regeering, de Ameri
kaansche wensch om te helpen en de
veiligheid der kinderen, welke het
kardinale punt vormt. Zonder de
waarborg van een veiligen overtocht,
zou hij Roosevelt een zeer groo
te verantwoordelijkheid op zich ne
men, indien deze met kinderen gevul
de Amerikaansche schepen getorpe
deerd zouden worden.
Het D.N.B. meldt uit New York:
De Amerikanen nemen kennis van het
feit, dat zich onder de reeds uit En
geland in de Vereenigde Staten aange
komen 500 Engelsche kinderen geen
enkel arbeiderskind bevindt, doch al
leen kinderen van aristocraten en rij
ken, zoo schrijft het New Yorksche
weekblad „Friday”. Het blad keert
zich dan tegen het voorstel van den
Engelschen afgevaardigde Wedge
wood, Engelsche kinderen in grooten
getale naar de Vereenigde Staten te
sturen om voor de Britsche zaak pro
paganda te maken. De Amerikanen,
zoo merkt „Friday” op, die bereid
zijn kinderen op te nemen, en niet
noodzakelijkerwijze alleen Engelsche
Het Duitsche legerbericht
Het Opperbevel van de Weermacht
maakte gisteren bekend De lucht
macht heeft Britsche vliegvelden in
midden-Engeland en het radiostation
te Dover aangevallen. Onze gevechts
vliegtuigen en duikbommenwerpers
hebben, zooals reeds is meegedeeld,
in weerwil van het slechte weer een
aanzienlijk succes in het Kanaal be
haald. Van een convooi, dat krachtig
door zee- en luchtstrijdkrachten be
veiligd was, konden elf koop
vaardijschepen, met een gezamenlij-
ken inhoud van 43.000 br. reg. ton tot
zinken worden gebracht. Drie andere
koopvaardijschepen, met een gezamen-
Ijjken inhoud van 12.000 br. reg. ton,
zijn in brand gebombardeerd, of zoo
zwaar beschadigd, dat zij als geheel
verloren moeten worden beschouwd.
Bovendien gelukte het een torpedo-
bootjager in brand te bombardeeren
en een tweeden ernstig te beschadi
gen. Ten Zuiden van het eiland
Wight is verder een koopvaardijschip
van 8000 br. reg. ton tot zinken ge
bracht, zoodat men kan aannemen,
dat op een enkelen dag uitsluitend
door aanvallen der luchtmacht de
vijand 63.000 br. reg. ton heeft ver
loren. Bij deze aanvallen op de En
gelsche scheepvaart is het verschil
lende malen tot hevige luchtgevechten
gekomen. In het Kanaal heeft een
numeriek sterkere Britsche formatie
jagers onze vliegtuigen aangevallen
en daarbij 8 toestellen van het type
Spitfire en 1 Hurricanemachine ver
loren, terwijl slechts 2 Duitsche vlieg
tuigen werden neergeschoten.
Britsche aanvallen boven
Duitschland.
De Britsche luchtmacht heeft ook
in den nacht van 25 op 26 Juli haar
vluchten boven Noord-, West en mid-
den-Duitschland voortgezet. Schade
Van militaire beteekenis werd niet
aangericht. Ook de materieele schade
aan niet-militaire objecten is onbetee-
kenend. In den loop van den nacht
Hedenmorgen hebben de Leidsche
en Delftsche trams proef gereden
op de Turfmarkt, waar binnenkort
haar nieuwe standplaats zal zijn.
zijn vier vijandelijke vliegtuigen door
luchtdoelgeschut neergehaald,
machine werd neergeschoten
nachtjagers. In totaal heeft de vijand
gisteren 23 vliegtuigen verloren, waar
van 19 bij luchtgevechten en de rest
door luchtdoelgeschut werden neerge
haald. 9 Duitsche vliegtuigen worden
vermist.
Verklaring van Roosevelt
De in Engeland aangerichte
schade.
De Londennsche correspondent van
de „Chicago Daily News” meldt, dat
de Duitsche luchtaanvallen op Enge
land, die thans op ongekend groote
schaal worden ondernomen, groote
schade aanrichten. Het zou kinderlijk
zijn te beweren, dat deze aanvallen
niet van ernstigen aard zijn, aldus
de Amerikaansche journalist. Terwijl
Engelsche officieele kringen voorge
ven, dat Engeland met het oog op
zijn geweldige scheepstonnage, tempo
en doorzettingsvermogen de bomaan
vallen kan uithouden, bestaat er in
werkelijkheid geen twijfel, dat voort
durende aanvallen, zooals bijv, die
van Donderdag tenslotte op de een
of andere wijze gevolgen zullen heb
ben.
Volgens berichten, die een neutrale
diplomaat te New York heeft ont
vangen, zijn alle haven- en dokwerken
van Southampton en belangrijke mili
taire objecten in dit gebied door vlieg
tuigbommen zoo goed als geheel ver
woest.
Voor de tweede maal sedert het
begin van de dagelijksche Duitsche
luchtaanvallen op Engeland, aldus
meldt het D.N.B. uit Stockholm,
moest de Engelsche koning Donder
dagavond bescherming zoeken.
Koning George bezichtigde, volgens
berichten uit Londen, juist strate
gisch belangrijke punten, toen aan
den hemel meer dan 50 Duitsche
bommenwerpers verschenen, welke
later Engelsche schepen aan de
Zuidkust van Engeland aanvielen.
Er werd luchtalarm gegeven en
terwijl de luchtdoel-artillerie ter
bescherming van den koning on
ophoudelijk en zonder resultaat
naar de Duitsche vliegtuigen vuur
de, vluchtte koning George met zijn
gevolg en hooge staf-officieren in
een nog niet voltooiden schuil
kelder.
Een Woensdag ondernoonen Duitsche
bomaanval heeft, naar uit Londen ge
meld wordt, in de gieterij van de be
kende wapenfabriek Vickers and Arm
strong” aanzienlijke schade aangericht.
Een bom van zwaar kaliber sloeg door
het dak van de fabriekshal en verplet
terde twee ovens voor metaalgieten.
Het uitstroomende vloeiende staal zette
het geheele gebouw in brand. Aange-
wakkerd door den sterken wind, sloeg
het vuur over op de daarnaast gelegen
draaierij en vernielde ook dit gebouw
bijna volkomen. In de gieterij zijn 24
arbeiders door de bom-ontploffing en
door het uitvloeiende staal om ’t leven
gekomen, aldus het D.N.B.
Munitiebevoorrading ernstig
bedreigd
-
GROOTE SCHADE AAN MUNITIE
FABRIEKEN
V
■./Ww.
i'^. - jy. .Tg.