HAAGSCHE COURANT Hitler ontvangt Roemeensche ministers Zware Engelsche verliezen ter zee en in de lucht Staatsvriendin N° 1 Verwoest Narvik Zaterdag 27 Juli 1940. ENGELSCHE KINDEREN NAAR AMERIKA DE KOE IN EN OM DEN HAAG op Engeland onder de Duitsche luchtaanvallen Langdurige besprekingen Berghof Talrijke hevige luchtgevechten DERDE BLAD OOM KOOS Het frontbericht het D.N.B. van Bij een nieuwen aanval van Duit sche motortorpedobooten bij de Engelsche Zuidkust zijn in de na bijheid van Brighton de volgende No. 17631 Koning George moest in schuilkelder vluchten Het vertrek der Roemeensche ministers. Duitsche successen bij de Engelsche Zuidkust. één door Het D.N.B. seint uit New York: Het besluit van de Britsche regeering, 12 Berchtesgaden wordt gemeld: van semi-officieele, goed inge- zijde wordt bekend gemaakt, de Führer gistermiddag om 4 den Roemeenschen ministerpresi- PROEFRIJDEN VAN TRAMS OP DE TURFMARKT Amerikaansche schepen voor kindertransporten. De buitenlandsche commissie van het Huis van afgevaardigden heeft met algemeene stemmen het wetsont werp aangenomen, op grond waarvan het Amerikaanschen schepen is toege staan, geëvacueerde kinderen uit de Europeesche oorlogszones af te halen. Op beide zijden van de tot dit doel gebruikte schepen moet duidelijk de Amerikaansche vlag geschilderd zijn, alsmede de aanduiding, dat het schip bestemd is voor het vervoer van ge vluchte kinderen. Bovendien bepaalt de wet, dat door alle oorlogvoerende naties een vrijgeleide gegarandeerd moet zijn. schen minister van buitenlandsche za ken, die, naar men verneemt, in den geest van de tusschen Duitschland en Roemenië bestaande vriendschappe lijke betrekkingen zijn gevoerd, heb ben ongeveer 2% uur geduurd. In aansluiting hierop stelde minis terpresident Gigurtu aan den Führer de heeren van zijn gevolg voor. Daar op verlieten de Roemeensche staats lieden in gezelschap van den Rijksmi- nister van buitenlandsche zaken, von Ribbentrop, den Berghof en keerden naar Salzburg terug, vanwaar zij na een kort oponthoud hun reis zullen voortzetten. Hel station voor de verzending van erts te Narvik, hetwelk gedurende de gevechten in de omgeving zwaar werd beschadigd. munitiefabrieken ijlings in Canada te bouwen, wordt aan de schade geweten, welke de Duitsche bommenwerpers en Stuka’s de laatste weken aan de mu nitiefabrieken in Engeland hebben toe gebracht. Veertien munitiefabrieken zijn volgens hier ontvangen berichten het slachtoffer van de bommen gewor den. De verwoestingen worden buiten gewoon ernstig genoemd, daar in 8 fa brieken groote munitievoorraden ont ploften. Er zouden vele dooden te betreuren zijn. Door deze verwoestingen zijn naar schatting 12% pCt. van de Britsche oorlogscapaciteit op het gebied van de munitievervaardiging uitgevallen. gelegd, om het vreemdelingenverkeer zooveel mogelijk te bevorderen. Voor een groot deel schijnt men daarin ook geslaagd te zijn. Tot die conclusie zou men namelijk komen als men hoort over talrijke uitverkochte zomerdorpen op de Veluwe. Vergeleken daarmee heeft den Haag blijkbaar nog niet z’n deel ge kregen van de vacantiegangers. Deze week is er weer uitgifte geweest van distributie-kaarten en ik kan het alweer niet over mijn hart verkrijgen om geen corpplimentje te maken, over het weinig ongerief, dat deze uitgifte ver oorzaakte. Door de letters van het Al phabet over verschillende dagen te ver deden was er geen drukte aan de bu reaux te bekennen. Vrijwel zonder wachten werd men op snelle wijze in het bezit gesteld van de kostbare kaar ten. Ik zou ook hierover kunnen zeggen: ik heb het weleens anders meegemaakt. Uit Naar lichte heeft uur dent Gigurtu en den Roemeenschen mi nister van buitenlandsche zaken, Ma- noilescu ontvangen. Zooals reeds ge meld, zijn de Roemeensche ministers gistermiddag te Fuschl de gasten ge weest van den Rijksminister van bui tenlandsche zaken. Nadien werden zij door den Duitschen gezant te Boeka rest, Fabricius, in gezelschap van den chef van het protocol, van Dörnberg, en gezant Schmidt naar Berghof ge leid, waar zy door den Rijksminister van buitenlandsche zaken, von Ribben trop op de statietrap werden begroet. Een eerewacht presenteerde het ge weer. De Führer ontving de Roemeensche staatslieden in de groote hal van Berghof, waar onmiddellijk daarop een aanvang is gemaakt met de be sprekingen, waarby de Rijksminister van buitenlandsche zaken, de Roe meensche gezant te Berlijn, Romalo, en de Duitsche gezant te Boekarest, Fabricius, aanwezig waren. Van semi-officieele zijde wordt voorts uit Berchtesgaden gemeld: De gisteren door den Führer gehouden besprekingen met den Roemeenschen ministerpresident en den kinderen, hebben alleen belang bij de redding der kinderen. Het voorstel van Wedgewood echter wijst het Amerikaansche volk beslist van de hand. successen behaald: 3 gewapende vijandelijke handelsschepen van 10.000, 7.000 en 5.000 br. reg. ton zijn tot zinken gebracht en een gewapend vijandelijk handelsschip van 2.000 br. reg. ton is in brand geschoten. Het verzet van den vijand, die onmiddellijk poogde zich te doen gelden, bleef zonder resultaat. De Duitsche motortor pedobooten keerden onbeschadigd terug. Het totale verlies aan tonnag? voor den vijand door het tot zin ken brengen van een vijandelijk koopvaardijschip van 10.000 br. t. is tot 34.000 br. t. gestegen. Engelsch vrachtschip gezonken. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat het Engelsche wachtschip „Fle ming” tijdens een Duitschen lucht aanval op het scheepvaartverkeer in het Kanaal door voltreffers tot zin ken is gebracht. Niettegenstaande de in de nabijheid kruisende Engelsche schepen onmid dellijk te hulp kwamen, kon van de bemanning niemand gered worden. Met de verlegging van het eindpunt der Delftsche tram is men wel reusach tig opgeschoten. Er is daar een record gevestigd van snel werken. Ik herinner me veranderingen, welke heel wat lan ceren tijd noodig hadden om haar be slag te krijgen. Daarover echter niet nagekaart en blij zijn met deze vlotheid van werken! Ongeveer precies zoo ging het in den Gemeenteraad, waar men slechts over de te behandelen onder werpen het noodigste, d.w.z. de zake lijke argumenten te berde bracht en daarna zonder meer de besluiten nam. De politie krijgt o m. haar versterking, een versterking waarvan ik de doelma tigheid reeds mocht belichten. Door de verduistering en den zomer tijd is bij velen ook het verbruik van electriciteit gedaald en de vastrechtge- bruikers zijn daardoor in een minder gunstige positie gekomen. Een welkom geluid was het van het G.E.B. te verne men, dat men hen, die in deze omstan digheden verkeeren, wil tegemoetko men, door een evenredig deel terug te betalen. Een standpunt, waar veel voor te zeggen is. Trouwens op die wijze kwam de gemeente ook haar vast-recht- parkeerders tegemoet toen er niet weer met automobielen gereden mocht wor den. Verwonderlijk is het daarom, dat de fiscus voor wat motorrijtuigen be-* treft geen ontheffing wil verleenen van den aanslag in de Personeele Belasting. Zij zal daarvoor waarschijnlijk een houdbaar reglementair motief hebben, doch ik vraag me af of dit motief ook met de werkelijkheid overeenstemt en dus voor den gedupeerden motorrijtuig- bezitter begrijpelijk en aanvaardbaar is. Zouden de fiscale autoriteiten deze kwestie nog eens willen bekijken? Ik mag het lijden, zeide Jodocus. toen ik het onderwerp met hem aansneed, doch ik vermoed. Oom. dat degenen, voor wie u een lans breekt, een nul op hun request zullen krijgen èn houden! Enfin, wie weet of het succes heeft. Rustig afwachten maar. Als de dingen niet tegenloopen, zullen we onze jaar- lijksche attractie, n.l. het Concours Hip- pique niet behoeven te missen. Daarover kan men zich met reden verheugen, om dat er uit blijkt, hoezeer alles bezig is in ons land om zijn normalen loop te her krijgen. Natuurlijk zal het paardenfeest niet den omvang hebben van vroegere jaren. doch gezieh in het licht der tij den. zal men het streven van het comité niet anders dan kunnen waardeeren. Het is ook een steentje, dat bijdraagt tot verhooging van het Vreemdelingen verkeer aan onze stad. Trouwens we moeten in het algemeen de activiteit bewonderen, door de verschillende li chamen en vereenigingen aan den dag Bij het vertrek der Roemeensche gasten stond op het station, van Salz burg wederom een eerecompagnie opgesteld. Talrijke vertegenwoordi gers van staat, partij en Weermacht waren aanwezig. De Roemeensche gasten voerden met den Rijksminister van buitenlandsche zaken op het per ron nog een levendig gesprek. Na een hartelijk afscheid verliet de speciale trein om half 8 Salzburg in de rich ting Innsbrück-Brenner. Het volgende communiqué is gepu bliceerd De Führer heeft gistermiddag in te genwoordigheid van den Rijksminister van buitenlandsche zaken, von Ribben trop, den Roemeenschen ministerpre sident Gigurtu en den Roemeenschen Roemeen- minister van buitenlandsche zaken, Het frontbericht van het Duitsche Nieuwsbureau van gisteren luidt als volgt: Ook het bepaald slechte weer der laatste dagen, dat het gebruik van het luchtwapen sterk belemmerde was voor de Britsche scheepvaart geen doeltreffende bescherming tegen aanvallen van Duitsche bommenwer pers. Van Engelsche zijde was klaar blijkelijk de poging ondernomen om de slechte weersomstandigheden te gebruiken voor den tocht van een groot en bijzonder krachtig beveiligd convooi door het Kanaal, in de hoop, dat bij zulk weer gevechtsvliegtuigen niet konden starten. Deze berekening is niet uitgekomen. In een speciaal bericht was reeds bekend gemaakt, dat verscheidene groepen Duitsche gevechts- en duikbombardementsvlieg- tuigen het grootste deel van het con vooi hadden vernietigd. Het legerbe- richt van vandaag deelt thans mede, dat de dag van gisteren, ondanks de ongunstige weersomstandigheden voor de Britsche koopvaardij een to taal verlies van 63.000 brt. heeft op geleverd. De Duitsche superioriteit in de lucht is ook bij de luchtgevechten van 25 Juli duidelijk aan het licht getreden. Van een sterkere Britsche groep jagers, die Duitsche Me 109 boven het Kanaal aanviel, werden 8 Spitfire machines en 1 Hurricanemachine neergeschoten, terwijl de Engelschen slechts 2 Duitsche toestellen konden vernietigen. Op een persconferentie verklaarde president Roosevelt gisteren, dat de Vereenigde Staten alles wenschen te doen voor de evacuatie van kinderen uit Engeland. Zij zouden eventueel om een waarborg voor veiligen overtocht verzoeken. Eerst moeten misschien tienduizend kinderen in Engeland van geldige passen worden voorzien, daar na moet worden vastgesteld, wat de Britsche regeering kan doen voor het overbrengen van deze kinderen naar de Vereenigde Staten en Canada. Eerst daarna zouden de Vereenigde Staten misschien een verzoek indienen voor doeltreffende toezeggingen, dat, in het geval de Amerikaansche sche pen voor het kinderentransport naar Engeland varen, deze schepen niet ge torpedeerd zullen worden. Het vraag stuk heeft drie kanten: n.l. de houding der Britsche regeering, de Ameri kaansche wensch om te helpen en de veiligheid der kinderen, welke het kardinale punt vormt. Zonder de waarborg van een veiligen overtocht, zou hij Roosevelt een zeer groo te verantwoordelijkheid op zich ne men, indien deze met kinderen gevul de Amerikaansche schepen getorpe deerd zouden worden. Het D.N.B. meldt uit New York: De Amerikanen nemen kennis van het feit, dat zich onder de reeds uit En geland in de Vereenigde Staten aange komen 500 Engelsche kinderen geen enkel arbeiderskind bevindt, doch al leen kinderen van aristocraten en rij ken, zoo schrijft het New Yorksche weekblad „Friday”. Het blad keert zich dan tegen het voorstel van den Engelschen afgevaardigde Wedge wood, Engelsche kinderen in grooten getale naar de Vereenigde Staten te sturen om voor de Britsche zaak pro paganda te maken. De Amerikanen, zoo merkt „Friday” op, die bereid zijn kinderen op te nemen, en niet noodzakelijkerwijze alleen Engelsche Het Duitsche legerbericht Het Opperbevel van de Weermacht maakte gisteren bekend De lucht macht heeft Britsche vliegvelden in midden-Engeland en het radiostation te Dover aangevallen. Onze gevechts vliegtuigen en duikbommenwerpers hebben, zooals reeds is meegedeeld, in weerwil van het slechte weer een aanzienlijk succes in het Kanaal be haald. Van een convooi, dat krachtig door zee- en luchtstrijdkrachten be veiligd was, konden elf koop vaardijschepen, met een gezamenlij- ken inhoud van 43.000 br. reg. ton tot zinken worden gebracht. Drie andere koopvaardijschepen, met een gezamen- Ijjken inhoud van 12.000 br. reg. ton, zijn in brand gebombardeerd, of zoo zwaar beschadigd, dat zij als geheel verloren moeten worden beschouwd. Bovendien gelukte het een torpedo- bootjager in brand te bombardeeren en een tweeden ernstig te beschadi gen. Ten Zuiden van het eiland Wight is verder een koopvaardijschip van 8000 br. reg. ton tot zinken ge bracht, zoodat men kan aannemen, dat op een enkelen dag uitsluitend door aanvallen der luchtmacht de vijand 63.000 br. reg. ton heeft ver loren. Bij deze aanvallen op de En gelsche scheepvaart is het verschil lende malen tot hevige luchtgevechten gekomen. In het Kanaal heeft een numeriek sterkere Britsche formatie jagers onze vliegtuigen aangevallen en daarbij 8 toestellen van het type Spitfire en 1 Hurricanemachine ver loren, terwijl slechts 2 Duitsche vlieg tuigen werden neergeschoten. Britsche aanvallen boven Duitschland. De Britsche luchtmacht heeft ook in den nacht van 25 op 26 Juli haar vluchten boven Noord-, West en mid- den-Duitschland voortgezet. Schade Van militaire beteekenis werd niet aangericht. Ook de materieele schade aan niet-militaire objecten is onbetee- kenend. In den loop van den nacht Hedenmorgen hebben de Leidsche en Delftsche trams proef gereden op de Turfmarkt, waar binnenkort haar nieuwe standplaats zal zijn. zijn vier vijandelijke vliegtuigen door luchtdoelgeschut neergehaald, machine werd neergeschoten nachtjagers. In totaal heeft de vijand gisteren 23 vliegtuigen verloren, waar van 19 bij luchtgevechten en de rest door luchtdoelgeschut werden neerge haald. 9 Duitsche vliegtuigen worden vermist. Verklaring van Roosevelt De in Engeland aangerichte schade. De Londennsche correspondent van de „Chicago Daily News” meldt, dat de Duitsche luchtaanvallen op Enge land, die thans op ongekend groote schaal worden ondernomen, groote schade aanrichten. Het zou kinderlijk zijn te beweren, dat deze aanvallen niet van ernstigen aard zijn, aldus de Amerikaansche journalist. Terwijl Engelsche officieele kringen voorge ven, dat Engeland met het oog op zijn geweldige scheepstonnage, tempo en doorzettingsvermogen de bomaan vallen kan uithouden, bestaat er in werkelijkheid geen twijfel, dat voort durende aanvallen, zooals bijv, die van Donderdag tenslotte op de een of andere wijze gevolgen zullen heb ben. Volgens berichten, die een neutrale diplomaat te New York heeft ont vangen, zijn alle haven- en dokwerken van Southampton en belangrijke mili taire objecten in dit gebied door vlieg tuigbommen zoo goed als geheel ver woest. Voor de tweede maal sedert het begin van de dagelijksche Duitsche luchtaanvallen op Engeland, aldus meldt het D.N.B. uit Stockholm, moest de Engelsche koning Donder dagavond bescherming zoeken. Koning George bezichtigde, volgens berichten uit Londen, juist strate gisch belangrijke punten, toen aan den hemel meer dan 50 Duitsche bommenwerpers verschenen, welke later Engelsche schepen aan de Zuidkust van Engeland aanvielen. Er werd luchtalarm gegeven en terwijl de luchtdoel-artillerie ter bescherming van den koning on ophoudelijk en zonder resultaat naar de Duitsche vliegtuigen vuur de, vluchtte koning George met zijn gevolg en hooge staf-officieren in een nog niet voltooiden schuil kelder. Een Woensdag ondernoonen Duitsche bomaanval heeft, naar uit Londen ge meld wordt, in de gieterij van de be kende wapenfabriek Vickers and Arm strong” aanzienlijke schade aangericht. Een bom van zwaar kaliber sloeg door het dak van de fabriekshal en verplet terde twee ovens voor metaalgieten. Het uitstroomende vloeiende staal zette het geheele gebouw in brand. Aange- wakkerd door den sterken wind, sloeg het vuur over op de daarnaast gelegen draaierij en vernielde ook dit gebouw bijna volkomen. In de gieterij zijn 24 arbeiders door de bom-ontploffing en door het uitvloeiende staal om ’t leven gekomen, aldus het D.N.B. Munitiebevoorrading ernstig bedreigd - GROOTE SCHADE AAN MUNITIE FABRIEKEN V ■./Ww. i'^. - jy. .Tg.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9