BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
RECHTZAKEN
HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 29 JULI 1940 TWEEDE BLAD, PAGINA 2
In vaderlandschen zin
AUTO VAN DE DUITSCHE
LUCHTMACHT IN HET Y
GEREDEN
DE JAS VAN HET BOERTJE
Naar
één joumalijten-orjanisatie
Hout voor motorbrandstof
Vier militairen verdronken
Ir. Mussert over de concentratie-
pogingen
Het bevaren der
Rijnmondingen
ONDER ST EEN EN BEDOLVEN
EN GEDOOD
Naar verwezenlijking van de bedrijfs
gemeenschap voor land- en tuinbouw
Verhandeling en aflevering
van boter
Een antwoord op veel critiek
de
in
Nederlandsche Eenheidsbeweging.
Kustvaart
buitenlandsche
De tweede brochure van mr.
J. Linthorst Homan.
Fusie van den Ned. Journalistenkring
en de R.K. Joumalistenvereeniging.
brengen
en
Dr. de Graaff hoofdredacteur
„Utrechtsch Nieuwsblad”.
Architecten bij den wederopbouw
De Haagsche architectenclub heeft in
een brief aan den Regeeringscommis-
saris voor den wederopbouw er op aan
gedrongen, dat de opdrachten voor het
ontwerpen van nieuwe gebouwen, boer
derijen enz. in de gebieden, welke door
verwoestingen zijn geteisterd, zooveel
mogelijk gelijkelijk zullen worden ver
deeld over de in den lande gevestigde
architecten.
Obergefreiter wist zich zwemmende
te redden
dat
aanvangt.
zeescheepvaart
le be.
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag, omstreeks half één, is bij de
pont Valkenweg in Amsterdam-
Noord een zeer ernstig auto-onge
luk gebeurd, dat aan vier Duitsche
militairen het loven heeft gekost.
Intrekking steunuitkeering op kaas en
melkproducten
ingang van 28 Juli komt de
kaas en melkpro-
Met
steunuitkeering op
ducten te vervallen.
Voor melkproducten zal ten aanzien
van voorraden een overgangsmaatregel
gelden.
De aandacht wordt er op gevestigd
dat alle administratieve verplichtin
gen, welke tot dusver, wegens de steun
uitkeering op deze producten, op pro
ducenten en handelaren rustten, ge
handhaafd blijven.
Een gesloten personenauto van de
Duitsche luchtmacht, waarin vijf mili
tairen zaten, is, aldus het A.N.P.. ko
mende van de Meeuwenlaan, te water
gereden. Het was om dien tijd zeer
duister en het regende. De bestuurder
heeft waarschijnlijk niet gezien, dat
hij reeds op den oprit van de pont
reed. De pont was juist vertrokken en
halverwege het IJ. De auto, die een
vrij gioote snelheid moet hebben ge
had, sloeg over den kop en verdween
onder water. Drie der inzittenden wis
ten een ruit te verbrijzelen en een deur
te openen, waardoor zij uit de auto
konden komen. Eèn van hen, een 28-ja-
rige Obergefreiter, die verwondingen
aan hand en hals had, wist zich zwem
mende boven te houden Gelukkig
meerde juist de tweede pont, welke van
de de-Ruyterkade kwam. Een 36-jarige
varensgezel, Pieter Riedeman, wist den
Obergefreiter met de hulp van een po-
litie-agent op den wal te brengen. Den
beiden anderen militairen, die de auto
hadden weten te verlaten, kon echter
geen hulp meer worden geboden. Eén
De pcnsionneering van 60-jarige
onderwijzers.
In het „Verordeningenblad” wordt
een besluit van den secretaris-generaal
van het departement van Onderwijs ge
publiceerd, waarbij de geldigheidsduur
van het reglement op de voorloopige
pensionneering van onderwijzers, die
den leeftijd van 60 jaar hebben bereikt,
verlengd is tot en met 31 December
1945. Verder is bepaald, dat het voor
loopige pensioen eindigt, behalve in de
in het eerste lid van artikel 12 van P 15
onder a genoemde gevallen (d.i. het be
reiken van den leeftijd van 65 jaar) met
ingang van den dag waarop ten genoe
gen van den secretaris-generaal blijkt,
dat de voorloopig gepensionneerde niet
bereid is zich aan een door of namens
den secretaris-generaal gelast genees
kundig onderzoek te onderwerpen.
Algemeen Nederlandsch Verbond.
In verband met de tegenwoordige om
standigheden, waardoor de werkzaam
heden van het hoofdbestuur (behalve het
werk van de boekverspreiding in Vlaan
deren, dat weer normaal plaats heeft)
zich hoofdzakelijk bepalen tot Nederland,
hebben de dagelijksche besturen van het
verbond en van de groep Nederland be
sloten in gemeen overleg te handelen. De
algemeene leiding van het verbond, voor
zoover door de Verbondswet aan het da-
gelijksch bestuur toevertrouwd, berust
dus thans bij de heerenprof. dr. Jan de
Vries, voorzitter, J. N. Pattist, ondervoor
zitter. F. Reysenbach, penningmeester, Ph.
C. A. J Quanjer, le secretaris, mr. F. W.
van Ketwich Verschuur, 2e secretaris,
K. E. Oudendijk, lid.
Beperkende bepaling voor pleizier-
vaartuigen.
Het Zaterdag verscher en Verordeningen
blad bevat een verordening van den
Rijkscommissaris voor het bezette Neder
landsche gebied, houdende beperking ten
aanzien van het bevaren van het gebied
der Rijnmondingen. Het gebied, waarvoor
de beperking in den zin van deze verorde
ning geldt, omvat de Nieuwe Maas, gere
kend stroomafwaarts vanaf de Oostelijke
grens van het Rotterdamsche havengebied
bij Kralingsche veer, de havenbekkens van
Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en
Pernis, den Nieuwen Waterweg tot waar
deze in zee uitmondt, de Noordgeul. de
Westgeul, de Oude Maas gerekend stroom
afwaarts van de hefbrug bij Hoogvliet af.
de Botlek en de Brielsche Maas tot waar
deze in zee uitmondt.
Par. 2 van de verordening bepaalt:
1. Vaartuigen mogen het gebied, waar
voor de beperking geldt, niet bevaren,
wanneer het varen uitsluitend of overwe
gend bedoeld is als sport of genoegen of
voor het maken van uitstapjes dient.
2. Het verbod van lid 1 geldt niet voor
vaartuigen, die hun toegewezen vaste lig
plaats in genoemd gebied hebben, wanneer
deze zich van deze ligplaats af naar een
water, waarop het varen niet beperkt is,
met uitzondering van de zee, of van daar
uit naar hun ligplaats begeven en daarbij
zooveel mogelijk den uitersten rand van
het vaarwater houden.
3. Gedurende den tijd tusschen zonson
dergang en zonsopgang is elke beweging
van vaartuigen in het gebied, waarvoor de
beperking geldt, verboden.
4. De bevelhebber der Duitsche marine
in Nederland of de door hem daartoe aan
gewezen instantie kan de ingevolge lid 2
toegestane uitzondering algemeen of voor
een bepaald geval opheffen of beperken.
Ruimte maken voor vaartuigen
met Duitsche oorlogsvlag.
Voorts is bepaald: Komen in het gebied
waarvoor de beperking geldt, varende
vaartuigen, die de Duitsche oorlogsvlag
voeren, in zicht, dan moet elk ander va
rend vaartuig terstond zoover mogelijk
naar den uitersten rand van het vaarwa
ter gaan. De bevelhebber der Duitsche
marine in Nederland of de door hem daar
toe aangewezen instantie kan uitzonderin
gen op deze voorschriften toelaten, waar
aan voorwaarden kunnen worden verbon
den.
Op overtreding is een hechtenisstraf van
ten hoogste zes weken gesteld of/en een
geldboete van ten hoogste 5000 R.M,
Bij recidive kan het varen in het be
doelde gebied voor een jaar worden ver
boden, op welk verbod gevangenisstraf of
tuchthuisstraf naar Duitech recht als sanc
tie isgesteld.
Een delegatie uit de bestaande pers
organisaties en vormende de z.g. con
tactcommissie, waarin zijn vertegen
woordigd de Nederlandsche dagblad
pers (de vereeniging van directeuren
van dagbladen), de Nederlandsche
Journalistenkring en de R.K. Journa-
listenvereeniging, heeft dezer dagen
een onderhoud gehad met den commis-
saris-generaal voor bijzondere aange
legenheden, den heer Fr. Schmidt.
Tusschen het bestuur van den Ne-
derlandschen Journalistenkring en dat
van de R.K. Journalistenvereeniging Is
overeenstemming verkregen omtrent
fusie’ der beide organisaties. De R.K.
J.V. blijft nog voortbestaan in verband
met de behartiging van eenige speci
fieke belangen. Wat de algemeene jour
nalistieke vakbelangen betreft vormen
beide vereenigingen voortaan een een
heid. Samen vereenigen ze thans onge
veer 950 a 1000 journalisten, die allen
lid zijn van den N.J.K. Nieuwe R.-K.-
leden worden automatisch lid van den
Kring. Twee leden van het bestuur der
R.K.J.V. hebben een plaats gekregen
in het kring-bestuur; een er van, de
voorzitter, zal deel uitmaken van het
dagelijksch bestuur van dien Kring.
Hiermede heeft ook op het gebied
van de journalisten-organisatie de
noodzakelijke, reeds lang begeerde con
centratie haar beslag gekregen en is
door eenheid een nieuwe kracht ont
staan, noodig om de nieuwe taak
dezen tijd aan te vatten.
Met ingang van 1 Augustus a.s. is tot
hoofdredacteur van het „Utrechtsch
Nieuwsblad” benoemd dr. A. de Graaff.
De heer de Graaff was van 1 Januari
1937 tot het afkondigen van de mobili
satie schrijver van de rubriek „De
Toestand” in de „Nieuwe Rotterdamsche
Courant” en leider van haar afdeeling
buitenland.
De heer de Graaff heeft gestudeerd
aan de Handelshoogeschool te Rotter
dam en promoveerde op het proefschrift
„Het internationale suikervraagstuk en
de Java Suikerindustrie".
Vrachtauto botste tegen een paal
Zaterdagmiddag reed een vrachtauto,
beladen met steenen te Wekerom nabij
Ede over den Rijksweg. Bij het inhalen
van een anderen vrachtwagen slipte de
zwaar beladen auto in de berm van den
weg. De chauffeur M. verloor hierbij de
macht over het stuur, waarna de wagen
met een klap tegen een langs den weg
staanden paal botste. De 50-jarige A. K.
uit Harskamp, die naast den chauffeur in
de cabine zat, werd onder de zware steen
massa bedolven. Zwaar gewond werd hij
opgenomen en overleed na enkele oogen-
blikken aan de bekomen verwondingen.
De politie heeft het lijk in beslag geno
men en stelt een onderzoek in naar de
oorzaak.
zou men persoonlijk, dat uitstel onjuist
achten; oorlogstijd is oorlogstijd, dat
wil zeggen in beginsel niet een tijd voor
zelfstandige en onafhankelijke verbete
ring in het eigen nationale tehuis. Maar
ons volk zwijgt niet. Er zijn groepen,
welke integendeel met bijzonder groote
scherpte het recht opeischen. in dezen
voor geheel ons volk te spreken en het
is bijna uitsluitend hun geluid, dat
klinkt. Welnu, dat is onjuist en dat doet
ons volk onrecht aan. Ook al staat voor
mij vast, wat ik reeds bij herhaling
zeide, dat onze uiteindelijke weg ons
aller gemeenschappelijke weg zal moe
ten zijn, ook dan wil ik nu het recht
erkend zien van het Nederlandsche
volk, dat niet tot deze groepen behoort,
zich ook op zijn wijze te uiten, niet in
partij-politiek, doch in zijn nieuwen
vaderlandschen zin".
„Toen nu dezer dagen de oude plan
nen niet voor verwezenlijking vatbaar
bleken te zijn, hebben de heeren mr. L.
Einthoven, prof. dr. J. E. de Quay en
ik besloten, onder den ouden naam
„Nederlandsche Unie” gezamenlijk in
zee te gaan, omdat de enorme adhaesie,
welke wij persoonlijk van alle zijden
hadden ontvangen, ons naar onze mee-
ning, die verantwoordelijkheid oplegde
en omdat wij meenden, in zelfstandig
heid en op eigen wieken nu te moeten
doorzetten, daar veel werk gebeuren
moet”.
Begrafenis slachtoffers Engelschen
bomaanval
Op de algemeene begraafplaats aan den
Soesterweg te Amersfoort zijn Zaterdag
middag onder groote belangstelling vier
slachtoffers van den Engelschen bomaan
val, die in de afgeloopen week geschiedde,
onder groote belangstelling teraardebe-
steld. Het was de familie Donkei. be
staande uit man, vrouw en twee kinderen.
Op de begraafplaats waren aanwezig
de heer P. J. de Groot, chef van den bur
gerlijken stand namens den burgemees
ter, afgevaardigden van den Alg. Ned.
Sigarenmakers- en Tabaksbewerkersbond.
Tevens waren vertegenwoordigd de direc
ties van de sigarenfabriek Oenen en
Manssen te Hilversum en de Erdalfabriek
te Amersfoort. Ook de personeelen van
deze fabrieken waren vertegenwoordigd,
alsmede een aantal schoolkinderen van de
school, waar Jan Donkei leerling was.
Nadat de kisten in een gemeenschappe
lijk graf waren neergelaten, werd namens
den burgemeester van Amersfoort het
woord gevoerd door den heer P. J. de
Groot. Vervolgens spraken de heer Voorn,
namens de sigarenmakersorganisaties, de
heer Dijken namens de directie van de
sigarenfabriek en de heer Vetter namens
de Erdalfabrieken.
Er zjjn nog eerlijke menschen in
de wereld
Dat er nog eerlijke menschen zijn in de
wereld, bewijst wel het volgende voor,
val, waarvan het eerste gedeelte zich af.
speelde in de Veemarkthallen te 's-Herto.
genbosch en het tweede gedeelte bij een
veeboertje te Boekel, schrijft het Dgb. van
N-Brab.
Een boertje uit Tiel was naar de Bos
sche Veemarkt getogen, in de hoop daar
goede zaken te kunnen maken. Blijkbaar
was er veel voor hem te doen, want het
boertje kreeg het zoo warm, dat hij zijn
jas uitdeed, waarna hij het kleedingstuk
deponeerde in een vrachtauto. Een derge.
lijk voertuig had hem ook naar de Bos
sche Markt gebracht. Opgewekt ging hij
terug naar de koeien die in groeten ge
tale in de hallen stonden te loeien.
Of de man succes had bij het handelen
en verhandelen van zijn beesten, dat we.
ten we niet.
Wel zagen we den boer ontstellen toen
hij in de vrachtauto stapte, welke hem
naar Den Bosch had gebracht en welke
hem weer naar zijn boerderij te Tiel
moest terugbrengen.
Want het boertje kon maar niet vinden
wat hij zocht, n.l. zijn jas, het kleeding.
stuk dat hij uitgetrokken had en in een
vrachtauto had gedeponeerd.
En de ontsteltenis van het boerjte be
trof niet zoo zeer het met koemest be.
smeurde jasje, dan wel de portefeuille
met inhoud, welke zich in den binnen,
zak van het kleedingstuk moest bevin
den.
’Liefst tweehonderd gulden zaten in de
portefeuille opgeborgen.
Na in de vrachtauto tevergeefs naar
dit fortuin te hebben gezocht, stapte het
boertje uit den wagen. Hij doorzocht alle
veehallen, informeerde bij den een en bij
den ander en kwam tenslotte terecht in
de Orthenetraat, bij het hoofdbureau van
politie, alwaar hij nog diep onder den
indruk van het verlies van zijn kapi
taaltje, het verhaal deed van de vermis,
sing van zijn schat.
En terwijl de politie nog zat te peinzen
en te prakkezeeren of het beertje de dupe
van een zakkenroller was geworden, rin
kelde en rinkelde de telefoon. Toen de
hoorn van den haak werd genomen, kreeg
de politie meteen de oplossing van het
raadsel te hooren.
Een boertje uit Boekel deelde n.l. per
telefoon mede, dat bij zijn thuiskomst, in
de vrachtauto waarmede hij van de Bos
sche Veemarkt kwam een jas was aan
getroffen. en In den binnenzak van het
kleedingstuk bevond zich een portefeuille
met een bedrag van 200.
Nauwelijks had de politie het een en
ander aan het boertje medegedeeld, of
de man toog naar Boekel, om daar zijn
kapitaaltje en fortuin weer in ontvangst
te gaan nemen.
van hen is nog gezien, doch waar
schijnlijk door de strooming, veroor
zaakt door het achroefwater van de
meerende pont, onder de remmingsbal-
ken van de Westelijke pontfuik ge
raakt en verdronken.
Inmiddela waren de Geneeskundige
Dienst en de politie gewaarschuwd. De
geredde was reeds met een particuliere
auto naar het zittingslokaal van den
Geneesk. Dienst aan den Wingerdweg
gebracht, alwaar hij is verbonden. La
ter is hij naar het Wilhelmina-gasthuia
vervoerd en aldaar opgenomen.
De brandweer arriveerde spoedig
met een kraanwagen. Om half twee
kon de verongelukte auto op den wal
worden gebracht. De lijken van een
vlieger-luitenant en van den Getreiter
konden worden geborgen. De beide an
dere slachtoffers waren eveneens een
luitenant en een Getreiter.
Vanmorgen direct nadat de zon was
opgekomen, heeft de Amsterdamsche
politie het dreggen naar de twee nog
niet geboren lijken van de slachtoffers
van het ongeluk bij de pont Valkenweg
voortgezet. Omstreeks zeven uur waren
zij, naar wij nader vernemen, gebor
gen. Zij zijn overgebracht aar het Bin
nengasthuis.
Tijdens de aanstaande herfstbeurs te
Weenen zullen ten gerieve van de bui-
tenlandsehe bezoekers nationale ontmoe
tingspunten beschikbaar zijn, waar de
buitenlandsche vertegenwoordigers van
de Wiener Messe in nauwe samenwer
king met de officieuze instanties, de Han-
delskamer en de Weensche verkeersver-
eeniging aan de buitenlandsche kooper»
in alle hun interesseerende aangelegen
heden van advies zullen dienen.
Deze instelling zal zoowel een zakelijk
karakter dragen als een gelegenheid bie
den voor gezellig verkeer ten behoeve
van de buitenlandsche Jaarbeursbezoe
kers.
Voor Nederland is de Nordische Gesell
schaft, Theresianumgasse 21a te Weenen
(4) daartoe aangewezen.
Binding van afgestudeerden van middel
bare, technische Scholen in Nederland.
In de Zaterdag gehouden vergadering van
vertrouwensmannen van de vereenigingen
van afgestudeerden van door het rijk ge
subsidieerde M.T.S.en in Nederland is
besloten tot de oprichting van een veree
niging, waarin alle afgestudeerden van
deze scholen zijn opgenomen.
De plannen waren al eenigen tijd in
voorbereiding en hebben thans hun be
slag gekregen.
De diverse plaatselijke vereenigingen
blijven zelfstandig, de algemeene veree
niging overkoepelt deze vereenigingen.
Een commissie van drie, bestaande uit
de heeren ir. H. van Couwelaar, M. I.
van Engelen en J. Smits, is met de voor
loopige leiding belast.
Het secretariaat postbus 759 Amster-
dam-C, zal degenen, die inlichtingen wen-
schen, in verbinding brengen met
plaatselijke vereenigingen.
Jaarvergadering Generaal van Heutsz-
fonds.
Te Amsterdam is de 35ste algemeene
jaarvergadering gehouden van het Gene
raal van Heutez-fonds.
In zijn openingswoord herdacht de voor
zitter, de heer H. A. Munneke, de over
leden bestuursleden.
Het ledental bleef vrijwel constant. Aan
het einde van het vorige jaar zijn 106 kin
deren van oud-militairen van het Indische
leger en de marine gesteund. In totaal
werd een bedrag van ƒ7685 uitgekeerd.
Als bestuursleden werden herkozen de
penningmeester J. H. M. Brunott en de
commissarissen A. van Boxtel en H. Rij-
kens, terwijl in het bestuur werden opge
nomen de heeren M. W. Nonhebel en D.
N. Westrik.
De Centrale politie-federatie.
Een voorstel van den R.K. Ned.
Boeren- en Tuindersbond.
In de hoofdbestuursvergadering van
den R-K. Ned. Boeren- en Tuindersbond
is besloten om de in deze bevolkings
groep reeds lang levende gedachte van
een organischen opbouw van allen, die
door de uitoefening van den land- en
tuinbouw het hunne tot de volkshuishou
ding bijdragen, een aan de gebonden eco
nomie aangepasten organisatorischen
vorm en gestalte te geven.
Om deze taak tot stand te
heeft de Katholieke Ned. Boeren-
Tufndersbond den Chr. Boeren- en Tuin
dersbond en het Kon. Ned. Landbouw-
Comité uitgenoodigd hun medewerking
te verleenen, teneinde een bedrijfsorga
nisatie voor land- en tuinbouw in het
leven te roepen, gezamenlijk met de
standsorganisaties van de landarbeiders
en andere daarvoor in aanmerking ko
mende organisaties. De opzet is, om al
len, die in den land- en tuinbouw hun
bestaan vinden, in één gemeenschap sa
men te brengen.
De R.K. bond is van meening, dat er
één top-orgaan moet komen met geledin
gen naar beneden in de provincies of in
de gewesten of agrarisch-economische
geografische eenheden en in de dorpen.
Dit top-orgaan is de verbindingsschakel
tusschen bedrijfsgenooten onderling en
van deze met de overheid. De boeren
kracht ligt in de traditie van haar ge
slacht. daarom dient deze vóór alles ge
waarborgd.
De activiteit op technisch en economisch
gebied wordt echter door de boeren- en
tuindersstandsorganisaties overigens niet
ontplooid Dit is voorbehouden en wordt
overgelaten aan de nieuwe bedrijfsorga
nisatie. De taak der standsorganisatie
blijft beperkt tot de opvoeding, de per
soonlijkheidsvorming en het leiding en
richting geven aan het sociaal-economisch
denken en handelen. Dit beteekent, dat
de lagere landbouw- en winterscholen,
de cursussen en de leiding van de jeugd
in handen van de boerenstandsorganisa-
ties blijven.
Medewerking gevraagd van bezitters
van houtopstanden.
Het Staatsboschbeheer verzoekt ons het
volgende mede te deelen:
De beperktheid der beschikbare hoe
veelheid motorbrandstof is oorzaak, dat
thans pogingen in het werk worden ge
steld om een aantal vrachtauto’s door
middel van houtgas in bedrijf te brengen.
Reeds is een aantal houtgasgenerato
ren afgeleverd, dat vermoedelijk tot ten
hoogste 1000 Kan worden opgevoerd. Deze
duizend auto’s zullen globaal berekend,
jaarlijks 50.000 m3 hout verbruiken, welke
hoeveelheid zonder bezwaar in de Neder-
Irndsche boscchen kan worden gewon
nen. mits alle boschbezitters er toe mede
werken. dat het daarvoor in aanmerking
komende hout gereed wordt gemaakt.
Tot dusverre ging er in onze bosschen
een betrekkelijk groote hoeveelheid afval
hout, zooals topstukken, dikke takken
enz., verloren, doordat dit hout op ver
schillende plaatsen geen bevredigende
prijzen kon opbrengen. Thans bestaat er
echter een goede gelegenheid om dit af
valhout teeen behoorlijke prijzen af te
zetten, mits het wordt verwerkt tot kleine
blokjes, die voor de houtgasgeneratoren
geschikt zijn.
Vergunning voor 800 hout
gasgeneratoren.
Het plan bestaat, voorloopig voor het
irbedrijfstellen van 800 houtgasgenerato
ren, vergunningen te verleenen en daar
voor is zeer spoedig een belangrijke hoe-
vee’heid hout noodig.
Wat toch is het geval?
De houtblokjes moeten in behoorlijk
drogen toestand worden afgeleverd Het
is derhalve noodig, ze in de zomermaan
den te doen vervaardigen, om ze voldoen
de droog, z.g. luchtdroog, te kunnen af
leveren. In enkele maanden moet dus een
hoeveelheid hout gereed worden gemaakt,
welke voor 800 generatoren toereikend is,
om de wintermaanden en de eerste voor-
iaarsmaanden door te komen.
Deze hoeveelheid wordt geschat op
20.000 m3 of op 10 tot 12 millioen k.g.
Het in a s. winter gereed gemaakte hout
zal omstreeks Mei 1941 voldoende droog
’iin om te worden afgeleverd.
Bovengenoemd kwantum van 20.000 m3
is ongetwijfeld aanzienlijk. Maar toch is
m.i. de hoop gerechtvaardigd, dat het in
een paar maanden gereed zal kunnen wor
den gemaakt. Het belang, dat de Neder
landsche bosehbouw bij deze aangelegen
heid heeft, is van veel beteekenis, Het
vaat er immers om. dat het afvalhout, dat
tot dusverre slechts geringe opbrengsten
kan geven, blijvend rendabel worde ge
maakt Immers er mag worden verwacht
dat de houteasauto’s ook zullen blijven
bestaan in tijden, waarin over een vol
doende hoeveelheid benzine zal kunnen
worden beschikt, aangezien de ervaring
heeft geleerd dat houtgas belangrijk
ecedkooper is dan benzine.
Afvalhout komt in aanmer
king.
Welk hout komt nu in aanmerking?
Er dient voorop te worden gesteld, dat
voor de houtblokjes uitsluitend in aan
merking mag komen afvalhout, zooals
dikke takken, topstukken, kromme boo-
men. die uitsluitend waarde hebben als
brandhout, afvalhout, dat beschikbaar
komt in zagerijen of bij het gereedmaken
van mijnhout of andere sorteeringen.
Kortom hout, dat nereens anders voor ge
schikt is dan voor brandhout.
Jongen bij het zwemmen verdronken
Gistermiddag is de 17-jarige zoon van
de wed. van D. bij het zwemmen in de
Maas bij Ammerzoden verdronken. Po
gingen om het stoffelijk overschot te
bergen zijn tot nog toe zonder resultaat
gebleven.
Sprekende over de
concentratiepogingen zeide ir. Mus
sert, dat deze worden ondernomen
door hen, die in het verleden nooit
voor volk en vaderland geofferd heb
ben, doch er alleen van profiteerden.
Zij wenschen dit ook in de toekomst
te blijven doen.
Men kan zich echter niet onttrekken
aan de werkelijkheid, dat Europa
nationaal-socialistiach en fascistisch
zal zijn. En dat daarbij het kleine
stukje Nederland niet zal worden
overgeslagen. Wij zullen zijn een
Nederlandsch nationaal-socialistisch
volk of wij zullen een Duitsch
nationaal-socialistisch volk zijn. Een
andere mogelijkheid is er niet. En
daarom vechten wij met den inzet
van al onze krachten voor een fier
en vrij nationaal-socialistisch Neder
land.
Wanneer straks, na den slag met
Engeland omstreeks September
meende spr. een vredesconferentie
zal bijeenkomen, moeten wij kunnen
zeggen: ,,Hier is een zich zelfbewust
Nederlandsch volk, dat een nationaal-
socialistisch broedervolk wil zijn in
den Germaanschen statenbond van
het Noorden”.
Spr. was overtuigd, dat Hitler zulk
een volk zijn vrijheid ten volle zal
gunnen, maar dat, wanneer er zulk
een volk niet is, de Duitsche bezetting
Nederland niet zal verlaten. Spr. wek
te daarom ieder, die werkelijk natio
naal voelt en die daarbij bereid is
het ware socialisme, d.i. den daadwer-
kelijken gemeenschapszin, als funda
ment voor ons volksleven, wil aan
vaarden op, mee te strijden met de
N.S.B., die in nog geen maand tijds,
zoo vlak na den oorlog, reeds meer
dan vijfduizend nieuwe leden kon in
schrijven.
In een tweede brochure, getiteld „In
vaderlandschen zin”, geeft mr. J. Lint
horst Homan antwoord op véél critiek,
welke op zijn streven naar nationale
concentratie is uitgeoefend.
Schrijver maakt daarin gewag van
„de teleurstelling, ja zelfs de woede
over zijn contact met de voorzitters van
de groote politieke partijen, met wie
hijtezamen met enkele anderen, enkele
malen vergaderde en met wie hij aan
vankelijk tot een gezamenlijk resultaat
was gekomen: er zou een Nederlandsche
Unie worden opgericht ter bereiking
van activiteit voor verbetering van fou
ten en ter handhaving van het Neder
landsch karakter in het werk. „Nu weet
ik wel, dat deze teleurstelling en deze
woede voor een deel zijn voortgekomen
uit reactie op enkele ongelukkige for-
muleeringen in politieke kringen, welke
formuleeringen er geen rekening mee
hielden, dat juist uitdrukkelijk was
overeengekomen, dat na het gevoerde
overleg in het vervolg nimmer rugge
spraak met de politieke partijen zou
plaatsvinden. Doch ook als ik dat be
denk, en ook als ik overweeg, dat ver
moedelijk deze berichten door anderen
met opzet zijn aangedikt zoo sprak
men over E.D.D. (Eenheid door Demo
cratie), welke vereeniging ik nimmer
heb bewonderd en met welke ik nim
mer contact had ook als ik dus denk
te doorzien, wat hier allemaal een rol
speelt, dan nóg valt deze teleurstelling
van velen hierover mij op. Deze teleur
stelling bleek mij n.J. ook overduidelijk
uit dozijnen brieven uit de eigen krin
gen der politieke partijen zonder onder,
scheid".
Mr. Linthorst Homan betoogt dan
verder, dat hij het juist acht, dat men
het partijwezen, gelijk het vroeger was,
niet wil zien terugkeeren en dat men
voor nu en later geen onderlinge poli-
tieke tegenstellingen wil zien. Maar
onrechtvaardig acht hij het, door een
heftige critiek, het verleden te vergui
zen en een politieke partij en haar lei
ders slechts smalend te bespreken. Ook
op dit gebied tellen ervaring en inzicht
wel degelijk mee.
„Tenslotte merk ik nog op, dat ons
contact met de politieke voorzitters zijn
aanleiding vond in het feit, dat ook zij
reeds zelfstandig aan een concentratie
werkten, toen ook wij dat deden; het
contact beoogde het voorkomen van
tweesoortige actie!
„Ik weet zeer goed, dat het grootste
deel van ons volk met het oude politieke
leven zou willen breken. Dat zal ook
naar mijn meening zoo moeten zijn.
Maar ik heb steeds een plicht gezien
in het verdedigen van de nieuwe denk
beelden, ook in den kring der politiek
georganiseerden”.
Samenspreking van de vertegenwoor.
digers van groote geestelijke stroomin-
gen in ons volk mag echter /niet uit-
loopen op louter defensieve actie".
„Nu heeft de critiek het doen voor
komen. alsof de eerste plannen voor de
Nederlandsche Unie wat geheel iets
anders zou zijn dan het „blok”, dat De
nemarken ons doet zien en geheel iets
anders dan het „blok”, dat aanvankelijk
in Juni en begin Juli sommige bladen
en sommige politici uit een samengaan
der politieke „regeeringspartijen” ver
wachtten aan inwendige zwakte zou
den zijn bezweken.
Dat is onjuist. Zij waren inderdaad
minder vérgaand, dan ik persoonlijk
noodig acht, doch zij strandden daarop
niet; zij strandden op de onmogelijk
heid in bezettingstijd over bepaalde
vragen te schrijven”.
Ten aanzien van de vraag of de tijd
voor politieke, staatkundige constructies
reeds gekomen is, schrijft mr. Linthorst
Homan:
„Zweeg ons geheele volk hierover, te-
recht of ten onrechte, dan zou men nog
kunnen zeggen, dat de vraagstukken
der nationale samenbinding kunnen
blijven liggen tot na den vrede, ook al
Op 19 Juli 1940 is opgericht „De Cen
trale Politie Federatie”.
De Federatie bedoelt de toegetreden
organisaties van politiepersoneel te over
koepelen teneinde onder meer als zelf
standige eenheid voor de betrokkenen te
kunnen fungeeren en optreden.
Tot de C.P.F. zijn toegetreden de vier
grootste bonden van politiepersoneel in
Nederland, n.l. de Algemeene Nederland
sche Politie Bond, Algemeene Bond van
Politiepersoneel in Nederland, Bond van
Christelijke Politie-ambtenaren in Neder
land, Nederlandsche R.K. Politie Bond
„St. Michael”.
Het totale aantal individueele leden,
welke de federatie omvat, bedraagt 8918,
derhalve het overgroote deel der Neder
landsche politie-ambtenaren.
Voorzitter der federatie is de heer mr.
W A. J. Visser, burgemeester van Zeist
en president van „De Algemeene Neder
landsche Politie Bond”; secretaris is de
heer mr, C. Kruysse. rechtskundig advi
seur van „De Algemeene Nederlandsche
Politie Bond. Het adres van het secreta
riaat is: Amersfoort, Langestraat 55.
MISBRUIK VAN ROODE KRUIS
EMBLEEM.
De kantonrechter te Breda, mr. M-
Brouwers behandelde een zaak tegen
W. W. B L., voorheen autohande
laar te Amsterdam, die in Juni te Zun-
dert gebruik had gemaakt van het Roode
Kruis onderscheidingsteeken op zijn auto.
De bovenzijde van de motorkap was voor
zien van een rood kruis, terwijl verdachte
bovendien een Roode Kruis vlag vervoer
de. De man had echter nog meer op zijn
geweten Hij reed n.l. in een Duitsche
colonne en hield zich op in de grens
zone, waartoe hem een jaar tevoren den
toegang was ontzegd wegens smokkelarij.
Ten overvloede gebruikte hij Het Roode
Kruis als dekmantel voor een hoeveelheid
goederen, die hij in zijn wagen frauduleus
over de grens had gevoerd en die daaren
boven nog van diefstal afkomstig bleken
te zijn
Bij zijn aanhouding had hij verteld, dat
hij het Roode Kruis voor zijn gemak op
de auto had geschilderd.
De ambtenaar van het O.M., jhr. mr.
A. Reigersman, hield een scherp requisi
toir en eischte tegen den niet verschenen
verdachte wegens misbruik van het Roode
Kruis embleem ƒ25 boete.
De kantonrechter veroordeelde verdach
te conform den eisch.
Alle geproduceerde boter moet van een
merk voorzien zijn
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van Land
bouw en Visscherij, deelt mede, dat,
zooals in het persbericht van Zondag
14 Juli jj. ij medegedeeld, alle gepro
duceerde boter, met uitzondering van
schapen- en geitenboter, van een merk
moet worden voorzien en dat de afle
vering van ongemerkte boter is ver
boden.
Tot 1 September 1940 zullen detail
listen, die niet in het bezit zijn van een
'(eventueel voorloopige) karn- of om-
pakvergunning, nog boter mogen „uit
spitten”. Van dien datum af echter zul
len detaillisten uitsluitend in het klein
verpakte en gemerkte boter mogen
verkoopen.
In het genoemde persbericht is te
vens vermeld, dat handelaren in boter,
die niet uitsluitend detaillist zijn, zich
bij de Nederlandsche Zuivelcentrale
dienen te organiseeren. Voor zoover
deze handelaren dit nog niet hebben
gedaan, dienen zij zich ten spoedigste
tot de afdeeling zuivelcontröle der Ne
derlandsche Zuivelcentrale in hun pro
vincie te wenden tot het verkrijgen
van een desbetreffend aanvraagformu
lier.
Het Initiatief-comité „Nederlandsche
Eenheidsbeweging" (secretariaat: Boule
vard 85 Katwijk aan Zee) heeft een com
muniqué verspreid, waarin o.m. wordt
gezegd, dat zich spoedig een groep be
kwame en betrouwbare mannen aan de
spits heeft te stellen, opdat deze, ge
schraagd door het vertrouwen van het
volk, zich aan de Duitsehe autoriteiten
kan voorstellen 'Is de ware vertegen
woordigers van de Nederlandsche ge
meenschap In een tiental punten is de
basis voor de actie opgesteld. De bewe
ging wil niet in strijd zijn met de Unie
van mr, J. Linthorst Homan, maar wenscht
hiermede samenwerking.
Opgericht is het centraal bevrachtings-
bureau voor de kustvaart dat op
heden zijn werkzaamheden
Door het Rijksbureau zeescheepvaart
is aan het C.B B. opgedragen, de be.
vrachtingen van kustvaartuigen in uit
gaande zoowel als thuisgaande richting
centraal te regelen. Dit beteekent echter
niet, dat verschepers of ontvangers van
lading zich rechtstreeks tot het C.B.B.
dienen te wenden. Als voorheen kunnen
belanghebbenden de bevrachtingen via
hun gebruike’.ijken cargadoor of versche-
pingsagent regelen Deze laatsten dienen
zich echter, met ingang van 29 dezer, uit.
sluitend tot het C.B.B te wenden.
Het CB B staat onder leiding van de
heeren J. Vermaas en L. Vuursteen, en is
gevestigd Kortenaerstraat 21. Rotterdam
De aanstaande Weensche herfstbeurs.
Rede te Emmen.
De N.S.B. en het Nederlandsche
Arbeidsfront hadden voor j.l. Zater
dag te Emmen een openluchtvergade
ring uitgeschreven, welke evenwel
door den hevigen regenval geen door
gang kon vinden.
De honderden belangstellenden, die
ondanks de slechte weersgesteldheid
waren opgekomen, begaven zich
naar twee zalen in het dorp, waar
ir. Mussert en de heer van Kampen,
propagandaleider van het Arbeids
front,. het woord voerden.
verschillende