BINNENLAND GEMENGD NIEUWS RECHTZAKEN HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 29 JULI 1940 TWEEDE BLAD, PAGINA 2 In vaderlandschen zin AUTO VAN DE DUITSCHE LUCHTMACHT IN HET Y GEREDEN DE JAS VAN HET BOERTJE Naar één joumalijten-orjanisatie Hout voor motorbrandstof Vier militairen verdronken Ir. Mussert over de concentratie- pogingen Het bevaren der Rijnmondingen ONDER ST EEN EN BEDOLVEN EN GEDOOD Naar verwezenlijking van de bedrijfs gemeenschap voor land- en tuinbouw Verhandeling en aflevering van boter Een antwoord op veel critiek de in Nederlandsche Eenheidsbeweging. Kustvaart buitenlandsche De tweede brochure van mr. J. Linthorst Homan. Fusie van den Ned. Journalistenkring en de R.K. Joumalistenvereeniging. brengen en Dr. de Graaff hoofdredacteur „Utrechtsch Nieuwsblad”. Architecten bij den wederopbouw De Haagsche architectenclub heeft in een brief aan den Regeeringscommis- saris voor den wederopbouw er op aan gedrongen, dat de opdrachten voor het ontwerpen van nieuwe gebouwen, boer derijen enz. in de gebieden, welke door verwoestingen zijn geteisterd, zooveel mogelijk gelijkelijk zullen worden ver deeld over de in den lande gevestigde architecten. Obergefreiter wist zich zwemmende te redden dat aanvangt. zeescheepvaart le be. In den nacht van Zaterdag op Zon dag, omstreeks half één, is bij de pont Valkenweg in Amsterdam- Noord een zeer ernstig auto-onge luk gebeurd, dat aan vier Duitsche militairen het loven heeft gekost. Intrekking steunuitkeering op kaas en melkproducten ingang van 28 Juli komt de kaas en melkpro- Met steunuitkeering op ducten te vervallen. Voor melkproducten zal ten aanzien van voorraden een overgangsmaatregel gelden. De aandacht wordt er op gevestigd dat alle administratieve verplichtin gen, welke tot dusver, wegens de steun uitkeering op deze producten, op pro ducenten en handelaren rustten, ge handhaafd blijven. Een gesloten personenauto van de Duitsche luchtmacht, waarin vijf mili tairen zaten, is, aldus het A.N.P.. ko mende van de Meeuwenlaan, te water gereden. Het was om dien tijd zeer duister en het regende. De bestuurder heeft waarschijnlijk niet gezien, dat hij reeds op den oprit van de pont reed. De pont was juist vertrokken en halverwege het IJ. De auto, die een vrij gioote snelheid moet hebben ge had, sloeg over den kop en verdween onder water. Drie der inzittenden wis ten een ruit te verbrijzelen en een deur te openen, waardoor zij uit de auto konden komen. Eèn van hen, een 28-ja- rige Obergefreiter, die verwondingen aan hand en hals had, wist zich zwem mende boven te houden Gelukkig meerde juist de tweede pont, welke van de de-Ruyterkade kwam. Een 36-jarige varensgezel, Pieter Riedeman, wist den Obergefreiter met de hulp van een po- litie-agent op den wal te brengen. Den beiden anderen militairen, die de auto hadden weten te verlaten, kon echter geen hulp meer worden geboden. Eén De pcnsionneering van 60-jarige onderwijzers. In het „Verordeningenblad” wordt een besluit van den secretaris-generaal van het departement van Onderwijs ge publiceerd, waarbij de geldigheidsduur van het reglement op de voorloopige pensionneering van onderwijzers, die den leeftijd van 60 jaar hebben bereikt, verlengd is tot en met 31 December 1945. Verder is bepaald, dat het voor loopige pensioen eindigt, behalve in de in het eerste lid van artikel 12 van P 15 onder a genoemde gevallen (d.i. het be reiken van den leeftijd van 65 jaar) met ingang van den dag waarop ten genoe gen van den secretaris-generaal blijkt, dat de voorloopig gepensionneerde niet bereid is zich aan een door of namens den secretaris-generaal gelast genees kundig onderzoek te onderwerpen. Algemeen Nederlandsch Verbond. In verband met de tegenwoordige om standigheden, waardoor de werkzaam heden van het hoofdbestuur (behalve het werk van de boekverspreiding in Vlaan deren, dat weer normaal plaats heeft) zich hoofdzakelijk bepalen tot Nederland, hebben de dagelijksche besturen van het verbond en van de groep Nederland be sloten in gemeen overleg te handelen. De algemeene leiding van het verbond, voor zoover door de Verbondswet aan het da- gelijksch bestuur toevertrouwd, berust dus thans bij de heerenprof. dr. Jan de Vries, voorzitter, J. N. Pattist, ondervoor zitter. F. Reysenbach, penningmeester, Ph. C. A. J Quanjer, le secretaris, mr. F. W. van Ketwich Verschuur, 2e secretaris, K. E. Oudendijk, lid. Beperkende bepaling voor pleizier- vaartuigen. Het Zaterdag verscher en Verordeningen blad bevat een verordening van den Rijkscommissaris voor het bezette Neder landsche gebied, houdende beperking ten aanzien van het bevaren van het gebied der Rijnmondingen. Het gebied, waarvoor de beperking in den zin van deze verorde ning geldt, omvat de Nieuwe Maas, gere kend stroomafwaarts vanaf de Oostelijke grens van het Rotterdamsche havengebied bij Kralingsche veer, de havenbekkens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Pernis, den Nieuwen Waterweg tot waar deze in zee uitmondt, de Noordgeul. de Westgeul, de Oude Maas gerekend stroom afwaarts van de hefbrug bij Hoogvliet af. de Botlek en de Brielsche Maas tot waar deze in zee uitmondt. Par. 2 van de verordening bepaalt: 1. Vaartuigen mogen het gebied, waar voor de beperking geldt, niet bevaren, wanneer het varen uitsluitend of overwe gend bedoeld is als sport of genoegen of voor het maken van uitstapjes dient. 2. Het verbod van lid 1 geldt niet voor vaartuigen, die hun toegewezen vaste lig plaats in genoemd gebied hebben, wanneer deze zich van deze ligplaats af naar een water, waarop het varen niet beperkt is, met uitzondering van de zee, of van daar uit naar hun ligplaats begeven en daarbij zooveel mogelijk den uitersten rand van het vaarwater houden. 3. Gedurende den tijd tusschen zonson dergang en zonsopgang is elke beweging van vaartuigen in het gebied, waarvoor de beperking geldt, verboden. 4. De bevelhebber der Duitsche marine in Nederland of de door hem daartoe aan gewezen instantie kan de ingevolge lid 2 toegestane uitzondering algemeen of voor een bepaald geval opheffen of beperken. Ruimte maken voor vaartuigen met Duitsche oorlogsvlag. Voorts is bepaald: Komen in het gebied waarvoor de beperking geldt, varende vaartuigen, die de Duitsche oorlogsvlag voeren, in zicht, dan moet elk ander va rend vaartuig terstond zoover mogelijk naar den uitersten rand van het vaarwa ter gaan. De bevelhebber der Duitsche marine in Nederland of de door hem daar toe aangewezen instantie kan uitzonderin gen op deze voorschriften toelaten, waar aan voorwaarden kunnen worden verbon den. Op overtreding is een hechtenisstraf van ten hoogste zes weken gesteld of/en een geldboete van ten hoogste 5000 R.M, Bij recidive kan het varen in het be doelde gebied voor een jaar worden ver boden, op welk verbod gevangenisstraf of tuchthuisstraf naar Duitech recht als sanc tie isgesteld. Een delegatie uit de bestaande pers organisaties en vormende de z.g. con tactcommissie, waarin zijn vertegen woordigd de Nederlandsche dagblad pers (de vereeniging van directeuren van dagbladen), de Nederlandsche Journalistenkring en de R.K. Journa- listenvereeniging, heeft dezer dagen een onderhoud gehad met den commis- saris-generaal voor bijzondere aange legenheden, den heer Fr. Schmidt. Tusschen het bestuur van den Ne- derlandschen Journalistenkring en dat van de R.K. Journalistenvereeniging Is overeenstemming verkregen omtrent fusie’ der beide organisaties. De R.K. J.V. blijft nog voortbestaan in verband met de behartiging van eenige speci fieke belangen. Wat de algemeene jour nalistieke vakbelangen betreft vormen beide vereenigingen voortaan een een heid. Samen vereenigen ze thans onge veer 950 a 1000 journalisten, die allen lid zijn van den N.J.K. Nieuwe R.-K.- leden worden automatisch lid van den Kring. Twee leden van het bestuur der R.K.J.V. hebben een plaats gekregen in het kring-bestuur; een er van, de voorzitter, zal deel uitmaken van het dagelijksch bestuur van dien Kring. Hiermede heeft ook op het gebied van de journalisten-organisatie de noodzakelijke, reeds lang begeerde con centratie haar beslag gekregen en is door eenheid een nieuwe kracht ont staan, noodig om de nieuwe taak dezen tijd aan te vatten. Met ingang van 1 Augustus a.s. is tot hoofdredacteur van het „Utrechtsch Nieuwsblad” benoemd dr. A. de Graaff. De heer de Graaff was van 1 Januari 1937 tot het afkondigen van de mobili satie schrijver van de rubriek „De Toestand” in de „Nieuwe Rotterdamsche Courant” en leider van haar afdeeling buitenland. De heer de Graaff heeft gestudeerd aan de Handelshoogeschool te Rotter dam en promoveerde op het proefschrift „Het internationale suikervraagstuk en de Java Suikerindustrie". Vrachtauto botste tegen een paal Zaterdagmiddag reed een vrachtauto, beladen met steenen te Wekerom nabij Ede over den Rijksweg. Bij het inhalen van een anderen vrachtwagen slipte de zwaar beladen auto in de berm van den weg. De chauffeur M. verloor hierbij de macht over het stuur, waarna de wagen met een klap tegen een langs den weg staanden paal botste. De 50-jarige A. K. uit Harskamp, die naast den chauffeur in de cabine zat, werd onder de zware steen massa bedolven. Zwaar gewond werd hij opgenomen en overleed na enkele oogen- blikken aan de bekomen verwondingen. De politie heeft het lijk in beslag geno men en stelt een onderzoek in naar de oorzaak. zou men persoonlijk, dat uitstel onjuist achten; oorlogstijd is oorlogstijd, dat wil zeggen in beginsel niet een tijd voor zelfstandige en onafhankelijke verbete ring in het eigen nationale tehuis. Maar ons volk zwijgt niet. Er zijn groepen, welke integendeel met bijzonder groote scherpte het recht opeischen. in dezen voor geheel ons volk te spreken en het is bijna uitsluitend hun geluid, dat klinkt. Welnu, dat is onjuist en dat doet ons volk onrecht aan. Ook al staat voor mij vast, wat ik reeds bij herhaling zeide, dat onze uiteindelijke weg ons aller gemeenschappelijke weg zal moe ten zijn, ook dan wil ik nu het recht erkend zien van het Nederlandsche volk, dat niet tot deze groepen behoort, zich ook op zijn wijze te uiten, niet in partij-politiek, doch in zijn nieuwen vaderlandschen zin". „Toen nu dezer dagen de oude plan nen niet voor verwezenlijking vatbaar bleken te zijn, hebben de heeren mr. L. Einthoven, prof. dr. J. E. de Quay en ik besloten, onder den ouden naam „Nederlandsche Unie” gezamenlijk in zee te gaan, omdat de enorme adhaesie, welke wij persoonlijk van alle zijden hadden ontvangen, ons naar onze mee- ning, die verantwoordelijkheid oplegde en omdat wij meenden, in zelfstandig heid en op eigen wieken nu te moeten doorzetten, daar veel werk gebeuren moet”. Begrafenis slachtoffers Engelschen bomaanval Op de algemeene begraafplaats aan den Soesterweg te Amersfoort zijn Zaterdag middag onder groote belangstelling vier slachtoffers van den Engelschen bomaan val, die in de afgeloopen week geschiedde, onder groote belangstelling teraardebe- steld. Het was de familie Donkei. be staande uit man, vrouw en twee kinderen. Op de begraafplaats waren aanwezig de heer P. J. de Groot, chef van den bur gerlijken stand namens den burgemees ter, afgevaardigden van den Alg. Ned. Sigarenmakers- en Tabaksbewerkersbond. Tevens waren vertegenwoordigd de direc ties van de sigarenfabriek Oenen en Manssen te Hilversum en de Erdalfabriek te Amersfoort. Ook de personeelen van deze fabrieken waren vertegenwoordigd, alsmede een aantal schoolkinderen van de school, waar Jan Donkei leerling was. Nadat de kisten in een gemeenschappe lijk graf waren neergelaten, werd namens den burgemeester van Amersfoort het woord gevoerd door den heer P. J. de Groot. Vervolgens spraken de heer Voorn, namens de sigarenmakersorganisaties, de heer Dijken namens de directie van de sigarenfabriek en de heer Vetter namens de Erdalfabrieken. Er zjjn nog eerlijke menschen in de wereld Dat er nog eerlijke menschen zijn in de wereld, bewijst wel het volgende voor, val, waarvan het eerste gedeelte zich af. speelde in de Veemarkthallen te 's-Herto. genbosch en het tweede gedeelte bij een veeboertje te Boekel, schrijft het Dgb. van N-Brab. Een boertje uit Tiel was naar de Bos sche Veemarkt getogen, in de hoop daar goede zaken te kunnen maken. Blijkbaar was er veel voor hem te doen, want het boertje kreeg het zoo warm, dat hij zijn jas uitdeed, waarna hij het kleedingstuk deponeerde in een vrachtauto. Een derge. lijk voertuig had hem ook naar de Bos sche Markt gebracht. Opgewekt ging hij terug naar de koeien die in groeten ge tale in de hallen stonden te loeien. Of de man succes had bij het handelen en verhandelen van zijn beesten, dat we. ten we niet. Wel zagen we den boer ontstellen toen hij in de vrachtauto stapte, welke hem naar Den Bosch had gebracht en welke hem weer naar zijn boerderij te Tiel moest terugbrengen. Want het boertje kon maar niet vinden wat hij zocht, n.l. zijn jas, het kleeding. stuk dat hij uitgetrokken had en in een vrachtauto had gedeponeerd. En de ontsteltenis van het boerjte be trof niet zoo zeer het met koemest be. smeurde jasje, dan wel de portefeuille met inhoud, welke zich in den binnen, zak van het kleedingstuk moest bevin den. ’Liefst tweehonderd gulden zaten in de portefeuille opgeborgen. Na in de vrachtauto tevergeefs naar dit fortuin te hebben gezocht, stapte het boertje uit den wagen. Hij doorzocht alle veehallen, informeerde bij den een en bij den ander en kwam tenslotte terecht in de Orthenetraat, bij het hoofdbureau van politie, alwaar hij nog diep onder den indruk van het verlies van zijn kapi taaltje, het verhaal deed van de vermis, sing van zijn schat. En terwijl de politie nog zat te peinzen en te prakkezeeren of het beertje de dupe van een zakkenroller was geworden, rin kelde en rinkelde de telefoon. Toen de hoorn van den haak werd genomen, kreeg de politie meteen de oplossing van het raadsel te hooren. Een boertje uit Boekel deelde n.l. per telefoon mede, dat bij zijn thuiskomst, in de vrachtauto waarmede hij van de Bos sche Veemarkt kwam een jas was aan getroffen. en In den binnenzak van het kleedingstuk bevond zich een portefeuille met een bedrag van 200. Nauwelijks had de politie het een en ander aan het boertje medegedeeld, of de man toog naar Boekel, om daar zijn kapitaaltje en fortuin weer in ontvangst te gaan nemen. van hen is nog gezien, doch waar schijnlijk door de strooming, veroor zaakt door het achroefwater van de meerende pont, onder de remmingsbal- ken van de Westelijke pontfuik ge raakt en verdronken. Inmiddela waren de Geneeskundige Dienst en de politie gewaarschuwd. De geredde was reeds met een particuliere auto naar het zittingslokaal van den Geneesk. Dienst aan den Wingerdweg gebracht, alwaar hij is verbonden. La ter is hij naar het Wilhelmina-gasthuia vervoerd en aldaar opgenomen. De brandweer arriveerde spoedig met een kraanwagen. Om half twee kon de verongelukte auto op den wal worden gebracht. De lijken van een vlieger-luitenant en van den Getreiter konden worden geborgen. De beide an dere slachtoffers waren eveneens een luitenant en een Getreiter. Vanmorgen direct nadat de zon was opgekomen, heeft de Amsterdamsche politie het dreggen naar de twee nog niet geboren lijken van de slachtoffers van het ongeluk bij de pont Valkenweg voortgezet. Omstreeks zeven uur waren zij, naar wij nader vernemen, gebor gen. Zij zijn overgebracht aar het Bin nengasthuis. Tijdens de aanstaande herfstbeurs te Weenen zullen ten gerieve van de bui- tenlandsehe bezoekers nationale ontmoe tingspunten beschikbaar zijn, waar de buitenlandsche vertegenwoordigers van de Wiener Messe in nauwe samenwer king met de officieuze instanties, de Han- delskamer en de Weensche verkeersver- eeniging aan de buitenlandsche kooper» in alle hun interesseerende aangelegen heden van advies zullen dienen. Deze instelling zal zoowel een zakelijk karakter dragen als een gelegenheid bie den voor gezellig verkeer ten behoeve van de buitenlandsche Jaarbeursbezoe kers. Voor Nederland is de Nordische Gesell schaft, Theresianumgasse 21a te Weenen (4) daartoe aangewezen. Binding van afgestudeerden van middel bare, technische Scholen in Nederland. In de Zaterdag gehouden vergadering van vertrouwensmannen van de vereenigingen van afgestudeerden van door het rijk ge subsidieerde M.T.S.en in Nederland is besloten tot de oprichting van een veree niging, waarin alle afgestudeerden van deze scholen zijn opgenomen. De plannen waren al eenigen tijd in voorbereiding en hebben thans hun be slag gekregen. De diverse plaatselijke vereenigingen blijven zelfstandig, de algemeene veree niging overkoepelt deze vereenigingen. Een commissie van drie, bestaande uit de heeren ir. H. van Couwelaar, M. I. van Engelen en J. Smits, is met de voor loopige leiding belast. Het secretariaat postbus 759 Amster- dam-C, zal degenen, die inlichtingen wen- schen, in verbinding brengen met plaatselijke vereenigingen. Jaarvergadering Generaal van Heutsz- fonds. Te Amsterdam is de 35ste algemeene jaarvergadering gehouden van het Gene raal van Heutez-fonds. In zijn openingswoord herdacht de voor zitter, de heer H. A. Munneke, de over leden bestuursleden. Het ledental bleef vrijwel constant. Aan het einde van het vorige jaar zijn 106 kin deren van oud-militairen van het Indische leger en de marine gesteund. In totaal werd een bedrag van ƒ7685 uitgekeerd. Als bestuursleden werden herkozen de penningmeester J. H. M. Brunott en de commissarissen A. van Boxtel en H. Rij- kens, terwijl in het bestuur werden opge nomen de heeren M. W. Nonhebel en D. N. Westrik. De Centrale politie-federatie. Een voorstel van den R.K. Ned. Boeren- en Tuindersbond. In de hoofdbestuursvergadering van den R-K. Ned. Boeren- en Tuindersbond is besloten om de in deze bevolkings groep reeds lang levende gedachte van een organischen opbouw van allen, die door de uitoefening van den land- en tuinbouw het hunne tot de volkshuishou ding bijdragen, een aan de gebonden eco nomie aangepasten organisatorischen vorm en gestalte te geven. Om deze taak tot stand te heeft de Katholieke Ned. Boeren- Tufndersbond den Chr. Boeren- en Tuin dersbond en het Kon. Ned. Landbouw- Comité uitgenoodigd hun medewerking te verleenen, teneinde een bedrijfsorga nisatie voor land- en tuinbouw in het leven te roepen, gezamenlijk met de standsorganisaties van de landarbeiders en andere daarvoor in aanmerking ko mende organisaties. De opzet is, om al len, die in den land- en tuinbouw hun bestaan vinden, in één gemeenschap sa men te brengen. De R.K. bond is van meening, dat er één top-orgaan moet komen met geledin gen naar beneden in de provincies of in de gewesten of agrarisch-economische geografische eenheden en in de dorpen. Dit top-orgaan is de verbindingsschakel tusschen bedrijfsgenooten onderling en van deze met de overheid. De boeren kracht ligt in de traditie van haar ge slacht. daarom dient deze vóór alles ge waarborgd. De activiteit op technisch en economisch gebied wordt echter door de boeren- en tuindersstandsorganisaties overigens niet ontplooid Dit is voorbehouden en wordt overgelaten aan de nieuwe bedrijfsorga nisatie. De taak der standsorganisatie blijft beperkt tot de opvoeding, de per soonlijkheidsvorming en het leiding en richting geven aan het sociaal-economisch denken en handelen. Dit beteekent, dat de lagere landbouw- en winterscholen, de cursussen en de leiding van de jeugd in handen van de boerenstandsorganisa- ties blijven. Medewerking gevraagd van bezitters van houtopstanden. Het Staatsboschbeheer verzoekt ons het volgende mede te deelen: De beperktheid der beschikbare hoe veelheid motorbrandstof is oorzaak, dat thans pogingen in het werk worden ge steld om een aantal vrachtauto’s door middel van houtgas in bedrijf te brengen. Reeds is een aantal houtgasgenerato ren afgeleverd, dat vermoedelijk tot ten hoogste 1000 Kan worden opgevoerd. Deze duizend auto’s zullen globaal berekend, jaarlijks 50.000 m3 hout verbruiken, welke hoeveelheid zonder bezwaar in de Neder- Irndsche boscchen kan worden gewon nen. mits alle boschbezitters er toe mede werken. dat het daarvoor in aanmerking komende hout gereed wordt gemaakt. Tot dusverre ging er in onze bosschen een betrekkelijk groote hoeveelheid afval hout, zooals topstukken, dikke takken enz., verloren, doordat dit hout op ver schillende plaatsen geen bevredigende prijzen kon opbrengen. Thans bestaat er echter een goede gelegenheid om dit af valhout teeen behoorlijke prijzen af te zetten, mits het wordt verwerkt tot kleine blokjes, die voor de houtgasgeneratoren geschikt zijn. Vergunning voor 800 hout gasgeneratoren. Het plan bestaat, voorloopig voor het irbedrijfstellen van 800 houtgasgenerato ren, vergunningen te verleenen en daar voor is zeer spoedig een belangrijke hoe- vee’heid hout noodig. Wat toch is het geval? De houtblokjes moeten in behoorlijk drogen toestand worden afgeleverd Het is derhalve noodig, ze in de zomermaan den te doen vervaardigen, om ze voldoen de droog, z.g. luchtdroog, te kunnen af leveren. In enkele maanden moet dus een hoeveelheid hout gereed worden gemaakt, welke voor 800 generatoren toereikend is, om de wintermaanden en de eerste voor- iaarsmaanden door te komen. Deze hoeveelheid wordt geschat op 20.000 m3 of op 10 tot 12 millioen k.g. Het in a s. winter gereed gemaakte hout zal omstreeks Mei 1941 voldoende droog ’iin om te worden afgeleverd. Bovengenoemd kwantum van 20.000 m3 is ongetwijfeld aanzienlijk. Maar toch is m.i. de hoop gerechtvaardigd, dat het in een paar maanden gereed zal kunnen wor den gemaakt. Het belang, dat de Neder landsche bosehbouw bij deze aangelegen heid heeft, is van veel beteekenis, Het vaat er immers om. dat het afvalhout, dat tot dusverre slechts geringe opbrengsten kan geven, blijvend rendabel worde ge maakt Immers er mag worden verwacht dat de houteasauto’s ook zullen blijven bestaan in tijden, waarin over een vol doende hoeveelheid benzine zal kunnen worden beschikt, aangezien de ervaring heeft geleerd dat houtgas belangrijk ecedkooper is dan benzine. Afvalhout komt in aanmer king. Welk hout komt nu in aanmerking? Er dient voorop te worden gesteld, dat voor de houtblokjes uitsluitend in aan merking mag komen afvalhout, zooals dikke takken, topstukken, kromme boo- men. die uitsluitend waarde hebben als brandhout, afvalhout, dat beschikbaar komt in zagerijen of bij het gereedmaken van mijnhout of andere sorteeringen. Kortom hout, dat nereens anders voor ge schikt is dan voor brandhout. Jongen bij het zwemmen verdronken Gistermiddag is de 17-jarige zoon van de wed. van D. bij het zwemmen in de Maas bij Ammerzoden verdronken. Po gingen om het stoffelijk overschot te bergen zijn tot nog toe zonder resultaat gebleven. Sprekende over de concentratiepogingen zeide ir. Mus sert, dat deze worden ondernomen door hen, die in het verleden nooit voor volk en vaderland geofferd heb ben, doch er alleen van profiteerden. Zij wenschen dit ook in de toekomst te blijven doen. Men kan zich echter niet onttrekken aan de werkelijkheid, dat Europa nationaal-socialistiach en fascistisch zal zijn. En dat daarbij het kleine stukje Nederland niet zal worden overgeslagen. Wij zullen zijn een Nederlandsch nationaal-socialistisch volk of wij zullen een Duitsch nationaal-socialistisch volk zijn. Een andere mogelijkheid is er niet. En daarom vechten wij met den inzet van al onze krachten voor een fier en vrij nationaal-socialistisch Neder land. Wanneer straks, na den slag met Engeland omstreeks September meende spr. een vredesconferentie zal bijeenkomen, moeten wij kunnen zeggen: ,,Hier is een zich zelfbewust Nederlandsch volk, dat een nationaal- socialistisch broedervolk wil zijn in den Germaanschen statenbond van het Noorden”. Spr. was overtuigd, dat Hitler zulk een volk zijn vrijheid ten volle zal gunnen, maar dat, wanneer er zulk een volk niet is, de Duitsche bezetting Nederland niet zal verlaten. Spr. wek te daarom ieder, die werkelijk natio naal voelt en die daarbij bereid is het ware socialisme, d.i. den daadwer- kelijken gemeenschapszin, als funda ment voor ons volksleven, wil aan vaarden op, mee te strijden met de N.S.B., die in nog geen maand tijds, zoo vlak na den oorlog, reeds meer dan vijfduizend nieuwe leden kon in schrijven. In een tweede brochure, getiteld „In vaderlandschen zin”, geeft mr. J. Lint horst Homan antwoord op véél critiek, welke op zijn streven naar nationale concentratie is uitgeoefend. Schrijver maakt daarin gewag van „de teleurstelling, ja zelfs de woede over zijn contact met de voorzitters van de groote politieke partijen, met wie hijtezamen met enkele anderen, enkele malen vergaderde en met wie hij aan vankelijk tot een gezamenlijk resultaat was gekomen: er zou een Nederlandsche Unie worden opgericht ter bereiking van activiteit voor verbetering van fou ten en ter handhaving van het Neder landsch karakter in het werk. „Nu weet ik wel, dat deze teleurstelling en deze woede voor een deel zijn voortgekomen uit reactie op enkele ongelukkige for- muleeringen in politieke kringen, welke formuleeringen er geen rekening mee hielden, dat juist uitdrukkelijk was overeengekomen, dat na het gevoerde overleg in het vervolg nimmer rugge spraak met de politieke partijen zou plaatsvinden. Doch ook als ik dat be denk, en ook als ik overweeg, dat ver moedelijk deze berichten door anderen met opzet zijn aangedikt zoo sprak men over E.D.D. (Eenheid door Demo cratie), welke vereeniging ik nimmer heb bewonderd en met welke ik nim mer contact had ook als ik dus denk te doorzien, wat hier allemaal een rol speelt, dan nóg valt deze teleurstelling van velen hierover mij op. Deze teleur stelling bleek mij n.J. ook overduidelijk uit dozijnen brieven uit de eigen krin gen der politieke partijen zonder onder, scheid". Mr. Linthorst Homan betoogt dan verder, dat hij het juist acht, dat men het partijwezen, gelijk het vroeger was, niet wil zien terugkeeren en dat men voor nu en later geen onderlinge poli- tieke tegenstellingen wil zien. Maar onrechtvaardig acht hij het, door een heftige critiek, het verleden te vergui zen en een politieke partij en haar lei ders slechts smalend te bespreken. Ook op dit gebied tellen ervaring en inzicht wel degelijk mee. „Tenslotte merk ik nog op, dat ons contact met de politieke voorzitters zijn aanleiding vond in het feit, dat ook zij reeds zelfstandig aan een concentratie werkten, toen ook wij dat deden; het contact beoogde het voorkomen van tweesoortige actie! „Ik weet zeer goed, dat het grootste deel van ons volk met het oude politieke leven zou willen breken. Dat zal ook naar mijn meening zoo moeten zijn. Maar ik heb steeds een plicht gezien in het verdedigen van de nieuwe denk beelden, ook in den kring der politiek georganiseerden”. Samenspreking van de vertegenwoor. digers van groote geestelijke stroomin- gen in ons volk mag echter /niet uit- loopen op louter defensieve actie". „Nu heeft de critiek het doen voor komen. alsof de eerste plannen voor de Nederlandsche Unie wat geheel iets anders zou zijn dan het „blok”, dat De nemarken ons doet zien en geheel iets anders dan het „blok”, dat aanvankelijk in Juni en begin Juli sommige bladen en sommige politici uit een samengaan der politieke „regeeringspartijen” ver wachtten aan inwendige zwakte zou den zijn bezweken. Dat is onjuist. Zij waren inderdaad minder vérgaand, dan ik persoonlijk noodig acht, doch zij strandden daarop niet; zij strandden op de onmogelijk heid in bezettingstijd over bepaalde vragen te schrijven”. Ten aanzien van de vraag of de tijd voor politieke, staatkundige constructies reeds gekomen is, schrijft mr. Linthorst Homan: „Zweeg ons geheele volk hierover, te- recht of ten onrechte, dan zou men nog kunnen zeggen, dat de vraagstukken der nationale samenbinding kunnen blijven liggen tot na den vrede, ook al Op 19 Juli 1940 is opgericht „De Cen trale Politie Federatie”. De Federatie bedoelt de toegetreden organisaties van politiepersoneel te over koepelen teneinde onder meer als zelf standige eenheid voor de betrokkenen te kunnen fungeeren en optreden. Tot de C.P.F. zijn toegetreden de vier grootste bonden van politiepersoneel in Nederland, n.l. de Algemeene Nederland sche Politie Bond, Algemeene Bond van Politiepersoneel in Nederland, Bond van Christelijke Politie-ambtenaren in Neder land, Nederlandsche R.K. Politie Bond „St. Michael”. Het totale aantal individueele leden, welke de federatie omvat, bedraagt 8918, derhalve het overgroote deel der Neder landsche politie-ambtenaren. Voorzitter der federatie is de heer mr. W A. J. Visser, burgemeester van Zeist en president van „De Algemeene Neder landsche Politie Bond”; secretaris is de heer mr, C. Kruysse. rechtskundig advi seur van „De Algemeene Nederlandsche Politie Bond. Het adres van het secreta riaat is: Amersfoort, Langestraat 55. MISBRUIK VAN ROODE KRUIS EMBLEEM. De kantonrechter te Breda, mr. M- Brouwers behandelde een zaak tegen W. W. B L., voorheen autohande laar te Amsterdam, die in Juni te Zun- dert gebruik had gemaakt van het Roode Kruis onderscheidingsteeken op zijn auto. De bovenzijde van de motorkap was voor zien van een rood kruis, terwijl verdachte bovendien een Roode Kruis vlag vervoer de. De man had echter nog meer op zijn geweten Hij reed n.l. in een Duitsche colonne en hield zich op in de grens zone, waartoe hem een jaar tevoren den toegang was ontzegd wegens smokkelarij. Ten overvloede gebruikte hij Het Roode Kruis als dekmantel voor een hoeveelheid goederen, die hij in zijn wagen frauduleus over de grens had gevoerd en die daaren boven nog van diefstal afkomstig bleken te zijn Bij zijn aanhouding had hij verteld, dat hij het Roode Kruis voor zijn gemak op de auto had geschilderd. De ambtenaar van het O.M., jhr. mr. A. Reigersman, hield een scherp requisi toir en eischte tegen den niet verschenen verdachte wegens misbruik van het Roode Kruis embleem ƒ25 boete. De kantonrechter veroordeelde verdach te conform den eisch. Alle geproduceerde boter moet van een merk voorzien zijn De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Land bouw en Visscherij, deelt mede, dat, zooals in het persbericht van Zondag 14 Juli jj. ij medegedeeld, alle gepro duceerde boter, met uitzondering van schapen- en geitenboter, van een merk moet worden voorzien en dat de afle vering van ongemerkte boter is ver boden. Tot 1 September 1940 zullen detail listen, die niet in het bezit zijn van een '(eventueel voorloopige) karn- of om- pakvergunning, nog boter mogen „uit spitten”. Van dien datum af echter zul len detaillisten uitsluitend in het klein verpakte en gemerkte boter mogen verkoopen. In het genoemde persbericht is te vens vermeld, dat handelaren in boter, die niet uitsluitend detaillist zijn, zich bij de Nederlandsche Zuivelcentrale dienen te organiseeren. Voor zoover deze handelaren dit nog niet hebben gedaan, dienen zij zich ten spoedigste tot de afdeeling zuivelcontröle der Ne derlandsche Zuivelcentrale in hun pro vincie te wenden tot het verkrijgen van een desbetreffend aanvraagformu lier. Het Initiatief-comité „Nederlandsche Eenheidsbeweging" (secretariaat: Boule vard 85 Katwijk aan Zee) heeft een com muniqué verspreid, waarin o.m. wordt gezegd, dat zich spoedig een groep be kwame en betrouwbare mannen aan de spits heeft te stellen, opdat deze, ge schraagd door het vertrouwen van het volk, zich aan de Duitsehe autoriteiten kan voorstellen 'Is de ware vertegen woordigers van de Nederlandsche ge meenschap In een tiental punten is de basis voor de actie opgesteld. De bewe ging wil niet in strijd zijn met de Unie van mr, J. Linthorst Homan, maar wenscht hiermede samenwerking. Opgericht is het centraal bevrachtings- bureau voor de kustvaart dat op heden zijn werkzaamheden Door het Rijksbureau zeescheepvaart is aan het C.B B. opgedragen, de be. vrachtingen van kustvaartuigen in uit gaande zoowel als thuisgaande richting centraal te regelen. Dit beteekent echter niet, dat verschepers of ontvangers van lading zich rechtstreeks tot het C.B.B. dienen te wenden. Als voorheen kunnen belanghebbenden de bevrachtingen via hun gebruike’.ijken cargadoor of versche- pingsagent regelen Deze laatsten dienen zich echter, met ingang van 29 dezer, uit. sluitend tot het C.B.B te wenden. Het CB B staat onder leiding van de heeren J. Vermaas en L. Vuursteen, en is gevestigd Kortenaerstraat 21. Rotterdam De aanstaande Weensche herfstbeurs. Rede te Emmen. De N.S.B. en het Nederlandsche Arbeidsfront hadden voor j.l. Zater dag te Emmen een openluchtvergade ring uitgeschreven, welke evenwel door den hevigen regenval geen door gang kon vinden. De honderden belangstellenden, die ondanks de slechte weersgesteldheid waren opgekomen, begaven zich naar twee zalen in het dorp, waar ir. Mussert en de heer van Kampen, propagandaleider van het Arbeids front,. het woord voerden. verschillende

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 6