VOOR DEN PUZZELAAR STADSNIEUWS KUNST EN LETTEREN HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 5 AUGUSTUS 1940 PAGINA 3 EERSTE BLAD, HET BALLET YVONNE GEORGI MATINEE IN DE KURZAAL CONCERT KURZAAL CIRCUS MIKKENIE- STRASSBURGER ACHTSTE JAZZ-WERELD- FEEST KURZAAL UITREIKING TEXTIELKAARTEN ZOMERVERKOOP HAAGSCHE KUNSTKRING EINDELIJK WEER EENS EEN ZOMERSCHE ZONDAG L A N A7 a Ar zr /V £3 V o zr o L G O Z. c A' o z. o o A Residentie-orkest onder Otto Glastra van Loon De oplossing van de j.l. Zaterdag geplaatste puzzle Onder leiding van Bob Schrijver NEDERL. GENOOTSCHAP TOT ZEDELIJKE VERBETERING DER GEVANGENEN Een leven van strijden en opbouwen kwijtschelding gedeelte LUCHTBESCHERMING Soliste: Else Rijkens, zang S°*isel- Weeding --- ZD L A O 7" 3 O 3 T <y A z3 Z3 G O A Z. ZT ge- Residentie-orkest onder Carl Schuricht te JüQ /y ï?m Volksverhuizing van den Haag naar Scheveningen Volkszeebad Scheveningen Zaterdag 2847 baden en Zon- Morgen zullen de textielkaarten wor den uitgereikt aan personen, wier fa milienaam begint met de letter K of I. Verplaatsing van het kantoor der invoerrechten en accijnzen Het kantoor der Invoerrechten en Ac cijnzen wordt met ingang van heden af verplaatst van Bezuidenhoutscheweg 15 naar Lekstraat 49, telefoon 771827. De Herv. Stadszending houdt morgenavond 8 uur een openluchtsamen komst op het plein van de Nieuwe Kerk aan het Spui. Dien avond zal spreken ds. H. C. Hogerzeil. Medewerking verleent het Christel. Muziekcorps Euphonie. van dat als be- het r -- wel een 1 ^et steunbedrag. Aan het adres „DIK TROM” IN CUSTODIA. A.s. Woensdagmiddag 7 Augustus vindt in Custodia een groot kinderfeest plaats. De kinderfilm „Dik Trom”, naar het veel gelezen kinderboek van C. Joh. Kievit, wordt vertoond, benevens eenige grap pige teekenfilms. SCHOOL IJSVOGELPLEIN 10. B. en W. stellen den Raad voor om in gevolge het verzoek van het bestuur der Vereenlging tot oprichting en instandhou ding van Christelijke scholen voor M.U.L.O. te ’s-Gravenhage medewerking te verleenen tot het beschikbaar stellen van de noodige gelden voor het aan schaffen van zes nieuwe gordijnstellen, ter vervanging van een gelijk aantal ver sleten stellen, ten behoeve van zijn school voor gewoon lager onderwijs IJsvogel- plein 10. Aan het jaarverslag van de Haagsche afdeellng van het Nederlandsch Genoot schap. tot zedelijke verbetering der ge vangenen ontleenen wij het volgende: Met toewijding verrichtten onze be stuursleden wederom het celbezoek, een arbeid, waarvan de buitenwereld slechts zeer weinig bemerkt, doch die voor de gedetineerden van onschatbare waarde is. Hoewel zulks nergens in voorschriften werd vastgelegd, is in feite het celbe zoek en de vergadering, waarop de ge vangenen met hun nooden verschijnen, de kern van onzen arbeid gebleven. Al het nieuwe, zooals de voorlichtingsdienst, het patronaat over voorwaardelijk ver oordeelden enz., dat rondom die kern werd opgebouwd, heeft, hoe nuttig en modern ook in zijn werkingssfeer, dat centrum, het rustige en ernstige werken In stilte, nimmer kunnen doen verdwij nen. Het aantal verzoeken om een' voor lichtingsrapport uit te brengen bedroeg in het afgeloopen jaar 167. In het afgeloopen jaar zijn bij de af- deeling in behandeling geweest 608 per sonen: 563 mannen en 45 vrouwen, een aantal, dat weinig of geen verschil geeft met dat, hetwelk in de laatste vijf jaren bij de afdeeling gemiddeld in behande ling was. Van genoemde 608 personen, die bij de afdeeling in behandeling waren, waren er 221 recidivist, hetgeen dus ongeveer 36 pCt. van het totaal uitmaakt. In totaal stonden in 1939 officieel on der toezicht onzer afdeeling 364 perso nen: 325 mannen en 39 vrouwen. KURZAALBERICHTEN. In de feestzaal van het Hotel Kurhaus geeft A. de Wal morgenmiddag 6 Aug. een muzikale bespreking aan het klavier over de programma’s van de komende concerten. Morgenavond treedt het ballet van Yvonne George andermaal in de Kurzaal op, met medewerking van het Residentie orkest onder leiding van L. M. G. Arnt- zenius. Het programma -vermeldt Oud- Hollandsche dansen van Röntgen, Salome’s Tanz, van Richard Strauss en na de pauze het ballet „Prometheus” van Beet hoven. Woensdagavond 7 Augustus dirigeert Frit Schuurman. Het programma voor dit concert luit als volgt: Ouverture „Ben venuto Cellini” van Berlioz: „Symphonic espagnole” van Lalo, te spelen door Wil lem Noske. en de symphonic no. 5 (Aus der neuen Welt van Dvorak Donderdag 8 Aug. wordt een bioscoop voorstelling gegeven. Vertoond zal wor den „Het Model” (Sein letztes Modell) met Camilla Horn, Paul Javor, Hilda vort Stelz enz. Olly Folge zal als soliste haar mede werking verleenen aan het Symphonic- concert onder leiding van Carl Schuricht op Vrijdag 9 Augustus met „Musik für Geige und Orchester” van Rudi Stephan. Het concert begint met de Tragische Ouverture van Joh. Brahms; na de pauze wordt de Symphonic no. 6 (Pastorale) van Beethoven uitgevoerd. Men schrijft ons; Hoe kan een echte S trass burger zonder Circus. Het is hetzelfde als een visch zon der water, beide gaan dood! Gelukkig voor ons Nederlanders zijn deze goede oude bekenden, beter gezegd vrienden, weer terug gekomen in het vaste Circus te Scheveningen. De twee broers en de zuster, met z’n drieën vormen ze één geheel. Ze vullen elkander aan. Het dresseeren van alle dieren doet Hans Strassburger. De zorg voor al het andere heeft zijn andere broer Karl en de zuster mej. Vera doet de ge. heele boekhouding. Het was een groot genoegen yoor ons om met den oudsten broer kennis te mo gen maken. Hij vertelde over zijn circus en de moeilijkheden hiervan. Ook zijn ouders hadden al met vele tegenspoeden te kampen gehad. Maar door zorgvuldig steeds weer met het oude, wat over is, opnieuw te beginnen, konden wij ons cir cus geregeld meer en meer verbeteren» Een leerschool hierin kregen wij van onze ouders, vertelde de heer S. ons. Mijn moe der b.v. stond het eerste op, was de eer ste vrouw, die ’s morgens het bedrijf binnenkwam en ging het laatst naar bed. Door ook de schijnbaar onbelangrijke din. gen, als een vuil kopje, of een zeer be langrijk onderdeel, de niet goed schoon gemaakte roskam, dadelijk op te merken wisten de medewerkers uit alle landen van ons aardrijk, dat ze van hen nauw gezetheid eischte, zoowel in het groote als het kleine. Voor alle levende en doode dingen in haar bedrijf en voor haar kinderen had ze oog en hart. Daarnaast trad ze ook geregeld in verschillende nummers op. Erfelijk belast met alle goede eigen schappen van het ouderpaar Strassbur. ger, zijn deze drie kinderen. „Zoo de ouden zongen piepen de jongen", dat zien we hier heel duidelijk. Maar deze drie zijn niet domweg het spoor hunner ouders gevolgd, ze hebben de techniek van dezen tijd op allerlei manieren gebruikt om het oude sprookjescircus nog veel mooier te maken. Door lichteffecten b.v. Bouwen, bouwen, steeds weer opnieuw! Gaat iets kapot dan weer beginnen, niet bij de pakken neerzitten! Wat vandaag gebeurt is, kan morgen niet meer gebeuren, en voor „dat morgen” is het de plicht van ieder mensch om zich weer gereed te maken. Gaat u eens kijken naar deze menschen, zij hebben veel meer teleurstellingen en rampen gehad dan wij. Zij slaan er zich moedig doorheen en gezien de verschil lende stormen door oorlog en door de na. tuur, die zij hebben overwonnen, kunnen en moeten wij het ook doen. Want: Zien opbouwen, doet opbouwen! HERSTEL SCHADE GEMEENTE LIJKE SCHOUWBURG. Ten gevolge van den bominslag in de Casuaristraat in Mei j.l. is ook aan de tot den gemeentelijken Schouwburg be- hoorende gebouwen schade aangericht, welke zoo spoedig mogelijk zal dienen te worden hersteld. De goedkeuring van den Regeeringscommissaris voor den We deropbouw is daarop reeds verleend. Voor zoover de herstellingen van gerin- gen omvang waren, is met het werk be reids een aanvang gemaakt. De kosten worden geraamd op f 3500. B. en W geven den Raad in overweging hieraan zijn goedkeuring te hechten. Inhoud van het Prometheus-ballet Over het ballet „Prometheus” van Beet hoven, dat o.a. door het Ballet Yvonne Georgi op morgen, 6 Augustus, in de Kurzaal zal worden gedanst, meldt men ons het navolgende Beethoven schreef zijn Prometheus-par- tituur waarschijnlijk in de jaren 1800 en 1801het ballet beleefde zijn première in het Weensche Burgtheater op 28 Maart 1801. De muziek is, afgescheiden van haar eigen grootsche kwaliteiten, historisch in teressant, doordat zij o.m. een eerste ge dachte bevat omtrent de onweersscène. die later in de pastorale symphonic is gescha pen, en in de finale het thema, dat de meester gebruikt heeft voor een con tradans, een variatiewerk en het laatste deel van de derde symphonic. Het oorspronkelijke libretto is verloren gegaan; de hedendaagsche choreograaf bezit slechts een zeer summier overzicht van Beethoven, als eenige leidraad voor zijn opgave. De inhoud van Yvonne Georgi’s choreo grafische compositie is als volgt I. De strijd tusschen oude en jonge generatie der góden is ten eindede laat- sten hebben overwonnen en Zeus is de geweldige beheerscher der góden en men schen. Het eerste menschengeslacht is echter van de wereld weggevaagdin hun toorn hebben de góden een verschrikke- lijken vloed over de aarde gejaagd, en Aiolos, beheerscher der winden, zendt thans zijn dienaren naar alle richtingen uit om de wereld weder te doen opdrogen en de modder, die ontstaan ie door den vloed, bijeen te garen. Prometheus, titaan van het ras der ont troonde góden, verschijnt op aardehij wordt de modder gewaar en vormt er wezens uit om de wereld te bevolken Hij is echter niet in staat, hun méér te schen ken dan een dof en dierlijk bestaan, doch Pallas Athene, dochter van Zeus, helpt hem en verleent den schepselen zinnen en verstand. In zijn vreugde daarover vergeet Prometheus de genadige godin zelve, waarop zij, verbolgen, de winden beveelt, opnieuw over de aarde te gaan, teneinde de schepselen koude en leed ie berokkenen. Om die smarten te lenigen, bindt Prometheus een heldhaftigen strijd aan: hij gaat het vuur der góden stelen. II. Op den Olympos genieten Zeus en zijn zoon Hermes den dans der Chariten. Doch Helios en Athene verstoren het feest met hun schrikmare over Prometheus wandaad, en Zeus besluit tot straf der menschheid de lieflijke Pandora naar de wereld te zetten, met een vaatwerk, dat alle kwalen bevatde nieuwe, onwetende menschen zullen haar gaven als kostbare geschenken aanvaarden en eraan te gron de gaan. III. Pandora komt op aarde en ziekte en dood treffen het menschdom. Prome theus, verschijnd met het geroofde vuur, weet echter diegenen, die Pandora’s gaven nog niet genoten hebben, te redden.en een groot feest begint, ter verheerlijking van het nieuwe wonder. Terwijl allen feestvieren, komt Hermes, als boodschapper van de góden, Prome theus het vonnis van den Olympos meae- deelen. De titaan wordt met kettingen aan een rots geklonken en hij heeft het aan te zien, hoe het menschdom in snelle ver getelheid voor zijn weldaden, zich op 8e* nade en ongenade aan de stralende góden van den Olympos overgeeft. Solist t Herman Krebbers, viool Het Vioolconcert in D gr. t. van N. Pa ganini stond op het programma van het concert, dat gistermiddag door het Resi dentie-orkest onder leiding van den diri gent Otto Glastra van Loon voor een vrij talrijk auditorium in de Kurzaal werd ge geven, in verband met het optreden van den zeven tien-jarigen violist Herman Krebbers vermeld. De jeugdige solist, die aan het Amsterdamsch Muzieklyceum als leerling van den bekenden paedagoog Os kar Back studeerde, had daarmede een vooral in technisch opzicht veeleischende compositie ter vertolking gekozen. Paga- nini’s Vioolconcert is namelijk het meest typeerende voorbeeld voor een werk, dj>t geheel op de uitzonderlijke capaciteiten van een heros onder de instrumentalisten is berekend en dat geschreven is met de bedoeling er geniaal spel, als een brillant, van alle zijden belicht, in te doen schit teren. Gedreven door zijn grenzenlooze eerzucht heeft Paganini een concert ge schapen, dat alle aandacht van den toe hoorder op hem zou doen gericht zijn, dat geheel in dienst van zijn spel, van zijn persoonlijkheid zou staan. In de enkele vioolstem ligt, overigens nog in overeen stemming met den in dien tijd gangbaren Italiaanschen muzikalen smaak, de ge- heele expressie besloten, is de geheele uitdrukking samengetrokken. Doch het orkest werd hier, met een begeleiding, welke tot eenige accoorden is terugge bracht, en waaraan een zekere mate van onbeduidendheid niet vreemd is, als con current volkomen uitgeschakeld. Daar mede staat of valt deze schepping met een goede of slechte vertolking van den solist. Herman Krebbers heeft echter, ge zien zijn phenomenale techniek, dit con cert als muzikaal gegeven kunnen kiezen, zonder daarbij hoogmoedig te zijn. Het was slechts een bewijs voor de zelfbe wustheid van den jongen kunstenaar. Her-» man Krebbers behoort dan ook tot de genieënWant niet alleen is zijn spel in technisch opzicht, wat betreft streek en toonvorming en door het zeldzaam fraaie vibrato dat van een volleerden meester, doch in artistiek opzicht bezit het reeds de innerlijke bewogenheid en rijkdom, welke slechts een begenadigd kunstenaar, over wien het leven is heengegaan in den regel schenken kan. Romantisch was de voordracht en in verband daarmede was een vrij langzaam tempo gekozen. Het was echter een doorleefde, echte roman tiek, welke hiermede werd geschonken. Dat een enkele streek soms minder ge lukkig werd afgewerkt zal wel aan ner vositeit te wijten zijn geweest. Ik mag echter, gezien de technische en artistieke ontwikkeling op jeugdigen leeftijd Herman Krebbers veronderstellen, nog een groote toekomst voor hem kunstenaar is weggelegd. De aanwezigen hebben den genialen violist met bloemen en langdurig applaus een welverdiende hulde gebracht. Het Residentie-orkest bracht onder lei ding van Otto Glastra van Loon de ouverture „La Gazza ladra” van G. Ros sini, Valse triste van J. Sibelius en Car- men-suite van G. Bizet ten gehoore. Zeer verzorgd was de uitvoering van laatstge noemde compositie, terwijl de vertolking van Sibelius’ Valse triste door een prach tig getroffen teedere, melancholieke stem ming werd gekenmerkt. Overigens zouden de strijkers van het Residentie-orkest de schoonheid van den orkestklank aanzien lijk kunnen verhoogen door eens een zelfde streekindeeling te kiezen. Vanzelfsprekend veel applaus voor di rigent en musici. LEERMIDDELEN SCHOOL PRINSE- GRACHT 73 b Het bestuur van de Vereeniging tot oprichting en instandhouding van Christelijke scholen voor M.U.L.O. heeft den Raad medegedeeld, dat ten gevolge van toename van het aantal leerlingen in de derde en vierde klasse met den aanvang van den cursus Sept. 1940 voor zijn U.L.O.-school, ge vestigd Prinsegracht 73 b in deze ge meente, nieuwe leermiddelen moeten worden aangeschaft, waarvoor het de benoodigde gelden verzoekt toe staan. STRAATNAMEN IN HET PLAN- MOERWEG Hl. In zijn vergadering van 21 Augustus 1933 heeft de Raad o.m. de namen vast gesteld voor het stratenplan Moerweg III. Indien het voorstel van B. en W. om het uitbreidingsplan voor deze wijk te herzien wordt aangenomen, zal ook de benaming der straten eenige wijziging moeten ondergaan. De aanvankelijk ge geven namen zullen alle weder opnieuw kunnen worden gebruikt, met uitzonde ring van de namen Melis Stokeplein en Tesselschadeplein, die geheel zullen moe ten verdwijnen. Alle overige namen komen in het volgende voorstel voor; slechts twee namen zijn nieuw. B. en W. geven den Raad in overwe ging aan elk dezer straten den naam te geven, hieronder vermeld: Joannes Vol- lenhovelaan als gedeelte van de laan van die naam, Melis Stokelaan als gedeelte van dien naam, Roemer Visscherstraat als gedeelte van de straat van dien naam, van Effenstraat, een der in 1933 ge bruikte namen, van Alphenlaan, idem, Staringstraat, idem, Bellamy straat, idem. Nieuwlandstraat, idem, Oudaenstraat. idem, Schermerstraat, idem, Rhijnvis Feithlaan als gedeelte van de laan van dien naam, Sara Burgerhartweg naar het bekendste werk van Betje Wolff en Aagje Deken, naar wie de twee evenwijdige straten heeten, Anslostraat, een der in 1933 gebruikte namen. Tesselschadelaan, idem Rotgansstraat, idem, Hoogvliet- straat. idem, Jan Vosstraat, idem, Bla- siusstraat, idem, van Baerlestraat, als liegende in het verlengde van de straat van dien naam, Pieter Langendijkstraat, als gedeelte van de straat van dien naam. Erasmusplein. ERFPAOHTSCANON VERZOCHT. Albertus Jol c.s„ viechhandelaar. wo nende te Scheveningen, Treilerweg 51. hebben een adres aan den Raad gericht dat zij als erfpachters van een aan de gemeente ’e-Gravenhage in eigendom toe- behoorend perceel grond, liggende aan den Treilerweg te Scheveningen, groot 4 A. 99 c.A., waaraan op 19 Juni 1940 door bominslag veel schade ook aan be drijfsgoederen en voorraden is aange richt. waarin zij om kwijtschelding van den erfpachtscanon per 1 Juli 1940, be dragende ƒ179.35, verzoeken. Vrijdag 26 Juli j.l. heeft de hoofdinspec teur van politie, de heer J. M. Waltman, een door lichtbeelden toegelichte voor dracht over den bom-inslag op Schevenin gen gehouden voor een stampvolle zaal in „Amicitia”. Vooraf ging een causerie door het lid der afd. propaganda-commissie, den heer H. Poolman, die op vlotte wijze vertelde, welke de ervaringen waren bij de bom bardementen gedurende en na den oorlog in Nederland opgedaan en in hoeverre deze aanleiding hebben gegeven de raad gevingen en voorschriften inzake de scherming tegen luchtaanvallen voor publiek te verscherpen. Beide sprekers werden aandachtig volgd. Woensdag 31 Juli j.l. heeft de hoofd inspecteur van politie, de heer J. M. Walt man, voor een eivolle zaal in „Musica” zijn voordracht over den bom-inslag te Scheveningen ten behoeve van de func tionarissen van Sector Ha (Schilders- en Transvaalkwartier) herhaald. De voordracht, welke wederom door duidelijke lichtbeelden werd toegelicht, werd voorafgegaan door een korte cau serie Over dé vraag, welke maatregelen het publiek, volgens de ervaringen tot nu toe in ons land opgedaan, kan nemen, om zich zoo goed mogelijk tegen luchtaanval len te beschermen. De heer Waltman heeft op dringend verzoek toegezegd zijn voordracht voor den Sector-brandweer te zullen herhalen. Bedrijfsbescherming Het aantal leden steeg in den afgeloopen maand met 2 en bedroeg op einde Juli 1940: 240, belangstelling toonden tot dien datum 17 bedrijven, terwijl 78 bedrijven van geen belangstelling blijk gaven. Den 2en Juli j.l. werd onder leiding van den heer S. de Graad, hoofd van de Gemeentelijke Politie-Brandweer, een demonstratie met brandbommen op de binnenplaats van het politiebureau aan den Rijswijkscheweg gehouden. Deze demonstratie werd door talrijke leden met aandacht gevolgd. Eindelijk weer eens een echte 20- I jnersche Zondag! zullen honderdduizen- I den in den lande gisteren gedacht heb- I ben. Eenige weken is het weer nu niet bepaald fraai geweest. Maar gisteren I was het werkelijk ideaal. Haast geen I wind. Een prachtige blauwe hemel, I met slechts enkele onschuldige scha- I penwolkjes. Het was warm, zeer I warm en daarom 'geen wonder, dat I vele duizenden Hagenaars den dag in I Scheveningen hebben doorgebracht. I Het Stille Strand leek al zeer vroeg I jn den ochtend een reusachtig tenten- I dorp. Als men zag hoe volledig vele I tentbewoners waren uitgerust dacht I men eerder aan een vacantiekamp, I dat een dag of veertien duurde, dan I aan een eendaagsch strandverblijf. De I menschen waren van alle gemakken I voorzien. Op het strand bij den Boulevard en I het „Groene Huisje” was het niet I minder druk. Het strand zag zwart I van de menschen. Bijna iedere vier- I kante meter strand was in beslag I genomen door de menschen, die een I onvergetelijken dag hadden, al zullen I velen thans bemerken, dat de zon met groote felheid scheen, zoödat hun huid niet lekker bruin maar vuurrood was. Hetgeen nu niet direct een aangenaam gevoel is! Maar overigens genoot men met volle teugen. Krijgertje spelen vooral voor de ouderen een gelief koosd tijdverdrijf), ballen, hardloopen en het graven van kuilen door de kin deren, die echter in vele gevallen ijverig bijgestaan werden door hun vaders en grootvaders. Neen, veel heeft men niet noodig om zich te ver maken aan het strand. Een groote aan trekkingskracht had natuurlijk de zee. De temperatuur van ’t water was zeer goed. Duizenden wierpen zich in het zilte nat en plasten en stoeiden naar hartelust. De tentjes waar verfris- schende dranken en koeken verkocht werden en de ijscowagens stonden den geheelen dag in het middelpunt van de belangstelling. „Ik verdien van daag genoeg om een winterjas te koo- pen”, zei een van de ijscomannen, die puffend van de hitte zijn talrijke klan ten bediende. Op den Boulevard en de Pier was het natuurlijk niet minder druk. Tien duizenden liepen daar heen en weer of zaten op de terrassen, genietend van het heerlijke zomerweer en de talrij ke fraaie en origineele toiletjes be wonderend. In het werden dag 3894 baden genomen in het Volks zeebad Kijkduin resp. 587 en 1088, bij de Maatschappij Zeebad Scheveningen resp. 1646 en 3347 en in het Zwembad Zuiderpark resp. 5905 en 816. De temperatuur van het water was heden te Scheveningen 68 en in het Zuiderparkbad 67 graden. ORGELCONCERT FEIKE ASMA. Woensdag 7 Augustus, des avonds te 8 uur, speelt de organist van de Hooglana- sche Kerk te Leiden, de heer Feike Asnia in de Evang. Luthersche Kerk, Lutherscne Burgwal 7, orgelwerken van J. S. Bacn, (Dorische Toccata en Passacaglia una Doppel-fuga), F. Mendelssohn (Sonata 1'. César Franck, (Pièce Héroïque), Jaa Zwart (Psalm 84 en 33), en Feike Asma (melodie Psalm 140). VACANTIE-KINDERMATINEE IN DE KURZAAL. Woensdagmiddag 7 Augustus zal er wederom een kindermatinee o.l.v. Henri Nolles gegeven worden in de Kurzaal. In het mechanische Poppentheater wordt het bekende sprookje „Roodkapje” vertoond, voor de poppenkast bewerkt in drie be: drijven. Als bijzondere attractie worden en daarna levende handschaduwbeelden vertoond; een bijna vergeten kunst, die door Henri Nolles tot nieuw leven is ge bracht; eerst maken we een wandeling door den Haagschen dierentuin; tal van dierenkoppen worden vertoond; daarna een reeks vermakelijke menschentypen en tot slot een aantal grappige tafereelen. Natuurlijk wordt er tot slot weer gegoo cheld, waarbij de jeugd zelf een handje mag medehelpen. JACOBA DE GRAAF TER AARP® BESTELD. Onder groote belangstelling is Zaterdag te Kralingen (Rotterdam) het Jj. overschot van de te Naaldwijk op 82-J» gen leeftijd overleden kunstschilders J coba de Graaff ter aarde besteld Zij was vooral bekend door haar et»w landschappen en stillevens. In 1937 is na tachtigste verjaardag te Rotterdam luisterrijke wijze gevierd. De toenma burgemeester Droogleever Fortuin. n daarbij een tentoonstelling van haar w ken geopend. Het gemeente-museum Naaldwijk bezit verschillende beken werken van haar hand. Als soliste op het concert, dat gister avond door het Residentie-orkest onder leiding van den dirigent Carl Schuricht in de Kurzaal werd gegeven, trad de zan geres Else Rijkens tweemaal, en wel voor en na de pauze ten tooneele. De bekende kunstenaresse vertolkte de aria „Es blaut die Nacht” uit „Giulio Cesare” van G. F. Handel en drie liederen t.w. „La Pesca dell’ Anello”, „La Prigloniera” en „Donna Lombarda” van lid. Pizzetti. De stem van Else Rijkens was niet direct klein van volume, doch klonk eenigszins gesluierd, ondanks het feit, dat zij tech nisch op uitmuntende wijze werd gebruikt. De grootste bekoring van de zang lag echter in de sensitieve, diep doorleefde en uiterst muzikale voordracht. Wat Else Rijkens op dezen avond met prachtige dictie op haar auditorium heeft overge dragen, behoorde tot kunst van voor namen huize. Vooral de sterk dramatische en vaak heftig bewogen liederen van Piz zetti met hun karakteristieke, kleuren rijke begeleidingen, zijn onvergetelijke muzikale gaven geweest. De aanwezigen huldigden de zangeres met bloemen en stormachtig applaus. Het Residentie-orkest opende, onder leiding van Carl Schuricht, het concert met een vertolking van een Ballet-Suite van Rameau in de nogal massale en alles behalve Fransch getinte of stijlvolle be werking van Felix Motl. En hoewel dus dit orkestspel in het geheel geen karak teristieke Rameau-muziek was, vielen de bijzondere afwerking en de klankschoon heid toch te waardeeren. Overigens zou een terugkeeren tot de eigenlijke Ra- meau-scheppingen even belangrijk of mis schien zelfs belangrijker zijn, aangezien het hier om een stijlkarakter gaat, dan het terugkeeren tot den oorspronkelijken vorm van de „negende" van Bruckner. De Air uit de Suite in D gr. t. van J. S. Bach onderging als tweede orkest- compositie een dergelijke doorzichtige vertolking vol innerlijke bezonkenheid en reserve, zoo verheven en gelouterd, dat de uitvoering na een langdurige applaus- ovatie diende te worden herhaald. Een tweede, daarna volgende hulde was, door toedoen van Carl Schuricht tevens voor het orkest bestemd. Na de pauze volgden als orkestwerken: Fontana di Roma” Symphonisch gedicht van O. Respighi en de Ouverture „Wil helm Tell" van G. Rossini. Een muzikale gebeurtenis werd de uitvoering van Res- pighi’s „Fontana dl Roma”. de harmonisch meesterlijk overwogen, klankschilderende schepping van den modernen Italiaan schen toondichter. Weldadig was het deze aetherische, vaak glasheldere'klan ken te mogen aanhooren. Een extra woord van lof voor Schuricht’» buitenge wone prestatie is hier volkomen op zijn plaats. VINCENT VAN GOGH ALS TOONEELSPEL. Het Nederlandsche Perskantoor meldt: In het Rose-theater te Berlijn zal in Octo ber a.s. de eerste opvoering plaats hebben van het drama „Vincent van Gogh”, in schreven door Helmuth Wagrecht, schuil naam van Paul Rose, leider van het thea ter. Oorspronkelijk bestond het plan. da‘ de eerste opvoering in September in het Renaissance-theater te Berlijn geschied zijn. Wegens den oorlog kon dit plan niet doorgaan. Het stuk bestaat uit drie bedrijven. Het speelt in 1881 in den Haag, in 1888-89 in Parijs en Arles en In 1889-90 te St. Remy o.a. in het krankzinni gengesticht. BEZETTING SCHOOL V1UOENSTRAAT 97 De Oudercommissie van de openbare lagere school Viljoenstraat 97, heeft zich tot den Raad gewend met het ver zoek genoemde school uitsluitend te ge bruiken voor het doel waarvoor zij ge bouwd is, n.l. voor het lager onderwijs. Van het schoolgebouw zijn de bene denlokalen in gebruik bij het lager on derwijs, terwijl in de bovenlokalen de Kweekschool voor onderwijzeressen bij het voorbereidend onderwijs is geves tigd. Eenige klassen der Lagere school het zullen er in September a.s. vijf zijn zijn ondergebracht in de bovenloka- ien van de op eenige minuten afstands Belegen school Majubastraat 12- Inwilliging van dit verzoek brengt “iet zich mee, dat de Kweekschool moet verhuizen naar een ander gebouw en dit nu kan de goedkeuring van den Wet houder niet wegdragen, waarom de ouders den Gemeenteraad om medewer king verzoeken, TEGEMOETKOMING voor ver dichte DIENSTEN BIJ DE LUCHT- BESCHERMING GEVRAAGD. Ondersteunde werkloozen via. den ’.®Un tet den Gem. Luchtbeschermings- opgeroepen, zijn allep voor on- te staan door slijtage en extra maaltijden In de kunstzalen Kleykamp. De zomerverkooptentoonstelling van den Haagschen Kunstkring, draagt wij be ginnen met eenige bedenkingen o.i. wel wat heel sterk het karakter van den ver koop. Men kan niet zeggen, dat deze groep schilderijen wezenlijk de waarde van den kring vertegenwoordigt, die ze exposeert. Verschillende belangrijke schilders als van Heel, Schröder e.a. zijn óf met ouder, reeds bekend werk aanwezig, öf met doe ken, welke niet representatief zijn voor het niveau van hun oeuvre. Het lijkt ons principieel fout, dat het peil van een groepsexpositie zakt op 't moment dat het woord „verkoop” een rol gaat spelen. Ons volk heeft vaak een foutieve voor stelling van den kunstenaar, de kunstenaar heeft evenmin dat juiste begrip omtrent „volk’ en „publiek”. Een gevolg is, dat deze tentoonstelling evengoed een gewone ledententoonstelling van Pulchri Studio zou kunnen zijn. Men ziet eigenlijk geen onderscheid en dat kan onmogelijk de bedoeling zijn van een le vende, eigen groep met eigen scheppings drang. Afgezien van deze algemeene opmer king, valt er werk te waardeeren Wij noemen Neujean’s „Koralen”, zijn „Eend” en „Schelpen”, het meisje met hoofddoek van Andrea, een tafel en bloemen van Schipper, een paar voortref felijke bladen van J. M. Prange dit be langrijke, uitzonderlijke talent, aesthetisch fijnzinnig, bekend werk van Rient van Santen, een gevoelige, grijze naiaarsfeer „Ten Vijver” van H. Munnik, Sierk Schröder’s „Meisje met Kat” en beeld houwwerk van O. M. Gobius (haar knappe legpenning met de beeltenis van Buziau en een mooi „Jongetje” in hout), van O. T. Leeser, decoratieve, vogels in ivoor door G A Graff, en een plastiek „De vier Heemkinderen”, een geweldig motief, maar waarin de kunstenaar veel te hoog greep, al heeft hij goed geobserveerd hoe Termote zijn paarden maakt Verder werk van H. Bekman, Gijskramer, Kesse- nich en de andere bekende namen van een kring, die wij kennen van demonstraties van een heel wat belangrijker gemiddelde. De tentoonstelling duurt tot 10 Augustus. Jazz- en dansmuziek zijn absoluut geen omschrijvingen van synonieme uitings vormen. Jazz is namelijk niet alleen amusementsmuziek, doch is m.i. door haar zelfstandigheid tevens kunstmuziek, eén waardigheid dus, welke men hem, ondanks alle verwijten aan zijn adres, ondanks iederen twijfel aan zijn bestaans recht naast onze aan ras eigen kunst muziek, moet toekennen. Jazz is echter ten nauwste verbonden met de improvi- satietechniek van een bepaald ras ei daardoor slechts ook dan zuiver, indien hij door negers of den enkeling onder de Westerlingen, die zich deze mentaliteit heeft eigen gemaakt, wordt uitgevoerd. En zoodoende is dan ook de muziek, welke op de jaarlijksche Jazzwereld-fees- ten wordt gebracht, alleen met jazz ver> want en in meer algemeenen zin dans muziek. Dit muzikale genre is echter een onderdeel van een amusementsvorm, welke gevormd door klank, rhythme en dans, een actieve deelname verlangt van hen, die er door wenschen afgeleid te worden of er van wenschen te genieten. In hoe verre dansmuziek alleen, als onderdeel uit een min of meer harmonisch geheel, in staat is een toehoorder gedurende ge- ruimen tijd te boeien zal ik hier niet be antwoorden en als open vraag laten staan. Het orgaan de Jazzwereld heeft deze vraag met het achtste feest, dat Zater dagavond in de Kurzaal werd gegeven, In direct in ieder geval ook niet beantwoord, aangezien voor deze gelegenheid een pro gramma van groote verscheidenheid was samengesteld. Behalve „The Moochers” onder leiding van Boy Edgar en de Jazz- wereld-Jamband onder Lex van Spall, die de jazz-dansmuziek brachten, traden het Hongaarsche danspaar Laszlo en Angyal, de pianist Jaap Feyten met soli en Hans Kosman met mond-harmonica-improvisa- ties ten tooneele. „The Moochers” bleven als vertolkers van verscheidene composities en ter be geleiding van het danspaar en hun gast- solist Jaap Feyten gedurende het eerste programmagedeelte ten tooneele. „Blues fantasy” van B. Edgar, „Blues in my heart” van B. Carter, „Rosetta” van Earl Hines en „Playfull” van den medewer kenden pianist Vink waren eenige succes nummers, welke door de band ten ge hoore werden gebracht. Fraaie instrumen tale vondsten en geslaagde improvisaties werden aanleidingen tot spontane applaus- ovaties van het auditorium, dat voor het grootste gedeelte uit de jeugdige Hage naars bestond. Tap-dancing bracht het danspaar Laszlo en Angyal o.a. met „The Yam”, „Castag- nette-tap variation” en „Blue Skies”. Knappe technische prestaties in het zoo langzamerhand overbekend geworden dansgenre vielen hierbij te bewonderen. Bloemen werden de danseres tijdens de applaus-hulde aangeboden. Veel succes kon ook Jaap Feyten bij zijn optreden als solist met eenige com posities oegsren. Na de pauze trad Hans Kosman met mond-harmonica-improvisaties in Ameri- kaanschen stijl op. Begeleid door zijn gitaristen Bob v. d. Linden, Henk v. d. Veen en eenige leden van de Jazzwereld- jamband heeft deze solist met zijn spel alle mogelijkheden van het instrument ge toond. De verscheidenheid der klanknuan- ceeringen dwong achting voor den ver tolker af. Met een groote Jam-session, gegeven door eenige jazz-improvisators werd het eerste gedeelte van het feest in de Kur zaal besloten. Door deze band werd met improviseeren over muzikale thema’s, welke eerst op den avond zelf waren ge kozen, den werkelijken jazz het dichtst benaderd. Verschillende improvisaties, waaronder vooral die van Harry Pohl, gaven aan de uitvoeringen een hooge mate van oorspronkelijkheid. Een storm achtige applausbijval volgde dan ook voor de prestatiets van de jamband. Met bal, waarbij het muzikale gedeelte door „The Moochers”, de Jazzwereld- jamband en de „Swing-papa’s” werd ver zorgd, zetten de danslustigen het feest tot 3 uur in het Pierpaviljoen en in den Kurzaal-foyer voort. <henst J^ten komen’ te Zij hebben een adres aan den Raad ïtaAfv1 met verzoek om een tege- oetkoming in deze kosten omschreven Wel een toeslag van 15 cent per uur Ven het steunbedrag. Aan het adres met eenige duizenden hand- we*e®ingen toegevoegd.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3