VOOR DEN PUZZELAAR
STADSNIEUWS
KUNST EN LETTEREN
HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 5 AUGUSTUS 1940
PAGINA 3
EERSTE BLAD,
HET BALLET YVONNE GEORGI
MATINEE IN DE KURZAAL
CONCERT KURZAAL
CIRCUS MIKKENIE-
STRASSBURGER
ACHTSTE JAZZ-WERELD-
FEEST KURZAAL
UITREIKING TEXTIELKAARTEN
ZOMERVERKOOP
HAAGSCHE KUNSTKRING
EINDELIJK WEER EENS EEN
ZOMERSCHE ZONDAG
L
A
N
A7
a
Ar
zr
/V
£3
V
o
zr
o
L
G
O
Z.
c
A'
o z. o o
A
Residentie-orkest onder Otto Glastra
van Loon
De oplossing van de j.l. Zaterdag geplaatste puzzle
Onder leiding van Bob Schrijver
NEDERL. GENOOTSCHAP TOT
ZEDELIJKE VERBETERING
DER GEVANGENEN
Een leven van strijden en opbouwen
kwijtschelding gedeelte
LUCHTBESCHERMING
Soliste: Else Rijkens, zang
S°*isel- Weeding ---
ZD
L
A
O
7"
3
O
3
T
<y
A
z3
Z3
G
O
A
Z.
ZT
ge-
Residentie-orkest onder Carl Schuricht
te
JüQ
/y
ï?m
Volksverhuizing van den Haag naar
Scheveningen
Volkszeebad Scheveningen
Zaterdag 2847 baden en Zon-
Morgen zullen de textielkaarten wor
den uitgereikt aan personen, wier fa
milienaam begint met de letter K of I.
Verplaatsing van het kantoor der
invoerrechten en accijnzen
Het kantoor der Invoerrechten en Ac
cijnzen wordt met ingang van heden af
verplaatst van Bezuidenhoutscheweg 15
naar Lekstraat 49, telefoon 771827.
De Herv. Stadszending houdt
morgenavond 8 uur een openluchtsamen
komst op het plein van de Nieuwe Kerk
aan het Spui. Dien avond zal spreken ds.
H. C. Hogerzeil. Medewerking verleent
het Christel. Muziekcorps Euphonie.
van
dat
als
be-
het
r --
wel een 1
^et steunbedrag. Aan het adres
„DIK TROM” IN CUSTODIA.
A.s. Woensdagmiddag 7 Augustus vindt
in Custodia een groot kinderfeest plaats.
De kinderfilm „Dik Trom”, naar het veel
gelezen kinderboek van C. Joh. Kievit,
wordt vertoond, benevens eenige grap
pige teekenfilms.
SCHOOL IJSVOGELPLEIN 10.
B. en W. stellen den Raad voor om in
gevolge het verzoek van het bestuur der
Vereenlging tot oprichting en instandhou
ding van Christelijke scholen voor
M.U.L.O. te ’s-Gravenhage medewerking
te verleenen tot het beschikbaar stellen
van de noodige gelden voor het aan
schaffen van zes nieuwe gordijnstellen,
ter vervanging van een gelijk aantal ver
sleten stellen, ten behoeve van zijn school
voor gewoon lager onderwijs IJsvogel-
plein 10.
Aan het jaarverslag van de Haagsche
afdeellng van het Nederlandsch Genoot
schap. tot zedelijke verbetering der ge
vangenen ontleenen wij het volgende:
Met toewijding verrichtten onze be
stuursleden wederom het celbezoek, een
arbeid, waarvan de buitenwereld slechts
zeer weinig bemerkt, doch die voor de
gedetineerden van onschatbare waarde is.
Hoewel zulks nergens in voorschriften
werd vastgelegd, is in feite het celbe
zoek en de vergadering, waarop de ge
vangenen met hun nooden verschijnen,
de kern van onzen arbeid gebleven. Al
het nieuwe, zooals de voorlichtingsdienst,
het patronaat over voorwaardelijk ver
oordeelden enz., dat rondom die kern
werd opgebouwd, heeft, hoe nuttig en
modern ook in zijn werkingssfeer, dat
centrum, het rustige en ernstige werken
In stilte, nimmer kunnen doen verdwij
nen. Het aantal verzoeken om een' voor
lichtingsrapport uit te brengen bedroeg
in het afgeloopen jaar 167.
In het afgeloopen jaar zijn bij de af-
deeling in behandeling geweest 608 per
sonen: 563 mannen en 45 vrouwen, een
aantal, dat weinig of geen verschil geeft
met dat, hetwelk in de laatste vijf jaren
bij de afdeeling gemiddeld in behande
ling was.
Van genoemde 608 personen, die bij de
afdeeling in behandeling waren, waren
er 221 recidivist, hetgeen dus ongeveer
36 pCt. van het totaal uitmaakt.
In totaal stonden in 1939 officieel on
der toezicht onzer afdeeling 364 perso
nen: 325 mannen en 39 vrouwen.
KURZAALBERICHTEN.
In de feestzaal van het Hotel Kurhaus
geeft A. de Wal morgenmiddag 6 Aug.
een muzikale bespreking aan het klavier
over de programma’s van de komende
concerten.
Morgenavond treedt het ballet van
Yvonne George andermaal in de Kurzaal
op, met medewerking van het Residentie
orkest onder leiding van L. M. G. Arnt-
zenius. Het programma -vermeldt Oud-
Hollandsche dansen van Röntgen, Salome’s
Tanz, van Richard Strauss en na de
pauze het ballet „Prometheus” van Beet
hoven.
Woensdagavond 7 Augustus dirigeert
Frit Schuurman. Het programma voor
dit concert luit als volgt: Ouverture „Ben
venuto Cellini” van Berlioz: „Symphonic
espagnole” van Lalo, te spelen door Wil
lem Noske. en de symphonic no. 5 (Aus
der neuen Welt van Dvorak
Donderdag 8 Aug. wordt een bioscoop
voorstelling gegeven. Vertoond zal wor
den „Het Model” (Sein letztes Modell)
met Camilla Horn, Paul Javor, Hilda vort
Stelz enz.
Olly Folge zal als soliste haar mede
werking verleenen aan het Symphonic-
concert onder leiding van Carl Schuricht
op Vrijdag 9 Augustus met „Musik für
Geige und Orchester” van Rudi Stephan.
Het concert begint met de Tragische
Ouverture van Joh. Brahms; na de pauze
wordt de Symphonic no. 6 (Pastorale)
van Beethoven uitgevoerd.
Men schrijft ons;
Hoe kan een echte S trass burger zonder
Circus. Het is hetzelfde als een visch zon
der water, beide gaan dood! Gelukkig
voor ons Nederlanders zijn deze goede
oude bekenden, beter gezegd vrienden,
weer terug gekomen in het vaste Circus
te Scheveningen.
De twee broers en de zuster, met z’n
drieën vormen ze één geheel. Ze vullen
elkander aan. Het dresseeren van alle
dieren doet Hans Strassburger. De zorg
voor al het andere heeft zijn andere broer
Karl en de zuster mej. Vera doet de ge.
heele boekhouding.
Het was een groot genoegen yoor ons
om met den oudsten broer kennis te mo
gen maken. Hij vertelde over zijn circus
en de moeilijkheden hiervan. Ook zijn
ouders hadden al met vele tegenspoeden
te kampen gehad. Maar door zorgvuldig
steeds weer met het oude, wat over is,
opnieuw te beginnen, konden wij ons cir
cus geregeld meer en meer verbeteren»
Een leerschool hierin kregen wij van onze
ouders, vertelde de heer S. ons. Mijn moe
der b.v. stond het eerste op, was de eer
ste vrouw, die ’s morgens het bedrijf
binnenkwam en ging het laatst naar bed.
Door ook de schijnbaar onbelangrijke din.
gen, als een vuil kopje, of een zeer be
langrijk onderdeel, de niet goed schoon
gemaakte roskam, dadelijk op te merken
wisten de medewerkers uit alle landen
van ons aardrijk, dat ze van hen nauw
gezetheid eischte, zoowel in het groote
als het kleine.
Voor alle levende en doode dingen in
haar bedrijf en voor haar kinderen had
ze oog en hart. Daarnaast trad ze ook
geregeld in verschillende nummers op.
Erfelijk belast met alle goede eigen
schappen van het ouderpaar Strassbur.
ger, zijn deze drie kinderen. „Zoo de
ouden zongen piepen de jongen", dat zien
we hier heel duidelijk. Maar deze drie
zijn niet domweg het spoor hunner ouders
gevolgd, ze hebben de techniek van dezen
tijd op allerlei manieren gebruikt om het
oude sprookjescircus nog veel mooier te
maken. Door lichteffecten b.v.
Bouwen, bouwen, steeds weer opnieuw!
Gaat iets kapot dan weer beginnen, niet
bij de pakken neerzitten!
Wat vandaag gebeurt is, kan morgen
niet meer gebeuren, en voor „dat morgen”
is het de plicht van ieder mensch om zich
weer gereed te maken.
Gaat u eens kijken naar deze menschen,
zij hebben veel meer teleurstellingen en
rampen gehad dan wij. Zij slaan er zich
moedig doorheen en gezien de verschil
lende stormen door oorlog en door de na.
tuur, die zij hebben overwonnen, kunnen
en moeten wij het ook doen.
Want: Zien opbouwen, doet opbouwen!
HERSTEL SCHADE GEMEENTE
LIJKE SCHOUWBURG.
Ten gevolge van den bominslag in de
Casuaristraat in Mei j.l. is ook aan de
tot den gemeentelijken Schouwburg be-
hoorende gebouwen schade aangericht,
welke zoo spoedig mogelijk zal dienen
te worden hersteld. De goedkeuring van
den Regeeringscommissaris voor den We
deropbouw is daarop reeds verleend.
Voor zoover de herstellingen van gerin-
gen omvang waren, is met het werk be
reids een aanvang gemaakt. De kosten
worden geraamd op f 3500. B. en W
geven den Raad in overweging hieraan
zijn goedkeuring te hechten.
Inhoud van het Prometheus-ballet
Over het ballet „Prometheus” van Beet
hoven, dat o.a. door het Ballet Yvonne
Georgi op morgen, 6 Augustus, in de
Kurzaal zal worden gedanst, meldt men
ons het navolgende
Beethoven schreef zijn Prometheus-par-
tituur waarschijnlijk in de jaren 1800 en
1801het ballet beleefde zijn première in
het Weensche Burgtheater op 28 Maart
1801. De muziek is, afgescheiden van haar
eigen grootsche kwaliteiten, historisch in
teressant, doordat zij o.m. een eerste ge
dachte bevat omtrent de onweersscène. die
later in de pastorale symphonic is gescha
pen, en in de finale het thema, dat
de meester gebruikt heeft voor een con
tradans, een variatiewerk en het laatste
deel van de derde symphonic.
Het oorspronkelijke libretto is verloren
gegaan; de hedendaagsche choreograaf
bezit slechts een zeer summier overzicht
van Beethoven, als eenige leidraad voor
zijn opgave.
De inhoud van Yvonne Georgi’s choreo
grafische compositie is als volgt
I. De strijd tusschen oude en jonge
generatie der góden is ten eindede laat-
sten hebben overwonnen en Zeus is de
geweldige beheerscher der góden en men
schen. Het eerste menschengeslacht is
echter van de wereld weggevaagdin hun
toorn hebben de góden een verschrikke-
lijken vloed over de aarde gejaagd, en
Aiolos, beheerscher der winden, zendt
thans zijn dienaren naar alle richtingen
uit om de wereld weder te doen opdrogen
en de modder, die ontstaan ie door den
vloed, bijeen te garen.
Prometheus, titaan van het ras der ont
troonde góden, verschijnt op aardehij
wordt de modder gewaar en vormt er
wezens uit om de wereld te bevolken Hij
is echter niet in staat, hun méér te schen
ken dan een dof en dierlijk bestaan, doch
Pallas Athene, dochter van Zeus, helpt
hem en verleent den schepselen zinnen
en verstand. In zijn vreugde daarover
vergeet Prometheus de genadige godin
zelve, waarop zij, verbolgen, de winden
beveelt, opnieuw over de aarde te gaan,
teneinde de schepselen koude en leed ie
berokkenen. Om die smarten te lenigen,
bindt Prometheus een heldhaftigen strijd
aan: hij gaat het vuur der góden stelen.
II. Op den Olympos genieten Zeus en
zijn zoon Hermes den dans der Chariten.
Doch Helios en Athene verstoren het feest
met hun schrikmare over Prometheus
wandaad, en Zeus besluit tot straf der
menschheid de lieflijke Pandora naar de
wereld te zetten, met een vaatwerk, dat
alle kwalen bevatde nieuwe, onwetende
menschen zullen haar gaven als kostbare
geschenken aanvaarden en eraan te gron
de gaan.
III. Pandora komt op aarde en ziekte
en dood treffen het menschdom. Prome
theus, verschijnd met het geroofde vuur,
weet echter diegenen, die Pandora’s gaven
nog niet genoten hebben, te redden.en
een groot feest begint, ter verheerlijking
van het nieuwe wonder.
Terwijl allen feestvieren, komt Hermes,
als boodschapper van de góden, Prome
theus het vonnis van den Olympos meae-
deelen. De titaan wordt met kettingen aan
een rots geklonken en hij heeft het aan te
zien, hoe het menschdom in snelle ver
getelheid voor zijn weldaden, zich op 8e*
nade en ongenade aan de stralende góden
van den Olympos overgeeft.
Solist t Herman Krebbers, viool
Het Vioolconcert in D gr. t. van N. Pa
ganini stond op het programma van het
concert, dat gistermiddag door het Resi
dentie-orkest onder leiding van den diri
gent Otto Glastra van Loon voor een vrij
talrijk auditorium in de Kurzaal werd ge
geven, in verband met het optreden van
den zeven tien-jarigen violist Herman
Krebbers vermeld. De jeugdige solist, die
aan het Amsterdamsch Muzieklyceum als
leerling van den bekenden paedagoog Os
kar Back studeerde, had daarmede een
vooral in technisch opzicht veeleischende
compositie ter vertolking gekozen. Paga-
nini’s Vioolconcert is namelijk het meest
typeerende voorbeeld voor een werk, dj>t
geheel op de uitzonderlijke capaciteiten
van een heros onder de instrumentalisten
is berekend en dat geschreven is met de
bedoeling er geniaal spel, als een brillant,
van alle zijden belicht, in te doen schit
teren. Gedreven door zijn grenzenlooze
eerzucht heeft Paganini een concert ge
schapen, dat alle aandacht van den toe
hoorder op hem zou doen gericht zijn, dat
geheel in dienst van zijn spel, van zijn
persoonlijkheid zou staan. In de enkele
vioolstem ligt, overigens nog in overeen
stemming met den in dien tijd gangbaren
Italiaanschen muzikalen smaak, de ge-
heele expressie besloten, is de geheele
uitdrukking samengetrokken. Doch het
orkest werd hier, met een begeleiding,
welke tot eenige accoorden is terugge
bracht, en waaraan een zekere mate van
onbeduidendheid niet vreemd is, als con
current volkomen uitgeschakeld. Daar
mede staat of valt deze schepping met
een goede of slechte vertolking van den
solist. Herman Krebbers heeft echter, ge
zien zijn phenomenale techniek, dit con
cert als muzikaal gegeven kunnen kiezen,
zonder daarbij hoogmoedig te zijn. Het
was slechts een bewijs voor de zelfbe
wustheid van den jongen kunstenaar. Her-»
man Krebbers behoort dan ook tot de
genieënWant niet alleen is zijn spel in
technisch opzicht, wat betreft streek en
toonvorming en door het zeldzaam fraaie
vibrato dat van een volleerden meester,
doch in artistiek opzicht bezit het reeds
de innerlijke bewogenheid en rijkdom,
welke slechts een begenadigd kunstenaar,
over wien het leven is heengegaan in den
regel schenken kan. Romantisch was de
voordracht en in verband daarmede was
een vrij langzaam tempo gekozen. Het
was echter een doorleefde, echte roman
tiek, welke hiermede werd geschonken.
Dat een enkele streek soms minder ge
lukkig werd afgewerkt zal wel aan ner
vositeit te wijten zijn geweest. Ik mag
echter, gezien de technische en artistieke
ontwikkeling op jeugdigen leeftijd
Herman Krebbers veronderstellen,
nog een groote toekomst voor hem
kunstenaar is weggelegd. De aanwezigen
hebben den genialen violist met bloemen
en langdurig applaus een welverdiende
hulde gebracht.
Het Residentie-orkest bracht onder lei
ding van Otto Glastra van Loon de
ouverture „La Gazza ladra” van G. Ros
sini, Valse triste van J. Sibelius en Car-
men-suite van G. Bizet ten gehoore. Zeer
verzorgd was de uitvoering van laatstge
noemde compositie, terwijl de vertolking
van Sibelius’ Valse triste door een prach
tig getroffen teedere, melancholieke stem
ming werd gekenmerkt. Overigens zouden
de strijkers van het Residentie-orkest de
schoonheid van den orkestklank aanzien
lijk kunnen verhoogen door eens een
zelfde streekindeeling te kiezen.
Vanzelfsprekend veel applaus voor di
rigent en musici.
LEERMIDDELEN SCHOOL PRINSE-
GRACHT 73 b
Het bestuur van de Vereeniging tot
oprichting en instandhouding van
Christelijke scholen voor M.U.L.O.
heeft den Raad medegedeeld, dat ten
gevolge van toename van het aantal
leerlingen in de derde en vierde klasse
met den aanvang van den cursus
Sept. 1940 voor zijn U.L.O.-school, ge
vestigd Prinsegracht 73 b in deze ge
meente, nieuwe leermiddelen moeten
worden aangeschaft, waarvoor het de
benoodigde gelden verzoekt toe
staan.
STRAATNAMEN IN HET PLAN-
MOERWEG Hl.
In zijn vergadering van 21 Augustus
1933 heeft de Raad o.m. de namen vast
gesteld voor het stratenplan Moerweg III.
Indien het voorstel van B. en W. om
het uitbreidingsplan voor deze wijk te
herzien wordt aangenomen, zal ook de
benaming der straten eenige wijziging
moeten ondergaan. De aanvankelijk ge
geven namen zullen alle weder opnieuw
kunnen worden gebruikt, met uitzonde
ring van de namen Melis Stokeplein en
Tesselschadeplein, die geheel zullen moe
ten verdwijnen. Alle overige namen komen
in het volgende voorstel voor; slechts
twee namen zijn nieuw.
B. en W. geven den Raad in overwe
ging aan elk dezer straten den naam te
geven, hieronder vermeld: Joannes Vol-
lenhovelaan als gedeelte van de laan van
die naam, Melis Stokelaan als gedeelte
van dien naam, Roemer Visscherstraat
als gedeelte van de straat van dien naam,
van Effenstraat, een der in 1933 ge
bruikte namen, van Alphenlaan, idem,
Staringstraat, idem, Bellamy straat, idem.
Nieuwlandstraat, idem, Oudaenstraat.
idem, Schermerstraat, idem, Rhijnvis
Feithlaan als gedeelte van de laan van
dien naam, Sara Burgerhartweg naar het
bekendste werk van Betje Wolff en Aagje
Deken, naar wie de twee evenwijdige
straten heeten, Anslostraat, een der in
1933 gebruikte namen. Tesselschadelaan,
idem Rotgansstraat, idem, Hoogvliet-
straat. idem, Jan Vosstraat, idem, Bla-
siusstraat, idem, van Baerlestraat, als
liegende in het verlengde van de straat
van dien naam, Pieter Langendijkstraat,
als gedeelte van de straat van dien naam.
Erasmusplein.
ERFPAOHTSCANON VERZOCHT.
Albertus Jol c.s„ viechhandelaar. wo
nende te Scheveningen, Treilerweg 51.
hebben een adres aan den Raad gericht
dat zij als erfpachters van een aan de
gemeente ’e-Gravenhage in eigendom toe-
behoorend perceel grond, liggende aan
den Treilerweg te Scheveningen, groot
4 A. 99 c.A., waaraan op 19 Juni 1940
door bominslag veel schade ook aan be
drijfsgoederen en voorraden is aange
richt. waarin zij om kwijtschelding van
den erfpachtscanon per 1 Juli 1940, be
dragende ƒ179.35, verzoeken.
Vrijdag 26 Juli j.l. heeft de hoofdinspec
teur van politie, de heer J. M. Waltman,
een door lichtbeelden toegelichte voor
dracht over den bom-inslag op Schevenin
gen gehouden voor een stampvolle zaal in
„Amicitia”.
Vooraf ging een causerie door het lid
der afd. propaganda-commissie, den heer
H. Poolman, die op vlotte wijze vertelde,
welke de ervaringen waren bij de bom
bardementen gedurende en na den oorlog
in Nederland opgedaan en in hoeverre
deze aanleiding hebben gegeven de raad
gevingen en voorschriften inzake de
scherming tegen luchtaanvallen voor
publiek te verscherpen.
Beide sprekers werden aandachtig
volgd.
Woensdag 31 Juli j.l. heeft de hoofd
inspecteur van politie, de heer J. M. Walt
man, voor een eivolle zaal in „Musica”
zijn voordracht over den bom-inslag te
Scheveningen ten behoeve van de func
tionarissen van Sector Ha (Schilders- en
Transvaalkwartier) herhaald.
De voordracht, welke wederom door
duidelijke lichtbeelden werd toegelicht,
werd voorafgegaan door een korte cau
serie Over dé vraag, welke maatregelen
het publiek, volgens de ervaringen tot nu
toe in ons land opgedaan, kan nemen, om
zich zoo goed mogelijk tegen luchtaanval
len te beschermen.
De heer Waltman heeft op dringend
verzoek toegezegd zijn voordracht voor
den Sector-brandweer te zullen herhalen.
Bedrijfsbescherming
Het aantal leden steeg in den afgeloopen
maand met 2 en bedroeg op einde Juli
1940: 240, belangstelling toonden tot dien
datum 17 bedrijven, terwijl 78 bedrijven
van geen belangstelling blijk gaven.
Den 2en Juli j.l. werd onder leiding
van den heer S. de Graad, hoofd van de
Gemeentelijke Politie-Brandweer, een
demonstratie met brandbommen op de
binnenplaats van het politiebureau aan
den Rijswijkscheweg gehouden.
Deze demonstratie werd door talrijke
leden met aandacht gevolgd.
Eindelijk weer eens een echte 20-
I jnersche Zondag! zullen honderdduizen-
I den in den lande gisteren gedacht heb-
I ben. Eenige weken is het weer nu niet
bepaald fraai geweest. Maar gisteren
I was het werkelijk ideaal. Haast geen
I wind. Een prachtige blauwe hemel,
I met slechts enkele onschuldige scha-
I penwolkjes. Het was warm, zeer
I warm en daarom 'geen wonder, dat
I vele duizenden Hagenaars den dag in
I Scheveningen hebben doorgebracht.
I Het Stille Strand leek al zeer vroeg
I jn den ochtend een reusachtig tenten-
I dorp. Als men zag hoe volledig vele
I tentbewoners waren uitgerust dacht
I men eerder aan een vacantiekamp,
I dat een dag of veertien duurde, dan
I aan een eendaagsch strandverblijf. De
I menschen waren van alle gemakken
I voorzien.
Op het strand bij den Boulevard en
I het „Groene Huisje” was het niet
I minder druk. Het strand zag zwart
I van de menschen. Bijna iedere vier-
I kante meter strand was in beslag
I genomen door de menschen, die een
I onvergetelijken dag hadden, al zullen
I velen thans bemerken, dat de zon met
groote felheid scheen, zoödat hun huid
niet lekker bruin maar vuurrood was.
Hetgeen nu niet direct een aangenaam
gevoel is! Maar overigens genoot men
met volle teugen. Krijgertje spelen
vooral voor de ouderen een gelief
koosd tijdverdrijf), ballen, hardloopen
en het graven van kuilen door de kin
deren, die echter in vele gevallen
ijverig bijgestaan werden door hun
vaders en grootvaders. Neen, veel
heeft men niet noodig om zich te ver
maken aan het strand. Een groote aan
trekkingskracht had natuurlijk de zee.
De temperatuur van ’t water was zeer
goed. Duizenden wierpen zich in het
zilte nat en plasten en stoeiden naar
hartelust. De tentjes waar verfris-
schende dranken en koeken verkocht
werden en de ijscowagens stonden den
geheelen dag in het middelpunt van
de belangstelling. „Ik verdien van
daag genoeg om een winterjas te koo-
pen”, zei een van de ijscomannen, die
puffend van de hitte zijn talrijke klan
ten bediende.
Op den Boulevard en de Pier was
het natuurlijk niet minder druk. Tien
duizenden liepen daar heen en weer of
zaten op de terrassen, genietend van
het heerlijke zomerweer en de talrij
ke fraaie en origineele toiletjes be
wonderend.
In het
werden
dag 3894 baden genomen in het Volks
zeebad Kijkduin resp. 587 en 1088, bij
de Maatschappij Zeebad Scheveningen
resp. 1646 en 3347 en in het Zwembad
Zuiderpark resp. 5905 en 816.
De temperatuur van het water was
heden te Scheveningen 68 en in het
Zuiderparkbad 67 graden.
ORGELCONCERT FEIKE ASMA.
Woensdag 7 Augustus, des avonds te 8
uur, speelt de organist van de Hooglana-
sche Kerk te Leiden, de heer Feike Asnia
in de Evang. Luthersche Kerk, Lutherscne
Burgwal 7, orgelwerken van J. S. Bacn,
(Dorische Toccata en Passacaglia una
Doppel-fuga), F. Mendelssohn (Sonata 1'.
César Franck, (Pièce Héroïque), Jaa
Zwart (Psalm 84 en 33), en Feike Asma
(melodie Psalm 140).
VACANTIE-KINDERMATINEE IN DE
KURZAAL.
Woensdagmiddag 7 Augustus zal er
wederom een kindermatinee o.l.v. Henri
Nolles gegeven worden in de Kurzaal. In
het mechanische Poppentheater wordt het
bekende sprookje „Roodkapje” vertoond,
voor de poppenkast bewerkt in drie be:
drijven. Als bijzondere attractie worden
en daarna levende handschaduwbeelden
vertoond; een bijna vergeten kunst, die
door Henri Nolles tot nieuw leven is ge
bracht; eerst maken we een wandeling
door den Haagschen dierentuin; tal van
dierenkoppen worden vertoond; daarna
een reeks vermakelijke menschentypen en
tot slot een aantal grappige tafereelen.
Natuurlijk wordt er tot slot weer gegoo
cheld, waarbij de jeugd zelf een handje
mag medehelpen.
JACOBA DE GRAAF TER AARP®
BESTELD.
Onder groote belangstelling is Zaterdag
te Kralingen (Rotterdam) het Jj.
overschot van de te Naaldwijk op 82-J»
gen leeftijd overleden kunstschilders J
coba de Graaff ter aarde besteld
Zij was vooral bekend door haar et»w
landschappen en stillevens. In 1937 is na
tachtigste verjaardag te Rotterdam
luisterrijke wijze gevierd. De toenma
burgemeester Droogleever Fortuin. n
daarbij een tentoonstelling van haar w
ken geopend. Het gemeente-museum
Naaldwijk bezit verschillende beken
werken van haar hand.
Als soliste op het concert, dat gister
avond door het Residentie-orkest onder
leiding van den dirigent Carl Schuricht
in de Kurzaal werd gegeven, trad de zan
geres Else Rijkens tweemaal, en wel
voor en na de pauze ten tooneele. De
bekende kunstenaresse vertolkte de aria
„Es blaut die Nacht” uit „Giulio Cesare”
van G. F. Handel en drie liederen t.w.
„La Pesca dell’ Anello”, „La Prigloniera”
en „Donna Lombarda” van lid. Pizzetti.
De stem van Else Rijkens was niet direct
klein van volume, doch klonk eenigszins
gesluierd, ondanks het feit, dat zij tech
nisch op uitmuntende wijze werd gebruikt.
De grootste bekoring van de zang lag
echter in de sensitieve, diep doorleefde
en uiterst muzikale voordracht. Wat Else
Rijkens op dezen avond met prachtige
dictie op haar auditorium heeft overge
dragen, behoorde tot kunst van voor
namen huize. Vooral de sterk dramatische
en vaak heftig bewogen liederen van Piz
zetti met hun karakteristieke, kleuren
rijke begeleidingen, zijn onvergetelijke
muzikale gaven geweest. De aanwezigen
huldigden de zangeres met bloemen en
stormachtig applaus.
Het Residentie-orkest opende, onder
leiding van Carl Schuricht, het concert
met een vertolking van een Ballet-Suite
van Rameau in de nogal massale en alles
behalve Fransch getinte of stijlvolle be
werking van Felix Motl. En hoewel dus
dit orkestspel in het geheel geen karak
teristieke Rameau-muziek was, vielen de
bijzondere afwerking en de klankschoon
heid toch te waardeeren. Overigens zou
een terugkeeren tot de eigenlijke Ra-
meau-scheppingen even belangrijk of mis
schien zelfs belangrijker zijn, aangezien
het hier om een stijlkarakter gaat, dan
het terugkeeren tot den oorspronkelijken
vorm van de „negende" van Bruckner.
De Air uit de Suite in D gr. t. van
J. S. Bach onderging als tweede orkest-
compositie een dergelijke doorzichtige
vertolking vol innerlijke bezonkenheid en
reserve, zoo verheven en gelouterd, dat
de uitvoering na een langdurige applaus-
ovatie diende te worden herhaald. Een
tweede, daarna volgende hulde was, door
toedoen van Carl Schuricht tevens voor
het orkest bestemd.
Na de pauze volgden als orkestwerken:
Fontana di Roma” Symphonisch gedicht
van O. Respighi en de Ouverture „Wil
helm Tell" van G. Rossini. Een muzikale
gebeurtenis werd de uitvoering van Res-
pighi’s „Fontana dl Roma”. de harmonisch
meesterlijk overwogen, klankschilderende
schepping van den modernen Italiaan
schen toondichter. Weldadig was het
deze aetherische, vaak glasheldere'klan
ken te mogen aanhooren. Een extra
woord van lof voor Schuricht’» buitenge
wone prestatie is hier volkomen op zijn
plaats.
VINCENT VAN GOGH ALS
TOONEELSPEL.
Het Nederlandsche Perskantoor meldt:
In het Rose-theater te Berlijn zal in Octo
ber a.s. de eerste opvoering plaats hebben
van het drama „Vincent van Gogh”, in
schreven door Helmuth Wagrecht, schuil
naam van Paul Rose, leider van het thea
ter. Oorspronkelijk bestond het plan. da‘
de eerste opvoering in September
in het Renaissance-theater te Berlijn
geschied zijn. Wegens den oorlog kon dit
plan niet doorgaan. Het stuk bestaat uit
drie bedrijven. Het speelt in 1881 in den
Haag, in 1888-89 in Parijs en Arles en In
1889-90 te St. Remy o.a. in het krankzinni
gengesticht.
BEZETTING SCHOOL
V1UOENSTRAAT 97
De Oudercommissie van de openbare
lagere school Viljoenstraat 97, heeft
zich tot den Raad gewend met het ver
zoek genoemde school uitsluitend te ge
bruiken voor het doel waarvoor zij ge
bouwd is, n.l. voor het lager onderwijs.
Van het schoolgebouw zijn de bene
denlokalen in gebruik bij het lager on
derwijs, terwijl in de bovenlokalen de
Kweekschool voor onderwijzeressen bij
het voorbereidend onderwijs is geves
tigd.
Eenige klassen der Lagere school
het zullen er in September a.s. vijf zijn
zijn ondergebracht in de bovenloka-
ien van de op eenige minuten afstands
Belegen school Majubastraat 12-
Inwilliging van dit verzoek brengt
“iet zich mee, dat de Kweekschool moet
verhuizen naar een ander gebouw en
dit nu kan de goedkeuring van den Wet
houder niet wegdragen, waarom de
ouders den Gemeenteraad om medewer
king verzoeken,
TEGEMOETKOMING voor ver
dichte DIENSTEN BIJ DE LUCHT-
BESCHERMING GEVRAAGD.
Ondersteunde werkloozen via. den
’.®Un tet den Gem. Luchtbeschermings-
opgeroepen, zijn allep voor on-
te staan door slijtage
en extra maaltijden
In de kunstzalen Kleykamp.
De zomerverkooptentoonstelling van den
Haagschen Kunstkring, draagt wij be
ginnen met eenige bedenkingen o.i. wel
wat heel sterk het karakter van den ver
koop. Men kan niet zeggen, dat deze groep
schilderijen wezenlijk de waarde van den
kring vertegenwoordigt, die ze exposeert.
Verschillende belangrijke schilders als
van Heel, Schröder e.a. zijn óf met ouder,
reeds bekend werk aanwezig, öf met doe
ken, welke niet representatief zijn voor
het niveau van hun oeuvre. Het lijkt ons
principieel fout, dat het peil van een
groepsexpositie zakt op 't moment dat het
woord „verkoop” een rol gaat spelen.
Ons volk heeft vaak een foutieve voor
stelling van den kunstenaar, de kunstenaar
heeft evenmin dat juiste begrip omtrent
„volk’ en „publiek”.
Een gevolg is, dat deze tentoonstelling
evengoed een gewone ledententoonstelling
van Pulchri Studio zou kunnen zijn. Men
ziet eigenlijk geen onderscheid en dat kan
onmogelijk de bedoeling zijn van een le
vende, eigen groep met eigen scheppings
drang.
Afgezien van deze algemeene opmer
king, valt er werk te waardeeren
Wij noemen Neujean’s „Koralen”, zijn
„Eend” en „Schelpen”, het meisje met
hoofddoek van Andrea, een tafel en
bloemen van Schipper, een paar voortref
felijke bladen van J. M. Prange dit be
langrijke, uitzonderlijke talent, aesthetisch
fijnzinnig, bekend werk van Rient van
Santen, een gevoelige, grijze naiaarsfeer
„Ten Vijver” van H. Munnik, Sierk
Schröder’s „Meisje met Kat” en beeld
houwwerk van O. M. Gobius (haar knappe
legpenning met de beeltenis van
Buziau en een mooi „Jongetje” in hout),
van O. T. Leeser, decoratieve, vogels in
ivoor door G A Graff, en een plastiek
„De vier Heemkinderen”, een geweldig
motief, maar waarin de kunstenaar veel te
hoog greep, al heeft hij goed geobserveerd
hoe Termote zijn paarden maakt Verder
werk van H. Bekman, Gijskramer, Kesse-
nich en de andere bekende namen van een
kring, die wij kennen van demonstraties
van een heel wat belangrijker gemiddelde.
De tentoonstelling duurt tot 10 Augustus.
Jazz- en dansmuziek zijn absoluut geen
omschrijvingen van synonieme uitings
vormen. Jazz is namelijk niet alleen
amusementsmuziek, doch is m.i. door
haar zelfstandigheid tevens kunstmuziek,
eén waardigheid dus, welke men hem,
ondanks alle verwijten aan zijn adres,
ondanks iederen twijfel aan zijn bestaans
recht naast onze aan ras eigen kunst
muziek, moet toekennen. Jazz is echter
ten nauwste verbonden met de improvi-
satietechniek van een bepaald ras ei
daardoor slechts ook dan zuiver, indien
hij door negers of den enkeling onder de
Westerlingen, die zich deze mentaliteit
heeft eigen gemaakt, wordt uitgevoerd.
En zoodoende is dan ook de muziek,
welke op de jaarlijksche Jazzwereld-fees-
ten wordt gebracht, alleen met jazz ver>
want en in meer algemeenen zin dans
muziek. Dit muzikale genre is echter een
onderdeel van een amusementsvorm, welke
gevormd door klank, rhythme en dans,
een actieve deelname verlangt van hen,
die er door wenschen afgeleid te worden
of er van wenschen te genieten. In hoe
verre dansmuziek alleen, als onderdeel
uit een min of meer harmonisch geheel,
in staat is een toehoorder gedurende ge-
ruimen tijd te boeien zal ik hier niet be
antwoorden en als open vraag laten staan.
Het orgaan de Jazzwereld heeft deze
vraag met het achtste feest, dat Zater
dagavond in de Kurzaal werd gegeven, In
direct in ieder geval ook niet beantwoord,
aangezien voor deze gelegenheid een pro
gramma van groote verscheidenheid was
samengesteld. Behalve „The Moochers”
onder leiding van Boy Edgar en de Jazz-
wereld-Jamband onder Lex van Spall, die
de jazz-dansmuziek brachten, traden het
Hongaarsche danspaar Laszlo en Angyal,
de pianist Jaap Feyten met soli en Hans
Kosman met mond-harmonica-improvisa-
ties ten tooneele.
„The Moochers” bleven als vertolkers
van verscheidene composities en ter be
geleiding van het danspaar en hun gast-
solist Jaap Feyten gedurende het eerste
programmagedeelte ten tooneele. „Blues
fantasy” van B. Edgar, „Blues in my
heart” van B. Carter, „Rosetta” van Earl
Hines en „Playfull” van den medewer
kenden pianist Vink waren eenige succes
nummers, welke door de band ten ge
hoore werden gebracht. Fraaie instrumen
tale vondsten en geslaagde improvisaties
werden aanleidingen tot spontane applaus-
ovaties van het auditorium, dat voor het
grootste gedeelte uit de jeugdige Hage
naars bestond.
Tap-dancing bracht het danspaar Laszlo
en Angyal o.a. met „The Yam”, „Castag-
nette-tap variation” en „Blue Skies”.
Knappe technische prestaties in het zoo
langzamerhand overbekend geworden
dansgenre vielen hierbij te bewonderen.
Bloemen werden de danseres tijdens de
applaus-hulde aangeboden.
Veel succes kon ook Jaap Feyten bij
zijn optreden als solist met eenige com
posities oegsren.
Na de pauze trad Hans Kosman met
mond-harmonica-improvisaties in Ameri-
kaanschen stijl op. Begeleid door zijn
gitaristen Bob v. d. Linden, Henk v. d.
Veen en eenige leden van de Jazzwereld-
jamband heeft deze solist met zijn spel
alle mogelijkheden van het instrument ge
toond. De verscheidenheid der klanknuan-
ceeringen dwong achting voor den ver
tolker af.
Met een groote Jam-session, gegeven
door eenige jazz-improvisators werd het
eerste gedeelte van het feest in de Kur
zaal besloten. Door deze band werd met
improviseeren over muzikale thema’s,
welke eerst op den avond zelf waren ge
kozen, den werkelijken jazz het dichtst
benaderd. Verschillende improvisaties,
waaronder vooral die van Harry Pohl,
gaven aan de uitvoeringen een hooge
mate van oorspronkelijkheid. Een storm
achtige applausbijval volgde dan ook voor
de prestatiets van de jamband.
Met bal, waarbij het muzikale gedeelte
door „The Moochers”, de Jazzwereld-
jamband en de „Swing-papa’s” werd ver
zorgd, zetten de danslustigen het feest
tot 3 uur in het Pierpaviljoen en in den
Kurzaal-foyer voort.
<henst
J^ten komen’ te
Zij hebben een adres aan den Raad
ïtaAfv1 met verzoek om een tege-
oetkoming in deze kosten omschreven
Wel een toeslag van 15 cent per uur
Ven het steunbedrag. Aan het adres
met eenige duizenden hand-
we*e®ingen toegevoegd.