in van ALLE SPOREN LEIDEN NAAR Rif 1 Nood-Vierdaagsche te Nijmegen - Groote opleving in de veenderijen Overvloedige pruimenoogst - Restauratie van het kasteel „Doornenburg” R gib f U SS Wil aï.ll aJW v» BK RA'AGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1940' TWEEDE BLAD FEUILLETON. Itk i HF' 'Si1 vrST jrM La» 1 ,.1Ö 01 a (Polygoon) (Nadruk verboden.) de SWorol veroolgdt^ 0 monteur langen HET KASTEEL .DOORNENBURG” AAN DEN NEDER-RIJN WORDT GE HEEL RERESTAUREERD. DE WERKZAAMHEDEN ZIJN AL IN VOLLEN GANG. OP DEN ACHTERGROND HET KASTEEL IN DE STEIGERS. (Polygoon) Desondanks moet zij, nu zij alleen in haar kamer zit en op haar broer wacht, zacht lachen. Zij begrijpt Fritz maar al te goed. Vijf jaar zijn zij nu al bevriend. Lore was juist achttien jaar en Fritz Schroter, die vlak bij in de Wandelstraat 86 woonde, had juist zijn eerste betrekking als gekregen. Vijf jaar zijn een tijd. Waar blijft Ulf toch? Het is tien uur als zij hem in de is te "K vb PAARDENMARKT TE HOORN. IN VERBAND MET DE GROOTE VRAAG NAAR PAARDEN, WAS DE BELANGSTELLING ZEER GROOT. EEN OVERZICHT. HET PRACHTIGE ORGEL IN DE NIEUWE KERK TE AMSTERDAM. OP DE DEUREN ZIJN FRAAIE SCHILDERINGEN AANGEBRACHT. (Polygoon) DE PRUIMENOOGST IS DIT JAAR IN DE BANGERT (N-H.) ZEER OVERVLOEDIG. MET DUIZENDEN KILO’S WORDEN DE HEER LIJKE VRUCHTEN OP DE VEILINGEN AANGEVOERD. (Polygoon) NIJMEGEN HEEFT TOCH ZIJN VIERDAAGSCHE DE EERSTE DAG VAN DEN Z.G. „NOOD-VIERDAAGSCHE”: EEN GROEP DAMES ONDERWEG. (Polygoon) straat ziet aankomen. Zij verlangt er naar met hem te praten. Als ik Fritz morgen zie, zal ik iets liefs tegen hem zeggen, dan is alles tusschen ons weer goed, denkt zjj. Waarom komt Ulf niet, hij is toch al binnengekomen in huis? Zij wacht tien minuten. Ulf is er nog altijd niet. Zij moet zich dus vergist hebben, de gestalte welke zij zag, was niet die van haar broer. Met een zucht staat zij op en gaat naar de naaste kamer. Mevrouw Jenny Hartmann is al naar bed gegaan. Maar het nachtlampje brandt nog, moeder leest een roman welke zij uit de krant heeft geknipt en verzameld. Lore is in de naaste kamer bezig. Is Ulf nog niet thuis? vraagt me vrouw Hartmann na een poosje. Neen, antwoordt Lore. Zij is blij een stem te hooren, want zij voelt plotseling een steeds groeiende onrust. Zfi vertelt haar moeder van haar kleine dagelijksche dingen, dat juf frouw Bethage, die op het kantoor te genover haar zit, de kan met koffie heeft omgegooid en precies over vjjf rekeningen, welke zij juist had uitge schreven. Ja, en de boekhouder Ste phan scheen vandaag weer ruzie met zijn vfouw te hebben gehad, want hij was in een vreeselijk humeur, wat al tijd een zeker teeken was. Zij vertelt nog veel meer en me vrouw Hartmann zegt nu en dan een woord. Ulf is nog steeds niet thuis geko men. Ik ben moe, kindje, zegt me- M ger dan haar broer Ulf. Zij heeft het zelfde donkerblonde haar, dat zjj een voudig gekapt draagt. De uitdrukking van haar oogen is ernstig. Haar ge laat draagt de Hartmannsche familie trek, welke door'een trek van eer zucht wordt aangevuld. Zij is sedert eenige jaren bij de klei ne firma Braginsky in de Mauer- straat als typiste werkzaam. De moe der, die sedert den dood van haar man, slechts een klein pensioen heeft, leeft bijna geheel van het geld, dat Lore verdient. Ook Ulf heeft lang van dit geld geleefd, maar nu heeft hij zelf een betrekking en Lore houdt ein delijk iets van haar salaris voor zich zelf. Dit is ook de reden waarom zij met Fritz Schroter ongenoegen had gehad. Schroter is van denzelfden leeftijd als Ulf, maar hij is grooter, krachtiger met een open, steeds vroolijk jongens gezicht. Hij is aangesteld als renmon teur bij een bekende autofabriek. Wij kunnen weldra trouwen Lore, had hij dezen middag gezegd, in dezen herfst word ik chefmonteur en dan verdien ik genoeg. Lore had slechts geknikt. Zij heb ben beiden niets gespaard en zij bang een huwelijk met schulden beginnen. Zij had in de jaren, dat haar moeder en haar broer van haar klein salaris meeleefden, leeren erva ren wat het was schulden te hebben. Daarom had zjj gezegd: Fritz, laten wjj nog een poosje wachten. Ik wil van het geld, dat ik nu over heb Engelsche les nemen, dan kan ik een beter betaalde betrekking krjjgen en TURF KRIJGT NU WAARDE. OVERAL IN DE VEENDERIJEN IS MEN DRUK AAN DEN ARBEID, OM ZOO VEEL MOGELIJK VAN DEZE BRANDSTOF TE VERVAARDIGEN. DE MACHINE HEEFT OOK AL HAAR INTREDE GEDAAN. DE GEBAGGERDE TURF WORDT OP HET LAND GESPOTEN. (Holland). OVERAL IN DUITSCHLAND HELPT DE JEUGD BIJ HET BINNENHALEN VAN DEN OOGST. EEN NUTTIG WERK EN TEGELIJK EEN GEZONDE ONTSPANNING. (Scherl) wjj behoeven ons huwelijk niet met schulden te beginnen. Bij ons in huis woont een uitstekende leerares. Hilde Merzbach heet zij en duur is zij ook niet. Ik wil haar morgen opzoeken... Maar daar wilde Fritz Schroter niets van weten. Het kwetste zijn eer zucht, dat zijn aanstaande vrouw meeningen ovter de financieele basis van hun toekomstig huwelijk bezat. Hij had haar een scène gemaakt. Had haar verweten, dat achter haar wei gering om in den herfst te trouwen, natuurlijk weer haar moeder zat. Er waren booze woorden tusschen hen ge vallen. 4) Ulf voelt, dat het stormachtig in zijn borst klopt. Hij houdt nog steeds haar handen vast. Zij voelen in dit oogenblik hetzelfde, hun harten klop pen op denzelfden adem. Het is een wonder, dat over hen ge komen is. Zij kunnen er niet tegen op. Het lot heeft hen samen gebracht, het lot, dat hen voor elkaar bestemd had. Zij merken dit opeens duidelijk. Ulf houdt het in het café niet meer uit, hij roept den kellner en betaalt. Bij na tegelijk staan zij op. Hun oogen zoeken elkaar alsof zjj elkaar niet meer los kunnen laten. Zoo loopen zij door den bloeienden zomernacht. Zoo neemt hen de donkere straat op, wel ke naar Berlijn leidt. Heel vast omarmd loopen zjj naast elkaar. En met zachte, trillende stem Vertelt Isabella de wonderlijke ge schiedenis van haar leven. Op dezen avond kan Lore Hartmann den slaap niet vinden. Zij had ’s mid dags een heftige discussie met Fritz Schroter gehad, welke haar sterk had tangegrepen. Lore Hartmann is jon- TUSSCHEN TWEE MITRAILLEURS WORDEN SCHOONGEMAAKT EN vrouw Hartmann als de klok elf uur slaat. Goeden nacht moeder, zegt Lore en geeft haar moeder een nachtkus. Dan gaat zij naar haar kamer. Zij heeft een onrustigen nacht, wordt tel kens wakker, vliegt dan omhoog en zinkt dadelijk weer vermoeid in haar kussen terug. Zij droomt griezelige dingen, welke zij vergeten is zoodra zij de oogen opent. Toen de zon den anderen dag in de kamer scheen is zij geheel wakker, maar zjj voelt zich el lendig en doodmoe. Het liefste zou zij thuis blijven. Het kantoor van Braginsky opbellen en zeggen, dat zij ziek is. Plotseling denkt zij aan Ulf. Zij opent zacht de deur van zijn kamer en ziet dat deze leeg is. Zij ziet onmiddellijk, dat Ulf den geheelen nacht niet thuis is geko men. Een vreeselijke angst maakt zich van haar meester. Als hem eens iets overkomen is? Zij vindt geen rust en kan niet besluiten koffie te zetten zooals zij gewoonlijk doet. Zij ontdekt in een kan nog een beetje koffie van den vorigen avond en drinkt deze koud uit, daarna probeert zij met moeite een droog broodje te eten, waarna zjj het huis verlaat. Onmiddelljjk om den hoek is een telefooncel. Zal zjj Ulf op zijn kantoor opbellen? Maar hjj begint pas om acht uur. Zij loopt haastig door de straten. Vjjf minuten voor acht is zij al bjj Braginsky. Zjj gaat dadelijk naar mijnheer Stephan, boekhouder. Goeden morgen mijnheer Ste phan, mag ik misschien even privé telefoneeren? Zeker, moeder is tegen hun verbin tenis, die lieve, oude moes doet alsof zij nog in de vroegere verhoudingen leven, zooals in den tijd toen vader nog leefde. Zij kan niet aan het denk beeld wennen, dat haar dochter met een monteur zou trouwen. Maar aan een anderen kant is mevrouw Jenny Hartmann veel te verstandig om ern stige redenen tegen het huwelijk van haar dochter in te brengen. Neen, Fritz doet haar en haar moeder groot onrecht. -I X» Mijnheer Stephan heeft ditmaal blijkbaar geen ruzie met zijn vrouw gehad. Maar natuurlijk kindje, zegt hij en wijst naar het toestel. Het is precies twee minuten over acht. Zij moet eerst in het telefoon boek zoeken omdat zjj het nummer van Theo Hermbach’s kantoor niet weet. Eindelijk krijgt zjj antwoord. Neemt u mij niet kwalijk, maar kan ik mijnheer Hartmann een oogen blik spreken? Mijnheer Hartmann is nog niet op kantoor, hoort zjj een vrouweljjke stem zeggen, kan ik de boodschap overbrengen? Zij aarzelt een oogenblik. Neen dank u, dan bel ik nog eens op. En na een korte pauze vraagt zij: Wanneer komt mijnheer Hartmann gewoonlijk? Misschien iets later dan anders, wordt er geantwoord. Mjjnheer Hartmann was gisteravond nog in de villa van mijnheer Hermsbach bezig, het kan zijn, dat hjj daarom vandaag wat later is. Dank u. Moet zjj nu kalm zijn? Zij weet dus, dat Ulf gisteravond bjj zjjn chef was. Natuurlijk, dan is het laat geworden, het is dus begrjjpeljjk, dat hjj van daag wat later op het kantoor komt. Maar waarom was hjj dan vannacht niet thuis? Zjj wacht nog een oogen blik en dan zoekt zjj vastbesloten het nummer van Theo Hermbach’s villa op. Zjj moet wachten totdat de oude Lieske aan het toestel komt. VLUCHTEN. DE GRONDIG NAGEZIEN. (Scherl) F1 Wi ,31 i w - br~ a S' ’CJ -O -V.-. ft I tè:.' -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 5