in
van
ALLE SPOREN LEIDEN
NAAR Rif
1
Nood-Vierdaagsche te Nijmegen - Groote opleving in de veenderijen
Overvloedige pruimenoogst - Restauratie van het kasteel „Doornenburg”
R
gib
f U
SS
Wil
aï.ll
aJW v»
BK
RA'AGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1940' TWEEDE BLAD
FEUILLETON.
Itk
i HF'
'Si1
vrST jrM
La» 1
,.1Ö
01
a
(Polygoon)
(Nadruk verboden.)
de
SWorol veroolgdt^
0
monteur
langen
HET KASTEEL .DOORNENBURG” AAN DEN NEDER-RIJN WORDT GE
HEEL RERESTAUREERD. DE WERKZAAMHEDEN ZIJN AL IN VOLLEN
GANG. OP DEN ACHTERGROND HET KASTEEL IN DE STEIGERS.
(Polygoon)
Desondanks moet zij, nu zij alleen
in haar kamer zit en op haar broer
wacht, zacht lachen. Zij begrijpt Fritz
maar al te goed. Vijf jaar zijn zij nu
al bevriend. Lore was juist achttien
jaar en Fritz Schroter, die vlak bij in
de Wandelstraat 86 woonde, had juist
zijn eerste betrekking als
gekregen. Vijf jaar zijn een
tijd. Waar blijft Ulf toch?
Het is tien uur als zij hem in de
is
te
"K
vb
PAARDENMARKT TE HOORN. IN VERBAND MET DE GROOTE VRAAG
NAAR PAARDEN, WAS DE BELANGSTELLING
ZEER GROOT. EEN OVERZICHT.
HET PRACHTIGE ORGEL IN DE NIEUWE
KERK TE AMSTERDAM. OP DE DEUREN ZIJN
FRAAIE SCHILDERINGEN AANGEBRACHT.
(Polygoon)
DE PRUIMENOOGST IS DIT JAAR IN DE BANGERT (N-H.) ZEER
OVERVLOEDIG. MET DUIZENDEN KILO’S WORDEN DE HEER
LIJKE VRUCHTEN OP DE VEILINGEN AANGEVOERD.
(Polygoon)
NIJMEGEN HEEFT TOCH ZIJN VIERDAAGSCHE DE EERSTE DAG VAN
DEN Z.G. „NOOD-VIERDAAGSCHE”: EEN GROEP
DAMES ONDERWEG. (Polygoon)
straat ziet aankomen. Zij verlangt er
naar met hem te praten.
Als ik Fritz morgen zie, zal ik iets
liefs tegen hem zeggen, dan is alles
tusschen ons weer goed, denkt zjj.
Waarom komt Ulf niet, hij is toch
al binnengekomen in huis? Zij wacht
tien minuten. Ulf is er nog altijd niet.
Zij moet zich dus vergist hebben, de
gestalte welke zij zag, was niet die
van haar broer. Met een zucht staat
zij op en gaat naar de naaste kamer.
Mevrouw Jenny Hartmann is al naar
bed gegaan. Maar het nachtlampje
brandt nog, moeder leest een roman
welke zij uit de krant heeft geknipt
en verzameld. Lore is in de naaste
kamer bezig.
Is Ulf nog niet thuis? vraagt me
vrouw Hartmann na een poosje.
Neen, antwoordt Lore. Zij is blij
een stem te hooren, want zij voelt
plotseling een steeds groeiende onrust.
Zfi vertelt haar moeder van haar
kleine dagelijksche dingen, dat juf
frouw Bethage, die op het kantoor te
genover haar zit, de kan met koffie
heeft omgegooid en precies over vjjf
rekeningen, welke zij juist had uitge
schreven. Ja, en de boekhouder Ste
phan scheen vandaag weer ruzie met
zijn vfouw te hebben gehad, want hij
was in een vreeselijk humeur, wat al
tijd een zeker teeken was.
Zij vertelt nog veel meer en me
vrouw Hartmann zegt nu en dan een
woord.
Ulf is nog steeds niet thuis geko
men.
Ik ben moe, kindje, zegt me-
M
ger dan haar broer Ulf. Zij heeft het
zelfde donkerblonde haar, dat zjj een
voudig gekapt draagt. De uitdrukking
van haar oogen is ernstig. Haar ge
laat draagt de Hartmannsche familie
trek, welke door'een trek van eer
zucht wordt aangevuld.
Zij is sedert eenige jaren bij de klei
ne firma Braginsky in de Mauer-
straat als typiste werkzaam. De moe
der, die sedert den dood van haar
man, slechts een klein pensioen heeft,
leeft bijna geheel van het geld, dat
Lore verdient. Ook Ulf heeft lang van
dit geld geleefd, maar nu heeft hij
zelf een betrekking en Lore houdt ein
delijk iets van haar salaris voor zich
zelf.
Dit is ook de reden waarom zij met
Fritz Schroter ongenoegen had gehad.
Schroter is van denzelfden leeftijd als
Ulf, maar hij is grooter, krachtiger
met een open, steeds vroolijk jongens
gezicht. Hij is aangesteld als renmon
teur bij een bekende autofabriek.
Wij kunnen weldra trouwen Lore,
had hij dezen middag gezegd, in
dezen herfst word ik chefmonteur en
dan verdien ik genoeg.
Lore had slechts geknikt. Zij heb
ben beiden niets gespaard en zij
bang een huwelijk met schulden
beginnen. Zij had in de jaren, dat
haar moeder en haar broer van haar
klein salaris meeleefden, leeren erva
ren wat het was schulden te hebben.
Daarom had zjj gezegd: Fritz,
laten wjj nog een poosje wachten. Ik
wil van het geld, dat ik nu over heb
Engelsche les nemen, dan kan ik een
beter betaalde betrekking krjjgen en
TURF KRIJGT NU WAARDE. OVERAL IN DE VEENDERIJEN IS MEN DRUK AAN DEN
ARBEID, OM ZOO VEEL MOGELIJK VAN DEZE BRANDSTOF TE VERVAARDIGEN. DE
MACHINE HEEFT OOK AL HAAR INTREDE GEDAAN. DE GEBAGGERDE TURF WORDT
OP HET LAND GESPOTEN. (Holland).
OVERAL IN DUITSCHLAND HELPT DE JEUGD
BIJ HET BINNENHALEN VAN DEN OOGST.
EEN NUTTIG WERK EN TEGELIJK EEN
GEZONDE ONTSPANNING. (Scherl)
wjj behoeven ons huwelijk niet met
schulden te beginnen. Bij ons in huis
woont een uitstekende leerares. Hilde
Merzbach heet zij en duur is zij ook
niet. Ik wil haar morgen opzoeken...
Maar daar wilde Fritz Schroter
niets van weten. Het kwetste zijn eer
zucht, dat zijn aanstaande vrouw
meeningen ovter de financieele basis
van hun toekomstig huwelijk bezat.
Hij had haar een scène gemaakt. Had
haar verweten, dat achter haar wei
gering om in den herfst te trouwen,
natuurlijk weer haar moeder zat. Er
waren booze woorden tusschen hen ge
vallen.
4)
Ulf voelt, dat het stormachtig in
zijn borst klopt. Hij houdt nog steeds
haar handen vast. Zij voelen in dit
oogenblik hetzelfde, hun harten klop
pen op denzelfden adem.
Het is een wonder, dat over hen ge
komen is. Zij kunnen er niet tegen op.
Het lot heeft hen samen gebracht, het
lot, dat hen voor elkaar bestemd had.
Zij merken dit opeens duidelijk. Ulf
houdt het in het café niet meer uit,
hij roept den kellner en betaalt. Bij
na tegelijk staan zij op. Hun oogen
zoeken elkaar alsof zjj elkaar niet
meer los kunnen laten. Zoo loopen zij
door den bloeienden zomernacht. Zoo
neemt hen de donkere straat op, wel
ke naar Berlijn leidt.
Heel vast omarmd loopen zjj naast
elkaar. En met zachte, trillende stem
Vertelt Isabella de wonderlijke ge
schiedenis van haar leven.
Op dezen avond kan Lore Hartmann
den slaap niet vinden. Zij had ’s mid
dags een heftige discussie met Fritz
Schroter gehad, welke haar sterk had
tangegrepen. Lore Hartmann is jon-
TUSSCHEN TWEE
MITRAILLEURS WORDEN
SCHOONGEMAAKT EN
vrouw Hartmann als de klok elf uur
slaat.
Goeden nacht moeder, zegt Lore
en geeft haar moeder een nachtkus.
Dan gaat zij naar haar kamer. Zij
heeft een onrustigen nacht, wordt tel
kens wakker, vliegt dan omhoog en
zinkt dadelijk weer vermoeid in haar
kussen terug. Zij droomt griezelige
dingen, welke zij vergeten is zoodra
zij de oogen opent. Toen de zon den
anderen dag in de kamer scheen is zij
geheel wakker, maar zjj voelt zich el
lendig en doodmoe.
Het liefste zou zij thuis blijven. Het
kantoor van Braginsky opbellen en
zeggen, dat zij ziek is. Plotseling
denkt zij aan Ulf. Zij opent zacht de
deur van zijn kamer en ziet dat deze
leeg is. Zij ziet onmiddellijk, dat Ulf
den geheelen nacht niet thuis is geko
men. Een vreeselijke angst maakt
zich van haar meester. Als hem eens
iets overkomen is? Zij vindt geen rust
en kan niet besluiten koffie te zetten
zooals zij gewoonlijk doet. Zij ontdekt
in een kan nog een beetje koffie van
den vorigen avond en drinkt deze koud
uit, daarna probeert zij met moeite
een droog broodje te eten, waarna zjj
het huis verlaat. Onmiddelljjk om den
hoek is een telefooncel. Zal zjj Ulf op
zijn kantoor opbellen? Maar hjj begint
pas om acht uur. Zij loopt haastig
door de straten. Vjjf minuten voor
acht is zij al bjj Braginsky. Zjj gaat
dadelijk naar mijnheer Stephan,
boekhouder.
Goeden morgen mijnheer Ste
phan, mag ik misschien even privé
telefoneeren?
Zeker, moeder is tegen hun verbin
tenis, die lieve, oude moes doet alsof
zij nog in de vroegere verhoudingen
leven, zooals in den tijd toen vader
nog leefde. Zij kan niet aan het denk
beeld wennen, dat haar dochter met
een monteur zou trouwen. Maar aan
een anderen kant is mevrouw Jenny
Hartmann veel te verstandig om ern
stige redenen tegen het huwelijk van
haar dochter in te brengen. Neen,
Fritz doet haar en haar moeder groot
onrecht.
-I X»
Mijnheer Stephan heeft ditmaal
blijkbaar geen ruzie met zijn vrouw
gehad. Maar natuurlijk kindje, zegt
hij en wijst naar het toestel.
Het is precies twee minuten over
acht. Zij moet eerst in het telefoon
boek zoeken omdat zjj het nummer
van Theo Hermbach’s kantoor niet
weet. Eindelijk krijgt zjj antwoord.
Neemt u mij niet kwalijk, maar
kan ik mijnheer Hartmann een oogen
blik spreken?
Mijnheer Hartmann is nog niet
op kantoor, hoort zjj een vrouweljjke
stem zeggen, kan ik de boodschap
overbrengen?
Zij aarzelt een oogenblik. Neen
dank u, dan bel ik nog eens op. En
na een korte pauze vraagt zij:
Wanneer komt mijnheer Hartmann
gewoonlijk?
Misschien iets later dan anders,
wordt er geantwoord. Mjjnheer
Hartmann was gisteravond nog in de
villa van mijnheer Hermsbach bezig,
het kan zijn, dat hjj daarom vandaag
wat later is.
Dank u.
Moet zjj nu kalm zijn? Zij weet dus,
dat Ulf gisteravond bjj zjjn chef was.
Natuurlijk, dan is het laat geworden,
het is dus begrjjpeljjk, dat hjj van
daag wat later op het kantoor komt.
Maar waarom was hjj dan vannacht
niet thuis? Zjj wacht nog een oogen
blik en dan zoekt zjj vastbesloten het
nummer van Theo Hermbach’s villa
op. Zjj moet wachten totdat de oude
Lieske aan het toestel komt.
VLUCHTEN. DE
GRONDIG
NAGEZIEN.
(Scherl)
F1 Wi
,31
i w
-
br~
a
S' ’CJ
-O
-V.-.
ft
I
tè:.'
-