Geweldige luchtaanvallen op Londen Nederland het postaal verkeer en en enorme Groote verwoestingen branden 1940. Zaterdag 17 Augustus. No. 17649. het welvaartspeil De postorganisatie en e Ooggetuigen vertellen Bom op het Haagsche Bosch Gevechten op groote schaal BEKENDMAKING VAN DEN WEERMACHT- BEVELHEBBER Sirenengeloei en kanon gebulder langs geheel Oostkust Talrijke installaties van strategische beteekenis getroffen Verhooging van tarieven met ingang van 20 dezer Het nieuwe porto HULP AAN DEN VIJAND WORDT ZWAAR GESTRAFT s i I I s s PRIJS DER ADVERTENTIËN: PRIJS DEZER COURANT: vliegtuigen Een gezicht op Londen niet of eLschen (Schimmelpenning^) Locaal verkeer: Brieven tot 20 gram van 3 op 5 ct. Briefkaarten van 2 op 4 ct. bij woningen aan het Bezuidenhout het geval was. Waar de bom voor bestemd was, is niet duidelijk. Op de foto kan men aan den boom rechts duidelijk zien hoeveel grond er is weggeslagen. a s Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode”, „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode blad 4.zonder Modeblad 3.75 Buitenland 9.Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUX: WAGENSTRAAT 35—37 Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 laten haven- Purfleet Uit Londen wordt gemeld, dat gister ochtend Duitsche eskaders bommen werpers in opeenvolgende golven bo ven de Engelsche kust verschenen. Zij vlogen over de Theems en verdwenen in de wolken, in Noordelijke richting. Steeds nieuwe eskaders volgden. Aan de geheele Oostkust, in de plaatsen aan de Theems, met inbegrip van Lon den en in Midden-Engedand werd lucht alarm gemaakt. Men hoorde hevig af- weervuur. Op verschillende plaatsen ontwikkelden zich luchtgevechten, over welker resultaat tot dusver niets be kend is. Vliegvelden gebombardeerd Bij de grootscheepsche operaties in de naaste omgeving van Londen zijn verscheidene installaties van strategi sche beteekenis ten Noorden van de stad gebombardeerd. Bij Enfield werd een groote electrische centrale aange vallen. Op een andere plaats wierpen de Duitschers hun bommen op wapen en kruitfabrieken. In het havengebied van Londen zijn groote verwoestingen aangericht. De vliegvelden om Londen Van 15 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct Ad verten tiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct. meer. ding, van het naar beneden springen of van het oponthoud van vijandelijke militairen, zoomede van ieder geval, waarin uit vijandelijke vliegtuigen op een voorwerp De Weermachtsbevelhebber in Neder land, generaal der vliegers Fr. Chris tiansen, maakt bekend A. In mijn op 6 Juli 1940 gepubli ceerde bekendmaking heb ik ertegen gewaarschuwd 1) Den met Duitschland in oorlog zijnden mogendheden eenigerlei de oorlogsvoering betreffende mededee- lingen te doen toekomen of daarbij behulpzaam te zijn. 2) Sabotagedaden tegen de Duitsche Weermacht en haar instellingen of tegen verkeers-, handels- en industrie- installaties te begaan. Ik heb er uitdrukkelijk op gewezen, dat dergelijke handelingen volgens de Duitsche, met het oog op den oorlog verscherpte, landsverraadwetten wor den gestraft, en dat degene, die een met Duitschland in oorlog zijnde mo gendheid voordeelen verschaft, mede- deelingen verstrekt of op andere wijze begunstigt, tevens het leven en den eigendom van zijn eigen volksgenoo- ten benadeelt en in gevaar brengt. Ondanks deze niet mis te verstane bekendmaking, is nog onlangs een sa botagedaad voorgekomen. In geval van herhaling zal naast de bestraffing van daders, medeplichtigen en medewetenden a) Zoowel aan de gemeente, waar de daad is gepleegd, b) als ook aan de woonplaats van de schuldigen een gevoelige geldboete worden opgelegd. B. Bovendien maak ik bekend 1) Iedere waarneming van een lan- Aan een door het D.N.B. ontvangen ooggetuigeverslag ontleenen wij het volgende Nu en dan valt een Spitfire Hurricane de gesloten Duitsche for matie aan. De Duitsche vliegers ech ter kennen slechts hun opdracht en nemen weinig notitie van de enkele Engelschen. De mitraillisten der aan de buitenzijde vliegende toestellen openen het vuur op de naderende vijandelijke jagers en houden hen in bedwang. Door manoevreeren ont wijkt de Duitsche formatie het af weervuur, dat op verschillende plaat sen losbarst. De granaten ontploffen ver achter de toestellen. Als muggen boven een moeras dan sen de jagers boven den grijzen nevel van Londen. Hun aantal schijnt onbe grensd. Zoover het oog reikt: Hurri canes en Spitfires en weer Hurricanes *n Spitfires. Daar tusschen door ja gen de scherp geteekende schaduwen der Messerschmitts. Over den gehee- ]en sector zijn deze snelle vliegtuigen in gevecht met een numeriek sterke ren tegenstander. In verbeten gevech ten laten Engelschen en Duitschers elkaar niet meer los, tot een van bei den doodelijk getroffen naar beneden .stort. Een rookwolk is het laatste teeken van voorbij heldendom. Daar tusschen door zeilen witte valscher men en pluimen zwavelgele wolkjes Van het luchtafweergeschut. Op de aarde dondert het en worden groote granaattrechters geslagen. Het aan tal neergeschoten machines schijnt geweldig te zijn. Duitsche verkenners geven van groote hoogte berichten over den stand van het gevecht. Steeds weer zijn het de brandende overblijfselen van Spitfires en Hurri canes, die omlaag schieten, Velen zullen vannacht zijn opge schrikt door een luiden knal, veroor zaakt door een Engelsche bom, die ge lukkig weinig schade heeft aangericht. Het projectiel kwam neer op een eilandje in een vijver, achter in het Haagsche Bosch, nabij Huis ten Bosch, waar vele ruiten braken, evenals dit De versperring doorbroken De leider van de jagers meldt, dat 2 jachteskaders de versperring heb ben doorbroken. Het luchtruim is vrij. Drie eskaders Duitsche gevechtsvlieg tuigen hebben hun doelen ten Westen van Londen gevonden en volgens be vel aangevallen. Van 2 eskaders is rqeds bericht ontvangen, dat zij op den terugweg zijn. Hevige luchtge vechten hebben plaats gevonden. Ik had het geluk heden te worden ingedeeld bij de formaties, die op- trokkeh tegen de omgeving van Lon den. Met deze woorden begint een andere deelnemer aan den aanval van Duitsche bommenwerpers op Engeland zijn aan het D.N.B. toege stuurde verslag. Op het vastgestelde uur, zoo vervolgt hij, werd het sein tot vertrek gegeven en na korten tijd daverden 18 machines boven het vlieg veld. Wij hadden tot taak Engelsche vliegtuigfabrieken ten Westen van Londen aan te vallen. Onze toestellen hielden aanvankelijk een hoogte van 4.000, zij hadden een lading van 50.000 kg brisantbommen aan boord. Met razende snelheid trekt het wol kendek aan ons voorbij. Reeds neigt de zon ter kimme. Gevechten van zeer grooten om vang zijn gaande. De Engelschen zetten er alles op om het Duit sche opdringen tegen te houden. Aan de afweer der Engelschen is duidelijk te Aerken, dat zij we ten, dat alles op het spel staat, dat het gaat om te zijn of niet te zijn. Vuurstalen en ontploffingen Boven het vliegveld B. aangekomen wordt de neus van het vliegtuig op een lange reeks montagehallen ge richt. De bommen worden losgelaten. Een witte wolk stijgt op uit de daken der hallen. Vuurstralen, ontploffin gen. Op dat oogenblik gaat het alarm- teeken: vijandelijke jagers achter ons. Maar zij zijn te laat gekomen, wij zijn er al vandoor. Reeds valt de schemering over het land, maar nog lang kunnen wij de uitwerking van onze 50.000 kg. ontplofbare stoffen waarnemen. Wij keeren naar onze basis terug met het trotsche bewustzijn, dat thans zeer vele kameraden hun doelen vlak in de buurt van de Britsche hoofd stad hebben aangevallen, om den Engelschen te toonen, dat Duitschland niet met zich laat spotten. Spoedig na de landing, zoo besluit de deel nemer aan den aanval zijn verslag, ben ik er getuige van, hoe de com mandant van mijn afdeeling meldt: 7 vijandelijke vliegtuigen op den aan- vhlstocht neergeschoten, bij ons be halve 2 machines, alle toestellen teruggekeerd. Gistermiddag is een speciale formatie Duitsche vliegtuigen met bijzondere opdracht gestart. Deze afdeeling werd in den strijd gebracht tegen alle militaire en strate gische objecten in de naaste omgeving van Londen, aldus meldt het D.N.B. De Duitsche luchtmacht zal het bewijs leveren, dat geen macht ter wereld haar kan beletten, haar bommen boven Engelsch gebied te laten vallen waar zij wil, zelfs indien dat noodig zou zijn boven de City. Het eerste gevechtseskader, dat de havenwerken, tuighuizen, opslagplaatsen en koelhuizen aan de Theems als doelwit had, kwam spoedig aan zijn bestemming, nadat de begeleidende jacht- toestellen den weg vrij hadden gemaakt in gevechten met Engelsche machines. Groote verwoestingen werden aangericht en enorme branden laaiden aan alle kanten op. Een tot in onderdeden voortreffelijk georganiseerd post-, telegraaf- en tele foonverkeer is de doelstelling van een geordende staatsinrichting. Het is van de grootste beteekenis voor het econo mische en cultureele leven van den staat. Met deze woorden leidde op de persconferentie van heden een hoogge plaatst Duitsch postambtenaar een be schouwing in, gewijd aan de nieuwe postale maatregelen in ons land. Hoe beter administratief en technisch ge organiseerd en uitgerust, het P.T.T.-be- drijf in een land is, des te intensiever kan het economische en maatschappe lijke leven zich ontwikkelen en het al gemeen welvaartspeil tot grootere hoogte opvoeren. Een aldus werkend P.T.T.-bedrijf is wegbereider voor een betere volkerengemeenschap en voor den internationalen vrede. De Rijks- commissaris in het bezette Nederland- sche gebied heeft daarom direct na zijn optreden opdracht gegeven al het mogelijke te doen om op korten ter mijn het P.T.T.-verkeer in Nederland in geordende banen te leiden. Voor het binnenland kon, dank zij de uitnemende wijze, waarop het Ne- derlandsche P.T.T.-bedrijf is uitgerust, spoedig een gunstig resultaat worden bereikt. Binnen enkele weken was het postaal verkeer op de oude basis, die van vóór den oorlog, hersteld. Groote moeilijkheden moesten daarbij worden overwonnen. Bruggen waren opgebla zen, kabels vernield, treinverbindingen moesten door autoverkeer vervangen worden, maar al deze moeilijkheden konden spoedig worden overwonnen. Grootere bezwaren deden zich voor bij het herstel der internationale ver bindingen. Daarbij zijn drie étappes te onderscheiden. 1. Het herstel van het postaalver- keer met Duitschland. Het verkeer voor brieven en briefkaarten werd, zooals bekend, spoedig hersteld, ook met be stemming voor Amerika, met welk land Torpedoboot tot zinken gebracht Gistermiddag zijn de Britsche vliegvelden Lee-on-Solent en Gos port bij Portsmouth met bommen bestookt. Te Lee-on-Solent werden hangars en tuighuizen getroffen en ontstonden er branden. Ver scheidene op den grond staande vliegtuigen werden door bommen volledig vernield. Bij den aanval op het vliegveld van Gosport raak ten de Duitsche vliegers 5 hangars, welke in brand geraakten. Drie vliegtuigen werden hierbij op den grond vernield. Bij werd een Britsche door bommen uit vliegtuig tot zinken Overal rookwolken, trechters en treffers Aan weerszijden van de Theems zijn groote branden uitgebroken. Overal stijgen rookwolken op en ziet men treffers en trechters. Over de „slums” van Eastend hangt een zwar te sluier. De Duitsche toestellen heb ben met de grootste nauwkeurigheid hun doodelijken last op de militaire doelwitten laten vallen. Ook de landswerf te Chatham werd met succes gebombardeerd. Er ontston den verscheidene fel oplaaiende bran den in de dokken en de werkplaatsen ten Zuiden van het bassin, alsook in de opslagplaats van steenkolen. Ver scheidene werkplaatsen zijn zwaar be schadigd, eenige barakken ingestort. Nadat zij hun bommen hadden laten vallen, vielen de Duitsche vliegtuigen in duikvlucht de luchtdoelstellingen aan den rand van het werfterrein aan. Zij brachten deze batterijen tot zwij gen en doofden eenige zoeklichten in de nabijheid. De Duitsche vliegers ondernemen vaak dergelijke aanvallen om de aandacht der Engelschen af te leiden van de luchtmijnen, die in de zelfde streek neergeworpen worden. 5 s g I 1 s Nederland altijd een intensief postaal verkeer heeft gehad. 2. Het verkeer tusschpn Nederland en de neutrale Europeesche landen, Noorwegen, later odk België en Luxem burg inbegrepen. Ook voor deze lan den kon het brief- en briefkaartenver- keer spoedig worden hervat. 3. Hat verkeer voor brieven en briefkaarten tusschen Nederland en neutrale overzeesche gebieden. Voor Zuid- en Midden-Amerika kon weer gebruik worden gemaakt van luchtver bindingen, aanvankelijk met den Ita- liaanschen luchtdienst, vóór Italië aan den oorlog deelnam en later via Lissabon voor Noord-Amerika. Voor zoover deze luchtwegen kunnen worden benut, is met de Sov- jet-autoriteiten overleg gepleegd voor het benutten van den Transsiberischen spoorweg. Men weet, dat wat het verkeer met Duitschland betreft, na het herstel van het verkeer met brieven en briefkaar ten, ook dat voor drukwerken, mon sters, pakketten, geldzendingen enz. werd hervat Ook het telegrafisch en telefonisch verkeer kon in beperkte mate weer met Duitschland worden opgenomen. Zelfs werd, naar bekend, de beeldtelegrafie hervat. Het wereldpostcongres in het voor jaar van 1939 in Buenos-Ayres gehou den, heeft voorzien in tal van nieuwe verbindingen, die echter door de oor logsomstandigheden nog niet konden worden doorgevoerd. De opdracht van den Rijkscommissaris houdt echter ook in, dat alle maatregelen daar mede, in verband, moeten worden voorbereid, opdat zoodat de omstan digheden gunstig worden, de toepas sing een feit worden kan. Zware lasten hoogere inkomsten. Door het wegvallen van een groot deel van het internationaal- en het transit- verkeer en het terugloopen van het binnenlandsch verkeer, zijn de P.T.T.- ontvangsten sterk gedaald. Tegenover deze daling kan, mede in verband met de noodzakelijkheid om personeel- ontslag*in dezen tijd zooveel doenlijk te vermijden, geen ook maar bij be nadering evenredige vermindering der uitgaven worden gesteld. Daarom is het, ter handhaving van het budgetaire evenwicht noodzakelijk geworden eenige P.T.T.-tarieven te verhoogen. Verhoogde posttarieven Deze verhooging zal, voor zoover de posttarieven betreft, op 20 Augustus a.s. ingaan. Het nieuwe tarief voor brieven wordt Locaal: tot en met 20 gram 5 cent; 20 tot en met 100 gram 7% cent. I n te r loc a al: tot en met 20 gram 7% cent. Boven deze gewichtsgrenzen blijven de oude tarieven gehandhaafd. Het nieuwe tarief voor brief kaarten wordt: Locaal 4 cent. Interlocaal 5 cent. Op zich nog in handen van het pu bliek bevindende postbladen, briefkaar ten, enz., met zegelopdruk van lagere waarde, dient, bij gebruik na 19 Aug. a.s., het ontbrekende bedrag te worden bijgeplakt. Inzake het brief- en briefkaarttarief in het grensverkeer met Duitschland volgen nog nadere mededeelingen. Telefoontarieven De telefoontarieven worden, zooals reeds in het kort gemeld, als volgt verhoogd a. Locale gesprekken: 3 cent; b. Interlocale gesprekken per 3 minuten of gedeelten daarvan le zone (010 k.m.) 6 cent; 2e zone (1015 k.m.) 15 cent; 3e zone (1525 k.m.) 30 cent; 4e zone (2535 k.m.) 45 cent; 5e zone (boven 35 k.m.) 60 ct. De datum, waarop de nieuwe gesprek- tarieven aan iederen telefoon-abonné worden berekend, zal den abonné’s schriftelijk worden medegedeeld. Alle hierboven niet genoemde tele foontarieven blijven ongewijzigd^ Binnenlandsch verkeer: Brieven tot 20 gram van 5 op ZVz cent. Briefkaarten van 3 op 5 cent Nederlandsch gebied wordt nedergeworpen, moet terstond aan de naastbijzijnde Duitsche mili taire of politioneele instantie worden gemeld. 2) Degene, die vijandelijke militai ren verborgen houdt of hun onderdak of andere hulp verleent, wordt volgens de Duitsche strafwetten, in bepaal de omstandigheden met den dood gestraft. Dienovereenkomstig is reeds een vonnis van een Duitschen krijgs raad geveld, waarin zware tuchthuis straffen zijn opgelegd. C. Zouden gevallen als bovenbe doeld zich herhalen, dan zal bovendien worden overgegaan tot inhechtenisstel- ling van een gepast aantal gijzelaars. ’s-Gravenhage, 17 Aug. 1940 De Weermachtsbevelhebber in Nederland Christiansen, Generaal der vliegers. De geleden verliezen bedragen vol gens de tot nu toe ontvangen berich ten 89 Britsche en 27 Duitsche vlieg tuigen. Verder werden 22 Britsche versperringsballons en bij Ports mouth een Britschen torpedojager door Duitsche vliegtuigen vernietigd. zijn zwaar beschadigd. Branden, bom- trechters, vernielde huizen en vliegtui gen, geweldige ontploffingen en hooge vuurzuilen getuigen van den arbeid der Duitsche bommenwerpers. Er is voortdurend luchtalarm, sirenegehuil en gedonder van geschut in Londen. Terwijl een deel der Duitsche jagers boven de Zuidkust van Engeland reeds in den strijd gewikkeld is, nadert de volgende golf der Duitsche machi nes, Stuka’s, die hun bommen vallen op wapenfabrieken en werken. In de streek van worden hevige ontploffingen waarge nomen. Uit het gebied ten Zuiden van Barking rijzen hooge vuurzuilen op. Op de vliegvelden van Rochester en Maidstone hebben Duitsche vliegers startbanen en hangars getroffen, tank- installaties en verblijven verwoest. De Engelsche afweer was betrekkelijk gering, daar alle jagers zich in een kleinen kring rondom Londen hadden verzameld. De eerste eenheid Duitsche bom menwerpers meldde, naar het D.N.B. verneemt, van zijn vlucht naar Middle sex teruggekeerd, dat op verscheidene vliegersnesten ten Westen van Londen talrijke treffers waren geplaatst, die branden veroorzaakten in hangars en kazernes en op den grond vliegtuigen vernielden. Portsmouth torpedojager een Duitsch gebracht. Bommen op vliegtuigen- en motorenfabrieken Het D.N.B. ontving van militaire zijde nadere bijzonderheden over de uitwerking van de Duitsche luchtaanvallen in den nacht van Donderdag op Vrijdag. Op de be kende motorenfabriek Austin en Co. Ltd. te Birmingham-Longridge vielen talrijke bommen. Deze fir ma vervaardigde vroeger auto’s en automotoren, doch sedert het uit breken van den oorlog maakt zij Bristolmotoren en onderdeelen. Te Brought bij Huil werden talrijke bommen geplaatst op de Black burn Aircraft Co., waar een type Engelsche vliegtuigen wordt ge bouwd, dat het pendant vormt van de Duitsche Stuka’s. Waarschijn lijk gingen de montagehallen in vlammen op. Een sterke daling der productie kan worden ver wacht Duitsche reddingbooten door Britsche vliegtuigen aan gevallen Duitsche motorbooten van den red dingsdienst, die voorzien waren van het internationaal voorgeschreven Roo- de Kruis-teeken, zijn gisteren bij het redden van in nood vetkeerende vlie gers in het Kanaal door 10 Britsche Spitfire-machines aangevallen. De boo ten moesten zich terugtrekken en het reddingswerk staken. Dit optreden van de Britsche vliegtuigen is identiek aan de aanvallen op Duitsche reddings- vliegtuigen, zooals de laatste dagen verscheidene malen is gemeld. f AS f COURANT HAAGSCHE /V /s 1 /s zs s i A /S Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor- boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461. Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr., There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 g g I x i 5<«««««<«««««««««<««««««««<«««

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 1