VOOR DEN PUZZELAAR Italianen rukken verder Somaliland op in KUNST EN LETTEREN HSAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 19 AUGUSTUS 1940 EERSTE BLAD, PAGINA 3 De oorlog ter zee Bulhar bezet „MARATHONDANS” MATINEE IN DE KURZAAL CONCERT IN DE KURZAAL ONDERHOUD MET ILSE MEUDTNER De Roemeensch-Boel- gaarsche onder- handelingen FRANKRIJK. ISS 5 3 rx 3 o z 3 3 4 3 3 4 3 3 3 O 3 3 7" 3 G G o o 3 3 3 3 3 u 3 3 o 3 3 3 3 3 3 3 z. T O 1 J r Pamfletten boven Tunis uitgeworpen ORGELCONCERTEN Zeven Glostermachines neergehaald Personificatie van vrouwelijke charme Solist: Joseph Pembaur, piano Soliste: Miek Engelenburg, piano De evacuatie van Gibraltar Zes schepen in de Britsche wateren getorpedeerd en op mijnen geloopen Haliaansch antwoord op Engelsche bombardementen BETOOGINGEN TEGEN HERRIOT Weer vreemde vliegtuigen boven Zwitserland J» ra j De oplossing van de Zaterdag geplaatste puzzle luidt aldus: '81 16, Z) 03, 5 T 3 V 3 O Z O 7- Z7 3 3 3 3 buitengewoon Newport, Ilse Meudtner Residentie-orkest onder Carl Schuricht 3 1 D. de i f i i i 1 Residentie-orkest onder Otto Glastra van Loon 9, a 145 -64 >98 116 137 144 146 149 169 >00 >94 >96 ill >38 >97 Ï26 ’36 '91 116 155 177 187 09 77 89 ■28 58 64 72 81 17 43 72 73 33 38 50 16 18 66 70 ’9 8 7 5 4 18 79 81 28 41 42 71 03 08 48 72 82 161 131 47 107 512 619 648 654 581 705 711 755 756 ?98 123 138 149 152 >88 99 51 29 06 50 64 26 11 10 76 78 19 >4 13 II 11 7 6 3 4 1 5 5 0 7 0 Volgens een bericht van Havas uit Bern hebben in den nacht van 15 op 16 Augustus Britsche vliegtuigen over Tunis gevlogen en vlugschriften met een voor Frankrijk beleedigenden in houd uitgegooid. Een der toestellen moest een noodlanding maken. De be manning, een officier en twee onder officieren, is geinterneerd. De Duitsche mijnen in de Britsche wateren De mijnen rond de Britsche eilanden zijn Vrijdagnacht door Duitsche vlieg tuigen uitgeworpen. De scheepvaart in de voornaamste toevoerwateren van zee uit is daardoor zeer gevaarlijk. In Avonmouth, Newport, Cardiff, Swansea, Burryport en Pembroke wer den bovendien havenwerken, dokken, werven, depóts en koelhuizen door de Duitsche bommen zwaar getroffen en ontstonden tal van branden. Daar ook de havens van de Kanaalkust niet meer in staat zijn, aanvullende vrachtruimte op te nemen, werden de schepen, welke op het Bristol-kanaal aanstuurden, om geleid naar het St. George Kanaal, dat inmiddels, evenals de lersche zee, door de mijnen uit de lucht gevaarlijk ge worden is. De eerste groote verliezen zijn reeds geleden. Er valt mee te re kenen, dat het gevaar in de Engelsche toevoerwegen uit zee in snel tempo zal stijgen. verband met de Roemeensch- Boelgaarsche tegenspraak Het Boelgaarsche telegraafagent- schap spreekt categorisch de in het buitenland verspreide geruchten te gen, volgens welke in Boelgarije re servisten onder de wapenen geroepen zouden zijn. Het agentschap wijst er op, dat slechts een zeer beperkt aan tal tot dusver van militairen dienst vrijgesteld en voor een opleidingscur sus is opgeroepen. „Ein Bekenntnis seiner Freunde” lazen, bestaat studeeren voor hem niet u*. „aus- wendig” maar uit „inwendig lernen”. Het was al met al een gave van een groot dichter, van een hoogstaand mensch en kunstenaar. Na de uitvoering barstte een applaus- ovatie los; men juichte den pianist minu tenlang staande toe en bedelde daarmede een extra af. „Waldesrauschen” heeft Jo seph Pembaur als zoodanig laten volgen. Het programma vóór de pauze was met de Ouverture „Der fliegende Hollander”, Vorspiel und Liebestod uit „Tristan und Isolde en Vorspiel „Die Meistersinger von Nürnberg geheel aan Wagner-compo- sities gewijd. Imponeerende vertolkingen, welke uitmuntend verzorgd en fraai van onderlinge klankverhoudingen waren, heeft het Residentie-orkest ons van deze werken geschonken. Een extra lof voor de blazers is hier op zijn plaats. Carl Schuricht heeft het orkest in de langdu rige applaus-hulde laten deelen. ORGELBESPELINGEN FEIKE ASMA Woensdag 21 Augustus, des avonds te 8 uur, speelt de organist Feike Asma, in de Evang. Luthersche Kerk, Luthersche Burgwal 7, orgelwerken van J. S. Bach (Toccata in F-dur), G. F. Handel (Con certo in A-dur), G. Merkel (Sonate 6 in E.moll), César Franck (Andantino en> Final) en C. de Wolf (Passacaglia, Mo. raai en Fuga over het Evang. gezang 17 „Wie maar den goeden God laat zorgen”.) Op Donderdag 22 Augustus werken mede aan het wekelijksche orgelconcert door Alex. Schellevis in de Bethlehemkerk van 8 tot 9 uur de bekende Hilversumsche sopraan To Schook en Wim van Hoek, fluit. De zangeres zingt o.a. oud-Neder- landsche liederen met obligaat fluit, be- werkt door Ant. van der Horst. Op Woensdag 21 Augustus a.s. des avonds om half acht zal in de Bethelkerk aan de Mozartlaan, hoek Handellaan, een concert worden gegeven door den organist Henk G. van den Berg, met medewerking van mej. Dulci Ouwerkerk, viool. Het pro gramma vermeldt voor viool een sonate van Fr. M. Veracini, vioolconcert in E dur van J. S. Bach, en het tweede deel uit Mendelssohn’s vioolconcert. De organist zal ten gehoore brengen het eerste deel van het F dur concert van Handel, Pasto rale van César Franck en Fantasie over het koraal „Wie schön leucht ’t uns der Morgenstern” van Max Reger. Dinsdag 20 Augustus zal door Adriaan Engels in de Groote of St. Jacobskerk al hier een orgelconcert gegeven worden. Het programma heeft werken van D. Buxtehuide, J. S. Bach. J. G. Bastiaans, dr. Joh. Wagenaar, en C. de Wolf. Morgenavond treedt Ilse Meudtner in de Kurzaal op, begeleid aan den vleugel door den pianist Kruyt, terwijl zij in Ja nuari weer naar ons land hoopt terug te keeren, met een programma, dat nu al geheel gereed is, en waartoe als groot werk „Letzte Wanderzirkusromantik” op muziek van den componist van de „Hamburger Oper” Schlemm behoort. Charlotte Kohier in de Kurzaal Nog kort geleden heeft Charlotte Koh ler in de Kurzaal de novelle van Marcel Matthys „Filomeentje”, de aangrijpende geschiedenis van het Vlaamsche burger? meisje, dat zich een gelukkig leven droomt en steeds dieper in de ellende wegzakt, voor ons doen leven. Zaterdags avond heeft zij wederom honderden van haar onvolprezen talent doen genieten met haar bekende voordracht „Mara thondans”. Zij slaagde er wederom met prachtige, spannende voordracht in, om al die verschillende figuren uit dezen boeienden monoloog sterk getypeerd en gekarakteriseerd weer te geven, met hier een geestige, daar een aandoenlijke ty- peering elke figuur voor ons teekenend. Met geestige mimiek en groote levendig heid, vol actie en sombere spanning werd alles voorgedragen en met ieder gebaar en ieder woord treft zij de toe hoorders. Ook nu weer toonde zij haaf meesterschap in de voordracht bij de uit beelding van dit dramatische verhaal. Ruim twee uur lang heeft zij haar toe hoorders geboeid en meegesleept en haar optreden is ook nu weer een succes ge worden. De lof voor het gebodene uitte zich in een langdurig, hartelijk applaus en de aanbieding van fraaie bloemen. Het hoofdkwartier van de Italiaan- sche Weermacht maakt in het weer- machtbericht no. 70 het volgende be kendDe op 11 Augustus in Britsch- Somaliland begonnen slag tegen het gros der vijandelijke strijdkrachten van den Jerato-pas in de zóne van Adadleh, is in een overwinning voor ons geëindigd. Na 5 dagen hardnekki- gen strijd is het sinds lang opgebouw de Engelsche verdedigingsstelsel met zijn voornaamste steunpunten en zijn twee linies van prikkeldraadversper ringen, alsmede met zijn in de rotsen geplaatste artillerie- en machinege- weerkazematten, door omsingeling van beide vleugels gevallen. Talrijke wa pens van allerlei aard, geweldige hoe veelheden oorlogsmateriaal en levens middelen, alsmede talrijke gevangenen, zijn in onze hand gevallen. De vijand liet op het slagveld honderden dooden achter, die tot Rhodesische en Indische bergbataljons behooren. Ons luchtwa pen heeft zooals steeds in de rechtstreek- sche samenwerking, door aanvallen met bommen en machinegeweervuur op vijandelijke stellingen krachtdadig aan den slag meegedaan, alsmede op verre vluchten oorlogsschepen en in de ha ven van Berbera voor anker liggende transportschepen zwaar getroffen. Inmiddels hebben de Engelschen zon der eenig resultaat het vliegveld van Assab en het plaatsje Giggiga gebom bardeerd. De manoeuvre, die ons naar Berbera zal voeren, gaat onweerstaanbaar ver der, ter verovering van de tweede ver sterkte linie, waarop de door onze co lonnes achtervolgde vijandelijke troe pen zich terugtrekken. Het 71ste communiqué van het hoofd kwartier der Italiaansche weermacht vervolgt „Bij de voortzetting van den opmarsch heeft een onzer colonnes, die van Zeila was opgetrokken, Bulhar be zet. Een andere colonne is bij den pas van Lafaroek aangekomen. Te Man- dera nam een groot Hindoesch detache ment in allerijl de vlucht, zoodra het onze patrouilles zag. Een onzer vlieg tuigen, dat aan een actie tegen Berbera had deelgenomen, is niet teruggekeerd. In Noord-Afrika hebben vijandelijke vlootstrijdkrachten niet minder dan 300 granaten van zwaar en middelbaar kaliber afgeschoten op Bardia en het binnenland, waarbij onder de troepen 1 doode te betreuren is, terwijl liman gewond zijn. Onze bombardements vliegtuigen gingen onverwijld tot den aanval over en bonden bovendien den strijd aan n?et vijandelijke luchtafdee- lingen, die de schepen van den vijand te hulp snelden. Het resultaat was. dat 7 vijandelijke Gloster-vliegtuigen wer den neergeschoten en nog 2 waarschijn lijk 3 onzer toestellen worden ver mist. Een onzer duikbooten heeft op den Atlantischen Oceaan een Britsch tankschip van ongeveer 9000 ton tot zinken gebracht. dagavond 21 Augustus o.l.v. Carl Schu richt, met het pianoconcert no. 1 van Brahms. Na de pauze gaat de derde Symphonie van Brahms. Donderdagavond vindt de openbare ge nerale repetitie plaats van de derde acte van „Siegfried” van R. Wagner, waarvan de uitvoering in concertvorm *is vastge steld op Vrijdagavond 23 Augustus. De openbare generale repetitie wordt be schouwd als een extra volksconcert. Mede werkenden zijn Henk Noort (Siegfried); Lucien Louman> (Der Wanderer); Ria Focke (Erda> en Ruth Horna (Brünn- hilde). Het geheel staat onder leiding van Carl Schuricht. Het derde bedrijf van Siegfried omvat de samenspraak van Der Wanderer (Wotan) en Erda, de ontmoeting van den Oppergod en Siegfried, eindigend met de vernietiging van Wotan’s speer door den jongen held, die daarmede den dood zijns vaders wreekt en eigen ongebonden vrij heid ten volle manifesteert, en besluit met de ontwaking en algeheele mensch- wording van Brünhilde, die zich in onuit puttelijke liefde overgeeft aan Siegfried, haar toekomstigen gemaal, die haar uit haar slaap heeft gewekt. Vreugde en zon overheerschen; de catastrophe, die zich ook ten aanzien van Siegfried als tijde lijk bezitter van den noodlottigen ring, later in Götterdammerung zal moeten voltrekken, is nog ver; het bedrijf eindigt in stralende pracht van onvermengd zon nig geluk. Zaterdagmorgen om 11.07 uur is de be kende Duitsche danseres Ilse Meudtner gelijktijdig met den pianist Joseph Pem baur aan het S.S.-station hier ter stede aangekomen voor haar optreden in de Kurzaal. Reeds des middags stapten wij naar het Kurhaus, waar de jeugdige kun stenares haar intrek heeft genomen, om eens een babbeltje met haar te houden over haar dansen, over haar reisindruk ken en over haar toekomstplannen. Vooral dit laatste onderwerp was van belang, aan gezien de danseres thans den leeftijd heeft bereikt, waarop een kunstenaar, zoekend naar zijn zielsgeheimen, naar zijn eigen wezen en gedreven door jeugdige idealen, nu eens dezen, dan weer dien weg inslaat, om door ervaring van zijn kracht bewust te worden. Wij wachten in de hall van het groote hotel, toen de deuren van de lift opengin gen en Ilse Meudtner verscheen, zonge bruind, gekleed in een bontkleurig sport- costuum, als de personificatie van al wat vrouwelijke charme, élégance, geest en le venslust. is. Zij trad ons met toegestoken hand tegemoet. Een innemende verschij ning was zij, een vrouw, die door de spor tiviteit van heel haar persoonlijkheid, al leen kunst in haar meest gezonden, levens- krachtigen vorm kan brengen. Een kun stenares, die zich haar taak in de gemeen schap bewust is. Wij gingen in één der salons zitten en verheugden ons deze danseres, die na haar deelneming aan de Olympiade in 1928 te ORGELBESPELING IN DE BETHELKERK. Woensdagavond zal in de Bethelkerk aan de Mozartlaan te Loosduinen een or gelbespeling worden gegeven door den or ganist Henk G. v. d. Berg, met medewer king van mej. Dulci Ouwerkerk, viool. Het programma vermeldt voor orgel: Han del, Allegro uit F-dur concert; César Franck, Pastorale en van Max Reger de groote fantasie over het koraal „Wie schön leucht ’t uns der Morgenstern”. De groote Duitsche klaviervirtuoos prof. Joseph Pembaur was gisteravond solist op het concert, dat door het Resi dentie-orkest, onder leiding van den diri gent Carl Schuricht, in de Kurzaal werd gegeven. De groote kunstenaar vertolkte ditmaal het Pianoconcert in A gr. t. van Fr. Liszt. Het was een bijna vanzelf sprekende keuze voor Joseph Pembaur, aangezien hij, als leerling van den Liszt- discipel Alfred Reisenauer, van zijn eigen vader en van diens leerling, den compo nist van kamermuziekwerken Thuille, ge heel uit deze romantische school is voort gekomen. Bovendien wil het publiek dezen pianist nu eenmaal Liszt hooren* voordragen. En Joseph Pembaur geeft daaraan gewillig gehoor, daar hij, zooals hij Zaterdagmiddag op een interview verklaarde, zich in zijn kunst steeds heeft laten leiden. En zoodoende komen Beet- hoven’s concerten, die hij overigens gaar ne naast het eerste concert van Liszt en de Mozart-concerten vertolkt, zelden asm de beurt, omdat hij daarover een eigen, zeer persoonlijke visie heeft, welke de daarmede minder vertrouwde toehoorders eenigszins afschrikt. Dat Pembaur’s pp- vatting toch zeer gefundeerd is, blijkt wel uit het feit, dat, zooals hij ons mededeelde, zelfs prof. Schering in zijn boek „Beet hoven und die Dichtung” een geheele studie wijdt aan de onbekende romanti sche elementen in het oeuvre van den Weenschen toondichter. Doch ondanks dat Joseph Pembaur zich met de scheppin gen van Liszt en Mozart heeft vereenzel vigd, is hij een kunstenaar van groote veelzijdigheid. Want Pembaur dirigeert thans vaak naar aanleiding van, en al weer geleid door uitspraken van anderen, die zijn kunnen daarin hadden optdekt. Zooals Joseph Pembaur het A-dur con cert van Liszt voordroeg werd het een openbaring, een muzikale taal, welke niet alleen beeldend, doch zelfs verhalend was. In een enkel motief werd soms een vraag gesteld of een probleem naar vo ren gebracht, waardoor een geheel voor afgaand of volgend gedeelte een diepere beteekenis kreeg Geen spoor van de zoo - - - 5 in Liszt’s compositie te ontdekken. Iedere toon had niet alleen door aanslag zelfs in het snelste passagespel zijn uiterlijken glans, hij had ook een ziel en innerlijk leven, geschonken door Joseph Pembaur, die zijn zin en hoogere beteekenis had overdacht. Want zooals wij ook onder de uitspraken van den kunstenaar in het door zijn leerlingen, ter gelegenheid van zijn 65sten verjaardag uitgegeven werkje keerd en waar het „groote” publiek zich schaamt voor de zigeunermuziek en maar liever jazz hoort. „Maar ik heb mijn reis goed benut” ging Ilse Meudtner verder, door een bezoek aan den componist Ta kacs. Eén van haar beste dansen, de Ta rantella, ontstond namelijk op fragmenten van een later, voltooid groot werk, dat deze componist haar eens voorspeelde. En thans, tijdens haar vacantie. legde Ilse Meudtner Takacs haar plannen voor betreffende Tschaikowsky’s Capriccio ita- lien. Het resultaat der besprekingen was echter, dat de band met Tschaikowsky- werken werd dichtgeklapt, dat een nieuwe compositie in dien geest door Takacs werd geschapen en Ilse Meudtner in a’cht dagen tijds haar „Scène in een Italiaansche ha venstad”, een dans waarin de verschillen de personen door haar alleen worden uit gebeeld, ontwierp. Het zoeken van muzikale gegevens en het ontdekken van toondichters is overi gens voor Ilse Meudtner één der belang rijkste bezigheden. Ieder jaar schept zij namelijk een geheel nieuw programma, waaruit de beste werken voor eventueele herhaling worden uitgezocht. Doch door de verscheidenheid en oorspronkelijkheid der muzikale gegevens moet de dans zijn frischheid en natuurlijkheid behouden. Men heeft Ilse Meudtner wel eens haar zoeken, haar onrust verweten. Maar indien wij haar ontwikkeling kennen is deze ka raktertrek toch zoo natuurlijk. Geïnspi reerd door het dansen van Vera Skoronell ging Ilse Meudtner deze kunst eigenlijk alleen om de harmonische lichaamsbewe gingen en voor haar training beoefenen. Zij studeerde aan de balletschool „Trumpi” keek overal in de wereld der dans rond en ontdekte al zoekend zichzelf! Zij schiep na haar reizen met Harald Kreutzberg in Amerika, na haar optreden in Darmstadt, en Essen tijdens haar werken aan de Ber liner Staatsoper, waaraan zij thans vier jaar is verbonden met „Figuren van Wil helm Busch en „Die Witwe Bolte” een genre, dat eenig is temidden van de ove rige Duitsche stroomingen. Daarbij trad zij op in balletten, zooals Werner Egk’s „Juan von Zarissa”, ontwierp en maakte eigen costuums en schiep een kunst, welke ten nauwste met improvisatie is verbonden. Op het Zondagmiddag-concert, dat gis teren door het Residentie-orkest onder leiding van den dirigent Otto Glastra van Loon in de Kurzaal werd gegeven, trad de jeugdige pianiste Miek Engelenburg, een leerlinge van Henri van Nieuwen hoven, Evert Cornells en Robert Casa- desus, als soliste ten tooneele. De kunste nares, die voor de meeste concertbezoe kers geen onbekende zal zijn geweest, door haar optreden met bijna alle Neder- landsche orkesten, vertolkte het over bekende en toch steeds boeiende derde Piano-concert in c kl. t. op. 37 van L. van Beethoven. Dat zoovele pianisten dit werk ter uitvoering kiezen, vindt misschien een verklaring in het feit, dat Beethoven’s meest grootsche pianoconcert, het „vijfde”, 1)1MallKua MiII VCII UUUC5a hen afschrikt door zijn allure, door de „Figuren van Wilhelm Busch” enz. majesteit van zijn karakter. Het „derde” Walter Gieseking is solist op Woens- daarentegen is lieflijker en toenaderend tot hen, die zich tot zijn geestelijke hoog ten willen verheffen en zich in zijn rijk dom wenschen te verdiepen. Na de vele openbaringen, welke wij zoodoende in den loop der jaren hebben ontvangen, deelde Miek Engelenburg ons gisteren haar zeer persoonlijke visie mede. Doch zoo vrou welijk en droomerig van karakter kenden wij deze schepping nog niet. Weliswaar getuigden opzet en behandeling van inzicht en artistieke evenwichtigheid, doch de keuze der langzame tempi, het buitenge woon kleine klankvolume en het weinig markante karakter vestigden soms eerder den indruk van schuchterheid dan van dichterlijke openbaring. Miek Engelen burg is echter muzikaal; haar spel is sensi tief en in technisch opzicht, indien wij de minder gelukkige gedeelten uit het Rondo, allegro buiten beschouwing laten, zeer verzorgd. Door de egaliteit van het pas sage- en gebroken-accoordenspel waren er momenten, waarin alles zeer beschaafd en doorzichtig klonk. Een langdurige applaus- hulde viel de pianiste voor haar prestatie ten deel. Als orkestwerken vermeldde het pro gramma: de Ouverture „Euryanthe” van C. M. von Weber, Twee Hongaarsche Dansen van Brahms en de Polonaise in E gr. t. van Fr. Liszt. Van Weber’s ouver ture werd een zeer geslaagde, karakter volle vertolking gegeven, terwijl Brahms’ werken door klankkleur, dynamische scha- keeringen en onstuimige vaart zeer juist werden getroffen. Aan hulde voor dirigent en orkest heeft het op dezen middag dan ook weer niet ontbroken. Het D.N.B. verneemt uit Algeciras, dat nog talrijke personen weigeren Gibraltar te verlaten. In verband met een nieuwe evacuatie, welke gisteren en heden moest geschieden, is de vol gende oproep van den militairen gou verneur teekenend: „Alle personen, die zijn ingeschreven in het register van geëvacueerden, moeten met de aangewezen schepen Gibraltar verla ten. Tegen allen, die zich hieraan niet houden, zal op de strengste wijze wor den opgetreden. Zij zullen zwaar ge straft worden op grond van de be palingen voor de verdediging”. De nog niet geëvacueerde bevol king, die op de hoogte is van de uit werking der Duitsche luchtaanvallen op Engeland, tracht onder alle om standigheden in Gibraltar te blijven. Het Amerikaansche radiostation „Mackay Radio” meldt, dat het Zweed- sche stoomschip „Hedrum” (2325 br.t.) Vrijdag aan de lersche kust is getor pedeerd. Het Newyorksche Bureau voor de Scheepvaart meldt, dat de Grieksche vrachtschepen „Thetis” (4111 br.t.) en „Naftilos” (3531 br.t.) getorpedeerd en tot zinken gebracht zijn. Voorts verneemt het D.N.B.dat bij het eiland Man Zaterdag drie groote schepen op mijnen zijn geloopen. Twee daarvan zijn gezonken; het derde drijft met zware slagzij rond. Hierover wordt van bevoegde zijde meegedeeld, dat het Duitsche lucht wapen in den nacht van Vrijdag op Zaterdag in den grootsten omvang in de wateren van de Britsche eilanden mijnen gelegd heeft. Werd dit uitwer pen van mijnen tot dusver hoofdzake lijk beperkt tot Engelsche havens en riviermondingen, thans worden ook de groote toevoerwegen van open zee uit stelselmatig met mijnen versperd. Het St. George Kanaal, het Noordkanaal en de lersche Zee zelf zijn reeds tot een zeer gevaarlijk zeegebied gemaakt, waardoor het aandoen van de Britsche havens buitengewoon bemoeilijkt wordt. De indruk in Italië De slag in Somaliland is gewonnen, schrijft de „Giornale d’ Italia”, en het is te voorzien, dat binnen enkele da gen Somaliland zal ophouden deel uit te maken van het Britsche rijk. De Ita liaansche troepen kwamen bij hun of fensief te staan voor de door de Engel schen gereedgemaakte defensieve mid delen, voor de beste rijkstroepen en voor zeer versche versterkingen, waar onder pas aangekomen Fransche vlieg tuigen en bestuurders. Hulde aan het opperbevel en aan de Italiaansche sol daten. die een overwinning behaald hebben op den vijand, op zijn wape nen, op de moeilijkheden van het kli maat en het terrein. Met dit offensief heeft Italië de Engelsche strijdkrach ten aldaar uitgeput. De verovering van Britsch Somaliland zal aan Italië de mogelijkheid geven, een breed front vrij te krijgen, neemt de mogelijkheid weg van een eventueele Britsche actie in dien sector, verhoogt de Italiaansche bedreiging voor de vitale basis van Aden, verstrekt Italië nieuwe, econo mische middelen, waaronder 6.000.000 stuks vee, maakt een enormen indruk op de bevolkingen aan de Roode Zee, die gevoelig zijn voor de aftakeling van het Engelsche prestige en moedigt de anti-Engelsche beweging der Arabieren aan. De Britsche propaganda poogt te vergeefs, de beteekenis van Somaliland an van de Italiaansche overwinning te verkleinen. Deze overwinning, tezamen met het optreden van de Duitsche luchtmacht tegen de militaire centra vap Engeland, vormt een essentieel be standdeel voor den opmarsch van de twee as-mogendheden naar de zege praal. bijzondere correspondent van Stefani in Libye seint, dat een eerste antwoord van de Italiaansche lucht macht op de aanvallen der Engelsche vliegers tegen de burgerbevolking in ”°°rd-Italië een aanval is geweest op “f Engelsche vloot voor Alexandrië en e havenwerken van die stad. In den nacht van 15 op 16 Augustus is een $erke Italiaansche luchtformatie naar lexandrië gevlogen. In de haven za- ®en de toestellen 4 linieschepen en tal- *)Ke andere Britsche oorlogsbodems, aarop zij een regen van. bommen an zwaar kaliber lieten vallen. Het evige afweergeschut slaagde er niet ne Italiaansche werpers in hun op- Amsterdam. waar zij, toen nog schoolkind, vaak verweten vlakheid vjel thans kampioene kunstspringen werd en na haar eerste tournée door ons land thans als een beroemdheid terugkeerde, voor de derde maal in ons midden te zien, De vreugde om het weerzien was echter wederzijdsch Want Ilse Meudtner houdt van Holland, omdat de menschen er ook Hollandsch durven zijn. En zij vergeleek ons land met Hongarije, met Budapest, waaruit zij na een vacantieverblijf juist was terugge- □E HERBOUW De Fransche minister van verkeer, Piétri, heeft volgens berichten uit Vichy een rondreis door het onbezette gebied gemaakt om het herstel der verkeersmiddelen te bestudeeren. In dit deel van Frankrijk zullen 700 tot 800 groote bruggen gebouwd moeten worden, alsmede 6000 kleinere kunst werken. Het Rhónedal is bijzonder zwaar getroffen, in de departementen Dróme, Isère en Rhone zijn 50 groote bruggen opgeblazen. Waarschijnlijk zullen 200.000 arbeiders bij den her bouw, waarmede onverwijld een begin zal worden gemaakt, tewerk worden gesteld. Naar het Fransche blad „Nouvel- liste” meldt, zijn er in Lyon betoo- gingen tegen een „hoogstaande per soonlijkheid” ontstaan, waarbij het zou gaan om den burgemeester der stad, Herriot. Volgens het blad zijn er luchtballonnetjes losgelaten, waarop geschreven stond, dat Herriot moest aftreden. De politie heeft jacht op de ballonnetjes gemaakt. Inmiddels was er in het centrum der stad een groote menschenmenigte samengestroomd, die onverholen uiting gaf aan haar vijandige houding jegens de „hoog staande persoonlijkheid”. Er ontston den botsingen met de politie en tal rijke personen werden gearresteerd. BETOOGINGEN TEGEN JODEN EN VRIJMETSELAARS Zaterdagmiddag demonstreerden te Vichy aanhangers der Doriot-beweging tegen joden en vrijmetselaars. Een door hen meegenomen buste van den oprichter der vrijmetselaarsloge te Vichy werd onder kreten „Weg met de Joden en vrijmetselaars, weg met Engeland” aan een boom opgehangen. Ook in Toulouse zijn dergelijke be- toogingen gehouden, welke vooral ge richt waren tegen den vroegeren pre sident van binnenlandsche zaken Sar- raut en diens broer, eigenaar van het groote provinciale dagblad „Dépeche de Toulouse”. De Zwitsersche generale staf deelt mede, dat in den nacht van 18 op 19 dezer vreemde vliegtuigen meerdere malen over Zwitsersch gebied hebben gevlogen. In verscheidene plaatsen werd luchtalarm gemaakt. Op enkele plaatsen is ook de luchtdoelartillerie in werking gesteld. Het onderzoek naar de nationaliteit dezer vliegtui gen is nog niet beëindigd. In Boelgaarsche onderhandelingen, wel ke vandaag te Krajowa beginnen, heeft de Roemeensche regeering een communiqué uitgegeven, waarin ge zegd wordt: Met den wensch, te ko men tot een vreedzame regeling van de vraagstukken, welke Roemenië van zijn buren kunnen scheiden en in de hoopt, in dit deel der wereld een nieuwe, op vreedzame samenleving en vreedzame samenwerking van alle volken gebaseerde politieke orde te vestigen, heeft Roemenië besloten, be sprekingen met Boelgarije te openen. De onderhandelingen zullen den 19en Augustus des morgens te Krajowa, in het gebouw van de stadhouderij, be ginnen. De eerste gedelegeerde van Boelgarije bij deze conferentie is de gezant Pomenof. De Roemeensche de legatie staat onder leiding van den gezant Alexander Cretzeanu, voorma lig onderstaatssecretaris van buiten- landsche zaken. KURZAALBERICHTEN Morgenmiddag 20 Augustus houdt A. de Wal in de Feestzaal van het Hotel Kur haus een muzikale bespreking aan het klavier over de 3e acte van het muziek drama „Siegfried” van R Wagner. Morgenavond geeft de vermaarde dan seres tlse Meudtner een avond in de Kurzaal, aan den vleugel begeleid door Herman Kruyt. Het programma vermeldt o.m. „Boeredans naar Breughel”; „Spel met een rooden doek”; „Bacchante”; „Tarantella”; „In een Bodega” (Suite); treden te belemmeren. In de haven werden branden veroorzaakt en groote schade aangericht. Alle Italiaan sche toestellen zijn op hun basis terug gekeerd, één uitgezonderd. In Egyptische kringen verklaart men, dat de Engelschen besloten zou den hebben, een groot deel van hun voor Alexandrië liggende vloot over te brengen naar een verdere basis, we gens de moeilijkheden om de steeds toenemende Italiaansche luchtaanval len te weerstaan. Lijst van Italiaansche verliezen Het Hoofdkwartier van de Italiaan sche weermacht publiceert een 3e lijst met de namen van 41 officieren, on derofficieren en manschappen, die tusschen 16 en 31 Juli aan het Weste lijke front gesneuveld zijn. In hetzelfde tijdvak zijn in Noord-Afrika 115 offi cieren en manschappen gevallen. De inlandsche troepen in Italiaansch Afri ka verloren tot en met 31 Juli 245 manschappen. Bovendien werden 444 manschappen gewond en worden er 91 vermist. Het aantal Italiaansche ge wonden in Noord-Afrika bedroeg tot denzelfden datum 306, terwijl 188 wor den vermist. MUSEUM BOYMANS Naar wij vernemen, is thans ook een gedeelte der benedenverdieping van het Museum Boymans te Rotterdam voor het publiek toegankelijk gesteld. Aldaar is in het Prentenkabinet een tentoonstelling van grafiek ingericht, welke onlangs door dr. J. C. J. Bierens de Haan werd ge schonken. Aanwezig is een 80-tal bladen, waaronder werken van moderne Neder- landsche kunstenaars, zooals M. C. Es- scher, Jan Toorop en Storm van ’sGra- vesande; van oude Nederlandsche mees ters als J. Saenredam, N. de Bruyn, Ver- kolie en Blooteling, benevens van de Fransche 19e eeuwsche meesters Charles Daubigny, M. Lalame, Hervier en Bracquemond. In de zaal, waar anders de porcelein- verzameling was tentoongesteld, is thans een demonstratie gegeven van verschil lende technieken op het gebied der gra fische kunst, waaronder de ets, de aqua tint, de gravure, de houtsnede en de li thografie. Origineele werken van Rembrandt, van Ostade, Goya, Dupont, Charley Toorop en Raedecker, benevens een reeks etsplaten van Willem Witsen en J. J. Aerts, zijn aanwezig.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3