MMIMB BONTWERKERS P. KRAAYEVELD DE HEEMSTRAAT 250 JUIST NU!! heetwater reservoirs van het Ge meentelijk Electr. Bedrijf (plaatsing en aanleg kosteloos). 7405 DE NUTSSPAARBANK BESTEEDT UW GELD GOED AMSTERDAMSCHE BANK N.V. VRIJBANKLOKAAL VAN HET OPENBAAR SLACHTHUIS een groote partij gestereliseerd RUND- en VAKKENSVLEESdH BOUILLON. FIRMA KOL. 2954 GEMEENTELIJKE LEEN- EN VOORSCHOTBANK ’s-Gravenhage VERKOOPING, UITSLUITEND a CONTANT, van in November en December 1939 in onderpand aangenomen goederen, in het verkoop- MOSSELEN P-7 KUNST en letteren FILM EN BIOSCOOP HET GOEDKOOPSTE TRANSPORTMIDDEL HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1940 EERSTE BLAD, PAGINA 3 STAATSPRIJZEN VOOR KUNST GELDZAKEN CONCENTRATIE VAN HET AMATEUR TOONEEL YVONNE GEORGI-BALLET KURZAAL HOLLYWOOD-SFEER” IN DEN DIERENTUIN! HET IS UW BELANG NlEUWE mogelijkheden VOOR NEDERLANDSCHE ARTIESTEN KOOPT IEDERE MAAND TEN MINSTE EEN BOEK VERDUISTERING FIJN GOED? Vakkundige reparatie aan alle merken Stofzuigers WORDEN AAN HUIS UITGEVOERD ONDER GARANTIE! De bomibardonist wordt „genomen”. VRAAGT INLICHTINGEN Begin van uitwisseling met Duitschland ALLE MODELLEN. Ook voor kinderen en invaliden BIJKANTOREN inALLE WIJKEN DER STAD biedt U een veilige en gemakkelijke gelegen heid tot SPAREN en ZUINIG BEHEEREN Fabriek voor Rollend Materiaal en Buisconstructiën Loosduinscheweg 623 (bij Regentessel.) Tel. 33.14.83 Hoofdkantoor RIVIERVISCHMARKT 5 hoek Jan Hendrikstraat TE ’S-GRAVENHAGE Profilti aan het filmen KOOPT NU MEUBELEN TEGEN LAGE PRIJZEN N.V. NEDERLANDSCHE PELTERIJENFABRIEK EENDRACHTSWEG 23 ROTTERDAM NIEUWE TEL. 36507. HEDEN ALLE KALFSVEREDELINGEN VOORRADIG. CEES LASEUR IN DE KURZAAL Dl IKAtiTnorU- mauritskade 29-31 KAPITAALF 55.010.000 RESERVEFONDS F 31.500.000 SAFE INRICHTING Residentie-orkest onder L. M. G. Arntzenius STOFZLIGER REPARATIE REDRIJF W— *•1 zangeressen voor en ten Nederlandsche Amateurtooneel Unie ver het (Polygoon) ie. 2e. 194015 October 1941. N.B. Dagelijks onderhandsche verkoop. GELD en schat het aantal amateur-tooneelspe- Sara Joy Martha GUMMIWAREN 7417 BUSTEPILLEN Fa. MUNTZ Electro-Tech. Bur. B. FRANKEN Anton de Haenstraat 17 Tel. 337657 b.g.g. 771427. beschikbaar op salarissen, pensioenen, lijfrenten, polis levensverzekering, hypothecaire grossen en 2de Hypotheek, met en zonder borg, billijke con ditiën. Ook Ie HYPOTHEKEN en BEDRIJFS- CREOIETEN. Br. porto antw.INTERMEDIAIR Daguerrestraat 103. Tel. 33.32.19. 2926 .9513 Nationale Volks Bank GELDSCHIETBANk. zelf de zangers zijn opera’s op. Zoo iets zou immers hier in Nederland nooit mogelijk zijn!” -x- zangeres naar Berlijn, een tooneel speler naar Weenen ken. Een goed geschreven roman heeft voor deze categorie van lezers dezelfde waarde als een werk over wijsbegeerte voor den philo’soof en een diepgaand boek over kunst voor den ernstigen kunstmin naar. Een boek kan u enkele uren vol komen ontspanning geven. Zóó, dat u bij het omslaan van de laatste bladzijde met een' zucht betreurt, dat het uit is. Dan hebt ge uw gedachten dus enkele uren verfrischt met anderer denkbeelden, met anderer zienswijze en ge zijt beter be stand tegen wat de dag van morgen u mogelijk brengt. Daarom: Koopt iedere maand tenminste één boek; het geeft u nieuwe geestkracht! heeft men in Duitschland nu veel grootere theaters, die verscheiden duizenden toe schouwers kunnen bevatten, gebouwd, en daarmee wordt ^iog steeds voortgegaan. En daarmee zijn tevens kansen geboden voor een groot aantal kunstenaars, die, zooals gezegd, nu ook in Nederland wor den gezocht. Op Donderdag 29 Aug. circa 10^ uur zal worden verkocht in het Bespreekgeld 0.25. Ook bestaat ge- van kooporders. Aanvang der verkooping 2907 alvorens Juweelen, Goud en Zilver te verkoopen, deze GRATIS TE LATEN TAXEEREN door een bekwaam expert, tevens inkoop tegen de allerhoogste waarde. 7379 KORTE POTEN 17, 1e Etage, ingang winkel. Telefoon 116817. N. V. THE HOLLAND PEARL IMPORT van 1G—12 en van 2—5 uur. VIJFTIGJARIG BESTAAN VAN HET STEDELIJK MUSEUM TE VLISSINGEN Op 27 Augustüs 1890, heden vijftig jaar geleden, vond te Vlissingen de oprich ting en in gebruikneming van de oud heidskamer plaats. De liefde en zorgen die aan het verzamelen en onderhouden van de erfstukken der vaderen met be trekking tot deze historierijke stad wer den besteed, de uitgebreider wordende verzamelingen en vele belangrijke schen kingen, deden deze instelling sinds 1934 met recht en met reden den naam van stadelijk museum veroveren. Er werd in verband met het 50-jarig bestaan een gedenkboekje samengesteld, 0W-Finish Salonzitje 115.Pracht Eng. Eetkamer 175.Luxueus Blank Eiken Bankstel 145.Schitterende Eng. Slaapkamer 145 Pracht Eng. Boekenkast 65.—. Chique Eng. Salon 165.Gepolitoerde Eng. Rietsalon met losse kussens 195^2957 Te zien; Modelkamers (ook ’s avonds): IEPLAAN 86, heb- ’het nooit gemakkelijk gehad, en de minst met kansen bedeelden onder waren s.-- AMBTENAREN en vast part, pers., zonder borg, Wett. tarief, vlug en discreet RIVIERVISCHMARKT 4, Oen Haag, Tel. 115349. Dag. 9-5, ook Ma., Vr.av. 79, Zat. 91.30 Aldus luidt de slagzin, waarmee de Boekenweek-Commissie, die telken jare in de lente een propaganda-week voor het boek organiseert, zich dit najaar richt tot den Nederlandschen lezer in het alge meen en tot hen, die weinig of niet leest in het bijzonder. De taak dezer commis sie, ingesteld door de Vereeniging ter be vordering van de belangen des Boekhan dels, die dit jaar 125 jaar bestaat, is im mers, de belangstelling van het geheele Nederlandsche volk te wekken voor het boek, dat zoo’n belangrijke plaats inneemt en een zoo’n grooten invloed oefent op het geestelijk leven van een volk. De gebeurtenissen der laatste maan den hebben de gemoederen van alle Ne derlanders ten diepste geroerd en de ge dachten lang in heftige beweging gehou den. Wij moeten echter, juist nu, voor wat is en voor wat nog komen gaat zoo frisch mogelijk van geest blijven. Te veel wij geven toe het is haast onvermij delijk praten wij over de toekomst”, maar daarnaast is het noodzakelijk eens geheel buiten de dagelijksche sfeer te ver blijven. Is men het hiermee eens, dan volgt daaruit, dat men uitziet naar een middel tot ontspanning,een tegenwicht tegen de problemen van eiken dag. Het is ons bekend, dat het bezig zijn met literatuur door velen als een bijkomstige veraangenaming des levens, als een weel de wordt beschouwd. Hoe nu? zullen zij ons vragen, hebt gij niéts anders voor te stellen dan dat we boeken gaan zitten lezen? Inderdaad, dat stellen wij u voor. Wij stellen voor, dat de schrijvers zullen schrijven en dat wij ons zullen verdiepen in hun werken. En dat voorstel zal u niet af schrikken, als wij met literatuur niet alleen bedoelen die van de grooten van geest, maar wel degelijk ook het werk van hen, die met eenvoudige middelen tot de meer eenvoudigen van geest spre- i OTTO HANRATH. Van den Amsterdamschen kunstschilder Otto Hanrath, die vroeger ook tooneel- en blijspelen, alsmede schetsen en gedichten schreef, en die zich binnenkort in den Haag gaat vestigen, zijn bij den kunsthan del d’Audretsch eenige schilderijen en ge- geteekende portretten te zien. Van dit soort maakte hij tijdens zijn 5 maande- lijksch verblijf in het Sanatorium „Loos- duinen” 55 werken. en lange avonden beteekent Radiotijd. WIJ OEMONSTREEREN U gaarne de Philips en Erres toestellen 1941. Vanaf Vrijdag in onze Etalage NOORD WAL 19, DE MARCONIST, erkende Philips-Service. Telefoon 115097. 7385 Het vertrek van Ria Focke en van den jongen tooneelspeler is als het ware een zinnebeeld van den „Kultur-Austausch”, de uitwisseling van cultureele krachten, die men van Duitsche zijde nastreeft. Want ook op tooneelgebied is niet alles rozengeur en maneschijn in ons land. Hoe veel bezwaren heeft niet het eeuwige rei zen en trekken, waartoe onze tooneelge- zelschappen wel verplicht zijn en waarmee ontzaglijk veel tijd, geld en energie te loor gaan. Hoe weinig tijd is er vaak om ern stig te studeeren en zich te blijven ont wikkelen. En ook zuiver orgapisa^srisch-econo- misch gezien biedt een groot land als Duitschland veel meer mogelijkheden. De decorateur is daar niet verplicht, zijn dé cors steeds weer aan andere tooneelafme- tingen aan te passen. Wel heeft men in Duitschland ook reizende tooneelgezel- schappen, reizende cabarets en reizende bioscopen, die op het platteland interesse wekken, maar die zijn daar dan ook ge heel op ingesteld Wanneer dr. Schmidt-Burgk ons daar iets over verteld heeft, begrijpen we nu ook het enthousiasme, waarmee de jonge tooneelspeler, die zich nog zoo zeer aan het begin van de kunstenaarsloopbaan voelt, dat hij slechts met de initialen F.D. wenscht te worden genoemd, over zijn plannen begint te praten. Hij gaat name lijk over enkele dagen naar Weenen. Ik was al eenige jaren in Weenen met het plan, mij na het einde van mijn technische studie te gaan wijden aan too neel en muziek Ik begon met de muziek, maar merkte later, dat het tooneel mij meer aantrok. Ik nam les bij Schmidt, en mocht reeds een maand later naar het Burgtheater. Zoo gauw al op de planken? vroegen wij. Neen, dat niet. Het ging heel langzaam aan. Eerst goed rondkijken, toen een klein rolletje, langzamerhand belangrijker rol len. Ik had de gelegenheid, op allerlei gebied practisch werkzaam te zijn en erva ring op te doen. Zoo werkte ik eenigen tijd als assistent-regisseur, waarmee ik allerminst wil zeggen, dat ik me als assis tent-regisseur zou willen uitgeven. En waarom bent u nu naar Nederland teruggekomen? De mobilisatie riep me in September van het vorige jaar hierheen. En nu ben ik weer burger, en had ik de keus, óf hier iets te zoeken óf terug te gaan naar Wee nen. Ik kan hier wel zoeken, maar er is voor mij bij het tooneel natuurlijk niets te vinden. En nu heeft het Burgtheater tegen me gezegd: Kom maar weer hier, om practisch verder te werken, dan zien we naderhand wel weer verder. Ik ben dolblij met die kans, want ik ben erg graag in Weenen, al houd ik nog zooveel van mijn eigen Nederland. door den archivaris, den heer H. v. Grol. Gistermiddag om drie uur werd in ho tel Brittannia een druk bezochte receptie gehouden. Onder de autoriteiten waren aanwezig prof. dr. van Poelje, waarne mend hoofd van het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, vergezeld door mr. van der Haagen, chef der afdeeling kunsten en wetenschappen van dat departement, het voltallig ge meentebestuur van Vlissingen, vertegen woordigers van colleges der musea en oudheidkundige verzamelingen uit Mid delburg, hoofden van openbare instellin gen. directeuren en leeraren uit onder wijskringen, alsmede bestuurderen en vrienden van de jubileerende instelling. Tijdens de receptie, waarbij fraaie bloem stukken en vele schriftelijke gelukwen- schen waren ontvangen, sprak de burge meester van Vlissingen namens het ge meentebestuur en het bestuur van het stedelijk museum een korte begroetings- en herdenkingsrede uit. vinden weer alle benoodigde Mantel- en garneerveilen bij de ALLES O.K.?.DRAAIEN! Alles O.K.? Draaien! Neen, stop nog even. Die bombardist daar moet nog wat op zij en u daar meneer, wilt u wat naar achteren gaan? Zoo is ’t goed. Daar gaat-ie dan! Dit waren de klanken, die het publiek dat gisteren den Dierentuin bezocht, kon hooren. Voor één dag had de Profilti-filmmaat- schappij, bekend van de journalen in de voorprogramma’s, haar tenten in den Haagschen Dierentuin opgeslagen voor het maken van filmopnamen. Nu door de gewijzigde tijdsomstandighe den de Nederlandsche bioscopen uitslui tend op Nederlandsche en Duitsche films aangewezen zijh, heeft Profilti gemeend, haar activiteit eenigszins te moeten uit breiden en zich niet uitsluitend toe te leg gen op de reeds bestaande fabricage van haar wekelijksche filmreportage, maar hieraan de productie toe te voegen van korte speelfilmpjes, die in hèt voorpro gramma hun plaats zullen vinden. Voorloopig heeft ze zich tot een 12-tal beperkt. Zonder te pretendeeren, dat deze filmpjes een nieuw genre inluiden, heeft Profilti wel de overtuiging, dat de inhoud Nederlandsch is en geïnspireerd op ge woon menschelijke dingen. De titels van enkele dezer filmpjes als ,,Rooken is een kunst”, „De kleine vreug den des levens”, „Zooals u het bekijkt”, „Onze beste tijd”, „De dieren hebben ge lijk”, duiden reed's genoeg aan, in welke richting men deze productie wil ontwikke len. De leiding van de vervaardiging berust bij jhr. J. J. van Raab van Canstein, hier- Dr. Schmidt-Burgk vertelt ons dan nog een en ander over dit uitwisselingswerk van artisten, waarvoor de Rijkscommissa- ris dr. Seyss Inquart, die zelf uit een zeer muzikaal milieu komt, zich persoonlijk sterk interesseert. Men is van plan, binnenkort ook een honderdtal Nederlandsche musici van het lichtere genre, bij voorkeur werkloozen onder hen, de gelegenheid te geven, in Duitschland te gaan spelen. Het is niet de bédoeling, daafvoor slechts geheele en sembles te nemen, maar overal goede musici te zoeken, die werkelijk wat pres- teeren, en die ginds te laten concerteeren. Immers, in Duitschland is daar werkge legenheid genoeg voor, vooral ook omdat veel Duitsche ensembles voor de militairen optreden. In dit verband verneemt het A. N. P. nog nader van den heer Schmidt-Burg: Men is begonnen uitvoering te geven aan de plannen voor een „kultur-uitwisseling” met Duitschland door aan honderd musici gelegenheid te bieden in Duitschland aan het werk te gaan. Daarvoor zullen niet in de eerste plaats geheele ensembles worden gekozen en zeker niet die. welke werk hebben, maar iedere bekwame musicus zonder werk komt hiervoor in aanmerking. In Duitschland is voor hen plaats en zij zullen dus alle kansen krijgen op gere geld werk, die ze maar kunnen verlan gen. Want door den oorlog is er in Duitsch land een ernstig tekort aan dit soort ar tiesten, terwijl bovendien een aantal en sembles geregeld optreedt voor de ont spanning van militairen. Groote volkstheaters wor den gebouwd. Een van de ernstigste bezwaren voor het verkrijgen van een behoorlijk bestaan door den tooneelspeler en opera-zanger is een gevolg van het feit, dat de Schouwburgen veel te klein zijn. Omstreeks het jaar 1800 brachten een twintigtal artiesten en tech nische krachten een stuk in een zaal, die een paar honderd menschen kon herber gen. Wanneer bij de tegenwoordig zooveel uitgebreidere eischen 120 menschen bij een uitvoering in touw zijn, kan hun in een kleine zaal nimmer een behoorlijke recette worden gewaarborgd. Daarom Vanaf MAANDAG verkrijgbaar. Belt tijdig of zendt briefkaart. Telef. 114015. Adr.Van Leeuwen hoeks! raat 94, Den Haag. Hotels, Restaurants, Eethuizen en Wederverkooipers, bewaart dit adres en gij weet den geheelen winter Uw leverancier. 7380 Worden ook thuis bezorgd per baal van 100 of 50 kilo's. Vraagt prijs Bestelt tijdig en gij zit niet zonder.mosselen. Aanbev. G. P. VERBEEK, Vischhandei. VLENDRé DE FIJNWASSOHER heeft reputatie ep dit gebied. 2903 ST. VEERKADE 12, TEL. 112250 Het A.N.P. schrijft ons Er wordt in ons land op groote schaal door amateurs tooneel gespeeld. Het „Rapport inzake het dilettantentooneel”, in 1938 door de Mij. tot Nut van ’t Al gemeen uitgegeven, schat het vereenigingen van Iers op drieduizend. In de overtuiging, dat krachtige, doel bewuste leiding en sterke organisatie noodig is, om een zoodanige verheffing van het peil van het amateur-tooneel te bewerken, dat het een cultureele factor van beteekenis kan worden, is thans de Nederlandsche Amateur-tooneel Unie gesticht, die zich ten doel stelt het tooneelspelen door amateurs dienstbaar te maken aan de cultureele ontwikkeling van het Nederlandsche volk in natio- nalen zin. In deze Unie worden opge nomen amateur-tooneelvereenigingen van alle richtingen, zoodat daarmede een einde komt aan de verdeeldheid, welke ook op dit terrein bestond. Deze con centratie stond bij de stichting voorop. Op een vergadering, welke dezer dagen in Utrecht werd gehouden onder leiding van mr. J. de Blieck, oud-praeses van het Leidsch Studenten Tooneel, hadden verschillende bonden van amateur-too neelvereenigingen zich laten vertegen woordigen, terwijl ook een afvaardiging van het studenten-tooneel aanwezig was. Andere organisaties, voor wie de reis- moeilijkheden te groot waren, hadden schriftelijk instemming betuigd. Bij de gedachtenwisseling na de inleiding van den voorzitter bleek, dat men het eens was over de wenschelijkheid om te komen tot een krachtige nationale orga nisatie. Geen der afgevaardigden was echter gemachtigd ter vergadering bin dende toezeggingen te doen. De beslis singen der organisaties kunnen binnen kort worden tegemoet gezien. Het departement van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, de N.O.K. en de Mij. tot nut van ’t Algemeen deden door het zenden van een vertegenwoordiger van hun belangstelling blijken. In het eerste stadium van haar ont wikkeling wordt de Nederlandsche Ama teur Tooneel Unie geleid door een voor loopig comité bestaande uit de heeren mr. J. de Blieck, burgemeester van De Wijk (D.), H. van Wermeskerken, Zeist, A. Kip, Doetinchem, M. Bonke, Utrécht, J. Ruijter, Amsterdam en H. Jongsma, Kneuterdijk 6 II, den Haag, die voor loopig het secretariaat waarneemt. Zooals reeds gemeld, zal het Centraal Tooneel, dir. Cees Laseur, morgenavond half 8 in de Kurzaal een voorstelling geven van „Vader Thuis” (Life with father), blijspel in 3 bedrijven van Ho ward Lindsay en Russel Crouse, bewerkt naar de Short Stories van Clarence Day. Hieraan werken mede de damesRie Gilhuys, Mies Hagens, Sara Heyblom, Elly Weller, T. Hauer, Joy Makeham, Asta Lee, Pauky Bigot, Martha Posno en de heeren Cees Laseur, Ko van Dijk. Bob Wijsman, Joan Remmelts, Arend Hauer, Gerard Rekers. ■M GEVESTIGD TE AMSTERDAM M BIJKANTOOR ’S GR A VENHAGE ■mm LANGE VIJVERBERG 4 s-m DldlXnniURLR. d E E K L A A N 389a. „Ver. Persbur. schrijven ons: pe Nederlandsche tooneelspelers ben l hen waren steeds in de eerste plaats de Lra-zangers en zangeressen. De moei- Sdieden zijn er sinds het begin van den oorlog voor hen zeker niet geringer „n geworden. Pogingen, om een eigen opera op te richten, zijn in vroeger jaren «el eenige malen ondernomen, maar moesten altijd na korten tijd weer worden opgegeven. Wij mogen de schuld daarvan niet al léén schuiven op te geringe belangstelling bij* het publiek. Wij behoeven zelfs de vraag niet te beantwoorden, in hoeveri-e onze regeering verplicht ware geweest, meer geld voor dit hooge cultureele doel te besteden. Want in een klein land als het onze zijn nu eenmaal onoverkomelijke moeilijkheden. De mogelijkheid, die een artiest moet hebben, om zich door jaren lange studie rustig te ontwikkelen, zich langzaam naar de bovenste treden van de kunstenaarsladder omhoog te wer ken. is nu eenmaal in een klein land met slechts enkele groote steden en goed ge outilleerde theaters veel peringer dan in een land met bijvoorbe 1 tien maal meer inwoners als Duitschland Ook daar heeft men problemen op dit terrein, maar die zijn van geheel anderen en eigenlijk juist tegengestelden aard. Daar heeft men, vooral in dezen tijd, juist vaak te worstelen met een gebrek aan jonge krachten. Berlijn alleen heeft meer dan 40 theaters met vast ensemble, die avond aan avond een goed program ma moeten brengen. De moeilijkheden en de mogelijkheden vullen elkaar dus in zekeren zin aan De problemen, die het gebrek aan goede jonge artiesten schept, zijn evenveel mo gelijkheden voor onze artiesten, althans wanneer men hen in de eeWenheid stelt, ginds hun talent te gaan ontplooien. Immers, het taalverschil geeft practisch geen moeilijkheid voor den Nederlander Een telefoontje bracht ons dezer dagen op het bureau van dr. Schmidt-Burgk, Kultur-referent van de afdeeling Volks- aufklSrung und Propaganda op het Reichskommissariat te den Haag Daar vonden wij een tweetal jonge Nederlan ders, een zangeres en een tooneelspeler. die ons iets wilden vertellen, over hun aanstaand vertrek naar Duitschland. Twee tastbare bewijzen dus, dat de uit wisseling van artiesten tusschen ons land en Duitschland is begonnen. De eerste, die ons iets vertelde, was Ria Focke, die dezer dagen met een vast engagement naar de Staatsopera te Ber lijn vertrekt. „In Juni 1938” zoo begon zij, „zong ik met een aantal artiesten uit Berlijn en Bayreuth te Amsterdam m eenige door de Wagner-vereeniging geor ganiseerde opvoeringen de rol van Gea, Enkelen van mijn collega’s waren zoo door mijn stem getroffen, dat ze mij ver zochten te Bayreuth voor den Generaal- Intendant Tiedge van het Festspielhaus en Frau Wagner te komen voorzingen. Het resultaat van die proef was van dien aard, dat ik een jaar later te Berlijn optrad als Daphne. Bovendien werd ik toen voor Bareuth geëngageerd. Mijn optreden was een groot succes, en reeds verleden jaar Augustus werd mij een contract aangeboden, waarvan de uitvoering echter door het uitbreken van den oorlog moest worden uitgesteld Onlangs ben ik opnieuw in Bayreuth geweest en nu ga ik eind dezer maand voor goed naar Berlijn aan de Staats opera”. Dus zoo onderbreken we hier het enthousiaste verhaal, dus u is nu afge studeerd? „O nee, nog lang niet. Dat is juist het mooie van deze aanbieding, om naar Berlijn te komen. Ik ga niet alleen alt partijen zingen, maar mij ook verder ont wikkelen in dramatische alt-partijen Ik hoop, steeds betere resultaten te berei den en ik heb daar allen moed op Want weet u, wat zoo mooi is? De Generaal- Intendant studeert, persoonlijk met mij de rollen van Fricka en Waltraute tn. Ik verwacht door deze samenwerking veel te bereiken, want de heer Tiedge heeft zeer veel tact, hij geeft artiesten zoo heer lijk de gelegenheid, zich gedurende eenige jaren rustig te ontwikkelen en kweekt VERSTERKING VAN HET CULTUREELE LEVEN IN NEDERLAND Naar wij van bevoegde zijde nemen, kunnen binnenkort van overheids wege verschillende maatregelen verwacht worden tot versterking van het cultu reele leven in Nederland. Zoo wordt door het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen met de algemeene Ned. Kunstenaars' Or ganisatie (N.O.K.) overleg gepleegd over een programma voor1 staatsprijzen voor letterkunde, dramatische kunst, toon kunst en filmkunst naast de reeds be staande prijzen voor beeldende kunsten en bouwkunst. in bijgestaan door den bekenden acteur, dien men ook wel van de A.V.R.O. kent, Nico de Jong en anderen. De medespelenden zijn bekenden van het Nederlandsche tooneel. Gisteren nu waren wij in de gelegenheid tegenwoordig te zijn bij het maken van enkele opnamen, behoorende bij ’t filmpje „Zooals u het bekijkt”. De korte inhoud hiervan zou het beste weer te geven zijn met hoe men ten opzichte van eenzelfde ding, eenzelfde voorval, of eenzelfde om standigheid verschillende standpunten kan innemen. En dit wordt op humoristisch, menschelijke wijze weergegeven. De man, die in het muziekkorps zijn uiterste krach ten inspant om de bombardon te bespelen, denkt over de muziek, welke hij uitvoert heel anders, dan de meneer, die daar ge zellig bij zit te luisteren. Er heerschte een soort „Hollywood sfeer** in den Direntuin. Alles, noodig voor het opnemen van enkele scènes, was aanwezig, zooals de reportage-wagen, filmtoestellen, regisseur, operateur en wat er alzoo bij hoort. Natuurlijk ontbreken de figuranten ook niet. Een van de hoofdrollen werd dit maal door de ’s-Gravenhaagsche Politie- muziekvereeniging „Onderling Kunstge not”, onder leiding van directeur Joh. C. Koek, vervuld. De regisseur was lang niet gemakkelijk. Heel wat malen moest een scène overge daan worden, voordat hij het teeken „draaien” kon geven. Maar dat is ook alleszins begrijpelijk. Want iedere meter film kost immers geld. Zoo verloopen de dagen voor de film- spelers en leiders. Dan hier, dan daar fil men. Nog eens overdoen, verbeteringen aanbrengen, rekening houden met de weersomstandigheden, want ook het licht speelt bij de buitenopnamen een belang rijke rol. Totdat eindelijk de film klaar is en men pas kan zien, hoe het geheel ge worden is. Het spreekt vanzelf, dat wanneer Pro filti bij haar nieuwe pogingen succes ont moet, zij op den ingeslagen weg zal voort gaan en op haar wijze zal trachten de eigen filmproductie op te voeren en op hooger peil te brengen. Het Yvonne Georgi-ballet trad gister avond voor de derde maal in dit seizoen in de Kurzaal onder vrij groote publieke belangstelling op. Het Residentie-orkest, dat aan deze uitvoering zijn medewer king verleende, stond, zooals bij het op treden van Yvonne Georgi en haar dans groep gebruikelijk is, onder leiding van den echtgenoot van deze danseres, den muziekcriticus-dirigent L M. G. Arnt zenius. Aangezien het programma met de Hohgaarsche dansen van J. Brahms, volgens'choreografie van Yvonne Georgi, Rococo van W. A. Mozart, Salomé’s Dans van R. Strauss en Bolero, een dramati sche dansscène, welke door de leidster van het ballet ontworpen is op het be roemde muzikale gegeven van M. Ravel, slechts uit overbekende repertoirenum- mers bestond, waarvan de beide laatst genoemde zelfs nog iij dit zomerseizoen eerder werden uitgevoerd, zullen wij daarover niet verder uitweiden. Wij hebben daartoe reeds te vaak een ka rakteristiek over het Yvonne Georgi- ballet in elk van deze bovengenoemde scheppingen gegeven. Er viel steeds veel te loven, soms ook te misprijzen, waar het de technische afwerking betrof. Het artistiek plan, waarop de uitvoeringen vroeger stonden is echter in den loop der jaren noch gestegen, noch gedaald, zoodat wij aan onze opmerkingen daar omtrent niets toe te voegen hebben. De dansers en danseressen hebben echter, getuige het vaak enthousiast gestemd applaus, de aanwezigen voortdurend met hun kleurrijk schouwspel weten te boeien. Meermalen werd het groote Kur- zaaltooneel ter vereering van de voor aanstaande krachten in een ware bloe menzee herschapen. Er waren echter dezen avond behalve Jan de Ruiter nog twee «gasten bij het Yvonne Georgi-ballet t.w. Corry Har- tong en Netty van der Valk. Eerstge noemde kunstenares danste als soliste het „Petit-rien” uit het ballet „Rococo” van Mozart en twee Vaises nobles et sentimentales van M. Ravel, Corry Har- tong toonde ons daarmede over een rijke fantasie en een behoorlijk ontwikkelde techniek te beschikken. Haar bewegen was sierlijk, harmonieus en expressief. In hoeverre haar kunst ook in het dra matische genre inhoud zal hebben kon uit dezen absoluten dans, welke slechts de verheerlijking van het schoone ge baar Wilde zijn, natuurlijk niet worden opgemaakt. De tweede gaste, Netty van der Valk, danste een Polka en furiante op muziek van Weinberger en een gedeelte uit ..Ro coco”, getiteld „Verpoozing”. De tech niek van Netty van der Valk is waar schijnlijk nog niet tot volledige ontwik keling gekomen. Haar dansen was soms vrij zwaar, doch daarbij steeds verzorgd. Blijkbaar hadden alle goede intenties daarin nog niet hun verwezenlijking ge vonden, doch door het fraaie costuum, door mimiek en gevoel voor humor was er echter veel in, dat zeer geslaagd mocht heeten. Ook Netty van der Valk ontving een bloemenhulde. lokaal, Korte 'Lombardstraat, t. w GOUD, ZILVER EN JUWEELEN: op Donderdag 12 en, zoo noodig, Vrijdag 13 September 1940. MEUBELEN, RIJWIELEN, NAAIMACHINES ENZ.: op Donderdag 19 en, zoo noodig, Vrijdag 20 September 1940. De aanwezige zitplaatsen kunnen worden besproken aan het Hoofd kantoor der Bank, Westeinde 40, gedurende twee dagen vóór elke verkooping van 9 tot 16 uur legenheid tot het opdragen telkens te 10 uur. In verband met de bepalingen voor de textieldistributie, zal voor de LINNEN EN WOLLEN GOEDEREN op nader te bepalen dagen on- derhandsohe verkooping plaats hebben. De beleeningen op linnen en wollen goederen, aangenomen in de maanden November en December 1939. kunnen uiterlijk tot en met 28 September 1940 worden vernieuwd of afgelost. Na dien datum is vernieuwing of aflossing niét meer mo- gelijk. ZIE VERDER DE GROOTE AANPLAKBILJETTEN. Uitbe taling van eventueele overschotten zal plaats hebben van 15 October LAAT UW KLOPVEEGMACHINE 1 a 2 MAAL PER JAAR SCHOONMAKEN EN SMEREN PRIJZEN ZEER BILLIJK - HET VOORKOMT REPARATIE Lange Houtstraat 14 - Telefoon 11.51.S8

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 3