MMIMB
BONTWERKERS
P. KRAAYEVELD
DE HEEMSTRAAT 250
JUIST NU!!
heetwater reservoirs van het Ge
meentelijk Electr. Bedrijf (plaatsing
en aanleg kosteloos). 7405
DE NUTSSPAARBANK
BESTEEDT UW GELD GOED
AMSTERDAMSCHE BANK N.V.
VRIJBANKLOKAAL VAN HET OPENBAAR SLACHTHUIS
een groote partij gestereliseerd RUND- en VAKKENSVLEESdH
BOUILLON. FIRMA KOL. 2954
GEMEENTELIJKE LEEN- EN VOORSCHOTBANK ’s-Gravenhage
VERKOOPING, UITSLUITEND a CONTANT, van in November en
December 1939 in onderpand aangenomen goederen, in het verkoop-
MOSSELEN
P-7
KUNST en letteren
FILM EN BIOSCOOP
HET GOEDKOOPSTE TRANSPORTMIDDEL
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1940
EERSTE BLAD, PAGINA 3
STAATSPRIJZEN VOOR KUNST
GELDZAKEN
CONCENTRATIE VAN HET
AMATEUR TOONEEL
YVONNE GEORGI-BALLET
KURZAAL
HOLLYWOOD-SFEER” IN
DEN DIERENTUIN!
HET IS UW BELANG
NlEUWE mogelijkheden
VOOR NEDERLANDSCHE
ARTIESTEN
KOOPT IEDERE MAAND TEN
MINSTE EEN BOEK
VERDUISTERING
FIJN GOED?
Vakkundige reparatie
aan alle merken Stofzuigers
WORDEN AAN HUIS UITGEVOERD ONDER GARANTIE!
De bomibardonist wordt „genomen”.
VRAAGT INLICHTINGEN
Begin van uitwisseling met
Duitschland
ALLE MODELLEN. Ook voor kinderen en invaliden
BIJKANTOREN inALLE
WIJKEN DER STAD
biedt U een veilige en
gemakkelijke gelegen
heid tot SPAREN en
ZUINIG BEHEEREN
Fabriek voor Rollend Materiaal en Buisconstructiën
Loosduinscheweg 623 (bij Regentessel.) Tel. 33.14.83
Hoofdkantoor
RIVIERVISCHMARKT 5
hoek Jan Hendrikstraat
TE ’S-GRAVENHAGE
Profilti aan het filmen
KOOPT NU MEUBELEN TEGEN LAGE PRIJZEN
N.V. NEDERLANDSCHE PELTERIJENFABRIEK
EENDRACHTSWEG 23 ROTTERDAM NIEUWE TEL. 36507.
HEDEN ALLE KALFSVEREDELINGEN VOORRADIG.
CEES LASEUR IN DE KURZAAL
Dl IKAtiTnorU- mauritskade 29-31
KAPITAALF 55.010.000
RESERVEFONDS F 31.500.000
SAFE INRICHTING
Residentie-orkest onder
L. M. G. Arntzenius
STOFZLIGER REPARATIE REDRIJF
W—
*•1
zangeressen
voor
en
ten
Nederlandsche Amateurtooneel Unie
ver
het
(Polygoon)
ie.
2e.
194015 October 1941. N.B. Dagelijks onderhandsche verkoop.
GELD
en
schat het aantal
amateur-tooneelspe-
Sara
Joy
Martha
GUMMIWAREN 7417
BUSTEPILLEN Fa. MUNTZ
Electro-Tech. Bur. B. FRANKEN
Anton de Haenstraat 17
Tel. 337657 b.g.g. 771427.
beschikbaar op salarissen, pensioenen, lijfrenten,
polis levensverzekering, hypothecaire grossen en
2de Hypotheek, met en zonder borg, billijke con
ditiën. Ook Ie HYPOTHEKEN en BEDRIJFS-
CREOIETEN. Br. porto antw.INTERMEDIAIR
Daguerrestraat 103. Tel. 33.32.19. 2926
.9513
Nationale Volks Bank
GELDSCHIETBANk.
zelf de zangers
zijn opera’s op.
Zoo iets zou immers hier in Nederland
nooit mogelijk zijn!”
-x-
zangeres naar Berlijn, een tooneel
speler naar Weenen
ken. Een goed geschreven roman heeft
voor deze categorie van lezers dezelfde
waarde als een werk over wijsbegeerte
voor den philo’soof en een diepgaand boek
over kunst voor den ernstigen kunstmin
naar. Een boek kan u enkele uren vol
komen ontspanning geven. Zóó, dat u bij
het omslaan van de laatste bladzijde met
een' zucht betreurt, dat het uit is. Dan
hebt ge uw gedachten dus enkele uren
verfrischt met anderer denkbeelden, met
anderer zienswijze en ge zijt beter be
stand tegen wat de dag van morgen u
mogelijk brengt. Daarom: Koopt iedere
maand tenminste één boek; het geeft u
nieuwe geestkracht!
heeft men in Duitschland nu veel grootere
theaters, die verscheiden duizenden toe
schouwers kunnen bevatten, gebouwd, en
daarmee wordt ^iog steeds voortgegaan.
En daarmee zijn tevens kansen geboden
voor een groot aantal kunstenaars, die,
zooals gezegd, nu ook in Nederland wor
den gezocht.
Op Donderdag 29 Aug. circa 10^ uur zal worden verkocht in het
Bespreekgeld 0.25. Ook bestaat ge-
van kooporders. Aanvang der verkooping
2907
alvorens Juweelen, Goud en Zilver te verkoopen, deze GRATIS TE
LATEN TAXEEREN door een bekwaam expert, tevens inkoop tegen
de allerhoogste waarde. 7379
KORTE POTEN 17, 1e Etage, ingang winkel. Telefoon 116817.
N. V. THE HOLLAND PEARL IMPORT van 1G—12 en van 2—5 uur.
VIJFTIGJARIG BESTAAN VAN HET
STEDELIJK MUSEUM TE
VLISSINGEN
Op 27 Augustüs 1890, heden vijftig jaar
geleden, vond te Vlissingen de oprich
ting en in gebruikneming van de oud
heidskamer plaats. De liefde en zorgen
die aan het verzamelen en onderhouden
van de erfstukken der vaderen met be
trekking tot deze historierijke stad wer
den besteed, de uitgebreider wordende
verzamelingen en vele belangrijke schen
kingen, deden deze instelling sinds 1934
met recht en met reden den naam van
stadelijk museum veroveren.
Er werd in verband met het 50-jarig
bestaan een gedenkboekje samengesteld,
0W-Finish Salonzitje 115.Pracht Eng. Eetkamer 175.Luxueus
Blank Eiken Bankstel 145.Schitterende Eng. Slaapkamer 145
Pracht Eng. Boekenkast 65.—. Chique Eng. Salon 165.Gepolitoerde
Eng. Rietsalon met losse kussens 195^2957
Te zien; Modelkamers (ook ’s avonds): IEPLAAN 86,
heb-
’het nooit gemakkelijk gehad, en de
minst met kansen bedeelden onder
waren s.--
AMBTENAREN
en vast part, pers., zonder borg,
Wett. tarief, vlug en discreet
RIVIERVISCHMARKT 4, Oen
Haag, Tel. 115349. Dag. 9-5, ook
Ma., Vr.av. 79, Zat. 91.30
Aldus luidt de slagzin, waarmee de
Boekenweek-Commissie, die telken jare in
de lente een propaganda-week voor het
boek organiseert, zich dit najaar richt
tot den Nederlandschen lezer in het alge
meen en tot hen, die weinig of niet leest
in het bijzonder. De taak dezer commis
sie, ingesteld door de Vereeniging ter be
vordering van de belangen des Boekhan
dels, die dit jaar 125 jaar bestaat, is im
mers, de belangstelling van het geheele
Nederlandsche volk te wekken voor het
boek, dat zoo’n belangrijke plaats inneemt
en een zoo’n grooten invloed oefent op
het geestelijk leven van een volk.
De gebeurtenissen der laatste maan
den hebben de gemoederen van alle Ne
derlanders ten diepste geroerd en de ge
dachten lang in heftige beweging gehou
den. Wij moeten echter, juist nu, voor
wat is en voor wat nog komen gaat zoo
frisch mogelijk van geest blijven. Te veel
wij geven toe het is haast onvermij
delijk praten wij over de toekomst”,
maar daarnaast is het noodzakelijk eens
geheel buiten de dagelijksche sfeer te ver
blijven. Is men het hiermee eens, dan
volgt daaruit, dat men uitziet naar een
middel tot ontspanning,een tegenwicht
tegen de problemen van eiken dag. Het
is ons bekend, dat het bezig zijn met
literatuur door velen als een bijkomstige
veraangenaming des levens, als een weel
de wordt beschouwd. Hoe nu? zullen zij
ons vragen, hebt gij niéts anders voor te
stellen dan dat we boeken gaan zitten
lezen? Inderdaad, dat stellen wij u voor.
Wij stellen voor, dat de schrijvers zullen
schrijven en dat wij ons zullen verdiepen
in hun werken. En dat voorstel zal u niet
af schrikken, als wij met literatuur niet
alleen bedoelen die van de grooten van
geest, maar wel degelijk ook het werk
van hen, die met eenvoudige middelen
tot de meer eenvoudigen van geest spre-
i
OTTO HANRATH.
Van den Amsterdamschen kunstschilder
Otto Hanrath, die vroeger ook tooneel- en
blijspelen, alsmede schetsen en gedichten
schreef, en die zich binnenkort in den
Haag gaat vestigen, zijn bij den kunsthan
del d’Audretsch eenige schilderijen en ge-
geteekende portretten te zien. Van dit
soort maakte hij tijdens zijn 5 maande-
lijksch verblijf in het Sanatorium „Loos-
duinen” 55 werken.
en lange avonden beteekent Radiotijd. WIJ OEMONSTREEREN U
gaarne de Philips en Erres toestellen 1941. Vanaf Vrijdag in onze
Etalage NOORD WAL 19, DE MARCONIST, erkende Philips-Service.
Telefoon 115097. 7385
Het vertrek van Ria Focke en van den
jongen tooneelspeler is als het ware een
zinnebeeld van den „Kultur-Austausch”,
de uitwisseling van cultureele krachten,
die men van Duitsche zijde nastreeft.
Want ook op tooneelgebied is niet alles
rozengeur en maneschijn in ons land. Hoe
veel bezwaren heeft niet het eeuwige rei
zen en trekken, waartoe onze tooneelge-
zelschappen wel verplicht zijn en waarmee
ontzaglijk veel tijd, geld en energie te loor
gaan. Hoe weinig tijd is er vaak om ern
stig te studeeren en zich te blijven ont
wikkelen.
En ook zuiver orgapisa^srisch-econo-
misch gezien biedt een groot land als
Duitschland veel meer mogelijkheden. De
decorateur is daar niet verplicht, zijn dé
cors steeds weer aan andere tooneelafme-
tingen aan te passen. Wel heeft men in
Duitschland ook reizende tooneelgezel-
schappen, reizende cabarets en reizende
bioscopen, die op het platteland interesse
wekken, maar die zijn daar dan ook ge
heel op ingesteld
Wanneer dr. Schmidt-Burgk ons daar
iets over verteld heeft, begrijpen we nu
ook het enthousiasme, waarmee de jonge
tooneelspeler, die zich nog zoo zeer aan
het begin van de kunstenaarsloopbaan
voelt, dat hij slechts met de initialen F.D.
wenscht te worden genoemd, over zijn
plannen begint te praten. Hij gaat name
lijk over enkele dagen naar Weenen.
Ik was al eenige jaren in Weenen
met het plan, mij na het einde van mijn
technische studie te gaan wijden aan too
neel en muziek Ik begon met de muziek,
maar merkte later, dat het tooneel mij
meer aantrok. Ik nam les bij Schmidt,
en mocht reeds een maand later naar het
Burgtheater.
Zoo gauw al op de planken? vroegen
wij.
Neen, dat niet. Het ging heel langzaam
aan. Eerst goed rondkijken, toen een klein
rolletje, langzamerhand belangrijker rol
len. Ik had de gelegenheid, op allerlei
gebied practisch werkzaam te zijn en erva
ring op te doen. Zoo werkte ik eenigen
tijd als assistent-regisseur, waarmee ik
allerminst wil zeggen, dat ik me als assis
tent-regisseur zou willen uitgeven.
En waarom bent u nu naar Nederland
teruggekomen?
De mobilisatie riep me in September
van het vorige jaar hierheen. En nu ben
ik weer burger, en had ik de keus, óf hier
iets te zoeken óf terug te gaan naar Wee
nen. Ik kan hier wel zoeken, maar er is
voor mij bij het tooneel natuurlijk niets
te vinden. En nu heeft het Burgtheater
tegen me gezegd: Kom maar weer hier,
om practisch verder te werken, dan zien
we naderhand wel weer verder. Ik ben
dolblij met die kans, want ik ben erg
graag in Weenen, al houd ik nog zooveel
van mijn eigen Nederland.
door den archivaris, den heer H. v. Grol.
Gistermiddag om drie uur werd in ho
tel Brittannia een druk bezochte receptie
gehouden. Onder de autoriteiten waren
aanwezig prof. dr. van Poelje, waarne
mend hoofd van het departement van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
vergezeld door mr. van der Haagen, chef
der afdeeling kunsten en wetenschappen
van dat departement, het voltallig ge
meentebestuur van Vlissingen, vertegen
woordigers van colleges der musea en
oudheidkundige verzamelingen uit Mid
delburg, hoofden van openbare instellin
gen. directeuren en leeraren uit onder
wijskringen, alsmede bestuurderen en
vrienden van de jubileerende instelling.
Tijdens de receptie, waarbij fraaie bloem
stukken en vele schriftelijke gelukwen-
schen waren ontvangen, sprak de burge
meester van Vlissingen namens het ge
meentebestuur en het bestuur van het
stedelijk museum een korte begroetings-
en herdenkingsrede uit.
vinden weer alle
benoodigde Mantel-
en garneerveilen bij de
ALLES O.K.?.DRAAIEN!
Alles O.K.? Draaien! Neen, stop nog
even.
Die bombardist daar moet nog wat
op zij en u daar meneer, wilt u wat naar
achteren gaan? Zoo is ’t goed. Daar gaat-ie
dan!
Dit waren de klanken, die het publiek
dat gisteren den Dierentuin bezocht, kon
hooren.
Voor één dag had de Profilti-filmmaat-
schappij, bekend van de journalen in de
voorprogramma’s, haar tenten in den
Haagschen Dierentuin opgeslagen voor het
maken van filmopnamen.
Nu door de gewijzigde tijdsomstandighe
den de Nederlandsche bioscopen uitslui
tend op Nederlandsche en Duitsche films
aangewezen zijh, heeft Profilti gemeend,
haar activiteit eenigszins te moeten uit
breiden en zich niet uitsluitend toe te leg
gen op de reeds bestaande fabricage van
haar wekelijksche filmreportage, maar
hieraan de productie toe te voegen van
korte speelfilmpjes, die in hèt voorpro
gramma hun plaats zullen vinden.
Voorloopig heeft ze zich tot een 12-tal
beperkt. Zonder te pretendeeren, dat deze
filmpjes een nieuw genre inluiden, heeft
Profilti wel de overtuiging, dat de inhoud
Nederlandsch is en geïnspireerd op ge
woon menschelijke dingen.
De titels van enkele dezer filmpjes als
,,Rooken is een kunst”, „De kleine vreug
den des levens”, „Zooals u het bekijkt”,
„Onze beste tijd”, „De dieren hebben ge
lijk”, duiden reed's genoeg aan, in welke
richting men deze productie wil ontwikke
len.
De leiding van de vervaardiging berust
bij jhr. J. J. van Raab van Canstein, hier-
Dr. Schmidt-Burgk vertelt ons dan nog
een en ander over dit uitwisselingswerk
van artisten, waarvoor de Rijkscommissa-
ris dr. Seyss Inquart, die zelf uit een zeer
muzikaal milieu komt, zich persoonlijk
sterk interesseert.
Men is van plan, binnenkort ook een
honderdtal Nederlandsche musici van het
lichtere genre, bij voorkeur werkloozen
onder hen, de gelegenheid te geven, in
Duitschland te gaan spelen. Het is niet
de bédoeling, daafvoor slechts geheele en
sembles te nemen, maar overal goede
musici te zoeken, die werkelijk wat pres-
teeren, en die ginds te laten concerteeren.
Immers, in Duitschland is daar werkge
legenheid genoeg voor, vooral ook omdat
veel Duitsche ensembles voor de militairen
optreden.
In dit verband verneemt het A. N. P.
nog nader van den heer Schmidt-Burg:
Men is begonnen uitvoering te geven aan
de plannen voor een „kultur-uitwisseling”
met Duitschland door aan honderd musici
gelegenheid te bieden in Duitschland aan
het werk te gaan. Daarvoor zullen niet in
de eerste plaats geheele ensembles worden
gekozen en zeker niet die. welke werk
hebben, maar iedere bekwame musicus
zonder werk komt hiervoor in aanmerking.
In Duitschland is voor hen plaats en
zij zullen dus alle kansen krijgen op gere
geld werk, die ze maar kunnen verlan
gen. Want door den oorlog is er in Duitsch
land een ernstig tekort aan dit soort ar
tiesten, terwijl bovendien een aantal en
sembles geregeld optreedt voor de ont
spanning van militairen.
Groote volkstheaters wor
den gebouwd.
Een van de ernstigste bezwaren voor het
verkrijgen van een behoorlijk bestaan door
den tooneelspeler en opera-zanger is een
gevolg van het feit, dat de Schouwburgen
veel te klein zijn. Omstreeks het jaar 1800
brachten een twintigtal artiesten en tech
nische krachten een stuk in een zaal, die
een paar honderd menschen kon herber
gen. Wanneer bij de tegenwoordig zooveel
uitgebreidere eischen 120 menschen bij
een uitvoering in touw zijn, kan hun in
een kleine zaal nimmer een behoorlijke
recette worden gewaarborgd. Daarom
Vanaf MAANDAG verkrijgbaar.
Belt tijdig of zendt briefkaart.
Telef. 114015. Adr.Van Leeuwen
hoeks! raat 94, Den Haag.
Hotels, Restaurants, Eethuizen en
Wederverkooipers, bewaart dit adres
en gij weet den geheelen winter
Uw leverancier. 7380
Worden ook thuis bezorgd per baal
van 100 of 50 kilo's.
Vraagt prijs Bestelt tijdig en gij
zit niet zonder.mosselen. Aanbev.
G. P. VERBEEK, Vischhandei.
VLENDRé DE FIJNWASSOHER
heeft reputatie ep dit gebied. 2903
ST. VEERKADE 12, TEL. 112250
Het A.N.P. schrijft ons
Er wordt in ons land op groote schaal
door amateurs tooneel gespeeld. Het
„Rapport inzake het dilettantentooneel”,
in 1938 door de Mij. tot Nut van ’t Al
gemeen uitgegeven, schat het
vereenigingen van
Iers op drieduizend.
In de overtuiging, dat krachtige, doel
bewuste leiding en sterke organisatie
noodig is, om een zoodanige verheffing
van het peil van het amateur-tooneel te
bewerken, dat het een cultureele factor
van beteekenis kan worden, is thans de
Nederlandsche Amateur-tooneel Unie
gesticht, die zich ten doel stelt het
tooneelspelen door amateurs dienstbaar
te maken aan de cultureele ontwikkeling
van het Nederlandsche volk in natio-
nalen zin. In deze Unie worden opge
nomen amateur-tooneelvereenigingen van
alle richtingen, zoodat daarmede een
einde komt aan de verdeeldheid, welke
ook op dit terrein bestond. Deze con
centratie stond bij de stichting voorop.
Op een vergadering, welke dezer dagen
in Utrecht werd gehouden onder leiding
van mr. J. de Blieck, oud-praeses van
het Leidsch Studenten Tooneel, hadden
verschillende bonden van amateur-too
neelvereenigingen zich laten vertegen
woordigen, terwijl ook een afvaardiging
van het studenten-tooneel aanwezig was.
Andere organisaties, voor wie de reis-
moeilijkheden te groot waren, hadden
schriftelijk instemming betuigd. Bij de
gedachtenwisseling na de inleiding van
den voorzitter bleek, dat men het eens
was over de wenschelijkheid om te
komen tot een krachtige nationale orga
nisatie. Geen der afgevaardigden was
echter gemachtigd ter vergadering bin
dende toezeggingen te doen. De beslis
singen der organisaties kunnen binnen
kort worden tegemoet gezien.
Het departement van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, de N.O.K. en de
Mij. tot nut van ’t Algemeen deden door
het zenden van een vertegenwoordiger
van hun belangstelling blijken.
In het eerste stadium van haar ont
wikkeling wordt de Nederlandsche Ama
teur Tooneel Unie geleid door een voor
loopig comité bestaande uit de heeren
mr. J. de Blieck, burgemeester van De
Wijk (D.), H. van Wermeskerken, Zeist,
A. Kip, Doetinchem, M. Bonke, Utrécht,
J. Ruijter, Amsterdam en H. Jongsma,
Kneuterdijk 6 II, den Haag, die voor
loopig het secretariaat waarneemt.
Zooals reeds gemeld, zal het Centraal
Tooneel, dir. Cees Laseur, morgenavond
half 8 in de Kurzaal een voorstelling
geven van „Vader Thuis” (Life with
father), blijspel in 3 bedrijven van Ho
ward Lindsay en Russel Crouse, bewerkt
naar de Short Stories van Clarence Day.
Hieraan werken mede de damesRie
Gilhuys, Mies Hagens, Sara Heyblom,
Elly Weller, T. Hauer, Joy Makeham,
Asta Lee, Pauky Bigot, Martha Posno
en de heeren Cees Laseur, Ko van Dijk.
Bob Wijsman, Joan Remmelts, Arend
Hauer, Gerard Rekers.
■M GEVESTIGD TE AMSTERDAM M
BIJKANTOOR ’S GR A VENHAGE
■mm LANGE VIJVERBERG 4 s-m
DldlXnniURLR. d E E K L A A N 389a.
„Ver. Persbur. schrijven ons:
pe Nederlandsche tooneelspelers
ben l
hen waren steeds in de eerste plaats de
Lra-zangers en zangeressen. De moei-
Sdieden zijn er sinds het begin van
den oorlog voor hen zeker niet geringer
„n geworden. Pogingen, om een eigen
opera op te richten, zijn in vroeger jaren
«el eenige malen ondernomen, maar
moesten altijd na korten tijd weer worden
opgegeven.
Wij mogen de schuld daarvan niet al
léén schuiven op te geringe belangstelling
bij* het publiek. Wij behoeven zelfs de
vraag niet te beantwoorden, in hoeveri-e
onze regeering verplicht ware geweest,
meer geld voor dit hooge cultureele doel
te besteden. Want in een klein land als
het onze zijn nu eenmaal onoverkomelijke
moeilijkheden. De mogelijkheid, die een
artiest moet hebben, om zich door jaren
lange studie rustig te ontwikkelen, zich
langzaam naar de bovenste treden van
de kunstenaarsladder omhoog te wer
ken. is nu eenmaal in een klein land met
slechts enkele groote steden en goed ge
outilleerde theaters veel peringer dan
in een land met bijvoorbe 1 tien maal
meer inwoners als Duitschland
Ook daar heeft men problemen op dit
terrein, maar die zijn van geheel anderen
en eigenlijk juist tegengestelden aard.
Daar heeft men, vooral in dezen tijd, juist
vaak te worstelen met een gebrek aan
jonge krachten. Berlijn alleen heeft
meer dan 40 theaters met vast ensemble,
die avond aan avond een goed program
ma moeten brengen.
De moeilijkheden en de mogelijkheden
vullen elkaar dus in zekeren zin aan De
problemen, die het gebrek aan goede
jonge artiesten schept, zijn evenveel mo
gelijkheden voor onze artiesten, althans
wanneer men hen in de eeWenheid
stelt, ginds hun talent te gaan ontplooien.
Immers, het taalverschil geeft practisch
geen moeilijkheid voor den Nederlander
Een telefoontje bracht ons dezer dagen
op het bureau van dr. Schmidt-Burgk,
Kultur-referent van de afdeeling Volks-
aufklSrung und Propaganda op het
Reichskommissariat te den Haag Daar
vonden wij een tweetal jonge Nederlan
ders, een zangeres en een tooneelspeler.
die ons iets wilden vertellen, over hun
aanstaand vertrek naar Duitschland.
Twee tastbare bewijzen dus, dat de uit
wisseling van artiesten tusschen ons land
en Duitschland is begonnen.
De eerste, die ons iets vertelde, was
Ria Focke, die dezer dagen met een vast
engagement naar de Staatsopera te Ber
lijn vertrekt. „In Juni 1938” zoo begon zij,
„zong ik met een aantal artiesten uit
Berlijn en Bayreuth te Amsterdam m
eenige door de Wagner-vereeniging geor
ganiseerde opvoeringen de rol van Gea,
Enkelen van mijn collega’s waren zoo
door mijn stem getroffen, dat ze mij ver
zochten te Bayreuth voor den Generaal-
Intendant Tiedge van het Festspielhaus
en Frau Wagner te komen voorzingen.
Het resultaat van die proef was van
dien aard, dat ik een jaar later te Berlijn
optrad als Daphne. Bovendien werd ik
toen voor Bareuth geëngageerd.
Mijn optreden was een groot succes, en
reeds verleden jaar Augustus werd mij
een contract aangeboden, waarvan de
uitvoering echter door het uitbreken van
den oorlog moest worden uitgesteld
Onlangs ben ik opnieuw in Bayreuth
geweest en nu ga ik eind dezer maand
voor goed naar Berlijn aan de Staats
opera”.
Dus zoo onderbreken we hier het
enthousiaste verhaal, dus u is nu afge
studeerd?
„O nee, nog lang niet. Dat is juist
het mooie van deze aanbieding, om naar
Berlijn te komen. Ik ga niet alleen alt
partijen zingen, maar mij ook verder ont
wikkelen in dramatische alt-partijen Ik
hoop, steeds betere resultaten te berei
den en ik heb daar allen moed op Want
weet u, wat zoo mooi is? De Generaal-
Intendant studeert, persoonlijk met mij
de rollen van Fricka en Waltraute tn. Ik
verwacht door deze samenwerking veel
te bereiken, want de heer Tiedge heeft
zeer veel tact, hij geeft artiesten zoo heer
lijk de gelegenheid, zich gedurende eenige
jaren rustig te ontwikkelen en kweekt
VERSTERKING VAN HET
CULTUREELE LEVEN IN
NEDERLAND
Naar wij van bevoegde zijde
nemen, kunnen binnenkort van overheids
wege verschillende maatregelen verwacht
worden tot versterking van het cultu
reele leven in Nederland.
Zoo wordt door het departement van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
met de algemeene Ned. Kunstenaars' Or
ganisatie (N.O.K.) overleg gepleegd over
een programma voor1 staatsprijzen voor
letterkunde, dramatische kunst, toon
kunst en filmkunst naast de reeds be
staande prijzen voor beeldende kunsten
en bouwkunst.
in bijgestaan door den bekenden acteur,
dien men ook wel van de A.V.R.O. kent,
Nico de Jong en anderen.
De medespelenden zijn bekenden van
het Nederlandsche tooneel.
Gisteren nu waren wij in de gelegenheid
tegenwoordig te zijn bij het maken van
enkele opnamen, behoorende bij ’t filmpje
„Zooals u het bekijkt”. De korte inhoud
hiervan zou het beste weer te geven zijn
met hoe men ten opzichte van eenzelfde
ding, eenzelfde voorval, of eenzelfde om
standigheid verschillende standpunten kan
innemen. En dit wordt op humoristisch,
menschelijke wijze weergegeven. De man,
die in het muziekkorps zijn uiterste krach
ten inspant om de bombardon te bespelen,
denkt over de muziek, welke hij uitvoert
heel anders, dan de meneer, die daar ge
zellig bij zit te luisteren.
Er heerschte een soort „Hollywood sfeer**
in den Direntuin. Alles, noodig voor het
opnemen van enkele scènes, was aanwezig,
zooals de reportage-wagen, filmtoestellen,
regisseur, operateur en wat er alzoo bij
hoort. Natuurlijk ontbreken de figuranten
ook niet. Een van de hoofdrollen werd dit
maal door de ’s-Gravenhaagsche Politie-
muziekvereeniging „Onderling Kunstge
not”, onder leiding van directeur Joh. C.
Koek, vervuld.
De regisseur was lang niet gemakkelijk.
Heel wat malen moest een scène overge
daan worden, voordat hij het teeken
„draaien” kon geven. Maar dat is ook
alleszins begrijpelijk. Want iedere meter
film kost immers geld.
Zoo verloopen de dagen voor de film-
spelers en leiders. Dan hier, dan daar fil
men. Nog eens overdoen, verbeteringen
aanbrengen, rekening houden met de
weersomstandigheden, want ook het licht
speelt bij de buitenopnamen een belang
rijke rol. Totdat eindelijk de film klaar is
en men pas kan zien, hoe het geheel ge
worden is.
Het spreekt vanzelf, dat wanneer Pro
filti bij haar nieuwe pogingen succes ont
moet, zij op den ingeslagen weg zal voort
gaan en op haar wijze zal trachten de
eigen filmproductie op te voeren en op
hooger peil te brengen.
Het Yvonne Georgi-ballet trad gister
avond voor de derde maal in dit seizoen
in de Kurzaal onder vrij groote publieke
belangstelling op. Het Residentie-orkest,
dat aan deze uitvoering zijn medewer
king verleende, stond, zooals bij het op
treden van Yvonne Georgi en haar dans
groep gebruikelijk is, onder leiding van
den echtgenoot van deze danseres, den
muziekcriticus-dirigent L M. G. Arnt
zenius. Aangezien het programma met
de Hohgaarsche dansen van J. Brahms,
volgens'choreografie van Yvonne Georgi,
Rococo van W. A. Mozart, Salomé’s Dans
van R. Strauss en Bolero, een dramati
sche dansscène, welke door de leidster
van het ballet ontworpen is op het be
roemde muzikale gegeven van M. Ravel,
slechts uit overbekende repertoirenum-
mers bestond, waarvan de beide laatst
genoemde zelfs nog iij dit zomerseizoen
eerder werden uitgevoerd, zullen wij
daarover niet verder uitweiden. Wij
hebben daartoe reeds te vaak een ka
rakteristiek over het Yvonne Georgi-
ballet in elk van deze bovengenoemde
scheppingen gegeven. Er viel steeds veel
te loven, soms ook te misprijzen, waar
het de technische afwerking betrof. Het
artistiek plan, waarop de uitvoeringen
vroeger stonden is echter in den loop
der jaren noch gestegen, noch gedaald,
zoodat wij aan onze opmerkingen daar
omtrent niets toe te voegen hebben. De
dansers en danseressen hebben echter,
getuige het vaak enthousiast gestemd
applaus, de aanwezigen voortdurend met
hun kleurrijk schouwspel weten te
boeien. Meermalen werd het groote Kur-
zaaltooneel ter vereering van de voor
aanstaande krachten in een ware bloe
menzee herschapen.
Er waren echter dezen avond behalve
Jan de Ruiter nog twee «gasten bij het
Yvonne Georgi-ballet t.w. Corry Har-
tong en Netty van der Valk. Eerstge
noemde kunstenares danste als soliste
het „Petit-rien” uit het ballet „Rococo”
van Mozart en twee Vaises nobles et
sentimentales van M. Ravel, Corry Har-
tong toonde ons daarmede over een rijke
fantasie en een behoorlijk ontwikkelde
techniek te beschikken. Haar bewegen
was sierlijk, harmonieus en expressief.
In hoeverre haar kunst ook in het dra
matische genre inhoud zal hebben kon
uit dezen absoluten dans, welke slechts
de verheerlijking van het schoone ge
baar Wilde zijn, natuurlijk niet worden
opgemaakt.
De tweede gaste, Netty van der Valk,
danste een Polka en furiante op muziek
van Weinberger en een gedeelte uit ..Ro
coco”, getiteld „Verpoozing”. De tech
niek van Netty van der Valk is waar
schijnlijk nog niet tot volledige ontwik
keling gekomen. Haar dansen was soms
vrij zwaar, doch daarbij steeds verzorgd.
Blijkbaar hadden alle goede intenties
daarin nog niet hun verwezenlijking ge
vonden, doch door het fraaie costuum,
door mimiek en gevoel voor humor was
er echter veel in, dat zeer geslaagd
mocht heeten. Ook Netty van der Valk
ontving een bloemenhulde.
lokaal, Korte 'Lombardstraat, t. w
GOUD, ZILVER EN JUWEELEN:
op Donderdag 12 en, zoo noodig, Vrijdag 13 September 1940.
MEUBELEN, RIJWIELEN, NAAIMACHINES ENZ.:
op Donderdag 19 en, zoo noodig, Vrijdag 20 September 1940.
De aanwezige zitplaatsen kunnen worden besproken aan het Hoofd
kantoor der Bank, Westeinde 40, gedurende twee dagen vóór elke
verkooping van 9 tot 16 uur
legenheid tot het opdragen
telkens te 10 uur.
In verband met de bepalingen voor de textieldistributie, zal voor de
LINNEN EN WOLLEN GOEDEREN op nader te bepalen dagen on-
derhandsohe verkooping plaats hebben. De beleeningen op linnen en
wollen goederen, aangenomen in de maanden November en December
1939. kunnen uiterlijk tot en met 28 September 1940 worden vernieuwd
of afgelost. Na dien datum is vernieuwing of aflossing niét meer mo-
gelijk. ZIE VERDER DE GROOTE AANPLAKBILJETTEN. Uitbe
taling van eventueele overschotten zal plaats hebben van 15 October
LAAT UW KLOPVEEGMACHINE 1 a 2 MAAL
PER JAAR SCHOONMAKEN EN SMEREN
PRIJZEN ZEER BILLIJK - HET VOORKOMT REPARATIE
Lange Houtstraat 14 - Telefoon 11.51.S8