Waar voor vele handen arbeid wacht Haagschc Courant van Donderdag 29 Augustus 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. B I Hl I i school Motorbrandstofschaarschte noopt tot verdere verkeersbeperking .ondergrondsche” BINNENLAND l|b PLANETARIUM Bericht Duitschland nam reeds rond 35.500 Neder- landsche arbeidskrachten op Nieuwe het wegverkeer De Kinkerstraatbom onschadelijk Veel grooter getal kan nog worden geplaatst normen voor vastgesteld Per 1 September wordt definitief uitgemaakt wie rijden mag en wie niet Rijksverkeersinspectie krijgt dwingende bevoegdheid RECLAMEPLAAT VOOR DE JAARBEURS De Fröbelschool te Middenmeor heeft men omringd met een pl.m. 4 meter hoogen aarden wal, zoodat de in dit gebouw schoolgaande kinderen beveiligd zijn tegen eventueel inslaande Engelsche bomscherven. De reclameplaat voor de in de eerste helft van September te houden Jaarbeurs te Utrecht, Het ontwerp is van den heer X-Pander. Bister mw imswofs Ir. A. R. Verwey. «s- Al te 41 .O 4 1 fefc van onze keerde percentage onderzoek L II. IIL IV. ders V. VI. werkt (Polygoon) ZOHOAC 8 SgPT 15 DE SÊVRS <aÊSLQT6N de beperkte dienst- vervoermiddelen is avond- Geïnterneerde Nederlanders in Duitschland Een V.P.B.-bericht meldt uit Berlijn Het aantal in Duitschland gevestigde Nederlanders, dat thans nog geïnter neerd is, bedraagt 291, sedert 18 Juli j.L zijn 153 Nederlanders uit de inter- neering ontslagen. De Duitsche instanties en personen kunnen zich met een beroep tot aen dienst v^n den Rijkscommissaris wen den en wel tot dr. Pini. (Polygoon) worden. Ook hier was de omgeving geheel afgezet Er was een gat gegra ven, waarin de bom werd neergelaten. Het gat werd vervolgens met zand op gevuld. Omstreeks vijf uur in den na middag werd de lont aangestoken. Vijf minuten later volgde een doffe plof. (Foto links.) Wolken stof en gruis stegen op, daarna stilte, slechts verbroken door de stem men der toeschouwers. Direct stroomde het publiek toe, doch naderen van de plaats van ontploffing werd door de motorbrigade van de politie verhinderd. Desondanks kon de jeugd zich nog in het bezit stellen van bomscherven als aandenken aan een vijftiental spannen de dagen. Onder de belangstellende autoriteiten bevonden zich van den luchtbeschermingsdienst de heeren Ver schoor en van der Most, en de com mandant van de brandweer, de heer Gordijn. zij is ook belast met de uitvoe rende taak. Haar beslissingen zullen bindend zijn, zij het dan ook, dat in spe ciale gevallen beroep openstaat bij het departement van Waterstaat, voor zoover het Neder landsche automobilisten betreft Met het oog op regeling van de het begintydstïp demonstraties vervroegd tot 7.30 uur namiddag. voor niets- naar Teneinde te komen tot de dringend noodzakelijke beperkingen van het verbruik van motorbrandstof (benzine en dieselolie) zal het verkeer met auto’s, personen zoowel als vrachtauto’s, aan nieuwe nonnen worden gebonden. Deze zijn de volgende: Al het niet-zakelijke verkeer met auto’s (vrachtauto’s en taxi’s inbegrepen) is voortaan verboden; Het aantal personenautoS; en taxi’s zal niet worden verminderd, echter zullen de grootere typen', welke meer dan 15 liter brandstof per 100 k.m. verbruiken, uit het verkeer worden genomen en eventueel vervangen wor den door kleinere, minder verbruikende wagens; Het autobusverkeer zal met ca. 10 pCL worden verminderd, door verbod van tractie op die plaatsen, waar trein- of waterverkeer aanwezig is; Het vervoer van goederen van de eene plaats naar de andere, zonder dat daartoe noodzaak bestaat (b.v. van brood, dat in elke plaats voorhanden is of van wasschen, welke ter plaatse kunnen worden gereinigd) zal niet langer toegestaan zijn; Het transport van goederen over de grens over afstanden, van het begin punt afgerekend, grooter dan 240 k.m., zal verboden worden; De voorziening van groote types vrachtauto’s en personenwagens met gas generatoren zal worden bevorderd. Deze regeling gaat 1 September a.s. in landsche arbeider onder ten minstege lijke, zoo, in bepaalde opzichten, niet betere voorwaarden dan zijn Duitsche collega, onmiddellijk werk kan vinden. Samenwerking tusschen Nederlandsche en Duit sche instanties Ir. Verwey besprak daarna de rege ling der overmaking van de loonover- schotten, waaromtrent wij gisteren een officieele bekendmaking publiceerden. Deze zaak is voor de Nederlandsche arbeiders in Duitschland van de groot ste beteekenis. Er bestaat op dit en andere punten, de regeling der tewerk stelling betreffend, de nauwste samen werking tusschen de Nederlandsche en de Duitsche instanties. Teneinde den pas aangekomen ar beiders gelegenheid te geven zich op het nieuwe werk „in te schie ten” zonder dat hem dit in zijn be- looning veel scheelt, wordt hem het steunbedrag over 2 weken mee gegeven. De mogelijkheid wordt overwogen, dit bedrag nog iets op te voeren. Bovendien verleenen de gemeentelijke diensten voor M.H. zoo noodig een voorschot. Dit in aanmerking genomen, is de toestand der Nederlandsche arbeiders zeker niet minder dan die der Duitsche. Nederlandsche kost De verzorging geschiedt, onder alge- meene regelen, door de onderneming waar de arbeiders zijn geplaatst. Zij verblijven of in kosthuizen of in ar beiderskampen, ook al weer evenals de Duitsche arbeiders. Wanneer daartoe de gelegenheid be staat en daarvoor wordt zooveel moge- Het bovenstaande werd geschreven om de werklooze arbeiders op de hoogte te brengen van de mogelijkhe den, welke Duitschland hun biedt. De voornaamste hiervan is ongetwijfeld: loonende arbeid in hun eigen vak. De kans is er voor allen. Met dezen naar de grens lijk gezorgd, zijn Nederlandsche koks aanwezig om den vertrouwden vader- landschen pot te bereiden. Nederland sche administratieve krachten kunnen, indien noodig, optreden in geval zich taalmoeilijkheden voordoen. De cijfers toonen aan, dat de mate der tewerkstelling grooter is dan eenig voorafgaand jaar sedert den wereld oorlog. Vooral uit de grensstreken ko men tallooze Nederlandsche arbeiders naar Duitschland. Hun totaal aantal is tot rond 15.500 gestegen. Daarbij voe gen zich de rond 20.000 uit andere streken des lands, w’ien meesttijds ook verder Duitschland in hun arbeidster rein is aangewezen. Samen met de ongeveer 50.000 werk- loozen, welke in de werkverschaffingen in Nederland zelf zijn opgenomen, is dus reeds voor meer dan 80.000 paar handen arbeid gevonden. Het werkloosheidsvraagstuk is met een en ander op dit oogenblik echter nog niet geklaard, hetgeen blijken mag uit de cijfers, welke ir. Verwey ons vervolgens gaf, 63.560 steuntrekkenden en de aanwezigheid van nog altijd 28.342 ingeschrevenen bij de werklo zenkassen. Onder deze ruim 90.000 werkloozen bevinden zich natuurlijk zeer velen, die lichamelijk geschikt zijn om voor uitzending naar Duitschland in aanmer king te komen en, gegeven de arbeids voorwaarden, mag verwacht worden, dat van dezen weinigen zullen achter blijven. DENKT AAN DE VOORD ÊELÊN WELKE DE JAARBEURS BIEDT VOOR O6E UGg INHOOPÊN Polygoon) wagen is de bom van Amsterdam ver voerd. Het transport, dat de route Kin- kerstraatPostjesweg volgde, werd langs den circa vier kilometer langen weg begeleid door een groot aantal motors met zijspan van de hoofdstede lijke politie. De leiding hiervoor be rustte bij den inspecteur J. P. Stolp. Het vervoer naar den Hoofdweg is zeer vlot verloopen. De politie had reeds tevoren maatregelen getroffen, opdat de omgeving volledig vrij van nieuws gierigen was. In ongeveer tien minuten was men dan ook aan den Hoofdweg aangekomen, waar het projectiel op de zandvlakte onschadelijk gemaakt zou Gering terug. De heer Knetsch, die speciaal belast is met de uitzendingsmaatregelen, deel de op een desbetreffende vraag verder mede, dat van de 35.500 uitgezondenen er tot nog toe ruim 900 terugkeerden, waaronder ook begrepen zij, die licha melijk ongeschikt werden bevonden, ziek werden of om andere, geldige reden terugkeerden De klachten der onrechtmatig terug gekeerden betroffen de voeding, vrees voor bombardementen of te geringe be taling. In geen der onderzochte gevallen kwam de juistheid der klachten vast te staan. Omtrent de loonen vernamen we, dat deze varieeren van 70 a 80 pfen nig voor de geschoolden (in som mige gevallen tot 1 R.M. en meer) per uur en 55 a 70 pfg. voor de on geschoolden. Vooral de metaalbe werkers komen in de hooge loon schalen voor. Overigens wordt er veel in accoord gewerkt en voorts genieten de Nederlandsche arbei- hun toeslagen voor arbeid buiten de woonplaats en voor over nachting, resp. ten bedrage van 1 R.M. en 50 pfg. per dag. Op deze wijze kan per week aan toeslagen 9 a 101 R.M. worden gehaald. De aftrek voor belastingen, zieken kasbijdrage, invaliditeits- en werk- Een uiteenzetting van ir. A. R. Verwey Wij hebben ons omtrent den alge- meenen gang van zaken in de uitzen ding der werkloozen hier te lande met de betrokken instanties in verbinding gesteld. Ir. A. R. Verwey, de wnd. secretaris generaal van het departement van So ciale Zaken, wees er ons op, dat het departement in de uitzending van Ne derlandsche werkloozen naar Duitsch land een breed en dankbaar arbeids veld vindt. De werkzaamheid van Nederland sche werkkrachten in Duitschland is in zooverre niets nieuws, dat deze reeds lang vóór den wereldoorlog 1914’18 op aanzienlijke schaal plaats vond. Het lag en ligt nog steeds in den aard van den Nederlander om, zelfs al kon hij in eigen land werk vinden, toch over de grens te trekken. In het bijzonder gold deze trek Duitschland en in de jaren 19001914 nam het aantal .daar Werkzame Nederlanders allengs toe, tot, kort voor Augustus ’14 een totaal van meer dan 100.000 was bereikt De lijn wordt nu weer opgevat, waar zij toen ophield en het mag met vol doening worden geconstateerd, dat de animo tot het opnemen van arbeid in ^itschland een geleidelijk accres ver toont Het is vanzelfsprekend, dat van of ficieele Nederlandsche zijde deze nei ging zooveel mogelijk wordt gestimu leerd. Ons werkloosheidsprobleem, dat vele jaren de gemeenschap zwaar heeft ge drukt. wordt hier een gelegenheid tot oplossing geboden. Op eigen gebied is het niet mogelijk allen arbeid te ge ven, die er om vragen. Die kans ligt thans in Duitschland, waar de Neder- loosheidsverzekering bedraagt ge middeld 15 a 20 pct. van het bruto loon. Over den tijd, eventueel in een schuilkelder doorgebracht, wordt 75 pCt. van het uurloon be taald. Geen geval was den heer Knetsch bekend van verwonding van een Ne derlander door bominslag. Van de fan tastische geruchten op dit gebied bleek bij onderzoek weinig over te blijven. Geneeskundig vóór vertrek. Sedert kort worden alle uit te zen den werkkrachten voor hun vertrek me disch gekeurd door Duitsche artsen. Dit zal de regelmatigheid bij den arbeids duur zeer bevorderen en is in het be lang der betrokkenen. De reis naar de plaats van bestem ming geschiedt tot de grens op kosten der Nederlandsche overheid; vervolgens betaalt de Duitsche overheid de kosten. Den arbeiders wordt hiervoor niets ge kort. Uit de menu’s van verschillende ar beiderskampen blijkt, dat de voeding voldoende en goed is, en, als gezegd, er wordt naar gestreefd, den Nederlanders hun maaltijden te geven in Nederlana- schen trant. De klacht, als zou men in ander werk worden geplaatst, dan in het vak waarin men thuisbehoort, schreef de heer Knetsch toe aan het feit, dat in sommige gevallen niet direct de aange wezen plaats kon worden ingenomen Dit is echter steeds een kwestie van enkele dagen, gedurende welke evenwel het hoogere vakloon wordt uitgekeerd. De werktijden varieeren van 40 a 60 uren per week, zoodat, in aan merking genomen de uurloonen en de toeslagen, per week een bedrag van 18 a 20 gulden op het loon kan worden bespaard. Er doen zich op dit punt soms opmer kelijke uitzonderingen voor, gelijk die van een metselaar, die eenige weken achtereen 50 gulden naar huis kon overmaken! In alle opdrachten staan de bestem ming der arbeiders, hun loon en werk tijden precies aangegeven. Indien Zondagsarbeid moet worden verricht (of arbeid op den Zaterdag middag) gelden daarvoor speciale toe slagen. De bom-ellende is in Amster dam voorbij. Het projectiel, dat in het perceel 43 van de Kinkerstraat ingeslagen was, is thans verwijderd en on schadelijk gemaakt. Nadat manschappen van den stut- en sloopdienst in de ochtend uren den door een explosie kapotgesla gen vloer hadden opgeruimd, heeft de Oberfeuerwerker Blumberg het gevaar lijke voorwerp in het begin van den middag uit het huis in één van de nieuwe kleine wagentjes van de politie overgebracht. (Foto rechts.) De patrijzenjacht geopend Volgens een officieele bekendmaking gaat de patrijzenjacht op Zondag 1 Sept, open. Daar volgens de Jachtwet des Zondags niet gejaagd mag worden, ver zoekt het hoofdbestuur van de Nederland sche jachtvereeniging „Nimrod” en de Nederlandsche jagersvereeniging ons, den jagers erop te wijzen, dat dus op Maan dag 2 September voor het eerst op hoen ders gejaagd mag worden. Electrotechnische industrie De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart maakt bekend, dat hij bij beschikking van 29 dezer, ge publiceerd in de Nederlandsche Staats courant nr 168, bij het rijksbureau voor verwerkende industrieën heeft ingesteld een sectie electrotechnische industrie. De ondernemingen, die vóór 2 September a.s. geen inschrijvingsformuier hebben ont vangen, dienen zich schriftelijk aan te melden bij de sectie electrotechnische in dustrie, Bezuidenhout 125» ’s-Gravenhage. Deze nieuwe regeling werd ons he denmorgen in een uitvoerige verklaring ter kennis gebracht door Regierungsrat dr. Pini, den referent voor het wegver keer in den staf van den Rijkscommis saris. De schaarschte aan motorbrandstof welke in vele landen en dus ook in Nederland heerscht, dwingt, aldus dr. Pini, tot een zoo sterk mogelijke be perking van het motorverkeer. Die beperking wordt zoo bezien, aat de voor de volkshuishouding dringend benoodigde diensten vrijwel onverkort behouden blijven, waarnaast, om de beoogde bezuiniging niettemin te berei ken, een aanzienlijke inkrimping van het brandstofverbruik in het wegver keer moet worden toegepast. De vitale behoeften mogen niet wor den aangetast door niet-noodzakelijk wegverkeer gaande te houden. Dit nieuwe gezichtspunt maakt het noodig, dat de verordening van den secr.-generaal van Waterstaat d.d. 18 Juni jj., waarbij het autoverkeer met ingang van 1 Juli d.a.v. alleen op speciale vergunning (kenbaar aan den bekenden driehoek, welke maandelijks moest worden vernieuwd), mogelijk was, vervalt. Per 1 September a.s. vervalt dit toeken en wordt ééns en voorgoed uitgemaakt wie rijden mag en wie niet. De dan te verleenen vergunning blijft permanent geldig, mits na tuurlijk de begunstigde zich stipt aan de voorwaarden houdt. De tot nog toe geldende regeling kon niet doeltreffend functioneeren, o.m. omdat de regeling in te korten tijd moest worden voorbereid en de ten uitvoerlegging, waar hierbij 150.000 wagens waren betrokken, evenmin nauwkeurig werkte. De thans weldra toe te passen bepa lingen zijn op papier wél goed doorge- werkt en de praktische toepassing er van is belangrijk vereenvoudigd. Alle twijfelgevallen waarmee men voorheen steeds te kampen had, zijn nu grondig bekeken. Aan de Rijksverkeersinspectie Is deze taak opgedragen geweest en Van de gelegenheid voor Nederlandsche werkloozen, zoowel hoofd- als hand arbeiders, om in Duitschland te arbeiden, wordt thans door rond 35.500 personen gebruik gemaakt Er is echter, van Duitsche zijde her haaldelijk met nadruk er op gewezen, dat voor alle Nederlandsche werkloo zen, mits gezond en geschikt voor ar beid, werkgelegenheid in de Groot- Duitsche arbeidsruimte aanwezig is. Er bestaat in Duitschland groote be hoefte aan geschoolde en ook aan alle mogelijke andere werkkrachten. Zoo wel de intellectueele- als de overige categorieën van werkloozen, kunnen daar opgenomen worden in het nor male arbeidsproces. Dit laatste is van het grootste ge dicht om den blijkbaar nog bij velen aanwezigen schroom te overwinnen tot aanvaarding van arbeid in Duitschland. Het is geenszins de bedoeling, om hen, die zich voor arbeid in Duitsch land beschikbaar stellen, ginds in z.g. werkverschaffingen te plaatsen. Dit soort leniging van den werkloos- heidsnood kent men daar niet. De Ne derlandsche arbeiders worden, gelijk de Duitsche, tewerkgesteld in norma len arbeid, tegen de gebruikelijke loo nen, waarvan het niveau belangrijk hooger ligt dan dat van het steunbe drag dat hier te lande wordt genoten. De opvatting, welke voor den Duit- schen arbeider geldt, n.l. dat de vreug de en voldoening in den arbeid zelf, ge stimuleerd behooren te worden, door een goede belooning, wordt ook van toepassing geacht op de arbeiders, die uit het stamverwante nabuurland ko men. De verzorging der Nederlandsche arbeiders, die uit den aard der zaak eenigszins anders is georganiseerd dan die der Duitschers, wijl de eerste hun gezinnen hier hebben achtergelaten, is goed geregeld en heeft geen steek houdende klachten opgeleverd. Het feit, dat tot nog toe een betrek kelijk beperkt aantal werkloozen werd uitgezonden, kan o.m. toegeschreven worden aan onbekendheid met de aan- meldingsgelegenheid en de voorwaar den der tewerkstelling. Daaromtrent dient dan de noodige openbaarmaking en verduidelijking te geschieden. Het moet mogelijk zijn, dat bij het ingaan van den komenden winter het werkloozental in Nederland tot 100.000 is teruggebracht. Daarmee wordt, dit moge hier nog eens nadrukkelijk wor den uitgesproken, niet in de eerste plaats een Duitsch maar vóór alles een Nederlandsch belang gediend. Een be lang van de Nederlandsche volksge meenschap en een belang tevens van iederen werklooze individueel, wien de tijd van geestdoodend doen en ontmoedigend uitzien werk, dat niet komt, voorbij is, Hij behoeft zich voortaan geen on dersteunde meer te voelen, maar kan zich een arbeider weten, die in vol- waardigen arbeid werkt voor zijn loon.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9