HAAGSCHE COURANT nadert Het einde van seizoen I Dinsdag 10 September 1940 BINNENLAND STADSNIEUWS I II DERDE BLAD Een nieuwe HET SEIZOEN TE SCHEVENINGEN GEEN VERANDERINGEN IN DEN TREINENLOOP „Pollux’’ «Er ii. veel mogelijk doorgang te doen vinden Verbeterde toelichting H. J. BORGHOLS f LEGITIMATIEBEWIJZEN Obstakellichten Nieuwe schenkingen voor den wederopbouw DE 500.000ste INWONER VAN DEN HAAG WERD 1 JAAR Scheveningen maakt aanstalten om het seizoen te sluiten. De strandstoelen, welke voor dit jaar hun dienst weer gedaan hebben, worden tot het volgende jaar opgeborgen. (Polygoon) De 500.000ste Hagenaar DE SPAARBANKEN IN MEI Hoe donker het zal zyn, en hoe licht De heer H. J. Borghois, voorzitter van het comité „Katholiek ’s-Gra- venhage”, die Zondag j.l. plotseling is overleden. (Polygoon) Tal van Distributie van snelscheercrême Richt’ichten De voorzieningen op het gebied van den industrieelen eigendom Witte hekken STAND DER BEVOLKING MARSCH WACHTBATAUON DUIT SCHE LUCHTWAPEN Te Amsterdam werd het nieuwe opleidingsschip voor koopvaardij^ matrozen „Pollux” te water gelaten ter vervanging van het oude bekende schip met denzelfden naam, dat aan den slooper is verkocht. Het schip loopt van slapol, IPolygoon). i.J^Uana-kinderziekenhujs De resultaten Eenheid in het hotel-, café restaurantbedrijf hulpmiddelen zullen het moge lijk maken ook ’s avonds het leven zoo- 1 I 1 i 1 lp» F JM blijkt Ook op bon 116. No. 17669 Rijksinspectie en Geleidelichten geleide- van e.d.) de reizigers geschiedt. (Polygoon) Bij de spaarbanken hier ter stede, werd, volgens de maandcijfers van het Statistisch Bureau der Gemeente in 1940 ingelegd 2.921.250,81 en terugbe taald ƒ8.862.133,33 dus ƒ5.940.882,52 minder ingelegd dan terugbetaald. In Mei 1939 werd bij de spaarbanken ingelegd ƒ6.197.596,08 en terugbetaald ƒ4.658.687,48, derhalve 1.538.908,60 meer ingelegd dan terugbetaald. Krijgt Texel een tram? De Rijksverkeersinspectie stelt een on derzoek in of op Texel een tramdienst (smalspoor) kan worden ingesteld, om, nu de benzinedistributie zich doet gevoe len. in de behoefte aan een vervoermid del te voorzien, vooral met het oog op het vervoer van kunstmest en landbouw producten van Eierland naar naar Ouden schild. Paardenverkooping te Leiden Vrijdag a.s. zal in de artilliere-kazerne te Leiden des morgens oin 10 uur een aantal paarden van de Duitsche Weer macht worden verkocht. Handelaren zijn van den aankoop uitgesloten. HET OVERLIJDEN VAN Dr. G. POSTMA. De teraardebestelling van het stoffelijke overschot van dr. G. Postma, die Zater dag j.l. tengevolge van een verkeers ongeval om het leven is gekomen, zal morgen plaats hebben om 2.30 uur op de Algemeene begraafplaats aan de Kerkhoflaan hier ter stede. Deze komen zoowel binnen als buiten de bebouwde kommen voor en zijn uit- verkeersobstakels bomtrechters BEGRAAFPLAATS NIEUW EYK EN DUYNEN MORGEN NA 1 UUR GESLOTEN De directie van de begraafplaats Nieuw Eyk en Duynen N.V. deelt mede, dat wegens bijzondere omstandigheden de begraafplaats morgen, Woensdag 11 September na 1 uur voor het publiek gesloten zal zijn, Luchtbeschermingsverlichting Naast al deze bebakeningsmaatregelen, waarvan het essentieele karakter ligt in het feit, dat zij geen verlichting aan het wegdek geven, doch alleen een richting gevend effect hebben, komt nu nog de mogelijkheid van de toepassing van open bare luchtbeschermingsverlichting. Deze verlichting brengt wel licht op het weg dek en is dus aan verschillende beperken de bepalingen gebonden. Zij mag, slechts na goedkeuring door en met toestemming van de rijksinspectie worden aangebracht op speciale punten in gemeenten, welke daartoe door de rijksinspectie worden aangewezen. Zij geldt dus als een aan vulling op de beveiliging met rjcht- en, Het voorbeeld van de stichting gres- buizen-conventie en de Nederlandsche dakpannenconventie heeft navolging gevonden. Den regeeringscommissaris voor den wederopbouw bereikte van de firma W. Wassink te Amersfoort de aanbieding, de door laatstgenoemde in stelling aangeboden 100.000 dakpannen gratis te vervoeren, terwijl voorts de vereeniging van Nederlandsch fabrikan ten van houtwolplaten kosteloos 10.000 k.g. houtwolplaten ten behoeve van den wederopbouw heeft aangeboden. Beide aanbiedingen zijn door den re geeringscommissaris met groote erken telijkheid aanvaard. DE GEVAARLIJKE ZEE Het 12-jarig jongetje J. B. uit de Aza- leastraat werd Zaterdagmiddag bij het baden in zee door den stroom meegezo gen, tengevolge waarvan hij in levens gevaar kwam te verkeeren. Een burger heeft zich te water begeven en slaagde er in het knaapje op het droge ta bren- geDe jongen is ter observatie in het opgenomen. Hieronder volgt een verbeterde toelich ting op het besluit van den secretaris-ge- neraal van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, houdende voorzieningen op het gebied van den in- dustrieelen eigendom, in verband met de buitengewone omstandigheden, welke is opgenomen in het Verordeningsblad van 2 September. Deze verbeterde toelichting luidt als volgt: Dit zijn de op enkele wegen minstens vier meter boven het wegdek en boven daarvoor in aanmerking komende kruis punten van wegen hangende lampen met een of twee spieetvormige horizontale openingen, welke juist voldoende licht doorlaten om het rijdend verkeer het be loop van den weg of het kruispunt aan te geven. Zij worden als regel binnen en in bepaalde gevallen ook buiten de be bouwde kommen toegepast. Deze richt- lichten hebben één horizontale spleet, wanneer zij het beloop van den weg aan geven en twee spleten, wanneer zij boven kruispunten van wegen hangen. De kleur van deze richtlichten is wit of geel. Naar aanleiding van het bericht in ons blad van gisteravond, waarin wij mededeelden, dat er, in afwachting van nadere regelingen, geen verande ringen in den treinenloop zouden plaats hebben, werd ons hedenochtend door de Ned. Spoorwegen gemeld, dat men, in verband met het uitgaansver bod van 10 uur n.m. tot 4 uur v.m. geen aanleiding heeft gevonden, om een nadere regeling te treffen en de dienstregeling te veranderen. De ver trek- en aankomsttijden der treinen aan de stations hier ter stede blijven dus hetzelfde. Wij vestigen er nog maals met nadruk de aandacht op, dat het reizen per spoor geheel voor risico van NIET DE GESCHIKTSTE SLAAPPLAATS Surveilleerende agenten troffen Zondag ochtend in een tuin van een perceel aan den Badhuisweg een 21-jarig jongmensch slapende aan. Hij had het zich gemakke lijk gemaakt en naast hem stonden zijn laarzen, waarin eenige pakjes cigaretten lagen en een flesch whiskey. Het bleek, dat hij aan den boemel was geweest en I -op weg naar huis was gestrand. Tot dezelfde groep maatregelen worden ook gerekend het afsluiten van gevaar lijke punten, b.v. aan den waterkant, met behulp van witte hekken, het wit verven van trottoirbanden, verkeerspalen, hek ken, palen, enz. Vooral dit wit verven behoort mits oordeelkundig te worden toegepast aangezien gebleken is, dat dit hulpmiddel het verkeer in hooge mate beveiligen kan. Ter vermijding van misverstand, ves tigt de secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van Handel, Nij verheid en Scheepvaart er de aandacht op dat ook de z.g. snelscheercreme on der de zeepdistributiebeschikking 1940/1 valt, zoodat het koopen, verkoo- pen en afleveren hiervan uitsluitend is toegestaan tegen inlevering van bon no. 116. In verband met de verschillende mer ken en verpakkingen, waarin de snel scheercreme in den handel verkrijgbaar is, is niet aangegeven hoeveel gram snel scheercreme op een bon kan worden betrokken, doch is bepaald, dat een bon recht geeft op het koopen van een tube snelscheercreme. Hiermee is bedoeld een tube van de gebruikelijke afmeting, hetgeen uiteraard medebrengt, dat van de kleine tube’s, die ongeveer de helft inhouden, twee stuks op een bon mogen worden afgeleverd. Blijkens de maandcijfers van het Statistisch Bureau der Gemeente be droeg het aantal inwoners van den Haag op 1 Juni^504.316 (234.506 mannen en 269.810 vrouwen). Op 1 Mei j.l. bedroeg het aantal inwoners 504.040 en op 1 April j.l. 504.073. Geleidelichten zijn lichten, welke bin nen de bebouwde kom van een ge eente als bebakening aan den kant van den rijweg mogen worden geplaatst, in het bijzonder ook ter geleiding van het voet gangersverkeer. Geleidelichten moeten bij voorkeur op een hoogte van 1.20 m. tot 1.70 m. worden geplaatst. De kieur van het licht lichten is wit of geel. Morgen vindt weer een marsch plaats van het Wachtbataljon van het Duit sche Luchtwapen. Omstreeks half één wordt afgemarcheerd van den Wasse naar scheweg. De verdere route is als volgt Koninginnegracht, Prinsesse- gracht, Heerengracht, Korte Poten, Plein, Lange Poten, Kapelsbrug, Korte Poten, Plein (om 1 uur défilé ter hoogte van het voormalige departe ment van Defensie). De terugweg is viaHeerengracht, Zwarteweg, brug Rijnstraat, Zuidoost-Buitensingel, Maas straat, Weteringplein, Weteringkade, Rijswijkscheplein en Huygenspark. Morgen, 11 September 1940 is een jaar verstreken sedert het moment, dat vader van Straalen op het stadhuis te ’s-Gra- venhage niets vermoedend van wat hem te wachten stond, aangifte kwam doen van de geboorte van zijn tweeden zoon, Johannes Ludwig van Straalen. Hem werd verzocht een oogenblik te wach ten en even daarna kreeg hij te hooren, een bijzondere vader te zijn geworden, namelijk die van den langverbeiden vijf- honderdduizendsten inwoner van de ge meente den Haag. De burgemeester sprak hem toen toe, en overhandigde hem een spaarbank boekje ten name van zijn nieuwen zoon, vergezeld van de beste wenschen voor den gezonden groei van dezen pasgebo ren Hagenaar. Van de velen, die langs het Plein no. 11a loopen, zullen slechts weinigen ver moeden, <at achter den sigarenwinkel deze gedenkwaardige 500.000ste in zijn box ligt te rollen en nog minder, dat hij amper 1 jaar oud, al pa-pa-pa kan zeg gen. Hij is daarmee zijn nu 7-jarigen broer, toen die zoo oud was, vóór. Daar staat echter tegenover, dat deze loopen kon, wat „Luudje” zooals hij bij afkor ting wordt genoemd, nog niet machtig is. Hij is „topzwaar", heeft blozende wan getjes, een gouden kuifje en een vriende lijk gezichtje. Het kost zijn vader, noch zijn moeder veel moeite hem voor den fotograaf aan het lachen te krijgen. Maar natuurlijk schrikt hij op het critieke moment van het felle licht. Hij ziet zijn lappen konijn en wil het hebben. Zijn moeder geeft het hem en een breede grijns van verrukking trekt over zijn mond. Hij is in het geheel niet verlegen voor al die vreemde mannen om hem heen. Hij heeft bijna al zijn tandjes, zegt zijn moeder, en eet al bruine boonen! Het kan nauwelijks voortvarender. Hij kijkt belangstellend de kamer ih, naar de bloemen en andere cadeaux, die hij van verschillende kanten op zijn eersten ver jaardag ontving, zijn eerste bekertje, zijn eerste jasje, zijn eerste paar schoenen. De muzikale „Luudje" want dat is-ie zegt zijn grootvader, begint te zingen. Er is geen twijfel mogelijk, of deze 500.000ste Hagenaar gaat, ondanks den moeilijken tijd, waarin hij opgroeit, een gelukkige toekomst tegemoet. Intusschen zijn we, zooals men weet, de 500.000 al weer gepasseerd en is op den dag van heden het getal van 507.964 bereikt, dus bijna 8000 meer! Dit besluit houdt rekening met de als gevolg van de buitengewone omstandig heden ontstane moeilijkheden bij de beta ling van de in de Octrooiwet 1910 en het Octrooireglement 1921 vastgestelde kos ten. Het sluit aan bij een verordening van den Nederlandschen Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht van Mei 1940. In afzonderlijke punten bepaalt de nieuwe verordening, dat de inschrijvingskosten voor de.sedert het begin van de buiten gewone omstandigheden ingediende aan vragen om octrooi tot uiterlijk 1 Novem ber 1940 (i.p.v. zooals tot nu toe tot uiter lijk 15 Augustus 1940) kunnen worden voldaan. Daarbij gelden aanvragen om een octrooi, die op of na den 15den Aug. 1940 zijn ingediend. Eveneens als op het tijdstip van ont vangst te zijn binnengekomen, wanneer niet tegelijkertijd met het overhandigen van de aanvraag de betaling van het inschrijvingsgeld wordt aangetoond. Deze bepaling is voor de prioriteit van de aan melding van belang. De inschrijvings kosten voor zulke aanvragen om oc trooi moeten echter uiterlijk voor 15 November 1940 worden gestort. De ove rige termijnen bij de behandeling van een octrooi, die door de genoemde veror dening van den Nederlandschen Opperbe velhebber van Land- en Zeemacht ver lengd of opnieuw zijn ingesteld, worden wederom met drie maanden verlengd voor zoover zij reeds op 10 Mei liepen. Toesla gen tot de jaarkosten moeten in de toe komst niet reeds bij betaling na den ver valdatum, onderscheidenlijk na een maand daarna, doch pas bij nabetaling, na resp. drie en vier maanden na den vervalda tum worden betaald. Ook de kosten voor de publicatie van een aanvraag om oc trooi kunnen in de toekomst binnen vier maanden na het desbetreffende besluit van de afdeeling van beroep van den oc- trooiraad worden nabetaald. Nu wij wederom September schrij ven en daarmede dus het eigenlijke hoofdseizoen van de Scheveningsche badplaats is afgeloopen, hebben wij bij de directie eens geïnformeerd naar haar indrukken omtrent de resultaten, die de exploitatie heeft afgeworpen. Het spreekt welhaast vanzelf, dat de tijdsomstandigheden een drukkenden invloed cp de exploitatie hebben uit geoefend, maar dit zou minder voel baar zijn geweest, indien het weer ons in de maanden Juli en Augustus niet zoo in den steek had gelaten. Dat zelfs onder de huidige omstan digheden een behoorlijke exploitatie mogelijk zou zijn geweest, werd be wezen door de enkele fraaie zomersche dagen, toen drommen bezoekers Boule vard, strand en cafébedrijven vulden. Het hotelbezoek heeft wel het meeste nadeel van den toestand ondervonden, hoewel in de eigenlijke vacantiemaand Augustus het aantal gasten betrekke lijk medeviel. Wat de Pier-, café- en strandexploi- tatie aangaat, ook hier was de inzet in de maand Juni zeer aarzelend om bevredigend te worden, toen de zomer ons op enkele mooie dagen vergastte. De exploitatie der zeebaden heeft, speciaal in de maand Augustus, zeer van de slechte weersomstandigheden te lijden gehad. Zeer bevredigend was het bezoek aan het Palais de Danse, hetwelk als pq ubb ua sbm jqoozag Jaaz Surousp Kurhaus Cabaret, alwaar Cor Ruys ware triomfen heeft gevierd. Ook over het Kurzaalbezoek mogen wij, alles in aanmerking genomen, niet klagen. Het bleek, dat de belangstelling voor de concerten, aldaar gegeven, zeker niet minder geworden was, al waren de omstandigheden er oorzaak van, dat met belangrijk vereenvoudigde programma’s moest worden volstaan. Al met al is de indruk van de direc tie, dat het afgeloopen seizoen bij lange na niet de resultaten heeft afgeworpen, die onder normale omstandigheden vooral voor het jaar 1940 te verwach ten waren geweest, maar dat aan den anderen kant de gang van zaken de op 15 Mei zeer somber gestelde vooruit zichten heeft overtroffen. enz. noodig hebben kere noodzakelijke geven. Voorschriften omtrent de toelaatbaar heid van deze lichtgevende aanduidingen ten dienste van het publiek zijn in be werking en zullen spoedig verschijnen. Alle hierboven ópgesomde hulpmiddelen en maatregelen zullen er naar het oordeel der rijksinspectie luchtbescherming tij dens de komende winteravonden veel toe kunnen bijdragen om het verkeer bij avond belangrijk te vergemakkelijken. Het bezoeken van winkels, café’s, restau rants, schouwburgen en concerten zal dan ook mogelijk zijn. Men moet er alleen zich aan gewennen met behulp van de geleide- en andere lichten zijn weg te vinden. Wanneer al deze hulpmaat regelen zijn toegepast, zal een ieder, die niet zoogenaamd „schemeringsblind” is, zich, met inachtneming van de noodige extra-voorzichtigheid, in de verduisterde stad kunnen oriënteeren. Waar het in het algemeen belang genomen een Sociaal en economisch belang is, zoolang mogelijk den normalen gang van zaken ongestoord te laten voortgaan, mag men de overtui ging meedragen, dat van overheidswege al het mogelijke op dit gebie| is en wordt gedaan, om dit ook mogelijk te maken gedurende den tijd, dat de nor male openbare verlichting gedoofd is. Door de verschillende bonden van be langhebbenden in het hotel-, café- en restaurantbedrijf zijn reeds ver gaande besprekingen gevoerd om tot eenheid te komen. In een voorloopig gevormd comité hebben zitting genomende heer Alta, voorzitter; Lambert, secretaris, en van Haar, penningmeester. Het secretariaat is gevestigd: Semarangstraat 18, le et., Am- sterdam-Oost. sluitend bestemd om (wegherstellingen, duidelijk aan te geven. Een wit obstakellicht moet men rechts passeeren, een rood obstakellicht altijd links, zulks in overeenstemming met de ook in vredestijd geldende regelen van wegbebakening. Vorengenoemde drie soorten lichten behooren tot de groote groep van beba keningsmaatregelen. welke door de rijks inspectie zijn vastgesteld in de voor schriften betreffende de beveiliging van het verkeer op den openbaren weg ge durende den tijd, dat het gebruik van de normale openbare verlichting verboden is. Deze lichten kunnen door burgemees ters naar behoefte worden toegepast. geleidelichten en zal uiteraard alleen daar worden toegelaten, waar deze wegdek- verlichting absoluut noodzakelijk in het belang van het verkeer. Doch ook de voetganger wordt in staat gesteld zelf een bescheiden verlichting bij zich te dragen. Daartoe komen in den handel de z.g. voetgangerslantaarns. Ook aan deze lantaarns zijn door de rijksin spectie bepaalde eischen gesteld, opdat ge vaar voor teveel licht uitgesloten moest worden. De aandacht zij er op gevestigd, dat deze voetgangerslantaarns uitsluitend wit of geel licht mogen uitstralen. Behalve lantaarns zijn tenslotte ook lichtgevende voorwerpen, op eenigerlei wijze aan het lichaam te bevestigen. Deze voorwerpen zijn nog niet aan keuring onderworpen. In verband hiermede wordt er de aan dacht op gevestigd, dat thans ook tal van waardelooze phosphoresceerende voorwerpen als speldjes, schildjes, gordels e.d. in den handel worden aangeboden. Deze moeten uiteraard door bestraling met wit licht (daglicht) geactiveerd wor den om des avonds lichtgevend te zijn. Het aantal uren, gedurende welke deze activiteit voldoende groot blijft, bepaalt de waarde en vooral de bruikbaarheid dezer voorwerpen. Men moet deze phosphoresceerende werking (ook van allerlei hulpmiddelen om voorwerpen, traptreden, huisbellen, sleutelgaten enz. in het duister te mar- keeren) niet verwarren met het fluores- ceeren van voorwerpen, welke met een speciale verf bestreken zijn en een voort durende bestraling met b.v. ultra-violet licht vereischen. Het gebruik van fluoresceerende voor werpen is tot nader order niet toege staan. Tenslotte bestaat nog de mogelijkheid tot het aanbrengen van lichtgevende aan duidingen, welke bedrijven, inrichtingen om het publiek ze- aanwij zingen te De Rijksinspectie luchtbescherming deelt ons het volgende mede Vele gebruikers van den weg, die ook des avonds zich over straat moeten of willen begeven, maken zich begrijpelijker wijs thans reeds min of meer bezorgd over de komende donkere avonden. Men beoordeelt de mate der duisternis, welke men dan meent te moeten verwachten, naar wat nu de late zomeravonden <yis te verduren geven en velen nemen zich voor in den vervolge zoo weinig mogelijk des avonds uit te gaan. Voor deze neiging is men vooral in de zakenwereld bevreesd. Er is zelfs reeds hier en daar het denk beeld geopperd om de winkels dan maar voor het invallen der duisternis te slui ten, omdat men verwacht, dat het koopen- de publiek zooveel mogelijk de daguren zal kiezen voor het doen van zijn in- koopen. Afgezien van het feit, dat zulk een inkrimping tot de daguren hoogst ongewenscht en economisch weinig ver antwoord schijnt, kunnen tal van particu lieren en alle beheerders van café’s en amusementsbedrijven zich niet veroor loven overdag hun inkoopen te doen, respectievelijk het avondbezoek uit te |schakelen. Nog minder kan men dit in concertzalen, schouwburgen en filmthea ters, welke vrijwel uitsluitend op het avondbezoek zijn aangewezen. Tal van ondernemingen zouden onnoemelijke schade lijden, indien inderdaad het pu bliek tijdens de verduistering de straat ging mijden. Het is daarom van groot sociaal en economisch belang, dat het gewone leven ook des avonds zooveel mogelijk voort gang vindt. Maar om dit te bereiken zal het noodig zijn, dat de straten in de steden, ondanks de verduistering eeniger- mate begaanbaar worden en de kans op verkeersongelukken tot een minimum be perkt wordt. Het spreekt wel vanzelf, dat de over heid terzake diligent is en met grooten spoed voorbereidingen heeft getroffen om het verkeer bij duisternis zooveel mogelijk te beveiligen. De rijksinspectie-luchtbescherming heeft, aan de hand van daartoe door haar vast gestelde voorschriften, een en ander me degedeeld omtrent den aard dezer bevei ligingsmaatregelen. Vooropgesteld moet worden, dat het geheele land en elke stad zoodanig verduisterd moet zijn, dat in het donker en bij goed zicht van een hoogte van 500 meter boven het aard oppervlak geen enkel rechtstreeks of ge reflecteerd licht kan worden waarge nomen. In de aldus ontstane duisternis moeten nu hulpmiddelen worden aange bracht of gebruikt ten behoeve van het verkeer. Deze hulpmiddelen zijn als volgt te on derscheiden VRAGEN VAN GEMEENTERAADS LID J. J. VAN LANGEN Het gemeenteraadslid J. J. van Lan gen heeft de volgende vragen aan B. en W. gesteld naar aanleiding van de verordening, waarin de legitimatie plicht wordt ingesteld voor alle Ne derlandsche staatsburgers boven de 15 jaar, die in Nederland wonen of verblijf houden: 1. Kunnen B. en W. mededeelen, of een pas, ook wanneer deze overigens niet meer geldig is wegens het verstrij ken van den termijn waarvoor de pas is afgegeven, voldoet aan de eischen, die aan het legitimatiebewijs, krach tens de afgekondigde verordening, wor den gesteld? en 2. Zijn B. en W. bereid te bevorderen het bovenbedoelde legitimatiebewijs gratis beschikbaar te stellen aan alle ingezetenen dezer gemeente boven de 15 jaar? 3. Indien tegen het gratis beschik baar stellen van het legitimatiebewijs als bedoeld in vraag 2 onoverkomelijke bezwaren bestaan, zijn B. en W. dan bereid in ieder geval te bevorderen, dat aan de leden van gezinnen met een laag inkomen het legitimatiebewijs gra tis wordt uitgereikt? ij jfd h 1 II

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9