HAAGSCHE COURANT
nadert
Het einde
van
seizoen
I
Dinsdag 10 September 1940
BINNENLAND
STADSNIEUWS
I
II
DERDE BLAD
Een
nieuwe
HET SEIZOEN TE
SCHEVENINGEN
GEEN VERANDERINGEN IN
DEN TREINENLOOP
„Pollux’’
«Er
ii.
veel mogelijk doorgang te doen vinden
Verbeterde toelichting
H. J. BORGHOLS f
LEGITIMATIEBEWIJZEN
Obstakellichten
Nieuwe schenkingen voor den
wederopbouw
DE 500.000ste INWONER VAN
DEN HAAG WERD 1 JAAR
Scheveningen maakt aanstalten om het seizoen te sluiten. De strandstoelen, welke voor dit jaar hun dienst
weer gedaan hebben, worden tot het volgende jaar opgeborgen. (Polygoon)
De 500.000ste Hagenaar
DE SPAARBANKEN IN MEI
Hoe donker het zal zyn,
en hoe licht
De heer H. J. Borghois, voorzitter
van het comité „Katholiek ’s-Gra-
venhage”, die Zondag j.l. plotseling
is overleden. (Polygoon)
Tal van
Distributie van snelscheercrême
Richt’ichten
De voorzieningen op het gebied van
den industrieelen eigendom
Witte hekken
STAND DER BEVOLKING
MARSCH WACHTBATAUON DUIT
SCHE LUCHTWAPEN
Te Amsterdam werd het nieuwe opleidingsschip voor koopvaardij^
matrozen „Pollux” te water gelaten ter vervanging van het oude
bekende schip met denzelfden naam, dat aan den slooper is verkocht.
Het schip loopt van slapol, IPolygoon). i.J^Uana-kinderziekenhujs
De resultaten
Eenheid in het hotel-, café
restaurantbedrijf
hulpmiddelen zullen het moge
lijk maken ook ’s avonds het leven zoo-
1
I 1
i 1
lp»
F
JM
blijkt
Ook op bon 116.
No. 17669
Rijksinspectie
en
Geleidelichten
geleide-
van
e.d.)
de reizigers geschiedt.
(Polygoon)
Bij de spaarbanken hier ter stede,
werd, volgens de maandcijfers van het
Statistisch Bureau der Gemeente in
1940 ingelegd 2.921.250,81 en terugbe
taald ƒ8.862.133,33 dus ƒ5.940.882,52
minder ingelegd dan terugbetaald.
In Mei 1939 werd bij de spaarbanken
ingelegd ƒ6.197.596,08 en terugbetaald
ƒ4.658.687,48, derhalve 1.538.908,60
meer ingelegd dan terugbetaald.
Krijgt Texel een tram?
De Rijksverkeersinspectie stelt een on
derzoek in of op Texel een tramdienst
(smalspoor) kan worden ingesteld, om,
nu de benzinedistributie zich doet gevoe
len. in de behoefte aan een vervoermid
del te voorzien, vooral met het oog op
het vervoer van kunstmest en landbouw
producten van Eierland naar naar Ouden
schild.
Paardenverkooping te Leiden
Vrijdag a.s. zal in de artilliere-kazerne
te Leiden des morgens oin 10 uur een
aantal paarden van de Duitsche Weer
macht worden verkocht. Handelaren zijn
van den aankoop uitgesloten.
HET OVERLIJDEN VAN
Dr. G. POSTMA.
De teraardebestelling van het stoffelijke
overschot van dr. G. Postma, die Zater
dag j.l. tengevolge van een verkeers
ongeval om het leven is gekomen, zal
morgen plaats hebben om 2.30 uur op
de Algemeene begraafplaats aan de
Kerkhoflaan hier ter stede.
Deze komen zoowel binnen als buiten
de bebouwde kommen voor en zijn uit-
verkeersobstakels
bomtrechters
BEGRAAFPLAATS NIEUW EYK EN
DUYNEN MORGEN NA 1 UUR
GESLOTEN
De directie van de begraafplaats
Nieuw Eyk en Duynen N.V. deelt mede,
dat wegens bijzondere omstandigheden
de begraafplaats morgen, Woensdag
11 September na 1 uur voor het publiek
gesloten zal zijn,
Luchtbeschermingsverlichting
Naast al deze bebakeningsmaatregelen,
waarvan het essentieele karakter ligt in
het feit, dat zij geen verlichting aan het
wegdek geven, doch alleen een richting
gevend effect hebben, komt nu nog de
mogelijkheid van de toepassing van open
bare luchtbeschermingsverlichting. Deze
verlichting brengt wel licht op het weg
dek en is dus aan verschillende beperken
de bepalingen gebonden. Zij mag, slechts
na goedkeuring door en met toestemming
van de rijksinspectie worden aangebracht
op speciale punten in gemeenten, welke
daartoe door de rijksinspectie worden
aangewezen. Zij geldt dus als een aan
vulling op de beveiliging met rjcht- en,
Het voorbeeld van de stichting gres-
buizen-conventie en de Nederlandsche
dakpannenconventie heeft navolging
gevonden. Den regeeringscommissaris
voor den wederopbouw bereikte van
de firma W. Wassink te Amersfoort de
aanbieding, de door laatstgenoemde in
stelling aangeboden 100.000 dakpannen
gratis te vervoeren, terwijl voorts de
vereeniging van Nederlandsch fabrikan
ten van houtwolplaten kosteloos 10.000
k.g. houtwolplaten ten behoeve van den
wederopbouw heeft aangeboden.
Beide aanbiedingen zijn door den re
geeringscommissaris met groote erken
telijkheid aanvaard.
DE GEVAARLIJKE ZEE
Het 12-jarig jongetje J. B. uit de Aza-
leastraat werd Zaterdagmiddag bij het
baden in zee door den stroom meegezo
gen, tengevolge waarvan hij in levens
gevaar kwam te verkeeren. Een burger
heeft zich te water begeven en slaagde
er in het knaapje op het droge ta bren-
geDe jongen is ter observatie in het
opgenomen.
Hieronder volgt een verbeterde toelich
ting op het besluit van den secretaris-ge-
neraal van het departement van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart, houdende
voorzieningen op het gebied van den in-
dustrieelen eigendom, in verband met de
buitengewone omstandigheden, welke is
opgenomen in het Verordeningsblad van
2 September. Deze verbeterde toelichting
luidt als volgt:
Dit zijn de op enkele wegen minstens
vier meter boven het wegdek en boven
daarvoor in aanmerking komende kruis
punten van wegen hangende lampen met
een of twee spieetvormige horizontale
openingen, welke juist voldoende licht
doorlaten om het rijdend verkeer het be
loop van den weg of het kruispunt aan
te geven. Zij worden als regel binnen en
in bepaalde gevallen ook buiten de be
bouwde kommen toegepast. Deze richt-
lichten hebben één horizontale spleet,
wanneer zij het beloop van den weg aan
geven en twee spleten, wanneer zij boven
kruispunten van wegen hangen.
De kleur van deze richtlichten is wit
of geel.
Naar aanleiding van het bericht in
ons blad van gisteravond, waarin wij
mededeelden, dat er, in afwachting
van nadere regelingen, geen verande
ringen in den treinenloop zouden
plaats hebben, werd ons hedenochtend
door de Ned. Spoorwegen gemeld, dat
men, in verband met het uitgaansver
bod van 10 uur n.m. tot 4 uur v.m.
geen aanleiding heeft gevonden, om een
nadere regeling te treffen en de
dienstregeling te veranderen. De ver
trek- en aankomsttijden der treinen
aan de stations hier ter stede blijven
dus hetzelfde. Wij vestigen er nog
maals met nadruk de aandacht op, dat
het reizen per spoor geheel voor risico
van
NIET DE GESCHIKTSTE
SLAAPPLAATS
Surveilleerende agenten troffen Zondag
ochtend in een tuin van een perceel aan
den Badhuisweg een 21-jarig jongmensch
slapende aan. Hij had het zich gemakke
lijk gemaakt en naast hem stonden zijn
laarzen, waarin eenige pakjes cigaretten
lagen en een flesch whiskey. Het bleek,
dat hij aan den boemel was geweest en
I -op weg naar huis was gestrand.
Tot dezelfde groep maatregelen worden
ook gerekend het afsluiten van gevaar
lijke punten, b.v. aan den waterkant, met
behulp van witte hekken, het wit verven
van trottoirbanden, verkeerspalen, hek
ken, palen, enz.
Vooral dit wit verven behoort mits
oordeelkundig te worden toegepast
aangezien gebleken is, dat dit hulpmiddel
het verkeer in hooge mate beveiligen
kan.
Ter vermijding van misverstand, ves
tigt de secretaris-generaal, wnd. hoofd
van het departement van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart er de aandacht
op dat ook de z.g. snelscheercreme on
der de zeepdistributiebeschikking
1940/1 valt, zoodat het koopen, verkoo-
pen en afleveren hiervan uitsluitend is
toegestaan tegen inlevering van bon
no. 116.
In verband met de verschillende mer
ken en verpakkingen, waarin de snel
scheercreme in den handel verkrijgbaar
is, is niet aangegeven hoeveel gram snel
scheercreme op een bon kan worden
betrokken, doch is bepaald, dat een bon
recht geeft op het koopen van een tube
snelscheercreme. Hiermee is bedoeld
een tube van de gebruikelijke afmeting,
hetgeen uiteraard medebrengt, dat van
de kleine tube’s, die ongeveer de helft
inhouden, twee stuks op een bon mogen
worden afgeleverd.
Blijkens de maandcijfers van het
Statistisch Bureau der Gemeente be
droeg het aantal inwoners van
den Haag op 1 Juni^504.316 (234.506
mannen en 269.810 vrouwen). Op 1 Mei
j.l. bedroeg het aantal inwoners 504.040
en op 1 April j.l. 504.073.
Geleidelichten zijn lichten, welke bin
nen de bebouwde kom van een ge eente
als bebakening aan den kant van den
rijweg mogen worden geplaatst, in het
bijzonder ook ter geleiding van het voet
gangersverkeer.
Geleidelichten moeten bij voorkeur op
een hoogte van 1.20 m. tot 1.70 m. worden
geplaatst.
De kieur van het licht
lichten is wit of geel.
Morgen vindt weer een marsch plaats
van het Wachtbataljon van het Duit
sche Luchtwapen. Omstreeks half één
wordt afgemarcheerd van den Wasse
naar scheweg. De verdere route is als
volgt Koninginnegracht, Prinsesse-
gracht, Heerengracht, Korte Poten,
Plein, Lange Poten, Kapelsbrug, Korte
Poten, Plein (om 1 uur défilé ter
hoogte van het voormalige departe
ment van Defensie). De terugweg is
viaHeerengracht, Zwarteweg, brug
Rijnstraat, Zuidoost-Buitensingel, Maas
straat, Weteringplein, Weteringkade,
Rijswijkscheplein en Huygenspark.
Morgen, 11 September 1940 is een jaar
verstreken sedert het moment, dat vader
van Straalen op het stadhuis te ’s-Gra-
venhage niets vermoedend van wat hem
te wachten stond, aangifte kwam doen
van de geboorte van zijn tweeden zoon,
Johannes Ludwig van Straalen. Hem
werd verzocht een oogenblik te wach
ten en even daarna kreeg hij te hooren,
een bijzondere vader te zijn geworden,
namelijk die van den langverbeiden vijf-
honderdduizendsten inwoner van de ge
meente den Haag.
De burgemeester sprak hem toen toe,
en overhandigde hem een spaarbank
boekje ten name van zijn nieuwen zoon,
vergezeld van de beste wenschen voor
den gezonden groei van dezen pasgebo
ren Hagenaar.
Van de velen, die langs het Plein no.
11a loopen, zullen slechts weinigen ver
moeden, <at achter den sigarenwinkel
deze gedenkwaardige 500.000ste in zijn
box ligt te rollen en nog minder, dat hij
amper 1 jaar oud, al pa-pa-pa kan zeg
gen. Hij is daarmee zijn nu 7-jarigen
broer, toen die zoo oud was, vóór. Daar
staat echter tegenover, dat deze loopen
kon, wat „Luudje” zooals hij bij afkor
ting wordt genoemd, nog niet machtig
is. Hij is „topzwaar", heeft blozende wan
getjes, een gouden kuifje en een vriende
lijk gezichtje. Het kost zijn vader, noch
zijn moeder veel moeite hem voor den
fotograaf aan het lachen te krijgen. Maar
natuurlijk schrikt hij op het critieke
moment van het felle licht. Hij ziet zijn
lappen konijn en wil het hebben. Zijn
moeder geeft het hem en een breede
grijns van verrukking trekt over zijn
mond. Hij is in het geheel niet verlegen
voor al die vreemde mannen om hem
heen. Hij heeft bijna al zijn tandjes, zegt
zijn moeder, en eet al bruine boonen! Het
kan nauwelijks voortvarender. Hij kijkt
belangstellend de kamer ih, naar de
bloemen en andere cadeaux, die hij van
verschillende kanten op zijn eersten ver
jaardag ontving, zijn eerste bekertje, zijn
eerste jasje, zijn eerste paar schoenen.
De muzikale „Luudje" want dat is-ie zegt
zijn grootvader, begint te zingen. Er is
geen twijfel mogelijk, of deze 500.000ste
Hagenaar gaat, ondanks den moeilijken
tijd, waarin hij opgroeit, een gelukkige
toekomst tegemoet.
Intusschen zijn we, zooals men weet,
de 500.000 al weer gepasseerd en is op
den dag van heden het getal van 507.964
bereikt, dus bijna 8000 meer!
Dit besluit houdt rekening met de als
gevolg van de buitengewone omstandig
heden ontstane moeilijkheden bij de beta
ling van de in de Octrooiwet 1910 en het
Octrooireglement 1921 vastgestelde kos
ten. Het sluit aan bij een verordening van
den Nederlandschen Opperbevelhebber
van Land- en Zeemacht van Mei 1940.
In afzonderlijke punten bepaalt de nieuwe
verordening, dat de inschrijvingskosten
voor de.sedert het begin van de buiten
gewone omstandigheden ingediende aan
vragen om octrooi tot uiterlijk 1 Novem
ber 1940 (i.p.v. zooals tot nu toe tot uiter
lijk 15 Augustus 1940) kunnen worden
voldaan. Daarbij gelden aanvragen om
een octrooi, die op of na den 15den Aug.
1940 zijn ingediend.
Eveneens als op het tijdstip van ont
vangst te zijn binnengekomen, wanneer
niet tegelijkertijd met het overhandigen
van de aanvraag de betaling van het
inschrijvingsgeld wordt aangetoond. Deze
bepaling is voor de prioriteit van de aan
melding van belang. De inschrijvings
kosten voor zulke aanvragen om oc
trooi moeten echter uiterlijk voor 15
November 1940 worden gestort. De ove
rige termijnen bij de behandeling van
een octrooi, die door de genoemde veror
dening van den Nederlandschen Opperbe
velhebber van Land- en Zeemacht ver
lengd of opnieuw zijn ingesteld, worden
wederom met drie maanden verlengd voor
zoover zij reeds op 10 Mei liepen. Toesla
gen tot de jaarkosten moeten in de toe
komst niet reeds bij betaling na den ver
valdatum, onderscheidenlijk na een maand
daarna, doch pas bij nabetaling, na resp.
drie en vier maanden na den vervalda
tum worden betaald. Ook de kosten voor
de publicatie van een aanvraag om oc
trooi kunnen in de toekomst binnen vier
maanden na het desbetreffende besluit
van de afdeeling van beroep van den oc-
trooiraad worden nabetaald.
Nu wij wederom September schrij
ven en daarmede dus het eigenlijke
hoofdseizoen van de Scheveningsche
badplaats is afgeloopen, hebben wij bij
de directie eens geïnformeerd naar
haar indrukken omtrent de resultaten,
die de exploitatie heeft afgeworpen.
Het spreekt welhaast vanzelf, dat de
tijdsomstandigheden een drukkenden
invloed cp de exploitatie hebben uit
geoefend, maar dit zou minder voel
baar zijn geweest, indien het weer ons
in de maanden Juli en Augustus niet
zoo in den steek had gelaten.
Dat zelfs onder de huidige omstan
digheden een behoorlijke exploitatie
mogelijk zou zijn geweest, werd be
wezen door de enkele fraaie zomersche
dagen, toen drommen bezoekers Boule
vard, strand en cafébedrijven vulden.
Het hotelbezoek heeft wel het meeste
nadeel van den toestand ondervonden,
hoewel in de eigenlijke vacantiemaand
Augustus het aantal gasten betrekke
lijk medeviel.
Wat de Pier-, café- en strandexploi-
tatie aangaat, ook hier was de inzet
in de maand Juni zeer aarzelend om
bevredigend te worden, toen de zomer
ons op enkele mooie dagen vergastte.
De exploitatie der zeebaden heeft,
speciaal in de maand Augustus, zeer
van de slechte weersomstandigheden
te lijden gehad.
Zeer bevredigend was het bezoek
aan het Palais de Danse, hetwelk als
pq ubb ua sbm jqoozag Jaaz Surousp
Kurhaus Cabaret, alwaar Cor Ruys
ware triomfen heeft gevierd.
Ook over het Kurzaalbezoek mogen
wij, alles in aanmerking genomen, niet
klagen. Het bleek, dat de belangstelling
voor de concerten, aldaar gegeven,
zeker niet minder geworden was, al
waren de omstandigheden er oorzaak
van, dat met belangrijk vereenvoudigde
programma’s moest worden volstaan.
Al met al is de indruk van de direc
tie, dat het afgeloopen seizoen bij lange
na niet de resultaten heeft afgeworpen,
die onder normale omstandigheden
vooral voor het jaar 1940 te verwach
ten waren geweest, maar dat aan den
anderen kant de gang van zaken de op
15 Mei zeer somber gestelde vooruit
zichten heeft overtroffen.
enz. noodig hebben
kere noodzakelijke
geven.
Voorschriften omtrent de toelaatbaar
heid van deze lichtgevende aanduidingen
ten dienste van het publiek zijn in be
werking en zullen spoedig verschijnen.
Alle hierboven ópgesomde hulpmiddelen
en maatregelen zullen er naar het oordeel
der rijksinspectie luchtbescherming tij
dens de komende winteravonden veel toe
kunnen bijdragen om het verkeer bij
avond belangrijk te vergemakkelijken.
Het bezoeken van winkels, café’s, restau
rants, schouwburgen en concerten zal
dan ook mogelijk zijn. Men moet er
alleen zich aan gewennen met behulp van
de geleide- en andere lichten zijn weg
te vinden. Wanneer al deze hulpmaat
regelen zijn toegepast, zal een ieder, die
niet zoogenaamd „schemeringsblind” is,
zich, met inachtneming van de noodige
extra-voorzichtigheid, in de verduisterde
stad kunnen oriënteeren. Waar het in het
algemeen belang genomen een Sociaal en
economisch belang is, zoolang mogelijk
den normalen gang van zaken ongestoord
te laten voortgaan, mag men de overtui
ging meedragen, dat van overheidswege
al het mogelijke op dit gebie| is en
wordt gedaan, om dit ook mogelijk te
maken gedurende den tijd, dat de nor
male openbare verlichting gedoofd is.
Door de verschillende bonden van be
langhebbenden in het hotel-, café- en
restaurantbedrijf zijn reeds ver gaande
besprekingen gevoerd om tot eenheid te
komen. In een voorloopig gevormd comité
hebben zitting genomende heer Alta,
voorzitter; Lambert, secretaris, en van
Haar, penningmeester. Het secretariaat is
gevestigd: Semarangstraat 18, le et., Am-
sterdam-Oost.
sluitend bestemd om
(wegherstellingen,
duidelijk aan te geven.
Een wit obstakellicht moet men rechts
passeeren, een rood obstakellicht altijd
links, zulks in overeenstemming met de
ook in vredestijd geldende regelen van
wegbebakening.
Vorengenoemde drie soorten lichten
behooren tot de groote groep van beba
keningsmaatregelen. welke door de rijks
inspectie zijn vastgesteld in de voor
schriften betreffende de beveiliging van
het verkeer op den openbaren weg ge
durende den tijd, dat het gebruik van de
normale openbare verlichting verboden
is.
Deze lichten kunnen door burgemees
ters naar behoefte worden toegepast.
geleidelichten en zal uiteraard alleen daar
worden toegelaten, waar deze wegdek-
verlichting absoluut noodzakelijk
in het belang van het verkeer.
Doch ook de voetganger wordt in staat
gesteld zelf een bescheiden verlichting bij
zich te dragen. Daartoe komen in den
handel de z.g. voetgangerslantaarns. Ook
aan deze lantaarns zijn door de rijksin
spectie bepaalde eischen gesteld, opdat ge
vaar voor teveel licht uitgesloten moest
worden.
De aandacht zij er op gevestigd, dat
deze voetgangerslantaarns uitsluitend wit
of geel licht mogen uitstralen. Behalve
lantaarns zijn tenslotte ook lichtgevende
voorwerpen, op eenigerlei wijze aan het
lichaam te bevestigen. Deze voorwerpen
zijn nog niet aan keuring onderworpen.
In verband hiermede wordt er de aan
dacht op gevestigd, dat thans ook tal
van waardelooze phosphoresceerende
voorwerpen als speldjes, schildjes, gordels
e.d. in den handel worden aangeboden.
Deze moeten uiteraard door bestraling
met wit licht (daglicht) geactiveerd wor
den om des avonds lichtgevend te zijn.
Het aantal uren, gedurende welke deze
activiteit voldoende groot blijft, bepaalt
de waarde en vooral de bruikbaarheid
dezer voorwerpen.
Men moet deze phosphoresceerende
werking (ook van allerlei hulpmiddelen
om voorwerpen, traptreden, huisbellen,
sleutelgaten enz. in het duister te mar-
keeren) niet verwarren met het fluores-
ceeren van voorwerpen, welke met een
speciale verf bestreken zijn en een voort
durende bestraling met b.v. ultra-violet
licht vereischen.
Het gebruik van fluoresceerende voor
werpen is tot nader order niet toege
staan.
Tenslotte bestaat nog de mogelijkheid
tot het aanbrengen van lichtgevende aan
duidingen, welke bedrijven, inrichtingen
om het publiek ze-
aanwij zingen te
De Rijksinspectie luchtbescherming
deelt ons het volgende mede
Vele gebruikers van den weg, die ook
des avonds zich over straat moeten of
willen begeven, maken zich begrijpelijker
wijs thans reeds min of meer bezorgd
over de komende donkere avonden. Men
beoordeelt de mate der duisternis, welke
men dan meent te moeten verwachten,
naar wat nu de late zomeravonden <yis
te verduren geven en velen nemen zich
voor in den vervolge zoo weinig mogelijk
des avonds uit te gaan. Voor deze neiging
is men vooral in de zakenwereld bevreesd.
Er is zelfs reeds hier en daar het denk
beeld geopperd om de winkels dan maar
voor het invallen der duisternis te slui
ten, omdat men verwacht, dat het koopen-
de publiek zooveel mogelijk de daguren
zal kiezen voor het doen van zijn in-
koopen. Afgezien van het feit, dat zulk
een inkrimping tot de daguren hoogst
ongewenscht en economisch weinig ver
antwoord schijnt, kunnen tal van particu
lieren en alle beheerders van café’s en
amusementsbedrijven zich niet veroor
loven overdag hun inkoopen te doen,
respectievelijk het avondbezoek uit te
|schakelen. Nog minder kan men dit in
concertzalen, schouwburgen en filmthea
ters, welke vrijwel uitsluitend op het
avondbezoek zijn aangewezen. Tal van
ondernemingen zouden onnoemelijke
schade lijden, indien inderdaad het pu
bliek tijdens de verduistering de straat
ging mijden.
Het is daarom van groot sociaal en
economisch belang, dat het gewone leven
ook des avonds zooveel mogelijk voort
gang vindt. Maar om dit te bereiken zal
het noodig zijn, dat de straten in de
steden, ondanks de verduistering eeniger-
mate begaanbaar worden en de kans op
verkeersongelukken tot een minimum be
perkt wordt.
Het spreekt wel vanzelf, dat de over
heid terzake diligent is en met grooten
spoed voorbereidingen heeft getroffen
om het verkeer bij duisternis zooveel
mogelijk te beveiligen.
De rijksinspectie-luchtbescherming heeft,
aan de hand van daartoe door haar vast
gestelde voorschriften, een en ander me
degedeeld omtrent den aard dezer bevei
ligingsmaatregelen. Vooropgesteld moet
worden, dat het geheele land en elke stad
zoodanig verduisterd moet zijn, dat in
het donker en bij goed zicht van een
hoogte van 500 meter boven het aard
oppervlak geen enkel rechtstreeks of ge
reflecteerd licht kan worden waarge
nomen. In de aldus ontstane duisternis
moeten nu hulpmiddelen worden aange
bracht of gebruikt ten behoeve van het
verkeer.
Deze hulpmiddelen zijn als volgt te on
derscheiden
VRAGEN VAN GEMEENTERAADS
LID J. J. VAN LANGEN
Het gemeenteraadslid J. J. van Lan
gen heeft de volgende vragen aan B.
en W. gesteld naar aanleiding van de
verordening, waarin de legitimatie
plicht wordt ingesteld voor alle Ne
derlandsche staatsburgers boven de 15
jaar, die in Nederland wonen of verblijf
houden:
1. Kunnen B. en W. mededeelen, of
een pas, ook wanneer deze overigens
niet meer geldig is wegens het verstrij
ken van den termijn waarvoor de pas
is afgegeven, voldoet aan de eischen,
die aan het legitimatiebewijs, krach
tens de afgekondigde verordening, wor
den gesteld? en
2. Zijn B. en W. bereid te bevorderen
het bovenbedoelde legitimatiebewijs
gratis beschikbaar te stellen aan alle
ingezetenen dezer gemeente boven de
15 jaar?
3. Indien tegen het gratis beschik
baar stellen van het legitimatiebewijs
als bedoeld in vraag 2 onoverkomelijke
bezwaren bestaan, zijn B. en W. dan
bereid in ieder geval te bevorderen, dat
aan de leden van gezinnen met een
laag inkomen het legitimatiebewijs gra
tis wordt uitgereikt?
ij
jfd
h 1
II