OPEL
Londen als haven
fabriekstad
en
Antonescu
den troonsafstand
over
koning Carol
van
de
Het hart
van
De oorlog ter
zee
De heerschappij in
Middellandsche Zee
Zie verder le blad, pag. I
ZWITSERLAND
OUD GOUD, ZILVER en BRILJANT
Duitsch oordeel over
Churchill’s rede
en de maag
Engeland
HAAGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1940
EERSTE BLAD,
PAGINA
2
BELGIS
Belgisch schip getorpedeerd
NOORWEGEN.
ROEMENIE
DUITSCHLAND
Beschouwing
Hoe de Roemeensche omwenteling
zich voltrok
in
personen
F. VAN DER VALK's AUTO-MIJ
van de
„Giornale d’Italia”
H. C. VAN LEEUWEN
PRINSESTRAAT
FRANKRIJK.
„Geen medelijden met Engeland”
De Roemeensche gebiedsafstand
RINGENHUIS, Prinsestraat 86
Het Britsche slagschip „Warspite”
naar den slooper
RECLAMES.
RECLAMES.
zoo
Aanval op Engelsch convooi
ge-
BESTRIJDING DER WERKLOOSHEID
premier
met
De beweringen van leden der Engel-
sche regeering over de overheersching
van Groot-Brittannie in de Middelland
sche Zee geven het „Giornale d’Italia”
aanleiding tot het leveren van een uit
voerig commentaar. Het semi-officieele
blad constateert, dat de toonaangeven
de mannen in Engeland zichzelf voort
durend tegenspreken oij hun vergeef-
sche pogingen de openbare meening in
hun land, alsmede in het vèrverwijder-
de Amerika te beïnvloeden. Meer dan
honderdmaal hebben zij verzekerd de
IS UW BENZINE TOEWIJZING
NIET GROOT?? EEN ZUINIGE
OPEL BIEDT UITKOMST.
BEBOUWING VAN BRAAK LIGGENDEN
GROND TE BERLIJN
Off. Fabrieksagenten
voor Den Haag en Omstreken:
N.V.
ECONOMISCH DECREET VAN PÉTAIN
Naar uit Vichy gemeld wordt, heeft
maarschalk Pétain een verordening
onderteekend, krachtens welke de re
geering voorioopige bestuurders kan
aanstellen voor die industrie- en han-
delsondernemingcn, die voor het oogen-
blik zonder leiding zijn. Hetzelfde geldt
voor de verzekeringsbranche.
De Britsche hoofdstad als
industriecentrum
Naast handel en scheepvaart bezit
Londen ook een uitgebreide industrie,
en staat daarmede op één lijn met de
grootste Engelsche fabriekssteden. De
stad bezit tallooze fabrieken, als ma
chine-, auto-, meubel-, confectie
fabrieken, groote drukkerijen, electri-
citeitswerken, suiker- en petroleum-
raffinaderijen, fabrieken van chemica
liën, glas- en aardewerk, papierfabrie
ken, behangselfabrieken, tapijt- en uur-
werkfabrieken, bierbrouwerijen. Vele
van deze fabrieken zijn thans voor de
oorlogsindustrie ingeschakeld.
ACHT DOODEN BIJ ONTPLOFFING
IN DYNAMIETFABRIEK
Volgens het Noorsche telegraaf-
agentschap zijn te Engene bij Dram
men door een ontploffing in een
dynamietfabriek aldaar 8
om het leven gekomen.
Ter vermindering van de werkloos
heid in het onbezette gebied heeft de
.regeering een groot programma van
openbare werken opgesteld. In de door
den oorlog beschadigde gebieden zullen
opruimingswerkzaamheden uitgevoerd
worden, nieuwe wegen en electrifica-
ties aangelegd worden.
ken. Immers, Engeland heeft niet alleen
den oorlog gewild, maar het heeft hem
gewild, zooals hij heden is. Het tracht
de wereld slechts te ontroeren, omdat
de kastijding, welke het verdiend heeft,
duizendmaal harder is dan de ge
pleegde misdaad. Maar dit brengt nie
mand van de wijs, want iedereen is er
van overtuigd, dat Engeland slechts
weent, omdat het er voorheen niet in
is geslaagd de anderen te doen weenen.
Daarom moet men in het geheel geen
medelijden met Engeland hebben. Als
het Engelsche volk zijn verdiende loon
heeft gehad, kan het altijd nog op
straat met witte lakens zwaaien ten
teeken van overgave.”
Churchill
militair
men er
Het stelselmatige streven van de
autoriteiten, grasland en plantsoenen,
zonder speciale waarde uit een oogpunt
van kunst of volksgezondheid, voor het
kweeken van groente geschikt te ma
ken, geldt ook voor de hoofdstad
Berlijn. Naar het D.N.B. mededeelt,
is een vierkante kilometer bouwland
gewonnen. De opbrengst van deze op
pervlakte wordt op ongeveer 30.000
centenaars aardappelen en zeer aan
zienlijke hoeveelheden groente geschat.
Onder den titel „Geen medelijden”
schrijft de „Popolo d’Italia”
„De lange reeks nachtelijke provo
caties van de Royal Air Force tegen
Berlijn staat in geen verhouding tot
het vreeselijk antwoord, dat Duitsch-
land aan Londen gegeven heeft. Dit
houdt verband met de quantitatieve en
numerieke meerderheid van de Duit-
sche luchtmacht in vergelijking met de
Engelsche. Als de Engelsche vliegtuigen
onder begunstiging van de duisternis
er in geslaagd zijn hun doodelijke
bommen op de hoofdstad van het Rijk
te werpen, waarbij betrekkelijk geringe
schade aangericht werd, in verhouding
tot de kastijding, welke de Duitsche
luchtmacht Londen toedient, dan is
dat geen reden, waarom Londen recht
heeft op het medelijden, dat het tever
geefs in de wereld tracht op te wek-
landtong liggen de sterk verouderde
East India docks. Een eind verder
stroomafwaarts werden in 1880 2 nieu
we dokken geopend, welke voorzien
zijn van de modernste havenoutillage.
Dit zijn de Victoria and Albert docks
en het King George dock, met een ge
zamenlijk wateroppervlak van 100
H.A. Hier treft men droogdokken, tal
looze electrische kranen en drijvende
bokken, loodsen met koelinstallaties,
elevators en graansilo’s aan. De om
liggende opslagruimte wordt in hoofd
zaak ingenomen üoor tabak, graan,
olie en vleesch.
De havens, kaden, dokken en loodsen,
afgewisseld door gasfabrieken en wa
tertorens, arsenalen en fabrieken,
strekken zich aldus tot in onafzienbare
verte langs beide oevers van de rivier
uit in Oostelijke richting, tot aan de
zeer moderne haveninrichtingen van
Tilbury met het groote Theems
droogdok op den Noordelijken oever
en tot aan de dokken van Gravesend
op den Zuidelijken oever.
Het hart en de maag van Engeland,
zoo zou men Londen gevoeglijk kunnen
noemen. De waarde van den invoer
werd voor den oorlog geschat op 500
millioen pond sterling. De hoofdscho
tel vormen de levensmiddelen met 52
proc., daarop volgen de grondstoffen
met 25 proc. en allerhande gebruiks
artikelen met 23 proc. Een derde ge
deelte van dezen invoer werd hier
slechts overgeladen en dan weer uit
gevoerd.
schuld van Duitschland, wanneer de
oorlog thans dezen vorm aanneemt.
Het Rijksdaggebouw, de Brandenbur
ger poort, de Siegessaule, de Ameri-
kaansche ambassade, en ae academie
der kunsten, schijnen voor Churchill
militaire doelen te zijn, aldus schrijft
het „Berliner zwölf Uhr Blatt”. Men
weet thans, dat de piloten van de Royai
Air Force het bevel hebben gekregen
met niets, maar dan ook met niets reke
ning te houden. Het Engeland van
Churchill geeft hierdoor blijk, aldus het
blad, niet te willen veranderen en moet
derhalve thans met geweld tot inzicht
worden gedwongen. In zijn hol opge
zocht en met bommen bedekt, probeert
Engeland des nachts nog eenmaal uit
zijn hol te komen en wraak te nemen
op Duitsche vrouwen en kinderen. Ook
deze nieuwe moorden, zoo schrijft de
„Nachtausgabe”, zullen duizendvoudig
worden vergolden. Deze oorlog zal zoo
lang worden gevoerd, totdat aan Enge
land iedere mogelijkheid tot oorlog op
te hitsen ontnomen zal zijn.
De „Berl. Börsenztg.” verwijst naar
een mededeeling van de Londensche
radio, dat in de Engelsche hoofdstad
Woensdagnacht 5500 dooden en gewon
den zijn gevallen.
De meening van de Diplo
De Deutsche Diplomatisch-Politische
Korrespondenz schrijft o.a. ’t volgen
de over Churchill’s jongste radiorede:
Churchill, die er in hoofdzaak toe
heeft bijgedragen, dat de oorlog uit
brak en dat alle door den Führer ge
boden mogelijkheden tot vrede steeds
weer door Engeland werden afgewe
zen, voelt zich gedrongen bij het
Engelsche volk de stemming van haat
tegen het nieuwe Duitschland en den
wil tot oorlog wakker te houden. Het
eerste meent hij door voortdurende
beschimping van de Duitsche regee
ring te bereiken, en om het tweede
te bereiken is hij genoodzaakt de voor
uitzichten van den oorlog zoo al niet
gunstig, dan toch minstens als niet
hopeloos voor te stellen. Want anders
zou hij toch zelf nu reeds de misluk
king van zijn oorlogspolitiek moeten
inzien. Thans blijft hem niets anders
over dan met bewuste leugens zijn
volk over den werkelijken oorlogstoe
stand te misleiden. Want zoo geschiedt
wanneer hij in de volledig gefanta
seerde Britsche aanvalssuccessen de
verhouding der Duitsche en der Brit
sche oorlogsverliezen omkeert. En
wanneer hij ten aanzien van de uit
werking der Duitsche bomtreffers op
de militaire doelen van Londen zijn
volk meent te kunnen wijsmaken, dat
Duitschland zijn aanvallen tegen het
Britsche eiland met ondraaglijke ver
liezen betaalt. Desondanks ziet Chur
chill steeds duidelijker ’t spook eener
Duitsche invasie voor zich, en nadruk
kelijk verklaart hij kleen duim gronds,
elk dorp en elke straat te willen ver
dedigen, kortom, Engeland thans
reeds tot een groot oorlogsterrein te
maken.
Sprekende over de aanvallen op de
Duitsche burgerbevolking door het
Britsche luchtwapen, zegt de Korres
pondenz tenslotte, dat de puinhoopen,
die Churchill achterlaat voortdurend
zullen herinneren aan den tijd toen
de Engelsche oorlogsophitsers nog de
macht bezaten het Europeesche vaste
land in zijn bestaan te bedreigen,
waarbij zij echter tevens hun eigen
land moedwillig van de Europeesche
solidariteit hebben uitgesloten. Die
puinhoopen zullen echter tevens een
herinnering vormen voor de volkeren
van het Europeesche vasteland, die,
bevrijd van den druk der eeuwige
verstoorders van den vrede, in ge
meenschappelijke samenwerking een
betere toekomst tegemoet willen gaan.
De chef van den Hongaarschen gene-
ralen staf deelt mede, dat de Hongaar-
sche troepen ook gisteren volgens het
plan der bezetting van Zevenburgen
zijn opgerukt en de demarcatielijn heb
ben bereikt bij Zsombor, Rwkos en
Koepecz. Vandaag zal de laatste zóne
met de steden Sepsiszentgyoerygy. Kee-
divasarhely en den pas Ojtos bezet
worden.
Militair bestuur in Zevenburgen
In de door de Hongaarsche troepen
bezette streken van Zevenburgen treedt
het militaire bestuur in werking. Het
is de bedoeling, dat met vermijding van
bureaucratische vormen zoo snel moge-
Jijk maatregelen worden genomen om
het gebied nieuw leven in te blazen.
Spoorwegen, post, autobussen en politie
hebben den dienst hervat. De hoogste
instantie voor het militaire bestuur is
de chef van den generalen staf, onder
wien 3 generaals, 3 vertegenwoordigers
der regeering en een reeks deskundigen
staan.
DE ONTVANGST VAN DE KONINGIN*
MOEDER
Volgens het programma van de ont
vangst van de koningin-moeder Helena,
zal koning Michael morgen in het
grensstation Jimbolia zijn uit Italië
komende moeder verwelkomen. De
koning en zijn moeder zullen dan ge*
zamenlijk naar Boekarest reizen, waar
zij morgen door de regeering zullen
worden begroet. In aansluiting hierop
zal een plechtige godsdienstoefening in
de patriarchale kerk worden gehouden,
waaraan de koning, de koningin-moe
der en de regeering zullen deelnemen.
BRITSCHE EXCUSES ONBEVREDIGEND
Het Engelsche antwoord op de her
nieuwde Zwitsersche protesten tegen
het vliegen over Zwitsersch gebied
heeft te Bern blijkbaar niet bevredigd,
meldt het D.N.B. Dat Me Zwitsersche
regeering zelf de taak niet als afge
daan beschouwt, blijkt uit de mede
deeling van gisteren, dat de gezant te
Londen opdracht gekregen heeft aan te
dringen op zeer strenge uitvoering van
de instructies aan het Britsche lucht
wapen. De „Neue Zürcher Ztg.” wijst
er op, dat hierdoor in zekeren zin een
beroep gedaan wordt op het gezag van
de Britsche regeering tegenover onder
geschikte instanties. Een bevredigende
afdoening van deze aangelegenheid,
aldus het blad, die Zwitserland niet
slechts als „incident” beschouwt, kan
slechts bestaan in het definitief en
voor goed ophouden van het vliegen
over Zwitsersch gebied. Nog onbevre
digender betoont zich „Suisse”, welk
blad er op wijst, dat het Engelsche
antwoord op alle punten klopt met het
geen reeds bijna 4 weken geleden door
dezelfde regeering gegeven werd. Der
halve kan men te Bern hiermede geen
genoegen nemen, zoolang de feiten niet
de welwillende bedoelingen bevestigen,
waarop de Engelsche regeering tegen
over Zwitserland den nadruk legt. De
gebeurtenissen na het eerste Engelsche
antwoord zijn zoo teleurstellend ge
weest, dat een voorzichtige, afwachten
de houding geboden is.
VERKLARING VAN DEN
BONDSPRESIDENT
Bondspresident Filet Golaz heeft gis
teren te Lausanne een rede gehouden.
Na op de neutraliteit des lands te heb
ben gewezen, verklaarde hijHet eco
nomische leven van Zwitserland wordt
door de blokkade ernstig getroffen.
Het loopt gevaar evenals den vorigen
keer, na den oorlog in nog ernstiger
mate den weerslag te ondervinden. De
werkloosheid ligt op de loer. De
beste wijze om de menschen aan het
werk te houden, is den in- en uitvoer
in stand te houden.
Japansche persstemmen
over de rede
De Japansche pers wijdt aandacht
aan de rede, welke Churchill Woens
dag heeft gehouden. De „Jomioeri
Sjimboen" schrijft „Deze rede toont
duidelijk aan, hoe het met Engeland
staat. Het in herinnering brengen van
Nelson en de overwinning op de
Spaansche vloot moet het Engelsche
volk nieuwen moed geven. Het is
echter niet waarschijnlijk, dat derge
lijke wonderen zich zullen herhalen.
Ook Frankrijk heeft een wonder ver
wacht en het is overwonnen. Churchill
heeft laten doorschemeren, dat de
komende week beslissend zal zijn voor
het lot van Engeland. Alles wijst er op,
dat de naaste toekomst het grootste
onheil voor Engeland zal brengen. Het
moreel der Engelschen is ook verzwakt
door de mededeeling van Roosevelt,
dat geen troepenzendingen of directe
hulp van de Vereenigde Staten ver
wacht moeten worden.”
De „Nitsji-Nitsji” noemt de rede
van Churchill het hulpgeroep van een
inensch op zijn doodsbed. Als de Brit
sche luchtvloot sterk genoeg zou zijn
om zich als evenwaardige tegenover de
Duitsche te plaatsen, dan zou Churchill
een rede als deze waarschijnlijk nooit
gehouden hebben.
kunt U het beste verkoopen of ruilen
Daar ontvangt U den hoogsten prijs!
Londen was voor den oorlog de
grootste overlaadhaven der wereld.
Het laden, lossen en opslaan der reus
achtige hoeveelheden goederen, ver-
eischen natuurlijk omvangrijke haven
installaties, loodsen, enz. In de meeste
andere havensteden bevinden deze zich
in een bepaald deel van de stad, doch
dit is in Londen niet het geval. Als
gevolg van het feit, dat de Theems
zich dwars door de stad slingert, be
vindt de havenwijk zich in het hartje
van de stad, tot aan de Tower- en
Londonbridge. De havenwerken van
ouden datum hebben een lengte van 11
km. Daarbij sluiten zich de havens en
dokken van meer recenten datum aan,
welke zich uitstrekken tot Gravesend
en Tilbury, aan de monding van de
Theems.
Het vroeger aan de United States
Lines toebehoorende schip „American
Shipper” (7430 ton,, dat na verkoop
aan een Belgische reederij in „Ville
de Mons” werd herdoopt, is, naar het
D.N.B. meldt, op 1 September j.l. in
de Engelsche wateren getorpedeerd en
gezorfken. Aldus zijn 5 van de 8 sche
pen vergaan, welke door de Ameri-
kaansche reederij in Februari aan de
nieuw opgerichte Belgische scheep
vaartmaatschappij werden verkocht.
VLAAMSCHE KRIJGSGEVANGENEN
WORDEN IN VRIJHEID GESTELD
Naar uit Berlijn wordt gemeld, zul
len van morgen af alle Vlaamsche
krijgsgevangenen, die als echte Vlamin
gen kunnen worden beschouwd, in vrij
heid worden gesteld. Het aanwijzen der-
genen, die als zoodanig kunnen worden
beschouwd, is toevertrouwd aan een
Vlaming te Berlijn, die te dien einde
kamp voor kamp zal bezoeken. De
Fransch-gezinden en Walen zullen
eerst later in vrijheid worden gesteld.
Ratificatie van de Roemeensch-
Boelgaarsche overeenkomst
Het Roemeensche staatsblad publi
ceert een door den staatsleider Anto
nescu onderteekend decreet, waarbij
de op 7 September gesloten Roe-
meensch-Boelgaarsche overeenkomst en
de aanvullende protocollen worden ge
ratificeerd.
Uit Berlijn wordt semi-officieel
meld
De Woensdag gehouden rede van
Churchill wordt in politieke kringen
te Berlijn in zoover als een echt pro
duct der mentaliteit van den Engel
schen premier beschouwd, dat haar
inhoud bestond in troost voor het En
gelsche volk met leugens, d.w.z.
vervalsching van de cijfers der ver
liezen. Men acht het interessant, dat
Churchill thans het gevaar voor een
invasie erkent. Als hij daarbij, naar
men hier verder opmerkt den oorlog
der franctireurs proclameert, dan zou
dus naar de meening van
alles aan en in Engeland
object zijn. Overigens wijst
hier op. dat Churchill alle gelegenheid
gehad heeft om Londen het noodlot te
besparen, dat zich op het oogenblik
voltrekt, doch dat hij al deze gelegen
heden bewust en cynisch van de hand
gewezen heeft.
Voorts acht men hier typeerend voor
de plutocratenclique, die in Engeland
heerscht, dat Duff Cooper in een
rede van gisteren het Engelsche volk
aanspoorde den oorlog tot de uitput
ting voort te zetten, nadat hij zelf,
zooals men weet, zijn zoon in veilig
heid gebracht heeft.
Tenslotte heeft men in Berlijnschc
politieke kringen ook kennis genomen
Twee Duitsche watervliegtuigen
vielen op 11 September tusschen de
Morray Firth en Aberdeen een con
vooi aan. Een koopvaardijschip van
3000 b.r.ton werd midscheeps getrof
fen. Een waterzuil van 120 meter
hoogte kon worden waargenomen. Het
schip kan als verloren worden be
schouwd, meldt het D.N.B.
van zijn zoon. Mevrouw Lupescu kwam
nog tusschenbeide met de bedoeling,
dat de troonopvolger zich mede in
ballingschap zou begeven. Dit was een
laatste poging geweest om het land in
den chaos te storten. Onder den druk
der adjudanten was deze misdadige po
ging evenwel mislukt.
Om tien minuten over 6 ontving
Antonescu bericht van de abdicatie
van den koning. Reeds om 8 uur
's morgens had de nieuwe koning Mi
chael den eed van trouw op de natie
afgelegd. Vervolgens had Antonescu
zijn eerste audiëntie bij den nieuwen
koning, aan wien hij de volgende ver
klaring overhandigd had „De oplos
sing, waardoor men tot de huidige
situatie is gekomen, is de eenige, die
tot de redding van het ‘land, de natie
en de dynastie leidde. Twee doeleinden
heb ik mij voor de rest van mijn leven
gesteld De -zedelijke verheffing van
dit volk uit het moeras, waarin het
zooveel jaren verkeerd heeft en eerlijk
heid, werklast en gerechtigheid bij alle
Roemenen te doen herleven. Ik ben er
zeker van, dat ik dit doel zal bereiken.
Voorts zal ik het land in zijn eeuwige
rechten herstellen.”
Aan het slot van de bekendmaking
verklaarde generaal Antonescu, dat het
na beëindigden strijd thans tijd is om
woorden van geweld te vermijden. Van
nu af moeten allen den troon met
achting omringen en het verleden dood
zwijgen.
De verliezen van Italië
en Engeland
Van bevoegde Italiaansche zijde, al
dus Stefani, zijn de volgende verge
lijkende cijférs verstrekt over de ver
liezen bij de vloot en het luchtwapen
van Engeland en Italië gedurende drie
maanden oorlog, dus van 11 Juni tot
12 September 1940.
De Engelsche luchtmachtTijdens
gevechten neergeschoten of op den be-
ganen grond vernield 363 vliegtuigen,
bij dit getal moeten nog 10 andere
vliegtuigen worden opgeteld, die waar
schijnlijk vernield zijn, waardoor het
getal stijgt tot een totaal van 373 vlieg
tuigen.
De Italiaansche luchtmachtDe Ita
liaansche verliezen bedragen 63 vlieg
tuigen, welk getal overeenkomt met
ongeveer een zesde gedeelte van de
Engelsche verliezen.
De vlootverliezen van Engeland en
Italië in deze periode zijn als volgt
Engeland tot zinken gebracht 31 sche
pen, waaronder 2 kruisers, 7 torpedo
jagers, 12 duikbooten, 10 koopvaardij
schepen. Bovendien worden 59 schepen
min of meer ernstig beschadigd, waar
onder 6 linieschepen, 13 kruisers, 10
torpedojagers, 3 duikbooten, 3 vlieg-
tuigmoederschepen en 24 koopvaardij
schepen.
ItaliëTot zinken gebracht14
schepen, waaronder een kruiser (Col
leoni), 3 torpedojagers, 8 duikbooten,
2 snelle patrouilleschepen. Bovendien
werden 16 schepen min of meer ern
stig beschadigd, waaronder een linie
schip, een kruiser, 3 torpedojagers, 8
duikbooten en 3 lichte Eenheden, waar
onder 2 motortorpedobooten.
Bij elkaar opgeteld vormen de Ita
liaansche vlootverliezen slechts een
derde gedeelte van die der Engelschen.
Afstraffing van Engeland
De Italiaansche bladen verklaren in
hun commentaar op den luchtslag boven
Londen, dat op den 6den dag van het
Duitsche offensief de hevigheid der
aanvallen opnieuw is toegenomen. Het
geraas der vliegtuigmotoren was boven
het gedonder van het afweergeschut te
hooren. Het hart van het Britsche rijk
biedt, aldus de „Popolo di Roma”, een
beeld van verwoesting, zooals de ge
schiedenis niet kent. Bovendien is men
pas aan het begin. Het lot van de En
gelsche hoofdstad, van het commer-
cieele hart van het Britsche imperium,
is bezegeld. De afstraffing van Enge
land voor alle misdaden in Hamburg.
Bremen en Berlijn is door niets meer
tegen te houden.
Het Zweedsche blad „Stockholms
Tidningen” schrijft, dat het onzinnig
zou zijn om te ontkennen, dat de ver
schrikking in de groote stad haar in
tocht heeft gedaan. Volgens „Dagens
Nyheter” denkt men er over, den kan
toortijd in Londen te verkorten, opdat
het personeel voor het luchtalarm zijn
woningen kan bereiken. Men heeft een
kantoortijd van IC tot 4 uur voorge
steld.
Het transport der kinderen uit Lon
den is in vollen gang. Het moeilijkste
vraagstuk is dat der huisvesting van
de bewoners van het havengebied. De
autoriteiten hebben het voornemen,
pile leegstaande woningen in andere
stadsdeelen voor dit doel in beslag te
nemen. Als de luchtoorlog in dit tempo
wordt voortgezet, moeten maatregelen
van verdere strekking getroffen worden.
In Oost-Londen is de kwestie der schuil-
gelegenheid niet afdoende geregeld. De
verzuimen der regeering-Chamberlain
in de eerste maanden van den oorlog
moeten thans duur betaald worden.
van een Reuterbericht uit Boekarest,
dat op een verslag van een reiziger
gebaseerd is en zegevierend meldde,
dat door de Engelsche bomaanvallen
op Berlijnsche woonwijken 500 Ber-
lijners gedood zijn. Men ziet in de
hoonende vreugde, die in dit^ valsche
Engelsche bericht tot uitdrukking
komt, een bekentenis wien de Britsche
luchtaanvallen op Duitsche steden
gelden.
heerschappij in de Middellandsche Zee
te bezitten en dat zij slechts op een
ontmoeting met de Italiaansche oor-
logsmarine wachtten. In feite zijn zij
steeds een strijd uit den weg gegaan
en zijn zij er nog veel minder in ge
slaagd hun hoogdravende beweringen
te doen uitkomen, dat zij de Italiaan
sche strijdkrachten in 24 uur zouden
wegvagen. In de plaats hiervan ver
sterkt Engeland thans zijn strijdkrach
ten in de Middellandsche Zee, zooals
eerst Churchill en thans ook de eerste
lord der admiraliteit, Alexander, aan-
kondigden. De in groote haast gevolgde
versterking van de Engelsche vloot in
de Middellandsche Zee is beslist geen
bewijs voor de veiligheid en zooge
naamde overheersching van Engeland
m deze zee.
Hoe moeilijk de positie van Engeland
in de Middellandsche Zee is geworden,
blijkt overduidelijk uit berichten uit
Engelsche bron, zooals o.a. uit het be
richt van de Londensche radio over
een voorziening van Malta, die slechts
geprobeerd kan worden onder de be
scherming van de sterkste eenheden
van de oorlogsmarine, alsmede uit een
Reuterbericht, waarin de scherpe da
ling van het scheepvaartverkeer in het
Suezkanaal stilzwijgend wordt toege
geven.
Londen heeft 9 September gemeld,
dat het Britsche slagschip „Warspite”
voor sloop is verkocht. Van Duitsche
zijde wijst men er op, dat de
„Warspite” (30.600 ton) voor Narvik
door een Duitsche vliegtuigbom van
zwaar kaliber werd getroffen. Het
schip kon nog onder bescherming van
andere schepen naar zijn thuishaven
worden gebracht. Daar echter de voor
het groote schip geschikte dokken op
de Britsche staatswerven alle bezet
waren, werd de „Warspite” nog vóór
de oorlogsverklaring van Italië naar
Alexandrië gebracht. Ondanks maan-
denlangen arbeid kon de door den
bominslag veroorzaakte schade niet
hersteld worden, meldt het D.N.B. Het
Britsche ministerie van marine laat
den oorlogsbodem thans sloopen om
tenminste nog den in Engeland
schaarsch geworden grondstof ijzer te
winnen.
De ligging der dokken
Dit alles vormt een geweldig com
plex, en is de gevoeligste plek van
Londen en in zekeren zin van geheel
Engeland. Ten Oosten van de Tower
bevinden zich, op den Noordelijken
oever van de Theems, de oudste ha
vens en kaden, met loodsen en pakhui
zen. Dit zijn de Catharine docks en de
London docks. Hier vindt men uitge
strekte opslagplaatsen voor wijn, rum,
olie en koloniale producten.
Op den tegenoverliggenden, Zuidelij
ken oever, liggen de Surry Commer
cial docks, met 15 havens en een wa
teroppervlak van 54 H.A. Deze dienen
voornamelijk als opslagplaats voor
hout, waarvan jaarlijks 1,5 millioen
ton werd aangevoerd. Achter de
Surry docks maakt de Theems een
groote bocht naar het Zuidoosten, zoo-
dat een soort schiereiland is ontstaan,
dat den naam van Isle of Dogs draagt.
Op deze landtong liggen de Millwall
docks, omringd door graanloodsen,
alsmede de West-India Import and
Export docks, met talrijke loodsen
voor verfhout, rum, bevroren vleesch,
fruit en graan. Aan het einde van deze
Staatsleider generaal Antonescu heeft
in een bekendmaking de chronologi
sche volgorde der gebeurtenissen mede
gedeeld, die tot de abdicatie van
koning Carol geleid hebben. Op 4 Sep
tember om 12 uur werd Antonescu bij
den koning ontboden, die hem na een
uitvoerige uiteenzetting van de situatie
des lands op het gebied van de binnen-
landsche en buitenlandsche politiek
met de vorming van een regeering be
lastte. Reeds om 9 uur ’s avonds moest
hij evenwel deze opdracht van de hand
wijzen, daar allen, met wie hij overleg
pleegde, hun steun van het aftreden
van den koning afhankelijk stelden.
Na lange aarzeling en op aandringen
van Antonescu en van minister Valer
Pop droeg de koning 5 September om
4 uur ’s morgens Antonescu op grond
van de destijds gepubliceerde decreten
de regeering met dictatoriale volmach
ten over. Heel dien vijfden September
deed Antonescu moeite om een regee
ring te vormen, die in staat zou zijn
den toestand, die van seconde tot
seconde ernstiger werd, te beheerschen.
Zijn pogingen mislukten evenwel, zoo-
dat hij den koning reeds discreet te
verstaan gaf, dat deze met de moge
lijkheid van abdicatie rekening moest
houden.
’s Avonds vielen toen in de nabijheid
van het minister-presidium schoten.
De demonstranten wilden iets tegen
het slot ondernemen. Antonescu was
besloten zich onder de demonstranten
te begeven en hen tot rust te brengen,
maar hij moest zich er toe bepalen
naar den koning te gaan en diens
abdicatie te eischen. Van half 10 tot
11 uur ’s avonds had hij een onder
houd met den koning en hij wees dezen
op alle misslagen van diens tienjarige
heerschappij. Hij verlangde van den
koning, dat deze vóór 4 uur ’s morgens
aftrad. De koninklijke adjudanten met
wie hij tevoren overleg gepleegd had,
hadden dezelfde opvatting gehad als hij.
Daarna had de koning nog in den
loop van den nacht generaal Rescu en
den chef van den generalen staf,
generaal Mihail, ontvangen, die hem
abdicatie afrieden. Voorts ontving hij
den rentmeester der domeinen, gene
raal Baliff, alsmede George Bratianu,
professor Cuza, den minister van bui
tenlandsche zaken, Manoilescu, en dien
van binnenlandsche zaken. Popescu,
die de opvatting van Antonescu
deelden.
Den 6den September 's morgens om
vier uur was het antwoord van den
koning nog niet binnengekomen. Daar
op had Antonescu, door bemiddeling
van een officier een brief gezonden,
waarin Antonescu ook schriftelijk ab
dicatie eischte. Deze officier, een lui-
tenant-kolonel. had de opdracht gehad
mondeling den koning mede te deelen
dat Antonescu uiterlijk ’s morgens om
6 uur antwoord verwachtte. Onder den
indruk van dezen brief besloot de
koning toen afstand te doen ten gunste