OPEL Londen als haven fabriekstad en Antonescu den troonsafstand over koning Carol van de Het hart van De oorlog ter zee De heerschappij in Middellandsche Zee Zie verder le blad, pag. I ZWITSERLAND OUD GOUD, ZILVER en BRILJANT Duitsch oordeel over Churchill’s rede en de maag Engeland HAAGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1940 EERSTE BLAD, PAGINA 2 BELGIS Belgisch schip getorpedeerd NOORWEGEN. ROEMENIE DUITSCHLAND Beschouwing Hoe de Roemeensche omwenteling zich voltrok in personen F. VAN DER VALK's AUTO-MIJ van de „Giornale d’Italia” H. C. VAN LEEUWEN PRINSESTRAAT FRANKRIJK. „Geen medelijden met Engeland” De Roemeensche gebiedsafstand RINGENHUIS, Prinsestraat 86 Het Britsche slagschip „Warspite” naar den slooper RECLAMES. RECLAMES. zoo Aanval op Engelsch convooi ge- BESTRIJDING DER WERKLOOSHEID premier met De beweringen van leden der Engel- sche regeering over de overheersching van Groot-Brittannie in de Middelland sche Zee geven het „Giornale d’Italia” aanleiding tot het leveren van een uit voerig commentaar. Het semi-officieele blad constateert, dat de toonaangeven de mannen in Engeland zichzelf voort durend tegenspreken oij hun vergeef- sche pogingen de openbare meening in hun land, alsmede in het vèrverwijder- de Amerika te beïnvloeden. Meer dan honderdmaal hebben zij verzekerd de IS UW BENZINE TOEWIJZING NIET GROOT?? EEN ZUINIGE OPEL BIEDT UITKOMST. BEBOUWING VAN BRAAK LIGGENDEN GROND TE BERLIJN Off. Fabrieksagenten voor Den Haag en Omstreken: N.V. ECONOMISCH DECREET VAN PÉTAIN Naar uit Vichy gemeld wordt, heeft maarschalk Pétain een verordening onderteekend, krachtens welke de re geering voorioopige bestuurders kan aanstellen voor die industrie- en han- delsondernemingcn, die voor het oogen- blik zonder leiding zijn. Hetzelfde geldt voor de verzekeringsbranche. De Britsche hoofdstad als industriecentrum Naast handel en scheepvaart bezit Londen ook een uitgebreide industrie, en staat daarmede op één lijn met de grootste Engelsche fabriekssteden. De stad bezit tallooze fabrieken, als ma chine-, auto-, meubel-, confectie fabrieken, groote drukkerijen, electri- citeitswerken, suiker- en petroleum- raffinaderijen, fabrieken van chemica liën, glas- en aardewerk, papierfabrie ken, behangselfabrieken, tapijt- en uur- werkfabrieken, bierbrouwerijen. Vele van deze fabrieken zijn thans voor de oorlogsindustrie ingeschakeld. ACHT DOODEN BIJ ONTPLOFFING IN DYNAMIETFABRIEK Volgens het Noorsche telegraaf- agentschap zijn te Engene bij Dram men door een ontploffing in een dynamietfabriek aldaar 8 om het leven gekomen. Ter vermindering van de werkloos heid in het onbezette gebied heeft de .regeering een groot programma van openbare werken opgesteld. In de door den oorlog beschadigde gebieden zullen opruimingswerkzaamheden uitgevoerd worden, nieuwe wegen en electrifica- ties aangelegd worden. ken. Immers, Engeland heeft niet alleen den oorlog gewild, maar het heeft hem gewild, zooals hij heden is. Het tracht de wereld slechts te ontroeren, omdat de kastijding, welke het verdiend heeft, duizendmaal harder is dan de ge pleegde misdaad. Maar dit brengt nie mand van de wijs, want iedereen is er van overtuigd, dat Engeland slechts weent, omdat het er voorheen niet in is geslaagd de anderen te doen weenen. Daarom moet men in het geheel geen medelijden met Engeland hebben. Als het Engelsche volk zijn verdiende loon heeft gehad, kan het altijd nog op straat met witte lakens zwaaien ten teeken van overgave.” Churchill militair men er Het stelselmatige streven van de autoriteiten, grasland en plantsoenen, zonder speciale waarde uit een oogpunt van kunst of volksgezondheid, voor het kweeken van groente geschikt te ma ken, geldt ook voor de hoofdstad Berlijn. Naar het D.N.B. mededeelt, is een vierkante kilometer bouwland gewonnen. De opbrengst van deze op pervlakte wordt op ongeveer 30.000 centenaars aardappelen en zeer aan zienlijke hoeveelheden groente geschat. Onder den titel „Geen medelijden” schrijft de „Popolo d’Italia” „De lange reeks nachtelijke provo caties van de Royal Air Force tegen Berlijn staat in geen verhouding tot het vreeselijk antwoord, dat Duitsch- land aan Londen gegeven heeft. Dit houdt verband met de quantitatieve en numerieke meerderheid van de Duit- sche luchtmacht in vergelijking met de Engelsche. Als de Engelsche vliegtuigen onder begunstiging van de duisternis er in geslaagd zijn hun doodelijke bommen op de hoofdstad van het Rijk te werpen, waarbij betrekkelijk geringe schade aangericht werd, in verhouding tot de kastijding, welke de Duitsche luchtmacht Londen toedient, dan is dat geen reden, waarom Londen recht heeft op het medelijden, dat het tever geefs in de wereld tracht op te wek- landtong liggen de sterk verouderde East India docks. Een eind verder stroomafwaarts werden in 1880 2 nieu we dokken geopend, welke voorzien zijn van de modernste havenoutillage. Dit zijn de Victoria and Albert docks en het King George dock, met een ge zamenlijk wateroppervlak van 100 H.A. Hier treft men droogdokken, tal looze electrische kranen en drijvende bokken, loodsen met koelinstallaties, elevators en graansilo’s aan. De om liggende opslagruimte wordt in hoofd zaak ingenomen üoor tabak, graan, olie en vleesch. De havens, kaden, dokken en loodsen, afgewisseld door gasfabrieken en wa tertorens, arsenalen en fabrieken, strekken zich aldus tot in onafzienbare verte langs beide oevers van de rivier uit in Oostelijke richting, tot aan de zeer moderne haveninrichtingen van Tilbury met het groote Theems droogdok op den Noordelijken oever en tot aan de dokken van Gravesend op den Zuidelijken oever. Het hart en de maag van Engeland, zoo zou men Londen gevoeglijk kunnen noemen. De waarde van den invoer werd voor den oorlog geschat op 500 millioen pond sterling. De hoofdscho tel vormen de levensmiddelen met 52 proc., daarop volgen de grondstoffen met 25 proc. en allerhande gebruiks artikelen met 23 proc. Een derde ge deelte van dezen invoer werd hier slechts overgeladen en dan weer uit gevoerd. schuld van Duitschland, wanneer de oorlog thans dezen vorm aanneemt. Het Rijksdaggebouw, de Brandenbur ger poort, de Siegessaule, de Ameri- kaansche ambassade, en ae academie der kunsten, schijnen voor Churchill militaire doelen te zijn, aldus schrijft het „Berliner zwölf Uhr Blatt”. Men weet thans, dat de piloten van de Royai Air Force het bevel hebben gekregen met niets, maar dan ook met niets reke ning te houden. Het Engeland van Churchill geeft hierdoor blijk, aldus het blad, niet te willen veranderen en moet derhalve thans met geweld tot inzicht worden gedwongen. In zijn hol opge zocht en met bommen bedekt, probeert Engeland des nachts nog eenmaal uit zijn hol te komen en wraak te nemen op Duitsche vrouwen en kinderen. Ook deze nieuwe moorden, zoo schrijft de „Nachtausgabe”, zullen duizendvoudig worden vergolden. Deze oorlog zal zoo lang worden gevoerd, totdat aan Enge land iedere mogelijkheid tot oorlog op te hitsen ontnomen zal zijn. De „Berl. Börsenztg.” verwijst naar een mededeeling van de Londensche radio, dat in de Engelsche hoofdstad Woensdagnacht 5500 dooden en gewon den zijn gevallen. De meening van de Diplo De Deutsche Diplomatisch-Politische Korrespondenz schrijft o.a. ’t volgen de over Churchill’s jongste radiorede: Churchill, die er in hoofdzaak toe heeft bijgedragen, dat de oorlog uit brak en dat alle door den Führer ge boden mogelijkheden tot vrede steeds weer door Engeland werden afgewe zen, voelt zich gedrongen bij het Engelsche volk de stemming van haat tegen het nieuwe Duitschland en den wil tot oorlog wakker te houden. Het eerste meent hij door voortdurende beschimping van de Duitsche regee ring te bereiken, en om het tweede te bereiken is hij genoodzaakt de voor uitzichten van den oorlog zoo al niet gunstig, dan toch minstens als niet hopeloos voor te stellen. Want anders zou hij toch zelf nu reeds de misluk king van zijn oorlogspolitiek moeten inzien. Thans blijft hem niets anders over dan met bewuste leugens zijn volk over den werkelijken oorlogstoe stand te misleiden. Want zoo geschiedt wanneer hij in de volledig gefanta seerde Britsche aanvalssuccessen de verhouding der Duitsche en der Brit sche oorlogsverliezen omkeert. En wanneer hij ten aanzien van de uit werking der Duitsche bomtreffers op de militaire doelen van Londen zijn volk meent te kunnen wijsmaken, dat Duitschland zijn aanvallen tegen het Britsche eiland met ondraaglijke ver liezen betaalt. Desondanks ziet Chur chill steeds duidelijker ’t spook eener Duitsche invasie voor zich, en nadruk kelijk verklaart hij kleen duim gronds, elk dorp en elke straat te willen ver dedigen, kortom, Engeland thans reeds tot een groot oorlogsterrein te maken. Sprekende over de aanvallen op de Duitsche burgerbevolking door het Britsche luchtwapen, zegt de Korres pondenz tenslotte, dat de puinhoopen, die Churchill achterlaat voortdurend zullen herinneren aan den tijd toen de Engelsche oorlogsophitsers nog de macht bezaten het Europeesche vaste land in zijn bestaan te bedreigen, waarbij zij echter tevens hun eigen land moedwillig van de Europeesche solidariteit hebben uitgesloten. Die puinhoopen zullen echter tevens een herinnering vormen voor de volkeren van het Europeesche vasteland, die, bevrijd van den druk der eeuwige verstoorders van den vrede, in ge meenschappelijke samenwerking een betere toekomst tegemoet willen gaan. De chef van den Hongaarschen gene- ralen staf deelt mede, dat de Hongaar- sche troepen ook gisteren volgens het plan der bezetting van Zevenburgen zijn opgerukt en de demarcatielijn heb ben bereikt bij Zsombor, Rwkos en Koepecz. Vandaag zal de laatste zóne met de steden Sepsiszentgyoerygy. Kee- divasarhely en den pas Ojtos bezet worden. Militair bestuur in Zevenburgen In de door de Hongaarsche troepen bezette streken van Zevenburgen treedt het militaire bestuur in werking. Het is de bedoeling, dat met vermijding van bureaucratische vormen zoo snel moge- Jijk maatregelen worden genomen om het gebied nieuw leven in te blazen. Spoorwegen, post, autobussen en politie hebben den dienst hervat. De hoogste instantie voor het militaire bestuur is de chef van den generalen staf, onder wien 3 generaals, 3 vertegenwoordigers der regeering en een reeks deskundigen staan. DE ONTVANGST VAN DE KONINGIN* MOEDER Volgens het programma van de ont vangst van de koningin-moeder Helena, zal koning Michael morgen in het grensstation Jimbolia zijn uit Italië komende moeder verwelkomen. De koning en zijn moeder zullen dan ge* zamenlijk naar Boekarest reizen, waar zij morgen door de regeering zullen worden begroet. In aansluiting hierop zal een plechtige godsdienstoefening in de patriarchale kerk worden gehouden, waaraan de koning, de koningin-moe der en de regeering zullen deelnemen. BRITSCHE EXCUSES ONBEVREDIGEND Het Engelsche antwoord op de her nieuwde Zwitsersche protesten tegen het vliegen over Zwitsersch gebied heeft te Bern blijkbaar niet bevredigd, meldt het D.N.B. Dat Me Zwitsersche regeering zelf de taak niet als afge daan beschouwt, blijkt uit de mede deeling van gisteren, dat de gezant te Londen opdracht gekregen heeft aan te dringen op zeer strenge uitvoering van de instructies aan het Britsche lucht wapen. De „Neue Zürcher Ztg.” wijst er op, dat hierdoor in zekeren zin een beroep gedaan wordt op het gezag van de Britsche regeering tegenover onder geschikte instanties. Een bevredigende afdoening van deze aangelegenheid, aldus het blad, die Zwitserland niet slechts als „incident” beschouwt, kan slechts bestaan in het definitief en voor goed ophouden van het vliegen over Zwitsersch gebied. Nog onbevre digender betoont zich „Suisse”, welk blad er op wijst, dat het Engelsche antwoord op alle punten klopt met het geen reeds bijna 4 weken geleden door dezelfde regeering gegeven werd. Der halve kan men te Bern hiermede geen genoegen nemen, zoolang de feiten niet de welwillende bedoelingen bevestigen, waarop de Engelsche regeering tegen over Zwitserland den nadruk legt. De gebeurtenissen na het eerste Engelsche antwoord zijn zoo teleurstellend ge weest, dat een voorzichtige, afwachten de houding geboden is. VERKLARING VAN DEN BONDSPRESIDENT Bondspresident Filet Golaz heeft gis teren te Lausanne een rede gehouden. Na op de neutraliteit des lands te heb ben gewezen, verklaarde hijHet eco nomische leven van Zwitserland wordt door de blokkade ernstig getroffen. Het loopt gevaar evenals den vorigen keer, na den oorlog in nog ernstiger mate den weerslag te ondervinden. De werkloosheid ligt op de loer. De beste wijze om de menschen aan het werk te houden, is den in- en uitvoer in stand te houden. Japansche persstemmen over de rede De Japansche pers wijdt aandacht aan de rede, welke Churchill Woens dag heeft gehouden. De „Jomioeri Sjimboen" schrijft „Deze rede toont duidelijk aan, hoe het met Engeland staat. Het in herinnering brengen van Nelson en de overwinning op de Spaansche vloot moet het Engelsche volk nieuwen moed geven. Het is echter niet waarschijnlijk, dat derge lijke wonderen zich zullen herhalen. Ook Frankrijk heeft een wonder ver wacht en het is overwonnen. Churchill heeft laten doorschemeren, dat de komende week beslissend zal zijn voor het lot van Engeland. Alles wijst er op, dat de naaste toekomst het grootste onheil voor Engeland zal brengen. Het moreel der Engelschen is ook verzwakt door de mededeeling van Roosevelt, dat geen troepenzendingen of directe hulp van de Vereenigde Staten ver wacht moeten worden.” De „Nitsji-Nitsji” noemt de rede van Churchill het hulpgeroep van een inensch op zijn doodsbed. Als de Brit sche luchtvloot sterk genoeg zou zijn om zich als evenwaardige tegenover de Duitsche te plaatsen, dan zou Churchill een rede als deze waarschijnlijk nooit gehouden hebben. kunt U het beste verkoopen of ruilen Daar ontvangt U den hoogsten prijs! Londen was voor den oorlog de grootste overlaadhaven der wereld. Het laden, lossen en opslaan der reus achtige hoeveelheden goederen, ver- eischen natuurlijk omvangrijke haven installaties, loodsen, enz. In de meeste andere havensteden bevinden deze zich in een bepaald deel van de stad, doch dit is in Londen niet het geval. Als gevolg van het feit, dat de Theems zich dwars door de stad slingert, be vindt de havenwijk zich in het hartje van de stad, tot aan de Tower- en Londonbridge. De havenwerken van ouden datum hebben een lengte van 11 km. Daarbij sluiten zich de havens en dokken van meer recenten datum aan, welke zich uitstrekken tot Gravesend en Tilbury, aan de monding van de Theems. Het vroeger aan de United States Lines toebehoorende schip „American Shipper” (7430 ton,, dat na verkoop aan een Belgische reederij in „Ville de Mons” werd herdoopt, is, naar het D.N.B. meldt, op 1 September j.l. in de Engelsche wateren getorpedeerd en gezorfken. Aldus zijn 5 van de 8 sche pen vergaan, welke door de Ameri- kaansche reederij in Februari aan de nieuw opgerichte Belgische scheep vaartmaatschappij werden verkocht. VLAAMSCHE KRIJGSGEVANGENEN WORDEN IN VRIJHEID GESTELD Naar uit Berlijn wordt gemeld, zul len van morgen af alle Vlaamsche krijgsgevangenen, die als echte Vlamin gen kunnen worden beschouwd, in vrij heid worden gesteld. Het aanwijzen der- genen, die als zoodanig kunnen worden beschouwd, is toevertrouwd aan een Vlaming te Berlijn, die te dien einde kamp voor kamp zal bezoeken. De Fransch-gezinden en Walen zullen eerst later in vrijheid worden gesteld. Ratificatie van de Roemeensch- Boelgaarsche overeenkomst Het Roemeensche staatsblad publi ceert een door den staatsleider Anto nescu onderteekend decreet, waarbij de op 7 September gesloten Roe- meensch-Boelgaarsche overeenkomst en de aanvullende protocollen worden ge ratificeerd. Uit Berlijn wordt semi-officieel meld De Woensdag gehouden rede van Churchill wordt in politieke kringen te Berlijn in zoover als een echt pro duct der mentaliteit van den Engel schen premier beschouwd, dat haar inhoud bestond in troost voor het En gelsche volk met leugens, d.w.z. vervalsching van de cijfers der ver liezen. Men acht het interessant, dat Churchill thans het gevaar voor een invasie erkent. Als hij daarbij, naar men hier verder opmerkt den oorlog der franctireurs proclameert, dan zou dus naar de meening van alles aan en in Engeland object zijn. Overigens wijst hier op. dat Churchill alle gelegenheid gehad heeft om Londen het noodlot te besparen, dat zich op het oogenblik voltrekt, doch dat hij al deze gelegen heden bewust en cynisch van de hand gewezen heeft. Voorts acht men hier typeerend voor de plutocratenclique, die in Engeland heerscht, dat Duff Cooper in een rede van gisteren het Engelsche volk aanspoorde den oorlog tot de uitput ting voort te zetten, nadat hij zelf, zooals men weet, zijn zoon in veilig heid gebracht heeft. Tenslotte heeft men in Berlijnschc politieke kringen ook kennis genomen Twee Duitsche watervliegtuigen vielen op 11 September tusschen de Morray Firth en Aberdeen een con vooi aan. Een koopvaardijschip van 3000 b.r.ton werd midscheeps getrof fen. Een waterzuil van 120 meter hoogte kon worden waargenomen. Het schip kan als verloren worden be schouwd, meldt het D.N.B. van zijn zoon. Mevrouw Lupescu kwam nog tusschenbeide met de bedoeling, dat de troonopvolger zich mede in ballingschap zou begeven. Dit was een laatste poging geweest om het land in den chaos te storten. Onder den druk der adjudanten was deze misdadige po ging evenwel mislukt. Om tien minuten over 6 ontving Antonescu bericht van de abdicatie van den koning. Reeds om 8 uur 's morgens had de nieuwe koning Mi chael den eed van trouw op de natie afgelegd. Vervolgens had Antonescu zijn eerste audiëntie bij den nieuwen koning, aan wien hij de volgende ver klaring overhandigd had „De oplos sing, waardoor men tot de huidige situatie is gekomen, is de eenige, die tot de redding van het ‘land, de natie en de dynastie leidde. Twee doeleinden heb ik mij voor de rest van mijn leven gesteld De -zedelijke verheffing van dit volk uit het moeras, waarin het zooveel jaren verkeerd heeft en eerlijk heid, werklast en gerechtigheid bij alle Roemenen te doen herleven. Ik ben er zeker van, dat ik dit doel zal bereiken. Voorts zal ik het land in zijn eeuwige rechten herstellen.” Aan het slot van de bekendmaking verklaarde generaal Antonescu, dat het na beëindigden strijd thans tijd is om woorden van geweld te vermijden. Van nu af moeten allen den troon met achting omringen en het verleden dood zwijgen. De verliezen van Italië en Engeland Van bevoegde Italiaansche zijde, al dus Stefani, zijn de volgende verge lijkende cijférs verstrekt over de ver liezen bij de vloot en het luchtwapen van Engeland en Italië gedurende drie maanden oorlog, dus van 11 Juni tot 12 September 1940. De Engelsche luchtmachtTijdens gevechten neergeschoten of op den be- ganen grond vernield 363 vliegtuigen, bij dit getal moeten nog 10 andere vliegtuigen worden opgeteld, die waar schijnlijk vernield zijn, waardoor het getal stijgt tot een totaal van 373 vlieg tuigen. De Italiaansche luchtmachtDe Ita liaansche verliezen bedragen 63 vlieg tuigen, welk getal overeenkomt met ongeveer een zesde gedeelte van de Engelsche verliezen. De vlootverliezen van Engeland en Italië in deze periode zijn als volgt Engeland tot zinken gebracht 31 sche pen, waaronder 2 kruisers, 7 torpedo jagers, 12 duikbooten, 10 koopvaardij schepen. Bovendien worden 59 schepen min of meer ernstig beschadigd, waar onder 6 linieschepen, 13 kruisers, 10 torpedojagers, 3 duikbooten, 3 vlieg- tuigmoederschepen en 24 koopvaardij schepen. ItaliëTot zinken gebracht14 schepen, waaronder een kruiser (Col leoni), 3 torpedojagers, 8 duikbooten, 2 snelle patrouilleschepen. Bovendien werden 16 schepen min of meer ern stig beschadigd, waaronder een linie schip, een kruiser, 3 torpedojagers, 8 duikbooten en 3 lichte Eenheden, waar onder 2 motortorpedobooten. Bij elkaar opgeteld vormen de Ita liaansche vlootverliezen slechts een derde gedeelte van die der Engelschen. Afstraffing van Engeland De Italiaansche bladen verklaren in hun commentaar op den luchtslag boven Londen, dat op den 6den dag van het Duitsche offensief de hevigheid der aanvallen opnieuw is toegenomen. Het geraas der vliegtuigmotoren was boven het gedonder van het afweergeschut te hooren. Het hart van het Britsche rijk biedt, aldus de „Popolo di Roma”, een beeld van verwoesting, zooals de ge schiedenis niet kent. Bovendien is men pas aan het begin. Het lot van de En gelsche hoofdstad, van het commer- cieele hart van het Britsche imperium, is bezegeld. De afstraffing van Enge land voor alle misdaden in Hamburg. Bremen en Berlijn is door niets meer tegen te houden. Het Zweedsche blad „Stockholms Tidningen” schrijft, dat het onzinnig zou zijn om te ontkennen, dat de ver schrikking in de groote stad haar in tocht heeft gedaan. Volgens „Dagens Nyheter” denkt men er over, den kan toortijd in Londen te verkorten, opdat het personeel voor het luchtalarm zijn woningen kan bereiken. Men heeft een kantoortijd van IC tot 4 uur voorge steld. Het transport der kinderen uit Lon den is in vollen gang. Het moeilijkste vraagstuk is dat der huisvesting van de bewoners van het havengebied. De autoriteiten hebben het voornemen, pile leegstaande woningen in andere stadsdeelen voor dit doel in beslag te nemen. Als de luchtoorlog in dit tempo wordt voortgezet, moeten maatregelen van verdere strekking getroffen worden. In Oost-Londen is de kwestie der schuil- gelegenheid niet afdoende geregeld. De verzuimen der regeering-Chamberlain in de eerste maanden van den oorlog moeten thans duur betaald worden. van een Reuterbericht uit Boekarest, dat op een verslag van een reiziger gebaseerd is en zegevierend meldde, dat door de Engelsche bomaanvallen op Berlijnsche woonwijken 500 Ber- lijners gedood zijn. Men ziet in de hoonende vreugde, die in dit^ valsche Engelsche bericht tot uitdrukking komt, een bekentenis wien de Britsche luchtaanvallen op Duitsche steden gelden. heerschappij in de Middellandsche Zee te bezitten en dat zij slechts op een ontmoeting met de Italiaansche oor- logsmarine wachtten. In feite zijn zij steeds een strijd uit den weg gegaan en zijn zij er nog veel minder in ge slaagd hun hoogdravende beweringen te doen uitkomen, dat zij de Italiaan sche strijdkrachten in 24 uur zouden wegvagen. In de plaats hiervan ver sterkt Engeland thans zijn strijdkrach ten in de Middellandsche Zee, zooals eerst Churchill en thans ook de eerste lord der admiraliteit, Alexander, aan- kondigden. De in groote haast gevolgde versterking van de Engelsche vloot in de Middellandsche Zee is beslist geen bewijs voor de veiligheid en zooge naamde overheersching van Engeland m deze zee. Hoe moeilijk de positie van Engeland in de Middellandsche Zee is geworden, blijkt overduidelijk uit berichten uit Engelsche bron, zooals o.a. uit het be richt van de Londensche radio over een voorziening van Malta, die slechts geprobeerd kan worden onder de be scherming van de sterkste eenheden van de oorlogsmarine, alsmede uit een Reuterbericht, waarin de scherpe da ling van het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal stilzwijgend wordt toege geven. Londen heeft 9 September gemeld, dat het Britsche slagschip „Warspite” voor sloop is verkocht. Van Duitsche zijde wijst men er op, dat de „Warspite” (30.600 ton) voor Narvik door een Duitsche vliegtuigbom van zwaar kaliber werd getroffen. Het schip kon nog onder bescherming van andere schepen naar zijn thuishaven worden gebracht. Daar echter de voor het groote schip geschikte dokken op de Britsche staatswerven alle bezet waren, werd de „Warspite” nog vóór de oorlogsverklaring van Italië naar Alexandrië gebracht. Ondanks maan- denlangen arbeid kon de door den bominslag veroorzaakte schade niet hersteld worden, meldt het D.N.B. Het Britsche ministerie van marine laat den oorlogsbodem thans sloopen om tenminste nog den in Engeland schaarsch geworden grondstof ijzer te winnen. De ligging der dokken Dit alles vormt een geweldig com plex, en is de gevoeligste plek van Londen en in zekeren zin van geheel Engeland. Ten Oosten van de Tower bevinden zich, op den Noordelijken oever van de Theems, de oudste ha vens en kaden, met loodsen en pakhui zen. Dit zijn de Catharine docks en de London docks. Hier vindt men uitge strekte opslagplaatsen voor wijn, rum, olie en koloniale producten. Op den tegenoverliggenden, Zuidelij ken oever, liggen de Surry Commer cial docks, met 15 havens en een wa teroppervlak van 54 H.A. Deze dienen voornamelijk als opslagplaats voor hout, waarvan jaarlijks 1,5 millioen ton werd aangevoerd. Achter de Surry docks maakt de Theems een groote bocht naar het Zuidoosten, zoo- dat een soort schiereiland is ontstaan, dat den naam van Isle of Dogs draagt. Op deze landtong liggen de Millwall docks, omringd door graanloodsen, alsmede de West-India Import and Export docks, met talrijke loodsen voor verfhout, rum, bevroren vleesch, fruit en graan. Aan het einde van deze Staatsleider generaal Antonescu heeft in een bekendmaking de chronologi sche volgorde der gebeurtenissen mede gedeeld, die tot de abdicatie van koning Carol geleid hebben. Op 4 Sep tember om 12 uur werd Antonescu bij den koning ontboden, die hem na een uitvoerige uiteenzetting van de situatie des lands op het gebied van de binnen- landsche en buitenlandsche politiek met de vorming van een regeering be lastte. Reeds om 9 uur ’s avonds moest hij evenwel deze opdracht van de hand wijzen, daar allen, met wie hij overleg pleegde, hun steun van het aftreden van den koning afhankelijk stelden. Na lange aarzeling en op aandringen van Antonescu en van minister Valer Pop droeg de koning 5 September om 4 uur ’s morgens Antonescu op grond van de destijds gepubliceerde decreten de regeering met dictatoriale volmach ten over. Heel dien vijfden September deed Antonescu moeite om een regee ring te vormen, die in staat zou zijn den toestand, die van seconde tot seconde ernstiger werd, te beheerschen. Zijn pogingen mislukten evenwel, zoo- dat hij den koning reeds discreet te verstaan gaf, dat deze met de moge lijkheid van abdicatie rekening moest houden. ’s Avonds vielen toen in de nabijheid van het minister-presidium schoten. De demonstranten wilden iets tegen het slot ondernemen. Antonescu was besloten zich onder de demonstranten te begeven en hen tot rust te brengen, maar hij moest zich er toe bepalen naar den koning te gaan en diens abdicatie te eischen. Van half 10 tot 11 uur ’s avonds had hij een onder houd met den koning en hij wees dezen op alle misslagen van diens tienjarige heerschappij. Hij verlangde van den koning, dat deze vóór 4 uur ’s morgens aftrad. De koninklijke adjudanten met wie hij tevoren overleg gepleegd had, hadden dezelfde opvatting gehad als hij. Daarna had de koning nog in den loop van den nacht generaal Rescu en den chef van den generalen staf, generaal Mihail, ontvangen, die hem abdicatie afrieden. Voorts ontving hij den rentmeester der domeinen, gene raal Baliff, alsmede George Bratianu, professor Cuza, den minister van bui tenlandsche zaken, Manoilescu, en dien van binnenlandsche zaken. Popescu, die de opvatting van Antonescu deelden. Den 6den September 's morgens om vier uur was het antwoord van den koning nog niet binnengekomen. Daar op had Antonescu, door bemiddeling van een officier een brief gezonden, waarin Antonescu ook schriftelijk ab dicatie eischte. Deze officier, een lui- tenant-kolonel. had de opdracht gehad mondeling den koning mede te deelen dat Antonescu uiterlijk ’s morgens om 6 uur antwoord verwachtte. Onder den indruk van dezen brief besloot de koning toen afstand te doen ten gunste

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 2