en
in
van
Opbouwdienst
De vernielingen te Londen
Vakopleiding
het kader
Onderwijs
den
W -
I-.,,
No. 17676.
Op weg
Engeland
naar
De Zuidelijke Dobroedsja
Boelgarije terug
aan
L
Woensdag 18 September.
1940.
ook
zakenwijk het zwaarst
getroffen
TIJDEN VAN ZONSOP-
EN ONDERGANG
Engeland moet voorbereid
zijn op nog heviger
luchtgevechten
Liefde voor het werk, maar
arbeidsbekwaamheid
Reeds veel bereikt met f
bescheiden middelen I
i
Op de gisteren gehouden dagelijk-
sche persconferentie heeft kapitein J.
D. Bakker, van den Opbouwdienst, ge- t
sproken over„Vakopleiding en on-
derwijs in het kader van den Opbouw- i
dienst”.
Haveninstallaties en
Uk!
UB
- F'
r.' dL
*1
k
PRIJS DEZER COURANT:
Duitsche gevechtsvliegtuigen aan de Kanaalkust op weg naar 'Engeland
(Hoffmann)
zich
hoofd-
(Zie verder, le blad, pag. 2.)
op-
Verklaring van den eersten minister
in het Lagerhuis
Churchill’s mededeelingen
gelogenstraft
Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode”.
„Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode
blad ƒ4.zonder Modeblad ƒ3.75- Buitenland ƒ9.Landen waarop het
verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren
tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct.
Hedenavond uur van zonsonder
gang 7.49 u., zonsopgang 19 Sep
tember 7.20 uur. Gedurende den
tusschenliggenden tijd moet dus
worden verduisterd.
het
Arbeidsbemid-
voor den dank oogsten van werkgever
zoowel als werknemer.
7
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
Van 15 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel
meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post
10 ct. Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct.
Ad verten tien waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct. meer.
dige moeilijkheden mee, want de
leeftijden varieeren van 19 tot 35
jaar en de ontwikkeling varieert
tusschen die van analphabeten en
van afgestudeerden van Hooge-
scholen
Zeven vliegvelden onbruikbaar
gemaakt
Het frontbericht van het D.N.B.
d.d. gisteren luidt als volgt
Als zichtbaar succes van de jongste
Duitsche bomaanvallen op de
vliegvelden bij Londen kon wor
den geconstateerd, dat van de 10
tot dusverre nog bruikbare vlieg
velden in de omgeving van de Brit-
sche hoofdstad er thans niet min
der dan 7 door welgerichte bommen
totaal onbruikbaar zijn gemaakt.
Zij zijn dusdanig vernield, dat een
inbedrijfstelling binnen afzienbaren
tijd niet te verwachten is.
Het is de bedoeling de mannen
van den Opbouwdienst in staat te
stellen wederom een plaats in
de maatschappij te veroveren.
Levensvreugde, tucht en kame
raadschap worden den Opbouwers
bijgebracht, maar ook hun vak-
scholing wordt met kracht ter hand
vallen concentreeren
zakelijk op Londen.
Voor de in de eerste helft van
September geleden verliezen, gaf
Churchill de volgende cijfers onge
veer 2Q00 dooden en ongeveer 8000
gewonden. Viervijfde gedeelte hier
van is veroorzaakt door de aan
vallen op Londen.
Tenslotte zeide ChurchillEngeland
moet erop voorbereid zijn in de
toekomst nog heviger luchtgevech
ten te zullen zien.
Een mooie taak
Voor den cursusleider is hierdoor
een mooie taak weggelegd. Hij toch
verstrekt de inlichtingen. Zijn taak is,
ervoor te zorgen, dat alle mogelijke
moeite aan een ieder is besteed om
in den beschikbaren tijd de vakbe
kwaamheid zoo hoog mogelijk op te
voeren. Hij praat met de leeraren, on
derwijzers en hulpleiders, met de af-
deelings- en groepscommandanten en
met de menschen zelf, en komt daar
door op de hoogte van de leemten en
onvolkomenheden hij bemerkt, welke
hulp en steun aan enkelingen nog ge
geven kunnen worden. Sommigen heb
ben iets te hoog gegrepen en kunnen
wellicht in eenvoudiger werk meer
bereiken. Door aldus leidend op te
treden, zal hij den man groote dien
sten bewijzen en zullen zijn inlichtin
gen voor de vakbekwaamheid goed ge
fundeerd zijn. Hij kan er zoodoende
veel toe bijdragen, dat de menschen
later op de juiste plaatsen in de maat-
Het onderwijs is verplicht
Voorop staat aldus zette kapitein
Bakker zijn interessante uiteenzetting
voort dat een ieder verplicht is,
onderwijs in eenigerlei vorm te vol
gen. Ik vermoed, dat deze verplichting
wel niet zwaar zal drukken. Onze jon
gens zullen allen beseffen, dat zij hun
beste beentje voor moeten zetten om
weder aan den arbeid te komen. Doch
zeker zullen er zijn, die vol ijver met
iets beginnen, doch spoedig de animo
laten zakken. Hoe prettig zal het la
ter voor hen zijn, als zij over die in
zinking werden heen geholpen, door
een lichten drang.
Elkeen, die onderwijs ontvangt, zal
in de kosten een kleine bijdrage moe
ten geven. Het is goed, dat de man
zich een gering offer getroost voor zijn
verdere ontwikkeling. Deze bijdragen
zijn zoo laag gesteld, dat het vrijwel
voor niemand eenig bezwaar kan op
leveren.
Mocht dit bij uitzondering voor een
enkeling, die reeds geldelijke verplich
tingen op zich heeft genomen, wel het
geval zijn, dan kan hij door den korps
commandant worden vrijgesteld van
het geven van deze bijdragen.
Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
BUREAUXWAGENSTRAAT 35—37
Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500
voor
zal worden geboden om zich te blijven
oefenen, zoodat hun „tempo” behouden
blijft. Indien de beschikbare tijd het
toelaat, kan ook z.g. herscholing of
omscholing plaats vinden.
Zoolang een korps nog geen werk-
object heeft toegewezen gekregen, kan
het onderwijs in de daguren plaats
hebben, doch zoodra met de uitvoering
van een werk wordt begonnen, zal de
opleiding en ontwikkeling grootendeels
in de avonduren moeten geschieden.
Welk onderwijs zal worden
gegeven
Het onderwijs omvata. lager on
derwijs, dat deels klassikaal, deels vol
gens de individueele methode wordt
gegeven b. uitgebreid lager onderwijs
en lessen in enkele vakken, verband
houdende met het beroep van betrok
kene, zooals talen voor een kelner, han-
delscorrespondentie en boekhouden
voor een kantoorbediende, enz.c. nij
verheidsonderwijs op ambachtsscholen
en in centrale werkplaatsen, dan wel,
waar mogelijk, volgens het leerlingen
stelsel in fabrieken of bedrijven d.
land- en tuinbouwonderwijse. cur
sussen aan zeevaart- en machinisten
scholen f. practische opleidingen bijv,
voor lasschers, automonteurs, marco
nisten, enz., en g. schriftelijke techni
sche cursussen voor hen, die daarvoor
over voldoende voorbereidend onder
wijs en praktijk beschikken, op het ge
bied van burgerbouwkunde, water
bouwkunde, werktuigbouwkunde, elec-
trotechniek, chemische techniek, hand
en reclame-teekenen en van zuivelbe
reiding.
Voor een en ander wordt gedeeltelijk
aangesloten aan bestaande inrichtingen
en instituten, terwijl een groot gedeel-
Churchill heeft gistermiddag in
het Lagerhuis een verklaring afge
legd. Hij gaf toe, dat de opmarsch
van het Italiaansche leger in Noord-
Afrika voortduurde en dat de Brit-
sche soldaten Solloem hebben op
gegeven. De ontwikkeling moet af
gewacht worden. Churchill her
haalde daarna de reeds in zijn
laatste toespraak in het Lagerhuis
afgelegde verklaring, dat Engeland
er op voorbereid moet zijn, dat de
vijand een landingspoging zal on
dernemen. De huidige Duitsche aan-
Inrichting van het onderwijs
Zooals reeds medegedeeld, loopen de
leeftijden en de ontwikkeling van de
menschen sterk uiteen, terwijl groote
verschillen zullen optreden in het werk
tempo. Het algemeen ontwikkelend
onderwijs kan dan ook zelden der tra
ditie getrouw, klassikaal worden gege
ven. Wil men vruchtdragend onderwijs
geven, dan zal men rekening moeten
houden met de belangstelling en het
ontwikkelingspeil van ieder afzonder
lijk, den drang tot snel werken van som
migen, het wat langzamer tempo voor
anderen.
Daarenboven is het wenschelijk, het
accent, meer dan tot dusverre, te leg
gen op de scholing van het denken der
leerlingen (dit wil zeggen denken op
eigen geestelijk niveau) en op oefening
in het gebruik van allerlei ordenings-
middelen, welke voor de menschen van
meer waarde zijn dan een overvloed
van parate kennis. Immers van iederen
werker wordt verwacht, dat hij initia
tief toont en een hem opgedragen werk,
zelfstandig en naar behooren kan ver
richten. Hiervoor moet hij op eigen oor
deel kunnen vertrouwen. Een indivi
dueele methode voor onderwijs is dan
ook op haar plaats, mits hiervoor taken
worden vastgesteld, die met het voren
staande rekening houden en een waar
borg bieden voor een goede verwerking
van de leerstof.
Behalve voor het algemeen ontwik
keld onderwijs zal ook voor de tech
nische schriftelijke cursussen de indivi
dueele methode worden gevolgd.
Voor het nijverheidsonderwijs, het
zeevaart-, machinisten- en binnenvaart-
onderwijs zal van de bestaande am
bachtscholen enz. worden gebruik ge
maakt.
Voorts zullen met eigen krachten cur
sussen worden gegeven op verschillend
gebied bijv, voor lasschers, motormon-
teurs, marconisten, eerste hulp bij on
gelukken, enz.
Het land- en tuinbouwonderwijs
wordt met kracht aangepakt.
Van vele zijden zijn reeds toezeg
gingen ontvangen, waarbij men
zich belangeloos beschikbaar stelt
voor het geven van onderricht op
dit gebied, dat voor ons land van
zoo’n groot belang is en wellicht
in de toekomst van nog groote»
waarde wordt. Hierbij zullen theo
rie en practijk hand in hand moa<
ten gaan, hetgeen mogelijk is, door
dat door den Opbouwdienst vooral
werken op het gebied van landaan
winningen, grondverbetering, ont
ginningen en boschverbetering wor
den uitgevoerd.
Tenslotte zal op velerlei gebied de
belangstelling worden gewekt door
voordrachten en af en toe door leerrijke
excursies.
Men ziet, aldus besloot kapitein Bak
ker zijn voordracht, dat met het onder
wijs een uitgebreid en veelzijdig gebied
wordt bestreken. Door de groote ver
scheidenheid is het niet mogelijk alle
plannen in de afgeloopen weken in
daden om te zetten en alles tot in de
tails van boven af te regelen.
Veel wordt overgelaten aan het ini
tiatief bij de korpsen en men kan ver
zekerd zijn, dat bij vele daarvan met
eenvoudige doch doeltreffende midde
len reeds veel werd bereikt.
Tegen den middag begonnen de Duit
sche vergeldingsaanvallen met onver
minderde kracht. Alleen op den dag
moest in de Britsche hoofdstad reeds
6 maal luchtalarm gegeven worden,
dat iedere keer verscheidene uren
duurde. In den nacht is de kracht van
de neergeworpen bommen van alle
soorten kaliber tot vanochtend vroeg
nog aanzienlijk toegenomen. Geweldige
branden in havens, droogdokken, wa
penfabrieken en andere militaire ob
jecten geven den weg aan van de
Duitsche eskaders bommenwerpers.
Over de principieele beteekenis van
het opnieuw optreden van de Duitsche
marine-artillerie aan de Kanaalkust bij
de acties tegen Engeland kan geen
twijfel bestaan. De Duitsche kustbatte-
rijen geven hiermede aan, dat de weg
door het Kanaal thans door haar prac-
tisch is afgesloten.
Volgens Amerikaansche berichten,
aldus het Duitsche Nieuwsbureau,
zijn in Londen 2000 gebouwen van
allerlei soort vernield, 3000 zwaar
en 10.000 licht beschadigd. Ieder
deel van de stad, zoo wordt in deze
berichten gezegd, is getroffen. Het
zwaarste zijn de haveninstallaties,
alsmede de in de buurt van de
haven liggende zakenwijk getroffen.
Het spoorweg-, ondergrondsche
spoorweg- en autobusverkeer is ge
stremd. De electriciteits- en gastoe
voer is tijdelijk gestaakt. Het leven
van iederen burger in deze stad
van 8 millioen inwoners heeft den
invloed van de jongste gebeurte
nissen gevoeld, deels door het ver
lies van de vernielde arbeidsge
legenheid en op zijn minst door een
gebrek aan slaap. Deze berichten
van neutrale zijde staan in tegen
stelling tot de stereotiepe opgaven
van Churchill van „eenige schade”,
„enkele vernielingen” of „een aantal
branden”. Zij vormen een goede
verklaring voor de vermenigvuldig
de verliescijfers, welke Churchill
van het Duitsche luchtwapen
geeft
Op de schouders van allen, die bij
den Opbouwdienst moeten werken aan i
„het onderwijs” rust, aldus kapitein
Bakker, een zware taak. Daarvoor
schrikken zij niet terug. Integendeel. i
zijn zij bezield met het vaste voorne-
men, binnenkort aan de rond 50.000 l
leden van den Opbouwdienst, overeen-
komstig hun persoonlijken aanleg en
vermogens een passende opleiding of i
verdere ontwikkeling te geven, terwijl
de goede vaklieden gelegenheid
te van het onderwijs door eigen krach
ten wordt gegeven.
Aan de hand van de wenschen van
den leerling, en van zijn genoten on
derwijs en van zijn scholing, aangevuld
door een persoonlijkheidsonderzoek, zal
worden nagegaan voor welk onderwijs
hij het meest in aanmerking komt, om
zoodoende te trachten de menschen na
derhand op hun juiste plaats in de bur
germaatschappij te krijgen.
De cursusleiders
De onderwijsbelangen worden bij
elk korps (groot ongeveer 800 man)
behartigd door een z.g. cursusleider,
die, aan de hand van algemeene
richtlijnen, vastgesteld door den Staf
van den Opbouwdienst, plaatselijk het
onderwijs regelt. Hij beschikt over de
noodige hulpleiders voor het klassi
kale en individueele onderwijs, als
mede voor de leiding van en het toe
zicht op de studie van hen, die schrif
telijke cursussen volgen. Voor wat be
treft het ambachtsonderwijs, pleegt hij
overleg met de directeuren van de
nijverheidsscholen, van bedrijven of
fabrieken, van centrale werkplaatsen
enz., voor de plaatsing van leerlingen
op deze inrichtingen.
Samenwerking met
Bureau
deling.
In den Staf van den Opbouwdienst
is een nauwe samenwerking tusschen
„Onderwijs” en „Arbeidsbemidde
ling” tot stand gebracht. Zonder deze
toch zouden beide instellingen haar
doel niet kunnen bereiken, daar het
onderwijs bij den Opbouwdienst
zooals reeds eerder betoogd er in
de eerste plaats op gericht moet zijn,
den man geschikter te maken, om een
zoo goed mogelijke plaats in de maat
schappij te veroveren.
Moet „Arbeidsbemiddeling” dus de
behoeften peilen, die in de maatschap
pij aan bepaalde werkkrachten be
staan, en de aldus verkregen aanwij
zingen ten dienste van de leiding van
het onderwijs stellen zij, die met het
onderwijs belast zijn, zullen alle ge
gevens verzamelen, zoodat een juiste
inventarisatie van alle bij den Op
bouwdienst aanwezige arbeidskrachten
kan worden opgemaakt. Deze inventa
risatie is het fundament van de Ar
beidsbemiddeling en moet zoowel ten
nutte van den toekomstigen werk
gever als van den toekomstigen werk
nemer komen.
*De Boelgaarsche koning met zijn gemalin en de kinderen op het balcon van het koninklijke slot tijdens
de toejuichingen van het volk ter gelegenheid van den terugkeer van de Zuidelijke Dobroedsja aan Boelgarije
(Holland) schappij terecht komen en zal daar-
Steeds nieuwe aanvallen
op Londen
Ondanks storm en regen gaan de
aanvallen, naar het D.N.B. verneemt,
op Londen voort. Steeds opnieuw klin
ken de sirenes en kondigen het naderen
van nieuwe Duitsche vliegtuigen aan.
De Engelsche luchtdoelartillerie is bij
de tactiek van den voortdurenden aan
val gedwongen, geweldige hoeveelheden
munitie te gebruiken. De aanvallen
ondervinden van het verkwistende ge
bruik van munitie geen hinder. Het
spervuur wordt doorbroken en de bom
men worden op de van tevoren be
paalde doelwitten geworpen.
-SC.
COURANT
HAAGSCHE
I
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
oi
genomen. Dit brengt vele eigenaar-
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
t
4
t
f
t
I
I
f
4
f
e
i
i
t
t
t
t
t
f
4
Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor-
boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461, Voorburg, Boekhandel H. E.
G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J.
de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr„ There-
siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. O. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187
.-•><
f-