en in van Opbouwdienst De vernielingen te Londen Vakopleiding het kader Onderwijs den W - I-.,, No. 17676. Op weg Engeland naar De Zuidelijke Dobroedsja Boelgarije terug aan L Woensdag 18 September. 1940. ook zakenwijk het zwaarst getroffen TIJDEN VAN ZONSOP- EN ONDERGANG Engeland moet voorbereid zijn op nog heviger luchtgevechten Liefde voor het werk, maar arbeidsbekwaamheid Reeds veel bereikt met f bescheiden middelen I i Op de gisteren gehouden dagelijk- sche persconferentie heeft kapitein J. D. Bakker, van den Opbouwdienst, ge- t sproken over„Vakopleiding en on- derwijs in het kader van den Opbouw- i dienst”. Haveninstallaties en Uk! UB - F' r.' dL *1 k PRIJS DEZER COURANT: Duitsche gevechtsvliegtuigen aan de Kanaalkust op weg naar 'Engeland (Hoffmann) zich hoofd- (Zie verder, le blad, pag. 2.) op- Verklaring van den eersten minister in het Lagerhuis Churchill’s mededeelingen gelogenstraft Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode”. „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode blad ƒ4.zonder Modeblad ƒ3.75- Buitenland ƒ9.Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Hedenavond uur van zonsonder gang 7.49 u., zonsopgang 19 Sep tember 7.20 uur. Gedurende den tusschenliggenden tijd moet dus worden verduisterd. het Arbeidsbemid- voor den dank oogsten van werkgever zoowel als werknemer. 7 PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 15 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct. Ad verten tien waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct. meer. dige moeilijkheden mee, want de leeftijden varieeren van 19 tot 35 jaar en de ontwikkeling varieert tusschen die van analphabeten en van afgestudeerden van Hooge- scholen Zeven vliegvelden onbruikbaar gemaakt Het frontbericht van het D.N.B. d.d. gisteren luidt als volgt Als zichtbaar succes van de jongste Duitsche bomaanvallen op de vliegvelden bij Londen kon wor den geconstateerd, dat van de 10 tot dusverre nog bruikbare vlieg velden in de omgeving van de Brit- sche hoofdstad er thans niet min der dan 7 door welgerichte bommen totaal onbruikbaar zijn gemaakt. Zij zijn dusdanig vernield, dat een inbedrijfstelling binnen afzienbaren tijd niet te verwachten is. Het is de bedoeling de mannen van den Opbouwdienst in staat te stellen wederom een plaats in de maatschappij te veroveren. Levensvreugde, tucht en kame raadschap worden den Opbouwers bijgebracht, maar ook hun vak- scholing wordt met kracht ter hand vallen concentreeren zakelijk op Londen. Voor de in de eerste helft van September geleden verliezen, gaf Churchill de volgende cijfers onge veer 2Q00 dooden en ongeveer 8000 gewonden. Viervijfde gedeelte hier van is veroorzaakt door de aan vallen op Londen. Tenslotte zeide ChurchillEngeland moet erop voorbereid zijn in de toekomst nog heviger luchtgevech ten te zullen zien. Een mooie taak Voor den cursusleider is hierdoor een mooie taak weggelegd. Hij toch verstrekt de inlichtingen. Zijn taak is, ervoor te zorgen, dat alle mogelijke moeite aan een ieder is besteed om in den beschikbaren tijd de vakbe kwaamheid zoo hoog mogelijk op te voeren. Hij praat met de leeraren, on derwijzers en hulpleiders, met de af- deelings- en groepscommandanten en met de menschen zelf, en komt daar door op de hoogte van de leemten en onvolkomenheden hij bemerkt, welke hulp en steun aan enkelingen nog ge geven kunnen worden. Sommigen heb ben iets te hoog gegrepen en kunnen wellicht in eenvoudiger werk meer bereiken. Door aldus leidend op te treden, zal hij den man groote dien sten bewijzen en zullen zijn inlichtin gen voor de vakbekwaamheid goed ge fundeerd zijn. Hij kan er zoodoende veel toe bijdragen, dat de menschen later op de juiste plaatsen in de maat- Het onderwijs is verplicht Voorop staat aldus zette kapitein Bakker zijn interessante uiteenzetting voort dat een ieder verplicht is, onderwijs in eenigerlei vorm te vol gen. Ik vermoed, dat deze verplichting wel niet zwaar zal drukken. Onze jon gens zullen allen beseffen, dat zij hun beste beentje voor moeten zetten om weder aan den arbeid te komen. Doch zeker zullen er zijn, die vol ijver met iets beginnen, doch spoedig de animo laten zakken. Hoe prettig zal het la ter voor hen zijn, als zij over die in zinking werden heen geholpen, door een lichten drang. Elkeen, die onderwijs ontvangt, zal in de kosten een kleine bijdrage moe ten geven. Het is goed, dat de man zich een gering offer getroost voor zijn verdere ontwikkeling. Deze bijdragen zijn zoo laag gesteld, dat het vrijwel voor niemand eenig bezwaar kan op leveren. Mocht dit bij uitzondering voor een enkeling, die reeds geldelijke verplich tingen op zich heeft genomen, wel het geval zijn, dan kan hij door den korps commandant worden vrijgesteld van het geven van deze bijdragen. Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUXWAGENSTRAAT 35—37 Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 voor zal worden geboden om zich te blijven oefenen, zoodat hun „tempo” behouden blijft. Indien de beschikbare tijd het toelaat, kan ook z.g. herscholing of omscholing plaats vinden. Zoolang een korps nog geen werk- object heeft toegewezen gekregen, kan het onderwijs in de daguren plaats hebben, doch zoodra met de uitvoering van een werk wordt begonnen, zal de opleiding en ontwikkeling grootendeels in de avonduren moeten geschieden. Welk onderwijs zal worden gegeven Het onderwijs omvata. lager on derwijs, dat deels klassikaal, deels vol gens de individueele methode wordt gegeven b. uitgebreid lager onderwijs en lessen in enkele vakken, verband houdende met het beroep van betrok kene, zooals talen voor een kelner, han- delscorrespondentie en boekhouden voor een kantoorbediende, enz.c. nij verheidsonderwijs op ambachtsscholen en in centrale werkplaatsen, dan wel, waar mogelijk, volgens het leerlingen stelsel in fabrieken of bedrijven d. land- en tuinbouwonderwijse. cur sussen aan zeevaart- en machinisten scholen f. practische opleidingen bijv, voor lasschers, automonteurs, marco nisten, enz., en g. schriftelijke techni sche cursussen voor hen, die daarvoor over voldoende voorbereidend onder wijs en praktijk beschikken, op het ge bied van burgerbouwkunde, water bouwkunde, werktuigbouwkunde, elec- trotechniek, chemische techniek, hand en reclame-teekenen en van zuivelbe reiding. Voor een en ander wordt gedeeltelijk aangesloten aan bestaande inrichtingen en instituten, terwijl een groot gedeel- Churchill heeft gistermiddag in het Lagerhuis een verklaring afge legd. Hij gaf toe, dat de opmarsch van het Italiaansche leger in Noord- Afrika voortduurde en dat de Brit- sche soldaten Solloem hebben op gegeven. De ontwikkeling moet af gewacht worden. Churchill her haalde daarna de reeds in zijn laatste toespraak in het Lagerhuis afgelegde verklaring, dat Engeland er op voorbereid moet zijn, dat de vijand een landingspoging zal on dernemen. De huidige Duitsche aan- Inrichting van het onderwijs Zooals reeds medegedeeld, loopen de leeftijden en de ontwikkeling van de menschen sterk uiteen, terwijl groote verschillen zullen optreden in het werk tempo. Het algemeen ontwikkelend onderwijs kan dan ook zelden der tra ditie getrouw, klassikaal worden gege ven. Wil men vruchtdragend onderwijs geven, dan zal men rekening moeten houden met de belangstelling en het ontwikkelingspeil van ieder afzonder lijk, den drang tot snel werken van som migen, het wat langzamer tempo voor anderen. Daarenboven is het wenschelijk, het accent, meer dan tot dusverre, te leg gen op de scholing van het denken der leerlingen (dit wil zeggen denken op eigen geestelijk niveau) en op oefening in het gebruik van allerlei ordenings- middelen, welke voor de menschen van meer waarde zijn dan een overvloed van parate kennis. Immers van iederen werker wordt verwacht, dat hij initia tief toont en een hem opgedragen werk, zelfstandig en naar behooren kan ver richten. Hiervoor moet hij op eigen oor deel kunnen vertrouwen. Een indivi dueele methode voor onderwijs is dan ook op haar plaats, mits hiervoor taken worden vastgesteld, die met het voren staande rekening houden en een waar borg bieden voor een goede verwerking van de leerstof. Behalve voor het algemeen ontwik keld onderwijs zal ook voor de tech nische schriftelijke cursussen de indivi dueele methode worden gevolgd. Voor het nijverheidsonderwijs, het zeevaart-, machinisten- en binnenvaart- onderwijs zal van de bestaande am bachtscholen enz. worden gebruik ge maakt. Voorts zullen met eigen krachten cur sussen worden gegeven op verschillend gebied bijv, voor lasschers, motormon- teurs, marconisten, eerste hulp bij on gelukken, enz. Het land- en tuinbouwonderwijs wordt met kracht aangepakt. Van vele zijden zijn reeds toezeg gingen ontvangen, waarbij men zich belangeloos beschikbaar stelt voor het geven van onderricht op dit gebied, dat voor ons land van zoo’n groot belang is en wellicht in de toekomst van nog groote» waarde wordt. Hierbij zullen theo rie en practijk hand in hand moa< ten gaan, hetgeen mogelijk is, door dat door den Opbouwdienst vooral werken op het gebied van landaan winningen, grondverbetering, ont ginningen en boschverbetering wor den uitgevoerd. Tenslotte zal op velerlei gebied de belangstelling worden gewekt door voordrachten en af en toe door leerrijke excursies. Men ziet, aldus besloot kapitein Bak ker zijn voordracht, dat met het onder wijs een uitgebreid en veelzijdig gebied wordt bestreken. Door de groote ver scheidenheid is het niet mogelijk alle plannen in de afgeloopen weken in daden om te zetten en alles tot in de tails van boven af te regelen. Veel wordt overgelaten aan het ini tiatief bij de korpsen en men kan ver zekerd zijn, dat bij vele daarvan met eenvoudige doch doeltreffende midde len reeds veel werd bereikt. Tegen den middag begonnen de Duit sche vergeldingsaanvallen met onver minderde kracht. Alleen op den dag moest in de Britsche hoofdstad reeds 6 maal luchtalarm gegeven worden, dat iedere keer verscheidene uren duurde. In den nacht is de kracht van de neergeworpen bommen van alle soorten kaliber tot vanochtend vroeg nog aanzienlijk toegenomen. Geweldige branden in havens, droogdokken, wa penfabrieken en andere militaire ob jecten geven den weg aan van de Duitsche eskaders bommenwerpers. Over de principieele beteekenis van het opnieuw optreden van de Duitsche marine-artillerie aan de Kanaalkust bij de acties tegen Engeland kan geen twijfel bestaan. De Duitsche kustbatte- rijen geven hiermede aan, dat de weg door het Kanaal thans door haar prac- tisch is afgesloten. Volgens Amerikaansche berichten, aldus het Duitsche Nieuwsbureau, zijn in Londen 2000 gebouwen van allerlei soort vernield, 3000 zwaar en 10.000 licht beschadigd. Ieder deel van de stad, zoo wordt in deze berichten gezegd, is getroffen. Het zwaarste zijn de haveninstallaties, alsmede de in de buurt van de haven liggende zakenwijk getroffen. Het spoorweg-, ondergrondsche spoorweg- en autobusverkeer is ge stremd. De electriciteits- en gastoe voer is tijdelijk gestaakt. Het leven van iederen burger in deze stad van 8 millioen inwoners heeft den invloed van de jongste gebeurte nissen gevoeld, deels door het ver lies van de vernielde arbeidsge legenheid en op zijn minst door een gebrek aan slaap. Deze berichten van neutrale zijde staan in tegen stelling tot de stereotiepe opgaven van Churchill van „eenige schade”, „enkele vernielingen” of „een aantal branden”. Zij vormen een goede verklaring voor de vermenigvuldig de verliescijfers, welke Churchill van het Duitsche luchtwapen geeft Op de schouders van allen, die bij den Opbouwdienst moeten werken aan i „het onderwijs” rust, aldus kapitein Bakker, een zware taak. Daarvoor schrikken zij niet terug. Integendeel. i zijn zij bezield met het vaste voorne- men, binnenkort aan de rond 50.000 l leden van den Opbouwdienst, overeen- komstig hun persoonlijken aanleg en vermogens een passende opleiding of i verdere ontwikkeling te geven, terwijl de goede vaklieden gelegenheid te van het onderwijs door eigen krach ten wordt gegeven. Aan de hand van de wenschen van den leerling, en van zijn genoten on derwijs en van zijn scholing, aangevuld door een persoonlijkheidsonderzoek, zal worden nagegaan voor welk onderwijs hij het meest in aanmerking komt, om zoodoende te trachten de menschen na derhand op hun juiste plaats in de bur germaatschappij te krijgen. De cursusleiders De onderwijsbelangen worden bij elk korps (groot ongeveer 800 man) behartigd door een z.g. cursusleider, die, aan de hand van algemeene richtlijnen, vastgesteld door den Staf van den Opbouwdienst, plaatselijk het onderwijs regelt. Hij beschikt over de noodige hulpleiders voor het klassi kale en individueele onderwijs, als mede voor de leiding van en het toe zicht op de studie van hen, die schrif telijke cursussen volgen. Voor wat be treft het ambachtsonderwijs, pleegt hij overleg met de directeuren van de nijverheidsscholen, van bedrijven of fabrieken, van centrale werkplaatsen enz., voor de plaatsing van leerlingen op deze inrichtingen. Samenwerking met Bureau deling. In den Staf van den Opbouwdienst is een nauwe samenwerking tusschen „Onderwijs” en „Arbeidsbemidde ling” tot stand gebracht. Zonder deze toch zouden beide instellingen haar doel niet kunnen bereiken, daar het onderwijs bij den Opbouwdienst zooals reeds eerder betoogd er in de eerste plaats op gericht moet zijn, den man geschikter te maken, om een zoo goed mogelijke plaats in de maat schappij te veroveren. Moet „Arbeidsbemiddeling” dus de behoeften peilen, die in de maatschap pij aan bepaalde werkkrachten be staan, en de aldus verkregen aanwij zingen ten dienste van de leiding van het onderwijs stellen zij, die met het onderwijs belast zijn, zullen alle ge gevens verzamelen, zoodat een juiste inventarisatie van alle bij den Op bouwdienst aanwezige arbeidskrachten kan worden opgemaakt. Deze inventa risatie is het fundament van de Ar beidsbemiddeling en moet zoowel ten nutte van den toekomstigen werk gever als van den toekomstigen werk nemer komen. *De Boelgaarsche koning met zijn gemalin en de kinderen op het balcon van het koninklijke slot tijdens de toejuichingen van het volk ter gelegenheid van den terugkeer van de Zuidelijke Dobroedsja aan Boelgarije (Holland) schappij terecht komen en zal daar- Steeds nieuwe aanvallen op Londen Ondanks storm en regen gaan de aanvallen, naar het D.N.B. verneemt, op Londen voort. Steeds opnieuw klin ken de sirenes en kondigen het naderen van nieuwe Duitsche vliegtuigen aan. De Engelsche luchtdoelartillerie is bij de tactiek van den voortdurenden aan val gedwongen, geweldige hoeveelheden munitie te gebruiken. De aanvallen ondervinden van het verkwistende ge bruik van munitie geen hinder. Het spervuur wordt doorbroken en de bom men worden op de van tevoren be paalde doelwitten geworpen. -SC. COURANT HAAGSCHE I i i i i i i i i i i i i i i i i i oi genomen. Dit brengt vele eigenaar- i i i i i i i i i i i i i t 4 t f t I I f 4 f e i i t t t t t f 4 Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor- boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461, Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr„ There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. O. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 .-•>< f-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 1