De beschieting
de L.A.Z. 1 1
van
Winterkleedinghulp
Haagsche Courant van Donderdag 26 Sept. 1940
Duitsche voorpost op
zee
BINNENLAND
STADSNIEUWS
KAPITEIN DE GRAAF VERTELT
NA 10 UUR OP STRAAT
DERDE BLAD, PAGINA 1.
GOUDEN JUBILEUM
W. A. TWAALFHOVEN
Een boot van de Duitsche marine heeft op een patrouilletocht een beschadigde lichtboei ontdekt.
Met bekwamen spoed wordt de schade hersteld. (Polygoon)
NEDERLANDSCHE PROTESTANTEN
BOND
Gevolmachtigde van den Rijks-
commissaris voor Amsterdam
Grasdrogerij te Maasland geopend
VERKEERSONGEVALLEN
NOG STEEDS WORDEN TAL VAN
FIETSEN GESTOLEN
r
p' X
1 X
1
diepte
op
Een moedig machinist
Amersfoort dankt Broek op Langendijk
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van Han
del, Nijverheid en Scheepvaart maakt
het volgende bekend
Roode-Kruisverlichting helpt
niet
Verkiezing leden van Gedeputeerde
Staten.
Blijkens een mededeeling van den
secretaris-generaal, waarnemend hoofd
van het departement van Binnenland-
sche Zaken, kunnen thans weer benoe
mingen -van feden van Gedeputeerde
Staten plaats vinden.
Dr. Böhmker, burgemeester van
Lübeck
gelegenheid
uur 30 tot
Naar de „D Z. in den Niederlanden”
meldt, heeft Rijkscommissarls, Rijks-
minister Seyss Inquart, den burgemees
ter van de Hanzestad Lübeck, senator
dr. Böhmker, benoemd tot gevolmach
tigde van den Rijkscommissaris voor
de stad Amsterdam.
Dr. Böhmker, die zijn functie te Am
sterdam reeds heeft aanvaard, heeft
deelgenomen aan den wereldoorlog
van 19141918. en aan den jongsten
oorlog in Polen en in het Westen. Aan
het Westelijke front is hij gewond.
Wij hebben aan de bevoegde instan
ties de vraag voorgelegd, hoe zij, die
niet in het bezit van een winterjas of
mantel zijn en geen heerencostuum of
wollen deken over hebben om deze in
te ruilen, aan een vergunning moeten
komen om zich een winterjas of -man
tel aan te schaffen. Men antwoordde
ons, dat bovenstaande regeling een
voorloopige is. Er is wel degelijk aan
gedacht, dat er een categorie menschen
is, die buiten deze regeling valt.
Men zoekt naar een oplossing om ook
hen aan een winterjas of -mantel te
helpen.
In Broek op Langendijk, waar tijdens
en kort na de oorlogsdagen vele Amers-
foorters geëvacueerd geweest zijn, is
Dinsdag het nieuwe gemeentehuis in ge
bruik genomen. Bij deze gelegenheid is
door een deputatie van een wijk uit deze
stad officieel het geschenk overgedragen,
dat uit dankbaarheid voor de genoten
gastvrijheid aan het gemeentebestuur is
aangeboden. Dit geschenk bestond uit een
achttal zetels, voor den voorzitter, de
wethouders en de raadsleden en ging ver
gezeld van een oorkonde.
Op den Rijswijkscheweg werd
gisteren de 24-jarige chauffeur B. E. aan
gehouden die een auto bestuurde en niet
in het bezit was van een rijvergunning,
wegenbelastingkaart, motornummerbewijs
en rijbewijs. De auto werd in beslag ge
nomen.
In de zweminrichting aan de
Mauritskade heeft gisteravond de 20-jarige
P. S. uit de Boerenstraat, toen hij op de
springplank stond, zijn evenwicht ver
loren. Hij kwam tegen een muur terecht
en kreeg een verwonding aan het hoofd
en een linker schouderfractuur. De ge
neeskundige dienst vervoerde Jiem naar
het ziekenhuis aan den i "l-*
om het levenspeil der landbouwers
een beter niveau te brengen.
Nadat de burgemeester der gemeente
Maasland, de heer H. Duboeuff, zijn
waardeering had betuigd voor het werk
van hen, die het initiatief namen, werd
de reeds in werking gestelde grasdroge
rij bezichtigd.
waren zes opvarenden in de
verdwenen. Het was hun althans niet
gelukt de vanglijn te grijpen of zich
aan de sloep vast te houden. Het wa
ren de tweede machinist, J. Maarse-
veen, de matrozen D. Rood, M. L.
Grutterswijk en W. van Leeuwen en de
stokers J. W. Koster en A. Sweers.
Pogingen om hen te redden werden
zeer bemoeilijkt, doordat het schip
volkomen onmanoeuvreerbaar was.
Zij hadden dan ook helaas geen resul
taat.
Kapitein de Graaf was vol lof over
het moedige gedrag en het beleidvol
optreden van den eerste-machinist D.
Groeneveld. Onder levensgevaarlijke
omstandigheden en terwijl de anderen
zich reeds in de reddingboot begaven,
daalde hij af in het ketelruim, waar
Hermsen zich bevond en dat vol heeten
stoom stond. Hij drong door tot de
plaats, waar de tremmer met zware
brandwonden overdekt lag en bracht
hem aan dek. Helaas mocht deze dap
pere daad niet meer helpen. Voorts
was het Groeneveld, die de verbinding
met de omgeslagen reddingboot tot
stand bracht, waardoor vele opvaren
den, die anders zeker zouden zijn om
gekomen, konden worden gered. Ten
slotte was het weer Groeneveld, die
alle zorgen besteedde aan de eerste
hulp der gewonden. Op bijzonder lof
waardige wijze heeft hij deze slacht
offers bijgestaan.
Kapitein de Graaf was door het
zeer betreurenswaardig incident, dat
zeer zeker een laffe overval genoemd
moet worden, allerminst verslagen.
Hij houdt van de zee, waarop hij
reeds 35 jaar heeft rondgezwalkt en
van het menschlievende werk, dat in
deze oorlogsdagen op zee verricht kan
worden. Hij verzekerde dan ook op
recht, dat hij, evenals zijn bemanning,
ook de drie gewonden, die in het ge
meenteziekenhuis te ’s-Gravenhage
zijn opgenomen en die het gelukkig
goed maken, zoo spoedig mogelijk
met de gerepareerde ,,LAZ 11” of
met een ander Roode-Kruisvaartuig
opnieuw zal gaan uitvaren.
Afdeeling ’s-Gravenhage bestaat 70 jaar
Op 1 November a.s. zal de afdeeling
’s-Gravenhage van den Nederlandschen
Protestantenbond 70 jaar bestaan. Zij is
tegelijk met den bond zelf opgericht.
Het bestuur stelt zich voor, onvoor
ziene omstandigheden voorbehouden, een
herdenkingsbijeenkomst te houden op
Zaterdag 2 November, des middags, in de
Doopsgezinde kerk aan de Paleisstraat,
die daartoe welwillend door het bestuur
der Doopsgezinde gemeente is afgestaan,
aangezien de eigen kerkzaal der afdee
ling nog steeds als noodhospitaal dienst
doet.
In die bijeenkomst zullen als sprekers
optreden de heeren ds. A. E. F. Junod,
voorganger, en D. Hans, voorzitter der
afdeeling. Willem Ravelli zal zingen en
mej. A. G. Dyserinck bespeelt het orgel.
Na afloop van dezen dienst, die het
karakter van een godsdienstoefening zal
dragen, is er een eenvoudige receptie.
voornemen lag. Toch is het geenszins de
bedoeling den dag van 1 October onge
merkt te doen voorbijgaan. Voor degenen,
die op dien dag van hun belangstelling
willen blijk geven en den gouden jubi
laris hun gelukwenschen willen aanbie
den. zal daartoe gelegenheid bestaan van
half twaalf tot één uur in de vergader
zaal van de firma Peek en Cloppenburg
aan de Groote Marktstraat
Eervol ontslag voorzitter Centraal
Stembureau
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van Binnenlandsche
Zaken van 24 September is aan mr. dr.
E. J. Beumer te Utrecht op zijn verzoek
eervol ontslag verleend als lid en voor
zitter van het Centraal Stembureau, be
doeld in artikel 32 der Kieswet, met
dankbetuiging voor de door hem als
zoodanig bewezen diensten.
Het in te leveren kleedingstuk moet
in goeden staat verkeeren ter beoordee-
ling van het kleeding-comité, hetwelk
den eisch kan stellen, dat het kleeding
stuk chemisch gereinigd is. Meerdere
bedrijven zijn bereid gevonden deze
bewerking tot dit doel tegen speciale
tarieven uit te voeren. Bovenbedoeld
comité zal onverwijld worden benoemd
door den leider van den plaatselijken
distributiedienst eventueel in overleg
Gratis uitreiking
Wanneer de goederen bij het klee
ding-comité ter plaatse ingeleverd zijn,
zal dit comité de beschikbare kleeding
gratis uitreiken na 13 October a.s. aan
dat deel der bevolking, dat hieraan de
meeste behoefte heeft. Degene, die een
gebruikt kleedingstuk ontvangt, moet
daarvoor de bons a en aa van de
textielkaart inleveren bij dit comité,
terwijl de geheele regeling onder con
trole staat van den leider van den
plaatselijken distributiedienst, die van
het centraal distributiekantoor hier
over nog nadere instructies heeft ont
vangen.
Men bedenke, dat hierop hooge
straffen staan
Gisteravond en vannacht is het ver
bod, om zich tusschen 10 uur ’s avonds
en 4 uur ’s morgens, op straat te be
vinden, overtreden door 12 personen.
Zij zijn naar de sectiebureaux gebracht
en kregen een proces-verbaal.
De aandacht wordt er op gevestigd,
dat op overtreding van dit verbod een
hechtenisstraf staat van ten hoogste zes
maanden, of ëen geldboete van ten
hoogste 1000.
In totaal hebben 33 wielrijders een
bekeuring gekregen voor onvoldoende
afscherming van hun lantaarns; 20 fiet
sen werden in beslag genomen.
Geheel in het kader der aanmoedi-
gingsactie van het Rijk tot het stichten
van grasdrogerijen, vond gistermiddag
te Maasland de officieele opening plaats
van de coöperatieve grasdrogerij „Delf
land”.
Nadat de voorzitter, de heer P. Keij-
zer uit Maasland, het departement valh
Landbouw en Visscherij dank had ge
bracht voor den financieelen steun, werd
het woord gevoerd door ir. H. G. A.
Leignes Bakhoven, inspecteur veeteelt
en zuivel. Deze wees op de groote beteé-
kenis van deze installaties voor de voed
selvoorziening, daar de import van
krachtvoeder voor het rundvee onder de
huidige omstandigheden nagenoeg ach
terwege blijft. Hij releveerde de diverse
proefnemingen op het gebied van het
grasdrogen en verklaarde, gunstige pers
pectieven voor deze nieuwe industrie te
zien. Ter stimuleering en in verband met
het groote risico, heeft de Regeering ge
meend subsidie te moeten verleenen voor
het bouwen van grasdrogerijen. Spr.
eindigde met het geven van de verzeke
ring, dat alles in het werk wordt gesteld
VERORDENING-ST. JACOBSTRAAT
Op de Gemeentesecretarie afdeeling S.
en B. (kamer no. 32) zal van heden af,
iederen werkdag van 9 tot 12 uur en van
half 2 tot 5 uur Cs Zaterdags van 9 uur
tot 12 uur 30), voor een ieder ter inxage
liggen het Raadsbesluit van 20 Mei
1940, in zake vaststelling van een veror
dening tot vaststelling van voorgevel-
rooilijnen en tot regeling overigens van
de bebouwing aan de Zuidoostzijde van
het gedeelte der St. Jacobstraat tusschen
het Spui en de Bezemstraat en aan het
gedeelte van de Kranestraat tusschen de
St. Jacobstraat en de Amsterdamsche
Veerkade (verordening-St. Jacobstraat),
met bijbehoorende kaart.
Dit Raadsbesluit is goedgekeurd door
de Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol-
land bij besluit van 10 September 1940.
Hierop deed ik direct de Roode-
Kruislichten ontsteken. Ook gaf ik sig
nalen op de stoomfluit. Natuurlijk
dachten wij, dat men aan boord van
het andere schip nu wel zou weten,
dat wij volkomen onschuldig waren en
dat ons vaartuig een Roode-Kruis-
schip was.
Tot onzen grooten schrik echter loste
de oorlogsbodem eenige seconden
later een salvo. De projectielen kwa
men voor ons schip in het water te
recht. Direct daarop volgde een twee
de salvo en dezen keer vielen de gra
naten achter ons vaartuig in het wa
ter. Het derde salvo, dat onmiddellijk
na het tweede werd afgevuurd, sloeg
midscheeps in en beschadigde niet al
leen het dek, maar veroorzaakte een
ketelexplosie, terwijl tot overmaat
van ramp het roer buiten werking
werd gesteld. Ook de scheepsverlich-
ting viel uit. Onder deze omstandig
heden besloot ik, dat wij het schip on
middellijk zouden verlaten. Ik gaf op
dracht de stuurboord-sloep te strijken.
Bij het vieren van de sloep, dat in
volslagen duisternis moest gebeuren,
is door onbekende oorzaak de voorste
takel uitgepikt, waardoor de geheele
bemanning het meerendeel der
equipage was in de sloep gegaan
in het water viel. De sloep sloeg vol
water en het zag er voor ons allen
niet best uit.
Aan boord bevond zich echter nog
de eerste machinist Groeneveld. Deze
dappere behield zijn tegenwoordigheid
van geest en wierp ons een vanglijn
toe, waardoor wij de sloep, waaraan
wij ons hadden vastgegrepen, langszij
van het schip konden brengen. Op
deze wijze slaagden wij erin, weer
aan boord van het schip te komen.
Ik hield onmiddellijk appèl en nam
den toestand van het schip op.
De beschieting van het schip zoo
ging de kapitein verder had onge
veer 10 minuten geduurd. De aanval
lende oorlogsbodem was door nie
mand van ons verkend. Alleen het
mondingsvuur hadden we kunnen
waarnemen. Een granaat was aan
bakboordzijde in het dek ingeslagen en
had groote schade in de kombuis en
in de proviandkamer aangericht. An
dere treffers hadden een ketel vernie
tigd, waardoor zich heete stoom over
het geheele schip verspreidde, terwijl
verder door den eersten stoomdruk
kolen en gruis aan dek waren geslin
gerd. Een ander projectiel had het
stuurgerei volkomen onbruikbaar ge
maakt. Tengevolge van de ravage in
het ketelruim had de tremmer
C. Hermsen zware brandwonden ge
kregen, waaraan hij, zooals bekend is,
eenige uren later is bezwe an. Ook de
tweede machinist W. A. Cassee, die
zich tijdens den'aanval in de machi
nekamer bevond, was met brandwon
den overdekt, evenals ten slotte de
tweede stuurman, M. van Duyn die in
het logies, dat naast het ketelruim is
gelegen, uitrustte.
Bij het omslaan van de reddingboot
Hier volgt een verhaal van een Ne-
derlandschen zeeman, een man uit één
stuk, een rondborstigen kerel, zooals
ons vaderland er reeds zoovelen heeft
voortgebracht.
Zijn naam is Meindert Cornells de
Graaf, zijn leeftijd 50 jaren en hij
woont te Rotterdam. Kapitein de
Graaf vaart sinds eenigen tijd op een
Nederlandsch Roode Kruisschip. Men
kent deze schepen. Zij kruisen dag en
nacht langs de kusten en op de open
zee op zoek naar in noodverkeerende
menschen, naar verongelukte zeelieden
en vliegers, onverschillig van welke
nationaliteit.
Hun bemanningen verrichten een
menschlievend werk, waaraan groote
gevaren zijn verbonden. Maar zij ttot-
seeren deze gevaren, wetende dat haar
aanwezigheid noodig is, dat dan hier,
dan daar armzalige schipbreukelingen
hulpeloos ronddobberen of verongeluk
te vliegers den horizon afturen naar
een reddingbrengend schip. Kapitein
de Graaf voer Zaterdag voor de twee
de maal met zoo’n reddingbrengend
schip het zeegat uit. Dit vaartuig is
gedoopt „LAZ 11” en is de vroegere
zeesleper van Smit en Co. „Indus”.
De bemanning bestond uit 18 perso
nen. Zij was vol goeden moed en ver
heugde zich bij voorbaat op het goede
werk, dat zij straks wellicht zou kun
nen doen. Het heeft niet zoo mogen
zijn. Een Engelsch oorlogsschip pleeg
de op het kleine vaartuig met zijn
dappere bemanning een laffen over
val.
Hier volgt dan het relaas van ge
zagvoerder de Graaf zooals hij dat
aan een verslaggever van het A.N.P.
vertelde.
Het is een triest verhaal, van een
incident, dat een schril beeld geeft
van de oorlogsmethoden, welke zekere
individuen in dezen oorlog toepassen.
In den nacht van 22 op 23 September
zoo begon kapitein de Graaf be
vond ik mij met de „LAZ 11” op 51
graden 55 minuten Noorderbreedte en
3 graden 31 minuten Oosterlengte, d.i.
ongeveer 15 zeemijlen bewesten Goe-
ree. De nacht was helder en het schip
lag in het licht van de maan. De
windkracht was 6 en onze koers Oost-
Noord-Oost. Om drie uur ’s nachts za
gen wij oranje-roode lichtkogels in de
lucht. Zij werden in de richting van
ons schip afgevuurd.
In de Aucubastraat is gistermiddag
de 45-jarige C. van Z. uit de Klimop-
straat door den voorvork van zijn rij
wiel gezakt. Hij kwam zoo ongelukkig
te vallen, dat hij met een schedelbasis-
fractuur werd opgenomen en door den
geneeskundigen dienst naar het Roode
Kruisziekenhuis moest worden ge
bracht. Vanochtend was hij nog niet bij
kennis.
Op de Hooftskade is gistermiddag de
69-jarige G. J. H. uit de IJsselstraat,
doordat hij vermoedelijk onvoorzichtig
den rijweg overstak, aangereden door
een onbekend gebleven wielrijder. Hij
kreeg een verwonding aan het hoofd
en een hersenschudding en werd door
den geneeskundigen dienst naar het zie
kenhuis aan den Zuidwal gebracht.
Doordat hij met zijn rijwiel op de
Carel van Bylandtlaan tegen den trot
toirband reed, kwam gistermiddag de
50-jarige J. N. uit de Gerard Reijnst-
straat te vallen en brak den rechter-
enkel. De geneeskundige dienst bracht
hem naar „Bronovo”.
In de Heemstraat is gisteravond om
streeks half tien de 24-jarige W. v. d.
H. van het Alberdingk ThijmpTein, met
zijn fiets tegen een stilstaande vracht
auto gereden, tengevolge waarvan hij
een hersenschudding bekwam. Door
den geneeskundigen dienst werd hij
naar het R.K. ziekenhuis aan het West-
einde gebracht.
In de Morsestraat is gisteravond de
57-jarige mej. Th. H. uit de Obrecht-
sfraat door een wielrijder aangereden
en brak het linkerbeen. De geneeskun
dige dienst bracht haar naar het Roode
Kruis-ziekenhuis. f
S.O.S.
Direct heb ik verbinding met radio-
Scheveningen gezocht en spoedig ge
kregen. Ik vroeg onmiddellijk hulp.
Omstreeks 10 uur Maandagochtend
verscheen boven het schip een land-
vliegtuig. Het was geen Duitsch toe
stel. Dit vliegtuig cirkelde op een
hoogte van circa 200 meter driemaal
rond het schip. De vlieger seinde met
een morselamp den letter P, waarop ik
het internationale noodsein N.C.
heesch en bovendien een tweede Roo-
de-Kruisvlag. Ook gaf ik eenige malen
met een nedinscolamp „S.O.S.” en ten
slotte het woord „position” om te ken
nen te geven, dat ik mijn positie
wenschte te bepalen. Hierop seinde de
vlieger can’t help you”, waarna hij
in Westelijke richting verdween.
Later het was inmiddels 11 uur
geworden naderden eenige Duitsche
watervliegtuigen, welke voortdurend
in onze nabijheid zijn gebleven. Naaf
ik later hoorde zoo vertelde kapi
tein de Graaf had een dezer vlieg
tuigen een dokter aan boord, maar
vanwege den hopgen golfslag durfde
de piloot niet op het water neer te
strijken.
’s Middags om 3 uur kwam het
LAZ-schip 46 langszij, dat een half uur
later een sleepverbinding tot stand
bracht en ons in de richting van Hoek
van Holland versleepte. Twee uren la
ter naderde een Duitsch marinevaar-
tuig, dat een dokter en een verpleger
afgaf, die zich onmiddellijk met de
verzorging van de gewonden bezig
hielden. Het schip nam het sleepen
van de LAZ 46 over en bracht ons om
8 uur ’s avonds te Hoek van Holland
binnen. Een half uur eerder had de
dokter het overlijden van den trem
mer Hermsen gemeld.
met het gemeentebestuur. Van dit
comité zullen één of meer textielhande
laren lid moeten zijn om deskundig
advies te geven.
In de grootere plaatsen kan de lei
der van den plaatselijken distributie
dienst in overleg met den burgemees
ter een vereeniging, stichting of comité
aanwijzen, welke voor dit werk het
meest geschikt is.
De prijzen en de verhoogde
omzetbelasting
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van Han
del, Nijverheid en Scheepvaart en van
het departement van Landbouw en
Visscherij, deelt in verband met de
toepassing van de prijzenbeschikking
1940 no. 1, naar aanleiding van de wij
zigingen in de omzetbelasting en het
bijzonder invoerrecht, welke met in
gang van 1 October 1940 in werking
treden, mede, dat de verkoopsprijzen
met het tengevolge dezer wijzigingen
meer aan belasting te betalen bedrag
mogen worden verhoogd, voor zoover
niet op grond van de bepalingen der
wet op de omzetbelasting de verplich
ting bestaat, de belasting afzonderlijk
in rekening te brengen.
Zij, die goederen met verhoogde be
lasting inkoopen, mogen het in ver
band hiermede door hen meer betaal
de bedrag, hetzij afzonderlijk, hetzij in
hun verkoopsprijzen doorberekenen.
Bij het in rekening brengen der
verhoogde belasting mogen naar rege
len van goed koopmansgebruik, nood
zakelijke afrondingen worden toege
past en gemiddelden worden aangeno
men, mits aannemelijk kan worden ge
maakt, dat het totaal bedrag der in
rekening gebrachte belasting, de be
taalde belasting niet te boven gaat
Tegen hen, die van de hierboven ver
leende faciliteiten op eenigerlei wijze
misbruik maken, zal len strengste wor
den opgetreden.
Het aantal rijwieldiefstallen duurt
nog onverminderd voort. Aan het euvel
zou eveneens paal en perk gesteld kun
nen worden, indien een ieder wat zui
niger op zijn karretje is. Men bedenke,
dat een slot niet altijd voldoende waar
borg biedt; vooral na het invallen van
de duisternis, is het voor zwijntjes
jagers zeer gemakkelijk hun slag te
slaan. Men doet beter zijn fiets zooveel
mogelijk binnenshuis te stallen.
Dat het publiek zeer nonchalant is,
blijkt ook uit de omstandigheid, dat zich
aan het hoofdbureau van politie, hon
derden fietsen bevinden, waarvoor tot
nog toe geen eigenaar is komen op
dagen. Hiertoe bestaat
iederen werkdag van 12
2 uur 30.
De Nederlandsche S.S.
a
De persdienst der N.S.B. meldt
De met ingang van 16 September j.l.
door den leider der N.S.B. gestichte
„Nederlandsche S.S.”, het zustercorps
van de Duitsche S.S., is gesteld onder
leiding van den heer H. Feldmeyer,
wiens stafkwartier gevestigd is te
Utrecht, Maliebaan 35. De voorwaar
den voor toelating tot dit corps het
welk als zinteeken voert de bekende,
ook door de Duitsche S.S. gedragen
Germaansche dubbele rune en daar
mede tot uitdrukking brengt de bloed
en lotsverbondenheid van alle Ger
maansche volkeren zijn de volgen
de 1. Arische afstamming tot 1&00,
die te zijner tijd moet worden bewe
zen. Men moet op eerewoord kunnen
verklaren, dat van niet-Arische af
stamming niets bekend is. 2. Geen
oneervolle strafrechterlijke vonnissen.
3. Minstens 1.70 m. lichaamslengte.
4. Lichamelijk gezond, na geneeskun
dig onderzoek. 5. Leeftijd tusschen 18
en 30 jaar. Geen leeftijdsgrens voor
beproefde nationaal-socialistische strij
ders van voor 9 Mei 1940. 6. Belofte
van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid
aan alle meerderen.
Het lidmaatschap der nationaal-so
cialistische beweging is niet noodza
kelijk. Volledigheidshalve zij nog ver
meld, dat de Ned. S.S. een vrijwilli
gerskorps,, waarvan de leden zonder
vergoeding in hun vrijen tijd dienst
doen,, is. In het stafkwartier der Ne
derlandsche S.S. wordt een sibbebureau
gevestigd, dat den leden der Neder
landsche S.S. behulpzaam zal zijn bij de
documenteering hunner arische af
stamming.
(Foto Beek)
Op 1 October a.s. hoopt, zooals reeds
in ’t kort geméld, de heer W. A. Twaalf-
hoven een zeer bijzonder jubileum te
vieren; het zal dan namelijk 50 jaar ge
leden zijn, dat hij in dienst trad bij de
firma Peek en Cloppenburg, waarvan htj
thans een der directeuren is. Een merk
waardige coïncidentie is, dat de heer
Twaalfhoven even oud is als de firma,
waaraan hij 50 jaar lang zijn beste krach
ten heeft gewijd. Hij is namelijk geboren
in het jaar 1869, hetzelfde jaar, waarin
de firma Peek en Cloppenburg werd
opgericht.
Toen hij op 1 October 1890 bij de firma
ir. dienst trad, was hij dus 21 jaar oua.
Hij werd toen geplaatst bij de admini
stratie van het hoofdkantoor der firma,
dat destijds nog in zijn geboortestad
Utrecht was gevestigd.
Als kundig boekhouder en accountant
hij was de eerste accountant in Ne
derland heeft hij in samenwerking met
de beide oprichters der zaak de om
vangrijke administratie van het steeds
groeiende bedrijf opgebouwd en op mo
derne leest geschoeid. Het werd onder
zijn leiding een model-administratie,
welke aan vele andere ondernemingen
in latere jaren tot voorbeeld heeft ge
strekt.
Toen in Juli 1906 het hoofdkantoor der
firma van Utrecht naar den Haag werd
overgeplaatst, verlegde ook de heer
Twaalfhoven zijn woonplaats hierheen.
Inmiddels was hij tot procuratiehouder
der firma bevorderd, in 1930 tot onder
directeur en in 1932 volgde zijn benoe
ming tot directeur der N.V. Peek en
Cloppenburg, waarbij hij zich belastte
met de administratieve en economische
leiding van dit grootbedrijf.
Zijn bijzondere kwaliteiten op het ge
bied van boekhouding en accountancy
zijn algemeen erkend en gewaardeerd
Herhaaldelijk werden zijn adviezen op
administratief gebied door andere firma’s
ingewonnen en ook was hij gedurende
vele jaren lid van de commissie voor het
afnemen van het accountantsexamen.
Bij zijn drukke werkzaamheden vergat
hij ook niet zijn bijzondere gaven in
dienst te stellen van kerk en charitas.
Als lid van het college van regenten van
het R.K. Wees- en Oudeliedenhuis be
heert hij de financiën van deze instelling
van liefdadigheid; sedert de oprichting
van de instelling van het R.K Bureau
voor Onderwijs en Opvoeding is hij daar
de door het bisdom aangestelde finan-
cieele adviseur. De vele verdiensten van
den heer Twaalfhoven werden door de
kerkelijke en wereldlijke overheid erkend
door zijn benoeming tot ridder in de
orde van den H. Gregorius en tot ridder
in de Oranje-Nassau-orde.
In verband met de tijdsomstandigheden
zal het gouden jubileum van den heer
Twaalfhoven niet worden gevierd met
den luister, welke aanvankelijk in het
Iedere houder of houdster van een
textielkaart kan tegen inlevering van
een heerencostuum, een wollen deken,
een wintermantel of een winterjas
(dames, heeren of kinder) bij een
daarvoor ter plaatse aan te wijzen
kleeding-comité onder overgave van
bon a der textielkaart een bewijs in
ontvangst nemen, waarop de winkelier
gerechtigd is een winterjas, winter
mantel of de stof daarvoor bestemd, af
te leveren, terwijl de winkelier bij deze
levering, behalve het inleveringsbewijs,
tevens den bon aa van de textielkaart
in ontvangst moet nemen. De inleve
ring van de genoemde textielgoederen
dient te geschieden vóór 13 October a.s.
Wie een in goeden staat verkeerend
heerencostuum, wollen deken, winter
mantel of winterjas inlevert, krijgt een
bewijs om een nieuwe winterjas of
wintermantel te kunnen koopen
om een
f -CF
w»