De beschieting de L.A.Z. 1 1 van Winterkleedinghulp Haagsche Courant van Donderdag 26 Sept. 1940 Duitsche voorpost op zee BINNENLAND STADSNIEUWS KAPITEIN DE GRAAF VERTELT NA 10 UUR OP STRAAT DERDE BLAD, PAGINA 1. GOUDEN JUBILEUM W. A. TWAALFHOVEN Een boot van de Duitsche marine heeft op een patrouilletocht een beschadigde lichtboei ontdekt. Met bekwamen spoed wordt de schade hersteld. (Polygoon) NEDERLANDSCHE PROTESTANTEN BOND Gevolmachtigde van den Rijks- commissaris voor Amsterdam Grasdrogerij te Maasland geopend VERKEERSONGEVALLEN NOG STEEDS WORDEN TAL VAN FIETSEN GESTOLEN r p' X 1 X 1 diepte op Een moedig machinist Amersfoort dankt Broek op Langendijk De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Han del, Nijverheid en Scheepvaart maakt het volgende bekend Roode-Kruisverlichting helpt niet Verkiezing leden van Gedeputeerde Staten. Blijkens een mededeeling van den secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Binnenland- sche Zaken, kunnen thans weer benoe mingen -van feden van Gedeputeerde Staten plaats vinden. Dr. Böhmker, burgemeester van Lübeck gelegenheid uur 30 tot Naar de „D Z. in den Niederlanden” meldt, heeft Rijkscommissarls, Rijks- minister Seyss Inquart, den burgemees ter van de Hanzestad Lübeck, senator dr. Böhmker, benoemd tot gevolmach tigde van den Rijkscommissaris voor de stad Amsterdam. Dr. Böhmker, die zijn functie te Am sterdam reeds heeft aanvaard, heeft deelgenomen aan den wereldoorlog van 19141918. en aan den jongsten oorlog in Polen en in het Westen. Aan het Westelijke front is hij gewond. Wij hebben aan de bevoegde instan ties de vraag voorgelegd, hoe zij, die niet in het bezit van een winterjas of mantel zijn en geen heerencostuum of wollen deken over hebben om deze in te ruilen, aan een vergunning moeten komen om zich een winterjas of -man tel aan te schaffen. Men antwoordde ons, dat bovenstaande regeling een voorloopige is. Er is wel degelijk aan gedacht, dat er een categorie menschen is, die buiten deze regeling valt. Men zoekt naar een oplossing om ook hen aan een winterjas of -mantel te helpen. In Broek op Langendijk, waar tijdens en kort na de oorlogsdagen vele Amers- foorters geëvacueerd geweest zijn, is Dinsdag het nieuwe gemeentehuis in ge bruik genomen. Bij deze gelegenheid is door een deputatie van een wijk uit deze stad officieel het geschenk overgedragen, dat uit dankbaarheid voor de genoten gastvrijheid aan het gemeentebestuur is aangeboden. Dit geschenk bestond uit een achttal zetels, voor den voorzitter, de wethouders en de raadsleden en ging ver gezeld van een oorkonde. Op den Rijswijkscheweg werd gisteren de 24-jarige chauffeur B. E. aan gehouden die een auto bestuurde en niet in het bezit was van een rijvergunning, wegenbelastingkaart, motornummerbewijs en rijbewijs. De auto werd in beslag ge nomen. In de zweminrichting aan de Mauritskade heeft gisteravond de 20-jarige P. S. uit de Boerenstraat, toen hij op de springplank stond, zijn evenwicht ver loren. Hij kwam tegen een muur terecht en kreeg een verwonding aan het hoofd en een linker schouderfractuur. De ge neeskundige dienst vervoerde Jiem naar het ziekenhuis aan den i "l-* om het levenspeil der landbouwers een beter niveau te brengen. Nadat de burgemeester der gemeente Maasland, de heer H. Duboeuff, zijn waardeering had betuigd voor het werk van hen, die het initiatief namen, werd de reeds in werking gestelde grasdroge rij bezichtigd. waren zes opvarenden in de verdwenen. Het was hun althans niet gelukt de vanglijn te grijpen of zich aan de sloep vast te houden. Het wa ren de tweede machinist, J. Maarse- veen, de matrozen D. Rood, M. L. Grutterswijk en W. van Leeuwen en de stokers J. W. Koster en A. Sweers. Pogingen om hen te redden werden zeer bemoeilijkt, doordat het schip volkomen onmanoeuvreerbaar was. Zij hadden dan ook helaas geen resul taat. Kapitein de Graaf was vol lof over het moedige gedrag en het beleidvol optreden van den eerste-machinist D. Groeneveld. Onder levensgevaarlijke omstandigheden en terwijl de anderen zich reeds in de reddingboot begaven, daalde hij af in het ketelruim, waar Hermsen zich bevond en dat vol heeten stoom stond. Hij drong door tot de plaats, waar de tremmer met zware brandwonden overdekt lag en bracht hem aan dek. Helaas mocht deze dap pere daad niet meer helpen. Voorts was het Groeneveld, die de verbinding met de omgeslagen reddingboot tot stand bracht, waardoor vele opvaren den, die anders zeker zouden zijn om gekomen, konden worden gered. Ten slotte was het weer Groeneveld, die alle zorgen besteedde aan de eerste hulp der gewonden. Op bijzonder lof waardige wijze heeft hij deze slacht offers bijgestaan. Kapitein de Graaf was door het zeer betreurenswaardig incident, dat zeer zeker een laffe overval genoemd moet worden, allerminst verslagen. Hij houdt van de zee, waarop hij reeds 35 jaar heeft rondgezwalkt en van het menschlievende werk, dat in deze oorlogsdagen op zee verricht kan worden. Hij verzekerde dan ook op recht, dat hij, evenals zijn bemanning, ook de drie gewonden, die in het ge meenteziekenhuis te ’s-Gravenhage zijn opgenomen en die het gelukkig goed maken, zoo spoedig mogelijk met de gerepareerde ,,LAZ 11” of met een ander Roode-Kruisvaartuig opnieuw zal gaan uitvaren. Afdeeling ’s-Gravenhage bestaat 70 jaar Op 1 November a.s. zal de afdeeling ’s-Gravenhage van den Nederlandschen Protestantenbond 70 jaar bestaan. Zij is tegelijk met den bond zelf opgericht. Het bestuur stelt zich voor, onvoor ziene omstandigheden voorbehouden, een herdenkingsbijeenkomst te houden op Zaterdag 2 November, des middags, in de Doopsgezinde kerk aan de Paleisstraat, die daartoe welwillend door het bestuur der Doopsgezinde gemeente is afgestaan, aangezien de eigen kerkzaal der afdee ling nog steeds als noodhospitaal dienst doet. In die bijeenkomst zullen als sprekers optreden de heeren ds. A. E. F. Junod, voorganger, en D. Hans, voorzitter der afdeeling. Willem Ravelli zal zingen en mej. A. G. Dyserinck bespeelt het orgel. Na afloop van dezen dienst, die het karakter van een godsdienstoefening zal dragen, is er een eenvoudige receptie. voornemen lag. Toch is het geenszins de bedoeling den dag van 1 October onge merkt te doen voorbijgaan. Voor degenen, die op dien dag van hun belangstelling willen blijk geven en den gouden jubi laris hun gelukwenschen willen aanbie den. zal daartoe gelegenheid bestaan van half twaalf tot één uur in de vergader zaal van de firma Peek en Cloppenburg aan de Groote Marktstraat Eervol ontslag voorzitter Centraal Stembureau Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van Binnenlandsche Zaken van 24 September is aan mr. dr. E. J. Beumer te Utrecht op zijn verzoek eervol ontslag verleend als lid en voor zitter van het Centraal Stembureau, be doeld in artikel 32 der Kieswet, met dankbetuiging voor de door hem als zoodanig bewezen diensten. Het in te leveren kleedingstuk moet in goeden staat verkeeren ter beoordee- ling van het kleeding-comité, hetwelk den eisch kan stellen, dat het kleeding stuk chemisch gereinigd is. Meerdere bedrijven zijn bereid gevonden deze bewerking tot dit doel tegen speciale tarieven uit te voeren. Bovenbedoeld comité zal onverwijld worden benoemd door den leider van den plaatselijken distributiedienst eventueel in overleg Gratis uitreiking Wanneer de goederen bij het klee ding-comité ter plaatse ingeleverd zijn, zal dit comité de beschikbare kleeding gratis uitreiken na 13 October a.s. aan dat deel der bevolking, dat hieraan de meeste behoefte heeft. Degene, die een gebruikt kleedingstuk ontvangt, moet daarvoor de bons a en aa van de textielkaart inleveren bij dit comité, terwijl de geheele regeling onder con trole staat van den leider van den plaatselijken distributiedienst, die van het centraal distributiekantoor hier over nog nadere instructies heeft ont vangen. Men bedenke, dat hierop hooge straffen staan Gisteravond en vannacht is het ver bod, om zich tusschen 10 uur ’s avonds en 4 uur ’s morgens, op straat te be vinden, overtreden door 12 personen. Zij zijn naar de sectiebureaux gebracht en kregen een proces-verbaal. De aandacht wordt er op gevestigd, dat op overtreding van dit verbod een hechtenisstraf staat van ten hoogste zes maanden, of ëen geldboete van ten hoogste 1000. In totaal hebben 33 wielrijders een bekeuring gekregen voor onvoldoende afscherming van hun lantaarns; 20 fiet sen werden in beslag genomen. Geheel in het kader der aanmoedi- gingsactie van het Rijk tot het stichten van grasdrogerijen, vond gistermiddag te Maasland de officieele opening plaats van de coöperatieve grasdrogerij „Delf land”. Nadat de voorzitter, de heer P. Keij- zer uit Maasland, het departement valh Landbouw en Visscherij dank had ge bracht voor den financieelen steun, werd het woord gevoerd door ir. H. G. A. Leignes Bakhoven, inspecteur veeteelt en zuivel. Deze wees op de groote beteé- kenis van deze installaties voor de voed selvoorziening, daar de import van krachtvoeder voor het rundvee onder de huidige omstandigheden nagenoeg ach terwege blijft. Hij releveerde de diverse proefnemingen op het gebied van het grasdrogen en verklaarde, gunstige pers pectieven voor deze nieuwe industrie te zien. Ter stimuleering en in verband met het groote risico, heeft de Regeering ge meend subsidie te moeten verleenen voor het bouwen van grasdrogerijen. Spr. eindigde met het geven van de verzeke ring, dat alles in het werk wordt gesteld VERORDENING-ST. JACOBSTRAAT Op de Gemeentesecretarie afdeeling S. en B. (kamer no. 32) zal van heden af, iederen werkdag van 9 tot 12 uur en van half 2 tot 5 uur Cs Zaterdags van 9 uur tot 12 uur 30), voor een ieder ter inxage liggen het Raadsbesluit van 20 Mei 1940, in zake vaststelling van een veror dening tot vaststelling van voorgevel- rooilijnen en tot regeling overigens van de bebouwing aan de Zuidoostzijde van het gedeelte der St. Jacobstraat tusschen het Spui en de Bezemstraat en aan het gedeelte van de Kranestraat tusschen de St. Jacobstraat en de Amsterdamsche Veerkade (verordening-St. Jacobstraat), met bijbehoorende kaart. Dit Raadsbesluit is goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol- land bij besluit van 10 September 1940. Hierop deed ik direct de Roode- Kruislichten ontsteken. Ook gaf ik sig nalen op de stoomfluit. Natuurlijk dachten wij, dat men aan boord van het andere schip nu wel zou weten, dat wij volkomen onschuldig waren en dat ons vaartuig een Roode-Kruis- schip was. Tot onzen grooten schrik echter loste de oorlogsbodem eenige seconden later een salvo. De projectielen kwa men voor ons schip in het water te recht. Direct daarop volgde een twee de salvo en dezen keer vielen de gra naten achter ons vaartuig in het wa ter. Het derde salvo, dat onmiddellijk na het tweede werd afgevuurd, sloeg midscheeps in en beschadigde niet al leen het dek, maar veroorzaakte een ketelexplosie, terwijl tot overmaat van ramp het roer buiten werking werd gesteld. Ook de scheepsverlich- ting viel uit. Onder deze omstandig heden besloot ik, dat wij het schip on middellijk zouden verlaten. Ik gaf op dracht de stuurboord-sloep te strijken. Bij het vieren van de sloep, dat in volslagen duisternis moest gebeuren, is door onbekende oorzaak de voorste takel uitgepikt, waardoor de geheele bemanning het meerendeel der equipage was in de sloep gegaan in het water viel. De sloep sloeg vol water en het zag er voor ons allen niet best uit. Aan boord bevond zich echter nog de eerste machinist Groeneveld. Deze dappere behield zijn tegenwoordigheid van geest en wierp ons een vanglijn toe, waardoor wij de sloep, waaraan wij ons hadden vastgegrepen, langszij van het schip konden brengen. Op deze wijze slaagden wij erin, weer aan boord van het schip te komen. Ik hield onmiddellijk appèl en nam den toestand van het schip op. De beschieting van het schip zoo ging de kapitein verder had onge veer 10 minuten geduurd. De aanval lende oorlogsbodem was door nie mand van ons verkend. Alleen het mondingsvuur hadden we kunnen waarnemen. Een granaat was aan bakboordzijde in het dek ingeslagen en had groote schade in de kombuis en in de proviandkamer aangericht. An dere treffers hadden een ketel vernie tigd, waardoor zich heete stoom over het geheele schip verspreidde, terwijl verder door den eersten stoomdruk kolen en gruis aan dek waren geslin gerd. Een ander projectiel had het stuurgerei volkomen onbruikbaar ge maakt. Tengevolge van de ravage in het ketelruim had de tremmer C. Hermsen zware brandwonden ge kregen, waaraan hij, zooals bekend is, eenige uren later is bezwe an. Ook de tweede machinist W. A. Cassee, die zich tijdens den'aanval in de machi nekamer bevond, was met brandwon den overdekt, evenals ten slotte de tweede stuurman, M. van Duyn die in het logies, dat naast het ketelruim is gelegen, uitrustte. Bij het omslaan van de reddingboot Hier volgt een verhaal van een Ne- derlandschen zeeman, een man uit één stuk, een rondborstigen kerel, zooals ons vaderland er reeds zoovelen heeft voortgebracht. Zijn naam is Meindert Cornells de Graaf, zijn leeftijd 50 jaren en hij woont te Rotterdam. Kapitein de Graaf vaart sinds eenigen tijd op een Nederlandsch Roode Kruisschip. Men kent deze schepen. Zij kruisen dag en nacht langs de kusten en op de open zee op zoek naar in noodverkeerende menschen, naar verongelukte zeelieden en vliegers, onverschillig van welke nationaliteit. Hun bemanningen verrichten een menschlievend werk, waaraan groote gevaren zijn verbonden. Maar zij ttot- seeren deze gevaren, wetende dat haar aanwezigheid noodig is, dat dan hier, dan daar armzalige schipbreukelingen hulpeloos ronddobberen of verongeluk te vliegers den horizon afturen naar een reddingbrengend schip. Kapitein de Graaf voer Zaterdag voor de twee de maal met zoo’n reddingbrengend schip het zeegat uit. Dit vaartuig is gedoopt „LAZ 11” en is de vroegere zeesleper van Smit en Co. „Indus”. De bemanning bestond uit 18 perso nen. Zij was vol goeden moed en ver heugde zich bij voorbaat op het goede werk, dat zij straks wellicht zou kun nen doen. Het heeft niet zoo mogen zijn. Een Engelsch oorlogsschip pleeg de op het kleine vaartuig met zijn dappere bemanning een laffen over val. Hier volgt dan het relaas van ge zagvoerder de Graaf zooals hij dat aan een verslaggever van het A.N.P. vertelde. Het is een triest verhaal, van een incident, dat een schril beeld geeft van de oorlogsmethoden, welke zekere individuen in dezen oorlog toepassen. In den nacht van 22 op 23 September zoo begon kapitein de Graaf be vond ik mij met de „LAZ 11” op 51 graden 55 minuten Noorderbreedte en 3 graden 31 minuten Oosterlengte, d.i. ongeveer 15 zeemijlen bewesten Goe- ree. De nacht was helder en het schip lag in het licht van de maan. De windkracht was 6 en onze koers Oost- Noord-Oost. Om drie uur ’s nachts za gen wij oranje-roode lichtkogels in de lucht. Zij werden in de richting van ons schip afgevuurd. In de Aucubastraat is gistermiddag de 45-jarige C. van Z. uit de Klimop- straat door den voorvork van zijn rij wiel gezakt. Hij kwam zoo ongelukkig te vallen, dat hij met een schedelbasis- fractuur werd opgenomen en door den geneeskundigen dienst naar het Roode Kruisziekenhuis moest worden ge bracht. Vanochtend was hij nog niet bij kennis. Op de Hooftskade is gistermiddag de 69-jarige G. J. H. uit de IJsselstraat, doordat hij vermoedelijk onvoorzichtig den rijweg overstak, aangereden door een onbekend gebleven wielrijder. Hij kreeg een verwonding aan het hoofd en een hersenschudding en werd door den geneeskundigen dienst naar het zie kenhuis aan den Zuidwal gebracht. Doordat hij met zijn rijwiel op de Carel van Bylandtlaan tegen den trot toirband reed, kwam gistermiddag de 50-jarige J. N. uit de Gerard Reijnst- straat te vallen en brak den rechter- enkel. De geneeskundige dienst bracht hem naar „Bronovo”. In de Heemstraat is gisteravond om streeks half tien de 24-jarige W. v. d. H. van het Alberdingk ThijmpTein, met zijn fiets tegen een stilstaande vracht auto gereden, tengevolge waarvan hij een hersenschudding bekwam. Door den geneeskundigen dienst werd hij naar het R.K. ziekenhuis aan het West- einde gebracht. In de Morsestraat is gisteravond de 57-jarige mej. Th. H. uit de Obrecht- sfraat door een wielrijder aangereden en brak het linkerbeen. De geneeskun dige dienst bracht haar naar het Roode Kruis-ziekenhuis. f S.O.S. Direct heb ik verbinding met radio- Scheveningen gezocht en spoedig ge kregen. Ik vroeg onmiddellijk hulp. Omstreeks 10 uur Maandagochtend verscheen boven het schip een land- vliegtuig. Het was geen Duitsch toe stel. Dit vliegtuig cirkelde op een hoogte van circa 200 meter driemaal rond het schip. De vlieger seinde met een morselamp den letter P, waarop ik het internationale noodsein N.C. heesch en bovendien een tweede Roo- de-Kruisvlag. Ook gaf ik eenige malen met een nedinscolamp „S.O.S.” en ten slotte het woord „position” om te ken nen te geven, dat ik mijn positie wenschte te bepalen. Hierop seinde de vlieger can’t help you”, waarna hij in Westelijke richting verdween. Later het was inmiddels 11 uur geworden naderden eenige Duitsche watervliegtuigen, welke voortdurend in onze nabijheid zijn gebleven. Naaf ik later hoorde zoo vertelde kapi tein de Graaf had een dezer vlieg tuigen een dokter aan boord, maar vanwege den hopgen golfslag durfde de piloot niet op het water neer te strijken. ’s Middags om 3 uur kwam het LAZ-schip 46 langszij, dat een half uur later een sleepverbinding tot stand bracht en ons in de richting van Hoek van Holland versleepte. Twee uren la ter naderde een Duitsch marinevaar- tuig, dat een dokter en een verpleger afgaf, die zich onmiddellijk met de verzorging van de gewonden bezig hielden. Het schip nam het sleepen van de LAZ 46 over en bracht ons om 8 uur ’s avonds te Hoek van Holland binnen. Een half uur eerder had de dokter het overlijden van den trem mer Hermsen gemeld. met het gemeentebestuur. Van dit comité zullen één of meer textielhande laren lid moeten zijn om deskundig advies te geven. In de grootere plaatsen kan de lei der van den plaatselijken distributie dienst in overleg met den burgemees ter een vereeniging, stichting of comité aanwijzen, welke voor dit werk het meest geschikt is. De prijzen en de verhoogde omzetbelasting De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Han del, Nijverheid en Scheepvaart en van het departement van Landbouw en Visscherij, deelt in verband met de toepassing van de prijzenbeschikking 1940 no. 1, naar aanleiding van de wij zigingen in de omzetbelasting en het bijzonder invoerrecht, welke met in gang van 1 October 1940 in werking treden, mede, dat de verkoopsprijzen met het tengevolge dezer wijzigingen meer aan belasting te betalen bedrag mogen worden verhoogd, voor zoover niet op grond van de bepalingen der wet op de omzetbelasting de verplich ting bestaat, de belasting afzonderlijk in rekening te brengen. Zij, die goederen met verhoogde be lasting inkoopen, mogen het in ver band hiermede door hen meer betaal de bedrag, hetzij afzonderlijk, hetzij in hun verkoopsprijzen doorberekenen. Bij het in rekening brengen der verhoogde belasting mogen naar rege len van goed koopmansgebruik, nood zakelijke afrondingen worden toege past en gemiddelden worden aangeno men, mits aannemelijk kan worden ge maakt, dat het totaal bedrag der in rekening gebrachte belasting, de be taalde belasting niet te boven gaat Tegen hen, die van de hierboven ver leende faciliteiten op eenigerlei wijze misbruik maken, zal len strengste wor den opgetreden. Het aantal rijwieldiefstallen duurt nog onverminderd voort. Aan het euvel zou eveneens paal en perk gesteld kun nen worden, indien een ieder wat zui niger op zijn karretje is. Men bedenke, dat een slot niet altijd voldoende waar borg biedt; vooral na het invallen van de duisternis, is het voor zwijntjes jagers zeer gemakkelijk hun slag te slaan. Men doet beter zijn fiets zooveel mogelijk binnenshuis te stallen. Dat het publiek zeer nonchalant is, blijkt ook uit de omstandigheid, dat zich aan het hoofdbureau van politie, hon derden fietsen bevinden, waarvoor tot nog toe geen eigenaar is komen op dagen. Hiertoe bestaat iederen werkdag van 12 2 uur 30. De Nederlandsche S.S. a De persdienst der N.S.B. meldt De met ingang van 16 September j.l. door den leider der N.S.B. gestichte „Nederlandsche S.S.”, het zustercorps van de Duitsche S.S., is gesteld onder leiding van den heer H. Feldmeyer, wiens stafkwartier gevestigd is te Utrecht, Maliebaan 35. De voorwaar den voor toelating tot dit corps het welk als zinteeken voert de bekende, ook door de Duitsche S.S. gedragen Germaansche dubbele rune en daar mede tot uitdrukking brengt de bloed en lotsverbondenheid van alle Ger maansche volkeren zijn de volgen de 1. Arische afstamming tot 1&00, die te zijner tijd moet worden bewe zen. Men moet op eerewoord kunnen verklaren, dat van niet-Arische af stamming niets bekend is. 2. Geen oneervolle strafrechterlijke vonnissen. 3. Minstens 1.70 m. lichaamslengte. 4. Lichamelijk gezond, na geneeskun dig onderzoek. 5. Leeftijd tusschen 18 en 30 jaar. Geen leeftijdsgrens voor beproefde nationaal-socialistische strij ders van voor 9 Mei 1940. 6. Belofte van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan alle meerderen. Het lidmaatschap der nationaal-so cialistische beweging is niet noodza kelijk. Volledigheidshalve zij nog ver meld, dat de Ned. S.S. een vrijwilli gerskorps,, waarvan de leden zonder vergoeding in hun vrijen tijd dienst doen,, is. In het stafkwartier der Ne derlandsche S.S. wordt een sibbebureau gevestigd, dat den leden der Neder landsche S.S. behulpzaam zal zijn bij de documenteering hunner arische af stamming. (Foto Beek) Op 1 October a.s. hoopt, zooals reeds in ’t kort geméld, de heer W. A. Twaalf- hoven een zeer bijzonder jubileum te vieren; het zal dan namelijk 50 jaar ge leden zijn, dat hij in dienst trad bij de firma Peek en Cloppenburg, waarvan htj thans een der directeuren is. Een merk waardige coïncidentie is, dat de heer Twaalfhoven even oud is als de firma, waaraan hij 50 jaar lang zijn beste krach ten heeft gewijd. Hij is namelijk geboren in het jaar 1869, hetzelfde jaar, waarin de firma Peek en Cloppenburg werd opgericht. Toen hij op 1 October 1890 bij de firma ir. dienst trad, was hij dus 21 jaar oua. Hij werd toen geplaatst bij de admini stratie van het hoofdkantoor der firma, dat destijds nog in zijn geboortestad Utrecht was gevestigd. Als kundig boekhouder en accountant hij was de eerste accountant in Ne derland heeft hij in samenwerking met de beide oprichters der zaak de om vangrijke administratie van het steeds groeiende bedrijf opgebouwd en op mo derne leest geschoeid. Het werd onder zijn leiding een model-administratie, welke aan vele andere ondernemingen in latere jaren tot voorbeeld heeft ge strekt. Toen in Juli 1906 het hoofdkantoor der firma van Utrecht naar den Haag werd overgeplaatst, verlegde ook de heer Twaalfhoven zijn woonplaats hierheen. Inmiddels was hij tot procuratiehouder der firma bevorderd, in 1930 tot onder directeur en in 1932 volgde zijn benoe ming tot directeur der N.V. Peek en Cloppenburg, waarbij hij zich belastte met de administratieve en economische leiding van dit grootbedrijf. Zijn bijzondere kwaliteiten op het ge bied van boekhouding en accountancy zijn algemeen erkend en gewaardeerd Herhaaldelijk werden zijn adviezen op administratief gebied door andere firma’s ingewonnen en ook was hij gedurende vele jaren lid van de commissie voor het afnemen van het accountantsexamen. Bij zijn drukke werkzaamheden vergat hij ook niet zijn bijzondere gaven in dienst te stellen van kerk en charitas. Als lid van het college van regenten van het R.K. Wees- en Oudeliedenhuis be heert hij de financiën van deze instelling van liefdadigheid; sedert de oprichting van de instelling van het R.K Bureau voor Onderwijs en Opvoeding is hij daar de door het bisdom aangestelde finan- cieele adviseur. De vele verdiensten van den heer Twaalfhoven werden door de kerkelijke en wereldlijke overheid erkend door zijn benoeming tot ridder in de orde van den H. Gregorius en tot ridder in de Oranje-Nassau-orde. In verband met de tijdsomstandigheden zal het gouden jubileum van den heer Twaalfhoven niet worden gevierd met den luister, welke aanvankelijk in het Iedere houder of houdster van een textielkaart kan tegen inlevering van een heerencostuum, een wollen deken, een wintermantel of een winterjas (dames, heeren of kinder) bij een daarvoor ter plaatse aan te wijzen kleeding-comité onder overgave van bon a der textielkaart een bewijs in ontvangst nemen, waarop de winkelier gerechtigd is een winterjas, winter mantel of de stof daarvoor bestemd, af te leveren, terwijl de winkelier bij deze levering, behalve het inleveringsbewijs, tevens den bon aa van de textielkaart in ontvangst moet nemen. De inleve ring van de genoemde textielgoederen dient te geschieden vóór 13 October a.s. Wie een in goeden staat verkeerend heerencostuum, wollen deken, winter mantel of winterjas inlevert, krijgt een bewijs om een nieuwe winterjas of wintermantel te kunnen koopen om een f -CF w»

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9