en
Meer dan honderd Duitsche
vliegtuigen boven de Britsche
hoofdstad
Ontmoeting tusschen Hitler
Mussolini
I
No. 17690.
Verwoesting te Londen
Vrijdag 4 October.
1940.
DE ECONOMISCHE
De Britsche bomaanvallen
TAAK VAN
NEDERLAND
Langdurige bespreking
den Brenner
op
3.
Dokterstelefoon
Honderdvijftigduizend
kilogram bommen
uitgeworpen
VERDUISTEREN
van 7.11 uur n.m.
w
tot 7.47 uur v.m.
op Duitschland
l
l
f
s
ft
A
I
I F
PRUS DEZER COURANT:
Resultaten uiterst gering
be-
een
waren
Bon 9 voor het brood
De nieuwe bons voor brood,
vleesch, bloem en grutters-
Vernietigmg van Berlijn
geëischt
Bon 78 voor bloem en meel
Gedurende het tijdvak van Zaterdag
5 October tot en met Vrijdag 1 Novem
ber a.s. geeft de met „78” genummer
de bon van het algemeen distributie-
bonboekje recht op het koopen van
2% ons tarwebloem of tarwemeel of
roggebloem of roggemeel of zelfrijzend
bakmeel of boekweitmeel of grutten-
meel (z.g. gemengd meel).
aan
te
op
Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m.
No. 394920
Ziekenfondsleden De Volharding:
No. 116364
Z.g. Stadspatiënten: No. 49
PRUS DER ADVERTENTIEN:
Van 15 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna Iedere regel
meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr.. p. post
10 ct Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij.
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct; Dienstaanbiedingen 70 ct
Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer.
Voor 's-Gravenhage bij vooruitbet p. 3 mnd met „Kikeriki", „De Nieuwste Mode",
«Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode
blad f 4.zonder Modeblad 3.75. Buitenland 9.Landen waarop het
verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren
de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct, fr p. post 10 ct.
Gisteren in Londen driemaal
luchtalarm
Naar „Reuter” meldt, is er gisteren
in Landen 3 maal luchtalarm gemaakt,
waarvan het derde het langst was. In
een stadsdeel in Oostelijk Londen is
het afweergeschut even hevig geweest
als anders des nachts het geval pleegt
te zijn. Behalve boven het gebied Van
Londen en boven de Midlands zijn
Duitsche bommenwerpers ook versche
nen boven de steden van Zuid-west en
Oost-Engeland.
De mededeeling van Engelsche zijde,
dat in het Oosten van Londen de af-
weerbatterijen gisteren even intensief
hebben gevuurd als bij de nachtelijke
aanvallen van het Duitsche luchtwa
pen, bevestigt te Stockholm, aldus het
D.N.B., den indruk, dat de gevechten
om Londen gisteren een buitengewonen
graad van felheid hebben bereikt en
wordt beschouwd als een teeken, dat de
aanvallen bij daglicht van het Duitsche
luchtwapen steeds meer in hevigheid
toenemen.
Men heeft te Stockholm geen Engel
sche opgaven omtrent den duur van
den aanval op Londen in den afgeloo-
pen nacht
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van land
bouw en visscherij maakt bekend:
Gedurende het tijdvak van Maandag
7 October tot en met Zondag 13 Octo
ber a.s. geven de met „9” genummer
de bons van het broodbonboekje teza
men 'recht op het koopen van 2500
gram roggebrood of 2000 gram ander
brood. Elk der bons geeft derhalve
recht op het koopen van 125 gram rog
gebrood of 100 gram ander brood.
De bons, welke 13 October nog niet
gebruikt zijn, zullen voorts nog geldig
zijn tot en met Dinsdag 15 October
a.s. met dien verstande, dat zij op
14 en 15 October a.s. niet gebruikt
zullen mogen worden voor het betrek
ken van brood in hotels, restaurants
e.d.
De commissaris-generaal voor finan-
cieele en economische zaken in ons
land, dr. Fischböck, heeft in de „Deut
sche Zeitung in den Niederlanden” een
uiteenzetting gegeven van het Duitsche
standpunt ten aanzien van de econo
mische taak van Nederland. Een uiteen
zetting. die om haar programmatisch
karakter zoo belangrijk is, dat men zich
er over mag verwonderen, dat zij niet
tegelijkertijd ook aan de Nederlandsche
pprs is verstrekt, doch die wij onzen
lezers achteraf niet hebben onthouden.
Wij nemen aan, dat zij er kennis van
hebben genomen met de belangstelling,
welke zij verdient.
Op in het algemeen duidelijke wijze
heeft dr. Fischböck de richtlijnen aan
gegeven voor de economische ontwik
keling van ons land in verband met die
van Duitschland; een programma, in
groote trekken, in hoofdzaak voor de
toekomst, d.w.z. voor het tijdvak na den
oorlog, waarbij is vooropgesteld de
nauwe verbondenheid van ons land met
Duitschland in het raam van een door
laatstgenoemd groot rijk beheerscht
continentaal blok. In het bijzonder
wordt aandacht besteed aan de industrie
en wat daarmee verband houdt; onze
kiid- en tuinbouw en veeteelt blijven
hierbij op den achtergrond.
Er is een zeker parallellisme tusschen
het betoog van dr. Fischböck en de
i .4de, Zaterdagavond in Pulchri ge-
■'«Suden door den Rijkscommissaris
Rijksminister Seyss-Inquart, in zoo
verre beide in het vooruitzicht stellen
een samenwerking op voet van gelijk
heid, in de rede van den Rijksminister
'en aanzien van het cultureele leven
van beide volken, in het betoog van
Ir. Fischböck met betrekking tot hun
economische leven. In dit opzicht is er
>oor den Nederlander in beide gevallen
/ê*den tot voldoening. Men zal echter
begrijpen, dat op economisch gebied
déze samenwerking nog heel wat inge
wikkelder, moeilijker en ingrijpender is
ten aanzien van ons volksbestaan, dan
op het zooveel minder materieele cul
tureele terrein.
Britsch marinejacht verloren gegaan
De Britsche admiraliteit deelt mede,
dat het marinejacht „Sappho” is ge
zonken. Waarschijnlijk is het op een
vijandelijke mijn geloopen. De „Sap
pho” mat 327 ton en liep eenige jaren
voor het uitbreken van den oorlog van
stapel.
Britschen
muren te
er in de Engelsche
bijna ononderbroken
Vliegveld aangevallen
Enkele Duitsche bommenwerpers
van het type Do. 17 hebben gister
middag, naar het D.N.B. verneemt, bij
verrassing een aanval ondernomen op
een sterk bezet vliegveld in Midden-
Engeland, waarbij zij door het uit
werpen van brisantbommen verschei
dene Engelsche jachtvliegtuigen van
het type Spitfire op den beganen grond
beschadigden en vernielden.
Onafgebroken luchtalarm
in Londen
Ver over de honderd Duitsche ge-
vechtstoestellen waren gisteren
weer boven Londen. Bommen met
een totaal gewicht van 150.000 k.g.
en van ieder kaliber werden neer
geworpen. De laatste groep van een
afdeeling gevechtsvliegtuigen kon
op 9 verschillende plaatsen in de
stad geweldige vernielingen en
branden van geweldigen omvang
waarnemen. In steeds nieuwe gol
ven vielen de Duitsche bommen
werpers militaire doelen aan. De
gevechten duren op het oogenblik
nog voort. Sedert de vroege mor
genuren is
hoofdstad
luchtalarm.
M minder enthousiasme zal de bur-
terij van Nederland de aankondiging
hebben vernomen, van een aanzien
lijke belastingverhooging, maar een on
aangename verrassing kan men dit toch
niet noemen, want niemand zal er aan
hebben getwijfeld, dat dit onvermijde
lijk is in en na een tijdperk van kapi
talen verslindenden en zooveel vernie
tigenden, ontredderenden en verlam-
menden oorlog en met een tijdperk van
herstel en wederopbouw voor den boeg.
De voorgenomen beperking van het
inderdaad te groote aantal kleinhande
laren zal, naar te vreezen is, het aan
tal werkloozen weer doen toenemen en
dus het zoo belangrijke vraagstuk van
de opheffing der werkloosheid nog
moeilijker maken, dit klemt temeer om
dat na een oorlog een zeer groot aan
tal mannen in Duitschland zal terug-
keeren en om normalen arbeid zal vra
gen, waardoor daar vermoedelijk min-
Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
BUREAUX: WAGENSTRAAT 35 -37
Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500
Britsche troepentrein ge
bombardeerd
Gisteren is een Britsche troepen
transporttrein in volle vaart ontspoord,
doordat vlak voor de locomotief een
bom van zwaar kaliber viel. De 25 tot
30 wagons werden tot een ravage.
Verder hebben Duitsche gevechts
vliegtuigen gisteren verscheidene ste
den aan de Britsche Zuidoostkust
krachtig aahgevallen. Installaties, die
voor de ravitailleering van beteekenis
zijn, werden getroffen. Van geringe
hoogte werden de ontploffingen duide
lijk waargenomen.
der behoefte zal zijn aan buitenlandsche
ook Nederlandsche, werkkrachten dan
thans het geval is. Er zal dan ook wel
vooral door verhooging van de econo
mische activiteit in ons eigen land,
krachtig gestimuleerd door Duitschland
een oplossing van het werkloosheids
vraagstuk moeten worden gevonden,
naast de andere middelen, welke dr.
Fischböck heeft aangegeven.
Wij mogen voor de bijzonderheden
van het schema wel naar zijn artikel
verwijzen: de grondstoffenvoorziening
op gelijken voet als in het Duitsche
Rijk, de voorziening /net werkkrachten,
de prijzenpolitiek, het herstel van de
scheepvaart, de goede vooruitzehten
voor onzen scheepsbouw, de bevorde
ring van de bouwbedrijvigheid, de aan
leg van autowegen in aansluiting op de
Duitsche, de samenkoppeling van elec-
triciteitsbedrijven, de ordening van het
economische leven, de voedselvoorzie
ning, het scheppen van nieuwe arbeids
mogelijkheden, enz.
Bij de lezing van dr. Fischböck’s be
toog houde men in het oog, dat dit
alles niet hoofdzakelijk is berekend op
dezen abnormalen en zwaren oorlogs
tijdal zal reeds veel kunnen worden
voorbereid of ingeleid maar op het
tijdperk dat aan breekt, nadat de oorlog
zal zijn geëindigd. Ook dan wacht
een zware taak, die het uiterste ook
van onze volkskracht zal vergen: de
opbouw van een economische en so
ciale samenleving op nieuwe funda
menten.
De „Daily Sketch” eischt opnieuw
een ongenadig optreden tegen de Duit
sche burgerbevolking. Het blad schrijft:
Wat de beschaafde wereld noodig heeft
is een grondig vernietigd Berlijn. Dat
had de wereld in 1918 noodig gehad
en zoo had het ook moeten zijn. Voort
durende aanvallen van de Royal Air
Force op de nazi-hoofdstad kunnen
overtuigend werken. Dus Londen, sla
Berlijn kort en klein.
De Engelsche oorlogvoering
Naar aan het D.N.B. uit Vichy wordt
gemeld, heeft de Franschë minister
van verkeer, Berthelot, zich bij zijn
jongste inspectiereis langs de kust van
Noord-Fr ankrijk er persoonlijk van
kunnen overtuigen, dat de Engelsche
vliegers ook in Noord-Frankrijk hun
bommen op de burgerbevolking en
niet-militaire objecten neerwerpen.
De minister verklaarde na zijn terug
keer in Vichy, dat b.v. in Le Havre
talrijke dooden en gewonden onder de
burgerbevolking zijn gevallen. De
Britsche vliegers hadden het gemunt
op het centrum en andere deelen van
de stad, waar geen militaire doelen
aanwezig zijn en kunnen daarom op
geen enkele verontschuldiging aan
spraak maken. Voor de bevolking van
Le Havre was dit bijzonder pijnlijk,
omdat zij toch reeds maandenlang het
leger van den vroegeren
bondgenoot tusschen haar
gast heeft gehad.
Ook in het .Westend te Londen zijn militaire doelen door het Duitsche luchtwapen met goed gevolg
aangevallen. Een foto in dit stadsdeel. (Associated-Press)
5
V
5
V
5
Bons 76 en 77 voor grutterswaren
Gedurende het tijdvak van Zaterdag
5 October tot en met Vrijdag 1 No
vember a.s. geeft de met „76” genum
merde bon van het algemeen distribu-
tiebonboekje récht op het koopen van
250 gram rijst of rijstemeel of rijste
bloem.
Voorts geeft gedurende bovenge
noemd tijdvak de met „77” genum
merde bon van het algemeen distribu-
tiebonboekje recht op het koopen van
250 gram havermout of havervlokken
of gort of grutten.
Het frontbericht van het D. N. B.
Het frontbericht van het D.N.B., dd
gisteren, luidt als volgt: Voor de 25e
maal sedert het begin van de vergel-
dingsvluóhten van het Duitsche lucht
wapen kan het Weermachtbericht de
doeltreffende voortzetting van de aan
vallen op Engeland melden, die sinds
dien met sterke strijdkrachten on
onderbroken ondernomen zijn. Het
Weermachtbericht van heden wijst in
het bijzonder op de koppeling van
reeksen aanvallen op vliegvelden en
haveninstallaties. Blijkbaar heeft de
groote schade aan de vliegvelden voor
de Duitsche aanvallen op Engelsche
havens een merkbare ontlasting te
weeg gebracht. In ieder geval bleek
de af weer van jagers opmerkelijk
zwak, zoodat onze vliegtuigen bijna on
gestoord naar de havens aan de West
en Zuidkust konden vliegen.
Een vliegveld werd in een stoutmoe-
digen duikaanval van slechts 100 me
ter hoogte met talrijke bommen be
stookt. Ook slaagde men er in een
reeks vliegtuigen door voltreffers op
hangars te vernietigen erl de toestel
len, die op de startbanen stonden, van
het vliegtuig uit doeltreffend onder
mitrailleurvuur te nemen.
Niet geringer waren de successen bij
het bombardeeren van Engelsche ha
vens. Swansea is de belangrijkste
havenstad aan de Noordzijde van de
vlakke Swansea-baai aan het Kanaal
van Bristol en bezit een van de raffi
naderijen met de grootste capaciteit
van geheel Engeland, alsmede ijzer- en
staalfabrieken. In deze voor de wapen
industrie zeer belangrijke stad kregen
fabrieksinstalaties, pakhuizen en olie-
opslagplaatsen voltreffers van zwaar
kaliber met groote branden als gevolg.
Niet beter verging het de Zuid-Engel-
sche havensteden Newquay en Wey
mouth met zijn groote olie-opslag-
plaatsen en benzinetanks. Enkele
reservoirs ontploften nog tijdens den
aanval met reusachtige steekvlammen.
De stad Weymouth, niet ver van Port
land gelegen, is ook vlootbasis.
'1__ 2LI,
"leende, doch het waren vooral de
*alingsmoeilijkheden, welke dit stre-
n in den weg stonden. Grondige ver-
1 wêsing op dit punt zal dan ook door
-ij’ Nederlandsche bedrijfsleven, dat
zoozeer op het aangrenzende groote
Duitschland is aangewezen, zeker dank
baar worden begroet.
De strekking van de richtlijnen,
,ke dr. Fischböck heeft aangegeven,
,zede economische activiteit van
X. 'erland zoo hoog mogelijk op te voe
ten bate niet alleen van ons land
r ook van Duitschland, waartoe
- :a wil komen tot een arbeidsverdee-
J* tusschen beide landen, op den
Islag van gelijkgerechtigdheid.
iet voldoening zal men lezen, dat er
frbij niet aan gedacht wordt, de in
«2/land sedert den wereldoorlog be-
jn industrialisatie terug te schroe-
‘"“doch integendeel ook aan de Ne-
t "ftidsche ondememerswerkzaamheid
Aeuwe mogelijkheden te openen in ver-
°d met de industrialiseeringspositie
'geheel Europa. Omgekeerd wordt
acht, dat Nederlandsche kapitalis-
m ondernemers meer dan tot dus-
'belangen in het Duitsche rijk zul-
zoeken. Het wegnemen van mooi
igheden in het betalingsverkeer zal
•itoe den weg effenen.
r ooral dit laatste zal menigeen met
gc ‘egen vernemen. Want het is toch
niet, zóó, dat het Nederlandsche be
drijfsleven en met name de Nederland-
schö handel zich van economisch ver
keer met Duitschland hadden afge
wend.
j Integendeel: dit verkeer werd jaren-
ng tegen de moeilijkheden in steeds
^ocht, waarbij de Nederlandsche te
ring haar krachtige medewerking
Van semi-officieele zijde te Berlijn wordt gemeld:
De Führer en de Duce hebben elkander vanochtend om 11 uur op den
Brenner ontmoet voor een langdurige bespreking. De speciale trein van
den Führer kwam precies om 11 uur op het Italiaansche grensstation
Brennero aan. Terwijl de trein binnenliep in het met Duitsche en Italiaan
sche vlaggen feestelijk versierde station zette een Italiaansch muziekcorps
de volksliederen in der beide verbonden mogendheden. Op het perron ver
wachtte de Duce den Führer, die als eerste uit den trein stapte en den Duce
op de hartelijkste wijze begroette. Even hartelijk verliep de begroeting
tusschen de beide ministers van buitenlandsche zaken. De Führer en de
Duce inspecteerden de eere-compagnie Alpenjagers en een eere-formatie
der fascistische partij, waarop zij zich begaven naar den aan den anderen
kant van het perron staanden Italiaanschen specialen trein, waar de be
spreking in den salonwagen van den Duce in tegenwoordigheid van de
ministers van buitenlandsche zaken van beide landen begon. In den spe
cialen trein van den Führer namen aan dé reis naar den Brenner deel: de
Italiaansche ambassadeur in Berlijn, Dino Alfieri, de chef van het Opper
bevel der Weermacht, generaal-veldmaarschalk Keitel, Rijksperschef dr.
Dietrich, Rijksleider Bormann en de persoonlijke en militaire adjudanten
van den Führer. De Diitsche ambassadeur te Rome, von Mackensen, had
den Duce begeleid op zijn tocht naar den Brenner. Van Italiaansche zijde
zag men den bevelvoerenden generaal Nacci, den kabinetschef van den
Duce, exc. Sebastiani, en den chef van het kabinet van den minister van
buitenlandsche zaken, gezant Anfuso.
Bon 03 voor vleesch en vleesch-
waren
Gedurende het tijdvak van Maandag
7 October tot en met Zondag 13 Octo
ber a.s. geeft elk der vier met „03
vleesch” gemerkte bons van de
vleeschkaart recht op het koopen van
100 gram vleesch, been inbegrepen, of
een rantsoen vleeschwaren. De met
„03 worst, vleeschwaren’ gemerkte
bon geeft uitsluitend recht op het koo
pen van een rantsoen vleeschwaren.
De bons, welke op 13 October a.s. nog
niet gebruikt zijn, blijven nog geldig
tot en met Zondag 20 October a.s. met
dien verstande, dat zij gedurende de
week van 14 tot en met 20 October
a.s. niet gebruikt zullen mogen worden
voor het betrekken van vleesch of
vleeschwaren in hotels, restaurants
e.d.
Het rantsoen vleeschwaren, dat per
bon kan worden gekocht bedraagt 75
gram voor gerookt of gekookt var
kens-, rund-, of kalfsvleesch en voor
gerookte worstsoorten, 100 gram voor
gekookte worstsoorten, rolpens en
knakworst, 125 gram voor leverartike-
len, tongenworst en nierbrood en 150
gram voor bloedworst.
Engelsche bommen op Malmö
Verscheidene Britsche bommenwer
pers hebben, naar het D.N.B. van be
voegde zijde verneemt, in den nacht
van 2 op 3 October getracht tot aan
de Sont en de Belt door te dringen.
Alle vliegtuigen, op een uitzondering
na, werden nog ver ten Westen van
Kopenhagen door de luchtdoelartillerie
tot omdraaien gedwongen. Het laatste
vliegtuig wist op groote hoogte
het vuren der luchtdoelartillerie
ontkomen. Het heeft daarna
Zweedsch gebied bommen geworpen.
Twee bommen vielen in het park van
het kasteel te Malmö, terwijl een an
dere bom in het water terecht kwam.
Het was een heldere hemel en de
stad Malmö was duidelijk verlicht. De
Zweedsche militaire overheid heeft een
uitgebreid onderzoek ingesteld en on-
omstootelijk de bommen als Engelsche
herkend.
Naar het Zweedsche ministerie van
buitenlandsche zaken mededeelt, heeft
de gezant te Londen opdracht gekregen
een krachtig protest bij de Britsche
regeering in te dienen. Hij zal verder
doeltreffende maatregelen ter voor
koming van een herhaling, alsmede
vergoeding van de aangerichte schade
verlangen.
Volgens een berekening, door
voegde Duitsche instanties opgemaakt,
aldus het D.N.B., heeft de Britsche
luchtmacht bij de 1471 vluchten, welke
zij gedurende de maand September
boven Duitschland heeft ondernomen,
7542 bommen laten vallen. Vier-en-
•tachtig procent der aanvallen hadden
geen resultaat, doordat de bommen in
het vrije veld vielen, 50.4 procent der
aanvallen waren gericht op burgerlijke
doelen, zooals arbeiderswijken, scho
len, kerken, ziekenhuizen, enz. en
eischten daar talrijke slachtoffers.
De vertegenwoordigers der buiten
landsche pers in Duitschland hebben
zich te Berlijn, Hamburg, Hannover en
in West-Duitschland vaak kunnen over
tuigen van de nutteloosheid der nach
telijke Britsche aanvallen op Duitsch
gebied. Bij slechts 1,6 procent van alle
aanvallen immers werden militaire
objecten getroffen.
p
Wi
HAAGSCHE
COURANT
A
A
ft
A
ft
A
ft
A
A
A
ft
A
1
ft
A
ft
A
A
A
ft
A
'Cr
Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor*
boekh. Lëeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461. Voorburg, Boekhandel H. E.
G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J.
de Koning, Goudsbloëmlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr„ There-
siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E, O. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187
V»
-S*’-
.r-v-v