en Meer dan honderd Duitsche vliegtuigen boven de Britsche hoofdstad Ontmoeting tusschen Hitler Mussolini I No. 17690. Verwoesting te Londen Vrijdag 4 October. 1940. DE ECONOMISCHE De Britsche bomaanvallen TAAK VAN NEDERLAND Langdurige bespreking den Brenner op 3. Dokterstelefoon Honderdvijftigduizend kilogram bommen uitgeworpen VERDUISTEREN van 7.11 uur n.m. w tot 7.47 uur v.m. op Duitschland l l f s ft A I I F PRUS DEZER COURANT: Resultaten uiterst gering be- een waren Bon 9 voor het brood De nieuwe bons voor brood, vleesch, bloem en grutters- Vernietigmg van Berlijn geëischt Bon 78 voor bloem en meel Gedurende het tijdvak van Zaterdag 5 October tot en met Vrijdag 1 Novem ber a.s. geeft de met „78” genummer de bon van het algemeen distributie- bonboekje recht op het koopen van 2% ons tarwebloem of tarwemeel of roggebloem of roggemeel of zelfrijzend bakmeel of boekweitmeel of grutten- meel (z.g. gemengd meel). aan te op Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m. No. 394920 Ziekenfondsleden De Volharding: No. 116364 Z.g. Stadspatiënten: No. 49 PRUS DER ADVERTENTIEN: Van 15 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna Iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr.. p. post 10 ct Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij. vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct; Dienstaanbiedingen 70 ct Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer. Voor 's-Gravenhage bij vooruitbet p. 3 mnd met „Kikeriki", „De Nieuwste Mode", «Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.Franco per post met Mode blad f 4.zonder Modeblad 3.75. Buitenland 9.Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct, fr p. post 10 ct. Gisteren in Londen driemaal luchtalarm Naar „Reuter” meldt, is er gisteren in Landen 3 maal luchtalarm gemaakt, waarvan het derde het langst was. In een stadsdeel in Oostelijk Londen is het afweergeschut even hevig geweest als anders des nachts het geval pleegt te zijn. Behalve boven het gebied Van Londen en boven de Midlands zijn Duitsche bommenwerpers ook versche nen boven de steden van Zuid-west en Oost-Engeland. De mededeeling van Engelsche zijde, dat in het Oosten van Londen de af- weerbatterijen gisteren even intensief hebben gevuurd als bij de nachtelijke aanvallen van het Duitsche luchtwa pen, bevestigt te Stockholm, aldus het D.N.B., den indruk, dat de gevechten om Londen gisteren een buitengewonen graad van felheid hebben bereikt en wordt beschouwd als een teeken, dat de aanvallen bij daglicht van het Duitsche luchtwapen steeds meer in hevigheid toenemen. Men heeft te Stockholm geen Engel sche opgaven omtrent den duur van den aanval op Londen in den afgeloo- pen nacht De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van land bouw en visscherij maakt bekend: Gedurende het tijdvak van Maandag 7 October tot en met Zondag 13 Octo ber a.s. geven de met „9” genummer de bons van het broodbonboekje teza men 'recht op het koopen van 2500 gram roggebrood of 2000 gram ander brood. Elk der bons geeft derhalve recht op het koopen van 125 gram rog gebrood of 100 gram ander brood. De bons, welke 13 October nog niet gebruikt zijn, zullen voorts nog geldig zijn tot en met Dinsdag 15 October a.s. met dien verstande, dat zij op 14 en 15 October a.s. niet gebruikt zullen mogen worden voor het betrek ken van brood in hotels, restaurants e.d. De commissaris-generaal voor finan- cieele en economische zaken in ons land, dr. Fischböck, heeft in de „Deut sche Zeitung in den Niederlanden” een uiteenzetting gegeven van het Duitsche standpunt ten aanzien van de econo mische taak van Nederland. Een uiteen zetting. die om haar programmatisch karakter zoo belangrijk is, dat men zich er over mag verwonderen, dat zij niet tegelijkertijd ook aan de Nederlandsche pprs is verstrekt, doch die wij onzen lezers achteraf niet hebben onthouden. Wij nemen aan, dat zij er kennis van hebben genomen met de belangstelling, welke zij verdient. Op in het algemeen duidelijke wijze heeft dr. Fischböck de richtlijnen aan gegeven voor de economische ontwik keling van ons land in verband met die van Duitschland; een programma, in groote trekken, in hoofdzaak voor de toekomst, d.w.z. voor het tijdvak na den oorlog, waarbij is vooropgesteld de nauwe verbondenheid van ons land met Duitschland in het raam van een door laatstgenoemd groot rijk beheerscht continentaal blok. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de industrie en wat daarmee verband houdt; onze kiid- en tuinbouw en veeteelt blijven hierbij op den achtergrond. Er is een zeker parallellisme tusschen het betoog van dr. Fischböck en de i .4de, Zaterdagavond in Pulchri ge- ■'«Suden door den Rijkscommissaris Rijksminister Seyss-Inquart, in zoo verre beide in het vooruitzicht stellen een samenwerking op voet van gelijk heid, in de rede van den Rijksminister 'en aanzien van het cultureele leven van beide volken, in het betoog van Ir. Fischböck met betrekking tot hun economische leven. In dit opzicht is er >oor den Nederlander in beide gevallen /ê*den tot voldoening. Men zal echter begrijpen, dat op economisch gebied déze samenwerking nog heel wat inge wikkelder, moeilijker en ingrijpender is ten aanzien van ons volksbestaan, dan op het zooveel minder materieele cul tureele terrein. Britsch marinejacht verloren gegaan De Britsche admiraliteit deelt mede, dat het marinejacht „Sappho” is ge zonken. Waarschijnlijk is het op een vijandelijke mijn geloopen. De „Sap pho” mat 327 ton en liep eenige jaren voor het uitbreken van den oorlog van stapel. Britschen muren te er in de Engelsche bijna ononderbroken Vliegveld aangevallen Enkele Duitsche bommenwerpers van het type Do. 17 hebben gister middag, naar het D.N.B. verneemt, bij verrassing een aanval ondernomen op een sterk bezet vliegveld in Midden- Engeland, waarbij zij door het uit werpen van brisantbommen verschei dene Engelsche jachtvliegtuigen van het type Spitfire op den beganen grond beschadigden en vernielden. Onafgebroken luchtalarm in Londen Ver over de honderd Duitsche ge- vechtstoestellen waren gisteren weer boven Londen. Bommen met een totaal gewicht van 150.000 k.g. en van ieder kaliber werden neer geworpen. De laatste groep van een afdeeling gevechtsvliegtuigen kon op 9 verschillende plaatsen in de stad geweldige vernielingen en branden van geweldigen omvang waarnemen. In steeds nieuwe gol ven vielen de Duitsche bommen werpers militaire doelen aan. De gevechten duren op het oogenblik nog voort. Sedert de vroege mor genuren is hoofdstad luchtalarm. M minder enthousiasme zal de bur- terij van Nederland de aankondiging hebben vernomen, van een aanzien lijke belastingverhooging, maar een on aangename verrassing kan men dit toch niet noemen, want niemand zal er aan hebben getwijfeld, dat dit onvermijde lijk is in en na een tijdperk van kapi talen verslindenden en zooveel vernie tigenden, ontredderenden en verlam- menden oorlog en met een tijdperk van herstel en wederopbouw voor den boeg. De voorgenomen beperking van het inderdaad te groote aantal kleinhande laren zal, naar te vreezen is, het aan tal werkloozen weer doen toenemen en dus het zoo belangrijke vraagstuk van de opheffing der werkloosheid nog moeilijker maken, dit klemt temeer om dat na een oorlog een zeer groot aan tal mannen in Duitschland zal terug- keeren en om normalen arbeid zal vra gen, waardoor daar vermoedelijk min- Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUX: WAGENSTRAAT 35 -37 Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 Britsche troepentrein ge bombardeerd Gisteren is een Britsche troepen transporttrein in volle vaart ontspoord, doordat vlak voor de locomotief een bom van zwaar kaliber viel. De 25 tot 30 wagons werden tot een ravage. Verder hebben Duitsche gevechts vliegtuigen gisteren verscheidene ste den aan de Britsche Zuidoostkust krachtig aahgevallen. Installaties, die voor de ravitailleering van beteekenis zijn, werden getroffen. Van geringe hoogte werden de ontploffingen duide lijk waargenomen. der behoefte zal zijn aan buitenlandsche ook Nederlandsche, werkkrachten dan thans het geval is. Er zal dan ook wel vooral door verhooging van de econo mische activiteit in ons eigen land, krachtig gestimuleerd door Duitschland een oplossing van het werkloosheids vraagstuk moeten worden gevonden, naast de andere middelen, welke dr. Fischböck heeft aangegeven. Wij mogen voor de bijzonderheden van het schema wel naar zijn artikel verwijzen: de grondstoffenvoorziening op gelijken voet als in het Duitsche Rijk, de voorziening /net werkkrachten, de prijzenpolitiek, het herstel van de scheepvaart, de goede vooruitzehten voor onzen scheepsbouw, de bevorde ring van de bouwbedrijvigheid, de aan leg van autowegen in aansluiting op de Duitsche, de samenkoppeling van elec- triciteitsbedrijven, de ordening van het economische leven, de voedselvoorzie ning, het scheppen van nieuwe arbeids mogelijkheden, enz. Bij de lezing van dr. Fischböck’s be toog houde men in het oog, dat dit alles niet hoofdzakelijk is berekend op dezen abnormalen en zwaren oorlogs tijdal zal reeds veel kunnen worden voorbereid of ingeleid maar op het tijdperk dat aan breekt, nadat de oorlog zal zijn geëindigd. Ook dan wacht een zware taak, die het uiterste ook van onze volkskracht zal vergen: de opbouw van een economische en so ciale samenleving op nieuwe funda menten. De „Daily Sketch” eischt opnieuw een ongenadig optreden tegen de Duit sche burgerbevolking. Het blad schrijft: Wat de beschaafde wereld noodig heeft is een grondig vernietigd Berlijn. Dat had de wereld in 1918 noodig gehad en zoo had het ook moeten zijn. Voort durende aanvallen van de Royal Air Force op de nazi-hoofdstad kunnen overtuigend werken. Dus Londen, sla Berlijn kort en klein. De Engelsche oorlogvoering Naar aan het D.N.B. uit Vichy wordt gemeld, heeft de Franschë minister van verkeer, Berthelot, zich bij zijn jongste inspectiereis langs de kust van Noord-Fr ankrijk er persoonlijk van kunnen overtuigen, dat de Engelsche vliegers ook in Noord-Frankrijk hun bommen op de burgerbevolking en niet-militaire objecten neerwerpen. De minister verklaarde na zijn terug keer in Vichy, dat b.v. in Le Havre talrijke dooden en gewonden onder de burgerbevolking zijn gevallen. De Britsche vliegers hadden het gemunt op het centrum en andere deelen van de stad, waar geen militaire doelen aanwezig zijn en kunnen daarom op geen enkele verontschuldiging aan spraak maken. Voor de bevolking van Le Havre was dit bijzonder pijnlijk, omdat zij toch reeds maandenlang het leger van den vroegeren bondgenoot tusschen haar gast heeft gehad. Ook in het .Westend te Londen zijn militaire doelen door het Duitsche luchtwapen met goed gevolg aangevallen. Een foto in dit stadsdeel. (Associated-Press) 5 V 5 V 5 Bons 76 en 77 voor grutterswaren Gedurende het tijdvak van Zaterdag 5 October tot en met Vrijdag 1 No vember a.s. geeft de met „76” genum merde bon van het algemeen distribu- tiebonboekje récht op het koopen van 250 gram rijst of rijstemeel of rijste bloem. Voorts geeft gedurende bovenge noemd tijdvak de met „77” genum merde bon van het algemeen distribu- tiebonboekje recht op het koopen van 250 gram havermout of havervlokken of gort of grutten. Het frontbericht van het D. N. B. Het frontbericht van het D.N.B., dd gisteren, luidt als volgt: Voor de 25e maal sedert het begin van de vergel- dingsvluóhten van het Duitsche lucht wapen kan het Weermachtbericht de doeltreffende voortzetting van de aan vallen op Engeland melden, die sinds dien met sterke strijdkrachten on onderbroken ondernomen zijn. Het Weermachtbericht van heden wijst in het bijzonder op de koppeling van reeksen aanvallen op vliegvelden en haveninstallaties. Blijkbaar heeft de groote schade aan de vliegvelden voor de Duitsche aanvallen op Engelsche havens een merkbare ontlasting te weeg gebracht. In ieder geval bleek de af weer van jagers opmerkelijk zwak, zoodat onze vliegtuigen bijna on gestoord naar de havens aan de West en Zuidkust konden vliegen. Een vliegveld werd in een stoutmoe- digen duikaanval van slechts 100 me ter hoogte met talrijke bommen be stookt. Ook slaagde men er in een reeks vliegtuigen door voltreffers op hangars te vernietigen erl de toestel len, die op de startbanen stonden, van het vliegtuig uit doeltreffend onder mitrailleurvuur te nemen. Niet geringer waren de successen bij het bombardeeren van Engelsche ha vens. Swansea is de belangrijkste havenstad aan de Noordzijde van de vlakke Swansea-baai aan het Kanaal van Bristol en bezit een van de raffi naderijen met de grootste capaciteit van geheel Engeland, alsmede ijzer- en staalfabrieken. In deze voor de wapen industrie zeer belangrijke stad kregen fabrieksinstalaties, pakhuizen en olie- opslagplaatsen voltreffers van zwaar kaliber met groote branden als gevolg. Niet beter verging het de Zuid-Engel- sche havensteden Newquay en Wey mouth met zijn groote olie-opslag- plaatsen en benzinetanks. Enkele reservoirs ontploften nog tijdens den aanval met reusachtige steekvlammen. De stad Weymouth, niet ver van Port land gelegen, is ook vlootbasis. '1__ 2LI, "leende, doch het waren vooral de *alingsmoeilijkheden, welke dit stre- n in den weg stonden. Grondige ver- 1 wêsing op dit punt zal dan ook door -ij’ Nederlandsche bedrijfsleven, dat zoozeer op het aangrenzende groote Duitschland is aangewezen, zeker dank baar worden begroet. De strekking van de richtlijnen, ,ke dr. Fischböck heeft aangegeven, ,zede economische activiteit van X. 'erland zoo hoog mogelijk op te voe ten bate niet alleen van ons land r ook van Duitschland, waartoe - :a wil komen tot een arbeidsverdee- J* tusschen beide landen, op den Islag van gelijkgerechtigdheid. iet voldoening zal men lezen, dat er frbij niet aan gedacht wordt, de in «2/land sedert den wereldoorlog be- jn industrialisatie terug te schroe- ‘"“doch integendeel ook aan de Ne- t "ftidsche ondememerswerkzaamheid Aeuwe mogelijkheden te openen in ver- °d met de industrialiseeringspositie 'geheel Europa. Omgekeerd wordt acht, dat Nederlandsche kapitalis- m ondernemers meer dan tot dus- 'belangen in het Duitsche rijk zul- zoeken. Het wegnemen van mooi igheden in het betalingsverkeer zal •itoe den weg effenen. r ooral dit laatste zal menigeen met gc ‘egen vernemen. Want het is toch niet, zóó, dat het Nederlandsche be drijfsleven en met name de Nederland- schö handel zich van economisch ver keer met Duitschland hadden afge wend. j Integendeel: dit verkeer werd jaren- ng tegen de moeilijkheden in steeds ^ocht, waarbij de Nederlandsche te ring haar krachtige medewerking Van semi-officieele zijde te Berlijn wordt gemeld: De Führer en de Duce hebben elkander vanochtend om 11 uur op den Brenner ontmoet voor een langdurige bespreking. De speciale trein van den Führer kwam precies om 11 uur op het Italiaansche grensstation Brennero aan. Terwijl de trein binnenliep in het met Duitsche en Italiaan sche vlaggen feestelijk versierde station zette een Italiaansch muziekcorps de volksliederen in der beide verbonden mogendheden. Op het perron ver wachtte de Duce den Führer, die als eerste uit den trein stapte en den Duce op de hartelijkste wijze begroette. Even hartelijk verliep de begroeting tusschen de beide ministers van buitenlandsche zaken. De Führer en de Duce inspecteerden de eere-compagnie Alpenjagers en een eere-formatie der fascistische partij, waarop zij zich begaven naar den aan den anderen kant van het perron staanden Italiaanschen specialen trein, waar de be spreking in den salonwagen van den Duce in tegenwoordigheid van de ministers van buitenlandsche zaken van beide landen begon. In den spe cialen trein van den Führer namen aan dé reis naar den Brenner deel: de Italiaansche ambassadeur in Berlijn, Dino Alfieri, de chef van het Opper bevel der Weermacht, generaal-veldmaarschalk Keitel, Rijksperschef dr. Dietrich, Rijksleider Bormann en de persoonlijke en militaire adjudanten van den Führer. De Diitsche ambassadeur te Rome, von Mackensen, had den Duce begeleid op zijn tocht naar den Brenner. Van Italiaansche zijde zag men den bevelvoerenden generaal Nacci, den kabinetschef van den Duce, exc. Sebastiani, en den chef van het kabinet van den minister van buitenlandsche zaken, gezant Anfuso. Bon 03 voor vleesch en vleesch- waren Gedurende het tijdvak van Maandag 7 October tot en met Zondag 13 Octo ber a.s. geeft elk der vier met „03 vleesch” gemerkte bons van de vleeschkaart recht op het koopen van 100 gram vleesch, been inbegrepen, of een rantsoen vleeschwaren. De met „03 worst, vleeschwaren’ gemerkte bon geeft uitsluitend recht op het koo pen van een rantsoen vleeschwaren. De bons, welke op 13 October a.s. nog niet gebruikt zijn, blijven nog geldig tot en met Zondag 20 October a.s. met dien verstande, dat zij gedurende de week van 14 tot en met 20 October a.s. niet gebruikt zullen mogen worden voor het betrekken van vleesch of vleeschwaren in hotels, restaurants e.d. Het rantsoen vleeschwaren, dat per bon kan worden gekocht bedraagt 75 gram voor gerookt of gekookt var kens-, rund-, of kalfsvleesch en voor gerookte worstsoorten, 100 gram voor gekookte worstsoorten, rolpens en knakworst, 125 gram voor leverartike- len, tongenworst en nierbrood en 150 gram voor bloedworst. Engelsche bommen op Malmö Verscheidene Britsche bommenwer pers hebben, naar het D.N.B. van be voegde zijde verneemt, in den nacht van 2 op 3 October getracht tot aan de Sont en de Belt door te dringen. Alle vliegtuigen, op een uitzondering na, werden nog ver ten Westen van Kopenhagen door de luchtdoelartillerie tot omdraaien gedwongen. Het laatste vliegtuig wist op groote hoogte het vuren der luchtdoelartillerie ontkomen. Het heeft daarna Zweedsch gebied bommen geworpen. Twee bommen vielen in het park van het kasteel te Malmö, terwijl een an dere bom in het water terecht kwam. Het was een heldere hemel en de stad Malmö was duidelijk verlicht. De Zweedsche militaire overheid heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld en on- omstootelijk de bommen als Engelsche herkend. Naar het Zweedsche ministerie van buitenlandsche zaken mededeelt, heeft de gezant te Londen opdracht gekregen een krachtig protest bij de Britsche regeering in te dienen. Hij zal verder doeltreffende maatregelen ter voor koming van een herhaling, alsmede vergoeding van de aangerichte schade verlangen. Volgens een berekening, door voegde Duitsche instanties opgemaakt, aldus het D.N.B., heeft de Britsche luchtmacht bij de 1471 vluchten, welke zij gedurende de maand September boven Duitschland heeft ondernomen, 7542 bommen laten vallen. Vier-en- •tachtig procent der aanvallen hadden geen resultaat, doordat de bommen in het vrije veld vielen, 50.4 procent der aanvallen waren gericht op burgerlijke doelen, zooals arbeiderswijken, scho len, kerken, ziekenhuizen, enz. en eischten daar talrijke slachtoffers. De vertegenwoordigers der buiten landsche pers in Duitschland hebben zich te Berlijn, Hamburg, Hannover en in West-Duitschland vaak kunnen over tuigen van de nutteloosheid der nach telijke Britsche aanvallen op Duitsch gebied. Bij slechts 1,6 procent van alle aanvallen immers werden militaire objecten getroffen. p Wi HAAGSCHE COURANT A A ft A ft A ft A A A ft A 1 ft A ft A A A ft A 'Cr Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor* boekh. Lëeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461. Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloëmlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr„ There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E, O. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 V» -S*’- .r-v-v

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 1