HAAGSCHE COURANT PLANETARIUM DE LICHAMELIJKE OPVOEDING IN EN OM DEN HAAG NEDERLANDSCH-INDIE BINNENLAND Zaterdag 19 October 1940. UI Sè PETROLEUM VOOR JAPAN Wat burgerzin vermag DERDE BLAD „Dat hebben wij in onze jeugd toch maar gemist”. ons Het beroepsgoederenvervoer in één organisatie KENNISGEVINGEN Hinderwet. De wederopbouw wordt overal in land met kracht aangevat Vrijwillige inkomstenbelasting voor Nederlanders in het buitenland Het A.N.P. bericht uit Washington: Naar „Transocean” meldt, zullen de NED.-INDIE ZOU 40 VAN JAPAN’S OLIEBEHOEFTEN KUNNEN DEKKEN ZONDAGOCHTEND- VOORDRACHTEN Wederopbouw van boerderijen voor de Besparing van materialen bouwnijverheid 3 Hf I gelden zullen R. Rede van dr. ir. J. A. Ringers i donkere hartens. OOM KOOS. van go- van het toe- No. 17703 B. en W. maken bekend, dat zij aan de N.V. J. Smulders en Co’s Boek- en Steendrukkerij en Papierhandel vergun ning hebben verleend tot het uitbreiden van de door electromotoren gedreven beek- en steendrukkerij en boekbinderij, gevestigd in het perceel Laan van Meer- dervoort no. 438. Nederlanders, die ian het buitenland vertoeven, uitgenoodigd worden, tot be taling van een vrijwillige inkomstenbe lasting, naar de zoogenaamde Neder- landsche regeering, die te Londen resi deert, besloten heeft. De op deze wijze bijeengebrachte besteed worden aan voortzetting van de Nederlandsche oor logsmaatregelen tegen Duitschland Polygoon) Berkel’s patent een snelweger en een snijmachine, enfin de hulp was van dien aard, dat op 8 October reeds, recht tegenover het verwoeste pand, een keu rig ingerichte noodwinkel kon worden geopend. En toen wij er gistermiddag een kijkje gingen nemen, troffen wij er een glun derenden heer v. d. Kley, die niets dan lof had voor al diegenen, die hem ge holpen hadden en bovendien groote dankbaarheid koestert jegens de Rijs- wijksche burgerij, die hem in zoo ruime mate de klandizie gunt. „Ik heb het fenomenaal druk”, aldus vertelde hij ons ,,en met nieuwen moed zal ik mijn bedrijf weer opbouwen.” De voormalige bouwkeet zal niemand er meer exterieur of interieur uit her kennen. Aan den buitenkant is zij dus danig geschilderd, dat het lijkt of de keet uit steenen is opgebouwd. Er is electrisch licht, telefoon, kortom alles wat in een naar de eischen des tijds in gerichte zaak past. Rijswijk heeft van een prachtig staaltje „burgerzin” doen blijken Oiamantbeschikking De Staatscourant van gisteravond be vat een „diamantbeschikking”, waarbij een Rijksbureau voor diamant te Amster dam, onder directie van dr. ir. A. H. W. Hacke, wordt ingesteld, waarbij de ver werkers, importeurs en handelaars van ruwe en bewerkte diamant, diamant poeder, boort en industriediamant zich moeten laten inschrijven. Centrale Bevrachtingsdienst hier ter stede gevestigd Als een der voornaamste maatregelen om tot een nauwere samenwerking te ko men tusschen de vervoerders, zal de N.O.B. een centralen bevrachtingsdienst instellen, gevestigd te ’s-Gravenhage. De Centrale bevrachtingsdienst (C.B.D.) heeft ten doel, zorg te dragen, dat het vervoer van goederen per vrachtauto naar den eisch der omstandigheden op de meest economische wijze plaats heeft. In wezen zal de taak van den Centralen be- apparaten-industrie, automobielbedrijfs- organisaties, verkeersbonden, benevens enkele, uit nog anderen hoofde bij het onderwerp geïnteresseerde bedrijven, terwijl voorts de vertegenwoordigers van eenige overheidsinstanties zitting hebben in de commissie. De commissie heeft zich tot eerste taak gesteld het uit brengen van een uivoerig, ter voorlich ting bestemd rapport over de technische en economische mogelijkheden van tank- gastractie. Het secretariaat der commis sie is gevestigd ten kantore der KNAC, Lange Vijverberg 10, ’s-Gravenhage. Voorschotregeling van toepassing Zooals dezer dagen werd medege deeld heeft de algemeen gemachtigde voor den wederopbouw een voorschot regeling getroffen voor den herbouw van woningen met minder dan 450 ku bieke meter inhoud. Via de gemeente besturen is voor de eigenaren van deze woningen de mogelijkheid geopend een voorschot van 80 pCt. van de verkoop waarde van het perceel op 9 Mei 1940 te ontvangen. Thans heeft de algemeen gemachtigde voor den wederopbouw bepaald, dat, tér bevordering van een snel herstel van gedeeltelijk beschadig de boerderijen, ook in deze gevallen 80 pCt. van de schade als voorschot op de tegemoetkoming kan worden uitge keerd. NEW YORK, 18 October D.N.B.) Naar de „New York Times” meent te weten, zouden het concern der Neder landsche petroleum maatschappij en de Standard Oil op het punt staan een contract af te sluiten voor de levering van petroleum aan Japan. Volgens deze overeenkomst zouden de maatschappijen een vierde gedeelte van de Ned.-Indische petroleum pro ductie aan Japan leveren. Het betreft hierbij de levering van naar raming, 7 millioen barrels, waardoor 40 pro cent van de behoeften aan petroleum van Japan gedekt zouden kunnen wor den. Evenals elk jaar, zal het Zciss-Pla- netarium gedurende de wintermaanden des Zondags geopend zijn. De demon stratie begint om 11.45 en eindigt onge veer een uur later. Het onderwerp is hetzelfde als dat van de demonstraties op werkdagen. Gedurende deze maand wordt over den Melkweg gesproken. Omdat de melkweg als een gesloten band over den geheelen hemel loopt, is op eiken avond een helft van den melkweg te zien. Doch in het najaar zijn de omstandigheden bijzonder gun stig, want dan loopt de melkweg als eon boog over den hemel. En die ge deelten die hoog aan den hemel staan, zijn juist de helderste en rijk gescha keerde gedeelten. In dit najaar zijn de omstandigheden extra gunstig, omdat de stad verduisterd is. Het teere schijnsel van den melkweg verdraagt geen kunstlicht en ook geen maanlicht. Alleen op een wolkenloozen, maanloo- zen avond zult ge er in slagen de gril lige vormen van dien melkweg duide lijk te onderscheiden. Ook op Maandagmiddagen Teneinde zooveel mogelijk tegemoet te komen aan de bezwaren, die sommi gen van de verduisteringsvoorschriften ondervinden, hebben wij besloten het aantal middagdemonstraties uit te brei den. Voortaan hebben ook op de Maandagmiddagen en op de Vrijdag middagen van 15.45 tot 16.45 demon straties plaats. Op een dezer dagen te Utrecht ge- houdert- vergadering van de vereeniging van directeuren van gemeentewerken heeft de algemeen gemachtigde voor den wederopbouw, dr. ir. J. A. Ringers, een voordracht gehouden over het vraag stuk van den wederopbouw. Dr. Ringers ving zijn rede aan met enkele beschouwingen over het vraag stuk der financiering van den weder opbouw. Hij deed daarbij uitkomen, dat het gehé 1 e Nederlandsche volk de kosten van den wederopbouw behoort te dragen. Uit deze stelling volgt echter dan ook, dat de getroffenen niet het recht hebben om een geheel nieuw en beter uitgerust gebouw te verlangen, doch dat de eigenaar verplicht moet zijn in het algemeen het verschil tus schen de waarde van het oude en het nieuwe pand zelf te dragen. Zoo kwam men er toe om als basis voor de ver goeding te nemen de waarde van het vernietigde pand op 9 Mei 1940. Er zijn wel eens verwijten geuit, dat de rege ling der schadevergoeding te langzaam gaat. Men moet echter niet uit het oog verliezen, dat het hier een zeer inge wikkelde stof betreft. Het was noodig om vast te stellen eenerzijds, hoeveel de schade der getroffenen bedroeg en anderzijds, hoe dit bedrag door de natie moest worden gedragen. Daarna is men begonnen een ontwerp van een veror dening op een tegemoetkoming in de geleden schade op te stellen, welke op stelling echter vertraagd werd door het onderzoek, hoe moest worden gehandeld ten aanzien van verschillende belang rijke punten. In dit verband wees dr. Ringers op de kwestie van de uitbeta ling, op het stellen van voorwaarden voor den wederopbouw, op een regeling voor de gevallen, waarin iemand niet in het verwoeste centrum wil terug- keeren, op het vaststellen van wat ge daan moet worden voor hen, voor wie door de nieuwe plannen geen plaats is in het verwoeste centrum en tenslotte op de vraag, hoe de hypotheken op de verwoeste perceelen moesten worden ge waarborgd of moesten worden gewij zigd. Daarnaast moest een regeling ge troffen worden, hoe en door wie de schade zal worden vastgesteld, hoe men de schade aan inventarissen van bedrij ven, aan voorraden, aan huisraad en tenslotte aan de vaartuigen moest rege- was weer Men ziet: Men zal zich herinneren, dat in den avond van den 2den October j.l. het vredige Rijswijk werd opgeschrikt door een Engelschen bomaanval. Behalve, dat drie menschenlevens waren te be treuren, was de aangerichte materieele schade aanzienlijk. Tot de meest ge troffenen behoorde de zuivel- en levens middelenhandelaar L. P. van der Kley aan de Kerklaan, die zijn bedrijf met één slag zag vernietigd. Doch ook hier is weer de waarheid gebleken, welke schuilt in de zegswijze „als de nood het hoogst is, is de redding nabij”. De be jaarde mevr, van der Kley liet het leven, de winkel met zijn kostbaren inhoud werd in een puinhoop veran derd. Maar ziet, tal van menschen, doordrongen van een waren gemeen schapszin staken de hoofden bij elkaar om na te gaan, op welke wijze hier ge holpen kon worden. Zoo schonk de heer Schuilwerven een stuk grond, de heer Greep, aannemer, een directiekeek welke men op bouwwerken aantreft, de leveranciers van de firma met mede werking van de distributiediensten, de noodige levensmiddelen, de firma van De moeilijkheden van vischhandelaren te IJmuiden In verband met de moeilijkheden van vele vischhandelaren door de tijdsom standigheden, heeft het bestuur der IJmuider Vischhandelvereeniging zich tot den secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Finan ciën gewend, met het verzoek, om ge- heele of gedeeltelijke kwijtschelding van huur of erfpacht voor pakhuizen en kan toorruimten. Thans heeft het bestuur be richt ontvangen, dat tot nader order huur contracten, in afwijking van hetgeen is overeengekomen, door de huurders met een termijn van een maand, schriftelijk kunnen worden opgezegd. Slechts in bij zondere gevallen kan uitstel van betaling worden verleend, wanneer n.l. de huur ders kunnen aantoonen, dat zij tot tijdige betaling niet in staat zijn. Het uitstel wordt voor ten hoogste zes maanden ver leend, zonder verhooging of rentevergoe ding. Wat het erfpachtsrecht betreft, kan in zeer bijzondere gevallen voor één of voor enkele jaren vermindering van den canon worden verleend, n.l. indien de erfpachter bepaald onvermogend is om den canon ten volle te betalen en ge vreesd moet worden, dat door volledige betaling het bedrijf van den erfpachter te gronde wordt gericht. Van betaling kan op schriftelijk verzoek eenige tijd uitstel worden verleend, indien aange toond kan worden, dat zulks niet tijdig mogelijk.is. Desnoods kan het uitstel ren teloos worden verleend. Samenwerking en voorlichting op het gebied van gastractie De toenemende benzineschaarschte en haar drastische invloed op het aantal rij vergunningen en de per rijvergunning toegewezen benzinehoeveelheid hebben bij het publiek een stijgende behoefte aan deskundig advies op het gebied van vervangingsbrandstoffen doen ontstaan. Op grond van deze overweging werd een „Contactcommissie voor Tankgas- tractie” gevormd door technisch deskun dige vertegenwoordigers van een aantal belanghebbende organisaties en bedrij- Bevrachtingsdienst wordt ingesteld Zooals bekend, is bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat van 1 October, opgeno men in het Verordeningenblad van 5 Oc tober, opgericht de rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie „Nederlandsche organisatie van het beroepsgoederenver voer langs den weg” (N.O.B.)Tevoren bestond, ook krachtens besluit van den secretaris-generaal, een centrale commis sie voor het beroepsgoederenvervoer langs den weg (C.C.B.), gevormd uit den Bond van Bedrijfsautoverkeer in Neder land (B.B.N.) en de Centrale organisatie voor het beroepsgoederenvervoer langs den weg (C.O.B.). Oorspronkelijk moest men, om een vergunning te verkrijgen, lid zijn van een dezer organisaties (er be stond organisatiedwang). thans is er dwangorganisatie iedere beroepsgoede renvervoerder is lid van de N.O.B. In verband met deze reorganisatie heb ben wij een onderhoud gehad met eenige leden van het bestuur van de N.O.B. Wij vernamen, dat de secretaris-generaal van het departement van Waterstaat dezer dagen tot leden van het dagelijksch be- tuur van de N.O.B. heeft aangewezen de heeren mr. J. Nolen, Amsterdam, voor zitter G. C. Buys, VlaardingenW. J. Kersken, Amsterdam ir. A. J. Kuiper. Rotterdam F. van Wezel. Hengelo en tot secretaris mr. J. M. Fuchs. Tot plaats vervangend voorzitter is benoemd dr. C. Beekenkamp, Leiden. Tot leden van het hoofdbestuur zijn benoemd de heeren mr J. Nolen, voorzitter dr. C. Beeken kamp. vice-voorzitter O. Bekedam, Rot terdam G. C. Buys, Vlaardingen W. J. Kersken, Amsterdamir. A. J. Kuiper, Rotterdam E. Saint Martin, Rotterdam Joh. Sindram, ’s-Gravenhage; dr. J. G. Stridiron, UtrechtW. Vogtschmidt, Am sterdam en F. van Wezel. Hengelo en tot secretaris mr. J M E'iichs ’s-Graven hage. Een eerste stap om tot nauwere samen werking tusschen de verschillende takken van het vervoerswezen te komen, werd reeds half Juni van dit jaar genomen, toen de Rijkscommissaris voor het bezet te Nederlandsche gebied op 17 Juni een verordening uitvaardigde betreffende het vervoer van personen en goederen, waar bij werd bepaald, dat de secretaris-gene raal van het departement van Waterstaat gemachtigd was voorschriften betreffen de het vervoer van personen en goederen uit te vaardigen en in verband daarmede de noodige maatregelen te treffen. Op grond hiervan is door den secreta ris-generaal een drietal uitvoeringsbeslui ten uitgevaardigd, welke onderscheiden lijk het personenvervoer betreffen. De drie regelingen voor deze vervoerstakken liepen eenigszins parallel. Op deze wijze was reeds een basis ge legd voor nauwere samenwerking. Nu is de Nederlandsche organisatie voor het beroepsgoederenvervoer langs den weg N.O.B. opgericht, welke ten doel heeft medewerking te verleenen aan de door den secretaris-generaal van het departe ment van Waterstaat te nemen maatrege len op het gebied van het beroepsgoede renvervoer langs den weg, zoomede het bevorderen van de bij deze verordenin gen beoogde doeleinden. Het bestuur van de N.O.B. wordt ge deeltelijk aangewezen door den secreta ris-generaal van het departement van Waterstaat, gedeeltelijk door de leden van de N.O.B. gekozen. Leden van de N.O.B. zijn alle beroepsgoederenvervoer ders, die in het bezit zijn van een rijver gunning. vrachtingsdienst van de N.O.B., die zijn van een vervoer-centrale. In ieder district van een Rijksinspec- teur van het verkeer zal tenminste één hoofdagent van den C.B.D. ter standplaats van dien Rijksinspecteur zijn gevestigd. De hoofdagenten zijn belast met de uit voering van de taak van den C.B.D. in het district, waarin zij zijn aangesteld. Onder de deskundige leiding van ter zake kundige vervoerexperts zal het ver- voerapparaat in Nederland binnen afzien- baren tijd zoo economisch mogelijk wor den benut. Het vervoerbedrijf is er ten algemeenen nutte en mag niet worden afhankelijk gemaakt van het belang der eigenaren. De voorziening van de bevol king en industrie stelt aan het vervoer onder de huidige omstandigheden zware eischen. Om hieraan het hoofd te bieden, is een vérgaande samenwerking tusschen alle takken van vervoer een eerste ver- eischte. De secretaris-generaal van het depar tement van Waterstaat wenscht de N.O.B. als een voortzetting te zien van de C.C.B. De N.O.B. wordt geleid door een klein dagelijksch bestuur met een buitenstaan der als voorzitter. Op deze wijze h-opt men de behartiging van het algemeen be lang te kunnen waarborgen. De N.O.B. is niet bedoeld als crisisorganisatie, doch als een blijvende organisatie, die als een van haar eerste doeleinden heeft voorzie ning in de vervoersbehoeften met zoo weinig mogelijk gebruik van brandstof fen. De benzine zal voortaan niet aan de bedrijven worden toegewezen, doch voor de uitvoering van ritten, door den C B.D. opgedragen. Het adres van den N.O.B. en van den C.B.D. zal met ingang van Maandag 21 October zijn Benoordenhoutscheweg 6, 's-Gravenhage. Onze vaderen in den gemeenteraad waren van dezelfde gevoelens als B. en W. en waarschijnlijk nog vele anderen en zonder discussie werd besloten om een bloembollententoonstelling te hou den in het Zuiderpark. Na hetgeen ik er de vorige week over te berde heb gebracht, kan het niet anders of de ge vallen beslissing heeft mijn volle in stemming. Men heeft er ook een goede gelegenheid in gezien om de werkstuk ken van jonge beeldhouwers nader tot de massa te brengen en men zal van hun werk op de tentoonstelling expo- seeren. Uiteraard mag verwacht wor den, dat men een goede keuze zal doen uit het werk dier jongeren, zoodat ook de belangstelling er mee in overeen stemming is. Er zijn wel eens exposi ties gehouden waar dit niet het geval was en in zoo’n geval bereikte men juist het omgekeerde van hetgeen men bereiken wilde. Doch laten we hopen, dat men thans den gelukkigsten greep doet, welke te doen valt. Een ander be sluit van onzen Raad, dat ook dien zelfden middag viel, kon niet zoo in allen deele mijn bewondering wekken, n.l. de afschaffing van de toch al niet groote subsidie aan de Volksuniversi teit. Was het een groot bedrag geweest, dan zou ik er met het oog op de drin gende bezuiniging voor zijn geweest, doch waar het hier slechts een fractie van de geheele begrooting betreft, had men er m.i. niet aan moeten tornen. Velen zijn door de lessen van de Volks universiteit gebaat en met het wegval len van den financieelen steun wordt het fundament van deze nuttige instel ling bedreigd. Het verhoudingscijfer van de Straatbelasting, zoo werd er meegedeeld, zal weer een kwart ver hoogd worden, evenals de opcenten op de Personeele Belasting. Wies vond het zeer juist om tot het maximum-toelaat- bare te gaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent, zoo luidde onge veer haar motiveering, welke nochtans protest uitlokte van Jodocus. Wat vond ik het jammer, dat er in de moderne tijden bijna geen vigelan- tes, fiacres en hoe dergelijke door paar den getrokken rijtuigen vroeger heet ten, meer zijn overgebleven. Mijn ouder- wetsche hart deed het goed te hooren, hoe onlangs de laatst overgebleven paardenrijtuigen zich bij het Gebouw van Kunsten en Wetenschappen hadden verzameld om bezoekers naar een voor stelling te brengen en na afloop weer thuis af te leveren. Wies was zelffe ver baasd over het feit, dat er nog zooveel koetsiers voor de rijtuigen waren te vinden, mitsgaders de bijbehoorende jassen en hooge hoeden. Zij dacht, dat die attributen nog slechts in de musea te vinden waren. Ik ben nu niet in de gelegenheid meer om er nog eens een tochtje mee te maken, hoewel de animo er zeker nog voor bestaat. Zoo zijn er dus verschillende moei lijkheden met het verkeer, speciaal bij duisternis en het is uit dien hoofde, dat ik met genoegen de oprichting gelezen heb van een korps avondgidsen te Am sterdam, die reeds dadelijk goede dien sten bewezen. Is dat niet wat voor jou, Jodocus, informeerde Wies oogenblik- kelijk, toen zij er van hoorde. Jij bent een fatsoenlijke, zij het niet meer ge heel jonge man, recht van lijf en leden en in het bezit van goede oogen. Je zoudt je avonden door die in dienst van de gemeenschap te stellen op geen bétere manier productief kunnen ma ken. Het zou een aardige afwisseling zijn in de rij van patience-spelletjes, waarmee je ons nu des avonds verveelt. Jodocus echter had er maar half ooren na. Als particulier zou hij gaarne eens iemand geleiden, zeide hij, maar voor een georganiseerd gidsen-verband in den avond voelde hij maar matig sym pathie. Gelukkig zullen er wel anderen zijn, die er anders over denken en daar om verwacht ik ook spoedig de invoe ring van de nieuwigheid hier in de resi dentie. Wies wilde nog gaarne een pleidooi houden voor het dichtmaken van de niet meer gebruikt wordende tramrails. Deze diepliggende sporen zijn, volgens haar steeds bronnen van gevaar voor wielrijders, die er gemakkelijk in slip pen, vooral bij' glad weer en als de straten vettig zijn in den herfst. Welis waar zijn er niet veel van die onge bruikte trajecten, maar als men bij de Weinige stukken het gevaar voor de Wielrijders vermindert, doet men een goed werk. Ik geloof mijn nicht na tuurlijk gaarne en ik neem aan, dat de directie van de tram even gaarne aan de wenschen van het wielrijdend pu bliek zal voldoen, mits het in haar ver stogen is om dat te doen. Financieel ®n technisch bedoel ik. Zoodat ik in vol Vertrouwen wacht of er iets aan gedaan kan worden. Is het mogelijk dan ge schiedt het vast en zeker, zooals on langs het geval was bij den wensch van velen onder ’t publiek om door de con ducteurs luid het nummer van de lijn te doen afroepwi bij aankomst aan de De algemeen gemachtigde voor den wederopbouw heeft aan alle gemeente besturen een circulaire gezonden, welke bestemd is voor de gemeentelijke dien sten van bouw- en woningtoezicht en waarin hij o.m. het volgende mededeelt: De in den laatsten tijd steeds ongun stiger wordende voorraadsposjtie hout, vooral van heipalen en van zaagd naaldhout, benevens die ijzer- en staalproducten, verplicht den algemeen gemachtigde de noodzakelijk heid van een uiterst zuinig gebruik van deze materialen voor de bouwnijver heid nog eens met klem onder de aan dacht van de gemeentelijke diensten van bouw- en woningtoezicht te brengen. Bij de behandeling van de formulieren voor het aanvragen van goedkeuring voor de uitvoering van bouwwerken is gebleken, dat door particulieren, zoowel als door overheidsinstanties, veelal nog te weinig rekening wordt gehouden met de voorgeschreven „maatregelen ter be sparing op bouwmaterialen”. Teneinde vertraging in de behandeling der aan vragen zooveel mogelijk te voorkomen, verzoekt de algemeen gemachtigde den gemeentelijken diensten van bouw- en woningtoezicht derhalve dringend de bij deze diensten ingeleverde, meergenoem de formulieren ook te controleeren op materialenverbruik. Voorts deelt de al gemeen gemachtigde mede, dat hij, door tusschenkomst van Gedeputeerde Sta ten, aan de desbetreffende gemeentebe sturen in overweging heeft doen geven, het gemis van genoemde materialen in voorkomende gevallen als overmacht te beschouwen en derhalve toch een bouw vergunning te verleenen, indien thans reeds bouwaanvragen aanhangig zijn gemaakt. Waar zoodanige bouwaanvra gen nog niet aanhangig zijn gemaakt, zouden de gemeentebesturen nu reeds de bouwverordeningen in overeenstem ming kunnen brengen met den feitelij- ken toestand en het bezigen van schaar- sche materialen niet meer in de ge meentelijke bouwverordeningen dwin gend voorschrijven. len. Een afzonderlijke regeling noodig voor de boerderijen, een uitgebreid programma. Het spreekt vanzelf, dat aan al deze regelingen een grondige studie van het ontwerp vooraf moest gaan. Inmiddels was het vraagstuk, hoe de getroffenen zoo spoedig mogelijk gehol pen moesten worden, zeer dringend. Om hierin spoedig te helpen was echter noo dig, dat men wist, hoe hoog de schade vergoeding zou zijn. Dr. Ringers heeft toen in overleg met den secretaris-gene raal van Financiën een voorschotrege ling gemaakt, welke den herbouw van arbeiders- en middenstandswoningen zou kunnen bevorderen. Van schaden tot een maximum van 10.000 werd 80 pCt als voorschot op de schadevergoeding be schikbaar gesteld. Door deze voorschot regeling hoopt men bereikt te hebben, dat er eindelijk wat beweging in den wederopbouw komt. En inderdaad is er beweging gekomen. Ondanks groote moeilijkheden, vooral wat de materiaal voorziening betreft, wordt thans in ver schillende plaatsen van ons land hard gewerkt. Veel is reeds voorbereid en tot stand gekomen,- nog veel meer zal er in de naaste toekomst geschieden. In dit verband wees dr. Ringers op Alblasserdam, waar reeds een aantal nieuwe woningen ter vervanging van verwoeste gereed gekomen zijn. De wederopbouw van ons land wordt overal met kracht aangevat, zooals bleek uit het overzicht van den stand van werkzaamheden in de verschillende plaatsen, waarmede dr. Ringers zijn voordracht eindigde. In de middagvergadering heeft ir. Ver hagen, de adviseur voor het herbouw- plan van Middelburg, een uiteenzetting van dit plan gegeven. Voortgezette besprekingen TOKIO, 19 October. CU.P.) De onderhandelingen, die momenteel te Batavia tusschen de vertegenwoor digers van Japan en die van den Neder- landschen en Amerikaanschen petro- leumhandel worden gevoerd, zullen, zoo wordt hier aangenomen, spoedig tot een resultaat leiden. Bijzonderheden omtrent het verdrag inzake de olie- leveringen aan Japan zijn thans nog ven. Hiertoe behooren de gas-industrié, niet te verkrijgen. De vertegenwoordiger van de „Jo- mioeri Sjimboen” te Batavia beweert, dat een overeenkomst hieromtrent reeds 16 October werd getroffen, tet- wijl het agentschap Domei verklaart, dat de onderhandelingen nog voort duren. Blijkbaar zullen nog grondige besprekingen van alle nog niet opge- helderde vraagstukken inzake petroleumprobleem in de naaste komst plaats hebben.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9