HAAGSCHE COURANT
PLANETARIUM
DE LICHAMELIJKE OPVOEDING
IN EN OM DEN HAAG
NEDERLANDSCH-INDIE
BINNENLAND
Zaterdag 19 October 1940.
UI
Sè
PETROLEUM VOOR JAPAN
Wat burgerzin vermag
DERDE BLAD
„Dat hebben wij in onze jeugd toch maar gemist”.
ons
Het beroepsgoederenvervoer
in één organisatie
KENNISGEVINGEN
Hinderwet.
De wederopbouw wordt overal in
land met kracht aangevat
Vrijwillige inkomstenbelasting voor
Nederlanders in het buitenland
Het A.N.P. bericht uit Washington:
Naar „Transocean” meldt, zullen de
NED.-INDIE ZOU 40 VAN JAPAN’S
OLIEBEHOEFTEN KUNNEN DEKKEN
ZONDAGOCHTEND-
VOORDRACHTEN
Wederopbouw van boerderijen
voor de
Besparing van materialen
bouwnijverheid
3
Hf I
gelden
zullen
R.
Rede van dr. ir. J. A. Ringers
i
donkere hartens.
OOM KOOS.
van
go-
van
het
toe-
No. 17703
B. en W. maken bekend, dat zij aan de
N.V. J. Smulders en Co’s Boek- en
Steendrukkerij en Papierhandel vergun
ning hebben verleend tot het uitbreiden
van de door electromotoren gedreven
beek- en steendrukkerij en boekbinderij,
gevestigd in het perceel Laan van Meer-
dervoort no. 438.
Nederlanders, die ian het buitenland
vertoeven, uitgenoodigd worden, tot be
taling van een vrijwillige inkomstenbe
lasting, naar de zoogenaamde Neder-
landsche regeering, die te Londen resi
deert, besloten heeft.
De op deze wijze bijeengebrachte
besteed worden aan
voortzetting van de Nederlandsche oor
logsmaatregelen tegen Duitschland
Polygoon)
Berkel’s patent een snelweger en een
snijmachine, enfin de hulp was van
dien aard, dat op 8 October reeds, recht
tegenover het verwoeste pand, een keu
rig ingerichte noodwinkel kon worden
geopend.
En toen wij er gistermiddag een kijkje
gingen nemen, troffen wij er een glun
derenden heer v. d. Kley, die niets dan
lof had voor al diegenen, die hem ge
holpen hadden en bovendien groote
dankbaarheid koestert jegens de Rijs-
wijksche burgerij, die hem in zoo ruime
mate de klandizie gunt. „Ik heb het
fenomenaal druk”, aldus vertelde hij
ons ,,en met nieuwen moed zal ik mijn
bedrijf weer opbouwen.”
De voormalige bouwkeet zal niemand
er meer exterieur of interieur uit her
kennen. Aan den buitenkant is zij dus
danig geschilderd, dat het lijkt of de
keet uit steenen is opgebouwd. Er is
electrisch licht, telefoon, kortom alles
wat in een naar de eischen des tijds in
gerichte zaak past. Rijswijk heeft van
een prachtig staaltje „burgerzin” doen
blijken
Oiamantbeschikking
De Staatscourant van gisteravond be
vat een „diamantbeschikking”, waarbij
een Rijksbureau voor diamant te Amster
dam, onder directie van dr. ir. A. H. W.
Hacke, wordt ingesteld, waarbij de ver
werkers, importeurs en handelaars van
ruwe en bewerkte diamant, diamant
poeder, boort en industriediamant zich
moeten laten inschrijven.
Centrale Bevrachtingsdienst
hier ter stede gevestigd
Als een der voornaamste maatregelen
om tot een nauwere samenwerking te ko
men tusschen de vervoerders, zal de
N.O.B. een centralen bevrachtingsdienst
instellen, gevestigd te ’s-Gravenhage.
De Centrale bevrachtingsdienst (C.B.D.)
heeft ten doel, zorg te dragen, dat het
vervoer van goederen per vrachtauto
naar den eisch der omstandigheden op de
meest economische wijze plaats heeft. In
wezen zal de taak van den Centralen be-
apparaten-industrie, automobielbedrijfs-
organisaties, verkeersbonden, benevens
enkele, uit nog anderen hoofde bij het
onderwerp geïnteresseerde bedrijven,
terwijl voorts de vertegenwoordigers
van eenige overheidsinstanties zitting
hebben in de commissie. De commissie
heeft zich tot eerste taak gesteld het uit
brengen van een uivoerig, ter voorlich
ting bestemd rapport over de technische
en economische mogelijkheden van tank-
gastractie. Het secretariaat der commis
sie is gevestigd ten kantore der KNAC,
Lange Vijverberg 10, ’s-Gravenhage.
Voorschotregeling van toepassing
Zooals dezer dagen werd medege
deeld heeft de algemeen gemachtigde
voor den wederopbouw een voorschot
regeling getroffen voor den herbouw
van woningen met minder dan 450 ku
bieke meter inhoud. Via de gemeente
besturen is voor de eigenaren van deze
woningen de mogelijkheid geopend een
voorschot van 80 pCt. van de verkoop
waarde van het perceel op 9 Mei 1940
te ontvangen. Thans heeft de algemeen
gemachtigde voor den wederopbouw
bepaald, dat, tér bevordering van een
snel herstel van gedeeltelijk beschadig
de boerderijen, ook in deze gevallen
80 pCt. van de schade als voorschot op
de tegemoetkoming kan worden uitge
keerd.
NEW YORK, 18 October D.N.B.)
Naar de „New York Times” meent te
weten, zouden het concern der Neder
landsche petroleum maatschappij en
de Standard Oil op het punt staan een
contract af te sluiten voor de levering
van petroleum aan Japan.
Volgens deze overeenkomst zouden
de maatschappijen een vierde gedeelte
van de Ned.-Indische petroleum pro
ductie aan Japan leveren. Het betreft
hierbij de levering van naar raming,
7 millioen barrels, waardoor 40 pro
cent van de behoeften aan petroleum
van Japan gedekt zouden kunnen wor
den.
Evenals elk jaar, zal het Zciss-Pla-
netarium gedurende de wintermaanden
des Zondags geopend zijn. De demon
stratie begint om 11.45 en eindigt onge
veer een uur later. Het onderwerp is
hetzelfde als dat van de demonstraties
op werkdagen. Gedurende deze maand
wordt over den Melkweg gesproken.
Omdat de melkweg als een gesloten
band over den geheelen hemel loopt,
is op eiken avond een helft van den
melkweg te zien. Doch in het najaar
zijn de omstandigheden bijzonder gun
stig, want dan loopt de melkweg als
eon boog over den hemel. En die ge
deelten die hoog aan den hemel staan,
zijn juist de helderste en rijk gescha
keerde gedeelten. In dit najaar zijn de
omstandigheden extra gunstig, omdat
de stad verduisterd is. Het teere
schijnsel van den melkweg verdraagt
geen kunstlicht en ook geen maanlicht.
Alleen op een wolkenloozen, maanloo-
zen avond zult ge er in slagen de gril
lige vormen van dien melkweg duide
lijk te onderscheiden.
Ook op Maandagmiddagen
Teneinde zooveel mogelijk tegemoet
te komen aan de bezwaren, die sommi
gen van de verduisteringsvoorschriften
ondervinden, hebben wij besloten het
aantal middagdemonstraties uit te brei
den. Voortaan hebben ook op de
Maandagmiddagen en op de Vrijdag
middagen van 15.45 tot 16.45 demon
straties plaats.
Op een dezer dagen te Utrecht ge-
houdert- vergadering van de vereeniging
van directeuren van gemeentewerken
heeft de algemeen gemachtigde voor den
wederopbouw, dr. ir. J. A. Ringers, een
voordracht gehouden over het vraag
stuk van den wederopbouw.
Dr. Ringers ving zijn rede aan met
enkele beschouwingen over het vraag
stuk der financiering van den weder
opbouw. Hij deed daarbij uitkomen, dat
het gehé 1 e Nederlandsche volk de
kosten van den wederopbouw behoort te
dragen. Uit deze stelling volgt echter
dan ook, dat de getroffenen niet het
recht hebben om een geheel nieuw en
beter uitgerust gebouw te verlangen,
doch dat de eigenaar verplicht moet
zijn in het algemeen het verschil tus
schen de waarde van het oude en het
nieuwe pand zelf te dragen. Zoo kwam
men er toe om als basis voor de ver
goeding te nemen de waarde van het
vernietigde pand op 9 Mei 1940. Er zijn
wel eens verwijten geuit, dat de rege
ling der schadevergoeding te langzaam
gaat. Men moet echter niet uit het oog
verliezen, dat het hier een zeer inge
wikkelde stof betreft. Het was noodig
om vast te stellen eenerzijds, hoeveel
de schade der getroffenen bedroeg en
anderzijds, hoe dit bedrag door de natie
moest worden gedragen. Daarna is men
begonnen een ontwerp van een veror
dening op een tegemoetkoming in de
geleden schade op te stellen, welke op
stelling echter vertraagd werd door het
onderzoek, hoe moest worden gehandeld
ten aanzien van verschillende belang
rijke punten. In dit verband wees dr.
Ringers op de kwestie van de uitbeta
ling, op het stellen van voorwaarden
voor den wederopbouw, op een regeling
voor de gevallen, waarin iemand niet
in het verwoeste centrum wil terug-
keeren, op het vaststellen van wat ge
daan moet worden voor hen, voor wie
door de nieuwe plannen geen plaats is
in het verwoeste centrum en tenslotte
op de vraag, hoe de hypotheken op de
verwoeste perceelen moesten worden ge
waarborgd of moesten worden gewij
zigd. Daarnaast moest een regeling ge
troffen worden, hoe en door wie de
schade zal worden vastgesteld, hoe men
de schade aan inventarissen van bedrij
ven, aan voorraden, aan huisraad en
tenslotte aan de vaartuigen moest rege-
was weer
Men ziet:
Men zal zich herinneren, dat in den
avond van den 2den October j.l. het
vredige Rijswijk werd opgeschrikt door
een Engelschen bomaanval. Behalve,
dat drie menschenlevens waren te be
treuren, was de aangerichte materieele
schade aanzienlijk. Tot de meest ge
troffenen behoorde de zuivel- en levens
middelenhandelaar L. P. van der Kley
aan de Kerklaan, die zijn bedrijf met
één slag zag vernietigd. Doch ook hier
is weer de waarheid gebleken, welke
schuilt in de zegswijze „als de nood het
hoogst is, is de redding nabij”. De be
jaarde mevr, van der Kley liet het
leven, de winkel met zijn kostbaren
inhoud werd in een puinhoop veran
derd. Maar ziet, tal van menschen,
doordrongen van een waren gemeen
schapszin staken de hoofden bij elkaar
om na te gaan, op welke wijze hier ge
holpen kon worden. Zoo schonk de
heer Schuilwerven een stuk grond, de
heer Greep, aannemer, een directiekeek
welke men op bouwwerken aantreft, de
leveranciers van de firma met mede
werking van de distributiediensten, de
noodige levensmiddelen, de firma van
De moeilijkheden van vischhandelaren
te IJmuiden
In verband met de moeilijkheden van
vele vischhandelaren door de tijdsom
standigheden, heeft het bestuur der
IJmuider Vischhandelvereeniging zich tot
den secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van Finan
ciën gewend, met het verzoek, om ge-
heele of gedeeltelijke kwijtschelding van
huur of erfpacht voor pakhuizen en kan
toorruimten. Thans heeft het bestuur be
richt ontvangen, dat tot nader order huur
contracten, in afwijking van hetgeen is
overeengekomen, door de huurders met
een termijn van een maand, schriftelijk
kunnen worden opgezegd. Slechts in bij
zondere gevallen kan uitstel van betaling
worden verleend, wanneer n.l. de huur
ders kunnen aantoonen, dat zij tot tijdige
betaling niet in staat zijn. Het uitstel
wordt voor ten hoogste zes maanden ver
leend, zonder verhooging of rentevergoe
ding.
Wat het erfpachtsrecht betreft, kan in
zeer bijzondere gevallen voor één of
voor enkele jaren vermindering van den
canon worden verleend, n.l. indien de
erfpachter bepaald onvermogend is om
den canon ten volle te betalen en ge
vreesd moet worden, dat door volledige
betaling het bedrijf van den erfpachter
te gronde wordt gericht. Van betaling
kan op schriftelijk verzoek eenige tijd
uitstel worden verleend, indien aange
toond kan worden, dat zulks niet tijdig
mogelijk.is. Desnoods kan het uitstel ren
teloos worden verleend.
Samenwerking en voorlichting op het
gebied van gastractie
De toenemende benzineschaarschte en
haar drastische invloed op het aantal rij
vergunningen en de per rijvergunning
toegewezen benzinehoeveelheid hebben
bij het publiek een stijgende behoefte
aan deskundig advies op het gebied van
vervangingsbrandstoffen doen ontstaan.
Op grond van deze overweging werd
een „Contactcommissie voor Tankgas-
tractie” gevormd door technisch deskun
dige vertegenwoordigers van een aantal
belanghebbende organisaties en bedrij-
Bevrachtingsdienst wordt ingesteld
Zooals bekend, is bij besluit van den
secretaris-generaal van het departement
van Waterstaat van 1 October, opgeno
men in het Verordeningenblad van 5 Oc
tober, opgericht de rechtspersoonlijkheid
bezittende organisatie „Nederlandsche
organisatie van het beroepsgoederenver
voer langs den weg” (N.O.B.)Tevoren
bestond, ook krachtens besluit van den
secretaris-generaal, een centrale commis
sie voor het beroepsgoederenvervoer
langs den weg (C.C.B.), gevormd uit den
Bond van Bedrijfsautoverkeer in Neder
land (B.B.N.) en de Centrale organisatie
voor het beroepsgoederenvervoer langs
den weg (C.O.B.). Oorspronkelijk moest
men, om een vergunning te verkrijgen,
lid zijn van een dezer organisaties (er be
stond organisatiedwang). thans is er
dwangorganisatie iedere beroepsgoede
renvervoerder is lid van de N.O.B.
In verband met deze reorganisatie heb
ben wij een onderhoud gehad met eenige
leden van het bestuur van de N.O.B. Wij
vernamen, dat de secretaris-generaal van
het departement van Waterstaat dezer
dagen tot leden van het dagelijksch be-
tuur van de N.O.B. heeft aangewezen de
heeren mr. J. Nolen, Amsterdam, voor
zitter G. C. Buys, VlaardingenW. J.
Kersken, Amsterdam ir. A. J. Kuiper.
Rotterdam F. van Wezel. Hengelo en tot
secretaris mr. J. M. Fuchs. Tot plaats
vervangend voorzitter is benoemd dr. C.
Beekenkamp, Leiden. Tot leden van het
hoofdbestuur zijn benoemd de heeren
mr J. Nolen, voorzitter dr. C. Beeken
kamp. vice-voorzitter O. Bekedam, Rot
terdam G. C. Buys, Vlaardingen W. J.
Kersken, Amsterdamir. A. J. Kuiper,
Rotterdam E. Saint Martin, Rotterdam
Joh. Sindram, ’s-Gravenhage; dr. J. G.
Stridiron, UtrechtW. Vogtschmidt, Am
sterdam en F. van Wezel. Hengelo en tot
secretaris mr. J M E'iichs ’s-Graven
hage.
Een eerste stap om tot nauwere samen
werking tusschen de verschillende takken
van het vervoerswezen te komen, werd
reeds half Juni van dit jaar genomen,
toen de Rijkscommissaris voor het bezet
te Nederlandsche gebied op 17 Juni een
verordening uitvaardigde betreffende het
vervoer van personen en goederen, waar
bij werd bepaald, dat de secretaris-gene
raal van het departement van Waterstaat
gemachtigd was voorschriften betreffen
de het vervoer van personen en goederen
uit te vaardigen en in verband daarmede
de noodige maatregelen te treffen.
Op grond hiervan is door den secreta
ris-generaal een drietal uitvoeringsbeslui
ten uitgevaardigd, welke onderscheiden
lijk het personenvervoer betreffen. De
drie regelingen voor deze vervoerstakken
liepen eenigszins parallel.
Op deze wijze was reeds een basis ge
legd voor nauwere samenwerking. Nu
is de Nederlandsche organisatie voor het
beroepsgoederenvervoer langs den weg
N.O.B. opgericht, welke ten doel heeft
medewerking te verleenen aan de door
den secretaris-generaal van het departe
ment van Waterstaat te nemen maatrege
len op het gebied van het beroepsgoede
renvervoer langs den weg, zoomede het
bevorderen van de bij deze verordenin
gen beoogde doeleinden.
Het bestuur van de N.O.B. wordt ge
deeltelijk aangewezen door den secreta
ris-generaal van het departement van
Waterstaat, gedeeltelijk door de leden
van de N.O.B. gekozen. Leden van de
N.O.B. zijn alle beroepsgoederenvervoer
ders, die in het bezit zijn van een rijver
gunning.
vrachtingsdienst van de N.O.B., die zijn
van een vervoer-centrale.
In ieder district van een Rijksinspec-
teur van het verkeer zal tenminste één
hoofdagent van den C.B.D. ter standplaats
van dien Rijksinspecteur zijn gevestigd.
De hoofdagenten zijn belast met de uit
voering van de taak van den C.B.D. in
het district, waarin zij zijn aangesteld.
Onder de deskundige leiding van ter
zake kundige vervoerexperts zal het ver-
voerapparaat in Nederland binnen afzien-
baren tijd zoo economisch mogelijk wor
den benut. Het vervoerbedrijf is er ten
algemeenen nutte en mag niet worden
afhankelijk gemaakt van het belang der
eigenaren. De voorziening van de bevol
king en industrie stelt aan het vervoer
onder de huidige omstandigheden zware
eischen. Om hieraan het hoofd te bieden,
is een vérgaande samenwerking tusschen
alle takken van vervoer een eerste ver-
eischte.
De secretaris-generaal van het depar
tement van Waterstaat wenscht de N.O.B.
als een voortzetting te zien van de C.C.B.
De N.O.B. wordt geleid door een klein
dagelijksch bestuur met een buitenstaan
der als voorzitter. Op deze wijze h-opt
men de behartiging van het algemeen be
lang te kunnen waarborgen. De N.O.B. is
niet bedoeld als crisisorganisatie, doch
als een blijvende organisatie, die als een
van haar eerste doeleinden heeft voorzie
ning in de vervoersbehoeften met zoo
weinig mogelijk gebruik van brandstof
fen. De benzine zal voortaan niet aan de
bedrijven worden toegewezen, doch voor
de uitvoering van ritten, door den C B.D.
opgedragen.
Het adres van den N.O.B. en van den
C.B.D. zal met ingang van Maandag 21
October zijn Benoordenhoutscheweg 6,
's-Gravenhage.
Onze vaderen in den gemeenteraad
waren van dezelfde gevoelens als B. en
W. en waarschijnlijk nog vele anderen
en zonder discussie werd besloten om
een bloembollententoonstelling te hou
den in het Zuiderpark. Na hetgeen ik
er de vorige week over te berde heb
gebracht, kan het niet anders of de ge
vallen beslissing heeft mijn volle in
stemming. Men heeft er ook een goede
gelegenheid in gezien om de werkstuk
ken van jonge beeldhouwers nader tot
de massa te brengen en men zal van
hun werk op de tentoonstelling expo-
seeren. Uiteraard mag verwacht wor
den, dat men een goede keuze zal doen
uit het werk dier jongeren, zoodat ook
de belangstelling er mee in overeen
stemming is. Er zijn wel eens exposi
ties gehouden waar dit niet het geval
was en in zoo’n geval bereikte men
juist het omgekeerde van hetgeen men
bereiken wilde. Doch laten we hopen,
dat men thans den gelukkigsten greep
doet, welke te doen valt. Een ander be
sluit van onzen Raad, dat ook dien
zelfden middag viel, kon niet zoo in
allen deele mijn bewondering wekken,
n.l. de afschaffing van de toch al niet
groote subsidie aan de Volksuniversi
teit. Was het een groot bedrag geweest,
dan zou ik er met het oog op de drin
gende bezuiniging voor zijn geweest,
doch waar het hier slechts een fractie
van de geheele begrooting betreft, had
men er m.i. niet aan moeten tornen.
Velen zijn door de lessen van de Volks
universiteit gebaat en met het wegval
len van den financieelen steun wordt
het fundament van deze nuttige instel
ling bedreigd. Het verhoudingscijfer
van de Straatbelasting, zoo werd er
meegedeeld, zal weer een kwart ver
hoogd worden, evenals de opcenten op
de Personeele Belasting. Wies vond het
zeer juist om tot het maximum-toelaat-
bare te gaan. Dan weet je tenminste
waar je aan toe bent, zoo luidde onge
veer haar motiveering, welke nochtans
protest uitlokte van Jodocus.
Wat vond ik het jammer, dat er in
de moderne tijden bijna geen vigelan-
tes, fiacres en hoe dergelijke door paar
den getrokken rijtuigen vroeger heet
ten, meer zijn overgebleven. Mijn ouder-
wetsche hart deed het goed te hooren,
hoe onlangs de laatst overgebleven
paardenrijtuigen zich bij het Gebouw
van Kunsten en Wetenschappen hadden
verzameld om bezoekers naar een voor
stelling te brengen en na afloop weer
thuis af te leveren. Wies was zelffe ver
baasd over het feit, dat er nog zooveel
koetsiers voor de rijtuigen waren te
vinden, mitsgaders de bijbehoorende
jassen en hooge hoeden. Zij dacht, dat
die attributen nog slechts in de musea
te vinden waren. Ik ben nu niet in de
gelegenheid meer om er nog eens een
tochtje mee te maken, hoewel de animo
er zeker nog voor bestaat.
Zoo zijn er dus verschillende moei
lijkheden met het verkeer, speciaal bij
duisternis en het is uit dien hoofde, dat
ik met genoegen de oprichting gelezen
heb van een korps avondgidsen te Am
sterdam, die reeds dadelijk goede dien
sten bewezen. Is dat niet wat voor jou,
Jodocus, informeerde Wies oogenblik-
kelijk, toen zij er van hoorde. Jij bent
een fatsoenlijke, zij het niet meer ge
heel jonge man, recht van lijf en leden
en in het bezit van goede oogen. Je
zoudt je avonden door die in dienst
van de gemeenschap te stellen op geen
bétere manier productief kunnen ma
ken. Het zou een aardige afwisseling
zijn in de rij van patience-spelletjes,
waarmee je ons nu des avonds verveelt.
Jodocus echter had er maar half ooren
na. Als particulier zou hij gaarne eens
iemand geleiden, zeide hij, maar voor
een georganiseerd gidsen-verband in
den avond voelde hij maar matig sym
pathie. Gelukkig zullen er wel anderen
zijn, die er anders over denken en daar
om verwacht ik ook spoedig de invoe
ring van de nieuwigheid hier in de resi
dentie.
Wies wilde nog gaarne een pleidooi
houden voor het dichtmaken van de
niet meer gebruikt wordende tramrails.
Deze diepliggende sporen zijn, volgens
haar steeds bronnen van gevaar voor
wielrijders, die er gemakkelijk in slip
pen, vooral bij' glad weer en als de
straten vettig zijn in den herfst. Welis
waar zijn er niet veel van die onge
bruikte trajecten, maar als men bij de
Weinige stukken het gevaar voor de
Wielrijders vermindert, doet men een
goed werk. Ik geloof mijn nicht na
tuurlijk gaarne en ik neem aan, dat de
directie van de tram even gaarne aan
de wenschen van het wielrijdend pu
bliek zal voldoen, mits het in haar ver
stogen is om dat te doen. Financieel
®n technisch bedoel ik. Zoodat ik in vol
Vertrouwen wacht of er iets aan gedaan
kan worden. Is het mogelijk dan ge
schiedt het vast en zeker, zooals on
langs het geval was bij den wensch van
velen onder ’t publiek om door de con
ducteurs luid het nummer van de lijn
te doen afroepwi bij aankomst aan de
De algemeen gemachtigde voor den
wederopbouw heeft aan alle gemeente
besturen een circulaire gezonden, welke
bestemd is voor de gemeentelijke dien
sten van bouw- en woningtoezicht en
waarin hij o.m. het volgende mededeelt:
De in den laatsten tijd steeds ongun
stiger wordende voorraadsposjtie
hout, vooral van heipalen en van
zaagd naaldhout, benevens die
ijzer- en staalproducten, verplicht den
algemeen gemachtigde de noodzakelijk
heid van een uiterst zuinig gebruik van
deze materialen voor de bouwnijver
heid nog eens met klem onder de aan
dacht van de gemeentelijke diensten van
bouw- en woningtoezicht te brengen.
Bij de behandeling van de formulieren
voor het aanvragen van goedkeuring
voor de uitvoering van bouwwerken is
gebleken, dat door particulieren, zoowel
als door overheidsinstanties, veelal nog
te weinig rekening wordt gehouden met
de voorgeschreven „maatregelen ter be
sparing op bouwmaterialen”. Teneinde
vertraging in de behandeling der aan
vragen zooveel mogelijk te voorkomen,
verzoekt de algemeen gemachtigde den
gemeentelijken diensten van bouw- en
woningtoezicht derhalve dringend de bij
deze diensten ingeleverde, meergenoem
de formulieren ook te controleeren op
materialenverbruik. Voorts deelt de al
gemeen gemachtigde mede, dat hij, door
tusschenkomst van Gedeputeerde Sta
ten, aan de desbetreffende gemeentebe
sturen in overweging heeft doen geven,
het gemis van genoemde materialen in
voorkomende gevallen als overmacht te
beschouwen en derhalve toch een bouw
vergunning te verleenen, indien thans
reeds bouwaanvragen aanhangig zijn
gemaakt. Waar zoodanige bouwaanvra
gen nog niet aanhangig zijn gemaakt,
zouden de gemeentebesturen nu reeds
de bouwverordeningen in overeenstem
ming kunnen brengen met den feitelij-
ken toestand en het bezigen van schaar-
sche materialen niet meer in de ge
meentelijke bouwverordeningen dwin
gend voorschrijven.
len. Een afzonderlijke regeling
noodig voor de boerderijen,
een uitgebreid programma.
Het spreekt vanzelf, dat aan al deze
regelingen een grondige studie van het
ontwerp vooraf moest gaan.
Inmiddels was het vraagstuk, hoe de
getroffenen zoo spoedig mogelijk gehol
pen moesten worden, zeer dringend. Om
hierin spoedig te helpen was echter noo
dig, dat men wist, hoe hoog de schade
vergoeding zou zijn. Dr. Ringers heeft
toen in overleg met den secretaris-gene
raal van Financiën een voorschotrege
ling gemaakt, welke den herbouw van
arbeiders- en middenstandswoningen zou
kunnen bevorderen. Van schaden tot een
maximum van 10.000 werd 80 pCt als
voorschot op de schadevergoeding be
schikbaar gesteld. Door deze voorschot
regeling hoopt men bereikt te hebben,
dat er eindelijk wat beweging in den
wederopbouw komt. En inderdaad is er
beweging gekomen. Ondanks groote
moeilijkheden, vooral wat de materiaal
voorziening betreft, wordt thans in ver
schillende plaatsen van ons land hard
gewerkt. Veel is reeds voorbereid en
tot stand gekomen,- nog veel meer zal
er in de naaste toekomst geschieden.
In dit verband wees dr. Ringers op
Alblasserdam, waar reeds een aantal
nieuwe woningen ter vervanging van
verwoeste gereed gekomen zijn.
De wederopbouw van ons land wordt
overal met kracht aangevat, zooals
bleek uit het overzicht van den stand
van werkzaamheden in de verschillende
plaatsen, waarmede dr. Ringers zijn
voordracht eindigde.
In de middagvergadering heeft ir. Ver
hagen, de adviseur voor het herbouw-
plan van Middelburg, een uiteenzetting
van dit plan gegeven.
Voortgezette besprekingen
TOKIO, 19 October. CU.P.) De
onderhandelingen, die momenteel te
Batavia tusschen de vertegenwoor
digers van Japan en die van den Neder-
landschen en Amerikaanschen petro-
leumhandel worden gevoerd, zullen,
zoo wordt hier aangenomen, spoedig
tot een resultaat leiden. Bijzonderheden
omtrent het verdrag inzake de olie-
leveringen aan Japan zijn thans nog
ven. Hiertoe behooren de gas-industrié, niet te verkrijgen.
De vertegenwoordiger van de „Jo-
mioeri Sjimboen” te Batavia beweert,
dat een overeenkomst hieromtrent
reeds 16 October werd getroffen, tet-
wijl het agentschap Domei verklaart,
dat de onderhandelingen nog voort
duren. Blijkbaar zullen nog grondige
besprekingen van alle nog niet opge-
helderde vraagstukken inzake
petroleumprobleem in de naaste
komst plaats hebben.