J. E. F. de Kok
Haagsche Courant van Donderdag 31 October 1940
Het kerkhof op den Grebbeberg
Crematie
i. s
STADSNIEUWS
BINNENLAND
ir.
Directeur-generaal van de
Nederlandsche Petroleum
Maatschappij
VERTREKTIJDEN VAN DE
TRAM GEWIJZIGD
/ni
L.
Overweldigende belangstelling
hal
De eerste nieuwe haring
Rotterdam
VAN
DERDE BLAD,' PAGINA 1.
Engelsche luchtaanvallen op
Nederland
JE VRIENDINNEN MOET
JE HET HEBBEN!
Het soldaten-kerkhof op den Grebbeberg wordt nog eens extra nagezien en de graven van frissche aarde
en bloemen voorzien, in velband met Allerheiligen en Allerzielen (Polygoon)
Vertrek laatste ritten
Trams moeten des avonds om
negen in de remises zijn
Be rouwstoet voor het gebouw der B.P.M. aan de Garel van Bylandt-
laan, waar het. personeel een laatsten groet bracht
Rede van jhr. ir. H. Loudon
Dekens allereerst voor
Koffie- en theesurrogaten
Aangifte van Duitsche vermogens in
vijandelijk buitenland
lift'
ft.-
aangevuld
7.08;
7.20;
van
van
van
van
Buslijnen.
Egypte,
van
den leeren vliegen, hebt gij veel tot stand
daarvan geen
7.45;
van
van
.(Polygoon)
Vroege ritten op werkdagen: ingaande
1 November 1940:
Bus P van Thorbeckelaan 7.van
Groote Markt 7.25.
Bus R van Hofweg 8.10; van Waals-
dorperweg 8.15.
Bus T van Spoorwijk 6.50; van Alk.-
laan 7.30-
methoden van onderzoek
gewijzigd.
Lijn I 2 van Turfmarkt 7.40; van Lei
den 7.30.
Bus P van Thorbeckelaan 8.van
Gr. Markt 8.20.
Bus R van Hofweg 8.40; van Waals-
dorperweg 9.
Bus T van Spoorwijk 8.20; van Alke-
madelaan 9.
Veelbelovende artiste besteelt haar
kamergenoote
In een atelier hier ter stede woonden de
20-jarige jongedame uit Wassenaar samen
met een vriendin, een 19-jarig meisje uit
■;V:1
Buslijnen
Lijn P: van Groote Markt 9 uur 18
nam.van Thorbeckelaan 8 uur 50 nam.
Lijn R: van Hofweg 9 uur 10 nam.;
van Waalsdorperweg 9 uur 25 nam.
Lijn T: van Spoorw. tot Alk.laan
8 uur 45 nam., van Spoorw. tot Kalv.-
markt 9 uur 12 nam., van Spoorw. tot
H.S.M. 9 uur 24 nam.; van Alk.laan
tot Spoorw. 9 uur 12 nam., van Alk>
laan tot H.S.M. 9 uur 24 nam.
jarige meisje een biljet van 10. Zij waan
de het verloren en deed
aangifte bij de politie.
Gisteren had zij een tekort van twee
briefjes van tien. Dit werd te gek en zij
stelde de politie op de hoogte van het ge
beurde. Na het onderzoek, dat terzake
werd ingesteld moest het 19-jarige meis
je als schuldige worden aangewezen. Bo
vendien bleek, dat zij de eerste tien gul
den had gebruikt om daarmede het man
telpakje te bekostigen, dat zij van haar
vriendin had overgenomen.
Nederlandsche ingenieurs hebben
Roemenië verlaten
Naar van bevoegde zijde wordt mede
gedeeld hebben verscheidene Neder
landsche ingenieurs, die in petroleum
bedrijven in Roemenië werkzaam wa
ren, dit land verlaten.
vangen door het voorschrift, dat geen
synthetische kleurstoffen en conserveer
middelen mogen worden toegevoegd.
Voorts zijn eenige wijzigingen van re-
dactioneelen aard toegevoegd. Ook zijn de
en
Heden is in het crematorium te Wes-
terveld het stoffelijk overschot van
ir. J. E. F. de Kok, directeur-gene
raal der Nederlandsche Petroleum
Maatschappij verascht. Hoewel de
belangstelling overweldigend groot
was, droeg de geheele plechtigheid
toch een zeer sober karakter. Velen
kwamen per extra treinen aan.
Om ruim één uur kwam de rouw
stoet op het crematorium aan. Met
de familie kwamen in de volgauto’s
mede zijn naaste medewerkers, de
heeren N. van Wijk, adjunct-directeur
en ir. J. F. van Diemen, algemeen
procuratiehouder van de Bataafsche
Petroleum Maatschappij, ir. W L.
Sluyterman van Loo en ir. M. C. Bas-
tet, de oudste afdeelingschefs, jhr.
ir. H. Loudon, president-commissaris
van de Nederlandsche Petroleum
Maatschappij, de commissarissen,
mr. Aug. Philips, professor ir. Klop
per, mr. D. W. Crena de long en ir
W. H. van Leeuwen. Voorts de hee
ren H. Schmidt Crans, chef-instruc-
teur van de Nationale Luchtvaart-
school, die met ir. de Kok vele vlieg
tochten heeft gemaakt, en dr. J. Ph.
van Hilten, die den overledene behan
deld heeft.
Met ingang van morgen zijn de ver
trektijden van de trams veranderd, in
verband met het feit,, dat de trams
eerst om 7 uur v.m. de remises mogen
verlaten en om 8 uur 30 nam. binnen
moeten zijn.
Te IJmuiden aangevoerd
Gisteren is aan den Rij ksvischafslag te
IJmuiden de eerste Hollandsche haring
van dit jaar aangevoerd. De IJmuider
logger „Sursum Corda” was Donderdag
j.l. ter haringvisscherij langs de Neder
landsche kust uitgevaren en was gisteren
aan den afslag met circa veertig kisten
haring, die tegen hooge prijzen werden
verkocht. Naar de ,,N.R.Crt.’J verneemt,
zal nog een aantal schepen voor de ha
ringvisscherij worden klaargemaakt.
□e Deensche visch
Tegen aller verwachting in, waren er
gisteren te IJmuiden enkele autoladingen
versche visch, afkomstig uit Denemar
ken, aangekomen, om in de Rijksvisch-
hallen verkocht te worden.
Op het einde der afgeloopen week was
bij den import van Deensche visch stag
natie ontstaan. Het blijkt, dat een aantal
Deensèhe exporteurs geen versche visch
meer aan ons land mocht exporteeren,
omdat het kwantum, aan hen toegewe
zen, reeds uitgeput was en de Deensche
regeering nog geen nieuwe uitvoerver
gunningen heeft verstrekt.
Hoe groot de totale hoeveelheid visch
van de overige Deensche exporteurs
thans nog is, kon men niet mededeelen.
Hoelang Denemarken ons land nog van
versche visch kan voorzien, is eveneens
nog niet bekend.
Het vertrek der laatste ritten is, in
gaande 1 November 1940, als volgt:
Lijn 1: van Frankenslag 7 uur 27
nam.; van Staatsspoor 7 uur 54 nam.
Lijn 2: van Sportlaan 7 uur 30 nam.;
van Staatsspoor 8 uur nam.
Lijn 3: van Kwartellaan 7 uur 37
nam.: van Staatsspoor 7 uur 52 nam.;
van Staatsspoor tot Goudenregenstraat
8 uur 5 nam.
Lijn 3A: van Markenschepl. 7 uur 30
van Markenschepl. tot Riv.v.markt
7 uur 45 nam.; van Staatsspoor 8 uur
nam.; van Riv.vischmarkt 8 uur 6 nam.
Lijn 4: van Holl. Spoor 7 uur 35
nam.: van Zijdelaan 8 uur 5 nam.
Lijn 5: van Mient 7 uur 36 nam.;
van Prinsessegracht 8 uur nam.
Lijn 6: van Escamplaan 7 uur 25
nam.; van Stuyvesantpl. 7 uur 55 nam.
Lijn 7: van Valkenboschpl. 7 uur 32
nam.; van L. v. N.O.-Indië 8 uur 3 nam.
Lijn 8: van Kurhaus 7 uur 30 nam.,
van Kurhaus tot Kneuterdijk 7 uur 50
nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam.,
van Kneuterdijk 8 uur 5 nam.
Lijn 9: van Kurhaus 7 uur 33 nam.,
van Kurhaus tot Toumooiveld 7 uur 50
nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam.,
van Toumooiveld 8 uur 5 nam.
Lijn 10: van Duivelandschestr. 7 uur
24 nam.; van Stuwstraat 7 uur 52 nam.,
van Stuwstraat tot Statenpi. 8 u. nam.
Lijn 11: van Strandweg 7 uur 33
nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam.
Lijn 12: van Lijsterbesstraat 7 uur
39 nam., van Lijsterbesstr. tot H.S.M.
7 uur 47 nam.; van Staatsspoor 8 uur 7
nam., van Holl. Spoor 8 uur 10 nam.
Lijn 13: van Veluweplein 7 uur 32
nam.; van Stuyvesantpl. 8 uur nam.
Lijn 14: van Kurhaus 7 uur 30 nam.,
van Kurhaus tot Valkenboschpl. 7 uur
50 nam.; van Zuiderparklaan 8 uur
nam., van Valkenboschplein 8 u. 5 nam.
Lijn 20: van Meer en Bosch 7 uur 34
nam.; van Riviervischmarkt 7 uur 58
nam., van Riv.vischmarkt tot Laan v.
Eik en Duinen 8 uur 8 nam.
Lijn 11van Turfmarkt 7 uur 50
nam., van Turfmarkt tot rem. 8 uur 14
nam.; van Delft 7 uur 36 nam., van
Delft tot rem. 8 uur 18 nam.
Lijn I 3: van Turfmarkt 8 uur 8 nam.;
van Voorburg 7 uur 40 nam.
Lijn 12: van Turfmarkt 7 pur nam.,
van Turfmarkt tot Rijnsb.w. 7 uur 20
nam., van Turfmarkt tot rem. 7 uur 40
nam. en 8 uur nam.; van Leiden 6 uur
50 nam., van Leiden tot Viaduct 7 uur
10 nam. en 7.30 uur nam., van Leiden
tot Kerkdam 7 uur 50 nam., van Leiden
tot rem. 8 uur 10 nam.
Geen persoonlijke ongevallen,
onbeteekenende schade
Ook in den afgeloopen nacht zijn
Engelsche vliegers boven ons land ge
weest en hebben zij bommen laten val
len. Hun aanvallen waren van geen be-
teekenis. Persoonlijke ongevallen heb
ben zich niet voorgedaan en de aange
richte schade was onbeduidend.
Courant”, N. W.
der N. L. S.,
Th. Elink Schuurman, oud-agent van
d. B.P.M. te Batavia, tal van afdeelings
chefs van de Petroleum Maatschappij en
tailooze employe’s, ir J. J. We'fers Bet-
tink, adjunct directeur der B.I.M., ir. H.
H. Buss, directeur van de B.P.M.-fabrie-
ken te Pernis met de afdeelingschefs en
employé’s, A. ,C. H. Hartman, directeur
van de Nederlandsche Koloniale Petro
leum Maatschappij, B. Klaare, directeur
van de Standard A.P.C., F. D. Metz, en R.
de Keyser, directeuren van de Belgian
Shell Company te Brussel, K. de
Geus van de Heuvel, voorzitter van
hét bestuur van het vliegveld „Het
Gobi”, jhr. ir. C. E. W. van Panhuys na
mens het instituut van ingenieurs, C. van
de Poll, directeur van rijksbureau van
aardolieproducten, gep. vice-admiraal L.
J. Quant, voorzitter van het instituut voor
zweefvliegen, M. A. van der Leye, direc
teur van het kantoor der B.I.M. te Middel
burg, mr. Kielstra, namens de directie der
Kasvereeniging, ir. Caviet, directeur van
het laboratorium te Amsterdam met alle
afdeelingschefs en zeer vele employé’s, mr.
E- E. Menten, lid van de firma Heldring
en Pierson, de leden van den raad van
bestuur der K.L.M., prof. mr. dr. G. W. J.
Bruins, directeur van het Clearinginstituut
en dr. M. H. Damme, directeur-generaal
van de P.T.T., voorts F. J. Houwert, oud-
directeur van de Billiton Maatschappij, mr.
H. Smit, directeur van de Nederlandsche
Pacific Petroleum Maatschappij, Bouwe
Vlas, commandant van het Leger des
Heils, M. C. Heymans, namens de directie
van Ruys en Co. en de Rotterdamsche
Lloyd, J. Montauban van Swijndrecht,
secretaris van de Vereeniging voor Lucht
vaart, C. R. T. baron Krayenhoff, eere-
voorzitter van de A.N.V.V., lid van het
dagelijksch bestuur van den A.N.W.B. en
voorzitter van luchttoerisme.
Voorts de heer H. Ch. E. van Ede van der
Pais, directeur van den Luchtvaartdienst,
als vertegenwoordiger van den secretaris
generaal van het departement van Water
staat, A. Plesman en H Martin namens
de K.L.M., jhr. Sandberg, lid van de fa.
Heldring en Pierson, prof. dr. J. A. A.
Mekel uit Delft, mr. E. L. G. den Dooren
de Jong, directeur van R. Mees en Zonen,
ir. J. W. H. Lambach namens de Vlieg-
tuigenfabriek Fokker, mr. R. J. H. Pa-
tijn, voorzitter van de commissie voor
aardolieaangelegenheden, W. Sluyterman
van Loo, firmant van Schill en Capadose,
mr. G. van der Meulen, ondervoorzitter
van den raad van bestuur der K.L.M.,
ir. W. van Alphen de Veer namens de or
ganisatie T. en O., gep. generaal-majoor
L. Chr. A. van de Kasteele, algemeen ad
viseur van den algemeen gemachtigde
voor den Wederopbouw, dr ir. J. A. Rin
gers, jhr. mr. O. E. W Six, secretaris
generaal van het departement van Kolo
niën, F. Donker Duyvis, namens het be
stuur voor documentatie en registratuur,
Willy Mullens, directeur van „Die Haghe
Film”, notaris mr. S. K. D. M. v. Lier,
mr. J. Luyten. waarnemend voorz. van den
Ondernemersraad voor Nederlandsch-In-
dië, P. Nijgh, president-commissaris van
v. Ommeren’s Scheepvaartbedrijf te Rot
terdam, P. Wernink, secretaris van de
Haagsche Aeroclub, N. J. van Alphen, lid
van den raad van beheer der N. L. S.,
J. van Hasselt, namens de Nederlandsche
Stoomvaartmaatschappij, M. J. L. Rosman,
administrateur van het Fokker- en het-
Luchtverdedigingsfonds, H. G. ter Marsch,
secretaris-penningmeester van dat fonds,
dr. E. Heldring en C. J. baron Collot
d’Escury, namens de Nederlandsche Han
del Maatschappij, prof. dr. C. J. van
Nieuwenburg, rector-magnificus van de
Technische Hoogeschool te Delft, prof. dr.
H. B. Dorgelo, secretaris van den senaat
van de Technische Hoogesphool te Delft,
A. F. Bronsing, directeur van de Stoom
vaartmaatschappij „Nederland”, W. An-
drau. president-commissaris van Moeara
Enim.
De nieuwe hal waar de kist met het stof
felijke overschot werd binnengedragen
was dra gevuld met de honderden be
langstellenden. De organist speelde het
Largo van Handel. Een groot aantal bloem
stukken en kransen was op smaakvolle
wijze rond de baar op het podium geschikt.
Hier stonden ook de twee chauffeurs van
den heer de Kok. Toen de tonen van
Handels indrukwekkend hymne waren ver
storven betrad allereerst de heer Loudon
het spreekgestoelte om ook namens de
buitenlandséhe directeuren het volgende
woord te spreken.
Het overlijden van ir. J. E. F. de Kok,
aldus ving spr. aan, heeft in wijden kring
ontroering gewekt. Als directeur-gene
raal van de Nederlandsche Maatschap
pij tot Exploitatie van Petroleumbronnen
in Nederlandsch-Indië was hij algemeen
bekend.
Van de Militaire Academie te Breda,
waar hij zijn militaire studies volbracht,
vertrok De Kok als 2de Luitenant der In
fanterie in 1902 naar Nederlandsch-Indië,
maar moest om gezondheidsredenen
reeds in 1904 den dienst verlaten. Met de
hem eigen energie is hij toen in Delft
voor chemisch ingenieur gaan studeeren.
Het diploma werd hem met lof uitge
reikt en voordat hij dit verkregen had,
was reeds ik was toen directeur van
de Nederlandsche Petroleum Maatschap
pij door professoren te Delft mijn
aandacht op hem gevestigd, en trad hij
kort na zijn promotie te Delft als inge
nieur in dienst bij de Bataafsche Petro
leum Maatschappij.
Hij werkte als bedrijfs-ingenieur in ver
schillende functies bij die Maatschappij
en heeft o.a. aan het hoofd gestaan van
onze benzine-installatie te Rotterdam.
In 1921 kwamen veranderingen in de
leiding bij de Koninklijke en werd De
Kok tot een der directeuren benoemd.
Toen Deterding einde 1936 als directeur-
generaal aftrad, werd in Januari 1937
De Kok tot zijn opvolger benoemd. Hij
heeft zich met zelfverloochening aan de
ze taak gegeven.
Ofschoon de groote expansies’ van het
bedrijf reeds bereikt waren, zette de
groei zich toch nog voortdurend voort.
Voor de chemisch-technische zijde van
het bedrijf heeft De Kok steeds een zeer
open oog gehad en wanneer ons concern,
wat betreft de research aan de spits
staan, dan is dit grootendeels aan zijn
invloed te danken.
De Kok was een energiek man en daar
enboven een buitengewoon sympathieke
figuur, eerlijk en rechtvaardig. Het per
soneel, dat onder hem werkte, droeg hem
dan ook op de handen. Ook door zijn
Engelsche collega’s werd hij bijzonder
gewaardeerd, hetgeen voor den algemee-
nen gang van ons groote bedrijf een zeer
belangrijke factor was.
Intusschen was de gezondheidstoestand
van De Kok de laatste jaren niet bijzon
der goed. Zijn geestkracht, aldus spr.,
was echter van dien aard, dat hij toch
nog met alle kracht en energie zich van
zijn zware taak wist te kwijten.
De Kok was iemand, die zeer terugge
trokken leefde. Zijn groote liefhebberij
was de vliegsport, waarin hij zich zeer
snel wist te bekwamen en de vereischte
brevets wist machtig te worden. Zijn
groote tochten naar Nedërlandsch-In-
dië en Zuid-Afrika zijn ons allen bekend.
In 1938 zou hij voor de tweede maal
naar Indië zijn gegaan, maar moest toen
wegens de ongunstige politieke omstan
digheden in Karachi zijnde, naar Neder
land terugkeeren.
Als Voorzitter van de Nederlandsche
Vereeniging voor de Luchtvaart en van
den Raad van Bestuur van de K.L.M.,
van het Fokker-fonds en het Luchtver
dedigingsfonds, heeft De Kok ontegenzeg
gelijk voor de ontwikkeling van de vlieg
sport in Nederland zeer veel gedaan.
Toen de bezetting van ons land een
gewijzigden toestand veroorzaakte, heeft
De Kok een zeer moeilijken tijd doorge
maakt en ofschoon zijn gezondheidstoe
stand achteruit ging, heeft hij toch nog
belangrijke regelingen weten te treffen,
waardoor de belangen van het personeel
zooveel mogelijk werden behartigd.
In Juli moest hij op advies van zijn
geneesheeren in het Roode Kruis Zieken
huis worden opgenomen, waar hij tot diep
leedwezen van allen, die met hem ge
werkt hebben en hem gekend hebben, op
28 October is overleden.
Voor het groote concern, waarvan hij
de leiding had, is zijn heengaan een zeer
ernstig verlies. Wij, zijn collega’s zijn
diep getroffen door dit verscheiden en het
personeel betreurt den geliefden leider,
die steeds voor hunne belangen optrad.
Wij begrijpen, zoo besloot jhr. Loudon,
hoe groot het verlies ook zijn moet voor
de naaste familieleden naar wie onze op
rechte sympathie uitgaat.
Overige sprekers.
Vervolgens sprak de heer C. Kolff,
voorzitter van de Nationale Luchtvaart-
school. Zelden zullen zoovelen, aldus
spr. met gelijkgestemde gevoelens zijn
saamgekomen als thans. Gevoelens van
diepen weemoed vervult allen omdat
wij een man missen voor wien wij een
zoo groot gevoel van waardeering heb
ben. Vooral wordt die weemoed gevoeld
in de Nederlandsche luchtvaartwereld,
waarvoor de heer de Kok zoo ontzag
lijk veel heeft gedaan. Hebt gij wel eens
beseft, mijnheer de Kok, welke een uit
zonderlijke plaats gij in de luchtvaart
innam? Deze plaats was onaantastbaar
voortgesproten uit 'het vanzelfsprekend
respect. Een ieder voelde intuïtief het
besef voor uwe groote karaktereigen
schappen. Zoo had ook elkeen de groot
ste genegenheid voor u opgevat. Toen
u zich als gewoon leerling op Waalha
ven liet inschrijven, ging u met de an
deren, al waren zij ook verschillend
van leeftijd en van rang en stand, als
gelijke en zelfs als vriend met hen om.
Deze houding hebt gij steeds in het
luchtvaartcentrum behouden. Dank zij
uw energie slaagde gij er spoedig in uw
brevet te halen. Zelf hebt gij gezegd,
dat de aangenaamste uren in uw leven
waren, welke gij doorbracht in uw vlieg
tuig en de prettigste vacanties vorm
den de lange vliegreizen. Gij wenschte
mede leiding te geven aan de ontwikke
ling en den groei van de luchtvaart..
In uw functie van voorzitter van de
Nederl. Vereeniging voor de Lucht
vaart hebt gij de stoot gegeven voor
de gewenschte reorganisatie.
Ook als voorzitter van het luchtvaart-
fonds, luchtverdedigingsfonds en Fokker-
fonds, waardoor zeer vele jongens kon-
V er koop, aflevering en vervoer
verboden
Het Rijksbureau voor Wol en Lompen
heeft in een schrijven aan de dekenfabri
kanten medegedeeld, dat het is verboden
dekens te verkoopen, af te leveren en te
vervoeren. Als, mede door de hulp van
de fabrikanten, wordt bereikt, dat er op
korten termijn het noodige aantal dekens
voor de geteisterde gebieden beschikbaar
komt, dan kan de blokkade direct weer
worden opgeheven.
De dekenfabrikanten dienen alle bij hen
op dit oogenblik voorradige dekens ten
verkoop aan te bieden aan de Centrale
Commissie Voorziening Rotterdam. Dat
dient, zoolang de blokkade nog niet is
opgeheven, elke week opnieuw te ge
schieden ten aanzien van de geprodu
ceerde dekens.
gebracht. Toen Ypenburg in moeilijkhe-
heden verkeerde, gaf gij uitkomst. Doch
niet alleen de sportvliegerij, ook voor
de K.L.M. en de K.N.I.L.M., waarin u
leiding hebt weten te geven op technisch
en economisch gebied hebt gij baanbre
kend werk verricht. Elk onderdeel van
de vliegerij had uw bijzondere belang
stelling. Als eerste stondt gij vooraan om
particuliere nooden te lenigen, waarbij u
blijk gaf van groote onbaatzuchtigheid.
Ik spreek woorden van hartgrondigen
dank voor het vele, dat ik van u ge
leerd hebben voor de van u ondervonden
vriendschap. Ik prijs de omstandigheden
gelukkig, welke mij met een man van
uw formaat in aanraking brachten. Ik
weet, dat ge heel Nederland en in de
eerste plaats de luchtvaart u nimmer
I zullen vergeten. Gij waart een gaaf
mensch. Rust zacht.
De heer Mets sprak namens de Belgi
sche Shell Company een laatste woord
van eerbiedige hulde en afscheid. Ir. de
Kok dwong van ieder, die bij het gewel
dige concern werkzaam was bewondering
af wegens zijn groote werkkracht. Zijn
principe was, dat alleen die arbeid goed
was, welke niet in conflict met ons gewe.
ten kwam. Spr. wees er op, dat ir. de
Kok zelfs toen hij door ziekte en zorgen
bijna overstelpt werd, op de bres bleef
staan voor de belangen van het concern
en van het personeel. Hij stond bijna als I
een onverschillige tegenover zijn ernstige
ziekte. De woorden ontbreken mij om
precies te zeggen wat ik voel, nu ik bij I
het stoffelijke overschot van mijn direc
teur-generaal sta.
Hierop voerde nog het woord luitenant. I
kolonel Linden namens de promotie 1902
op de militaire academie te Breda en I
prof. ir. C. T. van Nieuwenburg, namens I
de senaat van de Technische Hoogeschool I
te Delft.
Een broer dankte voor de belangstel- I
ling.
Bij het dalen van de kist speelde de
organist het Ave Maria van Gounod. Toen
de belangstellenden de aula verlieten I
speelde de organist de Marche Funèbre
van van Beethoven.
Een laatste groet van het
personeel
Honderden leden van het personeel der
Bataafsche Petroleum Maatschappij en
zeer veel belangstellenden hebben van
ochtend van de gelegenheid gebruik ge
maakt, om den overledene voor het hoofd
kantoor aan de Carel van Bylandtlaan al
hier, een laatsten groet te brengen.
Lang voordat de stoet zou arriveeren
had men zich verzameld voor het impo
sante gebouw, waar de vlag halfstok
woei in den killen najaarswind.
Juist op het moment, dat de toren
klokken in de buurt het middaguur in
luidden, werd de rouwstoet zichtbaar op
den hoek Carel van BylandtlaanRaam-
weg.
Eenige oogenblikken later reed de stoet
tot vlak voor den ingang van het gebouw.
Eerbiedig ontblootte men het hoofd. Met
het in acht nemen van enkele minuten
stilte werd de overledene herdacht.
Hierna zette de rouwstoet, gevolgd door
enkele particuliere auto’s, zijn tocht naar
het crematorium in Westerveld voort.
Diep onder den indruk verspreidden de
menschen zich na deze korte, maar tref
fende, plechtigheid.
De aanwezigen
Aanwezig waren o.a. de heeren M. v.
Wijk, onderdirecteur van de B.P.M, ir. J.
F. van Diermen, algemeen procuratie van
de B.P.M., ir. W. L. Sluyterman van Loo,
en ir. M. Ch. Bastet, beide oudste afdee
lingschefs van de B.P.M., H. Lochner, be
heerder van de Nederlandsche Petroleum-
Maatschappij en B.P.M., jhr. mr. R. van
Lennep, directeur van de Tarakan Petro
leum Maatschappij, prof. dr. H. I. Water
man, van de Technische Hoogeschool te
Delft, de heer A. W. Sijthoff, directeur
van de „Haagsche
Sluyter, instructeur
Elink
Vroege ritten op ZONDAGEN. In-
gaande 3 November 1940:
Lijn 1 van Frankenslag 7.13; van
Staatsspoor 7.43.
Lijn 2 van Sportlaan 7.21van Staats
spoor 7.53.
Lijn 3 van Kwartellaan 7.14;
Staatsspoor 7.44.
Lijn 3a van Markenschepl. 7.24; van
Staatsspoor 7.54.
Lijn 4 van HolL Spoor 7.15; van
Zijdelaan 7.45.
Lijn 5 van Mient 7.05; van Prinsesse-
gracjit 7.31.
Lijn 6 van Hobbemaplein 7.06; van
Stuyvesantpl. 7.30; van Escamplaan 7.20.
Lijn 7 van Valkenboschplein 7.07;
van L. v. N. O. Indië 7.37.
Lijn 8 van Kurhaus 7.15; van Holl.
Spoor 7.42.'
Lijn 9 van Kurhaus 7.03; van Holl.
Spoor 7.33.
Lijn 10 van Duivelandschestraat 7.30;
van Stuwstraat 8.06.
Lijn 11 van Strandweg 7.15; van Holl.
Spoor 7.38.
Lijn 12 van Lijsterbesstraat 7.;,van
Staatsspoor 7.30. Hillegersberg. Op een dag miste het 20-
Lijn 13 van Zuiderpark 7.12; van
Stuyvesantplein 7.40.
Lijn 14 van Kurhaus 7.van Zui
derparklaan 7.30.
Lijn 20 van Meer en Bosch 7.28; van
Riviervischmarkt 8.04.
Lijn 11 van Turfmarkt
Delft 7.10.
Lijn 13 van Turfmarkt 7.52;
Voorburg 7.42.
Van bevoegde zijde wordt er op gewe
zen, dat op grond van de in het Duitsche
Rijk uitgevaardigde verordening betref
fende de aangifte van Duitsche vermo
gens in landen, waarmede Duitschland
zich in oorlog bevindt van 7 Augustus
1940, onder meer alle personen, die de
Duitsche nationaliteit of nationaliteit van
de protectoraten Bohemen en Moravië
bezitten of verwerven en alle Duitsche
ondernemingen in de bezette Nederland
sche gebieden hun in vijandelijk buiten
land bevindende vermogen hebben aan te
geven.
Als vijandelijk buitenland gelden de
volgende staten: Groot-Brittannië en
Noord-Ierland met de overzeesche bezit
tingen, koloniën, protectoraten en man-
daatsgebieden, alsmede de dominions
Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en
Zuid-Afrika en verder Frankrijk met zijn
bezittingen, koloniën, protectoraats- en
mandaatsgebieden behalve Egypte, de
Soedan, Irak en Monaco.
De aangifte kan tot 15 November a.s.
bij de „Wirtschaftsprüfstelle”, Korte Vij
verberg 5, den Haag geschieden. De ver
melde verordening is in het „Reichs-
gesetzblatt”, deel I, nr. 140, afgedrukt en
kan bij het „Reichsverlagamt” te Berlijn
NW 40, Scharnhorststrasse 4, worden ver
kregen.
Regeling betreffende de samenstelling
In de Staatscourant van gisteren zijn
een aantal wijzigingen van het Koffie-
en Theebesluit, een besluit tot uitvoe
ring van de Warenwet, opgenomen.
In de eerste plaats is- aan de definitie,
welke het besluit van koffie-extract,
waarmee volgens den nieuwen tekst met
mocca-extract aangeduide stoffen gelijk
worden gesteld, de volgende bepaling toe
gevoegd
„Indien aan de namen „koffie-extract”
of „mocca-extract” is toegevoegd de aan
duiding „met caramel”, „met cichorei”,
of een overeenkomstige aanduiding, waar
uit de vermenging van koffie-extract met
één of meer, met name genoemde, andere
stoffen dan koffie blijkt, moet de waar
bestaan uit deugdelijk koffie-extract, dat
ten hoogste zooveel andere vaste bestand-
deelen, dan die uit koffie getrokken, be
vat, dat het droge stofgehalte der waar
niet meer dan 12 pCt., en het gehalte aan
reduceerende stoffen na sterke inversie
niet meer dan 35 pCt., van de droge stof
bedraagt, terwijl het gehalte aan coffeïne
ten minste 2 pCt. van de droge stof der
waar moet bedragen.”
Ten aanzien van koffie-extract is voorts
bepaald, dat het gehalte aan coffeïne, uit
gedrukt op 100 g watervrij extract niet
lager dan 4 pCt. mag zijnvoorheen was
dit percentage 2J.
Over de samenstelling van koffie- en
thee-surrogaten volgt dan een nadere be
paling in een nieuw artikel 5. Daarin
wordt voorgeschreven dit geldt ook
voor theesurrogaten dat zij bereid
moeten zijn hetzij uit deugdelijke gebrui
kelijke eet- of drinkwaren of uit linde
bloesem, rozebottels, bladeren van kersen,
noten, rozen, bramen, frambozen, aard
beien, roode en zwarte bessen, zwarte en
roode boschbessen, kersestelen, bollen
van tulpen en crocussen, hetzij uit andere
grondstoffen, met machtiging van den se-
cretaris-generaal van het departement
van Sociale Zaken.
Op de verpakking moet duidelijk zijn
afgedrukt het woord koffiesurrogaat
(theesurrogaat, of namaakkoffie of na-
maakthee) benevens de vermelding van
de grondstoffen of van het nummer van
de departementale machtiging.
Over de vermelding van waren en hoe
veelheden op de verpakking bevat het
gewijzigde besluit nog enkele bepalingen,
waarvoor wij naar de Staatscourant ver
wijzen.
De bepalingen, dat aan de in het be
sluit genoemde artikelen geen kleur
stoffen mogen zijn toegevoegd, zijn ver-
Lijn 1 van Frankenslag 7.09; van
Staatsspoor 7.40.
Lijn 2 van Sportlaan 7.16; van Staats
spoor 7.50.
Lijn 3 van Kwartellaan 7.15; van
Staatsspoor 7.45.
Lijn 3a van Markenscheplein
van Staatsspoor 7.38.
Lijn 4 van Holl. Spoor 7.05; van
Zijdelaan 7.35.
Lijn 5 van Mient 7.05; van Prinsesse
gracht 7.31.
Lijn 6 van Hobbemaplein 7.07; van
Stuyvesantplein 7.30.
Lijn 6 van Escamplaan 7.12.
Lijn 7 van Valk.plein 7.07; van Laan
.van N.O. Indië 7.37.
Lijn 8 van Kurhaus 7.04; van Holl.
Spoor 7.29.
Lijn 9 van Kurhaus 7.05; van Holl.
Spoor 7.30.
Lijn 10 van Duiv.straat
Stuwstraat 7.56.
Lijn 11 van Strandweg 7.10; van Holl.
Spoor 7.37.
Lijn 12 van Lijsterbesstraat 7.van
Staatsspoor 7.28.
Lijn 13 van Zuiderpark 7.08;
Stuyvesantplein 7.37.
Lijn 14 van Kurhaus 7.van Zuider
parklaan 7.30.
Lijn 20 van Meer en Bosch 7.13; van
Riv.vischmarkt 7.40.
Lijn I 1 van Turfmarkt 7.14;
Delft 7.12.
Lijn I 3 van Turfmarkt 7.32; van
Voorburg 7.16; van Rijswijk 7.10.
Lijn I 2 van Turfmarkt 7.40;
Leiden 7.30.