J. E. F. de Kok Haagsche Courant van Donderdag 31 October 1940 Het kerkhof op den Grebbeberg Crematie i. s STADSNIEUWS BINNENLAND ir. Directeur-generaal van de Nederlandsche Petroleum Maatschappij VERTREKTIJDEN VAN DE TRAM GEWIJZIGD /ni L. Overweldigende belangstelling hal De eerste nieuwe haring Rotterdam VAN DERDE BLAD,' PAGINA 1. Engelsche luchtaanvallen op Nederland JE VRIENDINNEN MOET JE HET HEBBEN! Het soldaten-kerkhof op den Grebbeberg wordt nog eens extra nagezien en de graven van frissche aarde en bloemen voorzien, in velband met Allerheiligen en Allerzielen (Polygoon) Vertrek laatste ritten Trams moeten des avonds om negen in de remises zijn Be rouwstoet voor het gebouw der B.P.M. aan de Garel van Bylandt- laan, waar het. personeel een laatsten groet bracht Rede van jhr. ir. H. Loudon Dekens allereerst voor Koffie- en theesurrogaten Aangifte van Duitsche vermogens in vijandelijk buitenland lift' ft.- aangevuld 7.08; 7.20; van van van van Buslijnen. Egypte, van den leeren vliegen, hebt gij veel tot stand daarvan geen 7.45; van van .(Polygoon) Vroege ritten op werkdagen: ingaande 1 November 1940: Bus P van Thorbeckelaan 7.van Groote Markt 7.25. Bus R van Hofweg 8.10; van Waals- dorperweg 8.15. Bus T van Spoorwijk 6.50; van Alk.- laan 7.30- methoden van onderzoek gewijzigd. Lijn I 2 van Turfmarkt 7.40; van Lei den 7.30. Bus P van Thorbeckelaan 8.van Gr. Markt 8.20. Bus R van Hofweg 8.40; van Waals- dorperweg 9. Bus T van Spoorwijk 8.20; van Alke- madelaan 9. Veelbelovende artiste besteelt haar kamergenoote In een atelier hier ter stede woonden de 20-jarige jongedame uit Wassenaar samen met een vriendin, een 19-jarig meisje uit ■;V:1 Buslijnen Lijn P: van Groote Markt 9 uur 18 nam.van Thorbeckelaan 8 uur 50 nam. Lijn R: van Hofweg 9 uur 10 nam.; van Waalsdorperweg 9 uur 25 nam. Lijn T: van Spoorw. tot Alk.laan 8 uur 45 nam., van Spoorw. tot Kalv.- markt 9 uur 12 nam., van Spoorw. tot H.S.M. 9 uur 24 nam.; van Alk.laan tot Spoorw. 9 uur 12 nam., van Alk> laan tot H.S.M. 9 uur 24 nam. jarige meisje een biljet van 10. Zij waan de het verloren en deed aangifte bij de politie. Gisteren had zij een tekort van twee briefjes van tien. Dit werd te gek en zij stelde de politie op de hoogte van het ge beurde. Na het onderzoek, dat terzake werd ingesteld moest het 19-jarige meis je als schuldige worden aangewezen. Bo vendien bleek, dat zij de eerste tien gul den had gebruikt om daarmede het man telpakje te bekostigen, dat zij van haar vriendin had overgenomen. Nederlandsche ingenieurs hebben Roemenië verlaten Naar van bevoegde zijde wordt mede gedeeld hebben verscheidene Neder landsche ingenieurs, die in petroleum bedrijven in Roemenië werkzaam wa ren, dit land verlaten. vangen door het voorschrift, dat geen synthetische kleurstoffen en conserveer middelen mogen worden toegevoegd. Voorts zijn eenige wijzigingen van re- dactioneelen aard toegevoegd. Ook zijn de en Heden is in het crematorium te Wes- terveld het stoffelijk overschot van ir. J. E. F. de Kok, directeur-gene raal der Nederlandsche Petroleum Maatschappij verascht. Hoewel de belangstelling overweldigend groot was, droeg de geheele plechtigheid toch een zeer sober karakter. Velen kwamen per extra treinen aan. Om ruim één uur kwam de rouw stoet op het crematorium aan. Met de familie kwamen in de volgauto’s mede zijn naaste medewerkers, de heeren N. van Wijk, adjunct-directeur en ir. J. F. van Diemen, algemeen procuratiehouder van de Bataafsche Petroleum Maatschappij, ir. W L. Sluyterman van Loo en ir. M. C. Bas- tet, de oudste afdeelingschefs, jhr. ir. H. Loudon, president-commissaris van de Nederlandsche Petroleum Maatschappij, de commissarissen, mr. Aug. Philips, professor ir. Klop per, mr. D. W. Crena de long en ir W. H. van Leeuwen. Voorts de hee ren H. Schmidt Crans, chef-instruc- teur van de Nationale Luchtvaart- school, die met ir. de Kok vele vlieg tochten heeft gemaakt, en dr. J. Ph. van Hilten, die den overledene behan deld heeft. Met ingang van morgen zijn de ver trektijden van de trams veranderd, in verband met het feit,, dat de trams eerst om 7 uur v.m. de remises mogen verlaten en om 8 uur 30 nam. binnen moeten zijn. Te IJmuiden aangevoerd Gisteren is aan den Rij ksvischafslag te IJmuiden de eerste Hollandsche haring van dit jaar aangevoerd. De IJmuider logger „Sursum Corda” was Donderdag j.l. ter haringvisscherij langs de Neder landsche kust uitgevaren en was gisteren aan den afslag met circa veertig kisten haring, die tegen hooge prijzen werden verkocht. Naar de ,,N.R.Crt.’J verneemt, zal nog een aantal schepen voor de ha ringvisscherij worden klaargemaakt. □e Deensche visch Tegen aller verwachting in, waren er gisteren te IJmuiden enkele autoladingen versche visch, afkomstig uit Denemar ken, aangekomen, om in de Rijksvisch- hallen verkocht te worden. Op het einde der afgeloopen week was bij den import van Deensche visch stag natie ontstaan. Het blijkt, dat een aantal Deensèhe exporteurs geen versche visch meer aan ons land mocht exporteeren, omdat het kwantum, aan hen toegewe zen, reeds uitgeput was en de Deensche regeering nog geen nieuwe uitvoerver gunningen heeft verstrekt. Hoe groot de totale hoeveelheid visch van de overige Deensche exporteurs thans nog is, kon men niet mededeelen. Hoelang Denemarken ons land nog van versche visch kan voorzien, is eveneens nog niet bekend. Het vertrek der laatste ritten is, in gaande 1 November 1940, als volgt: Lijn 1: van Frankenslag 7 uur 27 nam.; van Staatsspoor 7 uur 54 nam. Lijn 2: van Sportlaan 7 uur 30 nam.; van Staatsspoor 8 uur nam. Lijn 3: van Kwartellaan 7 uur 37 nam.: van Staatsspoor 7 uur 52 nam.; van Staatsspoor tot Goudenregenstraat 8 uur 5 nam. Lijn 3A: van Markenschepl. 7 uur 30 van Markenschepl. tot Riv.v.markt 7 uur 45 nam.; van Staatsspoor 8 uur nam.; van Riv.vischmarkt 8 uur 6 nam. Lijn 4: van Holl. Spoor 7 uur 35 nam.: van Zijdelaan 8 uur 5 nam. Lijn 5: van Mient 7 uur 36 nam.; van Prinsessegracht 8 uur nam. Lijn 6: van Escamplaan 7 uur 25 nam.; van Stuyvesantpl. 7 uur 55 nam. Lijn 7: van Valkenboschpl. 7 uur 32 nam.; van L. v. N.O.-Indië 8 uur 3 nam. Lijn 8: van Kurhaus 7 uur 30 nam., van Kurhaus tot Kneuterdijk 7 uur 50 nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam., van Kneuterdijk 8 uur 5 nam. Lijn 9: van Kurhaus 7 uur 33 nam., van Kurhaus tot Toumooiveld 7 uur 50 nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam., van Toumooiveld 8 uur 5 nam. Lijn 10: van Duivelandschestr. 7 uur 24 nam.; van Stuwstraat 7 uur 52 nam., van Stuwstraat tot Statenpi. 8 u. nam. Lijn 11: van Strandweg 7 uur 33 nam.; van Holl. Spoor 8 uur nam. Lijn 12: van Lijsterbesstraat 7 uur 39 nam., van Lijsterbesstr. tot H.S.M. 7 uur 47 nam.; van Staatsspoor 8 uur 7 nam., van Holl. Spoor 8 uur 10 nam. Lijn 13: van Veluweplein 7 uur 32 nam.; van Stuyvesantpl. 8 uur nam. Lijn 14: van Kurhaus 7 uur 30 nam., van Kurhaus tot Valkenboschpl. 7 uur 50 nam.; van Zuiderparklaan 8 uur nam., van Valkenboschplein 8 u. 5 nam. Lijn 20: van Meer en Bosch 7 uur 34 nam.; van Riviervischmarkt 7 uur 58 nam., van Riv.vischmarkt tot Laan v. Eik en Duinen 8 uur 8 nam. Lijn 11van Turfmarkt 7 uur 50 nam., van Turfmarkt tot rem. 8 uur 14 nam.; van Delft 7 uur 36 nam., van Delft tot rem. 8 uur 18 nam. Lijn I 3: van Turfmarkt 8 uur 8 nam.; van Voorburg 7 uur 40 nam. Lijn 12: van Turfmarkt 7 pur nam., van Turfmarkt tot Rijnsb.w. 7 uur 20 nam., van Turfmarkt tot rem. 7 uur 40 nam. en 8 uur nam.; van Leiden 6 uur 50 nam., van Leiden tot Viaduct 7 uur 10 nam. en 7.30 uur nam., van Leiden tot Kerkdam 7 uur 50 nam., van Leiden tot rem. 8 uur 10 nam. Geen persoonlijke ongevallen, onbeteekenende schade Ook in den afgeloopen nacht zijn Engelsche vliegers boven ons land ge weest en hebben zij bommen laten val len. Hun aanvallen waren van geen be- teekenis. Persoonlijke ongevallen heb ben zich niet voorgedaan en de aange richte schade was onbeduidend. Courant”, N. W. der N. L. S., Th. Elink Schuurman, oud-agent van d. B.P.M. te Batavia, tal van afdeelings chefs van de Petroleum Maatschappij en tailooze employe’s, ir J. J. We'fers Bet- tink, adjunct directeur der B.I.M., ir. H. H. Buss, directeur van de B.P.M.-fabrie- ken te Pernis met de afdeelingschefs en employé’s, A. ,C. H. Hartman, directeur van de Nederlandsche Koloniale Petro leum Maatschappij, B. Klaare, directeur van de Standard A.P.C., F. D. Metz, en R. de Keyser, directeuren van de Belgian Shell Company te Brussel, K. de Geus van de Heuvel, voorzitter van hét bestuur van het vliegveld „Het Gobi”, jhr. ir. C. E. W. van Panhuys na mens het instituut van ingenieurs, C. van de Poll, directeur van rijksbureau van aardolieproducten, gep. vice-admiraal L. J. Quant, voorzitter van het instituut voor zweefvliegen, M. A. van der Leye, direc teur van het kantoor der B.I.M. te Middel burg, mr. Kielstra, namens de directie der Kasvereeniging, ir. Caviet, directeur van het laboratorium te Amsterdam met alle afdeelingschefs en zeer vele employé’s, mr. E- E. Menten, lid van de firma Heldring en Pierson, de leden van den raad van bestuur der K.L.M., prof. mr. dr. G. W. J. Bruins, directeur van het Clearinginstituut en dr. M. H. Damme, directeur-generaal van de P.T.T., voorts F. J. Houwert, oud- directeur van de Billiton Maatschappij, mr. H. Smit, directeur van de Nederlandsche Pacific Petroleum Maatschappij, Bouwe Vlas, commandant van het Leger des Heils, M. C. Heymans, namens de directie van Ruys en Co. en de Rotterdamsche Lloyd, J. Montauban van Swijndrecht, secretaris van de Vereeniging voor Lucht vaart, C. R. T. baron Krayenhoff, eere- voorzitter van de A.N.V.V., lid van het dagelijksch bestuur van den A.N.W.B. en voorzitter van luchttoerisme. Voorts de heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, directeur van den Luchtvaartdienst, als vertegenwoordiger van den secretaris generaal van het departement van Water staat, A. Plesman en H Martin namens de K.L.M., jhr. Sandberg, lid van de fa. Heldring en Pierson, prof. dr. J. A. A. Mekel uit Delft, mr. E. L. G. den Dooren de Jong, directeur van R. Mees en Zonen, ir. J. W. H. Lambach namens de Vlieg- tuigenfabriek Fokker, mr. R. J. H. Pa- tijn, voorzitter van de commissie voor aardolieaangelegenheden, W. Sluyterman van Loo, firmant van Schill en Capadose, mr. G. van der Meulen, ondervoorzitter van den raad van bestuur der K.L.M., ir. W. van Alphen de Veer namens de or ganisatie T. en O., gep. generaal-majoor L. Chr. A. van de Kasteele, algemeen ad viseur van den algemeen gemachtigde voor den Wederopbouw, dr ir. J. A. Rin gers, jhr. mr. O. E. W Six, secretaris generaal van het departement van Kolo niën, F. Donker Duyvis, namens het be stuur voor documentatie en registratuur, Willy Mullens, directeur van „Die Haghe Film”, notaris mr. S. K. D. M. v. Lier, mr. J. Luyten. waarnemend voorz. van den Ondernemersraad voor Nederlandsch-In- dië, P. Nijgh, president-commissaris van v. Ommeren’s Scheepvaartbedrijf te Rot terdam, P. Wernink, secretaris van de Haagsche Aeroclub, N. J. van Alphen, lid van den raad van beheer der N. L. S., J. van Hasselt, namens de Nederlandsche Stoomvaartmaatschappij, M. J. L. Rosman, administrateur van het Fokker- en het- Luchtverdedigingsfonds, H. G. ter Marsch, secretaris-penningmeester van dat fonds, dr. E. Heldring en C. J. baron Collot d’Escury, namens de Nederlandsche Han del Maatschappij, prof. dr. C. J. van Nieuwenburg, rector-magnificus van de Technische Hoogeschool te Delft, prof. dr. H. B. Dorgelo, secretaris van den senaat van de Technische Hoogesphool te Delft, A. F. Bronsing, directeur van de Stoom vaartmaatschappij „Nederland”, W. An- drau. president-commissaris van Moeara Enim. De nieuwe hal waar de kist met het stof felijke overschot werd binnengedragen was dra gevuld met de honderden be langstellenden. De organist speelde het Largo van Handel. Een groot aantal bloem stukken en kransen was op smaakvolle wijze rond de baar op het podium geschikt. Hier stonden ook de twee chauffeurs van den heer de Kok. Toen de tonen van Handels indrukwekkend hymne waren ver storven betrad allereerst de heer Loudon het spreekgestoelte om ook namens de buitenlandséhe directeuren het volgende woord te spreken. Het overlijden van ir. J. E. F. de Kok, aldus ving spr. aan, heeft in wijden kring ontroering gewekt. Als directeur-gene raal van de Nederlandsche Maatschap pij tot Exploitatie van Petroleumbronnen in Nederlandsch-Indië was hij algemeen bekend. Van de Militaire Academie te Breda, waar hij zijn militaire studies volbracht, vertrok De Kok als 2de Luitenant der In fanterie in 1902 naar Nederlandsch-Indië, maar moest om gezondheidsredenen reeds in 1904 den dienst verlaten. Met de hem eigen energie is hij toen in Delft voor chemisch ingenieur gaan studeeren. Het diploma werd hem met lof uitge reikt en voordat hij dit verkregen had, was reeds ik was toen directeur van de Nederlandsche Petroleum Maatschap pij door professoren te Delft mijn aandacht op hem gevestigd, en trad hij kort na zijn promotie te Delft als inge nieur in dienst bij de Bataafsche Petro leum Maatschappij. Hij werkte als bedrijfs-ingenieur in ver schillende functies bij die Maatschappij en heeft o.a. aan het hoofd gestaan van onze benzine-installatie te Rotterdam. In 1921 kwamen veranderingen in de leiding bij de Koninklijke en werd De Kok tot een der directeuren benoemd. Toen Deterding einde 1936 als directeur- generaal aftrad, werd in Januari 1937 De Kok tot zijn opvolger benoemd. Hij heeft zich met zelfverloochening aan de ze taak gegeven. Ofschoon de groote expansies’ van het bedrijf reeds bereikt waren, zette de groei zich toch nog voortdurend voort. Voor de chemisch-technische zijde van het bedrijf heeft De Kok steeds een zeer open oog gehad en wanneer ons concern, wat betreft de research aan de spits staan, dan is dit grootendeels aan zijn invloed te danken. De Kok was een energiek man en daar enboven een buitengewoon sympathieke figuur, eerlijk en rechtvaardig. Het per soneel, dat onder hem werkte, droeg hem dan ook op de handen. Ook door zijn Engelsche collega’s werd hij bijzonder gewaardeerd, hetgeen voor den algemee- nen gang van ons groote bedrijf een zeer belangrijke factor was. Intusschen was de gezondheidstoestand van De Kok de laatste jaren niet bijzon der goed. Zijn geestkracht, aldus spr., was echter van dien aard, dat hij toch nog met alle kracht en energie zich van zijn zware taak wist te kwijten. De Kok was iemand, die zeer terugge trokken leefde. Zijn groote liefhebberij was de vliegsport, waarin hij zich zeer snel wist te bekwamen en de vereischte brevets wist machtig te worden. Zijn groote tochten naar Nedërlandsch-In- dië en Zuid-Afrika zijn ons allen bekend. In 1938 zou hij voor de tweede maal naar Indië zijn gegaan, maar moest toen wegens de ongunstige politieke omstan digheden in Karachi zijnde, naar Neder land terugkeeren. Als Voorzitter van de Nederlandsche Vereeniging voor de Luchtvaart en van den Raad van Bestuur van de K.L.M., van het Fokker-fonds en het Luchtver dedigingsfonds, heeft De Kok ontegenzeg gelijk voor de ontwikkeling van de vlieg sport in Nederland zeer veel gedaan. Toen de bezetting van ons land een gewijzigden toestand veroorzaakte, heeft De Kok een zeer moeilijken tijd doorge maakt en ofschoon zijn gezondheidstoe stand achteruit ging, heeft hij toch nog belangrijke regelingen weten te treffen, waardoor de belangen van het personeel zooveel mogelijk werden behartigd. In Juli moest hij op advies van zijn geneesheeren in het Roode Kruis Zieken huis worden opgenomen, waar hij tot diep leedwezen van allen, die met hem ge werkt hebben en hem gekend hebben, op 28 October is overleden. Voor het groote concern, waarvan hij de leiding had, is zijn heengaan een zeer ernstig verlies. Wij, zijn collega’s zijn diep getroffen door dit verscheiden en het personeel betreurt den geliefden leider, die steeds voor hunne belangen optrad. Wij begrijpen, zoo besloot jhr. Loudon, hoe groot het verlies ook zijn moet voor de naaste familieleden naar wie onze op rechte sympathie uitgaat. Overige sprekers. Vervolgens sprak de heer C. Kolff, voorzitter van de Nationale Luchtvaart- school. Zelden zullen zoovelen, aldus spr. met gelijkgestemde gevoelens zijn saamgekomen als thans. Gevoelens van diepen weemoed vervult allen omdat wij een man missen voor wien wij een zoo groot gevoel van waardeering heb ben. Vooral wordt die weemoed gevoeld in de Nederlandsche luchtvaartwereld, waarvoor de heer de Kok zoo ontzag lijk veel heeft gedaan. Hebt gij wel eens beseft, mijnheer de Kok, welke een uit zonderlijke plaats gij in de luchtvaart innam? Deze plaats was onaantastbaar voortgesproten uit 'het vanzelfsprekend respect. Een ieder voelde intuïtief het besef voor uwe groote karaktereigen schappen. Zoo had ook elkeen de groot ste genegenheid voor u opgevat. Toen u zich als gewoon leerling op Waalha ven liet inschrijven, ging u met de an deren, al waren zij ook verschillend van leeftijd en van rang en stand, als gelijke en zelfs als vriend met hen om. Deze houding hebt gij steeds in het luchtvaartcentrum behouden. Dank zij uw energie slaagde gij er spoedig in uw brevet te halen. Zelf hebt gij gezegd, dat de aangenaamste uren in uw leven waren, welke gij doorbracht in uw vlieg tuig en de prettigste vacanties vorm den de lange vliegreizen. Gij wenschte mede leiding te geven aan de ontwikke ling en den groei van de luchtvaart.. In uw functie van voorzitter van de Nederl. Vereeniging voor de Lucht vaart hebt gij de stoot gegeven voor de gewenschte reorganisatie. Ook als voorzitter van het luchtvaart- fonds, luchtverdedigingsfonds en Fokker- fonds, waardoor zeer vele jongens kon- V er koop, aflevering en vervoer verboden Het Rijksbureau voor Wol en Lompen heeft in een schrijven aan de dekenfabri kanten medegedeeld, dat het is verboden dekens te verkoopen, af te leveren en te vervoeren. Als, mede door de hulp van de fabrikanten, wordt bereikt, dat er op korten termijn het noodige aantal dekens voor de geteisterde gebieden beschikbaar komt, dan kan de blokkade direct weer worden opgeheven. De dekenfabrikanten dienen alle bij hen op dit oogenblik voorradige dekens ten verkoop aan te bieden aan de Centrale Commissie Voorziening Rotterdam. Dat dient, zoolang de blokkade nog niet is opgeheven, elke week opnieuw te ge schieden ten aanzien van de geprodu ceerde dekens. gebracht. Toen Ypenburg in moeilijkhe- heden verkeerde, gaf gij uitkomst. Doch niet alleen de sportvliegerij, ook voor de K.L.M. en de K.N.I.L.M., waarin u leiding hebt weten te geven op technisch en economisch gebied hebt gij baanbre kend werk verricht. Elk onderdeel van de vliegerij had uw bijzondere belang stelling. Als eerste stondt gij vooraan om particuliere nooden te lenigen, waarbij u blijk gaf van groote onbaatzuchtigheid. Ik spreek woorden van hartgrondigen dank voor het vele, dat ik van u ge leerd hebben voor de van u ondervonden vriendschap. Ik prijs de omstandigheden gelukkig, welke mij met een man van uw formaat in aanraking brachten. Ik weet, dat ge heel Nederland en in de eerste plaats de luchtvaart u nimmer I zullen vergeten. Gij waart een gaaf mensch. Rust zacht. De heer Mets sprak namens de Belgi sche Shell Company een laatste woord van eerbiedige hulde en afscheid. Ir. de Kok dwong van ieder, die bij het gewel dige concern werkzaam was bewondering af wegens zijn groote werkkracht. Zijn principe was, dat alleen die arbeid goed was, welke niet in conflict met ons gewe. ten kwam. Spr. wees er op, dat ir. de Kok zelfs toen hij door ziekte en zorgen bijna overstelpt werd, op de bres bleef staan voor de belangen van het concern en van het personeel. Hij stond bijna als I een onverschillige tegenover zijn ernstige ziekte. De woorden ontbreken mij om precies te zeggen wat ik voel, nu ik bij I het stoffelijke overschot van mijn direc teur-generaal sta. Hierop voerde nog het woord luitenant. I kolonel Linden namens de promotie 1902 op de militaire academie te Breda en I prof. ir. C. T. van Nieuwenburg, namens I de senaat van de Technische Hoogeschool I te Delft. Een broer dankte voor de belangstel- I ling. Bij het dalen van de kist speelde de organist het Ave Maria van Gounod. Toen de belangstellenden de aula verlieten I speelde de organist de Marche Funèbre van van Beethoven. Een laatste groet van het personeel Honderden leden van het personeel der Bataafsche Petroleum Maatschappij en zeer veel belangstellenden hebben van ochtend van de gelegenheid gebruik ge maakt, om den overledene voor het hoofd kantoor aan de Carel van Bylandtlaan al hier, een laatsten groet te brengen. Lang voordat de stoet zou arriveeren had men zich verzameld voor het impo sante gebouw, waar de vlag halfstok woei in den killen najaarswind. Juist op het moment, dat de toren klokken in de buurt het middaguur in luidden, werd de rouwstoet zichtbaar op den hoek Carel van BylandtlaanRaam- weg. Eenige oogenblikken later reed de stoet tot vlak voor den ingang van het gebouw. Eerbiedig ontblootte men het hoofd. Met het in acht nemen van enkele minuten stilte werd de overledene herdacht. Hierna zette de rouwstoet, gevolgd door enkele particuliere auto’s, zijn tocht naar het crematorium in Westerveld voort. Diep onder den indruk verspreidden de menschen zich na deze korte, maar tref fende, plechtigheid. De aanwezigen Aanwezig waren o.a. de heeren M. v. Wijk, onderdirecteur van de B.P.M, ir. J. F. van Diermen, algemeen procuratie van de B.P.M., ir. W. L. Sluyterman van Loo, en ir. M. Ch. Bastet, beide oudste afdee lingschefs van de B.P.M., H. Lochner, be heerder van de Nederlandsche Petroleum- Maatschappij en B.P.M., jhr. mr. R. van Lennep, directeur van de Tarakan Petro leum Maatschappij, prof. dr. H. I. Water man, van de Technische Hoogeschool te Delft, de heer A. W. Sijthoff, directeur van de „Haagsche Sluyter, instructeur Elink Vroege ritten op ZONDAGEN. In- gaande 3 November 1940: Lijn 1 van Frankenslag 7.13; van Staatsspoor 7.43. Lijn 2 van Sportlaan 7.21van Staats spoor 7.53. Lijn 3 van Kwartellaan 7.14; Staatsspoor 7.44. Lijn 3a van Markenschepl. 7.24; van Staatsspoor 7.54. Lijn 4 van HolL Spoor 7.15; van Zijdelaan 7.45. Lijn 5 van Mient 7.05; van Prinsesse- gracjit 7.31. Lijn 6 van Hobbemaplein 7.06; van Stuyvesantpl. 7.30; van Escamplaan 7.20. Lijn 7 van Valkenboschplein 7.07; van L. v. N. O. Indië 7.37. Lijn 8 van Kurhaus 7.15; van Holl. Spoor 7.42.' Lijn 9 van Kurhaus 7.03; van Holl. Spoor 7.33. Lijn 10 van Duivelandschestraat 7.30; van Stuwstraat 8.06. Lijn 11 van Strandweg 7.15; van Holl. Spoor 7.38. Lijn 12 van Lijsterbesstraat 7.;,van Staatsspoor 7.30. Hillegersberg. Op een dag miste het 20- Lijn 13 van Zuiderpark 7.12; van Stuyvesantplein 7.40. Lijn 14 van Kurhaus 7.van Zui derparklaan 7.30. Lijn 20 van Meer en Bosch 7.28; van Riviervischmarkt 8.04. Lijn 11 van Turfmarkt Delft 7.10. Lijn 13 van Turfmarkt 7.52; Voorburg 7.42. Van bevoegde zijde wordt er op gewe zen, dat op grond van de in het Duitsche Rijk uitgevaardigde verordening betref fende de aangifte van Duitsche vermo gens in landen, waarmede Duitschland zich in oorlog bevindt van 7 Augustus 1940, onder meer alle personen, die de Duitsche nationaliteit of nationaliteit van de protectoraten Bohemen en Moravië bezitten of verwerven en alle Duitsche ondernemingen in de bezette Nederland sche gebieden hun in vijandelijk buiten land bevindende vermogen hebben aan te geven. Als vijandelijk buitenland gelden de volgende staten: Groot-Brittannië en Noord-Ierland met de overzeesche bezit tingen, koloniën, protectoraten en man- daatsgebieden, alsmede de dominions Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika en verder Frankrijk met zijn bezittingen, koloniën, protectoraats- en mandaatsgebieden behalve Egypte, de Soedan, Irak en Monaco. De aangifte kan tot 15 November a.s. bij de „Wirtschaftsprüfstelle”, Korte Vij verberg 5, den Haag geschieden. De ver melde verordening is in het „Reichs- gesetzblatt”, deel I, nr. 140, afgedrukt en kan bij het „Reichsverlagamt” te Berlijn NW 40, Scharnhorststrasse 4, worden ver kregen. Regeling betreffende de samenstelling In de Staatscourant van gisteren zijn een aantal wijzigingen van het Koffie- en Theebesluit, een besluit tot uitvoe ring van de Warenwet, opgenomen. In de eerste plaats is- aan de definitie, welke het besluit van koffie-extract, waarmee volgens den nieuwen tekst met mocca-extract aangeduide stoffen gelijk worden gesteld, de volgende bepaling toe gevoegd „Indien aan de namen „koffie-extract” of „mocca-extract” is toegevoegd de aan duiding „met caramel”, „met cichorei”, of een overeenkomstige aanduiding, waar uit de vermenging van koffie-extract met één of meer, met name genoemde, andere stoffen dan koffie blijkt, moet de waar bestaan uit deugdelijk koffie-extract, dat ten hoogste zooveel andere vaste bestand- deelen, dan die uit koffie getrokken, be vat, dat het droge stofgehalte der waar niet meer dan 12 pCt., en het gehalte aan reduceerende stoffen na sterke inversie niet meer dan 35 pCt., van de droge stof bedraagt, terwijl het gehalte aan coffeïne ten minste 2 pCt. van de droge stof der waar moet bedragen.” Ten aanzien van koffie-extract is voorts bepaald, dat het gehalte aan coffeïne, uit gedrukt op 100 g watervrij extract niet lager dan 4 pCt. mag zijnvoorheen was dit percentage 2J. Over de samenstelling van koffie- en thee-surrogaten volgt dan een nadere be paling in een nieuw artikel 5. Daarin wordt voorgeschreven dit geldt ook voor theesurrogaten dat zij bereid moeten zijn hetzij uit deugdelijke gebrui kelijke eet- of drinkwaren of uit linde bloesem, rozebottels, bladeren van kersen, noten, rozen, bramen, frambozen, aard beien, roode en zwarte bessen, zwarte en roode boschbessen, kersestelen, bollen van tulpen en crocussen, hetzij uit andere grondstoffen, met machtiging van den se- cretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken. Op de verpakking moet duidelijk zijn afgedrukt het woord koffiesurrogaat (theesurrogaat, of namaakkoffie of na- maakthee) benevens de vermelding van de grondstoffen of van het nummer van de departementale machtiging. Over de vermelding van waren en hoe veelheden op de verpakking bevat het gewijzigde besluit nog enkele bepalingen, waarvoor wij naar de Staatscourant ver wijzen. De bepalingen, dat aan de in het be sluit genoemde artikelen geen kleur stoffen mogen zijn toegevoegd, zijn ver- Lijn 1 van Frankenslag 7.09; van Staatsspoor 7.40. Lijn 2 van Sportlaan 7.16; van Staats spoor 7.50. Lijn 3 van Kwartellaan 7.15; van Staatsspoor 7.45. Lijn 3a van Markenscheplein van Staatsspoor 7.38. Lijn 4 van Holl. Spoor 7.05; van Zijdelaan 7.35. Lijn 5 van Mient 7.05; van Prinsesse gracht 7.31. Lijn 6 van Hobbemaplein 7.07; van Stuyvesantplein 7.30. Lijn 6 van Escamplaan 7.12. Lijn 7 van Valk.plein 7.07; van Laan .van N.O. Indië 7.37. Lijn 8 van Kurhaus 7.04; van Holl. Spoor 7.29. Lijn 9 van Kurhaus 7.05; van Holl. Spoor 7.30. Lijn 10 van Duiv.straat Stuwstraat 7.56. Lijn 11 van Strandweg 7.10; van Holl. Spoor 7.37. Lijn 12 van Lijsterbesstraat 7.van Staatsspoor 7.28. Lijn 13 van Zuiderpark 7.08; Stuyvesantplein 7.37. Lijn 14 van Kurhaus 7.van Zuider parklaan 7.30. Lijn 20 van Meer en Bosch 7.13; van Riv.vischmarkt 7.40. Lijn I 1 van Turfmarkt 7.14; Delft 7.12. Lijn I 3 van Turfmarkt 7.32; van Voorburg 7.16; van Rijswijk 7.10. Lijn I 2 van Turfmarkt 7.40; Leiden 7.30.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9