Nieuw Egyptisch kabinet gevormd Ruim 500 Duitsche vliegtuigen den aanval I g o s* g Zaterdag 16 November. I 1940. in uur n.m. v.m. uur De aanvallen van gisteren HEDEN EN TOEKOMST Golven Britsche vlieg tuigen trachtten Hamburg te bombardeeren No. 17727, De besprekingen tusschen Keitel en Badoglio s Morgen van 5.46 tot 9.06 VERDUISTEREN 1 Heden van 5.47 uur n.m. tot 9.04 uur v.m. I s g I Dokterstelefoon: Het bombardement van Coventry Geen wijziging in de politiek Zoo u. n.m. u. v.m. daarbij het blindelings 2 Mhan: 16 Nov/op 7.06 17 Nov. onder 10.56 17 Nov. op 7.52 Ook Londen moest het opnieuw ontgelden Amerika en het Italiaansch- Grieksche conflict ii weer geschut en nachtjagers l'wongen de meeste aanvallers tot omkeeren Succesvolle actie tegen Britsch convooi 5 g g g g I x g g op Z.bZ uur n.m. 18 Nov. onder 11.47 u. v.m. Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m.: No. 394920 Ziekenfondsleden De Volharding: No. 116364 Z.g. Stadspatiënten: No. 49 Van Coventry nog slechts puinhoopen over waardoor overgegaan van ons welke ons eigen belang t machts verhoudingen der staten seling tot stand gekomen van ons de ligging COURANT HAAGSCHE der Het Britsche communiqué stand is merkt van allerlei toestand samen van Bij el- bekend brisant- het Vast nog buiten A A A A A A A A A A A s A A A A A A A A s A A A A A A A A A A A PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels ƒ1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 ct., daarna iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct. per regel. Bewijsnummers 5 ct., fr. p. post 10 ct Incasso binnen de stad 5 ct., buiten de stad volgens posttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct.; Dienstaanbiedingen 70 ct. Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct. meer. het beschouwt wijder verband alleszins waard met de Nederland- een Dover gebombardeerd Gisterochtend stiet een groep Duit sche jagers boven Dover en Ashford op vijandelijke jachtloestellen. Bij het ge vecht. dat zich ontwikkelde, werden 3 getroffen. Kwam het van 9300 b.r.t. door een zware bom op het voorschip getroffen, waar door het zwaar beschadigd werd en in brand geraakte. Daarna werd een schip van ongeveer 16.000 b.r.t. door 2 zware bommen midscheeps getroffen. Binnen den kortst moge- lijken tijd stond het geheele schip in brand, helde over en bleef met slagzij liggen. De ondergang van deze beide schepen is waarschijn lijk. Dit streven licht van de Naar het D.N.B. meldt, hebben gis teren te Innsbruck de chefs van het Duitsche en het Italiaansche opperbe vel militaire besprekingen gehouden over de gemeenschappelijke oorlogvoe ring. De besprekingen werden geleid door generaal-veldmaarschalk Keitel en maarschalk Badoglio. Verder namen er aan deel de generaal der artillerie Jodl en de Duitsche militaire attaché ta Rome, luitenant-generaal von Rintelen, van Duitsche zijde en generaal-majoor Gandin en de Italiaansche militaire attaché te Berlijn, luitenant-generaal Marras, van Italiaansche zijde. President Roosevelt heeft de bepalirv. gen van de Amerikaansche neutrali» teitswet ook van toepassing verklaard op het Italiaansch-Grieksche conflict. Het ministerie van buitenlandsche zaken te Washington heeft gisteravond ten aanzien van Griekenland de gebrui kelijke neutraliteitsverklaring gepubli ceerd. Griekenland wordt daarmede door de Vereenigde Staten als oorlog voerend land beschouwd Dientenge volge worden de in de neutraliteitswet vervatte beperkingen ook uitgebreid tot het verkeer tusschen de Vereenigde Staten en Griekenland. Reuter meldtOfficieel is te Londen gisteren bekend gemaakt De stad Coventry is heden aangeval len. Deze aanval kon met den zwaar- sten nachtaanval op Londen worden vergeleken. De vijandelijke, vliegers werden krachtig aangevallen door het afweergeschut en daardoor verplicht op groote hoogte te vliegen, hetgeen hun het richten zichtbaar bemoeilijkte, maar de stad leed zeer aanzienlijke schade. Op vele plaatsen brak brand uit en een bombardement van de ge heele stad volgde. Men vreest, dat uit gebreide schade is aangericht. Vele gebouwen zijn verwoest. De jongste luchtaanvallen Naar uit Londen aan het D.N.B. wordt gemeld, had de Britsche hoofd stad in den afgeloopen nacht het voor- zwaar omdat in oorlog is, ken, van de groote firma’s Arm strong, Standard-motors, Daimler, Humber, Hillman. Bredstone e.a. tot de kleine bedrijven toe. Al deze ondernemingen zijn in een nacht vernield. De Engelsche vliegtuig industrie heeft een vernietigenden slag geleden. Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUX: WAGENSTRAAT 35—37 Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 Bijkantoren: Scheveningen, Keizerstr. 319, Tel 550310; Rijswijk, Kantoor- boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461 Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruijs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen: N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters jr„ There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 Na de slechte ervaringen, welke de Britsche vliegers in den vorigen nacht hebben opgedaan, hebben zij er gister avond van af gezien, met sterke strijdkrachten het door luchtdoelge schut beveiligde Duitschland binnen te vliegen. In verscheidene golven trachtten ze van zee uit Hamburg te bereiken. De vliegtuigen waren echter, naar het D.N.B. verneemt, reeds lang voor het bereiken van de kust door den Duitschen luchtwachtdienst ver kend en werden boven land terstond door een geconcentreerden afweer door luchtdoelgeschut en nachtjagers ontvangen. Het heldere weer maakte het mogelijk, zoo goed te richten, dat het grootste deel der aanvallende vliegtuigen noch de stad, noch de ha ven van Hamburg bereikte, doch ge dwongen werd, om te keeren. Verscheidene der vijandelijke ma chines lieten, toen zij in het spervuur van het afweergeschut terecht kwa men, haar bommen uit noodweer val len. Hamburg ,zelf bereikten slechts weinig machines. Het blijkbaar door de Engelschen gekoesterde plan, een grootscheepschen aanval op deze ha venstad te ondernemen, is mislukt. Het aantal bommen, dat zij boven Hamburg konden uitwerpen is betrek kelijk klein. Over de bijzonderheden der uitwerking hiervan is nog niets naders bekend. Er zou, naar verluidt, in de binnenstad eenige schade aan gebouwen zijn aangericht, welke ech ter noch in militair, noch in oorlogs- economisch opzicht van beteekenis is. Zwaar getroffen werd een groot zie kenhuis, waar ook verscheidene per sonen gedood of gewond werden. Naar ooggetuigen vertellen, zijn ten Noord oosten van Hamburg in de buurt van de benerien-Elbe 2 vliegtuigen bran dend neergestort. zaghebbende Duitsche zijde aan de pers naar aanleiding van de hier be doelde bijeenkomst werd gegeven, heette het o.m., dat men i sche bedrijfsorganisatie geenszins c o p i e van de Duitsche beoogt. Ook dit alles zijn woorden heden, die. vooral als men ze in een zijn om. aan twee kanten, met het oog op de toekomst te worden overdacht en onthouden. Ver over de 500 gevechtsvliegtui gen, waarvan' elk ruim 1000 k.g. bommen uitwierp, hebben den vorigen nacht deelgenomen aan de massa-aanvallen van het Duitsche Juchtwapen op het Britsche bewa pen ingscentrum Coventry, kaar werden, naar thans wordt, ruim 500 000 k.g. bommen en ongeveer 30.000 brand bommen uitgeworpen. De Duitsche vliegers werden door zeer gunstig weer begunstigd en konden daar door hun doelen nauwkeurig onder scheiden en de bominslagen waar nemen. De uitwerking was ontzet tend. In korten tijd stonden alle groote en de vele kleine fabrieken in brand en vormden zij na enkele minuten een groote vlammenzee. De vuurschijn was ruim 200 k.m. ver der tot het Kanaal toe zichtbaar. Deze aanval heeft een der belang rijkste Engelsche bewapeningscen- tra stuk gemaakt. Coventry is de stad der vliegtuigmotorenindustrie. Hier'zijn de leveranciers van de groote Engelsche vliegtuigfabrieken gevestigd, welke in de eerste plaats vliegtuigmotoren, motor onder dee- Jen en andere belangrijke metalen deelen voor vliegtuigen vervaar digen. De geheele stad vormt een opeenstapeling van speciale fabrie- Na de zware aanvallen in den vorigen nacht op .Coventry waren de aanvallen van gisteren hoofd zakelijk gericht op Londen. Ver scheidene groepen lichte gevechts vliegtuigen bestookten dokken, spoorweginstallaties en voor de oorlogvoering belangrijke bedrij ven met lichte bommen. Een sta tion in het centrum Van de stad kreeg verscheidene treffers. Ook het vliegveld bij Maidstone werd aangevallen en door verscheidene bommen getroffen. Op enkele plaatsen Kwam het tot luchtge vechten. laatstelijk door Eden’s reis naar Cairo nog aanzienlijk versterkt werden, om Egypte tot deelneming aan den oorlog aan de zijde van Engeland te bewegen, voor en na in Egypte op het hevigste verzet stuiten. Uit Cairo wordt gemeld, dat de ope- ningszitting van het parlement, geduren de welke Sabri pasja is overleden, ook werd bijgewoond door Emir Abdallah van Transjordanië. Ernstige toestand in Egypte De toestand in Egypte is, volgens be richten uit Cairo, zeer ernstig, meldt het D.N.B. Na de parlementszitting vormden zich in de straten van Cairo betoogingen, die door de Engelsche politie en Engelsche troepen werden uiteengejaagd. De Egyp tische troepen, die bij den rit van den koning naar het parlement stonden op gesteld, werden later naar de kazernes teruggetrokken. Zwaar bewapende Engel sche patrouilles trekken door de stad. Het Italiaansche blad Stampa” schrijft over den dood van Sabri pasja, dat de berichten, die men direct uit de Egypti sche hoofdstad kan ontvangen, niet tal rijk zijn, omdat de Engelsche autoriteiten alles 'in het werk stellen om den toestand, die het gevolg is van deze sensationeele gebeurtenis, te verdoezelen. Men weet slechts, dat er in Egypte een paniektoe stand en terreur heerschen. In Cairo, in geheel Egypte en in de geheele Arabische wereld is er nauwe lijks iemand, die gelooft, dat de minister president een natuurlijken dood is ge storven. Nog nooit is het voor een land zoo moeilijk geweest zijn onafhankelijk heid te bewaren en het eigen lot te be palen, als voor Egypte in het huidige oogenblik. In vele steden van het nabije Oosten spreekt men er openlijk over, dat de Egyptische premier met opzet door een of ander gif is omgebracht. Het blad maakt in dit verband ook nog melding van de reis van den Engelschen minister van oorlog. Eden, naar Egypte. Hem was het. volgens het blad, met gelukt den premier van meening te doen veranderen In deze duistere, tragische affaire ver moedt een ieder de hand van d gence Service. A A A s g g 5 A A naamste deel van de Duitsche lucht aanvallen op de voor de oorlogvoering belangrijke centra in Engeland te ver duren. De aanval was de hevigste sedert verscheidene nachten. Ook het communiqué van het Engel sche ministerie van luchtvaart ken merkt den aanval als hevig en van lan gen duur. Op vele deelen van Londen werden volgens het communiqué explo sieve en brandbommen geworpen en er is belangrijke schade aangericht. Er zijn vele branden uitgebroken. Het aan tal dooden en gewonden, is echter niet zoo groot als naar de hevigheid aanvallen verwacht kon worden. Hurricanes neergeschoten, waarvan een door Juitcnant-kolonel Galland, die daarmede zijn 52e overwinning in de .ucht behaalde. Een groep Duitsche duikbommen werpers heeft gistermiddag, naar het D.N.B. verneemt, de haven van Dover en het in de buurt gelegen radiostation aangevallen. Verscheidene zware bom men troffen het hoofdgebouw en eenige andere gebouwen van het radiostation. In de haven van Dover werden een duikboot en een schip van ongeveer 3ü00 b.r.t. met succes aangevallen. Er ontstonden bij dezen aanval hevige luchtgevechten. Door de Duitsche Stu- ka’s werden hierbij 2 Spitfires en door de Duitsche jachtmachines eveneens 2 Spitfires neergeschoten. Engelsche productie apparaat zwaar gètroffen Volgens een bericht van Transocean uit New York is minstens 30 tot 40 procent der Engelsche industrieele pro ductiecapaciteit door de Duitsche bom bardementen vernield, aldus de „News Week” op grond van zorgvuldig onder zoek door economische kringen in de Vereenigde Staten. Welingelichte krin gen in Washington ramen, naar het blad schrijft, dat de verliezen van de Engelsche industrie nog grooter zijn. Het nachtelijk vervoer in Londen De „Daily Telegraph” meldt, dat de Londen sche autoriteiten pp het oogen blik de kwestie van beperking van het vrije vervoer in Londen des avonds laat en des nachts bestudeeren. Het aantal roofovervallen in Londen neemt van dag tot dag toe. De evacuatie uit de Brit sche hoofdstad De woordvoerder van het Britsche ministerie van voorlichting heeft gis teren op een desbetreffende vraag van de buitenlandsche pers medegedeeld, dat in de laatste 8 weken in totaal 3.6 millioen personen uit Londen, dus meer dan 50 procent van de bevolking, is geëvacueerd, waaronder ongeveer 300.000 kinderen, aldus meldt het D.N.B. uit Stockholm. tot de overige wereld, als zeevarend en handelsvolk. Zich rekenschap te geven van deze feiten, is geen oordeelen. maar enkel en alleen een nuchter en verstandig on der de oogen zien van de werkelijkheid, waarvoor wij nu" eenmaal door den on- Een zwaar Duitsch gevechtsvlieg tuig heeft, naar het D.N.B. ver neemt, gistermiddag een succesvol len aanval gedaan op een convooi in den Atlantischen Oceaan. Op 700 k.m. ten Westen van Ierland werd door het vliegtuig een groot convooi waargenomen, bestaande uit 20 koopvaardijschepen en be schermd door 6 torpedojagers. Het vliegtuig werd onmiddellijk door de torpedojagers en koopvaardij schepen zwaar onder vuur ge nomen. Desondanks echter deed het vliegtuig herhaalde aanvallen op het convooi. Eerst werd een schip PRIJS DEZER COURANT: Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”, „De Nieuwste Mode’’ „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3-—. Franco per post met Mode blad 4—, zonder Modeblad 3.75 Buitenland 9.—. Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. De Stockholmsche bladen gewagen in hun eigen berichten uit Londen van de vernietigende kracht van de Duitsche vergeldingsaanvalleru> op het belangrijke centrum der Britsche oorlogsindustrie van Coventry. „Dagens Nyheter” meldt, dat de Duit sche vliegers iedere 3 minuten kwamen opzetten om de industriestad aan te val len van het centrum der stad zijn nog slechts puinhoopen over. De stad maakt den indruk, alsof er een aardbeving heeft gewoed. De aanval was de hevigste sedert den in September ondernomen aanval op de havenwerken van de Britsche hoofd stad. De aanvallen gingen gepaard met een onbeschrijfelijk lawaai. Na de gewel dige branden, die overal in de stad wa ren uitgebroken, stegen boven de stad donkere rookwolken op. De lucht was bezaaid met vliegtuigen, die door het schijnsel der branden werden geleid. Het groote aantal slachtoffers zou hierdoor te verklaren zijn, dat het vuur de bewoners der huizen de straat op dreef. „Svenska Dagbladet” schrijft, dat de luchtverdediging van Coventry blijkbaar volkomen was overrompeld. De waak zaamheid van den luchtafweer is door de voortdurende Duitsche aanvallen ver slapt, of wel alleen op de hoofdstad des lands geconcentreerd. De Duitschers hebben hun aanvallen met groot succes ondernomen en zich in duikvlucht op hun doelen geworpen. De schade aan de oorlogsindustrie te Co ventry wordt ook in het bericht van „Svenska Dagbladet” als vooralsnog on overzienbaar gekenmerkt. Stockholms Tidningen” merkt op. dat de Engelsche luchtafweer tegenover de kracht der Duitsche aanvallen volko men machteloos staat. Het is in overeenstemming hiermee 1 at men in ons land het oog l °et houden, in dezen voor ons zwaren tijd, op de taak van welke de geschiedenis r deel in korten tijd heeft g ons aandeel in die wending der bezetting van ons land, het" wettige gezag hier is op de bezettende macht, die een gehoorzaamheid mag eischen* welbeschouwd ook in is geboden van de veranderde van de plot- zeer nauwe verbondenheid van ons land met Duitschland: van de ligging van ons land, eenerzijds met het groote Duitsche rijk en de nog grootere Duitsche in vloedssfeer aan zijn landgrenzen, an derzijds aan de zee en Ie groote rivier- gericht monden, waardoor onze taak wordt be volk paald zoowel in, voor en door de Duit- een sche levensruimte als met betrekking Koning Faroek van Egypte heeft gis teren een nieuw kabinet gevormd. Premier is thans Hoessein Sirry Pas ja, die ook het ministerie van bin- nenlandsche- en dat van buitenland sche zaken bezet. Ook andere ministe ries hebben een nieuwen chef gekregen. De nieuwe ministerpresident is in 1938 in het kabinet van Mohammed Mahmoed pasja minister van arbeid geweest en vorig jaar in dat van Ali Maher pasja minister van financiën. In bevoegde kringen te Cairo wijst men er opnieuw op, dat-de oude politieke lijn van Egypte, ondanks den dood van den ministerpresident, gehandhaafd blijft. Begrafenis van Sabri pasja Gisteren is te Cairo het stoffelijke over schot van den ministerpresident, Sabri pasja, begraven. De lijfwacht van koning Faroek hield aan het graf de eerewacht. □e opening van het parlement Naar „Transocean” meldt, heeft ko ning Faroek bij de opening van het par lement een rede gehouden, waarin na drukkelijk werd gewezen op Egypte's vaste besluit, zijn souvereiniteit te hand haven, maar met geen woord repte van Egypte’s bereidheid om tegemoet te ko men aan de Engelsche wenschen. die ver der gaan dan het Egyptisch-Engelsche verdrag voorschrijft. In de verklaring van den koning, dat Egypte al zijn verdragsverplichtingen te genover Engeland is nagekomen, zien po litieke kringen in Egypte, naar uit Cairo wor ;t gemeld ten volle bevestigd, dat Egypte niet bereid is. meer voor Enge land te doen dan tot dusver en dat diens- volgens alle Engelsche bemoeiingen, die staan en deze nog steeds doorstaat, tijd behoeft om boven alleszins begrijpe lijke, natuurlijke en veelal eerbied waardige gevoelens uit te komen en tot een rustig inzicht in de werkelijkheid van zijn eigen toestand en toekomst te geraken. „Wij haasten u niet”, heeft immers de Rijkscommissaris in een van zijn, van zoo juist begrip en gevoel getuigende, redevoeringen gezegd. Evenmin zal men aan Duitsche zijde blind kunnen zijn voor de aanzienlijke verschillen tusschen de beide landen en de beide volken, welke verschillen, als men hen zou verwaarloozen, zeker de verlangde toenadering en nauwe samen werking niet zouden bevorderen. In bovengenoemde bijeenkomst van Duitsche en Nederlandsche industrieelen zei mr. Wolterson, voorzitter van het organisatie-comité voor het Nederland sche bedrijfsleven, o.m. ongeveer „De verhoudingen in Nederland en in Duitschland zijn nu eenmaal niet de zelfde. Wat historisch in Duitschland en in Nederland is gegroeid, is niet het zelfde. Straks zal moeten worden voort gebouwd op hetgeen historisch en nog levend en voor het doel bruikbaar is.” En dr. Fischböck, de commissaris-gene- raal voor financiën en economische zaken, richtte aan het slot van zijn openingsrede tot de aanwezigen een appèl, „om een brug te slaan over de bestaande politieke opvattingen en toe standen heen, om als einddoel bij te dragen tot het welzijn en tot den bloei van het Nederlandsche en het Duitsche bedrijfs- en economische leven.” In een mondelinge toelichting, welke van ge zaghebbende Duitsche zijde pers naar aanleiding van C standigheden geboden nauwe werking met Duitschland. Tweeërlei ordening van de industrie is mogelijk bij de eene is het de staat zelf, die ordent en de bedrijven aan haar wil onderwerptbij de andere schept het bedrijfsleven zelf de ordenen de vormen en stelt deze onder het ge zag en de leiding van den staat in wer king. Het is deze laatste wijze van or denen, welke men hier te lande, even als in Duitschland is geschied, wil toe passen en zij is stellig het meest in overeenstemming met het Nederland sche karakter, dat op zoo groot moge lijke zelfwerkzaamheid is gericht. Ongetwijfeld is de geordende of ge leide industrieele samenwerking van de beide landen ook voor ons van be trekkelijk directe beteekenis. Wij den ken aan de moeilijkheden in onze in dustrie, aan het tekort aan grond stoffen, aan de nog groote werkloos heid, aan stijgende prijzen enz. De voor naamste beteekenis zien wij echter in de toekomst. Op den achtergrond im mers van al deze dingen staat de op bouw en ordening van het nieuwe Europa, waaraan Duitschland reeds thans, terwijl de oorlog nog voortduurt, allerwegen krachtig arbeidt. Niemand weet, wanneer of hoe deze oorlog za1 eindigen, maar meer en meer wint ook hier te lande het inzicht veld van wat in Duitschland een overtuiging isdat het na-oorlogsche Europa een continent zal toonen. dat door het groote en sterke Duitsche rijk (ten deele wellicht ook oor Italië) wordt beheerscht en ge leid Van de verordeningen of besluiten inzake den opbouw van een zelfstan dige Organisatie ter ontwikkeling van het bedrijfsleven zullen zeker ook vele van onze lezers met belangstelling heb ben kennis genomen. De inleidingen tot de gisteren hier geopende bespre kingen tusschen Duitsche en Neder landsche industrieelen (men zie het verslag in ons vorige nummer) zullen omtrent dit inderdaad belangrijke on derwerp, stellig meer licht hebben ver spreid. Doel van bovengenoemde organisatie iff, een nauwe samenwerking tot stand te brengen tusschen de Duitsche en de Nederlandsche industrie met behoud van beider zelfstandigheid voor zoover dit binnen het kader van die samen werking mogelijk is. Zulk een samen werking kan niet efficient en vrucht baar zijn als zij moet geschieden tus schen individueele ondernemingen of tusschen staat of staatsorganen en in dividueele ondernemingen, ook niet zelfs als men bij het bedrijfsleven te doen heeft met verschillende, los van elkaar staande en niet noodzakelijk alle bedrijfsgenooten omvattende orga nisaties. Noodig wordt geacht voor elk deelnemend land een sterke centrale organisatie, die alle gespecialiseerde organisaties en alle ondernemingen van eenzelfden aard omvat. Duitschland kent reeds op verschillend terrein zulk een, in onderdeelen vertakte, algemeene organisatie. In ons land zal zij even eens tot stand moeten worden ge bracht. De bedoeling is niet, voorbeeld van Duitschland te volgen integendeel, men wil reke ning houden met Nederlandsche toe standen en Nederlandsch karakter, met bestaande organisatievormen, voor zoo ver deze in het centrale verband kun nen worden opgenomen, met het ver schil ook in economische eischen tus schen het groote Duitschland en zooveel kleinere Nederland. staat echter, dat de centrale organisatie alle desbetreffende ondernemingen zal moeten omvatten, ook in het belang van de bedrijven zelf. De werkzaam heid van eiken belangrijken tak van industrie moet volledig kunnen worden geordend en concurrentie van vrijbui ters moet uitgesloten zijn. Op deze wijze verwacht men, daar aan beide kanten de goede wil aanwezig is, een industrieele samenwerking tusschen de twee landen te kunnen tot stand bren gen, waarbij de belangen van beide volken worden gediend. moet men zien in het „geleide economie” of economische ordening, zooals deze in Duitschland bestaat en in ons land in toenemende mate is bepleit, reeds vóór den lOen Mei (en ten deele was men ten onzent dezen weg reeds ingeslagen, doch niet in volle consekwentie) en vooral na den 15en Mei. Het is in over eenstemming met de economische op vattingen en het consekwent volgens belofte zelfstandig Nederland in een groote continentaal-Europeesche gemeenschap, onder Duitschlands lei ding. (Wij laten ons groote en rijke Indië, waaromheen nog zooveel on zekerheden zweven, buiten beschou wing). Een zware tijd voor ons volk, inder- afwendbaren loop der dingen zijn ge- daad. Zwaar omdat het gewicht van i plaatst. Zooals het van Duitschen kant oorlog en capitulatie nog drukt op deniet anders dan een erkenning van de i zielzwaar omdat ons grondgebied isI werkelijkheid is als men daar inziet, bezet door den staat, die het veroverde dat een karaktervol volk als het Ne- zwaar omdat formeel Nederland zich derlandsche, hetwelk zoo groote schok- nog in oorlog bevindt met Duitschland.ken in korten tijd heeft moeten door- hetgeen in het bezette gebied voor velen doorge- nog een rem vormt bij de toenadering Voerde economische stelsel in Duitsch- tot laatstgenoemd land land, in overeenstemming ook met de Duitschland nog steeds 'eischen, gesteld door den economischen i waardoor zijn hand ook op Nederland noodstand hier te lande in het hui-1 gevoeliger moet drukken dan in vredës- dige tijdsgewricht en de door de om-tijd zou noodig zijn zwaar omdat deze J tot allerlei hinderlijke be perkingen leidtzwaar omdat de ont stane nauwe lotsgebondenheid met Duitschland noodwendig ons volk doet deelen in de materieele nooden en zor gen van het Duitsche volk; Het is be grijpelijk, dat dit voor velen niet gemak kelijk aanvaardbaar is bij een volk, dat vóór den tienden Mei vrij en vreedzaam leefde. Daarvoor zal men ook aan Duit schen kant zeker niet blind zijn bij zijn streven naar toenadering. Als de oor log zal zijn geëindigd, zal immers het Nederlandsche volk heel anders staan tegenover de vraagstukken, waarvoor het zich na den vijftienden Mei plotse ling zag gesteld. Toch getuigt het van wijs inzicht een inzicht, waarvan men telkens nieu we symptomen waarneemt als men hier te lande reeds thans het oog richt op de toekomst, en den huidigen toe stand ziet in het licht van die toe komst. Wij moeten ons daarbij reken schap geven van de geweldige wending welke de geschiedenis van ons wereld’ deel in korten tijd heeft genomen van j het fe.t

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 1