HoM
flO]
BINNENLAND
KUNST EN LETTEREN
We/feen distributiebon heeft men noodig?
het
BOUIFIX
HET TIJDPERK DER
CAMERA OBSCURA
g
„HAMLET” BIJ HET
CENTRAAL TOONEEL
83
82
51
25
64
38
29
1
15
14
17
16
17
16
09
08
6
DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN VOOR DE MAAND NOVEMBER
Hamlet” bij het Centraal Tooneel.
/1 l.HEERL'JKE JUS
81
42
Kunst en leven in Nederland
1800-1850
EXPOSITIE VEREENIGD
ARCHITECTENBUREAU
98
56
93
88
7
B
20 Nov. 1940 2e bl. pag. 2
Het Winterhulpwerk
v
De organisatie van
bedrijfsleven
In den Stadsschouwburg
HAAGSCHE COURANT Woensda
116
<1 k
kcENT.1
kCENlJ
ARTIKELEN
Hoeveelheid
bul
9 Nov. t/m 20 Dee.
26 Oct. t/m 22 Nov.
2 Nov. t/m 27 Dec.
half pond
2 Nov. t/m 29 Nov.
half pond
KAAS
1 ons
KAAS
1 ons
EIEREN
één ei
EIEREN
één ei
13 Nov. t/m 6 Dec.
KONSTANTIJN SADKO
bovengenoemde tentoonstelling.
31 Aug. t/m 31 Dec.
BLOEMKAART,
4 Nov t/m 1 Dee.
BROODBONBOEKJE.
als bovgn
BOTERKAART.
BOTER of margarine naar keuze
BOTER
VETKAART.
MARGARINE of boter naar keuze half pond
VLEESCHKA ART.
VOLKSCONCERT OP HEDENAVOND
1 ons
75 gram
100 graan
Ber-
als boven
PETROLEUMZEGELS
l Nov. t/m 30 Nov.
Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren)
van de
eenheid
voor
ss
Za-
half pond
half pond
2 Nov. t/m 27 Dec.
2 Nov. t/m 27 Dec.
Koken
Verlichting
1 ons
één pond
4 Nov. t/m 29 Dec.
11 Nov. t/m 15 Dec.
1 ons
half pond
2 Nov. t/m 27 Dec.
19 Nov. t/m 16 Dee.
125 gram
150 gram
2 liter
2 liter
en
aange-
Bij besluit van den secretaris-gene-
neraal van het departement van Binnen-
landsche Zaken is mr. J. O. Thate, met in
gang van 1 December tot burgemeester
van de gemeente Gorssel benoemd.
THEE Of
KOFFIE
SUIKER
SCHEERZEEP (apart strookje)
of scheercrême
of scheerzeep
BON
07 tin. 10
BON
04 tin. 07
BON
08 tm. 11
of Roggebrood
of ander brood
of half rantsoen Gebak
160 gram
140 gram
200 gram
90 gram
75 gram
300 gram
600 gram
500 gram
400 gram
75 gram
half pond
1 kilo
150 gram
120 gram
200 gram
250 gram
125 gram
250 gram
200 gram
35 gram
35 gram
35 gram
35 gram
65 gram
50 gram
16 Nov. t/m 22 Nov.
7 dagen extra.)
9 Nov. t/m 15 Nov.
(+7 dagen extra.)
16 Nov. t/m 22 Nov.
7 dagen extra).
9 Nov. t/m 15 Nov.
(+7 dagen extra).
50 gram
1 tube
1 pot
18 Nov. t/m 24 Nov,
7 dagen extra t/m 1
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
10 k.g.
8 k.g.
5 k.g.
4 k.g.
3 k.g.
k.g.
Personeel Centrale keukens
Het Rijksbureau voor de voedselvoor
ziening in oorlogstijd deelt ons mede dat
het aantal gegadigden voor een Detrek-
king bij de op te richten centrale keu
kens. het aantal vacante plaatsen verre
overtreft.
Het R.B.V.V.O is tot zijn spijt genood
zaakt. sollicitaties welke nog ingezonden
mochten worden, niet meer in behandeling
te nemen. Men wordt dus verzocht, geen
sollicitaties meer in te dienen.
heer D. F. Lunsingh Scheurleer speciale
rondleidingen zullen worden gehouden op
de
100 gram
125 gram
11 Nov. t/m 17 Nov.
7 dagen extra t/m 24
Nov., echter niet in restau
rants e. d.
18 Nov. t/m 24 Nov,
7 dagen extra t/m 1
iDec., echter niet in restau.
rants e. d.
11 Nov. t/m 17 Nov.
4- 7 dagen extra t/m 24
Nov., echter niet in restau
rants e. d.
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m 1
Dec., echter niet in restau.
irants e. d.
11 Nov, t/m 17 Nov.
7 dagen extra t/m 24
Nov., echter niet in restau-
rants e. d.
De burgemeester van Utrecht, mr. dr.
G. A. W. ter Pelkwijk, heeft gistermiddag
ten stadhuize voor een groot aantal ge-
noodigden, die óf door hun werkkring, óf
door hun maatschappelijke functie in aan
merking zouden komen om zitting te
nemen in een hulpcomité, een en ander
verteld van het Winterhulpwerk, zooals
dat onder de persoonlijke leiding van
Utrechts eersten burger zal plaatsvinden.
De burgemeester van Amsterdam, dr.
W. de Vlugt, heeft zich inzake de Win
terhulp met een oproep tot de Amster
dammers gericht.
Op voederkaart voor honden.
voor groep I en II
III
IV
VI
Op voederkaart voor katten
HONDEN- EN KATTENBROOD.
TARWEBLOEM en -meel
of Roggebloem en -meel
of Zelfrijzend Bakmeel
of Boekweitmeel
LIEVEN DUVOSEL DIRIGEERT TE
BRUSSEL.
De bekende Vlaamsche componist Lie
ven Duvosel heeft in het Paleis voor
Schoone Kunsten te Brussel een concert
gedirigeerd. Vrijdag had hij in de Vlaam
sche Club een inleidend woord over dit
concert gesproken
Zooals bekend, heeft Lieven Duvosel na
den wereldoorlog vele jaren in Noord-
Nederland gewoond. Hij was onder meer
koordirigent te Haarlem.
De voornaamste werken van Duvosel
zijn de Leie-cyclus, zeven liederen, inder
tijd door het Willemsfonds uitgegeven, een
twintigtal strijdliederen met orkestbegelei
ding. Wereldwee, Sanctus, Alleluia en Ver
zoening.
••••••••••••••••a
VARKENS-
BROOD
of ROGGEBROOD
of 1 RANTSOEN „gebak”. Dit is:
Koek
of Speculaas
of andere Koekjes
of Biscuits en Wafels
of Beschuit
of Cake
of Taart en gebakjes
of Boterletter
of Amandelbroodjes
BROOD
of ROGGEBROOD
of 1 RANTSOEN „gebak”.
als boven
tevens een populaire voorstelling zijn.
Bovendien zal zij des namiddags, aan
vang 3 uur. nog één enkele maal ..Het
Onvergankelijke" voordragen. Middag
van Nederlandsche gedichten, onderver
deeld in De Schoonheid. De Arbeid, Dé
Liefde, Het Geloof, Hét Vaderland-
Schilderkunst
De derde afdeeling brengt schilderijen,
aquarellen, meubels, teekeningen, enz.
Vele bezoekers schijnen deze tentoon
stelling in de kabinetten rechts van de
Hall niet zoo interessant te vinden, of
hebben er minder belangstelling voor.
En toch vormt zij een belangwekkend
deel van het geheel. Juist omdat veel
familiegroepen en interieurs zijn opgeno
men, gaat hier het geziene op de tweede
afdeeling nog meer leven. Van het? kunst-,
tooneel- en muziekleven, alsmede van de
letterkunde, wordt een overzicht gege
ven, dat niet naar volledigheid streeft,
maar in enkele typische voorbeelden het
geestesleven dier dagen illustreert.
De directie van het Gemeente-Museum
vestigt de aandacht er op, dat morgen,
21 November, te 2.15 uur n.m., door den
Oprichting van nieuwe vereenigingen
niet gewenscht
De prganisatie-commissie voor het Ne
der landsche bedrijfsleven deelt mede
Het is de commissie bekend, dat mo
menteel in het bedrijfsleven zelf allerlei
plannen bestaan tot concentratie, tot het
oprichten van nieuwe vereenigingen enz.
Hoe begrijpelijk dit initiatief op zichzelf
ook moge zijn, het kan thans slechts tot
verwarring leiden en de werkelijk niet
lichte taak der commissie slechts bemoei
lijken.
De commissie wenscht zich een over
zicht te verschaffen van dat wat bestaat
en zal zich derhalve systematisch tot het
bedrijfsleven wenden, teneinde zoo spoe
dig mogelijk de noodige gegevens te ver
zamelen.
In afwachting hiervan moet de organi-
satie-commissie het bedrijfsleven met
nadruk verzoeken, deze plannen tot na
der order geen vasten vorm te laten aan
nemen.
De commissie neemt aan, dat het be
drijfsleven zal begrijpen, dat een over
zicht als bovenbedoeld voor de commis
sie noodzakelijk is en niet te verkrijgen
is, indien voortdurend veranderingen blij
ven voorkomen.
De commissie wenscht derhalve volko
men rust in den bestaanden organisatie
vorm van het bedrijfsleven, De bestaande
organisaties en haar besturen blijven
derhalve voorloopig haar werkzaamheden
als tot dusver voortzetten.
Nêerland's Burgerij
De op deze zaal volgende, lange tentoon
stellingsruimte bevat dan een aantal ka
mers uit den tijd van 18001850. Ook voor
hen, die zich niet tot de Camera Obscura
voelen aangetrokken, is hier zeer veel dat
de moeite waard is. Zelfs zij, die in de
vorige eeuw na Napeleon, niets meer „he
roïsch” vermogen te bespeuren, zullen
moeten toegeven, dat dit tijdperk toch
zijn eigen bekoring heeft bezeten. Alleen
het jammerlijk einde in een stijlloos bur
gerdom is opvallend. Voor die periode be
staat, althans cultuur-historisch weinig be
langstelling, maar om aan die laatste jaren
der vorige eeuw recht te doen wedervaren
moet men zich wel overtuigd houden van
het feit, dat zij tekort achter ons ligt om
er nu reeds een objectief oordeel over te
kunnen vellen, want de positieve waarden
die zij heeft voortgebracht, kunnen wij nog
niet voldoende van al het andere
onderscheiden. Dit deel van de tentoon
stelling geeft een voortreffelijken indruk
van de omgeving, waarin de Nederland-,
sche gezeten burgerij leefde. Men heeft
dit bereikt door een reeks kamerinrich-
tingen te exposeeren. elk uit een tiental
jaren binnen 18001850, zoodat men niet
alleen een beeld krijgt van meubelen,
schilderijen, costuums, zilver, porcelein
glas, verbruiksvoorwerpen, enz., maai
teven een totaal-indruk van het geheel
van de woonkamer waar men leefde
waarop het leven van toen zijn stempel
drukte en die omgekeerd aan dat leven
huiselijk^n vorm en stijl gaf. De eerste
woonkamer dateert van pl.m. 1810. en be
zit nog eigen stijl”. De stijl der groote
Lodewijken is voorbij, maar iets er van
leeft nog voort in het nieuwe, toonaan
gevende hof van den nieuwen heerscher.
Napoléon. d«n ..Grand Empereur”,. het
MAÏZENA of griesmeel of sago of
aardappelmeel, puddingpoeder of
puddingsaus-poeder met 100 gram
zetmeel. (Pakje maïzena van 225
gram gemaakt vóór 22 Juli 1940
op twee bons.)
GORT (-mout) of grutten
HAVERMOUT of havervlokken,
haverbloem, aard.-meelvlokken of
gort (-mout), of grutten
RIJST of rijstemeel of rijstebloem
of gruttenmeel (gemengd meel),
MACARONI of spaghetti of ver
micelli
PEULVRUCHTEN
300 stuks (195 k.g.) persturf);
175 k.g. fabrieksturf;
200 k.g. overige soorten turf
De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud
1 h.l.
inkwartiering, kamer*
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m 1
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
Districtadviseurs voor de
brandstoffendistributie
De directeur van het Rijkskolenbureau
heeft aangesteld districts-adviseurs voor
de brandstoffendistributie, die tot taak
hebben, overeenkomstig zijn aanwijzin
gen, in hun district zorg te dragen voor
een doelmatige distributie van brandstof
fen. Zij houden daarbij toezicht op de
in hun district werkzame brandstoffen
commissies, controleeren de voorraden bij
handelaren en verbruikers en onderzoe
ken eventueele klachten en overtredin
gen.
Voor Zuid-Holland. ten Zuiden van
Lek, Nw. Maas en Nw. Waterweg, incl.
Rotterdam, Schiedam. Hillegersberg,
Overschie en Schiebroek is benoemd H.
J. Hofland te Rotterdam voor de plaat
sen den Haag, Voorburg, Wassenaar en
Rijswijk: J. de Keyzer, te ’s-Gravenhage
en voor Zuid-Holland overig gedeelte
H. v. d. Schrick te ’s-Gravenhage.
..Empire’’. De vertrekken zijn koel, nuch
ter. zakelijk, maar zij hebben nog een
eigen cachet. De zwier en sierlijke hoffe
lijkheid van den pruikentijd is voorbij.
Ook in de kleedij der vrouwen is de een
voud en het uniforme merkbaar, dat de
nieuwe heerenmode. mede onder invloed
van een zwaar overwicht van militaire
kleedij. kenmerkte. In de volgende tien
tallen jaren zien wij de kamers minder
stijlvol. maar gemoedelijker worden. Een
romantische gemoedelijkheid, die echter
spoedig ontaardt in etagère-snuisterijen
en drukke, overladen meubels met krul
len en versieringen en licht-glimpjes.
Stijlvol is zeker nog de kamer met de
voornaam gedekte tafel.
ning. maar toch met veel goeds had
gistermiddag in onzen Stadsschouwburg
veel succes; geestdriftig applaus riep aan
het slot keer op keer de spelers terug en
Gijsbert Tersteeg kreeg bijkans een
ovatie. Ook bloemen werden hem,
den regisseur Eduard Verkade,
boden.
MARGARINE of boter naar keuze half pond
Gijsbert Tersteeg (Hamlet) en
Adrienne Canivez (Ophelia). (Polygoon)
Aanvangsuur thans 7 uur
Gezien de vele bezwaren, die uit het
publiek zijn voortgekomen naar aanlei
ding van het vervroegde aanvangsuur van
hèt volksconcert op hedenavond is thans
het aanvangsuur gesteld op zeven uur.
Bovendien zullen enquêteformulieren wor.
den uitgereikt om de concertbezoekers in
de gelegenheid te stellen, hun voorkeur
kenbaar te maken ten aanzien van het
aanvangsuur der volgende avond-volks.
concerten.
VR DAGEN
K maar luist omdat ik al»
B verkoopster de heele dag
F •*•- zou ik niet meer bui I
te» NeFa kunnerv I
zdJtoam zocht en sterk olMorbeerend
11 Nov. t/m 17 Nov.
-i 7 dagen extra t/m 24
Nov., niet in restaurants
je. d.
Wie in ons land „Hamlet” zegt, denkt
aan Eduard Verkade, die in den loop der
jaren meer dan 350 maal in dit imposante
Shakespeare-drama met verschillende
combinaties van tooneelspelers de titelrol
heeft vervuld. Intusschen is het al een
zestal jaren geleden, dat dit beroemde
stuk in Nederland werd gespeeld. Zijn tijd
voor deze jonge rol is langzamerhand
voorbij, maar niettemin heeft hij een be
langrijk aandeel in deze nieuwe vertoo-
ningen onder auspiciën van het Neder
landsche Tooneellyceum: hij is de regis
seur (wie kent het stuk beter dan hij?)
en speelt de rol van koning Claudius.
De hoofdfiguur, Hamlet, is aan een jong
acteur toevertrouwd: Gijsbert Tersteeg,
en naar hem vooral ging bij deze voor
stelling onze belangstelling uit.
Ongetwijfeld brengt Gijsbert Tersteeg
voor de rol van dezen, door zijn naaste
omgeving en door feilen tweestrijd zoo
hevig gemartelden koningszoon van natu
re veel mee: zijn jeugd: zijn figuur, zijn
gelaat, zijn stem, en niet in de laatste
plaats nervositeit. Maar er is méér noo
dig: talent en expressiviteit.
Het mag met groote voldoening worden
geconstateerd, dat het hem ook aan deze
twee niet onbreekt. Hij speelde, bovenal
natuurlijk met vermijding van theatraal
effect, sterk van-binnen-uit, waardoor de
Hamlet-figuur voor ons ging leven en
innig medegevoel wekte. Zijn vele plot
selinge overgangen waren sterk, zonder
overdrijving. Een knappe creatie van een
hoogst moeilijke, door haar zielsdiepte
alras duister wordende rol; spel, waarin
begrip en gevoel in gelukkige harmonie
zijn gebracht.
Ons eenige bezwaar is, dat zijn dictie
wellicht door een te ver deoorgevoerd
streven naar natuurlijkheid dikwijls
aan de zinrijke taal van Shakespaere niet
het volle recht deed wedervaren en nogal
eens vlak of onduidelijk werd. Door een
betere verzorging van de taal zou deze
creatie nog aanmerkelijk dieper, rijker en
boeiender kunnen worden. (Tusschen
haakjes zij hier opgemerkt, dat de Vaak
gewrongen tekst van van Looy's vertaling
het den acteurs niet gemakkelijk maakt.)
Eduard Verkade, wiens regie zeker
veel goeds heeft, had het tempo soms wat
traag genomen, waaronder de dynamiek
van de vertooning eenigszins leed. Vooral
zijn eigen trage, weinig geschakeerde spel
en dictie als Claudius ging aan dit gebrek
mank. Elly van Stekelenburg was als de
ongelukkige koningin stellig verdienste
lijk, maar ook haar uitbeelding leek ons
wat dof en haar houding (in breeden zin
genomen) was niet koninklijk.
Daarentegen heeft Adrienne Canivez
ons aangenaam verrast als Ophelia, vooral
in de ontroerende waanzin-scène.
Opmerklijk goed, tragi-komisch in
de juiste verhouding en beheerscht
expressief, was Dick van Veen als Polo-
nius: een kleurrijke noot in het soms
wat matte geheel.
De overige rollen waren niet alle vol
doende sterk bezet. Het best waren wel
Matthieu van Eysden als de doodgraver,
Adolphe Hamburger als tooneelspeler.
Jacques Snoek als de geest van Hamlet’s
vader, Ko van Dijk als Laertes.
De décors van Arend Hauer, met vele
gordijnen, hadden vooral het voordeel van
een snelle verwisseling en een tonigen
niet hinderenden achtergrond.
De vertooning géén model-vertoo-
De Bijenkorf te Rotterdam nog dit jaar
open.
Het resteerende gedeelte van de Bijen
korf te Rotterdam is gerestaureerd. Het
voorstuk van het gebouw is weer glas
dicht en binnen wordt nog hard gewerkt
aan de inrichting. Vóór St. Nicolaas zal
men niet gereed zijn, maar het ligt in de
bedoeling het magazijn in het begin van
December voor het publiek open te stel
len. Men beschikt dan over een verkoop
ruimte van 7000 vierk. meter. Er komt ge
lijkvloers een snackbar, want de lunch
room zal niet terugkeeren. In den kelder
wordt de afd. levensmiddelen ingericht en
de bovenste twee verdiepingen zullen in
beslag worden genomen door kantoor
ruimten. Op het oogenblik worden met
B. en W. onderhandelingen gevoerd om het
andere, meer Zuidelijk gelegen gedeelte
van het gebouw te mogen gebru’ken als
opslagplaats voor voorraden.
Overschie en IJselmonde tektonisch
bij Rotterdam
Met ingang van 1 Januari a.s. zullen
de Rijkstelefoonnetten Overschie en IJsel
monde opgenomen worden in het net
Rotterdam.
Hoeveel is de eenheid van de gewenschte
soort?
1 EENHEID is gelijk:
1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen-
kolen industrie- of eierbriketten
2J h.l. kolenslik;
2 h.l. (max. 100 k.g.) baggerturf;
2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas
cokes);
110 k.g. bruinkoolbriketten;
450 stuks (200 k.g.) baggerturf;
ZEEP
Toiletzeep (nieuwe samenstell.)
of Huishoudzeep
of Zachte zeep
of Zeeppoeder
of Zeepvlokken
of Zelfwerkende waschmiddelen
of Vloeibare zeep
Voor 8 k.g. droog waschgoed moet
aan de wasscherij één bon worden!
afgegeven.
Leerdam-glaswerk en houtplastieken
Aan den Houtweg 4a. alhier, hebben
zich kortelings een drietal architecten
gevestigd in het „Vereenigd Architecten
bureau”, n.l. voor bouwkunst ir. B. J.
Geijl. b.i. en voor binnenhuiskunst de
inter ieur-architecten A. R. M. Ba sart en
A. Bets.
In een smaakvol ingerichte expositie
ruimte hebben zij thans een tentoonstel
ling ingericht van gebruiks- en sierglas
van de N.V. Nederlandsche Glasfabriek
te Leerdam., handgeweven stoffen van de
..Wolpluis” en origineel houtsnijwerk van
André de Kruijff.
Wij ontmoetten bij ons bezoek aan’t Ver
eenigd Architectenbureau den bekenden
glas-ontwerper. den heer A. D. Copier, die
ons de laatste creaties van Leerdam
toonde, fraaie ontwerpen door Joep
Nicolas, door Ida Falkenberg Liefrink,
schalen met dierfiguren en sierlijke ge
stalten, in zandstraaltechniek aange
bracht, superbe glaswerk in saphierkleur
enz. enz. Daarnaast treft de houtplastiek
van André de Kruijff, door alleraardigste
toepassing van de houtnerf in zeer een
voudig, weinig kostbaar materiaal, waarin
de kunstenaar alleraardigste effecten te
weeg wiste te brengen. Het weefwerk van
de „Wolpluis” munt uit door originaliteit
zoowel in de stof als in de bewerking.
Een tentoonstelling die het Nederlandsche
kunst-ambacht op z’n best doet kennen.
Ophooging Beersche Overlaat
Bij beschikking van den minister van
Waterstaat werd aan het waterschap ,,De
Maaskant” vergunning verleend tot het
ophoogen van de Beersche Overlaatkade
tot bandijkshoogte. Daar het werk der
ophooging naar het oordeel van Ged. Sta
ten, in aanmerking komt om in werk
verschaffing te worden uitgevoerd, heb
ben zij den Rijksdienst voor de Werkver
ruiming verzocht een zoo hoog mogelijke
subsidie in de arbeidsloonen toe te ken
nen. De kosten der ophoogingswerken
zijn door de Ned. Heide-Maatschappij be
groot op 162.000, waarvan 120.000 aan
arbeidsloonen en 42.000 aan' overige
kosten. Voor dit werk is uit het Werk-
loosheidssubsidiefonds toegekend een
subsidie van ten hoogste 96.000, zijnde
80 pCt. in de arbeidsloonen, zoodat ten
laste van de provincie en het waterschap
,,de Maaskant” overblijft een bedrag van
66.000. (n.l. 24.000 aan arbeidsloonen
en ƒ42.000 aan overige kosten).
In het vooruitzicht van de definitieve
sluiting van den Beerschen Overlaat,
zijn in het gebied der Beersche Maas
reeds veel weilanden gescheurd. In ge
val in den komenden winter de Overlaat
toch nog zou werken, zou de schade
uitermate groot zijn, zoowel voor de tot
landbouw ingerichte terreinen, ils voor
de in dit gebied gelegen dorpskommen.
De mogelijkheid, dat de Overiaat nog
in den komenden winter zal werken,
moet daarom zooveel mogelijk worden
beperkt. Daartoe zou, als noodkeering,
op den Overlaat een kade zijn te n aken.
De kosten van deze noodkeering zijn
door de Ned. Heide-Maatschappij begroot
op 8000, waarvan 6000 aan arbeids
loonen en 2000 aan overige kosten.
Door den Rijksdnmst voor de Werk
verruiming is inmiddels een subsidie toe
gekend van 100 pCt. in de arbeidsloonen.
Opgave van niet eigen vee.
Aangezien blijkt, dat verschillende per
sonen tot nu toe verzuimd hebben, opgave
te doen van runderen, paarden en ander
vee, dat gedurende de oorlogsdagen of
daarna is komen aanloopen of werd opge
vangen, wordt men verzocht hiervan als
nog ten spoedigste opgave te doen aan
het bureau, ontruiming Laan van Meer-
dervoort 51 te ’s-Gravenhag*.
Dit betreft alle vee in en rondom de
evacuatie-gebieden, dat niet door toewij
zing vanwege het bureau ontruiming of op
andere regelmatige wijze bij den houder
is terechtgekomen.
Den gemeentebesturen wordt hierbij
verzocht, hun bekende gevallen als
hierbedoeld, ter kennis te willen
brengen van het bureau ontruiming.
Houders van toegeloopen vee, die ver
zuimen hiervan aangifte te doen, stellen
iich uiteraard aan vervolging bloot.
Ook degenen, die nog gelden of op
brengsten onder zich hebben als gevolg
van de vee-ontruiming dienen hiervan
ten spoedigste kennis te geven aan het
bureau ontruiming.
Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) 1 eenheid
gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen. Voor November zijn geldig:
Van bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen.
HAARDEN, KACHELS
Van dezelfde kaart met dien
verstande, dat men recht
heeft op:
óf deze maand 1
TURF per bon:
of later in het stookseizoen
op 1 eenheid per bon van
steenkolen of andere brand
stoffen.
Van bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen.
CENTRALE VERWARMING
Voor November zijn van de z.g. periode-bons (o.a.
bewoners enz.) geldig de „bons 2de periode”.
RUND-, KALFS- of VARKENS-
VLEESCH (been inbegrepen).
of 1 Rantsoen Vleeschwaren, Dit is:
voor gerookt of gekookt varkens-
rund- en kalfsvleesch en voor
gerookte worstsoorten, b.v. ham,
schouder carbonade, spek, rook-
vleesch, pekelvleesch, Gelder-
sche rookworst, plockworst en
snijworst
voor gekookte worstsoorten, b.v.
boterhammenworst, lunchworst,
rolpens en knakworst, b.v.
Frankforter en Weener
voor leverartikelen als b.v.
liner, Saksische- en Haagsche
leverworst, en verder van ton
genworst en nierbrood
voor bloedworst
RUND-, KALFS- Of
VLEESCH (been inbegrepen),
of 1 Rantsoen Vleeschwaren
als boven I
In blik: bij vleeschwaren in blik dient bij de berekening van het benoodigde aantal
bons te worden uitgegaan van den netto-inhoud. met inachtneming van de verschil
lende rantsoenen voor de uiteenloopende soorten. Bij soepen en gemengde spijzen
in blik, waarin vleesch is verwerkt, moet worden gelet op de verwerkte hoeveelheid
vleesch.
BON Tijdvak waarin geldig
ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART.
Het leven van een grooten zanger
De Russische tenor Konstantijn Sadko,
die Zaterdagmiddag a.s. een enkelen lie
derenrecital zal geven in het Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen werd
in Zuid-Rusland in de Oekraïne gebo
ren. Reeds als knaap viel hij op door
zijn mooie stem en nog geen vijftien
jaar oud werd hij bij een Russisch con
cert aan het Engelsche hof als solist ge
kozen
Te Moskou schonk Feodor Schaljiapin
groote aandacht aan den jeugdigen tenor
Te Home studeerde hij onder leiding van
Gabrielli.
In Berlijn, Weenen, Brussel, Madrid
en Lissabon viert hij triomfen en brengt
als eerste Rus de kunst van zijn land
naar de romantische eilanden in de At
lantische Oceaan. Madeira, Canarische
eilanden Azoren. enz. Na de meeste Euro-
peesche landen bereisd te hebben, concer
teerde Sadko verleden jaar met veel suc
ces in New York De oorlog verhinderde
een tweede tov.rneé in Amerika.
100STE VOORSTELLING
„FILOMEENTJE"
Mevrouw Charlotte Kohier zal op
terdag 23 November in den Stadsschouw
burg. aanvang half acht, de 100ste voor
stelling geven van „Filomeentje”. Dit zal
SCHILDERIJENDIEFSTAL IN
FRANKRIJK
Bij het uitbreken van deji oorlog werden
vele kunstvoorwerpen van het museum te
Laon, waaronder enkele portretten van
Rembrandt, uit het museum gehaald en
naar de woning van den directeur van
het museum overgebracht. De directeur
van het museum is intusschen gestorven.
Toen men onlangs nasporingen verrichtte
naar de kunstvoorwerpen, was een ge
deelte verdwenen, waaronder portretten
van Rembrandt, teekeningen van Frago
nard, prachtige ivoren voorwerpen, waar,
devol vaatwerk en bronzen voorwerpen.
De politie heeft een vrouw, die na den
dood van den museumdirecteur verlof had
gekregen om in het huis te gaan wonen,
verhoord. Uit dit onderzoek is gebleken,
dat de vrouw een gedeelte van deze
waardevolle museumvoorwerpen in een
kanaal heeft geworpen. Men vreest, naar
de Matin meldt, dat zich hieronder ook
enkele portretten van Rembrandt en tee
keningen van Fragonard bevinden. De
vrouw en twee andere personen zijn gear
resteerd.
Tentoonstelling in het Gemeentemuseum
Op welken dag men ook het Gemeente
museum aan de Stadhouderslaan pleegt te
bezoeken, men vindt er in den hoek van de
groote tentoonstelling van het tijdperk der
Camera Obscura, onafgebroken bezoekers.
De belangstelling voor deze expositie uit
het leven onzer over-groot-ouders trekt
een levendige belangstelling. En geen won
der! De tijd van tóén, zich in Europa uit
strekkende van het Empire, over Bieder-
mayer en Romantiek tot aan het begin
van het burgerlijk tijdperk, schijnt in veler
oogen, vooral in de periode toen de jonge
Nicolaas Beets als Hildebrand zijn Camera
Obscura schreef, een tijd van volkomen
rust, burgerlijke zekerheid op vrijwel alle
gebieden van maatschappelijk leven en
van ononderbroken gezelligheid. Ongetwij
feld is de periode 18001850 veel meer ge
weest dan dat. Wij vergeten te snel wat
wij niet weten willen en onthouden te
licht alleen datgene wat ons bevalt. Dat
geldt voor het individu, maar evenzeer
voor een volk. Immers 1800 begon met
een buitenlandsche en vreemde overheer-
sching, de troepen van Napoleon bezetten
ons land en de tragische figuur van den
goedwillenden koning Lodewijk Napoleon,
broeder van den Franschen empereur, be-
heerschte politiek ons land. Maar ook de
latere jaren waren minder idyllisch dan
men uit de Camera Obscura wel eens
meent op te mogen maken.
Een enkele maal doemt zelfs in Hilde
brand’s werk zoo’n schaarsche ongelukkige
tusschen de vele brave, gezeten burgeren
op. B.v. Keesje, het diakenhuismannetje,
in wezen een recht-loze, een pauper en
een maatschappelijk en geestelijk misdeel
de en men vergeet wel eens, dat er onein
dig veel meer zulke Keesje’s leefden, dan
deftig-tevreden Stastok’s, die hoogst onte
vreden werden als op het vertrek-uur der
diligence niet stipt hun middag-borrel
stond ingeschonken. Een bewuste arbei
dersstand moest nog opkomen naast gees
telijkheid, adel en burgerij, die zich in de
middeleeuwen reeds vormden, terwijl de
ambachtsorganisaties der arbeiders de
gilden, weer verloren gingen. Maar ook
geestelijk leefde er veel meer in Neder
land dan men zich thans wel eens reali
seert, het was o.m. de tijd van het „Ré
veil”. Maar hoe dan ookidyllisch of min-
der-idyllisch, het Camera Obscura tijdperk
behoudt voor onzen tijd zijn charme, on
danks de lichte ironie waarmee Beets zijn
tijdgenooten beziet en waarin hij reeds
een zij het ook uiterst voorzichtige
critiek uitoefent.
De tentoonstelling in het Gemeente
museum is drieledigten eerste geeft zij
een overzicht van de geschiedenis van het
boek, waarvan kort geleden een jubileum
uitgave met teekeningen door Jo Spier
verscheen, ten tweede toont zij ons in een
reeks interieurs, de kamers waarin onze
voorouders leefden en ten derde brengt zij
in een interessante en leerrijke collectie
schilderijen een beeld van de kunst uit die
jaren. Men vergete niet dit laatste deel
der tentoonstelling te gaan zien!
Hildebrand's Camera.
Links van de hal vindt men de eerste
afdeeling, die voor vrienden van de Ca
mera Obscura een éénige gelegenheid
biedt om de gedaanten-verwisselingen van
dit boek na te gaan en ook op deze uit
gaven is de smaak der opeenvolgende ge
neraties merkbaar. De 41 drukken dié se
dert 1839 zijn verschenen vindt men hier
aanwezig, met een alleraardigst overzicht
der illustraties, de origineele teekeningen
van C. Sierig uit 1874 (veel beter dan de
reproducties in de uitgave) alsmede de
origineele teekeningen van Jo Spier. Ver
der vindt men hier portrettten op dén
schrijvet en zijn boek betrekking hebben
de, alsmede handschriften en brieven van
Nicolaas Beets. Werkelijk een hoogst inte
ressante verzameling curiosa, die het boek
in zijn vele hérdrukken voor den toeschou
wer doen leven.