HoM flO] BINNENLAND KUNST EN LETTEREN We/feen distributiebon heeft men noodig? het BOUIFIX HET TIJDPERK DER CAMERA OBSCURA g „HAMLET” BIJ HET CENTRAAL TOONEEL 83 82 51 25 64 38 29 1 15 14 17 16 17 16 09 08 6 DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN VOOR DE MAAND NOVEMBER Hamlet” bij het Centraal Tooneel. /1 l.HEERL'JKE JUS 81 42 Kunst en leven in Nederland 1800-1850 EXPOSITIE VEREENIGD ARCHITECTENBUREAU 98 56 93 88 7 B 20 Nov. 1940 2e bl. pag. 2 Het Winterhulpwerk v De organisatie van bedrijfsleven In den Stadsschouwburg HAAGSCHE COURANT Woensda 116 <1 k kcENT.1 kCENlJ ARTIKELEN Hoeveelheid bul 9 Nov. t/m 20 Dee. 26 Oct. t/m 22 Nov. 2 Nov. t/m 27 Dec. half pond 2 Nov. t/m 29 Nov. half pond KAAS 1 ons KAAS 1 ons EIEREN één ei EIEREN één ei 13 Nov. t/m 6 Dec. KONSTANTIJN SADKO bovengenoemde tentoonstelling. 31 Aug. t/m 31 Dec. BLOEMKAART, 4 Nov t/m 1 Dee. BROODBONBOEKJE. als bovgn BOTERKAART. BOTER of margarine naar keuze BOTER VETKAART. MARGARINE of boter naar keuze half pond VLEESCHKA ART. VOLKSCONCERT OP HEDENAVOND 1 ons 75 gram 100 graan Ber- als boven PETROLEUMZEGELS l Nov. t/m 30 Nov. Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) van de eenheid voor ss Za- half pond half pond 2 Nov. t/m 27 Dec. 2 Nov. t/m 27 Dec. Koken Verlichting 1 ons één pond 4 Nov. t/m 29 Dec. 11 Nov. t/m 15 Dec. 1 ons half pond 2 Nov. t/m 27 Dec. 19 Nov. t/m 16 Dee. 125 gram 150 gram 2 liter 2 liter en aange- Bij besluit van den secretaris-gene- neraal van het departement van Binnen- landsche Zaken is mr. J. O. Thate, met in gang van 1 December tot burgemeester van de gemeente Gorssel benoemd. THEE Of KOFFIE SUIKER SCHEERZEEP (apart strookje) of scheercrême of scheerzeep BON 07 tin. 10 BON 04 tin. 07 BON 08 tm. 11 of Roggebrood of ander brood of half rantsoen Gebak 160 gram 140 gram 200 gram 90 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram 75 gram half pond 1 kilo 150 gram 120 gram 200 gram 250 gram 125 gram 250 gram 200 gram 35 gram 35 gram 35 gram 35 gram 65 gram 50 gram 16 Nov. t/m 22 Nov. 7 dagen extra.) 9 Nov. t/m 15 Nov. (+7 dagen extra.) 16 Nov. t/m 22 Nov. 7 dagen extra). 9 Nov. t/m 15 Nov. (+7 dagen extra). 50 gram 1 tube 1 pot 18 Nov. t/m 24 Nov, 7 dagen extra t/m 1 Dec., echter niet in restau rants e. d. 10 k.g. 8 k.g. 5 k.g. 4 k.g. 3 k.g. k.g. Personeel Centrale keukens Het Rijksbureau voor de voedselvoor ziening in oorlogstijd deelt ons mede dat het aantal gegadigden voor een Detrek- king bij de op te richten centrale keu kens. het aantal vacante plaatsen verre overtreft. Het R.B.V.V.O is tot zijn spijt genood zaakt. sollicitaties welke nog ingezonden mochten worden, niet meer in behandeling te nemen. Men wordt dus verzocht, geen sollicitaties meer in te dienen. heer D. F. Lunsingh Scheurleer speciale rondleidingen zullen worden gehouden op de 100 gram 125 gram 11 Nov. t/m 17 Nov. 7 dagen extra t/m 24 Nov., echter niet in restau rants e. d. 18 Nov. t/m 24 Nov, 7 dagen extra t/m 1 iDec., echter niet in restau. rants e. d. 11 Nov. t/m 17 Nov. 4- 7 dagen extra t/m 24 Nov., echter niet in restau rants e. d. 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m 1 Dec., echter niet in restau. irants e. d. 11 Nov, t/m 17 Nov. 7 dagen extra t/m 24 Nov., echter niet in restau- rants e. d. De burgemeester van Utrecht, mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk, heeft gistermiddag ten stadhuize voor een groot aantal ge- noodigden, die óf door hun werkkring, óf door hun maatschappelijke functie in aan merking zouden komen om zitting te nemen in een hulpcomité, een en ander verteld van het Winterhulpwerk, zooals dat onder de persoonlijke leiding van Utrechts eersten burger zal plaatsvinden. De burgemeester van Amsterdam, dr. W. de Vlugt, heeft zich inzake de Win terhulp met een oproep tot de Amster dammers gericht. Op voederkaart voor honden. voor groep I en II III IV VI Op voederkaart voor katten HONDEN- EN KATTENBROOD. TARWEBLOEM en -meel of Roggebloem en -meel of Zelfrijzend Bakmeel of Boekweitmeel LIEVEN DUVOSEL DIRIGEERT TE BRUSSEL. De bekende Vlaamsche componist Lie ven Duvosel heeft in het Paleis voor Schoone Kunsten te Brussel een concert gedirigeerd. Vrijdag had hij in de Vlaam sche Club een inleidend woord over dit concert gesproken Zooals bekend, heeft Lieven Duvosel na den wereldoorlog vele jaren in Noord- Nederland gewoond. Hij was onder meer koordirigent te Haarlem. De voornaamste werken van Duvosel zijn de Leie-cyclus, zeven liederen, inder tijd door het Willemsfonds uitgegeven, een twintigtal strijdliederen met orkestbegelei ding. Wereldwee, Sanctus, Alleluia en Ver zoening. ••••••••••••••••a VARKENS- BROOD of ROGGEBROOD of 1 RANTSOEN „gebak”. Dit is: Koek of Speculaas of andere Koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake of Taart en gebakjes of Boterletter of Amandelbroodjes BROOD of ROGGEBROOD of 1 RANTSOEN „gebak”. als boven tevens een populaire voorstelling zijn. Bovendien zal zij des namiddags, aan vang 3 uur. nog één enkele maal ..Het Onvergankelijke" voordragen. Middag van Nederlandsche gedichten, onderver deeld in De Schoonheid. De Arbeid, Dé Liefde, Het Geloof, Hét Vaderland- Schilderkunst De derde afdeeling brengt schilderijen, aquarellen, meubels, teekeningen, enz. Vele bezoekers schijnen deze tentoon stelling in de kabinetten rechts van de Hall niet zoo interessant te vinden, of hebben er minder belangstelling voor. En toch vormt zij een belangwekkend deel van het geheel. Juist omdat veel familiegroepen en interieurs zijn opgeno men, gaat hier het geziene op de tweede afdeeling nog meer leven. Van het? kunst-, tooneel- en muziekleven, alsmede van de letterkunde, wordt een overzicht gege ven, dat niet naar volledigheid streeft, maar in enkele typische voorbeelden het geestesleven dier dagen illustreert. De directie van het Gemeente-Museum vestigt de aandacht er op, dat morgen, 21 November, te 2.15 uur n.m., door den Oprichting van nieuwe vereenigingen niet gewenscht De prganisatie-commissie voor het Ne der landsche bedrijfsleven deelt mede Het is de commissie bekend, dat mo menteel in het bedrijfsleven zelf allerlei plannen bestaan tot concentratie, tot het oprichten van nieuwe vereenigingen enz. Hoe begrijpelijk dit initiatief op zichzelf ook moge zijn, het kan thans slechts tot verwarring leiden en de werkelijk niet lichte taak der commissie slechts bemoei lijken. De commissie wenscht zich een over zicht te verschaffen van dat wat bestaat en zal zich derhalve systematisch tot het bedrijfsleven wenden, teneinde zoo spoe dig mogelijk de noodige gegevens te ver zamelen. In afwachting hiervan moet de organi- satie-commissie het bedrijfsleven met nadruk verzoeken, deze plannen tot na der order geen vasten vorm te laten aan nemen. De commissie neemt aan, dat het be drijfsleven zal begrijpen, dat een over zicht als bovenbedoeld voor de commis sie noodzakelijk is en niet te verkrijgen is, indien voortdurend veranderingen blij ven voorkomen. De commissie wenscht derhalve volko men rust in den bestaanden organisatie vorm van het bedrijfsleven, De bestaande organisaties en haar besturen blijven derhalve voorloopig haar werkzaamheden als tot dusver voortzetten. Nêerland's Burgerij De op deze zaal volgende, lange tentoon stellingsruimte bevat dan een aantal ka mers uit den tijd van 18001850. Ook voor hen, die zich niet tot de Camera Obscura voelen aangetrokken, is hier zeer veel dat de moeite waard is. Zelfs zij, die in de vorige eeuw na Napeleon, niets meer „he roïsch” vermogen te bespeuren, zullen moeten toegeven, dat dit tijdperk toch zijn eigen bekoring heeft bezeten. Alleen het jammerlijk einde in een stijlloos bur gerdom is opvallend. Voor die periode be staat, althans cultuur-historisch weinig be langstelling, maar om aan die laatste jaren der vorige eeuw recht te doen wedervaren moet men zich wel overtuigd houden van het feit, dat zij tekort achter ons ligt om er nu reeds een objectief oordeel over te kunnen vellen, want de positieve waarden die zij heeft voortgebracht, kunnen wij nog niet voldoende van al het andere onderscheiden. Dit deel van de tentoon stelling geeft een voortreffelijken indruk van de omgeving, waarin de Nederland-, sche gezeten burgerij leefde. Men heeft dit bereikt door een reeks kamerinrich- tingen te exposeeren. elk uit een tiental jaren binnen 18001850, zoodat men niet alleen een beeld krijgt van meubelen, schilderijen, costuums, zilver, porcelein glas, verbruiksvoorwerpen, enz., maai teven een totaal-indruk van het geheel van de woonkamer waar men leefde waarop het leven van toen zijn stempel drukte en die omgekeerd aan dat leven huiselijk^n vorm en stijl gaf. De eerste woonkamer dateert van pl.m. 1810. en be zit nog eigen stijl”. De stijl der groote Lodewijken is voorbij, maar iets er van leeft nog voort in het nieuwe, toonaan gevende hof van den nieuwen heerscher. Napoléon. d«n ..Grand Empereur”,. het MAÏZENA of griesmeel of sago of aardappelmeel, puddingpoeder of puddingsaus-poeder met 100 gram zetmeel. (Pakje maïzena van 225 gram gemaakt vóór 22 Juli 1940 op twee bons.) GORT (-mout) of grutten HAVERMOUT of havervlokken, haverbloem, aard.-meelvlokken of gort (-mout), of grutten RIJST of rijstemeel of rijstebloem of gruttenmeel (gemengd meel), MACARONI of spaghetti of ver micelli PEULVRUCHTEN 300 stuks (195 k.g.) persturf); 175 k.g. fabrieksturf; 200 k.g. overige soorten turf De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud 1 h.l. inkwartiering, kamer* 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m 1 Dec., echter niet in restau rants e. d. Districtadviseurs voor de brandstoffendistributie De directeur van het Rijkskolenbureau heeft aangesteld districts-adviseurs voor de brandstoffendistributie, die tot taak hebben, overeenkomstig zijn aanwijzin gen, in hun district zorg te dragen voor een doelmatige distributie van brandstof fen. Zij houden daarbij toezicht op de in hun district werkzame brandstoffen commissies, controleeren de voorraden bij handelaren en verbruikers en onderzoe ken eventueele klachten en overtredin gen. Voor Zuid-Holland. ten Zuiden van Lek, Nw. Maas en Nw. Waterweg, incl. Rotterdam, Schiedam. Hillegersberg, Overschie en Schiebroek is benoemd H. J. Hofland te Rotterdam voor de plaat sen den Haag, Voorburg, Wassenaar en Rijswijk: J. de Keyzer, te ’s-Gravenhage en voor Zuid-Holland overig gedeelte H. v. d. Schrick te ’s-Gravenhage. ..Empire’’. De vertrekken zijn koel, nuch ter. zakelijk, maar zij hebben nog een eigen cachet. De zwier en sierlijke hoffe lijkheid van den pruikentijd is voorbij. Ook in de kleedij der vrouwen is de een voud en het uniforme merkbaar, dat de nieuwe heerenmode. mede onder invloed van een zwaar overwicht van militaire kleedij. kenmerkte. In de volgende tien tallen jaren zien wij de kamers minder stijlvol. maar gemoedelijker worden. Een romantische gemoedelijkheid, die echter spoedig ontaardt in etagère-snuisterijen en drukke, overladen meubels met krul len en versieringen en licht-glimpjes. Stijlvol is zeker nog de kamer met de voornaam gedekte tafel. ning. maar toch met veel goeds had gistermiddag in onzen Stadsschouwburg veel succes; geestdriftig applaus riep aan het slot keer op keer de spelers terug en Gijsbert Tersteeg kreeg bijkans een ovatie. Ook bloemen werden hem, den regisseur Eduard Verkade, boden. MARGARINE of boter naar keuze half pond Gijsbert Tersteeg (Hamlet) en Adrienne Canivez (Ophelia). (Polygoon) Aanvangsuur thans 7 uur Gezien de vele bezwaren, die uit het publiek zijn voortgekomen naar aanlei ding van het vervroegde aanvangsuur van hèt volksconcert op hedenavond is thans het aanvangsuur gesteld op zeven uur. Bovendien zullen enquêteformulieren wor. den uitgereikt om de concertbezoekers in de gelegenheid te stellen, hun voorkeur kenbaar te maken ten aanzien van het aanvangsuur der volgende avond-volks. concerten. VR DAGEN K maar luist omdat ik al» B verkoopster de heele dag F •*•- zou ik niet meer bui I te» NeFa kunnerv I zdJtoam zocht en sterk olMorbeerend 11 Nov. t/m 17 Nov. -i 7 dagen extra t/m 24 Nov., niet in restaurants je. d. Wie in ons land „Hamlet” zegt, denkt aan Eduard Verkade, die in den loop der jaren meer dan 350 maal in dit imposante Shakespeare-drama met verschillende combinaties van tooneelspelers de titelrol heeft vervuld. Intusschen is het al een zestal jaren geleden, dat dit beroemde stuk in Nederland werd gespeeld. Zijn tijd voor deze jonge rol is langzamerhand voorbij, maar niettemin heeft hij een be langrijk aandeel in deze nieuwe vertoo- ningen onder auspiciën van het Neder landsche Tooneellyceum: hij is de regis seur (wie kent het stuk beter dan hij?) en speelt de rol van koning Claudius. De hoofdfiguur, Hamlet, is aan een jong acteur toevertrouwd: Gijsbert Tersteeg, en naar hem vooral ging bij deze voor stelling onze belangstelling uit. Ongetwijfeld brengt Gijsbert Tersteeg voor de rol van dezen, door zijn naaste omgeving en door feilen tweestrijd zoo hevig gemartelden koningszoon van natu re veel mee: zijn jeugd: zijn figuur, zijn gelaat, zijn stem, en niet in de laatste plaats nervositeit. Maar er is méér noo dig: talent en expressiviteit. Het mag met groote voldoening worden geconstateerd, dat het hem ook aan deze twee niet onbreekt. Hij speelde, bovenal natuurlijk met vermijding van theatraal effect, sterk van-binnen-uit, waardoor de Hamlet-figuur voor ons ging leven en innig medegevoel wekte. Zijn vele plot selinge overgangen waren sterk, zonder overdrijving. Een knappe creatie van een hoogst moeilijke, door haar zielsdiepte alras duister wordende rol; spel, waarin begrip en gevoel in gelukkige harmonie zijn gebracht. Ons eenige bezwaar is, dat zijn dictie wellicht door een te ver deoorgevoerd streven naar natuurlijkheid dikwijls aan de zinrijke taal van Shakespaere niet het volle recht deed wedervaren en nogal eens vlak of onduidelijk werd. Door een betere verzorging van de taal zou deze creatie nog aanmerkelijk dieper, rijker en boeiender kunnen worden. (Tusschen haakjes zij hier opgemerkt, dat de Vaak gewrongen tekst van van Looy's vertaling het den acteurs niet gemakkelijk maakt.) Eduard Verkade, wiens regie zeker veel goeds heeft, had het tempo soms wat traag genomen, waaronder de dynamiek van de vertooning eenigszins leed. Vooral zijn eigen trage, weinig geschakeerde spel en dictie als Claudius ging aan dit gebrek mank. Elly van Stekelenburg was als de ongelukkige koningin stellig verdienste lijk, maar ook haar uitbeelding leek ons wat dof en haar houding (in breeden zin genomen) was niet koninklijk. Daarentegen heeft Adrienne Canivez ons aangenaam verrast als Ophelia, vooral in de ontroerende waanzin-scène. Opmerklijk goed, tragi-komisch in de juiste verhouding en beheerscht expressief, was Dick van Veen als Polo- nius: een kleurrijke noot in het soms wat matte geheel. De overige rollen waren niet alle vol doende sterk bezet. Het best waren wel Matthieu van Eysden als de doodgraver, Adolphe Hamburger als tooneelspeler. Jacques Snoek als de geest van Hamlet’s vader, Ko van Dijk als Laertes. De décors van Arend Hauer, met vele gordijnen, hadden vooral het voordeel van een snelle verwisseling en een tonigen niet hinderenden achtergrond. De vertooning géén model-vertoo- De Bijenkorf te Rotterdam nog dit jaar open. Het resteerende gedeelte van de Bijen korf te Rotterdam is gerestaureerd. Het voorstuk van het gebouw is weer glas dicht en binnen wordt nog hard gewerkt aan de inrichting. Vóór St. Nicolaas zal men niet gereed zijn, maar het ligt in de bedoeling het magazijn in het begin van December voor het publiek open te stel len. Men beschikt dan over een verkoop ruimte van 7000 vierk. meter. Er komt ge lijkvloers een snackbar, want de lunch room zal niet terugkeeren. In den kelder wordt de afd. levensmiddelen ingericht en de bovenste twee verdiepingen zullen in beslag worden genomen door kantoor ruimten. Op het oogenblik worden met B. en W. onderhandelingen gevoerd om het andere, meer Zuidelijk gelegen gedeelte van het gebouw te mogen gebru’ken als opslagplaats voor voorraden. Overschie en IJselmonde tektonisch bij Rotterdam Met ingang van 1 Januari a.s. zullen de Rijkstelefoonnetten Overschie en IJsel monde opgenomen worden in het net Rotterdam. Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort? 1 EENHEID is gelijk: 1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen- kolen industrie- of eierbriketten 2J h.l. kolenslik; 2 h.l. (max. 100 k.g.) baggerturf; 2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas cokes); 110 k.g. bruinkoolbriketten; 450 stuks (200 k.g.) baggerturf; ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeep of Zeeppoeder of Zeepvlokken of Zelfwerkende waschmiddelen of Vloeibare zeep Voor 8 k.g. droog waschgoed moet aan de wasscherij één bon worden! afgegeven. Leerdam-glaswerk en houtplastieken Aan den Houtweg 4a. alhier, hebben zich kortelings een drietal architecten gevestigd in het „Vereenigd Architecten bureau”, n.l. voor bouwkunst ir. B. J. Geijl. b.i. en voor binnenhuiskunst de inter ieur-architecten A. R. M. Ba sart en A. Bets. In een smaakvol ingerichte expositie ruimte hebben zij thans een tentoonstel ling ingericht van gebruiks- en sierglas van de N.V. Nederlandsche Glasfabriek te Leerdam., handgeweven stoffen van de ..Wolpluis” en origineel houtsnijwerk van André de Kruijff. Wij ontmoetten bij ons bezoek aan’t Ver eenigd Architectenbureau den bekenden glas-ontwerper. den heer A. D. Copier, die ons de laatste creaties van Leerdam toonde, fraaie ontwerpen door Joep Nicolas, door Ida Falkenberg Liefrink, schalen met dierfiguren en sierlijke ge stalten, in zandstraaltechniek aange bracht, superbe glaswerk in saphierkleur enz. enz. Daarnaast treft de houtplastiek van André de Kruijff, door alleraardigste toepassing van de houtnerf in zeer een voudig, weinig kostbaar materiaal, waarin de kunstenaar alleraardigste effecten te weeg wiste te brengen. Het weefwerk van de „Wolpluis” munt uit door originaliteit zoowel in de stof als in de bewerking. Een tentoonstelling die het Nederlandsche kunst-ambacht op z’n best doet kennen. Ophooging Beersche Overlaat Bij beschikking van den minister van Waterstaat werd aan het waterschap ,,De Maaskant” vergunning verleend tot het ophoogen van de Beersche Overlaatkade tot bandijkshoogte. Daar het werk der ophooging naar het oordeel van Ged. Sta ten, in aanmerking komt om in werk verschaffing te worden uitgevoerd, heb ben zij den Rijksdienst voor de Werkver ruiming verzocht een zoo hoog mogelijke subsidie in de arbeidsloonen toe te ken nen. De kosten der ophoogingswerken zijn door de Ned. Heide-Maatschappij be groot op 162.000, waarvan 120.000 aan arbeidsloonen en 42.000 aan' overige kosten. Voor dit werk is uit het Werk- loosheidssubsidiefonds toegekend een subsidie van ten hoogste 96.000, zijnde 80 pCt. in de arbeidsloonen, zoodat ten laste van de provincie en het waterschap ,,de Maaskant” overblijft een bedrag van 66.000. (n.l. 24.000 aan arbeidsloonen en ƒ42.000 aan overige kosten). In het vooruitzicht van de definitieve sluiting van den Beerschen Overlaat, zijn in het gebied der Beersche Maas reeds veel weilanden gescheurd. In ge val in den komenden winter de Overlaat toch nog zou werken, zou de schade uitermate groot zijn, zoowel voor de tot landbouw ingerichte terreinen, ils voor de in dit gebied gelegen dorpskommen. De mogelijkheid, dat de Overiaat nog in den komenden winter zal werken, moet daarom zooveel mogelijk worden beperkt. Daartoe zou, als noodkeering, op den Overlaat een kade zijn te n aken. De kosten van deze noodkeering zijn door de Ned. Heide-Maatschappij begroot op 8000, waarvan 6000 aan arbeids loonen en 2000 aan overige kosten. Door den Rijksdnmst voor de Werk verruiming is inmiddels een subsidie toe gekend van 100 pCt. in de arbeidsloonen. Opgave van niet eigen vee. Aangezien blijkt, dat verschillende per sonen tot nu toe verzuimd hebben, opgave te doen van runderen, paarden en ander vee, dat gedurende de oorlogsdagen of daarna is komen aanloopen of werd opge vangen, wordt men verzocht hiervan als nog ten spoedigste opgave te doen aan het bureau, ontruiming Laan van Meer- dervoort 51 te ’s-Gravenhag*. Dit betreft alle vee in en rondom de evacuatie-gebieden, dat niet door toewij zing vanwege het bureau ontruiming of op andere regelmatige wijze bij den houder is terechtgekomen. Den gemeentebesturen wordt hierbij verzocht, hun bekende gevallen als hierbedoeld, ter kennis te willen brengen van het bureau ontruiming. Houders van toegeloopen vee, die ver zuimen hiervan aangifte te doen, stellen iich uiteraard aan vervolging bloot. Ook degenen, die nog gelden of op brengsten onder zich hebben als gevolg van de vee-ontruiming dienen hiervan ten spoedigste kennis te geven aan het bureau ontruiming. Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) 1 eenheid gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen. Voor November zijn geldig: Van bonkaart distributie Vaste Brandstoffen. HAARDEN, KACHELS Van dezelfde kaart met dien verstande, dat men recht heeft op: óf deze maand 1 TURF per bon: of later in het stookseizoen op 1 eenheid per bon van steenkolen of andere brand stoffen. Van bonkaart distributie Vaste Brandstoffen. CENTRALE VERWARMING Voor November zijn van de z.g. periode-bons (o.a. bewoners enz.) geldig de „bons 2de periode”. RUND-, KALFS- of VARKENS- VLEESCH (been inbegrepen). of 1 Rantsoen Vleeschwaren, Dit is: voor gerookt of gekookt varkens- rund- en kalfsvleesch en voor gerookte worstsoorten, b.v. ham, schouder carbonade, spek, rook- vleesch, pekelvleesch, Gelder- sche rookworst, plockworst en snijworst voor gekookte worstsoorten, b.v. boterhammenworst, lunchworst, rolpens en knakworst, b.v. Frankforter en Weener voor leverartikelen als b.v. liner, Saksische- en Haagsche leverworst, en verder van ton genworst en nierbrood voor bloedworst RUND-, KALFS- Of VLEESCH (been inbegrepen), of 1 Rantsoen Vleeschwaren als boven I In blik: bij vleeschwaren in blik dient bij de berekening van het benoodigde aantal bons te worden uitgegaan van den netto-inhoud. met inachtneming van de verschil lende rantsoenen voor de uiteenloopende soorten. Bij soepen en gemengde spijzen in blik, waarin vleesch is verwerkt, moet worden gelet op de verwerkte hoeveelheid vleesch. BON Tijdvak waarin geldig ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART. Het leven van een grooten zanger De Russische tenor Konstantijn Sadko, die Zaterdagmiddag a.s. een enkelen lie derenrecital zal geven in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen werd in Zuid-Rusland in de Oekraïne gebo ren. Reeds als knaap viel hij op door zijn mooie stem en nog geen vijftien jaar oud werd hij bij een Russisch con cert aan het Engelsche hof als solist ge kozen Te Moskou schonk Feodor Schaljiapin groote aandacht aan den jeugdigen tenor Te Home studeerde hij onder leiding van Gabrielli. In Berlijn, Weenen, Brussel, Madrid en Lissabon viert hij triomfen en brengt als eerste Rus de kunst van zijn land naar de romantische eilanden in de At lantische Oceaan. Madeira, Canarische eilanden Azoren. enz. Na de meeste Euro- peesche landen bereisd te hebben, concer teerde Sadko verleden jaar met veel suc ces in New York De oorlog verhinderde een tweede tov.rneé in Amerika. 100STE VOORSTELLING „FILOMEENTJE" Mevrouw Charlotte Kohier zal op terdag 23 November in den Stadsschouw burg. aanvang half acht, de 100ste voor stelling geven van „Filomeentje”. Dit zal SCHILDERIJENDIEFSTAL IN FRANKRIJK Bij het uitbreken van deji oorlog werden vele kunstvoorwerpen van het museum te Laon, waaronder enkele portretten van Rembrandt, uit het museum gehaald en naar de woning van den directeur van het museum overgebracht. De directeur van het museum is intusschen gestorven. Toen men onlangs nasporingen verrichtte naar de kunstvoorwerpen, was een ge deelte verdwenen, waaronder portretten van Rembrandt, teekeningen van Frago nard, prachtige ivoren voorwerpen, waar, devol vaatwerk en bronzen voorwerpen. De politie heeft een vrouw, die na den dood van den museumdirecteur verlof had gekregen om in het huis te gaan wonen, verhoord. Uit dit onderzoek is gebleken, dat de vrouw een gedeelte van deze waardevolle museumvoorwerpen in een kanaal heeft geworpen. Men vreest, naar de Matin meldt, dat zich hieronder ook enkele portretten van Rembrandt en tee keningen van Fragonard bevinden. De vrouw en twee andere personen zijn gear resteerd. Tentoonstelling in het Gemeentemuseum Op welken dag men ook het Gemeente museum aan de Stadhouderslaan pleegt te bezoeken, men vindt er in den hoek van de groote tentoonstelling van het tijdperk der Camera Obscura, onafgebroken bezoekers. De belangstelling voor deze expositie uit het leven onzer over-groot-ouders trekt een levendige belangstelling. En geen won der! De tijd van tóén, zich in Europa uit strekkende van het Empire, over Bieder- mayer en Romantiek tot aan het begin van het burgerlijk tijdperk, schijnt in veler oogen, vooral in de periode toen de jonge Nicolaas Beets als Hildebrand zijn Camera Obscura schreef, een tijd van volkomen rust, burgerlijke zekerheid op vrijwel alle gebieden van maatschappelijk leven en van ononderbroken gezelligheid. Ongetwij feld is de periode 18001850 veel meer ge weest dan dat. Wij vergeten te snel wat wij niet weten willen en onthouden te licht alleen datgene wat ons bevalt. Dat geldt voor het individu, maar evenzeer voor een volk. Immers 1800 begon met een buitenlandsche en vreemde overheer- sching, de troepen van Napoleon bezetten ons land en de tragische figuur van den goedwillenden koning Lodewijk Napoleon, broeder van den Franschen empereur, be- heerschte politiek ons land. Maar ook de latere jaren waren minder idyllisch dan men uit de Camera Obscura wel eens meent op te mogen maken. Een enkele maal doemt zelfs in Hilde brand’s werk zoo’n schaarsche ongelukkige tusschen de vele brave, gezeten burgeren op. B.v. Keesje, het diakenhuismannetje, in wezen een recht-loze, een pauper en een maatschappelijk en geestelijk misdeel de en men vergeet wel eens, dat er onein dig veel meer zulke Keesje’s leefden, dan deftig-tevreden Stastok’s, die hoogst onte vreden werden als op het vertrek-uur der diligence niet stipt hun middag-borrel stond ingeschonken. Een bewuste arbei dersstand moest nog opkomen naast gees telijkheid, adel en burgerij, die zich in de middeleeuwen reeds vormden, terwijl de ambachtsorganisaties der arbeiders de gilden, weer verloren gingen. Maar ook geestelijk leefde er veel meer in Neder land dan men zich thans wel eens reali seert, het was o.m. de tijd van het „Ré veil”. Maar hoe dan ookidyllisch of min- der-idyllisch, het Camera Obscura tijdperk behoudt voor onzen tijd zijn charme, on danks de lichte ironie waarmee Beets zijn tijdgenooten beziet en waarin hij reeds een zij het ook uiterst voorzichtige critiek uitoefent. De tentoonstelling in het Gemeente museum is drieledigten eerste geeft zij een overzicht van de geschiedenis van het boek, waarvan kort geleden een jubileum uitgave met teekeningen door Jo Spier verscheen, ten tweede toont zij ons in een reeks interieurs, de kamers waarin onze voorouders leefden en ten derde brengt zij in een interessante en leerrijke collectie schilderijen een beeld van de kunst uit die jaren. Men vergete niet dit laatste deel der tentoonstelling te gaan zien! Hildebrand's Camera. Links van de hal vindt men de eerste afdeeling, die voor vrienden van de Ca mera Obscura een éénige gelegenheid biedt om de gedaanten-verwisselingen van dit boek na te gaan en ook op deze uit gaven is de smaak der opeenvolgende ge neraties merkbaar. De 41 drukken dié se dert 1839 zijn verschenen vindt men hier aanwezig, met een alleraardigst overzicht der illustraties, de origineele teekeningen van C. Sierig uit 1874 (veel beter dan de reproducties in de uitgave) alsmede de origineele teekeningen van Jo Spier. Ver der vindt men hier portrettten op dén schrijvet en zijn boek betrekking hebben de, alsmede handschriften en brieven van Nicolaas Beets. Werkelijk een hoogst inte ressante verzameling curiosa, die het boek in zijn vele hérdrukken voor den toeschou wer doen leven.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 6