P il R O L geneest en rctfiaait de huid.
BismaRex
KUNST EN LETTEREN
FILM EN BIOSCOOP
WeZfeen distributiebon heeft
MP
HAAGSCHE COURANT Maandag 25 Nov. 1940 2e bl. pag. 2
noodig?
KONSTANTIN SADKO
men
CATHARINE VAN RENNES t
PIANORECITAL
IMRE UNGAR
1
Bekend componiste
83
82
24
51
37
64
29
VEREENIGINGEN
116
1
16
15
14
18
17
18
17
10
09
6
DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN VOOR DE MAAND NOVEMBER
HET RESIDENTIE-ORKEST
ONDER FRITS SCHUURMAN
VLAANDEREN’S RELIGIEUZE
KUNST
93
88
98
56
HAAGSCHE STUDENTEN-
VEREENIGING
7
B
Catharina van Rennes
25 ct
I 81
16
BISMA-REX
en snel werkt*
I
HONDEN- EN KATTENBROOD.
redenen waarom
K maagpoeder goed
Liederenmatinée
en zangleerares
RAAD VOOR ALGEMEENE MUZIEK-
BELANGEN
bewoners enz.) geldig de „bons 2de periode”.
BROOD
of ROGGEBROOD
of 1 RANTSOEN „gebak”.
BROOD
of ROGGEBROOD
of 1 RANTSOEN „gebak”.
dan maaltijd
product
ARTIKELEN
Hoeveelheid
Groote Flacon II. 1.25
23 Nov. t/m 6 Dec.
GEBOUW v. K. EN W.
2 Nov. t/m 27 Dec.
half pond
2 Nov. t/m 29 Nov.
half pond
KAAS
1 ons
KAAS
1 ons
EIEREN
één ei
EIEREN
één ei
13 Nov. t/m 6 Dec.
31 Aug. t/m 31 Dec.
BLOEMJCAART.
4 Nov. t/m 1 Dec.
BROODBONBOEKJE.
als boven
als boven
BOTERKAART.
half pond
BOTER of margarine naar keuze
BOTER of margarine naar keuze
half pond
VETKAART.
MARGARINE of boter naar keuze
half pond.
MARGARINE of boter naar keuze
half pond
VLEESCHKAART.
1 ons
75 gram
100 gram
als boven
PETROLEUMZEGELS
1 Nov. t/m 30 Nov.
is de
diiuixauct, aucren-
of eierbriketten
eenheid
110 k.g bruinkoolbriketten;
voor
BON
1
JRivnj R-
Koken
Verlichting
2 liter
2 liter
4 Nov. t/m 29 Dec.
11 Nov. t/m 15 Dec.
1 ons
half pond
KOFFIE
SUIKER
125 gram
150 gram
2 Nov. t/m 27 Dec.
2 Nov. t/m 27 Dec.
1 ons
één pond
De Senaat der Haagsche Studenten Ver-
eeniging deelt mede, dat met ingang van
22 November 1940 het ab-actiaat in han
den is van den heer M. P. C. Laban, van
Weede van Dijkveldstraat 38, alhier.
BON
08 tm. 11
BON
04 tm. 07
of Roggebrood
of ander,brood
of half rantsoen Gebak
160 gram
140 gram
200 gram
90 gram
75 gram
300 gram
600 gram
500 gram
400 gram
150 gram
120 gram
200 gram
250 gram
125 gram
250 gram
200 gram
75 gram
half pond
1 kilo
35 gram
35 gram
35 gram
35 gram
65 gram
50 gram
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m I
iDec., echter niet in restau
rants e. d.
25 Nov. t/m 4 Dec.
4 dagen extra t/m 8
Dec., echter niet in restau*
rants e. d.
(Foto-archief)
50 gram
1 tube
1 pot
10 k.g
8 k.g
5 k.g
4 k.g.
3 k.g
1| k.g.
ProeHlaeon
THEE Of
«••••••••••••••••••••••••••••••••••••a*
l O Neutraliseert overtollige zuren
O Vooriromt het overleden gevoel na
O Beschermt den gevoeligen maagwand
O Bevordert de spijsvertering
TARWEBLOEM en -meel
of Roggebloem en -meel
of Zelfrijzend Bakmeel
of Boekweitmeel
100 gram
125 gram
sket-
de
enz.
Op voederkaart voor honden.
voor groep I en II
n Hl
IV
V
VI
Op voederkaart voor katten
BRAND IN BRAZILIAANSCH
FILMATELIER
Het atelier van de Braziliaansche film-
onderneming Sonofilms is door brand ver
nield, 500 korte en verscheidene lange
films zijn verbrand, waaronder een pas
onlangs gereed gekomen film over de
Braziliaansche luchtvaart, ter waarde van
600.000 milreis.
In het Gebouw voor Kunsten en Weten
schappen concerteerde, in samenwerking
met den pianist Han Zirkzee, de Rus
sische tenor Konst an tin Sadko Wij
hoorden van dezen zanger in dit middag
concert, waarvoor de belangstelling, on
danks de met schitterende beoordeelingen
in de buitenlandsche pers voor hem ge
maakte reclame, uitermate gering was
nog geen tweehonderd luisteraars in de
groote ruimte vóór de pauzej eenige
aria’s en liederen, voor het meerendeel
in het Russisch gezongen, van Kalinikow,
Tschaikowsky, Moniouschko en Moussorg-
sky, daarna een drietal Spaansche „Cava-
cadossi” „Recondita Armonia” uit de eer
ste acte van Puccini’s Tosca, in het Ita-
liaansch gezongen, deed eenigszins vreemd
aan in de Russische omgeving van het
eerste programmadeel. Van eenig stre
ven naar veelzijdigheid bij de samenstel
ling, zooals men dat hier gewend is te
constateeren, waar het een optreden geldt
van kunstenaars van den hoogsten rang,
viel weinig te bespeuren. De zanger bleek
overigens geenszins recht te kunnen doen
gelden op zoodanige kwalificatie. Zijn ly
rische tenor bleek weinig klankcharme te
bezitten, wel het allerminst in de uiter
mate overdreven open toongeving van zijn
daardoor schreeuwerig klinkende forte-
hoogte. Beter deed de stem het in het
piano, hoewel dit weinig timbre houdt en
door gemis aan voldoende ondersteuning
nogal vlak klinkt. In de voordracht van
een en ander vielen goede artistieke be
doelingen op en een zekere neiging tot
het geven van dramatische expressie was
niet te miskennen. Tot een sterk sfeer-
wekkend contact met het publiek kwam
het echter niet. Wellicht zou deze zanger
beter voldoen op het tooneel, waar hij
niet uitsluitend zou zijn aangewezen op
zijn vocale middelen.
Zijn begeleider secundeerde hem muzi
kaal en volgzaam aan den vleugel. Het
waardeeringsapplaus, waarmee de hoor
ders op zijn zang reageerden, lokte een
toegift uit. Vóór de pauze had hij een
bloemenhulde in ontvangst te nemen.
HONDERDSTE VOORSTELLING VAN
„FILOMEENTJE”.
Voor een flink bezetten Stadsschouw
burg heeft Zaterdagavond Charlotte Koh
ler voor de honderdste maal „Filomeen-
tje” voorgedragen. Van begin tot eind
heeft men weer in gespannen aandacht
geluisterd naar het verhaal van den le
vensloop van het boerenmeisje, dat zich
ver boven haar omgeving verheven voelt,
met grooten tegenzin dienstmeisje wordt
bij een notaris en tenslotte, terwille van
haar moeder, een dergelijke betrekking
aanvaardt bij een dokter.
Vooral het sterk dramatisch geschreven
laatste deel de moord op haar tante,
welke er toe leidde, dat Filomeentje, die
zich tenslotte zelf als daderes aanmeldde,
in de gevangenis terecht kwam werd
onder doodsche stilte aangehoord.
Het publiek bracht Charlotte Kohier, die
een bloemstuk in ontvangst mocht nemen,
na afloop een hartelijke ovatie.
ZEEP
Toiletzeep (nieuwe samenstell.)
of Huishoudzeep
of Zachte zeep
of Zeeppoeder
of Zeepvlokken
of Zelfwerkende waschmiddelen
of Vloeibare zeep
Voor 8 k.g. droog waschgoed moet
aan de wasscherij één bon worden
afgegeven.
2 Nov. t/m 27 Dec.
19 Nov. t/m 16 Dec.
25 Nov. t/m 1 Dec.
7 dagen extra t/m 8
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m 1
Dec., echter niet in restau.
rants e. d.
25 Nov. t/m 1 Dec.
7 dagen extra t/m 8
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m 1
Dec., echter niet in restau.
rants e. d.
18 Nov. t/m 24 Nov.
7 dagen extra t/m l
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
11 Nov. t/m 17 Nov.
-+ 7 dagen extra t/m 24
Nov., niet in restaurants
Ie. d.
Solist: Charles van Isterdael
HANS BEERS EN A. FORTUIN
Hans Beers exposeert teekeningen,
schetsen en grafiek, A. Fortuin stelt
plastiek ten toon in de kunstzaal Wouter
van Gooi, Laan van Heidenburg, Voor
burg.
25 Nov. t/m 1 Dec.
7 dagen extra t/m 8
Dec., echter niet in restau
rants e. d.
bons te worden uitgegaan van den netto-inhoud, met inachtneming van de verschil
lende rantsoenen voor de uiteenloopende soorten. Bij soepen en gemengde spijzen
in blik, waarin vleesch is verwerkt, moet worden gelet op de verwerkte hoeveelheid
vleesch.
MAÏZENA of griesmeel of sago of
aardappelmeel, puddingpoeder of
puddingsaus-poeder met 100 gram
zetmeel. (Pakje maizena van 225
gram gemaakt vóór 22 Juli 1940
op twee bons.)
GORT (-mout) of grutten
HAVERMOUT of havervlokken,
haverbloem, aard.-meelvlokken of
gort (-mout), of grutten
RIJST of rijstemeel of rijstebloem
of gruttenmeel (gemengd meel)
MACARONI of spaghetti of ver
micelli
PEULVRUCHTEN
„DE SPROOKJES-SPELERS"
Voor het eerste optreden van het
nieuwe tooneelgezelschap „De Sprookjes-
spelers” onder leiding van Abraham van
der Vies te Amsterdam, is de keuze ge
vallen op twee sprookjes van Andersen.
Vertoond zullen worden ,,De nieuwe
kleeren van den keizer” en „De varkens
hoeder”. De décors zijn ontworpen door
Leo Meter en door Nelly Bodenheim.
23 Nov. t/m 29 Nov.
7 dagen extra t/m
6 Dec.
16 Nov. t/m 22 Nov.
7 dagen extra t/m
29 Nov.
LEZING HENK BADINGS
Op Zondag 1 December a.s. des morgens
te 11 uur zal Henk Badings in de concert
zaal Diligentia voor de leden der Haagsche
afdeeling van de K.N.T.V. en genoodigden
een lezing houden over ..Theoretische
Stelsels in de moderne muzieks”
JAARFEEST REINIGINGS HARMONIE.
De jaarfeesten van de Reinigings Har
monie „Door Muziek Verbonden” verheu
gen zich steeds weer in wijden kring in
groote belangstelling. Voor het 8e jaarfeest
dat gistermiddag gehouden is, was de
groote zaal van den Dierentuin noodig om
alle belangstellenden onder te brengen.
Het eerste gedeelte van het programma
bestond uit een concert door het kranige
orkest. Onder leiding van den dirigent,
den heer J. W. Gelok, werden een aantal
werken uitgevoerd, welke rijk aan ver
scheidenheid waren. Begonnen werd met
den Huldigingsmarsch van D. F. Bandel.
Een voortreffelijk gespeelde ouverture
„Orphée aux Enfers”, van Offenbach, volg
de. Fraai van klankzuiverheid was ook
„La Folatre”, van Werkman. De populaire
nummers als „L’Arlesienne”. „Cavalleria
Rusticana”, „Les Patineurs”, ',,’n Vroolijke
Boel” (Ciere) en de slotmarsch ,Met
zwaard en lans” werden eveneens met in
stemming beluisterd en hoog laaide het
applaus telkens weer op. Terecht liet de
dirigent zijn musici deelen in het groote
succes
Het tweede gedeelte van het programma
was in handen van „Arno Klein’s Lach-
bühne”. Met een gevarieerd en vroolijk
repertoire heeft dit ensemble de aanwezi
gen het verdere gedeelte van den middag
prettig beziggehouden. Komisch was Char
les, de jongleur op een rollenden kogel
en even grappig was zijn collega Crochet,
de zingende goochelaar. Madhja verbaas
de iedereen met zijn Oostersche geheimen,
waarna de door hem opgewekte nevelen
werden weggevaagd door den uitstekenden
clown Fantasio. Louis en Bonny Bouw
meester brachten voortreffelijke dansnum-
mers en. lest best, daar was Arno Klein
als de populaire humorist.
Een geslaagde en feestelijke middag!
HUGO VERRIEST-HERDENKING
Ter gelegenheid van den honderdsten
geboortedag van Hugo Verriest, schrijver
en strijder voor het behoud der Neder-
landsche cultuur in Vlaanderen, spreekt
heden tusschen 66.15 uur de heer Mar
cel van der Velde voor de V.A.R.A.
Op uitnoodiging van het departement
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen heeft de voorzitter der Maatschappij
tot Bevordering der Toonkunst het initia
tief genomen tot een gedachtenwisseling
met een aantal landelijke organisaties op
vocaal en instrumentaal gebied, teneinde
na te gaan of en in hoeverre thans een
samenwerking tusschen die organisaties
tot stand zou kunnen komen, waarover in
het jaar 1935 reeds besprekingen gevoerd
waren.
Het gevolg van deze gedachtenwisseling
is geweest, dat de groote landelijke bon
den zich geschaard hebben onder den koe
pel van de meer dan 100-jarige maat
schappij in haar ,.Raad voor Algemeene
Muziekbelangen". Deze raad beoogt de
onderlinge samenwerking evenzeer als
het verkeer met de overheid te beharti
gen en te bevorderen. Tot den Raad voor
Algemeene Muziekbelangen zijn tot dus
ver toegetreden de Maatschappij tot Be
vordering der Toonkunst, het Neder-
landsch Zangersverbond, de Bond van Ge
mengde Zangvereenigingen in Nederland,
de Bond van Christelijke Zang- en Ora-
toriumvereenigingen, de Bond van Arbei-
derszangvereenigingen in Nederland, de
Bond van Geheelontfcouderszangvereeni-
gingen in Nederland, de Nederlandsche
Vereeniging voor den Volkszang. Met de
Nederlandsche federatie van Harmonie- en
Fanfaregezelschappen zijn de besprekin
gen nog gaande. In een onlangs te Am
sterdam gehouden vergadering is de
R1A.M geïnstalleerd. Na de installatie
van den raad is aanstonds met de werk
zaamheden een aanvang gemaakt. Om
trent die werkzaamheden hoopt het be
stuur binnenkort nadere mededeelingen
te doen. Het secretariaat van de R.A.M.
is gevestigd ten kantore van de Maat
schappij tot bevordering der Toonkunst
in Amsterdam
BON
07 tm. 14
Voor November zijn van de z.g. periode-bons (o.a.
EEN GOYA ONTDEKT
Een D.N.B.-telegram uit Sevilla meldt,
dat een schilder bij het restaureeren van
schilderijen uit de verzameling van een
grootgrondbezitter een tot nu toe onbe
kend werk van Goya heeft ontdekt. Het
schilderij, dat 40 c.m. breed en 65 c.m.
hoog is, stelt een onbekende dame v»or
met een hoog, gegolfd kapsel, die een
paarlencollier met diamanten kruis en
juweelen oorringen draagt. Het doek.dat
alle kenteekenen van den meester draagt,
zou in 1775 te Sevilla moeten zijn ge
schilderd De eigenaar, Santiago Montoto.
heeft verklaard, dat hij deze Goya niet
wil verknopen
OPVOERING VAN FLORIS ENDE
BLANCEFLOER
De Utrechtsche Studenten Tooneelver-
eeniging zal ter gelegenheid van het
negende lustrum van de Delftsche Stu
denten Debating Club „Logika”, op Vrij
dag 6 December, ’s avonds te half 8, in
den schouwburg De Doelen te Delft een
opvoering geven van „Floris ende Blan-
cefloer”, naar het gedicht van Diederik
van Assenede.
23 Nov. t/m 29 Nov.
7 dagen extra t/m
6 Dec.
16 Nov. t/m 22 Nov.
7 dagen extra t/m
29 Nov.
SCHEERZEEP (apart strookje)
of scheercrême
of Scheerzeep
BROOD
of ROGGEBROOD
of 1 RANTSOEN „gebak”. Dit is:
Koek
of Speculaas
of andere Koekjes
of Biscuits en Wafels
of Beschuit
of Cake
of Taart en gebakjes
of Boterletter
of Amandelbroodjea
als boven
Gezond, vitaal, geestkrachtig, het zijn
woorden waarmee, naast andere, de mu
ziek van Johan Wagenaar steeds te ken
schetsen is geweest. En de geest wordt
door het lichaam bij den nestor der
Nederlandsche componisten ook nu nog
prachtig ondersteund. Op dit concert is
van den thans 78-jarige de eerste uitvoe
ring van een werk gegeven, dat in den
afgeloopen zomer geschreven werd.
„Elverhöi" heet het, Symphonisch ge
dicht, vrij naar een Oud-Deensche sage.
Laat ons maar dadelijk zeggen, dat het
één van ’s componisten beste stukken is
geworden. De hand van den geboren en
kundigen musicus erkent men als steeds
maar bouw, vorm van het geheel, melodi
sche vondst, kleurigheid van instrumen
tatie zijn hier toch wel heel gelukkig.
Het litteraire gegeven is zeer klaar en
beeldend 'verklankt, is, om zoo te zeggen,
op den voet te volgen terwijl toch aan den
muzikalen vorm niet in het geringst af
breuk is gedaan. Juist puur muzikaal is
dit opus zoo nobel effectvol. Hoe poëtisch
die eerste episode met hoorns, trompetten,
Engelsche hoorn en andere blazers.
Boeiend ontwikkelt zich dan bewegelijk
heid, eerst licht dan machtiger tot steeds
hartstochtelijker drang. Het naspel is dan
weer van edel-zachte bekoorlijkheid waar
bij de celesta een betooverende werking
uitoefent. Wel heeft de componist ook in
dit werk zijn enthousiasme ten volle be
houden, maar tevens openbaart het zich
in bijzondere loutering. Het is schoon zoo
als het levensvolle en -warme hier met
bezonkenheid samengaan. De gelouterde
glans en expressie werken buitengewoon
weldadig en ik denk, dat velen met mij
ernaar verlangen om deze muziek spoedig
weer te hooren en opnieuw het sterkende
harer zuivere innerlijkheid en gaafheid
van karakter te ondergaan. De weergave
maakte een zeer verzorgden indruk. Het
orkest bezit de krachten, speciaal de
blazers, om zulk een uitvoering te doen
slagen. De bijval was dan ook groot en
behalve orkest en dirigent, is ook en In
de eerste plaats de aanwezige componist
gehuldigd, die behalve het publiek ook
de uitvoerenden dankte.
De Nederlandsche toonkunst is met een
schoon werk verrijkt.
Vervolgens speelde de oud-solocellist
van het R.O. het concert in D van Lalo.
Hij deed het met het van hem bekende
technische en muzikale meesterschap, met
vollen, zangerigen toon en een juist be
grip voor deze kunst. Het was een smaak
volle vertolking en de cellist betrachtte
een zekere soberheid zonder de levendig
heid der muziek schade te doen. Met warm
applaus heeft het auditorium op de fraaie
weergave gereageerd.
Tot besluit „La Mer” van Debussy. Sinds
geruimen tijd behoort de vertolking van
dit werk tot de beste prestaties van het
Residentieorkest. Ook ditmaal werden
sfeer en karakter dezer muziek uitnemend
benaderd. De tooverachtigheden van dit
wonderbaarlijk-fantasievolle klankpoëem
zijn den hoorders wèl geopenbaard.
Groot succes voor orkest en leider.
De jonge Hongaarsche pianist Imre
Ungar heeft gistermiddag zijn tweede
recital in dit seizoen, in een uitstekend
bezette Diligentia-zaal gegeven. Het pro
gramma omvatte de Prelude en Fuga in
D gr t., uit ,,Das wohltemperierte Kla
vier” van J. S. Bach, een Adagio in b
kl. t. van W. A. Mozart, de Sonate op. 57
in f kl t., de Appassionata van L. van
Beethoven en de 24 Preludes van Fr.
Chopin. De vertolkingen van de kor
te meesterwerken van den Thomascan-
tor getuigden van goeden wil en ernstige
studie. Doch wat waarschijnlijk als klas
sieke strengheid en grootschheid was be
doeld, imponeerde niet, en deed eerder
als hard en onevenwichtig aan. Imre Un
gar zal zich echter ook in de toekomst
niet gemakkelijk met het oeuvre van J.
S. Bach vereenzelvigen, aangezien hij
daartoe te zeer romanticus is. zooals de
uitvoering van Mozart’s Adagio nog eens
ten overvloede bewees. Want de pathe-
tica, waarmede de jonge kunstenaar soms
eenige zeer simpele accoorden voordroeg,
zou zeer passend geweest zijn in één of
ander werk van een principieelen hoog-
romanticus in composities van Schu
mann of Mendellssohn. Het klonk overi
gens zee: sensitief en beschaafd het was
poëtisch, maar Mozart’s geest was er
volkomen vreemd aan De schijnbare
eenvoud, de liefde om het onbezorgde
musiceeren. ontbraken aan Imre Ungar's
spel. Hoe het ook zij, in ieder geval had
deze jonge dichter aan het klavier ons
iets te vertellen in tegenstelling tot vele
moderne virtuozen waarbij wij in de
eerste plaats aan onzen landgenoot Cor
de Groot denken, die alleen maar trotsch
kan zijn op den smetteloozen. publiek
met stomheid en verbazing slaanden bui
tenkant van zijn spel al betrof dit dan
ook soms meer het eigen innerlijk, dan
het wezen van den componist, wiens werk
Imre Ungar ter vertolking had gekozen
Doch het schonk muzikale bevrediging
ontroerde vaak diep, zoodat wij tenslotte
iets blijvends, iets dat boven het alle-
daagsche leven verheven was huiswaarts
konden nemen.
Van aangrijpende schoonheid door su
bliemen opbouw en enorme zeggingskracht
was de voor de pauze ten gehoore ge
brachte ..Appassionata” van L. van Beet
hoven. Het evenwicht tusschen vormbe-
heersching en uitdrukking der gedachte
was volmaakt. Dit diep bewogen, in
uitersten van heftigheid en teederheid le
vend spel was den Weenschen meester
waardig. Zoo ,,aus einem Guss” is de
Appassionata” ons het liefst.
Na de pauze volgden nog de 24 Prelu
des van Chopin. In deze kleine muzikale
schetsen, welke Imre Ungar door haar
romantischen inslag zoo na aan het hart
moeten zijn gelegen, heeft de kunstenaar
zich volkomen kunnen uitleven. Elke Pre
lude was doordacht en uitgewerkt tot een
in zichzelf voltooide wereld van beschou
wingen. De enthousiaste applaus-ovatie,
welke hierop volgde, werd aanleiding tot
het geven van de 3e Etude, geschreven
voor de school van Moscheles en Fétis.
van Chopin als toegift.
Op den eersten Kerstdag. Woensdag 25
December a.s., zal Imre Ungar nog een
afscheidsmatinée geven, dat geheel aan
werken van Chopin gewijd zal zijn.
PROFESSOR DR. WILLEM MENGEL.
BERG TE STOCKHOLM
Naar wij vernemen is het eerste con
cert, dat prof. dr. Willem Mengelberg te
Stockholm heeft gedirigeerd, een onge
kend succes geworden. Hoe groot de be
langstelling voor de prestaties van onzen
landgenoot wel is, blijkt uit het feit, dat
reeds dagen van tevoren voor alle vier
concerten, de groote zaal van het Kon-
serthuset was uitverkocht
Na deze concerten vertrekt prof. Men
gelberg naar Berlijn voor het dirigeeren
van twee concerten met de Berliner Phil
harmonic, terwijl hij begin December
weer in ons land verwacht wordt voor
verscheidene concerten met het Concert-
gebouw-orkest.
In den ouderdom van 82 jaar is Zater
dagmiddag te Amsterdam overleden de
bekende componiste en zangpaedagoge,
Catharine van Rennes.
Catharine van Rènnes werd op 2 Augus
tus 1858 te Utrecht geboren. Op zeer jeug.
digen leeftijd wijdde zij zich aan de mu
ziek. Zij studeerde solozang bij Mes-
schaert, klavier bij van der Werff en com.
positieleer en muziekgeschiedenis bij Ri
chard Hol. Het diploma voor klavier en
zang behaalde zij op de muziekschool van
de maatschappij tot bevordering der toon
kunst te Utrecht. Na beëindiging van haar
studie richtte zij een eigen school „Bel
Canto” op, waar zij in klassicale en solo,
lessen een groote schare muziekvrienden
in de schoonheden van de muziek inwijd,
de. Niet alleen op dit gebied verwierf Ca
tharine van Rennes groote verdiensten. In
1907 breidde zij haar school uit met eenige
klassen voor rhythmische gymnastiek vol
gens het systeem Dalcroze. Deze kunst
vorm werd door haar in ons land geïn.
troduceerd.
Evenwel niet alleen door haar paedago.
gischen arbeid Verkreeg zij in den lande
groote bekendheid. Zij. componeerde tal
rijke een. en meerstemmige kinderliede
ren. klaviervertellingen, concertstukken,
duetten, operetten en werken voor ge
mengd koor. Door haar werkzaamheid
heeft zij zich voor de verbreiding van het
goed: Nederlandsche lied onschatbare
verdiensten vergaard. Zij slaagde er in
muziekstukken te componeeren, welke niet
alleen uitmunten door een technisch
knappe toepassing van de compositieleer,
doch ook door een melodierijke samenstel,
ling. De kinderliederen van Catharine van
Rennes werden niet alleen door kinderen
gezongen. Zij kwamen voor op alle pro.
gramma’s van vereenigingen, welke zich
tot taak hadden gesteld het Nederlandsche
lied in gemeenschappelijken volkszang
dichter tot het publiek te brengen.
Ons land ken niet veel componisten, die
een lied weten te schrijven, dat gemak
kelijk in het gehoor ligt, dat daarenboven
beschaafd is en dat door allen gezongen
kan worden. In dit opzicht was de over
leden componiste een meesteres, die haar
leerlingen ook ver tuiten haar school tot
muziekbeoefening, in vereenigingsverband
of thuis, aanzette.
Ook in onze overzeesche gewesten ge
noot Catharine van Rennes een groote be
kendheid
De begrafenis van Catharina van Ren
nes geschiedt Woensdag om 12 uur op de
derde algemeene begraafplaats te Utrecht.
FEESTELIJKE BIJEENKOMST „ZANG
DOOR VRIENDSCHAP”
In het Volksgebouw aan de Prinse-
gracht heeft de gem. zangvereeniging
„Zang door Vriendschap” gistermiddag
haar talrijke leden en vrienden een fees
telijke bijeenkomst aangeboden.
De tweede voorzitter, de heer de Graaff
uitte in zijn welkomstwoord zijn blijdschap
over de groote opkomst de zaal was
tot de laatste plaats bezet en wenschte
de aanwezigen een prettigen middag toe.
De voorwaarden hiertoe waren zeer ze
ker aanwezig. Het koor heeft zich onder
leiding van dirigent Constand van den
Elshoudt Sr., weer doen kennen als een
serieuze dienaar van de zangkunst. Uitge
voerd werden werken van Mozart, Bortni-
anski, Wierts, Palestrina, Saint Saëns en
Beethoven. Het succes voor uitvoerenden
en leider was groot en verdiend.
Alleraardigst was het optreden van het
Hawaian-ensemble „De Bagihama’s”, dat
zich voor het eerst voor publiek heeft doen
hooren. De melodieuze, zoetvloeiende mu
ziek werd zuiver en daardoor bekorend
gespeeld.
Suggestief was het geestenballet, een
fantasie, waarin vergeefsch getracht wordt
Mars op de vlucht te drijven. Na een mis
lukte poging knielen de geesten in gebed
voor den Vrede. Hulde past voor den ont
werper Jac. L. de Graaff, de balletleidster
Bep Verheydt, en de pianiste mej. R. De-
veling. Mej. Verheydt, wist later ook nog
te boeien in den solodans „Strijd”. Een
aandachtig gehoor voor haar fraaien zang
vond mevr. Marg. Bruins, die aria’s van
Wagner en Puccini, zong.
Het hoogtepunt van het feest was de op
voering na de pauze van de revue „De
hedendaagsche tijd’’. Auteurs en regie: Jan
Innemee en Martin Stappers.
De vaak grappige tafreelen en
ches, de meeste met betrekking tot
verduistering, de benzinedistributie,
werden vlot pp de planken gebracht. Af
zonderlijk dient vermeld het ballet „Het
rijk der bloemen” en de frissche finale.
Langdurig applaus was de belooning aan
alle medewerkenden voor de kranige
prestatie.
Interessante voordracht van
dr. ir. J. H. Plantinga
Voor de leden van de ,,Cultureele ver
eeniging Nederland-Vlaanderen” hield dr.
ir. J. H. Plantinga, directeur van de
Academie van Beeldende Kunsten en de
Middelbare Technische School voor
Bouwkunde, alhier, in de aula van de
Academie een interessante en van groote
cultuur-historische kennis getuigende
voordracht over „Vlaanderen’s Religieuze
Kunst in de eerste helft der 17de eeuw
en het Hof der Aartshertogen te Brussel”,
welke voordracht verduidelijkt werd met
lichtbeelden.
Spr. begon met het stellen van deze
twee vragen: Hoe ontstond de algemeene
religieuze achtergrond, welke de drijfveer
werd voor Vlaanderen’s religieuze kunst
in de 17de eeuw? En wie waren de groote
bevorderaars van die kunst en wie de
kunstenaars?
Het antwoord op de eerste vraag luidt,
kort samengevat: De achtergrond ontstond
door de reactie op de Reformatie, dus
door de z.g. Contra-Reformatie, met het
Concilie van Trente, met Ignatius van
Loyola, den stichter der Jezuiëten-orde,
met Theresa, Carolus Borromeus, Fi
lippo Neri, enz enz. De groote bevorde
raars waren allereerst de Aartshertogen,
Albertus en Isabella en dan verder in
hoofdzaak de clerus.
Uitvoeriger stond spr. stil bij het ka
rakter van de Infante Isabella en wat
zij voor Vlaanderen heeft beteekend.
Daarna verdeelde hij zijn stof in drieën:
bouwkunst. Beeldhouwkunst en schilder
kunst, Lang zijn de eerste te weinig be
studeerd gebleven, wat zijn oorzaak vond
in de alles in de schaduw stellende figuur
van Rubens.
Ir. Plantinga heeft in zijn werk
„l’Architecture religieuse du Brabant au
17e siècle” aan de bouwkunst in die da
gen speciale aandacht gegeven. Hij deed
daaruit eenige grepen. Aan de hand van
vele lichtbeelden werden de werken ver
toond van de architecten Cobergher,
Francart, Huyssens, Hesius, Fayd’herbe
en van anderen.
Na de pauze zagen wij een aantal wer
ken van Rubens en van Van Dyck, waar,
bij Rubens’ eigen huis niet werd vergeten.
Spr. was op dit punt minder uitvoerig,
omdat hij deze stof algemeen bekend
achtte.
Tot slot werden de belangrijkste beeld
houwers en hun religieuze werken behan.
deld; de gebroeders Duquemoy, Lucas
Fayd’herbe. de lievelingsleerling van Ru
bens en het geslacht der Quellijns. De
apostelbeelden uit de St. Gudule vormden
van dit gedeelte het slot.
Dr. Plantinga eindigde met ons nog
maals de figuur van de Infante Isabella
voor den geest te roepen, door wier ini
tiatief vele der hier bovengenoemde wer
ken tot stand kwamen en aan wier hof
Cobergher, Francart, Rubens en Van
Dyck en den jongen Jeröme Duquesmoy
waren verbonden.
In de pauze werden de bezoekers door
dr. ir. Plantinga rondgeleid door de
beeldenzalen van de Academie. Deze
rondgang beteekende voor velen 'n open
baring, aangezien men hier een unieke en
zeldzame verzameling van natuurgetrouwe
copieën van beroemde hun tijd kenmer
kende beeldhouwwerken bijeen heeft.
Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren)
gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen -*-
V^n bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen.
HAARDEN, KACHELS
Van dezelfde kaart met dien
verstande, dat men recht
heeft op:
óf deze maand 1
TURF per bon:
óf later in het stookseizoen
op 1 eenheid per bon van
steenkolen of andere brand
stoffen.
Van bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen.
CENTRALE VERWARMING
Tijdvak waarin geldig
ALGEMEENE DISTRIBUTIEKA ART.
9 Nov. t/m 20 Dec.
h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas
cokes);
450 stuks "(200 k.g.) baggerturf;
300 stuks (195 k.g.) persturf);
175 k.g fabrieksturf;
200 k.g. overige soorten turf
De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud
1 h.l.
Inkwartiering, kamer*
RUND-, KALFS- Of VARKENS-
VLEESCH (been inbegrepen).
of 1 Rantsoen Vleeschwaren. Dit is:
voor gerookt of gekookt varkens-
rund- en kalfsvleesch en voor
gerookte worstsoorten, b.v. ham,
schouder carbonade, spek, rook-
vleesch, pekelvleesch, Gelder-
sche rookworst, plockworst en
snij worst
voor gekookte worstsoorten, b.v.
boterhammenworst, lunchworst,
rolpens en knakworst, b.v.
Frankforter en Weener
voor leverartikelen als b.v. Ber
liner, Saksische- en Haagsche
leverworst, en verder van ton-
genworgt en nierbrood
voor bloedworst
RUND-, KALFS- Of VARKENS-
VLEESCH (been inbegrepen)
of 1 Rantsoen Vleeschwaren
als boven
In blik: bij vleeschwaren in blik dient bij de berekening van het benoodigde aantal
1 eenheid van de
Voon November ^ijn geldig:
Hoeveel is de eenheid van de gewenschte
soort?
1 EENHEID is gelijk:
1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen
kolen industrie- c? 11...
2J h.l. kolenslik;
2 h.l. (max. 100 k.g.) baggerturf;
2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas-
4;'*-