P il R O L geneest en rctfiaait de huid. BismaRex KUNST EN LETTEREN FILM EN BIOSCOOP WeZfeen distributiebon heeft MP HAAGSCHE COURANT Maandag 25 Nov. 1940 2e bl. pag. 2 noodig? KONSTANTIN SADKO men CATHARINE VAN RENNES t PIANORECITAL IMRE UNGAR 1 Bekend componiste 83 82 24 51 37 64 29 VEREENIGINGEN 116 1 16 15 14 18 17 18 17 10 09 6 DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN VOOR DE MAAND NOVEMBER HET RESIDENTIE-ORKEST ONDER FRITS SCHUURMAN VLAANDEREN’S RELIGIEUZE KUNST 93 88 98 56 HAAGSCHE STUDENTEN- VEREENIGING 7 B Catharina van Rennes 25 ct I 81 16 BISMA-REX en snel werkt* I HONDEN- EN KATTENBROOD. redenen waarom K maagpoeder goed Liederenmatinée en zangleerares RAAD VOOR ALGEMEENE MUZIEK- BELANGEN bewoners enz.) geldig de „bons 2de periode”. BROOD of ROGGEBROOD of 1 RANTSOEN „gebak”. BROOD of ROGGEBROOD of 1 RANTSOEN „gebak”. dan maaltijd product ARTIKELEN Hoeveelheid Groote Flacon II. 1.25 23 Nov. t/m 6 Dec. GEBOUW v. K. EN W. 2 Nov. t/m 27 Dec. half pond 2 Nov. t/m 29 Nov. half pond KAAS 1 ons KAAS 1 ons EIEREN één ei EIEREN één ei 13 Nov. t/m 6 Dec. 31 Aug. t/m 31 Dec. BLOEMJCAART. 4 Nov. t/m 1 Dec. BROODBONBOEKJE. als boven als boven BOTERKAART. half pond BOTER of margarine naar keuze BOTER of margarine naar keuze half pond VETKAART. MARGARINE of boter naar keuze half pond. MARGARINE of boter naar keuze half pond VLEESCHKAART. 1 ons 75 gram 100 gram als boven PETROLEUMZEGELS 1 Nov. t/m 30 Nov. is de diiuixauct, aucren- of eierbriketten eenheid 110 k.g bruinkoolbriketten; voor BON 1 JRivnj R- Koken Verlichting 2 liter 2 liter 4 Nov. t/m 29 Dec. 11 Nov. t/m 15 Dec. 1 ons half pond KOFFIE SUIKER 125 gram 150 gram 2 Nov. t/m 27 Dec. 2 Nov. t/m 27 Dec. 1 ons één pond De Senaat der Haagsche Studenten Ver- eeniging deelt mede, dat met ingang van 22 November 1940 het ab-actiaat in han den is van den heer M. P. C. Laban, van Weede van Dijkveldstraat 38, alhier. BON 08 tm. 11 BON 04 tm. 07 of Roggebrood of ander,brood of half rantsoen Gebak 160 gram 140 gram 200 gram 90 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram 150 gram 120 gram 200 gram 250 gram 125 gram 250 gram 200 gram 75 gram half pond 1 kilo 35 gram 35 gram 35 gram 35 gram 65 gram 50 gram 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m I iDec., echter niet in restau rants e. d. 25 Nov. t/m 4 Dec. 4 dagen extra t/m 8 Dec., echter niet in restau* rants e. d. (Foto-archief) 50 gram 1 tube 1 pot 10 k.g 8 k.g 5 k.g 4 k.g. 3 k.g 1| k.g. ProeHlaeon THEE Of «••••••••••••••••••••••••••••••••••••a* l O Neutraliseert overtollige zuren O Vooriromt het overleden gevoel na O Beschermt den gevoeligen maagwand O Bevordert de spijsvertering TARWEBLOEM en -meel of Roggebloem en -meel of Zelfrijzend Bakmeel of Boekweitmeel 100 gram 125 gram sket- de enz. Op voederkaart voor honden. voor groep I en II n Hl IV V VI Op voederkaart voor katten BRAND IN BRAZILIAANSCH FILMATELIER Het atelier van de Braziliaansche film- onderneming Sonofilms is door brand ver nield, 500 korte en verscheidene lange films zijn verbrand, waaronder een pas onlangs gereed gekomen film over de Braziliaansche luchtvaart, ter waarde van 600.000 milreis. In het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen concerteerde, in samenwerking met den pianist Han Zirkzee, de Rus sische tenor Konst an tin Sadko Wij hoorden van dezen zanger in dit middag concert, waarvoor de belangstelling, on danks de met schitterende beoordeelingen in de buitenlandsche pers voor hem ge maakte reclame, uitermate gering was nog geen tweehonderd luisteraars in de groote ruimte vóór de pauzej eenige aria’s en liederen, voor het meerendeel in het Russisch gezongen, van Kalinikow, Tschaikowsky, Moniouschko en Moussorg- sky, daarna een drietal Spaansche „Cava- cadossi” „Recondita Armonia” uit de eer ste acte van Puccini’s Tosca, in het Ita- liaansch gezongen, deed eenigszins vreemd aan in de Russische omgeving van het eerste programmadeel. Van eenig stre ven naar veelzijdigheid bij de samenstel ling, zooals men dat hier gewend is te constateeren, waar het een optreden geldt van kunstenaars van den hoogsten rang, viel weinig te bespeuren. De zanger bleek overigens geenszins recht te kunnen doen gelden op zoodanige kwalificatie. Zijn ly rische tenor bleek weinig klankcharme te bezitten, wel het allerminst in de uiter mate overdreven open toongeving van zijn daardoor schreeuwerig klinkende forte- hoogte. Beter deed de stem het in het piano, hoewel dit weinig timbre houdt en door gemis aan voldoende ondersteuning nogal vlak klinkt. In de voordracht van een en ander vielen goede artistieke be doelingen op en een zekere neiging tot het geven van dramatische expressie was niet te miskennen. Tot een sterk sfeer- wekkend contact met het publiek kwam het echter niet. Wellicht zou deze zanger beter voldoen op het tooneel, waar hij niet uitsluitend zou zijn aangewezen op zijn vocale middelen. Zijn begeleider secundeerde hem muzi kaal en volgzaam aan den vleugel. Het waardeeringsapplaus, waarmee de hoor ders op zijn zang reageerden, lokte een toegift uit. Vóór de pauze had hij een bloemenhulde in ontvangst te nemen. HONDERDSTE VOORSTELLING VAN „FILOMEENTJE”. Voor een flink bezetten Stadsschouw burg heeft Zaterdagavond Charlotte Koh ler voor de honderdste maal „Filomeen- tje” voorgedragen. Van begin tot eind heeft men weer in gespannen aandacht geluisterd naar het verhaal van den le vensloop van het boerenmeisje, dat zich ver boven haar omgeving verheven voelt, met grooten tegenzin dienstmeisje wordt bij een notaris en tenslotte, terwille van haar moeder, een dergelijke betrekking aanvaardt bij een dokter. Vooral het sterk dramatisch geschreven laatste deel de moord op haar tante, welke er toe leidde, dat Filomeentje, die zich tenslotte zelf als daderes aanmeldde, in de gevangenis terecht kwam werd onder doodsche stilte aangehoord. Het publiek bracht Charlotte Kohier, die een bloemstuk in ontvangst mocht nemen, na afloop een hartelijke ovatie. ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeep of Zeeppoeder of Zeepvlokken of Zelfwerkende waschmiddelen of Vloeibare zeep Voor 8 k.g. droog waschgoed moet aan de wasscherij één bon worden afgegeven. 2 Nov. t/m 27 Dec. 19 Nov. t/m 16 Dec. 25 Nov. t/m 1 Dec. 7 dagen extra t/m 8 Dec., echter niet in restau rants e. d. 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m 1 Dec., echter niet in restau. rants e. d. 25 Nov. t/m 1 Dec. 7 dagen extra t/m 8 Dec., echter niet in restau rants e. d. 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m 1 Dec., echter niet in restau. rants e. d. 18 Nov. t/m 24 Nov. 7 dagen extra t/m l Dec., echter niet in restau rants e. d. 11 Nov. t/m 17 Nov. -+ 7 dagen extra t/m 24 Nov., niet in restaurants Ie. d. Solist: Charles van Isterdael HANS BEERS EN A. FORTUIN Hans Beers exposeert teekeningen, schetsen en grafiek, A. Fortuin stelt plastiek ten toon in de kunstzaal Wouter van Gooi, Laan van Heidenburg, Voor burg. 25 Nov. t/m 1 Dec. 7 dagen extra t/m 8 Dec., echter niet in restau rants e. d. bons te worden uitgegaan van den netto-inhoud, met inachtneming van de verschil lende rantsoenen voor de uiteenloopende soorten. Bij soepen en gemengde spijzen in blik, waarin vleesch is verwerkt, moet worden gelet op de verwerkte hoeveelheid vleesch. MAÏZENA of griesmeel of sago of aardappelmeel, puddingpoeder of puddingsaus-poeder met 100 gram zetmeel. (Pakje maizena van 225 gram gemaakt vóór 22 Juli 1940 op twee bons.) GORT (-mout) of grutten HAVERMOUT of havervlokken, haverbloem, aard.-meelvlokken of gort (-mout), of grutten RIJST of rijstemeel of rijstebloem of gruttenmeel (gemengd meel) MACARONI of spaghetti of ver micelli PEULVRUCHTEN „DE SPROOKJES-SPELERS" Voor het eerste optreden van het nieuwe tooneelgezelschap „De Sprookjes- spelers” onder leiding van Abraham van der Vies te Amsterdam, is de keuze ge vallen op twee sprookjes van Andersen. Vertoond zullen worden ,,De nieuwe kleeren van den keizer” en „De varkens hoeder”. De décors zijn ontworpen door Leo Meter en door Nelly Bodenheim. 23 Nov. t/m 29 Nov. 7 dagen extra t/m 6 Dec. 16 Nov. t/m 22 Nov. 7 dagen extra t/m 29 Nov. LEZING HENK BADINGS Op Zondag 1 December a.s. des morgens te 11 uur zal Henk Badings in de concert zaal Diligentia voor de leden der Haagsche afdeeling van de K.N.T.V. en genoodigden een lezing houden over ..Theoretische Stelsels in de moderne muzieks” JAARFEEST REINIGINGS HARMONIE. De jaarfeesten van de Reinigings Har monie „Door Muziek Verbonden” verheu gen zich steeds weer in wijden kring in groote belangstelling. Voor het 8e jaarfeest dat gistermiddag gehouden is, was de groote zaal van den Dierentuin noodig om alle belangstellenden onder te brengen. Het eerste gedeelte van het programma bestond uit een concert door het kranige orkest. Onder leiding van den dirigent, den heer J. W. Gelok, werden een aantal werken uitgevoerd, welke rijk aan ver scheidenheid waren. Begonnen werd met den Huldigingsmarsch van D. F. Bandel. Een voortreffelijk gespeelde ouverture „Orphée aux Enfers”, van Offenbach, volg de. Fraai van klankzuiverheid was ook „La Folatre”, van Werkman. De populaire nummers als „L’Arlesienne”. „Cavalleria Rusticana”, „Les Patineurs”, ',,’n Vroolijke Boel” (Ciere) en de slotmarsch ,Met zwaard en lans” werden eveneens met in stemming beluisterd en hoog laaide het applaus telkens weer op. Terecht liet de dirigent zijn musici deelen in het groote succes Het tweede gedeelte van het programma was in handen van „Arno Klein’s Lach- bühne”. Met een gevarieerd en vroolijk repertoire heeft dit ensemble de aanwezi gen het verdere gedeelte van den middag prettig beziggehouden. Komisch was Char les, de jongleur op een rollenden kogel en even grappig was zijn collega Crochet, de zingende goochelaar. Madhja verbaas de iedereen met zijn Oostersche geheimen, waarna de door hem opgewekte nevelen werden weggevaagd door den uitstekenden clown Fantasio. Louis en Bonny Bouw meester brachten voortreffelijke dansnum- mers en. lest best, daar was Arno Klein als de populaire humorist. Een geslaagde en feestelijke middag! HUGO VERRIEST-HERDENKING Ter gelegenheid van den honderdsten geboortedag van Hugo Verriest, schrijver en strijder voor het behoud der Neder- landsche cultuur in Vlaanderen, spreekt heden tusschen 66.15 uur de heer Mar cel van der Velde voor de V.A.R.A. Op uitnoodiging van het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen heeft de voorzitter der Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst het initia tief genomen tot een gedachtenwisseling met een aantal landelijke organisaties op vocaal en instrumentaal gebied, teneinde na te gaan of en in hoeverre thans een samenwerking tusschen die organisaties tot stand zou kunnen komen, waarover in het jaar 1935 reeds besprekingen gevoerd waren. Het gevolg van deze gedachtenwisseling is geweest, dat de groote landelijke bon den zich geschaard hebben onder den koe pel van de meer dan 100-jarige maat schappij in haar ,.Raad voor Algemeene Muziekbelangen". Deze raad beoogt de onderlinge samenwerking evenzeer als het verkeer met de overheid te beharti gen en te bevorderen. Tot den Raad voor Algemeene Muziekbelangen zijn tot dus ver toegetreden de Maatschappij tot Be vordering der Toonkunst, het Neder- landsch Zangersverbond, de Bond van Ge mengde Zangvereenigingen in Nederland, de Bond van Christelijke Zang- en Ora- toriumvereenigingen, de Bond van Arbei- derszangvereenigingen in Nederland, de Bond van Geheelontfcouderszangvereeni- gingen in Nederland, de Nederlandsche Vereeniging voor den Volkszang. Met de Nederlandsche federatie van Harmonie- en Fanfaregezelschappen zijn de besprekin gen nog gaande. In een onlangs te Am sterdam gehouden vergadering is de R1A.M geïnstalleerd. Na de installatie van den raad is aanstonds met de werk zaamheden een aanvang gemaakt. Om trent die werkzaamheden hoopt het be stuur binnenkort nadere mededeelingen te doen. Het secretariaat van de R.A.M. is gevestigd ten kantore van de Maat schappij tot bevordering der Toonkunst in Amsterdam BON 07 tm. 14 Voor November zijn van de z.g. periode-bons (o.a. EEN GOYA ONTDEKT Een D.N.B.-telegram uit Sevilla meldt, dat een schilder bij het restaureeren van schilderijen uit de verzameling van een grootgrondbezitter een tot nu toe onbe kend werk van Goya heeft ontdekt. Het schilderij, dat 40 c.m. breed en 65 c.m. hoog is, stelt een onbekende dame v»or met een hoog, gegolfd kapsel, die een paarlencollier met diamanten kruis en juweelen oorringen draagt. Het doek.dat alle kenteekenen van den meester draagt, zou in 1775 te Sevilla moeten zijn ge schilderd De eigenaar, Santiago Montoto. heeft verklaard, dat hij deze Goya niet wil verknopen OPVOERING VAN FLORIS ENDE BLANCEFLOER De Utrechtsche Studenten Tooneelver- eeniging zal ter gelegenheid van het negende lustrum van de Delftsche Stu denten Debating Club „Logika”, op Vrij dag 6 December, ’s avonds te half 8, in den schouwburg De Doelen te Delft een opvoering geven van „Floris ende Blan- cefloer”, naar het gedicht van Diederik van Assenede. 23 Nov. t/m 29 Nov. 7 dagen extra t/m 6 Dec. 16 Nov. t/m 22 Nov. 7 dagen extra t/m 29 Nov. SCHEERZEEP (apart strookje) of scheercrême of Scheerzeep BROOD of ROGGEBROOD of 1 RANTSOEN „gebak”. Dit is: Koek of Speculaas of andere Koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake of Taart en gebakjes of Boterletter of Amandelbroodjea als boven Gezond, vitaal, geestkrachtig, het zijn woorden waarmee, naast andere, de mu ziek van Johan Wagenaar steeds te ken schetsen is geweest. En de geest wordt door het lichaam bij den nestor der Nederlandsche componisten ook nu nog prachtig ondersteund. Op dit concert is van den thans 78-jarige de eerste uitvoe ring van een werk gegeven, dat in den afgeloopen zomer geschreven werd. „Elverhöi" heet het, Symphonisch ge dicht, vrij naar een Oud-Deensche sage. Laat ons maar dadelijk zeggen, dat het één van ’s componisten beste stukken is geworden. De hand van den geboren en kundigen musicus erkent men als steeds maar bouw, vorm van het geheel, melodi sche vondst, kleurigheid van instrumen tatie zijn hier toch wel heel gelukkig. Het litteraire gegeven is zeer klaar en beeldend 'verklankt, is, om zoo te zeggen, op den voet te volgen terwijl toch aan den muzikalen vorm niet in het geringst af breuk is gedaan. Juist puur muzikaal is dit opus zoo nobel effectvol. Hoe poëtisch die eerste episode met hoorns, trompetten, Engelsche hoorn en andere blazers. Boeiend ontwikkelt zich dan bewegelijk heid, eerst licht dan machtiger tot steeds hartstochtelijker drang. Het naspel is dan weer van edel-zachte bekoorlijkheid waar bij de celesta een betooverende werking uitoefent. Wel heeft de componist ook in dit werk zijn enthousiasme ten volle be houden, maar tevens openbaart het zich in bijzondere loutering. Het is schoon zoo als het levensvolle en -warme hier met bezonkenheid samengaan. De gelouterde glans en expressie werken buitengewoon weldadig en ik denk, dat velen met mij ernaar verlangen om deze muziek spoedig weer te hooren en opnieuw het sterkende harer zuivere innerlijkheid en gaafheid van karakter te ondergaan. De weergave maakte een zeer verzorgden indruk. Het orkest bezit de krachten, speciaal de blazers, om zulk een uitvoering te doen slagen. De bijval was dan ook groot en behalve orkest en dirigent, is ook en In de eerste plaats de aanwezige componist gehuldigd, die behalve het publiek ook de uitvoerenden dankte. De Nederlandsche toonkunst is met een schoon werk verrijkt. Vervolgens speelde de oud-solocellist van het R.O. het concert in D van Lalo. Hij deed het met het van hem bekende technische en muzikale meesterschap, met vollen, zangerigen toon en een juist be grip voor deze kunst. Het was een smaak volle vertolking en de cellist betrachtte een zekere soberheid zonder de levendig heid der muziek schade te doen. Met warm applaus heeft het auditorium op de fraaie weergave gereageerd. Tot besluit „La Mer” van Debussy. Sinds geruimen tijd behoort de vertolking van dit werk tot de beste prestaties van het Residentieorkest. Ook ditmaal werden sfeer en karakter dezer muziek uitnemend benaderd. De tooverachtigheden van dit wonderbaarlijk-fantasievolle klankpoëem zijn den hoorders wèl geopenbaard. Groot succes voor orkest en leider. De jonge Hongaarsche pianist Imre Ungar heeft gistermiddag zijn tweede recital in dit seizoen, in een uitstekend bezette Diligentia-zaal gegeven. Het pro gramma omvatte de Prelude en Fuga in D gr t., uit ,,Das wohltemperierte Kla vier” van J. S. Bach, een Adagio in b kl. t. van W. A. Mozart, de Sonate op. 57 in f kl t., de Appassionata van L. van Beethoven en de 24 Preludes van Fr. Chopin. De vertolkingen van de kor te meesterwerken van den Thomascan- tor getuigden van goeden wil en ernstige studie. Doch wat waarschijnlijk als klas sieke strengheid en grootschheid was be doeld, imponeerde niet, en deed eerder als hard en onevenwichtig aan. Imre Un gar zal zich echter ook in de toekomst niet gemakkelijk met het oeuvre van J. S. Bach vereenzelvigen, aangezien hij daartoe te zeer romanticus is. zooals de uitvoering van Mozart’s Adagio nog eens ten overvloede bewees. Want de pathe- tica, waarmede de jonge kunstenaar soms eenige zeer simpele accoorden voordroeg, zou zeer passend geweest zijn in één of ander werk van een principieelen hoog- romanticus in composities van Schu mann of Mendellssohn. Het klonk overi gens zee: sensitief en beschaafd het was poëtisch, maar Mozart’s geest was er volkomen vreemd aan De schijnbare eenvoud, de liefde om het onbezorgde musiceeren. ontbraken aan Imre Ungar's spel. Hoe het ook zij, in ieder geval had deze jonge dichter aan het klavier ons iets te vertellen in tegenstelling tot vele moderne virtuozen waarbij wij in de eerste plaats aan onzen landgenoot Cor de Groot denken, die alleen maar trotsch kan zijn op den smetteloozen. publiek met stomheid en verbazing slaanden bui tenkant van zijn spel al betrof dit dan ook soms meer het eigen innerlijk, dan het wezen van den componist, wiens werk Imre Ungar ter vertolking had gekozen Doch het schonk muzikale bevrediging ontroerde vaak diep, zoodat wij tenslotte iets blijvends, iets dat boven het alle- daagsche leven verheven was huiswaarts konden nemen. Van aangrijpende schoonheid door su bliemen opbouw en enorme zeggingskracht was de voor de pauze ten gehoore ge brachte ..Appassionata” van L. van Beet hoven. Het evenwicht tusschen vormbe- heersching en uitdrukking der gedachte was volmaakt. Dit diep bewogen, in uitersten van heftigheid en teederheid le vend spel was den Weenschen meester waardig. Zoo ,,aus einem Guss” is de Appassionata” ons het liefst. Na de pauze volgden nog de 24 Prelu des van Chopin. In deze kleine muzikale schetsen, welke Imre Ungar door haar romantischen inslag zoo na aan het hart moeten zijn gelegen, heeft de kunstenaar zich volkomen kunnen uitleven. Elke Pre lude was doordacht en uitgewerkt tot een in zichzelf voltooide wereld van beschou wingen. De enthousiaste applaus-ovatie, welke hierop volgde, werd aanleiding tot het geven van de 3e Etude, geschreven voor de school van Moscheles en Fétis. van Chopin als toegift. Op den eersten Kerstdag. Woensdag 25 December a.s., zal Imre Ungar nog een afscheidsmatinée geven, dat geheel aan werken van Chopin gewijd zal zijn. PROFESSOR DR. WILLEM MENGEL. BERG TE STOCKHOLM Naar wij vernemen is het eerste con cert, dat prof. dr. Willem Mengelberg te Stockholm heeft gedirigeerd, een onge kend succes geworden. Hoe groot de be langstelling voor de prestaties van onzen landgenoot wel is, blijkt uit het feit, dat reeds dagen van tevoren voor alle vier concerten, de groote zaal van het Kon- serthuset was uitverkocht Na deze concerten vertrekt prof. Men gelberg naar Berlijn voor het dirigeeren van twee concerten met de Berliner Phil harmonic, terwijl hij begin December weer in ons land verwacht wordt voor verscheidene concerten met het Concert- gebouw-orkest. In den ouderdom van 82 jaar is Zater dagmiddag te Amsterdam overleden de bekende componiste en zangpaedagoge, Catharine van Rennes. Catharine van Rènnes werd op 2 Augus tus 1858 te Utrecht geboren. Op zeer jeug. digen leeftijd wijdde zij zich aan de mu ziek. Zij studeerde solozang bij Mes- schaert, klavier bij van der Werff en com. positieleer en muziekgeschiedenis bij Ri chard Hol. Het diploma voor klavier en zang behaalde zij op de muziekschool van de maatschappij tot bevordering der toon kunst te Utrecht. Na beëindiging van haar studie richtte zij een eigen school „Bel Canto” op, waar zij in klassicale en solo, lessen een groote schare muziekvrienden in de schoonheden van de muziek inwijd, de. Niet alleen op dit gebied verwierf Ca tharine van Rennes groote verdiensten. In 1907 breidde zij haar school uit met eenige klassen voor rhythmische gymnastiek vol gens het systeem Dalcroze. Deze kunst vorm werd door haar in ons land geïn. troduceerd. Evenwel niet alleen door haar paedago. gischen arbeid Verkreeg zij in den lande groote bekendheid. Zij. componeerde tal rijke een. en meerstemmige kinderliede ren. klaviervertellingen, concertstukken, duetten, operetten en werken voor ge mengd koor. Door haar werkzaamheid heeft zij zich voor de verbreiding van het goed: Nederlandsche lied onschatbare verdiensten vergaard. Zij slaagde er in muziekstukken te componeeren, welke niet alleen uitmunten door een technisch knappe toepassing van de compositieleer, doch ook door een melodierijke samenstel, ling. De kinderliederen van Catharine van Rennes werden niet alleen door kinderen gezongen. Zij kwamen voor op alle pro. gramma’s van vereenigingen, welke zich tot taak hadden gesteld het Nederlandsche lied in gemeenschappelijken volkszang dichter tot het publiek te brengen. Ons land ken niet veel componisten, die een lied weten te schrijven, dat gemak kelijk in het gehoor ligt, dat daarenboven beschaafd is en dat door allen gezongen kan worden. In dit opzicht was de over leden componiste een meesteres, die haar leerlingen ook ver tuiten haar school tot muziekbeoefening, in vereenigingsverband of thuis, aanzette. Ook in onze overzeesche gewesten ge noot Catharine van Rennes een groote be kendheid De begrafenis van Catharina van Ren nes geschiedt Woensdag om 12 uur op de derde algemeene begraafplaats te Utrecht. FEESTELIJKE BIJEENKOMST „ZANG DOOR VRIENDSCHAP” In het Volksgebouw aan de Prinse- gracht heeft de gem. zangvereeniging „Zang door Vriendschap” gistermiddag haar talrijke leden en vrienden een fees telijke bijeenkomst aangeboden. De tweede voorzitter, de heer de Graaff uitte in zijn welkomstwoord zijn blijdschap over de groote opkomst de zaal was tot de laatste plaats bezet en wenschte de aanwezigen een prettigen middag toe. De voorwaarden hiertoe waren zeer ze ker aanwezig. Het koor heeft zich onder leiding van dirigent Constand van den Elshoudt Sr., weer doen kennen als een serieuze dienaar van de zangkunst. Uitge voerd werden werken van Mozart, Bortni- anski, Wierts, Palestrina, Saint Saëns en Beethoven. Het succes voor uitvoerenden en leider was groot en verdiend. Alleraardigst was het optreden van het Hawaian-ensemble „De Bagihama’s”, dat zich voor het eerst voor publiek heeft doen hooren. De melodieuze, zoetvloeiende mu ziek werd zuiver en daardoor bekorend gespeeld. Suggestief was het geestenballet, een fantasie, waarin vergeefsch getracht wordt Mars op de vlucht te drijven. Na een mis lukte poging knielen de geesten in gebed voor den Vrede. Hulde past voor den ont werper Jac. L. de Graaff, de balletleidster Bep Verheydt, en de pianiste mej. R. De- veling. Mej. Verheydt, wist later ook nog te boeien in den solodans „Strijd”. Een aandachtig gehoor voor haar fraaien zang vond mevr. Marg. Bruins, die aria’s van Wagner en Puccini, zong. Het hoogtepunt van het feest was de op voering na de pauze van de revue „De hedendaagsche tijd’’. Auteurs en regie: Jan Innemee en Martin Stappers. De vaak grappige tafreelen en ches, de meeste met betrekking tot verduistering, de benzinedistributie, werden vlot pp de planken gebracht. Af zonderlijk dient vermeld het ballet „Het rijk der bloemen” en de frissche finale. Langdurig applaus was de belooning aan alle medewerkenden voor de kranige prestatie. Interessante voordracht van dr. ir. J. H. Plantinga Voor de leden van de ,,Cultureele ver eeniging Nederland-Vlaanderen” hield dr. ir. J. H. Plantinga, directeur van de Academie van Beeldende Kunsten en de Middelbare Technische School voor Bouwkunde, alhier, in de aula van de Academie een interessante en van groote cultuur-historische kennis getuigende voordracht over „Vlaanderen’s Religieuze Kunst in de eerste helft der 17de eeuw en het Hof der Aartshertogen te Brussel”, welke voordracht verduidelijkt werd met lichtbeelden. Spr. begon met het stellen van deze twee vragen: Hoe ontstond de algemeene religieuze achtergrond, welke de drijfveer werd voor Vlaanderen’s religieuze kunst in de 17de eeuw? En wie waren de groote bevorderaars van die kunst en wie de kunstenaars? Het antwoord op de eerste vraag luidt, kort samengevat: De achtergrond ontstond door de reactie op de Reformatie, dus door de z.g. Contra-Reformatie, met het Concilie van Trente, met Ignatius van Loyola, den stichter der Jezuiëten-orde, met Theresa, Carolus Borromeus, Fi lippo Neri, enz enz. De groote bevorde raars waren allereerst de Aartshertogen, Albertus en Isabella en dan verder in hoofdzaak de clerus. Uitvoeriger stond spr. stil bij het ka rakter van de Infante Isabella en wat zij voor Vlaanderen heeft beteekend. Daarna verdeelde hij zijn stof in drieën: bouwkunst. Beeldhouwkunst en schilder kunst, Lang zijn de eerste te weinig be studeerd gebleven, wat zijn oorzaak vond in de alles in de schaduw stellende figuur van Rubens. Ir. Plantinga heeft in zijn werk „l’Architecture religieuse du Brabant au 17e siècle” aan de bouwkunst in die da gen speciale aandacht gegeven. Hij deed daaruit eenige grepen. Aan de hand van vele lichtbeelden werden de werken ver toond van de architecten Cobergher, Francart, Huyssens, Hesius, Fayd’herbe en van anderen. Na de pauze zagen wij een aantal wer ken van Rubens en van Van Dyck, waar, bij Rubens’ eigen huis niet werd vergeten. Spr. was op dit punt minder uitvoerig, omdat hij deze stof algemeen bekend achtte. Tot slot werden de belangrijkste beeld houwers en hun religieuze werken behan. deld; de gebroeders Duquemoy, Lucas Fayd’herbe. de lievelingsleerling van Ru bens en het geslacht der Quellijns. De apostelbeelden uit de St. Gudule vormden van dit gedeelte het slot. Dr. Plantinga eindigde met ons nog maals de figuur van de Infante Isabella voor den geest te roepen, door wier ini tiatief vele der hier bovengenoemde wer ken tot stand kwamen en aan wier hof Cobergher, Francart, Rubens en Van Dyck en den jongen Jeröme Duquesmoy waren verbonden. In de pauze werden de bezoekers door dr. ir. Plantinga rondgeleid door de beeldenzalen van de Academie. Deze rondgang beteekende voor velen 'n open baring, aangezien men hier een unieke en zeldzame verzameling van natuurgetrouwe copieën van beroemde hun tijd kenmer kende beeldhouwwerken bijeen heeft. Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen -*- V^n bonkaart distributie Vaste Brandstoffen. HAARDEN, KACHELS Van dezelfde kaart met dien verstande, dat men recht heeft op: óf deze maand 1 TURF per bon: óf later in het stookseizoen op 1 eenheid per bon van steenkolen of andere brand stoffen. Van bonkaart distributie Vaste Brandstoffen. CENTRALE VERWARMING Tijdvak waarin geldig ALGEMEENE DISTRIBUTIEKA ART. 9 Nov. t/m 20 Dec. h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas cokes); 450 stuks "(200 k.g.) baggerturf; 300 stuks (195 k.g.) persturf); 175 k.g fabrieksturf; 200 k.g. overige soorten turf De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud 1 h.l. Inkwartiering, kamer* RUND-, KALFS- Of VARKENS- VLEESCH (been inbegrepen). of 1 Rantsoen Vleeschwaren. Dit is: voor gerookt of gekookt varkens- rund- en kalfsvleesch en voor gerookte worstsoorten, b.v. ham, schouder carbonade, spek, rook- vleesch, pekelvleesch, Gelder- sche rookworst, plockworst en snij worst voor gekookte worstsoorten, b.v. boterhammenworst, lunchworst, rolpens en knakworst, b.v. Frankforter en Weener voor leverartikelen als b.v. Ber liner, Saksische- en Haagsche leverworst, en verder van ton- genworgt en nierbrood voor bloedworst RUND-, KALFS- Of VARKENS- VLEESCH (been inbegrepen) of 1 Rantsoen Vleeschwaren als boven In blik: bij vleeschwaren in blik dient bij de berekening van het benoodigde aantal 1 eenheid van de Voon November ^ijn geldig: Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort? 1 EENHEID is gelijk: 1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen kolen industrie- c? 11... 2J h.l. kolenslik; 2 h.l. (max. 100 k.g.) baggerturf; 2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas- 4;'*-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 6