KUNST EN LETTEREN FILM EN BIOSCOOP Rubriek voor de Jeugd MAURITSHUISCONCERTEN KORTE FILMS DOOR PROFILTI - f CORRESPONDENTIE en zou zij OPLOSSINGEN DER RAADSELS NIEUWE RAADSELS «■duieve .Ursula,- wat scheelt er aan2 Een prachtige architectuur- documentaire 1940 3e bl. pag. 2 - - - HET LOUVRE EN HET PRADO. Raadaelvriendjeo en vriendinnetjes wordt nitdrukkelijk verzocht op de enveloppe te vermelden: Voor de Kinderrubriek. O, hoe vaak heeft Ursula daar ’s nachts naar zitten kijken aan den zoom van ’t bosch! Lang, héél lang, met een booze rimpel van jaloersch- heid tusschen de oogen. DE NEDERLANDSCHE KUNSTKRING g—— HAAGSCHE COURANT Vrijdag 29 Nov, DERDE HaNDELFEEST TOEGEZONDEN BOEKEN en DE PAUL KRUGERFILM en ZOU HIJ KOMEN? VAN EEN DOM KABOUTERMEISJE TANTE ETTÏ, Valentine Grondijs-Gontcharenko, Odilia Baumans-van den Bergh. Lous Goossens Door die duisternis te gaan. Zou hij komen? Zou hij ’t wagen? Of blijft hij maar thuis voortaan? ’k Denk ook: kan hij lekkers koopen? Gaat ’t in Spanj’ ook op den bon? Wat een vragen, wat een zorgen! ’k Wou maar, dat ’k hem schrijven kon! Als ik ’s avonds in mijn bedje Uitkijk in de donkere straat, Als ik opkijk naar het maantje Dat daar stil te schijnen staat, Denk ik telkens aan mijn grooten Trouwen vriend Sint Nicolaas Met z’n dikke zak vol speelgoed, Suikergoed en speculaas. ’k Denk dan: ’t is dit jaar erg moei lijk De bestemd voor Mijn geheel is een bekende plaats in Zuid-Holland. het zijn. je Ja, ik schrijf hem dadelijk morgen: Lieve Sinterklaasje, toe Kom toch spoedig naar ons landje Ook al weten wij niet hoe. Ook al'heb je maar héél weinig Suikergoed en speculaas; Overal, waar kind’ren wonen Hoor jij toch, hè Sinterklaas? Marie Michon 1. 2. 3. Prachtig van i en Ur- hoedje bij van een NEDERLANDSCHE KLEINBEELD VEREENIGING. De afdeeling den Haag der Nederland- sche Kleinbeeldvereeniging zal een ten toonstelling van werken door leden geven, van Woensdag 4 Dec., tot en met Zondag 8 December in de bovenzaaltjes van „My Home”, Lange Houtstraat 15b, alhier. HET MULTATULI.MUSEUM In verband met het vertrek van den conservator, den heer Henr A. Ett zijn op de vergadering, welke op 20 November door het bestuur van de vereeniging „Hef Multatuli Museum” te Amsterdam werd gehouden, de functies als volgt verdeeld. Voorzitter, tevens waarnemend conser vator C. de Hart, Amsterdamvice-voor. zitter Henri A. Ett, hier ter stede, secre taresse N. Meersmans, Amsterdam; pen. ningmeester A. C. Beekhof jr., Amster dam. De functies zijn voorloopig vastgesteld tot de a.s. ledenvergadering THEO VAN DER PAS Op de door onzen landgenoot Theo van der Pas te geven Chopin-matinée in Dili- gentia op Zondagmiddag 1 December, zal de pianist o.a. de 24 Préludes, een Bal lade, 3 Ecossaises en eenige Etudes ten gehoore brengen. Den, Haag. Den Haag. Een cirkel Lepel, klepel. Prijzen vielen ten deel aan „Hans de Torenkraai”. „De Zwarte Adelaar”. „Rozenknopje”. Prijzen afhalen aan het bureau Haag- sche Courant op Woensdagmiddag. Daarbij uitsluitend je ware namen op geven NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING. De heer P. J. Kobben zal Zondagmor gen a.s. in gebouw Excelsior voor de Haagsche afdeeling der Nederlandsche Reisvereeniging een causerie houden over reisherinneringen, humoristische gedich ten en anecdoten. HET NEDERLANDSCH KAMERORKEST. Het concert van Het Nederlandsch Ka merorkest in Diligentia, dat oorspronkelijk was vastgesteld op Dinsdag 3 December, zal thans plaats vinden op Dinsdag 14 Januari a.s. ITALIAANSCHE OPERA. De voorstellingen, die de Italiaansche Opera gedurende de maand December a.s. zal geven, zullen in den Haag plaats heb ben in het Gebouw voor Kunsten en We tenschappen op de Zondagavonden 8, 15 en 22 December, en op de Donderdag avonden 12 en 19 December. De voorstel lingen zullen om half acht uur aanvangen en tegen half elf eindigen, De tournee wordt op Zondag 8 Decem ber geopend met een opvoering van Ver- di’s Rigoletto met Lina Aimaro, Mario Filippeschi en Enrico de Franceschi in de hoofdrollen. BENOEMINGEN IN BELGIË. De Waalsche letterkundige Albert Mockel is benoemd tot conservator van ’t Wiertz- museum te Brussel. Op deze benoeming wordt in de bladen heftige critiek ge oefend. Het ambt van conservator aan dit museum wordt algemeen beschouwd als een betrekking, die na een verdienstelijke loopbaan gelegenheid tot rust biedt. De* bladen wijzen er nu op, dat buiten Hen drik Conscience en Réné de Clercq nooit Vlamingen in dit ambt benoemd zijn. De „Soir” herinnert er aan, dat Mockel een der oprichters was van het anti-Vlaamsche tijdschrift La Wallonië. 3. Ik ben een rivifer, draai mij om en ik ben een streep. 2. Hoe schrijft men droog gras met 4 let. ters. WILLEM ANDRIESSEN. Onze groote Nederlandsche pianist Wil lem Andriessen zal op Zondagmiddag 8 December een recital geven in Diligentia. Het programma zal geheel gewijd zijn aan werken van L. van Beethoven. Met goedkeuring van de regeeringen van Frankrijk en Spanje hebben vertegenwoor digers van de grootste musea der beide landen, het Louvre en het Prado, een vriendschappelijke overeenkomst gesloten ter uitwisseling van kunstwerken. Spanje wenschte eenige schilderijen te herkrijgen, die tijdens den onafhankelijkheidsoorlog van 1812 naar Frankrijk waren gebracht en Frankrijk wilde het Louvre verrijken met werken van eenige Spaansche kunste naars, die slecht vertegenwoordigd waren. Volgens de overeenkomst zal Spanje o.a. aan het Louvre afstaan het portret van de Infante Maria Anna en Grecco’s annun ciatie. Frankrijk zal o.a. afstaan de annun ciatie van Murillo en een vrouwenbuste van Phoenicischen oorsprong. MARIA LAST Onze landgenoote, de zangeres Maria Last, die op morgen 30 dezer een liede- renmatinée zal geven in Diligentia, zal o.a. liederen van Handel, Brahms, Sigh- tenhorst-Meyer, Wiemans, Ketting, Pij per, Fauré, Caplet, Ravel, ten gehoore brengen. Theo van der Pas zal zijn mede werking verleenen. HAAGSCHE TOONKUNST-AFDEELING Zondag 15 December a.s. heeft ’s mid dags in het Gebouw voor Kunsten en We tenschappen de eerste uitvoering plaats van de Haagsche Toonkunstafdeeling. Uitgevoerd wordt „Die Schöpfung van Joseph Haydn, met de solisten Jo Vincent, Louis van Tulder en Willem Ra- velli. Cembalo Hans Schouwman en be geleiding het Residentie-Orkest. Het ge heel staat onder leiding van Johannes den Hertog. Opvoering „II Pastor Fido” De derde en laatste uitvoering van het Kleine Handelfeest heeft plaats op Zon dag 1 December om 2 uur in „Excelsior”, Zeestraat 57b. Door het „Nieuwe Opera- en Muziekensemble” zal de eerste uitvoe ring in Nederland worden gegeven van „II Pastor Fido”, opera in 3 acten, met Hein ’s-Gravensande als dirigent. Regis seur is Cor v. d. Rest jr. en het ballet staat onder leiding van mevr. Remmy Cha- bot-de Joode. De decors zijn ontworpen en vervaardigd door C. L. E. Röntgen. Verder werken mee: Henk v. d. Togt (te nor), als gaste Anna v. d. Smit (sopraan); Isy de Vries (sopraan); Willem Groen (bariton); Rié Popma (alt); Jac. Lieste (bas); het kamerorkest van het N.O.M.E. Het spinet wordt bespeeld door mevrouw Jeanne Koning-Coeterier. Soli: Jan Muyen (viool), J. Obersteyn (cello), Ankie van Rappard en Adri Smits (hobo) en Emmy van Merrebach (fagot). De overige leden van het ensemble vormen het koor, terwijl ook nog eenige personen als figurapten medewerken. PROGRAMMA GEMEENTEMUSEUM. Het programma van het Gemeentemu seum voor de volgende week luidt: dage lijks rondleiding (behalve op Zaterdag en Zondag) te 2.15 uur op de tentoonstelling „Het tijdperk van de Camera Obscura”. Zaterdag 7 December te 3 uur 39ste debu tantenconcert door Paul Niessing, pianist, Rotterdam en Manola van Waasbergen, zangeres, Hillegeraberg, in de Voordracht- zaal van het Gemeentemuseum. Gratis toegankelijk voor de bezoekers van het Museum. Tentoonstelling „Het tijdperk van de Camera Obscura”, kunst en leven in Nederland van 18001850. Dagelijks van 10—17 uur, Zondags van 1317 uur. Adalbert Schlettow zal in de Emi! Janningsfilm .Paul Kruger”, onder regi» van Hans Steinhoff, de rol van Chris- tiaan de Wet spelen. Van alle groote voormannen der Boeren werd gëën zóó populair als deze dappere generaal, die bij het begin van den Boerenoorlog nog als gewoon soldaat diende. Na de inéén- storting van de hoofdmacht der Boeren voerde hij op eigen gelegenheid den guerilla met een dergelijk succes verder, dat de Engelschen een tweevoudigen overmacht tegen hem in het veld moesten brengen om zijn tegenstand te kunnen breken. De directie van de N.V. Filmfabriek „Profilti” heeft voor vertegenwoordigers der pers, alsmede voor enkele autoritei ten, een voorstelling gegeven van de jongste door haar vervaardigde korte filmpjes. De heer jhr. J. J. van Raabvan Canstein leidde deze vorstelling met een kort woord in. Hij zeide o.m.: De Profilti-filmfabriek heeft de ver vaardiging van een serie korte filips ter hand genomen in de overtuiging, dat daaraan met het oog op de voorprogram ma’s in de bioscopen behoefte zou be- staan. Het werk is het resultaat van bij uitstek Nederlandschen arbeid. Neder, landsche vertolkers vervulden de diverse rollen. Drie speelfilms, die vertoond werden, waren getiteld: „Van de kleine vreugden des levens”, „Koken is een kunst" en „Zooals u het bekijkt”, filmpjes van een beschouwend genre. Het zijn filmpjesmet een lichte moraal. Drie voortreffelijke kleurenfilms, waar, van de titels luiden: „Vis.chvangst op de Loosdrechtsche plassen”, „Van wilgen- stam tot klomp” en „Een dag op de boer, derij”. zijn van een landelijken, poëti- schen inhoud. Zij geven een schilderachtigen kijk op het mooie Hollandsche landschap, met zeer mooie opnamen op onze wijde waterplas, sen. De vertooning bezat climax. Het indrukwekkendste filmpje was toch een van de Profilti-producten uit de serie „Problemen van dezen tijd”, een film-causerie, gewijd aan de Nederland, sche architectuur, onder den titel: „Ont wikkelt zich een nieuwe stijl in de Ne- derlandsche bouwkunst?” Een werkelijk buitengewoon fraai opgenomen en sug gestief gemonteerde film, die een popu lair en toch tot de kern doordringend overzicht geeft van de bouwkunst in onze lage landen. En eens op een nacht, toen ze daar zoo eenzaam zat, is kabouter Appel- wang voorbij gekomen. Die heeft diep z’n muts afgenomen en gezegd: Dag Ursula, zit je daar zoo alleen? Wil ik je even naar huis brengen? Maar het meisje heeft hem vreese- lijk boos aangekeken en heeft geroe pen: Ga weg jij! Wat verbeeld jij je wel, brutale jongen met je aard- appelneus! En Appelwang heeft diep gezucht, heeft eens aan z’n neus gevoeld ja, dat is heusch nét een rond aardappel tje! en is naar huis gegaan'. Wil ik je eens het geheim vertellen van kabouter Appelwang? Nu dan, hij heeft op een stil plekje in ’t bosch een beeldig wit huisje gebouwd met groene luiken en een rood dakje. Een schatje van een kabouterhuisje! En nu had hij zoo graag Ursula willen vragen om met hem te trouwen en daar samen in te gaan wonen. Maar sinds ze gezegd heeft, dat zijn neus een aardappelneus is o, en ze heeft gelijk, hoor! is de moed hem hee- lemaal in de schoenen gezonken. Hij zal het stellig nooit durven vragen! De vliegles is voor vandaag afge- loopen. Ursula is er doodmoe van ge worden en zit op een stoel uit te hij gen met haar vleugels nog aan. Je moet véél vlugger klapwieken, heeft meester Goudvink gezegd. Zóó zul je *t nooit leeren, als je zoo houterig doet! En Ursula is toen opeens woedend geworden en heeft geroepen:’Hou terig? Je bent zélf houterig! Ga maar weg, hoor! Ik kan het al! Maar als hij weg is, doet ze toch de vleugels maar af en bergt ze in de kastr. Als de schemering‘daalt wordt het heel stil in *t kabouterbosch. Stil en geheimzinnig. De maan stijgt op van achter de struiken, rood als goud. Hij stijgt, stijgt... en wordt wit als zilver. En nu ruischt een lange windvlaag door de denneboomen. Kom! Kom! Elfjes kom! roept de wind. Daarop heeft Ursula gewacht. Heel stil sluipt ze op haar zachte slofjes naar de kast en pakt haar vleugels De Nederlandsche Kunstkring opent morgen een tentoonstelling van werken zijner leden in de Kunstzalen „Erica”, Scheveningscheweg 25, alhier. KUNSTZAAL JOH. D. SCHERFT Op Zaterdag 30 November a.s. zal te 3 uur, een tentoonstelling worden ge opend van teekeningen van den heer M. Schipper. Dagelijks geopend van 105, Zohdags van 15 uur. Duur der tentoon stelling tot en met 27 December 1940. KUNSTZAAL DE CLOU Zaterdag 3 uur nam., zal in de nieuwe kunstzaal de Clou, Noordeinde 93a, een expositie gehouden worden van werken door Jos. van den Berg, Jan Beyl, Joop Krofft, Henk Munnik, Jaap Hooft, van der Voort. De tentoonstelling zal worden gehouden van 30 November tot 21 December a.s. VEILING VAN MARLE EN BIGNELL. Op de veiling van kunstvoorwerpen door van Marie en Bignell zijn de volgende prijzen gemaakt: J. Akkeringa 145; Abels ƒ225; een fraai aquarel van J. Bosboom 1600 (gekocht door het Gemeentemu seum); J. Callot ƒ525; H. Collenius 1500; C van Cuylenburgh ƒ210; C. J. Oelff 1900; twee stillevens van J. Fyt 725; A J. Groenewegen 270; 24 gekleurde bordjes 600; 2 Japansche schotels 190; nog eens 2 Japansche schotels 180 een Chineesch servies voor 340; KUNST VAN ONZEN TIJD In de Kunstzaal „Kunst van onzen Tijd” alhier, wordt Dinsdag 3 Dec. a.s. ’s mid dags te 3 uur een tentoonstelling geopend van werken van Paul van der VerT, in de benedenzaal en in de beide bovenzalen van werken van Louis Schrikkel en Louise van den Bergh. Mr. H. F. Th. Perizonius zal de opening inleiden. „Het onbekende land”, door H. Golden. Uitgegeven door Gebr. Kluitman, Alk maar. Geïnspireerd door het Wilde Westen heeft Harry Golden een avontuurlijk ver. haal geschreven, waarin een rasechte paardenkenner, Jack Smith, de hoofdrol speelt. Jack gaat op een goeden dag met wat spaarduitjes naar Shoveltown, één van die talrijke plaatsjes in het Wilde Westen van Amerika, om zich daar te vestigen. Onderweg wordt de postkoets, waarin Jack reist, door een bandiet aan gehouden. Alle inzittenden moeten hun geld afgeven en een passagier vind den dood. Jack echter weet zijn geld te be houden en koopt hiervoor van een mede reiziger, Boffie Dey, een halve ranch. Behalve de' veeteelt, is één van Jack’s hoofddoelen het opsporen van den ban diet. Op boeiende wijze weet de schrijver over de speurtochten in het woeste berg land te verhalen. Het gelukt Jack ein delijk, nadat hij zelf eerst van den laffen overval verdacht wordt, den misdadiger op te sporen. Door deze spannende his torie is een aardige romance gevlochten, welke, dank zij de hulp van Boffie Day, tot een goed einde komt. Pol Dom heeft het boek van enkele fraaie illustraties voorzien. De vertaling is v&n Herman Antonsen. Het /boek verscheen in de serie; nieuwe leeskring en is oudere jongens. „Die Kunst der Völker”, door Heinrich Lützeler. Uitg. Herder en Co., Freiburg im Breisgau. In een kloeke, voortreffelijk verzorgde uitgave, die Herder und Co. te Freiburg tot eere strekt, met 'n suggestieven band- omslag, een gedistingeerden band, pl.m. 380 pag. tekst, waarin 4 kleuren-repro- ducties en 379 illustraties zijn opgeno men, heeft Heinrich Lützeler een boeien de synthese gegeven van de kunst aller volkeren, d.w.z. de volkeren van Europa. China, Indië enz., vallen als eigen cen tra van kunst en cultuur buiten Lütze- ler’s gebied in dit boek, dat dus met Hellas aanvangt en via Byzantium, Ro- maansch. Gothisch, Barok en Renaissance het Europeesch beschavings- en kunstge bied beschrijft. Ook dat wat over de kunst der Nederlanden in Holland en Vlaanderen gezegd wordt, is duidelijk en opmerkelijk. Zoo wordt bijv: ook het vele buitenlanders ontgaande contact tusschen de Nederlanden en Spanje cultureel vast gelegd. Zijn definities zijn zuiver en scherp. Een dergelijk werk, dat wij allen, die belangstelling hebben voor kunstge schiedenis, van harte kunnen aanbevelen. Als ze heelemaal netjes is naar haar zin, gaat ze in de vensterbank zitten en kijkt naar buiten. Beneden in het kabouter straatje klinkt wet gelach en gejoel van haar vriendinnetjes. Ze kijken naar boven en roepen: Ha, Ursel, ga je mee? en een dikke, ver legen kabouterjongen met roode wan gen, neemt heel beleefd zijn puntmuts voor haar af. Maar Ursula trekt haar fijn neusje op. Die joelende meisjes zijn haar veel te kinderachtig en de kabouter Appelwang met z’n vuurrood jongens gezicht en z’n aardappelneus keurt ze geen blik waardig. Neen, Ursula heeft iets heel anders in den zin. Ze stu deert! Dat had je niet gedacht hè, van zoo’n doodgewoon kaboutermeisje? Nu toch is ’t zoo. Ze studeert in de edele vliegkunst, die al zoo oud als de wereld is maar heel, héél moeilijk als je er niet voor in de wieg gelegd bent! Meester Goudvink is haar leer meester. Tjiep, tjiep! zegt hij als hij lustig uit het bosch komt aange snord en met één sprong op haar ven sterbank zit. Hè! roept Ursula, wat kun je dat toch prachtig! Kon ik ’t ook maar zoo! Geduld overwint alles, al doende leert men en Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd, wijsneust de vink. Ja, ja, zegt Ursel bedrijvig, zeur maar niet zoo lang. Help me maar vlug met m’n toestel! En nu... zeg, zullen jullie heusch niet lachen?... nu halen Ursula en de goudvink met vereende krachten een vreemdsoortig instrument voor den dag uit de kast, 't Zijn een paar vleu gels, verbonden door een latje en het kan met lussen aan de armen worden vastgemaakt. Meester Goudvink heeft zijn uitgevallen veertjes en die van z’n vrouw en z’n heele familie ervoor op gespaard en Ursula heeft ze op gaas geplakt. O! wat een vreeselijk werk was dat! Maar nu... nu zal ze ook méér kunnen dan alle andere kabou- termeisjes bij elkaar: ze zal kunnen vliegen net als de elfen en de feeën, die in maanlichte nachten in haar ga zen kleedjes over de wei zweven haar dartele dansjes uitvoeren! onder den arm. En nu loopt ze ’t bosch door, vlugger en vlugger, tot aan den rand, waar de zilveren harp recht op de weide staat. Ursula staat stil en kijkt, en luis tert... Ja, daar trilt het héél zacht in de lucht. Het klinkt ting, ting, tingeling! ting, ting! Het suist en fluistert: de jjle sluiers van de elfenmeisjes zwe ven door de lucht om de maneharp heen... ze waaien en zwaaien by ’t zwevende dansspel en de fijne vin gertjes betokkelen de harp: ting, ting, tingeling! En dan kan Ursula ’t opeens niet meer uithouden. Ze wil meedansen, ze wil... Vlug klimt ze in een boom en gaat zitten op ’t uiterste puntje van een tak. Kijk, nu staat ze rechtop met haar vleugels aan. Ssj! ssj! suist de wind door de boomen. Kom, kom! elfjes, kom! Ja, ik kom, ik kom ook! roept Ursula, ’t kaboutermeisje. En ze slaat haar vleugels uit en springt... bom! O, wat was dat? Is er een tak ge broken, een denne appel van den boom gevallen? Opeens is ’t stil op de groote wei. De maan verdwijnt ach ter een warrelige, zwarte wolk. De elfen vluchten weg! Van den zoom van het bosch klinkt een zacht gesnik... Ursula weet niet, hoe lang ze daar Oplossingen en briefjes moeten uiter- lijk Woensdagmorgen aan het bureau Haagsche Courant bezorgd zijn. Alles moet onderteekend zijn met je ware namen vtjluit, schuilnaam, leeftijd en adres. Op het couvert vermeldenAan Tante Etty. 1. Mijn eerste gebruikt de schoenmaker. Mijn tweede is om water tegen te hou den. „Ruitertje”. Begrijp je het nu? Een cirkel heeft geen einden. Neen alle we ken Als je vijf keer de raadsels goed hebt gehad dan komt je schuillnaam in het lootjesbusje. Zal je je leeftijd niet meer vergeten? „Streepje”. Neen, ik was niet ziek hoor. Wel bedankt voor je raadsel. Jij kan het goed, die raadsels verzinnen. Vele groeten terug. „Sneeuwwitje”. Heb je je al eens een keertje „dik” gemaakt? Je leeftijd? Dat moet in ieder briefje staan. „Teek e na artj e”. Neen, gelukkig niet. Er was zeker geen plaats genoeg. Vele groetjes terug. „Fee t je”. Zal je je leeftijd niet meer vergieten en ook je voornaam voluit schrijven? Dat moet in ieder briefje staan. „Joke”. Ja, hij wordt nu groot. Hoe oud is hij nu al? De rubriek is voor kin deren van 7 tot en met 13 jaar. De groe ten van Bep. ,,W o u d 1 o o p e r”. Dat is naar. Is moeder nu weer heelemaal beter? Zal je je leeftijd niet weer vergeten? „Pauli”. Ja, het wordt steeds vroe ger donker. Zou de Sint in donker Sche- veningen wel kunnen vinden? Vele groe ten terug. „L a n g h a a r”. Fijn zeg. Was het al zoo laat? Vele groeten van ons terug. „Astrid”. De rubriek stond er de vo rige week niet in de courant. Nu weer heelemaal beter? Fijn zeg. Wat werd er gegeven? „Shirley Tempie”. Dat is al gauw. Fijn twee feestdagen achter elkaar. Wel bedankt voor je raadsels. Vele groeten terug. „Rozenknop j e”. Dat is fijn hè? Het zijn altijd erg mooie stukken. Weet je wat er gegeven wordt? Vele groeten terug. „Anemoontj e”. Ik weet het niet, ik denk dat er geen plaats was. Dat was niet prettig voor jou, maar ik denk wel dat alle rubriekertjes vergeefs gezocht hebben. Wel bedankt voor je raadsel. „D t Zwarte Adelaar" Dat is lang. Gelukkig dat je nu weer beter bent. Is broer ook weer wat beter? Vele groet jes terug. „Roode Anjelier” Dat zijn erge mooie teekeningen. Heb jij ze heusch zelf gemaakt’ Zonder hulp van anderen- Als je mij een briefje schrijft krijg je er ook een van mij terug. „F i 1 m s t e r r e t j e”. Moeilijke raad- seis moeten er ook eens zijn anders wordt het lootjesbusje te klein. Was het naar je. zin? Vele groeten terug. „Hans de Tor enkraai". Schiethet al goed op? Mag jij alles zelf houden, wat e maakt? „Kaboutertj e”. Dat is leuk- zoo’n avond. Was je heelemaal niet hangt Hoe oud is ze? Vele groeten van Bep. „Spring in ’t Veld”; „Pruttelaarstertje „Olt-Ferny”; „Vimmetje”; ..Tarzan dertje Langbeen”; „Irene”: Hartelijk kom in de Kinderrubriek. -i. „Maria v Dijck”Ook hartelijk w kom. Je ziet dat deze schuilnaam is. Kies je een ander? ller De hartelijke groeten van jullie TANTE ETTÏ» Bovengenoemde artisten, respectievelijk pianiste, violiste en celliste, geven deze week een Mozart-programma, bestaande uit twee trio’s en een piano-viool-sonate. Met het bekende Trio in G-dur opus 16 werd begonnen. Het Allegro toonde dat er aan het samenspel de noodige zorg was besteed. Het passagespel van de piano klonk duidelijk. In het Andante con variazioni hadden violiste en celliste gelegenheid hare toonkwaliteiten te de- monstreeren. Er is veel bekoorlijks te hooren geweest en de variaties werden in haar verschillende karakters en stem mingen zeer goed waarneembaar ge maakt. En tenslotte miste ook het pikante geestige Allegretto zijn werking niet. Als tweede nummer volgde dan de Sonate voor viool en piano in F-dur K.V 376, een der aantrekkelijkste werken in deze combinatie van den meester. Het eerste Allegro is van een fijne energie en’scherp te van geest. Het stelt eischen om het ka rakter sprekend naar voren te brengen. Er werd echter aan voldaan evenals in het Andante, dat door de violiste zangerig door de pianiste met delicaten, maar toch kernachtigen aanslag en door beide da mes expressief en stijlvol is voorgedragen. Van het slot-Rondo werd het grazioso- karakter uitnemend naar voren gebracht ondanks het vrij snelle tempo’. Het heeft echter in dit laatste niet aan de noodige soepelheid ontbroken. De dynamische schakeeringen genoten bovendien een uitstekende verzorging. Na de pauze ging nog het „Trio in C-dur opus 15 no. 3, waarvan het eerste Allegro bewijst met hoe sobere middelen Mozart de tegenstellingen sterk sprekend weet te maken en zelfs macht te geven. De pianiste speelde haar partij virtuoos in den goeden zin, namelijk zonder de dienende beteekenis uit het oog te verlie zen van de rol die de vertolker te vervul len heeft. De weergave was zinvol en de beide andere artisten sloten zich met begrip aan. Het Andante cantabile is vrij breed uit gesponnen maar er niet minder weldadig om. Het werd eenvoudig en rustig maar niettemin gevoelig gespeeld. De geestige Finale kwam er puntig en tintelend uit. Lichtheid en kernachtigheid werden voor treffelijk vereenigd en de celliste zorgde met haar warmen, vollen toon voor een boeienden timbre-variant in den klank van het geheel. Het zijn alweer een pro gramma en uitvoering waar men met ge noegen naar luistert en die een opwekking tot een gang naar het Mauritshuis alles zins wettigen. zoo gelegen heeft, maar ’t lijkt haar wel jaren! Haar been doet zoo’n pijn, dat ze onmogelijk kan opstaan, daar om richt ze zich voorzichtig half op, steunend op haar elleboog. Ze droogt haar tranen af met een van haar blon de krullen en kijkt om zich heen: De maan is weer doorgebroken en de zil veren harp staat weer recht op de wei, alleen de elfen zijn weg. En nu bedenkt Ursula weer, hoe on gelukkig ze toch is! Jarenlang heeft ze gestudeerd om vliegen te leeren, avond aan avond heeft ze geoefend, iedereen heeft ze afgesnauwd, omdat zij zich knapper en voornamer achtte dan de anderen. En nu... uit is ’t alle maal! Mislukt! En als ze dat heelemaal goed be denkt, barst Ursula weer opnieuw in snikken uit! Maar hoor: wie komt daar door ’t bosch geslopen, bijna onhoorbaar trip-trip over de dennenaaiden? Een goedig, dik gezicht buigt zich over haar schouder en een heel vriendelijke stem zegt: Lieve Ursula, wat scheelt eraan? Urseltje, de trotsche vliegster, krijgt een kleur tot over de ooreh; Een kleur van berouw en van schaamte. Hortend en stootend snikt ze haar ver driet uit bij kabouter Appelwang met den aardappelneus. En als hij haar zoo trouwhartig aankijkt met z’n blauwe oogen, stottert ze: O, wees niet boos meer op me! Ik... ik vind je neus allang niet meer zoo erg lee- lijk! Kabouter Appelwang straalt van vreugde. Maar hij heeft nu geen tijd om te gaan zitten praten. Eerst moet je naar ’t ziekenhuis, zegt hij zakelijk, wacht maar even. Hij holt weg en komt even later terug met een mooien ziekenwagen, gemaakt van' een dikken winterwortel. Daar helpt hij Ursula in en dan rijdt hij haar vlug naar het hospitaal. Juist als de eerste zonnestralen boven de denneboomen uitkomen, staan ze voor de poort. Ursula is beschaamd en blij. Hoe heb ik ooit zoo onvriendelijk tegen hem kunnen zijn! denkt ze maar tel kens. Nu weet ik, dat een goed hart méér waard is dan een mooie neus en dat kaboutermeisjes op den grond hooren en niet in de lucht! Dat waren twee kostbare lessen, die Ursula dien nacht geleerd had, vinden jullie niet? En later leerde ze die aan haar eigen dochtertjes, toen ze allang me vrouw Appelwang geworden was en in het mooie boschhuisje woonde. Ursula wilde vliegen leeren, maar Die Appelwang was nog zoo kwaad niet! O, wat een gezellige drukte heerscht er in ’t kabouterdorp, als de schoonmaak, die groote vreugde en vreeselijke nachtmerrie van alle ijve rige kaboutervrouwtjes, gelukkig weer voorbij is! Dan blinkep alle ruitjes weer als spiegels, dan glanzen de nieuwe gor. dijntjes voor alle ramen, en... dan hebben alle kabouterkinderen een gloednieuwe jurk of pak gekregen! Wat een blijdschap, als dan op een stralenden Zondag de blijde zon straalt over dorp en bosch! Kabouter kinderen loopèn arm in arm in lange slierten over den weg, spelen in den kring of hollen elkaar achterna onder vroolijk geplaag en geschreeuw. Ja, die kabouterkinderen zijn altijd blij! Zeg, dat wist j,e niet hè, dat er ook kabouter-kinderen zijn? Als je aan kabouters denkt, dan zie je altijd alleen maar kleine mannetjes met witte baarden voor je! Nou, maar die zjjn toch ook eens kinderen geweest, hè? Nou dan: op dien mooien Zondag voormiddag wemelt het in het ka bouterdorp van spelende, lachende kinderen. De één is al uitgelatener dan de ander en ’t lijkt wel of de aardige huisjes met de grappige roo de dakjes totaal uitgestorven zijn. Want zelfs de alleroudste kabouters met hun witte baarden en de rimpe- ligste grootmoedertjes met lange haakneusjes en vriendelijke blauwe oogjes achter groote brilleglazen zitten buiten in ’t zonnetje te praten en te knikkebollen. Nee, nu vergis ik me toch: een ka bouterhuisje is niet leeg. Daar ver schijnt opeens een meisjesgezicht voor Vst? Dat is Ursula, die daar woont Hè, ’t is gek, waarom zou zij met buiten zijn vandaag? ki1kcn Kom mee, dan gaan we een kijken, wat Ursula daar in haar eentje uit voert. Moeilijk? Welnee, we vlug in dien dikken boom daar en krui pen op den tak,’ die juist tegenover Ursula’s venster is. Kijk! Het kaboutermeisje i«et haar lange blonde krullen, meisje van het heele dorp, heeft haar nieuwste jurk aangetrokken. I --- is die, want ze is geheel gemaakt dooreengevlochten sula draagt er een 1- versch geplukt blauw klokje. Zie je wel, hoe beelderig? En nw gaat Ursula voor den spiegel staan, en kijkt en kijkt... Nu eens zet ze haar hoedje rechtop, dan weer schuin- Ze vindt zichzelf een snoesje, dat kun je aan haar ge zicht wel zien. O, Ursula, ijdeltuitjel

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10