Nieuwe regelingen inzake het
vrachtautoverkeer
I
I
I
ft
I
1
Engelsche motorenfabriek
gebombardeerd
No. 17770.
Donderdag 9 Januari.
1941.
Vergeet het niet!
Trams
’s avonds later
mogen
blijven
rijden
i
g
5
Om 11
in de remises
heden
van
Instelling op 13 dezer van een auto-
bevrachtingsdienst
Groote verwoestingen
aangericht
Dokterstelefoon:
VERDUISTEREN
van 5.47 uur n.m.
tot 9.48 uur v.m. f
De Diplo over de rede van
Roosevelt
Goederenverkeer per auto
over de grens
De oorlog ter zee
Met ingang
of morgen
uur
minimum beperkt
No. 394920
Italiaansche
Het Westelijk halfrond wordt niet
bedreigd
Nieuw Duitsch-Russisch
handelsverdrag
Postgiro-no’s Winterhulp
Nederland
s
5
s
fusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m.
De Engelsche vijfde colonne
in Amerika
Pétain ontvangt den nieuwen
Amerikaanschen ambassadeur
Dapper optreden van
duikboot
Levensmiddelen uit Amerika voor
het bezette Fransche gebied
Engelsche duikboot over tijd
Belgische scheepvaartverliezen
5
V
5
Maan: 9 Jan. op 3.02 u. n.m. S
10 Jan. onder 6.36 u. v.m. 5
op 3.43 u. n.m.
11 Jan. onder 7.32 u. v.m. g
g
w
5
5
w
5
Vonken tot een
Aanmaak van gasgeneratoren
op groote schaal
HAAGSCHE
COURANT
PRUS DEZER COURANT:
PRIJS DER AD VERTENTIEN:
blokkadepolitiek tegenover Frankrijk
en
ge-
met
(Zie verder 3e blad, pag. 1.)
A
van
de
Het feit, dat de tramrijtuigen om elf
uur ’s avonds in de remises moeten zijn,
beteekent, dat de laatste trams om
streeks half elf van de eindpunten zul
len vertrekken.
auto-ondernemers vallen
die met een
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
4
mo-
van
die
Ziekenfondsleden De Volharding:
No. 116364
Z.g. Stadspatiënten: No. 49
i
i
i
i
i
i
i
i
i
Van 15 regel» 1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 et., daama iedere regel
meer 50 ct. Reclames 90 ct per regel. Bewijsnummers 5 et, fr. p. post
10 ct Incasso binnen de stad 5 ct, buiten de stad volgens pcsttarief. Bij
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct; Dienstaanbiedingen 70 ct
Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 et meer.
Voor 's-Gravenhage bij vooruitbet p. 3 mnd. met „Kikeriki", „De Nieuwste Mode”,
„Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3-Franco per post met Mode
blad 4.zonder Modeblad 3.75 Buitenland 9.Landen waarop het
verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is /7.p. kw. Bij postkantoren
tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct.
Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
BUREAUX: WAGENSTRAAT 35—37
Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500
Bijkantoren: Schevenfngen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor-
boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461 Voorburg, Boekhandel H. E.
G. Ruys, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen N.V. Kantoorboekh. Th. J.
de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr., There-
siastr. 108a. Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187
In
ver-
dat binnenkort ih Moskou
uitgaan des avonds vergemakkelijkt,
verruimd en beveiligd is.
Ook uit financieel oogpunt stemt de
verruiming van het tramverkeer tot
verheugenis. Het aantal reizigers was
natuurlijk sterk teruggekropen in de
periode, dat er tot ongeveer half acht
gereden mocht worden.
Aanvulling op het weermacht-
bericht van gisteren
Den Londenaars is dezer dagen nauw
keurig voorgerekend, zoo verneemt het
D.N.B. in aanvulling op het weermacht-
bericht van gisteren, hoeveel uur zij het
vorige jaar in de schuilkelders hebben
doorgebracht. Het waren bijna 1200 uur.
Daar de veelvuldigheid van het luchtalarm
pas dateert van het begin der veigel-
dingsaanvallen in September 1940, kan
als dagelijksch gemiddelde van den alarm-
tijd ruim 10 uur genoemd worden. Dat de
Londenaars ook in de eerste maand van
het nieuwe jaar op een hoog uurgemiddel-
de van de in de schuilkelders doorge
brachte alarmperioden zullen geraken,
daarvoor spreekt het weermachtbericht,
van gisteren een duidelijke taal. Hoewel
n.l. de weersgesteldheid op den betref-
fenden dag volkomen ongunstig was, de
den Duitsche vliegtuigen overdag voort
durend aanvallen op militaire doelen in
de Britsche hoofdstad. Daarbij dient erop
gewezen te worden, dat deze aanvallen
van geringe hoogte geschiedden.
Machinegeweer en bommen veroorzaak
ten een zwanen brand, waarvan de vlam
men en de dikke rookwolken tot ver in
den omtrek te zien waren. De aanvallen
van het luchtwapen waren niet uitsluitend
op Londen gericht, doch ook op troepen
kampen en luchtbases. Ook hier lieten de
Gistermiddag heeft, naar het D.N.B.
verneemt, een Duitsch gevechtsvliegtuig
in duikvlucht een aanval op een be
langrijke motorenfabriek in de nabij
heid van Coventry gedaan. De fabriek
werd beschermd door ballonverspernn-
gen en krachtig afweergeschut. Niette
min ging het vliegtuig over tot den aan
val van zeer geringe hoogte, vloog door
de ballonversperring en wierp verschei
dene bommen op de fabriek. Een der
fabrieksgebouwen kreeg rechtstreek-
sche treffers: er werden groote ver
woestingen aangericht. Alle beschikbare
afweerkanonnen en machinegeweren
beschoten het Duitsche vliegtuig Een
lid der bemanning werd gewond. Het
toestel werd meermalen getroffen, doch
kon naar zijn basis terugkeeren.
het gedeelte over Duitschland een bij
zondere vergunning aan te vragen. Deze
wordt verleend volgens het tarief van de
R.K.W. (Reichs Kraftwagen-instantie). De
lading is dan ook over dat gedeelte ver
zekerd.
Door het departement van Waterstaat
wordt met ingang van 13 dezer een Auto-
bevrachtingsdienst (A.B.D.) ingesteld,
waarvan de leiding bij het departement
en de leiding bij de Rijksverkeersinspectie
zal berusten, waarvoor bij beide een spe
ciale afdeeling zal worden ingericht.
Daarvoor zullen districten met agenten
en sub-agenten worden ingesteld (12 be-
vrachtingscentra, 40 agenten en 51 sub-
agenten), die voor de bevrachting zorgen
voor het z.g.n. wilde vervoer.
Uitgezonderd zijn de wagens, die vee,
melk, vleesch, aardappelen, ooft, groenten
enz. vervoeren en die niet verder dan 15
k.m. buiten de plaats komen.
Vrachtauto-ondernemers, die rijden met
wagens waarvan meer dan 20 pCt. van de
laadruimte leeg is, worden gestraft. De
verladers hebben den plicht zich te mel
den.
De nieuwe regelingen beletten ook het
verhuren en verkoopen van vrachtauto’s,
hetgeen in het belang is van het econo
misch goederenverkeer in Holland. Op
overtreding staan strenge straffen.
De A.B.Q,
Winterhulp Nederland, den Haag
no 5553
Als bank der Winterhulp Nederlana
is aangewezen de Kasvereeniging
N V Amsterdam no. 877
Stort op 5553 of 877
Ge brengt geluk in veler leven
Retourvrachten
Hollan^sche vrachtauto-ondernemers, die
naar Duitschland, België en Frankrijk
gaan, hebben niet alleen een vergunning
noodig van de Rijksverkeersinspectie, zij
hebben ook de verplichting zich te mel
den in de plaats van bestemming en kun
nen gedwongen worden daar retourvracht
in te nemen.
Niet alleen
hier onder maar ook zij,
eigen vrachtauto rijden.
Duitsche machines van geringe hoogte
bommen vallen, zcodat de uitwerking
dienovereenkomstig hevig was. Hangars,
schuilplaatsen en barakken kregen krach
tige voltreffers. Machinegeweervuur op
vliegtuigen die aan de randen van de
vliegvelden stonden steunde krachtig het
vernielingswerk
De vleeschrantsoenen in Engeland
Het D.N.B. seint uit Berlijn:
Het Engelsche ministerie van voedsel
voorziening heeft gisteravond bekend ge
maakt, dat gedurende de eerstvolgende
maanden de wekelijksche vleeschrantsoe
nen, die zich bewegen tusschen een waar
de van anderhalve shilling per hoofd der
bevolking zonder termijn bij besluit van
het ministerie kunnen worden veran
derd De reden is, aldus deze mededeeling,
dat men thans alle beschikbare scheeps-
ruimte. meet gebruiken voor het munitie-
vervoer, naar het „Midden-Oosten”, Voor
de komende week bedraagt het vleesch-
rantsoen 1 shilling 2 pence.
Men hoopt echter binnenkort groote
hoeveelheden vleesch uit Ierland te ont
vangen. Voorts verklaarde de minister, dat
weldra een verordening zal verschijnen,
waarbij de maximumprijzen voor bepaal
de levensmiddelen als koffie, jam, stroop
en conserven worden vastgesteld. De klein
handelaren moeten zich dan onvoorwaar
delijk aan deze prijzen houden, willen zij
geen gevaar loopen gestraft te worden.
Naar de Britsche berichtendienst mede
deelt, heeft de minister Woolton, gisteren
een bespreking gehad met vertegenwoor
digers van het restaurantbedrijf. Men
heeft daarbij besloten, ook voor de res
taurants eenige levensmiddelen strenger te
rantsoeneeren, in de eerste plaats eieren,
en kaas. Wie in het vervolg in een restau
rant kaas wil gebruiken, moet kaas als
hoofdschotel bestellen Als dessert wordt
kaas niet meer opgediend. De maaltijden
zullen ook niet meer dan één vleesch- of
vischgerecht bevatten.
De schuilkelders in Londen
Volgens een in de Londensche bladen
gepubliceerde statistiek van den chef-arts
in het ministerie van gezondheid, dr.
Jameson, betreffende de luchtbescher
mingsmaatregelen ill de Britsche hoofd
stad kan slechts 24 pCt van de Londen
sche bevolking in de schuilkelders een
plaats vinden.
De door de overheid gebouwde schuil-
gelegenheden bieden slechts plaats aan
5 pCt., de door de stedelijke autoriteiten
en particulieren ingerichte kelders slechts
aan 19 pCt. der bevolking een onderko
men.
Volgens den Britschen berichtendienst
heeft de Engelsche regeering op verzoek
van het Amerikaansche Roode Kruis toe
gestemd in het doorlaten van een Ameri
kaansche scheepslading gecondenseerde
melk e.d. naar het bezette gebied van
Frankrijk. Deze gecondenseerde melk is
uitsluitend bestemd voor zeer jonge kin
deren. Zij zal onder rechtstreeksch toe
zicht van het Amerikaansche Roode Kruis
in het bezette gebied worden verdeeld.
De Britsche regeering. aldus gaat de be
richtendienst voort, stelt er echter prijs op
te verklaren, dat deze concessie aan het
Amerikaansche Roode Kruis op geen en
kele wijze afbreuk doet aan de Engelsche
Strenge contrflle
Wie geen vergunning kan toonen,
wordt onherroepelijk aan de grens terug
gewezen. Ook onderweg is contróle mo
gelijk, waarbij, indien geen vergunning
aanwezig is, beslaglegging kan volgen.
Dit is ook in Duitschland het geval sedert
het uitbreken van den oorlog
Voor de grenspasseering wordt een
vast tarief, het Reichskraftwagen-
tarief geheven.
Het verhuren en verkoopen
van vrachtauto's.
Zooals men weet, was het vonken
van de trams, hetgeen geschiedt tel
kens wanneer de beugel van de boven
leiding afslaat, de oorzaak van de
sterke beperking van het tramver
keer in den avond. Dit vonken was
soms zoo hevig, dat het op een groo-
ten afstand nog waarneembaar was.
Als men bedenkt, hoe minimaal de
stadsverlichting is en hoe sterk de
lantaarns van auto’s en fietsen moeten
worden afgeschermd, dan is het dui
delijk, dat ook de tram ’s avonds niet
meer mocht rijden.
De toestemming om tot elf uur te
blijven rijden is intusschen niet ge
makkelijk verkregen. Omstreeks half
November nam de directie van de
H.T.M. een serie maatregelen om het
vonken te voorkomen, of althans tot
(Zie verder Ie blad, pag. 2.) een minimum te beperken. De wissels
Dezer dagen heeft, naar thans bekend
wordt, een Italiaansche duikboot zich bij
zonder onderscheiden. De duikboot was
door Britsche duikbootjagers achtervolgd.
Toen zij ziëh op groote diepte had terug
getrokken werd zij door een zware diep
tebom getroffen, beschadigd en gedwon
gen naar de oppervlakte te komen. Spoe
dig echter, na te zijn opgedoken, ontspon
zich in den nacht een gevecht van deze
beschadigde duikboot met den vijande-
lijken duikbootjager. Toen het Italiaan
sche oorlogsschip reeds meende den
tegenstander te hebben afgeschud dook
een hulpkruiser op. Ofschoon de Italiaan
sche onderzeeër niet goed meer te be
sturen was, maakte hij zich gereed tot
den aanval op den hulpkruiser en tor
pedeerde hem. Daarmede echter had de
duikboot nog niet allen strijd achter den
rug. Enkele uren later onttrok zij zich
aan zware aanvallen van vijandelijke
vliegtuigen. Tenslotte bracht de Italiaan
sche duikboot op haar tocht naar een
Atlantische haven een gewapend stoom
schip van ongeveer 3000 ton tot zinken.
De Engelsche admiraliteit deelt mede,
naar uit Londen wordt gemeld, dat de
duikboot „Regulus” over tijd is en als ver
loren moet worden beschouwd.
De „Regulus” had een waterverplaatsing
van 1475 ton aan de oppervlakte en van
2030 ton in ondergedoken toestand De
duikboot was in 1930 gebouwd en had een
snelheid aan de oppervlakte van 17.5 knoo-
pen. Ze was bewapend met een stuk ge
schut van 10 cm., 2 kleine stukken ge
schut en 8 torpedolanceerbuizen.
Uit te Oostende ontvangen berichten
blijkt, dat de mailbooten van den dienst
OostendeDover in beslag zijn genomen
door de Engelschen, die zich hiervan in
de Middellandsche Zee bedienen. De Brit
sche overheden hebben zich niet alleen
meester gemaakt van Belgische eigen
dommen voor het voeren van hun per
soonlijken oorlog, maar zij hebben ook
een deel van de bemanning gedwongen
aan boord te blijven, onder de bewaking
van Engelsche zeelieden, meldt Belga-
press.
Andere Belgische schepen, die zonken
of beschadigd werden, zijn
Albertville”, verloren gegaan op 11
Juni 1940, tengevolge van luchtbombarde
ment, geen slachtoffers „Amethyste”,
zwaar beschadigd te Dieppe „Anver-
pia”. gestrand te Le Portel. Door een
brandbom getroffen op 23 Mei 1940 Ka-
balo”, in October 1940 in den Atlanti-
schen Oceaan verloren gegaan Liege”,
beschadigd te Rouaan „Luxemburg” ge
zonken op 21 Juni 1940, waarschijnlijk
getorpedeerd; ..Piriapolis” zonk op 11
Juni voor Le Havre; ..Turquoise”, be
schadigd te Dieppe .Ville de Bruges
gezonken in de Schelde op 14 Mei 1940
door luchtbombardement; Ville de Na
mur”, door ontploffing gezonken in den
Atlantischen Oceaan op 19 Juni 1940
„Yvonne”, vergaan in de Noordzee.
V
V
s
mochten niet meer electrisch overge
schakeld worden. Dit geschiedt voort
aan met de hand. Onder kruisingen
in de bovenleiding en bij de zooge
naamde sectieschakelaars moest
stroomloos gereden worden, of indien
dit niet mogelijk was met zeer ge
ringe snelheid. Van de toewijding en
de bekwaamheid van de trambestuur
ders hing daarbij zeer veel af. De bo
venleiding van een groot trambedrijf
als de H.T.M. is een zeer ingewikkeld
samenstel. Daar komt nog bij, dat de
bestuurders in de duisternis kruisin
gen, sectieschakelaars e.d. niet kun
nen waarnemen, zoodat zij het neer
halen van de beugels of het rijden met
verminderde snelheid als het ware op
het gevoel moesten doen. Een ge
lukkige omstandigheid was daarbij,
dat de bovenleiding en de motorwa
gens van moderne constructie zijn.
Geleidelijk aan werd het vonken min
der op deze critieke punten. Het bleek
echter, dat het vonken ook herhaalde
lijk voorkwam op de gewone lijnen.
De technische dienst heeft op al deze
plaatsen een nauwgezet onderzoek in
gesteld. Na anderhalve maand van
intensief werken en speuren heeft de
directie thans het resultaat verkre
gen, dat men hoopte te bereiken. Het
vonken is tot een minimum beperkt
geworden. De H.T.M. heeft hiermede
het publiek zeer aan zich verplicht en
mag dan ook aanspraak maken op de
erkentelijkheid van hen, voor wie het
Regierungsrat dr. Pini, hoofd van
de afdeeling vervoerwezen bij het
Rijkscommissariaat, deed heden
op de dagelijksche persconferentie
een speciaal voor de Hagenaars ver
blijdende mededeeling. De directie
van de H.T.M. aldus dr. Pini, heeft
in samenwerking met de Duitsche
verkeerspolitie, langdurige proeven
genomen, om de vonkvorming bij
het rijden in donker ontoelaat
baar in verband met de lucbtbe-
scherming tot een minimum te
beperken. Dezer dagen werd een
proefrit gemaakt, waarop gebleken
is, dat de vonkvorming buitenge
woon verminderd is. Daarom be
staat er thans geen bezwaar meer
de trams tot 11 uur te laten rijden,
d.w.z. om 11 uur moeten de trams
in de remises zijn. Dr. Pini legde er
den nadruk op, dat dit uitsluitend
geldt voor trams van de H.T.M.
dus niet voor de „blauwe tram”.
Dr. Pini heeft echter de directie
van de H.T.M. verzocht haar erva
ringen ook mede te deelen aan de
directies der trammaatschappijen
elders in het land, zoodat gehoopt
mag worden, dat ook daar binnen
kort later tramverkeer zal moge
lijk zijn.
De directie der H.T.M. deelde ons
hedenmiddag mede, dat zij nog niet
officieel op de hoogte was gebracht
van de faciliteit, doch dat de door
haar getroffen voorbereidingen zoo
danig zijn, dat, indien de toestem
ming nog in den loop van den mid
dag door haar zou worden ontvan
gen, de verlating van het tramver
keer reeds hedenavond kan worden
toegepast. Anders zal het morgen
moeten worden.
Wij vernamen voorts, dat bij de con
trole op de vonkvorming ook de
intercommunale lijnen der H.T.M.
zijn betrokken, zoodat mag worden
aangenomen, dat de ontheffing
het rijverbod óók geldt voor
lijnen op WassenaarLeiden
VoorburgRijswijkDelft.
De Hagenaars zullen, zooals
zegd, ongetwijfeld met groote
vreugde dit bericht lezen, aange-
zien het ongerief .van .de .duis
ternis hierdoor voor een goed deel
opgeheven wordt. Velen toch uit
de buitenwijken bleven thuis, om
dat voor hen de mogelijkheid om
naar de binnenstad te komen, zeer
bemoeilijkt werd. De talrijke
amusementsbedrijven ondervonden
aan den anderen kant de nadeelen
van het feit, dat de tram maar
reed tot ongeveer half acht in den
avond.
United Press meldt uit Berlijn:
goedingelichte Duitsche kringen
wacht men, dat binnenkort in
een nieuw Duitsch-Russisch handelsver
drag onderteekend zal worden, dat zal
loopen over het jaar 1941. De voorbe
reiding van dit verdrag is reeds ver
scheidene maanden aan den gang,
waarbij voor alles een rij technische
vragen opgelost moest worden. Het
nieuwe verdrag zal zich in zoover van
het oude onderscheiden, dat een groot,
aantal nieuwe goederen geruild zullen
worden. Daarover verneemt men ver
der nog, dat eenige fabrieken, die uit
sluitend voor de bewapening werkten,
thans op vred«sproductie teruggescha
keld zullen worden en ten deele reeds
omgeschakeld zijn, om voor alles Rus
sische orders uit te voeren.
Op de heden gehouden dagelijksche
persconferentie heeft Regierungsrat
dr. Pini, de leider van de afdeeling
vervoerswezen van het Rijkscommissa.
riaat, nieuwe regelingen aangekondigd
en toegelicht met betrekking tot het
I vrachtautoverkeer in ’t bezette Neder-
landsche gebied, welke regelingen met
ingang van a.s. Maandag 13 dezer van
kracht zullen worden.
Zelfs wanneer het mogelijk is in de
maand Januari aan het autoverkeer de
zelfde hoeveelheid brandstof toe te wij
zen als in de laatste drie maanden het
geval is geweest, hetgeen voor de toe
komst niet verzekerd is. dan toch is het
noodig, nu reeds nieuwe beperkende
maatregelen van kracht te laten worden.
In overleg met het Departement van
Waterstaat zullen met ingang van a.s.
Maandag 13 Januari de volgende maat
regelen in werking treden:
1. Het overschrijden van de grens met
vrachtauto’s tusschen Nederland en
Duitschland en tusschen Nederland en
België zal aan hieronder nader aan te
geven bepalingen worden onderworpen.
2. Voor het binnenlandsch vrachtauto
verkeer zal een Autobevrachtingsdienst,
verder te noemen A.B.D. worden
ingesteld.
3. De vervaardiging van gasgeneratoren
zal krachtig worden bevorderd.
Het vrachtautoverkeer
Duitschland en België
Het Fransche staatshoofd maarschalk
Pétain heeft gistermiddag volgens be
richten uit Vichy in tegenwoordigheid
van den minister van buitenlandsche za
ken Flandin den Amerikaanschen ambas
sadeur Leahy ter overhandiging van
diens geloofsbrieven in het Pavilion Sé-
vigné in officieel gehoor ontvangen. Een
onderhoud van omstreeks 10 minuten
volgde, waarbij de ambassadeur de per
soonlijke boodschap van president Roose
velt overhandigde.
De ambassadeur werd op de gebruike
lijke wijze ontvangen. Pétain en Leahy
wisselden niet de tot dusver bij derge
lijke gelegenheden gebruikelijke toespra
ken, daar deze, sedert Pétain het bewind
aanvaard heeft uit het protocol zijn ge
schrapt.
Wat punt 1 betreft, gaf dr. Pini o.m.
volgende toelichting.
Grensoverschrijding van transporten
met vrachtauto’s mag slechts geschie
den met een bijzondere sohriftelijke
vergunning van de bevoegde Neder-
landsche verkeersinspectie. Naar ver
gelegen bestemmingsplaatsen over de
grens wordt alleen dan een vergunning
verleend, wanneer vervoer per spoor of
schip niet mogelijk is. Vrachten be
stemd voor de oorlogsvoering of de
voedselvoorziening hebben altijd voor
rang.
Onderscheid wordt gemaakt tusschen
buurtverkeer en verkeer op langen af
stand. Onder buurtverkeer wordt ver
staan verkeer naar plaatsen binnen 50
k.m. gelegen van af het punt, waar de
grens overschreden wordt. In twijfelge
vallen heeft de verkeersinspectie de be
slissing.
Voor transporten naar plaatsen verder
dan 50 k.m. bestaat de verplichting voor
en kinderen van de tegenpartij, van de
neutralen, ja zelfs van de vroegere bond-
genooten op het Europeesche continent,
den blokkade-oorlog voert.
Aan dezen in strijd met het volken
recht zijnden gruwelijken oorlog ter ver
breiding van verschrikking en nood
neemt Roosevelt evenwel geen aanstoot,
zooals hij, volgens zijn eigen woorden,
in het algemeen in dit conflict aan het
volkenrecht geen al te groote waarde
schijnt te hechten.
Dit merkwaardige standpunt ten aan
zien van vrijheid en menschenrecht, voor
zoover zij haar leefruimten bedreigt,
geldt evenwel, naar de Diplo besluit, den
strijd der asmogendheden. Hij geldt niet
in de laatste plaats het herstel van de
vrijheid der zeeën, die weliswaar ook
postulaat eener ware Amerikaansche poli
tiek is, doch waarvoor de tegenwoordige
president der Vereenigde Staten zeer ten
nadeele ook van de overige Amerikaan
sche landen, niet eens met de lippen op
komt. Wel verre van een les noodig te
hebben van vreemde zijde, zijn de as
mogendheden integendeel er van over
tuigd, dat de zege over Engeland pas
ware vrijheid zal brengen. Ook voor al
degenen, die thans door de Engelsche vol-
kenrechtsschending in de bevordering
van hun welvaart door wettigen handel
met de overige wereld belemmerd
worden.
„Engeland’s vijfde colonne in de Ver
eenigde Staten aan het werk”, aldus
luidt de kop boven een artikel in de
„Völkischer Beobachter” over een be
richt uit New York van de „Daily Tele
graph”, waarin het Engelsche blad me
dedeelt, dat zich alleen in Washington
op het oogenbiik 500 officieel geaccredi
teerde vertegenwoordigers der Engel
sche regeering bevinden. Verder bevin
den zich volgens de „Daily Telegraph”
in de Vereenigde Staten 100 technici,
500 inspecteurs en talrijke andere En
gelschen. Het blad schrijft, dat dit
Engelsche courantenbericht onvrijwillig
het bewijs levert, dat de Vereenigde
Staten op het oogenbiik op een wijze
door Engeland worden bewerkt, waar
door zelfs het voorbeeld tijdens den we
reldoorlog nog verre wordt overtroffen.
Een Britsche vijfde colonne, die gere’
kend naar het aantal personen bijna
geen colonne, doch een leger is, is
Amerika aan het werk, aldus verklaart
het blad. Het spook der vijfde colonne,
de angstaanjagende „onthullingen
over z.g. legers van Duitsche zendelin
gen, die niets anders in het schild zou
den voeren, dan de Amerikaansche a -
mocratie uit te hollen en de Vereenigde
Staten voor een aanval van het totali
taire systeem rijp te maken, hebben
steeds weer de voornaamste propagan
damiddelen gevormd voor de Ameri
kaansche politici en ophitsers, die n
zoozeer de belangen van hun land ais
wel de zaken van Groot-Brittannië en
van het internationale Jodendom
tigen. Van welk punt in feite de duistere
invloeden uitgaan, aldus schrijft
„Völkischer Beobachter’ tenslotte,
het Amerikaansche volk in een oor g
verwikkeling trachten te drijven,
lang duidelijk. Thans is de ,.Dauy
Telegraph” zoo onverstandig dit iei
nog van een bewijs te voorzien.
De „Diplomatisch-Politische Korres-
pondenz” houdt zich bezig met de rede,
die Roosevelt zoo juist voor het Congres
heeft gehouden. Aan den eenen kant, zoo
schrijft de Diplo, spreekt Roosevelt, zon
der ook slechts een zweem van bewijs
te hebben, van een voortdurende bedrei
ging van het Westelijk halfrond door de
autoritaire staten, zelfs wanneer deze een
rechtstreekschen aanval op dit halfrond
niet ten uitvoer zouden kunnen leggen.
Aan den anderen kant echter tracht hij
op geen enkele wijze dit gevaar, zoo het
al zou bestaan, uit den weg te ruimen.
Integendeel, hij is er op bedacht, juist
de voorwaarde voor zulk een gevaar, n.l.
een tot nu toe in het geheel niet be
staande vijandschap dezer naties met alle
middelen in het leven te roepen en te
bevorderen, blijkbaar om dan, als dit doel
bereikt is, eindelijk te kunnen zeggen,
dat thans zulk een gevaar werkelijk be
staat. Als veiligste middel voor zulk een
provocatie, zoo schrijft de Diplo o.a. be
schouwt Roosevelt blijkbaar de inmen
ging, een handelwijze, die naar Ameri
kaansche opvatting, op het Westelijke
halfrond toegepast, als een doodzonde
tegen de allerheiligste Monroeleer ten
scherpste zou moeten worden gestraft en
waarvan Roosevelt derhalve logischer
wijze aanneemt, dat zij van zijn kant op
overeenkomstige vreemde gebieden over
gebracht, bij de daar getroffenen dezelfde
gevoelens moet wekken.
Roosevelt bestempelt als „aanvaller” in
den strijd met Engeland juist die -
gendheid, aan welke van de zijde
Engeland de oorlog is verklaard en
bovendien door een, met zijn instemming
door Engeland opgehitst, Polen genood
zaakt werd tot het nemen van maatrege
len om de met miskenning van de ver
dragen en de menschelijke rechten vogel
vrij verklaarde Duitsche volksgenooten te
redden.
Deze en andere van dergelijke vruch
ten van Versailles, als de economische
wereldcrisis, zijn echter voor den heer
Poosevelt niets meer dan onbeteekenende
„onvolkomenheden” van het verdrag van
Versailles.
Blijkbaar, aldus de Diplo, is dit alles
de „wereld der vrijheid”, voor de her
overing en instandhouding, waarvan Roo
sevelt bereid is de energie, de hulpbron
nen en de organisatiekracht van Amerika
beschikbaar te stellen.
Ten aanzien van de verklaring van
Roosevelt, dat hij in den door Engeland
gevoerden oorlog niets meer of minder
dan den strijd voor de belangrijkste vrij
heden en menschenrechten ziet, schrijft
de Diplo
Terwijl Roosevelt den tegenwoordigen
oorlog als een. strijd voor de vrijheid
van woord kenmerkt, bedreigt Engeland
honderden millioenen Indiërs, wanneer
zij een oorlog, die niet de hunne is van
de hand durven wijzen. De president
noemt den strijd verder een strijd voor
de bevrijding van het schrikbeeld van den
nood, terwijl Engeland, in strijd met net
menschen- èn volkenrecht, tegen vrouwen