Nieuwe regelingen inzake het vrachtautoverkeer I I I ft I 1 Engelsche motorenfabriek gebombardeerd No. 17770. Donderdag 9 Januari. 1941. Vergeet het niet! Trams ’s avonds later mogen blijven rijden i g 5 Om 11 in de remises heden van Instelling op 13 dezer van een auto- bevrachtingsdienst Groote verwoestingen aangericht Dokterstelefoon: VERDUISTEREN van 5.47 uur n.m. tot 9.48 uur v.m. f De Diplo over de rede van Roosevelt Goederenverkeer per auto over de grens De oorlog ter zee Met ingang of morgen uur minimum beperkt No. 394920 Italiaansche Het Westelijk halfrond wordt niet bedreigd Nieuw Duitsch-Russisch handelsverdrag Postgiro-no’s Winterhulp Nederland s 5 s fusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m. De Engelsche vijfde colonne in Amerika Pétain ontvangt den nieuwen Amerikaanschen ambassadeur Dapper optreden van duikboot Levensmiddelen uit Amerika voor het bezette Fransche gebied Engelsche duikboot over tijd Belgische scheepvaartverliezen 5 V 5 Maan: 9 Jan. op 3.02 u. n.m. S 10 Jan. onder 6.36 u. v.m. 5 op 3.43 u. n.m. 11 Jan. onder 7.32 u. v.m. g g w 5 5 w 5 Vonken tot een Aanmaak van gasgeneratoren op groote schaal HAAGSCHE COURANT PRUS DEZER COURANT: PRIJS DER AD VERTENTIEN: blokkadepolitiek tegenover Frankrijk en ge- met (Zie verder 3e blad, pag. 1.) A van de Het feit, dat de tramrijtuigen om elf uur ’s avonds in de remises moeten zijn, beteekent, dat de laatste trams om streeks half elf van de eindpunten zul len vertrekken. auto-ondernemers vallen die met een I I I I I I I I I I I I I 4 mo- van die Ziekenfondsleden De Volharding: No. 116364 Z.g. Stadspatiënten: No. 49 i i i i i i i i i Van 15 regel» 1.50. Iedere regel meer tot 10 regels 40 et., daama iedere regel meer 50 ct. Reclames 90 ct per regel. Bewijsnummers 5 et, fr. p. post 10 ct Incasso binnen de stad 5 ct, buiten de stad volgens pcsttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 90 ct; Dienstaanbiedingen 70 ct Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 et meer. Voor 's-Gravenhage bij vooruitbet p. 3 mnd. met „Kikeriki", „De Nieuwste Mode”, „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3-Franco per post met Mode blad 4.zonder Modeblad 3.75 Buitenland 9.Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is /7.p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedk. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct., fr. p. post 10 ct. Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUX: WAGENSTRAAT 35—37 Telefoon 116300 (zeven lijnen) Giro No. 12500 Bijkantoren: Schevenfngen, Keizerstr. 319, Tel. 550310; Rijswijk, Kantoor- boekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461 Voorburg, Boekhandel H. E. G. Ruys, Heerenstr. 124, Tel. 778038; Filialen N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr., There- siastr. 108a. Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 In ver- dat binnenkort ih Moskou uitgaan des avonds vergemakkelijkt, verruimd en beveiligd is. Ook uit financieel oogpunt stemt de verruiming van het tramverkeer tot verheugenis. Het aantal reizigers was natuurlijk sterk teruggekropen in de periode, dat er tot ongeveer half acht gereden mocht worden. Aanvulling op het weermacht- bericht van gisteren Den Londenaars is dezer dagen nauw keurig voorgerekend, zoo verneemt het D.N.B. in aanvulling op het weermacht- bericht van gisteren, hoeveel uur zij het vorige jaar in de schuilkelders hebben doorgebracht. Het waren bijna 1200 uur. Daar de veelvuldigheid van het luchtalarm pas dateert van het begin der veigel- dingsaanvallen in September 1940, kan als dagelijksch gemiddelde van den alarm- tijd ruim 10 uur genoemd worden. Dat de Londenaars ook in de eerste maand van het nieuwe jaar op een hoog uurgemiddel- de van de in de schuilkelders doorge brachte alarmperioden zullen geraken, daarvoor spreekt het weermachtbericht, van gisteren een duidelijke taal. Hoewel n.l. de weersgesteldheid op den betref- fenden dag volkomen ongunstig was, de den Duitsche vliegtuigen overdag voort durend aanvallen op militaire doelen in de Britsche hoofdstad. Daarbij dient erop gewezen te worden, dat deze aanvallen van geringe hoogte geschiedden. Machinegeweer en bommen veroorzaak ten een zwanen brand, waarvan de vlam men en de dikke rookwolken tot ver in den omtrek te zien waren. De aanvallen van het luchtwapen waren niet uitsluitend op Londen gericht, doch ook op troepen kampen en luchtbases. Ook hier lieten de Gistermiddag heeft, naar het D.N.B. verneemt, een Duitsch gevechtsvliegtuig in duikvlucht een aanval op een be langrijke motorenfabriek in de nabij heid van Coventry gedaan. De fabriek werd beschermd door ballonverspernn- gen en krachtig afweergeschut. Niette min ging het vliegtuig over tot den aan val van zeer geringe hoogte, vloog door de ballonversperring en wierp verschei dene bommen op de fabriek. Een der fabrieksgebouwen kreeg rechtstreek- sche treffers: er werden groote ver woestingen aangericht. Alle beschikbare afweerkanonnen en machinegeweren beschoten het Duitsche vliegtuig Een lid der bemanning werd gewond. Het toestel werd meermalen getroffen, doch kon naar zijn basis terugkeeren. het gedeelte over Duitschland een bij zondere vergunning aan te vragen. Deze wordt verleend volgens het tarief van de R.K.W. (Reichs Kraftwagen-instantie). De lading is dan ook over dat gedeelte ver zekerd. Door het departement van Waterstaat wordt met ingang van 13 dezer een Auto- bevrachtingsdienst (A.B.D.) ingesteld, waarvan de leiding bij het departement en de leiding bij de Rijksverkeersinspectie zal berusten, waarvoor bij beide een spe ciale afdeeling zal worden ingericht. Daarvoor zullen districten met agenten en sub-agenten worden ingesteld (12 be- vrachtingscentra, 40 agenten en 51 sub- agenten), die voor de bevrachting zorgen voor het z.g.n. wilde vervoer. Uitgezonderd zijn de wagens, die vee, melk, vleesch, aardappelen, ooft, groenten enz. vervoeren en die niet verder dan 15 k.m. buiten de plaats komen. Vrachtauto-ondernemers, die rijden met wagens waarvan meer dan 20 pCt. van de laadruimte leeg is, worden gestraft. De verladers hebben den plicht zich te mel den. De nieuwe regelingen beletten ook het verhuren en verkoopen van vrachtauto’s, hetgeen in het belang is van het econo misch goederenverkeer in Holland. Op overtreding staan strenge straffen. De A.B.Q, Winterhulp Nederland, den Haag no 5553 Als bank der Winterhulp Nederlana is aangewezen de Kasvereeniging N V Amsterdam no. 877 Stort op 5553 of 877 Ge brengt geluk in veler leven Retourvrachten Hollan^sche vrachtauto-ondernemers, die naar Duitschland, België en Frankrijk gaan, hebben niet alleen een vergunning noodig van de Rijksverkeersinspectie, zij hebben ook de verplichting zich te mel den in de plaats van bestemming en kun nen gedwongen worden daar retourvracht in te nemen. Niet alleen hier onder maar ook zij, eigen vrachtauto rijden. Duitsche machines van geringe hoogte bommen vallen, zcodat de uitwerking dienovereenkomstig hevig was. Hangars, schuilplaatsen en barakken kregen krach tige voltreffers. Machinegeweervuur op vliegtuigen die aan de randen van de vliegvelden stonden steunde krachtig het vernielingswerk De vleeschrantsoenen in Engeland Het D.N.B. seint uit Berlijn: Het Engelsche ministerie van voedsel voorziening heeft gisteravond bekend ge maakt, dat gedurende de eerstvolgende maanden de wekelijksche vleeschrantsoe nen, die zich bewegen tusschen een waar de van anderhalve shilling per hoofd der bevolking zonder termijn bij besluit van het ministerie kunnen worden veran derd De reden is, aldus deze mededeeling, dat men thans alle beschikbare scheeps- ruimte. meet gebruiken voor het munitie- vervoer, naar het „Midden-Oosten”, Voor de komende week bedraagt het vleesch- rantsoen 1 shilling 2 pence. Men hoopt echter binnenkort groote hoeveelheden vleesch uit Ierland te ont vangen. Voorts verklaarde de minister, dat weldra een verordening zal verschijnen, waarbij de maximumprijzen voor bepaal de levensmiddelen als koffie, jam, stroop en conserven worden vastgesteld. De klein handelaren moeten zich dan onvoorwaar delijk aan deze prijzen houden, willen zij geen gevaar loopen gestraft te worden. Naar de Britsche berichtendienst mede deelt, heeft de minister Woolton, gisteren een bespreking gehad met vertegenwoor digers van het restaurantbedrijf. Men heeft daarbij besloten, ook voor de res taurants eenige levensmiddelen strenger te rantsoeneeren, in de eerste plaats eieren, en kaas. Wie in het vervolg in een restau rant kaas wil gebruiken, moet kaas als hoofdschotel bestellen Als dessert wordt kaas niet meer opgediend. De maaltijden zullen ook niet meer dan één vleesch- of vischgerecht bevatten. De schuilkelders in Londen Volgens een in de Londensche bladen gepubliceerde statistiek van den chef-arts in het ministerie van gezondheid, dr. Jameson, betreffende de luchtbescher mingsmaatregelen ill de Britsche hoofd stad kan slechts 24 pCt van de Londen sche bevolking in de schuilkelders een plaats vinden. De door de overheid gebouwde schuil- gelegenheden bieden slechts plaats aan 5 pCt., de door de stedelijke autoriteiten en particulieren ingerichte kelders slechts aan 19 pCt. der bevolking een onderko men. Volgens den Britschen berichtendienst heeft de Engelsche regeering op verzoek van het Amerikaansche Roode Kruis toe gestemd in het doorlaten van een Ameri kaansche scheepslading gecondenseerde melk e.d. naar het bezette gebied van Frankrijk. Deze gecondenseerde melk is uitsluitend bestemd voor zeer jonge kin deren. Zij zal onder rechtstreeksch toe zicht van het Amerikaansche Roode Kruis in het bezette gebied worden verdeeld. De Britsche regeering. aldus gaat de be richtendienst voort, stelt er echter prijs op te verklaren, dat deze concessie aan het Amerikaansche Roode Kruis op geen en kele wijze afbreuk doet aan de Engelsche Strenge contrflle Wie geen vergunning kan toonen, wordt onherroepelijk aan de grens terug gewezen. Ook onderweg is contróle mo gelijk, waarbij, indien geen vergunning aanwezig is, beslaglegging kan volgen. Dit is ook in Duitschland het geval sedert het uitbreken van den oorlog Voor de grenspasseering wordt een vast tarief, het Reichskraftwagen- tarief geheven. Het verhuren en verkoopen van vrachtauto's. Zooals men weet, was het vonken van de trams, hetgeen geschiedt tel kens wanneer de beugel van de boven leiding afslaat, de oorzaak van de sterke beperking van het tramver keer in den avond. Dit vonken was soms zoo hevig, dat het op een groo- ten afstand nog waarneembaar was. Als men bedenkt, hoe minimaal de stadsverlichting is en hoe sterk de lantaarns van auto’s en fietsen moeten worden afgeschermd, dan is het dui delijk, dat ook de tram ’s avonds niet meer mocht rijden. De toestemming om tot elf uur te blijven rijden is intusschen niet ge makkelijk verkregen. Omstreeks half November nam de directie van de H.T.M. een serie maatregelen om het vonken te voorkomen, of althans tot (Zie verder Ie blad, pag. 2.) een minimum te beperken. De wissels Dezer dagen heeft, naar thans bekend wordt, een Italiaansche duikboot zich bij zonder onderscheiden. De duikboot was door Britsche duikbootjagers achtervolgd. Toen zij ziëh op groote diepte had terug getrokken werd zij door een zware diep tebom getroffen, beschadigd en gedwon gen naar de oppervlakte te komen. Spoe dig echter, na te zijn opgedoken, ontspon zich in den nacht een gevecht van deze beschadigde duikboot met den vijande- lijken duikbootjager. Toen het Italiaan sche oorlogsschip reeds meende den tegenstander te hebben afgeschud dook een hulpkruiser op. Ofschoon de Italiaan sche onderzeeër niet goed meer te be sturen was, maakte hij zich gereed tot den aanval op den hulpkruiser en tor pedeerde hem. Daarmede echter had de duikboot nog niet allen strijd achter den rug. Enkele uren later onttrok zij zich aan zware aanvallen van vijandelijke vliegtuigen. Tenslotte bracht de Italiaan sche duikboot op haar tocht naar een Atlantische haven een gewapend stoom schip van ongeveer 3000 ton tot zinken. De Engelsche admiraliteit deelt mede, naar uit Londen wordt gemeld, dat de duikboot „Regulus” over tijd is en als ver loren moet worden beschouwd. De „Regulus” had een waterverplaatsing van 1475 ton aan de oppervlakte en van 2030 ton in ondergedoken toestand De duikboot was in 1930 gebouwd en had een snelheid aan de oppervlakte van 17.5 knoo- pen. Ze was bewapend met een stuk ge schut van 10 cm., 2 kleine stukken ge schut en 8 torpedolanceerbuizen. Uit te Oostende ontvangen berichten blijkt, dat de mailbooten van den dienst OostendeDover in beslag zijn genomen door de Engelschen, die zich hiervan in de Middellandsche Zee bedienen. De Brit sche overheden hebben zich niet alleen meester gemaakt van Belgische eigen dommen voor het voeren van hun per soonlijken oorlog, maar zij hebben ook een deel van de bemanning gedwongen aan boord te blijven, onder de bewaking van Engelsche zeelieden, meldt Belga- press. Andere Belgische schepen, die zonken of beschadigd werden, zijn Albertville”, verloren gegaan op 11 Juni 1940, tengevolge van luchtbombarde ment, geen slachtoffers „Amethyste”, zwaar beschadigd te Dieppe „Anver- pia”. gestrand te Le Portel. Door een brandbom getroffen op 23 Mei 1940 Ka- balo”, in October 1940 in den Atlanti- schen Oceaan verloren gegaan Liege”, beschadigd te Rouaan „Luxemburg” ge zonken op 21 Juni 1940, waarschijnlijk getorpedeerd; ..Piriapolis” zonk op 11 Juni voor Le Havre; ..Turquoise”, be schadigd te Dieppe .Ville de Bruges gezonken in de Schelde op 14 Mei 1940 door luchtbombardement; Ville de Na mur”, door ontploffing gezonken in den Atlantischen Oceaan op 19 Juni 1940 „Yvonne”, vergaan in de Noordzee. V V s mochten niet meer electrisch overge schakeld worden. Dit geschiedt voort aan met de hand. Onder kruisingen in de bovenleiding en bij de zooge naamde sectieschakelaars moest stroomloos gereden worden, of indien dit niet mogelijk was met zeer ge ringe snelheid. Van de toewijding en de bekwaamheid van de trambestuur ders hing daarbij zeer veel af. De bo venleiding van een groot trambedrijf als de H.T.M. is een zeer ingewikkeld samenstel. Daar komt nog bij, dat de bestuurders in de duisternis kruisin gen, sectieschakelaars e.d. niet kun nen waarnemen, zoodat zij het neer halen van de beugels of het rijden met verminderde snelheid als het ware op het gevoel moesten doen. Een ge lukkige omstandigheid was daarbij, dat de bovenleiding en de motorwa gens van moderne constructie zijn. Geleidelijk aan werd het vonken min der op deze critieke punten. Het bleek echter, dat het vonken ook herhaalde lijk voorkwam op de gewone lijnen. De technische dienst heeft op al deze plaatsen een nauwgezet onderzoek in gesteld. Na anderhalve maand van intensief werken en speuren heeft de directie thans het resultaat verkre gen, dat men hoopte te bereiken. Het vonken is tot een minimum beperkt geworden. De H.T.M. heeft hiermede het publiek zeer aan zich verplicht en mag dan ook aanspraak maken op de erkentelijkheid van hen, voor wie het Regierungsrat dr. Pini, hoofd van de afdeeling vervoerwezen bij het Rijkscommissariaat, deed heden op de dagelijksche persconferentie een speciaal voor de Hagenaars ver blijdende mededeeling. De directie van de H.T.M. aldus dr. Pini, heeft in samenwerking met de Duitsche verkeerspolitie, langdurige proeven genomen, om de vonkvorming bij het rijden in donker ontoelaat baar in verband met de lucbtbe- scherming tot een minimum te beperken. Dezer dagen werd een proefrit gemaakt, waarop gebleken is, dat de vonkvorming buitenge woon verminderd is. Daarom be staat er thans geen bezwaar meer de trams tot 11 uur te laten rijden, d.w.z. om 11 uur moeten de trams in de remises zijn. Dr. Pini legde er den nadruk op, dat dit uitsluitend geldt voor trams van de H.T.M. dus niet voor de „blauwe tram”. Dr. Pini heeft echter de directie van de H.T.M. verzocht haar erva ringen ook mede te deelen aan de directies der trammaatschappijen elders in het land, zoodat gehoopt mag worden, dat ook daar binnen kort later tramverkeer zal moge lijk zijn. De directie der H.T.M. deelde ons hedenmiddag mede, dat zij nog niet officieel op de hoogte was gebracht van de faciliteit, doch dat de door haar getroffen voorbereidingen zoo danig zijn, dat, indien de toestem ming nog in den loop van den mid dag door haar zou worden ontvan gen, de verlating van het tramver keer reeds hedenavond kan worden toegepast. Anders zal het morgen moeten worden. Wij vernamen voorts, dat bij de con trole op de vonkvorming ook de intercommunale lijnen der H.T.M. zijn betrokken, zoodat mag worden aangenomen, dat de ontheffing het rijverbod óók geldt voor lijnen op WassenaarLeiden VoorburgRijswijkDelft. De Hagenaars zullen, zooals zegd, ongetwijfeld met groote vreugde dit bericht lezen, aange- zien het ongerief .van .de .duis ternis hierdoor voor een goed deel opgeheven wordt. Velen toch uit de buitenwijken bleven thuis, om dat voor hen de mogelijkheid om naar de binnenstad te komen, zeer bemoeilijkt werd. De talrijke amusementsbedrijven ondervonden aan den anderen kant de nadeelen van het feit, dat de tram maar reed tot ongeveer half acht in den avond. United Press meldt uit Berlijn: goedingelichte Duitsche kringen wacht men, dat binnenkort in een nieuw Duitsch-Russisch handelsver drag onderteekend zal worden, dat zal loopen over het jaar 1941. De voorbe reiding van dit verdrag is reeds ver scheidene maanden aan den gang, waarbij voor alles een rij technische vragen opgelost moest worden. Het nieuwe verdrag zal zich in zoover van het oude onderscheiden, dat een groot, aantal nieuwe goederen geruild zullen worden. Daarover verneemt men ver der nog, dat eenige fabrieken, die uit sluitend voor de bewapening werkten, thans op vred«sproductie teruggescha keld zullen worden en ten deele reeds omgeschakeld zijn, om voor alles Rus sische orders uit te voeren. Op de heden gehouden dagelijksche persconferentie heeft Regierungsrat dr. Pini, de leider van de afdeeling vervoerswezen van het Rijkscommissa. riaat, nieuwe regelingen aangekondigd en toegelicht met betrekking tot het I vrachtautoverkeer in ’t bezette Neder- landsche gebied, welke regelingen met ingang van a.s. Maandag 13 dezer van kracht zullen worden. Zelfs wanneer het mogelijk is in de maand Januari aan het autoverkeer de zelfde hoeveelheid brandstof toe te wij zen als in de laatste drie maanden het geval is geweest, hetgeen voor de toe komst niet verzekerd is. dan toch is het noodig, nu reeds nieuwe beperkende maatregelen van kracht te laten worden. In overleg met het Departement van Waterstaat zullen met ingang van a.s. Maandag 13 Januari de volgende maat regelen in werking treden: 1. Het overschrijden van de grens met vrachtauto’s tusschen Nederland en Duitschland en tusschen Nederland en België zal aan hieronder nader aan te geven bepalingen worden onderworpen. 2. Voor het binnenlandsch vrachtauto verkeer zal een Autobevrachtingsdienst, verder te noemen A.B.D. worden ingesteld. 3. De vervaardiging van gasgeneratoren zal krachtig worden bevorderd. Het vrachtautoverkeer Duitschland en België Het Fransche staatshoofd maarschalk Pétain heeft gistermiddag volgens be richten uit Vichy in tegenwoordigheid van den minister van buitenlandsche za ken Flandin den Amerikaanschen ambas sadeur Leahy ter overhandiging van diens geloofsbrieven in het Pavilion Sé- vigné in officieel gehoor ontvangen. Een onderhoud van omstreeks 10 minuten volgde, waarbij de ambassadeur de per soonlijke boodschap van president Roose velt overhandigde. De ambassadeur werd op de gebruike lijke wijze ontvangen. Pétain en Leahy wisselden niet de tot dusver bij derge lijke gelegenheden gebruikelijke toespra ken, daar deze, sedert Pétain het bewind aanvaard heeft uit het protocol zijn ge schrapt. Wat punt 1 betreft, gaf dr. Pini o.m. volgende toelichting. Grensoverschrijding van transporten met vrachtauto’s mag slechts geschie den met een bijzondere sohriftelijke vergunning van de bevoegde Neder- landsche verkeersinspectie. Naar ver gelegen bestemmingsplaatsen over de grens wordt alleen dan een vergunning verleend, wanneer vervoer per spoor of schip niet mogelijk is. Vrachten be stemd voor de oorlogsvoering of de voedselvoorziening hebben altijd voor rang. Onderscheid wordt gemaakt tusschen buurtverkeer en verkeer op langen af stand. Onder buurtverkeer wordt ver staan verkeer naar plaatsen binnen 50 k.m. gelegen van af het punt, waar de grens overschreden wordt. In twijfelge vallen heeft de verkeersinspectie de be slissing. Voor transporten naar plaatsen verder dan 50 k.m. bestaat de verplichting voor en kinderen van de tegenpartij, van de neutralen, ja zelfs van de vroegere bond- genooten op het Europeesche continent, den blokkade-oorlog voert. Aan dezen in strijd met het volken recht zijnden gruwelijken oorlog ter ver breiding van verschrikking en nood neemt Roosevelt evenwel geen aanstoot, zooals hij, volgens zijn eigen woorden, in het algemeen in dit conflict aan het volkenrecht geen al te groote waarde schijnt te hechten. Dit merkwaardige standpunt ten aan zien van vrijheid en menschenrecht, voor zoover zij haar leefruimten bedreigt, geldt evenwel, naar de Diplo besluit, den strijd der asmogendheden. Hij geldt niet in de laatste plaats het herstel van de vrijheid der zeeën, die weliswaar ook postulaat eener ware Amerikaansche poli tiek is, doch waarvoor de tegenwoordige president der Vereenigde Staten zeer ten nadeele ook van de overige Amerikaan sche landen, niet eens met de lippen op komt. Wel verre van een les noodig te hebben van vreemde zijde, zijn de as mogendheden integendeel er van over tuigd, dat de zege over Engeland pas ware vrijheid zal brengen. Ook voor al degenen, die thans door de Engelsche vol- kenrechtsschending in de bevordering van hun welvaart door wettigen handel met de overige wereld belemmerd worden. „Engeland’s vijfde colonne in de Ver eenigde Staten aan het werk”, aldus luidt de kop boven een artikel in de „Völkischer Beobachter” over een be richt uit New York van de „Daily Tele graph”, waarin het Engelsche blad me dedeelt, dat zich alleen in Washington op het oogenbiik 500 officieel geaccredi teerde vertegenwoordigers der Engel sche regeering bevinden. Verder bevin den zich volgens de „Daily Telegraph” in de Vereenigde Staten 100 technici, 500 inspecteurs en talrijke andere En gelschen. Het blad schrijft, dat dit Engelsche courantenbericht onvrijwillig het bewijs levert, dat de Vereenigde Staten op het oogenbiik op een wijze door Engeland worden bewerkt, waar door zelfs het voorbeeld tijdens den we reldoorlog nog verre wordt overtroffen. Een Britsche vijfde colonne, die gere’ kend naar het aantal personen bijna geen colonne, doch een leger is, is Amerika aan het werk, aldus verklaart het blad. Het spook der vijfde colonne, de angstaanjagende „onthullingen over z.g. legers van Duitsche zendelin gen, die niets anders in het schild zou den voeren, dan de Amerikaansche a - mocratie uit te hollen en de Vereenigde Staten voor een aanval van het totali taire systeem rijp te maken, hebben steeds weer de voornaamste propagan damiddelen gevormd voor de Ameri kaansche politici en ophitsers, die n zoozeer de belangen van hun land ais wel de zaken van Groot-Brittannië en van het internationale Jodendom tigen. Van welk punt in feite de duistere invloeden uitgaan, aldus schrijft „Völkischer Beobachter’ tenslotte, het Amerikaansche volk in een oor g verwikkeling trachten te drijven, lang duidelijk. Thans is de ,.Dauy Telegraph” zoo onverstandig dit iei nog van een bewijs te voorzien. De „Diplomatisch-Politische Korres- pondenz” houdt zich bezig met de rede, die Roosevelt zoo juist voor het Congres heeft gehouden. Aan den eenen kant, zoo schrijft de Diplo, spreekt Roosevelt, zon der ook slechts een zweem van bewijs te hebben, van een voortdurende bedrei ging van het Westelijk halfrond door de autoritaire staten, zelfs wanneer deze een rechtstreekschen aanval op dit halfrond niet ten uitvoer zouden kunnen leggen. Aan den anderen kant echter tracht hij op geen enkele wijze dit gevaar, zoo het al zou bestaan, uit den weg te ruimen. Integendeel, hij is er op bedacht, juist de voorwaarde voor zulk een gevaar, n.l. een tot nu toe in het geheel niet be staande vijandschap dezer naties met alle middelen in het leven te roepen en te bevorderen, blijkbaar om dan, als dit doel bereikt is, eindelijk te kunnen zeggen, dat thans zulk een gevaar werkelijk be staat. Als veiligste middel voor zulk een provocatie, zoo schrijft de Diplo o.a. be schouwt Roosevelt blijkbaar de inmen ging, een handelwijze, die naar Ameri kaansche opvatting, op het Westelijke halfrond toegepast, als een doodzonde tegen de allerheiligste Monroeleer ten scherpste zou moeten worden gestraft en waarvan Roosevelt derhalve logischer wijze aanneemt, dat zij van zijn kant op overeenkomstige vreemde gebieden over gebracht, bij de daar getroffenen dezelfde gevoelens moet wekken. Roosevelt bestempelt als „aanvaller” in den strijd met Engeland juist die - gendheid, aan welke van de zijde Engeland de oorlog is verklaard en bovendien door een, met zijn instemming door Engeland opgehitst, Polen genood zaakt werd tot het nemen van maatrege len om de met miskenning van de ver dragen en de menschelijke rechten vogel vrij verklaarde Duitsche volksgenooten te redden. Deze en andere van dergelijke vruch ten van Versailles, als de economische wereldcrisis, zijn echter voor den heer Poosevelt niets meer dan onbeteekenende „onvolkomenheden” van het verdrag van Versailles. Blijkbaar, aldus de Diplo, is dit alles de „wereld der vrijheid”, voor de her overing en instandhouding, waarvan Roo sevelt bereid is de energie, de hulpbron nen en de organisatiekracht van Amerika beschikbaar te stellen. Ten aanzien van de verklaring van Roosevelt, dat hij in den door Engeland gevoerden oorlog niets meer of minder dan den strijd voor de belangrijkste vrij heden en menschenrechten ziet, schrijft de Diplo Terwijl Roosevelt den tegenwoordigen oorlog als een. strijd voor de vrijheid van woord kenmerkt, bedreigt Engeland honderden millioenen Indiërs, wanneer zij een oorlog, die niet de hunne is van de hand durven wijzen. De president noemt den strijd verder een strijd voor de bevrijding van het schrikbeeld van den nood, terwijl Engeland, in strijd met net menschen- èn volkenrecht, tegen vrouwen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 1