HAAGSCHE COURANT
Hardrijden
te Groningen
voor
vrouwen
Donderdag 9 Januari 1941.
BINNENLAND
STADSNIEUWS
Nieuwe regeling inzaKe
het vrachtautoverkeer
De techniek van den
Autobevrachtingsdienst
DERDE BLAD
NEDERLANDSCHE UNIE
Vijf
Kinder-
UDE
GENEVER
DE OUDE INKOMSTENBELASTING
EN DE LOONBELASTING
BEGRAFENIS W. Th. J. SCHREYNER
MEN IS VERPLICHT MAATREGELEN
BIJ GLADHEID TE NEMEN
Engelsche bommen op ons land
UITREIKING NIEUWE DISTRI-
BUTIE-BESCHEIDEN
JUBILEUM G. BEYNVOORT
Steunverleening en
byslagwet
VAN TRAP GEVALLEN
Dinsdagmiddag werd op de ijsbaan van „Het Noorden” te Groningen het Nederlandsche kampioenschap
hardrijden voor vrouwen verreden. Links Antje Koopmans (Polygoon)
VERKEERSOVERTREDINGEN IN
DE MAAND DECEMBER
b
vrouwen gedood, drie
licht gewond
BEGRAFENIS J. KOO1STRA
KOLONEL J. G. KOOPMAN f
No. 17770
ER
IS
GEEN BETERE
Vervolg van het le blad.
in
een
na
en vroolijkheid
den
tot een
f
IROOO ETIKET)
heer
van
PER L. KRUIK F. 3.75 réuO.Bn.
Distillateurs:Boil 1 Dunlop. Schiedam
den van dank
Nederlandsche
pro-
ver-
den
vervoerder weder
teruggekeerd, dan
plaatse weder bij
uit-
bij
den
ge-
afloop
maakt.
marsch
eenkomst in den Dierentuin
Hedenmiddag is op de begraafplaats
Nieuw Eik en Duinen teraardebesteld het
stoffelijke overschot van den heer W. Th.
banleider van ban 6 der
VEREENIGING VAN CHRISTELIJKE
ONDERWIJZERS
De afdeeling ’s Gravenhage van de Ver-
eeniging van Chr. onderwijzers en onder
wijzeressen in Nederland en de Over-
zeesche Gewesten zal Zaterdagmiddag
a.s. in de dr. H. Piersonschool haar eerste
vergadering in het nieuwe jaar houden.
Als spreker zal optreden de heer I.
Snoek, hoofd eener Chr. school te Rijs
wijk (Z.H.) met het onderwerp „Egypte
en de Bijbel”. De lezing zal door licht
beelden worden geïllustreerd. De heer
Snoek heeft zelf een reis naar Egypte
gemaakt.
In de toekomst centrale ver
rekening van den vrachtprijs.
In het bovenstaande is uiteengezet, dat
voorloopig de provisie door den vervoer
der aan den agent of sub-agent wordt vol
daan. De verrekening van den eigenlijken
vrachtprijs blijft overgelaten aan vervoer
der en verlader, waarbij voorshands de
A.B.D. zijn bemiddeling niet verleent. Het
ligt intusschen in de bedoeling, dat bin
nenkort de verrekening van den vracht
prijs zal worden geleid over de centrale
administratie van den A. B. D., in dier
voege, dat onder handhaving van het in
het derde Uitvoeringsbesluit aangenomen
beginsel, dat bij voorkeur franco zal wor
den vervoerd, de verschuldigde vrachtsom
door den verlader moet worden gestort
op postrekening 398493 van den A.B.D.
Het aan den vervoerder toekomende
d.w.z. vrachtsom minus provisie, wordt
dan door de centrale administratie van den
A.B.D. aan den vervoerder betaald, nadat
de vervoerder aan den A.B.D. met de noo-
dige bewijzen heeft aangetoond, dat het
vervoer naar behooren heeft plaats gevon
den.
Nogmaals wordt onder de aandacht van
een ieder gebracht, dat men bij gladheid
verplicht is, volgens Politieverordening,
zand of asch te strooien. Bij de politie ko.
men tal van klachten binnen over nalatig
heid ten aanzien hiervan. Het maken
van glijbanen door de jeugd dient te wor
den tegengegaan, daar hierdoor, vooral bij
duisternis, reeds verschillende ongelukken
hebben plaats gehad. Ouders en onder
wijzers wordt verzocht de aan hun zorgen
toevertrouwde kinderen, hierop te wijzen.
„Beurtvaartadres” wordt inge
voerd.
Ten behoeve van dit laatste ligt het in
het voornemen, een beurtvaart-adres, be
staande uit drie deelen, in te voeren, waar
van één gedeelte (afleveringsbewijs) door
den vervoerder, na afteekening voor goede
ontvangst door den ontvanger aan den A.
B.D. moet worden ingezonden als bewijs,
dat de lading naar behooren is afgeleverd
en betaling aan den vervoerder kan vol
gen.
In een café in a e Binnenstad
is gisteren ten nadeele van een bewoon,
ster van de Jacob de Graefflaan, haar
handtasch, inhoudende o.a. ontvreemd.
De Haagsche Ijsclub had gistermiddag
wedstrijden in *t hardrijden op de schaats
uitgeschreven voor jongens van 14 tot 16
en van 1618 jaar en tevens behendig-
heidswedstrijden voor meisjes en jongens
van 1214 jaar.
De hardrijderijen hadden ditmaal plaats
op banen van 160 m. lengte; er werd ge
reden volgens het afvalsysteem.
Het resultaat was in de groep jongens
van 1618 jaar: 1. H. J. de Mol van Ot-
terloo; 2. B. de Groot; 3. J. de Smeth.
De Groot was hier ver uit de sterkste,
maar kwam in den laatsten rit te vallen.
De uitslag van groep II (jongens van
1416 jaar) was: 1. W. v. d. Vlugt; 2. J.
Posthuma; 3. A. Knoop Pothuis.
Voor de behendigheidswedstrijden was
de deelneming wat grooter en zij gaven
natuurlijk dikwijls reden tot veel vreugde
Morgen vindt van 105 uur de uit
reiking plaats van de nieuwe distribu
tiebescheiden (algemeene bonkaart,
bloemkaart, broodkaart, vleeschkaart
enz.) aan hen wier familienaam begint
met de letter I, J en L.
Hoe een autobevrachting verloopt
In het algemeen wordt een autobevrach
ting geacht aldus te verloopen.
Wanneer op 13 Januari a.s. de autobe-
vrachtingsdienst (A.B.D.) in werking
treedt, zullen de vervoerders, die op
grond van de hun verstrekte vergunnin
gen aan den autobevrachtingsdienst zijn
onderworpen, zich moeten melden bij de
agenten of sub-agenten van dezen dienst.
C. J. W. NUYS OVERLEDEN.
In den ouderdom van 80 jaar is hier ter
stede overleden de heer C. J. W. Nuys.
oud-leeraar MO teekenen te Middelburg
De teraardebestelling zal plaats hebben
Zaterdag a.s op de begraafplaats Nieuw
Eik- en Duinen. Vertrek van het sterfhuis.
Coudsbloemlaan 208. te 2 uur
De aanmaak van gasgeneratoren.
Wat het derde punt betreft, werd op ge
merkt. dat de bouw van gasgeneratoren
aanzienlijk moet worden opgevoerd. In
Duitschland kent men reeds 7 jaren het
gebruik hiervan. Hier in Holland is men
er eerst in de laatste maanden op groote
schaal toe overgegaan.
In zes maanden werden 3200 wagens met
gasgeneratoren in bedrijf genomen, voor
de helft houtgas- en voor de helft'anthra-
cietgeneratoren. Er wordt nadruk opgelegd
dat het hier alleen betreft vrachtauto’s en
autobussen, zoodat personenauto’s voor
gasgeneratoren niet in aanmerking komen.
Teneinde het gebruik van deze genera
toren te stimuleeren. zijn de volgende be
palingen in het laven geroepen:
a) Auto’s, voorzien van een gasgenera
tor, ontvangen van de Rijksverkeersinspec-
teuren zonder meer de toestemming tot
rijden. Zij worden voor doeleinden voor
de weermacht niet aangekocht en blijven
in het verkeer.
b) Auto’s met gasgeneratoren hebben bij
de toewijzing van banden de voorkeur.
c) De vroegere belastingverhooging is
bij het gebruik van een andere brandstof
dan benzine opgeheven.
De op deze wijze gespaarde brandstof
fen zullen de openbare vervoermiddelen
ten goede komen, zoodat het mogelijk zal
zijn, dat reeds opgeheven autobuslijnen
worden hersteld.
VERGADERING TECHNISCH GILDE.
Het Technisch Gilde in Nederland, dat
reeds op talrijke plaatsen onder zeer
groote belangstelling afdeelingen stichtte,
zal Zaterdag 11 Januari a.s. des namiddags
te 3 uur, in het gebouw Pulchri Studio al
hier zijn oprichtingsvergadering houden
voor de afdeeling den Haag.
Uiteraard is deze vergadering toeganke
lijk voor allen uit de technische bedrijven,
die in het Gildewerk belang stellen.
Woensdag 15 Januari zal de heer G.
Beynvoort, commies-chef de bureau aan
het 1ste kantoor der Directe Belastingen,
Spui 216a, alhier den dag herdenken,
dat hij 25 jaar geleden tot Rijksambte-
naar werd benoemd.
Reeds op 16-jarigen leeftijd trad de ju
bilaris 1 Jan. 1909 als particulier klerk
ter directie Arnhem in dienst der belas
tingen, waarna hij op 15 Januari 1916 tot
rijksklerk 3e klasse werd aangesteld. Na
het examen voor rijksklerk 2e klasse met
goed gevolg te hebben afgelegd, werd
hij op 1 Nov. 1920 als zoodanig benoemd
ter Inspectie Schiedamop 1 Jan. 1923
werd hij verplaatst naar het Ontvangkan
toor aldaar, waar hem de functie van
kassier werd opgedragen. Inmiddels werd
de titel van rijksklerk 2e .klasse gewij
zigd in adjunct-commies en door den
toenmaligen directeur der belastingen te
Rotterdam, wijlen den heer van den
Dries, werd hij aangezocht om als ad-
junct-commies-chef de bureau op te tre
den aan het 1ste kantoor der Directe Be
lastingen alhier, welke functie hij op 1
Mei 1925 aanvaardde.
Dit kantoor breidde zich in den loop
der jaren meer en meer Uit en de heer
Beynvoort heeft gedurende dien tijd tot
volle tevredenheid zijn bekwaamheden als
chef getoond welke tevredenheid tot
drukking kwam door bevordering
keuze op 1 Jan. 1938 tot commies.
dat de
op eigen
DE NEDERLANDSCHE S.S.
De N.S.B.-persdienst meldt:
Voor de eerste maal sedert de Neder
landsche S.S. door den leider der N.S.B.
ir. A. A. Mussert werd ingesteld, zal dit
keurcorps der Nederlandsche nationaal-
socialistische beweging in het openbaar
optreden. Zaterdag 11 Januari a.s. zal
door een S.S.-formatie, ongeveer ter
sterkte van 500 man een marseb door
den Haag worden gemaakt. De route
van deezn marsch. die 2.30 uur nam aan
vangt. zal nog nader worden bekend ge-
Na het beëindigen van
volgt te 3.30 uur nam. een bij-
Vanwege het departement van Sociale
Zaken is aan de gemeentebesturen een
schrijven gezonden, waarin wordt medege
deeld, dat door de invoering van de Kin
derbijslagwet arbeiders in dienst van een
onderneming en .met hen gelijkgestelden,
zoo de gezinssamenstelling althans daartoe
grond oplevert een bijslag zullen ontvan
gen op hun loon. In verband hiermede zal,
te rekenen van 1 Januari j.l. af, voor de
toepassing van de steunregeling voor
werklooze arbeiders,met name voor wat
betreft de artikelen 8 en 19 ep de daarbij
behoorende schalen, als loon’gelden het
geen de werklooze in het bedrijf, waartoe
hij behoort, zou kunnen verdienen, ver
meerderd met hetgeen hem uit hoofde van
de Kinderbijslagwet bij tewerkstelling in
dat bedrijf zou toekomen. Hetzelfde geldt
van dien datum af voor de kleine boeren
en tuinbouwerssteunregelingen, voor zoo
ver bij de toepassing daarvan het vrije
bedrijf-loon een rol speelt (gedacht wordt
b.v. aan de 95 pCt. maximumgrens bij toe
kenning van den brandstoffentoeslag).
A. SCHMIDT OVERLEDEN.
In den ouderdom van 52 jaar is hier ter
stede overleden de heer J A. Schmidt,
procuratiehouder van de Twentsche Bank.
De teraardebestelling zal plaats hebben
Zaterdag a.s. te half vier op de begraaf
plaats Nieuw Eik en Duinen,
Dr. Joh. J. Hanrath, administrateur van
het departement van Waterstaat, chef van
de afdeeling Vervoerwezen, deed nog de
volgende mededeelingen over de techniek
van der autobevrachtingsdienst, die welis
waar heel diep ingrijpt in de private rech
ten der gebruikers, maar die een einde
maakt aan het gebrek aan organisatie,
dat voor dezen tak van vervoer kenmer
kend was. Er waren ook vele misbruiken,
welke afgesneden moesten worden. Op het
oogenblik doet zich tevens in belangrijke
mate het bezwaar gelden, dat de laad
ruimte niet nuttig genoeg wordt aange
wend. De eerste stap is geweest het in het
leven roepen van het vergunningsstelsel
voor het beroepsgoederenvervoer. In be
ginsel is de nieuwe organisatie niets an
ders dan de bevrachtingsregeling voor de
binnenscheepvaart, welke wij van 1933 af
kennen. Er worden bevrachtingscommis-
sies, agentschappen en sub-agentschappen
ingesteld.
Buiten de nieuwe regeling voor de auto
bevrachting vallen het verkeer binnen een
straal van 15 k.m., het vervoer van vee,
versche visch en melk, en het veilings-
goederenvervoer
splitst in z 2
onkosten
Deze onderzoekingen leidden uiteraard
bepaald bedrag per k.m.. afhan
kelijk van het aantal k.m.. dat met de auto
wordt gereden en afhankelijk van het
gebruikte type auto.
Vanochtend omstreeks 7 uur is de 90-
jarige mej. J. B. in haar woning in de
Smidsstraat van de trap gevallen. Zij
kreeg een verwonding aan het hoofd en
klaagde over pijn in den rug. De genees
kundige dienst bracht haar naar het zie
kenhuis aan den Zuidwal waar zij is op-
genomen
De 24-jarige mej G. S. viei vanochtend
eveneens in haar woning in de Kenau
straat van de trap Ook zij oekwum een
hoofdwonde en klaagde over inwendige
pijnen. Door den geneeskundigen dienst
is zij naar het R.K. ziekenhuis aan het
Westeinde gebracht.
cavalerie in
offi-
BEGRAFENIS A. A. DE JONGH
Gisteren is op de begraafplaats Oud Eik
en Duinen teraardebesteld het stoffelijke
overschot van den heer A. A. de Jongh,
oud-hoofdinspecteur der Opium-regie te
Batavia en oud-burgemeester van Hoorn.
Aanwezig waren de heeren mr. H. C.
Leembrugge, burgemeester van Hoorn; J.
C. van Bockema en H. Bosset, wethouders
en Koom, secretaris van die gemeente, J.
van Tubergen, oud-hoofdingenieur in Ned.-
Indië en dr. J. C. Broekema.
Mr. Leembrugge sprak in de aula na
mens het gemeentebestuur van Hoorn een
afscheidswoord. Ons treft aldus spr.
de groote harmonie, zoowel in opgang als
in dalende lijn, van den heer de Jongh.
Hij heeft zich altijd ten volle gegeven aan
wat hij deed. Het is teekenend voor hem,
dat hij na een prachtige en eervolle loop
baan in Indië, naar de stad van zijn ge
boorte terugkeerde om er burgemeester te
worden. In Hoorn heeft de heer de Jongh
zich de grootste achting verworven van
allen, die hem aan het werk hebben ge
zien. Zijn naam zal in eere blijven.
Eén schoonzoon schetste de werkzaam
heden van den heer de Jongh in Indië.
Zijn prettige persoonlijkheid yersc^afte
hem een grooten kring van vrienden.
De organist bracht gewijde muziek ten
gehoore, waarna de kist grafwaarts werd
gedragen.
HARDRIJDERIJ VAN DE HAAGSCHE
IJSCLUB
Na lossing van de lading in B moet de
vervoerder zich wederom melden bij het
dichtsbijzijnde kantoor van den agent of
sub-agent van den A.B.D. Deze melding
kan ook telefonisch geschieden. Hij ont
vangt daar wederom een meldingsbeves-
tiging en wordt door den agent inge
schreven in een register van ter beschik
king staande voertuigen. De mogelijk
heden zijn nu tweeërleióf de vervoerder
krijgt door den A.B.D. een nieuwe vracht
toegewezen, waarvoor dus op dezelfde
wijze wordt gehandeld als hiervoor is
uiteengezet, dan wel er is geen vracht
aanwezig en de vervoerder moet, om on-
noodige onkosten te voorkomen met zijn
ledig voertuig worden teruggezonden.
Het zal geen betoog behoeven, dat dit
laatste zooveel mogelijk moet worden
voorkomen en dat z.g. ritten zonder la
ding tot het allernoodigste moeten wor
den beperkt. Doet zich deze omstandig
heid voor, dan krijgt de vervoerder dé
desbetreffende opdracht van den agent
of namens dezen van den sub-agent van
den A.B.D.
Woorden van dank
Tenslotte sprak dr. Pini enkele woor-
aan het adres van de
Rijksverkeers-inspectie
voor haar gewetensvollen arbeid, waar
aan het te danken is geweest, dat on
danks het benzinegebrek het vrachtauto
verkeer zonder stagnatie voortgang kon
hebben. Het werk, dat zij verricht, is
ondankbaar, zij staat aan kritiek en aan
vallen bloot, maar daartegen zal zij ook
door de Duitsche autoriteiten in bescher
ming worden genomen.
Geen ledige ritten op eigen
initiatief
Het is in elk geval verboden,
vervoerder deze ledige ritten
initiatief onderneemt. Voor het uitvoeren
van deze ledige ritten ontvangt hij van
den agent of namens dezen van den sub-
agent een daartoe bestemde machtiging.
De ledige rit is dus gedekt door de aan
wezigheid in het voertuig van een ritten-
kaart A, een rittenkaart B en een mach
tiging, afgegeven door een agent of sub-
agent van den A.B.D. Is de ledige rit
uitgevoerd en dus in het algemeen de
op zijn standplaats
meldt hij zich ter
den dichtsbijzijnden
agent of sub-agent van den A.B.D., waar
na hij weder in aanmerking komt voor
een nieuwe vracht.
van
wordt
maakt van zoodanige grootte, dat hij tij
dens den rit of onmiddellijk
hiervan moet overnachten;
2.
Verdachtmaking leugen en bedrog zijn
de wapenen, waarmede wij worden be
streden en het is juist in deze phase van
den strijd, dat de hulp van den Raad van
Bijstand ingeroepen wordt om aan deze
gevaren het hoofd te bieden.
In de korte rede, waarmede
Einthoven den Stedelijken
J. Schreyner, banleider van ban 6 der
WA., van de N.S.B.
Van half tien tot half elf was er ge
legenheid langs de baar te defileeren in
het Heerbankwartier. Te half twaalf ver
trok de stoet naar de begraafplaats. Voor
op gingen tamboers, hoornblazers en het
WA. muziekcorps. Daarachter kwam het
vendel Peter Ton, waarna de lijkwagen
met het stoffelijke overschot en de koet
sen, waarin met de familie meekwamen
Kreisleiter Lanwer, de gevolmachtigde van
den Rijkscommissaris voor Zuid-Holland,
Schwebel, majoor Feenstra, heerbanleider,
H. C. v. d. Bosch, gep. resident, cornel
Nije, leider van de N.J.S. in het gewest
Den Haag, banheer van Hammond. De
stoet werd gesloten door vendels van de
Haagsche W.A. Vier banleiders fungeerden
als slippendragers, terwijl de kist gedra
gen werd door twaalf wachtmeesters
Op de begraafplaats waren o.m. aanwe
zig de gemachtigde van den leider, graaf
de Marchant et d'Ansembourg. baron van
Haersolte van Haerst, districtsleider mr.
Sluiters, hoofd van de Vorming, deputatie»
van de W.A. uit Amsterdam, Leiden, Haar
lem, Rotterdam, Utrecht en verschillende
kleinere plaatsen, dr. van Ketel, plaatse
lijk commandant van de Ned. S.S. De com
mandant van de WA., die door ziekte
verhinderd was te komen, was vertegen
woordigd door den heerbanleider van Die-
rendonek en den adjudant Strooink. Ver
der warén aanwezig de hopman-admini-
strateur Vermeer, dr. van Renesse, het
hoofd van den dienst Muziek, de heer
Sterk, hoofdinspecteur Simon, vertegen
woordiger van den Hoofdcommissaris mr.
P. J. C. M Hamer en de adjudant van
den districtsleider Brugman.
In de aula sprak de heer Dierendonck
namens den commandant van den leider
der W.A. De heer Schreyner koos aanvan
kelijk de militaire loopbaan. Door ziekte
werd deze echter spoedig afgebroken. In
1934 trad hij toe tot de W.A. Toen in 1936
het ambtenarenverbod afkwam was de
heer Schreyner gedwongen ook zijn
functie van reserve-officier neer te leg
gen. In hetzelfde jaar werd de W.A. opge-
hèven. Na den oorlog was de heer Schrey
ner een der eersten, die zich weer bij
dit corps voegde. Spr. schetste den over
ledene als een moedig strijder en een uit
stekend voorbeeld voor anderen. Zijn
zacht, evenwichtig en zeer bescheiden ka
rakter maakte hem tot een prettig mensch
in den omgang.
Majoor Feenstra zeide o.m. Gij hebt ge
leefd als een soldaat. Het woord van een
soldaat behoort kort te zijn. De eer van
een soldaat ligt in de plichtsvervulling.
Gij hebt uw plicht gedaan, gij zijt trouw
geweest aan de heerban, aan den leider,
aan het volk en het vaderland. Wij dan
ken u hiervoor
De organist speelde ,,Wilt Heden nu tre
den” en het Mussert-man-lied. Hierna werd
de kist, die gedekt was door de vlag van
de WA. grafwaarts gedragen. Tijdens het
dalen van de kist speelde het muziek
corps Ik had een wapenbroeder.
Majoor Feenstra dankte namens de fa
milie voor de belangstelling.
een vasten laad- en lostijd, welke
in het algemeen voldoende wordt geacht
voor de hiermede verband houdende
werkzaamheden. Wordt deze laad- en los
tijd overschreden, dan is een vast wacht
geld per 15 minuten verschuldigd;
3. de provisie, welke door den vervoer
der aan den A. B. D. moet worden be
taald, is in het tarief opgenomen.
De statistiek van bekeuringen, opge
maakt door het personeel van het ver
keerswezen der politie in onze stad, laat
over de maand December het volgende
beeld zien. Een proces-verbaal kregen 222
weggebruikers voor het niet geven van
een teeken bij richtingverandering, 300
personen hadden hun fietsverlichting niet
voldoende afgeschermd, 87 wielrijders
hielden niet voldoende rechts, in 89 ge
vallen werd door bestuurders van motor
rijtuigen de maximumsnelheid overtreden,
63 wielrijders volgden de bevelen van de
verkeerspolitie niet op, 83 fietsers hadden
geen bel op hun rijwiel en 48 reden met
meer dan twee naast elkaar.
Vervoersplicht opgelegd.
Met nadruk wordt erop gewezen, dat uit
het autobevrachtingsbesluit voortvloeit, dat
den vervoerders een vervoersplicht is op-
gelgd; m.a.w dat zij den plicht hebben,
de vervoeren uit te voeren, welke hun
door den A.B.D. worden opgedragen.
Geeft de uitvoering van een dergelijke ver-
voersopdracht reden tot ernstige of her
haalde klachten, dan stellen de vervoer
ders zich aan strafmaatrégelen bloot. Dit
is eveneens het geval, wanneer een aan
den A.B.D. onderworpen voertuig op den
weg wordt aangetroffen zonder dat de
hiervoor benoodigde bescheiden op het
voertuig aanwezig zijn
rarietsysteem uitgewerkt.
Het ligt dus m de bedoeling, dat niet
alleen wordt vastgesteld met welke wagens
een bepaalde zending goederen zal wor
den vervoerd, doch ook, dat in het alge
meen de t ransportvoorwaarden worden
vastgelegd. Daartoe is een tariefsysteem
voor den autobevrachtingsdienst uitge
werkt. Dit tariefsysteem is gebaseerd op
de volgende grondslagen.
Een onderzoek heeft plaats gehad naar
de onkosten, welke verbonden zijn aan net
in bedrijf hebben van een auto en wel ge-
snlit<t in z e vaste onkosten en variabele
Het vervoer voor den A.B.D. geschiedt
dus onder dekking van rittenkaart
A, rittenkaart B en een contröle-
bewijs, welke drie bewijzen te allen
tijde op het voertuig aanwezig moe
ten zijn.
Uit deze gegevens kon dus betrekkelijk
eenvoudig worden berekend, hoe groot
een redelijke vrachtprijs moet zijn, wan
neer:
a. werd aangenomen een gemiddeld
aantal k.m. dat per auto zou worden ge
reden; -
Engelsche vliegert vlogen ook in den
afgeloopen nacht boven ons land. Bom
men werden o.a. geworpen op een dorp,
waardoor vijf vrouwen werden gedood
en drie licht gewond. Drie huizen in dit
dorp zijn vernield.
Ook op enkele andere plaatsen in ons
land werden bommen geworpen. Noe-
menswaardige schade is hierbij niet
aangericht.
VERLICHTING IN BETALINGSWIJZE
TE VERWACHTEN
Bij de openbaarmaking van het besluit
omtrent de loonbelasting is tevens mede-
deeling gedaan van de mogelijkheid tot
aftrek van de in de periode Januari—
Mei 1941 vervallende termijnen der oude
Rijksinkomstenbelasting Bij de invulling
der kort daarna uitgereikte werknemers-
verklaring heeft een ieder de gelegenheid
gekregen om deze ontheffing te ver
zoeken.
Deze verzoeken hun aantal bedraagt
uiteraard verscheidene honderdduizenden
moeten worden onderzocht, een arbeid,
die geruimen tijd zal vorderen.
Inmiddels moeten de werknemers
eigenlijk een dubbele belasting betalen,
n.l. het nog resteerende deel van de
oude Inkomstenbelasting (voor sommigen,
die nog geen aanslag ontvingen, is zelfs
van het volle bedrag van dien aanslag
sprake) en de maandelijksche bijdrage
(door loonkorting) aan de Loonbelasting.
Deze moeilijkheid is bij de betrokken
instanties niet onopgemerkt gebleven en
het ligt dan ook in de, bedoeling om
eenige faciliteiten toe te passen. Een
daartoe strekkend besluit van den secre-
taris-generaal van het departement van
Financiën is, naar wij vernemen, binnen
kort te verwachten.
Overwogen wordt het aantal termijnen,
waarin de rest (of de geheele aanslag)
der Inkomstenbelasting 1940/41 moet
worden betaald, te vergrooten. In welke
mate dit zal geschieden, vernamen wij
niet.
Voorts bestaat de mogelijkheid, dat bij
de betaling der termijnen bovendien re
kening mag worden gehouden met de
ontheffing van een derde deel, waarbij
dan vooruit zou worden geloopen op de
beslissing van den inspecteur op het ver
zoek om ontheffing.
Stedelijke Raad van Bijstand
geïnstalleerd
Van de zijde van de Ned. Unie ontvan
gen wij het volgende.verslag:
Woensdag 8 Januari werd in het ge
bouw van het Stedelijk Secretariaat
’s-Gravenhage van de Nederlandsche Unie
de Stedelijke Raad van Bijstand geïnstal
leerd door mr. L. Einthoven,
Een zeer belangrijk moment in de ge
schiedenis van de Unie: de Raad van Bij
stand staat de leiding van de Nederland
sche Unie hier ter plaatse bij met des
kundige voorlichting, ten aanzien van de
vele problemen, die zich bij het dagelijk-
sche werk voordoen.
De heer G. C. M. Hardebeck, hoofd van
het Stedelijk Secretariaat, formuleerde in
zijn rede op dezen avond de beteekenis
van den Raad aldus:
Het was natuurlijk altijd mogelijk voor
een bepaald geval een deskundig Unie-lid
te raadplegen, zooals steeds geschiedde,
maar tot op heden ontbrak een college,
waaraan die moeilijkheden voorgelegd
konden worden, en waar zij, niet zooals
vroeger slechts met een deskundige maar
nu ook in haar juiste verhouding tot de
andere politieke en maatschappelijke ver.
schijnselen konden worden besproken.
In deze Raad hebben immers vertegen
woordigers van zooveel mogelijk aspecten
van het geheele Nederlandsche leven zit
ting.
Nog een andere reden maakt dezen Raad
zoo belangrijk: de moeilijkheden, waar
mede de Nederlandsche Unie, ook in Den
Haag te kampen heeft, zijn vele.
Er zijn dagen geweest, gedurende welke
onze voorhoede, gevormd door ons ge
trouwe corps colporteurs dreigde ten on
der te gaan in den ongelijken strijd tegen
den tegenstander, maar zij hebben niet
versaagd en in regen, sneeuw en vorst
staan zij nog op hun post. Dank zij hun
toewijding is de eerste phase van den
strijd gewonnen.
De strijd wordt echter op ander gebied
voortgezet. Alle uitingen van de Unie
worden stelselmatig geboycot.
de
Raad
’s-Gravenhage installeerde, legde hij nog
maals den nadruk op het tweeledig ka
rakter, van de Nederlandsche Unie: aan
den eenen kant behoud van de Neder
landsche onafhankelijkheid en van de
volksvrijheden en aan den anderen kant
de vernieuwing op cultureel, sociaal-eco-
nomisch en staatkundig terrein.
Men is in Nederland en in een groot
deel van de voor-oorlogsche wereld vast-
geloopen, doordat men niet tijdig de ba
kens verzet heeft.
Het is dus zaak thans de voorbereidin
gen te treffen om straks, als wij onze
vrijheid herkregen hebben, voortbouwen
de op de oude fundamenten een nieuwe
maatschappij te stichten.
Aan deze voorbereidingen kunnen wij
allen deelnemen door het kweeken van
een zoo hoognoodig gemeenschaps. en
saamhoorigheidsbesef op nationalen
grondslag.
Met een opwekking om zich volkomen
in te zetten voor de idealen van de Ne
derlandsche Unie, verklaarde spreker den
Stedelijken Raad geïnstalleerd.
Op de begraafplaats Nieuw Eik en
Duinen vond hedenmiddag de begrafe
nis plaats van het stoffelijke overschot
van den heer J. Kooistra, docent aan de
School voor Taal en Letterkunde alhier
en assistent aan de Universiteit van Am
sterdam.
Op de begraafplaats waren o.a. aan
wezig de heeren dr. B. J. Timmer, lee-
raar aan het Vlaardingsche Lyceum. W.
van Maanen, leeraar H.B.S. te Utrecht,
A C Hovens Greve, oud-leeraar Ned.
Lyceum alhier, P. M. Cochius, dr,
M. de Groot, leeraar H.B.S. te Am
sterdam, A. C. Steehouwer, leeraar
H.B.S. te Amsterdam. C. Hedeman, lee
raar Engelsch, dr. M. D. E. de Leve,
docent aan de School voor Taal en Let
terkunde, A. Justema. J. Kloosterman, P.
Zeylman van Emmichoven, J. W P.
Spruyt, dr. H. J. v. d. Meer, mr. F. J. H.
Bach, prof. dr. E. Kruisinga, rector
School voor Taal en Letterkunde, dr. J.
Kalf, A. Rinks, oud-hoofdinspecteur La
ger Onderwijs, voorzitter van de School
voor Taal en Letterkunde, met den secre
taris J. H. Schutt en vele leerlingen.
De heer IJ Kooistra, neef van den
overledene, heeft aan het graf een kor»
afscheidswoord gesproken. Hu zeide, dat
hit niét in den feest van den overledene
zou zijn geweest, als er veel werd
gesproken Als een leven zou wot-
naar de gegeven
zou men yan een rijk
getuigen. Velen in het land
zullen met weemoed ken-
dit verscheiden Door zijn
Nieuwe papieren
Hun wordt daarbij een gele rittenkaart
A verstrekt, welke kan worden vergeleken
met een identiteitsbewijs voor de auto.
Tegelijkertijd wordt hun verstrekt een
witte rittenkaart B, welke dient om de
voor den A.B.D. uit te voeren ritten te
noteeren.
Van dit oogenblik af worden door den
vervoerder alleen die ladingen vervoerd,
welke hém daartoe door den AB.D wor
den aangewezen. Dit brengt mede, dat de
te vervoeren vrachten in den vervolge
door de verladers bij de agenten en sub-
agenten van den A.B.D. zullen moeten
worden aangemeld. Doet zich in den aan
vang de omstandigheid voor, dat een ver
voerder een lading aanbrengt bij den
agent of sub-agent van den A.B.D. dan
volgt daaruit dog niet, dat deze vervoer
der ook in aanmerking komt de door hem
aangebrachte lading te vervoeren.
Bij de vorenbedoelde melding ontvangt
de vervoerder van den agent of sub-agent
een meldingsbevestiging. waarop worden
aangegeven: plaats en tijdstip van mel
ding, onder vermelding van plaats en
eventueel van telefoonnummer, waar de
chauffeur van het voertuig bereikbaar is.
Moet nu een lading worden vervoerd
van A naar B, dan beschikt de agent
van den A.B.D. in A of in de nabijheid
daarvan over de noodige gegevens, welke
vervoerder voor het uit te voeren trans
port kan worden aangewezen. Hij is
tevens bekend met de plaats, waar net
betrokken voertuig zich bevindt en kan
derhalve den chauffeur de noodige aan
wijzingen voor het vervoer geven
Contrölebewijs voor gedekt
vervoer
Vervoer heeft alleen plaats, wanneer
dit is gedekt door een contrölebewijs, af
gegeven door den agent of, op zijn aan
wijzingen, door den sub-agent. De aan
gewezen chauffeur moet zich derhalve bij
den agent of bij een door hem aan to
wijzen sub-agent vervoegen tot bet in
ontvangst nemen van dit contrölebewijs.
Op dit contrölebewijs worden de noodige
aanwijzingen voor het vervoeren van de
lading vermeld, o.m de naam van den
vervoerder, de naam van den opdracht
gever; het motorrijtuig, waarmede het
vervoer plaats vindt; het gewicht van de
lading; soort goederen; van welke plaats
het vervoer begint en waar het vervoer
eindigt; de vrachtprijs en de
visie welke door den vervoerder is
schuldigd Deze provide moet door
vervoerder aan den agent of sub-agent
worden betaald
Indien er voorzoover net oezwaren op
levert om langs het kantoor van den
agent of sub-agent te rijden naar de laad
plaats. is het natuurlijk niet uitgesloten
aat door den agent of sub-agent een
regeling wordt getroffen waardoor even
tueel hieruit voortvloeiende bezwaren
kunnen worden opgeheven of althans ver
minderd.
zijn geweest,
Als e
den gewaardeerd
vriendschap,
leven kunnen
en daarbuiten
levend woord pakte hij bij zun lessen
de leerlinKen. Allen zullen een goede
herinnering aan hem blijven bewarem
tot slot dankte spr. namens de familie
voor de belangstelling.
Dezer dagen is in het ziekenhuis
St. Antoniushove te Voorburg in 62-jari-
gen ouderdom overleden de heer J. G.
Koopman, gep. kolonel der cavalerie van
het Ned.-Indische leger, oud vertegen
woordiger der K.L.M. en K.N.I.L.M
Australië.
Geboren in 1878 werd de thans ontsla
pene in 1901 benoemd tot tweede-luite-
nant bij het wapen der
Ned.-Indië. Hij werd als subaltern
cier gedetacheerd o.a. aan de rijschool te
Amersfoort en aan die te Saumur (Frank
rijk). Als ruiter verwierf hij verscheidene
eereprijzen en als ritmeester was zijn
naam niet slechts in Indië en Nederland,
doch ver buiten de grenzen bekend.
De Ned.-Indische regeering belastte
hem indertijd met den aankoop van
paarden in Australië ten behoeve van het
leger.
Nadat de heer Koopman in 1929 in den
rang van kolonel was gepensionneerd
vestigde hij zich te Sidney in Australië
(1930) waar hij de belangen van de
K.L.M. en van de K.N.I.L.M. vele jaren
diende als haar vertegenwoordiger daar
te lande. Bij de wereldvermaarde landing
van de „Uiver” te Melbourne verwel
komde hij onze vliegers namens de beide
luchtvaartmaatschappijen en trad als hun
verzorger aldaar op.
Ingevolge zijn wensch is in alle stilte
zijn stoffelijk overschot te Westerveld
gistermiddag, zooals reeds bericht, ver-
ascht.
werd uitgegaan van een zekere ver
houding tusschen volledig beladen ritten
en ritten zonder lading;
c. een zekere goederenclassificatie
werd aangenomen, waarbij een parallel is
gezocht met de goederenclassificatie van
de N.S. De kern wordt gevormd door een
tarief voor B-goederen, met 10 pCt. toe
slag voor A-goederen (in het algeméén
hoogwaardige goederen) en 10 pCt. ver
mindering voor C- en D-goederen (laag
waardige goederen). Voor z.g. volumi
neuze goederen wordt een afzonderlijke
regeling getroffen.
In het tarief zal verder rekening wor
den gehouden met:
1. verplicht nachtverblijf
chauffeur, wanneer een rit