HAAGSCHE COURANT Hardrijden te Groningen voor vrouwen Donderdag 9 Januari 1941. BINNENLAND STADSNIEUWS Nieuwe regeling inzaKe het vrachtautoverkeer De techniek van den Autobevrachtingsdienst DERDE BLAD NEDERLANDSCHE UNIE Vijf Kinder- UDE GENEVER DE OUDE INKOMSTENBELASTING EN DE LOONBELASTING BEGRAFENIS W. Th. J. SCHREYNER MEN IS VERPLICHT MAATREGELEN BIJ GLADHEID TE NEMEN Engelsche bommen op ons land UITREIKING NIEUWE DISTRI- BUTIE-BESCHEIDEN JUBILEUM G. BEYNVOORT Steunverleening en byslagwet VAN TRAP GEVALLEN Dinsdagmiddag werd op de ijsbaan van „Het Noorden” te Groningen het Nederlandsche kampioenschap hardrijden voor vrouwen verreden. Links Antje Koopmans (Polygoon) VERKEERSOVERTREDINGEN IN DE MAAND DECEMBER b vrouwen gedood, drie licht gewond BEGRAFENIS J. KOO1STRA KOLONEL J. G. KOOPMAN f No. 17770 ER IS GEEN BETERE Vervolg van het le blad. in een na en vroolijkheid den tot een f IROOO ETIKET) heer van PER L. KRUIK F. 3.75 réuO.Bn. Distillateurs:Boil 1 Dunlop. Schiedam den van dank Nederlandsche pro- ver- den vervoerder weder teruggekeerd, dan plaatse weder bij uit- bij den ge- afloop maakt. marsch eenkomst in den Dierentuin Hedenmiddag is op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen teraardebesteld het stoffelijke overschot van den heer W. Th. banleider van ban 6 der VEREENIGING VAN CHRISTELIJKE ONDERWIJZERS De afdeeling ’s Gravenhage van de Ver- eeniging van Chr. onderwijzers en onder wijzeressen in Nederland en de Over- zeesche Gewesten zal Zaterdagmiddag a.s. in de dr. H. Piersonschool haar eerste vergadering in het nieuwe jaar houden. Als spreker zal optreden de heer I. Snoek, hoofd eener Chr. school te Rijs wijk (Z.H.) met het onderwerp „Egypte en de Bijbel”. De lezing zal door licht beelden worden geïllustreerd. De heer Snoek heeft zelf een reis naar Egypte gemaakt. In de toekomst centrale ver rekening van den vrachtprijs. In het bovenstaande is uiteengezet, dat voorloopig de provisie door den vervoer der aan den agent of sub-agent wordt vol daan. De verrekening van den eigenlijken vrachtprijs blijft overgelaten aan vervoer der en verlader, waarbij voorshands de A.B.D. zijn bemiddeling niet verleent. Het ligt intusschen in de bedoeling, dat bin nenkort de verrekening van den vracht prijs zal worden geleid over de centrale administratie van den A. B. D., in dier voege, dat onder handhaving van het in het derde Uitvoeringsbesluit aangenomen beginsel, dat bij voorkeur franco zal wor den vervoerd, de verschuldigde vrachtsom door den verlader moet worden gestort op postrekening 398493 van den A.B.D. Het aan den vervoerder toekomende d.w.z. vrachtsom minus provisie, wordt dan door de centrale administratie van den A.B.D. aan den vervoerder betaald, nadat de vervoerder aan den A.B.D. met de noo- dige bewijzen heeft aangetoond, dat het vervoer naar behooren heeft plaats gevon den. Nogmaals wordt onder de aandacht van een ieder gebracht, dat men bij gladheid verplicht is, volgens Politieverordening, zand of asch te strooien. Bij de politie ko. men tal van klachten binnen over nalatig heid ten aanzien hiervan. Het maken van glijbanen door de jeugd dient te wor den tegengegaan, daar hierdoor, vooral bij duisternis, reeds verschillende ongelukken hebben plaats gehad. Ouders en onder wijzers wordt verzocht de aan hun zorgen toevertrouwde kinderen, hierop te wijzen. „Beurtvaartadres” wordt inge voerd. Ten behoeve van dit laatste ligt het in het voornemen, een beurtvaart-adres, be staande uit drie deelen, in te voeren, waar van één gedeelte (afleveringsbewijs) door den vervoerder, na afteekening voor goede ontvangst door den ontvanger aan den A. B.D. moet worden ingezonden als bewijs, dat de lading naar behooren is afgeleverd en betaling aan den vervoerder kan vol gen. In een café in a e Binnenstad is gisteren ten nadeele van een bewoon, ster van de Jacob de Graefflaan, haar handtasch, inhoudende o.a. ontvreemd. De Haagsche Ijsclub had gistermiddag wedstrijden in *t hardrijden op de schaats uitgeschreven voor jongens van 14 tot 16 en van 1618 jaar en tevens behendig- heidswedstrijden voor meisjes en jongens van 1214 jaar. De hardrijderijen hadden ditmaal plaats op banen van 160 m. lengte; er werd ge reden volgens het afvalsysteem. Het resultaat was in de groep jongens van 1618 jaar: 1. H. J. de Mol van Ot- terloo; 2. B. de Groot; 3. J. de Smeth. De Groot was hier ver uit de sterkste, maar kwam in den laatsten rit te vallen. De uitslag van groep II (jongens van 1416 jaar) was: 1. W. v. d. Vlugt; 2. J. Posthuma; 3. A. Knoop Pothuis. Voor de behendigheidswedstrijden was de deelneming wat grooter en zij gaven natuurlijk dikwijls reden tot veel vreugde Morgen vindt van 105 uur de uit reiking plaats van de nieuwe distribu tiebescheiden (algemeene bonkaart, bloemkaart, broodkaart, vleeschkaart enz.) aan hen wier familienaam begint met de letter I, J en L. Hoe een autobevrachting verloopt In het algemeen wordt een autobevrach ting geacht aldus te verloopen. Wanneer op 13 Januari a.s. de autobe- vrachtingsdienst (A.B.D.) in werking treedt, zullen de vervoerders, die op grond van de hun verstrekte vergunnin gen aan den autobevrachtingsdienst zijn onderworpen, zich moeten melden bij de agenten of sub-agenten van dezen dienst. C. J. W. NUYS OVERLEDEN. In den ouderdom van 80 jaar is hier ter stede overleden de heer C. J. W. Nuys. oud-leeraar MO teekenen te Middelburg De teraardebestelling zal plaats hebben Zaterdag a.s op de begraafplaats Nieuw Eik- en Duinen. Vertrek van het sterfhuis. Coudsbloemlaan 208. te 2 uur De aanmaak van gasgeneratoren. Wat het derde punt betreft, werd op ge merkt. dat de bouw van gasgeneratoren aanzienlijk moet worden opgevoerd. In Duitschland kent men reeds 7 jaren het gebruik hiervan. Hier in Holland is men er eerst in de laatste maanden op groote schaal toe overgegaan. In zes maanden werden 3200 wagens met gasgeneratoren in bedrijf genomen, voor de helft houtgas- en voor de helft'anthra- cietgeneratoren. Er wordt nadruk opgelegd dat het hier alleen betreft vrachtauto’s en autobussen, zoodat personenauto’s voor gasgeneratoren niet in aanmerking komen. Teneinde het gebruik van deze genera toren te stimuleeren. zijn de volgende be palingen in het laven geroepen: a) Auto’s, voorzien van een gasgenera tor, ontvangen van de Rijksverkeersinspec- teuren zonder meer de toestemming tot rijden. Zij worden voor doeleinden voor de weermacht niet aangekocht en blijven in het verkeer. b) Auto’s met gasgeneratoren hebben bij de toewijzing van banden de voorkeur. c) De vroegere belastingverhooging is bij het gebruik van een andere brandstof dan benzine opgeheven. De op deze wijze gespaarde brandstof fen zullen de openbare vervoermiddelen ten goede komen, zoodat het mogelijk zal zijn, dat reeds opgeheven autobuslijnen worden hersteld. VERGADERING TECHNISCH GILDE. Het Technisch Gilde in Nederland, dat reeds op talrijke plaatsen onder zeer groote belangstelling afdeelingen stichtte, zal Zaterdag 11 Januari a.s. des namiddags te 3 uur, in het gebouw Pulchri Studio al hier zijn oprichtingsvergadering houden voor de afdeeling den Haag. Uiteraard is deze vergadering toeganke lijk voor allen uit de technische bedrijven, die in het Gildewerk belang stellen. Woensdag 15 Januari zal de heer G. Beynvoort, commies-chef de bureau aan het 1ste kantoor der Directe Belastingen, Spui 216a, alhier den dag herdenken, dat hij 25 jaar geleden tot Rijksambte- naar werd benoemd. Reeds op 16-jarigen leeftijd trad de ju bilaris 1 Jan. 1909 als particulier klerk ter directie Arnhem in dienst der belas tingen, waarna hij op 15 Januari 1916 tot rijksklerk 3e klasse werd aangesteld. Na het examen voor rijksklerk 2e klasse met goed gevolg te hebben afgelegd, werd hij op 1 Nov. 1920 als zoodanig benoemd ter Inspectie Schiedamop 1 Jan. 1923 werd hij verplaatst naar het Ontvangkan toor aldaar, waar hem de functie van kassier werd opgedragen. Inmiddels werd de titel van rijksklerk 2e .klasse gewij zigd in adjunct-commies en door den toenmaligen directeur der belastingen te Rotterdam, wijlen den heer van den Dries, werd hij aangezocht om als ad- junct-commies-chef de bureau op te tre den aan het 1ste kantoor der Directe Be lastingen alhier, welke functie hij op 1 Mei 1925 aanvaardde. Dit kantoor breidde zich in den loop der jaren meer en meer Uit en de heer Beynvoort heeft gedurende dien tijd tot volle tevredenheid zijn bekwaamheden als chef getoond welke tevredenheid tot drukking kwam door bevordering keuze op 1 Jan. 1938 tot commies. dat de op eigen DE NEDERLANDSCHE S.S. De N.S.B.-persdienst meldt: Voor de eerste maal sedert de Neder landsche S.S. door den leider der N.S.B. ir. A. A. Mussert werd ingesteld, zal dit keurcorps der Nederlandsche nationaal- socialistische beweging in het openbaar optreden. Zaterdag 11 Januari a.s. zal door een S.S.-formatie, ongeveer ter sterkte van 500 man een marseb door den Haag worden gemaakt. De route van deezn marsch. die 2.30 uur nam aan vangt. zal nog nader worden bekend ge- Na het beëindigen van volgt te 3.30 uur nam. een bij- Vanwege het departement van Sociale Zaken is aan de gemeentebesturen een schrijven gezonden, waarin wordt medege deeld, dat door de invoering van de Kin derbijslagwet arbeiders in dienst van een onderneming en .met hen gelijkgestelden, zoo de gezinssamenstelling althans daartoe grond oplevert een bijslag zullen ontvan gen op hun loon. In verband hiermede zal, te rekenen van 1 Januari j.l. af, voor de toepassing van de steunregeling voor werklooze arbeiders,met name voor wat betreft de artikelen 8 en 19 ep de daarbij behoorende schalen, als loon’gelden het geen de werklooze in het bedrijf, waartoe hij behoort, zou kunnen verdienen, ver meerderd met hetgeen hem uit hoofde van de Kinderbijslagwet bij tewerkstelling in dat bedrijf zou toekomen. Hetzelfde geldt van dien datum af voor de kleine boeren en tuinbouwerssteunregelingen, voor zoo ver bij de toepassing daarvan het vrije bedrijf-loon een rol speelt (gedacht wordt b.v. aan de 95 pCt. maximumgrens bij toe kenning van den brandstoffentoeslag). A. SCHMIDT OVERLEDEN. In den ouderdom van 52 jaar is hier ter stede overleden de heer J A. Schmidt, procuratiehouder van de Twentsche Bank. De teraardebestelling zal plaats hebben Zaterdag a.s. te half vier op de begraaf plaats Nieuw Eik en Duinen, Dr. Joh. J. Hanrath, administrateur van het departement van Waterstaat, chef van de afdeeling Vervoerwezen, deed nog de volgende mededeelingen over de techniek van der autobevrachtingsdienst, die welis waar heel diep ingrijpt in de private rech ten der gebruikers, maar die een einde maakt aan het gebrek aan organisatie, dat voor dezen tak van vervoer kenmer kend was. Er waren ook vele misbruiken, welke afgesneden moesten worden. Op het oogenblik doet zich tevens in belangrijke mate het bezwaar gelden, dat de laad ruimte niet nuttig genoeg wordt aange wend. De eerste stap is geweest het in het leven roepen van het vergunningsstelsel voor het beroepsgoederenvervoer. In be ginsel is de nieuwe organisatie niets an ders dan de bevrachtingsregeling voor de binnenscheepvaart, welke wij van 1933 af kennen. Er worden bevrachtingscommis- sies, agentschappen en sub-agentschappen ingesteld. Buiten de nieuwe regeling voor de auto bevrachting vallen het verkeer binnen een straal van 15 k.m., het vervoer van vee, versche visch en melk, en het veilings- goederenvervoer splitst in z 2 onkosten Deze onderzoekingen leidden uiteraard bepaald bedrag per k.m.. afhan kelijk van het aantal k.m.. dat met de auto wordt gereden en afhankelijk van het gebruikte type auto. Vanochtend omstreeks 7 uur is de 90- jarige mej. J. B. in haar woning in de Smidsstraat van de trap gevallen. Zij kreeg een verwonding aan het hoofd en klaagde over pijn in den rug. De genees kundige dienst bracht haar naar het zie kenhuis aan den Zuidwal waar zij is op- genomen De 24-jarige mej G. S. viei vanochtend eveneens in haar woning in de Kenau straat van de trap Ook zij oekwum een hoofdwonde en klaagde over inwendige pijnen. Door den geneeskundigen dienst is zij naar het R.K. ziekenhuis aan het Westeinde gebracht. cavalerie in offi- BEGRAFENIS A. A. DE JONGH Gisteren is op de begraafplaats Oud Eik en Duinen teraardebesteld het stoffelijke overschot van den heer A. A. de Jongh, oud-hoofdinspecteur der Opium-regie te Batavia en oud-burgemeester van Hoorn. Aanwezig waren de heeren mr. H. C. Leembrugge, burgemeester van Hoorn; J. C. van Bockema en H. Bosset, wethouders en Koom, secretaris van die gemeente, J. van Tubergen, oud-hoofdingenieur in Ned.- Indië en dr. J. C. Broekema. Mr. Leembrugge sprak in de aula na mens het gemeentebestuur van Hoorn een afscheidswoord. Ons treft aldus spr. de groote harmonie, zoowel in opgang als in dalende lijn, van den heer de Jongh. Hij heeft zich altijd ten volle gegeven aan wat hij deed. Het is teekenend voor hem, dat hij na een prachtige en eervolle loop baan in Indië, naar de stad van zijn ge boorte terugkeerde om er burgemeester te worden. In Hoorn heeft de heer de Jongh zich de grootste achting verworven van allen, die hem aan het werk hebben ge zien. Zijn naam zal in eere blijven. Eén schoonzoon schetste de werkzaam heden van den heer de Jongh in Indië. Zijn prettige persoonlijkheid yersc^afte hem een grooten kring van vrienden. De organist bracht gewijde muziek ten gehoore, waarna de kist grafwaarts werd gedragen. HARDRIJDERIJ VAN DE HAAGSCHE IJSCLUB Na lossing van de lading in B moet de vervoerder zich wederom melden bij het dichtsbijzijnde kantoor van den agent of sub-agent van den A.B.D. Deze melding kan ook telefonisch geschieden. Hij ont vangt daar wederom een meldingsbeves- tiging en wordt door den agent inge schreven in een register van ter beschik king staande voertuigen. De mogelijk heden zijn nu tweeërleióf de vervoerder krijgt door den A.B.D. een nieuwe vracht toegewezen, waarvoor dus op dezelfde wijze wordt gehandeld als hiervoor is uiteengezet, dan wel er is geen vracht aanwezig en de vervoerder moet, om on- noodige onkosten te voorkomen met zijn ledig voertuig worden teruggezonden. Het zal geen betoog behoeven, dat dit laatste zooveel mogelijk moet worden voorkomen en dat z.g. ritten zonder la ding tot het allernoodigste moeten wor den beperkt. Doet zich deze omstandig heid voor, dan krijgt de vervoerder dé desbetreffende opdracht van den agent of namens dezen van den sub-agent van den A.B.D. Woorden van dank Tenslotte sprak dr. Pini enkele woor- aan het adres van de Rijksverkeers-inspectie voor haar gewetensvollen arbeid, waar aan het te danken is geweest, dat on danks het benzinegebrek het vrachtauto verkeer zonder stagnatie voortgang kon hebben. Het werk, dat zij verricht, is ondankbaar, zij staat aan kritiek en aan vallen bloot, maar daartegen zal zij ook door de Duitsche autoriteiten in bescher ming worden genomen. Geen ledige ritten op eigen initiatief Het is in elk geval verboden, vervoerder deze ledige ritten initiatief onderneemt. Voor het uitvoeren van deze ledige ritten ontvangt hij van den agent of namens dezen van den sub- agent een daartoe bestemde machtiging. De ledige rit is dus gedekt door de aan wezigheid in het voertuig van een ritten- kaart A, een rittenkaart B en een mach tiging, afgegeven door een agent of sub- agent van den A.B.D. Is de ledige rit uitgevoerd en dus in het algemeen de op zijn standplaats meldt hij zich ter den dichtsbijzijnden agent of sub-agent van den A.B.D., waar na hij weder in aanmerking komt voor een nieuwe vracht. van wordt maakt van zoodanige grootte, dat hij tij dens den rit of onmiddellijk hiervan moet overnachten; 2. Verdachtmaking leugen en bedrog zijn de wapenen, waarmede wij worden be streden en het is juist in deze phase van den strijd, dat de hulp van den Raad van Bijstand ingeroepen wordt om aan deze gevaren het hoofd te bieden. In de korte rede, waarmede Einthoven den Stedelijken J. Schreyner, banleider van ban 6 der WA., van de N.S.B. Van half tien tot half elf was er ge legenheid langs de baar te defileeren in het Heerbankwartier. Te half twaalf ver trok de stoet naar de begraafplaats. Voor op gingen tamboers, hoornblazers en het WA. muziekcorps. Daarachter kwam het vendel Peter Ton, waarna de lijkwagen met het stoffelijke overschot en de koet sen, waarin met de familie meekwamen Kreisleiter Lanwer, de gevolmachtigde van den Rijkscommissaris voor Zuid-Holland, Schwebel, majoor Feenstra, heerbanleider, H. C. v. d. Bosch, gep. resident, cornel Nije, leider van de N.J.S. in het gewest Den Haag, banheer van Hammond. De stoet werd gesloten door vendels van de Haagsche W.A. Vier banleiders fungeerden als slippendragers, terwijl de kist gedra gen werd door twaalf wachtmeesters Op de begraafplaats waren o.m. aanwe zig de gemachtigde van den leider, graaf de Marchant et d'Ansembourg. baron van Haersolte van Haerst, districtsleider mr. Sluiters, hoofd van de Vorming, deputatie» van de W.A. uit Amsterdam, Leiden, Haar lem, Rotterdam, Utrecht en verschillende kleinere plaatsen, dr. van Ketel, plaatse lijk commandant van de Ned. S.S. De com mandant van de WA., die door ziekte verhinderd was te komen, was vertegen woordigd door den heerbanleider van Die- rendonek en den adjudant Strooink. Ver der warén aanwezig de hopman-admini- strateur Vermeer, dr. van Renesse, het hoofd van den dienst Muziek, de heer Sterk, hoofdinspecteur Simon, vertegen woordiger van den Hoofdcommissaris mr. P. J. C. M Hamer en de adjudant van den districtsleider Brugman. In de aula sprak de heer Dierendonck namens den commandant van den leider der W.A. De heer Schreyner koos aanvan kelijk de militaire loopbaan. Door ziekte werd deze echter spoedig afgebroken. In 1934 trad hij toe tot de W.A. Toen in 1936 het ambtenarenverbod afkwam was de heer Schreyner gedwongen ook zijn functie van reserve-officier neer te leg gen. In hetzelfde jaar werd de W.A. opge- hèven. Na den oorlog was de heer Schrey ner een der eersten, die zich weer bij dit corps voegde. Spr. schetste den over ledene als een moedig strijder en een uit stekend voorbeeld voor anderen. Zijn zacht, evenwichtig en zeer bescheiden ka rakter maakte hem tot een prettig mensch in den omgang. Majoor Feenstra zeide o.m. Gij hebt ge leefd als een soldaat. Het woord van een soldaat behoort kort te zijn. De eer van een soldaat ligt in de plichtsvervulling. Gij hebt uw plicht gedaan, gij zijt trouw geweest aan de heerban, aan den leider, aan het volk en het vaderland. Wij dan ken u hiervoor De organist speelde ,,Wilt Heden nu tre den” en het Mussert-man-lied. Hierna werd de kist, die gedekt was door de vlag van de WA. grafwaarts gedragen. Tijdens het dalen van de kist speelde het muziek corps Ik had een wapenbroeder. Majoor Feenstra dankte namens de fa milie voor de belangstelling. een vasten laad- en lostijd, welke in het algemeen voldoende wordt geacht voor de hiermede verband houdende werkzaamheden. Wordt deze laad- en los tijd overschreden, dan is een vast wacht geld per 15 minuten verschuldigd; 3. de provisie, welke door den vervoer der aan den A. B. D. moet worden be taald, is in het tarief opgenomen. De statistiek van bekeuringen, opge maakt door het personeel van het ver keerswezen der politie in onze stad, laat over de maand December het volgende beeld zien. Een proces-verbaal kregen 222 weggebruikers voor het niet geven van een teeken bij richtingverandering, 300 personen hadden hun fietsverlichting niet voldoende afgeschermd, 87 wielrijders hielden niet voldoende rechts, in 89 ge vallen werd door bestuurders van motor rijtuigen de maximumsnelheid overtreden, 63 wielrijders volgden de bevelen van de verkeerspolitie niet op, 83 fietsers hadden geen bel op hun rijwiel en 48 reden met meer dan twee naast elkaar. Vervoersplicht opgelegd. Met nadruk wordt erop gewezen, dat uit het autobevrachtingsbesluit voortvloeit, dat den vervoerders een vervoersplicht is op- gelgd; m.a.w dat zij den plicht hebben, de vervoeren uit te voeren, welke hun door den A.B.D. worden opgedragen. Geeft de uitvoering van een dergelijke ver- voersopdracht reden tot ernstige of her haalde klachten, dan stellen de vervoer ders zich aan strafmaatrégelen bloot. Dit is eveneens het geval, wanneer een aan den A.B.D. onderworpen voertuig op den weg wordt aangetroffen zonder dat de hiervoor benoodigde bescheiden op het voertuig aanwezig zijn rarietsysteem uitgewerkt. Het ligt dus m de bedoeling, dat niet alleen wordt vastgesteld met welke wagens een bepaalde zending goederen zal wor den vervoerd, doch ook, dat in het alge meen de t ransportvoorwaarden worden vastgelegd. Daartoe is een tariefsysteem voor den autobevrachtingsdienst uitge werkt. Dit tariefsysteem is gebaseerd op de volgende grondslagen. Een onderzoek heeft plaats gehad naar de onkosten, welke verbonden zijn aan net in bedrijf hebben van een auto en wel ge- snlit<t in z e vaste onkosten en variabele Het vervoer voor den A.B.D. geschiedt dus onder dekking van rittenkaart A, rittenkaart B en een contröle- bewijs, welke drie bewijzen te allen tijde op het voertuig aanwezig moe ten zijn. Uit deze gegevens kon dus betrekkelijk eenvoudig worden berekend, hoe groot een redelijke vrachtprijs moet zijn, wan neer: a. werd aangenomen een gemiddeld aantal k.m. dat per auto zou worden ge reden; - Engelsche vliegert vlogen ook in den afgeloopen nacht boven ons land. Bom men werden o.a. geworpen op een dorp, waardoor vijf vrouwen werden gedood en drie licht gewond. Drie huizen in dit dorp zijn vernield. Ook op enkele andere plaatsen in ons land werden bommen geworpen. Noe- menswaardige schade is hierbij niet aangericht. VERLICHTING IN BETALINGSWIJZE TE VERWACHTEN Bij de openbaarmaking van het besluit omtrent de loonbelasting is tevens mede- deeling gedaan van de mogelijkheid tot aftrek van de in de periode Januari— Mei 1941 vervallende termijnen der oude Rijksinkomstenbelasting Bij de invulling der kort daarna uitgereikte werknemers- verklaring heeft een ieder de gelegenheid gekregen om deze ontheffing te ver zoeken. Deze verzoeken hun aantal bedraagt uiteraard verscheidene honderdduizenden moeten worden onderzocht, een arbeid, die geruimen tijd zal vorderen. Inmiddels moeten de werknemers eigenlijk een dubbele belasting betalen, n.l. het nog resteerende deel van de oude Inkomstenbelasting (voor sommigen, die nog geen aanslag ontvingen, is zelfs van het volle bedrag van dien aanslag sprake) en de maandelijksche bijdrage (door loonkorting) aan de Loonbelasting. Deze moeilijkheid is bij de betrokken instanties niet onopgemerkt gebleven en het ligt dan ook in de, bedoeling om eenige faciliteiten toe te passen. Een daartoe strekkend besluit van den secre- taris-generaal van het departement van Financiën is, naar wij vernemen, binnen kort te verwachten. Overwogen wordt het aantal termijnen, waarin de rest (of de geheele aanslag) der Inkomstenbelasting 1940/41 moet worden betaald, te vergrooten. In welke mate dit zal geschieden, vernamen wij niet. Voorts bestaat de mogelijkheid, dat bij de betaling der termijnen bovendien re kening mag worden gehouden met de ontheffing van een derde deel, waarbij dan vooruit zou worden geloopen op de beslissing van den inspecteur op het ver zoek om ontheffing. Stedelijke Raad van Bijstand geïnstalleerd Van de zijde van de Ned. Unie ontvan gen wij het volgende.verslag: Woensdag 8 Januari werd in het ge bouw van het Stedelijk Secretariaat ’s-Gravenhage van de Nederlandsche Unie de Stedelijke Raad van Bijstand geïnstal leerd door mr. L. Einthoven, Een zeer belangrijk moment in de ge schiedenis van de Unie: de Raad van Bij stand staat de leiding van de Nederland sche Unie hier ter plaatse bij met des kundige voorlichting, ten aanzien van de vele problemen, die zich bij het dagelijk- sche werk voordoen. De heer G. C. M. Hardebeck, hoofd van het Stedelijk Secretariaat, formuleerde in zijn rede op dezen avond de beteekenis van den Raad aldus: Het was natuurlijk altijd mogelijk voor een bepaald geval een deskundig Unie-lid te raadplegen, zooals steeds geschiedde, maar tot op heden ontbrak een college, waaraan die moeilijkheden voorgelegd konden worden, en waar zij, niet zooals vroeger slechts met een deskundige maar nu ook in haar juiste verhouding tot de andere politieke en maatschappelijke ver. schijnselen konden worden besproken. In deze Raad hebben immers vertegen woordigers van zooveel mogelijk aspecten van het geheele Nederlandsche leven zit ting. Nog een andere reden maakt dezen Raad zoo belangrijk: de moeilijkheden, waar mede de Nederlandsche Unie, ook in Den Haag te kampen heeft, zijn vele. Er zijn dagen geweest, gedurende welke onze voorhoede, gevormd door ons ge trouwe corps colporteurs dreigde ten on der te gaan in den ongelijken strijd tegen den tegenstander, maar zij hebben niet versaagd en in regen, sneeuw en vorst staan zij nog op hun post. Dank zij hun toewijding is de eerste phase van den strijd gewonnen. De strijd wordt echter op ander gebied voortgezet. Alle uitingen van de Unie worden stelselmatig geboycot. de Raad ’s-Gravenhage installeerde, legde hij nog maals den nadruk op het tweeledig ka rakter, van de Nederlandsche Unie: aan den eenen kant behoud van de Neder landsche onafhankelijkheid en van de volksvrijheden en aan den anderen kant de vernieuwing op cultureel, sociaal-eco- nomisch en staatkundig terrein. Men is in Nederland en in een groot deel van de voor-oorlogsche wereld vast- geloopen, doordat men niet tijdig de ba kens verzet heeft. Het is dus zaak thans de voorbereidin gen te treffen om straks, als wij onze vrijheid herkregen hebben, voortbouwen de op de oude fundamenten een nieuwe maatschappij te stichten. Aan deze voorbereidingen kunnen wij allen deelnemen door het kweeken van een zoo hoognoodig gemeenschaps. en saamhoorigheidsbesef op nationalen grondslag. Met een opwekking om zich volkomen in te zetten voor de idealen van de Ne derlandsche Unie, verklaarde spreker den Stedelijken Raad geïnstalleerd. Op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen vond hedenmiddag de begrafe nis plaats van het stoffelijke overschot van den heer J. Kooistra, docent aan de School voor Taal en Letterkunde alhier en assistent aan de Universiteit van Am sterdam. Op de begraafplaats waren o.a. aan wezig de heeren dr. B. J. Timmer, lee- raar aan het Vlaardingsche Lyceum. W. van Maanen, leeraar H.B.S. te Utrecht, A C Hovens Greve, oud-leeraar Ned. Lyceum alhier, P. M. Cochius, dr, M. de Groot, leeraar H.B.S. te Am sterdam, A. C. Steehouwer, leeraar H.B.S. te Amsterdam. C. Hedeman, lee raar Engelsch, dr. M. D. E. de Leve, docent aan de School voor Taal en Let terkunde, A. Justema. J. Kloosterman, P. Zeylman van Emmichoven, J. W P. Spruyt, dr. H. J. v. d. Meer, mr. F. J. H. Bach, prof. dr. E. Kruisinga, rector School voor Taal en Letterkunde, dr. J. Kalf, A. Rinks, oud-hoofdinspecteur La ger Onderwijs, voorzitter van de School voor Taal en Letterkunde, met den secre taris J. H. Schutt en vele leerlingen. De heer IJ Kooistra, neef van den overledene, heeft aan het graf een kor» afscheidswoord gesproken. Hu zeide, dat hit niét in den feest van den overledene zou zijn geweest, als er veel werd gesproken Als een leven zou wot- naar de gegeven zou men yan een rijk getuigen. Velen in het land zullen met weemoed ken- dit verscheiden Door zijn Nieuwe papieren Hun wordt daarbij een gele rittenkaart A verstrekt, welke kan worden vergeleken met een identiteitsbewijs voor de auto. Tegelijkertijd wordt hun verstrekt een witte rittenkaart B, welke dient om de voor den A.B.D. uit te voeren ritten te noteeren. Van dit oogenblik af worden door den vervoerder alleen die ladingen vervoerd, welke hém daartoe door den AB.D wor den aangewezen. Dit brengt mede, dat de te vervoeren vrachten in den vervolge door de verladers bij de agenten en sub- agenten van den A.B.D. zullen moeten worden aangemeld. Doet zich in den aan vang de omstandigheid voor, dat een ver voerder een lading aanbrengt bij den agent of sub-agent van den A.B.D. dan volgt daaruit dog niet, dat deze vervoer der ook in aanmerking komt de door hem aangebrachte lading te vervoeren. Bij de vorenbedoelde melding ontvangt de vervoerder van den agent of sub-agent een meldingsbevestiging. waarop worden aangegeven: plaats en tijdstip van mel ding, onder vermelding van plaats en eventueel van telefoonnummer, waar de chauffeur van het voertuig bereikbaar is. Moet nu een lading worden vervoerd van A naar B, dan beschikt de agent van den A.B.D. in A of in de nabijheid daarvan over de noodige gegevens, welke vervoerder voor het uit te voeren trans port kan worden aangewezen. Hij is tevens bekend met de plaats, waar net betrokken voertuig zich bevindt en kan derhalve den chauffeur de noodige aan wijzingen voor het vervoer geven Contrölebewijs voor gedekt vervoer Vervoer heeft alleen plaats, wanneer dit is gedekt door een contrölebewijs, af gegeven door den agent of, op zijn aan wijzingen, door den sub-agent. De aan gewezen chauffeur moet zich derhalve bij den agent of bij een door hem aan to wijzen sub-agent vervoegen tot bet in ontvangst nemen van dit contrölebewijs. Op dit contrölebewijs worden de noodige aanwijzingen voor het vervoeren van de lading vermeld, o.m de naam van den vervoerder, de naam van den opdracht gever; het motorrijtuig, waarmede het vervoer plaats vindt; het gewicht van de lading; soort goederen; van welke plaats het vervoer begint en waar het vervoer eindigt; de vrachtprijs en de visie welke door den vervoerder is schuldigd Deze provide moet door vervoerder aan den agent of sub-agent worden betaald Indien er voorzoover net oezwaren op levert om langs het kantoor van den agent of sub-agent te rijden naar de laad plaats. is het natuurlijk niet uitgesloten aat door den agent of sub-agent een regeling wordt getroffen waardoor even tueel hieruit voortvloeiende bezwaren kunnen worden opgeheven of althans ver minderd. zijn geweest, Als e den gewaardeerd vriendschap, leven kunnen en daarbuiten levend woord pakte hij bij zun lessen de leerlinKen. Allen zullen een goede herinnering aan hem blijven bewarem tot slot dankte spr. namens de familie voor de belangstelling. Dezer dagen is in het ziekenhuis St. Antoniushove te Voorburg in 62-jari- gen ouderdom overleden de heer J. G. Koopman, gep. kolonel der cavalerie van het Ned.-Indische leger, oud vertegen woordiger der K.L.M. en K.N.I.L.M Australië. Geboren in 1878 werd de thans ontsla pene in 1901 benoemd tot tweede-luite- nant bij het wapen der Ned.-Indië. Hij werd als subaltern cier gedetacheerd o.a. aan de rijschool te Amersfoort en aan die te Saumur (Frank rijk). Als ruiter verwierf hij verscheidene eereprijzen en als ritmeester was zijn naam niet slechts in Indië en Nederland, doch ver buiten de grenzen bekend. De Ned.-Indische regeering belastte hem indertijd met den aankoop van paarden in Australië ten behoeve van het leger. Nadat de heer Koopman in 1929 in den rang van kolonel was gepensionneerd vestigde hij zich te Sidney in Australië (1930) waar hij de belangen van de K.L.M. en van de K.N.I.L.M. vele jaren diende als haar vertegenwoordiger daar te lande. Bij de wereldvermaarde landing van de „Uiver” te Melbourne verwel komde hij onze vliegers namens de beide luchtvaartmaatschappijen en trad als hun verzorger aldaar op. Ingevolge zijn wensch is in alle stilte zijn stoffelijk overschot te Westerveld gistermiddag, zooals reeds bericht, ver- ascht. werd uitgegaan van een zekere ver houding tusschen volledig beladen ritten en ritten zonder lading; c. een zekere goederenclassificatie werd aangenomen, waarbij een parallel is gezocht met de goederenclassificatie van de N.S. De kern wordt gevormd door een tarief voor B-goederen, met 10 pCt. toe slag voor A-goederen (in het algeméén hoogwaardige goederen) en 10 pCt. ver mindering voor C- en D-goederen (laag waardige goederen). Voor z.g. volumi neuze goederen wordt een afzonderlijke regeling getroffen. In het tarief zal verder rekening wor den gehouden met: 1. verplicht nachtverblijf chauffeur, wanneer een rit

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 9