Haagsche Courant van Vrijdag III Januari 1941 .KEELPIJN fc vandaag en morgen verkouden B Bescherm Uw keel tegen infectie VICKSH0ESTB0NB0NS De ingestelde autobevrachtingsdienst noodig? BINNENLAND De veranderingen in de radio Het uitvoeringsbesluit van den secretaris-generaal van Waterstaat 4er‘ÏÏ r” geweest nneer de besomming groot is Het feest Welken distributiebon heeft men DERDE BLAD, PAGINA 1 18 86 57 Ook reeds wijzigingen gedurende 108 den oorlogstijd 111 33 34* 113 117 23 22 21* 3 De haringvangst in Duitschland 25' 24 23* 14 10 DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN DEC. t.m. 31 JANUARI 1941 15 tm. 24 31 103* 47 48 60 61 20* 87 44 8 C V Nieuwe mogelijkheden voor handel en industrie Ne der land en Zuidoost-Europa ARTIKELEN Hoeveelheid 21 Dec. t/m 31 Jan. 21 Dec. t/m 17 Jan. vervoerder ge- 28 Dec. t/m 21 Febr. 28 Dec. t/m 21 Febr. Mededeelingen van ir. Dubois 250 gram 28 Dec. t/m 21 Febr. 28 Dec. t/m 24 Jan. 250 gram visie vast 100 gram 28 Dec. t/m 21 Febr. PEULVRUCHTEN 500 gram 17 Dec. t/m 12 Jan. 400 gram 30 Dec. t/m 26 Jan. KAAS 125 gram EXTRA KAAS EIEREN één ei één ei EIEREN één ei EIEREN 1 Jan. t/m 31 Jan. 1 Januari t/m 30 April BROODBONBOEKJE. 100 gram als boven als boven BLOEMKAART. 30 Dec. t/m 26 Januari. BOTER- OF VETKAART. Holland als leermeester VLEESCHKAART. a 75 gram b.V, 100 gram HONDEN- EN KATTENBROOD. 1 Jan. t/m 31 Jan. 1000 gram 1 kilogram; 500 gram 1 pond; 100 gram 1 ons. N.B. ïi 1 heid brandstoffen derde periode” en de met ..één eenheid cokes derde periode" ge merkte bonnen elk recht op het koopen van één eenheid vaste brandstoffen. (Dit geldt o.a. voor doktoren, kamerbewoners, inkwartiering.) voor 100 gram 250 gram PETROLEUMZEGELS Koken Verlichting 30 Dec. t/m 23 Febr. 16 Dec. t/m 19 Jan. 2 liter 2 liter BON Rijksin- een September 1939 ‘.’enkomstige toe- Haagsche van ton- 75 gram 250 gram 1 kilogram 35 gram 35 gram 35 gram 35 gram 50 gram als boven 150 gram 120 gram 300 gram 200 gram 150 gram 250 gram 125 gram 250 gram 200 gram 250 gram 250 gram 200 gram 250 gram 250 gram 200 gram 250 gram 250 gram 200 gram 160 gram 140 gram 200 gram 90 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram 125 gram 150 gram 13 Jan. t/m 19 Jan. 7 dagen extra t/m 26 Jan., echter niet in restau rants e. d. 28 Dec. t/m 3 Januari extra t/m 10 Januari. 11 Jan. t/m 17 Jan. extra t/m 24 Jan. 6 Jan. t/m 15 Jan. (extra t/m 19 Jan.) plaat- waarvan er -i reeds 20 Van bonkaart distributie Vaste Brandstoffen HAARDEN KACHELS 50 gram 1 tube 1 pot 10 k g. 8 k.g. 5 k.g 4 k.g. 3 k.g U k.g. voor de GtOOrt DOOS. 30 Dec. t/m 12 Jan. 13 Jan. t/m 19 Jan. 7 dagen extra t/m 26 Jan., echter niet in restau rants e. d. 6 Jan. t/m 12 Jan. 7 dagen extra t/m 19 Jan., echter niet in restau rants e d. 30 Dec. t/m 5 Jan. 7 dagen extra t/m 12 Jan., echter niet in restau rants e. d. BROOD of 1 Rantsoen „gebak".. als boven 110 k g. bruinkoolbriketten; 450 stuks (200 k.g.) baggerturf; 300 stuks (195 k.g.) persturf; 175 k.g. fabrieksturf; 200 k.g. overige soorten turf. De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud 1 h.l. TARWEBLOEM en -meel of Roggebloem en -meel of Zelfrijzend Bakmeel of Boekweitmeel of brood of half rantsoen Gebak 6 Jan. t/m 12 Jan. 7 dagen extra t/m 19 Jan., echter niet in restau rants e. d. 30 Dec. t/m 5 Januari 7 dagen extra t/m 12 Januari, echter niet in restaurants e. d. eindelijk naar de Op voederkaart voor honden, oor groep I en II Hl IV VI Op voederkaart voor katten ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeeppasta of Zachte zeep (oude samenstell.) of Zachte zeep (nieuwe samenst of Zeeppoeder of Zeepvlokken of Zelfwerkende waschmiddelen of Vloeibare Zeep Voor 20 k.g. droog waschgoed moet aan de wasscherij één bon worden afgegeven. BROOD of 1 RANTSOEN „gebak". Dit is: Koek of Speculaas of andere koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake of Taart en gebakjes of Boterletter of Amandelbroodjes BROOD of 1 Rantsoen „gebak”. als boven T H EE Of KOFFIE SUIKER MAÏZENA of griesmeel of sago of aardappelmeel, puddingpoeder of puddingsaus-poeder met 100 gram zetmeel Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) 1 eenheid van de gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen Voor Deo .t/m 31 Jan. '41 zijn geldig: BON 08 tm. 10 Retourvrachten Artikel 14. De Rijksinspecteur van het verkeer kan vergunninghouders, wier, vergunningen strekken tot het vervoer van goederen langs den weg in eigen vervoer verplichten zich onmiddellijk na de lossing van hun lading te melden bij een agent van den autobevrachtingsdienst en vervoeren aan te nemen volgens de regelen vervat in de vorenstaande arti kelen. De van Nederland, ir. Dubois, deelt ons het vol gende mede: Ongetwijfeld zal men er belang in stel len iets naders te vernemen omtrent de veranderingen, welke in den Nederland- schen omroep hebben plaats gevonden. Weliswaar is uit de officieele beschei den alsmede uit perspublicaties van offi cieele zijde reeds veel duidelijk geworden, doch het blijkt uit de vele perscommen taren, dat allerminst overal een juist begrip bestaat omtrent wat te gebeuren staat. Allereerst dient men een scheiding te maken tusschen wat de omroep gaat bie den en de bijdrage, welke van de luiste raars gevorderd wordt. Deze bijdrage, welke door iederen bezitter van een ont vangtoestel of abonné op een radio-cen- trale moet worden betaald, wordt geïnd door het staatsbedrijf der P.T.T. Uit het aldus geïnde bedrag wordt aan dit staats bedrijf een deel toegewezen voor de ver zorging van de zendapparaturen, de ont wikkeling van de zendertechniek en der gelijke met den omroep verbandhoudende zaken. De rest, zijnde het overgroote deel, wordt toegewezen aan den omroep voor het verzorgen der radio-program- ma’s. Waar nu deze heffing van staatswege met ingang van 1 Januari 1941 van kracht geworden is, houdt op dezen zelfden datum, ter voorkoming van dubbele be taling, het storten van bijdragen aan de omroeporganisaties op. Zij die reeds hun lidmaatschapsbijdrage of contributie heb ben gestort, ontvangen deze terug, echter niet in contanten, doch volgens de be schikking van den directeur-generaal der P.T.T. in den vorm van radiozegels, welke zullen kunnen dienen om de radioheffing. voor zoover deze zegels zullen reiken, te voldoen. GORT (-mout) of grutten HAVERMOUT of havervlokken, haverbloem, aard.-meeIvlokken of gort (-mout) of grutten RIJST of rijstemeel of rijstgries of rijstebloem of gruttenmeel (ge mengd meel) MACARONI of spaghetti of ver micelli - menten vast, welke de vervoerder ge durende den rit bij zich moet hebben. Provisie Artikel 9. 1. De vergunninghouder is aan het Rijk een provisie verschuldigd van ten hoogste 10 pCt. van den Vracht prijs. 2. De secretaris-generaal van het de partement van Waterstaat stelt de pro- vervoermiddelen van 6 (Staatsblad no. 528) o’e/ passing. A met de beproefde geneeskracht van SCHEERZEEP (apart strookje) of scheercrême of scheerzeep De economische kracht van Nederland waren en zijn thans ook nog de handel en de daarmee samenhangende takken van bedrijf als bank- en verzekeringswe zen. zoo schrijft de Wirtschaftszeitung Ruhr und Rhein”. Landbouw en indus trie zijn voor Nederland eerst in tweede instantie van belang hoewel numeriek 40 procent van de werkende bevolking in de industrie haar brood verdient. Tot dusver richtte de Nederlandsche handel zich overwegend op overzeesche gebieden hetgeen ook gold van den uit voer van industrieele producten, vooral productiegoederen De politieke en mili taire gebeurtenissen van 1940 stellen ech ter ook Nederland voor een nieuwe si tuatie. Dit land zal er eveneens op be dacht moeten zijn zich te rechter tijd als handelsfactor te voegen in de economie van het groote Europeesche gebied. De komst daarvan kan als feit beschouwd worden Nederland, dat bijna vierhonderd laar voornamelijk een zeevarend land was en met 'de ontginning van zijn overzeesche koloniale rijk een prestatie van Europee sche beteekenis geleverd heeft, zal in de toekomst zijn taak ook moeten zien uit het oogpunt van medewerking aan de ontginning van continentale gebieden, om zoo zijn plaats in het Europeesche econo mische blok in te nemen LEIPZIGER MESSE De verwachting bestaat, dat het aantal bezoekers van de Leipziger-Voor jaars- messe 1941 het aantal bezoekers van de Herfstmesse, dat reeds meer dan 1000 be droeg, nog zal overtreffen. Aangezien de Voorjaarsmesse zal worden gehouden van 2 tot 7 Maart 1941, is thans reeds de tijd van voorbereiding aangebroken. Ten aanzien van de reisvergunning zij het navolgende medegedeeld Het visum is ook ditmaal weer kosteloos te verkrijgen Wanneer u uw naam en adres aan de kan- ten nieuwe oriéntatie De Nederlandsche landbouw is zonder den vereischten aanvoer van voedermid- delen niet levensvatbaar Nu is de be volking in nauwelijks tien jaar met 11 procent toegenomen. Daar aangenomen mag worden, dat de invoer van voeder- middelen in de toekomst beneden het ge middelde van de laatste laren zal blij ven. heeft Nederland de keus tusschen ver arming van zijn agrarische bevolking of intensiever industrialisatie, gepaard aan wijziging van den aard, der industrieele productie Ook voor den handel schijnen veranderingen onvermijdelijk Evenals de Duitsche Hanzesteden en de Duitsche fir ma’s aldaar, beschikken ook de Neder landsche zaken in overzeesche gebieden binnen afzienbaren tijd naar verhouding slechts over geringe gelegenheid om haar 4 Jan. t/m 10 Jan. extra t/m 17 Januari. toren der Ned. Reisvereeniging opgeeft, zorgt zij voor toezending der benoodig- de formulieren. De aanvrage voor de reisvergunning moet zoo spoedig mogelijk in het bezit der Ned. Reisvereeniging zijn. De laatste termijn is 15 Februari 1941 's-morgens. Men zal met extra treinen en met de normale treinen naar de Leipziger Messe kunnen reizen. Biljetten voor de reis kun nen door bemiddeling der Ned Reisver eeniging tegelijk met de aanvrage kosteloos visum worden besteld. activiteit te ontplooien Zij moeten du- elders een nieuw arbeidsveld zoeken. Daarbij komt, dat in Nederland vet moedelijk veel kapitaal zal vrijkomen, da' tot dusver emplooi vond in den overzee schen handel of aan de Nederlandsch< beurzen, die een betrekkelijk speculatie- ven inslag hadden. Voor dit kapitaa’ dient te rechter tijd een rendeerende be legging gevonden te worden, die ten deele tijdelijk, deels echter ook op lan gen termijn moet zijn Tenslotte overwogen vervanging voor bevrachtingsdienst”. Artikel 13. Met betrekking tot overtre ding van de voorschriften van dit be sluit vinden de bepalingen van de arti- gemachtigde voor de concentratie de radio-omroepMereenigingen in aanvullen, hetzij op grond van den toe stand van zijn voertuig. 2 Uitsluiting, als in het voorgaande lid bedoeld, heeft van rechtswege intrek king van de vergunning gedurende den uitsluitingstijd tengevolge. Artikel 12. 1. Een op grond van artikel 11 uitgesloten vergunninghouder kan bin nen 14 dagen, nadat de uitsluiting bij aangeteekend schrijven te zijner kennis h gekomen, schriftelijk in beroep komen bij den secretaris-generaal van het depar tement van Waterstaat. 2. Behandeling van het beroep vindt slechts plaats, nadat van twee gulden en vijftig cents (ƒ2.50) is bijgeschreven op postrekening no. 166620 ten name van de afdeeling kabinet en secretarie van het departement van Waterstaat onder ver- B O T E R of margarine of vet (oude voorraden 250 gram) BOTER of margarine of vet (oude voorraden 250 gram) BOTER of margarine of vet (oude voorraden 250 gram) Een Nederlander schrijft uit Bremen aan „Berlijnsche Tijdingen” De uitvinding van Willem Beukelszoon hebben de Nederlanders betrekkelijk lang geheim kunnen houden Toen echter de haringvangst de goudmijn voor Neder land werd, drong het geheim van het haringkaken ook tot Duitschland door. Sedert was Nederland de leermeester van de Duitsche „Wasserkante”. Tusschen twee haakjes vooral in Bremen had men voor Nederland steeds de grootste waar- deeringin de 17de en 18de eeuw was het er regel, dat de rijke jongelui aan Nederlandsche universiteiten studeerden en de meeste predikanten te Bremen wa ren in Nederland opgeleid. Haast heel West-Duitschland was ove rigens in de 18e eeuw als het ware op Nederland georiënteerd. Zoo is het be grijpelijk. dat iedereen, die het tot iets wilde brengen destijds naar Nederland toog. Nu trokken in de 17de, 18de en 19de eeuw ook geregeld Duitsche keuterboer tjes als seizoenarbeiders in het voorjaar naar Holland, bijv, als hooier (Hanneke- maaier). wieder turfsteker en soms ook wel als handlanger in het bouwbedrijf Ze lieten moeder-de-vrouw achter, die in hun afwezigheid voor het land en de kippen, geiten en varkens zorgde. De koe ontbrak gewoonlijk Een gedeelte van deze keuterboertjes kwam nu op de Nederlandsche haring vloot terecht. Het beviel hun er zóó goed, dat zij haringvisscher bleven en eindelijk als meester-haringvisscher” Heimat” teruggingen. In de 18de eeuw was er bijkans geen Hollandsche logger, die niet een Duatschen visscher aan boord had. Nu kwam onge twijfeld een groot gedeelte der visschers uit de Duitsche kuststreken, de „Wasser- uaPte Maar stellig kwam toch wel de helft uit de omgeving van Minden. Bucke burg en Stadthagen, dus reeds uit het Hannoversche Westfalen en uit Inwerkingtreding Artikel 15. Dit besluit treedt in wer king op 13 Januari 1941. met uitzonde ring van het bepaalde in artikel 10 Arti kel 10 treedt in werking op een nader door den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat te bepalen tijdstip, hetwelk in de Nederlandsche Staatscourant openbaar wordt gemaakt. Artikel 16. Dit besluit kan worden aan gehaald als Autobevrachtingsbesluit 1. Lippe Thans zijn at njaen veranderd Het zhn nu Nederlanders, die op Duitsche visschersschepen varen. Doch de neiging van de landbouwbevolking uit Westfalen, Hannover en Schaumburg-Lippe. om vis- senerman te willen worden, is dank zi; ae goede ervaringen in Nederland, blij ven voortduren tot in onze dagen. Zoo Komt thans nog 85 per honderd van de Bemanning der grootste Duitsche haring- ’■sschenj, de Bremer-Vegesacker-Maat- schappij. uit deze land-districten Zoo Mi j stedeke Windheim in den kring M'nden, heden nog 1000 haringvisschers. van wie er 50 als kap.i. d?taVdaA,h.et beKrijPelijfc dit Windheim lü 1935 naringvisscherijschool v.;. UndschT het voorbeeld Mar c tusschen Van bonkaart distributie Vaste Brandstoffen CENTRALE VERWARMING Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort? 1 EENHEID is gelijk: h.l. van max. 75 k g. anthraciet, steen kolen, industrie- of eierbrikettgn. 2J h.l. kolenslik, 2 h.l. (max. 100 kg.) baggerturf, 2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas cokes), Gedurende het tijdvak van 1 januari tot en met 31 Januari geven de met „één een* Vegesacker-Maat- land-districten. Zoo i in den kring kapitein varen. Van- is. dat juist in in 1935 de eerste Duitsche 1 werd opgericht, ge- -cld van de Neder- visscherijschool te IJmuiden er blijft toch een groot verschil hari^’J u Duitsche en Nederlandsche speelt8 hHChaert be*taan De romantiek g?ooterp d vDuitsihers ook hier te iw L Voor het uitvaren waa?aanS<?erK ?erst £eest' een Nederlanders 7-“-_burRer.y deelneemt O* wanneer de besomming seliike ge8even door de Vervoerplicht Artikel 4. De vergunninghouder, die door of vanwege een Rijksinspecteur van vervoer dit ver- RUND-, KALFS- Of VARKENS- VLEESCH (been inbegrepen) of 1 rantsoen Vleesch waren. Dit is: voor gerookt of gekookt varkens-, rund- en kalfsvleesch en voor gerookte worstsoorten, b.v. ham, schouder-carbonade, spek, rook- vleesch, pekelvleesch, Gelder- sche rookworst, plockworst en snij worst voor gekookte worstsoorten, b.v. boterhammenworst, lunchworst, rolpens en knakworst Frankforter en Weener voor leverartikelen als b.v Ber liner, Saksische en leverworst en verder genworst en nierbrood voor bloedworst De Staatscourant van gisteravond bevat een uitvoeringsbesluit van den secretaris-generaal van het departe ment van Waterstaat ingevolge de ver ordening no. 15/1940 van den Rijks- commissaris voor het bezette Neder landsche gebied betreffende het ver voer van personen en goederen. Hierin is bepaald Artikel 1. Ter regeling en leiding van het beroepsgoederenvervoer langs den weg wordt, als onderdeel van het depar tement van Waterstaat, een „Autobe vrachtingsdienst („A.B.D.”) ingesteld. Vervoerders, voor wie de maatregel geldt Artikel 2. 1. De A.B.D. verleent in het bijzonder zijn bemiddeling bij het ver voer van goederen langs den weg ten be hoeve van derden. 2. Aan de bemoeiing van den A.B D. zijn die beroepsgoederenvervoerders on derworpen, in wier vergunning, als be doeld in artikel 1 van'het derde uitvoe ringsbesluit van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat van 18 Juni 1940. de voorwaarde is opge nomen, dat het den vergunninghouder is verboden, goederen ten vervoer aan te nemen anders dan door bemiddeling van of vanwege den Rijksinspecteur van het verkeer, behoudens indien de vergunning uitsluitend strekt tot het vervoer van stukgoederen in vasten lijndienst met de daarbij beboerende afhaal- en bestel diensten. 3. De in het voorgaande lid genoemde voorwaarde zal voorshands niet gelden voor a. vervoeren over korten afstand (waar onder in het algemeen moet worden ver staan vervoer over afstanden zonder overlading van niet meer dan 15 k.m.); van die, welke het mochten vervangen of b. veevervoer; c vervoer van versche visch; d. veilingvervoer (groente, fruit, aardappelen, eieren, bloemen en planten); e. melkvervoer. De ook hier de büit-nu”' Voor bet uitvaren vieren □e overgangstijd De aangekondigde veranderingen in wat men in het dagelijksch leven „den om roep” pleegt te noemen komen op het volgende neer: Gesticht wordt een staatsbedrijf, dat met uitsluiting van anderen de verzorging van den omroep ter hand zal nemen. Dit wil zeggen, dat van het oogenblik af, dat dit bedrijf zijn taak zal aanvangen de omroeporganisaties zullen ophouden te functioneeren Tot zoolang zal de omroep door de organisaties verzorgd blijven. Dit wil echter niet zeggen, dat gedurende dien tijd alles onveranderd zal blijven. In den overgangstijd zullen toch reeds wij zigingen in de programma-indeeling en -uitvoering worden voorbereid en uitge voerd. zoodat een harmonische aansluiting met den nieuwen toestand wordt verkre gen Daar er na het inwerkingtreden van het staatsbedrijf geen terrein van werk zaamheid voor de omroeporganisaties overblijft, zullen deze worden geliqui deerd en hare eigendommen zullen wor den overgedragen aan het nieuwe bedrijf Een andere oplossing is niet denkbaar, aangezien alleen op deze wijze gebouwen en apparaturen hun bestemming zullen kunnen blijven vervullen De radio-tijdschriften, welke tot nu toe bestonden, zullen kunnen blijven be staan Zij zullen naast een algemeen ge deelte, waarin belangrijke uitzendingen zullen worden toegelicht, nun aandacht kunnen blijven wijden aan die uitzendin gen, welke voor hun eigen lezerskring van bijzonder belang te achten zijn Het nieuwe bedrijf Wat nu het nieuwe bedrijf zelve be treft het volgende: De ruimere geldmiddelen waarover Be schikt kan worden, omdat nu niet meer als voorheen de helft der Nederlandsche luisteraars zich aan het geven van een bijdrage aan den omroep onttrekken kan, zullen het bedrijf in staat stellen om de steeds grootere onkosten, welke de toe nemende vervolmaking eischt. het nootd te bieden Aldus zal het mogelijk zijn de lijn der artistieke en technische vervol making wederom krachtig te doen stijgen Ook naar vorm en inhoud zal veel ver anderd worden. De zelfstandige positie der omroepvereenigingen leidde er toe. dat het programma als geheel gezien wei nig eenheid toonde in opbouw in dien zin, dat geen der vereenigingen ook maar eenigermate rekening hield met wat de ander deed. Dat hierdoor het effect van het geheele programma als eenheid bezien minder voldoeninggevend was dan moge lijk geweest zou zijn, behoeft geen be toog Ook de sterke afhankelijkheid der vereenigingen van de gunst barer (eden kwam niet steeds het peil der uitzendingen ten goede. Dit kan nu anders worden Eenheid van opbouw, opvoering naar en handhaving van een hoog neil i« nu uit voerbaar. Is aldus een grondslag gelegd voor een bevredigenden toestand op het gebied van programma-opbouw uit den inhoud zal men kunnen bemerken, dat de ge vreesde oppervlakkigheid en kleurloos heid niet haar intrede zal doen Integen deel. Met zorg zal er naar gestreefd wor den, dat dat wat in alle groepen van ons vlok leeft zijn uiting voor de micro foon zal krijgen. Dit zal echter dienen te geschieden onder vermijding van over dreven particularisme en ir positieven zin, d.w.z zoekend naar datgene, wat ons vereent en niet naar wat ons verdeelt. Aldus zullen de door de thans bestaande omroepverenigingen vertegenwoordigde groepen zich en elkaar op een hooger plan terugvinden, waar door eendrachtige sa menwerking aan de handhaving onzer Ne derlandsche cultuurgoederen en den op- bouw van ons vaderland pewerkt kan worden Ook in meer directen zin za> de omroep werkzaam zijn. Door het geven van repor tages, het organiseeren van vraaggesprek ken met bevoegde personen zal de luis teraar in verbinding gebracht worden met het gebeuren om hem heen Hierbij zal in positieven zin gewerkt worden an njet getracht worden door onthouding moeilijkheden of wellicht beter gewaan de moeilijkheden, te omzeilen De aandachtige en goedwillende lezer zal uit het bovenstaande kunnen lezen, dat de omroep wil zijn de trouwe spie gel van alles wat groeit en leeft in ons vaderland. Ik meen den luisteraars met beter te kunnen raden dan door hun in overwe ging te geven geen voorbarig of pessi mistisch oordeel uit te spreken, maar om met open oog en open nart het werk te volger, van hen die zich voor de meu we taak van oen Nederlandsche omroep hebben ingezet De met aangeduide bonnen vervallen spoedig. BON Tijdvak waarin geldig ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART. Ter beschikking stellen van laadruimte Artikel 3. 1. De aan de bemoeiing van den A.B.D. onderworpen vergunninghou ders zijn verplicht, de laadruimte van hun voertuig ter beschikking van den betrokken Rijksinspecteur van het ver keer of een van diens agenten of sub- agenten te stellen en om telkens wan neer een rit door hen is volbracht en zij nog géén nieuwen rit door bemiddeling van of vanwege een Rijksinspecteur van het verkeer hebben aangenomen, zich te melden bij het dichtsbijzijnd kantoor van meldingj .Beroep ^inzake uitsluiting auto- een Rijksinspecteur van het verkeer of - een van diens agenten of subagenten. 2. Ritten zonder lading of waarbij min der dan 80 pCt der laadruimte is benut. - - -- - - -- zijn alleen geoorloofd met een schrifte- k^“ ‘2L®? 6 v,acn e® ^etJebïï£ lijke machtiging van of vanwege een Rijksinspecteur van het verkeerhiervan zijn uitgezonderd de ritten voor een mel ding bij het in lid 1 bedoelde dichtstbij zijnde kantoor. J00 gram het verkeer voor een bepaald wordt aangewezen, is verplicht \^er uit te voeren. Artikel 5. 1. De betrokken specteur van het verkeer of een van diens agenten beslist, of een lading per motorvoertuig dan wel op andere wijze vervoerd zal worden. 2. Eveneens wordt door den betrokken Rijksinspecteur van het verkeer of een van diens agenten beslist welke vervoer der voor een bepaald vervoer wordt aan gewezen. Artikel 6. 1. De Rijksinspecteur van het verkeer kan een vergunninghouder uit zijn district al dan niet voorwaarde lijk toestaan zonder zijn bemiddeling van één of meer bepaalde verladers goederen ten vervoer aan te nemen. De vergun ninghouder is in dit geval verplicht van eiken rit schriftelijk opgave te doen aan den betrokken Rijksinspecteur van het verkeer, onder zermelding van het ge bruikte voertuig, de vervoerde goederen den vrachtprijs en de vervoersvoorwaar- den 2. Indien geen goederen behoeven te worden vervoerd voor de in lid 1 be doelde verladers, is de vergunninghouder verplicht zijn voertuig aan te melden bij het dichtstbijzijnd kantoor van een Rijks inspecteur van het verkeer of een van diens agenten of subagenten. 3. Voor ritten zonder lading of waar bij minder dan 80 pCt der laadruimte is benut, geldt het bepaalde in artikel 3. lid 2. Inning van de vrachtpennlngen Artikel 10. 1. De inning van de vrachtpenningen geschiedt namens den vervoerder door of vanwege den secre taris-generaal van het departement van Waterstaat. Deze kan, hetzij in het alge meen, hetzij in bijzondere gevallen, be palen, dat de vracht vóór den aanvang van de belading moet worden betaald door den verlader. 2. De vrachtpenningen worden na ont vangst bij het departement van Water staat en onder aftrek van de in artikel J bedoelde provisie den vergunninghou der uitbetaald, nadat deze door inzen ding van de bewijzen van aflevering der lading heeft aangetoond, dat het onder- werpelijke transport behoorlijk is uitge voerd. 3. De secretaris-generaal van het de partement van Waterstaat kan bepalen, dat de vergunninghouder al dan niet met inbegrip van dien, bedoeld in artikel 6 in plaats van de voor het door hem verrichte vervoer bepaalde vracht een in verhouding tot zijn prestatie staande ge deelte van de gezamenlijke vrachten, verschuldigd voor de in een bepaalde periode binnen het kader van dit besluit tot stand gekomen vervoeren, zal ontvan gen. De vergunninghouders kunnen hier bij naar door den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat te stel len regelen in groepen worden verdeeld. Strafbepalingen Artikel 11. 1. De Rijksinspecteur van het verkeer kan een vergunninghouder al dan niet voor een bepaalden tijd, van het vervoeren uitsluiten, hetzij op grond van ernstige of herhaalde klachten over de uitvoering van vervoersovereenkomsten, hetzij op grond van overtreding van de bepalingen van dit uitvoeringsbesluit of De handel met Zuidoost-Europa Op grond van het bovenstaande zullen de vraagstukken van Zuidoost-Europa ook voor Nederland van speciale beteekenis worden Nederland fungeerde tot dusver in hoofdzaak als transitoland, dat over zeesche grondstoffen aan Zuidoost-Europa leverde In vergelijking daarmee bewoog het rechtstreeksche goederenverkeer zich binnen betrekkelijk nauwe grenzen. Zoowel de uitvoer van Nederland naar de afzonderlijke landen van het Zuid oosten als ook de invoer vandaar bleef beneden 1 pet van den totalen in- en uit voer. Voor het Zuid-Oosten was dit per centage niet noemenswaardig hooger. De waarde van in- en uitvoer beliep echter nog altijd 3540 millioen mark. Indien men den Nederlandschen uit voer naar Zuidoost-Europa analyseert, blijkt dat deze voor het meerendeel uit grondstoffen bestond, minder uit half- fabricaten of afgewerk+e producten. In de toekomst moet het zwaartepunt meer op laatstgenoemde groep vallen, daar de vooruitzichten hiervoor zeer gunstig zijn. Dit geldt b.v voor machines, die op de behoeften van de koloniën berusten, vooral omdat Nederland op dit - gebied verscheiden goede speciale producten vervaardigt. Ook voor consumptiegoede ren (radiotoestellen, eenvoudige manufac turen) lijkt de Zuidoost-Europeesche markt reeds daarom niet zonder beteeke nis, omdat er reeds vele betrekkingen bestaan, die nog voor uitbreiding vatbaar zijn. In het algemeen gesproken kunnen dun nog tenslotte de goederen genoemd worden, waarvoor ook in de toekomst de grondstoffen waarschijnlijk ingevoerd kunnen worden, de transportkosten wor den gunstig beïnvloed, indien deze grond stoffen in de Noordzeehavens verwerkt en de producten via het RijnMain—Donau- kanaal vervoerd kunnen worden. Wat den invoer aangaat, het lijkt Nederland aanbevelenswaardig zich rijkdommen van het Zuidoosten ten nutte te maken, daar de aanvoer van over zeesche grondstoffen vermoedelijk nog geruimen tijd groote moeilijkheden zal opleveren. Dat geldt niet alleen voor industrieele producten, maar ook voor landbouwvoortbrengselen en voedermid- delen In dit verband kan opgemerkt worden dat Nederland en het Zuid oosten ten aanzien van den zuiveluitvoer elkander in de toekomst waarschijnlijk n>et zullen aanvullen, maar beconcur- reeren. Vrachtprijs, vervoersvoor- waarden Artikel 7. 1. De Rijksinspecteur van het verkeer stelt den vrachtprijs en de vervoersvoorwaarden vast voor vervoe ren, welke door of vanwege hem tot stand komen, dit geldt ook voor de in artikel 6 dl, uedoelde gevallen. 2. De Rijksinspecteurs van het verkeer handelen hierbij volgens door den secre taris-generaal van het departement van Waterstaat uit te vaardigen richtlijnen en voorschriften. 3. He. is den vergunninghouder ver boden om, 'n welken vorm ook. eeniger- lei toeslag in ontvangst te nemen op het hem voor het overeenkomstig dit besluit verrichte vervoer toekomende dan wel eenigerlei restitutie daarvan te verleenen Contrölebewijzen Artikel 8. 1. Door of vanwege den Rijksinspecteur van het verkeer worden voor elk .vervoer contrölebewijzen in ge nummerde exemplaren in drievoud opge. maakt. 2 Vervoer zonder dit contrólebewijs is den vervoerders verboden. De Rijks inspecteur van het verkeer kan aan be paalde vergunninghouders toestaan, de contrdlebe'vlJzerl Per zending te vervan gen door periodieke staten. In dat geval moet het toestemmmgsbewijs tijdens den rit in het voertuig aanwezig zijn 3. Het eerste exemplaar van het contröle- oewijs blijft in het bezit van den agent, zijn bemiddeling heeft verleend het tweede exemplaar wordt, vergezeld van de bewijzen van aflevering van de lading, door den vervoerder gezonden aan de afdeehng vervoerwezen van het departe ment van Waterstaathet derde exem plaar blijft in het bezit var. den ver voerder. 4 De secretaris-generaal van het de partement van Waterstaat stelt de docu- moet nog de mogelijkheid worden, dat Nederland als vervallen overzeesche leveringen uit andere landen grondstof fen, voedermiddelen enz. betrekt en in ruil daarvoor afgewerkte industrieproduc ten naar deze landen uitvoert, in afwij king van de tot dusver gebruikelijke af zetmarkten. Deze vraagstukken zijn na tuurlijk als gevolg van velerlei moeilijk heden niet gemakkelijk op te lossen, doch het is de moeite waard reeds thans te zoeken naar mogelijkheden voor ont plooiing van de activiteit in de toekomst. Bij dit alles speelt de voltooiing van het RijnMainDonau-kanaal een be langrijke rol. Daardoor ontstaat een waterweg dwars door Europa, die de industrie-gebieden van Noordwest-Europa met de landbouwstaten van het Zuid oosten verbindt en een aanmerkelijk kor- teren weg van de havens aan de Noord- zev naar de Zwarte Zee opent. Nederland met zijn talrijke Rijnvloot heeft hierbij bijzonder belang.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 9