Haagsche Courant van Vrijdag III Januari 1941
.KEELPIJN
fc vandaag en morgen verkouden
B Bescherm Uw keel tegen infectie
VICKSH0ESTB0NB0NS
De ingestelde autobevrachtingsdienst
noodig?
BINNENLAND
De veranderingen in
de radio
Het uitvoeringsbesluit van
den secretaris-generaal
van Waterstaat
4er‘ÏÏ r”
geweest nneer de besomming groot is
Het feest
Welken distributiebon heeft men
DERDE BLAD, PAGINA 1
18
86
57
Ook
reeds wijzigingen gedurende
108
den oorlogstijd
111
33
34*
113
117
23
22
21*
3
De haringvangst in Duitschland
25'
24
23*
14
10
DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN DEC. t.m. 31 JANUARI 1941
15 tm. 24
31
103*
47 48
60 61
20*
87
44
8
C
V
Nieuwe mogelijkheden voor handel
en industrie
Ne der land en Zuidoost-Europa
ARTIKELEN
Hoeveelheid
21 Dec. t/m 31 Jan.
21 Dec. t/m 17 Jan.
vervoerder ge-
28 Dec. t/m 21 Febr.
28 Dec. t/m 21 Febr.
Mededeelingen van ir. Dubois
250 gram
28 Dec. t/m 21 Febr.
28 Dec. t/m 24 Jan.
250 gram
visie vast
100 gram
28 Dec. t/m 21 Febr.
PEULVRUCHTEN
500 gram
17 Dec. t/m 12 Jan.
400 gram
30 Dec. t/m 26 Jan.
KAAS
125 gram
EXTRA KAAS
EIEREN
één ei
één ei
EIEREN
één ei
EIEREN
1 Jan. t/m 31 Jan.
1 Januari t/m 30 April
BROODBONBOEKJE.
100 gram
als boven
als boven
BLOEMKAART.
30 Dec. t/m 26 Januari.
BOTER- OF VETKAART.
Holland als leermeester
VLEESCHKAART.
a
75 gram
b.V,
100 gram
HONDEN- EN KATTENBROOD.
1 Jan. t/m 31 Jan.
1000 gram 1 kilogram; 500 gram 1 pond; 100 gram 1 ons.
N.B.
ïi
1
heid brandstoffen derde periode” en de met ..één eenheid cokes derde periode" ge
merkte bonnen elk recht op het koopen van één eenheid vaste brandstoffen. (Dit
geldt o.a. voor doktoren, kamerbewoners, inkwartiering.)
voor
100 gram
250 gram
PETROLEUMZEGELS
Koken
Verlichting
30 Dec. t/m 23 Febr.
16 Dec. t/m 19 Jan.
2 liter
2 liter
BON
Rijksin-
een
September 1939
‘.’enkomstige toe-
Haagsche
van ton-
75 gram
250 gram
1 kilogram
35 gram
35 gram
35 gram
35 gram
50 gram
als boven
150 gram
120 gram
300 gram
200 gram
150 gram
250 gram
125 gram
250 gram
200 gram
250 gram
250 gram
200 gram
250 gram
250 gram
200 gram
250 gram
250 gram
200 gram
160 gram
140 gram
200 gram
90 gram
75 gram
300 gram
600 gram
500 gram
400 gram
125 gram
150 gram
13 Jan. t/m 19 Jan.
7 dagen extra t/m 26
Jan., echter niet in restau
rants e. d.
28 Dec. t/m 3 Januari
extra t/m 10 Januari.
11 Jan. t/m 17 Jan.
extra t/m 24 Jan.
6 Jan. t/m 15 Jan.
(extra t/m 19 Jan.)
plaat-
waarvan er
-i reeds 20
Van bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen
HAARDEN KACHELS
50 gram
1 tube
1 pot
10 k g.
8 k.g.
5 k.g
4 k.g.
3 k.g
U k.g.
voor
de
GtOOrt
DOOS.
30 Dec. t/m 12 Jan.
13 Jan. t/m 19 Jan.
7 dagen extra t/m 26
Jan., echter niet in restau
rants e. d.
6 Jan. t/m 12 Jan.
7 dagen extra t/m 19
Jan., echter niet in restau
rants e d.
30 Dec. t/m 5 Jan.
7 dagen extra t/m 12
Jan., echter niet in restau
rants e. d.
BROOD
of 1 Rantsoen „gebak"..
als boven
110 k g. bruinkoolbriketten;
450 stuks (200 k.g.) baggerturf;
300 stuks (195 k.g.) persturf;
175 k.g. fabrieksturf;
200 k.g. overige soorten turf.
De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud
1 h.l.
TARWEBLOEM en -meel
of Roggebloem en -meel
of Zelfrijzend Bakmeel
of Boekweitmeel
of brood
of half rantsoen Gebak
6 Jan. t/m 12 Jan.
7 dagen extra t/m 19
Jan., echter niet in restau
rants e. d.
30 Dec. t/m 5 Januari
7 dagen extra t/m 12
Januari, echter niet in
restaurants e. d.
eindelijk
naar de
Op voederkaart voor honden,
oor groep I en II
Hl
IV
VI
Op voederkaart voor katten
ZEEP
Toiletzeep (nieuwe samenstell.)
of Huishoudzeep
of Zachte zeeppasta
of Zachte zeep (oude samenstell.)
of Zachte zeep (nieuwe samenst
of Zeeppoeder
of Zeepvlokken
of Zelfwerkende waschmiddelen
of Vloeibare Zeep
Voor 20 k.g. droog waschgoed moet
aan de wasscherij één bon worden
afgegeven.
BROOD
of 1 RANTSOEN „gebak". Dit is:
Koek
of Speculaas
of andere koekjes
of Biscuits en Wafels
of Beschuit
of Cake
of Taart en gebakjes
of Boterletter
of Amandelbroodjes
BROOD
of 1 Rantsoen „gebak”.
als boven
T H EE
Of KOFFIE
SUIKER
MAÏZENA of griesmeel of sago of
aardappelmeel, puddingpoeder of
puddingsaus-poeder met 100 gram
zetmeel
Per bon kan de met A aangeduide categorie (particulieren) 1 eenheid van de
gewenschte soort vaste brandstoffen verkrijgen Voor Deo .t/m 31 Jan. '41 zijn geldig:
BON
08 tm. 10
Retourvrachten
Artikel 14. De Rijksinspecteur van het
verkeer kan vergunninghouders, wier,
vergunningen strekken tot het vervoer
van goederen langs den weg in eigen
vervoer verplichten zich onmiddellijk na
de lossing van hun lading te melden bij
een agent van den autobevrachtingsdienst
en vervoeren aan te nemen volgens de
regelen vervat in de vorenstaande arti
kelen.
De
van
Nederland, ir. Dubois, deelt ons het vol
gende mede:
Ongetwijfeld zal men er belang in stel
len iets naders te vernemen omtrent de
veranderingen, welke in den Nederland-
schen omroep hebben plaats gevonden.
Weliswaar is uit de officieele beschei
den alsmede uit perspublicaties van offi
cieele zijde reeds veel duidelijk geworden,
doch het blijkt uit de vele perscommen
taren, dat allerminst overal een juist
begrip bestaat omtrent wat te gebeuren
staat.
Allereerst dient men een scheiding te
maken tusschen wat de omroep gaat bie
den en de bijdrage, welke van de luiste
raars gevorderd wordt. Deze bijdrage,
welke door iederen bezitter van een ont
vangtoestel of abonné op een radio-cen-
trale moet worden betaald, wordt geïnd
door het staatsbedrijf der P.T.T. Uit het
aldus geïnde bedrag wordt aan dit staats
bedrijf een deel toegewezen voor de ver
zorging van de zendapparaturen, de ont
wikkeling van de zendertechniek en der
gelijke met den omroep verbandhoudende
zaken. De rest, zijnde het overgroote
deel, wordt toegewezen aan den omroep
voor het verzorgen der radio-program-
ma’s.
Waar nu deze heffing van staatswege
met ingang van 1 Januari 1941 van kracht
geworden is, houdt op dezen zelfden
datum, ter voorkoming van dubbele be
taling, het storten van bijdragen aan de
omroeporganisaties op. Zij die reeds hun
lidmaatschapsbijdrage of contributie heb
ben gestort, ontvangen deze terug, echter
niet in contanten, doch volgens de be
schikking van den directeur-generaal der
P.T.T. in den vorm van radiozegels, welke
zullen kunnen dienen om de radioheffing.
voor zoover deze zegels zullen reiken, te
voldoen.
GORT (-mout) of grutten
HAVERMOUT of havervlokken,
haverbloem, aard.-meeIvlokken of
gort (-mout) of grutten
RIJST of rijstemeel of rijstgries of
rijstebloem of gruttenmeel (ge
mengd meel)
MACARONI of spaghetti of ver
micelli -
menten vast, welke de vervoerder ge
durende den rit bij zich moet hebben.
Provisie
Artikel 9. 1. De vergunninghouder is
aan het Rijk een provisie verschuldigd
van ten hoogste 10 pCt. van den Vracht
prijs.
2. De secretaris-generaal van het de
partement van Waterstaat stelt de pro-
vervoermiddelen van 6
(Staatsblad no. 528) o’e/
passing.
A met de beproefde geneeskracht van
SCHEERZEEP (apart strookje)
of scheercrême
of scheerzeep
De economische kracht van Nederland
waren en zijn thans ook nog de handel
en de daarmee samenhangende takken
van bedrijf als bank- en verzekeringswe
zen. zoo schrijft de Wirtschaftszeitung
Ruhr und Rhein”. Landbouw en indus
trie zijn voor Nederland eerst in tweede
instantie van belang hoewel numeriek
40 procent van de werkende bevolking in
de industrie haar brood verdient.
Tot dusver richtte de Nederlandsche
handel zich overwegend op overzeesche
gebieden hetgeen ook gold van den uit
voer van industrieele producten, vooral
productiegoederen De politieke en mili
taire gebeurtenissen van 1940 stellen ech
ter ook Nederland voor een nieuwe si
tuatie. Dit land zal er eveneens op be
dacht moeten zijn zich te rechter tijd als
handelsfactor te voegen in de economie
van het groote Europeesche gebied. De
komst daarvan kan als feit beschouwd
worden
Nederland, dat bijna vierhonderd laar
voornamelijk een zeevarend land was en
met 'de ontginning van zijn overzeesche
koloniale rijk een prestatie van Europee
sche beteekenis geleverd heeft, zal in de
toekomst zijn taak ook moeten zien uit
het oogpunt van medewerking aan de
ontginning van continentale gebieden, om
zoo zijn plaats in het Europeesche econo
mische blok in te nemen
LEIPZIGER MESSE
De verwachting bestaat, dat het aantal
bezoekers van de Leipziger-Voor jaars-
messe 1941 het aantal bezoekers van de
Herfstmesse, dat reeds meer dan 1000 be
droeg, nog zal overtreffen. Aangezien
de Voorjaarsmesse zal worden gehouden
van 2 tot 7 Maart 1941, is thans reeds de
tijd van voorbereiding aangebroken. Ten
aanzien van de reisvergunning zij het
navolgende medegedeeld Het visum is
ook ditmaal weer kosteloos te verkrijgen
Wanneer u uw naam en adres aan de kan-
ten nieuwe oriéntatie
De Nederlandsche landbouw is zonder
den vereischten aanvoer van voedermid-
delen niet levensvatbaar Nu is de be
volking in nauwelijks tien jaar met 11
procent toegenomen. Daar aangenomen
mag worden, dat de invoer van voeder-
middelen in de toekomst beneden het ge
middelde van de laatste laren zal blij
ven. heeft Nederland de keus tusschen ver
arming van zijn agrarische bevolking of
intensiever industrialisatie, gepaard aan
wijziging van den aard, der industrieele
productie Ook voor den handel schijnen
veranderingen onvermijdelijk Evenals de
Duitsche Hanzesteden en de Duitsche fir
ma’s aldaar, beschikken ook de Neder
landsche zaken in overzeesche gebieden
binnen afzienbaren tijd naar verhouding
slechts over geringe gelegenheid om haar
4 Jan. t/m 10 Jan.
extra t/m 17 Januari.
toren der Ned. Reisvereeniging opgeeft,
zorgt zij voor toezending der benoodig-
de formulieren.
De aanvrage voor de reisvergunning
moet zoo spoedig mogelijk in het bezit
der Ned. Reisvereeniging zijn. De laatste
termijn is 15 Februari 1941 's-morgens.
Men zal met extra treinen en met de
normale treinen naar de Leipziger Messe
kunnen reizen. Biljetten voor de reis kun
nen door bemiddeling der Ned Reisver
eeniging tegelijk met de aanvrage
kosteloos visum worden besteld.
activiteit te ontplooien Zij moeten du-
elders een nieuw arbeidsveld zoeken.
Daarbij komt, dat in Nederland vet
moedelijk veel kapitaal zal vrijkomen, da'
tot dusver emplooi vond in den overzee
schen handel of aan de Nederlandsch<
beurzen, die een betrekkelijk speculatie-
ven inslag hadden. Voor dit kapitaa’
dient te rechter tijd een rendeerende be
legging gevonden te worden, die ten
deele tijdelijk, deels echter ook op lan
gen termijn moet zijn
Tenslotte
overwogen
vervanging voor
bevrachtingsdienst”.
Artikel 13. Met betrekking tot overtre
ding van de voorschriften van dit be
sluit vinden de bepalingen van de arti-
gemachtigde voor de concentratie
de radio-omroepMereenigingen in
aanvullen, hetzij op grond van den toe
stand van zijn voertuig.
2 Uitsluiting, als in het voorgaande
lid bedoeld, heeft van rechtswege intrek
king van de vergunning gedurende den
uitsluitingstijd tengevolge.
Artikel 12. 1. Een op grond van artikel
11 uitgesloten vergunninghouder kan bin
nen 14 dagen, nadat de uitsluiting bij
aangeteekend schrijven te zijner kennis
h gekomen, schriftelijk in beroep komen
bij den secretaris-generaal van het depar
tement van Waterstaat.
2. Behandeling van het beroep vindt
slechts plaats, nadat van twee gulden en
vijftig cents (ƒ2.50) is bijgeschreven op
postrekening no. 166620 ten name van de
afdeeling kabinet en secretarie van het
departement van Waterstaat onder ver-
B O T E R
of margarine
of vet (oude voorraden 250 gram)
BOTER
of margarine
of vet (oude voorraden 250 gram)
BOTER
of margarine
of vet (oude voorraden 250 gram)
Een Nederlander schrijft uit Bremen
aan „Berlijnsche Tijdingen”
De uitvinding van Willem Beukelszoon
hebben de Nederlanders betrekkelijk lang
geheim kunnen houden Toen echter de
haringvangst de goudmijn voor Neder
land werd, drong het geheim van het
haringkaken ook tot Duitschland door.
Sedert was Nederland de leermeester van
de Duitsche „Wasserkante”. Tusschen
twee haakjes vooral in Bremen had men
voor Nederland steeds de grootste waar-
deeringin de 17de en 18de eeuw was
het er regel, dat de rijke jongelui aan
Nederlandsche universiteiten studeerden
en de meeste predikanten te Bremen wa
ren in Nederland opgeleid.
Haast heel West-Duitschland was ove
rigens in de 18e eeuw als het ware op
Nederland georiënteerd. Zoo is het be
grijpelijk. dat iedereen, die het tot iets
wilde brengen destijds naar Nederland
toog.
Nu trokken in de 17de, 18de en 19de
eeuw ook geregeld Duitsche keuterboer
tjes als seizoenarbeiders in het voorjaar
naar Holland, bijv, als hooier (Hanneke-
maaier). wieder turfsteker en soms ook
wel als handlanger in het bouwbedrijf
Ze lieten moeder-de-vrouw achter, die
in hun afwezigheid voor het land en de
kippen, geiten en varkens zorgde. De koe
ontbrak gewoonlijk
Een gedeelte van deze keuterboertjes
kwam nu op de Nederlandsche haring
vloot terecht. Het beviel hun er zóó goed,
dat zij haringvisscher bleven en eindelijk
als meester-haringvisscher”
Heimat” teruggingen.
In de 18de eeuw was er bijkans geen
Hollandsche logger, die niet een Duatschen
visscher aan boord had. Nu kwam onge
twijfeld een groot gedeelte der visschers
uit de Duitsche kuststreken, de „Wasser-
uaPte Maar stellig kwam toch wel de
helft uit de omgeving van Minden. Bucke
burg en Stadthagen, dus reeds uit het
Hannoversche Westfalen en uit
Inwerkingtreding
Artikel 15. Dit besluit treedt in wer
king op 13 Januari 1941. met uitzonde
ring van het bepaalde in artikel 10 Arti
kel 10 treedt in werking op een nader
door den secretaris-generaal van het
departement van Waterstaat te bepalen
tijdstip, hetwelk in de Nederlandsche
Staatscourant openbaar wordt gemaakt.
Artikel 16. Dit besluit kan worden aan
gehaald als Autobevrachtingsbesluit 1.
Lippe
Thans zijn at njaen veranderd Het
zhn nu Nederlanders, die op Duitsche
visschersschepen varen. Doch de neiging
van de landbouwbevolking uit Westfalen,
Hannover en Schaumburg-Lippe. om vis-
senerman te willen worden, is dank zi;
ae goede ervaringen in Nederland, blij
ven voortduren tot in onze dagen. Zoo
Komt thans nog 85 per honderd van de
Bemanning der grootste Duitsche haring-
’■sschenj, de Bremer-Vegesacker-Maat-
schappij. uit deze land-districten Zoo
Mi j stedeke Windheim in den kring
M'nden, heden nog 1000 haringvisschers.
van wie er 50 als kap.i.
d?taVdaA,h.et beKrijPelijfc
dit Windheim lü 1935
naringvisscherijschool v.;.
UndschT het voorbeeld
Mar c
tusschen
Van bonkaart distributie
Vaste Brandstoffen
CENTRALE VERWARMING
Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort?
1 EENHEID is gelijk:
h.l. van max. 75 k g. anthraciet, steen
kolen, industrie- of eierbrikettgn.
2J h.l. kolenslik,
2 h.l. (max. 100 kg.) baggerturf,
2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook gas
cokes),
Gedurende het tijdvak van 1 januari tot en met 31 Januari geven de met „één een*
Vegesacker-Maat-
land-districten. Zoo
i in den kring
kapitein varen. Van-
is. dat juist in
in 1935 de eerste Duitsche
1 werd opgericht, ge-
-cld van de Neder-
visscherijschool te IJmuiden
er blijft toch een groot verschil
hari^’J u Duitsche en Nederlandsche
speelt8 hHChaert be*taan De romantiek
g?ooterp d vDuitsihers ook hier
te iw L Voor het uitvaren
waa?aanS<?erK ?erst £eest' een
Nederlanders 7-“-_burRer.y deelneemt O*
wanneer de besomming
seliike ge8even door de
Vervoerplicht
Artikel 4. De vergunninghouder, die
door of vanwege een Rijksinspecteur van
vervoer
dit ver-
RUND-, KALFS- Of VARKENS-
VLEESCH (been inbegrepen)
of 1 rantsoen Vleesch waren. Dit is:
voor gerookt of gekookt varkens-,
rund- en kalfsvleesch en voor
gerookte worstsoorten, b.v. ham,
schouder-carbonade, spek, rook-
vleesch, pekelvleesch, Gelder-
sche rookworst, plockworst en
snij worst
voor gekookte worstsoorten, b.v.
boterhammenworst, lunchworst,
rolpens en knakworst
Frankforter en Weener
voor leverartikelen als b.v Ber
liner, Saksische en
leverworst en verder
genworst en nierbrood
voor bloedworst
De Staatscourant van gisteravond
bevat een uitvoeringsbesluit van den
secretaris-generaal van het departe
ment van Waterstaat ingevolge de ver
ordening no. 15/1940 van den Rijks-
commissaris voor het bezette Neder
landsche gebied betreffende het ver
voer van personen en goederen.
Hierin is bepaald
Artikel 1. Ter regeling en leiding van
het beroepsgoederenvervoer langs den
weg wordt, als onderdeel van het depar
tement van Waterstaat, een „Autobe
vrachtingsdienst („A.B.D.”) ingesteld.
Vervoerders, voor wie de
maatregel geldt
Artikel 2. 1. De A.B.D. verleent in het
bijzonder zijn bemiddeling bij het ver
voer van goederen langs den weg ten be
hoeve van derden.
2. Aan de bemoeiing van den A.B D.
zijn die beroepsgoederenvervoerders on
derworpen, in wier vergunning, als be
doeld in artikel 1 van'het derde uitvoe
ringsbesluit van den secretaris-generaal
van het departement van Waterstaat van
18 Juni 1940. de voorwaarde is opge
nomen, dat het den vergunninghouder is
verboden, goederen ten vervoer aan te
nemen anders dan door bemiddeling van
of vanwege den Rijksinspecteur van het
verkeer, behoudens indien de vergunning
uitsluitend strekt tot het vervoer van
stukgoederen in vasten lijndienst met de
daarbij beboerende afhaal- en bestel
diensten.
3. De in het voorgaande lid genoemde
voorwaarde zal voorshands niet gelden
voor
a. vervoeren over korten afstand (waar
onder in het algemeen moet worden ver
staan vervoer over afstanden zonder
overlading van niet meer dan 15 k.m.); van die, welke het mochten vervangen of
b. veevervoer; c vervoer van versche
visch; d. veilingvervoer (groente, fruit,
aardappelen, eieren, bloemen en planten);
e. melkvervoer.
De
ook hier
de büit-nu”' Voor bet uitvaren vieren
□e overgangstijd
De aangekondigde veranderingen in wat
men in het dagelijksch leven „den om
roep” pleegt te noemen komen op het
volgende neer:
Gesticht wordt een staatsbedrijf, dat
met uitsluiting van anderen de verzorging
van den omroep ter hand zal nemen. Dit
wil zeggen, dat van het oogenblik af, dat
dit bedrijf zijn taak zal aanvangen de
omroeporganisaties zullen ophouden te
functioneeren Tot zoolang zal de omroep
door de organisaties verzorgd blijven. Dit
wil echter niet zeggen, dat gedurende
dien tijd alles onveranderd zal blijven. In
den overgangstijd zullen toch reeds wij
zigingen in de programma-indeeling en
-uitvoering worden voorbereid en uitge
voerd. zoodat een harmonische aansluiting
met den nieuwen toestand wordt verkre
gen
Daar er na het inwerkingtreden van
het staatsbedrijf geen terrein van werk
zaamheid voor de omroeporganisaties
overblijft, zullen deze worden geliqui
deerd en hare eigendommen zullen wor
den overgedragen aan het nieuwe bedrijf
Een andere oplossing is niet denkbaar,
aangezien alleen op deze wijze gebouwen
en apparaturen hun bestemming zullen
kunnen blijven vervullen
De radio-tijdschriften, welke tot nu toe
bestonden, zullen kunnen blijven be
staan Zij zullen naast een algemeen ge
deelte, waarin belangrijke uitzendingen
zullen worden toegelicht, nun aandacht
kunnen blijven wijden aan die uitzendin
gen, welke voor hun eigen lezerskring
van bijzonder belang te achten zijn
Het nieuwe bedrijf
Wat nu het nieuwe bedrijf zelve be
treft het volgende:
De ruimere geldmiddelen waarover Be
schikt kan worden, omdat nu niet meer
als voorheen de helft der Nederlandsche
luisteraars zich aan het geven van een
bijdrage aan den omroep onttrekken kan,
zullen het bedrijf in staat stellen om de
steeds grootere onkosten, welke de toe
nemende vervolmaking eischt. het nootd
te bieden Aldus zal het mogelijk zijn de
lijn der artistieke en technische vervol
making wederom krachtig te doen stijgen
Ook naar vorm en inhoud zal veel ver
anderd worden. De zelfstandige positie
der omroepvereenigingen leidde er toe.
dat het programma als geheel gezien wei
nig eenheid toonde in opbouw in dien
zin, dat geen der vereenigingen ook maar
eenigermate rekening hield met wat de
ander deed. Dat hierdoor het effect van
het geheele programma als eenheid bezien
minder voldoeninggevend was dan moge
lijk geweest zou zijn, behoeft geen be
toog Ook de sterke afhankelijkheid der
vereenigingen van de gunst barer (eden
kwam niet steeds het peil der uitzendingen
ten goede. Dit kan nu anders worden
Eenheid van opbouw, opvoering naar en
handhaving van een hoog neil i« nu uit
voerbaar.
Is aldus een grondslag gelegd voor een
bevredigenden toestand op het gebied
van programma-opbouw uit den inhoud
zal men kunnen bemerken, dat de ge
vreesde oppervlakkigheid en kleurloos
heid niet haar intrede zal doen Integen
deel. Met zorg zal er naar gestreefd wor
den, dat dat wat in alle groepen van
ons vlok leeft zijn uiting voor de micro
foon zal krijgen. Dit zal echter dienen
te geschieden onder vermijding van over
dreven particularisme en ir positieven
zin, d.w.z zoekend naar datgene, wat ons
vereent en niet naar wat ons verdeelt.
Aldus zullen de door de thans bestaande
omroepverenigingen vertegenwoordigde
groepen zich en elkaar op een hooger plan
terugvinden, waar door eendrachtige sa
menwerking aan de handhaving onzer Ne
derlandsche cultuurgoederen en den op-
bouw van ons vaderland pewerkt kan
worden
Ook in meer directen zin za> de omroep
werkzaam zijn. Door het geven van repor
tages, het organiseeren van vraaggesprek
ken met bevoegde personen zal de luis
teraar in verbinding gebracht worden
met het gebeuren om hem heen Hierbij
zal in positieven zin gewerkt worden an
njet getracht worden door onthouding
moeilijkheden of wellicht beter gewaan
de moeilijkheden, te omzeilen
De aandachtige en goedwillende lezer
zal uit het bovenstaande kunnen lezen,
dat de omroep wil zijn de trouwe spie
gel van alles wat groeit en leeft in ons
vaderland.
Ik meen den luisteraars met beter te
kunnen raden dan door hun in overwe
ging te geven geen voorbarig of pessi
mistisch oordeel uit te spreken, maar om
met open oog en open nart het werk
te volger, van hen die zich voor de meu
we taak van oen Nederlandsche omroep
hebben ingezet
De met aangeduide bonnen vervallen spoedig.
BON Tijdvak waarin geldig
ALGEMEENE DISTRIBUTIEKAART.
Ter beschikking stellen van
laadruimte
Artikel 3. 1. De aan de bemoeiing van
den A.B.D. onderworpen vergunninghou
ders zijn verplicht, de laadruimte van
hun voertuig ter beschikking van den
betrokken Rijksinspecteur van het ver
keer of een van diens agenten of sub-
agenten te stellen en om telkens wan
neer een rit door hen is volbracht en zij
nog géén nieuwen rit door bemiddeling
van of vanwege een Rijksinspecteur van
het verkeer hebben aangenomen, zich te
melden bij het dichtsbijzijnd kantoor van meldingj .Beroep ^inzake uitsluiting auto-
een Rijksinspecteur van het verkeer of -
een van diens agenten of subagenten.
2. Ritten zonder lading of waarbij min
der dan 80 pCt der laadruimte is benut. - - -- - - --
zijn alleen geoorloofd met een schrifte- k^“ ‘2L®? 6 v,acn e® ^etJebïï£
lijke machtiging van of vanwege een
Rijksinspecteur van het verkeerhiervan
zijn uitgezonderd de ritten voor een mel
ding bij het in lid 1 bedoelde dichtstbij
zijnde kantoor.
J00 gram
het verkeer voor een bepaald
wordt aangewezen, is verplicht
\^er uit te voeren.
Artikel 5. 1. De betrokken
specteur van het verkeer of een van
diens agenten beslist, of een lading per
motorvoertuig dan wel op andere wijze
vervoerd zal worden.
2. Eveneens wordt door den betrokken
Rijksinspecteur van het verkeer of een
van diens agenten beslist welke vervoer
der voor een bepaald vervoer wordt aan
gewezen.
Artikel 6. 1. De Rijksinspecteur van
het verkeer kan een vergunninghouder
uit zijn district al dan niet voorwaarde
lijk toestaan zonder zijn bemiddeling van
één of meer bepaalde verladers goederen
ten vervoer aan te nemen. De vergun
ninghouder is in dit geval verplicht van
eiken rit schriftelijk opgave te doen aan
den betrokken Rijksinspecteur van het
verkeer, onder zermelding van het ge
bruikte voertuig, de vervoerde goederen
den vrachtprijs en de vervoersvoorwaar-
den
2. Indien geen goederen behoeven te
worden vervoerd voor de in lid 1 be
doelde verladers, is de vergunninghouder
verplicht zijn voertuig aan te melden bij
het dichtstbijzijnd kantoor van een Rijks
inspecteur van het verkeer of een van
diens agenten of subagenten.
3. Voor ritten zonder lading of waar
bij minder dan 80 pCt der laadruimte is
benut, geldt het bepaalde in artikel 3.
lid 2.
Inning van de vrachtpennlngen
Artikel 10. 1. De inning van de
vrachtpenningen geschiedt namens den
vervoerder door of vanwege den secre
taris-generaal van het departement van
Waterstaat. Deze kan, hetzij in het alge
meen, hetzij in bijzondere gevallen, be
palen, dat de vracht vóór den aanvang
van de belading moet worden betaald
door den verlader.
2. De vrachtpenningen worden na ont
vangst bij het departement van Water
staat en onder aftrek van de in artikel
J bedoelde provisie den vergunninghou
der uitbetaald, nadat deze door inzen
ding van de bewijzen van aflevering der
lading heeft aangetoond, dat het onder-
werpelijke transport behoorlijk is uitge
voerd.
3. De secretaris-generaal van het de
partement van Waterstaat kan bepalen,
dat de vergunninghouder al dan niet
met inbegrip van dien, bedoeld in artikel
6 in plaats van de voor het door hem
verrichte vervoer bepaalde vracht een in
verhouding tot zijn prestatie staande ge
deelte van de gezamenlijke vrachten,
verschuldigd voor de in een bepaalde
periode binnen het kader van dit besluit
tot stand gekomen vervoeren, zal ontvan
gen. De vergunninghouders kunnen hier
bij naar door den secretaris-generaal van
het departement van Waterstaat te stel
len regelen in groepen worden verdeeld.
Strafbepalingen
Artikel 11. 1. De Rijksinspecteur van
het verkeer kan een vergunninghouder al
dan niet voor een bepaalden tijd, van het
vervoeren uitsluiten, hetzij op grond van
ernstige of herhaalde klachten over de
uitvoering van vervoersovereenkomsten,
hetzij op grond van overtreding van de
bepalingen van dit uitvoeringsbesluit of
De handel met Zuidoost-Europa
Op grond van het bovenstaande zullen
de vraagstukken van Zuidoost-Europa ook
voor Nederland van speciale beteekenis
worden Nederland fungeerde tot dusver
in hoofdzaak als transitoland, dat over
zeesche grondstoffen aan Zuidoost-Europa
leverde In vergelijking daarmee bewoog
het rechtstreeksche goederenverkeer zich
binnen betrekkelijk nauwe grenzen.
Zoowel de uitvoer van Nederland naar
de afzonderlijke landen van het Zuid
oosten als ook de invoer vandaar bleef
beneden 1 pet van den totalen in- en uit
voer. Voor het Zuid-Oosten was dit per
centage niet noemenswaardig hooger. De
waarde van in- en uitvoer beliep echter
nog altijd 3540 millioen mark.
Indien men den Nederlandschen uit
voer naar Zuidoost-Europa analyseert,
blijkt dat deze voor het meerendeel uit
grondstoffen bestond, minder uit half-
fabricaten of afgewerk+e producten. In de
toekomst moet het zwaartepunt meer op
laatstgenoemde groep vallen, daar de
vooruitzichten hiervoor zeer gunstig zijn.
Dit geldt b.v voor machines, die op de
behoeften van de koloniën berusten,
vooral omdat Nederland op dit - gebied
verscheiden goede speciale producten
vervaardigt. Ook voor consumptiegoede
ren (radiotoestellen, eenvoudige manufac
turen) lijkt de Zuidoost-Europeesche
markt reeds daarom niet zonder beteeke
nis, omdat er reeds vele betrekkingen
bestaan, die nog voor uitbreiding vatbaar
zijn. In het algemeen gesproken kunnen
dun nog tenslotte de goederen genoemd
worden, waarvoor ook in de toekomst de
grondstoffen waarschijnlijk ingevoerd
kunnen worden, de transportkosten wor
den gunstig beïnvloed, indien deze grond
stoffen in de Noordzeehavens verwerkt en
de producten via het RijnMain—Donau-
kanaal vervoerd kunnen worden.
Wat den invoer aangaat, het lijkt
Nederland aanbevelenswaardig zich
rijkdommen van het Zuidoosten ten nutte
te maken, daar de aanvoer van over
zeesche grondstoffen vermoedelijk nog
geruimen tijd groote moeilijkheden zal
opleveren. Dat geldt niet alleen voor
industrieele producten, maar ook voor
landbouwvoortbrengselen en voedermid-
delen In dit verband kan opgemerkt
worden dat Nederland en het Zuid
oosten ten aanzien van den zuiveluitvoer
elkander in de toekomst waarschijnlijk
n>et zullen aanvullen, maar beconcur-
reeren.
Vrachtprijs, vervoersvoor-
waarden
Artikel 7. 1. De Rijksinspecteur van
het verkeer stelt den vrachtprijs en de
vervoersvoorwaarden vast voor vervoe
ren, welke door of vanwege hem tot
stand komen, dit geldt ook voor de in
artikel 6 dl, uedoelde gevallen.
2. De Rijksinspecteurs van het verkeer
handelen hierbij volgens door den secre
taris-generaal van het departement van
Waterstaat uit te vaardigen richtlijnen en
voorschriften.
3. He. is den vergunninghouder ver
boden om, 'n welken vorm ook. eeniger-
lei toeslag in ontvangst te nemen op het
hem voor het overeenkomstig dit besluit
verrichte vervoer toekomende dan wel
eenigerlei restitutie daarvan te verleenen
Contrölebewijzen
Artikel 8. 1. Door of vanwege den
Rijksinspecteur van het verkeer worden
voor elk .vervoer contrölebewijzen in ge
nummerde exemplaren in drievoud opge.
maakt.
2 Vervoer zonder dit contrólebewijs
is den vervoerders verboden. De Rijks
inspecteur van het verkeer kan aan be
paalde vergunninghouders toestaan, de
contrdlebe'vlJzerl Per zending te vervan
gen door periodieke staten. In dat geval
moet het toestemmmgsbewijs tijdens den
rit in het voertuig aanwezig zijn
3. Het eerste exemplaar van het contröle-
oewijs blijft in het bezit van den agent,
zijn bemiddeling heeft verleend het
tweede exemplaar wordt, vergezeld van
de bewijzen van aflevering van de lading,
door den vervoerder gezonden aan de
afdeehng vervoerwezen van het departe
ment van Waterstaathet derde exem
plaar blijft in het bezit var. den ver
voerder.
4 De secretaris-generaal van het de
partement van Waterstaat stelt de docu-
moet nog de mogelijkheid
worden, dat Nederland als
vervallen overzeesche
leveringen uit andere landen grondstof
fen, voedermiddelen enz. betrekt en in
ruil daarvoor afgewerkte industrieproduc
ten naar deze landen uitvoert, in afwij
king van de tot dusver gebruikelijke af
zetmarkten. Deze vraagstukken zijn na
tuurlijk als gevolg van velerlei moeilijk
heden niet gemakkelijk op te lossen, doch
het is de moeite waard reeds thans te
zoeken naar mogelijkheden voor ont
plooiing van de activiteit in de toekomst.
Bij dit alles speelt de voltooiing van
het RijnMainDonau-kanaal een be
langrijke rol. Daardoor ontstaat een
waterweg dwars door Europa, die de
industrie-gebieden van Noordwest-Europa
met de landbouwstaten van het Zuid
oosten verbindt en een aanmerkelijk kor-
teren weg van de havens aan de Noord-
zev naar de Zwarte Zee opent. Nederland
met zijn talrijke Rijnvloot heeft hierbij
bijzonder belang.