flAAGSCHE COURANT DE MOSSEL OP HET MENU Zaterdag 18 Januari 1941 IN EN OM DEN HAAG BINNENLAND Zeeland van NEDERLANDSCH-INDIE De door den oorlog verwoeste deelen Willem Bakker t VIERDE BLAD van Zet maar niet zoo n nooge scneip opi Mossel tot Oester: Eindelijk is mijn tijd ook gekomen”. DE HANDELSBESPREKINGEN MET JAPAN Uiteenzetting van den heer H. Kroon, pers chef van het Regeeringscunhinissariaat voor den wederopbouw Zestien vermisten van de „Soemba” S'* -If SiiiSM No. 17778 ZOO OOM KOOS. veel moeilijk- heeft Wat in Middelburg werd verwoest Komende speciaal tot Middelburg wees spr op de groote verwoésting dier stad op 17 Mei 1940. Vooral ook op het vele uit vroeger eeuwen, dat WINTERHULP NEDERLAND De afdeeling Amsterdam van Winterhulp Ne derland deelt mede, dat directie en personeel van verscheidene firma’s en bedrijven voorloopig voor zes maanden, een half procent of meer van hun loon vrijwillig afgestaan hebben aan de stich ting Winterhulp Nederland. kele gemeenten herbouwplannen ontworpen en in alle overige gevallen is dit geschied door den ge meentelijken technischen dienst of den gemeente architect Verklaringen van den heer van Mook BATAVIA. 17 Januari. (Domei.) De heer H. J. van Mook. hoofd van het departement van Economische Zaken, heeft gisteren verklaard, dat de regeering van Nederlandsch-Indië niet het voornemen koestert een economische voorkeurs behandeling te verstrekken aan eenig land. De regeering wenscht deze politiek te handhaven ten aanzien van Japan Sprekende over het verloop der onderhande- lingen tusschen de Japansche delegatie en de Ned.-Indische autoriteiten, zeide de heer van Mook, dat de besprekingen een vriend schappelijk karakter dragen en dat er geen reden aanwezig is om aan te nemen, dat hierin wijziging zal komen. Nederlandsch- Indië, zoo voegde hij hieraan toe, is bereid nauwere handelsbetrekkingen met Japan aan te gaan. onherstelbaar vernield is. Niet alleen zijn tallooze groote en kleine panden verloren gegaan, doch ook fraaie historische gebouwen verdwenen ge heel of zijn zwaar beschadigd. Van het Stadhuis staan nog de gevels, van de Abdij slechts een klein gedeelte. De Provinciale bibliotheek en het groote complex aan de Rot- terdamschekade, genaamd het Oost-Indische huis zijn geheel vernield. Voor den herbouw van Mid delburg zijn plannen gemaakt, die rekening hou den met het karakteristieke van Middelburg, welke stad in den loop der historie herhaaldelijk perioden van opkomst en verval heeft beleefd. De tijden van hoogsten bloei de 15de en 18de eeuw hebben wel zeer hun stempel op de stad gedrukt en een mengeling van gothiek en barok doen ontstaan, waardoor Middelburg zoo aantrek kelijk was. Middelburg heeft nog een gaaf behouden vorm van een echte stad. Deze vorm is in het verleden merkwaardig bruikbaar .gebleken en dus ook in het nieuwe stadsplan bewaard. Voor dit behoud pleiten nog andere overwegingen. Zoo zullen de twee belangrijkste grootendeels verwoeste monumenten, die het stadsbeeld beheerschen, n.l. het Stadhuis en de Abdij gerestaureerd worden. Enkele andere monumenten zijn gespaard geble ven, b.v. de Oostkerk en het Militair Hospitaal. Zoo is gestreefd naar een herbouwplan, dat met de grootst mogelijk piëteit en bescheidenheid aan sluit aan hetgeen gespaard is gebleven of geres taureerd zal worden en is bewust het streven naar een moderne stad achterwege gelaten. Dit betee- kent echter niet, dat het verwoeste zuiver zal worden geïmiteerd, immers een dergelijke imitatie zou nooit zijn geslaagd. Wel zal men trachten met behoud van de nog waardevolle elementen uit vroeger perioden een voor hedendaagsch ge bruik doelmatige stad te ontwerpen. De gebogen of geknikte straten, hun beschei den afmetingen, de ringvormige gordelstraten, bepalen het rhythme van het plan, dat zich tegen monumentaliteit verzet. Ernstig zal rekening worden gehouden met het verkeer, zooals dit ook bij het ontwerpen van het streekplan voor Walcheren is gedacht. Uit het centrum zullen wegen in de richtingen naar Goes. Vlissingen, Koudekerke, Grijpskerke, St. Laurens en Veere voeren. VERBOND VAN HANDELAREN IN CHEMI SCHE PRODUCTEN IN NEDERLAND OPGERICHT Opgericht is een verbond van handelaren in chemische producten in Nederland, gevestigd te Amsterdam. Het bestuur van dit verbond is samengesteld uit de volgende ledenG. Hamer. Overveen, voorzitterJ. J. Scheepbouwer, Dor drecht, secretarisJ. Huisman, Haarlem, Bloemendaal Aan 60 pen ningmeester W. A. Dekker, Bloemendaal en A. L. P. van den Gevel, Rotterdam. Aan dit verbond, dat op het oogenblik circa 60 leden telt, is een bureau verbonden, dat onder leiding staat van den heer G. J. Teppema en gevestigd is te ’s-Gravenhage, Jozef Israëlsplein 7a. Een vriend van Jodocus heeft in de afgeloopen •week een serie nieuwe bonnenkaarten afgehaald. Hij vond het een aardige geste van de leiders van den betrokken dienst om zooveel kaarten tegelijk te geven. Dat bespaart nog eens een loopje naar de distributielokalen. Hoe snel ook geholpen, de gang is toch steeds weer een tijdverlies, temeer, daar niet iedereen zijn stamkaart kan missen. Thuis ge komen miste hij echter de boterkaarten. Hij snelde naar de telefoon om Jodocus te vragen, of dat wel m - orde kon zijn Nu restte hem toch niet anders dan zijn braven vriend een reprimande te geven. Waarde vriend, zei hij, je bent nonchalant. Daarvoor moet je mij niet opbellen. Bij het goed nakijken der kaarten, en dat gebeurt toch op het distributiekantoor, had je den ambtenaar attent moeten maken op dit feit. Dan had hij je dadelijk vriendelijk geantwoord, dat er dezen keer nog geen boterkaarten werden uitgereikt en was jij niet geschrokken. Stel je echter voor, dat ze wel waren uitgereikt en je was thuis tot de ontdekking ge komen, dat je ze niet had, dan was je met je ont dekking te laat. Wie de zaal verlaten heeft, staat niet meer onder controle. Trouwens als je de eer ste berichten over de uitreiking der kaarten goed gelezen had, dan had je het kunnen weten. Dus beter lezen, mijn waarde, vooral wanneer het distributie-maatregelen betreft. De vriend beloofde beterschap en naar ik hoop, zullen ook de vele anderen, die in denzelfden waan als hij ver keerden, dit doen. Hiervoor bestaat thans de gelegenheid met het afhalen van de boter- en vet- en textielkaarten in de volgende week. Wies had een pluimpje aan het adres van de tramdirectie, die zoo voortvarend is geweest er voor te zorgen, dat de trams weer tot elf uur mogen rijden. Ze kon nu nog eens naar een vriendin gaan en met de remise-tram van om streeks half elf huiswaarts keeren. De avondritten van Zaterdag waren voor velen een uitkomst, vooral nu de natuur de straten zoo glad gepolijst had. Haar is echter opgevallen, dat er zoo weinig menschen asch of zand op straat strooien bij de gladheid. In de tijden van verduistering, waarin wij nu leven, is dit dubbel noodig. Een schepje sneeuwruimen door de bewoners op de trottoirs zou ook niet overbodig zijn. Hoe zouden de voetgan gers er bij gebaat zijn. Het ploeteren in de sneeuw vooral bij duisternis is geen pretje. Zij die thuis zitten en niet genoodzaakt zijn ’s avonds op het pad te zijn, kennen de moeilijkheden niet, dochi zij zullen zich deze toch wel kunnen indenken. Ieder toone bij voorkomende gevallen -zijn goeden burgerzin. Rest mij nog een verzoek aan de tramdirectie. Het is een stem uit de practijk van de avondvoetgangers. Wij zijn er van overtuigd, dat de directie aan dit verzoek gevolg zal willen geven, temeer daar het een vlot tramverkeer be vordert. Enkele trams zijn op zij voorzien van nummers, belicht men deze met zijn lampje dan kan men zien in welke tram men stapt. Het is echter verboden de lampjes in horizontalen stand te houden. Trouwens de goedgekeurde lantaarns, werken in dien stand niet. Zouden de conducteurs bij de halten niet kunnen afroepen, in welke tram men stapt in dezen geest: Spui, lijn 13. Spui, lijn 6. Dat voorkomt verkeerd instappen en gedrang om er weer uit te komen. Inmiddels wordt vernomen, dat de Japansche consul-generaal alhier, Joetaka. hedenochtend aan den heer J. E. van Hoogstraten, hoofd van de afdeeling Handelszaken aan het departement van Economische Zaken, de Japansche agenda heeft overhandigd oor de komende besprekingen tusachen Japan en Nederlandsch-Indië. Een der bekende redders uit den Helder Op 86-jarigen leeftijd is een van de bekendste zeeridders van de Nederlandsche kust, Willem Bakker, bekend als de Gorrel, na enkele weken van ziekte in den ouden Helder, overleden, zoo meldt de N. R. Crt. Met hem is heengegaan een van de leden van de garde, die het Nederland sche reddingwezen groot gemaakt hebben. Meer dan honderd menschen heeft hij helpen ontwor stelen aan de zee. Zoo er een markante persoon lijkheid ijsbeerde door de nauwe slopjes van het zeeriddersnest, dan was het Willem Bakker met zijn verfomfaaiden deukhoed, zijn pilobroek en weerbarstig schippersbaardje, en men kan zich in deze wijk het verscheiden van den Gorrel nog niet goed indenken. Met zijn twee broers, Tabbie (Dirk Bakker) en de Gul (Kees Bakker), vormde hij driemanschap en behoorde hij tot roeiers in de toentertijd nog reddingvlet. Tabbie is reeds enkele Het hoofd van den persdienst van het Regee- ringscommissariaat voor den wederopbouw, de heer H. Kroon, heeft reeds in verschillende deelen des lands, waar de oorlogsverwoestingen groot zijn, persconferenties gehouden, waarin de plannen voor de toekomst werden ontvouwen. Donderdag was te Middelburg zulk een confe rentie belegd, waarin de heer Kroon een inlei ding hield over hetgeen voor den herbouw van Zeeland reeds is verricht en wat nog in plannen gereed ligt of wordt voorbereid. Na herinnerd te hebben aan wat aanvankelijk aan dr. ir. J. A. Ringers, thans algemeen ge machtigde voor den wederopbouw en de bouw nijverheid, was opgedragen, gaf de heer Kroon een overzicht van wat aan den eigenlijken wederopbouw vooraf gaat. Daarbij kwam hij eerst tot de 1400 beschadigde vaartuigen, waar van thans reeds 600 schepen zijn hersteld en een groot aantal zich in een vergevorderd stadium 1 van herstel bevindt. In Zeeland waren ongeveer 1 360 schepen gezonken. Aan 240 eigenaren zijn reeds vergoedingen toegekend en 120 daarvan zijn reeds afgedaan. Komende tot het puinrui men, dat alleen voor Rotterdai en Middelburg van beteekenis is, zeide spr., dat in Rotterdam met 270 h.a. verwoest gebied 2.5 tot 3 millioen kub. m. puin is verwerkt en te Middelburg 80.000 kub. m. De kosten waren resp. 11 tot 12 millioen gulden en 350.000 gulden. In December werkten te Middelburg 400 tot 500 man. in Rotterdam was het in de afgeloopen maanden tusschen 5000 en 20.000 personen. De straten te Middelburg zijn nu vrij en het bovengrondsche puin is opge ruimd. Voorts is men bezig met het uitwerken van het nieuwe stratenplan en de voorbereidende werkzaamheden voor het rioleeringsplan. Inzake het opmaken van de plannen voor herbouw wees spr. er op, dat men moet zorgen, dat het nage slacht waardeert, wat nu gewrocht wordt en dat men het goede uit het verleden moet behouden er. aanpassen aan de eischen van het heden. De plannen voor 21 plaatsen, waaronder uit Zeeland: Kruiningen, Middelburg, Sas van Gent en ler- seke, zijn voor het grootste deel reeds door den algemeen gemachtigde goedgekeurd. Voor Vlis singen heeft men nog geen herbouwplan ge maakt, omdat de omvang der verwoestingen in de Scheldestad nog niet konden worden vast gesteld. Groote veranderingen op de Markt te Middelburg Vooral de markt zal een groote verandering ondergaan en het stadhuis zal scheef voor het plein komen te staan, waardoor het overhoeks en daardoor in zijn volle glorie te zien zal zijn. Rondom de rrfarkt komen verschillende open ruimten o.a. voor parkeerterreinen. De tram naar Vlissingen zal niet meer op de markt mogen komen. Van het Stadhuis zal het Gothische ge deelte herbouwd worden en daar achter zullen andere gemeentelijke gebouwen verrijzen. In de Abdij, die gerestaureerd wordt, zal het karakter van middelpunt der stad behouden worden. De R.K. kerk zal herbouwd worden op ongeveer •dezelfde plaats in de Noordstraat, doch thans met een voorpleintje. Ook de reeds genoemde Provin ciale Bibliotheek, de Nieuwe kerk, de Koorkerk, de Abdij toren, zullen op dezelfde plaatsen her bouwd worden, doch het R.K. zusterhuis en een school, die nu op de Haringplaats stond, komen elders. Niet herbouwd zullen worden het Oost-Indisch huis, de Botermarkt en de voormalige Bank van leening en vermoedelijk ook niet de kerkgebouwen der Vereeniging van Vrijzinnig Hervormden en van <je Waalsche gemeente. Voor winkels zijn be paalde straten aangewezen, evenals café’s, hotels, e d. bepaalde plaatsen krijgen. De stichting ..Her bouw Middelburg", die op 6 Januari haar bureau opende, staat voor de gedupeerden gereed met allerlei raadgevingen en inlichtingen en zij heeft reeds direct volop werk. De materialen-voorziening Behalve over Middelburg gaf de heer Kroon verschillende gegevens over den herbouw van kleinere Zeeuwsche gemeenten en wel lerseke, Schore, Sas van Gent, Hansweert, Terneuzen, Tholen, Kapelle en Westdorpe. Al deze gemeenten zullen door dr. ir. Ringers en zijn staf worden bijgestaan Naar aanleiding van gestelde vragen deelde de heer Kroon o.a. nog mede, dat men inzake de materialenkwestie niet te optimistisch moet zijn, doch ook niet te pessimistisch. Spr. hoopte bij het einde van de winterperiode op houtaanvoer uit Finland en Zweden. Wat den duur van den her bouw betreft, zeide spr. te hopen, dat deze binnen vijf jaar alom gereed zal zijn. Voor Middelburg denkt hij aan drie jaar. De Stoomvaart Maatschappij „Nederland” deelt ons mede, dat zij uit New York telegrafisch be richt heeft gehad, van den eersten stuurman van het s.s. „Soemba”, dat de gezagvoerder, J. E. Leguit uit Amsterdam, de tweede stuurman F. Legger (Emmen) en de volgende leden van de bemanning vermist worden: bootsman A. Kok (Egmond aan 2>e), timmerman E. Middelberg (Amsterdam), kwartiermaker S. Bosma (Wormer), de matrozen C. A. Heyjer (Amsterdam), P. van Duyn Jzn. (Katwijk aan Zee), D. Visser Pzn. (HoL lum Ameland), J. van Duin ADzn. (Noordwijk aan Zee), C. van Duyvenbode (Katwijk aan Zee), de lichtmatroos W. Woonink (Amsterdam), de olie- lieden K. Th. Hamstra (Amsterdam), J. Ase (Amsterdam). A. Greuter (Monnikendam), de hofmeester W. C. de Boer (Hilversum) en de kok S. Haantjes (Amsterdam). RADIO IN ONGEBRUIKTE AUTO'S Naar aanleiding van vragen, welke van leden werden ontvangen, meldt de A.N.W.B. van den directeur-generaal der P.T.T. bericht te hebben ontvangen, dat houders van opgelegde auto’s, waarin zich een radio-toestel bevindt, bij de aan gifte van dit toestel voor de nieuwe radio-belas- ting een met redenen omkleed verzoek kunnen voegen, om vrijstelling van betaling van de luis terbijdrage. Naar de directeur-generaal mededeeL de. zal t.z.t worden beslist, of en zoo ja, onder welke voorwaarde vrijstelling van de luisterbij drage wordt verleend. Ook zullen nog nadere bepalingen volgen over de mogelijkheid tot ver zegeling van radio-toestellen. Intusschen wijst de A.N.W.B. er op. dat volgens art. 11 van het betrokken besluit zij. die twee radio-toestellen bezitten, kunnen volstaan met 1 luistervergunning, indien de toestellen nooit ge lijktijdig worden gebruikt; dit laatste ter beoor- deeling van den directeur-generaal der P.T.T. Aangezien natuurlijk niet is aan te nemen, dat iemand, die thuis de beschikking heeft over een radio-toestel gelijktijdig gebruik zou maken van het radio-toestel in zijn ongebruikte en opgelegde auto, geeft de A.N.W.B. hun, die in deze omstan digheden verkeeren in overweging, om bij hun aangifte voor het thuis gebruikte toestel schrif telijk mede te deelen, dat zij in hun opgelegde auto nog een toestel hebben, dat niet wordt ge bruikt. een stoer de vaste primitieve jaren ge leden overledende Gul hoopt binnenkort zijn 90sten verjaardag te vieren. Een groot verleden. Wat spreekt daarvan beter dan een zeer onvolledige lijst van schepen, waar van de Gorrel de schipbreukelingen haalde De Gorrel zette zijn daden niet zwart op wit. Dat vond hij overbodig. Vandaar dat zijn staat van verdiensten gapingen vertoont. Evenwel, hij mag er zijnCondor 12 man, Serbia 42 man. Turbo Lady Ruffe 32 man bij Callantsoog, Roma 11 man. City of Colgna. Bermude, Harf-ow, Statmore, Volta, de viermaster Stanley, een Katwijksche logger enz. Precies is het aantal reddingen, waaraan hij deelgenomen heeft, niet bekend, doch als vaststaand mag worden aangenomen, dat ook de Gorrel talrijke menschen het leven heeft ge red. In een donkere kast in een kleine kamer in de Wachtstraat liggen welgeteld twee medailles. De andere Weggeraakt of bij anderen, of nooit gehad. Hij was onverschillig voor zulk eerbetoon. De eene medaille is van de reddingmaatschappij voor de redding van de Turbo de andere van de Italiaansche regeering. Deze draagt het vol gende opschrift: A. Willem Bakker, Helder, Olanda. 19 November 1907. Al valora di marine. Zeshonderd perceelen te Middel burg zijn onteigend Te Middelburg zijn thans 600 perceelen ont eigend. Daaronder zijn er enkele tientallen, welke niet verwoest zijn, doch welke in verband met het herbouwplan zullen moeten worden afge broken. Te Schore en lerseke zijn verschillende perceelen onteigend evenals te Sas van Gent. Voor Tholen is de onteigening ook reeds aan gezegd. Spr. wees er op, dat het moeilijk is alle persoonlijke belangen bij de onteigening van de gronden tegen elkaar op te wegen. Als men den grond onder de waarde taxeert, schaadt men de gemeenschap, die tenslotte het verschil zal moe ten bijpassen. Het is niet gemakkelijk ieder van de juistheid hiervan te overtuigen. Spr. had met voldoening vernomen, dat reeds een zestigtal personen te Middelburg verzekerd heeft te willen herbouwen. Het is zeker goed gereed te zijn als de algemeen gemachtigde zegt, dat men met bouwen kan beginnen. Zij. die direct willen be ginnen genieten de voorkeur bij de perceel s- keuze. Wat betreft de financieele zijde van de kwestie wees spr. er op, dat deze niet is afgedaan met de in begin December bekend gemaakte Rijks- bijdrage. Het is een probleem, dat bestaat tus schen den herbouw en de getroffenen. Met wat het Rijk gedaan heeft is niet alle steun uitgeput. Het feit, dat er ruimte blijft bestaan tusschen schadeuitkeering en kosten van opbouw is iets, dat remmend werkt. Daarom is de bouwpremie van 10 pCt. ingesteld voor hen, die vóór 1 Januari 1942 met den herbouw gereed komen en dit tot een schade-maximum van 15.000 gulden. Maar ook daarmede komt men er zeker niet en toen is de hypotheekregeling 1940 ingesteld, welke het den algemeen gemachtigde mogelijk maakt met de schadeloosstelling samen heden weg te werken. Middelburg aldus de heer Kroon zeker zijn zeer bijzondere moeilijkheden op het gebied van de financiering. Deze zijde van het vraagstuk van den herbouw heeft de volledige aandacht van den algemeen gemachtigde. Hij zal niet aarzelen bepaalde stappen te doen, indien blijkt, dat het behoud van het karakter van Middelburg zulks noodzakelijk maakt. Echter spreekt het vanzelf, dat hier geval voor geval onderzocht zal worden. Het is zeker niet moge lijk het allen menschen naar den zin te maken, omdat er te veel persoonlijke belangen bij in het spel zijn, doch wel is dr. Ringers ontvankelijk voor critiek en alle controleerbare opmerkingen. Het herbouwplan van Middelburg zal uitge voerd worden onder leiding van ir. P. Verhagen, terwijl jhr. ir. J. de Ranitz en ir. L. S. P. Schef fer als adviseurs zullen optreden. Voorts heeft de streekplannendienst voor Zuid-Beveland voor en. Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van Binnenlandsche Zaken is J. A. J. F. Roelin, met ingang van 15 Januari benoemd tot commies bij de Rijksinspectie van de bevol kingsregisters is G. J. A. Manders, met ingang van 1 Februari a.s., tot burgemeester van de ge meente Leende benoemd. De heer Manders is thans ontvanger der gemeente Princenhage. Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van Financiën wordt aan A. Haeck, verificateur der invoerrechten en accijnzen te Rotterdam, met ingang van 1 April a.s. op zijn verzoek eervol ontslag uit 's Rijks dienst ver leend. ■MWWjF V

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 13